Toon posts:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:
  • 97.001 views

Anoniem: 318162

heey

Ik zoek speaker kabel van ongeveer 15-20 meter alleen heb geen idee wat goed is er zijn zoveel verschillende types.

en wat is het aanbevolen (mm) dikte die je moet nemen om het geluid goed te behouden?
mij budget is ongeveer 25 euro wat ik er voor uit wil geven.

kan iemand mij hierin adviseren er komen boekenplank speakers en surrounds speakers aan te hangen op denon 1910

bedankt alvast

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 318162 op 17-01-2010 18:17]

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Roamor schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:30:
Raad eens wat hier aan een review onderworpen is?

[...]

spoiler:
De eerste CD speler natuurlijk. :D

Zou men anno nu hetzelfde horen?
Nee, want nu zijn de cd stukgemastered :( :(

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• eyas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10-2019
@ Qlivian

probeer het eens met 2.5 mm/kwadraat van de rol in een willekeurige bouwmarkt, misschien zelfs 1.5 mm/kwadraat; beetje afhankelijk van de weerstand van de weergevers.

[Voor 3% gewijzigd door eyas op 17-01-2010 18:44]

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Abbadon schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 13:45:
[...]

My God, dat is wel heel extreem; $3.000 voor een aluminium behuizing waar de Oppo vervolgens in wordt gezet :D
Dat is wel heel kort door de bocht.

Hier de CEO (geloof ik) van Ayre
http://www.avsforum.com/a...p?p=17402589#post17402589

Het is verre van "alleen maar in anders doosje en klaar is Kees". Het is gewoon een compleet nieuwe apparaat dat gebaseerd is op een Oppo. Net als auto's, die staan vaak ook op dezelfde onderstellen. Dat wil toch ook niet zeggen dat ze hetzelfde zijn? In mijn ogen is Ayre gewoon eerlijk bezig. En als jij het niet waard vindt dan koop je toch de Oppo. Of zoals die gast van Ayre zelf zegt:
If you want a great Blu-Ray player for an incredible price, buy the Oppo. If you want the best picture and sound quality in the world for your home theater and price is not a concern, check out the Ayre. And no, it will not be available in November, sorry. Early next year will be a better guess.
Lees ook de rest van de posts even, lijkt mij een zeer down-to-earth gast.

[Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-01-2010 19:02]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dtjv schreef op zondag 17 januari 2010 @ 17:32:
[...]

Leuk, waar komt dit uit? Stereophile?
Klopt.
brama schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:43:
[...]
Nee, want nu zijn de cd stukgemastered :( :(
True, maar in het artikel hebben ze alleen de beschikking over naar eigen zeggen slecht opgenomen CD's. Hoe ze met slechte CD's de CD speler alsnog zo de hemel in weten te prijzen, is mij een raadsel. Maar het toont maar weer eens dat technische muziekbeleving zwaar onderhevig is aan de verwachtingen, marketing en de prijs.

• eyas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10-2019
@ Qlivian

nogmaals: bouwmarkt

Alle kabels van de rol bij MM zijn schandalig overpriced, pluggen zijn leuk voor later wanneer je meer budget vrijmaakt, gewoon de kabel strippen en rauw aansluiten op versterker en weergevers.

Anoniem: 318162

ok bedankt voor je advies zal deze week ff bij de praxis kijken

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:54
Anoniem: 159816 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:56:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.

Hier de CEO (geloof ik) van Ayre
http://www.avsforum.com/a...p?p=17402589#post17402589

Het is verre van "alleen maar in anders doosje en klaar is Kees". Het is gewoon een compleet nieuwe apparaat dat gebaseerd is op een Oppo. Net als auto's, die staan vaak ook op dezelfde onderstellen. Dat wil toch ook niet zeggen dat ze hetzelfde zijn? In mijn ogen is Ayre gewoon eerlijk bezig. En als jij het niet waard vindt dan koop je toch de Oppo. Of zoals die gast van Ayre zelf zegt:

[...]

Lees ook de rest van de posts even, lijkt mij een zeer down-to-earth gast.
Ik heb het over de Lexington, niet het verhaal van Charles Hansen van Ayre, welke ik al eerder vluchtig gelezen had ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Niet online
Abbadon schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:38:
[...]

Ik heb het over de Lexington, niet het verhaal van Charles Hansen van Ayre, welke ik al eerder vluchtig gelezen had ;)
Woops, had nog een discussie van een tijdje geleden op een andere website in m'n hoofd. :X

• brama
  • Niet online
Roamor schreef op zondag 17 januari 2010 @ 18:58:
[...]

Klopt.

[...]

True, maar in het artikel hebben ze alleen de beschikking over naar eigen zeggen slecht opgenomen CD's. Hoe ze met slechte CD's de CD speler alsnog zo de hemel in weten te prijzen, is mij een raadsel. Maar het toont maar weer eens dat technische muziekbeleving zwaar onderhevig is aan de verwachtingen, marketing en de prijs.
Als ik de afgelopen jaren *iets* geleerd heb, is het wel dat verwachtingen zelfs de grootste factor zijn in de beleving. Als je daarop inspeelt en je producten afstemt op de verwachtingen van de potentiele kopers, dan heb je een 100% perfecte win-win.

• Ghanzzzzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 21:11
mr_petit schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:53:
Wat dacht je dan van (bijvoorbeeld) de Red Rose Music (merk van mr. Mark Levin$on!) M1:
http://www.redrosemusic.com/m1.shtml
$5000,-

Da's dus hetzelfde apparaat als de dussun D9 (het komt allemaal uit china):
http://www.ornec.com/Dussun-D9_QQC100200C

Het enige verschil is het plakkertje, en dus pak 'm beet $4000,-
Dat geld dus voor ongeveer alle producten van Red Rose Music
Zover ik weet zitten hier nog wel verschillen in gebruikte componenten, maar is de basis zo goed als hetzelfde

Maar als je Vincent en Sheng Ya eens gaat vergelijken.. die zijn volgens mij écht identiek (op het prijskaartje na)

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09-2022
mr_petit schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:23:
[...]

Het lijkt me dat de R&D gewoon door dussun/korsun is gedaan, anders hadden ze dat wel met de fabriek zodanig overlegd dat die dingen niet onder een andere naam uitgebracht mochten worden.
Volgens mij was die M1 ook eerder via de china outlet te krijgen; het balletje begon te rollen met de rosette 1 aka korsun (nu dussun) U2. Het zou dan een beetje toevallig zijn dat de latere M1 ook uit dezelfde fabriek onder een andere naam komt rollen. Als ze echt zelf de R&D hadden gedaan, hadden ze vast wel een andere fabriek gezocht nadat hun copyright geschonden was. Het feit dat ze dat niet gedaan hebben zegt mij genoeg dat red rose de R&D niet zelf heeft gedaan; ze kopen daar gewoon het apparaat en laten er een ander merkje op drukken. Heel veel 'top'merken doen dat en plakken een 0 achter het prijskaartje (o.a. clearaudio etc)
Weet je wat ik nou niet snap aan dit verhaal. Het feit dat Red Rose eigendom is van Mark Levinson (de man, niet het merk, het merk was van hem maar heeft hij verkocht). Mark Levinson is iemand die zijn strepen meer dan verdient heeft in de audio wereld en o.a. bekend was voor zijn versterker design.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-03 13:00

Killer

Hatseflats!

Ghanzzzzz schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:17:
[...]

Zover ik weet zitten hier nog wel verschillen in gebruikte componenten, maar is de basis zo goed als hetzelfde

Maar als je Vincent en Sheng Ya eens gaat vergelijken.. die zijn volgens mij écht identiek (op het prijskaartje na)
Helaas, hou ze maar eens naast elkaar..Beide bezitten exact dezelfde compnenten. Ik zoek de link van het artikel nog, waar dat 1 op 1 vergelijk is gedaan.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20

ST10©DE

Dus.............

Waarom zijn interlinks (heten de kabels tussen bijvoorbeeld de cd-speler en de versterker zo?) allemaal zo lang? Minimale lengte is 0.5 meter. 25 cm zou toch wel genoeg moeten zijn? Zijn die ook ergens te krijgen of wordt het dan zelf knutselen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Niet online
P. Mekes schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:41:
Waarom zijn interlinks (heten de kabels tussen bijvoorbeeld de cd-speler en de versterker zo?) allemaal zo lang? Minimale lengte is 0.5 meter. 25 cm zou toch wel genoeg moeten zijn? Zijn die ook ergens te krijgen of wordt het dan zelf knutselen?
Omdat 25cm niet lang genoeg is in een rek.

• franssie
  • Laatst online: 12:42

franssie

Save the albatross

Zelf knutselen - wel visueel mooie kabel gebruiken en dan een review kopen in een blad en omzet draaien! 50% minder storing natuurlijk :)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Killer

Killer

Hatseflats!

Kables van een halve meter zijn volop te krijgen. Als je korter wilt, zul je zelf moeten knutselen vrees ik.

• Ghanzzzzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 21:11
Killer schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:11:
[...]

Helaas, hou ze maar eens naast elkaar..Beide bezitten exact dezelfde compnenten. Ik zoek de link van het artikel nog, waar dat 1 op 1 vergelijk is gedaan.
Dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd :D (ik hou van de chinese hifi)
Ik had het iig van andere forums begrepen dat er wel verschillen waren, maar heb ze niet daadwerkelijk naast elkaar gehouden.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

brama schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:09:
[...]Als ik de afgelopen jaren *iets* geleerd heb, is het wel dat verwachtingen zelfs de grootste factor zijn in de beleving. Als je daarop inspeelt en je producten afstemt op de verwachtingen van de potentiele kopers, dan heb je een 100% perfecte win-win.
Een prijskaartje schept ook een verwachting.

