Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.779 views

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Die heeft nog iets meer tussenliggende waarden zie ik. Denk dat ik gewoon diegene uit m'n link bestel. Als ik net een waarde mis dan kan ik die ook zelf maken door wat weerstanden in elkaar te draaien :p

Verwijderd

boeien voor € 2,18 .. zou gaan voor die 600 st. :P

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2014 19:39 ]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Vorige simo gaat eraf, heb een andere gevonden. Kan echter niks saven maar is gratis en véél uitgebreider.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/8mdmcqc8d/PROTEUS1.jpg

7408 in actie. Programma rekent zelfs met floating pinnen, zeker uur bezig geweest waarom bij enkelpolige openstaande schakelaar de led toch ging branden.

@Borroz, daar wou jij laatst toch ook nog naar kijken ? Ik vind het wel aan te raden. Ik weet alleen nog niet hoe duur het is, als je niks kan saven en je hebt een groot projectje dan schiet het niet op.

Verwijderd

Kitao, ik zal het je hier 1 keer duidelijk en recht in je gezicht zeggen, net zoals in een echte 'kroeg' , ik regaeer niet meer op die BS van jou, dus bespaar je de moeite van het lekker interessant doen.

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:00
Ik heb net een adafruit 16x2 lcd schermpje besteld.
Ik wil graag het scherm en de 5 knopjes apart monteren op een plaat alu.
Het schermpje gaat wel lukken omdat daar gewoon 4 gaatjes in zitten.

Hoe kan ik die 5 knopjes zo monteren zodat ze vlak onder de plaat komen?
Dan kan ik daarna een klein busje op de knopjes lijmen die door de plaat heen steken.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat is lastig te beantwoorden zonder enig idee te hebben welke knopjes je hebt :)

Ik denk dat als je die standaard printknopjes hebt, dat je een stukje printplaat nodig hebt, wat afstandsbusjes en dan lukt het wel.

• kitao
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:23:
Als je er eens logisch over nadenkt, dan snap je snel genoeg waarom dat is. Hoe zou je 'terug' moeten in deze code?
code:
1
2
a = user.input();
a = "";
Na jouw post kwam ik terecht bij een programma dat om user-input vraagt. Deze met overal breakpoints gedebugd - eigenlijk gecontroleerd op flow want er zit geen fout in. Op het moment dat het programma terecht komt bij
cin >> i ; dan popt het schermpje op en wordt er gewacht totdat er een waarde wordt geënterd. Als dat er eenmaal instaat dan zou net als anders teruggestapt kunnen worden denk ik.
Dit plaatje is genomen net voordat de laatste breakpoint wordt uitgevoerd bij regel 20 return 0; } en ingevoerde waarden zijn opgeslagen. Programma toelichting is hier te zien.
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/s5er2u22b/CPP_LES13.jpg
Ik heb nog lang gezocht naar beperkingen van debuggers, kon het echt bijna niet meer vinden. Hier valt meer daarover te lezen, heeft o.a te maken met timing aspecten en dat een debugger van invloed is, of kan zijn, op bijv adrestoewijzingen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 10:17
Omdat Google en de GoT Search mij niet helpen, stel ik de vraag hier maar even:

Is er een manier om op een Raspberry Pi (of equivalenten als een BeagleBone) een HDMI Input te maken?

Ik wil eigenlijk een DIY IP KVM maken voor mijn thuisserver(s) door middel van een klein bordje met een HDMI ingang en er een HDMI switch voor te zetten welke ik weer via de IO pins van zo'n bordje bestuur.

Wil ik iets extreem onmogelijks of zijn er mogelijkheden?

Ik heb wel deze gevonden: http://www.auvidea.com/in...3-34/raspberry-pi-hdmi-in

Maar dat gaat wel even op zich laten wachten...

PS: De HDMI In mag ook wel via USB, maar dat levert denk ik niet genoeg performance op om werkbaar te zijn... Het moge duidelijk zijn dat ik er geen 3D films over kijk, maar 720p@15fps is wel een beetje minimaal denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 21-05-2014 14:52 ]

Even niets...

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
http://www.adafruit.com/b...rry_pi-piday-raspberrypi/

Is hetgene waar ik meteen aandacht..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• FireDrunk
http://www.conrad.nl/ce/n...g-Wit-SpeaKa-Professional

Toch nog 50,-.. Maar het is een idee inderdaad. Daarna met zo'n cheap USB ding het beeld opvangen...

Edit:

Alhoewel...
http://www.dx.com/p/hdmi-...black-287673#.U3y0ePl_vNE

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 21-05-2014 16:13 ]

Even niets...

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geinspireerd op de SmartScope kickstarter, die claimde "200 waveforms/second", dacht ik: "How hard can it be?"..
Natuurlijk zal de limitatie van de USB connectie vandaan komen, maar toch betekent het dat ze een custom graph widget moeten hebben om bvb 4 waveforms tegelijk op het scherm te tekenen. Of die dan intensity graded zijn vraag ik mij af; met 4 waveforms is er weinig te graden..

Ik heb ook zelf nog een projectje liggen (high speed power meter) die ik nog een keer wil omhoog schoppen naar paar MSPS. Die data wil ik dan streamen naar een PC mbv een 100Mbit ethernet verbinding. Dan is het natuurlijk wel leuk als ik zoveel mogelijk data op het scherm kan weergeven.

AFAIK werken die intensity graded displays in 2 stappen; ze capturen zoveel mogelijk waveforms, en houden dan in een 2D tabel bij hoe intens elke pixel van het scherm moet worden van alle waveforms. Kortom komt het er op neer dat je elke waveform moet aflopen, de X/Y berekenen en die in een hit-table op moet slaan. Afhankelijk van het aantal hits op elke X/Y positie kan ik een lichtere of donkere "pen" gebruiken en de pixels in 1 sweep ingekleurd worden.

Gisteren dit principe in C# in elkaar gezet en en vlot geoptimized op speed. Zo min mogelijk library calls, en direct in de byte buffer van een bitmap werken. Resultaten kan ik niet ontevreden over zijn.. de C# stopwatch zegt dat het tekenen van 1 kanaal x 800 samples x 200 frames op een 800x480 resolutie slechts 8ms kost. Dan kom ik uit op 25000 waveforms/second. 8)7
Hij kan nog wel sneller door nog meer frames op elkaar te zetten (het genereren van zo'n hit table gaat relatief snel); maar nog meer frames verzamelen in zo'n kort tijdbestek zal een grotere opgave zijn dan ze op het scherm te dumpen.
Bovendien 2M/25000=80pts, heel erg veel blijft er niet meer op je scherm staan dus..

Ook loopt de performance (dramatisch) terug als de schermresolutie omhoog gaat. Full screen (fullHD) blijft er nog "maar" 7500 wfms van over (weliswaar met 1920 samples). Mijn richtdoel was 10000 wfms dus iets minder is niet heel erg, het ging er om dat het weergeven geen bottleneck zou worden (wat het voorheen wel was met de populaire grafiek libraries).. :)

Goed, hier screenshot van een sine wave + toegevoegd random noise + een 1/125ste anomoly.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/IntensityGradingTest.png

Of een AM modulated sine-wave (3M pts):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/IntensityGradedAM.png

Volgens mij kan ik wel concluderen dat het aardig goed werkt, op naar de hardware :)
Voor geinteresseerden; code staat op github

• FireDrunk
Als je dat in XNA zou doen zou je toch direct in videogeheugen kunnen schrijven... Goede kans dat je latency daar een stuk lager is...

Even niets...

• Hans1990
  • Niet online
Ik vermoed dat bij XNA het stoeien met DirectX & videobuffers ook niet simpel zal zijn, en bovendien heb ik een soortgelijk iets nu voor elkaar met een simpele bitmap.
Mijn eerdere ervaringen met DirectX in C# zijn ook niet heel geweldig. Ik gebruikte het toen om er een joystick en sounddevice mee aan te sturen. Veel gedoe om de SDK te installeren, gekke C# exceptions (LoaderLock oid) en elk project goed te configureren dat de DirectX DLL zich uberhaubt laat inladen.

Misschien is het wel interessant om te kijken of een GPU hier ook bij kan helpen, maar voor nu is de performance goed genoeg :)

Ik zit nu meer te stoeien met de STM32F4 en een KSZ8051MLL ethernet phy. Op een of andere manier lijkt die vast te lopen of haperingen te vertonen, aangezien ontvangende pakketen opeens niet meer doorkomen of af en toe worden onderbroken (elke 8ste ping pakket met standaard ping, terwijl een programma als hrping wel redelijk werkt met 0.1% loss met 200 pings/seconde).

De status registers reppen nergens iets over, en tegelijk gaat het verzenden prima. En wellicht het vervelendste nog; ik weet niet of ik de hardware of software aan moet twijfelen. Op 100Mbit wil de ethernet phy sowieso niets doen (wellicht is zo'n goedkope magjack van Iteadstudio toch niet zo'n hele goede keus |:( ), maar de firmware heb ik ook een heleboel moeite gehad een werkende library voor te vinden die niet te gedateerd was.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Nette software Hans!
Ik ben onlangs ook met c# bezig geweest voor verwerking van rauwe video.
Wat mij opviel was dat het frequent verversen van een Picturebox bitmap nog best vlot gaat, maar zodra je de inhoud van picturebox gaat resizen ("Picturebox.Sizemode=Zoom") zodat windows het moet interpoleren, dan vreet het CPU. Zelfs al vang je het draw event en dwing je "nearest neigbour" interpolatie af, dan nog gaat het traag. Als je de Windows Aero desktop gebruikt gaat het wel vlotter vanwege GDI accelleratie, maar het is ook afhankelijk van de video hardware.

Voor deze toepassing is een resize niet nodig denk ik en dan is Picturebox snel genoeg op moderne hardware, maar je krijgt dan wel tearing artefacten omdat je refresh niet in sync is met de monitor.

Als je netjes met elke VSYNC ook een nieuw beeld weergeeft dan kom je met de meeste monitors uit op 60-75fps zonder artefacten. Dit voorkomt tevens dat je meer fps uitrekent dan de monitor kan weergeven. Hier heb je wel XNA voor nodig denk ik.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hans1990 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 23:18:
Ik zou niet weten wat de huidige status hier van is. Ik ben persoonlijk nog teveel gebonden aan Windows met mijn ontwikkelomgevingen, ik wil graag nog een keer echt de overstap maken naar Linux. Maar ik moet dan games & Altium missen :(
niet echt, je kan games + altrium met wine/virtualisatie software (vmware/xen/virtualbox of iets anders) gebruiken heb zelf gpu en usb doorgezet met xen.
Enige nadeel van linux is meer de update cyclus.

Tja vanalles

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem maar dan met multisim+ultiboard.

Momenteel zijn we op mijn werk aan het kijken voor een alternatief en ik kwam uit op Diptrace.
(na veel pogingen van heel veel andere programma's)
Dat programma draait 100% via Wine.

Misschien is dat een idee?
(ja, ik weet het, het is nog steeds huilen :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2014 02:13 ]

One World Concepts

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Waarom ga je van brakst naar marginaal minder brak? Er zijn veel betere opties met betere support, minder buggy software en minder problemen met gerber/partlist/placement output, bijv gEDA en KiCAD. In het algemeen zou ik naar open source zooi kijken ivm onleesbare binaire formaten van het meeste commerciële spul. Je kunt de waarde van (zelfgeschreven) externe tools op je EDA niet onderschatten!

• Ploink
Eagle PCB draait native onder Windows, Linux en Mac.
Voordeel van Eagle vindt ik de betere integratie tussen Schema en PCB layout. Voorheen had ik Ulticap/Ultiboard en dan moest je bij elke wijziging vanuit Ulticap een export doen en in Ultiboard een import. Traces die een andere netlist naam hadden gekregen moest je helemaal verwijderen en opnieuw leggen.

