@begintmeta
Dat laatste is juist het probleem, je weet niet hoe de opname of opvoering hoort te klinken, want zoals een microfoon het oppikt hoort niemand het. Geluid en klank zijn afhankelijk van je positie in een ruimte, en daarmee is het onmogelijk (nog even los van technische en biologische verschillen in hoe een microfoon anders is dan onze oren) om precies hetzelfde te horen als de opname microfoon op heeft gevangen.
Het enige wat je kan claimen is dat het net zou klinkt alsof je er zelf bij bent, maar dat is en blijft slechts een interpretatie van het geluid dat je hoort.
En beter klinken is en blijft een subjectieve beoordeling die gemaakt wordt door de luisteraar. Toen ik mijn nieuwe speakers net had staan, moest ik heel erg aan de klank wennen, vooral omdat ze een veel groter frequentiebereik hebben. Mijn oude speakers waren opgegeven 70 - 20kHz, maar door ouderdom zullen ze de 15kHz misschien nog maar net halen, de nieuwe hebben een opgegeven bereik van 33 - 30kHz. Nu ik eraan gewend ben, wil ik niet meer terug.
Vergelijk het ook met een auto. Als je nooit iets anders dan een Trabant of Eend gereden hebt, dan hoef je helemaal niet te verlangen naar iets snellers, beters of moderners. Maar als je daarna een keer in een moderne, luxe auto hebt gereden, is de referentie verschoven en merk je ineens de "tekortkomingen" van je oude auto.
@Killer
Je vergat er helemaal bij te zeggen dat het ook nog eens om olijf-olie ging. Dat veranderd natuurlijk alles, want iedere audio-liefhebber weet dat olijf-olie ongekend betere eigenschappen heeft dan bijv. minerale of siliconen olie
(wat ik me dan wel weer afvraag is, hoe hebben ze die olie zo helder gekregen?)
[Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 20-01-2010 13:48]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier