Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.616 views

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Een schakelende voeding (of klasse-D versterker for that matter) is op heel veel vlakken beter, van load regulation tot stabiliteit tot parasitaire eigenschappen. Een schakelende voeding heeft itt een ongereguleerde voeding de mogelijkheid om te compenseren voor de belasting (en zo dus geen inherente demping te veroorzaken bij hoge belastingen). Het enige waar je op moet letten - en wat ook wel eens misgaat - is dat je geen schakelartefacten of zelfs schakeltonen hebt binnen het audiobereik. Dat is waarom veel goedkopere klasse-D topologieën falen; ze laten dingen horen die in de voeding gebeuren.

Maar ja, in principe zou een schakelende voeding op elk punt beter moeten zijn en is hij dat ook meestal. Het verschil tussen elektrotechnici en audiofielen hierover echter... gigántisch :+ De prof op de TU Delft die aan de wieg heeft gestaan van de eerste commerciele klasse-D versterker van Philips kan hier eindeloos over vertellen.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

De LM3886 versterker die ik laatst heb gebouwd, werkt nog met een trafo+bruggelijkrichter+elco, een schakelende voeding zou wel eens een leuke upgrade/tweak kunnen zijn. Het is dat ik de trafo+bruggelijkrichter+elco kon hergebruiken, maar als dat niet het geval was geweest zou ik persoonlijk toch eerder geneigd zijn naar een trafo+bruggelijkrichter+elco, maar dat is dan voornamelijk omdat de 'standaard' is. Hypex heeft een schakelende voeding ontwikkeld voor hun UCD versterkers. Gezien de kwaliteit van de UCD versterkers moet een schakelende voeding daar weinig aan veranderen.

PS voor als je nog een goedkope simpele klasse-D versterker zoekt: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44125

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:07
Hmz, ik kan aan ongeetst flex PCB geraken(dat polyamide tape met laag koper). Eens kijken of ik er een leuke toepassing voor kan vinden. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
ledstrips!

• mux

mux

99% efficient!

High-density kabels met ingebouwde ontkoppeling...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien meer iets voor het arduino topic maar wil het toch hier maar ook even spammen:
Bij seeedstudio hebben ze nu een 'film arduino', op flexibel folie met een ingebouwde lipo lader :9 Wel leuk makkelijker ergens op te integreren. Ik vraag me wel af welke ic ze gebruiken voor de lipo lader, zou deze wel los willen gebruiken..
Deze wireless charger kit is trouwens ook leuk :)

Geen aandelen seeedstudio overigens, maar het lijkt me erg leuk spul voor projectjes :P

Verwijderd

Ik heb hier een Dell 2007wfp monitor liggen die nogal gek doet. Het beeld flikkert ontzettend en hij maakt een raar geluid. Het piept/kraakt continue. Klooien met de helderheid doet het flikkeren veranderen en ook het geluid veranderd.

Het geluid lijkt te komen vanuit de locatie waar de backlight inverter zit maar daarop kan ik geen defecte onderdelen zien. De inverter ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.lcdrepair.us/sitebuilder/images/2007INV-375x150.jpg

Ik zal zo even grotere afbeeldingen maken. Ik kan nergens slechte elco's of slechte soldeerpunten vinden op de inverter. Hij ruikt wel vreemd als hij even aan staat :P

Ik vind op internet wel reparatiesetjes voor het voedingsgedeelte maar lost dat dit probleem op?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2010 19:01 ]

• mux

mux

99% efficient!

Met betere foto's kan ik waarschijnlijk wel iets erover zeggen. Kun je thusibrengen waar hij naar ruikt? Ruikt hij naar elektroliet, keramiek of iets anders? Leg je vinger eens op verschillende onderdelen, wordt het ergens bijzonder warm? Kudos overigens als je je vinger op de hoogspanningsaansluitingen legt als hij aanstaat :)

Verwijderd

ssj3gohan schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:09:
Met betere foto's kan ik waarschijnlijk wel iets erover zeggen. Kun je thusibrengen waar hij naar ruikt? Ruikt hij naar elektroliet, keramiek of iets anders? Leg je vinger eens op verschillende onderdelen, wordt het ergens bijzonder warm? Kudos overigens als je je vinger op de hoogspanningsaansluitingen legt als hij aanstaat :)
Het ruikt naar ozon denk ik en niet zo zuinig ook. Het probleem zit volgens mij echt in dit deel. Zodra ik deze printplaat afkoppel van de powersupply is het gezoem en getik over. Ik zal vanmiddag eens betere foto's maken.

Qua aanraken ben ik nog een beetje huiverig dus of het warm wordt durf ik niet te zeggen. Ik kan op ebay en internet wel refurbishede printjes krijgen maar dat refurbishen moet ik zelf toch ook kunnen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2010 08:29 ]

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 08:21:
[...]
Het ruikt naar ozon denk ik en niet zo zuinig ook. Het probleem zit volgens mij echt in dit deel. Zodra ik deze printplaat afkoppel van de powersupply is het gezoem en getik over.
Dat lijkt op doorslag, vermoedelijk staat er iets te vonken. Zitten er vonkbruggen op de print?

Je kunt dit soort problemen soms lokaliseren door een ingeschakelde print in het pikkedonder te bekijken, vaak zie je de boel een beetje oplichten op de plek van de doorslag. Eerst kijken of het de print zelf is of een bepaalde component.

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat is overslag in de trafo of de print. Ik denk eigenlijk in de trafo, want ik heb de ervaring dat het eigenlijk altijd daarin zit. Soldeer ze eens een voor een los.

Verwijderd

Kan ik die er zonder problemen lossolderen ja? :P En moet het scherm er ook aan als ik hem aanzet of kan dat zonder problemen zonder aangesloten backlight?
ssj3gohan schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:31:
Overigens: ik ben niet aansprakelijk :+
flauw hoor ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2010 11:07 ]

• mux

mux

99% efficient!

Die kun je zonder problemen lossolderen. Er zal niks exploderen als je de trafo eraf haalt (hoewel een slimme controller het misschien wel opmerkt en de lampen dan helemaal niet meer aanzet).

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik heb de USB to RS232/UART TTL/RS485 Converter module (FT232BM/BL) liggen voor communicatie via RS485, wat me in het verleden ook al eens gelukt is.
Echter, nu wil ik eens proberen of draadloze communicatie via de zenders en ontvangers van SK.net ook mogelijk is en daarvoor de TTL-aansluiting van dit ding gebruiken.

Om te kijken of het uberhaupt werkt, heb ik de TTL-aansluiting direct aan mijn Atmega8 (RXD en TXD) gehangen en de GNDs aan elkaar. Op de PC krijg ik wel een reactie van de microcontroller (af en toe met rare tekens ertussen, maar meestal precies wat ie moet doen), maar andersom lijkt het niet te werken.

De code die ik gebruik:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#include <avr/io.h> 
#include <avr/interrupt.h> 

#define USART_BAUDRATE 9600 
#define BAUD_PRESCALE (((F_CPU / (USART_BAUDRATE * 16UL))) - 1) 

int main (void) 
{ 
   UCSRB |= (1 << RXEN) | (1 << TXEN);   // Turn on the transmission and reception circuitry 
   UCSRC |= (1 << URSEL) | (1 << UCSZ0) | (1 << UCSZ1); // Use 8-bit character sizes 

UBRRL = BAUD_PRESCALE; // Load lower 8-bits of the baud rate value into the low byte of the UBRR register 
   UBRRH = (BAUD_PRESCALE >> 8); // Load upper 8-bits of the baud rate value into the high byte of the UBRR register 

UCSRB |= (1 << RCXIE); // Enable the USART Recieve Complete interrupt (USART_RXC) 
   sei(); // Enable the Global Interrupt Enable flag so that interrupts can be processed 

for (;;) // Loop forever 
   { 
         // Do nothing - echoing is handled by the ISR instead of in the main loop 
   }    
} 

ISR(USART_RXC_vect) 
{ 
   char ReceivedByte; 
   ReceivedByte = UDR; // Fetch the recieved byte value into the variable "ByteReceived" 
   UDR = ReceivedByte; // Echo back the received byte back to the computer 
}

Dit zou toch gewoon moeten werken? Of zie ik toch iets over het hoofd?
En die zenders en ontvangers, kan ik die ook gewoon direct aan de RXD van de microcontroller en TXD van het USB->TTL-printje hangen? De ontvanger zou overigens een transfer-rate van 4800 hebben, terwijl de zender er een van 2400 heeft. Volgens de verkoper op SK maakt dit niet uit. Klopt dat?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou zowiezo je 'UCSRB |= iets' vervangen door 'UCSRB = iets'; dan ben je niet afhankelijk van wat er eerder in dat register stond. Verder is het eigenlijk al vreemd dat je niet altijd goede communicatie tussen de PC en de AVR hebt. Gebruik je wel een kristal, en heb je de fuses ook zo staan dat de AVR het kristal ook gebruikt? Heb je de waarde van F_CPU wel goed gedefinieerd?

Die zenders aan de uC hangen: was het niet zo dat de UART TxD pin in rust hoog is? Zoja betekent dat dat je zendertje in rust continue staat te zenden, en ik weet niet of dat wel zo handig is. (Mits de ingang van de zender hoog-actief is trouwens.) Kan zijn dat je daar even een inverter tussen wilt hangen (ook aan de ontvangende kant natuurlijk)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• maikel
Die code is gewoon zo direct uit een tutorial gekopieerd. Ik gebruik inderdaad een kristal, wat ook is ingesteld via de fuses. Tevens is ook de F_CPU ingesteld op 3486... of iets dergelijks (heb de code nu niet voor me).

Of die TXD in rust hoog is, durf ik zo niet te zeggen. Maar dat is in de microcontroller toch zo aan te passen door 'm 'hard' op 0 te zetten?
Uiteindelijk is het overigens de bedoeling dat de communicatie andersom gaat lopen: vanaf de PC richting de microcontroller.

[ Voor 38% gewijzigd door maikel op 02-11-2010 11:16 ]

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

nieuws: Robotcamera aapt bewegingen oogbol na

Iemand bekend met die piezo actuators? Klinkt wel als erg cool spul. Zal dan ook wel wat kosten ben ik bang. ;(

Zoek al tijden een fatsoenlijke betaalbare lineare actuators, maar had van dit nog nooit gehoord. :X

Spolap: Interactive webcomic

• maikel
maikel schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 11:06:
Die code is gewoon zo direct uit een tutorial gekopieerd. Ik gebruik inderdaad een kristal, wat ook is ingesteld via de fuses. Tevens is ook de F_CPU ingesteld op 3486... of iets dergelijks (heb de code nu niet voor me).

Of die TXD in rust hoog is, durf ik zo niet te zeggen. Maar dat is in de microcontroller toch zo aan te passen door 'm 'hard' op 0 te zetten?
Uiteindelijk is het overigens de bedoeling dat de communicatie andersom gaat lopen: vanaf de PC richting de microcontroller.
Wat me nu ook opvalt: als ik de scoop aan de TXD van de USB->TTL-module hang, zie ik daar netjes een signaal verschijnen. Als ik er ook de microcontroller aan hang, zakt het hele signaal in. Moet ik daar ergens nog een pull-up- of pull-down-weerstandje tussen hangen?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als het goed is niet; je microcontroller zou het RxD-pinnetje hoogimpedant moeten schakelen en het signaalnivo zou precies hetzelfde moeten blijven. Is de voeding naar je uC wel goed aangesloten en/of heeft je uC niet een lam pinnetje door ESD ofzo?

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:31:
Die kun je zonder problemen lossolderen. Er zal niks exploderen als je de trafo eraf haalt (hoewel een slimme controller het misschien wel opmerkt en de lampen dan helemaal niet meer aanzet).

Ik heb de voedingsprint ook maar eens omgedraaid om het beter te kunnen horen en nu weet ik zeker dat het gezoem daar vanaf komt en dan van de gele transformator? denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://lcdrepair.us/sitebuilder/images/2007FPwPWR-297x234.jpg

Nu keek ik nog eens goed en bij die grote elco rechtsonder komt er bij 1 pootje wat bruine drek uitpuilen. Kan dat het probleem zijn? En waar vind ik zonder ontzettende verzendkosten een elco van 450v 180 uF?

• mux

mux

99% efficient!

Dat kan zeker het probleem zijn. Bij farnell kun je tegen 5 euro verzendkosten kleine hoeveelheden bestellen als consument.

------------------------------------------------------------------------
edit:

Ik heb net vandaag een Voltcraft Energy Logger 3500 binnengekregen. Via wat google-links kwam ik erachter dat dit potentieel een vrij modbaar apparaat is en jahoor:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dcQFak6QnmSGlwwVR6PAYi8q/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/janBn1Yudb2ShsFDOH2eSX38/full.jpg

Gebaseerd op een Arch Meter PS1000 (http://imperia.mi-verlag....ps1000datasheet_v.1.2.pdf), wat een DSP+8051-core is. Maar hier komt het mooiste: er zit géén code security op deze chip dus de firmware is gewoon aan te passen. Er zit ook een rs-232 poort in als beschikbare header. Uitstekend modmateriaal dus, en gezien de bar slechte zooi die erin zit ook erg uitnodigend.

[ Voor 77% gewijzigd door mux op 03-11-2010 19:30 ]

• maikel
Sprite_tm schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:55:
Als het goed is niet; je microcontroller zou het RxD-pinnetje hoogimpedant moeten schakelen en het signaalnivo zou precies hetzelfde moeten blijven. Is de voeding naar je uC wel goed aangesloten en/of heeft je uC niet een lam pinnetje door ESD ofzo?
Een andere microcontroller lijkt wel wat verschil te maken: het signaal verandert nu in ieder geval niet wanneer ik de microcontroller er aan hang.
Echter, het werkt nog steeds niet. :( En nu werkt het! Het scheelt al als ik bij een nieuwe microcontroller ook eerst de fuses weer even goed zet. |:(

En wireless werkt nu ook! *O*
Nog niet helemaal feilloos, maar daar valt misschien nog wel wat aan te doen. Blijbkaar komt niet elke byte goed door en ontvangt ie soms ook data waar hij op reageert. :/

En het inverteren van het signaal (zodat de zender niet constant staat te zenden): kan dat gewoon met een transistortje er tussen? Zo ja, wat voor eentje?

Nog maar een vraagje er bij: ik heb nu Visual Studio 2010 eindelijk zo ver dat ie netjes mijn C++-projectje compileert zodat ik 'm in de microcontroller kan programmeren. Echter, een hoop standaard-libraries kan ik niet gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld niet eens het type 'string'. Deze zitten uiteraard wel bij VS, maar als ik die wil gebruiken krijg ik allerlei errors. Zijn deze niet zomaar te gebruiken icm WinAVR?

[ Voor 46% gewijzigd door maikel op 05-11-2010 01:17 ]

• mux

mux

99% efficient!

Beste elektronicablog evar. Serieus, dit is geweldigheid op een stokje.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

maikel schreef op woensdag 03 november 2010 @ 19:23:
[...]

En wireless werkt nu ook! *O*
Nog niet helemaal feilloos, maar daar valt misschien nog wel wat aan te doen. Blijbkaar komt niet elke byte goed door en ontvangt ie soms ook data waar hij op reageert. :/
Kan best jah, wireless is 'rauw' verre van betrouwbaar. Je zou kunnen proberen het zooitje packet-based te versturen en er een CRC aan vast te hangen, dan weet je iig zeker dat je nooit corrupted spul overstuurt.
En het inverteren van het signaal (zodat de zender niet constant staat te zenden): kan dat gewoon met een transistortje er tussen? Zo ja, wat voor eentje?
Yep. Mijn standaard grijptor is een bc550, maar er kunnen er wel meer zo gebruikt worden.
Nog maar een vraagje er bij: ik heb nu Visual Studio 2010 eindelijk zo ver dat ie netjes mijn C++-projectje compileert zodat ik 'm in de microcontroller kan programmeren. Echter, een hoop standaard-libraries kan ik niet gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld niet eens het type 'string'. Deze zitten uiteraard wel bij VS, maar als ik die wil gebruiken krijg ik allerlei errors. Zijn deze niet zomaar te gebruiken icm WinAVR?
Er is nog geen STL/strings-library voor de AVR; aka: je kunt wel lekker objectjes maken maar tenzij je zelf stringclasses gaat maken zul je toch echt naar de C-strings (char bla[100]) moeten grijpen. Ik kan je zowiezo aanraden om low-level C te gaan schrijven: dat scheelt een factor veel in executiesnelheid en flash-gebruik.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

wacco schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:53:
nieuws: Robotcamera aapt bewegingen oogbol na

Iemand bekend met die piezo actuators? Klinkt wel als erg cool spul. Zal dan ook wel wat kosten ben ik bang. ;(

Zoek al tijden een fatsoenlijke betaalbare lineare actuators, maar had van dit nog nooit gehoord. :X
Dat zijn geen piezo acuators volgens mij, gewone lineaire (lorentz) actuatoren denk ik. Zoals die ook in je cd speler zitten. Piezo's hebben niet zoveel slaglengte, ze worden daarom vooral voor microactuatoren gebruikt.
ssj3gohan schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:08:
Uitstekend modmateriaal dus, en gezien de bar slechte zooi die erin zit ook erg uitnodigend.
Je kan een leuke tweet a watt variant maken :P Misschien een optellende variant met meerdere units die meer statistieken genereerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Mr_gadget op 06-11-2010 01:31 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Iemand enig idee waar ik goedkoop ATMega88s vandaan kan trekken? Dick Best heeft ze niet op voorraad, Niels heeft geen inkoopactie, Farnell/Digikey/... zijn duur en moeilijk, Conrad is vooral duur. Ik kan in principe nog wel even zonder, maar moet toch echt ondertussen een keer mijn voorraad bijvullen...

• mux

mux

99% efficient!

Wat noem je goedkoop? Bij farnell is hij goedkoper dan bij dickbest in hoeveelheden van 10+.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik geloof dat ze zo rond de E2 te krijgen moeten zijn... Hmm, ik herinner me net dat Niels ook een Internetshop had, ledsee.com iirc. Daar lijken ze nog wel voor een schappelijke prijs te krijgen te zijn; als ik niet kan vinden wat goedkoper of dichterbij huis is denk ik dat ik daar maar een bestelling ga plegen.

Verwijderd

futurlec heeft ze voor 2,80 USD en volgens de website op voorraad, als je nhen een bestelling mailed kan je ook met paypal betalen.

• LED-Maniak
Sprite_tm schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:40:
Ik geloof dat ze zo rond de E2 te krijgen moeten zijn... Hmm, ik herinner me net dat Niels ook een Internetshop had, ledsee.com iirc. Daar lijken ze nog wel voor een schappelijke prijs te krijgen te zijn; als ik niet kan vinden wat goedkoper of dichterbij huis is denk ik dat ik daar maar een bestelling ga plegen.
Enige tijd geleden heb ik ze via mouser gekocht. Op dat moment waren die daar zeer goedkoop. Ik dacht dat ik rond de 1.60 per stuk heb betaald voor de TQFP variant.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 07-11-2010 03:57 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sprite_tm schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:30:
Iemand enig idee waar ik goedkoop ATMega88s vandaan kan trekken? Dick Best heeft ze niet op voorraad, Niels heeft geen inkoopactie, Farnell/Digikey/... zijn duur en moeilijk, Conrad is vooral duur. Ik kan in principe nog wel even zonder, maar moet toch echt ondertussen een keer mijn voorraad bijvullen...
http://samenkopen.net/action_products/802995/503129 ?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ep 124: Apex.. :9~ :9~

Zo'n tent moesten ze in NL hebben.. Baco en aanverwanten zijn er niets bij.

aan de andere kant... dat zou niet goed zijn, veeel te veel leuk speelgoed ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 07-11-2010 22:22 ]

• maikel
Ik heb destijds een hoop Atmega8's gewoon van eBay gehaald.

• maikel
Sprite_tm schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:05:
[...]

Kan best jah, wireless is 'rauw' verre van betrouwbaar. Je zou kunnen proberen het zooitje packet-based te versturen en er een CRC aan vast te hangen, dan weet je iig zeker dat je nooit corrupted spul overstuurt.

[...]

Yep. Mijn standaard grijptor is een bc550, maar er kunnen er wel meer zo gebruikt worden.

[...]

Er is nog geen STL/strings-library voor de AVR; aka: je kunt wel lekker objectjes maken maar tenzij je zelf stringclasses gaat maken zul je toch echt naar de C-strings (char bla\[100]) moeten grijpen. Ik kan je zowiezo aanraden om low-level C te gaan schrijven: dat scheelt een factor veel in executiesnelheid en flash-gebruik.
Ik zal eens kijken of ik wat meer kan vinden over het packet-based versturen van een signaal en meteen kijken of ik ergens een stapeltje BC550's kan vinden (als die te stapelen zijn, anders wordt het een hoopje :) ).

Ik geloof ook gelijk dat C wat sneller is dan C++, maar voor mij telt in eerste instantie het gemak van het schrijven van een programma. Het wordt sowieso niet zo'n heel groot programma en aangezien ik normaal in C# werk, is de omschakeling naar C++ wat makkelijker. Ik krijg het al benauwd als ik de pointers weer zie. :'(

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op maandag 08 november 2010 @ 09:40:
Ik heb destijds een hoop Atmega8's gewoon van eBay gehaald.
Kijk hier tegenwoordig mee uit, sinds de Grote Componentencrisis komen er ontzettend veel fakes en slugs van ebay en brokers. Zeker als je ze voor pre-componentencrisisprijzen ziet: probably fake.

• maikel
Hmm, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Maar zolang ze hetzelfde doen... :)
Is dat uberhaupt ergens aan te merken?

De Atmega8's die ik nu heb, heb ik al vaak genoeg verkeerd aangesloten en dergelijke, dus ze kunnen aardig wat hebben. :)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ga er maar vanuit dat die niet werken... lees ook dit en de posts die eraan voorafgingen.

• LED-Maniak
Hehe, dat sparkfun verhaal is inderdaad geniaal.

Fake atmels, maar de 'die' die in de chip zit blijkt een engineer sample te zijn oid.

• mux

mux

99% efficient!

Dat, of gewoon een stuk koper ('slug').

Verwijderd

Hmmm. ik kan alleen maar elco's van 450v 180uF vinden in snap-in vorm en hij moet op de printplaat liggen. Rechtopstaand gaat niet passen in de behuizing :(

• mux

mux

99% efficient!

Moet het persé die waarde hebben, heb je een farnell-account, waar wil je anders kopen?

Verwijderd

Ook al zijn het iets andere waarden dan kan ik ze nog steeds alleen vinden als snap-in. Ik heb al allerlei webshops afgezocht maar 't is allemaal snap-in. Het lokale elektronicazaakje hier kan hem leveren voor 12,50 maar volgens mij moet dat ook goedkoper kunnen. bovendien weet ik ook niet of het vervangen het probleem gaat oplossen.

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt drie dingen doen:
- Dick best vragen of hij het heeft (wees niet bang als je het pakketje thuiskrijgt en het ruikt naar rook, de rook is er niet uit, maar dick best blaast preventief extra rook in alle componenten)
- Farnell plunderen tegen 5 euro verzendkosten
- oude elektronica plunderen, deze beestjes zitten in elke schakelende voeding.

(je kunt uiteraard ook andere dingen doen dan dit, je kunt bijvoorbeeld op je hoofd gaan staan, ademen, een broodje döner eten en in sommige gevallen kan dat ook leiden tot een leaded through hole high-voltage cap)

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 08-11-2010 16:17 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 17:59

epic_gram

undercover moderator

zou iemand mij kunnen vertellen wat voor ding dit is?

Afbeeldingslocatie: http://www.alilinks.com/upfile/product/tradett_200862120191.jpg

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• mux

mux

99% efficient!

Een kristal.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 17:59

epic_gram

undercover moderator

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• maikel
Gisteravond is het eindelijk gelukt om een LED-strip aan te sturen door middel van een commando, bestaande uit het ID van de microcontroller en de drie kleurwaarden! *O*

Maar ik blijf 't lastig vinden, met al die char* in plaats van 'gewone' strings.

Nu nog draadloos zien te krijgen.... eerst eens op zoek naar een makkelijke library voor Forward Error Correction. :)

[ Voor 19% gewijzigd door maikel op 12-11-2010 12:20 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Kan iemand mij even een schop onder mijn hol geven en zeggen wat ik hier verkeerd doe? ( schaam, schaam, te lang niet met transistoren gespeeld )

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img543/5136/93woei.png

Ik wil dus door R2 een vrij grote stroom laten lopen, en dit aansturen met een vrij klein signaaltje. Ik heb een PNP BD140 gepakt omdat ik alleen aan de positieve kant van de weerstand R2 kan schakelen. Ik vat echter alleen niet waarom de spanning over R2 zo ver inzakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomfish op 12-11-2010 20:57 ]

• rvisser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:55
Xtresis schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:56:
Kan iemand mij even een schop onder mijn hol geven en zeggen wat ik hier verkeerd doe? ( schaam, schaam, te lang niet met transistoren gespeeld )

[afbeelding]

Ik wil dus door R2 een vrij grote stroom laten lopen, en dit aansturen met een vrij klein signaaltje. Ik heb een PNP BD140 gepakt omdat ik alleen aan de positieve kant van de weerstand R2 kan schakelen. Ik vat echter alleen niet waarom de spanning over R2 zo ver inzakt?
Sowieso staat je PNP transistor verkeerd om, en volgens mij zweeft de basis van je PNP transistor als je Q2 niet aanstuurt.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
idd q1 is de verkeerde transistor (tenzij je natuurlijk een andere schakeling bedoelt)
daarnaast is q2 niet goed aangesloten op q1

wat is de definitie van "vrij klein signaaltje" (spanning (bv 5v?) & stroom..(bv 20mA) )
misschien handiger om een Fet te gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door Killerbert op 12-11-2010 21:26 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-11 20:28
Net begonnen met een nieuw project, ik wil een kerstboompje gaan maken met 42 RGB leds als verlichting.
De kerstboom heb ik gister gekocht bij de action, en ik heb acht led drivers besteld: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCA9532.pdf.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Killerbert schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:25:
idd q1 is de verkeerde transistor (tenzij je natuurlijk een andere schakeling bedoelt)
daarnaast is q2 niet goed aangesloten op q1

wat is de definitie van "vrij klein signaaltje" (spanning (bv 5v?) & stroom..(bv 20mA) )
misschien handiger om een Fet te gebruiken
Signaal moet uit een PIC'tje komen. Het is de bedoeling dat R2 vervangen wordt door een gas- danwel benzineafsluiter voor in de auto. Ding trekt zo'n 1A bij 12V wanneer een bedrijf. Heb juist voor deze schakeling gekozen om zo min mogelijk spanningsverlies te hebben over weerstand R2 ( en ik kan alleen aan de positieve kant schakelen, omdat de negatieve kant van de afsluiter gelijk aan de '-' van de auto zit. De afsluiter is niets meer dan een grote spoel, vandaar ook de diode over Q1 ).

edit:
Toch maar een paar FET's bestellen...
Gizmo. schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:37:
Net begonnen met een nieuw project, ik wil een kerstboompje gaan maken met 42 RGB leds als verlichting.
De kerstboom heb ik gister gekocht bij de action, en ik heb acht led drivers besteld: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PCA9532.pdf.
Dat is een leuk speeltje!

