Mijn vader heeft het over een shift register. Ik vind dat de Nederlandse Wikipedia het principe ervan wel duidelijk uitlegt (in tegenstelling tot de Engelse waar een elektronicaleek als ik niks van snapt). Als ik het goed begrijp kan ik ook de registerinhoud zelf uitlezen, en niet alleen de output van het geheel. Dan kan ik dus met wat OR-gates kijken of er ook maar één 1 in de shift register aanwezig is.
Dus als de wekker een toon geeft, komt er een nieuwe 1 in de shift register (mits er gedurende de toon een kloktik komt. Maar als ik (zeg eens wat) 10000 kloktikken per seconde heb (natuurlijk niet reëel, maar ik heb een groot getal nodig als voorbeeld), en het alarm van de wekker gaat om de seconde aan en weer uit, en ik heb een 8-bit shift register, dan loopt dat register tijdens een moment van stilte leeg, en vallen dus de pwm en de LED uit. Die moeten juist in mijn systeem continue prik krijgen, totdat ik zeg dat ze uit mogen. En als ik dan de klok op 0,5 Hz instel, dan kan het gebeuren dat er telkens een kloktik komt, precies op een moment van stilte, en dat de wekker wel piept als er geen kloktik komt, waardoor er, hoewel de wekker afgaat, toch 0en in mijn shift register komen. Dan moet ik dus het systeem heel precies afstellen.
Bovendien ben ik van mijn wekkers gewend dat ze na een half uur of zo weer stoppen met piepen. Dat zou ervoor zorgen dat de led en de pwm, die de wekker moet aansturen, geen prik meer krijgen, en dus uitvallen.
Ik denk dat ik een mooie oplossing heb bedacht voor mijn probleem. Ik zal het eens schematisch tekenen. Volgens allaboutcircuits.com (waar ik een van de plaatjes vandaan heb) lijkt mijn systeem op een ring counter.
Ik geloof dat in mijn schema een 4-bit counter zit, als ik me niet vergis.
Als er een 1 in mijn systeem komt, dan blijft die erin totdat ik de schakelaar openzet. Als ik dan de klok heel hoog instel, dan loopt de counter heel snel helemaal leeg. Je moet dus de schakelaar aanzetten als je wil dat de LED kan branden (wat dan pas gebeurt als ook de wekker afgaat). Als ik nou een kloksnelheid neem van 1 Hz, en ik heb een 8-bit, dan duurt het 8 seconden voor hij leegloopt, maar omdat als er eenmaal een 1 in de counter zit, die één er ook in blijft, kan ik wel een vrij hoge kloksnelheid erin zetten. Dan is ie al na bijvoorbeeld 1 seconde leeggelopen, maar hij loopt pas leeg als ik de schakelaar op standje uit zet. Ik kan dus meteen weer mijn wekker aan zetten na hem te hebben afgezet, zodat ik de volgende ochtend weer wakker wordt.
Op die manier is nauwkeurig afstellen overbodig en blijft bovendien de LED net zolang branden tot de batterijen op zijn. Nadeel is dat ik nu met twee reset schakelaar zit, eentje voor mijn counter, en een voor mijn wekker, maar daar kan ik wel mee leven.
Het ziet er niet erg professioneel uit, maar hier is het schema wat ik heb bedacht:
Ik denk dat ik de OR-gates en alles ertussenin toch beter met een PIC kan maken. Maakt het een stuk kleiner, en dat is wel handig voor het idee wat ik in mijn hoofd heb. Ik weet alleen helemaal niks van PIC's af, dus dat wordt nog een hoop zelfstudie. Ik vind alleen de PIC-programmeerborden verschrikkelijk duur. Bij Conrad heb je er zo te zien geen onder de 35 euro. Dat is niet rendabel voor een klein projectje.
Ik herinner me een winkel waar je het kon laten programmeren, maar ik zou niet meer weten waar.

Kan iemand controleren of ik nu science fiction praat, of dat dit wel klopt?
[
Voor 4% gewijzigd door
Amanoo op 03-04-2010 15:55
]