De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En ze hebben een hoop mond-op-mond reclame gehad. Veel meer mensen weten sparkfun nu wel te vinden..
laten we hopen dat ze zo hard groeien dat ze over een jaar weer nieuwe servers moeten testen :P

Hoewel ik 50 dollar voor een telefooncameraatje toch wel duur vind om te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Hoi Qips/Kips,

Even een paar reacties, ik heb zelf namelijk ook de bachalor ET in Delft gedaan (begonnen in 2003), maar ben voor de master Systems and Control gaan doen (een master voor zowel ET als WB, waarvan de vakgroep tegenwoordig ondergebracht is bij 3mE)
Mr.Qips schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:37:
Haha, Emiel kon ik altijd wel mee lachen. Een van de weinige enthousiaste docenten (dat deed 't hem voor mij vooral).
Geniale docent. Ik had em voor Lineaire Algebra ipv Analyse, maar daar vond ik em wel te volgen. Hij heeft idd af en toe wat energie te veel, maar als je daar doorheen prikt is het een prima docent. Meest hilarische moment was toen hij met een bordenwisser een papieren vliegtuigje naar beneden wilde gooien wat in het rooster van de TL verlichting terecht was gekomen :). (en voor de zuurpruimen: dit is niet gemiddeld voor de TU, en nee dit was niet tijdens het college zelf maar tijdens de pauze)
Eventjes op wat zaken reageren:
- Natuurlijk is de wiskunde niet leuk, maar dat is voor mij niet het grootste struikelpunt. Voor mijn profielvakken had ik bij de eindexamens allemaal 9'ens en mijn propedeuse heb ik in één jaar gehaald.
Het beeld wat hier ook door anderen geschetst wordt (van de niet-enthousiaste docenten) herken ik helemaal niet. Voor Analyse had ik Roelof Koekoek, z'n humor is droog, maar z'n uitleg briljant. Hij doet ook best veel voor zijn studenten. Anderen van mijn jaar hadden Joost de Groot, die ook bekend stond om zijn enthousiasme, en ook regelmatig de docent-van-het-jaarverkiezing heeft gewonnen. De enige wiskundedocent die ik echt niet uit kon staan was Vermeer (voornaam ben ik even kwijt), daar heb ik Lineaire Algebra 2 van gehad, maar dat is gewoon een luie zakkenwasser. Ook voor de andere vakken staan me overwegend enthousiaste, actieve docenten voor de geest: Wouter Serdijn (electronica), Rob Remis (EM-golven), De Bruin (Complexe functietheorie), Lou Van der Sluis (Lineaire circuits, electriciteitsvoorziening, etc).
- Het is inderdaad vervelend als er zo'n boze en onpersoonlijke brief in je brievenbus valt; ik heb hem ook ontvangen (1\[/3] tentamen gehaald vorig kwartaal). Toch zegt het wel iets als je het eerste semester weinig haalt; je mist dan de basis. Ik hoop dat je je achterstand wel aan het inhalen bent! (Ik ben mentor van groep 7.)
Omdat ik nog van de "oude stempel" ben heb ik gelukkig geen last van dat BSA, maar het is inderdaad belachelijk dat studenten afgerekend worden op hun eerste halve jaar. Zeker omdat de aansluiting met VWO niet optimaal is (en dat wijt ik aan het VWO en niet aan het WO trouwens, het niveau van 2e-fasestudenten is op sommige vlakken echt laag)
Wat voor mij vooral speelt, is de vreselijk onsociale omgeving. Inderdaad docenten die ongeinteresseerd of onduidelijk zijn, maar ook studiegenoten waarmee je niet echt gezellig iets kan doen. Er zijn altijd wel mensen te vinden met wie ik wel goed kan omgaan, maar vaak zie ik ze een kwartaal later niet meer, omdat ze andere zaken aan hun hoofd hebben (studievereniging, oude vakken inhalen, naar een andere studie). Het is erg frustrerend als je elk kwartaal naar een nieuwe collegebuddy moet zoeken.
Dat herken ik absoluut niet! Voor dat verhaal over die docenten verwijs ik je naar mijn verhaal hierboven, met de meeste docenten kon ik vaak wel een afspraak maken als ik vragen had, of na college tijdens de pauze vragen stellen. Met de docenten van mijn master is dat zelfs nog veel beter dan bij elektro, daar kan je vrijwel altijd aankloppen bij hun kantoor voor vragen en heerst een zeer open sfeer. Er is een koffieruimte die zowel door de docenten als studenten gebruikt wordt... Ook de "ongezellige sfeer" met de medestudenten heb ik zeer anders ervaren: je kunt bij de ETV altijd langsgaan om koffie te drinken in de pauze (en die hebben ook vaak activiteiten buiten collegetijden om), en als je daar niet heen wilt (ik was er na een tijdje een beetje op uitgekeken; ik ging me meer met mijn eigen vereniging bemoeien dan met de studievereniging) kom je altijd bij de kantine wel iemand tegen waar je een praatje mee kunt maken. De enige reden dat ik later niet meer zo veel aansluiting had met de medestudenten was geheel aan mezelf te wijten: door een bestuursjaar en werk naast de studie was ik zo buiten het nominale traject gevallen dat ik de meeste mensen niet meer kende, en zelfs dan kwam ik nog oude bekenden tegen of maakte ik gewoon een praatje met de eerste de beste die ook interesse had.
Onlangs is er met veel studenten een gesprek geweest over de opleiding. Niet met de studieadviseurs, maar met de studieleiding. Het gaat namelijk zeer slecht met elektrotechniek te Delft. Daarom vroeg ik mij af of het op andere universiteiten ook zo gaat. Ik wacht nog wat reacties af...
Dat is erg jammer, want naar mijn idee is het een top-opleiding. Zijn het de studieresultaten? Het aantal inschrijvingen (daarvan had ik juist het idee dat die weer wat hoger werden)?

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Eigenlijk was ik op zoek naar reacties van studenten van Eindhoven/Twente, maar bedankt voor de reacties tot nu toe :P .

Natuurlijk zijn de docenten heel kundig etc. Zelfs Vermeer vond ik goed, hij legt heel duidelijk en uitgebreid uit wat er bedoeld wordt bij lineaire algebra. Het probleem met de docenten is meer dat ze verschillende onderdelen van hun vak niet goed combineren. Neem nou bijvoorbeeld v/d Sluis. Superaardige gast, altijd grappig, zorgt voor een gezellige les. Maar nu hebben we energievoorziening, waarbij de colleges echt helemaal nergens over gaan (het zijn een soort lunchlezingen, heel gezellig en interessant) en het tentamen daar ook niets mee te maken heeft. Het tentamen slaat ook niet op het boek, dus wat moet je dan leren? Volgens medestudenten: oude tentamens. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat een vak zo in elkaar zit.

Zo zijn er wel meer docenten waarbij het tentamen afwijkt van de colleges (andere stof, moeilijker). Persoonlijk ervaar ik dit als zeer storend, omdat ik op deze manier een tentamen niet goed kan voorbereiden.

De ETV is inderdaad wel gezellig. Ik ben er redelijk actief (vorig jaar diescommissie, dit jaar jaarboek). Maar de mensen die ik bij de ETV zie, zie ik weinig in college.

Het aantal inschrijvingen was dit jaar inderdaad gestegen. Ik geloof dat er dit jaar 110 eerstejaars waren, waarvan 6 meiden (:*)). De helft daarvan heeft een negatief studieadvies gekregen, omdat de tentamens van het eerste kwartaal erg slecht gemaakt zijn.

Mijn persoonlijke onderzoekje is eigenlijk: gaat het op de andere elektrotechniekopleidingen ook zo, of is dit Delft-specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Het grootste probleem dat EL zo slecht gaat op Delft is inderdaad te wijten aan de VWO opleiding, je komt gewoon in een compleet andere wereld.
Pas je je daar niet op aan dan gaat het hard mis. Bovendien lijkt de instelling van de studieadviseurs zo te zijn dat je extreem gemotiveerd moet zijn of anders rot je maar op. Het is dus belangrijk dat je de lessen blijft volgen, je huiswerk maakt etc. Als je dat netjes doet zijn de docenten erg aardig, doe je dat niet dan komen ze volledig onsociaal over; imho hebben zij daar alle recht toe. Vermeer riep dat (tussen de zweetdruppels van z'n hoofd en de chocolade geur door) ook continu: "Doe je huiswerk anders zie ik je het volgende kwartaal niet meer".

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bij mij op de opleiding ging het net zo. Goed ik doe geen WO elektrotechniek maar HBO Elektrotechniek.
in mijn eerste jaar waren we met honderd. Aan het einde van het eerste jaar hadden er 17 mensen hun P gehaald nog eens 17 mensen hadden meer dan 40 studiepunten of andere redenen waardoor ze mochten blijven. Puntje bij paaltje zijn er nu nog een stuk of 30 man over van de originele groep.
Bij de jaren na ons heb ik ongeveer dezelfde ontwikkeling gezien.
Belangrijkste struikelpunt bij ons is de wiskunde. Veel eerstejaars vinden dat lastig. Zeker als je de HAVO of het VWO op je dooie gemak bent doorgelopen is de wiskunde ineens goed aanpoten. Leraren gaan snel door de stof en de toepassing van het geleerde is vaak pas het volgende kwartaal relevant.

Mijn advies is probeer de wiskunde bij te houden en de rest volgt daar vanzelf achter aan. Je hoeft geen hoge cijfers er voor te halen als het maar voldoendes zijn.

Oh en doe de groeten aan het bestuur van Ohmega als je ze ziet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Is er toevallig iemand hier die een 74HC125/74HCT125/74LVC125 heeft liggen in SMD formaat?
De shops hebben hem niet en ik ben zelf afgescheept met een 74LS125.. deze gaat niet tot 3 volt en werkt dus niet voor mijn toepassing.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

joepie, de 32k limiet is van de AVR Dragon af. Je kan er nu dus ook ATMEGA 128 mee debuggen. Gisteren even geprobeerd en het gaat inderdaad. wel even de laatste versie van AVRSTUDIO downloaden maar dan kan je dus zonder problemen de JTAG aansluiting gebruiken bij de grotere chips.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 12:12:
Is er toevallig iemand hier die een 74HC125/74HCT125/74LVC125 heeft liggen in SMD formaat?
De shops hebben hem niet en ik ben zelf afgescheept met een 74LS125.. deze gaat niet tot 3 volt en werkt dus niet voor mijn toepassing.
Farnell heeft hem gewoon hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

virus.elektro schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:44:
bij mij op de opleiding ging het net zo. Goed ik doe geen WO elektrotechniek maar HBO Elektrotechniek.
in mijn eerste jaar waren we met honderd. Aan het einde van het eerste jaar hadden er 17 mensen hun P gehaald nog eens 17 mensen hadden meer dan 40 studiepunten of andere redenen waardoor ze mochten blijven.
Mijn zoon doet de lerarenopleiding Engels. Na de herfstvakantie was z'n initieele groep van 30 gekrompen naar een man of 12. Het Is Overal Kut™ :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij mijn masteropleiding is er in een jaar niemand van de 30 mensen afgevallen.
Okay ik deed dan wel informatica, maar toch.... ook een lompe beta studie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nav :Boudewijn in "[Discussie] Arduino-topic"

Tsja dat klopt, maar als ik bij Farnell\dickbest\whatever een IC kan kopen voor 2E doe ik dat meestal wel.
Echter ken ik ook diverse mensen die gewoon een complete toepassing bij elkaar samplen en daar verder niets mee willen doen (wat betreft verdere aankopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Da's natuurlijk wel een beetje not done. Ik ken alleen weinig mensen die heftig samplen en blijkbaar op magische wijze ook goedkoop bordjes maken en een gratis chinees layout laten doen, en daarna niet elektronica for a living gaan doen ofzo. En tsja, een hoop kritiek spul is ook gewoon niet te samplen of anderszins spotgoedkoop te verkrijgen. LEDs, microcontrollers, etc. Je moet altijd wel geld uitgeven en een hoop moeite doen. Dat is mijn punt zeg maar.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat klopt, maar als jij $ic wil hebben en dat IC kost gewoon 5E, dan koop je het IC of je verzint een andere oplossing waarbij je dat IC niet nodig hebt.

