Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.614 views

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
LED-Maniak schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:52:
Dat is een speciaal type tang ja :P Voor een paar stuks zou ik het lekker met de hand doen en is die 10~20 euro dat die tang kost het niet waard.
Reken maar 300 euro voor een 'echte' :p

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:35
Mwa, ik heb hier voor een euro of 50 een tang gekocht en al vele honderden van die dingetjes geknipt. Het hoeft dus niet heel duur te zijn om al een 'echte' te hebben. Uiteraard zal die van 300 industrieel zijn en dus nog een slag beter.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Als je geen tang hebt is solderen de best oplossing, maar dat is wel tijdverslindend werk.....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik moet er binnenkort 50.000 gemonteerd hebben.
Maar dat laat ik wel bij een kabelboer machinaal doen. 8)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

leejoow schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:37:
Een tijdje geleden heb ik met de SK actie van Niels de waarschijnlijk welbekende kabeltjes voor de LED strips gekocht. Nu moet je zelf de connectors aan de draadjes knijpen, maar ik heb geen idee met wat voor tang :S

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand een idee wat voor tang ik hiervoor moet nemen? Op de productpagina stond een krimptang, maar daar zijn er zo veel van ;)
Die tang verkocht hij ook toch? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Solderen is inderdaad het makkelijkste: industriele tangen kosten tussen de 300 en 2000 euro maar krimpen dan ook tot op de 100ste mm nauwkeurig. Bij het maken van kabelbomen wordt de eerste krimp ook altijd kapotgetrokken: de kabel moet dan zo'n 5cm van de krimp breken. Met een krimp gemaakt met een punttang of combinatietang gaat dat niet lukken, goeie krimps maken is dan ook verbazend nauwkeurig werk: aders 'twisten' is uit den boze omdat dan de totale diameter toeneemt maar na verloop van tijd kunnen de aders rechttrekken en dus losraken.

edit: zie net dat je er 50000 moet krimpen: dit wordt meestal met een stempel in een soort stans gedaan, daarvan kan je 3 hoogtes instellen en daarna heel snel pluggen vast zetten. Strippen van de kabel is dan net zo veel werk maar daar hebben ze ook machines voor ;)

[ Voor 19% gewijzigd door base_ op 03-10-2010 22:51 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Atlas schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 22:48:
Die tang verkocht hij ook toch? :P
Ja :P Maar dat had ik niet zo goed door ;)

Heb er gisteren eentje voor elkaar gekregen met een puntbektang, ging wel aardig. Kostte wel veel tijd :P Ik moet er 50 doen, dus denk dat ik het maar met de hand doe :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een vraagje MBT communicatie via glasvezel:
Voor mijn werk moeten we een signaal over glasvezel sturen, dit is geen standaard rs232 of rs485. Maar zijn er ook "domme" modules die gewoon de bitjes die binnenkomen simpelweg omzetten naar licht, en vice versa? Al is zoiets misschien ook nog wel zelf te bouwen met max232, diodes en fotodiodes. Maar voor een systeem wat 24/7 moet draaien bij een klant is een zelfbouwoplossing niet het meest ideaal ;)

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

High Powered Madness

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

of een rs232 naar ip converter en dan van ethernet naar fiber.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Voor de mensen in Den Haag en omstreken: Stuut en Bruin stopt er eind januari mee, dus vanaf november hebben ze opheffingsuitverkoop.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ssj3gohan schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 14:39:
Voor de mensen in Den Haag en omstreken: Stuut en Bruin stopt er eind januari mee, dus vanaf november hebben ze opheffingsuitverkoop.
Zonde :(
Wat is de reden? Trekken ze het niet meer tov de webshops?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mux

mux

99% efficient!

Geen idee, maar ik ben er niet persé zo rouwig om. Het was toch allang niet meer wat het ooit was (of anders gezegd: ze zijn blijven steken in een eerder tijdperk).

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
ssj3gohan schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 14:51:
Geen idee, maar ik ben er niet persé zo rouwig om. Het was toch allang niet meer wat het ooit was (of anders gezegd: ze zijn blijven steken in een eerder tijdperk).
Wat dan wel weer handig was als je componenten uit die tijd zocht.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Weet iemand waar ik een 433Mhz antenne kan vinden (elk type maakt niet uit)? Ik kan genoeg in het buitenland vinden maar niets in NL.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Gewoon een stukje koperdraad van 17,5 cm. :P (= kwart lambda)

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 09-10-2010 19:35 ]

• mux

mux

99% efficient!

Als het type niet uitmaakt kun je er een 1/4 lambda draad voor gebruiken?

+1 voor spuit 11

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 09-10-2010 19:35 ]

• M a r c o
  • Niet online
vrijdag ook nog wat leuks gehad op het werk.
Ik had een print die niet werkte.
(van dit type print hebben we nu meer dan 400 stuks gemaakt en uitgeleverd.)

Uiteindelijk had ik vastgesteld dat er twee lijnen met elkaar in sluiting lagen.
Deze lijnen zaten naast elkaar op een microprocessor aangesloten.
Er was alleen nergens een sluiting te zien.
ik heb 1 van die 2 pootjes van de uP iets omhoog gewipt (zodat ie zweefde) en 2 andere componenten verwijderd, waardoor 1 van de 2 sporen helemaal zwevend was, en met niks verbonden.
Nog steeds sluiting.

Uiteindelijk onder de microscoop gelegd, en ik ontdek ergens op de print, tussen de 2 sporen een heeeeeel fijn bijna onzichtbaar streepje. Even met de scalpel in de print gesneden, en ja hoor, wat zie ik onder de microscoop aan beide zijden van de snede? Koper.

Ik denk zelf dat er dan bij de pcb fabrikant een haar, of wimper of wat dan ook op het stencil gelegen moet hebben bij het belichten.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

En dat zit op alle 400? :X

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
Laat je je printen dan niet electrisch testen, toegegeven ook dan kom je dit soort foutjes af en toe wel tegen.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik neem aan dat je garantie hebt en dat ze 400 nieuwe leveren zonder fout....kun je lekker gaan corrigeren bij de uitgestuurde :S

Ctrl+k

• M a r c o
  • Niet online
nee, god dank niet op alle 400. :o 8)7 Dat was 1 exemplaar.
dit product leveren we al 3 jaar. Over die 3 jaar hebben we er nu 400 gemaakt.
Toevallig was wel, dat van de laatste productiebatch van 30, dit net de laatste was die nog niet uitgeleverd was.
Ben nu weer met een nieuwe batch van 25 bezig.

tja, zo'n foutje kan altijd gebeuren denk ik. Het is alleen lastig te ontdekken.
Verder heb ik altijd goede ervaringen met deze pcb fabrikant. (Eurocircuits).

[ Voor 64% gewijzigd door M a r c o op 09-10-2010 22:45 ]

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ssj3gohan schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 14:39:
Kut, dat is dus echt zonde.. :|
Tuurlijk liepen ze een generatie achter, maar qua kennis en onderdelen was het een perfecte winkel.
Ik ben er een keer van pure ellende binnen gelopen met een schema en een printje wat ik gebakken had, met de vraag: "wat gaat hier fout" Alle tijd werd er voor me genomen, uiteindelijk lag het aan het schema, en kon wat ik wilde veel simpeler.