[ Voor 20% gewijzigd door Tomfish op 13-11-2010 09:33 ]

• mux

mux

99% efficient!

Heeft iemand zich wel eens verdiept in hoe je chipset en BIOS met elkaar samenwerken, en vooral hoe je het chipset kunt configureren?

Ik wil eens proberen om een register aan te passen in een H55-moederbord, maar het is me onduidelijk met welke interface ik dat moet doen en hoe dat in zijn werk gaat. Ik weet dat het BIOS uit een eeprommetje wordt uitgelezen en uitgevoerd op de chipset (in het geval van de H55: in de PCH), maar het lijkt me toch dat je registers ook nadien via een jtag-achtige interface moet kunnen instellen? Of moet je hiervoor het BIOS hacken?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 09:54
ssj3gohan schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:14:
Heeft iemand zich wel eens verdiept in hoe je chipset en BIOS met elkaar samenwerken, en vooral hoe je het chipset kunt configureren?
Ik denk dat je heel veel informatie kunt vinden op de website van het opensource BIOS project coreboot

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
void latch()
{
    PORTB &= ~(1 << PB2);
    PORTB |= (1 << PB2);
    PORTB &= ~(1 << PB2);
}
void strobe_clock()
{
    PORTB &= ~(1 << PB1);
    PORTB |= (1 << PB1);
    PORTB &= ~(1 << PB1);
}

void shift_byte(uint8_t byte)
{
    uint8_t tempbyte = byte;
    for (uint8_t i = 0; i < 8; i++)
    {
        tempbyte = byte;
        tempbyte = tempbyte >> i;

tempbyte &= 1;
        if (tempbyte == 1)
        {
            PORTB |= (1 << PB0);
        }
        else
        {
            PORTB &= ~(1 << PB0);
        }
        strobe_clock();
    }
}

Hiermee kan ik een byte op een sipo schuifregister plaatsen. Het probleem met deze functie is dat de byte verkeerd om op het schuifregister terecht komt. Ik plaats ze nu namelijk van LSB naar MSB op het schuifregister, wat erop neertkomt dat de LSB op de MSB van de uitgangen terecht komt, en omgekeerd.

Ik gokte dat ik
code:
1
zou moeten vervangen door
code:
1
for (uint8_t i = 7; i >= 0; i--)
. maar dat werkt helaas niet. Iemand?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• mux

mux

99% efficient!

Wirf schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat je heel veel informatie kunt vinden op de website van het opensource BIOS project coreboot
Mjah fat chance dat daar ooit iets werkbaars voor mijn mobo tussen gaat zitten. Ik heb al een beetje rondgezocht en het lijkt erop dat ik best extreem aan het bios moet gaan zitten hacken om iets voor elkaar te krijgen. Ugh, waarom is dat bios toch zo moeilijk gemaakt? Het doet bijna geen drol, maar het is allemaal superobscuur dat je zelfs voor de simpelste bewerkingen al CS moet zijn...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Ibex schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:26:
Ik gokte dat ik
code:
1
zou moeten vervangen door
code:
1
for (uint8_t i = 7; i >= 0; i--)
. maar dat werkt helaas niet. Iemand?
Misschien iets met de initialisatie van i ? Bij de meeste compilers mag je i niet declareren in de for loop zelf.
Ik zou de code zelf trouwens alsvolgt schrijven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
void latch()
{
    PORTB &= ~(1 << PB2);
    PORTB |= (1 << PB2);
    PORTB &= ~(1 << PB2);
}
void strobe_clock()
{
    PORTB &= ~(1 << PB1);
    PORTB |= (1 << PB1);
    PORTB &= ~(1 << PB1);
}

{
    uint8_t i;
    for (i = 0; i < 8; i++)
    {
        if (byte & (1 << i))
        {
            PORTB |= (1 << PB0);
        }
        else
        {
            PORTB &= ~(1 << PB0);
        }
        strobe_clock();
    }
}

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• LED-Maniak
DaWaN schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:33:
[...]

Misschien iets met de initialisatie van i ? Bij de meeste compilers mag je i niet declareren in de for loop zelf.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
void latch()
{
    PORTB &= ~(1 << PB2);
    PORTB |= (1 << PB2);
    PORTB &= ~(1 << PB2);
}
void strobe_clock()
{
    PORTB &= ~(1 << PB1);
    PORTB |= (1 << PB1);
    PORTB &= ~(1 << PB1);
}

{
    uint8_t i;
    for (i = 0; i < 8; i++)
    {
        if (byte & (1 << i))
        {
            PORTB |= (1 << PB0);
        }
        else
        {
            PORTB &= ~(1 << PB0);
        }
        strobe_clock();
    }
}
Declareren van i mag prima in de for loop. Zelf hou ik niet zo van de compiler specific uint8_t. Liever gebruik ik gewoon "unsigned char i".

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
DaWaN schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:33:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
    uint8_t i;
    for (i = 0; i < 8; i++)
    {
        if (byte & (1 << i))
        {
            PORTB |= (1 << PB0);
        }
        else
        {
            PORTB &= ~(1 << PB0);
        }
        strobe_clock();
    }
}
Deze code werkt wel, maar heeft nog steeds het probleem dat het de volgorde van de bits omdraait. De for aanpassen helpt ook hier niet. Deze code is overigens wel iets netter :).
LED-Maniak schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:35:
[...]
Declareren van i mag prima in de for loop. Zelf hou ik niet zo van de compiler specific uint8_t. Liever gebruik ik gewoon "unsigned char i".
Daar heb je een punt. Het is inderdaad netter om "standaard" types te gebruiken. Als ik me niet vergis zijn dit de standaard types:
• char (= 8bit integer)
• int (= 16bit integer)
• long int (= 32bit integer)
• long long int (= 64bit integer)

Klopt dit?

Edit; het is ondertussen gelukt. Blijkbaar kan ik gewoon in de for lus niet (of althans niet op die manier) aftellen. Ik heb dus gewoon in plaats van 1 << i, 1 << (7 - i) gedaan :).

[ Voor 34% gewijzigd door Ibex op 14-11-2010 21:07 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
LED-Maniak schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:35:
[...]

Compiler specific? Hoe kom je daar nou bij? uint8_t is een C99 typedef in stdint.h

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je weet dat shifts met variabelen intern door een loopje gebeurt? Da's vrij inefficient. Iets zoals dit is waarschijnlijk een heel stuk kleiner:
C:
1
2
3
4
unsigned char p;
for (p=128; p!=0; p>>=1) {
    if (byte&p) PORTB|=(1<<PB0); else PORTB&=~(1<<PB0);
}

En in principe is gebruik van uint8 en friends meer portable. Voorbeeldje:
C:
1
2
3
4
unsigned int i;
i=65535;
i++;
printf("i is %d\n",i);

gaat op een arm netjes 'i is 65536' opleveren (daar is een int namelijk 32bit) maar op een avr met z'n 16-bits ints gaat het antwoord 'i is 0' worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Sprite_tm op 14-11-2010 21:34 ]

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Interessant om weten allemaal :).

