WVL_KsZeN schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:42:
Heb van de week ene RGB lamp van dealextreme binnengekregen, maar ben niet echt onder de indruk. Het gaat om
deze.
Vind hem wel stevig genoeg en het werkt allemaal wel OK, alleen vind ik dat er nogal weinig licht uitkomt voor een 5W lamp.
Nu kwam ik vanochtend Sprite's zelf gemaakt E27 led tegen en kreeg wat inspiratie. Denken jullie dat het voor iemand die niet zoveel ervaring heeft doenbaar is om de LED's te vervangen voor sterkere en efficiëntere exemplaren?
Ik ben echt ontzettend werkontwijkend bezig, maar ga toch antwoorden. Ik zou het gevaarlijk vinden. Even wat vijlsel of soldeer op de verkeerde plek en je creëert ofwel een koelprofiel dat onder stroom staat (brandgevaar), ofwel een malfunction. Kloten met meuk op netspanning is niet zonder gevaren. Weet waar je mee bezig bent.
Even over de sterkte van de lamp: RGB-LEDs zijn best heel inefficient (een stuk minder efficient dan CCFL's of TL, en dus ook spaarlampen). Je kunt verwachten dat het weinig licht geeft. Ook een Cree. Weet je wat voor LED er nu in zit? Kun je aan specsheets komen? Want de Cree MC-E is ook niet geweldig - de WLED is prima, maar de lichtopbrengst (lumen) van de RGB's is niet interessant.
Voltages liggen zo'n beetje tussen 2.7 en 3.7V, ik verwacht dat de huidige led's hier ook rond zitten. Ik heb ook modules gezien met LED's in serie, maar dan kom je al snel op 10V en dat lijkt me lastig te realiseren/vervangen.
You're in luck, want wat er in je lamp zit is ongetwijfeld ook 2.5-4V spul, gewoon enkele LEDs, geen series. Series vind je alleen bij lampen met één kleur, waar ze meerdere LEDs in serie zetten.
Denken jullie dat het met wat hackwerk doenlijk is de oude LED te vervangen door zo'n mooie CREE led? Bij de lamp staan ook nog wat gebruikersfoto's van de binnenkant (glazen bol gebroken) en dat ziet er slecht uit (lijkt me lastig te vervangen). Ook moet ik de drivers natuurlijk pimpen zodat ze 2x zoveel stroom kunnen leveren (lijkt me te doen, wschlijk alleen transistor vervangen + misschien een koelprofieltje).
Moet het ook nog blijven passen? Dan denk ik niet dat het je lukt. Om meer stroom te trekken moet je waarschijnlijk zowel de magnetica als de secondary meuk vervangen (daar zitten altijd de kleinst mogelijke diodes/FETs). Twee keer zoveel stroom betekent 4 keer zo grote magnetica. Dat is geen kattenpis. En dat moet je ook maar zo zien te vinden
De glazen bol is nu op het koelprofiel gelijmd en wordt alleen al een crime om netjes eraf te halen.
Het is geen glas maar siliconen, en die kun je er niet zomaar af halen. De bond wires zitten meer dan eens erin gegoten, en die mag je niet breken... je kunt ze zien zitten, superdunne draadjes die vanaf het silicium in een boogje naar de zijkant lopen. Ook als je de dome probeert af te dremelen ofzo loop je een flinke kans te bond wires te beschadigen doordat de dome vervormt. Hachelijke onderneming.
Ik wil van de week de lamp openhalen, waar moet ik op letten? Hoe kan ik snel en simpel zien of de huidige led common cathode of common anode is?
Of zou het beter/makkelijker zijn om zelf een nieuwe lamp op te bouwen, ipv te prutsen met de bestaande lamp?
Meten is weten, maar bij dimbare lampen kun je rekenen op common anode (zodat ze met een N-fet en goedkope lowside driver kunnen dimmen). Ik zou een kledingstuk opeten als het iets anders is.
Ik vind het interessant om te weten of hij gepimpt kan worden, maar ik weet niet of jij dit kunt. Als je bang wordt van wat ik zeg moet je het niet doen, als je vindt dat ik paternalistisch aan het lullen ben kun je gewoon je gang gaan