Met gEDA of KiCAD heb ik nooit gewerkt, maar ik heb het idee dat dit een stap terug is.
Dit bedoel ik: "Pcbnew allows you to associate each single schematic component with its footprint component." Bij Eagle is dat al geïntegreerd in de library.

Goede opensource of freeware EDA zou wel prettig zijn. Ik zit nu met een verouderde Eagle 5 licentie van waar ik inmiddels niet meer werk :X

Heeft iemand Fritzing wel eens geprobeerd? Het lijkt vooral gericht op de hobbyist met arduino en breadboard, maar is het ook bruikbaar voor meer professioneel werk?

• Hans1990
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:08:
Nette software Hans!
Ik ben onlangs ook met c# bezig geweest voor verwerking van rauwe video.
Wat mij opviel was dat het frequent verversen van een Picturebox bitmap nog best vlot gaat, maar zodra je de inhoud van picturebox gaat resizen ("Picturebox.Sizemode=Zoom") zodat windows het moet interpoleren, dan vreet het CPU. Zelfs al vang je het draw event en dwing je "nearest neigbour" interpolatie af, dan nog gaat het traag. Als je de Windows Aero desktop gebruikt gaat het wel vlotter vanwege GDI accelleratie, maar het is ook afhankelijk van de video hardware.

Voor deze toepassing is een resize niet nodig denk ik en dan is Picturebox snel genoeg op moderne hardware, maar je krijgt dan wel tearing artefacten omdat je refresh niet in sync is met de monitor.
Ik heb idd al gemerkt dat GDI vreselijk traag is. Vooral grote figuren, of veelvuldig calls naar SetPixel enz. zijn erg sloom.

Ik heb in dit geval opgezocht hoe je de bitmap moet locken, waardoor de applicatie toegang krijgt tot de ruwe byte buffer van de bitmap. Het is dan triviaal een eigen SetPixel() daar op te doen, metname doordat ik kan garanderen dat de X/Y pixel zowiezo goed is (wat SetPixel elke keer gaat controleren).

Ik gebruik nu een custom userControl en een overgeerfde OnPaint(). Om te updaten Invalidate ik de control. Enkel als de applicatie nog CPU tijd over heeft gaat het het scherm verversen.

Het tweede voorbeeld plaatje koste ook >40ms om te tekenen, dus daar ga ik dan geen 25Hz mee halen. (maar hoeft ook niet, want 3M samples kost wel even om die te samplen).
Als je netjes met elke VSYNC ook een nieuw beeld weergeeft dan kom je met de meeste monitors uit op 60-75fps zonder artefacten. Dit voorkomt tevens dat je meer fps uitrekent dan de monitor kan weergeven. Hier heb je wel XNA voor nodig denk ik.
Wederom een reden om er in de toekomst naar te kijken ;)
vso schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 01:01:
[...]

niet echt, je kan games + altrium met wine/virtualisatie software (vmware/xen/virtualbox of iets anders) gebruiken heb zelf gpu en usb doorgezet met xen.
Enige nadeel van linux is meer de update cyclus.
Ik heb laatst Linux Mint 16 geprobeerd en dat proberen werkend te krijgen. Ik heb nog geen eens games geprobeerd, enkel o.a. Altium met Wine en Virtual Machines. In Wine 1.5 of 1.7 was het vreselijk. Veel memory allocation errors, plusde PCB editor maakt gebruik van GDI+ (of DirectX, maar die was helemaal broken - zwart beeld), en had rendering errors. Ik denk dat de GDI+ support van Altium broken is.

In Virtual Machine heb ik DirectX niet aan de praat gekregen. GDI+ deed daar hetzelfde brakke gedoe. VMWare Player crashde direct toen ik een DirectX applicatie opstartte; vermoedelijk door de superbrakke ATI driver (zowel de open & closed source variant). Ik heb geloof nog een NVIDIA 8800GT (en een Intel Ivy Bridge) liggen, ik ga die er eens inzetten en kijken of dat helpt..

Ik heb ook al meer goede verhalen gehoord over KiCad. (en tegelijk hoe vreselijk Eagle is (eens!), en dat enkelen ook DipTrace gebruiken). Misschien binnenkort eens echt proberen.
Ik heb hem nu al enkele geinstalleerd en even mee rondgespeeld. Opzich zag veel er wel goed uit, en volgens mij wordt het ook regelmatig steeds beter. Ik mistte alleen even het gevoel met de libraries.. voor Altium had ik exclusief eigen verzameling libraries opgebouwd, en daar kan ik dan weer opnieuw mee beginnen -O-
Ik heb daar ook een eigen library manager voor, die de library bestanden inleest en ik buiten-om symbolen en footprints kan koppelen; plus nodige extra data die niet goed in Altium te verwerken zijn (die dynamisch veranderen). Het bestandsformaat van Altium is opzich niet heel ingewikkeld, maar wel binair. Ik ben wel zover gekomen dat ik eigen renders kon maken vanaf footprints, waardoor bij het samenstellen van een component footprints zoeken veel simpeler wordt ;)

Waar ik mij bij KiCad erg aan irriteer is de netlist overdracht. Toen ik er even mee aan het spelen was moest ik voor elk component (elk weerstandje en condensatortje) nog een footprint toewijzen. Zit dat dan niet standaard bij het component een symbool & footprint al aan elkaar gekoppeld? Waarom zou je dat anders willen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 23-05-2014 10:47 ]

• Icekiller2k6
De truc met imageboxes en c# is..
Doublebuffer + bewerkingen doen op een image in de achtergrond, die je pas update in de foreground zodra al je 'drawings' klaar zijn..

Je moet je het voorstellen als je 1000 lines 1 per 1 in een tekstbox gaat steken..
Windows moet heel de tijd de tekstbox redrawing etc.. == resource vreter.
Terwijl als je alles in de achtergrond in een String stopt en op het einde deze assigned aan je textbox is dit maar 1 bewerking.. stuk vlotter en prettiger :)

--en threads ofc...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• kitao
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:38:
Heeft iemand Fritzing wel eens geprobeerd? Het lijkt vooral gericht op de hobbyist met arduino en breadboard, maar is het ook bruikbaar voor meer professioneel werk?
Ik teken zelf geen PCB's maar wel af en toe gekeken hoe bij Fritzing een BB naar PCB wordt vertaald. Hier 3 plaatjes van BB-schema-pcb; allen met dezelfde componenten-opstelling
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/6bgsvuwmp/FVB_bb.jpg....Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/5j568zkfx/FVB3_schema.jpg....Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/s0t3wg8bj/FVB2_pcb.jpg

Om een betere indruk te geven, als ik me goed herinner is in de volgende link van AlexanderSamson met Fritzing gemaakt, dat is een erg uitgebreide schakeling waar hij een PCB op heeft laten maken.
alexandersamson in "[Discussie] Arduino-topic"
Hij heeft daar dus ervaring in en mss kun je hem DM'en want veel zie ik hem niet meer helaas.
In ieder geval, ik kan er geen wijs uit zoals de 3 opties bb-schema-pcb naar elkaar toe worden vertaald; staat tegenover dat ik het (nu) toch niet nodig heb.

• Ploink
Uiteraard gebruik ik geen SetPixel() en bereken ik de bitmap in 1 keer.
Ik maak eenmalig een bitmap voor picturebox, dan voor elke refresh binnen een lockbits/unlockbits een Marshal copy, ofwel direct in de bits hakken in een unsafe{} block.
Je krijgt dan zoiets:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
BitmapData bmpData = m_bitmap.LockBits(new Rectangle(0, 0, m_bitmap.Width, m_bitmap.Height), ImageLockMode.WriteOnly, m_bitmap.PixelFormat);
unsafe {
   byte* pixels = (byte*)bmpData.Scan0.ToPointer();
   // Doe hier iets met pixels[x+y*bmpData.Stride] (voor 8bpp indexed color)
}
m_bitmap.UnlockBits(bmpData);
customPictureBox1.Invalidate();

Dan nog kan het vrij traag zijn met FullHD 1920x1080 video, vooral als je Sizemode=Zoom gebruikt.

@Kitao,
Je kan dus een pcb maken en ik zie dat Fritzing ook SMD componenten heeft.
Het venijn zit hem vaak in de details en de bugs met EDA software, niet zozeer in de mogelijkheden. Daarom moet je het echt uitgebreid testen en ervaring hebben met andere software om het goed te kunnen beoordelen. Het ziet er wel goed uit, dus als ik er ooit aan toe kom zal ik het eens proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ploink op 23-05-2014 11:42 ]

• JDTeunis
  • Laatst online: 11-11 23:07
Wat is nou de allergoedkoopste manier om een Arduino aan je wifi te hangen? Op ebay vind ik dit soort dingen: http://www.ebay.nl/itm/HC...utres&hash=item1c3f3b3d49, maar dat vind ik toch nog wel een beetje duur. Ik heb het plan om zoveel mogelijk dingen in m'n kamer te automatiseren (voor de lol) maar als ik voor elk ding een wifi chip van 15 euro moet kopen wordt het toch wel een beetje duur... Een andere mogelijkheid is natuurlijk om één 'master'-arduino/Rpi te kopen en die dan met een 433mhz/2.4ghz verbinding te laten communiceren met de andere arduino's maar dat zorgt wel voor meer gedoe en minder flexibiliteit.

• Ploink
Wifi is ook een beetje overkill voor afstandbediening en draadloze sensoren.
Als het echt goedkoop moet, nRF24LE1. Die chips hebben een ingebouwde microcontroller met 12-bit ADC, SPI, I2C, UART, AES engine etc, dan heb je zelfs geen arduino meer nodig.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ja, en hoe programmeer je die mC dan? Met weer een andere toolkit/compiler/ide/libraries.. Lijkt mij voor een prototype niet echt efficient.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ploink: specifiek welke EDA het beste voor jou werkt moet je inderdaad gewoon uitgebreid testen. Ik werk zelf met totaal onafhankelijke schematic en layout editors, maar dat is zeker niet perse een stap terug. Ik doe het vooral om twee programmas te kunnen gebruiken die voor mij het fijnste werken - voor mij is ergonomie veruit het belangrijkste. Het lijkt niet gestroomlijnd, maar ik produceer op die manier sneller pcbs dan met iedere andere EDA.

Eagle zou ik als het even kan in eerste instantie proberen te vermijden. Er bestaat bijna geen slechtere UI. Het is op andere punten door de jaren heen wel beter geworden op andere vlakken dus veel andere minpunten zou ik het niet geven maar de lompe 1000x klikken om iets gedaan te krijgen interface breekt mij iedere keer op.

Fritzing! en Ultiboard zijn niet meer dan hobbyspeeltjes waar je niks serieus in gedaan krijgt.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik gebruik nog steeds FreePCB. 8)7

• JDTeunis
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:31:
Wifi is ook een beetje overkill voor afstandbediening en draadloze sensoren.
Als het echt goedkoop moet, nRF24LE1. Die chips hebben een ingebouwde microcontroller met 12-bit ADC, SPI, I2C, UART, AES engine etc, dan heb je zelfs geen arduino meer nodig.
Dat is wel waar, ik heb laatst zo'n nRF24LE1+ chip gekocht (in de veronderstellen dat 2.4ghz = wifi :P) en dat lijkt prima te werken. Alleen ik vind het erg leuk om dingen vanaf m'n telefoon te kunnen bedienen en dan is over wifi/LAN wel erg makkelijk werken. Je kunt gewoon een appje bouwen dat standaard web-requests doet en het werkt. Misschien moet ik me toch maar eens aan bluetooth gaan wagen, kost ook helemaal niks, maar ik heb er niet zulke goede ervaringen mee..