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41

almightyarjen

When does the hurting stop?

Waar kan ik eigenlijk vrij goedkoop koelblokjes kopen? Bij display.nl hebben ze wel aardig wat keus maar rekenen ze nogal wat verzendkosten...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

sure electronics op ebay?

• almightyarjen

almightyarjen

Helaas geen koelblokken op sure... Op ebay sowieso vind ik weinig specifieks op dat gebied. Ik zoek iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/04.00.281.jpg

Alleen dan niet voor TO-220 maar wat groter. Heeft zoiets ook een naam?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Zit hier wat tussen? http://www.baco-army-good...rdelen/koelmateriaal.html (eventueel die ene van 6,50 in stukken zagen?)

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 15-11-2010 11:26 ]

• almightyarjen

almightyarjen

Dat kan nog wel eens wat zijn, thanks :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00
Was zonet bezig met een MAX232, en ik moest hem even uit z'n voetje halen, maar ging niet helemaal soepel dus ik flink wat kracht zetten en toen kwam hij los, maar stond hij ineens met een paar pootjes rechtop in m'n vinger

FFFUUU :(

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ik haal DIP ic's altijd uit het voetje met een kleine platte schroevendraaier. Die schroevendraaier stop ik dan tussen het voetje en het ic en dan draai ik de schroevendraaier. Op die manier kan het IC nooit verder komen dan de breedte van de schroevendraaier mocht je uitschieten.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
ThinkPadd schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:42:
Was zonet bezig met een MAX232, en ik moest hem even uit z'n voetje halen, maar ging niet helemaal soepel dus ik flink wat kracht zetten en toen kwam hij los, maar stond hij ineens met een paar pootjes rechtop in m'n vinger
Moet je eens met je hiel in een DIP16 gaan staan! Had toen ook een schroevedraaier nodig... :X

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
base_ schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:11:
[...]
Moet je eens met je hiel in een DIP16 gaan staan! Had toen ook een schroevedraaier nodig... :X
:X

• ThinkPad
Ik was dus bezig met een MAX232N, maar nu heb ik nog een vraagje daarover.

Ik bouw iets van een schema vanaf internet, maar in dat schema staat geen polariteit bij de elco's.

Ik kwam een foto tegen van het hele circuitje, en daar gebruiken ze van die elco's zonder polariteit (die bruine klontjes elco's).

Ik gebruik deze: http://www.satistronics.com/images/l/201003/12693323370.jpg kan dat ook? Hoe kom ik er dan achter hoe ik ze moet plaatsen? Of heb ik perse die bruine nodig?

Het makkelijkste voor jullie zou zijn als ik een schema zou plaatsen, maar ik heb dat schema gekregen na betaling, dus ik denk niet dat de auteur daar zo blij mee is.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2010 21:55 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
ThinkPadd schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:37:
Ik was dus bezig met een MAX232N, maar nu heb ik nog een vraagje daarover.
...
schema staat in de datasheet: http://pdf1.alldatasheet....iew/27230/TI/MAX232N.html pagina 7 ;)

elko's zoals op jouw afbeelding geen probleem, let op polariteit, zie datasheet

• ThinkPad
Bedankt :)

Even een vraagje, ik ben de laatste tijd wat serieuzer bezig met elektronica, en ik gebruik nu een omgebouwde ATX voeding voor m'n projecten. Dan heb ik 3.3, 5, en 12V makkelijk bij de hand.

Maar soms kom ik ook wel eens rare voltages tegen (spanning op de controller van een laptop accu houden, 3,6V per lithium cel) en dat red ik dan niet.

Daarom zat ik te kijken naar een labvoeding. Deze: http://www.eleshop.nl/015...e-lcd-schermen-p-320.html is opzich wel leuk, maar 2A is zo weinig :S

Als ik dan bijvoorbeeld een keer een laptop heb waarvan de adapter mist dan lukt het niet om hem met die labvoeding te testen. En ook een loodaccu laden gaat nogal langzaam met 2A.

Nu heeft eleshop ook wel een grotere: http://www.eleshop.nl/va-30v-5a-labvoeding-p-118.html maar die is gelijk zo duur.

Iemand nog een idee waar ik een beetje een tussenmaat kan vinden?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Pfff... 't is maar wat je duur vind...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Voor de paar keer dat je meer stroom nodig hebt, kun je ook 2 identieke voedingen van 15V/2A kopen en deze parallel zetten.Dan heb je voor €70 15V/4A (bij eleshop)

[ Voor 4% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 16-11-2010 10:00 ]

• mux

mux

99% efficient!

Als je echt serieus bent met elektronica ga je niet op je labvoeding bezuinigen. Het is bovendien duurder om eerst een el cheapo ding te kopen, erachter te komen dat hij niet voldoet en dan een duurdere te moeten kopen. Op gereedschap moet je niet bezuinigen. Probeer niet alles in één keer te kopen (en daardoor een beperkt budget per item te hebben) maar prioriteiten te stellen. Je kunt tijdelijk wel doen met crappy spul, doe ik op zich ook, maar je zult toch heel snel beter willen.

Lees je trouwens ook een beetje in, want iets waar je absoluut niet in hoeft te investeren voor een hele lange tijd is een oscilloscoop - je kunt voor niets tot enkele tientjes uitstekende DSOs vinden. Ik heb hier twee Hameg dual-trace scopes staan die ik gratis van een tweaker heb gekregen, en eerder werkte ik met een Philips/Fluke 4-kanaals 100MHz analoge scope, ook gratis.

Labvoedingen daarentegen zijn tweedehands duur en het niet echt waard. Bovendien zit er niet zoveel verschil tussen; allemaal zijn ze op hetzelfde circuit gebaseerd (trafo->gelijkrichter+filter->2n3055/lm317->bigass filter). Het enige wat je daar misschien beter wilt hebben is een moderne switchmode converter, gezien die niet snel instabiel wordt bij lastige projecten (dc-dc converters specifiek), en een lineaire labvoeding wel.

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ik zou een schakeling nodig hebben om met 1 pin van een micocontroller te kunnen schakelen tussen 3.3V en 12V. Ik heb beide spanningen voorhanden op mijn schakeling, en mijn microcontroller werkt op 3.3V. Het is om een led te schakelen tussen zwak en fel branden. In feite is het met een van de uitgangen van een SIPO schuifregister.

Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 16-11-2010 20:00 ]

• mux

mux

99% efficient!