(plus dat ik er op loopafstand vanaf woon)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, vroegâh kon je er als 'geavanceerde' elektrotechnicus nog binnenlopen en kopen/advies krijgen wat je wilt. Tegenwoordig is eigenlijk het enige wat ze doen precies wat je zegt - beginnersspul. een hoop oude troep die in geen enkel nieuw ontwerp meer wordt gebruikt en een paar leuke dingen (Fluke en Weller spul, fatsoenlijk soldeer, de basics hebben ze wel helemaal voor elkaar)

Wat vroeger geavanceerd was (radio- en computeramateurs) is tegenwoordig basic stuff of obsolete. En puur op 74hcxx en 4000-serie zooi, een hele rits proprietary tv-chips en radioamateurspul en supplies kan ik me niet voorstellen dat zo'n winkel blijft leven.

IMO hadden ze gewoon mee moeten gaan in de sparkfun-richting en de jongere generatie moeten aanspreken, die vermaledijde arduino's in huis halen, LCDs en shields verkopen, een pcb-fabriek in de hand moeten nemen zodat ze ook echt iets boven een componentenboer/webshop te bieden hadden, farnell/rs/digikey/mouser-bestellijsten bijhouden, dat soort dingen.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

M a r c o schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:00:

Uiteindelijk had ik vastgesteld dat er twee lijnen met elkaar in sluiting lagen.
ik heb 1 van die 2 pootjes van de uP iets omhoog gewipt (zodat ie zweefde) en 2 andere componenten verwijderd, waardoor 1 van de 2 sporen helemaal zwevend was, en met niks verbonden.
Nog steeds sluiting.

Uiteindelijk onder de microscoop gelegd, en ik ontdek ergens op de print, tussen de 2 sporen een heeeeeel fijn bijna onzichtbaar streepje. Even met de scalpel in de print gesneden, en ja hoor, wat zie ik onder de microscoop aan beide zijden van de snede? Koper.

Ik denk zelf dat er dan bij de pcb fabrikant een haar, of wimper of wat dan ook op het stencil gelegen moet hebben bij het belichten.
Even een (stevige) labvoeding er opzetten (1 volt ofzo), en de stroombegrenzing op maximaal zetten... Is dat haarspoortje zo weggebrand ;)
(been there, done that.)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• M a r c o
  • Niet online
lol, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar het wegsnijden van het spoortje (waar dat mogelijk is natuurlijk).

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

ssj3gohan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 08:56:
Nouja, vroegâh kon je er als 'geavanceerde' elektrotechnicus nog binnenlopen en kopen/advies krijgen wat je wilt. Tegenwoordig is eigenlijk het enige wat ze doen precies wat je zegt - beginnersspul. een hoop oude troep die in geen enkel nieuw ontwerp meer wordt gebruikt en een paar leuke dingen (Fluke en Weller spul, fatsoenlijk soldeer, de basics hebben ze wel helemaal voor elkaar)

Wat vroeger geavanceerd was (radio- en computeramateurs) is tegenwoordig basic stuff of obsolete. En puur op 74hcxx en 4000-serie zooi, een hele rits proprietary tv-chips en radioamateurspul en supplies kan ik me niet voorstellen dat zo'n winkel blijft leven.

IMO hadden ze gewoon mee moeten gaan in de sparkfun-richting en de jongere generatie moeten aanspreken, die vermaledijde arduino's in huis halen, LCDs en shields verkopen, een pcb-fabriek in de hand moeten nemen zodat ze ook echt iets boven een componentenboer/webshop te bieden hadden, farnell/rs/digikey/mouser-bestellijsten bijhouden, dat soort dingen.
Toch kan ik me heel goed voorstellen dat ze dat niet doen.
Ik betwijfel of je dan alsnog je winkel draaiende kan houden. lullig gezegt, maar via een webshop is het vaak veel goedkoper. Je loopt alleen naar de winkel als je iets nu wilt hebben.
Volgens mij was het meer een hobby van ze op het eind ;)

Toch jammer, want ik kwam er regelmatig, als ik weer iets niet op voorraad had. Ik ben nooit zo geduldig om een paar dagen te wachten :P

malleo omnia consentiunt

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Even de hulp van de experts inroepen hoor. Ik zit hier met een vervelend probleem. Ik heb een aantal condensatoren van een moederbord afgehaald aangezien deze gereflowed moet worden. Helaas krijg ik nu met geen mogelijkheid de condensatoren er weer op. Sommige C's hangen aan het grondvlak vast en daar moet enorm veel energie in om het tin enigszins vloeibaar te krijgen. Helaas bij enkelen wordt het tin gewoon niet meer vloeibaar. Ik heb van alles geprobeerd, onderlopen met extra tin, liters flux, verhitte desoldeerpomp, zelfs een soldeerstift die in het gat past geprobeerd. Helaas, het tin blijft solide en m'n 50W soldeerbout blijft zelfs plakken! Zelfs na twee minuten non stop verwarmen.

Wie heeft de gouden tip? Ik zie het echt niet zitten om 24 soldeergaatjes te moeten uitboren op een multilayer print. :(

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Gaatje leegmaken door een punttang met een stukje weerstand poot ofzo erdoorheen te duwen (eerst even VERSE tin met harskern toevoegen) zodat daar alle oude tin aan blijft hangen. Na dit proces 2x herhaald te hebben is je eilandje weer leeg en schoon en kan je condensator erin :)

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Atlas schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:34:
Gaatje leegmaken door een punttang met een stukje weerstand poot ofzo erdoorheen te duwen (eerst even VERSE tin met harskern toevoegen) zodat daar alle oude tin aan blijft hangen. Na dit proces 2x herhaald te hebben is je eilandje weer leeg en schoon en kan je condensator erin :)
Die is me net ontschoten op te typen, maar dat lukt dus ook niet. Ik doe het zelf met een ledje zodat ik hem nog beet kan pakken. Draadje is dun genoeg. Het soldeer in het midden van het gat lijkt niet te willen vloeien. Het is ook nog eens loodvrij. :(

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Loodvrij is kut. Kun je niet een scherpe punt pakken en door je eilandje heen prikken?

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Nee, zelfs na twee minuten verhitten met een soldeerstift die een milimeter in het gaatje kan blijft de bout nog een beetje plakken. Het is niet eens gevloeid, ook niet met flux of in een bad van tin. En m'n pyropen ligt niet in de buurt evenals m'n instelbare station. Ik moet het nu even met de 50W Weller doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Oyster op 12-10-2010 21:44 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Volgens mij is die bout gewoon stuk, want dit moet gewoon werken. Zeker met extra flux/ hars :P

Verwijderd

Ik denk toch dat je wat meer vermogen nodig hebt om de print warm te stoken,
ik denk aan een soldeerpistool of een bout op gas.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dat lijkt me redelijk overkill.
Ik soldeer moederborden altijd met een simpel Velleman soldeerstationnetje en dat werkt prima.

• base_
Als die 50W weller temperatuurgeregeld is en er een magnastat punt voor loodhoudend op zit dan gaat dat niet lukken vrees ik, temperatuur is gewoon te laag voor het goed laten vloeien van loodvrij tin :( Als hij niet temp. geregeld is zou het toch wel moeten lukken hoor

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Bij mijn Aoyue is het een kwestie van het ding volgas zetten (480 graden celcius) en dan krijg ik pads op een ground plane van een mobo zelfs vloeibaar en dat ding is maar 25W

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

base_ schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:34:
Als die 50W weller temperatuurgeregeld is en er een magnastat punt voor loodhoudend op zit dan gaat dat niet lukken vrees ik, temperatuur is gewoon te laag voor het goed laten vloeien van loodvrij tin :( Als hij niet temp. geregeld is zou het toch wel moeten lukken hoor
Het is een niet temperatuur geregelde magnastat. Met een hoop overtuiging heb ik de meeste er nu in. Wat een ontzettende drama dat loodvrij. Ipv een mooi vloeibaar plasje, kom ik nu niet verder dan een stugge plakkerige modderpoel. Ik hoop dat alles goed contact maakt. Alles zit onder het flux. In ieder geval bedankt voor alle tips. Het probleemgeval uit mijn eerste post is nog niet gedaan, maar ik heb goede moed dat ik met een aantal minuten verhitten er wel ga komen. Tinvrij maken is onmogelijk. Heeft iemand trouwens nog een adres voor isopropyl? Gewoon in een simpele fles zonder dure merknaam.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oyster schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 00:41:
[...]

