De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.418 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

De makkelijkste manier om een mosfet te gebruiken is als schakelaar. Daarvoor moet je 'm altijd met de source op een voedingslijn gooien: gnd in het geval van een N-mosfet, Vcc in het geval van een P-mosfet. Dat heb je hier niet, waardoor je allerlei irritante analoge effecten krijgt, en dat wil je niet. Makkelijke oplossing: wissel de mosfet en de aansluiting voor je spoel om. De mosfet zit dan aan de ground vast met z'n source (nja, bijna, je stroommeet-shunt zit er nog tussen, maar ik ga er even vanuit dat de spanning daarover te verwaarlozen is). Een mosfet gaat geleiden als de spanning tussen de gate en source 3 a 4 volt is, dus dan kan je netjes direct je 5V-pwm-uitgang eraanknopen.

In principe is een mosfet die niet met z'n source aan de ground hangt ook wel te gebruiken, maar als je geen inzicht hebt in de schakeling die je maakt, is bovenstaande een goede vuistregel, en je komt er in de praktijk redelijk ver mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 09-11-2009 13:11 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
it0 schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:58:
[...]
En inderdaad ik snap iets fundamenteel niet aan die transistoren. Voor een NPN dacht ik altijd zet op de base een klein voltage met meestal een klein amperage. Als de gate verzadigt is gaat dan spanning lopen van de collector naar de emitter.

Een led in serie voor de gate zetten is dus niet slim omdat er dan te weinig voor de gate overblijft begrijp ik?
En ik dacht er zowieso spanning van de gate naar de emitter moest lopen omdat anders er geen spanning door heen loopt.
Verder begreep ik dat de 1M ohm op de base van de mosfet puur optioneel was?
de led zit niet in serie voor de gate, maar in serie voor de basis van je transistor. De stroom die erdoor gaat lopen is gewoon veel te klein voor een led zo te plaatsen.

en nogmaals, spanning loopt niet, stroom loopt. Dat klinkt als mierenneuken, maar is wel van belang om te begrijpen wat er gebeurd.

Een transistor stel je alt volgt in:
Je zet een spanning op de basis. de spanning op de emitter is dan 0,6V lager. je weet dan welke spanning er op de emitter staat. 4,4 V in dit geval
Deze spanning valt over de emitter weerstand. Deze is bij jou 1M.
Je emitter stroom is dan 4,4 uA. veeeeel te weinig. (neem enkele mA)
De stroom die door de basis loopt is je emitter stroom gedeeld door de HFE van je transistor.
deze is bij die van jou ca 200 geloof ik. Er loopt dus 22nA door je led heen.
jij vind het dan vreemd dat deze niet oplicht? ;)
de stroom door je collector is basisstroom + emitterstroom, dus basisstroom * HFE+1.
aan de hand van dat gegeven kun je de spanning op de collector bepalen door je collectorweerstand aan te passen.

trouwens, volgens mij is je emitterspanning nog lager dan 4,4V, omdat de spanningsval over je LED er nu ook nog af gaat. hier valt ook nog eens 0,6V over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En toen snapte ik er officieel geen zak meer van :P
Mijn fietslicht uit een paar posts geleden deed niet, althans de ledjes gingen erg zwak knipperen. Nu heb ik alles weer uit elkaar gesloopt en een losse 7805 voeding gebruikt en toen werkte alles wel op de dynamo. Toen de originele 7805 er weer in geprakt en het werkt nu wel 8)7. Schiet mij maar lek.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Dus als ik jullie goed begrijp is het onderstaande correct?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~faasen/pogingtrans3.png

Waar als 5V een avr pwm pin is R11 en R7 in principe overbodig zijn?

HFE is trouwens typisch 290 volgens de datasheet.

Wat ik uit de voorgaande discussie begrijp is het niet noodzakelijk om een transistor te gebruiken om de gate van de mosfet te verzadigen? Ik begreep dat dat slim was zodat hij eerder verzadigd zou worden , klopt dat?

[ Voor 30% gewijzigd door it0 op 09-11-2009 23:20 . Reden: Nog 1 vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
R11 kun je weglaten. die heeft zo geen functie.
Maar inderdaad, jij wilde de transistor toevoegen om 12V op de gate te krijgen.
Maar met de huidige schakeling is dit 4,4V en met de originele 5V.
Je kunt hem dus niet zo goed weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13

DaWaN

'r you wicked ??

it0 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:14:
[afbeelding]

Wat ik uit de voorgaande discussie begrijp is het niet noodzakelijk om een transistor te gebruiken om de gate van de mosfet te verzadigen? Ik begreep dat dat slim was zodat hij eerder verzadigd zou worden , klopt dat?
Deze schakeling heeft ook weinig zin, de spanning van de gate op de FET zal nooit hoger dan 5V kunnen worden.

Probeer eerst eens duidelijk te krijgen wat je nu eigenlijk wilt, daarbij horen de volgende dingen:
-Wat voor spanning wil je op de gate hebben (zowel aan als uit) ?
-Wat voor uitgangsweerstand moet de bron hebben die de gate aanstuurt ? (formuleer ik die vraag goed zo ?)

Zorg eerst eens dat je die dingen snapt, daarna kunnen we je wel uitleggen hoe je dat kunt realiseren met een transistor :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaWaN schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:50:
[...]
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen wat je nu eigenlijk wilt, daarbij horen de volgende dingen:
-Wat voor spanning wil je op de gate hebben (zowel aan als uit) ?
-Wat voor uitgangsweerstand moet de bron hebben die de gate aanstuurt ? (formuleer ik die vraag goed zo ?)
Kleine toevoeging:
Het lijkt alsof je de led wilt gebruiken als indicatie dat de mosfet aangestuurd wordt. De leds maken het schema echter alleen maar lastiger. Je zou er voor kunnen kiezen om de leds op vrije poorten te zetten die je gelijk met de poorten waar de fets op aangesloten zijn hoog maakt. Op die manier voorkom je dat je debug de gewenste werking niet in de weg kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik wil 12V in de gate van de mosfet knallen zodat ik hem snel verzadig en dat wil doen door met een 5v pin te schakelen. Ik wil dus de transistor als schakelaar gebruiken, maar blijkbaar gaat dat niet zoals ik in mijn schema laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:13

Emiel1984

Made in NL

ssj3gohan schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:40:
In je eerste plaatje, tweede schema is het soort van correct-ish. In de andere schema's smijt je een LED naar de basis danwel gate van een transistor, en daar loopt veel te weinig stroom (op de meeste punten bij een MOSFET zelfs helemaal geen stroom) om een LED te laten branden. Bovendien introduceer je nog eens een spanningsval en is 1M ook wel meukmiljoenontieglijkgodmiljaarveel om voor een basis van een tor te zetten.