Is het niet handiger om het volgende te hebben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   12V 
    |
    |
   LED
    |
  -----
  |   |
  R1  R2
  |   |
  M   |
  |   |
  -----
    |
   GND

waarbij M een mosfetje is, R1 een weerstand met een lage waarde en R2 een weerstand met een hoge waarde?

@hieronder: exact wat ik dus zeg :+

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 16-11-2010 20:21 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je ook nog een losse weerstand aan de LED hangen? Zoja, is het niet beter om er 2 weerstanden van te maken? Dan kan je namelijk de stroom naar de LED als 'ie 'zacht' aan moet door de ene laten lopen, terwijl je de 2e weerstand dmv een tor ofzo er parallel aan kan knopen als je wilt dat de led 'hard' brand.

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Het zit zo, de led zit in een wandschakelaar. De leds heben allemaal common "min", en hebben een vaste voorschakelweerstand van 10k. Ik moet dus aan de "plus" van de led 12V of 3.3V kunnen geven. De schakelingen van hierboven werken op zich perfect, maar werken niet in een situatie van common "min".

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
   12V 
    |
    |
  -----
  |   |
  M  R1
  |   |
  |   |
  -----
    |
    10K
    |
  LED
    |
   GND

waarbij M een n-channel mosfetje is, R1 een weerstand met een waarde waarbij hij zwak brand?

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• mux

mux

99% efficient!

Als je er een p-channel FET van maakt ben ik het met je eens ;)

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
ssj3gohan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 21:39:
Als je er een p-channel FET van maakt ben ik het met je eens ;)
die haal ik altijd door elkaar :S

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• mux

mux

99% efficient!

Onthoud:
N-channel gaat aan met een Positieve Vgs
P-channel gaat aan met een Negatieve Vgs

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Zou het ook gaan met een PNP of NPN transistor?

Edit; Als ik het goed begrijp zou ik de mosfet ook kunnen vervangen door een PNP transistor zoals de BC557, door de emitter aan de 12V te hangen, de collector aan de 10k ingebouwde weerstand, en de basis met een weerstandje aan de microcontroller.

[ Voor 72% gewijzigd door Ibex op 18-11-2010 22:15 ]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ssj3gohan schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 10:37:

Lees je trouwens ook een beetje in, want iets waar je absoluut niet in hoeft te investeren voor een hele lange tijd is een oscilloscoop - je kunt voor niets tot enkele tientjes uitstekende DSOs vinden. Ik heb hier twee Hameg dual-trace scopes staan die ik gratis van een tweaker heb gekregen, en eerder werkte ik met een Philips/Fluke 4-kanaals 100MHz analoge scope, ook gratis.
Dan ben ik wel benieuwt naar je die scopes vandaan haalt :P
(Heeft zelf een jaar terug voor een paar tientjes alleen een 10 mhz scope kunnen vinden :P )

• mux

mux

99% efficient!

Ibex schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:01:
Zou het ook gaan met een PNP of NPN transistor?

Edit; Als ik het goed begrijp zou ik de mosfet ook kunnen vervangen door een PNP transistor zoals de BC557, door de emitter aan de 12V te hangen, de collector aan de 10k ingebouwde weerstand, en de basis met een weerstandje aan de microcontroller.
Specifieke reden waarom je dat wilt doen?

Als je hem direct aan de microcontroller hangt kan er een hoge spanning op je uitgangspin komen te staan. Dan kun je het beste de basis van de PNP weer aan de collector van een NPN hangen, de emitter van die NPN aan ground hangen en de basis van de NPN aan je micro knopen. Zowel voor de basis van de NPN als PNP een weerstandje hangen en you're good to go.

Hetzelfde verhaal, maar dan NPN=N-channel en PNP=p-channel kun je uitvoeren met MOSFETs.
Mr_gadget schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:31:
[...]

Dan ben ik wel benieuwt naar je die scopes vandaan haalt :P
(Heeft zelf een jaar terug voor een paar tientjes alleen een 10 mhz scope kunnen vinden :P )
Als je een paar jaartjes rondloopt worden die dingen met grote kracht en aantallen naar je toe gesmeten. Kan nog best gevaarlijk zijn...

Universiteit gooit ze weg, elektrobedrijven doen ze weg, vrienden doen ze weg... Gezien de onderkant van de markt absoluut verzadigd is met oude scopes zijn ze basically onverkoopbaar en worden ze dus bij bosjes weggegeven. Alles tot en met 25 MHz scopes, wel of niet digitaal met beperkte opslag, inclusief spectrum analyzers is gratis verkrijgbaar als je in het elektronicawereldje zit. En als je geen zin hebt om in de loop der jaren rustig te upgraden is het ook allemaal redelijk direct voor tientjeswerk over te kopen, bijvoorbeeld met een gevraagd-ad op circuitsonline of marktplaats.

• ThinkPad
Ik heb hier een aantal RGB ledstrips van Dealextreme, leuk spul voor leuke sfeerverlichting, maar de controller die erbij zit bevalt me niet helemaal.

Die heeft een aantal vaste programma's met wat effecten, en wat vaste kleuren, maar de kleur die ik wil zit daar niet bij (wel in het programma waar hij door de kleuren heenloopt, maar dat wil ik niet).

Valt er wat te maken met 3 potmeters (R, G, B ) zodat ik zelf een kleur kan kiezen?

Hoe zou dat schema er uitzien (want ik heb vast meer nodig dan alleen 3 potmeters :+ ) ? Ik wil het wel gewoon basic elektronica houden, niet met microcontrollers e.d. want daar heb ik geen kaas van gegeten :P

Laat maar, die dingen bestaan kant en klaar: http://cgi.ebay.com/12V-R...m2a0b6a2490#ht_1707wt_905

Voor een tientje ga ik niet de moeite doen dat zelf in elkaar te freubelen.

Alleen even uitzoeken of mijn strip common anode of common kathode is :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2010 01:35 ]

• Ibex
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:40:
[...]
Specifieke reden waarom je dat wilt doen?

Als je hem direct aan de microcontroller hangt kan er een hoge spanning op je uitgangspin komen te staan. Dan kun je het beste de basis van de PNP weer aan de collector van een NPN hangen, de emitter van die NPN aan ground hangen en de basis van de NPN aan je micro knopen. Zowel voor de basis van de NPN als PNP een weerstandje hangen en you're good to go.

Hetzelfde verhaal, maar dan NPN=N-channel en PNP=p-channel kun je uitvoeren met MOSFETs.
Dit was inderdaad de oplossing. Ik heb me ondertussen even goed ingelezen in het gedrag van PNP en NPN transistors, zodat ik ook echt begrijp wat er gebeurd. Dat maakt het allemaal een pak logischer.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:59
Ik heb een kleine vraag, voo rvelen van jullie wellicht erg simpel. Voor mij een klusje waarvan ik niet direct zie waar ik moet beginnen!

In mijn auto heb ik een TA2020 gebaseerde (class-D) versterker waarop ik mijn telefoon aansluit om muziek te luisteren en voor de handsfree.

