Killer schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:04:
[...]
Vooral de exclusievere merken worden zelden gekocht op sonische kwaliteiten, maar meer op uiterlijk en pride-of-ownership. Dat dat goed gepraat wordt met allerlei mythische geluidskwaliteit-argumenten is een andere zaak.
Maak je een goed punt

pride of ownership doet er zeker toe (zie nog zoveel mensen Bose kopen

gepretendeerd te verkopen met "uitzonderlijke kwaliteit".
Dat is er op het gebied van uiterlijk en bouwkwaliteit. Wederom, soms zijn er meetbare verschillen, echter bevinden deze zichzonder uitzondering in het niet hoorbare domein. Wederom is geen enkele goede kabel in een dubbelblinde test te onderscheiden van een andere
Ligt er aan of we het over smaak hebben of meetbaar verschil in de jacht naar 'perfectie' bij "goede kabels"
Deze en suggestie, bepalen voor 100% het verschil in de geluidskwaliteit van kabels
Nee hoor, dat is zeker situatie verschillend. Ze bepalen het niet voor 100%, ze
kunnen bepalend zijn, tot 100%.
Ik vind dat een kabel het geluid nooit kan verbeteren. Alleen verslechteren. Als een kabel dit hoorbaar doet, dan is hij voor mij aan vervanging toe.
Ligt aan waar je startpunt is. Als je vind dat een kabel het kan verslechteren, dan kan dat aan het volgende liggen:
- je hebt je slecht gesoldeerde (hypothetisch) kabel als referentie genomen en ben daar op geconditioneerd. En dus je smaak niet
- Je vervangt je huidige goede kabel door een slechte kabel (hypothetisch weer misschien slecht gesoldeerd)
MIT kabels veranderen opzettelijk het geluid. Ze geven dus niet exact de bron door, maar veranderen er wat aan (vooral roll-off in het hoog). Dat is in mijn ogen verslechtering van het signaal en daarmee is MIT dus een baggerkabel voor mij. Dat anderen dit mooi vinden klinken is hun goed recht. Maar dan kun je net zo goed met je Treble en Bass knop gaan draaien, das vele malen goedkoper dan een MIT..
Zou goed kunnen ja

. Ik weet niet of het hier direct om een affiltering gaat, maar dat kan hoe dan ook je geluid bevorderen, omdat speakers nauwkeuriger kunnen weergeven. Ik vind het ook niets hoor. Verder is dit even een gedachte spinsel.
[...]
Niet helemaal waar. Dure wijn smaakt vaak beter, omdat je verwacht dat het beter smaakt. Net zoals je beschrijft. Maar dan moet je het bij kabels niet omdraaien. De kabel die je koopt, klinkt niets anders. Je verwacht echter dat hij anders klinkt, dus klinkt hij ook anders.
Je verwachtingspatroon is niet helemaal 100% bepalend voor je smaak. Ook omgeving en etcetera. Er zijn altijd verschillen, en die kan je horen, proeven en dergelijke, maar die worden door alles beinvloed.Net als kabels. Als je echter een blinde test doet in vertrouwde omgeving, zou je best wel een verschil kunnen horen. Je moet dan wel alles hetzelfde hebben, inclusief gemoedstoestand.. maar dat zou toch wel heel gek zijn.
We kunnen onze zintuigen ridiculiseren, anderzijds, kunnen ze ook heel goed werken.
Al die geclaimde veranderingen spelen zich af in het traject tussen oor en hersenen en niet in de apparatuur zelf. Helemaal niets mis mee, maar blijkbaar moeilijk te accepteren.
Ja en nee. Het is ook gewoon zo dat dit gedoe voor allergrootste gedeelte in de hersenen afspelen, maar op sommige vlakken kun je dingen echt gewoon horen. Ook al is het een marginaal verschil. Er zijn verschillende eigenschappen die iets lekker doet klinken. Een treble en bass zijn een van die dingen die gewoon te meten zijn. Je weet zelf dat bijvoorbeeld een scherp randje of niet echt wel hoorbaar is. Of het "lekkerder" uit de speakers komt pompen,..tja..dat zijn inderdaad geen stellingen.
Bij film vindt iedereen het prima. Iedereen kijkt naar stilstaande plaatjes, maar door ze snel achter elkaar te tonen wordt beweging gesuggereerd. Iedereen kan dat accepteren.
Wacht, dit is toch even iets anders...men kan inderdaad maar paar beeldjes aan elkaar koppelen in het hoofd, maar verschil tussen 50Hz en 100Hz merk je echt! Terwijl we minder beeldjes zien daadwerkelijk. Daar spelen andere factoren. Ook niet iedereen ziet dat iets zwarter is dan anders. Visueel blijft zowieso altijd een boventoon voeren. Niet omdat we dit beter kunnen waarnemen bijvoorbeeld, maar omdat we hier meer op getraind en geconditioneerd zijn. Ook met audio is dit op bepaalde punten net zo...waar is men gevoelig voor. Dit is ook per persoon anders.
Alleen bij audio is het vaak ineens onmogelijk en ligt het niet aan de suggestie, maar aan de apparatuur. En ondanks honderden test, metingen en luistervergelijken die dat aantonen, kan het volgens de believers niet waar zijn. En dan wordt de bestaande natuurkunde maar verkracht en worden er allerlei onzinnige redenen aangevoerd, want suggestie....Nee, dat kan niet...

Audio is wat minder tastbaar, en het wijzen naar apparatuur is vrij gemakkelijk ja. Daar ben ik het mee eens.
Ik snap je frustraties verder, en 't is ook bullshit al die verhalen af en toe...maar we er kan best worden aangetoont dat er verschillen zijn. Er is bijvoorbeeld uit natuurkundige testen gebleken dat een koperdraad "laten rusten" bevoordelijk is voor signaaloverdracht (ik duid hier niet direct op audio). Het rusten gebeurd door deze op te stoken en dan in ijskoude vloeistof te laten rusten.
Eerder aangegeven in dit topic kan ik deze whitepaper niet linken omdat deze ooit op de cisco academy stond welke ik helaas niet meer in kan. Als iemand hier wel een cisco netacademy account heeft, zou die gene zo graag dit willen linken/pasten?
btw..@dtjv, ik geloof geen dubbel blinde luistertests.
Ik heb er enkele bijgewoond... je zit niet in de juiste setting vaak. Je moet vertrouwd zijn in de omgeving, je hebt geuren van andere mensen om je heen, etc etc. Dan is het zo dat ieder persoon dingen anders kan opvangen, of het muziek zelf beïnvloed het. Persoonlijk hecht ik daarom er ook geen waarde aan meer.
Wat ik zelf belangrijkst vind, is dat wat ik koop naar mijn idee goed is, en ik er happy bij ben

...
En van sprookjes houd ik best
[
Voor 4% gewijzigd door
gitaarwerk op 17-09-2009 18:17
]