Lees de begeleidende PDF eens. Controller moet in IDE-mode staan voor het flashen.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-06-2009 18:41 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Anoniem: 4629
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-06-2009 18:41 ]
Heb je wel de nieuwste firmware erop ? Ik kan namelijk zien dat je verse ssd's hebt met probably alleen je besturingssysteem erop. Ik kom dan met de nieuwe firmware niet meer onder de 450 MB/sDaWur schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:21:
Ik heb nu ook sinds een paar dagen mijn 2 X25-M's binnen, en ik draai ze in raid 0 natuurlijk
Met een stripe size van 128KB, op mijn Gigabyte EX58-UD5.
en ik vroeg mij af of dit goeie resultaten zijn?
[afbeelding]
[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 12-06-2009 18:57 ]
diskpart van vista bootcd kan het ook. Of is dat diskpar? Iig met of zonder tRay schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:54:
morgen dan ook mijn vertex binnen. Ik heb het verhaal over allingen doorgelezen. Kan dit nu niet vanuit een bootcd of moet het perse aan een winxp gekoppelde machine zijn ?
mmm ik wil er eigenlijk xp op gaan zetten. Maar goed ik kan natuurlijk wel een vista boot dvd gebruiken voor enkel dispar(t) ?maratropa schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:57:
[...]
diskpart van vista bootcd kan het ook. Of is dat diskpar? Iig met of zonder t
[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 12-06-2009 19:46 ]
Helaas wou de PDF hier niet downloaden (gaf timeout), maar thanksAnoniem: 4629 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:40:
Lees de begeleidende PDF eens. Controller moet in IDE-mode staan voor het flashen.
Toen ik ze binnen kreeg had één gwn de nieuwste en de andere had firmware 8610 dus die heb ik gelijk geflashed.l3p schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:41:
[...]
Heb je wel de nieuwste firmware erop ? Ik kan namelijk zien dat je verse ssd's hebt met probably alleen je besturingssysteem erop. Ik kom dan met de nieuwe firmware niet meer onder de 450 MB/s
[ Voor 25% gewijzigd door jostefa op 12-06-2009 22:20 ]
Die Corsair P256 is hetzelfde als een OCZ Summit, een Samsung PB22-J met een andere sticker.Femme schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:04:
[...]
Dat fileservertoegangspatroon heeft mijn inziens niet zoveel te maken met fileserver workloads uit de echte wereld. Door de 100 procent willekeurige I/O met een verhouding van 80/20 lezen/schrijven en transfergroottes van 512 bytes tot 64KB geeft het wel een leuke indruk hoe een ssd omgaat met een mix van willekeurige lees- en schrijfacties. Bij de Kingston SSDNow V waren die prestaties beroerd. De gemiddelde schrijfresponstijd van 118ms is ook waardeloos. Deze ssd's lijken dezelfde problemen te hebben als de ssd's met een JMicron JMF602.
[ Voor 60% gewijzigd door Ray op 13-06-2009 16:43 ]
Anoniem: 252036
Wel erg laag, ja. Onderstaand mijn OCZ-Vertex 64 GB die ik donderdag heb gekocht. Als referentie, zodat je weet dat de Vertex kan waarmaken wat de fabrikant belooft. Ik heb lang getwijfeld of de Intel X-25 misschien toch beter was. Maar de Vertex is volgens mij ook erg goed. Geen stotteren, alles loopt soepel en behoorlijk snel.Ray schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:23:
zoo eindelijk gelukt. Nieuw systeem draait. Had eerst wel even ruzie met het updaten van de firmware maar alles onder controle. Echter net HD tune gedraaid en ik vraag me af of ik niet een beetje magere score heb (systeem boot trouwens als een raket!) Hij zou toch een Max read van 230 moeten hebben terwijl ik blijf hangen op 140. Ook is de cpu usage best hoog toch ? (voor een phenom2 x4 940)
...
mobo is een asus m3a47-em controller staat op sata (zou achi nog verschil maken?)
Dutchmega schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:20:
[afbeelding]
Waarom worden die krengen niet goedkoper...
Dat is hem nou juist, zelfs die brakke Jmicron meuk word niet goedkoper.Ze worden wel goedkoper als je maar lang genoeg wacht, maar dan is er weer een nieuw model dat je graag wilt hebben omdat het nog sneller is... spiraal.
Pentaxiaan
[ Voor 14% gewijzigd door pingkiller op 13-06-2009 20:47 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
dammz dat is een behoorlijk verschil. Ik heb er ook direct 1.30 op gezet en alinged=32 gedaan via dispart (volgens de ocz guide) daarna gewoon een fast format ntfs tijdens de install.Anoniem: 252036 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:14:
[...]
Wel erg laag, ja. Onderstaand mijn OCZ-Vertex 64 GB die ik donderdag heb gekocht. Als referentie, zodat je weet dat de Vertex kan waarmaken wat de fabrikant belooft. Ik heb lang getwijfeld of de Intel X-25 misschien toch beter was. Maar de Vertex is volgens mij ook erg goed. Geen stotteren, alles loopt soepel en behoorlijk snel.
Systeem: Asus P5Q-SE met Q6600 en de Vertex op de on-board SATA-2 controller, een Intel ICH10 in IDE mode. Eerst de laatste firmware update op de Vertex gezet (1.30). Dan de NTFS partitie aligned op 2048 sectors met standaard 4K clusters. Vervolgens Windows XP erop.
De dalen in de grafiek zijn plekken waar data staat. Daar is hij trager. Dat verschijnsel is bekend en schijnt normaal te zijn. Schrijven gaat met ruim 70 MB/s, getest door een grote file vanaf een ramdisk naar de Vertex te kopieren. De lees/schrijfwaarden komen aardig overeen met wat Vertex opgeeft. Prima SSD.
Waarom de jouw Vertex zo traag is? Er is duidelijk iets mis, vermoedelijk in je mobo instellingen. Hopelijk kan iemand daar iets zinnigs over zeggen. Ik zou eerst kijken of je controller misschien in de PIO mode staat. Vooral vanwege de erg hoge CPU load.
[afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 13-06-2009 23:57 ]
Anoniem: 91626
[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 14-06-2009 10:32 . Reden: Bijgewerkt, en goedkopere leverancier bij type 1 toegevoegd. ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 14-06-2009 19:52 . Reden: Toch nog wat ontopic ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Wat mij betreft kan dat wel. Ik heb ook niet veel speciaals gedaan. Gewoon één OCZ Vertex 60GB erin gehangen, Ubuntu 9.04 geïnstalleerd en klaar. Sinds dien is mijn boottijd ~30 seconden incl. inloggen.MikeVM schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:30:
[...]
gaat die SSD ook goed presteren zonder dat je hem onderhoud en zonder dat je het "allingen" toepast?
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 14-06-2009 22:36 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Anoniem: 91626
Die "lockups" merk je het beste in Vista. Zelfs na grondig tweaken van de registry en aanpassen van de nodige processen blijft het vage disk I/O produceren. Die random writes zorgen voor de "lockups". Ik draai nu zelf met W7 RC en een externe HDD waar alle writes naar gaan, en heb zelden nog last van deze lockups.Anoniem: 91626 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:29:
@Milmoor ...1000x dank voor je hulp hier kan ik zeker iets meetoppertje
Ik denk dat het de 4x 2,5" SAS/SATA Backplane word om zn multischijf capaciteit en omdat ik hem dan lekker in een 5.25" slot kan doen alhoewel die Thermaltake er ook mag zijn
(misschien een tip voor de Pricewatch DBAérs om de bovenstaande behuizingen allemaal toetevoegen aan PW)
Nu ik het bericht zo leest dat het aangeraden word om een OCZ Vertex als OS schijf te gebruiken vraag ik mij af of deze zoveel sneller is als een OCZ Apex ?
Ik heb zelf Namelijk zelf een Apex en deze geeft nogal is wat lockups tijdens het gebruik, ik nam aan dat het 5200RPM gedrag was wat hier voor zorgde ((m.a.w. wat trager als je hoopt)) of heb ik het mis?
[ Voor 7% gewijzigd door ToeingTheLine op 15-06-2009 00:51 ]
Life is what you others make it.
More Power Igor! More Power!
Waarschijnlijk zijn het ssd's met een brakke (oude) controller die slc-flash nodig heeft om enigzins acceptabele schrijfprestaties neer te zetten. Met een moderne mlc-ssd zoals de Vertex en X25-M heb je dit probleem niet.bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:57:
Kandidaat daarvoor was een 2,5" P-ATA Transcend 32GB module, of een vergelijkbare SSD. Nu raadt Transcend op zijn website aan om SLC te gebruiken als je er je OS op wil laten draaien. Heel mooi, maar die SLC modules zijn ook meteen flink duurder.