Dat werkt heel goed. Ik heb de ta2020 "gemod" zodat ik hem maximaal kan belasten i.c.m. een telefoon of mp3 speler. Grof getekend (ik weet niet alle officiele symbolen) is het zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BmghLgI9nxdYWeWBwMTBTsNA/full.png

Ja, ik weet het, dat kan netter getekend maar volgens mij is het best duidelijk zo. De bekabeling loopt onder de plinten op de dorpels v/d auto. De 12- / gnd is de auto zelf. De potmeter heb ik er tussen gezet omdat het volume regelen met mijn telefoon op lagere volumes het geluid een beetje verknoeid.

Mijn probleem is het volgende: Als ik een wat langere rit moet maken dan is het soms nodig dat ik mijn telefoon ook oplaad, vervelende is dan een behoorlijke storing die ik dan krijg. Is er een simpele doch doeltreffende manier om dit te ondervangen?

Ik heb al een "oplossing" bedacht: namelijk een extra 12V gelaccu welke als apart voedingcirquit kan dienen als ik muziek wil luisteren + telefoon opladen, deze dan doormiddel van een relaistje bedienbaar maken. (aan = gelaccu op versterker, uit is gelaccu op laadcirquit) Maar goed, dan moet ik dus weer een laadcirquitje maken en de oplossing die ik daarvoor vind hebben allemaal meer dan 14 volt nodig. Jullie nog wat ideeën?

Ik heb wel een zogeheten "ground loop isolator" gevonden voor in de signaal lijn, maar vroeg me af of dat wel echt kon werken (en hoe werkt dat dan :P )

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

lredev schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:36:
Ik heb wel een zogeheten "ground loop isolator" gevonden voor in de signaal lijn, maar vroeg me af of dat wel echt kon werken (en hoe werkt dat dan :P )
Ground loop isolator is de beste oplossing. Op die manier wordt het signaal galvanisch gescheiden dmv een transformator en ben je van je aardlus-ruis af.
Duidelijk uitleg (ik ben te lui om te typen):
Wikipedia: Aardlus

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

^^ Met DaWaN

• lredev
Top, thanks, dan ga ik dat eerst eens proberen. Wat ik trouwens nog was vergeten te zeggen: De storing gaat hoorbaar met het motor (dynamo) toerental mee. Maar goed, zal eens proberen met zo'n isolator en even terugrapporteren!

• mux

mux

99% efficient!

Ondanks dat de aardlusmethode het beste zal werken, zal het ook helpen om een paar 33 ohm-weerstandjes tussen R/L en GND te proppen. Just sayin', het is geen oplossing voor jouw specifieke probleem, maar ter info voor mensen met vergelijkbare problemen en geen aardlus.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:00:
Ondanks dat de aardlusmethode het beste zal werken, zal het ook helpen om een paar 33 ohm-weerstandjes tussen R/L en GND te proppen. Just sayin', het is geen oplossing voor jouw specifieke probleem, maar ter info voor mensen met vergelijkbare problemen en geen aardlus.
Kun je die even toelichten? Ik zie ff niet waar in het schema die dan zouden moeten komen...

• lredev
ssj3gohan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:00:
Dus: R---/\/\/\/\/\----GND----/\/\/\/\/\---L ?

Want doet de potmeter dit niet al op een bepaalde stand? m.a.w. dan zou het, mocht het geen aardlusprobleem zijn, dus moeten varieren (naast parallel aan het muziek volume) bij het draainen aan de potmeter. Of denk ik hier erg (te) simpel? (Mag ik vragen wat de functie is van de 33Ohm weerstandjes? Verstoken die een bepaalde frequentie, oid?)

• mux

mux

99% efficient!

Dat is precies hoe je dat moet schakelen. In principe staat de verklaring hiervoor al op de wikipagina, maar het is misschien niet direct duidelijk, dus hier nog wat makkelijker uitgelegd:

Het audiosignaal wordt hoofdzakelijk als spanningssignaal verstuurd tussen de audiobron en -ontvanger. De ontvanger gebruikt wel een beetje stroom, hij heeft een karakteristieke impedantie van bijv. 100kohm. Wanneer je een spanning veroorzaakt (het signaal) gaat er proportioneel een stroom lopen. Maar omgekeerd werkt hetzelfde; als je zender een variabele stroombron is wordt er een spanning veroorzaakt aan de andere kant.

Een aardlus betekent dat er op de manier die op wikipedia redelijk duidelijk staat aangegeven door antennewerking een stroom wordt geïnduceerd in de hele stroomkring, dus ook in je signaal. En dat zorgt voor storing. Stel dat je audiosignaal 3Vp-p is en de impedantie in het signaalpad 100kohm, dan gaat er 30uAp-p aan stroom lopen. Wanneer nu door je aardlus 1uA stroom wordt opgewekt, wat heel makkelijk kan, betekent het dat je 1/30 van je signaalniveau aan storing hebt, dat is -13dB oid. Heel duidelijk hoorbaar.

Wat je nou doet met die 33R weerstandjes is ervoor zorgen dat er in je signaalpad meer stroom gaat lopen. Je signaal wordt 'sterker' gemaakt. Het signaalniveau van 3Vp-p op een impedantie van 33R betekent ruwweg 100mA max signaalniveau. Diezelfde 1uA storing is nu nog maar 1/100000 oftewel -60dB: een heel stuk lager (maar technisch gezien nog steeds een stuk boven de gehoordrempel).

Je audiosignaal is meestal het meest hoogimpedante onderdeel van de aardlus, en dus het meest gevoelig voor dit soort storing. Daarom zijn die weerstandjes een nuttige tip.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Oh zo...
Tja, dat zou kunnen werken, maar dan moeten die weerstandjes wel dicht bij de TA2020 input geplaatst worden. Bovendien is 33 ohm een flinke belasting, alhoewel het natuurlijk hier niet om een gewone line-uitgang gaat maar een hoofdtelefoon-uitgang (welke een vergelijkbare belasting geeft).

edit: maar het blijft symptoombestrijding... een galvanische scheiding pakt de oorzaak aan!

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 22-11-2010 16:40 ]

• mux

mux

99% efficient!

Precies, in dit geval is de aardlus opbreken je eerste prioriteit. Antennestoring (waar je niet te maken hebt met een mogelijkheid van een aardlus) of capacitieve storing los je hier wél effectief mee op.

Overigens, die weerstandjestruc die ik hier uitleg heet line termination. Dit zul je heel vaak terugzien in analoge maar zelfs ook digitale elektronica. Een van de meest zichtbare vormen van termination voor mensen die ooit met scsi-apparatuur hebben gewerkt waren de scsi-terminators die je aan het einde van elke kabel moest plaatsen; dat is precies hetzelfde. Zonder die terminators (waar gewoon weerstandjes naar GND in zitten) kreeg je ontzettend veel ruis op de lijn en werkte scsi niet betrouwbaar.
Pagina: 1 ... 30 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.