Ik zit zelf niet in de electro, en de vrienden die dit doen (vaak) ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heerlijk optimaal die autorouter van eagle. Ik wou even kijken of de PCB te routen valt dus gooi dat ding er overheen. Hij is nu al een halfuur bezig om te ontdekken of het kan, 75.1% nu :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

hehe, autorouters zijn inderdaad redelijk langzaam. Ik routeer alles handmatig, maar dan ben ik ook echt twee dagen obsessief bezig. Resultaat is wel altijd beter dan autoroute-spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het ziet er meestal niet goed uit, en vaak heb je als ontwerper zelf nog een set eisen waar die autorouter geen rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

virus.elektro schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:20:
joepie, de 32k limiet is van de AVR Dragon af. Je kan er nu dus ook ATMEGA 128 mee debuggen. Gisteren even geprobeerd en het gaat inderdaad. wel even de laatste versie van AVRSTUDIO downloaden maar dan kan je dus zonder problemen de JTAG aansluiting gebruiken bij de grotere chips.
Dat was altijd al mogelijk hoormet speciale chinese DLL's
Maar ik heb hier nu ook een AVRDRAGON liggen, alleen lukt het debuggen met DEBUGWIRE nog niet helemaal bij mij, zodra ik start krijg ik netjes een pijltje te zien bij mijn main maar zodra ik wil steppen verdwijnt mijn pijl en worden de commando's uit het debugmenu stront traag.

Programmeren via SPI gaat wel prima, maar dat ging pas prima nadat ik de kloksnelheid verlaagd had naar 250KHz, mogelijk moet ik dat ook doen voor Debugwire ? Ik kon die instelling helaas niet zo snel vinden voor Debugwire.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:40:
Da's natuurlijk wel een beetje not done. Ik ken alleen weinig mensen die heftig samplen en blijkbaar op magische wijze ook goedkoop bordjes maken en een gratis chinees layout laten doen, en daarna niet elektronica for a living gaan doen ofzo. En tsja, een hoop kritiek spul is ook gewoon niet te samplen of anderszins spotgoedkoop te verkrijgen. LEDs, microcontrollers, etc. Je moet altijd wel geld uitgeven en een hoop moeite doen. Dat is mijn punt zeg maar.
Ik doe zelf ontwikkeling bij een elektronica bedrijf en heb wel contacten met de meeste vertegenwoordigers van nederlandse leveranciers en distributeurs.
Dan is het meestal niet zo heel moeilijk om aan samples te komen. Zelfs pled display's heb ik meerdere gratis van gekregen om uit te proberen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze contacten nog niet "misbruikt" heb voor prive projecten.
Kijk als er eens iets over is van een proto project op het werk, dan kun je dit natuurlijk altijd nog wel thuis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ssj3gohan schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:28:
hehe, autorouters zijn inderdaad redelijk langzaam. Ik routeer alles handmatig, maar dan ben ik ook echt twee dagen obsessief bezig. Resultaat is wel altijd beter dan autoroute-spul.
Doe ik ook altijd, maar toch is het wel fijn om te weten of hij te routen valt. Als de autorouter het kan.. dan kan ik het zeker. Wel leuk printje waar ik nu mee bezig ben overigens, 30 kanaals 12-bit PWM met een max stroom van 4A per kanaal. Flinke moodlight als het af is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

op welke frequentie kun je dan nog PWMen?

@Marco: tsja, bij een elektronicabedrijf heb je dan ook nog je lvt'tjes om mee te klooien hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klok zal op een paar kHz draaien dus ik schat 100Hz oid. Maar dat moet getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb afgelopen week heeeel eventjes geklooid met een mooie 16-kanaals PWM LED driver (ik ga zo'n fietswielledstrip proberen te maken, zodra ik tijd heb) maar daar loop ik enigszins tegen frequentie-zut aan doordat ik én intensiteit, én 'rijen' moet laten zien, allebei met enige resolutie, en dan ook nog een serial-in-parallel-out-driver heb. Dusss... Ik dacht dat ik wel 1 kHz nodig had ofzo, maar als 100 Hz ook voldoet ga ik dat proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 09-01-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo een fietswielledstrip is net even anders. Je hebt te maken met ronddraaien. Hierdoor moet je frequentie best hoog liggen. Beweeg maar eens een gePWMde LED-Strip heen en weer en je ziet strepen. Die 1kHz zal wel fijn zijn dan.

Voor een moodlight is dat "zinloos". Die strips staan immers stil en je ogen zien officieel niets knipperen bij >50Hz(al heb je dan heel irritant geflikker). 100Hz is daar prima voor.

Ik had bij me favorieten toevallig nog een led wheel staan:
http://webhome.csc.uvic.c...ples/led_wheel/index.html

Gemaakt met de TLC5940, PWM IC wat eenvoudig te sturen is.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik bedacht me dat dit veel makkelijker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Even een kort vraagje tussendoor: Als je grote stromen laat lopen over je print, zeg 60 A, moet je daar dan nog speciale maatregelen voor nemen?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even uitrekenen of je trace de warmte kwijt kan. Persoonlijk zou ik een brede-maar-niet-dramatisch-brede trace nemen en er een dikke koperdraad op solderen.

Ik ben nu ook bezig met een project waar ~250A over één trace loopt maarehm, die trace is meer gewoon een gigantisch kopervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
ssj3gohan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:10:
Even uitrekenen of je trace de warmte kwijt kan.
Hoe?
Persoonlijk zou ik een brede-maar-niet-dramatisch-brede trace nemen en er een dikke koperdraad op solderen.
Ok, bedankt!

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

DaWaN schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:00:
[...]

Dat was altijd al mogelijk hoormet speciale chinese DLL's
Maar ik heb hier nu ook een AVRDRAGON liggen, alleen lukt het debuggen met DEBUGWIRE nog niet helemaal bij mij, zodra ik start krijg ik netjes een pijltje te zien bij mijn main maar zodra ik wil steppen verdwijnt mijn pijl en worden de commando's uit het debugmenu stront traag.

Programmeren via SPI gaat wel prima, maar dat ging pas prima nadat ik de kloksnelheid verlaagd had naar 250KHz, mogelijk moet ik dat ook doen voor Debugwire ? Ik kon die instelling helaas niet zo snel vinden voor Debugwire.
het was inderdaad al mogelijk met chinese dll's maar ik dacht dat er nog iets onder het gras zou zitten. volgens mij is de debugwire frequentie vast en niet instelbaar. ik meestal wel alleen de debugwire er aan hangen en niet de andere spi pinnen.
Die 250 khz spi klopt precies met de standaard fuses zoals ze uit de fabriek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Wirf schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:48:
[...]

Hoe?

[...]

Ok, bedankt!
Is het een DC stroom of wisselend, misschien skinn effect ? Je kunt ook een dikke PCB pakken 70um dan is je spoor al de helft, gebruik inderdaad

60A, 50mm lang 70um dik en 25 graden stijging dan heb je een spoor breedte van 63,5mm. Je moet ook kijken of het een buitenlaag is of binnen laag.

en als die koper draad gebruikt niet teveel tin gebruiken geleid niet zo goed warmte en extra weerstand

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Een paar dagen wezen knutselen(en waar eagle dus ook niet uit kwam om te routen) maar dan heb je ook wat:

Afbeeldingslocatie: http://prive.world-led.com/sterrenhemel/sterrenhemelpcb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik wil niet heel lullig zijn ofzo hoor maarehm, die USB-connector hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm die zit inderdaad wel erg onhandig :X.

Met welk proggie heb je die render gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:55
Ik wil niet moeilijk doen maar je hebt wat ongelukkige beslissingen gemaakt beiden het placen van je parts. Vooral die usb (of ethernet?) connector zit erg onhandig. Al die TO-220's zou ik ook met het koelvlak naar buiten plaatsen.
Ik wil je niet afkraken hoor, het ziet erg erg leuk uit ;)
Wat is het eigenlijk?

Edit:
*note to self: Leer sneller typen

[ Voor 6% gewijzigd door wartos op 10-01-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
wartos schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:35:
Ik wil niet moeilijk doen maar je hebt wat ongelukkige beslissingen gemaakt beiden het placen van je parts. Vooral die usb (of ethernet?) connector zit erg onhandig. Al die TO-220's zou ik ook met het koelvlak naar buiten plaatsen.
Wat is het eigenlijk?

Edit:
Het bestand heet iets met sterrenhemel, dus daar zal het wel voor zijn. koelribben denk ik dat er een plaat tussendoor komt... Maar waarom het een gebogen pcb is, en deze keuzes allemaal gemaakt zijn, zal wel duidelijk worden als we de behuizing enz. te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die to220's kun je niet 1-2-3 koelen inderdaad.
Een plaat er tussen zetten kan.... maar een aantal TO220 based regulators heeft spanning op de tab staan. Dan hoop ik dat je of isoleert of dezelfde spanning hebt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ssj3gohan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:31:
Ik wil niet heel lullig zijn ofzo hoor maarehm, die USB-connector hè...
Iets met een gratis render spul en niet beschikbare connectoren. :P
Hij hoort omhoog te staan maar die stond niet in de library. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder//web/artikel/C120/USBBG.jpg
Boudewijn schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:33:
Hmm die zit inderdaad wel erg onhandig :X.

Met welk proggie heb je die render gemaakt?
Met eagle 3D :)
wartos schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:35:
Wat is het eigenlijk?

Edit:
Die TO-220's zitten perfect. Die worden niet warm namelijk. Zijn mosfets met heel lage rdson en hoeft maar 2A per FET doorheen. Een koelvlak zou kunnen stel dat het nodig is. Maar tot 10A heb ik die FET's nooit warm voelen worden.

Het is een sterrenhemel controller. 30x 12-bits PWM kanalen en zo een 2A per kanaal(ja op de bottom layer zitten de brede sporen + 70um koperdikte :) )
Zjosh schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:41:
[...]

Het bestand heet iets met sterrenhemel, dus daar zal het wel voor zijn. koelribben denk ik dat er een plaat tussendoor komt... Maar waarom het een gebogen pcb is, en deze keuzes allemaal gemaakt zijn, zal wel duidelijk worden als we de behuizing enz. te zien krijgen.
De vorm was een beetje om mee te spelen. Ziet er toch veel leuker uit dan een rechthoekige PCB? :+
Boudewijn schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:49:
Die to220's kun je niet 1-2-3 koelen inderdaad.
Een plaat er tussen zetten kan.... maar een aantal TO220 based regulators heeft spanning op de tab staan. Dan hoop ik dat je of isoleert of dezelfde spanning hebt :p.
Koelen is niet nodig :)

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zeg LED-Maniak, als je toch zo leuk bezig bent met PCB-ontwerp vraag ik me toch af: waarom allemaal lompe through hole-zut en monsterlijke TO-220 MOSFETs voor een paar A? 2A kun je al schakelen met een i-pak, of so-8. Er zijn zelfs logic level FETs die je daarvoor kunt gebruiken, ook geen driver nodig, scheelt je massa's bordoppervlak en is nog makkelijker te solderen/desolderen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tsja, zelf zou ik het ook volledig SMD doen maar de spec was dat een beginner het moet kunnen solderen. Ik heb geen zin om dalijk 30 PCB's zelf te solderen(ook al heb ik daar een oven voor..) dus dan maar allemaal DIP.

En geloof het of niet, maar die TO-220 FET is stukken goedkoper dan al die andere FET's.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Heuj, via studiegenoot binnenkort STM8S-Discovery microcontroller :) Gaan we eens lekker mee expirimenteren ^^

http://www.benryves.com/journal/3567231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Iemand al ervaring met de ez430 chronos? Van de IDE die er bij zit wordt ik niet veel wijzer wat ongetwijfeld aan mij ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sh4wn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:55:
Heuj, via studiegenoot binnenkort STM8S-Discovery microcontroller :) Gaan we eens lekker mee expirimenteren ^^

Hij is ook in Nederland bij Farnell te krijgen, ik ga hem daar zeker kopen: http://nl.farnell.com/stm...m8s-w-debugger/dp/1775251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit erover te denken zelf een spectrum analyser te maken (jaja ben er al ooit aan begonnen) met bargraph nixies.
Uiteraard eea gelezen zoals:
http://www.google.nl/url?...dUtWYQD7q6doDzUzgEjXfYFpA

Uiteraard leuk ,maar dan moeten we wel met ordinaire filters een aantal kanalen definieren. Ik heb een stuk of 10 van die bargraphs en vraag me af wat nou slim is:

10 frequentiebereiken per kanaal?
5 frequentiebereiken , maar dan in stereo? (is dat nuttig voor muziek?)

En hoe doe je dat nou slim? Hoogdoorlaat + laagdoorlaat filtertje gewoon maken, en die 10x uitvoeren?
Lijkt mij het makkelijkst nml.

Welke frequenties zijn nou slim om te gebruiken als grenzen voor zo'n filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou het gewoon mono houden, als je 2*5 (stereo) doet krijg je waarschijnlijk twee keer hetzelfde te zien.

Op CO staat een artikel over een zelfgebouwde spectrum analyzer voor audio, met bijbehorende frequenties: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/30/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Boudewijn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:25:
Ik zit erover te denken zelf een spectrum analyser te maken (jaja ben er al ooit aan begonnen) met bargraph nixies.
Uiteraard eea gelezen zoals:
http://www.google.nl/url?...dUtWYQD7q6doDzUzgEjXfYFpA

Uiteraard leuk ,maar dan moeten we wel met ordinaire filters een aantal kanalen definieren. Ik heb een stuk of 10 van die bargraphs en vraag me af wat nou slim is:

10 frequentiebereiken per kanaal?
5 frequentiebereiken , maar dan in stereo? (is dat nuttig voor muziek?)
Ik zou er tien van maken, met een schakelaar tussen links en rechts.
En hoe doe je dat nou slim? Hoogdoorlaat + laagdoorlaat filtertje gewoon maken, en die 10x uitvoeren?
Lijkt mij het makkelijkst nml.

Welke frequenties zijn nou slim om te gebruiken als grenzen voor zo'n filter?
Gewoon bandpassfilters inderdaad, en voor de veelgebruikte frequenties kun je een blik werpen op een commercieel verkrijgbare EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

50-100-200-400-800-1k6-3k2-6k4-12k8 lijkt mij mooi. Heb je 1 buisje over; zou je nog voor 25Hz kunnen doen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Laatst online: 14-09 15:55
Je zou het ook met FFT in een ATmega328 kunnen doen. Kun je wel alleen maar tot 10kHz sampelen, dus tot 5 kHz weergeven. Met 128 points FFT heb je elke 3 ms een nieuwe sample ;)

Ik heb het laatst gemaakt met behulp van een lcd, werkt best prima. Als je wilt kan ik me source er wel opzetten, wel een beetje in elkaar gehackt maarja. Zie hier voor de library. FFT library for AVRxx8

[ Voor 3% gewijzigd door peeter123 op 12-01-2010 11:49 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Gwannoes schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:27:
50-100-200-400-800-1k6-3k2-6k4-12k8 lijkt mij mooi. Heb je 1 buisje over; zou je nog voor 25Hz kunnen doen.
Dan zou ik eerder je middenfrequenties wat meer aandacht geven, en bijvoorbeeld ipv 800-1k6 dat stuk 3 frequenties geven, bijvoorbeeld 600-1k-2k5 (ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Met de 74lvc125 gesoldeerd werkt SPI niet meer. Zal dit komen omdat er tijdens de reset SS laag wordt en vervolgens de 74lvc125 de MISO lijn verstoort omdat deze in tri-state vliegt(aan de andere kant van de 74lvc125 zit niets tijdens programmeren)

Afbeeldingslocatie: http://prive.world-led.com/schema.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Sh4wn schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:55:

ff gebookmarked, heb twee van deze bordjes in bestelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kaj. schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 08:26:
[...]
Ik zou er tien van maken, met een schakelaar tussen links en rechts.

[...]

Gewoon bandpassfilters inderdaad, en voor de veelgebruikte frequenties kun je een blik werpen op een commercieel verkrijgbare EQ.
Goede tip.
Gwannoes schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:27:
Waarom 25KHz?

Die AVR code is wel leuk, maar ik vind 5KHz te weinig.

Het is dan ook vooral een gimmick, en niet bedoeld als serieuze meter (die heb ik nml al...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Er staat 25Hz Boudewijn, heb je nu al aan de tactical nuclear penguin gezeten? :+

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 12-01-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee ik ben gewoon warrig.
offtopic:
Die TNP heb ik voor een deel aan dion_b beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Oh en ik krijg niks. :(

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nog even over de studie elektrotechniek aan de universiteit: ik heb even gekletst met de commissaris onderwijs van vorig jaar van de ETV (Elektrotechnische Vereeniging te Delft) en hij zei dat afgelopen drie jaar niemand zijn propedeuse in één jaar heeft gehaald in Eindhoven. Vorig jaar was ik nog een van de twaalf die dat wel voor elkaar heeft gekregen in Delft, dus blijkbaar ligt het niet aan de TU Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85

dbeijer85

Super fast charger

Dat geeft wel aan dat er in Eindhoven iets serieus mis is als je het mij vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Tja, wij hadden ook zo'n vak, met een slagingspercentage van 25%.... En dat 4 jaar achter elkaar ofzo.

Maar het lag toch echt niet aan het vak of de docent ofzo, nee het lag allemaal aan de studenten.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
Ik wil communiceren met een UART op Vio = 1.8V via USB. Een 3.3V LVTTL<->USB kabeltje kost $2 op eBay, maar dan heb ik nog een transceiver nodig tussen 3.3V<->1.8V. Hoe los ik dit het makkelijkste op, liefst met iets dat ik in een breadboard kan pluggen? (ik vind alleen maar transceivers in kleine packages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Thralas schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:07:
Ik wil communiceren met een UART op Vio = 1.8V via USB. Een 3.3V LVTTL<->USB kabeltje kost $2 op eBay, maar dan heb ik nog een transceiver nodig tussen 3.3V<->1.8V. Hoe los ik dit het makkelijkste op, liefst met iets dat ik in een breadboard kan pluggen? (ik vind alleen maar transceivers in kleine packages)
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8745 :)

Staat ook een schema bij dus je zou het zelf kunnen maken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 13-01-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nog even iets:

Kennis van me heeft een USB hdd die per se met 2 USB connectors wil starten ivm stroomgebrek op zijn laptop. Nu heeft hij ook maar 2 USB connectoren en 1 al in gebruik.

Hij heeft wel firewire op die laptop.

Mijn idee was om met een 7805 de 30V van die IEEE1394 (koellichaam alert!) om te zetten naar 5V en dat op een losse USB stekker te zetten. Uiteraard de massa doorverbinden.

Ziet iemand daar beren op de weg? Die 7805 kan het aan qua Imax en Vmax....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:47:
Mijn idee was om met een 7805 de 30V van die IEEE1394 (koellichaam alert!) om te zetten naar 5V en dat op een losse USB stekker te zetten. Uiteraard de massa doorverbinden.
Meet je het wel even na?
The 6-circuit powered connector, now referred to as an alpha connector, adds power output to support external devices. Typically a device can pull about 7 to 8 watts from the port; however, the voltage varies significantly from different devices.[19] Voltage is specified as unregulated and should nominally be about 25 volts (range 24 to 30). Apple's implementation on laptops is typically related to battery power and can be as low as 9 V and more likely about 12 V.
Maar geen beren, hooguit spannings-tegenvallers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar zie je de tegenvaller? Er gaat vrij weinig stroom getrokken worden (100mA? 200? die orde van grootte).
Het gaat hier dus vrij weinig stroom, en een 7805 in standaard toepassing :

30V van IEEE1394, die aan Vin van het iC.
Vout aan de power pin van de USB connector
2 elco's (0,1 resp 0,33 microfarad).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7hY7xKuRzjfNquGiUTbPCSkH/full.png
Dus.

Ledje is altijd handig bij devices om te zien of ze aan zijn, maar kan weggelaten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Maar 200mA uit een 30V lijn is 6W. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die poort zoveel vermogen kan leveren.
Ik denk dat je met een DC/DC converter beter uit gaat komen... dan is het vermogen wat de poort moet leveren toch 6x zo laag...

EDIT: Ik zie net in Burne's reactie dat 7-8 W wel mogelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 14-01-2010 09:52 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dus je wilt 25 volt wegregelen? Dat is wel veel.

Kan je niet een step-down maken met een standaard chippie zoals de MC34063A ?

Als je er een paar nodig hebt, ik heb er nog wel een stuk of 10. :)
En ik heb nog wat inductors en wat schottky's enz. :)

e: rekenen: http://www.nomad.ee/micros/mc34063a/index.shtml

[ Voor 17% gewijzigd door mace op 14-01-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je hebt wellicht maar 9-12 volt. Een laptop met een firewire-poort moet bijna wel een Apple of een wat oudere Sony Vaio zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
burne schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:48:
[...]
Je hebt wellicht maar 9-12 volt. Een laptop met een firewire-poort moet bijna wel een Apple of een wat oudere Sony Vaio zijn.
Als hij naar 5 Volt toe wil maakt dit toch niet uit?
Als hij dit lineair doet is een lagere spanning alleen maar prettiger, dan verstook je minder warmte.
Doe je het met een switchmode power supply dan zal hij wat meer stroom trekken bij een lagere spanning tov een hogere, maar dat is ook geen probleem voor de firewire poort als die inderdaad het vermelde vermogen aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Qips schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:13:
Nog even over de studie elektrotechniek aan de universiteit: ik heb even gekletst met de commissaris onderwijs van vorig jaar van de ETV (Elektrotechnische Vereeniging te Delft) en hij zei dat afgelopen drie jaar niemand zijn propedeuse in één jaar heeft gehaald in Eindhoven. Vorig jaar was ik nog een van de twaalf die dat wel voor elkaar heeft gekregen in Delft, dus blijkbaar ligt het niet aan de TU Delft.
Volgens mij viel dat afgelopen jaar wel mee. Ok, de overgrote meerderheid heeft/had nog geen P, maar "niemand" is overdreven.

Verder werd er bij ons aan het begin van de opleiding gezegd dat het eerste jaar significant anders is dan in Delft. Hierdoor zouden er bij ons (in Eindhoven dus) in het eerste jaar veel meer mensen afvallen dan elders, maar de mensen die er na het eerste jaar nog zitten halen dan, voor het allergrootste gedeelte, wel allemaal hun diploma. Het niet hebben van je propedeuse na het eerste jaar zegt dus niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ah fat, eindelijk reactie uit Eindhoven! :D

Kan je even m'n oudere posts lezen en reageren?:
Eerste
Tweede
Derde
Eventueel is het ook interessant om de reacties te lezen; er zijn er niet zo veel dus da's goed te doen.

Alvast bedankt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

M a r c o schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:59:
[...]

Als hij naar 5 Volt toe wil maakt dit toch niet uit?
Als hij dit lineair doet is een lagere spanning alleen maar prettiger, dan verstook je minder warmte.
Doe je het met een switchmode power supply dan zal hij wat meer stroom trekken bij een lagere spanning tov een hogere, maar dat is ook geen probleem voor de firewire poort als die inderdaad het vermelde vermogen aankan.
Inderdaad, als de spanning vanaf de laptop inkakt is dat alleen maar prima.
Meteen ook de reden waarom ik een 7805 neem : Vin moet geen invloed hebben op Vout, zolang Vin maar >8V is. Desnoods een low-drop versie van die 7805 nemen.

Het betreft idd een antieke apple laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
bij een (goede) switchmode power supply heeft Vin ook (bijna) geen invloed op Vuit.
Bij een lagere Vin word de stroom gewoon groter.
Het product U*I ingang en uitgang blijft gelijk (als je de verliezen even buiten beschouwing laat.)

Maar je hebt het over 100mA, waar baseer je dit op?
want een usb poort kan 500mA leveren. dat is blijkbaar niet genoeg voor een 3,5" externe schijf.
Stel dat je 300mA nodig hebt, en je firewire poort wel 30V is, dan zit je al op 9 watt als je de 7805 neemt.
Waarvan je 7,5 Watt in de 7805 wilt gaan opstoken.

Kijk even goed hoeveel stroom je nodig gaat hebben iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit is een 2.5" externe schijf, en die werkt gewoon op andere laptops ;).... op 1 USB poort. Dus een max van 500mA.
Die USB poorten op die specifieke laptop kunnen gewoon niet genoeg stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kun je de usb-poorten niet extra sap geven door de uitgang van een 7805 erop te rammen, en de ingang op de batterij/power ingang te exploderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Raz- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:54:
[...]

Toevallig kwam ik dit laatst tegen op een blog

"wire glue"

http://www.thinkgeek.com/gadgets/tools/b70c/

is dit niet wat? op wireglue.us de site van de maker staan meer distributeurs die ook naar nederland zenden :D zelfs met verzendkosten is het nog goedkoper dan zilverlijm ^^
Ik heb deze lijm zojuist besteld bij een ebay verkoper, kwas in totaal 5,- kwijt vanuit Amerika.
Ik wil het gebruiken om in een woofer het + draadje opnieuw te lijmen, er zit nu een breuk in.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Boudewijn schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:08:
Dit is een 2.5" externe schijf, en die werkt gewoon op andere laptops ;).... op 1 USB poort. Dus een max van 500mA.
Die USB poorten op die specifieke laptop kunnen gewoon niet genoeg stroom leveren.
Beide niet? Vaak is een poort high-power en de ander low-power. Ook een elco'tje van 100µF op de +5 van de laptop of disk wil nog wel eens helpen, want het is enkel de initieele spin-up die voor problemen zorgt. Kun je testen door na het upspinnen de 'extra' USB-plug eruit te halen. Als de disk het dan blijft doen is dat het probleem. Een van m'n losse disks heeft dat ook. Gelukkig heeft die ook FireWire :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

iemand een idee, ben ik nou gek of wat..

primaire cel (batterij die dus eenmalig te gebruiken is) iets van 12v 120 Ah in het formaat van n 20Ah loodaccu, je moet een sticker wegpellen om de luchtopening te openen en te activeren.

waarschijnlijk n zink-lucht batterij, ik heb t ding een keer in n schuur zien staan, niets over te vinden op het internep. alleen maar zink lucht cellen voor gehoorapparaten en wetenschappelijke artikelen over nog te ontwikkelen zink-lucht brandstofcellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:07:
iemand een idee, ben ik nou gek of wat..

primaire cel (batterij die dus eenmalig te gebruiken is) iets van 12v 120 Ah in het formaat van n 20Ah loodaccu, je moet een sticker wegpellen om de luchtopening te openen en te activeren.

waarschijnlijk n zink-lucht batterij, ik heb t ding een keer in n schuur zien staan, niets over te vinden op het internep. alleen maar zink lucht cellen voor gehoorapparaten en wetenschappelijke artikelen over nog te ontwikkelen zink-lucht brandstofcellen.
Is 't niet toevallig zo'n 9V accu batterij voor schrikdraad? Dat zijn volgens mij gewoon alkaline of zink-kool cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 18:10:
Kun je de usb-poorten niet extra sap geven door de uitgang van een 7805 erop te rammen, en de ingang op de batterij/power ingang te exploderen?
Lijkt me lastig, het is niet mijn laptop en ik ga het ook nit zelf doen.
Kennis van me met minder handigheid\kennis dan bij mij.
Beide niet? Vaak is een poort high-power en de ander low-power. Ook een elco'tje van 100µF op de +5 van de laptop of disk wil nog wel eens helpen, want het is enkel de initieele spin-up die voor problemen zorgt. Kun je testen door na het upspinnen de 'extra' USB-plug eruit te halen. Als de disk het dan blijft doen is dat het probleem. Een van m'n losse disks heeft dat ook. Gelukkig heeft die ook FireWire :)
Ja dat zou ook nog wel interessant kunnen zijn , eens kijken of dat wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ja het is doorgaans de spin-up, dat hebben 2 van mijn 2,5" usb-schijfjes ook, dan kan je gewoon 1 van de de stekkers eruit trekken als hij eenmaal draait.

[ Voor 33% gewijzigd door mace op 14-01-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar de disk zit in een enclosure dus daar bop je ook niet 1-2-3 iets op als je onhandig bent.
Daarom is het denk ik het makkelijkst om gewoon een stukje gaatjesprint te voorzien van een 7805 en 2 capjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hah, dankje real_FireFly, dat was dus wat ik zocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dexter_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02-2021
Je kan die condensators ook in/aan een USB kabel maken, dat hoeft niet persé in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Weet iemand trouwens een leuke componenten kit? Zeg maar gewoon een onderdelen doos, inclusief wat veel gebruikten weerstanden, ledjes, condensatoren, en andere handige dingen. Soort van starterskit zeg maar.

Ik heb beetje op conrad gekeken, maar geen idee waar ik zou moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sh4wn schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 00:40:
Weet iemand trouwens een leuke componenten kit? Zeg maar gewoon een onderdelen doos, inclusief wat veel gebruikten weerstanden, ledjes, condensatoren, en andere handige dingen. Soort van starterskit zeg maar.

Ik heb beetje op conrad gekeken, maar geen idee waar ik zou moeten beginnen.
zoiets bijvoorbeeld?

Dit zijn wat basic dingetjes die je kan gebruiken voor allerlei projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Ja dat ziet er wel leuk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
of bij conrad: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=192230 ?

verder staan er onder speelgoed diverse experimenteersets, misschien kan je aangeven wat precies het doel is van de set?

edit: link ff gefixed :P

[ Voor 7% gewijzigd door base_ op 18-01-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

De link doet het hier niet?

Maar goed ik heb die beginner parts kit besteld, plus een resistor kit. Gewoon zodat ik een voorraadje weerstandjes heb. :)

http://www.samenkopen.net/action_product/467674/670970
http://www.samenkopen.net/action_product/467674/675082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dure grap. Als je die onderdelen los koopt ben je volgensmij de helft kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat spul is wel belachelijk duur ja. 8100 weerstanden kosten doorgaans 7,50 (5%) of 10-12 euro (1%), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Oh :')

Hmmm naja voor de volgende keer maar, al zit hier geloof ik wel een opbergdoos bij (maar zo duur zijn die dingen nou ook weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Mr.Qips

Ik zelf volg EL aan de UT. Net zoals de andere opleidingen hebben wij lage slagingspercentages. Dat mensen weinig naar college gaan komt bij iedere opleiding voor. Bindend studieadvies doen wij niet aan dus ook de mensen die het eerste jaar slecht doen proberen het vaak opnieuw het jaar daarna. Colleges vind ik over het algemeen best goed. Maarja, dat is moeilijk te zeggen zonder in Delft of Eindhoven colleges gevolgd te hebben.

Wat ik een beetje uit je posts begrijp zoek je een ander soort studenten? Eentje waar je naast kan zitten bij college om daarna een biertje te gaan drinken ofzo? Bij ons zal je voor de gezelligheid toch ook naar een vereniging moeten of iets dergelijks.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja en dat doen electro'ers en informatici heel weinig is mijn ervaring (ik zelf ben een redelijk verenigingsfreak... maar het aantal corps-studenten dat informatica doet is heel erg laag :/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
@Mr.Qips

Ik weet iig zeker dat er mensen zijn die vorig jaar hun P hebben gehaald in één jaar bij Elektrotechniek aan de TU/e (dat zijn namelijk mijn ex-klasgenoten) Het waren d'r ongeveer +/- 6 (op de 70 die begonnen zijn) Dit was overigens wel uitzonderlijk hoog aantal vergeleken met vorige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 20:24:
Tsja en dat doen electro'ers en informatici heel weinig is mijn ervaring (ik zelf ben een redelijk verenigingsfreak... maar het aantal corps-studenten dat informatica doet is heel erg laag :/).
Corps zullen weinig mensen heen gaan ja. Maarja, hier in Enschede gaat sowieso bijna niemand bij een studentenvereniging. Hier zijn de studieverenigingen juist groot. Bij Scintilla is een groot deel van de EL studenten actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Ik heb het idee dat studenten verenigingen in enschede best groot zijn ( kan ook toevallig veel mensen kennen die er bij zitten), maar iedereen zit wel bij 1 of 2 studie verenigingen ( al is het voor de gratis koffie ). Ik vind het zelf niet echt nodig om bij een studentenvereniging te gaan, vind ik toch meer iets voor mensen die niemand kennen in de stad waar ze heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Mwah, de grootste studentenvereniging heeft 450 leden. Er zijn een aantal studieverenigingen die een stuk groter zijn dan dat (Stress > 2k). Lid zijn van meerdere studievereningen is inderdaad bijna altijd wel lonend. Ik zelf ben lid van 4, inderdaad voor de gratis koffie, en natuurlijk gratis bier.

Oh en hier halen mensen ook wel hun P hoor. In mijn jaar volgens mij iets van 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Ik moet zeggen dat ik in mijn klas meer virgiliaanen (Lid van de studentenvereniging Virgiel) dan verwacht :P

Had zelf verwacht dat er iets meer 'echte nerds' zouden zitten, maar valt me zeker niet tegen. Opzich heb ik ook zeker een leuk groepje, maar mijn vrienden heb ik meer bij de studentenvereniging zitten, o.a. doordat ik vorig jaar al lid ben geworden en omdat daar gewoon iets meer mijn type mensen rondlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Ow, dan zitten al die nerds aan de overkant (Technische Natuurkunde). Bij mij lopen er zat rond xD

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nav:
Zie iemand hier obvious fouten in?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3ZSSoXgZx5ZjE4uNbQETzGpF/full.png
De kroonsteen moet omdat ik geen through hole IEEE1394 connector bij een kleine webshop (dickbest, heb niet genoeg spullen nodig voor farnell) kan vinden.

offtopic:
De 5e of 6e serieus ontworpen print, maar de eerste die ook echt gemaakt gaat worden :)

Die kleine elco is trouwens een 105C model ivm de nabijheid van die heatsink (ik gok ook dat ik hem andersom laat monderen, zodat het U profiel van die elco af wijst.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2010 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Aan de ingangsspanning ontbreekt de 100nF condensator, en aan de uitgangsspanning ontbreekt de bufferelco. Verder de 100nF condensatoren zo dicht mogelijk bij de 7805 zetten.

[ Voor 77% gewijzigd door TommyboyNL op 21-01-2010 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit is regelrecht gejat uit de datasheet en die zet geen 100n caps neer:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/390068_DS.pdf

Pagina 21, figuur 8.
De bufferelco is C2, wederom direct uit de datasheet.

Pagina: 1 ... 15 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.