• Ploink
RobV schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:47:
Ja, en hoe programmeer je die mC dan? Met weer een andere toolkit/compiler/ide/libraries.. Lijkt mij voor een prototype niet echt efficient.
Dan blijf je steken in de Arduino blokkendoos. Je leest niks anders dan Arduino dit Arduino dat, ik wordt echt moe van dat Arduino gedoe. De elektronica hobby is echt wel wat meer dan altijd dat eeuwige Arduino gezeur!

De microcontroller in de nrf is gewoon een 8051 compatible en die zijn zo standaard als appeltaart met slagroom. Als je een beetje zoekt zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Je hoeft echt geen voorgebakken taartbodem en appels in blik te kopen. Zelf appels schillen en deeg kneden met meel van de molen is echt niet zo moeilijk en veel lekkerder.

En ik zie je al aankomen met een draadloos temperatuur sensortje, met Arduino, Wifi shield, dikke accu en tientallen euro's lichter, terwijl het ook met 1 chippie en een coin cell kan.
:([/rant]
JDTeunis schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:12:
[...]

Dat is wel waar, ik heb laatst zo'n nRF24LE1+ chip gekocht (in de veronderstellen dat 2.4ghz = wifi :P) en dat lijkt prima te werken. Alleen ik vind het erg leuk om dingen vanaf m'n telefoon te kunnen bedienen en dan is over wifi/LAN wel erg makkelijk werken. Je kunt gewoon een appje bouwen dat standaard web-requests doet en het werkt. Misschien moet ik me toch maar eens aan bluetooth gaan wagen, kost ook helemaal niks, maar ik heb er niet zulke goede ervaringen mee..
Mooi :)
Dan maak je toch een wifi-nrf gateway? Die verbind je dan met alle draadloze nrf devices die je hebt en dan kun je alles via telefoon, tablet of computer bedienen. Nog een IR sensortje erop en dan kan het ook met de AB van de TV :)
Bluetooth is meer een point-to-point verbinding. Als je 10 sensoren hebt met BT dan moet je elke keer apart verbinden met elke sensor, niet handig. Je kan het wel gebruiken voor je wifi-ethernet-bluetooth-IR-nrf gateway ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Ploink op 23-05-2014 13:25 ]

• JDTeunis
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:15:
Mooi :)
Dan maak je toch een wifi-nrf gateway? Die verbind je dan met alle draadloze nrf devices die je hebt en dan kun je alles via telefoon, tablet of computer bedienen. Nog een IR sensortje erop en dan kan het ook met de AB van de TV :)
Ja inderdaad, ik denk dat ik dat maar ga doen. :)
De microcontroller in de nrf is gewoon een 8051 compatible en die zijn zo standaard als appeltaart met slagroom. Als je een beetje zoekt zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Je hoeft echt geen voorgebakken taartbodem en appels in blik te kopen. Zelf appels schillen en deeg kneden met meel van de molen is echt niet zo moeilijk en veel lekkerder.
Dit is erg interessant, thanks voor de tip! Ik ben zelf pas net bezig met electronica, vandaar dat Arduino mijn startpunt is als ik iets nieuws wil gaan maken, maar ik ben het met je eens dat het ontzettend overkill is om een arduino én zo'n nrf controller te pakken als je simpel een sensortje wilt uitlezen of een simpel signaal uitsturen.

• B_FORCE
  • Niet online
Ik heb laatst gewoon allerlei pcb/teken software geïnstalleerd en ben het een maand gaan gebruiken.
Daarbij vind ik het vooral belangrijk dat je snel en intuïtief kunt werken.

Zo snap ik nog steeds niet dat mensen met Eagle overweg kunnen.
Dat programma is echt geen pretje als je 4-laags PCB's moet maken met tegen de 800 componenten.
Ook mis ik daarbij heel erg de 3D optie.
3D opties zijn namelijk heel geschikt om te kijken of je print ook optisch/esthetisch een beetje slim/handig/mooi in elkaar zit.
Sowieso zijn afstanden veel beter te zien.
In je editor werk je namelijk steeds ingezoomd, waardoor 2,54mm nog veel ruimte lijkt.
(maar in praktijk kan dat soms tegenvallen :P)
Daarnaast is het handig om aan klanten/collega's te laten zien hoe een ontwerp gaat worden.
Dan hebben ze daar direct een goed beeld bij.

KiCad vond ik nog gaan, maar tekenen van de traces is echt niet handig gedaan.

Probleem met Designspark was vooral dat je geen multi part components kunt kopiëren.

Sowieso vind ik van al deze programma's de component editors niet slim werken.
Je moet continu switchen naar een ander deel van het programma en bij de meesten kun je het component niet eens direct bewerken in je layout zelf (in-place part edit)

Ook het plaatsen van componenten gaat vaak zo ongelooflijk knullig.
Ik begrijp werkelijk niet waarom veel programma's de rechtermuisknop amper gebruiken.
Het is namelijk zoveel sneller om; rechtermk->place component->zoek direct in library, te doen.
Er zijn programma's waar je eerst naar een aparte knop moet, dan vervolgens nog 2 of 3 menu's moet doorwerken???? (WTF!!??)
Zoiets is echt niet meer leuk bij uitgebreide schema's

Natuurlijk kun je een hoop kopiëren en plakken op een gegeven moment, maar het werkt gewoon omslachtig.

Wat de meeste programma's ook niet hebben, is dat je de clearance kunt zien tijdens het tekenen.
Dan moet je eerst een aparte DRC doen om er daarna achter te komen dat dingen te dicht bij elkaar zitten.

Het zijn allemaal kleine dingen, maar die zo ontzettend belangrijk zijn als je efficiënt wilt werken

edit
Dat Mux Ultiboard als speeltje bestempelt begrijp ik niet.
Ik zou dan willen weten waar dat op gebaseerd is.
Al helemaal niet dat je er niks serieus in gedaan krijgt.
(krijg het vermoeden dat het nog gebaseerd is op een oude versie dan)

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2014 13:38 ]

One World Concepts

• Icekiller2k6
ultiboard is het vroegere protel toch? Lijkt me toch een van de betere pakketten..
Ik werk zelf met abacom sprint layout.. net omdat ik toch vaak mn eigen componenten maak en deze meteen kan toevoegen aan de library...

• Ploink
JDTeunis schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:24:
[...]

Ja inderdaad, ik denk dat ik dat maar ga doen. :)

[...]

Dit is erg interessant, thanks voor de tip! Ik ben zelf pas net bezig met electronica, vandaar dat Arduino mijn startpunt is als ik iets nieuws wil gaan maken, maar ik ben het met je eens dat het ontzettend overkill is om een arduino én zo'n nrf controller te pakken als je simpel een sensortje wilt uitlezen of een simpel signaal uitsturen.
Arduino is inderdaad een mooi systeem om het te leren, dat is waar, maar is is nog zoveel meer te ontdekken als je wat gevorderd bent. Het hangt ook van de persoon af, ik krijg vaak de indruk dat sommige mensen liever bij het bekende blijven, terwijl anderen graag een nieuwe uitdaging zoeken.

Even een paar tips.
De E versie (nRF24LE1) heeft de ingebouwde microcontroller, de 0 versie (nRF24L01) is alleen de radiochip die je (bv via arduino) met I2C kan aansturen. Dan is er nog de U versie met USB (nRF24LU1). Op ebay zie ik dongles met deze chip.

Programmeren in C kan met SDCC.
Het downloaden van de code (Intel HEX file) deed ik via de officiële development kit hardware, maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Ik heb alleen met de nrF9E5 gewerkt, een vergelijkbare chip die op de 433MHz of de 860/960MHZ ISM banden kan werken. Het bereik met goede antenne is 300-1000m line of sight. Bij de 24MHz versie is dat een heel stuk minder, zeker met die simpele pcb antenne's.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
B_FORCE schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:24:
Zo snap ik nog steeds niet dat mensen met Eagle overweg kunnen.
Dat programma is echt geen pretje als je 4-laags PCB's moet maken met tegen de 800 componenten.
Ook mis ik daarbij heel erg de 3D optie.
3D opties zijn namelijk heel geschikt om te kijken of je print ook optisch/esthetisch een beetje slim/handig/mooi in elkaar zit.
Eagle is ook niet echt gericht op meer dan 2 layers (al beweren ze zelf van wel). Dan ga je al snel richting het profi spul. (met profi prijzen :+ ) zoals Altium. Maar voor 2 layers is het een prima programma, doch is de interface wel "wennen".

Eagle heeft ook nog een (onoffciele) plugin. Eagle3D (gebruikt POV ray). Die werkt imo wel goed om te zien hoe onderdelen vallen. Maar deze haalt het natuurlijk niet bij de (realtime) 3d functie van bijv Altium. O+
Dan heb je ook nog de officiele plugin EagleUP die het met Sketchup doet, maar die werkt naar mijn mening vrij brak.

Onderstaande render (stond ook al een paar pagina's eerder) heb ik gemaakt in Eagle + eagle3D, werkt fijn genoeg om te zien hoe spul valt. Al kom ik er zojuist wel achter dat de site van eagle3D down is, zal vanavond als ik thuis ben eens kijken of ik de losse setup nog heb :>
Afbeeldingslocatie: http://file.fiberhosted.nl/uploads/363379rfwerg23423f_t.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-05-2014 13:52 ]

• B_FORCE
  • Niet online
De 3D functie van Altium is idd om te smullen.
Aan de andere kant, hoeft het ook weer niet zo uitgebreid van mij.
Soms ben ej dan weer uren bezig met enkel een paar 3D componentjes te maken.

One World Concepts

• Hans1990
  • Niet online
Ultiboard 5.72 werd veel gebruikt. Met integratie van multisim en hun gooi naar simulatoren is het IMO rommel. Ik heb op HBO (eerste jaar, alles werd met Multisim gedaan) een simulatie gedaan met 1 transistor. Ik geloof dat daar een kiloVolt uit kwam. Knap hoor..

IMO is National Instruments goed bezig zijn LABview, Multisim en dergelijke goed door de strot te duwen van universiteiten, hogescholen en studenten. Ik heb nog nooit in de praktijk LABview zien gebruikt worden, en ik zou eigenlijk ook niet zo goed weten waarom het beter zou zijn dan MATLAB.

Protel is hernoemd naar Altium. Ik gebruik het pakket omdat de workflow fijn is en werkt zoals ik verwacht een EDA pakket moet werken. Bugs heb ik weinig last van. De 3D functie is heel goed, en zoals B_FORCE zegt een handige manier om te bekijken of dingen passen, nog wel soldeerbaar zijn, enz. Alle onderdelen in mijn library hebben ook STEP files, zodat je gelikte plaatjes kan schieten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/WIP%20PSU.png
Niet hier getoond, maar omdat de 3D interactief is kan je ook behuizing STEP files inladen en zien of een bepaalde capacitor past. Ik doe bijna geen moeite voor de 3D STEP files overigens; die sleur ik of gewoon van 3dcontentcentral af, of ik teken er een standaard rectangle over heen.
Eagle3D heb ik ook vroeger gebruikt, en is een PITA om elke keer te exporteren, renderen, en "interactief" browsen.

Overigens; domotica in huis ben ik nog steeds van mening dat je het beste kan kijken naar een goedkoop mogelijke radio & microcontroller combinatie, en dan 1 gateway er naar toe bouwen. Ik heb zelf een projectje (nog steeds lopen, ben inmiddels aan firmware begonnen, dus hiep hoy) lopen met een 1 euro PIC + RFM12B en als gateway een PIC24 + ENC28J60 ethernet NIC en wat opslag.
Er zijn wel wat uitdagingen om het energie zuinig te krijgen. Als je dat niet zelf aandurft zou je ook een keer naar Jeelabs kunnen kijken, hun Jeenodes zijn best energie zuinig, en niet veel duurder dan dat je zelf een AVR + RFM12B module op een print kan zetten.
Hans1990 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:40:

Ik zit nu meer te stoeien met de STM32F4 en een KSZ8051MLL ethernet phy. Op een of andere manier lijkt die vast te lopen of haperingen te vertonen, aangezien ontvangende pakketen opeens niet meer doorkomen of af en toe worden onderbroken (elke 8ste ping pakket met standaard ping, terwijl een programma als hrping wel redelijk werkt met 0.1% loss met 200 pings/seconde).

De status registers reppen nergens iets over, en tegelijk gaat het verzenden prima. En wellicht het vervelendste nog; ik weet niet of ik de hardware of software aan moet twijfelen. Op 100Mbit wil de ethernet phy sowieso niets doen (wellicht is zo'n goedkope magjack van Iteadstudio toch niet zo'n hele goede keus |:( ), maar de firmware heb ik ook een heleboel moeite gehad een werkende library voor te vinden die niet te gedateerd was.
Inmiddels gefixd. Lag niet aan ethernet jack, meer aan verkeerd pinout. Even ge-wire-wrapped, en haal 98Mbit met UDP pakketen spammen via de STM32F4 MAC. Leuk speelgoed hoor :+

[ Voor 24% gewijzigd door Hans1990 op 23-05-2014 13:58 ]

• JDTeunis
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:48:
[...]

Arduino is inderdaad een mooi systeem om het te leren, dat is waar, maar is is nog zoveel meer te ontdekken als je wat gevorderd bent. Het hangt ook van de persoon af, ik krijg vaak de indruk dat sommige mensen liever bij het bekende blijven, terwijl anderen graag een nieuwe uitdaging zoeken.

Even een paar tips.
De E versie (nRF24LE1) heeft de ingebouwde microcontroller, de 0 versie (nRF24L01) is alleen de radiochip die je (bv via arduino) met I2C kan aansturen. Dan is er nog de U versie met USB (nRF24LU1). Op ebay zie ik dongles met deze chip.

Programmeren in C kan met SDCC.
Het downloaden van de code (Intel HEX file) deed ik via de officiële development kit hardware, maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Ik heb alleen met de nrF9E5 gewerkt, een vergelijkbare chip die op de 433MHz of de 860/960MHZ ISM banden kan werken. Het bereik met goede antenne is 300-1000m line of sight. Bij de 24MHz versie is dat een heel stuk minder, zeker met die simpele pcb antenne's.
Ik heb helaas zo'n 0 versie, maar ik denk dat ik binnenkort wel zo'n E versie ga bestellen om eens mee te experimenteren. De uitdaging is voor mij om een systeempje zo goedkoop en 'basic' mogelijk te maken, dus ik vind dit erg interessant. Bereik is voor mij waarschijnlijk niet zo'n issue omdat ik het alleen voor op m'n studentenkamer zal zijn, dus hoogstens 6-7 meter. (wel handig om alvast te weten natuurlijk)
Nogmaals bedankt voor de info, wordt zeer gewaardeerd! :)

• B_FORCE
  • Niet online
@Hans
Ik denk dat het afhangt van je werkterrein.
Ik ken juist ongelooflijk veel bedrijven die LABview gebruiken.
Maar MATlab en LABview zijn echt TOTAAAAAL andere pakketten.
Ze hebben idd bepaalde raakvlakken, maar je kunt met ze niet 1 op 1 vergelijken.
Dat is namelijk zo ongelooflijk afhankelijk van de toepassing.

Qua simulaties vind ik Multisim juist een van de meest uitgebreide pakketten.
Vooral hoe je grafieken kunt maken, toleranties kunt simuleren,exporteren naar excel enz.
Er komt alleen idd weleens rommel uit, maar dat is bij elk SPICE pakket.
Bij Multisim zouden ze alleen de integratie bij SPICE modellen wat beter moeten doen

Maar als versie 5.7 je ervaring is.....?
Sjonge er is sindsdien ongelooflijk veel veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2014 14:01 ]

One World Concepts

• kitao
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:48:
En hoeveel tijd iemand heeft om te besteden en hoeveel hij zich er voor wil inzetten. Ben toen eens van een PIC naar een arduino overgestapt en dat betekende van Pbasic naar C. Weer helemaal opnieuw beginnen. De laatste weken lees ik over Cpp, ben ik ondertussen bezig met een ethershield, zie ik ineens allemaal Javascript. Ondertussen zijn er dan echt goedbedoelde tips om de datasheets van de atm328 te gebruiken en dan wordt het teveel tegelijk. Dan is het bijna geen hobby meer maar een dagtaak ; voor mij althans.
Als RobV dan opmerkt dat er wellicht weer een andere IDE en programmering bij komt kijken dan kan ik me dat wel voorstellen dat dat niet voor iedereen prettig is.
Zal ook liggen aan vooropleiding, (werk)ervaring e.d. hoe dit door een ieder wordt ervaren.

Sup\ Als iemand nog interesse heeft voor een goede ethernettutorial; die is hier te kopie/plakken

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 23-05-2014 14:38 . Reden: supplement / link gewijzigd ]

• Hans1990
  • Niet online
Dat zou kunnen. In de omgevingen waar ik geweest ben heb ik veel MATLAB gezien; tot complete CAN bus simulatie/monitor en afhandeling aan toe.

Ultiboard 5.72 heb ik enkel mogen aanschouwen, maar zelf niet gebruikt. Ik heb Ultiboard 9 wel gebruikt, maar mijn ervaringen daar mee waren ook niet heel positief.

Het ligt er deels aan dat pakketen je wel of niet liggen. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die zweren bij tig-duizend euro pakketen zoals Mentor Graphics dxDesigner en PADS. Ik heb dat ook een keer moeten gebruiken, en ik zat halverwege in mijn hoofd te roepen: "Ik wil nog liever EAGLE". Het klikte gewoon niet, en dan ben je ook niet productief.
Misschien wist ik ook niet de ins&outs (dat kan ook niet in 5 maanden stage he?), maar als ik geen "Clarify Selection" menu heb (wat KiCad zelfs heeft), en daarom 4x op een-dezelfde-plek-maar-dan-1pixel-naar-links klik, en het programma crashed, ben ik niet heel erg onder de indruk.
Ook de dxDesigner knop "Tools -> Fix database errors" was vrij hilarisch dat je dat regelmatig moest uitvoeren wanneer je met 1 persoon aan 1 design werkt op 1 schijf. Anders was het design soms sporadisch corrupt. |:(

Klopt idd wel dat elk SPICE pakket bagger kan produceren, en misschien was ik ook niet helemaal bewust wat ik niet goed deed, maar ik zie wel vaker op EEVBLOG forum een Multisim simulatie voor bij komen en men roept "huh ik snap er niets van! waarom klopt dit allemaal niet!" -> "First, ditch multisim".

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 23-05-2014 14:07 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

In mijn schooltijd was het alleen maar elektronica terwijl ik liever de Kantoor Automatisering (KA) kant op wilde..in retrospect vind ik het fijn dat ik wel wat electronica/programmeer kennis heb meegekregen.

Wat ik erg fijn vind van de arduino (vs Raspberry PI?) is dat je snel kan ontwikkelen of unieke projectjes kan doen .. zoals een custom simulator(lees cockpit) input/output ding kan bouwen.
Liever ga ik zelf voor kant en klaar .. waarbij mijn wens makkelijk(er) geintregeerd kan worden .. scheelt werk en het wiel opnieuw uitvinden.. tenzij het veel kosten/tijd bespaard.

Tja vanalles

• Ploink
@CrashOverDriveIk zie daar de steunpinnen van je BNC connector dwars door de smd weerstanden heen prikken :D

Het visualiseren van de PCB doe ik met gerbv. Als je de kleurtjes een beetje realistisch instelt, dan krijg je een mooi plaatje van de pcb, gebaseerd op de uiteindelijke gerber files. Dit dan wel zonder componenten, maar het geeft toch een aardige indruk. Ik kon hier zelfs nog even mijn copyright text eruit knippen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WCf0qRJl.jpg

@Hans1990 Ik heb met ultiboard gewerkt vanaf de DOS versie. Na 5.72 hield het op voor mij omdat ze UltiCAP eruit gooiden, waar ik juist erg tevreden over was. Multisim had een totaal andere user interface en ik had nauwelijks behoefte aan simulatie. Die ene keer dat ik een simpele simulatie nodig had pakte ik het gratis ltspice.

ps Ik heb hier nog steeds een Ultiboard v5.72 parallel port dongle met 500pin licentie voor de geinteresseerde....

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 23-05-2014 14:17 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Ik gebruik Multisim+Ultiboard nu al 8 jaar denk ik.

Het is zeker geen rooskleurig programma en er hebben ontzettend bugs in gezeten.
Zo had de op een na laatste versie 13 echt weer een paar vervelende dingen.
(die ze in een nieuwe update gelukkig hebben verholpen)
Maar elk programma heeft zijn eigenaardigheden en zijn bugs.

Het voordeel (en direct het nadeel) van Multisim is, is dat toegankelijk is.
Of iig lijkt te zijn.
Dat is waar veel mensen de mist in gaan bij simuleren.
Aan de andere kant, vind ik ook dat je wel wat mag verwachten van een pakket met dat prijskaartje.

Om die reden wijk ik ook weleens uit naar LTSpice, hoewel ik daar de interface echt een draak vind.
Daar snap ik weer niet waarom ik als gebruiker zoveel extra dingen moet doen om bv een trafo met bepaalde koppelingsfactor toe te voegen.
Zoiets kun je toch simpel eenmalig in de library zetten denk ik dan?

Het klopt wat je zegt,een programma moet je liggen.
Ik doe heel veel met de muis (aangezien ik uiteindelijk toch alle tracks met de muis moet doen)
Een vriend van me gebruikt liever zijn toetsenbord.

@Ploink
Je kunt op die manier alleen niet zien hoe hoog dingen worden.
(heel belangrijk als het in een product moet met weinig ruimte).

Overigens vind ik Arduino een ideaal platform.
Om de simpele reden dat ik geen zin en tijd heb om allerlei registers/libraries uit te moeten pluizen om bepaalde dingen aan te moeten sturen.
Daarnaast is de database met projecten nu gigantisch.
In het kader van efficiënt werken is dat wel zo handig.
Kwestie van code aanpassen naar smaak (soms even beetje opschonen en netjes maken) en klaar ben je 8)

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 23-05-2014 14:23 ]

One World Concepts

• CrashOverDrive
Ploink schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:15:
@CrashOverDriveIk zie daar de steunpinnen van je BNC connector dwars door de smd weerstanden heen prikken :D
Ja >:) Ik was te beroert lui, om het 3d component op maat te maken dus heb er een uit de kant en klare lib getrokken. De echte pcb had daar geen last van :+

• B_FORCE
  • Niet online
Hier heb ik een voorbeeld gevonden, van zelfs Altium
http://youtu.be/Y7PY1nBtImk?t=1m56s

Het zoeken en plaatsen van en naar een component.
Ik vind dat ongelooflijk lang duren.
In multisim is dat rechtermk (of ctrl+w) ->place component->typt in (hij is auto filling) en resultaten krijg je instant te zien.

Bij diptrace is het eigenlijk erger, daar heb je zo'n wazige lijstje boven aan, waar je met een pokke klein knopje doorheen moet scrollen 8)7
Je moet dus eerst bedenken waar ze die chip in hemelsnaam hebben ingedeeld
YouTube: DipTrace: Schematic Capture

In Kicad moet je altijd een knop gebruiken (of short-cut)
Waar je ALTIJD door dat eerste menu moet |:(
http://youtu.be/gxjjZC6EZ28?t=1m
Sowieso is KiCad raar met maten (inch-mm) en zijn de benamingen soms vaag
(review van EEVBlog kwam dat ook al naar voren)
Zoeken naar componenten duurt ook erg lang.

Dit is hoe het in Multisim gaat;
http://youtu.be/w8jH1O0vlec?t=10s

Ze doen het daar trouwens ook omslachtig, je kunt namelijk altijd direct field bij component gebruiken.
Waardes van weerstanden kun je ook direct intikken (dus bv 270k)

One World Concepts

• kitao
Bij het begin van dit draadje dacht ik waar hebben ze het allemaal over maar ben toch blij dat ik dit gevolgd heb. De multisimvideo uitgekeken en de andere stukjes. Heb zelf wat ervaring met Spice, maar dit ziet er beter uit, tnx.
Heb pas even gespeeld met Proteus maar valt niks op te saven in de free-versie.

• Hans1990
  • Niet online
B_FORCE schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:41:
Hier heb ik een voorbeeld gevonden, van zelfs Altium
http://youtu.be/Y7PY1nBtImk?t=1m56s

Het zoeken en plaatsen van en naar een component.
Ik vind dat ongelooflijk lang duren.
In multisim is dat rechtermk (of ctrl+w) ->place component->typt in (hij is auto filling) en resultaten krijg je instant te zien.
Dat is wel de "kleuter-dialog" die gebruikt wordt. Je kan ook een pane "Libraries" in je workspace neerzetten, en dan kan je door alle libraries browsen. Elke library kan je uit een dropdown kiezen.

In de lijst staan zoals gewoonlijk alle onderdelen, met symbol, footprint en supplier info (als je die gelinkt heb). Je kan onderdelen ook groeperen op meerdere parameters, bvb value of type, zodat je subcategorien kan aanmaken (of weglaten).

Ik probeer onderdelen te archiveren zonder een overbodig aantal categorien te krijgen. Ik had voorheen in elkaar gescript dat ik onderdeelseries bij Farnell kon importeren, en zou die dan onder de categorie "Panasonic FK Serie - 25V" plaatsen. Dan krijg je van de hele range wel 10 categorien met Panasonic (enkel al FK serie), dus daar ben ik van afgestapt.

Ik heb nu 1 categorie voor capacitors met subcategory (gegroepeerd op "Type") Elco 50V tot aan 0402 C0G, 0402 X5R , etc. En als je lui bent is er gewoon een searchbox.
Werkt heel handig bij chips; voltage regulators heeft boost, buck, LED driver, charge pump, LDO +, LDO -, DC/DC packaged, enz.
Of transistors; gewoon door alle PNP of NPN transistors zoeken, ipv darlingtons en gekke toestanden er bij halen ;)

Ik maak, voor de duidelijkheid, dus voor een 100nF of 10nF 0402 capacitor 2 verschillende onderdelen aan, met verschillende ordernummers. Op die manier vind ik mijn libraries overzichtelijk maar bovendien weet ik ook welk onderdeel ik in het schema er in zet.
Bij diptrace is het eigenlijk erger, daar heb je zo'n wazige lijstje boven aan, waar je met een pokke klein knopje doorheen moet scrollen 8)7
Je moet dus eerst bedenken waar ze die chip in hemelsnaam hebben ingedeeld
YouTube: DipTrace: Schematic Capture

In Kicad moet je altijd een knop gebruiken (of short-cut)
Waar je ALTIJD door dat eerste menu moet |:(
http://youtu.be/gxjjZC6EZ28?t=1m
Sowieso is KiCad raar met maten (inch-mm) en zijn de benamingen soms vaag
(review van EEVBlog kwam dat ook al naar voren)
Zoeken naar componenten duurt ook erg lang.

Dit is hoe het in Multisim gaat;
http://youtu.be/w8jH1O0vlec?t=10s

Ze doen het daar trouwens ook omslachtig, je kunt namelijk altijd direct field bij component gebruiken.
Waardes van weerstanden kun je ook direct intikken (dus bv 270k)
Bij elk pakket kan je wel een manier vinden om er met 5 extra stappen te komen.
Het gaat er om hoe snel de makkelijkste is.

Ik begrijp dat Multisim globaal zoekt? Bij Altium kan je PIC16F1509 typen; maar als je in de voltage regulators zit ga je weinig vinden. Opzich vind ik dat niet heel erg hoor, vanwege wat ik al net zei; ik wil graag weten precies welk type component ik plaats.

Dat je place component dialog meteen weer te voor schijn komt na het plaatsen van 1 onderdeel lijkt mij best irritant. Als ik 8 weerstanden van 1k wil plaatsen; betekent het dat ik 8 tussendoor op enter moet drukken.
Tenzij je natuurlijk met iets als control of shift oid dat kan onderdrukken.. dan is het om het even :)

• B_FORCE
  • Niet online
In Multisim kun je op beide manieren je onderdelen vinden.
Global of per categorie en zelfs per sub-categorie.

Het is denk ik manier van werken.
Ik teken eerst mijn schema helemaal uit, daarna ga ik de onderdelen pas in detail specificeren.
Dat vind ik persoonlijk heel fijn werken omdat je schema-pcb lay-out ontzettend dynamisch is.
Het is als een grote puzzel met stukjes die continu veranderen.
Op die manier veranderen je onderdelen (soms zelfs als de print zo goed als af is en je de BOM-list aan het opschonen bent)

Wat ik meestal doe is bv een weerstand nemen in footprint die het meeste voorkomt.
Die plaats je eenmalig en kopieer je vervolgens gewoon steeds.
Dat werkt sneller en veel dynamischer dan continu uit een library te moeten werken.
Soms komt het voor dat je ineens een spoeltje nodig hebt, of condensator etc.

Die andere manier werkt ook, maar dan moet ik van te voren al mijn weerstanden al gaan plaatsen.
Dat vind ik heel onhandig (zo zou je ook niet tekenen met de hand bv).

One World Concepts

• Ploink
B_FORCE schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:52:
Ik teken eerst mijn schema helemaal uit, daarna ga ik de onderdelen pas in detail specificeren.
Ik ook.
Eagle heeft DesignLink daarvoor.
Met een muisklik zoekt hij automatisch naar de componenten in de Farnell database en dan kun je zelf het lijstje aflopen en wijzigingen aanbrengen.
Er zit een simpele zoekfunctie in en hij geeft netjes plaatjes, beschrijvingen en voorraad info bij elke component, maar meestal heb ik mijn web browser er naast open en copy/paste ik de bestelnummers die ik uitzoek op de website. Parametrisch zoeken op de website in handiger.
Alle bestelnummers zitten vast aan de componenten als een attribuut. Als je wil bestellen, dan geeft je aan hoeveel printen je gaat maken en dan gooit ie zo alles in je Farnell winkelmandje.
Daarna vergelijk ik het winkelmandje met wat er in de kast ligt. Meestal kan ik de weerstanden en 100nF caps wel uit het mandje gooien, de rest bestel ik.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vandaag mijn laatste stuff van bestelling binnen gehad, :) 50,- voor
- arduino start kitje
- wii schroevendraaier setje
- servotje ..
- male-female/female-female kabels voor breadboard
- mini breadbord
- schakelaars (voor NoFearCreations in "[SIM] Euro Truck Simulator 1 & 2")
- wii nunckuch adapter voor arduino

Gezien dat ik een 2de wii met alleserbij kreeg omdat kids de wii gesloopt hadden .. heb ik een wii mote geopend :) ..
Kan ik de 3.3v van de arduino (normaal 2xAA of 2xAAA maar denk ook dat tie wel 3.3v accepteert?) + tx/rx gebruiken om de Wii mote zonder Bluetooth aan te sluiten ? Dit zou het wat makkelijker maken voor programmeren ..

Tja vanalles

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
als je een gewone Arduino hebt, draait ie volgens mij op 5v, niet op 3v3. de rx/tx van de arduino werken dan ook 5v. ik weet niet of de wii mote 5v tolerant is.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heb een Arduino uno overgens 5v is zoiezo einde oefening de wii mote, 0,3 volt is dat te riskant ??

Overgens ben ik aan het googlen, lijkt me dat iemand wel de tx/rx pins gevonden moet hebben so far no luck en die Broadcom BCM2042.heeft alles verborgen ?
voor details zie http://www.darklinkstudios.com/hyrule/wiitarded/

[ Voor 53% gewijzigd door vso op 23-05-2014 22:17 ]

Tja vanalles

• kitao
Ik heb nog nooit van een Wiimote gehoord, wist ook niet hoe ze eruit zien. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat je precies van plan bent, maar je noemt Tx, Rx. Nu heb ik na jouw link wat rondgekeken maar valt me op dat als Wiimote icm Uno wordt genoemd dat het dan over I2C gaat. Dat zijn andere pinnen namelijk A4 en A5 oftewel SDA/SCL. Dan blijkt er zelfs een lib voor te zijn : http://forum.arduino.cc/index.php/topic,37870.0.html en nog meerdere andere websites daarover. Ik neem aan dat je die zelf al gevonden hebt en jij zoekt specifiek iets wat via de Uart verloopt ?
Edit, die library was bij nader inzien mss niet zo'n goed voorbeeld, dat laat de uno "optreden" als wiimote-extension : gives an AVR microcontroller the ability to act as a Wiimote extension controller
Maar veel 'hacks' van de mote gaan wel over I2C

Ik moet bekennen ik weet niet veel van wat bijv een usb-device en een usb-host is maar door mee te kijken begint me toch iets te dagen en ooit wordt het mss toch wat duidelijker. Voor mij is de usb een stekkertje en een kabeltje. (en een apc220, dat ging dan draadloos, bleutooth heb ik geen ervaring mee, totaal niks)
Ik kwam dit tegen en deze video, handig usb host shield voor uno, met 3.3V en 5 V opties. (Ebay-prijs is $14,-)
YouTube: PS3 and Wiimote on Arduino
https://www.circuitsathom...rduino-host-shield-part-1
These articles describe how to interface PS3 and Wiimote game controllers directly onto the Arduino using the USB Host Shield. [...] The Wiimote does not have a direct USB connection and only works under Bluetooth.
Het artikel is erg uitgebreid, heb het doorgelezen maar er staan zoveel links in en comments eronder dat het mij teveel tijd gaat kosten en is het moeilijk in te schatten in hoeverre dit jouw vraag beantwoord.
Dit bijvoorbeeld :
"USB is a complex protocol and even though much is done automatically by the MAX3421E, some knowledge of the USB protocol is needed. As primers, these are good sources: "
En dan staan er weer 2 links. :/ Die bewaar ik voor later.

Ik hoop iig dat je er wat aan hebt en zoniet, dan ben ik er zelf iets wijzer van geworden. 8)

[ Voor 67% gewijzigd door kitao op 24-05-2014 01:50 . Reden: toevoeging ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bij dect/gsms zie je vaak een uitsparing in de behuizing vaak bij de batterij-en (lees 99%) zodat men in de fabriek kan testen of alles werkt zonder het apparaat verder te ontmantelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.sparkfun.com/images/tutorials/WiiRemote/Wii-Remote-11.jpg
bij de gaten (onder en boven) zie je een "connectie pad" dit lijkt mij de tx/rx deze zijn gelabeld tp104 en tp103 (bij mij) ..

De Wii mote is een joystick met "vele" addons .. zelf al iets van 12 knoppen, motion sensor + IR sensor/camera .. + sound (zal wel " poor" wezen), rumble motor .. o ja en 3 assen motion sensor
de bekenste "addon" is een "nunchuck" en deze heeft een joystick + 3assen motion sensor.

voor de nunchuck kan je (zoals ik heb gedaan) Afbeeldingslocatie: http://www.emartee.com/Images/websites/emartee.com/arduino_accessories_wiichuck_2.png
kopen. Dit scheelt me weer een een paar euro aan onderdelen.

net even aan het testen geweest me orginele 1602 scherm is defect dus --> prullenbak. (was mijn eerste arduino ervaring btw)

Maar terug naar de Wii mote, erg leuk om met BT(bluetooth) te spelen .. maar eigenlijk vind ik dat niet leuk eerder hinderlijk ..
als je namelijk een 3.3 source en tx/rx van je arduino eraan kan "raggen" hoop ik iets te krijgen in "string" format .. in een arduino is dit dan wellicht makkelijk te ontcijferen als "button x" pressed.

@kitao inderdaad er is veel te vinden over "alles" maar eigenlijk is er niemand zo snugger geweest of gewoon BT te omzeilen..BT is leuk maar vereist meer progammeren. Terwijl als je dit soort controllers goedkoop op rommelmarkt kan scoren. (5 euro ofzo) kan je wel heel simpel je eigen input of output eraan hangen..

Tja vanalles

• kitao
Mogge,
Het was niet mijn bedoeling om te wijzen op 'alles' VSO.
Ik heb je vraag doorgenomen, het interesseert me en ik ben aan de hand daarvan rond gaan kijken om er zelf ook wat van op te steken en in de hoop dat ik wat info zou tegenkomen wat in de buurt van je vraag kwam. Een vraag die inmiddels naar mijn mening wel iets duidelijker is omschreven en waar anderen met meer kennis van zaken eventueel verder op kunnen inhaken.
Soms is het ook een gok, heeft iemand aan een gegeven link wat of niet. Maar zou ook niets helpen als ik de link voor mezelf bewaar. :)

• Hans1990
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:12:
heb een Arduino uno overgens 5v is zoiezo einde oefening de wii mote, 0,3 volt is dat te riskant ??

Overgens ben ik aan het googlen, lijkt me dat iemand wel de tx/rx pins gevonden moet hebben so far no luck en die Broadcom BCM2042.heeft alles verborgen ?
voor details zie http://www.darklinkstudios.com/hyrule/wiitarded/
Tbh snap ik niet wat je probeert te doen.

Een Arduino die op 5V draait aan een 3.3V systeem direct verbinden, gaat problemen opleveren.

Waar voor je de TX/RX pinnen voor nodig weet ik niet. Ik heb een korte brochure van de BCM2042 (googlesearch, met daar achter filetype:pdf) ; het is een bluetooth module met onboard 8051 proccesor, geheugen en mogelijkheden tot keyboard scanning of andere randperipherals.
Alles blijft in de chip. Alle I/O d'r op is enkel bedoeld voor button scanning en communicatie met I2C en "motion" sensor (gyro? accelerometer? inclino?)

Welke TX & RX pinnen je het dan over hebt, zou ik niet weten. Of hoe opeens USB er bij wordt gehaald.. euhm, heb ik iets gemist? :Z

Dat die testpads groter zijn oid kan enkel betekenen dat ze bedoeld zijn om de Wiimote te voeden bij een pinnen testbed. Een testbed zoals: https://s3.amazonaws.com/...391f_large.jpg?1381628854

De pennen waar jij het over hebt die bij de batterij zitten zullen voornamelijk bedoeld zijn om met de batterij te communiceren. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze past-production er buiten dat nog iets mee doen.
Vaak testen ze PCB's voordat ze een behuizing in gaan, want als de PCB stuk is kunnen ze anders het hele product weggooien. Sowieso is de kunst van "productie" & "yields" (pass/fail) vaak vrij bitter; met chips als BGA kan je niets reworken en gaat het gewoon de prullenbak in.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 24-05-2014 09:46 ]

• Ploink
De Broadcom BCM2042 heeft de volgende features:
  • Single-chip Bluetooth device with fully integrated Human Interface Device (HID) profile and full Bluetooth stack
  • On-board 8051 processor and RAM/ROM memory
  • Cost-optimized solution for mouse and keyboard applications that achieves the lowest possible cost through the integration of all external components
  • Replaces existing mouse or keyboard processor and memory and adds Bluetooth functionality
Dus, deze chip bevat zowel de BT functionaliteit als het uitlezen van knoppen en sensoren. Er is geen aparte microcontroller die met een BT module communiceert, dus daar tussen kun je niks aftappen.

De I2C is voor het booten van de firmware die op de eeprom staat.

BT gebruiken is gewoon de simpelste oplossing. De wiimote is een HID device, een muis/toetsenbord die je ook met de PC kan verbinden. Het zou dus mogelijk moeten zijn om een goedkope bluetooth module als HID master te gebruiken, dus muis/toets informatie te ontvangen. Bij veel modules kun je een ander profiel configureren en dan kun je misschien toch seriële data ontvangen met een Arduino oid.

De enige alternatieve oplossing is de BT chip eraf solderen en een verbinding maken van alle knoppen en sensoren naar je eigen Arduino en alles zelf uitlezen. De ADXL330 die er op zit heeft gewoon analoge output.

Ik kan er misschien naast zitten, maar aan de wiimote is al heel wat gesleuteld door diverse knutselaars en als seriële communicatie mogelijk was dan had iemand dat al gedaan.

Edit:
I2C wordt ook gebruikt voor de expansion port, voor communicatie met uitbreidingen zoals de nunchuck. Met een microcontroller zou je de I2C master functie kunnen overnemen zodat je wel de nunchuck kan aansluiten op je eigen hardware.

Wiimote hacking (pdf)

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 24-05-2014 10:06 ]

• kitao
Hans1990 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 09:45:
Of hoe opeens USB er bij wordt gehaald.. euhm, heb ik iets gemist?
Misschien dat het iets te maken heeft met dat de atm328 in de uno-configuratie de tx en rx pinnen eveneens gebruikt voor de usb ?
Heb je bijvoorbeeld bij een toepassing een verbinding met een serieële monitor dan kun je die 2 pinnen niet voor iets anders gebruiken.
It communicates on digital pins 0 (RX) and 1 (TX) as well as with the computer via USB
http://arduino.cc/en/reference/serial
Edit/ Dit stukje heb je wrs gemist Hans

[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 24-05-2014 12:01 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kitao schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 09:02:
Mogge,
Het was niet mijn bedoeling om te wijzen op 'alles' VSO.
Ik heb je vraag doorgenomen, het interesseert me en ik ben aan de hand daarvan rond gaan kijken om er zelf ook wat van op te steken en in de hoop dat ik wat info zou tegenkomen wat in de buurt van je vraag kwam. Een vraag die inmiddels naar mijn mening wel iets duidelijker is omschreven en waar anderen met meer kennis van zaken eventueel verder op kunnen inhaken.
Soms is het ook een gok, heeft iemand aan een gegeven link wat of niet. Maar zou ook niets helpen als ik de link voor mezelf bewaar. :)
Sorry als mijn reactie als negatief was opgevat het was gewoon van mij uit positieve feedback op jou positieve feedback :)

@ploink, ja daar heb je wel punt (many have already tried).. overgens de nunchuck kan ik wel direct met het item uit eerdere post direct op de arduino aansluiten.
Helaas dat alles in de chip zit.

@NLhans1990 de Arduino uno heeft 5v en 3.3v uitgang ik wou de 3.3v gebruiken om de Wii mote aan te sluiten (2x AA of 2x AAA batterij is toch 3.0V ?) maar goed er zijn ook "howto WII mote op USB" schema's

Ik dacht dat als ik zonder BlueTooth de wiimote kon benanderen, dan kan ik beter testen en heb ik meer inputs in 1 handeling... het scheelt gewoon soldeer/wiel opnieuw uitvind werk.

Dit moment ben ik gewoon in onderzoek naar diverse mogelijkheden voor een custom cockpit voor simulator Euro truck Simulator 2. er is veel mogelijk
De WII mote kan bijvoorbeeld dienen als "handrem" (de motion sensor) tevens zijn de knoppen die erop zitten ideaal geplaatst voor non-realiteit's zaken .. (links rechts kijken of .. andere toetsen) ..

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 24-05-2014 14:10 ]

Tja vanalles

• kitao
@vso
Sinds de vorige bekritiseringen her en der ben ik wat onzeker of ik er wel goed aan doe om nog wat te linken.
Is niet jouw schuld, ligt meer bij mij. Goed om nu zeker te weten dat je het als positieve feedback ziet, tnx.
Zo is het ook bedoeld namelijk :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kitao schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:08:
@vso
Sinds de vorige bekritiseringen her en der ben ik wat onzeker of ik er wel goed aan doe om nog wat te linken.
Is niet jouw schuld, ligt meer bij mij. Goed om nu zeker te weten dat je het als positieve feedback ziet, tnx.
Zo is het ook bedoeld namelijk :)
negativiteit is altijd simpel gevonden op internet ook mensen die naar google verwijzen .. echter meedenkende variant mens is lastig.
Bekijk dus goed of het een " burn" en dus onzin post, of dat ze wat informatie geven waarrvan je wijzer word. De laatste bedanken en de rest negeren :)

Je weet nooit hoe de lezer van jou post denkt en doet, als jij Peer schrijft kan hij best appel lezen. ook al zet je het plaatje erbij van een peer. oftewel wees jezelf :)

Tja vanalles

• kitao
"Je weet nooit hoe de lezer van jou post denkt en doet, als jij Peer schrijft kan hij best appel lezen. ook al zet je het plaatje erbij van een peer".
Dat is zeker zo, daarom zijn er smileys beschikbaar om zaken wat af te vlakken, zeg maar, de toon wat beter te verduidelijken zonder al teveel woorden. Het helpt ook als iemand een doorverwijzing linkt en er komt dan terugkoppeling of het nuttig was of niet zoals laatst bij de 4 displays. Jouw 1602-display is nu kapot las ik, heb je die lange tijd per ongeluk verkeerd-om aangesloten ? Ik heb er beetje ervaring mee maar ik kreeg de indruk dat ze nogal robuust zijn, tenminste binnen het 5V-gebied.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de defecte 1602 komt uit een defect apparaat... dus ik gok dat tie eerder dood is ..kan ook zijn dat de pinout anders is maar dan ben ik nog steeds lost. er zitten geen beschrijving bij. maar thx voor het meedenken

Tja vanalles

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb net even kleine mod gedaan aan mijn laptop, extra HDD toegevoegd, DVD was al tijdje stuk. Nu zat er zo speciale notebook power connector op het moederbord, dan maar direct een gewone sata power connector op moederbord solderen. :)

Sata was gelukkig wel normale connector. Dit is even testje, ga van week SSD halen voor OS en dan verplaats ik de huidige HDD waar nu de nieuwe zit, uiteraard zal dan geen plakband gebruikt worden.

Windows ziet de 120GB HDD netjes, was namelijk niet helemaal overtuigd of het ging werken, kon in bois namelijk niks aanpassen wat betreft de drives.

Mijn plak en prutswerk. :D
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9wb4k4TNW1xZXHt0qHolV3Nf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PSOrhVpJMKPWiSsHEIttN05u/full.jpg

-Andere hobby- -

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als je zoekt zijn er adapters van slimline naar "normaal"

Zoeiets als?
Afbeeldingslocatie: http://www.addonics.com/products/other/images/AA4PSSAPC_diagram.jpg

Wellicht ook handig :)
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/729881777/Free-shipping-Notebook-SATA-cd-rom-disk-rack-full-aluminium-panel-with-12-7-mm-universal.jpg

Tja vanalles

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ken ze en denk ook dat zo bracket koop en van de oude drive eentje zelf maak, op ebay kosten ze paar euro. Weet nu dat het werkt en kan nu verder ga nadenken over de afwerking.

Nee is meer een sata 7+6 of zo, maar dan kleinere dan die van 2.5" Sata data connector is hetzelfde als standaard sata maar power is veel kleiner dan normale. En moet male deel hebben, deel wat zegt maar op de foto van jou aan de drive vast zit. Maar in principe heb ik die al in de oude drive zitten, kan die modificeren, denk namelijk dat net gaat lukken om als in oude dvd drive te stoppen.

Edit/
Heet dus gewoon slim sata, zoals jou plaatje al vermelde, zat te veel te focussen op de andere kant met molex.

Heb net zo dvd besteld, waren zelfs nog goedkoper dan vorige keer dat ik keek, nog geen 5 euro, daar ga ik niet zelf iets voor maken wat beetje in buurt komt qua afwerking.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 25-05-2014 00:32 ]

-Andere hobby- -

• kitao
"De defecte 1602 komt uit een defect apparaat... dus ik gok dat tie eerder dood is ..kan ook zijn dat de pinout anders is maar dan ben ik nog steeds lost. er zitten geen beschrijving bij."

Ik heb hier een display daar weet ik ook niet van hoe die werkt, maar die mik ik echt de vuilnisbak niet in ! ;)
Mwa, moet ik wel eerlijk zeggen dat ik zeker weet dat die niet defekt is, ik heb die uit m'n eigen magnetron gesloopt. Is niet m'n beste foto maar dit is 'm met bijbehorend printje.

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/xxj820rm7/IMG_0614.jpg....Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/vk0dwd9qr/IMG_0608.jpg...klikbaar

Zit een flink IC onder en vermoed dat die daarvandaan wordt bestuurd. Ooit hoop ik die nog eens aan de praat te krijgen hoewel ik er nog niet veel tijd aan besteed. Ik had een periode met deze hobby dat alles stil lag, meerdere keren zelfs over de jaren heen. Eén zo'n keer heb ik opruiming gehouden en wat zooi opgeruimd. Was wel nodig maar toen ik het weer oppikte had ik er wel beetje spijt van, zaten namelijk ook nogal wat schakelaars bij en kabels, stekkers, e.d. Een paar (vermogens)transistors had ik nog en vorige week 1 daarvan kunnen toepassen, scheelt toch weer wachten op een onderdeeltje.
Jammer alleen dat ik geen goede desoldeermateriaal heb, met litze gaat wel maar is niet ideaal.

• Ploink
kitao schreef op zondag 25 mei 2014 @ 08:50:
Ik heb hier een display daar weet ik ook niet van hoe die werkt, maar die mik ik echt de vuilnisbak niet in ! ;)
Ik zie een led display met voorschakelweerstanden en 4 transistoren voor multiplexing.
Daarbij zit een MCU (welke?) met een olijfgroene keramische resonator van x MHz.
Verder een netvoeding met trafo, een spiekertje, 6 relays, druktoetsen...

Als je de MCU kan programmeren, dan kun je hier een leuke besturing van maken voor... een SMD oven/hotplate, wiet plantage, .... ? ;)

• kitao
Goed gezien Ploink !
Ik wou nog een pijltje erbij tekenen aan de achterkant van de print waar het display zit maar dat heb jij niet nodig.
Ik zat net te denken om wat nummers te gaan noteren, vooral van het type magnetron. Gelukkig heb ik de bekasting nog niet aan de Roteb meegegeven, ik zal het opzoeken en kom erop terug. :)

a) Begint lekker, MCU valt niet af te lezen, staat tekst op maar kan er geen loep op zetten, display zit in de weg.
Display heeft type : ODLZW5AO 18E MO5 2 18 1 (niet zeker wat nu 0 of O is...
Trafo: 6170W1G004H [KTC] 041103Y
Print: 6870W1G004H
Bekasting : LG MODELNO. MC-8083 DRS/02
Sticker manufacturer use only: 502KMWU00185
......................................................58B NL - 50200185-2CE 176

ben effe googggle .....

[ Voor 40% gewijzigd door kitao op 25-05-2014 11:02 ]

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:18:
Ik ken ze en denk ook dat zo bracket koop en van de oude drive eentje zelf maak, op ebay kosten ze paar euro. Weet nu dat het werkt en kan nu verder ga nadenken over de afwerking.

Nee is meer een sata 7+6 of zo, maar dan kleinere dan die van 2.5" Sata data connector is hetzelfde als standaard sata maar power is veel kleiner dan normale. En moet male deel hebben, deel wat zegt maar op de foto van jou aan de drive vast zit. Maar in principe heb ik die al in de oude drive zitten, kan die modificeren, denk namelijk dat net gaat lukken om als in oude dvd drive te stoppen.

Edit/
Heet dus gewoon slim sata, zoals jou plaatje al vermelde, zat te veel te focussen op de andere kant met molex.

Heb net zo dvd besteld, waren zelfs nog goedkoper dan vorige keer dat ik keek, nog geen 5 euro, daar ga ik niet zelf iets voor maken wat beetje in buurt komt qua afwerking.
net te laat.. , ik wist dat ik nog ergens zo'n kabeltje moest hebben maar kon het gisteren niet vinden.
vind er net 2.. een lange en een korte, zal je altijd zien.
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/8rky4je81/slimdvdcable.jpg

of kan je toch nog zo'n kabeltje gebruiken 8)

• Ploink
kitao schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:32:
a) Begint lekker, MCU valt niet af te lezen, staat tekst op maar kan er geen loep op zetten, display zit in de weg.
Probeer deze loep. Heel fijn ding, ik gebruik hem bijna dagelijks om dingen af te lezen of te inspecteren, vooral ook vanwege de ingebouwde led die zijwaarts belicht zodat gelaserde tekst ook goed zichtbaar is.
Misschien kun je het ook ontcijferen op een scherpe ;) macro foto.
Display heeft type : ODLZW5AO 18E MO5 2 18 1 (niet zeker wat nu 0 of O is...
...
Ik denk dat het allemaal interne fabrikant nummers zijn, dus niet gedocumenteerd. Alleen onderdelen als de MCU, relays en kleinere componenten zullen vindbaar zijn denk ik.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:56:
[...]

net te laat.. , ik wist dat ik nog ergens zo'n kabeltje moest hebben maar kon het gisteren niet vinden.
vind er net 2.. een lange en een korte, zal je altijd zien.
[afbeelding]

of kan je toch nog zo'n kabeltje gebruiken 8)
Heel erg bedankt voor het aanbod, maar heb hem als het goed is niet meer nodig. En is ook eigenlijk net het verkeerde deel, had male nodig, zeg maar deel wat in de drive zit, en dan aan de andere kant van kabel gewoon standaard sata power en sata data. Kabel moest in de connector komen waar eerst de drive in zat.

Maar heb zo bracket gekocht, kosten 4.91 euro, als goed is gaat die passen, heb alles nagemeten en is als het goed is gewoon standaard drive, deze moet als het goed is passen.

http://www.ebay.com/itm/3..._trksid=p3984.m1497.l2649

-Andere hobby- -

• kitao
Ploink schreef op zondag 25 mei 2014 @ 12:33:
Probeer deze loep. Misschien kun je het ook ontcijferen op een scherpe macro foto.
Is besteld, tnx. Heb er 1 maar die moet ik echt op de chip zelf zetten, zal zo de link zoeken. Foto nog proberen, goed idee.
Ik denk dat het allemaal interne fabrikant nummers zijn, dus niet gedocumenteerd. Alleen onderdelen als de MCU, relays en kleinere componenten zullen vindbaar zijn denk ik.
Ben wezen zoeken met de tip van Hans en er .pdf achter gezet. Kom ik op een site met manual, ik downloaden, werd er gevraagd, allow changes to this computer ? Ja hoor, ben niet voor bang voor. Pats, geen internet meer, proxyserver foetsie. Ik weet niet wat het was, maar na een uur en vergelijken met andere lap weer online gelukkig.
Anyway, ik heb paar documentjes gevonden, link hieronder. Opent in nieuw tab dus er gaat niks auto-downloaden.
voor parts: http://www.electronicmark...erpower-pt1-p-121043.html
service manual : http://elektrotanya.com/lg_mc-8083klr.pdf/download.html

De print komt uit een 8083DRS en manual is van 8083KLR maar dat mag de pret niet drukken, die andere zie ik nergens.
Dan zie je dat in de partslist voor de gehele pcb een nummer is, staan geen aparte onderdelen op die op die print zitten behalve het trafootje, zie eerste link. Dus als je tijdens garantie een defekt display hebt gooien ze er wrs een hele nieuwe print erin. (die ca. $73.- kost)
Misschien dat ze daarna de oude print nog terugsturen om te hergebruiken, zou kunnen, maar daar weten de servicemonteurs onder ons meer van als ik.

Sup\ Afbeeldingslocatie: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mYW_yLT14tk_3--qSd5DNlw.jpg
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item46206c2faf
Is prima dingetje maar moet vrijwel tegen het oppervlakte aangehouden worden

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 25-05-2014 13:50 ]

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:12:
[...]

En is ook eigenlijk net het verkeerde deel, had male nodig, zeg maar deel wat in de drive zit, en dan aan de andere kant van kabel gewoon standaard sata power en sata data. Kabel moest in de connector komen waar eerst de drive in zat.
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/ykb2qs07h/slimdvdcable2.jpg
was dan volgens mij toch de juiste :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2014 22:42 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 14:04:
[...]

[afbeelding]
was dan volgens mij toch de juiste :*)
Dat is inderdaad de juiste, ging er vanuit dat net als die andere die in de drive zat een female zou zijn, kon de connector zelf namelijk niet zien, zag alleen de achterkant.

-Andere hobby- -

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
kitao schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:14:
Ben wezen zoeken met de tip van Hans en er .pdf achter gezet. Kom ik op een site met manual, ik downloaden, werd er gevraagd, allow changes to this computer ? Ja hoor, ben niet voor bang voor. Pats, geen internet meer, proxyserver foetsie. Ik weet niet wat het was, maar na een uur en vergelijken met andere lap weer online gelukkig.
Karma is a bitch >:)

• CrashOverDrive
kitao schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:14:
Ik zou als ik jou was ook even een knappe virusscan doen :P (bijv Malwarebytes)

• kitao
Ssssst...

Afbeeldingslocatie: https://lh6.ggpht.com/MwC6XJSB1FnwiKSV2bHYEAGX2-DZPKiZgxgPwQNdXvuHh5pG_bG34q0TWrkn87XO1sXRcXA=s85

Bout staat op te warmen om display te mollen cq verwijderen, vergroting met foto is niet gelukt.
Meteen een nieuw potje op m'n pre-amp gezet, kan maar klaar wezen. :7

@Drive, is gedaan hoor, avg-free maar alles doet weer goed nu.

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 25-05-2014 14:53 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Vergeet het maar dat je met AVG(of elke andere virusscanner) alles weet te vinden, is bijna 100% zeker dat je systeem nog steeds vol met troep, en waarschijnlijk staat nu ook van alles open zodat toekomstige wormen/virussen/malware makkelijk je systeem kunnen invalteren.

En is zelfs mogelijk dat je AVG niet meer te vertrouwen is.

Enige 100% optie is nu alles backuppen en je systeem helemaal schoonvegen en met nieuwe start beginnen, systeem is niet meer te vertrouwen als je naar dat soort sites bent geweest, gewoon niet naar toegaan is enige optie. Geen enkel virusscanner zal je kunnen beschermen, geen enkele vind altijd alles.

Wat je volgende keer moet doen is VM installeren en daar je minder legale taken in uitvoeren, geeft je heel wat meer bescherming dan welke virusscanner dan ook, is VM besmet dan reset je de VM en je hebt weer schone VM, zonder dat je systeem word besmet, en ga nooit dit soort dingen doen buiten een strenge sandbox omgeving waar alles is dichtgetimmerd en dan nog kan niemand je garantie geven.

Edit/
En die melding is er niet voor niks overigens, Windows geeft daarmee aan dat iets niet pluis is en je beste eerst even goed na kan denken wat je probeert te open. Geen enkele bestand dat je opent zal deze melding geven, alleen bij wijzigingen aan Windows directory zal deze melding geven. Als je iets opent zal dat nooit gebeuren, word nooit iets aangepast bij het open. Moeten dus gelijk alarmbellen gaan rinkelen als zoiets gebeurd.

Daarbij heeft bestandsnaamextensies geen pdf bevat, maar een uitvoerende extensies zoals een .exe Vaak foppen ze je door boeknaam.pdf als naam te geven, maar staat eigenlijk boeknaam.pdf.exe, maar Windows verbergt Bestandsnaamextensies met default instellingen

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 25-05-2014 16:46 ]

-Andere hobby- -

• kitao
@Max, bedankt voor de tip d:)b
Deze lap is minstens 3 jaar oud en heeft meer gure bezoekers gehad als een hoer op katendrecht maar doet t nog steeds. :D Eergisteren waren ze bezig hier met kabels, kreeg kaartje van upc dat het s'nachts plat zou gaan. Was misschien puur toeval en zat er nog ergens een kink, die andere lap ging ook erg langzaam.

Back to bussiness .... Heb de display los en MCU kunnen lezen : (zie ook linkse afbeelding)
01ZZW5A24OE
CH47U-5RF0
JAPAN0433HA1
Volgens mij is dat deze : http://www.datasheetcatal.../T/M/P/8/TMP87CH47U.shtml
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/iojnpgiun/CH47_U.jpg....Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/cnncecy5v/IMG_0627.jpg.....Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/yulzbtfcj/IMG_0623.jpg

Display blijkt niet meer te zijn als veredelde 8-segment. 5V erop gezet, common anode gevonden, ledjes gingen branden en zijn klaar voor gebruik. Wel beetje gehavend want de bout tegen de zijkant vond die niet lekker en aceton over de achterkant om lijm te verwijderen was ook geen goed idee. MCU is smd dus die kan de kliko in, daar begin ik niet aan.

@vso, een 16x2 display werkt heel anders, dit is niet meer als een paar ingebouwde ledjes. Met een onbekende 16x2 zou ik meer moeite hebben als t al lukt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Overigens zelf zou ik het risico acceptabel vinden als je virusscanner direct wat heeft gevonden en verwijderd (en bij voorkeur ook malwarebytes draaien). Als je PC echt geinfecteerd is echter waarbij er hele zooi infecties zijn/het er al langer is, dan is de enige betrouwbare optie de hele handel opnieuw installeren.

Maar sowieso googlen naar minder legale meuk is niet één van de veiligere hobbies.

• kitao
Wat kan ik zeggen, ik downloadde een user manual van een LG-magnetron.

Als dat ook al illegaal is ..... :/

• Sissors
  • Niet online
Ja in dit geval kan ik het wel begrijpen, maar toch, iets langer nadenken voordat je op ja drukt bij een vraag van windows ;).

• kitao
Daar heb je gelijk in Sissors, ik kon me wel voor het hoofd slaan dat ik zo nonchalant was.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vraagje:

Ik ben met een bordje bezig waar een LPC1343 op zit. Nu gebruik in dezelfde USB connector voor zowel de voeding als om te programmeren. De ene keer hangt het bordje met zijn USB kabel aan een PC en de andere keer krijgt hij alleen voeding via die kabel.

Beide keren moet de microcontroller weten hoe hij aangesloten is(dus wel of geen data). Ik neem aan dat de microcontroller weer of hij succesvol herkend is.

Mag ik het "usb powered" schema voor aansluiten gebruiken? Of moet ik toch kiezen voor "self powered"?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Sissors
  • Niet online
Wij weten niet wat het verschil is tussen die schema's zonder link. En hoe programmeer je hem? Zo te zien heeft hij ook een USB bootloader ingebakken, maar uit mijn hoofd moet je voor die een pin hoog/laag maken. Of heb je een bordje met een extern IC die hem programmeert, dan weet jouw microcontroller niet hoe hij is aangesloten.

• LED-Maniak
  • Nu online
Als je de LPC1343 wel eens gebruikt had dan zou je het verschil in principe moeten weten. :)

Dit is een "self powered" device schema:
Afbeeldingslocatie: http://dangerousprototypes.com/docs/images/7/70/Cct-LPC1343.png

Bij een "USB powered" device laat je Q1, R4, R7 weg en trek je R5 naar 3.3Volt.

Programmeren doe je inderdaad via USB met de bootloader. Werkt perfect.

Concreet gaat het er om: kan ik heb USB powered aansluiten zonder de data lijnen te benutten(die zweven) en zal de µC dan herkennen dat er geen apparaat aan vast zit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:08:
Concreet gaat het er om: kan ik heb USB powered aansluiten zonder de data lijnen te benutten(die zweven) en zal de µC dan herkennen dat er geen apparaat aan vast zit.
Ik heb geen ervaring met LPC, maar ik weet dat je Arduino's met USB gewoon kan voeden vanuit een simpele 5V USB stekker voeding zonder de data lijnen te gebruiken.
Bij PIC24 is het ingewikkelder vanwege full-speed USB master en on-the-go mogelijkheden en de 3.3V/5V translation, maar hier is het heel simpel denk ik.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Vandaag voor 't eerst een eigen PCB'tje zelf geëtst. :) Morgen ff de gaatjes boren met de kolomboor in de werkplaats van m'n studie. :)

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zondag 25 mei 2014 @ 21:14:
[...]

Ik heb geen ervaring met LPC, maar ik weet dat je Arduino's met USB gewoon kan voeden vanuit een simpele 5V USB stekker voeding zonder de data lijnen te gebruiken.
Bij PIC24 is het ingewikkelder vanwege full-speed USB master en on-the-go mogelijkheden en de 3.3V/5V translation, maar hier is het heel simpel denk ik.
Dan gokken we daar maar op! Het is een full-speed slave maar ik begon wat te twijfelen omdat je D+ geforceerd omhoog trekt.

• Ploink
AlexanderB schreef op zondag 25 mei 2014 @ 22:20:
Vandaag voor 't eerst een eigen PCB'tje zelf geëtst. :) Morgen ff de gaatjes boren met de kolomboor in de werkplaats van m'n studie. :)
Met een kolomboor in de metaal werkplaats zal het niet snel gaan.
Om vlot gaatjes te prikken heb je een klein boormachientje met hoog toerental nodig (zoals een Proxxon Micromot 50/E met standaard :) of een Dremel :| ) en bij voorkeur wolfram-carbide boortjes (die helaas wel breekbaarder zijn). Door het glasvezel in de print worden gewone HSS boortjes vrij snel bot, vaak al na 100 gaatjes.
Met een beetje oefening en goed materiaal kun je een gaatje per seconde prikken. Met de kolomboor in de snelste stand zal het veel langer duren en druk vooral heel voorzichtig want een 0.6 of 0.8mm boortje druk je zo stuk.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Kolomboor vooral omdat ik m'n vorige 1mm titanium boortje doormidden heb geknakt door uit de losse hand te boren.. Als ik een dremel ofzo met houder had dan had ik die zeker gebruikt. :) Misschien dat ze een printboor hebben in het electro lab, ik zie 't morgen wel. :)

Heb gelukkig maar 32-ofzo gaatjes, verdeeld over de 2 printjes. Heb het meeste spul wat dr op zit SMD, alleen de connectors niet. Ik ga m'n gaatjes op 1mm en 1.5mm boren (1 stekker heeft hele dikke pinnen, vandaar 1.5)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nu had ik ook nog een
5V Mini USB 1A Lithium Battery Charging Board Charger Module
link: http://www.amazon.com/Lit...rger-Module/dp/B00AUDQWXQ

kan ik hiermee laden + gebruiken of moet ik daar aparte schakeling tussen zetten?

ik heb nog wat oude accu's liggen van laptop's, tablets en phone's (of course ga ik ze wel doormeten etc) ..

lijkt me wel grappig een custom USB powerpack te maken

Tja vanalles

• Ploink
Ja laden en gebruiken tegelijk is geen probleem met een Li-ion of LiPO batterij. Let wel op dat ze diep ontlading (onder 2.75V) niet leuk vinden.

Die laadmodule is geschikt voor 1 cel. Als je meer celen in serie gaat zetten wordt het een stuk ingewikkelder. Cellen parallel zetten is geen probleem, maar zorg wel dat de spanning ongeveer gelijk is als je ze aan elkaar knoopt. Wanneer je een hogere spanning nodig hebt, dan is een step-up converter wellicht simpeler.
Oude accu's hebben vaak al een groot deel van hun capaciteit verloren, maar om te knutselen zijn ze nog wel bruikbaar.

Edit:
Een USB2 poortje mag officieel maar 500mA leveren, dus je moederbord gaat misschien protesteren als je 1A probeert te trekken. Eventueel kun je het Rprog weerstandje vervangen om de stroom te verlagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 26-05-2014 00:40 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zoiezo heb ik standaard een powerd USB hub ter tussen zitten vanwege apparaten die "power" vreten onstabiele systemen te vaak gezien door USB geneuzel.

Dus iets bouwen dat op 2.8v ofzo gewoon power wegvalt (power regulator ? weet wellicht niet de juiste benaming) lijkt me dan wel handig ..

Thx meerdere cellen andere optie zoeken .. ze zijn niet zo duur om het er bij 1 te houden :)

USB powerbank Was ook meer ff een brain fart ;)

Omdat bv je auto instrumenten cluster bij spanningsverlies alle meters naar beginstand gaan, lijkt me zoiets handig als je bv servo's gebruikt dezelfde "realiteit" in te bouwen .. simpel maar wel extra puntje op de I

Tja vanalles

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik ben op zoek naar goede capacitieve proximity switches welke in combinatie met een microcontroller kan gebruiken. Ik gebruik ze voor het detecteren van lego treinen (plastic dus) en ik heb al diverse modules zoals deze geprobeerd, maar de helft verloopt qua instelling en de andere helft vertoont onverklaarbaar gedrag. Ik ben dus op zoek naar iets beters, maar als ik erop google kom ik of bij de modules uit die ik al gebruikt hebt of bij de industriële versies a 50 Euro per stuk. En aangezien ik er een stuk of 10 nodig heb: het moet wel leuk blijven als hobby ;) Heeft iemand een idee of er een gulden middenweg is? :?

Het betreft dus sensoren die een 1 of een 0 afgeven zodra ze iets detecteren en geen "analoge" afstandsmetingen: ik moet ze namelijk kunnen aansluiten op de interrupt ingang van de microcontroller...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Ploink
Waarom plak je niet gewoon een magneetje op de trein en gebruik je een simpele reed schakelaar ($2.45/10stuks) om het te detecteren?

Capacitieve schakelaars werken niet zo goed bij kunststof. Ze reageren op metalen of materialen met hoge dielektrische constante zoals water. Lego is gemaakt van ABS (dielectric constant = 3).

[ Voor 37% gewijzigd door Ploink op 26-05-2014 10:31 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Denk dat je die sensor uit je linkje wel kunt "fixen" door een stukje donker karton tussen de transmitter en receiver te houden.

• LED-Maniak
  • Nu online
Waarom niet optisch? IR detector kan toch prima?

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17

almightyarjen

When does the hurting stop?

Het idee is dat de sensor de trein moet detecteren, dus dat kan zowel de loc zijn als een wagon erachter. Een hele metaal strip erop plakken is not done :P McDavid: thanks voor de tip, ik ga dat zeker even proberen! Wellicht dat de zender/ontvanger elkaar liggen te storen.

En sorry: ik heb twee dingen door elkaar gehaald: ik wil het graag met IR doen, dat is dus idd geen capacitieve sensor ;)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Pagina: 1 ... 103 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.