Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 122 Laatste
Acties:
  • 563.778 views

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 20:25

mux

99% efficient!

"Ultra-geweldige CNC-meuk met 'lasers'"

Dat dekt de lading toch wel?

edit: dan wordt het logo ook makkelijk.

[Voor 23% gewijzigd door mux op 21-11-2009 12:42]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zoiets zeker? :+

//Dwalen weer veel te ver af

Appeltaart is lekker!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

LED-Maniak schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:33:
[...]

wtf, 750 dollar?
Hoe groot is dat apparaat? Ik doe het voor de helft :P
Nee het frame (gedeelte hout, gedeelte acryl) is los voor 200 dollar te bestellen. Heel het ding is opensource en ze zitten momenteel met een onwijze back-log omdat ze de productie niet aankunnen. Misschien loont het om ze te contacten :)

Maar denk er eerst maar goed over na voor je zegt dat je het voor de helft kunt :P Je bent er wel effe mee zoet vermoed ik...

[Voor 12% gewijzigd door sebastius op 22-11-2009 10:40]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 16:28
Maar wel een gaaf ding zeg. Als de backorder als zo groot is, misschien de moeite om ze in europe te gaan maken.

• sebastius
  • Nu online

sebastius

Jup, maar met de huidige dollar vind ik het wel prima om even te wachten en hem dan in Amerika te bestellen :P

Misschien een discussie/orientatietopic starten?

[Voor 19% gewijzigd door sebastius op 22-11-2009 12:32]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

LED-Maniak schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:33:
[...]

wtf, 750 dollar?
Hoe groot is dat apparaat? Ik doe het voor de helft :P
Dat kan idd.. Reprap machines zou je voor 350 dollar moeten kunnen maken (althans dat zeggen ze)

Makerbot is waarschijnlijk van Make magazine? Dat is altijd net wat duurder maar wel toegankelijker heb ik het idee..Het is volgens mij een meer kant en klare versie van de reprap machine..

[Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 22-11-2009 12:50]

• sebastius
  • Nu online

sebastius

Makerbot (hoewel de naam er op lijkt) is niet van Make Magazine. Er zijn wel veel contacten over en weer. De voordelen van Makerbot zijn vooral dat de kit compleet is en de elektronica grotendeels al gesoldeerd is. Overigens hebben de makerbot mensen flink bijgedragen aan RepRap, de extruder van RepRap komt van Makerbot :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

sebastius schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:37:
[...]

Nee het frame (gedeelte hout, gedeelte acryl) is los voor 200 dollar te bestellen. Heel het ding is opensource en ze zitten momenteel met een onwijze back-log omdat ze de productie niet aankunnen. Misschien loont het om ze te contacten :)

Maar denk er eerst maar goed over na voor je zegt dat je het voor de helft kunt :P Je bent er wel effe mee zoet vermoed ik...
Dat klinkt als een leuk idee, het ware dat ik eerst de machine binnen moet krijgen natuurlijk ;) .

Voordeel van CNC is dat ik er niet zoet mee ben, maar die machine, die ratelt wel door en geeft een sein als er een nieuw blad in moet. Kan ik mooi daar naast andere dingen doen :)

200 dollar, incl import is dat iets van 160 euro. Als dienst(en om de machine beter te leren kennen) zou ik best voor een lager bedrag het frame willen maken hoor, als jullie de tekeningen maar leveren.

Appeltaart is lekker!

• sebastius
  • Nu online

sebastius

LED-Maniak schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:01:
[...]

Dat klinkt als een leuk idee, het ware dat ik eerst de machine binnen moet krijgen natuurlijk ;) .
Waar komt die machine te staan? Lijkt me gaaf om af en toe wat machinetijd te huren bij je :D

• LED-Maniak

LED-Maniak

Enschede :)

Ik denk dat ik de eerste paar maanden dat hij binnen is gewoon per grote plaat afreken, om wat meer ervaring en dergelijke op te doen en de machine in te werken. Bijvoorbeeld 25~50 euro voor een 900x600mm zelf te indelen bewerk oppervlak excl. materiaal. Lijkt me wel redelijk.

Klinkt wel als een bargain :+

Nu nog even een leuke naam verzinnen voor dit dan kan ik een simpele site opzetten.

Appeltaart is lekker!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:03:
Bij infrarood is dat niet heel erg, je oog is daar niet gevoelig voor.
Mag ik je dat even heel snel uit je hoofd praten? Je ooglens is ondoorzichtig voor de 10600nm die uit je CO2-laser komt. Dat houdt in dat je lens de energie absorbeert en als het materiaal van je lens heter wordt dan 40 graden gaat het coaguleren (denk aan een gekookt eitje) en heb je effectief iets wat 'staar' heet. Je bent hooguit niet voor altijd blind, want je ooglens kan vervangen worden. De kunststof lens die je dan krijgt is wel doorzichtig voor IR, en de tweede keer dat het fout gaat kun je jezelf echt blind maken.

Een ander probleem met IR en diep-rode lasers is het ontbreken van een effectieve verblindingsreflex. Als je in verdubbeld Nd:YAG of argon of HeNe kijkt zal je in een reflex je ogen sluiten wat bij lage vermogens schade voorkomt en bij hoge vermogens beperkt. Maar zelfs 780 nm van een CD-speler is al zo slecht zichtbaar dat je niet afdoende meer reageert. Zonder frequentieverdubbelaar is je Nd:YAG ook gevaarlijker dan met:
For example, some people exposed to high power Nd:YAG laser emitting invisible 1064 nm radiation, may not feel pain or notice immediate damage to their eyesight. A pop or click noise emanating from the eyeball may be the only indication that retinal damage has occurred i.e. the retina was heated to over 100 °C resulting in localized explosive boiling accompanied by the immediate creation of a permanent blind spot.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:15:
Enschede :)

Ik denk dat ik de eerste paar maanden dat hij binnen is gewoon per grote plaat afreken, om wat meer ervaring en dergelijke op te doen en de machine in te werken. Bijvoorbeeld 25~50 euro voor een 900x600mm zelf te indelen bewerk oppervlak excl. materiaal. Lijkt me wel redelijk.

Klinkt wel als een bargain :+

Nu nog even een leuke naam verzinnen voor dit dan kan ik een simpele site opzetten.
Voor zulke prijzen gaat iedereen bij jou willen CNCen. Dan kan ik zelfs fietsonderdelen en behuizingen bij je laten CNCen.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Mijn is het als volgt uitgelegd:

CO2 laser golflengte van 10.6um wordt geabsorbeerd door organische materiaal. Je krijgt dus inderdaad brandvlekken op je oog lens als je niet oppast, maar daar houdt het bij op. Gevolg is vlekken maar alleen je lens wordt aangetast.

Een YAG laser gaat dwars door organische materialen, al reageert je oog hier op door met je ogen te knipperen, de intensiteit is zo hoog, dat je reactie veel te traag is. We hebben het hier over gepulseerde YAG lasers dus je praat over een paar honderd watt dat in zeer korte tijd wordt geprojecteerd door je ooglens. Blindheid tot gevolg. Wat dus ernstiger is dan een beschadigde lens(al is dat ook niet al te fijn).

Dus neem die zin niet al te letterlijk(zoals ik al eerder heb gezegt) maar in vergelijking is YAG schadelijker dan CO2.
ssj3gohan schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:25:
[...]

Voor zulke prijzen gaat iedereen bij jou willen CNCen. Dan kan ik zelfs fietsonderdelen en behuizingen bij je laten CNCen.
Is alleen tijdelijk dan he, een machine leer je pas kennen als je hem veel gebruikt dus als veel mensen iets willen hebben(wat anders nooit gelukt zou zijn met een klein budget) dan wil ik daar graag mee helpen :)

[Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2009 18:26]

Appeltaart is lekker!

• sebastius
  • Nu online

sebastius

Nou ja, ik zeg: wanneer ga je open?

http://www.thingiverse.com/thing:457 < hier staan de DXF tekeningen van de Makerbot. Zou dit genoeg zijn?

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05
burne schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:21:
[...]

Mag ik je dat even heel snel uit je hoofd praten? Je ooglens is ondoorzichtig voor de 10600nm die uit je CO2-laser komt. Dat houdt in dat je lens de energie absorbeert en als het materiaal van je lens heter wordt dan 40 graden gaat het coaguleren (denk aan een gekookt eitje) en heb je effectief iets wat 'staar' heet. Je bent hooguit niet voor altijd blind, want je ooglens kan vervangen worden. De kunststof lens die je dan krijgt is wel doorzichtig voor IR, en de tweede keer dat het fout gaat kun je jezelf echt blind maken.

Een ander probleem met IR en diep-rode lasers is het ontbreken van een effectieve verblindingsreflex. Als je in verdubbeld Nd:YAG of argon of HeNe kijkt zal je in een reflex je ogen sluiten wat bij lage vermogens schade voorkomt en bij hoge vermogens beperkt. Maar zelfs 780 nm van een CD-speler is al zo slecht zichtbaar dat je niet afdoende meer reageert. Zonder frequentieverdubbelaar is je Nd:YAG ook gevaarlijker dan met:

[...]

[afbeelding]
Dat gaat allemaal alleen op voor lasers neem ik aan en niet voor een groep van 100 IR-LEDs van 96mW?

• mux

mux

99% efficient!

ja, die koken je ingewanden niet, het gaat om de lichtintensiteit, niet om het lichtvermogen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

maikel schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:12:
Dat gaat allemaal alleen op voor lasers neem ik aan en niet voor een groep van 100 IR-LEDs van 96mW?
Als je dat met een lens concentreert zou ik nog steeds uitkijken. 100W is vrij intens, dus wel iets om even rekening mee te houden. Als je het als verlichting voor een camera gebruikt is het vergelijkbaar met een 100W gloeilamp. Hou in gedachten dat een lens voor IR een ander brandpunt heeft dan voor zichtbaar licht.

• maikel
Het gaat ook slechts om 9,6W in totaal, dus het lijkt me wel mee te vallen. Het wordt voor een multi-touch-scherm wat gebruikt maakt van DSI:

• LED-Maniak

LED-Maniak

9.6Watt op een groot oppervlak is niet erg. Alles draait om de intensiteit per oppervlakte. Voor jou toepassing zal het geen probleem zijn.

Appeltaart is lekker!

• Megamind
Hoe noem je zo'n schakelaar die weer terugveert als je hem loslaat?

• mux

mux

99% efficient!

je hebt momentary en toggle, welke van de twee denk je dat het is?

• Megamind
Ja normaal noem je ze momentschakelaars. Maar deze kan ik dus nergens vinden, ik bedoel die opbouw dingen dan.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LED-Maniak schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:53:
9.6Watt op een groot oppervlak is niet erg. Alles draait om de intensiteit per oppervlakte. Voor jou toepassing zal het geen probleem zijn.
En ik kan niet rekenen. :$
Megamind schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:47:
Hoe noem je zo'n schakelaar die weer terugveert als je hem loslaat?
Zoiets? http://www.elektro-online..._12902&products_id=115709 of http://www.elektro-online..._12904&products_id=117769

(vergeet niet de opbouwbehuizing en de losse knop mee te bestellen...)

[Voor 5% gewijzigd door burne op 23-11-2009 21:12]

• Megamind
Thanks, deze site heeft wel mooie dingen staan :)

• maikel
Ik heb laatst op de slaapkamer ook van die schakelaars geplaatst. Dat waren 'gewone' schakelaars (van Busch & Jaeger) waarbij je een veertje kon plaatsen om 'm terug te laten veren. Misschien dat dat bij andere merken ook gewoon mogelijk is.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand hier wel eens met tesla-meet-IC's gespeelt? Zo ja: welk type was dat?
Ik kan ze via google erg moeilijk vinden :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 08:47

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tesla-meet-ics? Bedoel je niet gewoon hall-sensoren?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mux

mux

99% efficient!

Er bestaan ook für-elise-chips, dus waarom geen Nikola Tesla-chips?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sprite_tm schreef op woensdag 25 november 2009 @ 10:12:
Tesla-meet-ics? Bedoel je niet gewoon hall-sensoren?
Die term zocht ik, thnx :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mux

mux

99% efficient!

Woei, ik heb nu betrouwbare stroommeting op m'n fiets. Mijn versterker (Target T-500, bekend van samenkopen) verbruikt ruwweg 20W als ik er onnoemelijk hard muziek op speel. Alleen is er een irritatiepuntje: dat ding verbruikt dus idle al 200 mA, meer dan alle andere elektronica op mijn fiets tezamen. Enneh, 7805's verbruiken ook best veel...

