Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.618 views

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:00:
Ondanks dat de aardlusmethode het beste zal werken, zal het ook helpen om een paar 33 ohm-weerstandjes tussen R/L en GND te proppen. Just sayin', het is geen oplossing voor jouw specifieke probleem, maar ter info voor mensen met vergelijkbare problemen en geen aardlus.
Krijg je dan niet een enorme hoeveelheid demping? De bron heeft zelf (als het goed is) ook een uitgangsimpedantie, en als je de lijn behoorlijk gaat belasten gaat dat als een spanningsdeler werken.

Ik weet niet wat de meeste audiofabrikanten tegenwoordig als uitgangsimpedantie gebruiken, maar als dat iets als 100 Ohm is, dan maakt het wel even verschil of je de lijn met 47k of 33R belast.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je krijgt isotrope demping (alle frequenties worden evenveel gedempt), en dus geen vervorming. Dat is dus geen probleem. Bovendien zijn headphone drivers gespecificeerd op maximaal -3dB demping in een 32-ohm belasting (sommige uitgangsdrivers kunnen zelfs 8 ohm driven met -3dB). Geen enkel probleem dus.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:59
Ik begrijp je uitleg niet helemaal ssj3gohan, maar dat heeft te maken met een grondig gebrek aan electronica basis denk ik.. ;)

Dessalniettemin: Ik had beloofd terug te rapporteren, dus dat doe ik bij deze:

De "ground loop isolator", hielp wel maar niet volledig. Ik nog steeds een lichte storing horen, synchroon met het toerental (van de dynamo?). pfrrhrhrhrhrhrhrhrhrhr achtig geluid bleef duidelijk hoorbaar, zij het veel minder hard.

Daarnaast nog wat anders: Het geluid was behoorlijk veranderd. Het leek alsof er een hoop bass weg was, ik kan dat niet goed duiden, maar dat komt het meest dichtbij. Daarnaast was het volume lager bij in de onderste regionen van de volumestand, maar leek nog wel het maximale volume haalbaar. Wellicht dat de groundloopisolator een fatsoenlijk voltage nodig heeft om het signaal goed door te geven?

De oplossing van ssj3gohan, maak ik die zo dicht mogelijk bij de bron, of zo dicht mogelijk bij de versterkeringang? (de groundloopisolater had ik trouwens vlak voor de versterker.)

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_l2NlfNIczIQ/TOr_1SfHa3I/AAAAAAAAALY/xPi5R5hhJ4E/s640/htc%20pics%20127.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 23-11-2010 00:45 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Het motortoerental horen door je speakers is niet heel vreemd in een auto. Mijn ultra-goedkope versterker heeft daar ook last van, vooral als de accu wat leger is (auto 2 weken stil gestaan).
Om dat probleem op te lossen moet je de 12V van de auto voor de TA wat beter filteren, maar daar heb ik niet heel veel verstand van. Mogelijk is een simpel LC filter genoeg ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• lredev
Aye, het is een oud autootje dus een gebrek aan filtering zou me niets verbazen. Echter heb ik er geen last van als ik alleen de versterker gebruik. Het is overigens deze versterker, de audiokabel van voor naar achter is van dropveterkwaliteit (maar was zoveel werk om hem te leggen dat ik wacht op een kabelbreuk om hem te vervangen :p )

Zou het trouwens zin hebben om de +12v en - samen vanaf de accu naar achter te trekken, met een dubbeladerig snoertje (zeg 2x1mm2) zodat er geen / weining oppervlakte ontstaat?

De 12VDC > 5VDC sigarettenplug is zeker niet galvanisch te scheiden, omdat het gelijkspanning is?

• mux

mux

99% efficient!

Een simpel LC-filter gaat niet genoeg wezen, want dat zit al op de ta2020-print. Je zult een hogere orde filter moeten maken. Voordat je dat doet is mijn idee het waarschijnlijk ook nog wel waard om te proberen. De weerstandjes wil je zo dicht mogelijk bij de ontvangende kant (hoewel dit niet helemaal wetenschappelijk correct is, maar ach).

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:48:
Overigens, die weerstandjestruc die ik hier uitleg heet line termination. Dit zul je heel vaak terugzien in analoge maar zelfs ook digitale elektronica. Een van de meest zichtbare vormen van termination voor mensen die ooit met scsi-apparatuur hebben gewerkt waren de scsi-terminators die je aan het einde van elke kabel moest plaatsen; dat is precies hetzelfde. Zonder die terminators (waar gewoon weerstandjes naar GND in zitten) kreeg je ontzettend veel ruis op de lijn en werkte scsi niet betrouwbaar.
Hoho... Hier gaat iets mis. Line termination is echt iets anders.
Hier een aardig stukje leesvoer. Line termination gebruik je om reflecties tegen te gaan. Voor hoge frequenties (of heeele lange kabels) gaat de looptijd van het signaal door de kabel een rol spelen, waarbij signalen die aan het ene eind van een kabel worden aangeboden na verloop van (korte) tijd aan de andere kant aankomen, en daar gaan reflecteren als je de kabel niet afsluit met een weerstand die gelijk is aan de karakteristieke impedantie van de kabel.

Zie het maar als bijvoorbeeld een stuk touw dat aan één kant aan een paal wordt vastgeknoopt, an aan de andere kant strak getrokken. Geef je een zwieper aan het losse eind, dan zie je de golf richting paal gaan, en daarna weer terug naar het begin lopen. Dat is ook reflectie.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• lredev
ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:39:
Een simpel LC-filter gaat niet genoeg wezen, want dat zit al op de ta2020-print. Je zult een hogere orde filter moeten maken. Voordat je dat doet is mijn idee het waarschijnlijk ook nog wel waard om te proberen. De weerstandjes wil je zo dicht mogelijk bij de ontvangende kant (hoewel dit niet helemaal wetenschappelijk correct is, maar ach).
Ok, dan soldeer ik ze gewoon op de RCA connectors aan de binnenkan van de behuizing. Het kan geen kwaad voor mijn telefoon (versterkers heb ik genoeg :P )?

@Hieronder: Het gaat om een "High Quality" isolator :P heeft ook aan beide zijden rca connecters wat toch doet vermoeden dat het voor lijnsignaal bedoelt is. Ook lijkt me een isolator voor de high current minder nuttig omdat grotere stroom .... minder.... gevoelig ...is ..voor ...storing (Wordt ineens vrij onzeker terwijl ik dat typ ... maar van foute aannames leert men toch O-) )

[ Voor 24% gewijzigd door lredev op 23-11-2010 10:00 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

lredev schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 00:44:
Daarnaast nog wat anders: Het geluid was behoorlijk veranderd. Het leek alsof er een hoop bass weg was, ik kan dat niet goed duiden, maar dat komt het meest dichtbij. Daarnaast was het volume lager bij in de onderste regionen van de volumestand, maar leek nog wel het maximale volume haalbaar. Wellicht dat de groundloopisolator een fatsoenlijk voltage nodig heeft om het signaal goed door te geven?

