Krasse uitspraken voor iemand die niet eens weet over welke apparaten het gaat!
Maar om even wat meer details te leveren... Die dure speler is een DVD 3910. De goedkoperen weet ik niet meer allemaal, maar als ik even op de website kijk, dan zat daar o.a. een DVD 1740 bij.
Natuurlijk zijn ze qua specs allebei 192 kHz en 24bit. Ja logisch, dat zijn alle DVD spelers. Maar er zitten wel degelijk andere componten in! De 3910 heeft een TI Burr Brown PCM1796, en de goedkopere 1740 een PCM1782. Zijn dus wel degelijk andere DAC's, met ook andere spec's. Je kunt de datasheets zo downloaden van internet. 10 seconden in Google zoeken. En dat zie je allerhande verschillen in de specs van de DAC's. De 1796 heeft een groter dynamisch bereik 123 dB vs. 106 dB, en minder distortie. Is dat de reden waarom het anders klinkt? Geen idee... Maar dat de specs verschillen is gewoon een feit. Hoe zich dat in hoorbare verschillen omzet is lastig te bepalen. Er staan ook verschillen in de specs zoals: Oversampling Digital Fiter: Stop-Band Attenuation die bij de een op -98 dB en bij de ander op -50 dBstaat. Zeer groot verschil, maar geen flauw idee wat het betekent. Hoorbaar? Wellicht...
Feit is dat de specs wel degelijk anders zijn, en dat in een blinde test, ik het verschil wel degelijk kon horen. Ok, die test was dan wel niet dubbelblind, en had geen wetenschappelijke perfectie. Ik was er dan ook niet naar toe gegaan om een wetenschappelijk artikel te schrijven, maar om een
goedkope DVD speler te kopen. Ik had juist verwacht weinig verschil te horen, en kreeg tot mijn schrik veel verschil, waardoor ik veel meer moest uitgeven dan mijn bedoeling was. Daar zat ik echt niet op te wachten!
Als ze hoorbaar zijn liegt de fabrikant over de spec's of heb je naar een defect exemplaar geluisterd.
Of de verkoper loopt je (na een blik op z'n omzetbonus-overzicht) in de maling te nemen.
Tuulijk joh.... 5 DVD speler en een CD speler waren
allemaal defect. En toevallig allemaal op een dusdanig manier defect, dat je een gradueel verschil in kwaliteit te horen kreeg van budget naar high-end.
Het is goed kritisch te zijn... Maar jij slaat door, en gaat bij voorbaat alles als onmogelijk te horen bestempelen. Dat is net zo onnozel als de elfen gesmede kabels aanhangen.
G_M_C schreef
Dan vraag ik mij af of de prijs/kwaliteitsverhouding wel een beetje klopt. Waarom zou je met zoveel geld dan niet gewoon een Denon receiver kopen, met goed DAC's erin ? Dan kan je de andere apparaten gewoon laten streamen, en kan je met elk apparaat "genieten" van goede DAC's.
Ja en nee... Als je alles in één keer nieuw koopt, dan zou ik het ook zo aanpakken. Maar als je al apparatuur hebt, dan worden de afwegingen vaak anders. Verder wel even beseffen dat er in versterkers ook niet zonder meer de beste DAC's zitten. In een 2000 euro versterker zitten uiteraard de "DAC's" van de goedkope DVD spelers.... Echt niet van de high-end versie.
Wat ook een probleem is, is dat de audio-codecs nogal snel verouderen. Best mogelijk dat een oude versterker niet meer alles aankan wat Bluray er op af stuurt. Terwijl er aan versterkers niet zo veel veranderd. Vanuit dat oogpunt is het misschien juist wel verstandig om de versterker puur analoog te houden, omdat altijd compatible blijft.
Voor mij persoonlijk was er de vraag of ik een nieuwe versterker van een 3500 euro zou kopen, met dan een budget DVD speler, of een duurdere DVD speler, en dan houden wat ik had. Aangezien ik de 3910 uiteindelijk voor 750 kon krijgen, was dat de beste oplossing
voor mijn specifieke situatie.