Hoi Qips/Kips,
Even een paar reacties, ik heb zelf namelijk ook de bachalor ET in Delft gedaan (begonnen in 2003), maar ben voor de master Systems and Control gaan doen (een master voor zowel ET als WB, waarvan de vakgroep tegenwoordig ondergebracht is bij 3mE)
Geniale docent. Ik had em voor Lineaire Algebra ipv Analyse, maar daar vond ik em wel te volgen. Hij heeft idd af en toe wat energie te veel, maar als je daar doorheen prikt is het een prima docent. Meest hilarische moment was toen hij met een bordenwisser een papieren vliegtuigje naar beneden wilde gooien wat in het rooster van de TL verlichting terecht was gekomen

. (en voor de zuurpruimen: dit is niet gemiddeld voor de TU, en nee dit was niet tijdens het college zelf maar tijdens de pauze)
Eventjes op wat zaken reageren:
- Natuurlijk is de wiskunde niet leuk, maar dat is voor mij niet het grootste struikelpunt. Voor mijn profielvakken had ik bij de eindexamens allemaal 9'ens en mijn propedeuse heb ik in één jaar gehaald.
Het beeld wat hier ook door anderen geschetst wordt (van de niet-enthousiaste docenten) herken ik helemaal niet. Voor Analyse had ik Roelof Koekoek, z'n humor is droog, maar z'n uitleg briljant. Hij doet ook best veel voor zijn studenten. Anderen van mijn jaar hadden Joost de Groot, die ook bekend stond om zijn enthousiasme, en ook regelmatig de docent-van-het-jaarverkiezing heeft gewonnen. De enige wiskundedocent die ik echt niet uit kon staan was Vermeer (voornaam ben ik even kwijt), daar heb ik Lineaire Algebra 2 van gehad, maar dat is gewoon een luie zakkenwasser. Ook voor de andere vakken staan me overwegend enthousiaste, actieve docenten voor de geest: Wouter Serdijn (electronica), Rob Remis (EM-golven), De Bruin (Complexe functietheorie), Lou Van der Sluis (Lineaire circuits, electriciteitsvoorziening, etc).
- Het is inderdaad vervelend als er zo'n boze en onpersoonlijke brief in je brievenbus valt; ik heb hem ook ontvangen (1\[/3] tentamen gehaald vorig kwartaal). Toch zegt het wel iets als je het eerste semester weinig haalt; je mist dan de basis. Ik hoop dat je je achterstand wel aan het inhalen bent! (Ik ben mentor van groep 7.)
Omdat ik nog van de "oude stempel" ben heb ik gelukkig geen last van dat BSA, maar het is inderdaad belachelijk dat studenten afgerekend worden op hun eerste halve jaar. Zeker omdat de aansluiting met VWO niet optimaal is (en dat wijt ik aan het VWO en niet aan het WO trouwens, het niveau van 2e-fasestudenten is op sommige vlakken echt laag)
Wat voor mij vooral speelt, is de vreselijk onsociale omgeving. Inderdaad docenten die ongeinteresseerd of onduidelijk zijn, maar ook studiegenoten waarmee je niet echt gezellig iets kan doen. Er zijn altijd wel mensen te vinden met wie ik wel goed kan omgaan, maar vaak zie ik ze een kwartaal later niet meer, omdat ze andere zaken aan hun hoofd hebben (studievereniging, oude vakken inhalen, naar een andere studie). Het is erg frustrerend als je elk kwartaal naar een nieuwe collegebuddy moet zoeken.
Dat herken ik absoluut niet! Voor dat verhaal over die docenten verwijs ik je naar mijn verhaal hierboven, met de meeste docenten kon ik vaak wel een afspraak maken als ik vragen had, of na college tijdens de pauze vragen stellen. Met de docenten van mijn master is dat zelfs nog veel beter dan bij elektro, daar kan je vrijwel altijd aankloppen bij hun kantoor voor vragen en heerst een zeer open sfeer. Er is een koffieruimte die zowel door de docenten als studenten gebruikt wordt... Ook de "ongezellige sfeer" met de medestudenten heb ik zeer anders ervaren: je kunt bij de ETV altijd langsgaan om koffie te drinken in de pauze (en die hebben ook vaak activiteiten buiten collegetijden om), en als je daar niet heen wilt (ik was er na een tijdje een beetje op uitgekeken; ik ging me meer met mijn eigen vereniging bemoeien dan met de studievereniging) kom je altijd bij de kantine wel iemand tegen waar je een praatje mee kunt maken. De enige reden dat ik later niet meer zo veel aansluiting had met de medestudenten was geheel aan mezelf te wijten: door een bestuursjaar en werk naast de studie was ik zo buiten het nominale traject gevallen dat ik de meeste mensen niet meer kende, en zelfs dan kwam ik nog oude bekenden tegen of maakte ik gewoon een praatje met de eerste de beste die ook interesse had.
Onlangs is er met veel studenten een gesprek geweest over de opleiding. Niet met de studieadviseurs, maar met de studieleiding. Het gaat namelijk zeer slecht met elektrotechniek te Delft. Daarom vroeg ik mij af of het op andere universiteiten ook zo gaat. Ik wacht nog wat reacties af...
Dat is erg jammer, want naar mijn idee is het een top-opleiding. Zijn het de studieresultaten? Het aantal inschrijvingen (daarvan had ik juist het idee dat die weer wat hoger werden)?
Assumption is the mother of all fuck-ups.