De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.262 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:05:
Jup idd, en ik hoorde dat zijn actie binnenkort weer snel start en dan 2 weken open is dus ik zou samenkopen even in de gaten houden ;)
Hij heeft nu een actie lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Stoney3K schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:36:
[...]

Kun je ze niet gewoon in Heerlen ophalen? Regenboog heeft een winkel op de Akerstraat, dan ben je geheid minder kwijt dan 17 euro om te verzenden.
Heh ja, lekker in de buurt (+/- 216KM ). Samenkopen is miss nog wel goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ok, ik heb de LED-drivers dus besteld en binnen. Net even een serie van 7 LEDs aangesloten en dat lijkt te werken. Alleen de driver wordt best heet. Is dat normaal?

Ik heb de driver direct aan m'n lab-voeding hangen en de LEDs direct aan de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ja, natuurlijk, die driver verbrandt de spanning die teveel is, in andere woorden, het is een lineaire driver. Als de LEDs een doorlaatspanning van bijvoorbeeld 3V hebben bij 20 mA, en je stopt in zo'n soort driver 5V, dan verstookt de driver de overige 2V @ 20mA = 40mW.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:02
LM317 die erop zit is inderdaad een lineaire voeding, als hij erg heet wordt kan je er gerust een koelblokje op monteren of de chip tegen een stuk metaal monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
ssj3gohan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:27:
Ja, natuurlijk, die driver verbrandt de spanning die teveel is, in andere woorden, het is een lineaire driver. Als de LEDs een doorlaatspanning van bijvoorbeeld 3V hebben bij 20 mA, en je stopt in zo'n soort driver 5V, dan verstookt de driver de overige 2V @ 20mA = 40mW.
Ja, ok, maar het ging mij er meer om dat ie niet te heet word. Ik kon 'm daarstraks ook al ruiken. Maar als een stuk metaal genoeg is om 'm in leven te houden, is het goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

voor de zekerheid maar niet aan laten staan als je even boodschappen gaat doen dan - even bij blijven voor het beste resultaat :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

virus.elektro schreef op maandag 12 april 2010 @ 21:55:
[...]

Ja TQFN is een kleine ramp, als je dat nog nooit gedaan hebt. LQFP geef ik meer kans van slagen dan.
Je kan ook een FT232RL pakken. dat is USB naar RS232 en een stuk simpeler voor een microcontroller denk ik.
TQFN is inderdaad bale, die kan je alleen heteluchtsolderen/ovensolderen eigenlijk, LQFP of TQFP is prima te solderen op een geetst printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sh4wn schreef op maandag 12 april 2010 @ 20:50:
Beste,

Ik wil binnenkort een eigen USB -> DMX convertertje maken, en niet zoals de meeste open source converters, een bitbanger maken. Ik wil dat software op mijn PC alleen de veranderingen doorstuurt, en dat de microcontroller constant bezig blijft met het versturen van de juiste waarden naar de aangesloten apparaten.

Aangezien ik niet alle USB elektronica zelf wil ontwerpen (doe ik wel als ik afgestudeerd ben :') ), wil ik deze IC gaan gebruiken ICM met een Atmega168 (die zover ik weet over een SPI interface beschikt):
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4751

Hiermee dacht ik relatief eenvoudig USB data te kunnen uitlezen en verder te processen in mijn uC. Voordat ik hiermee verder ga wil ik eigenlijk beetje een bevestiging dat dit een goed idee is :') Wat zeggen jullie?

Die chip is trouwens SMD, is zoiets moeilijk te solderen?
Waarom niet een van de AVRs halen waar USB al bijinzit, of een software USB-stack erbijpakken?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
AlexanderB schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:21:
[...]

TQFN is inderdaad bale, die kan je alleen heteluchtsolderen/ovensolderen eigenlijk, LQFP of TQFP is prima te solderen op een geetst printje :)
Eerst je pads vertinnen, vervolgens goed fluxen, chips er op en je pads stuk voor stuk verhitten. Dan gaat het prima :)

Groundvlak is lastiger maar kan ook. Zorg dat je een aantal via's onder het IC hebt zitten(die er soms al zitten ivm. warmteoverdracht) zodat je vanaf de onderkant kan verhitten/fluxen en tin toevoegen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@sprite: Met de opmerking erbij: Atmega16U4 (USB-enabled AVR) is inmiddels al goedkoper dan Atmega88, dus geld kan geen obstakel zijn.

@hierboven: door de vias heen verhitten werkt, maar niet als je de vias ook aan een binnenvlak hebt vastgemaakt zoals ik per ongeluk een keer had gedaan 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door mux op 16-04-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

ssj3gohan schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:01:
@sprite: Met de opmerking erbij: Atmega16U4 (USB-enabled AVR) is inmiddels al goedkoper dan Atmega88, dus geld kan geen obstakel zijn.
Hmm dat is dan wel interessant, dan ga ik die ook even bijbestellen. :) Thanks allemaal voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ssj3gohan schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:01:
Waar dan? Ik betaal momenteel 1.80 voor een atmega88 en kom die atmega16u4 nergens goedkoper tegen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik weet niet zo snel een kleine aanbieder die mega16u4's heeft... maar de grotere leveranciers bieden ze voor ~2,20 aan (farnell, digikey, mouser...)

Voor 1,80 krijg je ze niet in kleine hoeveelheden inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 17-04-2010 19:39 . Reden: ze zijn 10 cent duurder dan ik dacht! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ssj3gohan schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:36:
Ik weet niet zo snel een kleine aanbieder die mega16u4's heeft... maar de grotere leveranciers bieden ze voor ~2,20 aan (farnell, digikey, mouser...)

Voor 1,80 krijg je ze niet in kleine hoeveelheden inderdaad.
Hm, bah, door dat bericht kreeg ik al de hoop dat ze goed leverbaar waren.
Farnell vraagt 3.72 ex btw. en mouser en digikey hebben ze niet op voorraad.

Dan maar weer terug naar de at90usb162 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
als ik een led heb met 3pinnetjes en ik wil hem vervangen door een ledje met 2pinnetjes die de hele tijd aanstaat welke aansluitingen moet ik dan gebruiken, middelste wegknippen??

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
Led met 3 pinnetjes is dan waarschijnlijk een 2 kleuren led. De middelste is meestal de kathode of de min en de buitenste 2 zijn de anodes.

Verder is het niet echt duidelijk wat je bedoelt, knippert het ledje om en om van kleur ofzo?

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
nou ja ik weet niet precies wat het ledje deed maar hij is nu stuk en ik heb thuis alleen ledjes met 2pinnetjes lliggen en ik wou hem vervangen zodat het er wat mooier uitziet, maar als ik het goed begrijp moet ik dus de buitenste gebruiken??

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
Je moet sowieso het middelste pinnetje gebruiken voor de min of kathode. Dan kun je een van de buitenste pinnetjes gebruiken voor de anode oftewel de plus. Waarschijnlijk moet je even experimenteren op welk buitenste pootje de led moet zetten. Je kunt het ook even nameten met een multimeter ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
okee bedankt :)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik weet niet waar die LED in zit, maar kijk je wel uit dat de vervangingsLED vaak dezelfde specs moet hebben? Ik zeg vaak omdat ze soms een stroombron maken voor de LED en het in dat geval niet uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Moah, in 99% van de gevallen (iig met 3- en 5mm-leds) boeit het geen drol wat de specs zijn: die liggen allemaal zo dicht bij elkaar dat 't wel goedgaat. Rode/groene led ipv blauwe/witte (en andersom) zijn daar een uitzondering op, maar zelfs daar gaat domweg vervangen in 90% van de gevallen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zeg, is er animo voor een centraal domotica-topic? Er lopen nu een aantal topics door elkaar te rommelen waarin zowel specifieke toepassingen als algemene ideeën worden gespuid en de combinatie van informatie en kunde is best interessant.

Bovendien ga ik over niet al te lange tijd serieus tijd en moeite investeren in domotica. Zodra ik samen met Infant klaar ben met een 150W 3-fase li-ion charger/discharger gaan we ons samen op home automation gooien (is het plan), en anders ikzelf wel. Zo te lezen zijn er meer mensen die op zo'n soort termijn ook dat soort dingen willen doen. Dan kan het nuttig zijn om elkaars ideeën te beoordelen en bekijken, maar ook elkaar actief te helpen.

Dus, goed idee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Van mij mag je :) Een echt 'groot domotica-topic' is er inderdaad nog niet terwijl het onderwep wel bij tijd en wijle opduikt. Komt bij dat ik persoonlijk ook wel geinteresseerd ben; ik heb al wel het een en ander liggen aan domotica, maar het is allemaal wat adhoc opgebouwd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben zelf ook een al een paar weken bezig met domotica (hoewel het zich beperkt tot m'n kamer want ik woon op dit moment nog thuis :+ ) Ik wil het uiteindelijk op gaan zetten rond goedkope RFM12-modules op 868 MHz. Op m'n pc draait een zelfgeschreven Delphi 7-programma wat commando's kan ontvangen, verzenden en verwerken. Aan de compoort van deze pc hangt een PIC16F628A (wordt misschien vervangen door een grotere PIC) die ook commando's kan verzenden/ontvangen/verwerken en ook kan doorsturen via de RFM12-modules.

Op dit moment ben ik vooral bezig met de communicatie tussen de PC en de PIC. Aan de PIC hangt nu in ieder geval een TSOP infrarood-ontvanger, als ik nu op een knop op de afstandbediening druk wordt het signaal ontcijferd en wordt er een commando (met als parameters het adres en commando van de afstandbediening) naar de pc gestuurd. Dit commando kan ik weer via een soort scriptje afvangen en op die manier kan ik dus bepaalde acties aan een 'event' hangen. Zo kan ik bijv. instellen dat foobar gepauzeert wordt als er een bepaalde knop op de afstandsbediening ingedrukt wordt.

Met de RFM12-modules heb ik nog niks gedaan, ik heb ook niet zo veel tijd meer tegenwoordig aangezien ik ook aan het afstuderen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, die dingen kosten inderdaad geen drol meer. Ik ben zelf beziggeweest met een CC2500; ook zoiets maar dan op 2.4GHz. Net protocolletje geschreven met retransmits enzo... maar ik liep vast: ten eerste haalde de zender aan mijn server het hele huis niet kwa bereik, wat betekende dat ik iets mesh-achtigs zou moeten doen of (blegh!) meerdere netwerken moest opzetten, en ten tweede zuipen die moduletjes toch nog snel zo'n 50mA als de ontvanger aanstaat, wat betekent dat batterijgevoedde zaken met de protocolstack die ik had een nogo waren.

Misschien dat ik er later nog mee verder ga, maar tot nu toe hang ik alles even ad-hok met ethernet, vake bedrade protocollen en random uCs aanelkaar. Standaardiseren doe ik later wel, als ik daar zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Atmel heeft vrij betaalbare ZigBee-transceivers waar ik eerdaags ook mee wil experimenteren. Ze schijnen met chip antennes maar ~15mA piek, 7mA typ. te verbruiken tijdens het zenden en ontvangen en hebben redelijk aardige low-power features. Knoop er een AVR aan en gebruik de gratis AVR zigbee-stack en je bent een heel eind op weg. In principe wordt de hele physical en protocol layer voorgekauwd :)

Ik wilde hiermee mijn fietsverlichting gaan maken. Iemand zin om me hiermee te helpen/dat samen met mij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Thanks for the tip, dat is idd niet duur! We hebben plannen om de batavierenracewisselpunthardware wat draadlozer te maken dan de kabelbende die het nu is, en ZigBee stond hoog op onze interesselijst.

Alleen, we zijn niet bepaald skilled printontwerpers/etsers.. En die modules zijn QFN of op zijn best SMD. Nou zijn er wel weer sockets voor QFN, maar zijn er ook ergens wat meer experimenteer-vriendelijkere versies (pre-built modules ofzo) te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pre-built zooi is al gauw erg duur (IMO). Denk 40 à 80 euro. En bovendien - QFN is best te doen. Maak gewoon je pads wat langer, gooi thermal vias naar de andere kant op de bottom pad. Gebruik spaarzaam soldeerpasta en plak je component met wat warmtebestendige tape (schilderstape werkt) vast aan de print. Verwarm nu de thermal vias zodat het soldeer aan de onderzijde smelt en het component daar wordt vastgesoldeerd. Tik nu een voor een je verlengde pads voor de pinnen aan en het component zit prima gesoldeerd. Inspecteer met een klein loepje op open verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm, I could be wrong, maar iirc was ik een tijd terug prebuilt modules tegengekomen van Atmel. Die modules waren echter feitelijk bnordjes met zo'n chip erop, plus een ATMega128 ofzo; iig een vrij brute AVR. Kosste ook niet extreem veel, maar helaas heb ik geen idee van een typenummer of link meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zoiets idd, maar dan niet alleen de chips maar ook gesoldeerd op een mooi pcbtje met een antenne enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.chip45.de heeft idwarf modules, een atmega168 met een Cypress 2.4GHz chipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
een batterij geeft toch gelijkspanning?(alkaline 1,5V)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Euh, ja? Is dat nou zo'n moeilijke vraag dat je 'm perse hier moet vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
nee maar ik probeerde even een ledje en ik was bang dat hij stuk was en dat is hij dus ook :D en even snel googlen hielp ook niet

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, maar 1 AA batterij is niet genoeg voor een ledje, je moet dr 2 en een weerstandje hebben.. (of gewoon zo'n cr3032 moederbord batterijtje, geen weerstand, gewoon interne weerstand van die knoopcel)

[ Voor 36% gewijzigd door AlexanderB op 22-04-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
djthase schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:08:
nee maar ik probeerde even een ledje en ik was bang dat hij stuk was en dat is hij dus ook :D
De kans is groot dat-ie het prima doet, of dat je hem zojuist hebt stukgemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
nee maar ik had hem wel in een circuit met alles erop en d'raan dus hij is gewoon stuk een andere doet het namelijk wel :P had ik net gevonden

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb thuis een Philips Sonicare-tandenborstel en daar staat op de lader dat ie geschikt is voor 200-240V. Nu gaan we morgen naar Amerika en ik vroeg me af of het kwaad kan om 'm daar op 110V aan te sluiten.
Bij m'n andere laders staat er duidelijk bij dat ie ook op 110V kan, maar bij deze niet. Het gaan om Ni-Cd-accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik denk dat je batterij niet oplaadt. Tandenborstels hebben een soort transformatorconstructie, de verhouding van de windingen is dus bepalend voor de uitgangsspanning (die de batterij oplaadt). Bij 110 volt in komt er dus ook maar de helft uit.
Tweakeroplossing: opladerstandaardje openmaken en de helft van de wikkelingen erafhalen ;) Kun je hem alleen niet meer in Nederland gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Hmm, dan misschien op Schiphol nog eventjes kijken of ze ergens 110 -> 220-omvormers verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ffkes een vraagje aan jullie.

Ik heb van mijn vader een universal avometer geerft.
model 9 mk2.
ik wou weten of hier toevallig belangstelling is voordat ik hem tekoop zet.
laat het even weten.

edit:

Ik plaats zo nog wat extra info!

edit 2:
extra info:
Power type and voltage Dry Batteries / 1.5 & 15 Volt
Loudspeaker/pwr.out - - No sound reproduction output.
from Radiomuseum.org Model: Universal AVOMeter 9 MK II
Material Bakelite case
Shape Tablemodel, with any shape - general.
Dimensions (WHD) 170 x 195 x 115 mm / 6.7 x 7.7 x 4.5 inch
Notes Messbereiche:
DCV: 3V bis 3kV.
DCA: 50µA bis 10A.
ACV: 3V bis 3kV.
ACA: 10mA bis 10A.
Ohm: 0 bis 10MOhm.
Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/avo_ltd_london/universal_avometer_9_mk2_512798.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:37:

Ik wilde hiermee mijn fietsverlichting gaan maken. Iemand zin om me hiermee te helpen/dat samen met mij te doen?
Fietsverlichting met zigbee? Centrale aansturing? :P
Maar ik wil eventueel ook wel helpen, ik wil wel wat van die modules hebben voor andere projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mr_gadget schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:20:
[...]

Fietsverlichting met zigbee? Centrale aansturing? :P
Maar ik wil eventueel ook wel helpen, ik wil wel wat van die modules hebben voor andere projecten.
Ik heb hierover een paar dagen geleden een topic geopend. Daarin kunnen we het beste verder praten. Tot nu toe ben ik sterk aan het neigen naar een LPC1311/13 en een ANT (Nordic Semiconductor nRF24AP1) wireless systeem. Ik werk bij een bedrijf dat ervaring heeft met ANT, ZigBee, Z-Wave, Bluetooth en TCP/IP-based rommel en daar ben ik tot de conclusie gekomen dat als dit ooit binnen afzienbare tijd af moet komen, het met ANT moet. Bovendien is de stack size voor ZigBee heel erg groot, dat past niet in een goedkope microcontroller - laat staan complexere protocollen zoals Bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 12:19:
ik heb ffkes een vraagje aan jullie.

Ik heb van mijn vader een universal avometer geerft.
model 9 mk2.
ik wou weten of hier toevallig belangstelling is voordat ik hem tekoop zet.
Dit is een klassieker. Heeft meer waarde als verzamelaars object dan als gebruiks object.

Mijn advies: kijk op eBay.co.uk of ebay.de wat er voor gegeven wordt (zoeken in afgelopen veilingen, en daarvoor moet je ingelogd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Hoeveel volt moet de ingangspanning van een LM317 hoger zijn dan de uitgangsspanning?

Wil een opladertje maken door de LM317 af te regelen op 13,8V, hoeveel volt moet mijn adapter dan aan de LM317 leveren ?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 26-04-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zoek de datasheet op en kijk naar het figuurtje 'dropout voltage', bijvoorbeeld hier: http://www.datasheetcatal...semiconductor/LM317-D.PDF (pagina 5, rechts-midden). Het is een beetje afhankelijk van de stroom en je specifieke component (er zijn lm317's voor 100mA, 0.5A, tot wel tientallen ampères).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Ik zie dat het varieert van 2.5V - 5V ?

Njaa ik kijk wel ff hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Meestal zit ik er ook 2 volt boven minimaal. Maar je hebt ze ook met een lagere drop out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Ik lees vaak dat mensen in de audiowereld voedingen ontwerpen met LDO's omdat dat beter zou zijn, maar zijn de specs van LDO's ook gewoon beter dan gewone lineaire regelaars? Meer headroom ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ligt helemaal aan de LDO. In principe zijn LDO's zoals alle lineaire regelaars meestal (maar lang niet altijd) minder noisy dan schakelende voedingen. LDOs zijn meestal nieuwer dan de oudere lineaire regelaars waardoor ze beter gecompenseerd zijn en dus geen last hebben van stabiliteitsproblemen als je er low-esr condensatoren op hangt en dat soort poep. Het grote verschil zit hem overigens in het gebruik van JFETs ipv bipolaire transistoren als dropout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hmm dat klinkt wel logisch idd.

Ik gebruike normaal altijd gewoon 78XX en LM317's en in SMD AM1117 maar misschien ga ik wel over op LM2950's of TPS7xxxx regelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In principe geldt hier gewoon: het juiste onderdeel voor de juiste toepassing. Een 7805 of tlv/ams1117 is prima voor een avr-projectje op experimenteerprint dat vanaf 12V moet lopen. Zolang je netjes ontkoppelt en geen hele strakke eisen hebt hoef je je bij geen enkele lineaire regulator echt zorgen te maken om instabiliteit. Maar LDOs zijn dan weer wel handig als je bijvoorbeeld een 3.3V chip direct vanaf een li-ion cel wilt laten lopen, die ontlaadt tot 3.5V en helemaal vol ook niet meer dan 4.25V geeft. De meeste 7805s voldoen niet eens als je 5V gestabiliseerd hebt en daar 3.3V van wilt maken...

Bijna alle LDOs die in de buurt van de stroom van een lm317 of 7805 komen zijn veel duurder dan hun lineaire tegenhangers. Dat is het belangrijkste argument ertegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aarg, autoaccu was al slecht maar hij is na 2 weken stil staan dus echt helemaal leeg.
Ik heb helaas geen laders dus zal het lukken hem aan een 12volt 5A voeding te hangen zodat hij over een uurtje of 2 genoeg sap heeft om te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hmja, ik gebruik ze dan ook vooral voor audio apparatuur, dus dan is een betere regulator dan ook wel nuttig, alleen al om het psychoakoestische effect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je maar weet dat het in werkelijkheid geen donder uitmaakt ;-) Maar daar is dat prachtige elfentopic al voor.

Het is overigens wel nuttig om goede schakelende voedinkjes in je audioapparatuur (en liefst klasse-D zooi) te gebruiken, die zijn een stuk lineairder en stabieler met de belasting dan oude bipolaire eindtrappen. Modern klasse-AB met stabiele componenten eromheen is ook prima, maar vreselijk onzuinig waardoor je zo'n 2 kg-toroid nodig hebt met alle strooivelden en secundaire elektronica van dien.

[ Voor 64% gewijzigd door mux op 26-04-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

LED-Maniak schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:46:
Aarg, autoaccu was al slecht maar hij is na 2 weken stil staan dus echt helemaal leeg.
Ik heb helaas geen laders dus zal het lukken hem aan een 12volt 5A voeding te hangen zodat hij over een uurtje of 2 genoeg sap heeft om te starten?
Als er stroom gaat lopen, laadt hij op... :)
Ben alleen bang dat 12V iets te weinig is... Volgens mij zijn die acculaders allemaal iets van 13.8V oid

Hoe lang hij moet laden?
ff grof rekenen:
stel 100A tijdens het starten; 5 seconden lang = 500As
500As / (60sec*60min) = 0.14Ah

2 uur @ 5A = ca10Ah (iets lager i.v.m. rendament etc...)
Disclaimer: Deze getallen zijn slechts een ruwe schatting om een inzicht te krijgen... Kan makkelijk een factor 2 mis zitten, maar het geeft wel even een beeld...

Zou dus wel goed moeten gaan, als de laadspanning inderdaad hoog genoeg is.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. heeft in Osaka 30 stuks 2" 16-segments display voor 50 yen per stuk op de kop getikt. Eens kijken of ik daar wat grappigs mee kan maken icm een Arduino Mega. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:58:
Als je maar weet dat het in werkelijkheid geen donder uitmaakt ;-) Maar daar is dat prachtige elfentopic al voor.
Ja joh. Maar omdat Low-ESR elko's zo hot zijn in audioland is het misschien maar beter dat LDO's dat ook zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Damn, wat wordt er snel gepost. Anyway, bekijk mn edit nog maar.

@Gwannoes: loodaccu's ontladen en laden zeer, ZEER inefficient bij hoge stromen. Op 1/20C zijn ze ruwweg 50% efficient, maar als je start (met 100 à 250A) is zo'n ding met geluk maar 10-20% efficient. Eén keer starten en je moet een kwartier bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:06:

@Gwannoes: loodaccu's ontladen en laden zeer, ZEER inefficient bij hoge stromen. Op 1/20C zijn ze ruwweg 50% efficient, maar als je start (met 100 à 250A) is zo'n ding met geluk maar 10-20% efficient. Eén keer starten en je moet een kwartier bijladen.
Ok. Dat maakt dus dat je niet 0.14Ah maar 0.14*(1/0.50)*(1/0.10) = 2.8Ah moet laden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nou, ik heb net even de spanning gemeten en accu was ongeveer 9Volt nog maar. Oeps :P
Autoalarm en deuren werkten wel nog maar starten ging gewoon echt niet. Je hoorde hem een kwartslag of zoiets maken..

Heb hem net aan de 12Volt 5A voeding gehangen en spanning liep in 30 seconde op naar 12Volt dus ik hoop dat hij over 2 uur genoeg prik heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kaj. schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:59:
* Kaj. heeft in Osaka 30 stuks 2" 16-segments display voor 50 yen per stuk op de kop getikt. Eens kijken of ik daar wat grappigs mee kan maken icm een Arduino Mega. :)
Oooh, daar kan je leuke zooi van maken. Koop meteen wat ULN2803s of iets in die trand als je ze goedkoop kan krijgen; je gaat ze nodig hebben :) 40 cent voor een starburst-leddingetje is niet duur btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 26-04-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de spanning al 12V is gaat er nauwelijks stroom lopen, je bent dan hooguit de zelfontlading aan 't compenseren.

Dat wordt aanduwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:26:
Als de spanning al 12V is gaat er nauwelijks stroom lopen, je bent dan hooguit de zelfontlading aan 't compenseren.

Dat wordt aanduwen :P
Zonder voeding is de spanning nu rond de 11 volt en met voeding dus 12 volt.
Meten is weten en ik meet dat er rond de 850mA stroomt. Lijkt me niet dat dit een lekstroom is :?
Gwannoes schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:17:
[...]

Ok. Dat maakt dus dat je niet 0.14Ah maar 0.14*(1/0.50)*(1/0.10) = 2.8Ah moet laden... :)
Zou betekenen dat ik 3,3 uur moet laden. Dan zijn de winkels alweer dicht :(

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
12 volt is te weinig om een autoaccu mee te laden, om zo'n ding helemaal vol te krijgen heb je iets van 14 volt nodig.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helemaal vol hoeft niet, net genoeg prik om te starten zou al erg welkom zijn. Dan kan ik hem meteen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik betwijfel of zelfs dat gaat lukken met 12 volt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Kun je dit componentje niet gebruiken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
dan heb ik dit onderdeeltje ook nodig en die had ik rondslingeren niet.

Na 2 uur aan de 12Volt voeding heb ik de poging gewaagd en geprobeerd me auto te starten. Zéér moeizaam, na 3 pogingen dat hij weer stopte... lukte het!
Snel dus naar de halfords gegaan en een nieuwe accu gehaald. Die zit er nu in en het rijdt allemaal prima :) .

Dus tip: is je accu leeg, hang hem aan een voeding en check of er stroom loopt.
Betere tip: zorg voor een druppellader of startkabels.
Nog betere tip: zorg dat je accu niet leeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb een auto waar ik vrij weinig mee rij, en dan wil m'n accu nog wel eens leeg lopen. En die laad ik dan ook gewoon op met m'n labvoeding. (2A max dus wel met geduld ;) )

Ik zit er nog aan te denken iets met een zonnecel te maken in m'n dakraam zodat de accu een beetje op spanning blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoe vaak is vrij weinig? :)
Deze accu was na 2,5 week leeg. Volgens mij is dat veels te snel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vervangen door li-ion :D Althans, dat is wat ik zeker weten zou doen als ik ooit een auto ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Soms staat dat ding ook meer dan 3 weken stil.
Ik hoef de accu niet altijd op te laden, maar vooral als het koud is dan gaat de accu wat sneller achteruit
Als ik dan van te voren ga kijken of hij nog wil starten kan ik soms al aan het klokje zien hoe laat het is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

2,5 week moet een (goede) accu makkelijk volhouden dus ws heb je een stille verbruiker. Probeer de accupool (-) eens los te halen evt (als je geen alarm, autoradio met geheugen/pin code hebt dan). Anders (beter) meten en de verbruiker opsporen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zal er eens een ampère meter tussen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:19:
Vervangen door li-ion :D Althans, dat is wat ik zeker weten zou doen als ik ooit een auto ga hebben.

even doorspoelen naar 2:20
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sprite_tm schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:25:
[...]

Oooh, daar kan je leuke zooi van maken. Koop meteen wat ULN2803s of iets in die trand als je ze goedkoop kan krijgen; je gaat ze nodig hebben :) 40 cent voor een starburst-leddingetje is niet duur btw.
Ja, daar was ik ook al achter. Zat ook al te denken hoe ik die dingen aan ga sturen, zal er denk ik iets van een handvol MAX7219 of SAA1046 aan te pas moeten komen, want ik kom bij 30 stuks wat datalijnen tekort. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ssj3gohan schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:06:
Damn, wat wordt er snel gepost. Anyway, bekijk mn edit nog maar.
Ja een SMPS is zeker een oplossing waar ik niet tegen ben, i.t.t. sommigen in audio-land.
Maar ik vind een SMPS zelf ontwerpen toch wel pittig, dan is een trafo, bruggelijkrichter, spanningsregelaar en elkobank toch een stuk makkelijker goed te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 28-04-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kaj.: Je kan het zooitje multiplexen. Sluit bijvoorbeeld alle units per 2 aan op 32 datalijnen, en zorg dat je 15 enables hebt die je met een powertor ofzo aan Vcc kan hangen. Knoop het zooitje bijvoorbeeld aan TPIC6B595'jes, dan heb je geen aparte schuifregisters en ULNzoveels nodig. Kost wat software om het zooitje netjes aan te sturen, maar als je eenmaal weet hoe 't werkt heb je dat zo door. En het is vaak een stuk makkelijker qua wiring; je kan eventuele shortcuts die je genomen hebt om 't fysiek netjes op te lossen weer corrigeren in je firmware. Kost je wat tikken maar kan een shitload aan solderingen schelen en je hebt uiteindelijk maar een chip of 7 nodig als je 't goed aanpakt, inclusief AVR.

Anyway, ik hoop dat je het snapt, zoniet geef even een gil en ik schets wel een schema'tje voor je.