Het is een niet temperatuur geregelde magnastat.
Je bedoelt een soldeerstation zonder draaiknop om de temperatuur aan te passen?
Magnastat is namelijk wel degelijk een temperatuurregeling, het hangt van de punt af hoe heet hij wordt. :)

• mux

mux

99% efficient!

Ik krijg hetzelfde gevoel als de rest hier: je hebt een magnastat-punt voor loodsoldeer, en je probeert er loodvrij mee te solderen...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je trouwens nog loodhoudend soldeer hebt liggen kan je eens kijken wat er gebeurt als je dat aan de soldering toevoegt. Tis niet helemaal netjes, maar een mengsel van zilver- en loodsoldeer is iig een stuk makkelijker vloeibaar te krijgen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• base_
Kaj. schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 07:33:
[...]

Je bedoelt een soldeerstation zonder draaiknop om de temperatuur aan te passen?
Magnastat is namelijk wel degelijk een temperatuurregeling, het hangt van de punt af hoe heet hij wordt. :)
Precies! kijk even op de achterkant van die punt (als je hem eruit haalt) daar staat een code op die de temperatuur aangeeft waarop die punt werkt, ik heb nog steeds het idee dat je een punt hebt met een te lage temperatuur (die punt verliest zijn magnetisme aan de achterkant bij een bepaalde temperatuur, in de bout zit een magneetschakelaar, vandaar de naam "magnastat"), je moet dan toch een ander puntje halen. Loodvrij soldeert op de juiste temperatuur bijna net zo goed als loodvrij, het wordt alleen dof bij afkoelen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Op samenkopen.net is er nu een usb dc/dc converteractie. Ik vraag me af of de protectieprint ook te gebruiken is met Lipo batterijen. Ik wil een portable usb charger maken (a la mintyboost) met een lipo. Maar die lipo moet dus niet te ver ontladen worden. 2.8 volt is wat te weinig voor een lipo denk ik?
Zijn er nog andere ic's te vinden die lipo's kunnen beveiligen (en eventueel opladen)?

Spes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Overcharge detection voltage: 4.28 ± 0.025V

Overcharge recovery voltage: 4.05 ± 0.06V

Over discharge detection voltage: 2.8 ± 0.08V

Over-discharge recovery voltage: 3.00 ± 0.08V

Overcurrent detection current :2 - 4A

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
Kun je niet gewoon een protected lipo pakken? Dan kapt hij vanzelf de toevoer af.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39
Kreeg ik net doorgestuurd, zeer gaaf ding _/-\o_ :

ps: dit leek me het beste topic voor zoiets.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Theuno

Da Devil Crew

rvtk schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:10:
Kreeg ik net doorgestuurd, zeer gaaf ding _/-\o_ :

[video]

ps: dit leek me het beste topic voor zoiets.
Inderdaad een baas ding.
Unlike it's predecessor this one has three axes. It was very challenging to build, with a total of 9 slip-contacts, not including the motors. I made it from scrap I had laying around and it took about a week to build. I use standard DC-motors controlled with pulse width modulation, the LEDs are controlled with a modified bike light with adjustable frequency. I'm very sorry about the quality, my camera can't keep up and it makes a lot of flicker that isn't really there, and the LEDs oversaturate the image.
Toch netjes, van restafval. Ik heb geen 9 sleepcontacten in mijn dozen liggen hier...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Weet iemand waar ik 3-voudige MOSFET-drivers kan vinden? Ik heb nu een aantal TC4424's thuis liggen, maar dat zijn dual-drivers. Voor mijn RGB-LED-projectje zijn '3 channel' drivers wat logischer, maar ik kan ze nergens vinden. :(

• mux

mux

99% efficient!

Zijn er niet echt. Het probleem is bekend ;)

Je kunt ook uitrekenen of je met een sot23 n-mosfet en pullupweerstand je mosfets kunt driven. Je hoeft waarschijnlijk geen geweldig snelle rise/fall-times te hebben.

Of zelfs zonder enige driver... Met een MOSFET die een hele lage Vth heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door mux op 21-10-2010 19:00 ]

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Dit is wel een beetje een HK post, maar denk toch dat het meer hier gewaardeerd zal worden;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MEsXh.jpg
Ben nu wel benieuwd naar de uitleg van een weerstand. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door wacco op 21-10-2010 19:47 ]

Spolap: Interactive webcomic

• LED-Maniak
haha :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
lol, geweldige uitleg _/-\o_

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
M a r c o schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:00:

Nog steeds sluiting.

Heb zelf ook een keer iets raars gehad bij een PCB, ook van Eurocircuits. In dit geval bij mijn afstudeeropdracht... Prototype werkte niet goed bij het testen, bleek (na lang zoeken) dat er bij een level translator één van de pootjes niet gesoldeerd zat omdat er een soldeermasker over de bijbehorende pad zat. Vreemd genoeg was dit bij alle twee de printen en waren de gerberfiles gewoon goed :?

• mux

mux

99% efficient!

Dat heb ik twee keer gehad - met verschillende oorzaken.

Normaal werk ik met FreePCB en deze geeft mij nooit problemen met gerberfiles. Voor één keer moest ik eens met heel veel geklooi gerberfiles uit EAGLE persen, en ondanks dat EAGLE alles goed leek te doen kwamen er op de een of andere manier toch gerberfiles uit die cyner (iets minder bekende, wat hogere kwaliteit pcb-fabrieker) niet helemaal begreep, met als resultaat een soldeermasker dat op schijnbaar random plekken dichtzat ipv open was, en het omwisselen van twee layers. Dat laatste is teruggebracht op geknoei aan mijn kant, maar dat eerste is me nog steeds onduidelijk. Ik en het studentenproject waarin ik zat hadden wel vaker problemen met de gerbers die EAGLE uitpoepte trouwens. Meestal human error (vergeten een van de miljard layers aan/uit te zetten, vergeten een stuk pcb te selecteren, dat soort spul).

De tweede keer was met FreePCB en het programma dat nodig is om bestanden te maken die LPKF printmachines aansturen, CircuitCAM. Die bedacht ineens helemaal van zichzelf om alle copper-to-copper clearances behalve traces aan te passen naar 0.5mm ofzo, waardoor mijn SOIC/SSOP-pads zonder connectie bijna volledig verdwenen... Meestal zijn dan 14 van de 16 pads op een footprint connected, en twee unconnected, en dan krijg je dus twee verloren pads uit de freesmachine.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Voor mij is Cyner best een bekende. In het verleden best wat printen laten maken. Soms wel eens wat last gehad van verschoven soldeermaskers. Toch vervelend als je een flinke Virtex4 op je print hebt. Of ook wel eens wat rare vragen gehad, dat ze problemen hadden met onze gerbers.

Omdat we in het verleden gekke dingen hebben gehad met gerbers. Is het nu is het wat mij betreft standaard om de gerbers eerst nog met een gerber viewer te bekijken/controleren voor dat ik ze uitstuur. Om te checken of alles klopt, of alles netjes dezelfde offset heeft ect.

• maikel
ssj3gohan schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:59:
Zijn er niet echt. Het probleem is bekend ;)

Je kunt ook uitrekenen of je met een sot23 n-mosfet en pullupweerstand je mosfets kunt driven. Je hoeft waarschijnlijk geen geweldig snelle rise/fall-times te hebben.

Of zelfs zonder enige driver... Met een MOSFET die een hele lage Vth heeft.
Jammer, lijkt me tegenwoordig toch een aardige markt voor.
De MOSFETs die ik wil gebruiken zijn IRLZ34N's, met een VGS(th) tussen de 1.0 en 2.0 volt. Lijkt me dat ik die vanuit een microcontroller wel direct zou moeten kunnen aansturen om een 12V-spanning te schakelen. Al bedenk ik me wel net dat, aangezien die 2.0 een max is en de microcontroller op 5V werkt, ik er nog een paar weerstandjes aan moet hangen.
Echter, eerder in dit topic werd me aangeraden een driver te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door maikel op 21-10-2010 23:52 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
maikel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:50:
[...]

De MOSFETs die ik wil gebruiken zijn IRLZ34N's, met een VGS(th) tussen de 1.0 en 2.0 volt. Lijkt me dat ik die vanuit een microcontroller wel direct zou moeten kunnen aansturen om een 12V-spanning te schakelen. Al bedenk ik me wel net dat, aangezien die 2.0 een max is en de microcontroller op 5V werkt, ik er nog een paar weerstandjes aan moet hangen.
De threshold waarop die schakelt is max 2V, je mag er gerust wat meer spanning op de gate zette hoor, zelfs wenselijk.

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:50:
[...]

Mja, ik zal wel degene geweest zijn die heeft gezegd dat je drivers moet gebruiken. Je moet even bedenken wat je precies gaat doen. Om een MOSFET aan te zetten moet je zijn gate charge tot net boven zijn miller plateau opladen, en om hem uit te zetten moet je hem vervolgens weer ontladen tot net onder zijn threshold. Als je naar de datasheet van de IRL34N kijkt zie je in figuur 6 een plot die je vertelt hoe dat eruit ziet. Dat platte stuk is het plateau waar ik het over had. Wat je doet bij het aanzetten van de MOSFET is dus de spanning opvoeren tot ruwweg 4V, en in de plot kun je zien dat dat correspondeert met iets tussen de 12 en 14nC aan lading. Nou, zoals je weet is stroom hetzelfde als lading per seconde, dus stel dat je de gate kunt opladen met 1A, dan zou het 12 tot 14ns duren voor de mosfet goed en wel aan is.

Echter, in werkelijkheid kan jouw microcontroller maar 20mA leveren per pin. Als we er even vanuit gaan dat hij dat constant doet tijdens het aanzetten van de MOSFET, dan betekent het dus dat hij die 14nC bij 20mA pas levert na 14nC/20mA=0.7ms.

Stel nu dat je je RGB-LEDs met 8-bit precisie (256 stapjes) wilt dimmen dmv PWM, en je basisfrequentie zet je op 2kHz (dit is een mooi uitgangspunt). Dan betekent het dat je LED op zijn laagste intensiteit 1/256e van 1/2000e van een seconde aan moet staan, en de rest van de tijd uit. Met andere woorden: 2ms aan, 498ms uit. Althans, dat is je gewenste resultaat en dan schijnt de LED precies op 1/256e brightness. Echter, dit is niet wat er gebeurt, want eigenlijk is hij eerst 0.7ms bezig aan te gaan, dan staat hij 1.3ms daadwerkelijk aan, dan is hij 0.7ms bezig uit te gaan en vervolgens staat hij 497.3ms uit. In werkelijkheid draait hij nu niet op 1/256e brightness, maar op ongeveer 1.3/500=1/384e.

Dit is de reden waarom ik of iemand anders zei dat je een driver wil gebruiken. Een driver kan die MOSFET-gate veel sneller vol- en leegpompen zodat de schakelovergangen korter duren, en je LEDs zich dus gaan gedragen zoals jij dat bedoelt. En daarbij nog twee dingen:
- waarschijnlijk wil je meerdere MOSFETs met één microcontroller-uitgang aansturen, dan duurt het opladen van de gates nog langer en kun je het wel vergeten om een beetje leuke pwm-resolutie te krijgen
- de uitgangen van microcontrollers zijn niet bedoeld om relatief 'hoge' stromen te verwerken (microamperes is waar ze voor gemaakt zijn, de 20mA-rating is niet iets voor continu gebruik). Vaak geven ze ook maar 4-4.5V bij die stroom, wat wel eens te weinig kan zijn om de gates goed aan te zetten.

hopelijk kun je me volgen.

• maikel
Het is allemaal erg duidelijk!
Maar in je eerdere post stel je: "Je hoeft waarschijnlijk geen geweldig snelle rise/fall-times te hebben.". Maar dat is bij PWM'en dus eigenlijk wel wenselijk om een 'beetje leuke pwm-resolutie te krijgen'.

• mux

mux

99% efficient!

Ik nam als voorbeeld 2kHz basisfrequentie en 8-bit reso, en oh hoe toevallig, dan blijkt dat de cijfertjes precies zo vallen dat je problemen krijgt aan de randen van je pwm-bereik. Zou ik dat misschien expres zo hebben gekozen :+

Als je 200Hz als basisfrequentie neemt (IMO wel echt de ondergrens om de LED niet te zien flikkeren) en 6-bit resolutie neemt, is je minimumpulsbreedte opeens 40 keer zo breed en heb je dit probleem niet. Dan kun je prima driverloos werken. Daarom had ik het ook een paar posts geleden over uitrekenen wat je nodig hebt - door dit rekensommetje een beetje creatief los te laten op je componenten kun je beslissen om een high-performance driver (TC442x, 6A of meer) te nemen, een simpel SOT23-FET met pullup (orde 100mA), een CMOS-paar (74-serie gates bijvoorbeeld, 50mA) of helemaal geen driver (orde 10mA).

En gezien ik nu toch bezig ben met veel te lange posts waarin ik veel teveel uitleg, raad ik aan om ook even te checken wat je mocrocontroller (yes, I said it) voor PWM-functie heeft. Ik dacht te hebben onthouden dat je een AVR gebruikt. Welke PWM-modus gebruik je? Op welke klokfrequentie draait hij? Welke timers heb je nog over?

Meestal heb je namelijk maar 1 16-bit timer en voor de rest 8-bit timers op die microcontrollers. Dat beperkt je PWM-basisfrequentie. Die 16-bit timer wordt meestal gebruikt voor de klok, waardoor je PWM moet doen met de 8-bit timers. Sterker nog, als je drie onafhankelijke PWM-kanalen wilt gebruiken voor je LEDs heb je geen keuze, dan moet je wel 8-bit timers gebruiken. Als je dan je resolutie op 8-bit wil behouden is je minimale PWM-basisfrequentie je klokfrequentie/1024 (want dat is de hoogste divider die beschikbaar is). Stel dat je bedacht had dat je uC op 8MHz loopt, dan is je laagste PWM-basisfrequentie net iets minder dan 8kHz... je voelt het al aankomen: dan heb je écht een driver nodig.

Dus het is allemaal een kwestie van een balans zoeken tussen PWM-resolutie, PWM-frequentie, cpu-frequentie, kosten/complexiteit van je bordjes (drivers, mosfets) en eventueel wat gekloot met timers.

Sommige AVRs (bijvoorbeeld atmega16u4) hebben een dedicated 16-bit timer die 3 PWM-kanalen kan aansturen. En sommige andere hebben een 8-bit timer die én op een klokkristal kunnen lopen, én PWM-kanalen kunnen aansturen. Fancy stuff om dit soort dingen gemakkelijk te maken.

• maikel
Ik gebruik een Atmega8, met inderdaad 1 16-bit en 2 8-bit timers. Deze zijn alledrie beschikbaar. Hier heb ik ook al mee gewerkt, totdat bleek dat er een veel te hoge stroom ging lopen waardoor ik nu MOSFETs moet gaan gebruiken.

Ik zal er dit weekend thuis eens wat verder in duiken.

• DP Kunst
  • Laatst online: 14-11 15:54
Zo, gisteren weer even een PCBtje geëtst. Lukt me nu om de boel steeds kleiner te krijgen. Nu een tussenruimte van 0.3mm. Eens kijken of dat nog kleiner te krijgen is. Dit printje gaat in een modeltrein op schaal N. Printje is 13 bij 123mm groot en 0.8mm dik. Ledjes die erop zitten zijn 0603 Warm White. Nog niet alle onderdelen zitten erop gesoldeerd.

Hele printje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bqRkeYE4vqcKD4LtTPRlii86/full.jpg

Close-up:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UO8zXKjsM4KWhDQdMT2omzec/full.jpg

Binnenkort ook eens even kijken of ik zo een locdecoder in elkaar kan knutselen.

PS: Als iemand nog een SMD 12v spanningsregelaar weet die 200mA aankan hou ik me aanbevolen, kon er zo geen vinden. Heb nu een AMS1117-ADJ.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ThinkPadd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:36:
Kun je niet gewoon een protected lipo pakken? Dan kapt hij vanzelf de toevoer af.
Doen standaard hobby lipo's dat ook? kan hier er niks over vinden.

Vind de solar powered minty boost wel een leuk project. Hoewel een kan en klare variant op dealextreme maar 8 dollar is..

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Mr_gadget schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:41:
[...]

Doen standaard hobby lipo's dat ook? kan hier er niks over vinden.

Vind de solar powered minty boost wel een leuk project. Hoewel een kan en klare variant op dealextreme maar 8 dollar is..
standaard lipo's hebben geen automatische beveiliging danwel afslag!!!!
En zeker die bij hobbycity vandaan niet, perfecte shop, koop er zelf ook veel, maar in de prijs van de lippo zit geen afslag ;)

malleo omnia consentiunt

• DP Kunst
Die is qua formaat eigenlijk weer net te groot. Ik zat meer te denken aan iets in een SOT-23 of 223 package... Die AMS is een SOT-223, veel groter gaat eigenlijk niet passen. Deze kan ook 800mA aan, dus het zou wel moeten kunnen :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mace
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

DP Kunst schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:04:
Die is qua formaat eigenlijk weer net te groot. Ik zat meer te denken aan iets in een SOT-23 of 223 package... Die AMS is een SOT-223, veel groter gaat eigenlijk niet passen. Deze kan ook 800mA aan, dus het zou wel moeten kunnen :?
Ik vroeg me eigenlijk af wat het probleem was aangezien die AMS toch prima 200mA kan leveren?

• LED-Maniak
DP Kunst schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:04:
[...]

Wat voor spanning moet hij uitgeven? Ik zie bij farnell leuke DFN-8 packages.

• DP Kunst
mace schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:19:
[...]

Ik vroeg me eigenlijk af wat het probleem was aangezien die AMS toch prima 200mA kan leveren?
Klopt, 800 zelfs. Maar dat is een adjustable versie, wat weer 2 extra weerstanden plaats nodig heeft. Voor de rest is ie prima, maar de fixed voltage versies gaan maar tot 5V...
LED-Maniak schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 12:19:
[...]

Wat voor spanning moet hij uitgeven? Ik zie bij farnell leuke DFN-8 packages.
12v bij minimaal 200mA

• LED-Maniak
Met welke drop-out of ingangsspanning?

• DP Kunst
Ingangsspanning ongeveer 15 - 18V.

• mux

mux

99% efficient!

de ouwe 78M12/7812 apparaatjes zijn eigenlijk de enige die ook 12V kunnen geven, maar die vind je nooit in dat soort packages. Eigenlijk alleen to-220 en to-92, met geluk een to-252 (d-pak). Hoe precies moet je spanning geregeld zijn? Een zener+weerstand is ook een compacte oplossing (hoewel ze dan wel aan een flink kopervlak moeten liggen als je 200mA wilt trekken)

• DP Kunst
Maakt in principe niet uit hoe het geregeld is... Hoe groot is een flink kopervlak? Anders dan moet het maar met de ADJ versie van die AMS1117

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Ik ben op zoek naar een sensor die me informatie geeft over of/hoeveel stroom er door een kabel gaat.
Het gaat hier om een metaalbewerkingsmachine, waarvan we de momenten waarop de spilmotor draait willen vastleggen, zonder in het schema van de machine in te moeten breken. Het gaat dus niet om exacte verbruikswaarden, maar puur of hij draait of niet.

Nu heb je van die slimme electriciteits-monitor-systemen voor thuis (Wattson, Efergy), die met een clip om een stroomkabel werken. Er zijn vergelijkbare thuisbouwoplossingen (Enerjar), waar ik de term 'current sensing resistor' op heb gepikt.

Maar hoe kan ik dit aanpakken? Ik heb verschillende termen voorbij zien komen vliegen in m'n zoektocht (Hall Effect (doet dat dan meer dan alleen magnetisme meten?), een transformator (stuk weekijzer, stapel windingen, maar dat schijnt nog gevaarlijk te kunnen zijn (opbouw van enkele kilovolts als je de sensor loskoppelt terwijl er nog stroom over het te meten object staat).

Ik ben werktuigbouwer die als hobby wat met Arduino's rotzooit, dus min of meer al m'n kennis komt van Wikipedia, MAKEzine en wat ik hier zo af en toe lees.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 24-10-2010 15:06 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mux

mux

99% efficient!

DP Kunst schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 13:51:
Maakt in principe niet uit hoe het geregeld is... Hoe groot is een flink kopervlak? Anders dan moet het maar met de ADJ versie van die AMS1117
http://public.sheet.zoho....%3D&name=bfnmx%2BID02I%3D

@hierboven: wissel- of gelijkstroom?

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 24-10-2010 15:07 ]

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

ssj3gohan schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 15:06:
[...]

@hierboven: wissel- of gelijkstroom?
Goeie vraag.. dat bedacht ik me vanmiddag ook, ik pak morgen het elektrische schema van de machine er even bij.

Het gaat iig om de gereedschapsspil van een freesmachine, maar om het universeel te maken zou het leuk zijn als we evt. beiden kunnen ontdekken (met verschillende sensors), ik kwam tijdens het googlen zowel AC als DC spindelmotors tegen.

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt verschillende opties:

Is het gelijkspanning of wisselspanning?
Ik ga even uit van wisselspanning.

Edit: Voor gelijkspanning blijft alleen de shunt en de hall-effect over, spoelen kunnen geen constant magnetisch veld meten en zullen bij een constante stroom aangeven dat er geen stroom loopt.

Dan heb je in principe 4 manieren om de stroom te meten:

Een shunt weerstand.
Je plaatst een stuk metaal in serie met de draad (daarvoor moet deze wel onderbroken worden) en de spanning die dan over dat stukje metaa staat is direct evenredig met de stroom door de kabel.
Voordelen:
- Verschikkelijk simpel.
Nadelen:
- Het signaal staat ook 230V wisselspanning op.
- Je moet de kabel onderbreken.

Een CT transformator.
Je voert de draad door een spoel welke de stroom verkleind naar een makkelijker meetbaar geheel.
Voordelen:
- Je meetsignaal is gescheiden van de ingangspanning.
- Je hebt versies die uit 2 delen bestaan zodat de draad/spanning niet onderbroken hoeft te worden.
- Dit kan tot duizenden amperes.
Nadelen:
- Onbelast kunnen de contacten inderdaad vrij hoge spanningen opbouwen, maar kilovolts zijn een beetje overdreven hoor.
- Zijn best aan de grote kant en zware kant als je richting een beetje vermogens gaat.

Hall-effect sensoren.
Idee is eigenlijk hetzelfde als een CT, alleen met een meting met een sensor in plaats van een spoel.
Voordelen:
- Is een stuk compacter dan CT's
- Verder geld hetzelfde als CT's
Nadelen:
- Lastig te krijgen en nog lastiger om goed werkend te krijgen, plaatsing ervan gaat erg gevoelig.

Rogovski coils.
Idee is bijna identiek aan CT's.
Voordelen:
- Nauwkeuriger dan CT's (al zal je dat niet echt uitmaken)
- Kleiner dan CT's.
Nadelen:
- Erg slecht aan te komen, maar relatief eenvoudig zelf te maken.
- Heeft een versterker nodig voordat het signaal sterk genoeg is om er iets mee te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 24-10-2010 15:26 ]

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Woei, dank je voor de info! Ik ga me eens verder inlezen :).

• mux

mux

99% efficient!

er zijn ook pre-made hall-effect sensoren+kernen van o.a. Allegro en LEM, deze hebben een full-scale bereik van alles tussen de 0-5A en 0-1000A. Hun resolutie is wel beperkt tot 2% ofzo (gigantisch noisy meuk).

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 24-10-2010 16:19 ]

• maikel
ssj3gohan schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:05:
[...]

Mja, ik zal wel degene geweest zijn die heeft gezegd dat je drivers moet gebruiken. Je moet even bedenken wat je precies gaat doen. Om een MOSFET aan te zetten moet je zijn gate charge tot net boven zijn miller plateau opladen, en om hem uit te zetten moet je hem vervolgens weer ontladen tot net onder zijn threshold. Als je naar de datasheet van de IRL34N kijkt zie je in figuur 6 een plot die je vertelt hoe dat eruit ziet. Dat platte stuk is het plateau waar ik het over had. Wat je doet bij het aanzetten van de MOSFET is dus de spanning opvoeren tot ruwweg 4V, en in de plot kun je zien dat dat correspondeert met iets tussen de 12 en 14nC aan lading. Nou, zoals je weet is stroom hetzelfde als lading per seconde, dus stel dat je de gate kunt opladen met 1A, dan zou het 12 tot 14ns duren voor de mosfet goed en wel aan is.

Echter, in werkelijkheid kan jouw microcontroller maar 20mA leveren per pin. Als we er even vanuit gaan dat hij dat constant doet tijdens het aanzetten van de MOSFET, dan betekent het dus dat hij die 14nC bij 20mA pas levert na 14nC/20mA=0.7ms.

Stel nu dat je je RGB-LEDs met 8-bit precisie (256 stapjes) wilt dimmen dmv PWM, en je basisfrequentie zet je op 2kHz (dit is een mooi uitgangspunt). Dan betekent het dat je LED op zijn laagste intensiteit 1/256e van 1/2000e van een seconde aan moet staan, en de rest van de tijd uit. Met andere woorden: 2ms aan, 498ms uit. Althans, dat is je gewenste resultaat en dan schijnt de LED precies op 1/256e brightness. Echter, dit is niet wat er gebeurt, want eigenlijk is hij eerst 0.7ms bezig aan te gaan, dan staat hij 1.3ms daadwerkelijk aan, dan is hij 0.7ms bezig uit te gaan en vervolgens staat hij 497.3ms uit. In werkelijkheid draait hij nu niet op 1/256e brightness, maar op ongeveer 1.3/500=1/384e.

Dit is de reden waarom ik of iemand anders zei dat je een driver wil gebruiken. Een driver kan die MOSFET-gate veel sneller vol- en leegpompen zodat de schakelovergangen korter duren, en je LEDs zich dus gaan gedragen zoals jij dat bedoelt. En daarbij nog twee dingen:
- waarschijnlijk wil je meerdere MOSFETs met één microcontroller-uitgang aansturen, dan duurt het opladen van de gates nog langer en kun je het wel vergeten om een beetje leuke pwm-resolutie te krijgen
- de uitgangen van microcontrollers zijn niet bedoeld om relatief 'hoge' stromen te verwerken (microamperes is waar ze voor gemaakt zijn, de 20mA-rating is niet iets voor continu gebruik). Vaak geven ze ook maar 4-4.5V bij die stroom, wat wel eens te weinig kan zijn om de gates goed aan te zetten.

hopelijk kun je me volgen.
Toch nog een vraagje: ik zit nu te kijken naar wat andere drivers en kwam op eBay de UC3710 tegen. Nou staat hier bij vermeld dat ie 1A continu kan leveren of 6A piek. Maar hoe bepaal ik aan de hand van de datasheet van de IRFZ34N (ja, ze hebben de verkeerde geleverd, maar de verschillen zijn volgens mij niet heel groot met de IRLZ34N, wel iets trager als ik 't goed begrijp) hoeveel stroom de driver zou moeten leveren?
Daarnaast staat er niets vermeld over een uitgangsspanning (ik wil 'm samen met de MOSFET zelf aan de 12V hangen), terwijl in de datasheet van de IRFZ34N (figuur 6) over een Vgs wordt gesproken. Dat is toch juist waar die driver aan komt te hangen? Of 'regelt' die MOSFET dat zelf afhankelijk van hoeveel stroom er loopt en de lading?

Overigens: ik ben van plan steeds 2,5m LED-strip aan te sturen (a 0,6A/m), maar als ik dat per meter zou doen, heb ik dan uberhaupt nog een MOSFET nodig? Die driver kan ook al 1A continu leveren. :)

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:20:
[...]

Toch nog een vraagje: ik zit nu te kijken naar wat andere drivers en kwam op eBay de UC3710 tegen. Nou staat hier bij vermeld dat ie 1A continu kan leveren of 6A piek.
Dit moet je lezen als: hij kan je MOSFET-gate (dat is een soort condensator - als hij vol is en je zet er spanning op, gaat er geen stroom lopen, maar als hij leeg is en je zet er een spanning op gaat er een hoop stroom lopen) op- en ontladen met 6A, en hij kan 1A door de basis van een bipolaire transistor jagen als je dat zou willen. Dit moet je niet lezen als: te gebruiken als schakelaar op zich die 1A continu kan schakelen.
Maar hoe bepaal ik aan de hand van de datasheet van de IRFZ34N (ja, ze hebben de verkeerde geleverd, maar de verschillen zijn volgens mij niet heel groot met de IRLZ34N, wel iets trager als ik 't goed begrijp) hoeveel stroom de driver zou moeten leveren?
Ik had het hierboven eigenlijk al uitgelegd, maar dit keer wat gestructureerder:

- Je MOSFET-gate is te modelleren als condensator. Als de MOSFET uit is en je wilt hem aanzetten wil je die condensator vol maken.
- De condensator heeft een bepaalde capaciteit als je hem oplaadt tot 12V, namelijk (datasheet, figuur 6): bijna precies 25nC.
- Belangrijker is om te weten hoeveel lading je in de gate moet stoppen om hem van helemaal uit naar helemaal aan te zetten.
* Helemaal uit is net onder Vgs(th), in dit geval (datasheet, tabel 'electrical characteristics') tussen de 2.0 en 4.0V. Dit correspondeert (Fig. 6) met een Qg van 2-3.5nC.
* Helemaal aan is net boven het miller plateau, het platte deel van de grafiek in figuur 6. Dat correspondeert met 6V oftewel 15nC.
* Om hem aan te zetten moet je dus 11.5-13nC in de gate proppen bij ongeveer Vgs=5V. Onthoud dit.

Jouw driver is een beetje schaars met de informatie in de datasheet. Ik ga de rest van deze uitleg dan ook even doen aan de hand van de datasheet van TC4426.

- De driver heeft een karakteristieke uitgangsimpedantie. In deze datasheet zie je onder electrical characteristics dan ook bij 'output resistance' staan dat hij typisch 7 ohm uitgangsweerstand heeft. Je moet dit zo zien: als de driver de MOSFET aan probeert te zetten, sluit hij idealiter de gate kort met +12V en kan er oneindig veel stroom lopen. In werkelijkheid is die sluiting een schakelaar op zich en heeft die wat weerstand, namelijk 7 ohm. Eigenlijk wordt de gate dus opgeladen door een weerstand van 7 ohm. Wet van ohm: het miller-plateau zit op 5V, hij wordt opgeladen met 12V door een 7 ohm weerstand->er gaat 1A lopen.
- Nu dat je weet dat er in dit geval 1A loopt, kun je ook uitrekenen hoe lang het duurt om van uit naar aan te gaan. Erg gemakkelijk zelfs - er moet 11.5 à 13nC de gate in wandelen voordat hij helemaal aan is, dat gaat met 1A, dus het duurt.... 11.5 à 13ns voor de MOSFET aan is.
- Het rekenvoorbeeld hierboven vertelt je dus wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Je kunt het natuurlijk ook vanaf de andere kant beredeneren: je wilt een bepaalde schakeltijd, welke drivereigenschappen horen hierbij? Of, welke MOSFET hoort hierbij?
- Het bovenstaande rekenvoorbeeld gaat uit van een CMOS driver (maw: een driver die intern P- en N-MOSFETs gebruikt om de uitgang aan en uit te zetten). Echter, jouw driver is dat niet, jouw driver is een bipolaire driver (maw: hij gebruikt een totem pole driver om z'n uitgangen aan of uit te zetten). Die zijn niet zo makkelijk. Dat weten de fabrikanten ook en daarom zeggen ze alleen maar: hij kan zo snel een belasting aan of uit zetten, niks meer. Geen uitgangsimpedantie, etc. In dat geval moet je dus een beetje gokken; kijk of hij bij benadering genoeg stroom kan leveren en snel genoeg kan schakelen voor jouw doen. Misschien in-circuit met een oscilloscoop kijken of hij doet wat je wilt.
Daarnaast staat er niets vermeld over een uitgangsspanning (ik wil 'm samen met de MOSFET zelf aan de 12V hangen), terwijl in de datasheet van de IRFZ34N (figuur 6) over een Vgs wordt gesproken. Dat is toch juist waar die driver aan komt te hangen? Of 'regelt' die MOSFET dat zelf afhankelijk van hoeveel stroom er loopt en de lading?
Naarmate je gate 'voller' raakt verloopt de gate-spanning precies zoals in de eerdergenoemde figuur 6. Het enige waar je op hoeft te passen is je maximum gate-spanning (die mag je niet overschrijden). In dit geval is dat +/-20V, geen probleem dus. Je moet er ook voor zorgen dat je minimaal je miller-plateau-spanning + 1 à 2V op de gate zet als je hem aan wilt hebben, dus minimaal zo'n 7V.
Overigens: ik ben van plan steeds 2,5m LED-strip aan te sturen (a 0,6A/m), maar als ik dat per meter zou doen, heb ik dan uberhaupt nog een MOSFET nodig? Die driver kan ook al 1A continu leveren. :)
Een driver is niet bedoeld om continue stroom te leveren. Hij kan het, maar de interne connecties zijn hele dunne bond wires die eigenlijk alleen bedoeld zijn om heel even stroom te leveren en dan te stoppen. Die continuous rating is enkel om bijvoorbeeld een BJT of darlington-transistor aan/uit te zetten, deze heeft constant stroom nodig. Totdat je beter in de materie zit en weet waar je mee bezig bent zou ik gewoon aanraden: driver+MOSFET. Bovendien, dan kun je meteen de hele strip schakelen ipv dat je twee of drie drivers nodig hebt.

• maikel
Het rekenvoorbeeld is duidelijk. Jammer dat er van die UC3710 te weinig info in de datasheet staat, maar ik zou de IRFZ34N er dus prima mee aan kunnen sturen?

Hoe bedoel je die laatste zin? De hele strip schakelen met 1 driver+MOSFET? Ik heb toch sowieso drie MOSFETs nodig voor de RGB-kleuren en daarmee automatisch ook drie drivers?

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
Ik heb sinds kort de Openbench Logic Sniffer. Heerlijk om op de computer de data te bekijken die je naar een of ander component stuurt.

Nu ben ik bezig 8 van de ongeveer 16 ingangen van een display aan het "sniffen" waar ik data insteek met een attiny2313 via 2 schuifregisters. Nu sample ik data tegen 100MHz, en zie stukjes waarbij de rise en fall van een datalijn slechts 20ns uit elkaar liggen (ofte, 50MHz). Hoe is dit mogelijk wanneer de microcontroller zelf maar een kristal heeft van 20MHz?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• mux

mux

99% efficient!

maikel schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 18:46:
Het rekenvoorbeeld is duidelijk. Jammer dat er van die UC3710 te weinig info in de datasheet staat, maar ik zou de IRFZ34N er dus prima mee aan kunnen sturen?

Hoe bedoel je die laatste zin? De hele strip schakelen met 1 driver+MOSFET? Ik heb toch sowieso drie MOSFETs nodig voor de RGB-kleuren en daarmee automatisch ook drie drivers?
Oh, ik had hier nog niet op gereageerd. Ja, ik bedoel uiteraard één kleur per hele strip schakelen per MOSFET. Bij nader inzien was ik maar half aan het nadenken toen ik dat stukje schreef.
Ibex schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:31:
Ik heb sinds kort de Openbench Logic Sniffer. Heerlijk om op de computer de data te bekijken die je naar een of ander component stuurt.

Nu ben ik bezig 8 van de ongeveer 16 ingangen van een display aan het "sniffen" waar ik data insteek met een attiny2313 via 2 schuifregisters. Nu sample ik data tegen 100MHz, en zie stukjes waarbij de rise en fall van een datalijn slechts 20ns uit elkaar liggen (ofte, 50MHz). Hoe is dit mogelijk wanneer de microcontroller zelf maar een kristal heeft van 20MHz?
Als je een SIPO schuifregister zou hebben worden 8 opeenvolgende samples op de datalijn in 1 attiny-cycle verwerkt, dus zou je 8 keer zo snel als het kristal moeten kunnen samplen. Dat is de enige manier waarop hij sneller kan samplen dan zijn kloksnelheid. Er zit geen PLL in die dingen ofzo.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ibex schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:31:
Het is niet vreemd dat er af en toe wat glitches verschijnen op pinnen van een microcontroller. Van een LPC2148 weet ik 100% zeker dat er soms glitches ontstaan bij het schrijven naar de GPIO registers..

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:04
[b]Ibex schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:31:
[...]
Heb je misschien ook een scoop die je kunt synchroniseren met je logic analyser? Ik heb al een aantal keer gezien dat (kleine) dipjes in de spanning ervoor kunnen zorgen dat je logic analyser foutieve data weergeeft.

De meest eenvoudige oplossing is om de referentiespanning (iets) hoger/lager te zetten dit zorgt ervoor dat het digitaliseren beter lukt.

Voorbeeld: je meet aan een 5v signaal en er komt een dipje van 4.1v voorbij terwijl je referentie op 4.5v staat. Dit dipje zorgt ervoor dat je een 0 ziet op je analyser terwijl het een 1 is.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Topicstarter
ssj3gohan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:11:
[...]
Als je een SIPO schuifregister zou hebben worden 8 opeenvolgende samples op de datalijn in 1 attiny-cycle verwerkt, dus zou je 8 keer zo snel als het kristal moeten kunnen samplen. Dat is de enige manier waarop hij sneller kan samplen dan zijn kloksnelheid. Er zit geen PLL in die dingen ofzo.
Dit snap ik nog niet volledig. Mijn microcontroller kan maximaal tegen 20MHz data serieel naar het (idd) SIPO schuifregister klokken. Het heeft minimaal 2 kloktikken nodig per bit om deze in het schuifregister te laden, plus dan nog eens minimaal 1 om de 8 bits op de uitgang te plaatsen. Dit dus een 17 kloktikken in totaal. En dan geen rekening gehouden met zaken die de microcontroller tussentijds moet doen. En eer een uitgang op het schuifregister van staat veranderd, moeten opnieuw alles serieel in het schuifregister geschoven worden, en weer alles op de uitgangen geplaatst worden. Dus een rise en fall op een uitgang van het schuifregister zou toch minimaal 34 kloktikken moeten duren, ofte < 1MHz.

Kan je dit verklaren/uitleggen? Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar het is wel leuk om te snappen waarom ik iets zie :).

Glitches aan de kant van de microcontroller zouden misschien kunnen, maar die zou ik dan toch niet zien aan de uitgang van mijn schuifregister?

Schuifregister is een 74HC595 btw :).

Nevermind, ik moet gewoon mijn ground aansluiten. Het clipje was losgeschoten, waardoor de sniffer inderdaad allerlei dingen zag die er niet waren. Damnit :/.

Nu kan ik wel begrijpen wat ik zie :).

[ Voor 6% gewijzigd door Ibex op 27-10-2010 07:49 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• maikel
ssj3gohan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:11:
[...]

Oh, ik had hier nog niet op gereageerd. Ja, ik bedoel uiteraard één kleur per hele strip schakelen per MOSFET. Bij nader inzien was ik maar half aan het nadenken toen ik dat stukje schreef.

[...]
Ah, ok. Ik vond het al zo raar. :)
Maar die UC3710 zou prima als driver kunnen functioneren? Ik heb het nu als test even zonder driver aangesloten en, uiteraard, werkt dat ook al, maar wat minder nauwkeurig in te stellen qua kleur.

Ik kwam na wat zoeken nog dit schema tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.softwareforeducation.com/electronics/notes/AS/mosfet/mosfet_inverter_driver.gif
Dit is dus het schema dat ik ga gebruiken. Ik vraag me alleen af hoe ik die weerstanden ga berekenen en waarom die er uberhaupt tussen zitten. Kan ik de microcontroller niet direct aan die driver hangen? Op CircuitsOnline zijn de meningen wat verdeeld.

Overigens staat er op de betreffende website bij dit plaatje:
By using this circuit, you lose the advantages of fast switching and high input impedance of the MOSFET.
Hoezo mis ik het 'fast switching' dan? Dat is toch juist het hele idee om zo'n driver te gebruiken? :?

[ Voor 18% gewijzigd door maikel op 27-10-2010 10:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

@Ibex: ik dacht dat het schuifregister de andere kant op werkte, dus laat maar. Wat ik zei heeft geen betrekking op jouw opstelling.

maikel: het schema wat je hierboven laat zien is dus wat ik aanraadde als je geen snelle schakeltijden nodig hebt. Je hebt op die manier geen drivers nodig, maar kunt alsnog de FET aanzetten met een hogere spanning en iets meer stroom in/uit de gate pompen dan met je microcontroller mogelijk zou zijn. De piekstroom die je in/uit de gate kunt pompen met deze opstelling is in dit geval dus ongeveer 12V/10kohm=1.2mA voor aanzetten en, aangenomen een hFE van 100, ongeveer 100*(5V/100k)=5mA voor uitzetten. Dat vertaalt zich voor je MOSFET, met een gatecapaciteit van 11-13nC, in schakeltijden van de orde 3-10us.

Als je dit niet kunt volgen heb je m'n vorige posts niet goed begrepen.

• maikel
Doh, dat is natuurlijk ook helemaal niet het symbool voor een driver. |:(

Maar zo'n UC3710 kan ik dus gewoon, zonder extra weerstanden, aan de MOSFET knopen?
Alleen nog een terminator-weerstandje tussen de GND en de ingang?

• mux

mux

99% efficient!

Ja, precies.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 17:59

epic_gram

undercover moderator

Als ik een normale ATX voeding alleen op de molex wil gebruiken, welke kabels moet ik dan kortsluiten? Iemand wil namelijk een versterker op die molex aansluiten, en het met voeding en al in zijn radio stoppen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• mux

mux

99% efficient!

PWR_ON en GND

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is dat nou wel zo verstandig? Een atx voeding produceert best wel veel prut :X.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Boudewijn schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:31:
Mja, ik zal het wel tegen hem zeggen, dat hij er ff goed over nadenkt. Overigens is het een 200 watt versterker.

Bedankt iig. :Y

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:31:
Meestal niet hoorbaar, en een ATX-voeding heeft een veel betere load response dan een toroid+rectifier+elco. Maar ja, als hij op een hoorbare frequentie schakelt heb je meteen een bak noise waar je redelijk gek van wordt.

• base_
epic_gram schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:56:
[...]

Mja, ik zal het wel tegen hem zeggen, dat hij er ff goed over nadenkt. Overigens is het een 200 watt versterker.

Bedankt iig. :Y
Voor zover ik weet heeft een 200W versterker (4 of 8 ohm) heel wat meer spanning nodig als 12V ?!?! (bij 8 ohm 56V minimaal)

@dawan: een autoversterker gaat wel prima werken natuurlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door base_ op 29-10-2010 12:40 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

base_ schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:06:
[...]
Voor zover ik weet heeft een 200W versterker (4 of 8 ohm) heel wat meer spanning nodig als 12V ?!?! (bij 8 ohm 56V minimaal)
Meeste caraudio versterkers hebben daarom ook een ingebouwde DC/DC converter...

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

ssj3gohan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 20:30:
[...]
Meestal niet hoorbaar, en een ATX-voeding heeft een veel betere load response dan een toroid+rectifier+elco. Maar ja, als hij op een hoorbare frequentie schakelt heb je meteen een bak noise waar je redelijk gek van wordt.
Je bedoelt dat de spanning minder stabiel is met een ringkern+gelijkrichter+condensator? ;)
Als er bv wat meer vermogen nodig is dat dan de spanning wat meer inzakt?

Het feit dat er schakelende voedingen in autoversterkers gebruikt worden kan het niet slecht zijn. Is jouw ervaring dat een schakelende voeding beter zou klinken?
Pagina: 1 ... 29 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.