Waarom zou ik een OS exclusief op een SLC module moeten laten draaien? Zijn er andere voordelen in dat opzicht?
... Moeten OCZ en Intel die SSD's alleen wel in P-ATA uitvoering op de markt brengen...Femme schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:06:
[...]
Waarschijnlijk zijn het ssd's met een brakke (oude) controller die slc-flash nodig heeft om enigzins acceptabele schrijfprestaties neer te zetten. Met een moderne mlc-ssd zoals de Vertex en X25-M heb je dit probleem niet.
More Power Igor! More Power!
Ja idd... Er is niet erg veel keuze onder de P-ATA SSD's. Ik zit ook met spanning te wachten op de SSD's van Super Talent uit dit artikel: nieuws: Super Talent breidt ssd-assortiment uitbakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:28:
[...]
... Moeten OCZ en Intel die SSD's alleen wel in P-ATA uitvoering op de markt brengen...
Life is what you others make it.
De Mtron Mobi 3000 32GB is er ook in een P-ATA-uitvoering, en levert een zeer snelle systeemschijf op. Zag hem onlangs voor € 211,- bij een Duitse webshop.bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:28:
[...]
... Moeten OCZ en Intel die SSD's alleen wel in P-ATA uitvoering op de markt brengen...
There is no place like 127.0.0.1
http://www2.dealextreme.com:8080/details.dx/sku.12537bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:28:
[...]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Anoniem: 59888
Klopt, ze schijnen last te hebben van een DDOS de laatste tijd.Anoniem: 59888 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:55:
dealextreme.com ligt atm plat maar ik ga er even vanuit dat je linkt naar een s-ata -> p-ata adapter, zo niet dan heb ik niks gezegd![]()
Iemand daar had het gemeten en had een harddisk die zonder converter 74MB/s deed en met converter 72MB/s. Dat valt mogelijk zelfs binnen de foutmarge van de meting.En wat is de performance van die dingen? DealExtreme is erg goedkoop en soms lage kwaliteit, je wilt natuurlijk niet de performance van je SSD verpesten met een gare converter.
[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 15-06-2009 19:42 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 15-06-2009 20:23 ]
Waarom wil je perse p-ata?bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:28:
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door job op 15-06-2009 20:36 ]
We weten het eigenlijk al, maar zou je iets kunnen vertellen over het verschil in snelheid? Ervaar je het als een grote stap vooruit? Merk je echt verschil tov je oude opstelling in het gebruik?RonnieB82 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:22:
Zo, mijn Intel X25-M is vandaag binnengekomen, en heb hem net even ingebouwd.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Ik had voorheen een 10k rpm, dus de winst is niet zo groot vergeleken met een 7200 of 5400rpm schijf, maar toch merk ik duidelijk dat de access time nihil is...en dat is zooo heerlijk!pingkiller schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:35:
[...]
We weten het eigenlijk al, maar zou je iets kunnen vertellen over het verschil in snelheid? Ervaar je het als een grote stap vooruit? Merk je echt verschil tov je oude opstelling in het gebruik?
Je doet er imho goed aan om die swapfile gewoon op je X25-M te deponeren. Voor de langere levensduur hoef je het iig niet te doen.RonnieB82 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:31:
(heb verder nog geen tweaks geprobeerd, behalve dan dat mn swapfile op een andere schijf staat, dat was voorheen al ook zo)
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Je bent niet bepaald de eerste die dit heeft gehad met een Vertex.Anoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:01:
...
Zou dit een 'freak accident' zijn, of is het tekenend voor de (on)betrouwbaarheid van SSD's? de OCZ Vertex Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n SSD veel gevoeliger is voor voedingspieken (nacht spanningsloos, koude start) dan een HDD. Voorlopig zal ik maar dagelijks een image backup maken.
Benieuwd of er meer van dit soort problemen bekend zijn?
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Y'24
Precies. Schijnbaar bevatte 1.10 helaas nog steeds bugs die vastlopers/corruptie kunnen veroorzaken.Remko schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:35:
Hmm, zo'n verhalen hoor je nu toch wel vaker met die Vertex, had je wel de nieuwste firmware (1.3) eropstaan?
Het is helaas een tekenend beeld van de OCZ Vertex series. Je ziet de problemen net te vaak om te spreken van een freak accident vrees ik.Anoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:01:
Zou dit een 'freak accident' zijn, of is het tekenend voor de (on)betrouwbaarheid van SSD's? Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n SSD veel gevoeliger is voor voedingspieken (nacht spanningsloos, koude start) dan een HDD. Voorlopig zal ik maar dagelijks een image backup maken.
Even afkloppen, maar ik heb 2 vetexen nu 2/3 maanden, in raid 0 en ik gebruik ze intensief als OS/applicatie disk met 0 problemen tot nu toe, fijn snel. 1.10 firmware geloof ik.P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:25:
[...]
Het is helaas een tekenend beeld van de OCZ Vertex series. Je ziet de problemen net te vaak om te spreken van een freak accident vrees ik.
Volgens mij kan de Vertex niet zo goed tegen te lage signaalspanningen op de SATA bus, en onder erg hoge loads gaat de cpu ook nog wel eens op z'n bek (zoals bij de 1199 firmware).
Telkens als ik denk dat de stabiliteit ondertussen goed genoeg is voor me, komt er weer iemand met een crash aanzetten hier.
[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 16-06-2009 11:55 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Welke revisie van de Gigabyte P35-DS3 heb je? Alle drie de revisies ondersteunen SATA-schijven aan de JMicron-controller, maar alleen de revisies 2.1 en 2.0 ondersteunen RAID (1 en 0). De JMicron controller die op sommige SSD's zit heeft niets te maken met de controller op jouw moederbord. Dus dat de SSD-JMicron slecht presteert, zegt niets over de prestatie van de moederbordcontroller.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:49:
Wat een info in deze topics...
Ik was op zoek naar antwoord op wat vragen, misschien dat iemand er al iets over kan zeggen.
Ik wil 1x Vertex 60GB of 2x Vertex 30 GB aanschaffen (heb nu een 80 GB Raptor als OS schijf).
De keuze hangt af van het volgende:
Ik heb een Gigabyte P35-DS3 bord, met Jmicron JMB363 Raid controller.
Die controller is eigenlijk alleen nuttig omdat die PATA toevoegt aan het moederbord.
Door de slechte ervaringen met de ssd's van OCZ met Jmicron controller durf ik het helemaal niet meer aan deze raid-controller te gebruiken.
Had ik maar de DS3r gekocht, met Intel Matrix storage controller.
Ik heb nog wel een Silicon Labs raid controllertje liggen, ik denk dezelfde kwaliteit als bv. een Promise controller.
Zou dat presteren met 2 Vertex's? Of zou het dezelfde kwaliteit zijn als Jmicron, en haal ik de performance dan alleen maar onderuit?
Indien voornamelijk de nog net betaalbare Areca kaarten interessant zijn, dan kies ik voor 1x Vertex, anders wordt het me te prijzig.
Als ik het goed begrepen heb moet ik in ieder geval de swapfile op de Raptor laten staan.
Nog een vraag: moet de lijst in de TS uitgebreider worden? Ik houd een website bij van SSD's (ja, en dan met bovenstaande basic vragen komen), dus ik wil wel een uitgebreide Excel sheet naar de topicstarter sturen?
Ik word een beetje nerveus nu van die verhalen over vertexen die zo crashen._H_G_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:24:
[...]
Precies. Schijnbaar bevatte 1.10 helaas nog steeds bugs die vastlopers/corruptie kunnen veroorzaken.
Ik had de 1.30 firmware er al op staan. Plus de nieuwste BIOS update voor mijn Asus mobo. Maakt verder niet uit, het is toch maar een hobbymachientje. Als het weer misgaat zet ik gewoon een backup terug._H_G_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:24:
[...]
Precies. Schijnbaar bevatte 1.10 helaas nog steeds bugs die vastlopers/corruptie kunnen veroorzaken.
Dat kan ik doen ja, hetzelfde moederbord met Raid. Weet alleen niet of ik de huidige installatie overkrijg dan, omdat ik dan een andere SATA driver nodig heb.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:13:
[...]
Welke revisie van de Gigabyte P35-DS3 heb je? Alle drie de revisies ondersteunen SATA-schijven aan de JMicron-controller, maar alleen de revisies 2.1 en 2.0 ondersteunen RAID (1 en 0). De JMicron controller die op sommige SSD's zit heeft niets te maken met de controller op jouw moederbord. Dus dat de SSD-JMicron slecht presteert, zegt niets over de prestatie van de moederbordcontroller.