[ Voor 22% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zit de laatste tijd met de CAT4016 te werken. Constant current LED-Driver. Met 4 draadjes te sturen en tevens achter elkaar te schakelen. Een soort TPIC6B595 dus maar dan met een vast instelbare stroom(dus geen weerstanden nodig en onafhankelijk van het soort LED).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik denk dat ik meer aan de softwarekant hulp nodig ga hebben dan aan de hardwarekant. :) Eerst maar eens de boel voor Anime 2010 afmaken en het festival zelf, en tegen die tijd zijn die displays ook wel in Nederland (omwille van het gewicht per post naar huis gestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sommige dingen moeten gewoon KLEINER:

3.9->12V 1W dc/dc converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

pff wat een groot ding zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:52:

[afbeelding]
Heb jij een CNC boor? De boorgaten lijken allemaal even scheef te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

[afbeelding]
Wat is het 8)7 Ik zie niet veel meer dan 2 inimini SOT achtige IC's, een LED'je, paar condensatoren en een spoel

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik zie spoel, cap, FET oid... zal wel een of andere switching powersupply oid zijn, ssj3gohan kennende... :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gwannoes op 28-04-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dead bug met smd onderdelen? knap! Zo'n vaste hand heb ik niet bij het solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

in de titel staat het antwoord: een li-ion naar 12V 80mA boostconverter. Het is onderdeel van de moeder-aller-li-ion-laders/ontladers die ik binnenkort ook wel zal laten zien. Het zorgt voor de gate-driver-spanning voor een paar SIP41111's direct vanaf de li-ion cel.

Ja, het printje is gemaakt door iemand anders, die had bij het omkeren van de printplaat de print ietsjes verschoven waardoor de ene kant de boorgaatjes absoluut perfect heeft en de andere (helaas de belangrijkste) kant de gaatjes iets offset. Gelukkig heb ik de pads oversized (60mil met 25mil gaatjes) dus kan het het allemaal net hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jammer, dan prop je alle onderdelen samen.. zorg je alsnog voor enorme kopervlakken...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

[afbeelding]
Waarom moest je dat nou posten? Het ene moment denk ik 'Heej, da's klein... jammer van die redelijk grote printplaat...', het tweede moment vraag ik me af of je met 0805 en 0603s ook zonder printplaat kan werken, het derde moment zit ik mijn rommelbak af te zoeken naar smd-onderdeeltjes en heel blij te zijn dat ik vanmiddag geen koffie gedronken heb. Anyway, ik heb nu de helft van de tijd dit:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6667.jpg

En de andere helft dit:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6668.jpg

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc11/tmb-img_6669.jpg

Tis me zelfs gelukt om geen enkele draad te gebruiken (op de voedingsdraden na) maar ik ga 't denk ik niet zo snel nog es doen; wat een monnikkenwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 28-04-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je moet ook altijd beter zijn dan de rest hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet noodzakelijk; ik wilde gewoon es kijken of ik 't ook kon en ik heb hier toevallig geen print liggen :) Waarschijnlijk is jouw dingetje steviger, complexer en vooral nuttiger dan mijn lullige knipper-ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bolletje gesoldeerd zand en metaal dat knippert, leuk leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is nuttiger dan mijn ding, dat staat alleen maar de hele tijd te branden... Het is ook een testprintje om te kijken of het werkte (dit is de kleinste dc/dc converter die ik totnogtoe heb gebouwd/gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een astabiele multivib op een kwart kubieke centimeter is altijd gezellig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hmm weet iemand of ik een wisselschakeling kan maken met een stopcontact :P

Ik heb hier een schakelaar voor het licht (wissel), maar ik wil er een 433 Mhz ontvanger tussenstoppen zodat ik daar ook het licht uit mee kan zetten. Alleen die heeft natuurlijk alleen een stopcontact en geen wisselfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:02
Megamind schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 12:59:
Hmm weet iemand of ik een wisselschakeling kan maken met een stopcontact :P

Ik heb hier een schakelaar voor het licht (wissel), maar ik wil er een 433 Mhz ontvanger tussenstoppen zodat ik daar ook het licht uit mee kan zetten. Alleen die heeft natuurlijk alleen een stopcontact en geen wisselfunctie.
Relais met wisselfuntie erachter hangen? Als het een pulssignaal is kan je er een bistabiel relais achter hangen (http://en.wikipedia.org/wiki/Relay#Latching_relay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 21:50
Weet iemand waar ik goedkoop leds en/of ledstrips kan krijgen? in nederland het liefst. Met leds bedoel ik 5 of 3mm leds.

Alvast bedankt
Pagina: 1 ... 22 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.