De oplossing van ssj3gohan, maak ik die zo dicht mogelijk bij de bron, of zo dicht mogelijk bij de versterkeringang? (de groundloopisolater had ik trouwens vlak voor de versterker.)

[afbeelding]
Als die ground loop isolator zijn werk goed doet, zie ik 2 mogelijke resterende oorzaken:
  1. Troep op de boordspanning komt via de lader binnen op je telefoon, en verstoort daar het bronsignaal.
  2. Hey, ik had er toch 2 bedacht? Stom, ben hem nu alweer vergeten 8)7
En uiteraard kan er nog iets anders onvoorziens aan de hand zijn.

Overigens zie ik op de foto dat het gaat om een "high output Isolator". Nu denk ik haast dat deze bedoeld is om tussen de speakeruitgang van je dashboard-versterker en de line-ingang van je kofferbak-500W-megaboombastic versterker te hangen. In dat geval kan het zijn dat de belasting van door die trafo wel heel erg groot wordt (<8 Ohm oid). Het kan zijn dat je telefoon zoveel stroom niet meer goed kan leveren, waardoor het geluid achteruitgaat.

Maar ik kan het ook helemaal mis hebben hier...

[edit:]
lredev schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:55:
@Hieronder: Het gaat om een "High Quality" isolator :P heeft ook aan beide zijden rca connecters wat toch doet vermoeden dat het voor lijnsignaal bedoelt is. Ook lijkt me een isolator voor de high current minder nuttig omdat grotere stroom .... minder.... gevoelig ...is ..voor ...storing (Wordt ineens vrij onzeker terwijl ik dat typ ... maar van foute aannames leert men toch O-) )
Aha, High Quality... Sorry, niet goed gelezen op de foto. Dan gaat mijn verhaal denk ik niet op.
Over het nut van een high-curent isolator weet ik zo ff niet; moet ik ff over nadenken, maar ik ga eerst maar weer eens aan het werk... Zal m'n baas vast wel waarderen. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Gwannoes op 23-11-2010 10:12 ]

• mux

mux

99% efficient!

@Gwannoes: [edit] nee, ik had toch half gelijk, en jij ook half. Line termination doet allebei (zowel signal power maximaliseren als reflecties voorkomen).

[ Voor 72% gewijzigd door mux op 23-11-2010 10:10 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:04:
@Gwannoes: [edit] nee, ik had toch half gelijk, en jij ook half. Line termination doet allebei (zowel signal power maximaliseren als reflecties voorkomen).
OK, nog één berichtje dan...
Op zich heb je bij (juiste) line termination inderdaad maximum power transfer, maar dat (zoveel mogelijk power overbrengen) is bij SCSI volgens mij niet het doel. Doel is maximum signal integrity, dus reflecties elimineren. Power breng je op een andere manier over, toch? (Zegt degene die nog nooit iets met SCSI heeft gedaan...)

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, een oneindig hoogimpedante lijn kan geen signal power overbrengen hè... Het is niet zo dat er één specifieke functie is.

- Je hebt stroom nodig om signal power te creëren en boven je noise floor te komen
- Je hebt impedance matching nodig om crosstalk en reflecties te minimaliseren

Beiden doe je met line termination. Weerstandjes zijn puur reëele line temination, maar in het geval van een 1/4 lambda antenne heb je daar weer geen mallemoer aan omdat je stroom en spanning... onder 90 graden staan. Dan wil je reactantie als termination, en daarom zitten er caps en inductortjes op.

Dit is een hartstikke 100x versimpelde versie van het verhaal. Ik noem het voorbeeld van antennes om het verschil tussen weerstandjes en andere vormen van termination/impedance matching te duiden, maar een echte antenneboer weet hier veel nuttiger dingen over te zeggen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Ben nu verder gegaan met een LED kubus van 3x3x3, maar heb een timertje nodig om iedere laag van de kubus om de 10ms te verversen. Het is leuk dat we C++ op het HBO leren, maar ik heb nog nooit met een timer gewerkt. Zelfs op het internet kan ik geen duidelijke uitleg vinden over hoe een timer in een PIC werkt. Ik maak gebruik van een 16F628A. Zou iemand mij een duw in de juist richting kunnen geven?

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Xtresis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:39:
Ben nu verder gegaan met een LED kubus van 3x3x3, maar heb een timertje nodig om iedere laag van de kubus om de 10ms te verversen. Het is leuk dat we C++ op het HBO leren, maar ik heb nog nooit met een timer gewerkt. Zelfs op het internet kan ik geen duidelijke uitleg vinden over hoe een timer in een PIC werkt. Ik maak gebruik van een 16F628A. Zou iemand mij een duw in de juist richting kunnen geven?
Programmeer je in C of ASM ?
In principe heb ik bij een PIC altijd voldoende gehad aan de datasheet om de peripherals uit te vogelen.
Eigenlijk is het gewoon kijken welke registers welke functies hebben; uiteindelijk komt er op neer dat je bepaalde waardes in de juiste registers schrijft en dan moet het doen wat er in de datasheet staat.

• Tomfish
In de datasheet staat helaas alles is ASM, terwijl ik zelf in C programmeer. Zag ook wel voorbeelden op het internet staan, maar allemaal zonder uitleg hoe, wat of waar het werkt. Ik ga de datasheet nog eens doorspitten.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jaaa ben ik weer :+

Ik zit te klooien met een RGB led met bijzonder weinig specificaties. Nu loop ik tegen 2 dingen aan:
1) De lichtsterkte van elke kleur is (lijkt?) niet gelijk. Hoe kan ik dit meten? Zou een simpele LDR werken? :)
2) 50% van de stroom (dmv PWM) resulteert niet in 50% van de lichtsterkte. Zijn hier standaard grafiekjes voor of mag ik weer gaan klooien met bovengenoemde LDR? ;)

Of kan ik ipv een LDR iets anders gebruiken wat ongeveer even gevoelig is als je oog?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Xtresis schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:23:
In de datasheet staat helaas alles is ASM, terwijl ik zelf in C programmeer. Zag ook wel voorbeelden op het internet staan, maar allemaal zonder uitleg hoe, wat of waar het werkt. Ik ga de datasheet nog eens doorspitten.
Je kunt dan denk ik beter gewoon eens een stuk in ASM gaan programmeren.
Als je deze tutorial eens volgt:
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm

Kost wat tijd maar dan heb je tenminste een beetje een idee hoe een PIC processor in elkaar steekt. Heb je dat begrip eenmaal dan kun je doorzien wat een C compiler doet en dan kun je het als tool gebruiken. Als je geen idee hebt wat een compiler exact doet kunnen sommige begrippen bij microcontrollers lastig zijn

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben bezig met een LCD icm een Arduino Mega. Het heeft allemaal ooit goed gewerkt maar ik had het een en ander uit elkaar gehaald. Alles zit weer in elkaar en nu heb ik dit als ik het display aanstuur:

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/DSC01225.jpg

Tevens als ik de dataverbindingen van het LCD los haal en alleen de spanning erop zet krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/DSC01226.jpg

Iemand een idee waar dit aan ligt? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Sprite_tm schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:05:
[...]

Kan best jah, wireless is 'rauw' verre van betrouwbaar. Je zou kunnen proberen het zooitje packet-based te versturen en er een CRC aan vast te hangen, dan weet je iig zeker dat je nooit corrupted spul overstuurt.

[...]

Yep. Mijn standaard grijptor is een bc550, maar er kunnen er wel meer zo gebruikt worden.

[...]

Er is nog geen STL/strings-library voor de AVR; aka: je kunt wel lekker objectjes maken maar tenzij je zelf stringclasses gaat maken zul je toch echt naar de C-strings (char bla\[100]) moeten grijpen. Ik kan je zowiezo aanraden om low-level C te gaan schrijven: dat scheelt een factor veel in executiesnelheid en flash-gebruik.
Ik heb inmiddels een stapeltje BC550B's liggen en al even getest met het inverteren. Dit lijkt inderdaad goed te werken volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.corollarytheorems.com/Design/ed_images/TR_NPN_Sat.png
Maar wat moeten die weerstanden voor waarde hebben? De transistor mag maximaal 100mA hebben volgens de datasheet. De voeding is bij mij 5V, dus 50ohm voor Rc?
En voor Rb dan hetzelfde?

En wat betreft het versturen van de data: heeft iemand ergens een goede tutorial (incl. C-code) voor forward-error-correction?

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 23-11-2010 23:49 ]

Verwijderd

@ Iredef,

Je zou kunnen proberen om de voedingsspanning voor de oplader van de versterker af te tappen, dan hebben ze het zelfde massapunt en heb je geen isolator nodig.
De massa aansluiting van de versterker aan het chassis van de auto.

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

almightyarjen schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 23:37:
Ik ben bezig met een LCD icm een Arduino Mega. Het heeft allemaal ooit goed gewerkt maar ik had het een en ander uit elkaar gehaald. Alles zit weer in elkaar en nu heb ik dit als ik het display aanstuur:

[afbeelding]

Tevens als ik de dataverbindingen van het LCD los haal en alleen de spanning erop zet krijg ik dit:

[afbeelding]

Iemand een idee waar dit aan ligt? :?
typisch, ik heb sinds vandaag precies hetzelfde met een 16x2 LCD, ook met arduino aangestuurd.
(alleen ben ik bang dat ik er perongeluk 12V op gezet heb, heel kort, maar daarna had hij hier last van)
Ik zit nog een beetje te frutten op dit moment, maar ik denk dat ik hem gesloopt heb, hoop niet dat dat bij jou ook het geval is..

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• almightyarjen

almightyarjen

EL_Loco schreef op woensdag 24 november 2010 @ 22:19:
[...]

typisch, ik heb sinds vandaag precies hetzelfde met een 16x2 LCD, ook met arduino aangestuurd.
(alleen ben ik bang dat ik er perongeluk 12V op gezet heb, heel kort, maar daarna had hij hier last van)
Ik zit nog een beetje te frutten op dit moment, maar ik denk dat ik hem gesloopt heb, hoop niet dat dat bij jou ook het geval is..
Ik had het zaakje uit elkaar gesoldeerd en opnieuw in elkaar gezet (tegen beter weten in), geen effect. Daarna wat zitten morrelen met het contrast en op eens deed hij het weer! Een half uur later deed hij het niet meer :( Ik snap er echt geen hout van. Voor zover ik weet heb ik er geen verkeerde spanning oid op gezet. Ik heb nu eenzelfde 16x2 via MP gekocht, eens testen wat die doet. Ik heb wel het idee dat het aan de hardware ligt.

• EL_Loco
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

almightyarjen schreef op woensdag 24 november 2010 @ 23:12:
[...]

Ik had het zaakje uit elkaar gesoldeerd en opnieuw in elkaar gezet (tegen beter weten in), geen effect. Daarna wat zitten morrelen met het contrast en op eens deed hij het weer! Een half uur later deed hij het niet meer :( Ik snap er echt geen hout van. Voor zover ik weet heb ik er geen verkeerde spanning oid op gezet. Ik heb nu eenzelfde 16x2 via MP gekocht, eens testen wat die doet. Ik heb wel het idee dat het aan de hardware ligt.
hmm, hou me even op de hoogte.
Let wel: niets doen kan heel goed zijn dat hij nog wel iets doet, maar dat je contrast niet goed staat :>
Ik ben nog niet veel verder gekomen. Morgen weer eens kijken als ik wat frisser en helderder ben :z

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• almightyarjen

almightyarjen

Mijn contrast stond goed, dat had ik gecontroleerd. Ook als ik het display aan een andere arduino hang: precies hetzelfde :'(

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Hij is gewoon kapot.... Nouja je hebt nu een 3,5x20 LCD. :+

[ Voor 43% gewijzigd door mace op 25-11-2010 09:09 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
hmmm, ik moet een bidirectionele dataverbinding (een paar meter) tussen 2 elementen met elk een processor maken in een omgeving met extreme veldsterkte.
Beste kijken naar een optische data verbinding dan maar denk ik.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Juh. Makkelijkste manier is misschien wel om die Toslink-units pakken en gebruiken, iirc kan je daar redelijk makkelijk een serieel protocol overheenfrotten, het kost geen drol en is ook nog es makkelijk te verkrijgen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
Volgens wiki heeft Toslink maar een maximaal bereik van ca 6 meter, dus daar moeten die "een paar meter" wel binnen vallen.

• mace

mace

Sapere Aude

TOTX173 / TORX173. :)

• M a r c o
  • Niet online
zal <5 meter zijn denk ik.
het moet wel bi-directioneel worden in ieder geval.
Ik zit ook te denken aan RS485 over shielded twisted pair, misschien gaat dat ook wel.
mooie daarvan is dat het ook goed als bussysteem te gebruiken is.
Het gaat om 1 besturingsunit waar 4 of 8 "slaves" aan komen die aangestuurd en uitgelezen moeten worden.
Ga ik na de lunch eens naar kijken.
edit: dan zou ik wel 2 fibers naar elke unit moeten laten gaan.
edit2: de TOTX173 is in ieder geval obsolete. ik moet wel onderdelen nemen die nog een jaar of 5-10 beschikbaar zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door M a r c o op 25-11-2010 12:04 ]

• almightyarjen

almightyarjen

mace schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:08:
Hij is gewoon kapot.... Nouja je hebt nu een 3,5x20 LCD. :+
Waar kan zo'n ding kapot aan gaan? Serieus, er is totaal niets mee gebeurd :S

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00
Ik heb ook eens een kapot HD44780 schermpje gehad, zie: ThinkPadd in "De EL-kroeg - Deel 3"

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
almightyarjen schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:39:
[...]

Waar kan zo'n ding kapot aan gaan? Serieus, er is totaal niets mee gebeurd :S
Een wollen trui kan al voldoende zijn (ESD) maar de meest populaire slopers: te hoge voedingsspanning of omgekeerde voedingsspanning

• JER00N
  • Niet online
Die timers en andere peripherals gebruiken doe je voornamelijk door registers in te stellen. Dat is niets anders dan de juiste byte op het juiste adres zetten, of je dat nu in assembler doet of in C maakt niet zo veel uit. Alleen de interruptafhandeling is wel anders natuurlijk, maar ik weet niet of je die gebruikt.

Jij zat toch op de HZ? Toen ik daar nog zat kregen we ook gewoon les in assembler (3e jaar volgens mij). Ik zou gewoon lekker in C programmeren. Wat imho belangrijker is bij het 'kennen' van een microcontroller is hoe die registers werken, daarbij maakt de taal niet zoveel uit. Zolang je maar niet aan dat verrekte basic begint :+

O ja, op 13 january gaat Sparkfun weer gratis shizzle weggeven :) http://www.sparkfun.com/news/487

[ Voor 5% gewijzigd door JER00N op 25-11-2010 20:18 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
base_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:23:
[...]

Een wollen trui kan al voldoende zijn (ESD) maar de meest populaire slopers: te hoge voedingsspanning of omgekeerde voedingsspanning
Wist je dat een meter rijden op je plastic stoel op wieltjes al genoeg kan zijn? Dit hebben we eens op werk getest, was schrikbarend hoe snel dat gaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• M a r c o
  • Niet online
JER00N schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:11:
[...]
Jij zat toch op de HZ? Toen ik daar nog zat kregen we ook gewoon les in assembler (3e jaar volgens mij).
Ik heb ook op de HZ (elektro met Electronic systems engineer als afstudeerrichting) gezeten, maar heb weinig assembly gezien daar. Ik heb daar wel studiepunten verdient met het spelen met lego (lego mindstorms programmeren :P ).
En de befaamde liftschakeling (hebben ze die nu nog?).
Dat was trouwens 2001-2004 dat ik daar zat. (damn wat gaat dat weer al snel voorbij)

• JER00N
  • Niet online
M a r c o schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:53:
[...]

Ik heb ook op de HZ (elektro met Electronic systems engineer als afstudeerrichting) gezeten, maar heb weinig assembly gezien daar. Ik heb daar wel studiepunten verdient met het spelen met lego (lego mindstorms programmeren :P ).
En de befaamde liftschakeling (hebben ze die nu nog?).
Dat was trouwens 2001-2004 dat ik daar zat. (damn wat gaat dat weer al snel voorbij)
Assembly kregen wij (voor een 68000 processor :x ) bij het vak Intelligente Systemen geloof ik. Mindstorms hebben wij ook mee gespeeld :P Maar geprogrammeerd in een of andere open source C-achtige taal.

Die lift staat er nog steeds maar hebben wij nooit gebruikt.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Enige tijd geleden maakte ik met hulp van jullie, twee transistoren en een handvol weerstanden een schakelingetje om met behulp van een 3.3V microcontroller / schuifregister uitgang 12V te verbinden met de 12V ingang van een common (-) led. Dit was dan eigenlijk een kortsluiting van een met de led in serie staande weerstand die de led zacht liet branden, waardoor een logische 1 op de uitgang van de microcontroller / schuifregister de led feller zou branden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
     (+)
      |
   +--+--+
   |     |
---X     W
   |     |
   +--+--+
      |
================
      |
      W
      |
    (led)
      |
     (-)

Het gegeven onder de ==== is vast, en kan ik niet aanpassen. Alle leds (+ hun weerstanden) hangen aan eenzelfde ground. Dus de "X" kan ik oplossen met transistoren, maar ik moet dit 8 keer doen, en heb geen zin in 16 weerstanden en een berg weerstanden op mijn printplaat.

Bestaat er een IC die X kan vervangen? En dan liefst 8 keer X in 1 package.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• M a r c o
  • Niet online
JER00N schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:07:
[...]
Mindstorms hebben wij ook mee gespeeld :P Maar geprogrammeerd in een of andere open source C-achtige taal.
"Not Quite C" zal dat geweest zijn. Ons leerjaar werd dat vak voor het eerst gegeven trouwens.
Die lift staat er nog steeds maar hebben wij nooit gebruikt.
jammer, leuk en leerzaam ding om te programmeren.
Wij moesten die gebruiken om te leren programmeren met een team. Dus software definiëren, onderverdelen, en de koppelingen tussen de afzonderlijke delen goed vastleggen.

• Tomfish
Ik kom er nu echt niet uit. Zit al heel de avond te k*tten. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Ik ben uitgegaan van het voorbeeld op http://www.mikroe.com/eng...chapter-4-examples/#c4v11.

voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
unsigned cnt;                 // Define variable cnt

void interrupt() {
    cnt++;                    // Interrupt causes cnt to be incremented by 1
    TMR0 = 96;                // Timer TMR0 is returned its initial value
    INTCON = 0x20;            // Bit T0IE is set, bit T0IF is cleared
}

void main() {
    OPTION_REG = 0x84;        // Prescaler is assigned to timer TMR0
    ANSEL = 0;                // All I/O pins are configured as digital
    ANSELH = 0;
    TRISB = 0;                // All port B pins are configured as outputs
    PORTB = 0x0;              // Reset port B
    TMR0 = 96;                // Timer T0 counts from 96 to 255
    INTCON = 0xA0;            // Enable interrupt TMR0
    cnt = 0;                  // Variable cnt is assigned a 0

do {                      // Endless loop
        if (cnt == 400) {     // Increment port B after 400 interrupts
            PORTB = PORTB++;  // Increment number on port B by 1
            cnt = 0;          // Reset variable cnt
        }
    } while(1);
}

mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
//initialize PIC16F628A
void initmain()
{
  PORTA = 0x00;                                         //initialize PORTA
  PORTB = 0x00;                                         //initialize PORTB
  TRISA = 0x00;                                         //configure PORTA as output
  TRISB = 0x00;                                         //configure PORTB as output

OPTION_REG =  0x80;                                   //configure timer0
                                                        //prescaler = 1:2
                                                        //interrupt on falling edge

INTCON = 0x20;                                        //enable TMR0 interrupt
  TMR0 = T_TICK;                                //load TMR0
}

//update layers
void interrupt()
{
      PORTA = 255;
      PORTB = 255;
}

/*---main program---*/
void main()
{
  initmain();

//PORTA = 255;
  //PORTB = 255;

}

Maar hij komt op deze manier toch nooit in de void interrupt()? Alles wat ik in de main zet doet hij wel, maar als ik iets in de interrupt zet gebeurd er niets nada. Ik kan geen verschil vinden tussen het voorbeeld en mijn code.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

De fout is vrij obvious.... je zet Global Interrupt Enable niet aan...
Kijk maar in het voorbeeld, daar zetten ze INTCON op 0xA0...

• JER00N
  • Niet online
Er zit inderdaad wel wat verschil tussen jouw code en die van het voorbeeld. Zo zetten ze ANSEL en ANSELH op 0 (weet niet of dat per sé nodig is) en idd moet de GIE-bit op 1 staan. Verder moet de PEIE (peripheral interrupt enable) ook 1 zijn.
Maar hij komt op deze manier toch nooit in de void interrupt()?
Normaliter niet nee, maar zodra er een interrupt gegenereerd wordt, springt het programma naar die interrupt() functie. En met de nadruk op een interrupt, want er wordt nu bij elk gegenereerde interrupt naar die functie gesprongen, dus bijvoorbeeld ook als timer2 afloopt, of als er een logic level change is op een pin (indien die interrupts toevallig enabled zijn). Met behulp van flags controleer je daar op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
void interrupt()
{
      if(T0IF) // alleen uitvoeren indien interrupt afkomstig is van timer 0
      {
          PORTA = 255;
          PORTB = 255;
      }
}

Verder moet je, nadat de interrupt uitgevoerd is (dus nog binnen de interruptfunctie zelf) de T0IF flag bit weer uitzetten, anders wordt die interrupt niet opnieuw uitgevoerd (zie voorbeeldcode).

Ik zie ook dat je TMR0 op T_TICK zet, ik zie die T_TICK verder nergens gedefinieerd staan.

Maar dit bedoel ik dus met goed kijken naar hoe je de registers in moet stellen, vaak is het net een lullig dingetje wat je misschien over het hoofd ziet. Ik weet ook dat je voor sommige dingen de interne comparators (CMCON register) uit moet zetten want die staan standaard aan.

Dat soort geintjes dus ;) Meestal is het een kwestie van de datasheet goed doorlezen. Bij de Microchip datasheets staat in ieder geval altijd welke registers te maken hebben met een bepaalde peripheral. Dan is het gewoon een voor een die registers nalopen en ze goed instellen, zodat je niks over het hoofd ziet.

[ Voor 19% gewijzigd door JER00N op 25-11-2010 23:59 ]

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:04
Xtresis schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:11:
[...]

Ik kom er nu echt niet uit. Zit al heel de avond te k*tten. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Ik ben uitgegaan van het voorbeeld op http://www.mikroe.com/eng...chapter-4-examples/#c4v11.

voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
unsigned cnt;                 // Define variable cnt

void interrupt() {
    cnt++;                    // Interrupt causes cnt to be incremented by 1
    TMR0 = 96;                // Timer TMR0 is returned its initial value
    INTCON = 0x20;            // Bit T0IE is set, bit T0IF is cleared
}

void main() {
    OPTION_REG = 0x84;        // Prescaler is assigned to timer TMR0
    ANSEL = 0;                // All I/O pins are configured as digital
    ANSELH = 0;
    TRISB = 0;                // All port B pins are configured as outputs
    PORTB = 0x0;              // Reset port B
    TMR0 = 96;                // Timer T0 counts from 96 to 255
    INTCON = 0xA0;            // Enable interrupt TMR0
    cnt = 0;                  // Variable cnt is assigned a 0

do {                      // Endless loop
        if (cnt == 400) {     // Increment port B after 400 interrupts
            PORTB = PORTB++;  // Increment number on port B by 1
            cnt = 0;          // Reset variable cnt
        }
    } while(1);
}

mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
//initialize PIC16F628A
void initmain()
{
  PORTA = 0x00;                                         //initialize PORTA
  PORTB = 0x00;                                         //initialize PORTB
  TRISA = 0x00;                                         //configure PORTA as output
  TRISB = 0x00;                                         //configure PORTB as output

OPTION_REG =  0x80;                                   //configure timer0
                                                        //prescaler = 1:2
                                                        //interrupt on falling edge

INTCON = 0x20;                                        //enable TMR0 interrupt
  TMR0 = T_TICK;                                //load TMR0
}

//update layers
void interrupt()
{
      PORTA = 255;
      PORTB = 255;
}

/*---main program---*/
void main()
{
  initmain();

//PORTA = 255;
  //PORTB = 255;

}

Maar hij komt op deze manier toch nooit in de void interrupt()? Alles wat ik in de main zet doet hij wel, maar als ik iets in de interrupt zet gebeurd er niets nada. Ik kan geen verschil vinden tussen het voorbeeld en mijn code.
In jou code ontbreekt ook nog een ander belangrijk deel van programmeren in een microcontroller: de oneindige lus. Het is namelijk ongedefinieerd wat er gebeurd als een microcontroller programma eindigd. (Meestal herstart).
Als we uitgaan van een herstart betekend dit dat je poorten heel even hoog worden (interrupt) om daarna weer laag te worden (herstart en init code). Mocht je alleen een multimeter hebben moet je een verdraaid goede hebben om hiervan ook maar *iets* van te zien.

Een oneindige lus gaat meestal met 1 van de voldende opties
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
//optie 1
While(1){
// je code
}

//optie 2
Do{
// je code (ook in voorbeeld)
}

//optie 3
For(;;){
// je code
}

Misschien dat je hiermee wat verder komt.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• mace

mace

Sapere Aude

Ik ben benieuwd welke van die lussen het meest efficiënt is na compilatie. :)

• Tomfish
Wow, een hoop reacties, hier kan ik vanavond mee aan de slag. Toch vraag ik me af waarom hij in de itterrupt lus gaat, als daar geen verwijzing naar is ( heeft het met de naam te maken? net als dat het programma opstart in de main functie? )

Very much thank you's

• maikel
maikel schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 23:47:
[...]

Ik heb inmiddels een stapeltje BC550B's liggen en al even getest met het inverteren. Dit lijkt inderdaad goed te werken volgens dit schema:
[afbeelding]
Maar wat moeten die weerstanden voor waarde hebben? De transistor mag maximaal 100mA hebben volgens de datasheet. De voeding is bij mij 5V, dus 50ohm voor Rc?
En voor Rb dan hetzelfde?

En wat betreft het versturen van de data: heeft iemand ergens een goede tutorial (incl. C-code) voor forward-error-correction?
Ik heb nu een paar weerstandjes van 2k2 en 4k7 gebruikt en dat lijkt te werken. Alleen komt er nog veel rommel binnen op m'n microcontroller. Ik ben dus nog op zoek naar iets voor de foutcorrectie.
Op Internet is er genoeg over te vinden, maar dat gaat allemaal over bits (meer keer dezelfde bit sturen, etc.). Maar mijn programma gebruikt bytes en ik heb dus geen invloed op te afzonderlijke bits. Ook de microcontroller ontvangt zijn data via UART, waarbij ik per byte uit lees.
Iemand een idee wat ik van het best als foutcorretie kan gebruiken?

• Tomfish
CRC?

• maikel
CRC is alleen om te checken of de data nog correct is. Aangezien het one-way communicatie is, is er geen enkele mogelijkheid om aan de PC te laten weten dat de data opnieuw moet worden verstuurd.
Vandaar dat ik iets zoek voor 'forward error correction', zodat de ontvanger zelf wat errors kan corrigeren.

Verwijderd

Forward error correction kan heel simpel zijn. In principe is het niets meer dan redundantie toevoegen. Oftewel plak een checksum aan je bericht en verstuur 'm een keer of 3 ;) Doen die kaku setjes ook.
Je kan het geheel nog iets betrouwbaarder maken door voor het verzenden een preamble te sturen (een paar bytes 10101010) en dan een pauze van de tijd die nodig is voor het versturen van een byte (ongeveer 4ms bij 2400 bps). De preamble traint de ontvanger op het juiste signaalniveau, de pauze maakt de uart buffer bij de ontvanger leeg.

• mace

mace

Sapere Aude

Hamming-code moet niet al te moeilijk zijn om te implementeren?

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

Ibex schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:08:
Enige tijd geleden maakte ik met hulp van jullie, twee transistoren en een handvol weerstanden een schakelingetje om met behulp van een 3.3V microcontroller / schuifregister uitgang 12V te verbinden met de 12V ingang van een common (-) led. Dit was dan eigenlijk een kortsluiting van een met de led in serie staande weerstand die de led zacht liet branden, waardoor een logische 1 op de uitgang van de microcontroller / schuifregister de led feller zou branden

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
     (+)
      |
   +--+--+
   |     |
---X     W
   |     |
   +--+--+
      |
================
      |
      W
      |
    (led)
      |
     (-)

Het gegeven onder de ==== is vast, en kan ik niet aanpassen. Alle leds (+ hun weerstanden) hangen aan eenzelfde ground. Dus de "X" kan ik oplossen met transistoren, maar ik moet dit 8 keer doen, en heb geen zin in 16 weerstanden en een berg weerstanden op mijn printplaat.

Bestaat er een IC die X kan vervangen? En dan liefst 8 keer X in 1 package.
Ja die bestaan,

Resistor array in een DIL behuizing (die niet gelinkt zijn)
nl.farnell.com heeft ze en er zullen er vast nog wel meer zijn

Succes

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• maikel
mace schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:48:
Hamming-code moet niet al te moeilijk zijn om te implementeren?
Dat was dus een beetje het probleem: daar praten ze ook over afzonderlijke bits, terwijl ik op byte-niveau werk. :-s

Aan de PC-kant kan ik er wel wat omheen bouwen, maar in de interrupt van de microcontroller is dat wat lastiger. Daar komt gewoon een hele byte binnen. Daar kan ik natuurlijk ook wel de bits van bewerken, maar dan zou (ik neem even aan dat er extra bits tussen gezet worden voor de foutcorrectie) een byte aan data, uit meerdere bytes zijn samengesteld. :?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom zou je niet gewoon je packet rauw in het geheugen zetten, en als je 'm binnen hebt eens op je gemakje kijken wat de parity doet? Bedenk je ook dat je de bits mag re-orderen: je zou bijvoorbeeld eerst je databits in bytevorm kunnen uitspugen en later de Hamming-code erachteraan gooien. Ik gok echter dat als je genoegen wilt nemen met een 7-bits datawoord een 2-dimensionale matrix makkelijker te doen is, en imo denk ik dat je eerlijk gezegd aan een simpele checksum plus het meerdere keren verzenden van het signaal zowiezo genoeg hebt.

Paularts: Zoals je het schema nu hebt heb je zelfs niet eens genoeg aan die onderdelen omdat je de tor niet met een 0-3.3V-spanning kan schakelen: je moet een extra tor hebben om tussen de 12V en de 3.3V te schakelen.

• JER00N
  • Niet online
Xtresis schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:18:
Wow, een hoop reacties, hier kan ik vanavond mee aan de slag. Toch vraag ik me af waarom hij in de itterrupt lus gaat, als daar geen verwijzing naar is ( heeft het met de naam te maken? net als dat het programma opstart in de main functie? )

Very much thank you's
de 'void interrupt()'-functie is, idd net als de main()-functie, een gereserveerde naam voor de compiler. Zodra er een interrupt gebeurt springt de microcontroller direct naar die interrupt()-functie (een vastgesteld adres in het geheugen) en wordt hij uitgevoerd. Het is dus absoluut niet de bedoeling dat je die interrupt() vanuit je software aanroept, dat gebeurt hardwarematig.

Verder is inderdaad de oneindige lus noodzakelijk, zit praktisch in ieder microcontroller-programma... eigenlijk in elk softwareprogramma dus ook op PC's etc., alleen gebeurt het daar meer achter de schermen (als je in bijv. C++ voor Windows programmeert is die lus ook wel terug te vinden).

[ Voor 16% gewijzigd door JER00N op 27-11-2010 01:52 ]

• Tomfish
Ja super, het werkt. Dank voor alle reacties!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ik ben op zoek naar van die standaard female headers, maar dan met extra lange pootjes. Ik kon ze niet direct vinden bij dickbest, iemand enig idee waar ik die wel kan krijgen? Het liefst een nederlandse shop. Farnell liever ook niet, want ik heb geen creditcard.

Ook ben ik opzoek naar een TQFP44 breakout boordje zoals hier: http://www.sparkfun.com/products/8879 maar dan bij een Nederlandse shop. Als die er echt niet zijn dan bestel ik hem wel bij sparkfun.

Ook ben ik opzoek naar van die 2 ledige jumper wires zoals in dit plaatje te zien is:
http://support.atmel.no/k...cts/AVRDragon/image17.jpg

Niet echt een idee waarop je precies moet zoeken om die dingen te vinden, dus ben ze nog niet tegengekomen :P

Iemand enig idee?
Alvast bedankt.

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Die jumperwires ben ik ook wel in geinteresseerd. Vooral dan goedkope, want helaas durft men soms belachelijk hoge prijzen vragen voor zulke zaken.

• maikel
Grrr, volgens mij zat het probleem met al die rommel die werd ontvangen niet zozeer in het oversturen, maar ook in de ringbuffer die ik gebruikte. Leek me zo handig, zo'n buffer die nooit over kon lopen....

Maar nu heb ik een 'gewone' buffer gebruikt, verstuur ik elke byte 3 keer achter elkaar en pak daar in de microcontroller steeds de meest voorkomende van en nu lijkt het prima te werken.
In ieder geval over een afstand van 10cm. :)

• Vjenne
  • Laatst online: 00:14
Ok, ik ben de wanhoop nabij....
Ik heb de volgende stroomtransformator
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/4000_4999/4100/4150/4157/415707_LB_01_FB.EPS.jpg
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=415707
En daarmee wil ik een 1/0 output van krijgen of mijn afzuigkap aan of uit staat. Als ik een weerstand van rond de 600 ohm over de spoel zet meet ik bij een lampje van 40 watt ongeveer 0.4V AC. (kabel aantal keren door de opening gelust).
Maaaarrr hoe krijg ik het nou voor elkaar om de input in mijn PIC te krijgen.(zonder ADC)
Met dit schema zou het met minimale componenten werken:
Afbeeldingslocatie: http://images.elektroda.net/5_1219878427.gif
Maar ik krijg dit dus absoluut niet voor elkaar. Ksnap het schema dan ook niet helemaal misschien is dat het... Sowieso vind ik het lastig te bevatten wat er gebeurd als je twee bronnen van voltage hebt, je PIC kijgt een voltage en de stroomtransformator maakt ook een voltage, hoe kun je die met elkaar vergelijken?

• ThinkPad
Kun je niet makkelijker gewoon een optocoupler parallel aan je afzuigkap (de motor of de verlichting??) zetten?

• Vjenne
Ja maar eigenlijk heb ik geen behoefte aan het ondebreken van kabels van mijn afzuigkap, daarom dacht ik in eerste instantie dat dit een "makkelijke" oplossing zou zijn....

• maikel
Vandaar ook 'parallel'. Dan hoef je geen kabels te onderbreken, maar soldeer je de opto-coupler er bij.

Of je plaatst iets van een LDR tegen de lamp aan. Dan is het helemaal gescheiden.

[ Voor 29% gewijzigd door maikel op 30-11-2010 11:39 ]

• Vjenne
Hmmm met die LDR is misschein nog helemaal niet zo'n slechte oplossing eigenlijk, daar heb ik er nog 1tje van liggen volgens mij.

Toch nog even de vraag over hoe die master/slave stekkerdozen van tegenwoordig dan werken. Zat namelijk ook te denken om zo'n unit aan te schaffen en die dan beetje te ontleden en gebruiken, maar zoiets werkt neem ik aan toch ook met niet al te vreem trammelant?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 09:54
De oplossing met de LDR lijkt mij dan weer aardig foutgevoelig. Als de zon flink schijnt kan het zijn dat je een "false positive" krijgt bijvoorbeeld.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Vjenne
Keuken is op de noordkant, en licht van extern zal altijd minder sterk zijn dan de lamp op bijv 4 cm afstand... tscheelt ook met het vinden van de juiste kabels en daar een optocoupler aan vast maken enzo, lijkt me best wat gedoe....

maar weet jij/iemand dan hoe zo'n master/slave stekkerdoos werkt? Want dat is de ultieme oplossing eigenlijk...

• Gizmo.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-11 20:28
Ik ben bezig met een kleine kerstboom waar RGB leds inkomen, de leds worden aangestuurd door acht ic's met daarin 16 pwm kanalen.

Ik ben net klaar met het solderen van de voedingsspanning, de adressen en de I²C bus.

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/1590/128kanaalleddimmertop.png
De led drivers.

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/1064/128kanaalleddimmerbotto.png
De onderkant voor de liefhebbers.

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/5070/kerstboom.png
En de kerstboom.

Het wachten is nu alleen nog op de weerstanden voor de leds.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tinslepen,bah.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Netjes gedaan. :)

• Vjenne
Wat is er mis met tinslepen, toch handige snelle oplossing voor dit soort kleine printjes?

• base_
Wat doe jij dan, tin gooien?

Ik vind die print nu al mooier als die kerstboom! ;)

• M a r c o
  • Niet online
base_ schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:14:
[...]
Wat doe jij dan, tin gooien?
Wij hebben 2 grote rollen blanke montagedraad liggen in 2 verschillende dikten, deze soldeer ik meestal op zo'n print als spoor zijnde als ik een snel experimenteer printje moet maken.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik het grote nadeel vind aan het gebruik van draden is dat het lastig is om acheraf te veranderen. Tin spoortjes + litze gaat super snel.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• M a r c o
  • Niet online
je moet het ook gelijk van de eerste keer goed doen he ;)
een stuk montagedraad over de eilanden gesoldeerd is overigens ook makkelijk verwijderbaar.

• maikel
Even een vraagje tussendoor: ik heb het nu dus voor elkaar om via 443mhz-zender en -ontvanger een LED-strip aan te sturen. Zelfs over een redelijke afstand (1 verdieping) werkt dit nog prima. Echter,ik voorzie toch wat probleempjes als ik de afstand nog wat wil vergroten.

Wat kan ik doen om die probleempjes te voorkomen?
Ik heb op dit moment aan zowel de zender als de ontvanger een 'antenne' hangen: een 17cm (ergens gelezen) draadje uit een UTP-kabel. Sowieso is dat niet echt netjes, dus ik vroeg me ook af of ik bijvoorbeeld een antennetje van een WIFI-router zou kunnen gebruiken?

Een optie is natuurlijk de spanning verhogen naar 12v, maar dan moet ik weer een externe voeding gebruiken. Nu gebruik ik gewoon de USB om de zender te voeden.

[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 02-12-2010 16:38 ]

Verwijderd

Hoezo voorzie je problemen dan? Ik haal zo'n 200 meter met die 433 setjes van samenkopen.net (op een 9V blokje).
Wifi antennes werken natuurlijk niet, die zijn voor 2.4GHz.
Waar de antennes van gemaakt zijn is niet echt heel belangrijk, ik heb een stuk wikkeldraad gebruikt. De lengte is wel heel belangrijk.

• M a r c o
  • Niet online
daarnaast zijn er genoeg 433 MHz antenne's te vinden volgens mij als je liever een kant en klare antenne wil gebruiken.

• mace

mace

Sapere Aude

maikel schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:37:
Wat kan ik doen om die probleempjes te voorkomen?
Ik heb op dit moment aan zowel de zender als de ontvanger een 'antenne' hangen: een 17cm (ergens gelezen) draadje uit een UTP-kabel. Sowieso is dat niet echt netjes, dus ik vroeg me ook af of ik bijvoorbeeld een antennetje van een WIFI-router zou kunnen gebruiken?
17cm is (ongeveer) een kwart van de golflengte, dus dat is goed. Een wifi antenne gaat zoals gezegd niet werken.

• maikel
Een officieel antennetje (stevig ding ipv los draadje) ziet er al een stukje netter uit.
En de reden dat ik meer problemen verwacht, is dat ik nu al merk dat de ontvangst wat minder wordt als de afstand 1 verdieping is. Dat moet dus twee verdiepingen gaan worden en ik verwacht dus nog meer problemen.

Maar misschien dat ik toch beter gewoon de spanning kan opvoeren. Dan maar een extra adapter erbij in het serverhokje. :)

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben een blij persoon, het upgraden van m'n gereedschap naar wat professioneler spul (ik haat dat woord overigens, 'professioneel') vordert gestaag. Niet lang geleden een Fluke 111 gekocht ter vervanging van m'n multimeter, en vandaag heb ik een tweedehands Elcontrol Microvip power analyzer gekocht (basically iets dat betrouwbaar AC verbruik en power factor meet).

Nu op naar een heteluchtstation :)

• DP Kunst
  • Laatst online: 14-11 15:54
Damn, net m'n soldeerstation laten vallen. Een Ersa RDS80. Schermpje gaf nog wel wat aan maar stond daarna op 3 streepjes...

Ff opengeschroefd. Bleek dat de transformator op 2 punten was afgebroken en een elco had geplet en een pootje van een 79L05 af had gebroken :/. Gelukkig ooit eens cheapass 12V soldeerboutje besteld, anders is het erg lastig om een soldeerstation te fixen :p

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een naald opwarmen met een aansteker? :P

@mux : ben jij de oude ssj3gohan? Zin om binnenkort eens te brainstormen over wat ik met mijn weller heteluchtstation + compressor kan? ;)

• mux

mux

99% efficient!

Ja en ja. Maar misschien zijn andere virtuele praatmethoden daar beter voor geschikt...

• mace

mace

Sapere Aude

Nofi maar ik vond een op dragonball geïnspireerde naam ook niet echt heel volwassen. :D

• mux

mux

99% efficient!

Pf, je bent zelf niet echt heel volwassen!

[/kind-modus]

Ik doe mezelf graag jonger voor dan ik ben :D Je raakt je jeugdigheid zo snel kwijt. Het mooie aan mijn vorige nick vond ik ook dat het iets uitstraalt van naïeve onbevangenheid. Dragonball Z was min of meer het laatste in mijn jeugd waarbij ik mezelf helemaal overtuigd en kritiekloos kon overleveren aan het verhaal. Later ben ik veel te cynisch/kritisch/realistisch geworden en is dat een beetje weggegaan, maar mijn nick was nog een reminder aan de positieve kanten van kinderlijkheid.

[ Voor 67% gewijzigd door mux op 04-12-2010 11:35 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ken jullie beiden IRL en jullie zijn even grote kleuters. De een is alleen ook nog eens een herman finkers imitatie.

• mux

mux

99% efficient!

Zo, mace, nu hoor je het ook eens van een ander!

Wait, what?

Verwijderd

Vjenne schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:03:
Ok, ik ben de wanhoop nabij....
Ik heb de volgende stroomtransformator
[...]
Zo moelijk is het allemaal niet hoor. :P

- Krap een halve volt is wat weinig. Maak eerst maar een versterkertje om dat op te krikken naar een volt of 5.

- Gebruik daarna een eenvoudig passief lowpass filter om van de varieërende spanning die uit de versterker komt een redelijke gelijkspanning te maken van enkele volts.

- Het "aan/uit"-signaal uit de lowpass kan nu op de PIC worden aangesloten en als 0 of 1 kunnen worden gelezen. :)

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een N-type en een P-type FET geschikt voor schakelen met de microcontroller (logic-level?) die voor de meeste breadboard toepassingen geschikt zijn, een beetje zoals de BC547 en BC557 dat zijn voor de gewone transistoren. Ik wil een beetje experimenteren met FETs en hoe ze werken en hoe ik ze juist kan/moet gebruiken. Iemand die een paar types uit de mouw kan schudden (al dan niet samen met wat achtergrondinformatie erover)?

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
BS170 / BS250

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Super, bedankt :)

• Tomfish
En ja, Dick kan ze gewoon leveren :) Toevallig vorige week ook wat BS170 & BS250 gekocht.

• base_
Let wel op dat deze pas bij 10V Gate/Source stuurspanning echt verzadigd is: bij 5V blijft de max. stroom op 700mA hangen, bij 10V haalt ie 2A, op zich zal deze in de meeste dus wel voldoen, maar het zijn niet echt logic level mosfets (snelle schakeltijden en hoge stromen haal je dus niet)
http://www.fairchildsemi.com/ds/BS/BS170.pdf

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Ik ben eens aan het rondkijken of ik geen ultra-fancy ballonblaasmachine kan bouwen voor minder dan wat ervoor gevraagd wordt her en der.
Kwestie van aansturing komt dat wel snor (denk ik :p ), en een geschikt reduceerventiel en de nodige nippels, verbindingsstukken en slangen staan allemaal op het lijstje. Maar de meest cruciale component schijn ik niet te kunnen vinden... een electr isch/onisch aanstuurbaar ventiel.
Wellicht heb ik nog niet de juiste zoekterm gevonden, helium valves brengen mij bij horlogetechniek, electronic gas valves bij verwarmingstechniek en zo heb ik het rijtje van ballonartiesten, duikgerij, lasapparatuur, industriële schoonmaakmachines en cryotechniek wel ff gehad nu :/

Misschien weet iemand hier hoe zo'n ding heet :?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Idunno, maar is het slopen van een CV-ketel geen optie? Het kreng wat daarin het gas aanzet lijkt me ook wel geschikt voor zoiets en ik denk dat je als je $random_cv_onderhoud_persoon lief aankijkt je er zo een tweedehands of half-defect exemplaar mag meenemen. Owja, als je het uitwerkt willen we natuurlijk wel pics zien :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 06-12-2010 00:29 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
iemand een cv ketel op overschot O-)

Van wat ik begrepen heb, zit de "gasklep" in het branderelement. Dat zoou zo'n CV element onbruikbaar maken.
Bovendien zoek ik iets voor helium onder druk, en afaik gedraagt dat zich een heel pak anders dan aardgas? Hoewel ik eigenlijk moet toegeven dat ik niet weet hoeveel dat allemaal uitmaakt voor een stomme klep.

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 06-12-2010 00:28 ]

• ThinkPad
aardgas staat ook onder druk toch :P ?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
ThinkPadd schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:28:
aardgas staat ook onder druk toch :P ?
Maar een heliummolecuul is "ietsje" kleiner dan een methaanmolecuul. De klep en afdichtig kan voor methaan dan "luchtdicht" zijn, maar voor helium zo lek als een gieter.

• mux

mux

99% efficient!

Nah, helium is geen al te groot probleem. Ja, het ontsnapt maar als je het binnen een paar dagen opmaakt zou het goed moeten werken. Ik heb meerdere projecten met 'conventionele' fittingen en kleppen gezien.

Waterstof, dat is pas een héél ander verhaal...

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ibex schreef op zondag 05 december 2010 @ 19:34:
Ik ben op zoek naar een N-type en een P-type FET geschikt voor schakelen met de microcontroller (logic-level?) die voor de meeste breadboard toepassingen geschikt zijn, een beetje zoals de BC547 en BC557 dat zijn voor de gewone transistoren. Ik wil een beetje experimenteren met FETs en hoe ze werken en hoe ik ze juist kan/moet gebruiken. Iemand die een paar types uit de mouw kan schudden (al dan niet samen met wat achtergrondinformatie erover)?
FDV302P/FDV301N
FDN359AN (iets duurder)

Oops, ik zie dat het voor breadboard toepassing is... Dan gaat dit ff niet op.

• base_
the_stickie schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:43:
Maar de meest cruciale component schijn ik niet te kunnen vinden... een electr isch/onisch aanstuurbaar ventiel.
http://www.festo.nl ?
Pagina: 1 ... 31 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.