Dure wijn = lekker.
Goedkope autogarage = oplichter.

spoiler:
Dit terwijl blind testen aantoont dat goedkope wijnen vaak net zo lekker of lekkerder zijn als de prijs niet bekend is en dat dealergarages grotere oplichters zijn dan een kleine garage van autoliefhebbers

• brama
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 11:00:
[...]

Een prijskaartje schept ook een verwachting.

Dure wijn = lekker.
Goedkope autogarage = oplichter.

spoiler:
Dit terwijl blind testen aantoont dat goedkope wijnen vaak net zo lekker of lekkerder zijn als de prijs niet bekend is en dat dealergarages grotere oplichters zijn dan een kleine garage van autoliefhebbers
Dat is nou net het geniale erachter ja. Als het niet verboden is om dure producten te verkopen die voornamelijk verwachtingen scheppen, waarom zou je dan niet? Ik zou ze zelf niet zo snel kopen, maar verkopen heb ik _totaal_ geen moeite meer mee. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat er ooit wetgeving komt die zegt dat je geen onterechte verwachtingen mag scheppen die je niet kunt staven. Nu gaat het wel *heel* gemakkelijk door een bekende hi-fi enthousiast met veel autoriteit simpelweg te laten zeggen dat 'ie product X helemaal geweldig vindt, daarbij insinuerend dat product X daadwerkelijk iets aantoonbaars doet.

Anoniem: 223060

@ P.Mekes , stuur even een PM als je wilt , ik heb een tip voor het zelf maken van interlinks !

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02 10:06
Voor de volledigheid, dit komt uit de review van de Sony CDP-101, die verscheen in het januarinummer van Stereophile in 1983. Er kwam ook een reactie per brief op van een lezer:
I suggest you learn to hear the ugly quality added to winds, brasses, and strings solo or concerted in all audio signal passed through the A/D D/A process. Don't be beguiled by the lack of noise and the lower wow/flutter. Music is made ugly by the process, in my hearing experience.
In de reactie van de auteur op deze brief worden de voordelen van digitaal juist weer verdedigd. Conclusie, er kleven naast voordelen ook nadelen aan de cd. Precies wat er nu nog steeds gezegd wordt.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 10:48
Ik vind de woordkeus wel aardig.
Blijkbaar moet je eerst "leren" hoe je de nadelen van een CD kan horen voor je er last van hebt.
Dan is de oplossing toch heel simpel? ;)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Anoniem: 223060 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:07:
@ P.Mekes , stuur even een PM als je wilt , ik heb een tip voor het zelf maken van interlinks !
Wil je die tip misschien met ons delen?

Ja natuurlijk ! , ik heb enige tijd geleden interlinks gemaakt van zgn mil specs cable : M27500-22SP3S23
deze zijn te koop via E-bay en gaan meestal per 25 of 50 foot , het is een vrij stugge kabel en het strippen
hiervan is echt precisie werk .Je neemt dus een kabel per kanaal en kan deze gewoon afwerken met bijv
Neutrik pluggen die zo rond de € 3,25 overal te koop zijn .Deze kabel klinkt zeer neutraal en strak met een
uitstekende detaillering , ik gebruikte hiervoor al jaren interlinks van Audioquest die ik in 1997 gekocht heb
voor, hou je vast, 300 gulden ! .Mochten er meer mensen zijn die deze interlinks willen maken dan zou een
van jullie deze mil specs kabels kunnen kopen en dan eventueel verder verdelen aangezien je met 25 of 50 foot meerdere van deze interlinks kan maken .

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 22:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je apparatuur naast elkaar staat, is zelfs die 0,5m vaak al te kort... Daarnaast is het twijfelachtig of het nog verschil maakt of je 0,5 of 0,25m kabel hebt...
Overigens is zelfs op elkaar gestapeld 25cm al snel te kort. Als de output-pluggen rechts zitten, maar de inputs links, dan red je het vaak al niet meer met maar 25cm...

Als je precies op-maat je kabels wilt maken, meet dan de afstand tussen in- en output pluggen en tel daar 20cm bij op (voor de bochten en speelruimte bij het maken). Heb je een erg stijve kabel, dan wat meer extra. Gebruik gewoon een goede kabel (bijv. RG-59 of Prefer AV-14), goede pluggen (Neutric) en besteedt er een avondje werk aan. En let vooral op dat er niet per ongeluk een draadje van de mantel contact maakt met de kern (gebeurd nogal makkelijk in een tulp en kan je echt koppijn bezorgen...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Killer

Killer

Hatseflats!

@Hermankora:

Dank je voor de tip!

Ik werk zelf liever met coax kabel, gewoon omdat dat wat makkelijker te verwerken is, maar de kabel die jij gebruikt ziet er ook degelijk uit. Als ik zo op E-bay hier naar zoek, kom ik op dit moment uit op ongeveer €30,- voor 15 meter (inclusief verzendkosten), dus zeg €2,- de meter. Dat is niet duur.

Dan nog mijn tip:

Snakeskin rond de kabel doen. Maakt voor de geluidskwaliteit geen drol uit, maar wel voor de looks.

Ook her en der voor een paar euro te koop.

Ik zit er zelf nog een keer aan te denken om deze kabel over te laten komen:

Een kabel afgevuld met olie, zodat trillingen gedempt worden in de kabel en geen invloed hebben op het geluid 8)7 Nee werkelijk, gewoon voor de leut..

[Voor 30% gewijzigd door Killer op 20-01-2010 09:37]

• FeaR
  • Laatst online: 12:23

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Killer schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 09:26:
Een kabel afgevuld met olie, zodat trillingen gedempt worden in de kabel en geen invloed hebben op het geluid 8)7 Nee werkelijk, gewoon voor de leut..
Wel zuur als je dan kabelbreuk hebt in de mantel :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Killer

Killer

Hatseflats!

FeaR1986 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 09:47:
[...]

Wel zuur als je dan kabelbreuk hebt in de mantel :P
Ja inderdaad. Nou ben ik op zich niet zo bang dat zo'n stukje tuinslang breekt. Ben eerder bang dat de gebruikte olie als gevolg van veroudering en zon gaat verkleuren, waardoor het geheel er lelijk uit gaat zien. Verwacht er eigenlijk ook niets bijzonders van, maar ben gewoon nieuwsgierig. Eigenlijk is het net te duur om te kopen, puur en alleen maar om de nieuwsgierigheid te bedwingen.

Wel een leuke kabel om mee te nemen in het kabel vergelijk wat er misschien nog aan zit te komen

• FeaR
  • Laatst online: 12:23

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Killer schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:07:
[...]Ben eerder bang dat de gebruikte olie als gevolg van veroudering en zon gaat verkleuren, waardoor het geheel er lelijk uit gaat zien.
En door de verkleuring van de olie wordt de weerstand van de kabel intern natuurlijk weer verhoogd waardoor het geheel niet meer lekker klinkt :+

En nu houdt ik er over op O-)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik mag ook hopen dat er een uiterste houdbaarheidsdatum op staat :9

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02 10:06
mjtdevries schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:35:
Ik vind de woordkeus wel aardig.
Blijkbaar moet je eerst "leren" hoe je de nadelen van een CD kan horen voor je er last van hebt.
Dan is de oplossing toch heel simpel? ;)
Maar da's toch logisch? Als je je leven lang alleen maar LP's gehoord hebt, ben je gewend aan alles wat je daar niet mooi aan vindt, zoals bijvoorbeeld wow en flutter, en simpelweg gekraak. Laten dat nou dingen zijn die bij een cd niet voorkomen. Dus dan hoor je een afwezigheid van de fouten die een LP maakt, en denk je in eerste instantie dat het de beste uitvinding sinds gesneden brood is.

Dit geldt natuurlijk algemener ook: wat weet, dat deert. Als je nooit naar iets anders luistert dan een My First Sony setje, is het je moeilijk voor te stellen wat het verschil is tussen een speaker van 10.000 euro en 15.000 euro, of überhaupt hoe een speaker van zo'n soort bedrag kan klinken. Wil je dat kunnen waarderen, zul je daar eerst naar moeten "leren" luisteren. En inderdaad, de oplossing is heel simpel: nooit naar luisteren, dan heb je er ook geen last van. Ik ben nu eenmaal voorgoed verpest. (Ja, ook wat kabels betreft...)

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:49:
[...]

Maar da's toch logisch? Als je je leven lang alleen maar LP's gehoord hebt, ben je gewend aan alles wat je daar niet mooi aan vindt, zoals bijvoorbeeld wow en flutter, en simpelweg gekraak. Laten dat nou dingen zijn die bij een cd niet voorkomen. Dus dan hoor je een afwezigheid van de fouten die een LP maakt, en denk je in eerste instantie dat het de beste uitvinding sinds gesneden brood is.

Dit geldt natuurlijk algemener ook: wat weet, dat deert. Als je nooit naar iets anders luistert dan een My First Sony setje, is het je moeilijk voor te stellen wat het verschil is tussen een speaker van 10.000 euro en 15.000 euro, of überhaupt hoe een speaker van zo'n soort bedrag kan klinken. Wil je dat kunnen waarderen, zul je daar eerst naar moeten "leren" luisteren. En inderdaad, de oplossing is heel simpel: nooit naar luisteren, dan heb je er ook geen last van. Ik ben nu eenmaal voorgoed verpest. (Ja, ook wat kabels betreft...)
Op zich valt er voor dit argument wel wat te zeggen. Je zult het verschil moeten kunnen waarnemen, alvorens je er iets van kunt vinden. Om verschillen te kunnen waarnemen, zul je in een aantal gevallen moeten leren luisteren naar de verschillen.

Waarom is het alleen dan, dat op het moment dat er blind getest wordt, ook deze 'getrainde' mensen ineens geen verschil meer horen? Deze verklaring ligt puur en alleen in het feit, dat verschillen niet ontstaan door het geluid. Er zijn andere factoren aan het werk. Daar is op zich niets mis mee, alleen willen de echte 'kabelprofeten' daar absoluut niet aan, want het gehoor is absoluut en heilig.

Bijna iedereen kan het verschil blind horen tussen een Boombox en een hele deftige stereo-installatie. Daar is geen training voor nodig. Dit kan men ook blind. Dat komt om dat er aantoonbare verschillen zitten in de geluidsproductie van die 2 apparaten. Tussen kabels zitten er nauwelijks aantoonbare verschillen. Als de verschillen er zijn, zitten ze weliswaar in het meetbare gebied, maar niet in het hoorbare. En opeens hoort ook niemand meer verschillen bij een blinde test.

Bij een LP en CD is het precies hetzelfde. Je hebt jaren na een LP geluisterd met al zijn tekortkomingen. Er komt een nieuwe techniek die die tekortkomingen niet heeft en je vindt het fantastisch. Jaren later luister je nog eens naar de LP en hoor je al die tekortkomingen waar je aan gewend bent en het klinkt ineens 'bekend' en dat geeft een goed gevoel. En al snel is de stelling geboren dat een LP beter klinkt dan een CD. Alleen als er blind vergeleken wordt tussen de master en een CD hoort geen mens de verschillen. Tussen master en LP wel. Dan kan de LP wel prettiger klinken, maar is de LP dan beter?

Ik heb voor mijzelf altijd een heel goed voorbeeld van deze verwachting. Jaren geleden heb ik van de radio eens het nummer Keep on loving you van REO Speedwagon opgenomen. Tijdens het uitro van dat nummer roept de DJ op het ritme van de outro: 'Maak er een beschaafd eindje aan'. Die cassette heb ik eindeloos gedraaid op mijn walkman. Tegenwoordig als ik het nummer weer eens hoor, verwacht ik bij het einde van het nummer altijd de DJ met die tekst. Die komt niet en elke keer heb ik een beetje het gevoel dat het nummer niet klopt op het einde. De outro is niet in orde voor mijn gevoel. Min verwachtingspatroon stelt heel sterk mijn gevoel bij, dit terwijl ik weet dat wat ik hoor zonder de DJ correct is. Ik kan daar mee leven en vindt het prima, ik ga alleen niet de wereld in met de conclusie dat alle uitvoeringen zonder het bewuste outro met DJ slechter zijn dan die waar de DJ dat wel zegt. :D

• deepbass909

deepbass909

@Hermankora:

Dank je voor de tip!

Ik werk zelf liever met coax kabel, gewoon omdat dat wat makkelijker te verwerken is, maar de kabel die jij gebruikt ziet er ook degelijk uit. Als ik zo op E-bay hier naar zoek, kom ik op dit moment uit op ongeveer €30,- voor 15 meter (inclusief verzendkosten), dus zeg €2,- de meter. Dat is niet duur.

Dan nog mijn tip:

Snakeskin rond de kabel doen. Maakt voor de geluidskwaliteit geen drol uit, maar wel voor de looks.

[afbeelding]

Ook her en der voor een paar euro te koop.

Ik zit er zelf nog een keer aan te denken om deze kabel over te laten komen:

[afbeelding]
[afbeelding]

Welke kabel is dit? Ik wil hem doorsturen aan een paar vrienden van mij die ook zo hun mening hebben over audio-kabels, maar ik kan ze niet vinden op ebay...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09-2022
Killer schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:32:
[...]

Bij een LP en CD is het precies hetzelfde. Je hebt jaren na een LP geluisterd met al zijn tekortkomingen. Er komt een nieuwe techniek die die tekortkomingen niet heeft en je vindt het fantastisch. Jaren later luister je nog eens naar de LP en hoor je al die tekortkomingen waar je aan gewend bent en het klinkt ineens 'bekend' en dat geeft een goed gevoel. En al snel is de stelling geboren dat een LP beter klinkt dan een CD. Alleen als er blind vergeleken wordt tussen de master en een CD hoort geen mens de verschillen. Tussen master en LP wel. Dan kan de LP wel prettiger klinken, maar is de LP dan beter?
Het leukste zijn de LP liefhebbende audiofielen die bij hoog en bij laag volhouden dat een volledig digitale opname toch echt beter klinkt op LP.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Beter klinken kan natuurlijk best, zodra er (pseudo-)waarneembare verschillen zijn kan het beter, slechter of even goed klinken.(discussie ook hier)

Dat is iets anders dan beter zijn of getrouwer aan de opname of opvoering klinken natuurlijk.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 16:37

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik snap dat twisten in standaard interlinks niet. qua shielding is dat echt totaal belabberd.. neem dan gewoon gevlochten koper of een solid laagje alu of wat dan ook eromheen.

tenminste, dat leer ik bij EMC, velden en analoge techniek.
weet iemand een andere reden dan de 'looks'?

[Voor 17% gewijzigd door powerflux op 20-01-2010 12:20]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 22:41

[afbeelding]
[afbeelding]

Dat kun je ook heel goed zelf maken lijkt me. er zitten gewoon een paar dun zilver gespoten kabeltjes in (waarschijnlijk ingestraald door een goeroe) en en dikke tube en wat lijm (epoxy ofzo) en kaar ben je...

• Killer

Killer

Hatseflats!

powerflux schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:19:
ik snap dat twisten in standaard interlinks niet. qua shielding is dat echt totaal belabberd.. neem dan gewoon gevlochten koper of een solid laagje alu of wat dan ook eromheen.

tenminste, dat leer ik bij EMC, velden en analoge techniek.
weet iemand een andere reden dan de 'looks'?
Ja er zijn redenen genoeg, echter geen een die binnen het audio frequentiegebied ook maar enig hout snijdt.
atze schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:24:
[...]

Dat kun je ook heel goed zelf maken lijkt me. er zitten gewoon een paar dun zilver gespoten kabeltjes in (waarschijnlijk ingestraald door een goeroe) en en dikke tube en wat lijm (epoxy ofzo) en kaar ben je...
Dat wordt een hoop geknoei en lastig om het luchtbel vrij te krijgen...Nee, die moeite bespaar ik mij. Maar voor een beetje handig iemand moet het te doen zijn idd.
deepbass909 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:52:
[...]

Welke kabel is dit? Ik wil hem doorsturen aan een paar vrienden van mij die ook zo hun mening hebben over audio-kabels, maar ik kan ze niet vinden op ebay...
AUB:

http://shop.ebay.com/?_fr..._sacat=See-All-Categories

[Voor 48% gewijzigd door Killer op 20-01-2010 12:42]

Heren , hoe kan ik een foto plaatsen op dit forum ?

• Niet online
Anoniem: 223060 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:57:
Heren , hoe kan ik een foto plaatsen op dit forum ?
Het plaatje ergens online hosten (bijv in het fotoalbum hier op tweakers, of op bijv tinypic) en dan deze code/tags gebruiken:

code:
1
 [img]http://www.host.com/plaatje.jpg [/img]

• deepbass909

deepbass909

@begintmeta
Dat laatste is juist het probleem, je weet niet hoe de opname of opvoering hoort te klinken, want zoals een microfoon het oppikt hoort niemand het. Geluid en klank zijn afhankelijk van je positie in een ruimte, en daarmee is het onmogelijk (nog even los van technische en biologische verschillen in hoe een microfoon anders is dan onze oren) om precies hetzelfde te horen als de opname microfoon op heeft gevangen.
Het enige wat je kan claimen is dat het net zou klinkt alsof je er zelf bij bent, maar dat is en blijft slechts een interpretatie van het geluid dat je hoort.

En beter klinken is en blijft een subjectieve beoordeling die gemaakt wordt door de luisteraar. Toen ik mijn nieuwe speakers net had staan, moest ik heel erg aan de klank wennen, vooral omdat ze een veel groter frequentiebereik hebben. Mijn oude speakers waren opgegeven 70 - 20kHz, maar door ouderdom zullen ze de 15kHz misschien nog maar net halen, de nieuwe hebben een opgegeven bereik van 33 - 30kHz. Nu ik eraan gewend ben, wil ik niet meer terug.
Vergelijk het ook met een auto. Als je nooit iets anders dan een Trabant of Eend gereden hebt, dan hoef je helemaal niet te verlangen naar iets snellers, beters of moderners. Maar als je daarna een keer in een moderne, luxe auto hebt gereden, is de referentie verschoven en merk je ineens de "tekortkomingen" van je oude auto.

@Killer
Je vergat er helemaal bij te zeggen dat het ook nog eens om olijf-olie ging. Dat veranderd natuurlijk alles, want iedere audio-liefhebber weet dat olijf-olie ongekend betere eigenschappen heeft dan bijv. minerale of siliconen olie 8)7
(wat ik me dan wel weer afvraag is, hoe hebben ze die olie zo helder gekregen?)

[Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 20-01-2010 13:48]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:41:
@begintmeta
Dat laatste is juist het probleem, je weet niet hoe de opname of opvoering hoort te klinken, want zoals een microfoon het oppikt hoort niemand het. Geluid en klank zijn afhankelijk van je positie in een ruimte, en daarmee is het onmogelijk (nog even los van technische en biologische verschillen in hoe een microfoon anders is dan onze oren) om precies hetzelfde te horen als de opname microfoon op heeft gevangen.
Het enige wat je kan claimen is dat het net zou klinkt alsof je er zelf bij bent, maar dat is en blijft slechts een interpretatie van het geluid dat je hoort.
Klopt, ik schrijf ook getrouwer aan de opname of opvoering, daar kun je wel enigszins uitspraken over doen. Ik zal ook niet twee keer hetzelfde horen, al was het maar omdat mijn gemoedstoestand en ervaringen ook van zeer grote invloed zijn op wat/hoe ik iets hoor.
En beter klinken is en blijft een subjectieve beoordeling die gemaakt wordt door de luisteraar. ...
Precies wat ik schrijf toch? Alle (al dan niet fictieve) verschillen kunnen tot een verandering van de waargenomen kwaliteit leiden.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Het is zover, ik heb de elfjes gebeld en gevraagd of ze volgende week zaterdag als het volle maan is bij mij thuis komen om een interlink te bouwen. Ik moet ze alleen nog vertellen dat ik niet geloof in hun krachten maar dat het er vooral om gaat dat de kabel er een beetje leuk uit ziet en niet te lang is ;-)

Daarom de volgende vraag: hoe maak ik de RCA pluggen vast aan de (coax)kabel? Heeft iemand daar duidelijke foto's van? Ik heb ze nog niet kunnen vinden op internet. Ik dacht het per kabel slechts een ader verbonden hoefde te worden, maar sommigen spreken ook over ground?

Alvast bedankt

Hermankora en Killer nog bedankt voor de tips uiteraard!

• franssie
  • Laatst online: 12:42

franssie

Save the albatross

hmm - zaterdag de 30e inderdaad. Misschien dan wel tijd om deze manual te volgen ;)

edit:// Zie net dat je die gebalanceerde (?) kabel met drie aders wilt gebruiken ipv coax.

[Voor 26% gewijzigd door franssie op 20-01-2010 14:35]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
deepbass909 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:41:

En beter klinken is en blijft een subjectieve beoordeling die gemaakt wordt door de luisteraar. Toen ik mijn nieuwe speakers net had staan, moest ik heel erg aan de klank wennen, vooral omdat ze een veel groter frequentiebereik hebben. Mijn oude speakers waren opgegeven 70 - 20kHz, maar door ouderdom zullen ze de 15kHz misschien nog maar net halen, de nieuwe hebben een opgegeven bereik van 33 - 30kHz. Nu ik eraan gewend ben, wil ik niet meer terug.
Vergelijk het ook met een auto. Als je nooit iets anders dan een Trabant of Eend gereden hebt, dan hoef je helemaal niet te verlangen naar iets snellers, beters of moderners. Maar als je daarna een keer in een moderne, luxe auto hebt gereden, is de referentie verschoven en merk je ineens de "tekortkomingen" van je oude auto.
Misschien bedoel je het anders, maar je suggereert nu toch dat de luxere auto beter is. Ik heb in mijn moderne auto een stuk minder lol dan dat ik met mijn oude Austin Mini had. Plaatjes draaien kan ook veel leuker zijn dan mp3's afspelen. Ik denk dat de geluidskwaliteit en de luisterervaring niets met elkaar te maken hoeven hebben en dat deze onterecht vaak aan elkaar worden gelijkgesteld. Tegelijkertijd moeten we natuurlijk wel waken voor mensen die een "ervaring" voor veel te veel geld willen verkopen.

De olie in de kabels is overigens uiteraard Haarlemmerolie :-)

• Killer

Killer

Hatseflats!

P. Mekes schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:14:
Het is zover, ik heb de elfjes gebeld en gevraagd of ze volgende week zaterdag als het volle maan is bij mij thuis komen om een interlink te bouwen. Ik moet ze alleen nog vertellen dat ik niet geloof in hun krachten maar dat het er vooral om gaat dat de kabel er een beetje leuk uit ziet en niet te lang is ;-)

Daarom de volgende vraag: hoe maak ik de RCA pluggen vast aan de (coax)kabel? Heeft iemand daar duidelijke foto's van? Ik heb ze nog niet kunnen vinden op internet. Ik dacht het per kabel slechts een ader verbonden hoefde te worden, maar sommigen spreken ook over ground?

Alvast bedankt

Hermankora en Killer nog bedankt voor de tips uiteraard!
Dat hangt een beetje af van de gebruikte pluggen. Sommigen kun je schroeven, anderen zul je moeten solderen.
(Wel zilversoldeer gebruiken hoor, anders worden de elfen boos :+ )

Maar in essentie heb je twee aders nodig. 1 ader gebruik je om de binnenste pin van de beide RCA pluggen te verbinden, de andere gebruik je om de buitenkant van de twee connectoren te verbinden.

Op dit plaatje zie je (weliswaar de chassisconnector) het wat duidelijker:

Als je coax gebruikt maak je de binnenader vast aan het middelste pinnetje en de mantel (buitenste ader) aan de buitenzijde. Eigenlijk net zo als bij een plugje voor je CAI kabel zeg maar. Indien je 3 aderig draad gebruikt, laat je 1 ader ongebruikt. Je zou die ene kabel ook kunnen monteren aan de buitenste ring van de connector aan een kant, en dit aan de andere kant niet doen. Dan heb je een kabel met een speelrichting :*) Welke kant je dan aan de versterker of aan de bron knupt uiteindelijk, mag je zelf weten

[Voor 11% gewijzigd door Killer op 20-01-2010 15:18]

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Killer schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:15:
[...]
Als je coax gebruikt maak je de binnenader vast aan het middelste pinnetje en de mantel (buitenste ader) aan de buitenzijde. Eigenlijk net zo als bij een plugje voor je CAI kabel zeg maar. Indien je 3 aderig draad gebruikt, laat je 1 ader ongebruikt. Je zou die ene kabel ook kunnen monteren aan de buitenste ring van de connector aan een kant, en dit aan de andere kant niet doen. Dan heb je een kabel met een speelrichting :*) Welke kant je dan aan de versterker of aan de bron knupt uiteindelijk, mag je zelf weten
Bedankt voor de heldere uitleg! Het plaatje hielp me niet echt (omdat de buitenzijde's met elkaar verbonden lijken te zijn?), je tekst daarentegen wel!
[...]

Dat hangt een beetje af van de gebruikte pluggen. Sommigen kun je schroeven, anderen zul je moeten solderen.
(Wel zilversoldeer gebruiken hoor, anders worden de elfen boos :+ )
Als het goed is heb ik schroefmodelletjes besteld, ik zal een vergulde schroevendraaier gebruiken.
[...]
Maar in essentie heb je twee aders nodig. 1 ader gebruik je om de binnenste pin van de beide RCA pluggen te verbinden, de andere gebruik je om de buitenkant van de twee connectoren te verbinden.
Maar wat is nu de functie van de tweede ader waarmee je de buitenkanten verbind? Is dat de "ground", en is die noodzakelijk? Als ik mijn dropveter doorknip zie toch duidelijk maar 1 ader (per stekker) ...???

• Killer

Killer

Hatseflats!

P. Mekes schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:33:
[...]
Maar wat is nu de functie van de tweede ader waarmee je de buitenkanten verbind? Is dat de "ground", en is die noodzakelijk? Als ik mijn dropveter doorknip zie toch duidelijk maar 1 ader (per stekker) ...???
Die buitenste ader is strikt gezien niet noodzakelijk, maar wel zeer verstandig om te gebruiken. Dit om storingen van buitenaf tegen te gaan en om brom te elimineren. Op deze manier zorg je ervoor dat de massa (of ground zo je wil) van alle met elkaar verbonden apparaten aan elkaar zit, waardoor zij nagenoeg allemaal hetzelfde massapotentiaal hebben. Hiermee voorkom je zaken zoals bijvoorbeeld brom. In enkele gevallen heeft een apparaat het zelfs echt nodig om te kunnen spelen, maar dat is zeldzaam.

Als je je dropveter doormidden knipt en nog eens heel goed kijkt, zul je zien dat deze uit 2 aders bestaat. Het is in veel gevallen een hele dunne coax kabel. De buitenmantel valt vaak niet of nauwelijks op. Als je de plug uit elkaar haalt, kun je het vaak wat duidelijker zien. Als je echt maar 1 draadje hebt, dan heb je een hele erge el-cheapo budget dropveter en kan het zo maar eens zijn dat met je nieuwe kabels het geheel ineens een stukje beter klinkt.

Als je op het plaatje goed kijkt, zie je dat de twee buitenste klipjes met elkaar verbonden zijn en aan de behuizing vastgemaakt zijn. De behuizing zelf zal aan de massa liggen. Waarom daar nog een kleine condensator tussenzit is mij even een raadsel, maar doet ook niet ter zake. In theorie zou je voor jou kabel een 3 aderige kabel kunnen gebruiken. De massa (buitenste ring van de connector) maak je van beide connectoren vast aan 1 draad (als de draad tenminste een beetje te splitsen is) en de overige 2 gebruik je voor de binnenste aansluiting van elke connector afzonderlijk.

Misschien is dit een duidelijkere plaat:

Bij deze connector soldeer je de binnendraad aan het kleine uitstekende pootje. Daar zie je ook nog soldeer zitten. (let niet op de soldeerknoei op de zijkant van de connector). De buitenste ader klem je samen met de mantel onder het gedeelte met het schroefje

[Voor 30% gewijzigd door Killer op 20-01-2010 16:02]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee