LED-Maniak schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:11:
active RFID kunnen ze tegenwoordig aardig klein maken. Passive RFID kan overigens tot enkele meters, uiteraard afhankelijk van type/frequentie. Triggeren doe je niet automatisch met active RFID want daar heb je de RSSI voor om te bepalen op welke afstand je zit.
Eigenlijk heeft elke oplossing zijn probleem. Het enige dat volgens mij echt werkt is foto's maken van de huidige kamer en bij grote veranderingen een actie ondernemen. Als je dan elk uur dat er geen beweging is een foto maakt ter referentie kan je dus zien of er wat veranderd. Nadeel is dat het een redelijk ingewikkeld systeem is.
Okee, hier even mijn demands op een rijtje, voordat we straks met 80 hamers komen voor 1 spijker.
* Detectie voor aanwezigheid van personen, TTL output (ik hoef niet te weten hoe dichtbij ik bij iets ben).
* Geen gadgets of items die meegedragen hoeven worden, en ik dus ook niet kwijt kan raken of van batterijen moet voorzien.
* Contactloos.
* Uit het zicht weg te werken.
* Bereik: <3m, te begrenzen door dichte deuren.
Sinds ik overal LED-verlichting op wil hangen, en ik op behoorlijk wat plekken een verlaagd plafond of een opening heb waar apparatuur achter hangt, zoek ik juist een systeem wat je niet ziet. Als een onwetende bezoeker door de deur heen stapt, moet alles gewoon werken zoals het hoort te werken, zonder dat je ziet dat er techniek achter zit.
Het is een beetje ontnuchterend als je verlichting op magische wijze je toer door het huis heen volgt, en je ineens ziet "Hee, hier hangt een sensor! Geen wonder..."
Een plug-and-play oplossing hoeft verder trouwens niet, ik ben van plan om het geheel in mijn domotica-systeem in te bouwen, en daar wordt geen enkel COTS apparaat gebruikt.