De "goedkopere" Areca lopen al snel tegen het limiet van hun processor, waardoor ze niet het maximale halen uit de SSD's. Ik zou jouw moederbord vervangen door 1 met een intel ICH9R of ICH10R (let op de toevoeging R voor RAID) en daar de SSD's op aansluiten. Als je dan een moederbord koopt met 2 16x of 8X PCI-E sloten, dan kun je nog altijd een op een later moment een losse Areca kopen (en je betaald niet veel extra voor een moederbord met 2 PCI-E sloten).
Ok, voorlopig dus geen Vertex hierAnoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:32:
[...]
Ik had de 1.30 firmware er al op staan. Plus de nieuwste BIOS update voor mijn Asus mobo. Maakt verder niet uit, het is toch maar een hobbymachientje. Als het weer misgaat zet ik gewoon een backup terug.
Iedereen bedankt voor jullie commentaar.
Anoniem: 4629
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57590bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:00:
[...]
...
Kun je de Wiper tool ook schedulen trouwens? Ik laat elke nacht een backup lopen, en kan dan meteen ook trimmen als ik zou willen...
There is no place like 127.0.0.1
Natuurlijk, jij hebt goede ervaringen, das fijn voor je. Serieus. Het probleem blijft echter nog steeds dat er consistent probleemgevallen opduiken. Misschien ben jij over een maand wel aan de beurtmaratropa schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:34:
[...]
Even afkloppen, maar ik heb 2 vetexen nu 2/3 maanden, in raid 0 en ik gebruik ze intensief als OS/applicatie disk met 0 problemen tot nu toe, fijn snel. 1.10 firmware geloof ik.
(En als reactie op die persoon boven, ik haal elke dag de stroom van alles af)
Ik zou lekke 1 60GB Vertex halen als ik jou was. 2x 30GB in RAID0 is leuk, maar waar heb je nu meer dan 100MB/s nodig in je dagelijkse apps? Bovendien moet je extra geld uitgeven als je fatsoenlijk RAID0 wilt gebruiken.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:49:
Ik wil 1x Vertex 60GB of 2x Vertex 30 GB aanschaffen (heb nu een 80 GB Raptor als OS schijf).
Om hier effe op in te gaan:P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:47:
[...]
Natuurlijk, jij hebt goede ervaringen, das fijn voor je. Serieus. Het probleem blijft echter nog steeds dat er consistent probleemgevallen opduiken. Misschien ben jij over een maand wel aan de beurt. Snap je wat ik bedoel? Werken of betrouwbaar werken is een groot verschil. Als je dan de X25-M ernaast zet, ik kan de problemen met dataloss tot nu toe op 0 handen tellen.
Zijn die problemen exclusief voor de Vertex of gelden die ook voor andere Indilinx Barefoot-SSD's? Het probleem lijkt mij in de firmware te zitten en aangezien de Vertex een aangepaste firmware van Indilinx gebruikt is het lastig te zeggen wie de fout maakt. Ik heb namelijk een SuperTalent 128 GB UltraDrive ME (FTM28GX25H) met dezelfde controller en hoop niet dezelfde problemen te krijgen.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:52:
[...]
Om hier effe op in te gaan:
Is het wanneer je mogelijke datacorruptie niet acceptabel vindt, totdat alle problemen met de Vertex (en evt. andere OCZ-modellen) opgelost zijn, dus beter om voor een X25-M te gaan?
Zo duur zijn die ook niet...
Interessant. Waar heb je die ssd vandaan? Op de Pricewatch staat alleen de 32GB.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:58:
[...]
Zijn die problemen exclusief voor de Vertex of gelden die ook voor andere Indilinx Barefoot-SSD's? Het probleem lijkt mij in de firmware te zitten en aangezien de Vertex een aangepaste firmware van Indilinx gebruikt is het lastig te zeggen wie de fout maakt. Ik heb namelijk een SuperTalent 128 GB UltraDrive ME (FTM28GX25H) met dezelfde controller en hoop niet dezelfde problemen te krijgen.
Ik heb de stroom er vannacht ook af gehaald vanwege onweer. Vanmorgen deed ik de PC aan en toen werd 1 van de twee 60 GB Vertexen niet herkend. Vervolgens PC uitgezet en de stroom en SATA stekker opnieuw ingeplugd. Daarna wou ik de PC weer aanzetten maar dit lukte niet, pc deed niks. Toen stroom er even af en weer opnieuw op en nu draait ie weer perfect.Anoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:01:
Vanwege het naderende onweer vannacht heb ik mijn PC van het stroomnet losgekoppeld. Hij heeft de hele nacht stroomloos gestaan. (Asus P5Q-SE, Q6600, OCZ Vertex 60 GB).
[...]
Goud is geen geld
Ik heb hem uit Duitsland (hardwareversand.de) en heb voor de 128GB versie €310 voor betaald incl. porto. De Super Talent is iets langzamer met schrijven (volgens de specificatie 160 MB/s), terwijl de leessnelheden vergelijkbaar zijn. De belangrijkste reden om voor de Super Talent te gaan was dat deze dik €50 goedkoper was dan de 120GB Vertex (incl verzendkosten). Een aantal goede tests van deze SSD vind je op deze link. De Super Talent wordt daar ook een aantal keer vergelijken met een OCZ Vertex, een Intel X25-m en met andere SSD's.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:04:
[...]
Interessant. Waar heb je die ssd vandaan? Op de Pricewatch staat alleen de 32GB.
Ik heb ze op mn site ook gelist, maar in Nederland vinden ze blijkbaar weinig aftrek.
Is er ergens een vergelijking van die Super Talent met de Vertex?
Weet je misschien zelf hoe de verschillen zich verhouden?
De Areca's hebben inderdaad een in raid bereikbare bovengrens, maar die is alleen voor sequentieel lezen van belang. Wat je in de praktijk merkt zijn de random reads/writes van kleine blokken data. Daar helpt een hardware controller zoals de Areca ontzettend bij, o.a. wegens de onboard cache. Zelf ben ik erg tevreden met mijn tweedehands 1220.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:13:
[...]
De "goedkopere" Areca lopen al snel tegen het limiet van hun processor, waardoor ze niet het maximale halen uit de SSD's. Ik zou jouw moederbord vervangen door 1 met een intel ICH9R of ICH10R (let op de toevoeging R voor RAID) en daar de SSD's op aansluiten. Als je dan een moederbord koopt met 2 16x of 8X PCI-E sloten, dan kun je nog altijd een op een later moment een losse Areca kopen (en je betaald niet veel extra voor een moederbord met 2 PCI-E sloten).
Ik zie ze op o.a. eBay voor ca. 85% van de prijzen van de Vertex, maar ze zijn inderdaad ook iets trager.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:16:
[...]
Ik heb hem uit Duitsland (hardwareversand.de) en heb voor de 128GB versie €310 voor betaald incl. porto. De Super Talent is iets langzamer met schrijven (volgens de specificatie 160 MB/s), terwijl de leessnelheden vergelijkbaar zijn. De belangrijkste reden om voor de Super Talent te gaan was dat deze dik €50 goedkoper was dan de 120GB Vertex (incl verzendkosten). Een aantal goede tests van deze SSD vind je op deze link. De Super Talent wordt daar ook een aantal keer vergelijken met een OCZ Vertex, een Intel X25-m en met andere SSD's.
Volgens de specificaties zijn de Super Talens een stuk sneller dan de OCZ Agilities. Tevens wordt verwacht dat de Agilities 10% goedkoper zijn dan de Vertex en daarmee dus duurder dan de Super Talent.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:44:
[...]
Ik zie ze op o.a. eBay voor ca. 85% van de prijzen van de Vertex, maar ze zijn inderdaad ook iets trager.
Vermoedelijk zijn ze ongeveer net zo snel als de OCZ Agility serie.
Maar gezien de huidige problemen met de Vertex is het een goed alternatief.
Ik weet het in ieder geval nog steeds niet.
[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 16-06-2009 15:12 ]
[ Voor 3% gewijzigd door pixel op 18-06-2009 15:56 ]
brabrabrabra...
Als je 100% zekerheid wilt dan zou ik nu voor de X25-M gaan inderdaad. Of een recente Samsung-based SSD zoals de Corsair P256 series.bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:52:
[...]
Om hier effe op in te gaan:
Is het wanneer je mogelijke datacorruptie niet acceptabel vindt, totdat alle problemen met de Vertex (en evt. andere OCZ-modellen) opgelost zijn, dus beter om voor een X25-M te gaan?
Zo duur zijn die ook niet...
Ik heb geen idee of de Vertex op het moment de enige onstabiele Barefoot SSD is, maar ik weet wel dat met firmware 1199 alle Barefoots dezelfde problemen hadden.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:58:
Zijn die problemen exclusief voor de Vertex of gelden die ook voor andere Indilinx Barefoot-SSD's? Het probleem lijkt mij in de firmware te zitten en aangezien de Vertex een aangepaste firmware van Indilinx gebruikt is het lastig te zeggen wie de fout maakt. Ik heb namelijk een SuperTalent 128 GB UltraDrive ME (FTM28GX25H) met dezelfde controller en hoop niet dezelfde problemen te krijgen.
Volgens mij past OCZ de firmware wel aan. De firmware V1.30 was al 2 of 3 weken uit voordat OCZ ermee kwam. Dat lijkt mij erg veel tijd om alleen een serienummer check in te bouwen. Tevens gaf Tony van OCZ aan dat er specifieke Vertex-problemen met de firmware waren, wat onwaarschijnlijk is als ze de firmware alleen overnemen en niet aanpassen. Helaas heb ik geen link naar het juiste topic op het OCZ-forum hierover.P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:58:
[...]
Ik heb geen idee of de Vertex op het moment de enige onstabiele Barefoot SSD is, maar ik weet wel dat met firmware 1199 alle Barefoots dezelfde problemen hadden.
Ik betwijfel ook nog steeds of OCZ een custom firmware heeft tov. de andere fabrikanten, of dat het alleen een serienummer-check is. OCZ doet iig geen eigen ontwikkeling aan de firmware, dat besteden ze allemaal uit aan Indilinx.
Waar je het verschil van de cache ook erg goed merkt zijn situaties waarin Windows of andere programma's updates aan het installeren zijn in de achtergrond. Ik merk hier weinig van op een systeem met een Areca en ssd's, terwijl kale harde schijven dan op hun knieën gedwongen worden.Milmoor schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:40:
[...]
Voor booten van Windows maakt het allemaal naar mijn idee weinig uit wel/geen raid en wel/niet onboard, daar zit het wachten in andere zaken zoals het starten van de hardwarecontroller (grote factor). Bij het laden van levels in spellen merk je duidelijk wel dat het sneller is.
Y'24
Nee, dat is zo, maar er zijn al heel wat opmerkingen over de JMicron controller op o.a. de Gigabyte borden geweest, en dat die dus slecht presteert.LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:13:
[...]
Welke revisie van de Gigabyte P35-DS3 heb je? Alle drie de revisies ondersteunen SATA-schijven aan de JMicron-controller, maar alleen de revisies 2.1 en 2.0 ondersteunen RAID (1 en 0). De JMicron controller die op sommige SSD's zit heeft niets te maken met de controller op jouw moederbord. Dus dat de SSD-JMicron slecht presteert, zegt niets over de prestatie van de moederbordcontroller.
Oke, dankjewel, ga ik vanavond even testen.abusimbal schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:12:
@RvV
OCZ zegt dat Crystaldiskinfo de levenduur kan "schatten"
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57898
Y'24
Uit officiële change log:DaOverclocker schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:54:
Ik heb hier dus al een paar keer gelezen dat een power-cord-remove problemen kan geven met een Vertex.. Iedereen die een nieuwe Vertex heeft zou dit even kunnen testen. Schijnbaar pc-uit geen probleem, maar power eraf wel kans op problemen? Dit is volgens mij 2x voorgekomen hier voor zover ik me kan herinneren..?
[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 17-06-2009 09:41 ]
Misschien moet OCZ de Vertex updaten met een kleine condensator of accu die de ssd lang genoeg van stroom voorziet zodat die de cache kan wegschrijven..._H_G_ schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:22:
[...]
Uit officiële change log:
"Power off recovery had bug in certain circumstances"
Zal er wat mee te maken hebben. Al heeft Btree het blijkbaar ook met 1.30 gehad
Edit: ik denk dat recovery het oplossen betreft van corruptie door onverwacht spanningsverlies of spanning buiten specificatie. Al ben ik niet zo bekend in de wondere wereld van cache (of is het alleen een read cache in een vertex).
Ik heb een review gezien waarin stond dat zoiets ook aanwezig is bij de Vertexbverstee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:51:
Misschien moet OCZ de Vertex updaten met een kleine condensator of accu die de ssd lang genoeg van stroom voorziet zodat die de cache kan wegschrijven...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Kun je eens een filmpje schieten en op YouTube zetten?nero355 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:51:
[...]
Ik heb een review gezien waarin stond dat zoiets ook aanwezig is bij de Vertex
Van de 4 Vertexen die ik heb wordt er ook 1 af en toe niet herkend, maar 1 of 2 keer RESET knop induwen verhelpt het meestal + 9 van de 10 keer heb ik dit probleem niet dus ik wacht rustig tot het beestje helemaal dood is of de garantie bijna voorbij is
Oh en ehh had ik al gezegd dat het belachelijk snel is
Zit er niet in helaas. Ben wel soort van bezig met een Review achtig iets. Dit roep ik echter al een week of 8bverstee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:56:
Kun je eens een filmpje schieten en op YouTube zetten?
Draait die bak Windows?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De aanwezigheid van een geheugenchip betekent niet automatisch dat deze ook gebruikt wordt voor cacheRudie_V schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:09:
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Intel SSD's geen cache gebruikt en dat het meer een OCZ iets was, grotendeels om wat performance dips te verbergen.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Het is SDRAM, vluchtig, dus veel andere doeleinden dan caching zie ik niet in. En voor de fun een extra chip toevoegen doen ze ook niet.Kanarie schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:16:
[...]
De aanwezigheid van een geheugenchip betekent niet automatisch dat deze ook gebruikt wordt voor cache
Volgens mij staat de addressing table in dat ram bij de Intel. En tevens zou het wat kunnen doen bij write combining, maar of dat van toepassing is op de Intel weet ik niet.Rudie_V schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:19:
[...]
Het is SDRAM, vluchtig, dus veel andere doeleinden dan caching zie ik niet in. En voor de fun een extra chip toevoegen doen ze ook niet.
Als je deze bekijkt: http://www.samsung.com/gl..._product_guide_nov_07.pdf
Dan zouden de eerst 2 cijfers na K4SXX het aantal Mb aangeven. 28 zou voor 128 Mb zijn, dus 16MB moeten inhouden
De X25-M ondersteunt wél NCQ en gebruikt het om de belasting van de tien channels zo optimaal mogelijk te houden. Ik kan me voorstellen dat het nogal lastig is om een tienkanaals controller goed op gang te houden als de host de commando's in seriële volgorde verstuurd. Hoe het precies werkt is me niet duidelijk. In IOMeter deed de X25-M juist bij een queue van een enkele gelijktijdige I/O de hoogste doorvoer in iops.Dutchmega schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:12:
That said, NCQ is volledig nutteloos voor een SSD. SSD's ondersteunen het als gevolg ook niet.
Scheelt het hybernaten met de Vertex dan zo weinig t.p.v. de Hitachi?Femme schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:19:
[...]
Ik heb vandaag overigens eindelijk één van mijn twee 30GB Vertexen in gebruik genomen in mijn Samsung NC10 netbookje.
...
De snelheid waarmee hij terugkeert uit hibernate (2GB RAM) valt wel tegen. De nu bijna geruisloze werking van het systeem is een prettige bijkomstigheid.
[ Voor 34% gewijzigd door ByteDelight op 17-06-2009 22:04 ]
Anoniem: 252036 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:15:
Ik wilde mijn Vertex eens op AHCI proberen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Dagenlang gezocht, want een XP die op IDE is geinstalleerd krijg je niet zomaar op AHCI. Je moet een repair install draaien, F6 indrukken als de CD opstart, en de AHCI driver van floppy laden. De installatieprocedure voor XP met third-party drivers wijst zich vanzelf. Gewoon op F6 drukken als de Windows installer iets over F6 roept.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het zou best werkbaar kunnen zijn als je de schrijfacties naar de drive zoveel mogelijk beperkt. De schrijfprestaties zijn in ieder geval niet geweldig. Hij presteert in ieder geval minder beroerd dan de ssd's met een JMicron-controller en gemiddelde responstijd verschil niet zoveel met die van een Hitachi Travelstar 7K200. De leesprestaties zullen uiteraard veel beter zijn dan van een harde schijf.maratropa schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:09:
Femme zou zo'n kingston V 64gb versie wat zijn voor een netbook? Ik begrijp dat het geen ster is uit je ervaring maar misschien is het toch een leuk relatief goedkoop ding voor een netbook?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq