De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.079 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat loopt er op circuitsonline toch veel kennis rond, en een *** van een moderator (dingen altijd omdraaien, mij dingen aanwrijven , op de man spelen).
De modjes hier zijn soms chagrijnig (de meeste niet :) )maar tenminste wel begrijpelijk en voor rede vatbaar.

Ik vond het altijd wel een prima forum qua techniek (ik was er erelid :/), maar de lol is voor mij daar echt zwaar hard vergald.
Weet iemand een andere leuke plek waar mensen iets zinnnigs voer zelfbouw electronica kan zeggen? Er zin fora puur over bijv. audio, maar ik zoek eigenlijk een algemeen electronica forum (audio is soms teveel zilverdraadjes-gezever, en ik pruts ook wel eens met niet-audio dingen).

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 08-02-2010 03:51 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-08 00:02

mace

Sapere Aude

Nederlands of ook Engels?

diyaudio.com vind ik wel goed, en je kan de voodoo gemakkelijk ontwijken want er lopen genoeg nuchtere mensen rond.

Ook zitten er veel bekende diy-ers, zoals bijv. Guido Tent van Tentlabs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Boudewijn schreef op maandag 08 februari 2010 @ 02:49:
Wat loopt er op circuitsonline toch veel kennis rond, en een *** van een moderator (dingen altijd omdraaien, mij dingen aanwrijven , op de man spelen).
De modjes hier zijn soms chagrijnig (de meeste niet :) )maar tenminste wel begrijpelijk en voor rede vatbaar.

Ik vond het altijd wel een prima forum qua techniek (ik was er erelid :/), maar de lol is voor mij daar echt zwaar hard vergald.
Weet iemand een andere leuke plek waar mensen iets zinnnigs voer zelfbouw electronica kan zeggen? Er zin fora puur over bijv. audio, maar ik zoek eigenlijk een algemeen electronica forum (audio is soms teveel zilverdraadjes-gezever, en ik pruts ook wel eens met niet-audio dingen).
Die mod is inderdaad niet de fijnste..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Als het ook Engels mag zijn is deze vrij aardig:
http://forum.allaboutcircuits.com/

De hoeveelheid kennis is niet zo groot in vergelijking met CO, maar het kan ermee door.

En je heb het inderdaad niet echt getroffen met de mod, plaatst meer dan 21 berichten per dag van een paar regels en dan bijna alleen maar ad hominem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 14:31
Argh! Afgelopen week een paar avonden bezig geweest met 49 gaatje in een aluminium profiel te maken en daar gisteren 49 IR LED's in geplaatst. Allemaal in groepjes van 5 (en 1 van 4) verdeeld, gesoldeerd, voorzien van weerstandjes en getest. Blijken die LED's nogal flink te verschillen, waardoor de ene dus veel feller brandt dan de andere! :(

Misschien toch maar op zoek naar IR LED-strips, dan ben ik in een keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
je hebt ook 1 Watt IR LED's zoals luxeons. Erg mooi :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
LED-Maniak schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:34:
je hebt ook 1 Watt IR LED's zoals luxeons. Erg mooi :P
Ja, maar ik moet een plaat plexiglas vanaf de zijkant zo gelijkmatig mogelijk verlichten. En die 1W-LED's zijn weer een stuk duurder per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-08 09:25
@maikel: je hebt toch geen led's parallel gezet hoop ik? Dan heb je namelijk altijd grote verschillen in intensiteit, in serie of ieder met eigen weerstand zou niet zoveel mogen verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
maikel schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:39:
[...]

Ja, maar ik moet een plaat plexiglas vanaf de zijkant zo gelijkmatig mogelijk verlichten. En die 1W-LED's zijn weer een stuk duurder per stuk.
Touchscreen aan het maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:49:
@maikel: je hebt toch geen led's parallel gezet hoop ik? Dan heb je namelijk altijd grote verschillen in intensiteit, in serie of ieder met eigen weerstand zou niet zoveel mogen verschillen
Ik heb ze dus in groepjes van 5 in serie gezet. Maar de verschillen zie ik dus ook onderling in hetzelfde groepje. En als ik per LED een weerstand heb, dan staan ze toch juist parallel?

Aangezien die LED's een spanningsval van 1,5V hebben en een stroom van 60mA nodig hebben, leek deze configuratie mij wel handig: ik kan dan gebruik maken van een 12V-voeding en er loopt dan in totaal 0,6A.
Inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 13:31

Stoney3K

Flatsehats!

Een Surface-tafeltje wil ik ook nog gaan maken. Ik zit nog even te kijken of het mogelijk is om er een 'met een twist' te maken -- dus bijvoorbeeld in plaats van een tafel een compleet doorzichtige glasplaat die óf rechtop staat of plat ligt, en het beeld er met Pepper's Ghost-effect op verschijnt.

Ik weet alleen niet of het hele gedoe gaat werken als je een helder oppervlak gebruikt in plaats van de frosted variant (waar je normaal op projecteert).

On a more specific note:

Ik heb nu mijn beamer aan het plafond bevestigd, en nu komt het grote geschuffel met video-kabels ernaartoe ;)... ik heb op het ding in principe 4 bronnen (VGA en YPrPb over dezelfde connector, S-video en CVBS) en wil natuurlijk als het kan zoveel mogelijk op de meters kabel bezuinigen die ernaartoe gaan ;)...

Nu heb ik in scrap-kabels nog een 15-tal meter van zowel RG6 coax als UTP CAT5e liggen, maar als ik even vlug reken kom ik dan aderparen te kort of zit ik misschien met bandbreedte-problemen en storing. Hoe lossen we dit op? ;)

Weet er trouwens iemand of de RS232 pinout op een beamer (via een mini-DIN plug) een beetje gestandaardiseerd is, en of daar een protocol van is?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@maikel: jahoor groep van 5 LED's in serie en 1 weerstand in serie voor de stroomregeling is prima ( -D-D-D-D-D-R- ), als de leds dan binnen zo'n groepje onderling veel verschillen heb je wel een erg slechte batch lijkt me :P Hoe 'zie' je die verschillen overigens? Geven de IR led's een rode gloed ofzo? Ik weet namelijk niet of dat 'rest'licht ook iets zegt over de werkelijke IR lichtopbrengst? Als je het alleen maar storend vind zou je misschien ook een IR filter kunnen overwegen?

edit: rs232 mini din van sharp: http://pinouts.ru/Home/sharp_tv_rs232_pinout.shtml , kan verder geen 'standaard' rs232 mini-din pinout vinden

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 08-02-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

base_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:22:
edit: rs232 mini din van sharp: http://pinouts.ru/Home/sharp_tv_rs232_pinout.shtml , kan verder geen 'standaard' rs232 mini-din pinout vinden
Die is misschien wel het proberen waard. Sommige projectoren hebben RTS/CTS/DTR/DCD wel bedraad, andere weer niet. Van mijn ViewSonic PJ513D heb ik weinig specifieks kunnen vinden.

En dan mag ik nog uitvogelen welke codes ik ernaartoe kan blazen om de projector aan/uit/mute/dim/source/whatever te schakelen.

VGA over mijn CAT5 bekabeling kan ik trouwens zonder problemen proberen te dumb-wiren, ik heb nog een actieve VGA extender die het signaal waarschijnlijk wel genoeg versterkt om heel bij de projector (~8-10m verderop) aan te komen.

Als ik voor de S-Video van mijn DVD speler geen fatsoenlijke kabel kan vinden, dan moet ik denk ik toch maar een 10m kabel die ik al heb slopen... (Ik wil namelijk patch-boxen aan elk uiteinde zodat ik andere bronnen/weergevers aan kan sluiten zonder geknoei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 23:22:
@maikel: jahoor groep van 5 LED's in serie en 1 weerstand in serie voor de stroomregeling is prima ( -D-D-D-D-D-R- ), als de leds dan binnen zo'n groepje onderling veel verschillen heb je wel een erg slechte batch lijkt me :P Hoe 'zie' je die verschillen overigens? Geven de IR led's een rode gloed ofzo? Ik weet namelijk niet of dat 'rest'licht ook iets zegt over de werkelijke IR lichtopbrengst? Als je het alleen maar storend vind zou je misschien ook een IR filter kunnen overwegen?

Ik zie het inderdaad aan de rode gloed. Om het echt goed te kunnen bepalen, heb ik wel een webcam, maar dan moet ik de tafel al iets verder in elkaar zetten.

Die rode gloed is ook wel een nadeel, want nu gaat m'n tafel helemaal oplichten. Wellicht kan ik wel iets met een filter doen, maar die moet dan weer niet teveel tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

moet je ze (iets) lower power driven (grotere weerstand) of betere qualiteit (verder IR spectrum in) kopen...

------------------

whoei shopping lijstje aan het maken voor een uC project (AVR in dit geval) zijn dr nog dingen die ik ga vergeten en die ik soiwiso moet hebben?

heb al: uC zelf, kristal + bijbehorende **pF condensatortjes, ontstoorcondensator voor vcc, n doosje 1k weerstanden voor pull-up/down, n ledje hier en daar, pin connectors voor onder andere de programmeer header en de IO headers die ik wil gebruiken.. dus, vergeet ik nog wat?

dan mis ik sowiso nog n 24v --> 5v regulator (t ding moet op n "24v" accu circuit komen te werken, zit te denken om zo'n regulator van dimensionengeneering dr op te zetten.. (is net zo duur als mijn hele setup, maargoed, t gaat om de energiebesparing, budget is dr blijkbaar (toch) zat)

en iemand nog een creatieve manier om 10v @ 1mA te bouwen? gewoon een lineaire regulator van de "24" naar de 5v lijn? (5+5=10) maar hebben die dingen geen minimale load?
[edit:] of iets met een 555, ik ben (waarschijnlijk) te lui om een clock-uit pin te programmeren, dr moet toch al genoeg in, dan hoef ik me daar niet druk om te maken..

* AlexanderB hoopt dat iemand me n beetje de goede richting op stuurt :)

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 09-02-2010 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
slaap...

[ Voor 96% gewijzigd door joopv op 09-02-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 16:46

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Er bestaan gewoon 78L10, broertje van 7805. Bij mijn weten hebben ze geen minium load maar dat kan ik mis hebben.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
AlexanderB schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:21:
moet je ze (iets) lower power driven (grotere weerstand) of betere qualiteit (verder IR spectrum in) kopen...

...* AlexanderB hoopt dat iemand me n beetje de goede richting op stuurt :)
Verder in het IR-spectrum zou kunnen, maar ik lees overal dat juist 850nm het beste werkt voor dit project. En als ik een grotere weerstand gebruik, geven ze natuurlijk weer minder licht. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, maar het gaat toch om uniforme IR verlichting van de plaat, niet over zo veel mogelijk licht? (en iets minder IR = minder rode glow..)

on another note, geen dimension engeneering dingetje, heb nu n single package ic gevonden die hetzelfde doet voor 10% van de prijs (ook switch mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
AlexanderB schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:15:
ja, maar het gaat toch om uniforme IR verlichting van de plaat, niet over zo veel mogelijk licht? (en iets minder IR = minder rode glow..)

on another note, geen dimension engeneering dingetje, heb nu n single package ic gevonden die hetzelfde doet voor 10% van de prijs (ook switch mode)
Da's waar, maar die plaat moet ook over de gehele breedte verlicht worden. En het zou mij een hoop werk schelen als ik dat vanaf 1 kant kan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Infrarood filters laten zo'n 80% IR door, dat lijkt me niet zo'n probleem:
http://nl.farnell.com/filters_infrared (moeten ook wel goedkoper te vinden zijn denk ik :S)
Zelf heb ik ook veel IR LED's gezien die geen rood licht uitstralen. Misschien dat je toch iets duurdere/betere moet uitzoeken, of inderdaad strips: http://www.pur-led.de/ind...LED-Leisten-Flex-12V.html en http://www.led1.de/shop/p...cPath=92&products_id=1151 :)
Heb je niet wat links naar gerelateerde info, ben wel geinteresseerd om misschien ook zo'n ding te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

TV afstandsbedieningen stralen toch ook geen rood licht uit? Kun je niet zulke leds gebruiken? :)

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 09-02-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
base_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:10:
Infrarood filters laten zo'n 80% IR door, dat lijkt me niet zo'n probleem:
http://nl.farnell.com/filters_infrared (moeten ook wel goedkoper te vinden zijn denk ik :S)
Zelf heb ik ook veel IR LED's gezien die geen rood licht uitstralen. Misschien dat je toch iets duurdere/betere moet uitzoeken, of inderdaad strips: http://www.pur-led.de/ind...LED-Leisten-Flex-12V.html en http://www.led1.de/shop/p...cPath=92&products_id=1151 :)
Heb je niet wat links naar gerelateerde info, ben wel geinteresseerd om misschien ook zo'n ding te bouwen?
Het probleem is dus dat ze overal 850nm adviseren en dat ligt blijkbaar op de rand van het zichtbare licht. Dat advies is vanwege het ontwerp van de tafel: IR-licht door het plexiglas sturen, dat reflecteert via je vingers en wordt aan de onderkant door een webcam gezien. Aangezien webcams ontwikkeld zijn voor zichtbaar licht (heb zelf het IR-filter eruit moeten slopen) werkt dat (blijkbaar) beter met 850nm.

Hier staat overigens heel veel info: http://www.nuigroup.com/. In mijn geval ga ik voor het DSI-ontwerp.
mace schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:26:
TV afstandsbedieningen stralen toch ook geen rood licht uit? Kun je niet zulke leds gebruiken? :)
Jawel, want als ik er m'n TV mee bedien, zie ik een rood lichtje op de TV. :+
Nee, maar dat is dus nog minder zichtbaar voor mij, maar vermoedelijk ook voor de webcam waardoor het hele principe minder goed werkt.

Maar zoals base_ al stelde, is het misschien alleen een verschil in het zichtbare deel en werken ze allemaal ongeveer even goed. Dan moet ik dus nog precies dat kleine beetje zichtbare licht eruit zien te filteren.

Het lijkt me toch dat er wel een soort folie te krijgen moet zijn die IR door laat, maar de rest blokkeert. Helaas tot nu toe nog weinig kunnen vinden. Het materiaal van een floppy doet dat ook.
En die filters van Farnell zijn toch vrij prijzig en dat is ook niet echt dun (1mm).

[ Voor 27% gewijzigd door maikel op 09-02-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dus je belt 3M om een m2 floppymateriaal te kopen? als ze het hebben en ze zijn niet al te moeilijk kunnen ze je vast wel n schappelijk prijsje maken (ik weet dat 3M soms belachelijk dure producten eheft, zoals speciale non-geleidende vloeistof van 300 euro de liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Overbelichte ontwikkelde negatieffilm (ja dat spul waar we vroeger foto's mee maakten) schijnt ook vrij goed IR door te laten en zichtbaar licht te blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben op zoek naar een accu van zo'n 10Ah, 12V. Het enige wat ik tegenkom zijn loodaccu's maar die hebben een nogal lange laadtijd dus ik wil een nikkel of lithium accu hebben. Die kan ik echter nergens vinden. Hebben jullie nog een idee?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja, cellen aan elkaar koppelen. 5 AA's is al genoeg bijv.

[ Voor 29% gewijzigd door mace op 09-02-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

mace schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:03:
Ja, cellen aan elkaar koppelen. 5 AA's is al genoeg bijv.
Ja, dan moet ik er dus 5 parallel zetten en dat nog eens 10 in serie. Wordt wel een erg groot netwerk aan batterijen... En als die die zo in serie en parallel staan, kan je ze dan wel gewoon opladen terwijl ze aan elkaar hangen? (laadvoltage aanpassen uiteraard...)

Maar zijn die dingen (nikkel of lithium) niet gewoon als 12V te koop??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zie ze bij DX tot 7.4V gaan , maar je zou er eventueel 3 van 3.7V in serie kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Boudewijn schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:53:
Ik zie ze bij DX tot 7.4V gaan , maar je zou er eventueel 3 van 3.7V in serie kunnen zetten?
DX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dealextreme

Goedkope chinese dingetjes winkel, maar prima als je weet wat je zoekt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-08 11:14
ik ben toch maar weer even bezig aan m'n systeem om draadloos stroom over te zenden met inductie, maar ik heb een vraagje. ik moet dan natuurlijk een wisselend magnetisch veld hebben. als ik nou met een blokgolf generator een mosfet schakel op een hoge frequentie waarmee ik afwisselend +5V en 0V op mijn spoel zet, krijg ik dan ook een sterk wisselend magnetisch veld? of moet ik afwisselend schakelen tussen +5V en -5V?
dit brengt dan nl weer problemen met zich mee mbt de voeding die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

almightyarjen schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:19:
[...]

Ja, dan moet ik er dus 5 parallel zetten en dat nog eens 10 in serie. Wordt wel een erg groot netwerk aan batterijen... En als die die zo in serie en parallel staan, kan je ze dan wel gewoon opladen terwijl ze aan elkaar hangen? (laadvoltage aanpassen uiteraard...)

Maar zijn die dingen (nikkel of lithium) niet gewoon als 12V te koop??
Ohja, ik was vergeten dat het 12v moest zijn. :P

Nouja, dan met lithium cellen aan de slag? Zo maken ze zo'n beetje alle grote accu's tegenwoordig. (zoals in de prius bijv.)

Gewoon een bult 18650 cellen aan elkaar knopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een R/C lipo pack nemen, 2x 5000mah 3 cell packs van HobbyCity bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oddish2211 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 08:28:
ik ben toch maar weer even bezig aan m'n systeem om draadloos stroom over te zenden met inductie, maar ik heb een vraagje. ik moet dan natuurlijk een wisselend magnetisch veld hebben. als ik nou met een blokgolf generator een mosfet schakel op een hoge frequentie waarmee ik afwisselend +5V en 0V op mijn spoel zet, krijg ik dan ook een sterk wisselend magnetisch veld? of moet ik afwisselend schakelen tussen +5V en -5V?
dit brengt dan nl weer problemen met zich mee mbt de voeding die ik heb.
neehoor, tussen 0 en 5v is ook goed, dan komt dr effectief gewoon n wisselstroom van 2.5v op te staan... is prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je wilt echt geen DC component door je spoel hebben hoor.... Geeft alleen maar nutteloze verwarming.
Het simpelste is een fikse condensator in serie met de spoel zetten.

[ Voor 48% gewijzigd door joopv op 10-02-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
oddish2211 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 08:28:
als ik nou met een blokgolf generator een mosfet schakel op een hoge frequentie waarmee ik afwisselend +5V en 0V op mijn spoel zet, krijg ik dan ook een sterk wisselend magnetisch veld? of moet ik afwisselend schakelen tussen +5V en -5V?
Tussen 0 en 5V schakelen is gemiddeld 2,5V DC door je spoel, dat gaat zoals hierboven wordt vermeld flink warm worden. Een condensator in serie is een optie, of een H-brugschakeling, ik denk dat je zoiets zoekt: http://en.wikipedia.org/wiki/Push-pull_converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 09:27:
Of een R/C lipo pack nemen, 2x 5000mah 3 cell packs van HobbyCity bijvoorbeeld.
Hobby city heeft veel accu's, heel veel accu's :X Daar moet wel iets tussen zitten, ik ga eens kijken. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

waarom moeten die kristaldingen zo huge zijn? hij is net zo groot als mn hele microcontroller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

AlexanderB schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:45:
waarom moeten die kristaldingen zo huge zijn? hij is net zo groot als mn hele microcontroller..
Waarschijnlijk vanwege de resonantiefrequentie van het gebruikte materiaal...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-08 15:12
Je gebruikt klassieke kristallen (klik voor foto) in SMD package? Er bestaan oscillatoren en kristallen die 6 x 4 x 1 mm (ongeveer) zijn (klik voor foto), kleiner heb ik ze nog niet gezien.
RC oscillator kan veel kleiner, maar dan ga je véél precisie verliezen.

Edit: ik bedenk me nu dat dat eigenlijk ideaal is: stukje dubbelzijdige tape op (klassiek trough-hole) kristal en vastplakken bovenop de µC, verlies je enkel de ruimte van 2 via's, kleiner kan niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 11-02-2010 19:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AlexanderB schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:45:
Een kristal trilt. Letterlijk, mechanisch. De 'geluidssnelheid' in het kristalmateriaal is wat de afmetingen bepaalt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• LED-Maniak
[quote]naftebakje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:34:
Je gebruikt klassieke kristallen (klik voor foto) in SMD package? Er bestaan oscillatoren en kristallen die 6 x 4 x 1 mm (ongeveer) zijn (klik voor foto), kleiner heb ik ze nog niet gezien.

Edit: ik bedenk me nu dat dat eigenlijk ideaal is: stukje dubbelzijdige tape op (klassiek trough-hole) kristal en vastplakken bovenop de µC, verlies je enkel de ruimte van 2 via's, kleiner kan niet meer.
[/quote]

Kristallen zijn er nog kleiner:

nvm. Je linkjes zijn omgedraaid :P

Hier interne foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.swatchgroup.com/var/swatchgroup/storage/images/brands_and_companies/electronic_systems/micro_crystal/micro_crystal/1100-8-eng-US/micro_crystal.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 11-02-2010 20:29 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 22:34

Part

Helemaal niets.....

naftebakje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:34:

Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/144810207-40.jpg
2x2,5mm
Gewoon bij farnell te bestellen.

• mux
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Kwartsietkristallen zijn inderdaad zo groot als through-hole spul. Inmiddels bestaan er echter ook MEMS-oscillatoren (juist ook voor de lage frequenties zoals 32.768 kHz, tot 20 MHz) die ruwweg even groot als een 0805 zijn. Zie je heel veel terug op harde schijven en andere plekken waar de hoogte van SMD componenten beperkt is.

edit: zelf ook nog zoeentje gebruikt, precies die hierboven mij.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 11-02-2010 21:07 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

naftebakje schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:34:

hm, slecht plan, heb een atmega TQFP32, en de clock pootjes zitten naast elkaar..

kleine smd versies zal in eens naar kijken :) thnx.

[edit:] of boeiend, ruimtegebrek is geen bezwaar, vond het alleen n beetje buitenproportioneel dat de kristal + caps dezelfde footprint hebben als de atmega.. maargoed, ze vallen toch in het niet op de printruimte die ik beschikbaar heb..
zal zo ff posten wat ik al heb :)

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 12-02-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ik zit met iets raars:

Ik ben een beginner met electronica, en mij is geleerd dat als ik iets wil solderen dat de verbinding dan moet gaan glimmen. Nu lukt dit me prima op school, met een soldeerstation enzo, maar thuis wordt de verbinding na enkele seconden weer dof (met mijn 12W soldeerbout). Weet iemand hoe dit komt, en vooral hoe ik het op kan lossen. Of hebben jullie zoiets van als het werkt moet je er niets meer aan doen...

Verder heb ik ook geprobeerd de soldeerbout meer opwarmtijd te geven, maar dit veranderde de zaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

glimmen of dof heeft eigenlijk meer te maken met het soort tin dat je gebruikt. Waar je op moet letten is dat beide oppervlakken schoon, droog en vetvrij zijn, beide oppervlakken die aan elkaar verbonden moeten worden verhit worden en het soldeer goed vloeit tussen de oppervlakken. Gebruik ook soldeer met harskern, dat verlaagt de oppervlaktespanning en bijt oppervlakte-oxidatie weg. Het soldeeroppervlak moet na afkoelen concaaf zijn, niet convex, en aan alle kanten van de verbinding doorlopen (geen gaten of belletjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

ja dat is mij idd ook vertelt van dat conclaaf ipv convex, bedankt voor je heldere uitleg, gelukkig wekt het gewoon, en daar ben ik al zat blij mee, en ook ben ik er blij mee dat ik niet hoef te gaan klooien om deze verbinding glimmend te krijgen!

[ Voor 25% gewijzigd door windwarrior op 19-02-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08 08:44

Gwannoes

Solderen moet je leren

En als je loodvrije tin gebruikt wordt het ook al lastig om het te laten glimmen...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja het punt is dus dat de overblijvende hars in je flux naar het oppervlak van het soldeer wil, daar blijft nadat de verbinding is gemaakt en je verbinding een beetje dof uiterlijk geeft. Zeker als je je verbinding snel hebt gelegd begint de flux gewoon lekker je soldeer te oxideren en wordt het helemaal dof, zelfs met een loodverbinding. Zoals gezegd wordt loodvrij altijd dof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 12:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Even een snel vraagje:

Zijn er naast de Aoyue 936 en 937 ook nog andere mooie instap-stations?
Die van Weller zijn aardig aan de prijs, maar misschien zie ik een merk over het hoofd.

Ik heb nu ruk station die al een tijdje een brom geluid maakt (die 50 Hz toon). Volgens mij is die een keer oververhit geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm die 50Hz brom: emerge hotglue? :P.

Verder is aoyue aardig, of mischien HQ of velleman? (veel hetzelfde met andere sticker trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Boudewijn schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:38:
Hmm die 50Hz brom: emerge hotglue? :P.
Hmm, iemand die ik ken heeft wel zo'n hetelijm-pistool. Maar normaal is dat toch met coil-whine? Dat zit toch niet in de 'bout' van het soldeerstation?
Verder is aoyue aardig, of mischien HQ of velleman? (veel hetzelfde met andere sticker trouwens).
Wat ik nu heb is volgens mij een rebrand Velleman, maar daar ben ik dus niet zo over te spreken... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Bolletje92 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:33:
Even een snel vraagje:

Die van Weller zijn aardig aan de prijs, maar misschien zie ik een merk over het hoofd.

Ik heb nu ruk station die al een tijdje een brom geluid maakt (die 50 Hz toon). Volgens mij is die een keer oververhit geraakt.
En 2ehands?

Een Weller WTCP-S koop je voor 50 eur. Hoogstens een keer een nieuw puntje erop. Losse bout is nog goedkoper, en dat ding kan gewoon op een willekeurige 24V voeding.
Op de magnasatschakelaar na (kost iets van 25 eur nieuw) zijn ze onverwoestbaar imho.

* DJSmiley heeft zelf 2 Wellers.
Zoek alleen nog een keer een goed heteluchtstation.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 12:49

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Bolletje92 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 22:33:

Een Ersa RDS80 is wel een leuk station, heb er zelf eentje thuis staan. Minpuntje in vergelijking met Wellers is de stuggere pvc kabel naar de bout ipv de soepele teflon kabels bij Weller. Ook is de standaard meegeleverde punt veel te lomp voor de meeste elektronica, maar je kan wel een ruim assortiment tippen krijgen.
Ik meen mij te herinneren dat ik er ongeveer 120 € voor betaald heb, maar zie net bij Conrad dat ie daar op dit ogenblik 179 € kost. Dan is het prijsverschil met een Weller nu ook weer niet meer zo groot (WS81 is een schitterend station en kost 235 €) :X

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb 2de hands spullen nog niet echt bekeken. Volgens mij doen veel mensen hem ook pas weg als hij niet meer zo goed is.
The Bad Seed schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 23:36:
[...]

Een Ersa RDS80 is wel een leuk station, heb er zelf eentje thuis staan. Minpuntje in vergelijking met Wellers is de stuggere pvc kabel naar de bout ipv de soepele teflon kabels bij Weller. Ook is de standaard meegeleverde punt veel te lomp voor de meeste elektronica, maar je kan wel een ruim assortiment tippen krijgen.
Ik meen mij te herinneren dat ik er ongeveer 120 € voor betaald heb, maar zie net bij Conrad dat ie daar op dit ogenblik 179 € kost. Dan is het prijsverschil met een Weller nu ook weer niet meer zo groot (WS81 is een schitterend station en kost 235 €) :X
Ersa RDS80 kwam ik ook tegen, maar ik schrok nogal van de prijs. Toen dacht ik net als jij dat ik dan wel voor een Weller kon gaan.

Het prijsverschil is alleen wel erg groot, die Aoyue's kosten nog onder de 50 terwijl een stapje hoger al gelijk 100+ is :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bolletje92 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 23:47:
[...]

Ik heb 2de hands spullen nog niet echt bekeken. Volgens mij doen veel mensen hem ook pas weg als hij niet meer zo goed is.
Nee hoor, ik heb zelf ook wel eens een station weggedaan omdat het een andere soort punten had (WECP-20).
Ding was prima in orde, maar ik wil niet 3 sets (heb al een WSD81 en een WTCP-S station) op de planl hebben liggen.

Bedrijven die loodvrij gaan zullen ook nog wel een stel boutjes weg gedaan hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=33506241,noline]Ik heb nu ruk station die al een tijdje een brom geluid maakt (die 50 Hz toon). Volgens mij is die een keer oververhit geraakt.
Heb ik ook gehad. Af en toe een tik en het was over. Trafo opnieuw vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

boutjes? gewoon nieuwe punt dr op en loodvrij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Woei, nieuwe equipment onderweg van Eleshop: Owon PDS5022 digiscoop, twee 2A/15V labvoedingkjes en een hoop kleine meuk. Maak er wel foto's van als het morgen of woensdag binnen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
laat je ervaringen horen aub :) met name over de scope.

zou zelf graag een scope hebben, maar hoor nogal wisselende verhalen over de owon modellen, vandaar m'n vraag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nick_haak schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:19:
laat je ervaringen horen aub :) met name over de scope.

zou zelf graag een scope hebben, maar hoor nogal wisselende verhalen over de owon modellen, vandaar m'n vraag dus :)
Ik neem hem wel eens grondig onder de loep, bovendien denk ik dat je echt niet veel goedkopere scopes gaat krijgen. Of je moet een tweedehands CRT vinden, de Owon vond ik juist zo handig omdat ie goed compact is (een buis knal je niet zomaar in een tas) en het ding doet zijn werk. Ik doe hier geen professioneel onderzoeks- of HF-werk, dus ik denk dat die 25MHz wel genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
inderdaad, deze prijsklasse bevalt me wel, voor een nieuwe scope.
maar ik lees veel over problemen om hem op de pc aan te sluiten, software gezeik enzo.

wat dat betreft kwamen de rigol scopes (stapje duurder) veel beter uit de bus.

maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen :) misschien waren die mensen met problemen gewoon zo onhandig als de ********

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
oei, 25MHz? Met een beetje werk haal je die snelheid makkelijk met bijvoorbeeld een AVR en probleem is dat je dan maar heel weinig samples kan nemen omdat je tegen de max van de scope aan zit.

Persoonlijk zou ik eerder een 100MHz scope nemen met logic analyzer. Dan kan je even vooruit.
Moet er nog steeds een halen overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die zijn dan ook een stukje duurder...

Ik heb zelf een 100MHz analoge tek (465) en een 60MHz digitale tek.
Beide dual input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 15:53
Voor dat geld had je mijns inziens beter de RIGOL DS1052E (50MHz) gehaald. Ietsjes goedkoper en op papier een pak beter, komt ook erg goed uit reviews. Ik zal het snel weten, want er komt er een mijn richting uit vanuit china :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wartos schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 01:29:
Voor dat geld had je mijns inziens beter de RIGOL DS1052E (50MHz) gehaald. Ietsjes goedkoper en op papier een pak beter, komt ook erg goed uit reviews. Ik zal het snel weten, want er komt er een mijn richting uit vanuit china :p
Hij mag dan wel goedkoper zin op DX (400USD), maar vergeet even de importheffingen niet. Dan komt er al gauw 50-60 euro bij aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 15:53
goh, das een kwestie van (on)geluk hoor, ik heb nog nooit heffingen moeten betalen op leveringen van DX, dus ik hoop hier ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 22 februari 2010 @ 23:37:
Persoonlijk zou ik eerder een 100MHz scope nemen met logic analyzer. Dan kan je even vooruit.
Moet er nog steeds een halen overigens..
Op mijn werk heb ik een agilent 54622D om mee te spelen.
Briljant apparaat is dat. Al heb ik al toepassingen gehad waarbij de 100MHz ook te weinig was. :/

Maar ja, zo heb ik meer leuke speeltjes. Zoals 3,5 GHz spectrum analyzers enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

En Sprite heeft weer eens Hackaday gehaald.

Mooi project, levert wel weer wat inspiratie voor een soortgelijk project wat ik samen met een vriend aan het doen ben, maar dat wordt waarschijnlijk iets meer standaard...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik denk dat er ondertussen wel genoeg LED projecten voorbij zijn gekomen. Erg indrukwekkend is het allemaal niet meer en ook allemaal allang eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het wordt wel steeds makkelijker om te doen en goedkoper. Maar Sprite heeft wel een wat ingewikkeldere variant gemaakt die per segment aan te sturen is met attiny's en RS485.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zoiets is al redelijk standaard aan het worden.

Individueel addresseerbaar per led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lithiumion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-08 14:50
Wie zou mij kunnen helpen met mijn probleem?
Ik ben in het bezit van een oranje flitslamp, (zo'n 12 volt ding voor op een auto), met een probleem.
Als ik hem namelijk aansluit op een accu dan: doet hij niks of knippert een paar keer onregelmatig en stopt dan weer. Vaak hoor ik nog een klik geluid eruit komen. Weet iemand misschien wat er aan de hand is en of dit enigszins te repareren is of kan ik er beter niet aan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je een schema of een type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
dbeijer85 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:49:

Mooi project, levert wel weer wat inspiratie voor een soortgelijk project wat ik samen met een vriend aan het doen ben, maar dat wordt waarschijnlijk iets meer standaard...
Hoe worden dit soort dingen nu gemaakt zonder onnodig veel componenten te gebruiken? Als elke LED afzonderlijk aan te sturen moet zijn (via PWM) zou ik, met mijn beperkte kennis, per LED al een microcontroller (ik heb Atmega8's liggen met 3 PWM-uitgangen) gebruiken. Dat zou echter wel een hoop microcontrollers gaan kosten.

Wellicht is er iets met een schuifregister te doen of zo? Daar heb ik echter nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

maikel schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:01:
[...]

Hoe worden dit soort dingen nu gemaakt zonder onnodig veel componenten te gebruiken? Als elke LED afzonderlijk aan te sturen moet zijn (via PWM) zou ik, met mijn beperkte kennis, per LED al een microcontroller (ik heb Atmega8's liggen met 3 PWM-uitgangen) gebruiken. Dat zou echter wel een hoop microcontrollers gaan kosten.
Software PWM op een GPIO pin, het is niet alsof je Atmel naast het dimmen van LEDs veel te doen heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08

DaWaN

'r you wicked ??

Bovendien is een PWM frequentie van 120Hz voldoende voor een LED :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ok, maar dan nog: is dat de meest efficiente methode? In het geval van een Atmega8 heb je 24 pinnen, waarvan je er dan nog een paar gebruikt voor de aansturing. Aangezien het RGB is, moet je per LED al drie pinnen gebruiken. Dan zou je dus per 8 LED's een microcontroller kwijt zijn.

Of zie ik 't verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

maikel schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:44:
Ok, maar dan nog: is dat de meest efficiente methode? In het geval van een Atmega8 heb je 24 pinnen, waarvan je er dan nog een paar gebruikt voor de aansturing. Aangezien het RGB is, moet je per LED al drie pinnen gebruiken. Dan zou je dus per 8 LED's een microcontroller kwijt zijn.

Of zie ik 't verkeerd?
Je hebt inderdaad 24 I/O pins, waarvan je er waarschijnlijk één of twee al kwijt bent aan het opvangen van stuursignalen (SPI, I2C of UART). Maar 8 LEDs hoeft niet het maximum te zijn, als je gaat multiplexen kun je makkelijk een paar honderd LEDs aansturen:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=JlkopZH6_eI]

Hier heb ik in totaal (inclusief voeding, aarde en de rataplan) maar 14 pins naar de module hoeven sturen. De rest wordt via een paar externe schuifregisters in dat geval op de goeie plaats gezet.

De grootste beperking voor het aantal LEDs is in principe de snelheid van je ATMEGA, sinds dat de refresh-rate van de hele boel bepaalt en uiteindelijk dus de kwaliteit van je plaatjes. Meer LEDs achter elkaar aansturen betekent een hogere kloksnelheid nodig.

Verwijderd

Ik ben vanmiddag zo slim geweest een LPT kabel te kopen, maar aangezien ik eigenlijk alleen de connector nodig heb moet ik nou dus alles door gaan meten welk kabeltje aan welke pin verbonden zit... Handiger is dus om een losse connector te bestellen, weet iemand van jullie waar ik die kan bestellen? Ben al een tijdje aan het zoeken maar kan er geen vinden, gaat om een male variant.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:48:
Ik ben vanmiddag zo slim geweest een LPT kabel te kopen, maar aangezien ik eigenlijk alleen de connector nodig heb moet ik nou dus alles door gaan meten welk kabeltje aan welke pin verbonden zit... Handiger is dus om een losse connector te bestellen, weet iemand van jullie waar ik die kan bestellen? Ben al een tijdje aan het zoeken maar kan er geen vinden, gaat om een male variant.
Bedoel je de centronics of de DB25 kant?

De db25 (PC) zijde kun je gewoon bij elke electronicaboer halen.. Centronics ook wel met een beetje geluk, en anders is het altijd bestelbaar.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

bij de lokale electronica zaak? :) en anders, iedere willekeurige electronica online onderdelen verkoop.
desnoods haal je een complete kabel met openschroefbare (let op, geen dichtgegoten) connectors uit de eurobak bij de 2ehandszaak..

Verwijderd

Ben niet zo thuis in het wereldje dus nogal jargon voor mij... Ik heb dus het gelijk een dichtgegoten kabel te hebben gekocht, oftewel ik heb er niets aan! Ik zal morgen nog eens even terugfietsen naar de lokale boer, technica in nijmegen.. Iemand die weet of de aardige man die connectoren verkoopt? Dan weet ik zeker dat ik niet voor niets fiets! :)

Even plaatje gegooled, ik bedoel de DB25 kant

edit: Zojuist gehaald. €2,05 voor een stukje krimpkous en een DB25 connector. Top zaakje! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 20:22 ]

Verwijderd

Een Mega8 heeft maar 23 I/O poorten, mits je reset disabled, maar dat terzijde. Als je reset gewoon enabled laat en 1 (RX) pin gebruikt heb je nog steeds 21 I/O poorten. Door middel van charlieplexing kan je daarmee 420 leds aansturen. Ik zou dan wel op 16Mhz gaan draaien omdat er maximaal 1 led tegelijk aan kan zijn.

Theoretisch zou je dan dus 140 RGB leds aan kunnen sturen, dat vergt echter wel flink wat denkwerk ... je moet common cathode en common anode leds door elkaar gebruiken en een manier vinden om (snel) een kleur te matchen naar in/uit te schakelen pinnen.

Wellicht dat iets als gugaplexing (kan zelfs 2 keer meer leds aan!) of chipiplexing (popup) dit wat makkelijker maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn ouders hebben een home cinema systeem gekocht. Een 5.1 panasonic gevalletje. De specs van de versterker geven 125W RMS voor de front en rear speakers (3Ω) en 250W RMS voor de center en bas (6Ω). 1000W in het totaal dus. Er staat ook nog iets van 590W DIN vermogen, maar dat is toch een oude eenheid?

De algemene specs van het apparaat spreken over 130W voor het hoofdapparaat! 130W? Wat verstaan ze nu onder 130W. Is dat alles buiten het versterker gedeelte? Ik ken wel wat van vermogen en zo maar hier begin ik toch te twijfelen. Dit kan toch niet? Ik bedoel dat is zelfs nog niet genoeg vermogen om alleen de center voluit te laten spelen. Mis ik ergens iets? Of ben ik juist om dit in twijfel te trekken en zou die gewoon minstens een ~1000W voeding moeten hebben om de versterker van genoeg vermogen te kunnen voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Welkom in de wondere wereld van versterker-watts... 130W is vermoedelijk het totale opgenomen vermogen van het complete apparaat (wel wat laag, het dubbele komt ook nog wel voor, maar meer doorgaans niet). De RMS-vermogens worden wellicht gehaald bij gebruik van 1 of 2 kanalen tegelijk, of alleen maar gedurende een fractie van een seconde zolang er nog energie in de afvlakelco's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Zohee weer een nieuw record in het zoeken van de grenzen: 125W x 2 (1kHz, 3ohms, 10% THD) -> 10% THD waauw, zal wel lekker klinken met zo'n vervorming op 1kHz (ergens midden in het audiobereik, bedenk zelf maar wat er aan de grenzen van het audiobereik gebeurd :X ). 3 Ohm speakers is ook niet echt gebruikelijk, heb je behoorlijk dikke kabels voor nodig. Er zal best wel een schakelende voeding in zitten met een redelijk vermogen maar 1000W lijkt me inderdaad aan de hoge kant. Wat staat er voor maximaal opgenomen vermogen op het apparaat zelf eigenlijk? Ik zie de laatste tijd steeds meer klasse D chips de kop op steken: http://www.ti.com/corp/do...tas5261/indextracking.htm , maar ik betwijfel de geluidkwaliteit bij dit soort eindtrappen, dit is ongeveer het omgekeerde van buizenversterkers imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ja, dat van dat reserve vermogen had ik wel al ergens gelezen, maar die versterker kan dus nooit alle kanalen tegelijk vol aansturen voor meer dan een (paar) mili-seconde(n) of zo.
Die 130W vind ik dus ook extreem laag, daar moet nog eens het verlies van de voeding en het vermogen voor de dvd/tuner/... vanaf. Ik had toch minstens 300W of zo verwacht.

Op het apparaat zelf staat ook alleen die 130W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

base_ schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:14:
Ik zie de laatste tijd steeds meer klasse D chips de kop op steken: http://www.ti.com/corp/do...tas5261/indextracking.htm , maar ik betwijfel de geluidkwaliteit bij dit soort eindtrappen, dit is ongeveer het omgekeerde van buizenversterkers imho
Zo'n eindtrap kan voor een enkele chip erg veel vermogen leveren.
Een Klasse D hoeft geen slechte versterker te zijn, het probleem is echter dat veel Klasse D versterkers puur met de kosten als enige eis zijn ontworpen. Een Klasse D hoeft niet slechter te zijn dan een Klasse AB maar meestal is dat wel zo... Aan de andere kant is een Klasse D met hetzelfde vermogen als een Klasse AB ook meestal een stuk goedkoper dus ja, blijft imho beetje appels en peren, voor iedereen wat wils (ik prefereer Klasse D :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Knap als er op het apparaat 130W staat en je er 1000W RMS uit kan halen idd, zo'n apparaat wil ik ook wel: gratis energie :+

@ DaWaN: zou je ook klasse D voor highend audio preferen, en zijn er al highend klasse D versterkers commercieel verkrijgbaar? Ik heb in de Elektor al wel wat leuke projectjes gezien maar daar was er ook een bij met behoorlijke kinderziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik heb hier een display van Samsung liggen, gekregen van een collega. Het display bevat één rij voor karakters (16 stuks) en daarboven een rij met 12 "achtjes". Als ik de spanning aansluit zijn de blokjes van de karakters donker, de "achtjes" zijn niet zichtbaar. Tevens bevat het display een aantal andere specifieke blokjes die kunnen oplichten. Volgens mijn collega is het display HD44780 compatible.

Dit is de bedrading die aanwezig is:

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l20/almightyarjen/display.jpg

Duidelijk is dat pootje 1, 3 en 12 0V zijn en dat pootje 2 +5V is.
Daarnaast zal pootje 11 dienen voor de backlight, aangezien die via een weerstand met de +5V is verbonden.

De vier gele draadjes zullen de datalijnen moeten zijn (al is de volgorde onduidelijk maar dat valt nog wel uit te vissen). Het gaat me om de groene, blauwe en grijze draad. Dit zullen wel de Enable, RS en R/W zijn. Maar is hier een standaard volgorde voor? Hoe vind ik uit welke welke is?

Op het display staat ook Samsung HK333 maar via google kan ik niets nuttigs vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

4 is waarschijnlijk Rs, 5 R/W (kan waarschijnlijk ook aan de grond)en 6 enable. En dan d0 tot d4 waarschijnlijk..
HD44780 is idd standaard, gewoon daar even op googlen..(het zou eventueel wel iets kunnen afwijken maar dat is trail en error dan..)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 02-03-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Mr_gadget schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:32:
4 is waarschijnlijk Rs, 5 R/W (kan waarschijnlijk ook aan de grond)en 6 enable. En dan d0 tot d4 waarschijnlijk..
HD44780 is idd standaard, gewoon daar even op googlen..(het zou eventueel wel iets kunnen afwijken maar dat is trail en error dan..)
Thanks... Wat betreft de RS, R/W en E had je het goed. 7 t/m 11 is d4 - d7. Logisch ook achteraf aangezien de HD44780 in 4-pins mode d4 - d7 gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
almightyarjen schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:06:
Als ik de spanning aansluit zijn de blokjes van de karakters donker, de "achtjes" zijn niet zichtbaar. Tevens bevat het display een aantal andere specifieke blokjes die kunnen oplichten. Volgens mijn collega is het display HD44780 compatible.
Ik ken dergelijke display's alleen als 2 rijen van 16 karakters.
Deze geven inderdaad 2 zwarte balken weer als je er alleen spanning op zet.
De display's moeten door een software aansturing geinitialiseerd worden.
Dan zijn de zwarte balken weg, en kun je er karakters naartoe sturen.

Kijk anders even of je een typenummer kunt vinden.
edit: zie dat je dat al had gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
DaWaN schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:39:
[...]

Een Klasse D hoeft geen slechte versterker te zijn, het probleem is echter dat veel Klasse D versterkers puur met de kosten als enige eis zijn ontworpen.
Uh volgens mij hebben klasse D (en hoger) versterkers wel meer voordelen hoor. Veel efficienter, daardoor hoef je minder te koelen en gebruik je minder energie. En daardoor worden ze ook goedkoper ja, wat daar het probleem aan is snap ik niet precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

JER00N schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:49:
[...]
Uh volgens mij hebben klasse D (en hoger) versterkers wel meer voordelen hoor. Veel efficienter, daardoor hoef je minder te koelen en gebruik je minder energie. En daardoor worden ze ook goedkoper ja, wat daar het probleem aan is snap ik niet precies?
Audio kwaliteit is subjectief en het lijkt er -voor zover ik audiofielen begrijp- vooral op dat de hoeveelheid geld bepalend is voor de kwaliteit. Ook heeft hetgene wat ze kennen voorkeur.

Als je echter kijkt naar de meeste audio sets die verkocht worden dan weet je dat de meeste mensen dat bepalen a.d.h.v. de prijs.

Je hebt dus een soort tweestrijd tussen goedkope consumenten versterkers en audiofielen versterkers. De consumenten versterkers zijn zo gemaakt dat ze goede specs hebben en goedkoop zijn (klasse D) en de audiofielenversterkers mogen volgens het audiofielen geloof alleen van klasse AB zijn. Er zijn dus eigenlijk niet 'echte' kwaliteits klasse D versterkers. Al zouden die wel bestaan dan zouden ze te goedkoop zijn en dus geloven de audiofielen er dan niet in.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een pure rationele versterker, ik heb dus thuis gewoon lekker een consumenten ding staan en ik ben er tevreden mee :) Bovendien heb ik geen audio kwaliteits obsessie, het blijft toch een soort smaak kwestie. Ik heb hier 2 studio monitors met voldoende vermogen om de deurklinken te laten trillen en mocht ik bepaalde tonen missen dan stel ik mijn EQ wel ietsje anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2024
dbeijer85 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:49:

Hi,

Ik heb een vraagje, ik ben dit aan het maken: http://spritesmods.com/?art=rgbwall&page=3 Ik ben alleen een beetje een elektro noob maargoed ik moet ergens beginnen. Ik heb het printje ge-etst en alles erop gesoldeerd. Mijn eerste probleem is dat ik alleen een 16Mhz crystal heb liggen, kan ik deze gebruiken? 2de probleem.. ik heb de ATTiny2313 geprogrameerd de rgb.hex file van de site van Sprite_tm. Ik moet alleen de fuses nog programmeren, hoe moet ik deze zetten met AVR Studio, nu dat ik een 16Mhz crystal gebruik?

Ik ben natuurlijk ongeduldig en heb 1 boardje gebouwd en getest, als ik er nu 12v op zet dan gaat de rgb strip (wit) branden, alles gaat dus aan.. en daar blijft het bij.

Ik begrijp ook niet zo goed, ik zie dat Sprite_tm 7 boardjes gebruikt, hoe stel je de adressen in van de boardjes? zoals bij dmx? of hoeft dat niet? en kan ik gewoon eerst 1 board testen? of krijgt de MAX485 dan geen signaal?

Sorry voor de noob vragen..

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

RvBCrS

http://blog.morrison.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik ken de code niet dus ik weet niet of het gaat werken op 16MHz, maar wat wel zeker is is dat je processor langzamer loopt, en dus de PWM frequentie ook, je hebt dus kans dat het gaat flikkeren.
Pagina: 1 ... 17 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.