Je begrijpt duidelijk niet hoe e.e.a. werkt. Wil je het wel begrijpen of wil je dat wij het voor je tekenen?
De term 'correct-ish' heb ik niet eerder gehoort en via google (termen: ish circuit) kom ik niet veel verder dan dat het staat voor een schakeling om (meer) stroom te kunnen leveren. Wat is de precieze betekenis van deze afkorting ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

Emiel1984 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 01:42:
[...]

De term 'correct-ish' heb ik niet eerder gehoort en via google (termen: ish circuit) kom ik niet veel verder dan dat het staat voor een schakeling om (meer) stroom te kunnen leveren. Wat is de precieze betekenis van deze afkorting ?
Haha.

Met correct-ish bedoelt hij gewoon dat het ongeveer klopt, maar niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:53

dj_dysaster

Stoom \o/

Zo, ook maar is de kroeg binnen stappen....

* dj_dysaster begint met een biertje

Direct ook maar is een vraagje aan de mede kroeggangers. Ik ben wat aan het spelen met een PIC18f4550 op een easypic5 bord. Dat bord heeft een extra usbconnector die weer aan de pic hangt. Nu heb ik de usb bootloader van microchip erin geschoten.

Ik kan prima verbinden vanaf de pc met mn pic via usb, uitlezen kan, ereasen kan, executen kan, maar schrijven... Helaas.

De PICDEM bootloader tool van microchip geeft enkel de warning terug: Failed to program FLASH.

Iemand een idee wat ik is kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

@it0
Wat je even goed duidelijk moet hebben is dat je met één transistor geen push-pull kan maken voor je gate, je zult dus het aan of uitgaan van de FET met een weerstand moeten doen. Dat is iets wat je nog niet helemaal doorhebt denk ik.
dj_dysaster schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:40:

De PICDEM bootloader tool van microchip geeft enkel de warning terug: Failed to program FLASH.

Iemand een idee wat ik is kan checken?
Probeer je toevallig niet de bootloader te overschrijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

Hmm het lijkt er idd op dat ik mn bootloader overschrijf als ik de boel forceer, nu is ff uitzoeken hoe ik dat fix 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:00
dj_dysaster schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:32:
Hmm het lijkt er idd op dat ik mn bootloader overschrijf als ik de boel forceer, nu is ff uitzoeken hoe ik dat fix 8)7 .
Marco, je moet je bootloader toch niet overschrijven :> *Start Running*
Helaas kan ik je niet helpen, heb geen verstand van pics programmeren.
Doe je nu een TI opleiding?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Geen bootloader beveiliging aan staan?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

Puch-Maxi schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:43:
[...]
Marco, je moet je bootloader toch niet overschrijven :> *Start Running*
Helaas kan ik je niet helpen, heb geen verstand van pics programmeren.
Doe je nu een TI opleiding?
Heb je hem weer hoor :+

Ik doe nu TI in emmen idd, zit net in de 1e tentamen periode.

Bevalt voorlopig wel goed, meestal een uurtje of 2 les op een dag en verder mag je het zelf uitzoeken d:)b

Edit:

Ik heb niks gezien wat betref bootloader beveiliging, * dj_dysaster prutst lekker verder

Na nog wat testen met code protect functies blijkt dat als ik de eerste paar bytes protect van overschrijven dat ik mn hex iig goed in de flash kan fikken. We komen der wel :*)

[ Voor 21% gewijzigd door dj_dysaster op 10-11-2009 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:00
Dat is niet verkeerd, dat is op het Hanze wel anders. (afhankelijk van wat je doet natuurlijk)
Zelf doe ik Bi dus ik ben hier een beetje verdwaald. Maar zoals je weet vind ik electronica donders interessant!
Ik kan er alleen niets van, ik pruts maar wat aan. ;)
edit:
Excuus voor de slowchat, het blijft natuurlijk een kroeg :*)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 11:11
GG85 schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:23:
@Mace: 100n is wel een beetje 'ouderwets' tegenwoordig. Stampt nog uit de 74xx tijd. Ik zou tegenwoordig meer voor 10n gaan bij elk ic en een lekkere 10u als buffer ergens waar je voedingsspanning binnenkomt op de print.
Maar een 10n heb ik weer net niet liggen, 100n wel. Mijn voeding zit op de print erbij geprikt, dus die 10u buffer (die ook in het schema staat) is niet nodig. Volgens de tekst bij het schema is die nodig als de lengte tussen voeding en print meer dan 15cm is.

Maar 100n kan dus ook prima? De schakeling werkt overigens zonder ook al, maar nu ik toch bezig ben met condensators plaatsen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Mijn laatste project:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/IR%20leds.jpg

Twee infrarood leds antiparallel, na een paar uurtjes lirc hacken kan ik nu de tv aanzetten met mijn geluidskaart :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
^die waarde van een onstoringscondensator is doorgaans nattevingerwerk, het belangerijkste is dat je een type condensator neemt die het gewenste gedrag heeft in het frequentiespectrum wat je wil onderdrukken (en met een standaard 100nF zal dat prima lukken). Ga je hoger in frequenties (moderne chips, die zijn sneller) dan ga je naar 10nF.
Als je je onstoringscondensatoren exact wil berekenen, moet je gaan bepalen wat je storingsbronnen zijn (op frequentiegebied), impedantie en parasitaire effecten van je voedingslijnen gaan berekenen, en zorgen dat het geheel ontstoringscondensator-voedingslijnen een filter wordt dat de ongewenste frequenties zal tegenhouden. In toepassingen waar je naar deze zaken gaat kijken zal de oefening hier nog maar beginnen, indien het je interesseert kan je dan gaan rondzoeken over EMI maatregelen, dat zijn maatregelen die de hoeveelheid uitgestraalde "storing" beperken (en de gevoeligheid voor ingestraalde), wat daar allemaal bij komt kijken gaat je verbeelding te buiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

ik dacht eerst dat een transistor en een mosfet hetzelfde waren gewoon een soort schakelaar.
Maar een transistor gebruik je om veel ampere te schakelen en een mosfet om veel voltage te schakelen, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41

virus.elektro

profesionele monitor sloper

it0 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:14:
[afbeelding]

Op zich is een transistor handig om de gate sneller open te sturen. Je moet de gate namelijk voorstellen als een kleine condensator voorstellen die je moet opladen. Zolang deze condensator niet volledig is opgeladen is de FET ook niet helemaal open, en wordt er dus warmte ontwikkeld. Omdat de weerstand van de FET dan hoger is dan in de datasheet wordt aangegeven.
Als je de gate via een transistor aanstuurt kan je er een veel grotere stroom instoppen dan je microcontrollerpoortje kan leveren waardoor die condensator eerder is opgeladen en er dus minder warmte wordt ontwikkeld en je sneller kunt schakelen. Er bestaan zelfs speciale gate driver ic's hiervoor.

nu even terug naar je schema.
Ik zou de led paralel zetten aan de spoel van je motor. op die manier kan je meteen zien of het geheel goed werkt. de kleine foutstroom die je hiermee introduceert bij de stroommeetweerstand kan je best ergens verekenen. oh en ik zou de vsense pin boven de weerstand zetten, zoals deze nu zit ga je niks meten.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
it0 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:02:
ik dacht eerst dat een transistor en een mosfet hetzelfde waren gewoon een soort schakelaar.
Maar een transistor gebruik je om veel ampere te schakelen en een mosfet om veel voltage te schakelen, correct?
Transistor is als zowel versterker als schakelaar te gebruiken. Een fet ook voor beide maar wordt doorgaans gebruikt als schakelaar.

Een fet is spanning gestuurd, een transistor stroom(denk aan de Hfe en dergelijke). Een fet kan hogere stromen leveren zonder significant warm te worden in vergelijking met een transistor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Nee helemaal fout, wat the fuck is 'veel ampere', 7000kA misschien ?? En 'veel voltage' is zeker 70kV ??

Je hebt de basis van zowel de MOSFET als de transistor enigzins begrepen.
Eigenlijk zijn het beide versterkers. Het verschil is alleen dat de stroom door een MOSFET bepaalt wordt door een gateSPANNING en dat de stroom door een transistor bepaalt wordt door een basisSTROOM.

Aangezien zowel transistoren als MOSFET's energie dissiperen wanneer ze niet volledig aanstaan worden ze meestal gebruikt als schakelaar, dan wordt de basisstroom of de gatespanning zo hoog gemaakt dat de stroom niet meer beperkt wordt door de MOSFET/transistor maar door andere elementen in het circuit.

Een ander verschil tussen een MOSFET en een transistor (in het geval van NPN / N-FET) is dat bij een transistor de stroom echt alleen maar van de collector naar de emitter kan lopen en dat bij een FET de stroom behalve van de drain naar de source ook van de source naar de drain kan lopen. Wat je ook niet moet vergeten is dat een transistor een basisstroom heeft van de basis naar de emitter, de spanning op de emitter kan dus nooit hoger zijn dan de spanning op de basis want dan kan er immers geen stroom lopen ! Een MOSFET heeft dat niet, daar kun je de gate puur zien als capaciteit die je moet opladen om hem aan te zetten. De capaciteit moet alleen wel ten opzichte van de source opgeladen worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb weer een schema gemaakt om te illustreren wat ik er nu van begrijp.
Durf mijn gezicht al bijna niet meer te laten zien....

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~faasen/pogingtrans4.png

Ik heb R9 groter gemaakt omdat ik bang ben voor het voltage divide effect ivm R8/R7 of is dat onterecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

it0 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:04:
Ik heb weer een schema gemaakt om te illustreren wat ik er nu van begrijp.
Durf mijn gezicht al bijna niet meer te laten zien....

[afbeelding]

Ik heb R9 groter gemaakt omdat ik bang ben voor het voltage divide effect ivm R8/R7 of is dat onterecht?
Mischien begrijp ik je verkeerd maar ik doe een poging :+ . Het voltage wordt in een schakeling enkel serieel opgedeelt. Dus het voltage wordt niet gedeelt wanneer componenten parrallel staan. In dat geval wordt namelijk de stroom gedeelt. Ik denk dat ik hiermee je vraag wel beantwoord heb. Dit is basiskennis electronica. Dit soort informatie kan je volgens mij wel terugvinden in de FAQ van het Electronica forum. Zal het zo is nalezen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 11-11-2009 00:23 . Reden: taalfout ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Toch niet goed gelezen!

Een transistor schakelt pas als de spanning op de basis groter is dan op de emitter. Dat kan niet als je voeding 5 volt is en je PWM ook..

LED3 en R7 zet je aan Vcc en 5VPWM-1. Dan pak je een IRLZ34N en zet je deze ook direct op de 5VPWM-1 pin.

Wat er dan gebeurt:
Als de PWM pin 1 wordt, gaat de fet geleiden. Dit is een logic fet dus staat volledig open. De LED gaat niet aan, want er is geen potentiaalverschil tussen 5V en 5VPWM-1.
Wordt de PWM pin 0, dan gaat de LED aan(de micro sinkt nu de led stroom naar de min) en stopt de FET met geleiden.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 11-11-2009 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Nu ben ik toch weer de draad kwijt...

Als ik een transistor heb en 5v op de basis zet dan gaat er door een 0,6v spanningsval er 4,4v op de emitter staan.

als ik nu op de collector nu 5v zou zetten dan is er toch steeds nog een potentiaal verschil?
Ik kan er 12v op de collector zetten maar ik snap dan niet wat me dat dan oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
it0 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:59:
Nu ben ik toch weer de draad kwijt...

Als ik een transistor heb en 5v op de basis zet dan gaat er door een 0,6v spanningsval er 4,4v op de emitter staan.

als ik nu op de collector nu 5v zou zetten dan is er toch steeds nog een potentiaal verschil?
Ik kan er 12v op de collector zetten maar ik snap dan niet wat me dat dan oplevert?
Bij een transistor heb je een minimale spanningsval tussen collector en emitter nodig.
Uce. (de zogenaamde kniespanning of saturatiespanning.)
In deze schakeling zou deze 0,6 Volt zijn. Dit zou net moeten lukken denk ik, maar je houd niet veel marge over.
Het zou dus beter zijn om de transistor toch op de 12Volt te zetten met een collector weerstand van bijv 330 ohm.

Maar nogmaals is de vraag wat je nu met de transistor wilt bereiken.
Deze schakeling heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde ten opzichte van het 2e schema in je eerste post, waarmee de PWM de FET direct aanstuurt.
Nu stuur je hem aan met 4,4V, en bij dat andere schema met 5V.
terwijl wat je met de transistor wilde doen, het schakelen met 12V was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ja maar als ik hem met 12v wil schakelen dan heb ik nog een mosfet nodig en die heb ik nu niet liggen.
En ik wilde dus met de transistor dus 12v schakelen, maar het is dus duidelijk dat je dat niet met een transistor kan. De reden dat ik dat wilde was dus om de gate sneller te chargen..

Bestaat er iets simpels dan waarmee je dus met logic 12v kan schakelen?

[ Voor 11% gewijzigd door it0 op 11-11-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39
Een mosfet is een MOS Field Effect Transistor, een van de vele soorten transistoren die bestaan. De 'transistor' waaraan jij denkt is waarschijnlijk de bipolaire transistor (alhoewel als er gezegd wordt dat een processor xx miljoen transistoren heeft dat ongeveer allemaal mosfetszijn)

Er bestaan zowel bipolaire transistoren als mosfets die hoge spanningen en/of hoge stromen kunnen schakelen dus dat maakt niet echt een verschil. Het belangrijkste verschil in gebruik is dat het aansturen van een bipolaire transistor door een diode gaat en het aansturen van een mosfetdoor een kondensator.
Om een bipolaire transistor 'aan' te zetten is dus continu stroom nodig door de base, terwijl bij een fet alleen maar een spanning op de gate nodig is. Omdat die gate een kondensator is, is er wel een stroompiek nodig om die snel op te laden en te ontladen, dus als er snel geschakeld moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

it0 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:42:
Ja maar als ik hem met 12v wil schakelen dan heb ik nog een mosfet nodig en die heb ik nu niet liggen.
En ik wilde dus met de transistor dus 12v schakelen, maar het is dus duidelijk dat je dat niet met een transistor kan. De reden dat ik dat wilde was dus om de gate sneller te chargen..

Bestaat er iets simpels dan waarmee je dus met logic 12v kan schakelen?
Dat kan wel maar het als je maar 1 transistor gebruikt dan kun je hem óf snel opladen óf snel ontladen maar niet beide, je heb namelijk voor het opladen/ontladen een weerstand nodig.

Wat je wilt maken is waarschijnlijk dit:
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/33ataow.png
Staat de transistor uit: dan laad de weerstand de gate op naar 12V
Staat de transistor aan: dan loopt er stroom vanaf de AVR door de basis, dan staat er iets van 0,6V op de collector en dus op de gate. De stroom door de weerstand is dan : (waarde van weerstand/(12,0-0,6))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nogmaals: pak een logic fet, dan heb je die hele transistor schakeling niet nodig...
Ik neem aan dat jij niet extreem hoge PWM neerzet met een heel flinke belasting zodat het niet echt nodig is om die gate nog sneller op te laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

@LED maniak de irl540n is een logic fet ;)

@Dawan waarom plaats je in je schakeling niet een weerstand voor je gate? Je gaat ervan uit dat de gate een hogere weerstand heeft dan je transistor, anders werkt het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
it0 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:25:
@LED maniak de irl540n is een logic fet ;)

@Dawan waarom plaats je in je schakeling niet een weerstand voor je gate? Je gaat ervan uit dat de gate een hogere weerstand heeft dan je transistor, anders werkt het toch niet?
in de gate van een FET gaat geen stroom lopen.
je ingangsimpedantie is dus theoretisch oneindig.
een weerstand in serie voor je gate gaan zetten heeft geen functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

voor de meeste high-performance of low-EMI-doeleinden heeft het wel een functie, gezien je gate een capaciteit heeft zodanig, dat de parasitaire inductie in de lijnen naar de gate, alsmede het lineaire gedeelte van het aanzetten van de MOSFET een hoogfrequente (GHz-achtig) een oscillatie bij aan/uitzetten veroorzaakt, waar de bulk van de EMI van een MOSFET min of meer vandaan komt. Meestal is zo'n weerstand in de orde van enkele ohms

/vreselijkebetwetermodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
@it0
I see, waarom zo moeilijk doen als het toch al een logic fet is?

@Marco
Een gate is een 'condensator'. Bij een condensator is in het begin een hoge stroom voor een heel korte tijd die daarna rap inzakt. Eenmaal opgeladen is de stroom 0. Er loopt dus zeker wel een stroom in het begin. Die weerstand is zoals ssj3gohan aangeeft in sommige gevallen belangrijk. Daarnaast kan niet elke chip of schakeling genoeg stroom leveren om die gate op te laden en kan je met die weerstand de gatestroom limiteren om je schakeling wat te beveiligen. Maar in dat laatste geval is het handiger om er dan toch maar een transistor voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:18
In die gevallen dat je aansturing kritisch gaat worden pak je een mosfet driver. Die kunnen hoge stromen leveren om de gate capaciteit te laden en ontladen. In dit geval zou ik de gate met een weerstandje aan je poort knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Hmm, ik heb nog een gemene valkuil ontdekt.
Ik wilde in een ontwerp een voltage supervisor toepassen.
Ik had hiervoor gekeken naar de MCP809 van National Semiconductor.
Ik had zo snel gezien dat farnell hier best wat van had liggen.
Later kwam ik erachter dat farnell een microchip variant had.
Zelfde type aanduidingen (wel andere suffix), zelfde behuizing, zelfde functie,
maar totaal niet pin compatible!!

heb toch de voorkeur voor de NS variant, dus maar ff wat samples regelen bij de distributeur dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

LED-Maniak schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:48:
@it0
I see, waarom zo moeilijk doen als het toch al een logic fet is?
Waarom zelf een stepper driver maken met een avr als er zoiets is als een l297/l298 of gewoon een stepper driver kopen?

Ik wil de ins en outs kennen, dat het me een eeuwigheid duurt en ik ontelbare fouten maak maakt me niet uit...
Het gaat om de ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Daar zijn nog wel flink veel redenen voor hoor, een l297/8 is erg gelimiteerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kwam deze 4.3 inch lcd tegen met touchscreen, 35 dollar! Alleen het is mij niet helemaal duidelijk hoe hij precies moet worden aangestuurd. Zou het met een atmega168 lukken? Ik vermoed dat er iets krachtigers voor nodig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Mr_gadget schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:02:
Kwam deze 4.3 inch lcd tegen met touchscreen, 35 dollar! Alleen het is mij niet helemaal duidelijk hoe hij precies moet worden aangestuurd. Zou het met een atmega168 lukken? Ik vermoed dat er iets krachtigers voor nodig is..
Volgens mij moet dat wel kunnen hoor, volgens mij is zo'n Propellor chipje niet extreem veel sneller dan een ATmega (of vergis ik mij ?)
Je hebt 3x 8 bits Red, Green en Blue en een Hsync en een Vsync en evt nog een data enable.
Ik weet alleen niet direct waar nu zo snel die Dclk vandaan moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een proppeler heeft acht 32 bit cores en heeft een vga uitgang dus ik denk dat hij wel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Zo'n Propeller heeft nog best wat horsepower:

IIRC was dit nog "maar" de 40MHz versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, zoveel scheelt het niet van een AVR, ik heb vergelijkbare filmpjes daarop gezien (de 8-bitter dus). Het is wel ultracool, daar niet van, en ik zou het niet in 32 kB kunnen stoppen, maar baanbrekend zou ik het niet noemen.

Eigenlijk zonde van de youtube-bandbreedte: een emulator en het programma zelf zou 1000x kleiner zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Doet me denken aan van die keygen muziek van vroeger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Mr_gadget schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:02:
Als je bij de video's verder klikt kom je uit op zijn website. Daar staan best leuke projectjes op waar je geen LCD schermpje voor nodig hebt maar enkel een VGA ingang op de monitor; http://www.linusakesson.net/scene/craft/

Bondig uitgelegd: Een LCD kan je er wel mee aansturen maar je moet even bedenken hoeveel data je moet verzenden om alle pixels te wijzigen en in welke tijd je dit gebeurt wilt hebben.

Deze tijd deel je door het aantal pixels dat veranderd moet worden en het aantal bitsjes dat er per pixel verzonden moet worden. Dan weet je in hoeveel tijd er een bitje verzonden moet worden. De snelheid daaruit berekenen doe je door 1 seconden / berekende tijd. Daarmee krijg je de snelheid die de microcontroller moet zijn.

Je houd dan echter geen rekening met het geschreven programma. Dus je mag deze snelheid best wel vermenidvuldigen met 2 want je wilt wellicht ook data van een geheugenkaart halen oid om een foto te laden. Deze moet dan wellicht nog geconverteerd worden wat je ook weer extra microcontroller tijd kost. Ook heb je te maken met de methode waarop je de LCD aanspreekt wat je wellicht ook wat snelheid gaat kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 16-11-2009 22:12 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

aha, dacht al dat het moelijk ging worden. Had al van iemand anders ook al zoiets begrepen.
From what I understand, Ray just tweaked Parallax's VGA driver to work with this display's driver circuit. Looking at the datasheet, it looks pretty similar to VGA signaling. The display doesn't have a controller, just a circuit to turn on the pixels. The Prop handles the screen buffer, timing, etc.

I don't think it can run on an arduino - just the display memory would eat up something like 12kB. Refreshed 30 times a second - that's 300kB of I/O per second. VGA uses a 25MHz clock, and I don't think an Arduino can synthesize a 25MHz signal. I'm not an Arduino expert, so I could be wrong, though.
Dan iets anders: bestaan er step up converters voor Lipo's die 4.2 volt kunnen opvoeren naar 30V en +/- 3A?
Ik kon bij Farnell niks vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Arduino kan het niet, maar een avr met het juiste kristal wel :)

En over die step-upconverters: kijk even naar converters met externe MOSFET. Texas Instruments heeft hele mooie boostcontrollertjes, die kunnen het zeker zolang je de MOSFET extern houdt. Die met geintegreerde MOSFETs zijn vaak heel beperkt, hoger dan 2A zie je ze zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44
Hoezee, ik heb Electronica voor Dummies ontvangen, en ik verwacht m'n soldeerbout vandaag of morgen! Leek me ineens leuk om me te gaan verdiepen in electronica. Je horizon verbreden is nooit verkeerd, toch? Jullie zullen me nog wel eens voorbij zien komen in dit forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ssj3gohan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:49:

En over die step-upconverters: kijk even naar converters met externe MOSFET. Texas Instruments heeft hele mooie boostcontrollertjes, die kunnen het zeker zolang je de MOSFET extern houdt. Die met geintegreerde MOSFETs zijn vaak heel beperkt, hoger dan 2A zie je ze zelden.
Als ik kijk bij de dc/dc convertors with external switch zie ik ze alleen vanaf 3.6 volt, terwijl mijn Lipo dan nog niet op is. Zoek ik dan goed? Ik heb het idee dat het met sommige regelators het wel kan maar dat het niet standaard is aangegeven, dat ergens in datasheet staat van " wil je meer, sluit hier een mosfet aan" ofzo :+ ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik denk dat ik je op het verkeerde pad gestuurd heb (domdom). Het is inderdaad zo dat je vaak prima een MOSFET kan aansluiten op een niet-synchrone boostconverter met geintegreerde switch, maar TI geeft dit lang niet bij alle low voltage-versies aan als application. Een noodoplossing die je kunt doen is Sprite_TM's methode: een attiny13V als boostregulator laten werken. Het werkt maar je hebt er een vrij grote inductor voor nodig (vrij veel stroom, vrij lage frequentie, dus vrij hoge inductie nodig) vergeleken met de geintegreerde convertertjes. Heb je ervaring met AVR's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een beetje..Maar het is bedoeld als een mogelijke aanbeveling voor een systeem waarover ik een rapport schrijf, dus ik ben meer opzoek naar een off the shelf systeem ;) Er worden 8 3Ah lipo's in serie gebruikt en deze zouden door middel van regeneratief remmen moeten worden bijgeladen. Aangezien lipo's vrij gevoelig zijn voor mishandeling moeten de cells gebalanced worden (maar dat wist je ongetwijfeld al). Dus ik zat even te kijken of in parallel schakelen en dan step up converter te gebruken niet praktischer is..

[ Voor 0% gewijzigd door Mr_gadget op 17-11-2009 19:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
bah, loodvrij solderen is echt een crime voor je soldeerbout!

Ik had een speciaal loodvrij puntje, maar blijkbaar ergens beschadigd en in 1 avond is die hele punt eraf en uitgehold van binnen!

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mr_gadget: als je toch eens wist wat ik van dat soort apparaten af wist... Tijdens mijn afstuderen houd ik me ook bezig met het balancen van lithiumchemie-accu's in elektrische auto's - probeer maar eens enigszins gecontroleerd cellen van 1 kWh te balancen :D. Maarja, off-the-shelf... Eventjes doorzoeken. Er zijn een hele hoop PWM controllers die je zou kunnen gebruiken, je moet er alleen even flink voor zoeken. Texas instruments heeft er veel, Maxim daarna.

Balancen is overigens 100x erger dan een boostconverter bouwen, dus het is een goede stap om ze parallel te gebruiken. Jammere daaraan is dat een efficiente boostconverter daarvan bouwen ook weer niet al te gemakkelijk is. Je kunt ook overwegen om het regeneratief remmen te stoppen zodra één van de cellen in serie over de 4.2V gaat. In principe hebben (goede) lipo's een hele lage interne weerstand die bovendien erg stabiel is en vrijwel gelijk over meerdere cellen in een serie van dezelfde leeftijd/gebruiksduur. Dat betekent, in short, dat je cellen lang niet zo snel out of balance raken als je denkt - je kunt probleemloos 20-50x cyclen tot je ze echt moet gaan balancen, en dan kun je gewoon met een externe lader even netjes balancen voor die ene keer. Het is geen hele nette oplossing, maar het werkt en een hoop mensen doen het (waaronder tenminste twee studentenprojecten op Delft, Nuna bijvoorbeeld).

@hierboven: als je zowel loodvrij als met lood soldeert: na elke bewerking je punt schoonmaken! De flux is er (onder andere) om geoxideerd soldeer af te bijten, maar neemt net zo makkelijk nikkel en koper mee op zijn pad. Veeg het eraf met je sponsje of koop een steekjepuntineenbolmetaaltroepenhijisautomagischmeteenschoonjoepiemnsoldeerboutgaatnulangermee.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 17-11-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Oooh, dat potje :+

Ja ik ken het. Me puntje gaat al een paar jaar mee, altijd met loodhoudend gesoldeerd eigenlijk, maarja, men moet mee met de tijd! Ik heb het geweten ook.. Ach, maak ik de shop ook nog eens blij met een bestelling van een aantal nieuwe puntjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nieuwe componenten, hoe pietluttig en goedkoop ook, zijn in elektronicaland altijd weer een feest om te bestellen en binnen te krijgen. Idem soldeerpuntjes. Veel plezier!

Ik heb vandaag trouwens een 4x1W LED (dat zijn dus 4 1W leds) van dealextreme binnen gekregen (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5752). En zowaar, het zijn zeer fatsoenlijke LEDs. Ik ga ze als voorlicht op m'n ligfiets gebruiken :D Geweldige schijnwerper. Het enige probleem dat nu nog reset is energie-efficientie en gelijke intensiteit - als ik er weerstanden voor zet schijnen ze op volle felheid als mn accu vol is, maar niet meer als hij leeg is, dus eigenlijk moet er een buckconverter voor worden bedacht. Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:18:
steekjepuntineenbolmetaaltroepenhijisautomagischmeteenschoonjoepiemnsoldeerboutgaatnulangermee.
_O-
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://blog.makezine.com/upload/2009/07/toolbox_soldering_tools_part_2/dry_tip_cleaner_main.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:56
ssj3gohan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:33:
Nieuwe componenten, hoe pietluttig en goedkoop ook, zijn in elektronicaland altijd weer een feest om te bestellen en binnen te krijgen. Idem soldeerpuntjes. Veel plezier!

Ik heb vandaag trouwens een 4x1W LED (dat zijn dus 4 1W leds) van dealextreme binnen gekregen (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5752). En zowaar, het zijn zeer fatsoenlijke LEDs. Ik ga ze als voorlicht op m'n ligfiets gebruiken :D Geweldige schijnwerper. Het enige probleem dat nu nog reset is energie-efficientie en gelijke intensiteit - als ik er weerstanden voor zet schijnen ze op volle felheid als mn accu vol is, maar niet meer als hij leeg is, dus eigenlijk moet er een buckconverter voor worden bedacht. Hmm...
Heeft DX of KD daar niet gewoon een mooi kant-en-klaar stuurprintje voor?
Zoiezo zou ik niet met weerstanden gaan dimmen, levert je onnodige verliezen op, zeker als je op accu wilt werken.

Mooier is natuurlijk een P7-based lamp. Dan heb je pas een sloot licht ;)

Of, als je genoeg vermogen in je accu hebt, http://www.kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=8274 in een oude mistlamp ofzo monteren, dan heb je 1000+ lumen voorop _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 17-11-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mcdronkz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:13:
Hoezee, ik heb Electronica voor Dummies ontvangen, en ik verwacht m'n soldeerbout vandaag of morgen! Leek me ineens leuk om me te gaan verdiepen in electronica. Je horizon verbreden is nooit verkeerd, toch? Jullie zullen me nog wel eens voorbij zien komen in dit forum. :)
Gezellig, wat wordt je eerste project?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hee, das leuk, nog iemand erbij, welkom! :)

Ik zoek LIYY 4x0.14mm2 maar dat lijkt wel onmogelijk te vinden tegen fatsoenlijke prijzen..
Zeg maar dat ronde telefoonkabel. Meeste is 0.09mm2 maar ik heb 0.14mm2 of dikker nodig(tegen een prijs van <0.33).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Nadat is gisteren dit had gevonden, leek het mij een mooi project om daar zelf eens mee te experimenteren. Nu bedacht ik me dat ik nog een 22" LCD-scherm heb staan en dat het misschien wel mogelijk was om daar de achterkant af te halen en het panel als 'surface' te gebruiken. Het board en zo moet dan ergens anders komen en de verlichting kan in de box.

Totdat ik me bedacht dat zo'n LCD-panel bij zwarte vlakken natuurlijk geen licht door laat en de webcam dus ook geen 'touch' kan zien. :(

Is er misschien toch een mogelijkheid waarop dit wel werkend gemaakt zou kunnen worden (zonder projector te gebruiken)? Of zou het IR-licht ook door het LCD-panel heen te herkennen zijn? De datasheet heb ik inmiddels al wel gevonden: http://www.dennisenan.be/offsite/LGPhilips-LM220W1.pdf.

Een ander plan is om de 'surface' zelf te laten varen en iets met Touchless te gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 19-11-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

DJSmiley schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:07:
[...]

Heeft DX of KD daar niet gewoon een mooi kant-en-klaar stuurprintje voor?
Zoiezo zou ik niet met weerstanden gaan dimmen, levert je onnodige verliezen op, zeker als je op accu wilt werken.

Mooier is natuurlijk een P7-based lamp. Dan heb je pas een sloot licht ;)

Of, als je genoeg vermogen in je accu hebt, http://www.kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=8274 in een oude mistlamp ofzo monteren, dan heb je 1000+ lumen voorop _/-\o_
Stiekum wil ik die nu heel erg hebben. Alleen loopt mn fietselektronica nu van 11.1-12.6V (als in: 3 LiPo-cellen) en dan kan ik er niet het maximum uithalen. Aan de andere kant klopt er geen hout van dat hij 20W is, en op 13-14V 400mA loopt, dus misschien is het (net als mijn 4W LED) gewoon een foute specificatie op KD. Anyway, het is maar 14 euro... tempting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Boudewijn schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:16:
[...]

Gezellig, wat wordt je eerste project?
Het liefst iets nuttigs! Een apparaatje die m'n externe flitser triggered op geluid zou erg welkom zijn. Lijkt me ook niet zo waanzinnig moeilijk om te maken ;).

Verder zou ik langzaam dimmende interieurverlichting in m'n Kever willen hebben, net als in een moderne BMW ofzo. Ik heb het idee dat dat heel makkelijk is met een condensator. Heb ik ook maar in de afgelopen dagen geleerd hoor :D. Boek bevalt in elk geval prima, je mag me nu alles vragen over elektronen, protonen en neuronen. Ik weet nu zelfs dat elektronen van de negatieve pool naar de positieve pool gaan omdat ze negatief geladen zijn en dus afgestoten worden door de negatieve pool en aangetrokken door de positieve pool. Jaaahaaa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25
LED-Maniak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:01:
Hee, das leuk, nog iemand erbij, welkom! :)

Ik zoek LIYY 4x0.14mm2 maar dat lijkt wel onmogelijk te vinden tegen fatsoenlijke prijzen..
Zeg maar dat ronde telefoonkabel. Meeste is 0.09mm2 maar ik heb 0.14mm2 of dikker nodig(tegen een prijs van <0.33).
Even uit mijn hoofd elspec in de kwakel. Prijzen weet ik niet uit mijn hoofd en vanaf thuis kom ik niet in het managementsysteem. Geef ze eens een belletje zou ik zeggen.

• maikel
maikel schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:11:
Nadat is gisteren dit had gevonden, leek het mij een mooi project om daar zelf eens mee te experimenteren. Nu bedacht ik me dat ik nog een 22" LCD-scherm heb staan en dat het misschien wel mogelijk was om daar de achterkant af te halen en het panel als 'surface' te gebruiken. Het board en zo moet dan ergens anders komen en de verlichting kan in de box.

Totdat ik me bedacht dat zo'n LCD-panel bij zwarte vlakken natuurlijk geen licht door laat en de webcam dus ook geen 'touch' kan zien. :(

Is er misschien toch een mogelijkheid waarop dit wel werkend gemaakt zou kunnen worden (zonder projector te gebruiken)? Of zou het IR-licht ook door het LCD-panel heen te herkennen zijn? De datasheet heb ik inmiddels al wel gevonden: http://www.dennisenan.be/offsite/LGPhilips-LM220W1.pdf.

Een ander plan is om de 'surface' zelf te laten varen en iets met Touchless te gaan doen.
Inmiddels ben ik er al wel uit dat het niet zomaar te doen is door het LCD-panel van achteren met IR-te belichten en de weerkaatsingen op te vangen. Wel zou het moeten kunnen door een plaat 'Acryl EndLighten' te gebruiken en daar met IR-LEDs vanaf de zijkant in te schijnen. Het IR kan dan blijkbaar wel door het LCD-panel naar beneden schijnen.

Volgende probleem: waar is enigszins betaalbaar 'Acryl EndLighten' te krijgen in Nederland? Ik heb al wel een aantal plastic-/kunststof-boeren gevonden, maar zie nergens de term 'EndLighten' terug komen. Wellicht is er hier een andere naam voor?

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 11:51
Zoek eens naar FTIR en RI (Rear illumination). Zijn 2 verschillende technieken met verschillende voor & nadelen. Zelf heb ik een MT gemaakt met FTIR, wat redelijk werkt (maar nooit is afgemaakt door ontbreken van een beamer). Ik heb gewoon 8mm acryl bij bouwplastics.nl gehaald!

• maikel
Aangezien ik een LCD wil gebruiken, is RI (of DI) geen optie. Dit omdat het IR-licht dus van achteren niet door het LCD-panel kan (of wordt gepolariseerd en dan niet terug kan). Om dat op te lossen werd dus 'Acryl EndLighten' geadviseerd: hierbij wordt het IR-licht er vanaf de zijkant in gestuurd en zorgt het materiaal ervoor dat het naar buiten wordt verspreid, waarna het via je vinger weerkaatst (DSI). Aangezien de plaat voor het LCD-panel zit, hoeft het licht er maar 1 keer door heen en dan wil het dus wel werken.

Voor FTIR is inderdaad een 'gewone' plaat voldoende, omdat daar het licht juist niet naar buiten moet worden gestuurd.

DSI:
Afbeeldingslocatie: http://www.iterate.se/wp-content/uploads/2009/08/sheme_dsi_web-490x316.png

FTIR:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.nuigroup.com/images/f/f7/Ftir.jpg

FTIR zou inderdaad ook kunnen werken, maar als ik de verhalen mag geloven werkt DSI wat beter/prettiger.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mcdronkz schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:47:
[...]

Het liefst iets nuttigs! Een apparaatje die m'n externe flitser triggered op geluid zou erg welkom zijn. Lijkt me ook niet zo waanzinnig moeilijk om te maken ;).
Maak eerst maar een schakelaar voor je flitser, en daarna iets dat geluid detecteert en dan schakelt.
Probleem opsplitsen enzo ftw.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• LED-Maniak
  • Nu online
Zo, gister een CNC laser besteld, met een beetje geluk kan ik binnen een maand mijn eigen SMD solderpasta sheets maken en daarnaast ook frontplaten _/-\o_

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waar kunnen we bestellingen plaatsen? :P

• LED-Maniak
  • Nu online
Uhm ja, daar moet ik nog even over nadenken :P

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Grappig ben net een CNC laser aan het bouwen met een 7W IR diode :P

High Powered Madness

• LED-Maniak
  • Nu online
Dit is 60Watt CO2, net ff wat anders :P
repeatable accuracy: 0.01mm
max thickness: +/- 20mm acrylglas in één keer
Max oppervlakte 900x600mm
enz enz, mooi machientje iig :)

• dalus

dalus

Firing Sparks

Daar kun je een heel stuk sneller mee werken :+ Ach kijken wat eruit komt misschien komt er ooit nog eens een leuke fiber coupled laser op.

High Powered Madness

• mcdronkz
Boudewijn schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:30:
[...]

Maak eerst maar een schakelaar voor je flitser, en daarna iets dat geluid detecteert en dan schakelt.
Probleem opsplitsen enzo ftw.
Idd, dat lijkt me de juiste aanpak! :)

• jeronimo
LED-Maniak schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:09:
Dit is 60Watt CO2, net ff wat anders :P
repeatable accuracy: 0.01mm
max thickness: +/- 20mm acrylglas in één keer
Max oppervlakte 900x600mm
enz enz, mooi machientje iig :)
We verwachten natuurlijk wel een paar foto's als je je machientje binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
dalus schreef op donderdag 19 november 2009 @ 22:02:
Daar kun je een heel stuk sneller mee werken :+ Ach kijken wat eruit komt misschien komt er ooit nog eens een leuke fiber coupled laser op.
Fiber coupled lasers zijn leuk, maar zorg dan wel dat je veel verstand van lasers hebt ivm. veiligheid ;)
jeronimo schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:51:
[...]

We verwachten natuurlijk wel een paar foto's als je je machientje binnen hebt.
Ik zal wat resultaten posten :)
Past een complete pc kast onder dus misschien wel leuk voor custom kasten :)

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Is dit een setup speciaal voor het maken van stencils of een meer generic laser cnc setup? En natuurlijk ook de vraag hoe je hier tegen aan bent gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dit is een setup waarmee ik naast stencils eigenlijk(voor nu) alle non-metalen kan snijden en metalen kan graveren(geanodiseerd aluminium bijv). Maar daarnaast ook glas en dergelijke.

Het is een beetje ontstaan uit de frustratie dat ik snel soldersheets en frontplaten nodig had en dat dit niet in mijn bereik lag op dat moment. Dus dan maar zelf een machine regelen en hier nog veel meer leuke dingen mee doen! Daarnaast is het de bedoeling dat ik er wat RC vliegtuigen mee laser in balsabout/depron en wat leuke robot's kan maken(zoals een hexapod of biped).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:09:
[...]

Fiber coupled lasers zijn leuk, maar zorg dan wel dat je veel verstand van lasers hebt ivm. veiligheid ;)
Ik maak er dan ook een safety interlock op. Laser kan alleen maar aan met en een sleutel schakelaar en wanneer de afscherming over de tafel heenzit. Verder ook alles brandveilig maken, afzuiging erbij en een branblusser bij de hand hebben.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Uiteraard, maar wat dacht je van laserstralen? Zo een laser is niet zomaar geinstalleerd en als je bijvoorbeeld metaal gaat snijden of glas dan heb je last van reflecties. Bij infrarood is dat niet heel erg, je oog is daar niet gevoelig voor.

Maar als je met Nd:YAG gaat werken, dus groen, daar is je oog zeer gevoelig voor en je netvlies zal direct wegbranden. Je zal ook speciaal laser glas moeten hebben om reflecties weg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:03:
Bij infrarood is dat niet heel erg, je oog is daar niet gevoelig voor.
Helaas u gaat niet door voor de koelkast ;)
Je oog is wel degelijk gevoelig voor IR. Na een avondje testen met een redelijk zware IR-flitser had ik toch wel degelijk een paar grote vlekken voor mijn ogen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Atlas schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:05:
[...]

Helaas u gaat niet door voor de koelkast ;)
Je oog is wel degelijk gevoelig voor IR. Na een avondje testen met een redelijk zware IR-flitser had ik toch wel degelijk een paar grote vlekken voor mijn ogen :)
en omdat je het niet/amper ziet, heb je lang niet zo'n gezonde (knipper)reactie en neemt de kans op permanente oogschade toe! Infrarood is, hoewel onzichtbaar, zeker niet helemaal ongevaarlijk! Opletten dus al je met IR lasers gaat spelen!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Uiteraard is je oog gevoelig voor IR maar stukken minder dan voor +/-532nm(in verhouding is IR stukken minder schadelijk met zelfde vermogen). Die kunnen heel wat meer schade aanrichten.

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Waarom denk je dat ik vertelde dat er zeker een licht dichte kast omheen komt die gesloten moet zijn voordat de laser aankan. Maar inderdaad je ziet het niet (webcams en andere cams zonder IR filters wel)
dalus schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:58:
Laser kan alleen maar aan met een sleutel schakelaar en wanneer de afscherming over de tafel heenzit.

[ Voor 34% gewijzigd door dalus op 20-11-2009 16:08 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik neem aan dat er wel een ruitje is om te zien wat er gebeurt? Wel zo handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Webcam is cheaper en veiliger ;)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mwa, dat werkt alleen bij kleine machines(dus bij jou zal het werken) maar bij een machine van mijn formaat wil je echt wel een kijkraam, anders heb je continue vertekend beeld + je krijgt niet alles op beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Laatst online: 05-10 18:08
ik kreeg net opeens een idee;
in een netwerkkabel worden 6 (100mb) of 8 (1000mb) draden gebruikt. als je nou op elk van deze draadjes een transistor aansluit met een laserdiode en deze dan richt op een ontvanger met photodiode's/phototransistor's dan heb je draadloos internet!
heeft iemand een schema waarop staat welke spanning er op zo'n draad komt en welke stroom er max uit getrokken kan worden etc.?

zou dat werken?
(dit is gewoon omdat het kan, niet om functioneel te zijn, al heeft dit wel een hoge coolness-factor. 1000 mb/s over lasers!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is 4 kabels voor 100 mbit (en ja, ik heb twee ethernetverbindingen over één fysieke kabel in mn huis liggen). En verder: lees eens de wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zoiets hebben ze weleens gedaan, maar vergeet die snelheden maar..

1000MHz fet moet je dan vinden (1 bit/sec = 1 Hz). Dat is niet grootste probleem. Maar dan zonder problemen en storingen dat allemaal doorsturen, nou succes ;)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Laatst online: 05-10 18:08
dan ga ik maar eens kijken voor 10mb/s , tis een uitdaging :Y)
Zoiets hebben ze weleens gedaan
kun je een misschien een voorbeeld geven?

[ Voor 42% gewijzigd door oddish2211 op 20-11-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

LED-Maniak schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:54:
Zo, gister een CNC laser besteld, met een beetje geluk kan ik binnen een maand mijn eigen SMD solderpasta sheets maken en daarnaast ook frontplaten _/-\o_
Ga je ook Makerbots maken? (de frames worden met CNC laser gesneden) Als je onder hun prijs zit ben ik zeker geinteresseerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

10mbit is doable hier hebben ze het gedaan met zichtbaar licht.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-10 18:50
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:32:
Zoiets hebben ze weleens gedaan, maar vergeet die snelheden maar..

1000MHz fet moet je dan vinden (1 bit/sec = 1 Hz). Dat is niet grootste probleem. Maar dan zonder problemen en storingen dat allemaal doorsturen, nou succes ;)
Voor 100mbit/s heb je "maar" 31,25 Mhz nodig: Wikipedia: Fast Ethernet
En ik dacht dat voor 1 Gbit de frequentie ook niet heel veel hoger was.
Wel doet Gbit ethernet aardig wat speciale truuks om toch die hoge datasnelheden te halen.
Verder kan ethernet wel aardig wat storingen verdragen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
sebastius schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 11:09:
[...]

Ga je ook Makerbots maken? (de frames worden met CNC laser gesneden) Als je onder hun prijs zit ben ik zeker geinteresseerd :D
wtf, 750 dollar?
Hoe groot is dat apparaat? Ik doe het voor de helft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als ik jou was zou ik even een site opstarten met CNC-diensten ;-) Kun je zo je apparaat mee terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik probeer een leuke naam te verzinnen om een kleine site op te kunnen starten, maar dat valt vies tegen 8)7

Pagina: 1 ... 11 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.