De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.248 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

rvbcrs schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:10:
[...]
Ik heb een vraagje, ik ben dit aan het maken: http://spritesmods.com/?art=rgbwall&page=3 Ik ben alleen een beetje een elektro noob maargoed ik moet ergens beginnen. Ik heb het printje ge-etst en alles erop gesoldeerd. Mijn eerste probleem is dat ik alleen een 16Mhz crystal heb liggen, kan ik deze gebruiken? 2de probleem.. ik heb de ATTiny2313 geprogrameerd de rgb.hex file van de site van Sprite_tm. Ik moet alleen de fuses nog programmeren, hoe moet ik deze zetten met AVR Studio, nu dat ik een 16Mhz crystal gebruik?

Ik begrijp ook niet zo goed, ik zie dat Sprite_tm 7 boardjes gebruikt, hoe stel je de adressen in van de boardjes? zoals bij dmx? of hoeft dat niet? en kan ik gewoon eerst 1 board testen? of krijgt de MAX485 dan geen signaal?
Voor de fuses: daar is genoeg informatie over te vinden, gewoon even zoeken.
Een handig tooltje overigens is deze: http://www.engbedded.com/fusecalc/

Op 16MHz draaien kan prima, je PWM frequentie zal alleen omlaag gaan en mogelijk gaan de strips dan knipperen. Wat ook een issue is, is de baudrate van de RS-485... Die zul je ook anders moeten instellen anders werkt het niet

Die adressen...... kijk eens goed, waarvoor denk je dat er A0,A1,A2 op het bordje zit..?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2024
DaWaN schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 00:05:
[...]

Voor de fuses: daar is genoeg informatie over te vinden, gewoon even zoeken.
Een handig tooltje overigens is deze: http://www.engbedded.com/fusecalc/

Op 16MHz draaien kan prima, je PWM frequentie zal alleen omlaag gaan en mogelijk gaan de strips dan knipperen. Wat ook een issue is, is de baudrate van de RS-485... Die zul je ook anders moeten instellen anders werkt het niet

Die adressen...... kijk eens goed, waarvoor denk je dat er A0,A1,A2 op het bordje zit..?
Tja, ik had dat tooltje al gezien ja, en eerlijk gezegt ziet het er niet heel veel anders uit dan wat je in AVR Studio allemaal kan kiezen.. blijft dus nog steeds de vraag, welke van de 100 opties moet ik hebben. Ik neem aan dat ik een Ext. Osc 8Mhz moet hebben, maar dan heb je nog allerlij startup times, is de default goed of moet dit nog anders.

Ik had inderdaad de adress A0, A1, A2 gezien, ik denk dat deze eropzitten om een ondescheid te maken tussen de verschillende bordjes, maar zeker weten doe ik het niet anders had ik het denk ik ook niet gevraagd.

Ik heb nu 1 bordje, die geeft alleen wit licht dus rood, groen en blauw aan. Ik weet niet of dit komt doordat er op het bord wat verkeerd is of dat ik de fuses niet goed heb ingesteld of misschien omdat hij standaard iets op de adressen A0, 1 of 2 verwacht.

Kan ik 1 board gebruiken om een soort van standalone modes te testen of moet je er meerdere via A0, 1 en 2 aan elkaar knopen.

Ik begrijp dat dit zoals DaWaN schreef redelijk duidelijk zou moeten zijn, maar ik snap het nog niet helemaal :? ik hoop dat iemand, me iets verder zou kunnen helpen.

http://blog.morrison.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Startup time kies ik altijd het hoogste. Dan weet ik tenminste dat de AVR stabiel is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

rvbcrs schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 00:33:
[...]
Ik had inderdaad de adress A0, A1, A2 gezien, ik denk dat deze eropzitten om een ondescheid te maken tussen de verschillende bordjes, maar zeker weten doe ik het niet anders had ik het denk ik ook niet gevraagd.

Ik heb nu 1 bordje, die geeft alleen wit licht dus rood, groen en blauw aan. Ik weet niet of dit komt doordat er op het bord wat verkeerd is of dat ik de fuses niet goed heb ingesteld of misschien omdat hij standaard iets op de adressen A0, 1 of 2 verwacht.

Kan ik 1 board gebruiken om een soort van standalone modes te testen of moet je er meerdere via A0, 1 en 2 aan elkaar knopen.
Met de adreslijnen kun je dus 2^3 = 8 verschillende bordjes hebben op één RS-485 bus.

Wat het bordje doet zonder data van RS-485 en wat hij doet met de verschillende adressen hangt volledig af van de software. Het handigst lijkt mij dus als je even de software bestudeert.
Vergeet niet dat de 'producten' van Sprite niet echt "kant en klaar" producten zijn, het zijn meer een soort handvatten om zelf iets leuks te doen.

Ik kan je dus aanraden om zelf eens wat ASM programma's te gaan schrijven, op die manier leer je met de microcontroller om te gaan en kun je sprite's code gaan begrijpen. Het leukste is dat als je het eenmaal begrijpt je zelf features in kan gaan bouwen ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2024
DaWaN schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 09:26:
[...]

Met de adreslijnen kun je dus 2^3 = 8 verschillende bordjes hebben op één RS-485 bus.

Wat het bordje doet zonder data van RS-485 en wat hij doet met de verschillende adressen hangt volledig af van de software. Het handigst lijkt mij dus als je even de software bestudeert.
Vergeet niet dat de 'producten' van Sprite niet echt "kant en klaar" producten zijn, het zijn meer een soort handvatten om zelf iets leuks te doen.

Ik kan je dus aanraden om zelf eens wat ASM programma's te gaan schrijven, op die manier leer je met de microcontroller om te gaan en kun je sprite's code gaan begrijpen. Het leukste is dat als je het eenmaal begrijpt je zelf features in kan gaan bouwen ! :)
Thanks DaWaN voor je reactie!

Kijk nu begrijp ik die adressen! ik vermoed dat de receiver bordjes niets doen zonder dat binnen te krijgen op de MAX485 databus, ik zal dus een RS485 controller bordje moeten maken, misschien iets van uDMX of Open DMX. Was ik ook al mee bezig, maar was helaas nog niet gelukt..

Wat betreft ASM ik zou willen dat ik er iets van begreep, ik ben zelf Microsoft.NET ontwikkelaar en ik merk hoe verwent je dan eigenlijk bent. Ik ben een poos geleden begonnen om C uit te vogelen en daar heb ik al moeite genoeg mee ;) maargoed ik ga ook eens kijken naar ASM.. zoals het er nu uitziet doen de boardjes standalone, dus zonder data op de ingang, niets.

http://blog.morrison.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

DaWaN schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:10:
[...]

Audio kwaliteit is subjectief en het lijkt er -voor zover ik audiofielen begrijp- vooral op dat de hoeveelheid geld bepalend is voor de kwaliteit. Ook heeft hetgene wat ze kennen voorkeur.

Als je echter kijkt naar de meeste audio sets die verkocht worden dan weet je dat de meeste mensen dat bepalen a.d.h.v. de prijs.

Je hebt dus een soort tweestrijd tussen goedkope consumenten versterkers en audiofielen versterkers. De consumenten versterkers zijn zo gemaakt dat ze goede specs hebben en goedkoop zijn (klasse D) en de audiofielenversterkers mogen volgens het audiofielen geloof alleen van klasse AB zijn. Er zijn dus eigenlijk niet 'echte' kwaliteits klasse D versterkers. Al zouden die wel bestaan dan zouden ze te goedkoop zijn en dus geloven de audiofielen er dan niet in.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een pure rationele versterker, ik heb dus thuis gewoon lekker een consumenten ding staan en ik ben er tevreden mee :) Bovendien heb ik geen audio kwaliteits obsessie, het blijft toch een soort smaak kwestie. Ik heb hier 2 studio monitors met voldoende vermogen om de deurklinken te laten trillen en mocht ik bepaalde tonen missen dan stel ik mijn EQ wel ietsje anders in.
Veruit de grootste hoeveelheid verstoring zit hem in de fundamentele werking van alle versterkers:

Een versterker probeert spanning en/of stroom aan zijn uitgangspinnen te regelen nav de ingangsspanning op de signaallijn. Hij regelt dit heel netjes volgens specificatie op x procent precies af, en dat is over het algemeen de opgegeven THD (typisch is je noise+vervorming -40dB, oftewel 100ppm of beter). Echter, de spanning over en stroom door je drivers is lang niet hetzelfde als aan de uitgang van de versterker - er zitten lange kabels tussen (parasitaire capaciteit en vooral inductiviteit, geinduceerde stromen, apparent inductie door de mechanische interferentie van de driver met de kast waar hij in zit, temperatuurafhankelijke weerstand) en die zorgen voor de bulk van je verstoring. En dan nog het ergste, namelijk dat mensen verwachten dat het geluid bij je oor precies volgt als het signaal dat uit je bron komt. Niets is minder waar, er zit een MEGA-hoeveelheid vervorming puur in de mechanische overdracht. Om nog maar van de psychologische factoren te zwijgen.

Long story short: klasse-D, A en B zijn allemaal hetzelfde. Nagenoeg geen vervorming binnen de specs, iets andere karakteristieken als ze gaan clippen (klasse-D clipt hard, AB clipt wat zachter wat sommige mensen als mooier ervaren, maar eigenlijk is het hoe dan ook troep als je uitgang clipt). De winst valt te behalen in je kast, kamer, oren en hersenen, in reverse order of priority ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zo, weer een beeldschermpje van de stort gered... Een oud TFTtje, 15inch, ging niet meer aan. Reden? 1 lekkende elco. Even wat elco's geruild op de print en op een andere positie een 470uF vervangen voor 2x 220uF. Beetje ghetto, niet netjes, maar het werkt en ik had even niks anders. Nu ik weet dat het scherm prima kan werken koop ik binnenkort wel een volledig setje elco's zodat het kreng weer de komende 5 jaar verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31
ssj3gohan schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:03:
[...]
Long story short: klasse-D, A en B zijn allemaal hetzelfde. Nagenoeg geen vervorming binnen de specs, iets andere karakteristieken als ze gaan clippen (klasse-D clipt hard, AB clipt wat zachter wat sommige mensen als mooier ervaren, maar eigenlijk is het hoe dan ook troep als je uitgang clipt). De winst valt te behalen in je kast, kamer, oren en hersenen, in reverse order of priority ;)
Nou eh, om nou meteen klasse D, A en AB meteen hetzelfde te noemen vind ik wel heel erg kort door de bocht, verschillen in faseverschuivingen, uitgangsimpedanties, spanning/stroomgestuurde feed-forward/back, pulsreactie, harmonischen etc. zijn behoorlijk verschillend wat prestaties betreft. Voor een gemiddeld setje consumentenspeakers is het verschil misschien niet groot genoeg maar bij iets betere luidsprekers zijn verschillen toch echt goed hoorbaar. Ikzelf gebruik op dit moment een goedkope 2x300W RMS/4Ohm klasse AB MOSFET versterker van 100 euro, ik denk niet echt dat er veel klasse D versterkers te krijgen zijn voor veel minder? Uiteraard zijn de bekende 'zilveren audiokabels gesmeed door elfjes' onzin wat betreft prestaties maar ik vraag me af in hoeverre klasse D nu eigenlijk getest is en commercieel daadwerkelijk toegepast. Steeds meer PA vermogensversterkers hebben tegenwoordig wel een schakelende voeding maar hebben deze ook een klasse D uitgang? Vooral batterijgevoede apparatuur of apparatuur waar afmetingen, dissipatie en/of stroomverbuik een belangrijke rol spelen maken al wel veel gebruik van klasse D. Ik vroeg me dus meer af in hoeverre klasse D commercieel en prestatiegericht mee kan met klasse A/AB versterkers?

edit: @alexanderB hieronder: dat is precies wat ik ook vermoedde: high-end is een verhaal apart maar voor grote vermogens zijn er steeds meer klasse D amps ;)

[ Voor 4% gewijzigd door base_ op 04-03-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
sebastius schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:52:
Zo, weer een beeldschermpje van de stort gered... Een oud TFTtje, 15inch, ging niet meer aan. Reden? 1 lekkende elco. Even wat elco's geruild op de print en op een andere positie een 470uF vervangen voor 2x 220uF. Beetje ghetto, niet netjes, maar het werkt en ik had even niks anders. Nu ik weet dat het scherm prima kan werken koop ik binnenkort wel een volledig setje elco's zodat het kreng weer de komende 5 jaar verder kan.
Leuk is dat hé :D

Zo heb ik ook al een stuk of 3 TFT schermen gered, vaak gratis af te halen, even vragen wat de symptomen zijn, Google er naast houden (vaak vind je bij bepaalde scherm op Google al dat ze problemen hebben met elco's )

Heb er al best een paar leuke aan over gehouden, 17" en 19" met DVI en VGA bijv. (een Dell en een Medion scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

base_ schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:47:
[...]

Nou eh, om nou meteen klasse D, A en AB meteen hetzelfde te noemen vind ik wel heel erg kort door de bocht, verschillen in faseverschuivingen, uitgangsimpedanties, spanning/stroomgestuurde feed-forward/back, pulsreactie, harmonischen etc. zijn behoorlijk verschillend wat prestaties betreft. Voor een gemiddeld setje consumentenspeakers is het verschil misschien niet groot genoeg maar bij iets betere luidsprekers zijn verschillen toch echt goed hoorbaar. Ikzelf gebruik op dit moment een goedkope 2x300W RMS/4Ohm klasse AB MOSFET versterker van 100 euro, ik denk niet echt dat er veel klasse D versterkers te krijgen zijn voor veel minder? Uiteraard zijn de bekende 'zilveren audiokabels gesmeed door elfjes' onzin wat betreft prestaties maar ik vraag me af in hoeverre klasse D nu eigenlijk getest is en commercieel daadwerkelijk toegepast. Steeds meer PA vermogensversterkers hebben tegenwoordig wel een schakelende voeding maar hebben deze ook een klasse D uitgang? Vooral batterijgevoede apparatuur of apparatuur waar afmetingen, dissipatie en/of stroomverbuik een belangrijke rol spelen maken al wel veel gebruik van klasse D. Ik vroeg me dus meer af in hoeverre klasse D commercieel en prestatiegericht mee kan met klasse A/AB versterkers?
nou, d klasse versterkers komen best veel voor, vooral in de hogere vermogens segmenten.. want het is belachelijk om 500w lineair weg te stoken om <75w rms over te houden op de speakers. aan de andere kant, als je de stroomrekening kan betalen, klinkt een class A versterker wel geweldig goed :), class D is meer iets voor feestjes en semi-pro setups (veel power), of voor goedkopere stereotorens/audiosetjes (lichtgewicht, goedkoop, 75w in, 2x25w rms uit zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13
Om de vraag van base_ ook nog even te beantwoorden. Fabrikanten als Lab Gruppen en Digam hebben al jaren zowel een geschakelde voeding als een klasse D uitgang.
In het hogere vermogens segment zijn de rollen juist omgedraaid. Een hoog vermogen, laag gewicht en hoog rendement gaat niet lukken met A/AB versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Heeft iemand ervaring met repareren van defecte USB sticks? Mijn vriendin haar Sandisk Cruzer Titanium doet het niet meer. Lichtje flitst één keer en doet verder niks meer. Windows herkent hem niet meer. Oscillator lijkt het te doen volgens de scoop maar ik ben er niet zeker van. Wat zal ik doen? Een 12mhz oscillatorblokje scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

sebastius schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:52:
Heeft iemand ervaring met repareren van defecte USB sticks? Mijn vriendin haar Sandisk Cruzer Titanium doet het niet meer. Lichtje flitst één keer en doet verder niks meer. Windows herkent hem niet meer. Oscillator lijkt het te doen volgens de scoop maar ik ben er niet zeker van. Wat zal ik doen? Een 12mhz oscillatorblokje scoren?
Het meest handige is de flash chip op een zelfde stick solderen en dan de data eraf halen als de data belangrijk is.
Ik weet niet 100% of dat goed werkt (misschien wordt wear leveling info in de controller opgeslagen..) maar dat zou ik doen.
Als de data niet belangrijk is; Sandisk heeft volgens mij een vrij goede RMA service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Al linux geprobeerd? Ik heb zo een paar van die krengen gered.

Ik denk niet dat het de osc is, die gaan niet snel stuk. En als ie niet oscilleert wil dat niet per se zeggen dat het kristal stuk is. Als de elektronica niet werkt gaat het kristal ook niet oscilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

holy peop, ff een krimptang voor de connectortjes die we aan t bouwen zijn.. 400 euro :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Crimp tools zijn belachelijk duur ja. Nog mooier zijn de pin removal tools: 30 euro voor een stukje blik dat, als je niet eens je best doet, na twee removals al stuk is. Die crimp tools gaan tenminste nog een paar duizend acties mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

De duurste krimptang die ik ooit ben tegengekomen was er een van Harwin, die werd gebruikt voor space-rated connectoren. De tang was 800E ofzo. Echt absurd.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heh, die gebruiken (of volgens mij: gebruikten) ze voor delfi-c3. Ik heb al een tijd niet meer met ze gesproken, maar volgens mij waren ze niet blij met de pin density en zijn ze voor wat anders gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Zo'n prijs heb ik ook gezien voor een tang van lumberg, maar die leek ook wel 30 jaar mee te kunnen gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
sebastius schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:52:
Ideaal ja... lekke condensatoren komt zoveel voor... en is in no-time te fixen. Meestal zie je wel dat ie bol staat. Samen met benq-based schermen (defecte C5707 transistoren) zoals bv in BenQ, Dell en sommige HP schermen zijn dat de meest voorkomende issues.

ESR meter is wel handig, maar goed, ik red me voorlopig ook wel zonder. Na verloop van tijd weet je gewoon als je een condensator ziet dat het 'ow weer zo 1 is', en je 'm dus vaak preventief vervangt ook al staat ie niet bol (maar bleek ie dus achteraf idd defect)

Wel raadzaam om low-ESR condensatorn te gebruiken, maar ach, voor een 15" schermpje ga je niet teveel moeite meer doen.

2 mnd geleden nog een 26" LCD TV gekocht.. 30 eur.. kosten verder? -> 4 condensatoren.. ding staat nu prima bij mn zusje thuis te snorren.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 06-03-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet niet of er hier mensen zijn die de MintyBoost kennen?
Voor wie 't niet kent: de MintyBoost is een schakeling die de spanning van 2 AA's omzet naar 5v zodat je er via USB apparaten mee kan opladen.

Alleen is er een klein nadeel waar mijn TyTn II van last heeft:
It works! But then the iPod/iPhone/device gets drained... whats up?

This is a common problem with iPods/iPhone/iTouch. These devices have very large batteries and they have an annoying bug that if they -think- they're being charged they'll stay on and not 'go to sleep' conserving power. That means that if the AA batteries die before the device is done charging, the device will stay on at full power because it thinks it is plugged into the wall. This can cause it to drain the battery. The best suggestion is to use fresh/charged batteries and don't leave it plugged in overnight.

This is especially true of iPhones, as they suck out all the battery power in a little less than an hour in order to 'quick charge'. This reduces the capacity of the batteries, but means that your phone will be up and running faster

Once you see the charging icon change from a plug, the mintyboost is 'dead' and you must unplug it.
Nou vraag ik mij af of er een schakeling/chip bestaat die de verbinding verbreekt indien er geen stroom meer doorheen gaat. Bestaat zoiets?
Google al geprobeerd, maar weet niet echt waarop ik moet zoeken :$

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

1R weerstandje + comparator (dmv een opampje) , als er geen (of weinig) spanning over de weerstand staat is er weinig stroom door de weerstand aan het gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:55:
Heh, die gebruiken (of volgens mij: gebruikten) ze voor delfi-c3. Ik heb al een tijd niet meer met ze gesproken, maar volgens mij waren ze niet blij met de pin density en zijn ze voor wat anders gegaan.
Zou goed kunnen, die tang hebben wij later weer geleend voor Stratos, waar de connectoren wel in gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik heb nu een aantal nieuwe IR-LEDs binnen voor m'n touchscreen, maar ik begrijp de specs niet helemaal: http://pdf1.alldatasheet....675/SIEMENS/SFH485-3.html

Als 'forward voltage' staan er namelijk twee waarden genoemd, maar bij allebei wordt gesproken over een puls. Maar ik wil geen puls gaan gebruiken, maar ze wel zo fel mogelijk laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
hallo,

wat voor weerstandjes moet ik gebruiken als ik mijn leds op 5V wil laten lopen op een PC voeding?
als jullie meer info willen kan ik die geven.

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dbeijer85 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:09:
[...]

Zou goed kunnen, die tang hebben wij later weer geleend voor Stratos, waar de connectoren wel in gekomen zijn.
Hm, wie ben jij dan? Hoi, ik ben de payload engineer van Stratos 1 ;-)

Anyways, mijn werkzaamheden voor vandaag. Raad de functionaliteit die hier wordt gedemonstreerd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zMRqSpEDPoUyjZZvPJbu35wT/full.jpg

jawel, er wordt een 9-cels li-ion pack geladen met een 3-cels li-ion pack met behulp van een lieve dc/dc converter

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 08-03-2010 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
djthase schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:17:
hallo,

wat voor weerstandjes moet ik gebruiken als ik mijn leds op 5V wil laten lopen op een PC voeding?
als jullie meer info willen kan ik die geven.
Dat ligt aan de stroom die de LEDs nodig hebben en de spanningsval. Heb je specificaties van de LEDs? Wellicht staat daar een 'forward voltage' in, dat is de spanningsval. Die moet je van 5 aftrekken en wat je overhoudt is de spanning over de weerstand. Als je dan de stroom weet, kun je de weerstand uitrekenen (spanning over de weerstand / stroom = weerstand).

[ Voor 26% gewijzigd door maikel op 07-03-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Spanning en stroom van de LED's zou heel handig zijn :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
maikel schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:43:
Ik heb nu een aantal nieuwe IR-LEDs binnen voor m'n touchscreen, maar ik begrijp de specs niet helemaal: http://pdf1.alldatasheet....675/SIEMENS/SFH485-3.html

Als 'forward voltage' staan er namelijk twee waarden genoemd, maar bij allebei wordt gesproken over een puls. Maar ik wil geen puls gaan gebruiken, maar ze wel zo fel mogelijk laten branden.
Die twee forward voltages zijn bij verschillende stroom (100mA vs 1A), het is wel een beetje onduidelijk wat nu de maximale stroom continu mag zijn, in principe zou dit 100mA moeten zijn aangezien er nergens over een duty cycle gesproken wordt, persoonlijk zou ik 50mA aanhouden. Wel brengen LED's schijnbaar meer licht op als ze gepulseerd aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

vraagt biertje aan barman
zo slok nemen
viltje gebruiken voor berekening
5-2,25 = 3,75
3,75/20ma= 187,5 ohm
keuze 1: 220 ohm netjes binnen de specs met 17ma
keuze 2: 180 ohm beetje er overheen met 20,8ma

zelf kiezen

[ Voor 20% gewijzigd door virus.elektro op 07-03-2010 20:46 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
maar hoe krijg je dan die 17mA bij 220 Ohm?
de rest snap ik :P

[ Voor 85% gewijzigd door DjThase op 08-03-2010 16:18 ]

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boudewijn schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:02:
1R weerstandje + comparator (dmv een opampje) , als er geen (of weinig) spanning over de weerstand staat is er weinig stroom door de weerstand aan het gaan.
Hmm, okee, en dat verbreekt daadwerkelijk de verbinding?
Weet ik iig welke richting ik het nu moet zoeken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jup, want de comparator gaat dan uit en zal er geen spanning op zijn uitgang staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

LED-Maniak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:29:
Jup, want de comparator gaat dan uit en zal er geen spanning op zijn uitgang staan.
Je zult alleen nog iets van een MOSFET moeten hebben om de stroomkring te verbreken en je moet zorgen dat het circuit zodra hij aangaat ook eerst even aan blijft staan (evt met een extra knopje oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:25:
[...]

Hm, wie ben jij dan? Hoi, ik ben de payload engineer van Stratos 1 ;-)
Ik ben David, tijdje betrokken geweest bij Dare voor de electronica. Ben er weer mee gestopt om tijd te kunnen stoppen in andere projecten (bands en studie :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

David Beijer geboren in 1985? :P

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 08-03-2010 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

mace schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:35:
David Beijer geboren in 1985? :P
Wohoohw! Good thinking Sherlock! ;)
Beetje suffe username, ik weet het. Ik had eerst een andere, maar daar ben ik ooit de accountgegevens van kwijtgeraakt (en het mailadres waar die aan gekoppeld was voor wachtwoordretrieval had ik ook niet meer), en alle interessante permutaties van mn naam waren al in gebruik. Verder heb ik niet echt een vaste "game/forum" nick, dus bleef dit over :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dbeijer85 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:28:
[...]

Wohoohw! Good thinking Sherlock! ;)
Niet echt nee, inderdaad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand een idee waar conrad Afbeeldingslocatie: http://www.modellbahnfreaks.de/dcc/dcc_sniffer.JPG vandaan haalt? Ik heb net die grotere maat nodig, maar die hebben ze niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die hele trafo (?, wat is het uberhaupt) of alleen een onderdeel ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sorry, ik bedoel de behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:35:
[...]

Die twee forward voltages zijn bij verschillende stroom (100mA vs 1A), het is wel een beetje onduidelijk wat nu de maximale stroom continu mag zijn, in principe zou dit 100mA moeten zijn aangezien er nergens over een duty cycle gesproken wordt, persoonlijk zou ik 50mA aanhouden. Wel brengen LED's schijnbaar meer licht op als ze gepulseerd aangestuurd worden.
Met 5V en 100mA doen ze het in ieder geval even. :) Alleen werd m'n weerstandje heet, wat op zich ook niet vreemd is met een 0,3W weerstand van 39ohm.

Ik wil dus 50 van die LEDs aansluiten, maar vraag me nu af welke opstelling de voorkeur heeft:
- allemaal parallel: dan loopt er dus 5A in totaal, maar heb ik maar een spanning van een paar volt nodig (minimaal 1,5V)
- een paar series van bijv. 10 LEDs: dan loopt er maar 0,5A maar heb ik een spanning van meer dan 15V nodig)
- allemaal in serie: dan hoeft er slechts een stroom van 100mA te lopen, maar wel een spanning van meer dan 75V

Uiteindelijk qua vermogen maakt het weinig uit, dus ik vraag me af waarop je een dergelijke keuze baseert? Een voeding heb ik nog geen, dus dat is geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

LED-Maniak schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:56:
Iemand een idee waar conrad [afbeelding] vandaan haalt? Ik heb net die grotere maat nodig, maar die hebben ze niet..
Staat er geen datenblatt :+ bij? Daar staat de fabrikant vaak wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ja, maar daar wordt je ook niet blij van. Fabrikant zou "strapu" zijn. Nooit van gehoord, kom hun website niet tegen en alleen duitse firma's verkopen het... :(

Valt me echt tegen hoe weinig van zulke moduulbehuizingen er zijn(alleen zij hebben ze..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
maikel schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:07:
[...]
Ik wil dus 50 van die LEDs aansluiten, maar vraag me nu af welke opstelling de voorkeur heeft:
- allemaal parallel: dan loopt er dus 5A in totaal, maar heb ik maar een spanning van een paar volt nodig (minimaal 1,5V)
- een paar series van bijv. 10 LEDs: dan loopt er maar 0,5A maar heb ik een spanning van meer dan 15V nodig)
- allemaal in serie: dan hoeft er slechts een stroom van 100mA te lopen, maar wel een spanning van meer dan 75V

Uiteindelijk qua vermogen maakt het weinig uit, dus ik vraag me af waarop je een dergelijke keuze baseert? Een voeding heb ik nog geen, dus dat is geen beperking.
LED's parallel zetten gaat niet: ieder verschil in spanningsval zou meteen zorgen dat de led met de laagste spanningsval alle stroom trekt.
Een of meerdere series waarbij iedere seriestreng een eigen ballastweerstand heeft verdient de voorkeur.
Aantal series wordt bepaald door de beschikbare voedingsspanning en de spaningsval per led.
Zorg wel dat de spanningsval over de ballastweerstand een stuk groter is als de variatie in voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

LED-Maniak schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:22:
Ja, maar daar wordt je ook niet blij van. Fabrikant zou "strapu" zijn. Nooit van gehoord, kom hun website niet tegen en alleen duitse firma's verkopen het... :(

Valt me echt tegen hoe weinig van zulke moduulbehuizingen er zijn(alleen zij hebben ze..)
strapubox.de? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

maikel schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:07:
[...]

Met 5V en 100mA doen ze het in ieder geval even. :) Alleen werd m'n weerstandje heet, wat op zich ook niet vreemd is met een 0,3W weerstand van 39ohm.

@ dat laatste, wel dus, de meeste voedingen zijn beschikbaar in de 12 tot 24v categorien, een 75 volt geschakelde voeding is dus echt niet aan te komen.
beste optie is meerdere series in parallel. stel dat je aan een +/- 17v voeding zou kunnen komen, zou je 5 series van 10 ledjes kunnen maken, (je moet meestal +/- 10% extra volt rekenen bovenop de totale doorlaatspanning van de ledjes)

series ieder een eigen weerstand geven (anders gaat het stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
djthase schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:40:
maar hoe krijg je dan die 17mA bij 220 Ohm?
de rest snap ik :P
iemand?...

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

3,75/220= 0,017045454545454545454545454545455
past bijna niet meer op het viltje
afgerond 17 ma dus

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
ahh okee
ik snapte alleen niet hoe je eraan kwam maar nu dus wel :P bedankt!

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar is dat niet gewoon de wet van Ohm? Dat is toch wel een van de basiswetten in de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
ja maar die ken ik dus niet :P ik ben dan ook nog maar 14 en nieuw in de elec

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja maar is het niet handiger om eerst dat soort dingetjes te lezen, en dan pas te vragen?
offtopic:
Dat is hier toch wel vaak de mores op tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen die geïnteresseerd zijn in een domotica project kunnen hier kijken. ze kunnen wel wat hulp gebruiken..

http://77.74.53.70/~codom...tion=com_kunena&Itemid=57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raar he, met zo'n URL?

Maar waarom moeten *wij* *daar* kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Jij bent echt heel goed met google zeg, zat al een uur te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:22:
[...]

LED's parallel zetten gaat niet: ieder verschil in spanningsval zou meteen zorgen dat de led met de laagste spanningsval alle stroom trekt.
Een of meerdere series waarbij iedere seriestreng een eigen ballastweerstand heeft verdient de voorkeur.
Aantal series wordt bepaald door de beschikbare voedingsspanning en de spaningsval per led.
Zorg wel dat de spanningsval over de ballastweerstand een stuk groter is als de variatie in voedingsspanning.
Maar parallel met elke LED een eigen weerstand, zou toch wel kunnen? Zo heb ik het tenminste voor een ander projectje wel gedaan. :)

Maar ik zal eens gaan kijken wat ik aan voeding kan vinden en het daar van af laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh hoor je ledjes niet in serie met weerstandjes te zetten? Als stroom limiteren je doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:00:
Raar he, met zo'n URL?

Maar waarom moeten *wij* *daar* kijken?
Moeten is een groot woord..
Het is domotica project in aanbouw dus als domotica je interesseert en mee wil werken aan een open source project dan is een kijkje nemen op boven genoemde site best de moeiten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

maikel schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:07:
[...]

Maar parallel met elke LED een eigen weerstand, zou toch wel kunnen? Zo heb ik het tenminste voor een ander projectje wel gedaan. :)

Maar ik zal eens gaan kijken wat ik aan voeding kan vinden en het daar van af laten hangen.
Ja dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
@boudewijn
ik moet het toch 1x leren en ik dacht dat dit wel een goede plaats was als je me een betere plek wil wijsen vind ik het ook best hoor :)
dan kom ik wel terug als ik iets meer weet :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik stel voor dat je daarvoor gewoon even de FAQ doorneemt. Daar is een uitgebreid artikel terug te vinden omtrend leds, inclusief een calculator voor de juiste weerstand. Met wat zoeken had je bovenstaande vraag waarschijnlijk niet hoeven te stellen :)

* EL FAQ *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

djthase schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:47:
@boudewijn
ik moet het toch 1x leren en ik dacht dat dit wel een goede plaats was als je me een betere plek wil wijsen vind ik het ook best hoor :)
dan kom ik wel terug als ik iets meer weet :P
Probeer wikipedia of google eens, daar wordt de wet van Ohm best goed uitgelegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Boudewijn schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:09:
Uhh hoor je ledjes niet in serie met weerstandjes te zetten? Als stroom limiteren je doel is.
Ja, dat moet ook. :) Ik zie nu dat die zin van mij inderdaad op twee manieren te interpreteren is. Ik zal eens een komma toevoegen:
"Maar parallel, met elke LED een eigen weerstand, zou toch wel kunnen?"

Dat is al duidelijker, volgens mij. :)

Maar ik heb hier dus een adapter liggen van 12V, 20VA. Mijn idee was om dan 7 series van 7 LEDs te maken. De ene LED minder is niet zo'n probleem.
Dan kom ik dus op (12 - (7 * 1,5) ) / 0,1 = 15ohm. Maar dat moeten dan wel weerstanden zijn die 1,5W kunnen verstoken. En die heb ik uiteraard weer niet zo liggen. :(

Of kan ik de verdeling beter anders maken? Als die LEDs nu niet exact een spanningsval hebben van 1,5V, verschilt het al flink in stroom. De datasheet is daar niet echt heel duidelijk in, dus voor hetzelfde geld is het 1,7V. Dan zou ik met die 15ohm weerstanden uitkomen op (12 - (7 * 1,7) ) / 15 = 6mA. Dat is meteen een flink verschil met 100mA.

[ Voor 43% gewijzigd door maikel op 08-03-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als je de spanningsval over de weerstand te klein maakt krijgen verschillen in voedingsspanning en spanningsval per LED teveel invloed op de stroom. Daarom vermeldde ik al dat de spanningsval over de ballastweerstand een stuk groter moet zijn als de variatie in voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:01:
Als je de spanningsval over de weerstand te klein maakt krijgen verschillen in voedingsspanning en spanningsval per LED teveel invloed op de stroom. Daarom vermeldde ik al dat de spanningsval over de ballastweerstand een stuk groter moet zijn als de variatie in voedingsspanning.
Ja, maar hoe groter dat verschil, hoe meer vermogen die weerstand moet verstoken. :(
Daar dus nog even een goede balans in zien te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 09-03-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

DJSmiley schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 15:55:
[...]

Ideaal ja... lekke condensatoren komt zoveel voor... en is in no-time te fixen. Meestal zie je wel dat ie bol staat. Samen met benq-based schermen (defecte C5707 transistoren) zoals bv in BenQ, Dell en sommige HP schermen zijn dat de meest voorkomende issues.

ESR meter is wel handig, maar goed, ik red me voorlopig ook wel zonder. Na verloop van tijd weet je gewoon als je een condensator ziet dat het 'ow weer zo 1 is', en je 'm dus vaak preventief vervangt ook al staat ie niet bol (maar bleek ie dus achteraf idd defect)

Wel raadzaam om low-ESR condensatorn te gebruiken, maar ach, voor een 15" schermpje ga je niet teveel moeite meer doen.

2 mnd geleden nog een 26" LCD TV gekocht.. 30 eur.. kosten verder? -> 4 condensatoren.. ding staat nu prima bij mn zusje thuis te snorren.
Met 2 condensatoren parallel wordt de ESR ook lager natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@maikel: sjah anders een schakelende stroomregeling gebruiken als je zo min mogelijk verlies wilt hebben, dedicated IC's genoeg te krijgen, elektor heeft er een heel boek mee gevuld geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ruk, alle gaten op mn pcb zijn 0.72mm en blijkbaar passen die vierkante pinnen van headers dr niet fatsoenlijk in zonder dr hard op te duwen.. (voor de volgende zal ik ze 0.8 bestellen, maar tis wel kut..) achja, en n weerstandje vergeten in de layout, die ook ff ge greenwired, tis toch maar n proto, dr komt vast nog wel een 2e versie van het bordje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor een project op school moet ik meerdere schakelingen maken en daarvoor heb ook moeten we een aantal fans aansluiten op een psu en we moeten die kunnen verlengen maar daarvoor hebben we dus wit/geel/rood/zwart draad nodig weet iemand welke ik moet hebben want ik heb op conrad gekeken maar ik weet niet welke soort ik moet hebben kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
ikzelf gebruik altijd gerecyclede kapotte voedingen voor draden werkt prima :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

AlexanderB schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 20:11:
ruk, alle gaten op mn pcb zijn 0.72mm en blijkbaar passen die vierkante pinnen van headers dr niet fatsoenlijk in zonder dr hard op te duwen.. (voor de volgende zal ik ze 0.8 bestellen, maar tis wel kut..) achja, en n weerstandje vergeten in de layout, die ook ff ge greenwired, tis toch maar n proto, dr komt vast nog wel een 2e versie van het bordje :)
Psst, oude versie van freepcb? Die gebruiken inderdaad de verkeerde gaten voor headers (28mil gaten waar 35 of zelfs 40 courant is).

Maargoed, zelfs redelijk goed doordachte pcb's die ik produceer, waar minstens 2 andere mensen naar kijken, bevatten nog meerdere fouten. That's life, je doet er altijd 2 revisies over voordat iets echt perfect is (in het beste geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

maikel schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:21:
Als die LEDs nu niet exact een spanningsval hebben van 1,5V, verschilt het al flink in stroom. De datasheet is daar niet echt heel duidelijk in, dus voor hetzelfde geld is het 1,7V. Dan zou ik met die 15ohm weerstanden uitkomen op (12 - (7 * 1,7) ) / 15 = 6mA. Dat is meteen een flink verschil met 100mA.
Als je zeker wilt weten dat de stroom gelijk is:

http://users.telenet.be/davshomepage/current-source.htm

Die kun je met een beetje zoeken voor een paar dubbeltjes krijgen. Duppie erbij voor de weerstand, en het is nog altijd goedkoper dan een dikke weerstand, en bij gelijke stroom is de helderheid gelijk (voor LED's uit dezelfde bin of partij).

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Shit, heb ik net een mooi printje ontworpen en binnengekregen, blijk ik de USB connector gespiegeld te hebben. Heb dus het aanzicht van de stekker genomen maar dat in de connector verwerkt waardoor ik de connector op de onderkant van de PCB moet plaatsen :X .

TLC5940 werkt trouwens gaaf, SPI op 20MHz data sturen naar 2xTLC5940, Timer0 op 20MHz toggelen en het loopt als een speer. Sneller kan de AVR niet :P

Nu nog een 32kByte geheugen, USB en draadloze ontvanger aan de slag krijgen en projectje is ook klaar :9

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2010 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
Iemand toevallig nog 2x 10.000 of 15.000 uF @ 63V liggen?

Ben gisteren wel in rosmalen geweest, maar heel niet meer daaraan gedacht |:(

edit: al gevonden :)

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 14-03-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
DJSmiley schreef op zondag 14 maart 2010 @ 16:10:
Iemand toevallig nog 2x 10.000 of 15.000 uF @ 63V liggen?

Ben gisteren wel in rosmalen geweest, maar heel niet meer daaraan gedacht |:(

edit: al gevonden :)
nvm, verkeerd gelezen

[ Voor 31% gewijzigd door Sibylle op 14-03-2010 17:02 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

LED-Maniak schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 04:06:
Shit, heb ik net een mooi printje ontworpen en binnengekregen, blijk ik de USB connector gespiegeld te hebben. Heb dus het aanzicht van de stekker genomen maar dat in de connector verwerkt waardoor ik de connector op de onderkant van de PCB moet plaatsen :X .
[..]
Ik ken dat gevoel. Godschruwelijk irritant is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben nu samen met Infant vorig weekend en dit weekend bezig geweest met een project dat eigenlijk bijzonder goed aan het lukken is, namelijk een dc/dc converter van 1 li-ion/li-po cel naar een willekeurige spanning onder de 25V die inmiddels ongeveer 60W uit één cel kan pompen. Hij is helemaal self-sufficient (hij start op vanaf de cel, pompt dan op de sprite_tm-methode wat energie door een boost convertertje, op een gegeven moment heeft hij genoeg spanning gemaakt zodat een bootstrapping MOSFET driver aan kan gaan, dan gaat hij synchroon rectificeren en kun je er hele blije hoeveelheden stroom doorheen gooien). Hij kan dus ook de andere kant op werken, vanaf een willekeurige spanning >10V naar de batterij. Laad/ontlaadstroom wordt netjes in de gaten gehouden en de spanning is met knopjes (luxe!) en/of potmeters in te stellen. Hele ding draait vanaf een atmega8.

Het uiteindelijke doel is om bijvoorbeeld een laptop te kunnen opladen/mobiel te kunnen werken vanaf een monsterlijke hoeveelheid parallel gezette li-ion cellen (zonder balancing-problemen dus), of om juist vanaf een willekeurige spanningsbron ergens in huis li-ion cellen te kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

sebastius schreef op zondag 14 maart 2010 @ 17:43:
[...]

Ik ken dat gevoel. Godschruwelijk irritant is het.
lol, of dat ze een paar via's vergeten zijn te platen aan de binnenkant... 8)7
ssj3gohan schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:59:
[...]

Psst, oude versie van freepcb? Die gebruiken inderdaad de verkeerde gaten voor headers (28mil gaten waar 35 of zelfs 40 courant is).

Maargoed, zelfs redelijk goed doordachte pcb's die ik produceer, waar minstens 2 andere mensen naar kijken, bevatten nog meerdere fouten. That's life, je doet er altijd 2 revisies over voordat iets echt perfect is (in het beste geval).
sprint layout 5.0, en 0.72 is idd 28 mil, zal het onthouden voor de rev. B dat ik 35 mil gaten wil :)

[ Voor 54% gewijzigd door AlexanderB op 15-03-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:16:
Het uiteindelijke doel is om bijvoorbeeld een laptop te kunnen opladen/mobiel te kunnen werken vanaf een monsterlijke hoeveelheid parallel gezette li-ion cellen (zonder balancing-problemen dus), of om juist vanaf een willekeurige spanningsbron ergens in huis li-ion cellen te kunnen opladen.
Klinkt als een gaaf project, maarre, als je een monsterlijke hoeveelheid Li-ions parallel zet kan je toch ook gewoon balancing problemen krijgen? Er hoeft maar 1 rotte appel tussen te zitten die niet gematched is met de rest en er kunnen problemen ontstaan: stel even dat 1 cel minder capaciteit heeft dan de rest, dan zal hij aan het einde van een ontlaadcyclus sneller zakken in spanning en dus stroom gaan trekken van z'n buren. Er gaan dan allemaal rare stromen lopen in je parallelschakeling die die ene zwakkere cel nog sneller zullen doen slijten. En als zo'n ding echt op zijn einde is gaat hij zich meer en meer als een kortsluiting gedragen en al je andere cellen ook naar z'n mallemoer helpen. En die asymmetrie hoeft er niet eens vanaf het begin te zijn: ook een cel in het midden van het pack wordt in principe iets warmer dan de cellen aan de buitenkant van het pack, en slijt dus ook net even ietsjes harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, maar het scheelt al 100x met de balancing-problemen die je krijgt met seriële cellen. Je kunt de cellen op deze manier niet overchargen, wat de belangrijkste oorzaak van failure is in een pack (namelijk: één cel krijgt een hogere interne weerstand en wham, je kunt opeens én die cel niet meer gebruiken, én de rest niet meer fatsoenlijk laden, etc.).

En, ik sloop gewoon massale hoeveelheden li-ion cellen uit oude laptopaccu's. Die combineer ik tot parallelle packs en als ik merk dat er iets mis is met een pack, sloop ik de boosdoener eruit en vervang die door een frisse cel. Het is een oplossing voor de grote hoeveelheid ongebruikte cellen die ik en Infant hebben liggen.

Het mooiste is natuurlijk om er een enkele kokam 16 of 20Ah-LiPo-cel aan te knopen, die past dan ook zo mooi onder je laptop.

edit: de rook is er nu trouwens uit, m'n kristal is voor de tweede keer stukgegaan (pootje afgebroken, hij zweeft boven de print).

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 15-03-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik ben afgelopen week weer eens aan de gang gegaan met m'n microcontrollers in de hoop RS485-communicatie met de PC nu eindelijk eens werkend te krijgen (ja, daar heb ik jullie al eerder mee lastig gevallen :) ). Helaas wil het ook deze keer weer niet lukken.

Ik heb een Atmega8 aangesloten op een MAX485 volgens (het bovenste deel van) dit schema: Afbeeldingslocatie: http://www.mikroe.com/en/books/picbasicbook/05/rs485.gif. Ik gebruik overigens geen 'shielded pair', maar twee losse draadje van 10cm.

Dus van de MAX485 de RO op de RX van de Atmega, de DI op de TX en de andere twee pinnen samen op INT0. De MAX485 hangt aan de + en - die ik overal op m'n bordje gebruik en de A en B hangen aan de A en B van deze kabel. Het bijgeleverde printje heeft nog een R+, R-, GND en 9V, maar die zijn niet aangesloten.

Dit lijkt me allemaal in orde.

De microcontroller heeft een 3.6864MHz kristal en heb ik voorzien van dit programma:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
//#define F_CPU 1000000
#define F_CPU 3686400
#include <avr/io.h>
#include <avr/interrupt.h>
#include <avr/eeprom.h>
#include <util/delay.h>

/* *************************************************************************************************************************** 
 * Initialise serial port for use 9600 8N1 
 * ***************************************************************************************************************************/ 

void USART_vInit(int baudrate) 
{ 
    // Set baud rate 
    int rate = F_CPU/(16*baudrate) - 1;
    // Set baud rate
    UBRRH = (unsigned char)(rate>>8);
    UBRRL = (unsigned char)rate;

// Set frame format to 8 data bits, no parity, 1 stop bit 
    UCSRC = (1 << UCSZ0) | (1 << UCSZ1);

// Enable receiver and transmitter 
    UCSRB=(1<<RXCIE)|(1<<TXCIE)|(1<<RXEN)|(1<<TXEN);
    //UMSEL=(1<<UCPOL);
} 

void USART_Transmit( unsigned char data )
{
    //Wait for empty transmit buffer
    while ( !( UCSRA & (1<<UDRE)) )
    ;

PORTD=PIND | 0x04;//RX# disable TX enable 0b00000100

// Put data into buffer, sends the data
    UDR = data;
}

/* *************************************************************************************************************************** 
 * Serial interrupt, whenever we receive a byte we get an interrupt  
 * The byte gets added to the serialbuffer, when it's full or get a linefeed (enter) process it 
 * ***************************************************************************************************************************/ 

ISR(USART_RXC_vect) 
{ 
    char receivedByte; 
    receivedByte = UDR; // Fetch the recieved byte value into the variable "receivedByte" 

// Echo back the received byte back to the computer  
    USART_Transmit( receivedByte );
}

ISR(USART_TXC_vect)
{
    PORTD=PIND & 0xfb;//RX# enable TX disable 0b11111011
}

ISR(INT0_vect)
{
}

int main(void) 
{ 
    DDRC=0xff; // output port

MCUCR = (1 << ISC00) | (0 << ISC01) | (1 << ISC10) | (0 << ISC11);
    GICR = (1 << INT0);// | (1 << INT1);

PORTD=PIND & 0xfb;//RX# enable TX disable 0b11111011

// Initialise USART 
    USART_vInit( 9600 );

//activate interrupts 
    sei();
    while(1) 
    {
    } 
    return(0); 
}

Dit zou er dus voor moeten zorgen dat, wanneer ik een byte stuur, deze automatisch teruggestuurd wordt.

Echter, als ik test met Putty krijg ik vreemde tekens terug. Als ik een 'a' stuur, krijg ik meestal een 'O' terug. Dit had ik in het verleden ook al eens en toen bleek dat dit binair gezien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 01100101  e
01001101   M

01100001  a
01001111   O

01100011  c
01001110   N
was.

Dit komt inderdaad overeen met wat ik zie. Maar waar kan dat aan liggen? De A en B zijn goed aangesloten, maar dat zou ook niets uit moeten maken: als dit omgekeerd was, zouden bij het versturen alle enen nullen worden en omgekeerd, maar bij het terugsturen ook weer.
Ook als ik het programma zo bouw dat een LED moet gaan branden bij een bepaalde letter, zie ik niets gebeuren. Niet als ik check op 'a', maar ook niet als ik check op 'O'.

Ik heb de GND van het printje ook al eens aan de - op m'n bordje gehangen, maar dat maakt niets uit.

Als voeding gebruik ik overigens de voeding die uit m'n programmer komt, die nog gewoon in het bord steekt. Maar ook met een externe voeding en zonder programmer, heb ik dit gedrag.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

je hebt ergens je datalijn inverting gemaakt.. ? 0 = 1, 1= 0\

lijkt mij makkelijkste te proberen: wissel A en B eens om aan 1 kant van de 2-draadjes-verbinding

[ Voor 46% gewijzigd door AlexanderB op 15-03-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar in het programma schakel je je LTC485 om tussen zenden/ontvangen? Zie zo snel niet waar je RE0 aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:56:
Waar in het programma schakel je je LTC485 om tussen zenden/ontvangen? Zie zo snel niet waar je RE0 aanstuurt.
Daar zorgt de regel "PORTD=PIND | 0x04;//RX# disable TX enable 0b00000100" voor. Deze zet op pin PD2 (= INT0) een 1 of een 0.
Het is overigens ook geen LTC485, maar een MAX485. Die heeft echter wel dezelfde pinnen, dus vandaar dat ik dat plaatje maar als voorbeeld heb gebruikt.
AlexanderB schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:36:
je hebt ergens je datalijn inverting gemaakt.. ? 0 = 1, 1= 0\

lijkt mij makkelijkste te proberen: wissel A en B eens om aan 1 kant van de 2-draadjes-verbinding
Dat heb ik ook al geprobeerd. En uit m'n eerste post: "De A en B zijn goed aangesloten, maar dat zou ook niets uit moeten maken: als dit omgekeerd was, zouden bij het versturen alle enen nullen worden en omgekeerd, maar bij het terugsturen ook weer."

Btw. stuurt Putty elk teken dat ik intoets direct richting de COM-poort of pas na een 'enter'? Ik krijg namelijk pas een teken terug als ik op 'enter' heb gedrukt, maar dat lijkt me minder logisch. Ik zou dan ook geen 'enter' kunnen sturen. :)

Als ik het programma bytes laat versturen (bijv. bij het starten), ontvang ik helemaal niets in Putty. Dat gebeurt alleen als ik eerst zelf iets heb getypt.

Oh, de fuses staan trouwens zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.amelsfort.nl/AVRFuses.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door maikel op 16-03-2010 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RS485 is toch differencieel tussen A en B?
Wat als je hem nou zo aansluit:

Afbeeldingslocatie: http://circuits.datasheetdir.com/124/MAX485-circuits.jpg

Weerstand tussen A en B dus en die pull up en down weghalen. Hoge snelheden gaat nog wel eens fout als je die weerstand tussen A en B weglaat.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 16-03-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Zo heb ik 'm ook aangesloten. Dat onderste deel, met die weerstanden, zit in de genoemde kabel. Of daar pull ups/downs in zitten, weet ik dus niet, maar ik heb enkel A en B doorverbonden met en zonder weerstand er tussen. Maakt ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:47:

Het mooiste is natuurlijk om er een enkele kokam 16 of 20Ah-LiPo-cel aan te knopen, die past dan ook zo mooi onder je laptop.

edit: de rook is er nu trouwens uit, m'n kristal is voor de tweede keer stukgegaan (pootje afgebroken, hij zweeft boven de print).
Balen van de rook. :)

Je hebt gelijk dat dit een betere oplossing is dan serieel, ik wilde dit vooral ook even aandragen voor de minder ervaren li-ion gebruikers die hierdoor zouden kunnen denken dat "parallel zetten" de grote truuk is om "alle gevaren van li-ion" te vermijden". Dat zou zomaar eens "situaties" op kunnen leveren ;). Ook vooral niet vergeten de spanningen even gelijk te maken voordat je ze aan elkaar knoopt.

Waar haal jij je Kokam cellen vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 15:21

GG85

.......

Kan het niet laten om toch even te showen:

M'n afstudeerproject: een op sprites gebaseerde videokaart/console die draait op een fpga icm met een arm7 development bordje en driverset in C:

http://captoinventio.nl/i...layout=blog&id=1&Itemid=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

dbeijer85 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:20:
[...]

Balen van de rook. :)

Je hebt gelijk dat dit een betere oplossing is dan serieel, ik wilde dit vooral ook even aandragen voor de minder ervaren li-ion gebruikers die hierdoor zouden kunnen denken dat "parallel zetten" de grote truuk is om "alle gevaren van li-ion" te vermijden". Dat zou zomaar eens "situaties" op kunnen leveren ;). Ook vooral niet vergeten de spanningen even gelijk te maken voordat je ze aan elkaar knoopt.

Waar haal jij je Kokam cellen vandaan als ik vragen mag?
Ja, het is altijd slim om beunhazen (me included) even te waarschuwen voor wat er gebeurt als je dingen doet die je nog niet helemaal begrijpt... Die cellen zijn súpergevoelig voor elk beetje spanning boven de 4.25V (als in: explodeert al gauw bij 4.35V), en gaan even hard achteruit als ze onder 3.3V komen.

Overigens zit de rook er weer in door een wat betere keuze van mosfet, en doet hij het zelfs nog een stukje beter ook. Die kokam-cellen zijn afdankertjes van studentenprojecten (Nuna, DARE), LVT'tjes van elektrotechniek en dat soort spul, er is door gewone stervelingen niet aan te komen. Pittig geprijsd ook, zo'n 8Ah-cel kost bijna 50 euro in (heel) kleine hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zal wel heel lang niet aan een dergelijk projectje beginnen (tenzij ik door een wonder tijdelijk praktisch gratis aan de nodige spullen kan komen) maar ik vroeg me wel wat af, en ik denk dat dit er de goede plek voor is om het te vragen.
Ik zag eens een keer iemand op internet van een LCD en een overheadprojector een beamer maken. Hij legde dus dat LCD scherm op die beamer, en maakte daar omheen een wand en legde daar een glasplaat op. Met wat fans zorgde hij voor een airflow door die ruimte waar de LCD in lag. Is dat wel nodig?
Als ik aan mijn LCD voel wordt die nauwelijks warm, en bij mijn vaders laptop blijft de LCD standaard gewoon koud.
Of zorgt de lamp van de overheadprojector voor een flinke verwarming van de glasplaat?

Als ik eindelijk aan dit project ga beginnen ben ik van plan flink onderdelen te gaan vervangen. Als het niet moeilijk is een even krachtige maar veel koelere lamp erin te doen (ervan uitgaande dat ik een 40-jaar oud heethoofd in handen zal krijgen) zou dat vast veel schelen. Ik weet niet of er normaal fans in zo'n ding zitten, maar als die er zijn moeten die vast wel te vervangen zijn door een setje 120mm silent casefans.
Maar persoonlijk heb ik liever niet dat ik ook bij de LCD ook fans moeten komen, zoals die andere tweaker deed. Dat zorgt toch weer voor extra luchtwrijving, dus extra ruis.
Het is wel zo dat het mij op zich wat lijk er wel een glasplaatje boven te hangen. Anders zit je straks met allemaal stof op dat scherm. Misschien kan ik de plaat uit het originele scherm hergebruiken, maar dat zie ik allemaal dan wel.

Waarschijnlijk klink ik nu als een echte leek. Ik heb dan ook weinig verstand van dit soort optica buiten het theoretische natuurkunde boekje.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 16-03-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ssj3gohan schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:16:
Ik ben nu samen met Infant vorig weekend en dit weekend bezig geweest met een project dat eigenlijk bijzonder goed aan het lukken is, namelijk een dc/dc converter van 1 li-ion/li-po cel naar een willekeurige spanning onder de 25V die inmiddels ongeveer 60W uit één cel kan pompen. Hij is helemaal self-sufficient (hij start op vanaf de cel, pompt dan op de sprite_tm-methode wat energie door een boost convertertje, op een gegeven moment heeft hij genoeg spanning gemaakt zodat een bootstrapping MOSFET driver aan kan gaan, dan gaat hij synchroon rectificeren en kun je er hele blije hoeveelheden stroom doorheen gooien). Hij kan dus ook de andere kant op werken, vanaf een willekeurige spanning >10V naar de batterij. Laad/ontlaadstroom wordt netjes in de gaten gehouden en de spanning is met knopjes (luxe!) en/of potmeters in te stellen. Hele ding draait vanaf een atmega8.

Gaaf project, ben benieuwd naar het eindresultaat! Is dit gewoon een projectje of doe je dit voor de TU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
marco.meijer schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:12:
Ik zal wel heel lang niet aan een dergelijk projectje beginnen (tenzij ik door een wonder tijdelijk praktisch gratis aan de nodige spullen kan komen) maar ik vroeg me wel wat af, en ik denk dat dit er de goede plek voor is om het te vragen.
Ik zag eens een keer iemand op internet van een LCD en een overheadprojector een beamer maken. Hij legde dus dat LCD scherm op die beamer, en maakte daar omheen een wand en legde daar een glasplaat op. Met wat fans zorgde hij voor een airflow door die ruimte waar de LCD in lag. Is dat wel nodig?
Als ik aan mijn LCD voel wordt die nauwelijks warm, en bij mijn vaders laptop blijft de LCD standaard gewoon koud.
Of zorgt de lamp van de overheadprojector voor een flinke verwarming van de glasplaat?

...
Een paar jaar terug heb ik met vrienden ook zo'n ding gemaakt, gewoon een oude overheadprojector van school, en een goedkoop LCD-scherm erop gelegd. Dat was alles eigenlijk :P Later nog een houten ding gemaakt waardoor alles wat degelijker aan elkaar zat, maar fans waren niet nodig en ook een UV-filter waar ze het soms wel eens over hebben, hebben we nooit gebruikt. Toch een jaar of 2 plezier van gehad (daarna kwam er een echte beamer). Ik denk niet dat je per sé een fan tussen de LCD en de beamer moet zetten, maar dat is denk ik ook nogal afhankelijk van de projector, de lamp, het scherm etc.

Zoek anders gewoon op GoT naar DIY-beamer ofzo, er zijn hele topics aan gewijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb gezocht, maar niks gevonden though.
Nu ben ik niet ene zoekwonder. Op een of andere manier typ ik altijd net niet die trefwoorden in die ik moet typen en heeft wat ik vind dus niks te maken met wat ik wil.

In ieder geval weet ik nu dus wat meer. Zitten er eigenlijk in de meeste projectors fans?

Ik moet eigenlijk nu je het zegt eens kijken.
Bij ons op school is nu alles beamer of smartboard, maar ik kan me nog de massa's overheadprojectors herinneren.
Kans is wel dat ze nu allemaal weg zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Amanoo op 16-03-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
maikel schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 09:06:
Zo heb ik 'm ook aangesloten. Dat onderste deel, met die weerstanden, zit in de genoemde kabel. Of daar pull ups/downs in zitten, weet ik dus niet, maar ik heb enkel A en B doorverbonden met en zonder weerstand er tussen. Maakt ook geen verschil.
Niemand meer een idee wat er mis zou kunnen zijn? Of wat ik kan meten om te debuggen?
Wat ook vreemd is: als ik nog een kabel aansluit (USB -> RS232 icm een RS232 -> RS485-converter) en ik stuur via die kabel data naar de eerste kabel, komt daar alles precies binnen zoals ik verstuur.
Andersom echter niet, dan blijft het scherm leeg. Het lijkt er dus op dat er ergens in die kabels iets mis gaat. Maar wat.....

Overigens, als ik de A en B gekruist aansluit, krijg ik bij het versturen van een 'a' een 'O' terug! Dat heb ik eerder gezien!

[ Voor 34% gewijzigd door maikel op 16-03-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zijn er mensen die wel eens met een ARM werken? Ik wil een 12-kanaals 9/10-bit PWM dimmer maken(met dus 9/10-bit dimmen). Ik heb 9-bit werken op een atmega88 alleen hij zit echt aan het max dat hij ooit aan kan.

Ik heb totaal geen ervaring met ARM, maar kan bijvoorbeeld de LPC2101 dit makkelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
LED-Maniak schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:45:
Zijn er mensen die wel eens met een ARM werken? Ik wil een 12-kanaals 9/10-bit PWM dimmer maken(met dus 9/10-bit dimmen). Ik heb 9-bit werken op een atmega88 alleen hij zit echt aan het max dat hij ooit aan kan.

Ik heb totaal geen ervaring met ARM, maar kan bijvoorbeeld de LPC2101 dit makkelijk aan?
De grote vraag is natuurlijk op welke frequentie je het wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb inmiddels een jaartje ervaring met arm7'tjes, ik weet dat er hier meer rondlopen met ARM-ervaring. Maar het leuke is dat je eigenlijk helemaal geen ARM nodig hebt, want atmel bouwt zelf microcontrollers zoals de atmega16u4 die nauwelijks duurder is dan de atmega88, waar een ingebouwde PLL in zit die de PWM basisfrequentie opschroeft naar 64MHz. Er zitten op da tding ook oneindig-1 PWM-kanalen, waarvan een miljoen instelbaar tussen 2 en 16-bits. Je kunt dan dus ruwweg 60kHz @ 10-bit produceren.

Als je met arm7 wil werken moet je meteen eigenlijk een jtag-programmer/tracer kopen wat je 100+ euro gaat kosten. Verder is documentatie van de LPC2000 serie niet bepaald op het niveau van atmel, maar ze zijn wel een van de betere van de arm7-based microcontrollers. Anders gezegd, als je de documentatiekwaliteit in een diagram zou willen zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Atmel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LPC2000
|
|
de rest
|
CERTAIN DOOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
ssj3gohan schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:12:

Als je met arm7 wil werken moet je meteen eigenlijk een jtag-programmer/tracer kopen wat je 100+ euro gaat kosten. Verder is documentatie van de LPC2000 serie niet bepaald op het niveau van atmel, maar ze zijn wel een van de betere van de arm7-based microcontrollers. Anders gezegd, als je de documentatiekwaliteit in een diagram zou willen zetten:
Ik denk dat je met de build-in bootloader een behoorlijk eind komt.
Verder vind ik de documentatie best mee vallen :p
Er zijn wel wat andere valkuilen zoals de startup files enzo maar daar gaat een betere datasheet niet gigantisch veel helpen.
Pagina: 1 ... 18 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.