*pics will follow*

• real_FireFly
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01-2020
Is dat een Class T versterker? 200mA klinkt als een simpele class AB versterker, zo'n Tripath ta2020 versterker trekt dacht ik minder dan 80mA in rust.

Een 7805 trekt zelf ongeveer 4mA, dat kan je al verbeteren door low-drop regelaars te nemen.

• mux

mux

99% efficient!

het is absoluut class-D, maar dan met een monsterlijk idle-verbruik. Alhoewel, er zitten twee stereo-chippies in, als elk 80 mA in rust verbruikt plus nog twee ledjes geeft dat gauw 200 mA.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

real_FireFly schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:48:
Een 7805 trekt zelf ongeveer 4mA, dat kan je al verbeteren door low-drop regelaars te nemen.
Ik denk dat het wegstoken van de overtollige spanning meer ssj3gohan's probleem is. Als z'n versterkers in rust 160mA bij 5 volt gebruiken, stookt de 7805 7x0.16 ofwel bijna een volle Watt weg. Dat verbeter je alleen met een schakelconvertor.

• mux

mux

99% efficient!

Nee, nee, de versterker hangt direct aan de accu. Het gaat er meer om dat een 7805 zonder enige belasting eraan al een paar mA trekt.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schaamteloze cross-post:

TI heeft een leuk ontwikkelkitje voor de cc430 microcontroller, de eZ430-Chronos:

Voor meer info: http://wiki.msp430.com/in...S=Other+PR+chronoswiki-pr

Te bestellen op http://www.ti-estore.com/...ct_Code=eZ430-Chronos-433
De prijs: 49 dollar + 16 dollar shipping. Als je de "MCU2009-06″ couponcode invult, krijg je 24 dollar korting. Voor 41 dollar inclusief shipping heb ik dus een nieuw horloge met hartslagmeter besteld :D.

Met dank aan www.hackaday.com

[Voor 8% gewijzigd door TommyboyNL op 25-11-2009 22:49]

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk horloge, vooral als mensen er apps voor gaan maken. Alleen jammer dat hij geen bluethooth heeft :(

Goed dat ik ook even op hackaday keek: sparkfun heeft 7 januari een give away day! Je kan dan gratis iets ter waarde van 100 dollar bestellen! _/-\o_
http://www.sparkfun.com/commerce/news.php?id=305

• LED-Maniak

LED-Maniak

nice, een leuk ontwikkel bord of een GPS unit heb ik nog wel interesse in :P

Appeltaart is lekker!

• Megamind
Gaaf horloge! Daar kunnen wel leuke dingen mee gedaan worden.

Heb wel meer van die development kits van TI hier liggen, leuk speelgoed hebben ze. Vooral de CC2500.

• LED-Maniak

LED-Maniak

30 november staat mijn laser ingepland voor verscheping!! _/-\o_

Met een beetje geluk is hij sneller dan 30 dagen maar ik denk dat ik hem in de eerste of tweede week van januari binnen krijg!! :)

Ik ben zoo blij :Y)

Appeltaart is lekker!

• wacco
  • Laatst online: 02-07 22:04

wacco

cli, hlt.

Als we toch aan het adverteren zijn hierboven, laat ik dan ook even mededelen dat ik zojuist een stapeltje Bus Pirates heb besteld voor moi en wat vrienden :*)

FTDI usb chipje + PIC controllertje = leuk klein platformpje met een lading software voor allerlei seriele protocollen, functiegenerator, pwm, etc voor een ~20 euro.

Meer info; http://code.google.com/p/the-bus-pirate/
En hier te bestellen; http://www.seeedstudio.co...e-v3-assembled-p-579.html

Een eerdere versie was ook al op hackaday voorbij gekomen en kwam deze verbeterde versie toevallig tegen. Vorige keer was 'ie al uitverkocht en had ik pech, deze keer doen ze telkens een nieuwe batch als de zaak uitverkocht raakt. :)

Ikzelf vind het concept briljant, maar ga waarschijnlijk eerst eens aan de slag met PIC assembly. Als ik dat zat ben, is het altijd nog handig voor andere projecten. 8)

Spolap: Interactive webcomic

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56

DaWaN

'r you wicked ??

Heeft iemand hier wel eens gewerkt met PSoC's ? Die dingen zien er echt bijzonder interessant uit, jammer genoeg komen de Cortex M3 varianten pas begin 2010..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Megamind
wacco schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:25:
Als we toch aan het adverteren zijn hierboven, laat ik dan ook even mededelen dat ik zojuist een stapeltje Bus Pirates heb besteld voor moi en wat vrienden :*)

FTDI usb chipje + PIC controllertje = leuk klein platformpje met een lading software voor allerlei seriele protocollen, functiegenerator, pwm, etc voor een ~20 euro.

Meer info; http://code.google.com/p/the-bus-pirate/
En hier te bestellen; http://www.seeedstudio.co...e-v3-assembled-p-579.html

[afbeelding]

Een eerdere versie was ook al op hackaday voorbij gekomen en kwam deze verbeterde versie toevallig tegen. Vorige keer was 'ie al uitverkocht en had ik pech, deze keer doen ze telkens een nieuwe batch als de zaak uitverkocht raakt. :)

Ikzelf vind het concept briljant, maar ga waarschijnlijk eerst eens aan de slag met PIC assembly. Als ik dat zat ben, is het altijd nog handig voor andere projecten. 8)
Wat is hier beter aan dan bv de Freeduino nano welke vrijwel dezelfde prijs heeft.

• TommyboyNL
  • Niet online
Heb je uberhaupt gelezen wat de bus pirate is en doet?

Ik heb er overigens ook een besteld, een paar weken geleden. De DSO nano van seeedstudio ziet er ook erg aantrekkelijk uit, maar net iets te duur als gadget (ik heb al een twee kanaals 15MHz scoop staan, en onderweg nog nooit een scoop nodig gehad :P ).

[Voor 70% gewijzigd door TommyboyNL op 28-11-2009 02:28]

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 19:17

Gnermo

All about that bass!

DUBBELE POST hatseflats.

[Voor 96% gewijzigd door Gnermo op 28-11-2009 02:34]

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 19:17

Gnermo

All about that bass!

ssj3gohan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:57:
Woei, ik heb nu betrouwbare stroommeting op m'n fiets. Mijn versterker (Target T-500, bekend van samenkopen) verbruikt ruwweg 20W als ik er onnoemelijk hard muziek op speel. Alleen is er een irritatiepuntje: dat ding verbruikt dus idle al 200 mA, meer dan alle andere elektronica op mijn fiets tezamen. Enneh, 7805's verbruiken ook best veel...

*pics will follow*
Ben jij zo'n persoon met vreselijk harde rapmuziek op die dan zeer langzaam half-achterover hangend langsfietst, petje laag, airmax en eventueel bontkraagje?

Sorry, dit beeld werdt er bij mij opgeroepen, voel je niet aangevallen 8)7

• mux

mux

99% efficient!

Juiste indruk, verkeerd genre, verkeerde kledingkeuze. Denk death/black metal, laboratoriumjas en ligfiets.

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-04 15:40
Kan mij iemand zeggen hoe ik een stomme gloeilamp op netspanning het best kan laden infaden en uitfaden nadat de schakelaar ingedrukt is ? Gewoon wat termen, dan google ik zelf wel verder want nu weet ik niet goed op wat ik moet zoeken.
(Een vlugge gedachte was om er een dikke elco over te zetten, maar uiteraard gaat dat niet/amper werken gewoon op het net :P )

• wacco

wacco

cli, hlt.

Megamind schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:07:
[...]

Wat is hier beter aan dan bv de Freeduino nano welke vrijwel dezelfde prijs heeft.
Qua hardware weinig denk ik, alleen een PIC ipv Atmel. Het bus pirate project is meer bedoeld om zoveel mogelijk seriele protocollen te ondersteunen zodat je zo snel mogelijk kan interfacen met andere hardware, en kan debuggen enzo. Ander softwareplatform simpelweg.

Die freeduino lijkt meer op iets wat je echt als basis neemt voor een projectje. Maar ziet er ook nice uit, en vrijwel dezelfde prijs. Dus als je die al hebt liggen zal je niet zo heel veel hebben aan een bus pirate denk ik, tenzij je een jtag programmer enzo nice vind en niet zelf wilt gaan zitten schrijven voor arduino. :)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ward Vr schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:03:
Kan mij iemand zeggen hoe ik een stomme gloeilamp op netspanning het best kan laden infaden en uitfaden nadat de schakelaar ingedrukt is ? Gewoon wat termen, dan google ik zelf wel verder want nu weet ik niet goed op wat ik moet zoeken.
(Een vlugge gedachte was om er een dikke elco over te zetten, maar uiteraard gaat dat niet/amper werken gewoon op het net :P )
Wat mij zo te binnen schiet is dat je die wisselspanning van het net eerst zou moeten gelijkrichten, daarna zou je er een elco overheen kunnen zetten... Deze manier levert natuurlijk wel energieverlies op :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• almightyarjen

almightyarjen

Even wat anders btw...

Ik heb via MP een andere videokaart gekocht, de Asus AH3650 Silent. Deze heeft voor TV-out alleen component (3 tulpstekkers) alleen dat ondersteunt mijn glasbak-tv (philips 28PW6006) niet. Ik denk dat het makkelijkste is om component te converteren naar RGB en via SCART aan te bieden aan de tv.

Dit converteren kan niet door een simpel kabeltje, wel? Heeft iemand hier een schemaatje van? Naar composite of S-video is ook goed :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 12:33

mace

Sapere Aude

Je kan niet van component naar RGB op een makkelijke manier, komt wel even wat bij kijken.

Je kan het beste even een ander kabelje regelen want die ronde zwarte uitgang moet ook composiet kunnen uitsturen.

[Voor 7% gewijzigd door mace op 29-11-2009 12:58]

• almightyarjen

almightyarjen

mace schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:58:
Je kan niet van component naar RGB op een makkelijke manier, komt wel even wat bij kijken.

Je kan het beste even een ander kabelje regelen want die ronde zwarte uitgang moet ook composiet kunnen uitsturen.
Ik dacht dus eerst ook dat die ronde zwarte uitgang composiet zou moeten kunnen uitsturen. Die uitgang is een zogenaamde 7 pins S-video connector. Ik heb ook nog zo'n kabeltje liggen: van 7 pins naar composiet. Maar die werkte ik niet. Ik heb het zaakje doorgemeten:

De 7-pins naar composiet voldoet aan de standaard: pootje 6 draagt het signaal, pootje 5 de massa. Maar als je nu naar de connector kijkt die bij de videokaart is geleverd: pootje 4-7 zit aan elkaar, pootjes 1-3 dragen het component-signaal. Geen ruimte dus voor een extra composiet signaal. Vandaar dat ik op zoek ben naar een conversiemethode...

• LED-Maniak

LED-Maniak

almightyarjen schreef op zondag 29 november 2009 @ 11:30:
[...]

Wat mij zo te binnen schiet is dat je die wisselspanning van het net eerst zou moeten gelijkrichten, daarna zou je er een elco overheen kunnen zetten... Deze manier levert natuurlijk wel energieverlies op :)
Of gewoon een triac pakken en fase aansnijding gebruiken om mee te dimmen ;)

Appeltaart is lekker!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:03

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
almightyarjen schreef op zondag 29 november 2009 @ 11:32:
Even wat anders btw...

Ik heb via MP een andere videokaart gekocht, de Asus AH3650 Silent. Deze heeft voor TV-out alleen component (3 tulpstekkers) alleen dat ondersteunt mijn glasbak-tv (philips 28PW6006) niet. Ik denk dat het makkelijkste is om component te converteren naar RGB en via SCART aan te bieden aan de tv.

Dit converteren kan niet door een simpel kabeltje, wel? Heeft iemand hier een schemaatje van? Naar composite of S-video is ook goed :)
Zit er op het decoder-ICtje wat component uitgooit geen S-video of composiet output die je, adhv de datasheet, eraf kan tappen?

Overigens zie ik op de site van asus gewoon staan:
TV Output Yes (S-Video to Composite)
Daar wordt nergens component genoemd..... ook dat kabeltje wat jij hebt wordt niet genoemd. Hoort dat kabeltje wel bij DIE videokaart?

[Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 29-11-2009 15:03]

• almightyarjen

almightyarjen

DJSmiley schreef op zondag 29 november 2009 @ 14:58:
[...]

Zit er op het decoder-ICtje wat component uitgooit geen S-video of composiet output die je, adhv de datasheet, eraf kan tappen?

Overigens zie ik op de site van asus gewoon staan:
TV Output Yes (S-Video to Composite)
Daar wordt nergens component genoemd..... ook dat kabeltje wat jij hebt wordt niet genoemd. Hoort dat kabeltje wel bij DIE videokaart?
Dat van het decoder-ICtje zie ik ff als laatste optie :P

Als ik op de Asus website kijk wordt er gemeld:
Adapter/Cable Bundled:
- 1 x DVI to D-Sub adaptor
- 1 x DVI to HDMI adaptor
- 1 x HDTV-out cable

En als ik dan google op "HDTV-out cable" krijg ik:

En dat onderste kabeltje is precies wat ik ook heb. Dus het is wel een kabeltje wat bij de kaart hoort. Nu ik weet dat dat een HDTV-out cable is ga ik ff googlen wat dat precies is... Ik denk haast component...

• mace

mace

Sapere Aude

Daar hoef je niet voor te googlen dat kan ik je zo al vertellen dat het component is.

Probeer maar gewoon een S-video kabel, 99% kans dat het gewoon werkt.

• LED-Maniak

LED-Maniak

die hdtv kabel is nice. Zal wel sync on green zijn om component RGB van te makne.

Appeltaart is lekker!

• DJSmiley

DJSmiley

almightyarjen schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:30:
[...]

Dat van het decoder-ICtje zie ik ff als laatste optie :P

Als ik op de Asus website kijk wordt er gemeld:
Adapter/Cable Bundled:
- 1 x DVI to D-Sub adaptor
- 1 x DVI to HDMI adaptor
- 1 x HDTV-out cable

En als ik dan google op "HDTV-out cable" krijg ik:

[afbeelding]

En dat onderste kabeltje is precies wat ik ook heb. Dus het is wel een kabeltje wat bij de kaart hoort. Nu ik weet dat dat een HDTV-out cable is ga ik ff googlen wat dat precies is... Ik denk haast component...
En op dat plaatje zie je ook een geel blokje en een composiet kabel.... dan ben je toch bij wat je wilt bereiken? en een S-video kabel

Als je TV svideo ondersteunt kun je dat toch gewoon proberen? svideo in kaart, svideo in TV (eventueel via scartverloop, let wel op dat niet elke scartaansluiting svideo pakt, vaak is dat er slechts 1)

[Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 29-11-2009 17:44]

• mace

mace

Sapere Aude

LED-Maniak schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:43:
die hdtv kabel is nice. Zal wel sync on green zijn om component RGB van te makne.
Nope, is YPbPr

• almightyarjen

almightyarjen

DJSmiley schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:43:
[...]

En op dat plaatje zie je ook een geel blokje en een composiet kabel.... dan ben je toch bij wat je wilt bereiken? en een S-video kabel

Als je TV svideo ondersteunt kun je dat toch gewoon proberen? svideo in kaart, svideo in TV (eventueel via scartverloop, let wel op dat niet elke scartaansluiting svideo pakt, vaak is dat er slechts 1)
Dat plaatje komt niet van de asus website... Het enige wat ik heb is dat HDTV-kabeltje.

Zou dit een oplossing zijn?:
Component ombouwen naar VGA wat via een kabel kan:

En vervolgens via een schakelingetje VGA naar RGB:

• LED-Maniak

LED-Maniak

Als je ypbpr hebt dat is dat niet mogelijk. Dan heb je opamps nodig om dat te converteren..

Appeltaart is lekker!

• almightyarjen

almightyarjen

mace schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:42:
Daar hoef je niet voor te googlen dat kan ik je zo al vertellen dat het component is.

Probeer maar gewoon een S-video kabel, 99% kans dat het gewoon werkt.
Ik zal zo eens ff kijken, daarvoor moet ik mijn computer verslepen aangezien ik een kabeltje van een meter heb liggen...

• DJSmiley

DJSmiley

almightyarjen schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:11:
[...]

Ik zal zo eens ff kijken, daarvoor moet ik mijn computer verslepen aangezien ik een kabeltje van een meter heb liggen...
tv verslepen is makkelijker 8)7

• almightyarjen

almightyarjen

DJSmiley schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:28:
[...]

tv verslepen is makkelijker 8)7
Daar kwam ik ook achter, ook gedaan dus :P

En idd: het werkt! :D Gewoon een S-video kabel direct erin, zonder gebruik te maken van een ander kabeltje ofzo. Thanks Mace voor de tip! _/-\o_

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Iemand al loodaccu's tegen gekomen waarvan de + en - aanduiding omgewisseld zijn?
Heb hier een el-cheapo lamp liggen die kapot is, maar wel gewerkt heeft, waarvan de accu (6V 4Ah) zo te zien omgekeerd aangesloten is (had hem eerst al opengevezen maar ik geloof niet dat ik de draden omgewisseld heb). Ik heb hem een minuutje aangesloten gelaten, inverse spanning gemeten en meteen losgekoppeld. Hij houdt nu wel netjes zijn spanning, maar die staat wel omgekeerd tov zijn aanduiding... (en ja, meettoestel is correct aangesloten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux

mux

99% efficient!

Die heb ik gezien in de oude alarminstallatie van mijn broer ;) security through obscurity-gevalletje.

• sebastius
  • Nu online

sebastius

naftebakje schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:14:
Iemand al loodaccu's tegen gekomen waarvan de + en - aanduiding omgewisseld zijn?
Heb hier een el-cheapo lamp liggen die kapot is, maar wel gewerkt heeft, waarvan de accu (6V 4Ah) zo te zien omgekeerd aangesloten is (had hem eerst al opengevezen maar ik geloof niet dat ik de draden omgewisseld heb). Ik heb hem een minuutje aangesloten gelaten, inverse spanning gemeten en meteen losgekoppeld. Hij houdt nu wel netjes zijn spanning, maar die staat wel omgekeerd tov zijn aanduiding... (en ja, meettoestel is correct aangesloten).
Was het niet dat accu's die te ver heen zijn op een gegeven moment om gaan polen?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zijn accu's die met z'n velen in serie zitten. Als er dan eentje zo 'op' is dat 'ie helemaal leeg raakt terwijl de rest van de accu's in het pack nog wel vrolijk stroom leveren, word er een stroom de verkeerde kant doorheen geforceerd en word de brakke accucel dus feitelijk door de rest van de accus omgekeerd opgeladen. Bij een enkele loodaccu is dit dus niet van toepassing.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij komt het inderdaad omdat ie dan verkeerd om is opgeladen toen hij helemaal leeg (0,00V) was. Heb het wel eens eerder gelezen hier, dat iemand z'n pa dat had gedaan ofzo met een lege accu.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:42
Grappig,

Ik meette zojuist mijn batterijen van mijn grafische rekenmachine na, want hij werkte niet meer. En ik had er een tijdje terug wel 2 nieuwe batterijen ingestop t(vd 4). En tot mijn verbazing was ook de + en - bij 1 batterij omgedraaid. Ik wou net de vraag hier gaan stellen hoe dat kwam :+

[Voor 3% gewijzigd door Bladeslayer op 30-11-2009 21:54]

www.frees-it.com

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben nu een beetje aan het tweaken met mijn LEDs die op m'n ligfiets komen. Ik heb her en der gelezen dat een LED vaak efficienter is bij lagere vermogens, maar wanneer ik in datasheets kijk zie ik dit niet echt bewezen. De bedoeling is dat ik niet constant mijn 4W LED voorop vol laat branden, want zelfs 1W is op mijn huidige installatie vaak al te fel (enkel wanneer ik niet alleen gezien moet worden, maar mn voorlicht ook als zoeklicht/signaallicht wil gebruiken is dat nodig). Mijn idee is dus om een standaard stroomspaar-stand te hebben (20-30 mA, basically niet veel meer licht dan een standaard fietslampje produceert), een dit-is-best-helder-stand (in de buurt van 1W/175mA) en een omfg-stand (4W/700mA). Of is dit nutteloos en produceert hij stiekum niet zoveel meer licht bij een hoge stroom en is er een veel efficientere stand ergens tussenin?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 08:21

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Het ligt er aan wat je onder efficientie verstaat. Als je kijkt naar het rendement van een led, hoeveel watt er dus wordt omgezet in licht en hoeveel warmte in warmte dan kan dat punt inderdaad best ergens in het midden liggen. Natuurlijk gaat een LED meer licht geven als je er meer stroom doorheen jaagt. Maar de LED wordt ook warmer waardoor bijvoorbeeld de drempelspanning verandert en er dus een andere energie verdeling plaatsvindt. hierdoor kan het dus voorkomen dat de LED bij laag vermogen efficienter is dan bij het hoge. Bij heel laag vermogen is de LED dus ook heel erg inefficient want dan gaat de meeste energie verloren in de drempelspanning.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

virus.elektro schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 08:56:
Bij heel laag vermogen is de LED dus ook heel erg inefficient want dan gaat de meeste energie verloren in de drempelspanning.
Wait, what? Sinds wanneer gaat er energie verloren in een drempelspanning? Iirc zet een LED nog altijd x % van (stroom*drempelspanning) om in licht, of de stroom erdoorheen nou hoog of laag is.

• maikel
Ik ben nu dus bezig een LCD-scherm uit elkaar te halen voor mijn touch-projectje, waarbij ik het panel los moet hebben. Nu zit er nog een metalen kast om het panel met aan de ene kant het panel en de andere kant een printplaat. Vanaf de print lopen een vijftal 'kabels' (plastic met banen erop gedrukt) naar het panel, waardoor ik de metalen behuizing niet los kan halen.

Hoe kan ik deze kabels los krijgen en zijn deze ook (eenvoudig) te verlengen/vervangen door langere?

De kabels zitten vast met deze connectoren:

Van deze heb ik dus 4 stuks die 2,5cm breed zijn en eentje die 1,2cm breed is.

• TommyboyNL
  • Niet online
Om ze los te halen: Volgens mij kan je het wiite plastic deel omhoog wippen, waarna je de kabel er zonder moeite uit kan trekken.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yep. Doe het wel voorzichtig en aan beide kanten; ze breken vrij gemakkelijk. Mooie macro-foto trouwens :)

• virus.elektro

virus.elektro

Sprite_tm schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:35:
[...]

Wait, what? Sinds wanneer gaat er energie verloren in een drempelspanning? Iirc zet een LED nog altijd x % van (stroom*drempelspanning) om in licht, of de stroom erdoorheen nou hoog of laag is.
De drempelspaning is bij mijn weten de oorzaak waardoor de LED warm wordt, daar gaat dus energie verloren. Mocht dat niet zo zijn dan het ik bij deze weer wat nieuws geleerd

[Voor 3% gewijzigd door virus.elektro op 02-12-2009 09:22]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• maikel
TommyboyNL schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:31:
Om ze los te halen: Volgens mij kan je het wiite plastic deel omhoog wippen, waarna je de kabel er zonder moeite uit kan trekken.
Ah, ok. Ik dacht eigenlijk dat dat witte vast zat aan de kabel en de connector was. Maar het is dus een soort klem die omhoog kan?

En is het ook mogelijk deze kabels te verlengen? Het hele idee is namelijk dat ik het panel los heb zonder iets ervoor of erachter, maar de print krijg ik zo niet weg met die korte kabels.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De drempelspanning is die spanning waarboven een diode (zoals een LED) pas begint te geleiden.

Nier meer en niet minder dan dat.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Precies, de warmteontwikkeling is puur een resultaat vanwege de techniek die niet 100% efficiënt is.

Maar wat efficiëntie betreft, een 3watt led op 1000mA geeft amper meer licht dan op 700mA (maar het warmteprobleem wordt wel een stuk lastiger) 2x1watt powerleds op 150mA zal meer licht geven dan 1x1watt led op 350mA.

• virus.elektro

virus.elektro

Oke, dus als ik het goed begrijp komt de warmte ontwikkeling door het feit dat na de drempelspanning de stroom niet recht omhoog gaat maar nog een helling heeft.

• joopv
  • Niet online
Nee,

Warmte ontwikkeling ontstaat door het feit dat het proces wat licht produceert in een LED geen 100% rendement heeft.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
maikel schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:24:
[...]Ah, ok. Ik dacht eigenlijk dat dat witte vast zat aan de kabel en de connector was. Maar het is dus een soort klem die omhoog kan?

En is het ook mogelijk deze kabels te verlengen? Het hele idee is namelijk dat ik het panel los heb zonder iets ervoor of erachter, maar de print krijg ik zo niet weg met die korte kabels.
Dat van die klem klopt, zorg er wel voor dat je de kabel diep genoeg terugsteekt want dat zou je wel eens hoofdbrekers kunnen geven.
De kabels verlengen mag je vergeten, als je al aan de juiste kabel geraakt zal die héél waarschijnlijk niet (goed) werken. Zoek een LCD wat enkel aan een kant aangesloten is (dat zijn doorgaans de goedkoopste), dan heb je dat probleem niet.

Je wil spelen met een losse LCD panel, wat we op mijn werk ook doen, ik kan je meegeven dat het geen makkie is. Niet alleen zijn ze erg gevoelig voor ESD (de plastic folies die tussen de lampen en de LCD zitten laden gemakkelijk op, dat maakt zeer snel de electronica defect en trekt enorm snel stof aan), ook mag je echt niet veel kracht zetten op de flexibele verbindingen naar de panel zelf, snij je je vingers gemakkelijk aan de scherpe glasrand, zijn de taps (IC's die in de flexibele aansluitingen vervat zijn) extreem gevoelig, ....
Reken er ook niet op om mooi beeld te krijgen, egale lichtbron met correct gepolariseerd licht onder de panel is essentiëel (soms zit de polariser in de panel) en stof heb je erg gemakkelijk en raak je nauwelijks kwijt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• maikel
naftebakje schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:11:
[...]
Dat van die klem klopt, zorg er wel voor dat je de kabel diep genoeg terugsteekt want dat zou je wel eens hoofdbrekers kunnen geven.
De kabels verlengen mag je vergeten, als je al aan de juiste kabel geraakt zal die héél waarschijnlijk niet (goed) werken. Zoek een LCD wat enkel aan een kant aangesloten is (dat zijn doorgaans de goedkoopste), dan heb je dat probleem niet.

Je wil spelen met een losse LCD panel, wat we op mijn werk ook doen, ik kan je meegeven dat het geen makkie is. Niet alleen zijn ze erg gevoelig voor ESD (de plastic folies die tussen de lampen en de LCD zitten laden gemakkelijk op, dat maakt zeer snel de electronica defect en trekt enorm snel stof aan), ook mag je echt niet veel kracht zetten op de flexibele verbindingen naar de panel zelf, snij je je vingers gemakkelijk aan de scherpe glasrand, zijn de taps (IC's die in de flexibele aansluitingen vervat zijn) extreem gevoelig, ....
Reken er ook niet op om mooi beeld te krijgen, egale lichtbron met correct gepolariseerd licht onder de panel is essentiëel (soms zit de polariser in de panel) en stof heb je erg gemakkelijk en raak je nauwelijks kwijt.
Hmm, dat klinkt allemaal niet echt hoopgevend. Dit LCD-scherm had ik toevallig liggen (over), vandaar dat ik het met dit scherm wilde proberen. Zijn er niet ergens losse panels met prints te krijgen voor consumenten?

Het verlengen zou overigens met zo'n setje wel moeten kunnen: http://diy-beamer.com/pro...61f0340141c17287550ef0e0d
Die heb ik dan maar twee nodig, omdat ik slechts aan 1 kant hoef te verlengen. Of het goed werkt, is een tweede....

[Voor 8% gewijzigd door maikel op 02-12-2009 21:20]

• RuudBurger
  • Laatst online: 03-07 22:57
Niet belangrijk genoeg om een topic voor aan te maken. Maar toch even opscheppen over mijn eerste Arduino/elektronica projectje.

Klik voor meer foto's.

Een remake van de QlockTwo door Biegert & Funk. Gebruik gemaakt van een Arduino Mega + DCF77 module om automagisch de tijd in te stellen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cool hoe kom je aan die frontplaat?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mcdronkz
  • Laatst online: 28-03 17:52
Sillymidget schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:20:
Niet belangrijk genoeg om een topic voor aan te maken. Maar toch even opscheppen over mijn eerste Arduino/elektronica projectje.

[afbeelding]
Klik voor meer foto's.

Een remake van de QlockTwo door Biegert & Funk. Gebruik gemaakt van een Arduino Mega + DCF77 module om automagisch de tijd in te stellen.
Respect. 't Idee is misschien afkomstig van een ander, maar de manier waarop je het uitgewerkt en gerealiseerd hebt is bewonderenswaardig. Hoe lang ben je ermee bezig geweest, als ik vragen mag?

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-07 10:31
wow die klok is echt geweldig.

Zou je wat dingen willen sharen zoals arduino code en schema.

had jij deze ook gevonden: http://blog.stef.be/woordklokparts ?

[Voor 26% gewijzigd door Btje op 03-12-2009 08:27]

Realme x2 Pro

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[afbeelding]
Klik voor meer foto's.

Wahh, dat is best cool! * _ferry_ likes

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik had het ontwerp al ergens anders een keer gespot maar deze uitvoering is mooier _/-\o_
Deze klokken kan je zo in een design winkel voor een paar 100 euro verkopen :P

* Mr_gadget voelt inkoopactie van deze glasplaten aankomen :)

[Voor 19% gewijzigd door Mr_gadget op 03-12-2009 21:24]

• dbeijer85
  • Laatst online: 20-04 10:29

dbeijer85

Super fast charger

virus.elektro schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:41:
Oke, dus als ik het goed begrijp komt de warmte ontwikkeling door het feit dat na de drempelspanning de stroom niet recht omhoog gaat maar nog een helling heeft.
Ik begrijp uit je signature dat je elektrotechniekstudent bent, dus misschien helpt deze uitleg: Een LED is een diode, en heeft dus net als een diode in voorwaartse richting (waarin hij dus stroom geleid en niet spert) weerstand. Meerbepaald een niet-lineaire weerstand, dus de wet van Ohm (R=U/I) gaat niet meer zo lineair op, die weerstand is afhankelijk van de spanning en/of de stroom.

Alles wat weerstand heeft (en dus elke geleider die geen supergeleider is) dissipeert elektrische energie als er stroom doorheen loopt, volgens de wet P=R*I^2. Het enige verschil tussen een diode en een weerstand hier is dat die R in het geval van de diode afhankelijk is van die stroom, waardoor ook dit een niet-lineaire vergelijking wordt (P = R(I)*I^2), maar dat verandert niets aan het concept. (en voor alle duidelijkheid, die dissipatie van energie zorgt voor de warmte-ontwikkeling, vanwege de wet van behoud van energie)

Dat die stroom pas gaat lopen vanaf een bepaalde drempelspanning heeft dus niets te maken met de vermogensdissipatie zelf. De drempelspanning zegt hooguit iets over vanaf wanneer die energie gedissipeerd wordt.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• mux

mux

99% efficient!

Damn, wat een frustrerende avond heb ik met mijn LED-achterlicht-buckconverter. Ik heb een nieuwe functie ontdekt: touchless uitzetten. Het zit zo:

Ik gebruik een staaf-inductor in een buckconvertertje en regel de duty cycle aan de hand van de stroom die door de belasting (en dus de inductor) heengaat. Maar, een staafinductor heeft als magnetisch medium een klein stukje staaf, en het magnetisch circuit wordt min of meer afgemaakt door de lucht eromheen. De lucht zorgt ervoor dat er een hoge magnetische reluctantie is, en dus dat kleine stukje ferriet niet satureert. Houd ik mijn hand erbij, satureert het ding (want blijkbaar geleidt mijn hand het magnetisch veld beter dan de lucht) en satureert de inductor, wat de regeling laat flippen (omfg, zoveel stroom, duty cycle terugregelen!) en de lamp effectief uitdoet.

Dus ik denk: ok, ik heb last van het feit dat m'n schakeling niet afgeschermd is, laat ik een toroide inductor gebruiken (daar zit het hele magnetische circuit in, dus wat kan er nou helemaal misgaan?). Geinstalleerd, *alle elektronica die op het bordje zit aangesloten flipt*. Wat blijkt? De toroide is een geweldige antenne en pikt de 50 Hz op, en zit eventjes overal stroom doorheen te gooien.

Voordelen: Een nieuwe touchless techniek uitgevonden, energy-harvesting uit 50Hz-straling ontdekt
Nadelen: fokking licht doet het nog steeds niet goed.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56

DaWaN

'r you wicked ??

[afbeelding]
Klik voor meer foto's.

Ik hou in principe niet van design maar ik vind dit toch wel een zeer mooi staaltje werk en nog goedkoop ook (beat that Apple!!).
Is die DCF77 een complete ontvanger module ? Ik ben wel benieuwd hoe je die DCF77 ontvanger gemaakt heb, ik ben namelijk van plan daar zelf ook ooit eens iets mee te gaan doen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:31:
Het beantwoordt niet je vraag, maar een redelijk goede en goedkope oplossing is om de karakters uit een enkel laags printplaat te etsen. Dan even een stukje donker plexi ervoor. :)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Boudewijn schreef op donderdag 03 december 2009 @ 01:31:
Klik door z'n foto's heen, dan kom je bij deze;
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157622708125775/

Waar staat:
It's basically a vinyl sticker on the back side of a acrylic sheet.
And it's a dust magnet!
It was €45,- and you can order something like that at any company who does printing and lightbox work for wall and window advertising.

• joopv
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:05:
. Houd ik mijn hand erbij, satureert het ding (want blijkbaar geleidt mijn hand het magnetisch veld beter dan de lucht) en satureert de inductor, wat de regeling laat flippen (omfg, zoveel stroom, duty cycle terugregelen!) en de lamp effectief uitdoet.
Dat lijkt me sterk. Staat er niet iets te gillen op een hoge frekwentie, b.v. een paar MHz.

• mux

mux

99% efficient!

nope, het is op de scope geweldig te zien dat hij langzaam steeds meer satureert zodra mn hand dichterbij komt. Een stukje blikstaal zorgt al helemaal voor een feest.

Kan ook dat de inductorwaarde hierdoor omlaag gaat, maar saturatie past beter bij mn scopebeelden. Ik heb al gecheckt of het niet aan een capacitieve koppeling tussen iets op het bordje en ikzelf (basically 50Hz antenne), maar als ik mezelf aard blijft het effect.

• RuudBurger
  • Laatst online: 03-07 22:57
DaWaN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:24:
[...]

Ik hou in principe niet van design maar ik vind dit toch wel een zeer mooi staaltje werk en nog goedkoop ook (beat that Apple!!).
Is die DCF77 een complete ontvanger module ? Ik ben wel benieuwd hoe je die DCF77 ontvanger gemaakt heb, ik ben namelijk van plan daar zelf ook ooit eens iets mee te gaan doen :)
Het is een complete ontvanger van de Conrad. Enige wat ik nog moest toevoegen was een pullup weerstandje.

De code kan hier, http://sht.tl/GB, gevonden worden.
De totalle kosten zijn toch nog rond de 200 euro uitgekomen, maar dit mede omdat ik nog helemaal niets had. Dus ik heb ook soldeerbout etc moeten aanschaffen.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Denk dat als me laser binnen is dat ik ook zo een klok ga bouwen, echt gaaf!

Appeltaart is lekker!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb ook weer een leuke uitdaging...

Mijn home-theater systeem is van Bang & Olufsen, en die zit aan elkaar geknoopt met een (proprietary) serieel protocol wat Datalink heet. Niet zo veel soeps, gewoon een stel 8048's (die waren in '83 modern!) die via een gedeeld busje met elkaar praten.

Nu wil ik daar op in gaan lopen breken en mijn eigen hardware ertussen gaan hangen, om alles mooi georchestreerd met elkaar samen te laten werken. Het protocol is goed gedefineerd, de daadwerkelijke codes ben ik nog niet achter, dus die moet ik stiekem af gaan luisteren. Probleem: Het protocol is verre van compatibel met enige 'standaard' transceivers, dus even een USB-UART eraan hangen zal weinig gaan doen.

Het is een remote-protocol (zonder carrier), dus een LIRC-receiver-circuitje moet er wat van kunnen bakken. Laat nu het geval zijn dat ik geen seriële poorten meer in huis heb, behalve USB-to-serial converters die LIRC niet echt bepaald snapt. Ik heb hier nog wel een Prolific PL-2303 liggen die GPIO support op USB doet, maar daar moeten dus custom drivers voor zijn (en de Prolific website is niet zo lief om die zomaar even te geven).

Ik heb ook nog een development board met een ATMega16 die op het moment niks ligt te doen, misschien dat ik daar maar eens wat aan ga hangen. Ding heeft ook USB, dus daar moet genoeg uit te halen zijn.

Overigens heb ik het wel over een protocol wat een bit-tijd heeft van 1,5 milliseconden, dus ik denk dat een of andere software-implementatie daar wel raad mee zal weten. ;)

[Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 10-12-2009 01:19]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 12 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee