Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:
  • 115.408 views

Onderwerpen

Alle 69 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Lees de begeleidende PDF eens. Controller moet in IDE-mode staan voor het flashen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-06-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56
DaWur schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:21:
Ik heb nu ook sinds een paar dagen mijn 2 X25-M's binnen, en ik draai ze in raid 0 natuurlijk :P
Met een stripe size van 128KB, op mijn Gigabyte EX58-UD5.
en ik vroeg mij af of dit goeie resultaten zijn?

[afbeelding]
Heb je wel de nieuwste firmware erop ? Ik kan namelijk zien dat je verse ssd's hebt met probably alleen je besturingssysteem erop. Ik kom dan met de nieuwe firmware niet meer onder de 450 MB/s

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

morgen dan ook mijn vertex binnen. Ik heb het verhaal over allingen doorgelezen. Kan dit nu niet vanuit een bootcd of moet het perse aan een winxp gekoppelde machine zijn ? Heeft iemand ervaring om dit bijvoorbeeld via Gparted te doen ? Ik lees wel suggesties maar nergens een guide.

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 12-06-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:54:
morgen dan ook mijn vertex binnen. Ik heb het verhaal over allingen doorgelezen. Kan dit nu niet vanuit een bootcd of moet het perse aan een winxp gekoppelde machine zijn ?
diskpart van vista bootcd kan het ook. Of is dat diskpar? Iig met of zonder t :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

maratropa schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:57:
[...]

diskpart van vista bootcd kan het ook. Of is dat diskpar? Iig met of zonder t :)
mmm ik wil er eigenlijk xp op gaan zetten. Maar goed ik kan natuurlijk wel een vista boot dvd gebruiken voor enkel dispar(t) ?

aha nog 20 pagina's op het ocz forum de oplossing gevonden! http://www.ocztechnologyf...d.php?p=325221#post325221

mmm dat wil zeggen. Moet ik nu 32 of 64 als alling nemen ? ik zie ze door elkaar genoemd worden ?

single drive voor xp alling ???

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 12-06-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 13:33
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:40:
Lees de begeleidende PDF eens. Controller moet in IDE-mode staan voor het flashen.
Helaas wou de PDF hier niet downloaden (gaf timeout), maar thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Mijn Super Talent SSD is binnen en de volgende week komt mijn Mac Mini. Zijn er net als bij Windows (bv prefetch/idexering/etc) ook tips voor de gebruik van OSx op een SSD? Partitie Alligment zal natuurlijk wel blijven gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWur
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 19:00
l3p schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:41:
[...]

Heb je wel de nieuwste firmware erop ? Ik kan namelijk zien dat je verse ssd's hebt met probably alleen je besturingssysteem erop. Ik kom dan met de nieuwe firmware niet meer onder de 450 MB/s
Toen ik ze binnen kreeg had één gwn de nieuwste en de andere had firmware 8610 dus die heb ik gelijk geflashed. :) Maar het zijn blijkbaar ook verschillende versies ofzo, één heeft pack date "18 dec 08" en de ander is van "21 may 09". Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:35
Ik wil mijn ocz vertexen testen hoe snel ze gaan in raid0 maar in HDTUNE worden ze allebei apart weergegeven / getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wellicht helpt het om ze daadwerkelijk via je bios/controller eerst in raid te hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:35
Dat heb ik gedaan ;). Het werkt ook gedaan bij windows 7 heb ik via manage striped partitions gemaakt. Maargoed het is natuurlijk geen help forum hier, dus het moet gewoon kunnen met hdtune.. bedankt!

EDIT:

Mijn grafie:

Afbeeldingslocatie: http://roofvissen.com/vertex3.jpg

Op een Nforce4 chipset beetje pieken en dalen O-)

[ Voor 25% gewijzigd door jostefa op 12-06-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 15-04 00:17
Femme schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:04:
[...]

Dat fileservertoegangspatroon heeft mijn inziens niet zoveel te maken met fileserver workloads uit de echte wereld. Door de 100 procent willekeurige I/O met een verhouding van 80/20 lezen/schrijven en transfergroottes van 512 bytes tot 64KB geeft het wel een leuke indruk hoe een ssd omgaat met een mix van willekeurige lees- en schrijfacties. Bij de Kingston SSDNow V waren die prestaties beroerd. De gemiddelde schrijfresponstijd van 118ms is ook waardeloos. Deze ssd's lijken dezelfde problemen te hebben als de ssd's met een JMicron JMF602.
Die Corsair P256 is hetzelfde als een OCZ Summit, een Samsung PB22-J met een andere sticker.
Samsung S3C29RBB01-YK40 controller.
http://www.samsung.com/gl.../ssd/2008/down/PB22-J.pdf

Een Indilinx controller SSD (OCZ Vertex) is sneller, maar die op Samsung gebaseerde SSD heeft wel een tool die automatisch de SSD reset zodat je altijd een goede performance hebt, zie de post hieronder van het OCZ forum.
http://www.ocztechnologyf...thread.php?t=57558&page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zoo eindelijk gelukt. Nieuw systeem draait. Had eerst wel even ruzie met het updaten van de firmware maar alles onder controle. Echter net HD tune gedraaid en ik vraag me af of ik niet een beetje magere score heb (systeem boot trouwens als een raket!) Hij zou toch een Max read van 230 moeten hebben terwijl ik blijf hangen op 140. Ook is de cpu usage best hoog toch ? (voor een phenom2 x4 940)

Afbeeldingslocatie: http://www.puristaudio.nl/HDtune.png

mobo is een asus m3a47-em controller staat op sata (zou achi nog verschil maken?)

[ Voor 60% gewijzigd door Ray op 13-06-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Ray schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 16:23:
zoo eindelijk gelukt. Nieuw systeem draait. Had eerst wel even ruzie met het updaten van de firmware maar alles onder controle. Echter net HD tune gedraaid en ik vraag me af of ik niet een beetje magere score heb (systeem boot trouwens als een raket!) Hij zou toch een Max read van 230 moeten hebben terwijl ik blijf hangen op 140. Ook is de cpu usage best hoog toch ? (voor een phenom2 x4 940)
...
mobo is een asus m3a47-em controller staat op sata (zou achi nog verschil maken?)
Wel erg laag, ja. Onderstaand mijn OCZ-Vertex 64 GB die ik donderdag heb gekocht. Als referentie, zodat je weet dat de Vertex kan waarmaken wat de fabrikant belooft. Ik heb lang getwijfeld of de Intel X-25 misschien toch beter was. Maar de Vertex is volgens mij ook erg goed. Geen stotteren, alles loopt soepel en behoorlijk snel.

Systeem: Asus P5Q-SE met Q6600 en de Vertex op de on-board SATA-2 controller, een Intel ICH10 in IDE mode. Eerst de laatste firmware update op de Vertex gezet (1.30). Dan de NTFS partitie aligned op 2048 sectors met standaard 4K clusters. Vervolgens Windows XP erop.

De dalen in de grafiek zijn plekken waar data staat. Daar is hij trager. Dat verschijnsel is bekend en schijnt normaal te zijn. Schrijven gaat met ruim 70 MB/s, getest door een grote file vanaf een ramdisk naar de Vertex te kopieren. De lees/schrijfwaarden komen aardig overeen met wat Vertex opgeeft. Prima SSD.

Waarom de jouw Vertex zo traag is? Er is duidelijk iets mis, vermoedelijk in je mobo instellingen. Hopelijk kan iemand daar iets zinnigs over zeggen. Ik zou eerst kijken of je controller misschien in de PIO mode staat. Vooral vanwege de erg hoge CPU load.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl//download/Vertex.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=227397

Waarom worden die krengen niet goedkoper... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:09
Leuk al die grafiekjes, zowel van prijzen als van snelheden :) Ze worden wel goedkoper als je maar lang genoeg wacht, maar dan is er weer een nieuw model dat je graag wilt hebben omdat het nog sneller is... spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 19-07-2023
Dutchmega schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:20:
[afbeelding]

Waarom worden die krengen niet goedkoper... :/
Ze worden wel goedkoper als je maar lang genoeg wacht, maar dan is er weer een nieuw model dat je graag wilt hebben omdat het nog sneller is... spiraal.
Dat is hem nou juist, zelfs die brakke Jmicron meuk word niet goedkoper.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=226081

Werden die dingen weer 60 euro, kocht ik er PER DIRECT eentje (of twee).

Ik zit nu steeds mijn upgrade van WinXP naar Archlinux op mijn Desktop uit te stellen omdat er geen betaalbare SSD van geringe grootte is. Met de juiste Linux config merk je toch niets van die IO issues waar die Jmicron's last van hebben en 30GB is meer dan genoeg voor / en /home. Al mijn media staat toch op een externe hardeschijf.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19
Flash geheugen is een stuk duurder geworden, vandaar dat de SSD prijzen zijn gestegen. Als ik me goed herinner kwam/komt dat door een gigantische order van Apple.

[ Voor 14% gewijzigd door pingkiller op 13-06-2009 20:47 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 252036 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:14:
[...]

Wel erg laag, ja. Onderstaand mijn OCZ-Vertex 64 GB die ik donderdag heb gekocht. Als referentie, zodat je weet dat de Vertex kan waarmaken wat de fabrikant belooft. Ik heb lang getwijfeld of de Intel X-25 misschien toch beter was. Maar de Vertex is volgens mij ook erg goed. Geen stotteren, alles loopt soepel en behoorlijk snel.

Systeem: Asus P5Q-SE met Q6600 en de Vertex op de on-board SATA-2 controller, een Intel ICH10 in IDE mode. Eerst de laatste firmware update op de Vertex gezet (1.30). Dan de NTFS partitie aligned op 2048 sectors met standaard 4K clusters. Vervolgens Windows XP erop.

De dalen in de grafiek zijn plekken waar data staat. Daar is hij trager. Dat verschijnsel is bekend en schijnt normaal te zijn. Schrijven gaat met ruim 70 MB/s, getest door een grote file vanaf een ramdisk naar de Vertex te kopieren. De lees/schrijfwaarden komen aardig overeen met wat Vertex opgeeft. Prima SSD.

Waarom de jouw Vertex zo traag is? Er is duidelijk iets mis, vermoedelijk in je mobo instellingen. Hopelijk kan iemand daar iets zinnigs over zeggen. Ik zou eerst kijken of je controller misschien in de PIO mode staat. Vooral vanwege de erg hoge CPU load.

[afbeelding]
dammz dat is een behoorlijk verschil. Ik heb er ook direct 1.30 op gezet en alinged=32 gedaan via dispart (volgens de ocz guide) daarna gewoon een fast format ntfs tijdens de install.

Hoe heb jij jou settings erop gekregen ? / jij hebt blijkbaar andere waardes gebruikt ?

Pio modus kan toch niet bij een sata controller ? tenminste ik kan daar niets over vinden.

Iemand enig idee waarom ik de snelheid niet haal / cpu load zo hoog is ?

zo staat hij momenteel

Afbeeldingslocatie: http://www.puristaudio.nl/vertexdiskpar.jpg

probleem verholpen! me helemaal rot gezocht etc. aangezien het een nieuw systeem is met een recente bios had ik het daar niet gezocht. zojuist toch maar even een bios update gedaan en zie hier!

Afbeeldingslocatie: http://www.puristaudio.nl/hdtunenewbios.png

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 13-06-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

-Ze zijn idd een stuk duurder geworden, maar via Amerika (Ebay) scheld het nogal heb er net een paar 120GB OCZ Summit SSD's besteld om deze reden.
Maar kan iemand me vertellen hoeveel SSD behuizingen/ inbouwmogelijkheden er al zijn? Aangezien het voor mij vaste-PC gebruiker toch vrij nieuw is om met 2,5" -apparaten te werken heb geen idee nog hoe ik zn SSD (en binnenkort dus 3) netjes kan bevestigen in mijn kast. Ik heb er 1 gevonden (volgens mij zelf nog laten toevoegen laatst aan pricewatch)
pricewatch: Adata XPG Dual SSD 3,5" RAID
Maar ik zoek meer van dat soort oplossingen om het leven makkelijker te maken !
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1230897473.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deze staat in het begin en halverwege deze thread. Degene die jij gevonden hebt kende ik nog niet, ik zal hem toevoegen.

Een overzicht van brackets en behuizingen:

Brackets
1x 2.5" in 3,5" (goedkope leverancier in Nederland)
2x 2.5" in 3,5"

Behuizingen
2x 2.5" in 3,5" type 1 specificaties
2x 2.5" in 3,5" type 2
4x 2.5" in 5.25" (goedkope leverancier)

Niet iedereen is tevreden over de kwaliteit van de 4x 2.5" variant, de hendels schijnen kwetsbaar te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 14-06-2009 10:32 . Reden: Bijgewerkt, en goedkopere leverancier bij type 1 toegevoegd. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Heb mezelf ook maar een 120gb vertexje kado gedaan.
Nu las ik hier ergens een tijdje geleden iets van alignen ofzo, is dat nog steeds nodig met firmware 1.10 ?

En zo ja, hoe pak ik dat aan?

Ik ga Windows XP erop zetten, en over een poosje moet er Windows7 op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Alignen maakt met een Vertex nauwelijks verschil. Met een SSD met JMicorn controller kan het wel gigantisch verschil maken. De eenvoudigste route is om alle partities te wissen en deze opnieuw aan te maken met Vista of Windows7. Deze alignen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Nog twee brackets waar ik mij het leplazerus naar gezochte heb:
slimline + 3,5" type 1
slimline + 3,5" type 2

Een beetje offtopic, maar ik heb ze nodig om twee SSD's in te monteren ;)

1x2,5" behuizing in 3,5" bay

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 14-06-2009 19:52 . Reden: Toch nog wat ontopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 31-05 01:26

MikeVM

- Baloo -

na dit topic (de laatste pages) doorgenomen te hebben, zit ik nog met één vraag.

zou je een SSD(vertex) aanraden aan iemand die er niets vanaf kent, en enkel gaat gebruiken zonder te weten wat hij in zijn handen heeft.
maw
gaat die SSD ook goed presteren zonder dat je hem onderhoud en zonder dat je het "allingen" toepast?

ikzelf ben overtuigt van hun kracht, maar ik moet een systeem voor een gamer bouwen, en ik weet niet of hij er iets aan heeft. de persoon in kwestie haalt deze woorden aan.

"steek er in wat jezelf zou kopen, en doe maar wat jij het beste vind"

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MikeVM schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:30:
[...]
gaat die SSD ook goed presteren zonder dat je hem onderhoud en zonder dat je het "allingen" toepast?
[...]
Wat mij betreft kan dat wel. Ik heb ook niet veel speciaals gedaan. Gewoon één OCZ Vertex 60GB erin gehangen, Ubuntu 9.04 geïnstalleerd en klaar. Sinds dien is mijn boottijd ~30 seconden incl. inloggen. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 14-06-2009 22:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

@Milmoor ...1000x dank voor je hulp hier kan ik zeker iets mee :) toppertje
Ik denk dat het de 4x 2,5" SAS/SATA Backplane word om zn multischijf capaciteit en omdat ik hem dan lekker in een 5.25" slot kan doen alhoewel die Thermaltake er ook mag zijn
(misschien een tip voor de Pricewatch DBAérs om de bovenstaande behuizingen allemaal toetevoegen aan PW)

Nu ik het bericht zo leest dat het aangeraden word om een OCZ Vertex als OS schijf te gebruiken vraag ik mij af of deze zoveel sneller is als een OCZ Apex ?
Ik heb zelf Namelijk zelf een Apex en deze geeft nogal is wat lockups tijdens het gebruik, ik nam aan dat het 5200RPM gedrag was wat hier voor zorgde ((m.a.w. wat trager als je hoopt)) of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:51

ToeingTheLine

Mask of sanity

Anoniem: 91626 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:29:
@Milmoor ...1000x dank voor je hulp hier kan ik zeker iets mee :) toppertje
Ik denk dat het de 4x 2,5" SAS/SATA Backplane word om zn multischijf capaciteit en omdat ik hem dan lekker in een 5.25" slot kan doen alhoewel die Thermaltake er ook mag zijn
(misschien een tip voor de Pricewatch DBAérs om de bovenstaande behuizingen allemaal toetevoegen aan PW)

Nu ik het bericht zo leest dat het aangeraden word om een OCZ Vertex als OS schijf te gebruiken vraag ik mij af of deze zoveel sneller is als een OCZ Apex ?
Ik heb zelf Namelijk zelf een Apex en deze geeft nogal is wat lockups tijdens het gebruik, ik nam aan dat het 5200RPM gedrag was wat hier voor zorgde ((m.a.w. wat trager als je hoopt)) of heb ik het mis?
Die "lockups" merk je het beste in Vista. Zelfs na grondig tweaken van de registry en aanpassen van de nodige processen blijft het vage disk I/O produceren. Die random writes zorgen voor de "lockups". Ik draai nu zelf met W7 RC en een externe HDD waar alle writes naar gaan, en heb zelden nog last van deze lockups.

Een Vertex zal gevoelsmatig niet echt sneller zijn in normaal windows gebruik, maar die vervelende lockups zal je niet meer ervaren. Dit komt dus door de betere controller en het cache geheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door ToeingTheLine op 15-06-2009 00:51 ]

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-04 11:09
Heren, Dames,

Mag ik in dit razend interessante topic als ware noob mijn vraag kwijt?

Ik ben bezig een systeempje samen te stellen rond de BBG energiezuinige home-server. Ik wil de P-ATA laptopschijf die daar in zit verwisselen voor een SSD als OS-"schijf", in de hoop energieverbruik en geluid omlaag te brengen en systeemsnelheid (hopelijk) iets omhoog.

Kandidaat daarvoor was een 2,5" P-ATA Transcend 32GB module, of een vergelijkbare SSD. Nu raadt Transcend op zijn website aan om SLC te gebruiken als je er je OS op wil laten draaien. Heel mooi, maar die SLC modules zijn ook meteen flink duurder.

Waarom zou ik een OS exclusief op een SLC module moeten laten draaien? Zijn er andere voordelen in dat opzicht?

Hartelijk dank,
Bakmeel

More Power Igor! More Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36
bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:57:

Kandidaat daarvoor was een 2,5" P-ATA Transcend 32GB module, of een vergelijkbare SSD. Nu raadt Transcend op zijn website aan om SLC te gebruiken als je er je OS op wil laten draaien. Heel mooi, maar die SLC modules zijn ook meteen flink duurder.

Waarom zou ik een OS exclusief op een SLC module moeten laten draaien? Zijn er andere voordelen in dat opzicht?
Waarschijnlijk zijn het ssd's met een brakke (oude) controller die slc-flash nodig heeft om enigzins acceptabele schrijfprestaties neer te zetten. Met een moderne mlc-ssd zoals de Vertex en X25-M heb je dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-04 11:09
Femme schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:06:
[...]
Waarschijnlijk zijn het ssd's met een brakke (oude) controller die slc-flash nodig heeft om enigzins acceptabele schrijfprestaties neer te zetten. Met een moderne mlc-ssd zoals de Vertex en X25-M heb je dit probleem niet.
... Moeten OCZ en Intel die SSD's alleen wel in P-ATA uitvoering op de markt brengen...

More Power Igor! More Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:51

ToeingTheLine

Mask of sanity

bakmeel schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:28:
[...]

... Moeten OCZ en Intel die SSD's alleen wel in P-ATA uitvoering op de markt brengen...
Ja idd... Er is niet erg veel keuze onder de P-ATA SSD's. Ik zit ook met spanning te wachten op de SSD's van Super Talent uit dit artikel: nieuws: Super Talent breidt ssd-assortiment uit

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

De Mtron Mobi 3000 32GB is er ook in een P-ATA-uitvoering, en levert een zeer snelle systeemschijf op. Zag hem onlangs voor € 211,- bij een Duitse webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
http://www.ocztechnologyf...hp?t=57370&highlight=pata

Het is dus wel mogelijk, al blijf je natuurlijk wel onder de 133MB/s hangen...

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

[...]

http://www2.dealextreme.com:8080/details.dx/sku.12537

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

dealextreme.com ligt atm plat maar ik ga er even vanuit dat je linkt naar een s-ata -> p-ata adapter, zo niet dan heb ik niks gezegd ;)

En wat is de performance van die dingen? DealExtreme is erg goedkoop en soms lage kwaliteit, je wilt natuurlijk niet de performance van je SSD verpesten met een gare converter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 59888 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:55:
dealextreme.com ligt atm plat maar ik ga er even vanuit dat je linkt naar een s-ata -> p-ata adapter, zo niet dan heb ik niks gezegd ;)
Klopt, ze schijnen last te hebben van een DDOS de laatste tijd.
En wat is de performance van die dingen? DealExtreme is erg goedkoop en soms lage kwaliteit, je wilt natuurlijk niet de performance van je SSD verpesten met een gare converter. :)
Iemand daar had het gemeten en had een harddisk die zonder converter 74MB/s deed en met converter 72MB/s. Dat valt mogelijk zelfs binnen de foutmarge van de meting.

Sowieso, voor 3 euro.. :P

Nu vraag ik me af, Femme zegt hier en daar wel eens dat sommigen slechte ervaringen met de Vertex hebben, schijf spontaan leeg etc. Nu vraag ik me af waar die berichten staan, en onder welke omstandigheden dat zou gebeuren. Ook vraag ik me af of dat wel door de Vertex komt - zouden er niet veel meer Vertexen dan Intels verkocht worden, waardoor je automatisch meer berichten over defecte Vertexen zal zien?

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 15-06-2009 19:42 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Zo, mijn Intel X25-M is vandaag binnengekomen, en heb hem net even ingebouwd.

Ik heb de inhoud van mijn oude 32Gb raptor gekopierd naar de intel, en verder nog totaal geen instellingen oid aangepast, en dit is het resultaat:

HDtune

Is dit acceptabel voor een 'niet-vers' systeem, of valt er meer uit te halen?
(Dit is op een ICH9R btw)

[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 15-06-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

[...]

Waarom wil je perse p-ata?
Het moederbord van die zuinige home server, ik neem aan de je deze bedoelt, heeft p-ata & sata.
p-ata zou ik overigens niet meer kopen. Je loopt met ssd te snel tegen de max van je interface aan, en p-ata wordt nauwelijks meer gekocht dus daardoor al duurder.

Of wil je echt perse die 4 sata poorten gebruiken voor HD's?
Ik zou zeggen sata bootdisk kopen en desnoods maar een sata/raid pci kaart erbij kopen.

Ik betwijfel verder het nut van een snelle bootschijf in een home-server.. maar misschien dat andere mensen dat kunnen onderbouwen. Waarmee ik mijn eigen redenering hierboven omzeep help :D
Maar het is wel een feit dat een ssd een stuk duurder is per GB.. en dat je de hogere snelheid volgens mij niet echt terugziet bij het gebruik van je server.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 15-06-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19
RonnieB82 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:22:
Zo, mijn Intel X25-M is vandaag binnengekomen, en heb hem net even ingebouwd.
We weten het eigenlijk al, maar zou je iets kunnen vertellen over het verschil in snelheid? Ervaar je het als een grote stap vooruit? Merk je echt verschil tov je oude opstelling in het gebruik?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

pingkiller schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:35:
[...]

We weten het eigenlijk al, maar zou je iets kunnen vertellen over het verschil in snelheid? Ervaar je het als een grote stap vooruit? Merk je echt verschil tov je oude opstelling in het gebruik?
Ik had voorheen een 10k rpm, dus de winst is niet zo groot vergeleken met een 7200 of 5400rpm schijf, maar toch merk ik duidelijk dat de access time nihil is...en dat is zooo heerlijk!
Dingen openen zoals configuratiescherm, zware programma's en dergelijke, het voelt allemaal net even wat vlotter aan, alles lijkt gewoon al te reageren voordat ik erop klik ;)

Weet nog steeds of het de volle 275 euro waard is, maar je probeert graag wat uit, en na een paar uurtjes spelen, ziet het er al wel erg positief uit. (heb verder nog geen tweaks geprobeerd, behalve dan dat mn swapfile op een andere schijf staat, dat was voorheen al ook zo)

Ik heb nog niet super veel programma's kunnen testen, doordat mn vorige OS schijf maar 32Gb was, had ik alles naar mn 250Gb schijf geinstalleerd.
Heb al wel een game naar de C schijf verplaatst (LOTRO), en die draait echt stukken vlotter, laadtijden zijn erg geslonken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 20:53
RonnieB82 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:31:
(heb verder nog geen tweaks geprobeerd, behalve dan dat mn swapfile op een andere schijf staat, dat was voorheen al ook zo)
Je doet er imho goed aan om die swapfile gewoon op je X25-M te deponeren. Voor de langere levensduur hoef je het iig niet te doen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanwege het naderende onweer vannacht heb ik mijn PC van het stroomnet losgekoppeld. Hij heeft de hele nacht stroomloos gestaan. (Asus P5Q-SE, Q6600, OCZ Vertex 60 GB).

Vanmorgen weer opgestart -> Vertex corrupt. Stotteren, programma's crashten. CHKDSK stopte halverwege met een wazige, nietszeggende foutmelding over te weinig vrije ruimte om de disk te repareren.

Partitie eraf gehaald -> Diskpar -> PC reboot spontaan.
Nog een keer Diskpar -> gelukt, partitie gemaakt.

Windows Format -> Foutmelding, 'Windows cannot complete the format'.
CHKDSK -> disk vrijwel verdwenen, alleen nog hardwarematig zichtbaar. Niks meer mee te beginnen.

Ten einde raad Acronis Disk Director geprobeerd. Disk ontdaan van half-gemaakte partitie, nieuwe partitie erop, format (Acronis format, niet Windows). Alles in orde. Files er weer op gezet -> draait weer perfect.

Zou dit een 'freak accident' zijn, of is het tekenend voor de (on)betrouwbaarheid van SSD's? Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n SSD veel gevoeliger is voor voedingspieken (nacht spanningsloos, koude start) dan een HDD. Voorlopig zal ik maar dagelijks een image backup maken.

Benieuwd of er meer van dit soort problemen bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Hmm, zo'n verhalen hoor je nu toch wel vaker met die Vertex, had je wel de nieuwste firmware (1.3) eropstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:01:
...

Zou dit een 'freak accident' zijn, of is het tekenend voor de (on)betrouwbaarheid van SSD's? de OCZ Vertex Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n SSD veel gevoeliger is voor voedingspieken (nacht spanningsloos, koude start) dan een HDD. Voorlopig zal ik maar dagelijks een image backup maken.

Je bent niet bepaald de eerste die dit heeft gehad met een Vertex.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel af en toe keiharde vastlopers krijg als ik heel druk ben met rar's extracten enzo. Na het indrukken van de reset knop, komt hij niet voorbij de bios en blijft hij op "detecting sata devices staan" oid. Als ik het systeem dan helemaal uit/aan zet, loopt hij wel door, maar komt dan met een chkdsk scan en gaat dan pas door naar windows...beetje raar allemaal.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 11:48
Remko schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:35:
Hmm, zo'n verhalen hoor je nu toch wel vaker met die Vertex, had je wel de nieuwste firmware (1.3) eropstaan?
Precies. Schijnbaar bevatte 1.10 helaas nog steeds bugs die vastlopers/corruptie kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zou dit een 'freak accident' zijn, of is het tekenend voor de (on)betrouwbaarheid van SSD's? Ik kan me namelijk voorstellen dat zo'n SSD veel gevoeliger is voor voedingspieken (nacht spanningsloos, koude start) dan een HDD. Voorlopig zal ik maar dagelijks een image backup maken.

Het is helaas een tekenend beeld van de OCZ Vertex series. Je ziet de problemen net te vaak om te spreken van een freak accident vrees ik.
Volgens mij kan de Vertex niet zo goed tegen te lage signaalspanningen op de SATA bus, en onder erg hoge loads gaat de cpu ook nog wel eens op z'n bek (zoals bij de 1199 firmware).
Telkens als ik denk dat de stabiliteit ondertussen goed genoeg is voor me, komt er weer iemand met een crash aanzetten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:25:
[...]

Het is helaas een tekenend beeld van de OCZ Vertex series. Je ziet de problemen net te vaak om te spreken van een freak accident vrees ik.
Volgens mij kan de Vertex niet zo goed tegen te lage signaalspanningen op de SATA bus, en onder erg hoge loads gaat de cpu ook nog wel eens op z'n bek (zoals bij de 1199 firmware).
Telkens als ik denk dat de stabiliteit ondertussen goed genoeg is voor me, komt er weer iemand met een crash aanzetten hier.
Even afkloppen, maar ik heb 2 vetexen nu 2/3 maanden, in raid 0 en ik gebruik ze intensief als OS/applicatie disk met 0 problemen tot nu toe, fijn snel. 1.10 firmware geloof ik.

(En als reactie op die persoon boven, ik haal elke dag de stroom van alles af)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:53

ByteDelight

Retro computing is alive!

Wat een info in deze topics...
Ik was op zoek naar antwoord op wat vragen, misschien dat iemand er al iets over kan zeggen.

Ik wil 1x Vertex 60GB of 2x Vertex 30 GB aanschaffen (heb nu een 80 GB Raptor als OS schijf).
De keuze hangt af van het volgende:

Ik heb een Gigabyte P35-DS3 bord, met Jmicron JMB363 Raid controller.
Die controller is eigenlijk alleen nuttig omdat die PATA toevoegt aan het moederbord.
Door de slechte ervaringen met de ssd's van OCZ met Jmicron controller durf ik het helemaal niet meer aan deze raid-controller te gebruiken.
Had ik maar de DS3r gekocht, met Intel Matrix storage controller.

Ik heb nog wel een Silicon Labs raid controllertje liggen, ik denk dezelfde kwaliteit als bv. een Promise controller.
Zou dat presteren met 2 Vertex's? Of zou het dezelfde kwaliteit zijn als Jmicron, en haal ik de performance dan alleen maar onderuit?

Indien voornamelijk de nog net betaalbare Areca kaarten interessant zijn, dan kies ik voor 1x Vertex, anders wordt het me te prijzig.

Als ik het goed begrepen heb moet ik in ieder geval de swapfile op de Raptor laten staan.

Nog een vraag: moet de lijst in de TS uitgebreider worden? Ik houd een website bij van SSD's (ja, en dan met bovenstaande basic vragen komen ;) ), dus ik wil wel een uitgebreide Excel sheet naar de topicstarter sturen?

[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 16-06-2009 11:55 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:49:
Wat een info in deze topics...
Ik was op zoek naar antwoord op wat vragen, misschien dat iemand er al iets over kan zeggen.

Ik wil 1x Vertex 60GB of 2x Vertex 30 GB aanschaffen (heb nu een 80 GB Raptor als OS schijf).
De keuze hangt af van het volgende:

Ik heb een Gigabyte P35-DS3 bord, met Jmicron JMB363 Raid controller.
Die controller is eigenlijk alleen nuttig omdat die PATA toevoegt aan het moederbord.
Door de slechte ervaringen met de ssd's van OCZ met Jmicron controller durf ik het helemaal niet meer aan deze raid-controller te gebruiken.
Had ik maar de DS3r gekocht, met Intel Matrix storage controller.

Ik heb nog wel een Silicon Labs raid controllertje liggen, ik denk dezelfde kwaliteit als bv. een Promise controller.
Zou dat presteren met 2 Vertex's? Of zou het dezelfde kwaliteit zijn als Jmicron, en haal ik de performance dan alleen maar onderuit?

Indien voornamelijk de nog net betaalbare Areca kaarten interessant zijn, dan kies ik voor 1x Vertex, anders wordt het me te prijzig.

Als ik het goed begrepen heb moet ik in ieder geval de swapfile op de Raptor laten staan.

Nog een vraag: moet de lijst in de TS uitgebreider worden? Ik houd een website bij van SSD's (ja, en dan met bovenstaande basic vragen komen ;) ), dus ik wil wel een uitgebreide Excel sheet naar de topicstarter sturen?
Welke revisie van de Gigabyte P35-DS3 heb je? Alle drie de revisies ondersteunen SATA-schijven aan de JMicron-controller, maar alleen de revisies 2.1 en 2.0 ondersteunen RAID (1 en 0). De JMicron controller die op sommige SSD's zit heeft niets te maken met de controller op jouw moederbord. Dus dat de SSD-JMicron slecht presteert, zegt niets over de prestatie van de moederbordcontroller.

De "goedkopere" Areca lopen al snel tegen het limiet van hun processor, waardoor ze niet het maximale halen uit de SSD's. Ik zou jouw moederbord vervangen door 1 met een intel ICH9R of ICH10R (let op de toevoeging R voor RAID) en daar de SSD's op aansluiten. Als je dan een moederbord koopt met 2 16x of 8X PCI-E sloten, dan kun je nog altijd een op een later moment een losse Areca kopen (en je betaald niet veel extra voor een moederbord met 2 PCI-E sloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

_H_G_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:24:
[...]

Precies. Schijnbaar bevatte 1.10 helaas nog steeds bugs die vastlopers/corruptie kunnen veroorzaken.
Ik word een beetje nerveus nu van die verhalen over vertexen die zo crashen.
Ik heb er zelf afgelopen week een 120GB vertex ingebouwd en dat werkt heel lekker op windows 7

Deze draait echter wel op FW 1.10, misschien dat het toch heel verstandig is om naar
1.3 te flashen, of komen deze crashes in de 1.3 firmware ook nog voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_H_G_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:24:
[...]
Ik had de 1.30 firmware er al op staan. Plus de nieuwste BIOS update voor mijn Asus mobo. Maakt verder niet uit, het is toch maar een hobbymachientje. Als het weer misgaat zet ik gewoon een backup terug.

Iedereen bedankt voor jullie commentaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:13:
[...]

Welke revisie van de Gigabyte P35-DS3 heb je? Alle drie de revisies ondersteunen SATA-schijven aan de JMicron-controller, maar alleen de revisies 2.1 en 2.0 ondersteunen RAID (1 en 0). De JMicron controller die op sommige SSD's zit heeft niets te maken met de controller op jouw moederbord. Dus dat de SSD-JMicron slecht presteert, zegt niets over de prestatie van de moederbordcontroller.

De "goedkopere" Areca lopen al snel tegen het limiet van hun processor, waardoor ze niet het maximale halen uit de SSD's. Ik zou jouw moederbord vervangen door 1 met een intel ICH9R of ICH10R (let op de toevoeging R voor RAID) en daar de SSD's op aansluiten. Als je dan een moederbord koopt met 2 16x of 8X PCI-E sloten, dan kun je nog altijd een op een later moment een losse Areca kopen (en je betaald niet veel extra voor een moederbord met 2 PCI-E sloten).
Dat kan ik doen ja, hetzelfde moederbord met Raid. Weet alleen niet of ik de huidige installatie overkrijg dan, omdat ik dan een andere SATA driver nodig heb.

Daarnaast is het functionele verschil in performance misschien niet zo heel groot.
Ik was effe aan het kijken of ik ervaringen met opstarttijden kan vinden van een enkele en een gemirrorde Vertex setup, en hier wordt aangegeven dat het verschil niet zo heel groot is.
In dat geval kan ik beter volstaan met een enkele Vertex. Dat is ook gemakkelijker.

Kun je de Wiper tool ook schedulen trouwens? Ik laat elke nacht een backup lopen, en kan dan meteen ook trimmen als ik zou willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Anoniem: 252036 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:32:
[...]

Ik had de 1.30 firmware er al op staan. Plus de nieuwste BIOS update voor mijn Asus mobo. Maakt verder niet uit, het is toch maar een hobbymachientje. Als het weer misgaat zet ik gewoon een backup terug.

Iedereen bedankt voor jullie commentaar. :)
Ok, voorlopig dus geen Vertex hier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik heb ook een Vertex waar 1.10 op stond en nu 1.30 en nog geen een keer dat dat ding ineens raar ging doen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:00:
[...]
...

Kun je de Wiper tool ook schedulen trouwens? Ik laat elke nacht een backup lopen, en kan dan meteen ook trimmen als ik zou willen...
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57590
...
Al is elke nacht zwaar overdreven.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
maratropa schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:34:
[...]

Even afkloppen, maar ik heb 2 vetexen nu 2/3 maanden, in raid 0 en ik gebruik ze intensief als OS/applicatie disk met 0 problemen tot nu toe, fijn snel. 1.10 firmware geloof ik.

(En als reactie op die persoon boven, ik haal elke dag de stroom van alles af)
Natuurlijk, jij hebt goede ervaringen, das fijn voor je. Serieus. Het probleem blijft echter nog steeds dat er consistent probleemgevallen opduiken. Misschien ben jij over een maand wel aan de beurt :/. Snap je wat ik bedoel? Werken of betrouwbaar werken is een groot verschil. Als je dan de X25-M ernaast zet, ik kan de problemen met dataloss tot nu toe op 0 handen tellen.
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:49:
Ik zou lekke 1 60GB Vertex halen als ik jou was. 2x 30GB in RAID0 is leuk, maar waar heb je nu meer dan 100MB/s nodig in je dagelijkse apps? Bovendien moet je extra geld uitgeven als je fatsoenlijk RAID0 wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:47:
[...]

Natuurlijk, jij hebt goede ervaringen, das fijn voor je. Serieus. Het probleem blijft echter nog steeds dat er consistent probleemgevallen opduiken. Misschien ben jij over een maand wel aan de beurt :/. Snap je wat ik bedoel? Werken of betrouwbaar werken is een groot verschil. Als je dan de X25-M ernaast zet, ik kan de problemen met dataloss tot nu toe op 0 handen tellen.
Om hier effe op in te gaan:
Is het wanneer je mogelijke datacorruptie niet acceptabel vindt, totdat alle problemen met de Vertex (en evt. andere OCZ-modellen) opgelost zijn, dus beter om voor een X25-M te gaan?
Zo duur zijn die ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:52:
[...]

Is het wanneer je mogelijke datacorruptie niet acceptabel vindt, totdat alle problemen met de Vertex (en evt. andere OCZ-modellen) opgelost zijn, dus beter om voor een X25-M te gaan?
Zijn die problemen exclusief voor de Vertex of gelden die ook voor andere Indilinx Barefoot-SSD's? Het probleem lijkt mij in de firmware te zitten en aangezien de Vertex een aangepaste firmware van Indilinx gebruikt is het lastig te zeggen wie de fout maakt. Ik heb namelijk een SuperTalent 128 GB UltraDrive ME (FTM28GX25H) met dezelfde controller en hoop niet dezelfde problemen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:58:
[...]

Zijn die problemen exclusief voor de Vertex of gelden die ook voor andere Indilinx Barefoot-SSD's? Het probleem lijkt mij in de firmware te zitten en aangezien de Vertex een aangepaste firmware van Indilinx gebruikt is het lastig te zeggen wie de fout maakt. Ik heb namelijk een SuperTalent 128 GB UltraDrive ME (FTM28GX25H) met dezelfde controller en hoop niet dezelfde problemen te krijgen.
Interessant. Waar heb je die ssd vandaan? Op de Pricewatch staat alleen de 32GB.
Ik heb ze op mn site ook gelist, maar in Nederland vinden ze blijkbaar weinig aftrek.

Is er ergens een vergelijking van die Super Talent met de Vertex?
Weet je misschien zelf hoe de verschillen zich verhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29
Vanwege het naderende onweer vannacht heb ik mijn PC van het stroomnet losgekoppeld. Hij heeft de hele nacht stroomloos gestaan. (Asus P5Q-SE, Q6600, OCZ Vertex 60 GB).

[...]

Ik heb de stroom er vannacht ook af gehaald vanwege onweer. Vanmorgen deed ik de PC aan en toen werd 1 van de twee 60 GB Vertexen niet herkend. Vervolgens PC uitgezet en de stroom en SATA stekker opnieuw ingeplugd. Daarna wou ik de PC weer aanzetten maar dit lukte niet, pc deed niks. Toen stroom er even af en weer opnieuw op en nu draait ie weer perfect.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:04:
[...]

Interessant. Waar heb je die ssd vandaan? Op de Pricewatch staat alleen de 32GB.
Ik heb ze op mn site ook gelist, maar in Nederland vinden ze blijkbaar weinig aftrek.

Is er ergens een vergelijking van die Super Talent met de Vertex?
Weet je misschien zelf hoe de verschillen zich verhouden?
Ik heb hem uit Duitsland (hardwareversand.de) en heb voor de 128GB versie €310 voor betaald incl. porto. De Super Talent is iets langzamer met schrijven (volgens de specificatie 160 MB/s), terwijl de leessnelheden vergelijkbaar zijn. De belangrijkste reden om voor de Super Talent te gaan was dat deze dik €50 goedkoper was dan de 120GB Vertex (incl verzendkosten). Een aantal goede tests van deze SSD vind je op deze link. De Super Talent wordt daar ook een aantal keer vergelijken met een OCZ Vertex, een Intel X25-m en met andere SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

[...]
De Areca's hebben inderdaad een in raid bereikbare bovengrens, maar die is alleen voor sequentieel lezen van belang. Wat je in de praktijk merkt zijn de random reads/writes van kleine blokken data. Daar helpt een hardware controller zoals de Areca ontzettend bij, o.a. wegens de onboard cache. Zelf ben ik erg tevreden met mijn tweedehands 1220.
Voor booten van Windows maakt het allemaal naar mijn idee weinig uit wel/geen raid en wel/niet onboard, daar zit het wachten in andere zaken zoals het starten van de hardwarecontroller (grote factor). Bij het laden van levels in spellen merk je duidelijk wel dat het sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:16:
[...]

Ik heb hem uit Duitsland (hardwareversand.de) en heb voor de 128GB versie €310 voor betaald incl. porto. De Super Talent is iets langzamer met schrijven (volgens de specificatie 160 MB/s), terwijl de leessnelheden vergelijkbaar zijn. De belangrijkste reden om voor de Super Talent te gaan was dat deze dik €50 goedkoper was dan de 120GB Vertex (incl verzendkosten). Een aantal goede tests van deze SSD vind je op deze link. De Super Talent wordt daar ook een aantal keer vergelijken met een OCZ Vertex, een Intel X25-m en met andere SSD's.
Ik zie ze op o.a. eBay voor ca. 85% van de prijzen van de Vertex, maar ze zijn inderdaad ook iets trager.
Vermoedelijk zijn ze ongeveer net zo snel als de OCZ Agility serie.
Maar gezien de huidige problemen met de Vertex is het een goed alternatief.
Ik weet het in ieder geval nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:44:
[...]

Ik zie ze op o.a. eBay voor ca. 85% van de prijzen van de Vertex, maar ze zijn inderdaad ook iets trager.
Vermoedelijk zijn ze ongeveer net zo snel als de OCZ Agility serie.
Maar gezien de huidige problemen met de Vertex is het een goed alternatief.
Ik weet het in ieder geval nog steeds niet.
Volgens de specificaties zijn de Super Talens een stuk sneller dan de OCZ Agilities. Tevens wordt verwacht dat de Agilities 10% goedkoper zijn dan de Vertex en daarmee dus duurder dan de Super Talent.

OCZ Agility
30GB:lees 185 MB/s, schrijf 100 MB/s
60GB: lees 230 MB/s, schrijf 135 MB/s
120GB: lees 230 MB/s, schrijf 135 MB/s
Bron

Super Talent UltraDrive ME:
32GB: lees 230 MB/s, schrijf 160 MB/s
64GB: lees 230 MB/s, schrijf 180 MB/s
128GB: lees 260 MB/s, schrijf 195 MB/s
256GB: lees 260 MB/s, schrijf 200 MB/s
Bron (klik op Datasheet)

Overigens gaat Super Talent uit van 1000 MB per GB, waardoor een 64 GB Super Talent eigenlijk 60GB is en daarmee even veel data kan opslaan als een 60 GB Vertex.

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 16-06-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixel
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb mijn vertex-en nu geupdate naar versie 1.30.
Heb diverse vuile power downs gedaan en alles lijkt er nu op dat ze niet meer de firmware vernaggelen.
Ook kan je gelukkig de update van 1.10 naar 1.30 zonder data verlies doen.

Ik heb er ter test ook 120Gb vetrex in mijn Lenovo T500 gezet, met fedora 11.
Dat gaat lekker rap. Vanaf moment aanzetten tot een terminal starten in gnome duurt 16 sec!!
lees snelheden zijn ongeveer 225 mb/sec.
Schrijven gaat met een 185 mb/sec

[ Voor 3% gewijzigd door pixel op 18-06-2009 15:56 ]

brabrabrabra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
bverstee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:52:
[...]

Als je 100% zekerheid wilt dan zou ik nu voor de X25-M gaan inderdaad. Of een recente Samsung-based SSD zoals de Corsair P256 series.
LuukNouwen schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:58:
Ik heb geen idee of de Vertex op het moment de enige onstabiele Barefoot SSD is, maar ik weet wel dat met firmware 1199 alle Barefoots dezelfde problemen hadden.
Ik betwijfel ook nog steeds of OCZ een custom firmware heeft tov. de andere fabrikanten, of dat het alleen een serienummer-check is. OCZ doet iig geen eigen ontwikkeling aan de firmware, dat besteden ze allemaal uit aan Indilinx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
P5ycho schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:58:
[...]
Ik heb geen idee of de Vertex op het moment de enige onstabiele Barefoot SSD is, maar ik weet wel dat met firmware 1199 alle Barefoots dezelfde problemen hadden.
Ik betwijfel ook nog steeds of OCZ een custom firmware heeft tov. de andere fabrikanten, of dat het alleen een serienummer-check is. OCZ doet iig geen eigen ontwikkeling aan de firmware, dat besteden ze allemaal uit aan Indilinx.
Volgens mij past OCZ de firmware wel aan. De firmware V1.30 was al 2 of 3 weken uit voordat OCZ ermee kwam. Dat lijkt mij erg veel tijd om alleen een serienummer check in te bouwen. Tevens gaf Tony van OCZ aan dat er specifieke Vertex-problemen met de firmware waren, wat onwaarschijnlijk is als ze de firmware alleen overnemen en niet aanpassen. Helaas heb ik geen link naar het juiste topic op het OCZ-forum hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Milmoor schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:40:
[...]
Voor booten van Windows maakt het allemaal naar mijn idee weinig uit wel/geen raid en wel/niet onboard, daar zit het wachten in andere zaken zoals het starten van de hardwarecontroller (grote factor). Bij het laden van levels in spellen merk je duidelijk wel dat het sneller is.
Waar je het verschil van de cache ook erg goed merkt zijn situaties waarin Windows of andere programma's updates aan het installeren zijn in de achtergrond. Ik merk hier weinig van op een systeem met een Areca en ssd's, terwijl kale harde schijven dan op hun knieën gedwongen worden.

Booten duurt langer omdat het opstarten van de I/O processor op alle kaarten met een Intel IOP erg lang duurt. Met een Areca ARC-1200 heb je dit probleem niet maar die heeft slechts twee poorten en een maximale doorvoer van 205MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56
Ik heb nu een Areca 1261ML (Die ik weer in de verkoop heb) waar het booten met 2 intels en 8 samsungs van alleen de areca al zon 2 - 4 minuten duurt bij een cold boot, bij restart zon anderhalve minuut.

bij mijn Highpoint 3520, ook met intel iop duurt het coldbooten en restarten zon 10 seconden.

Daarom wordt mijn volgende controller ook een highpoint 3560.

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Bah, ik wilde wat benchmarks plaatsen van mijn Super Talent. Echter heb ik mijn PC verkocht en heb ik op het moment alleen mijn HTPC en Macbook. Dus ik vrolijk testen op mijn HTPC. Echter is dat een MODT-systeem met een 945GT-chipset. Ideaal als HTPC, maar doordat de Intel ICH7-controller maar 1,5Gb/s aankan is mijn SSD sneller dan de SATA-controller. Niet echt handig om te benchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Nu online

RvV

Bahbah, mijn 1199 was vanavond overleden. :'( Ik kreeg een windows een melding dat er een ernstige fout was gevonden en dat hij na 1 minuut ging rebooten. Ik had zoiets van, "rare melding, we zien wel" en na de reboot was het uit met de pret. Eerst een upgrade naar 1275 gedaan en nu zit ik op 1.30. Al met al toch een beetje jammer... Het voordeel van kleine SSD's is dat je ook niet zo veel data kunt verliezen tov een 1TB schijf. :p
Weet iemand trouwens hoe je die levensduur kunt checken? Dat zou toch in 1.30 moeten zitten?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
De bug in firmware 1199 was bekend en is een tikkende tijdbom die vroeg of laat problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@RvV
OCZ zegt dat Crystaldiskinfo de levenduur kan "schatten"
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57898

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

[...]
Nee, dat is zo, maar er zijn al heel wat opmerkingen over de JMicron controller op o.a. de Gigabyte borden geweest, en dat die dus slecht presteert.

Ondanks dat zou het natuurlijk gewoon als precedent interessant zijn om 2 ssd's te testen aan zo'n simpele controller. Kijken wat ie doet.

Maar goed, ik heb ze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik heb hier dus al een paar keer gelezen dat een power-cord-remove problemen kan geven met een Vertex.. Iedereen die een nieuwe Vertex heeft zou dit even kunnen testen. Schijnbaar pc-uit geen probleem, maar power eraf wel kans op problemen? Dit is volgens mij 2x voorgekomen hier voor zover ik me kan herinneren..?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Nu online

RvV

Oke, dankjewel, ga ik vanavond even testen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 11:48
DaOverclocker schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 08:54:
Ik heb hier dus al een paar keer gelezen dat een power-cord-remove problemen kan geven met een Vertex.. Iedereen die een nieuwe Vertex heeft zou dit even kunnen testen. Schijnbaar pc-uit geen probleem, maar power eraf wel kans op problemen? Dit is volgens mij 2x voorgekomen hier voor zover ik me kan herinneren..?
Uit officiële change log:
"Power off recovery had bug in certain circumstances"

Zal er wat mee te maken hebben. Al heeft Btree het blijkbaar ook met 1.30 gehad :|

Edit: ik denk dat recovery het oplossen betreft van corruptie door onverwacht spanningsverlies of spanning buiten specificatie. Al ben ik niet zo bekend in de wondere wereld van cache (of is het alleen een read cache in een vertex).

[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 17-06-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

_H_G_ schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:22:
[...]

Uit officiële change log:
"Power off recovery had bug in certain circumstances"

Zal er wat mee te maken hebben. Al heeft Btree het blijkbaar ook met 1.30 gehad :|

Edit: ik denk dat recovery het oplossen betreft van corruptie door onverwacht spanningsverlies of spanning buiten specificatie. Al ben ik niet zo bekend in de wondere wereld van cache (of is het alleen een read cache in een vertex).
Misschien moet OCZ de Vertex updaten met een kleine condensator of accu die de ssd lang genoeg van stroom voorziet zodat die de cache kan wegschrijven...
Maar we zijn nou niet aan het wachten op nog een nieuwe OCZ serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bverstee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:51:
Misschien moet OCZ de Vertex updaten met een kleine condensator of accu die de ssd lang genoeg van stroom voorziet zodat die de cache kan wegschrijven...
Ik heb een review gezien waarin stond dat zoiets ook aanwezig is bij de Vertex :)

Van de 4 Vertexen die ik heb wordt er ook 1 af en toe niet herkend, maar 1 of 2 keer RESET knop induwen verhelpt het meestal + 9 van de 10 keer heb ik dit probleem niet dus ik wacht rustig tot het beestje helemaal dood is of de garantie bijna voorbij is :Y)

Oh en ehh had ik al gezegd dat het belachelijk snel is :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

nero355 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:51:
[...]

Ik heb een review gezien waarin stond dat zoiets ook aanwezig is bij de Vertex :)

Van de 4 Vertexen die ik heb wordt er ook 1 af en toe niet herkend, maar 1 of 2 keer RESET knop induwen verhelpt het meestal + 9 van de 10 keer heb ik dit probleem niet dus ik wacht rustig tot het beestje helemaal dood is of de garantie bijna voorbij is :Y)

Oh en ehh had ik al gezegd dat het belachelijk snel is :+
Kun je eens een filmpje schieten en op YouTube zetten?
Draait die bak Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bverstee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:56:
Kun je eens een filmpje schieten en op YouTube zetten?
Draait die bak Windows?
Zit er niet in helaas. Ben wel soort van bezig met een Review achtig iets. Dit roep ik echter al een week of 8 :+
Mocht ik de zin en tijd vinden zie je hem wel verschijnen @ Productreviews ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik ben sinds vorige week dan ook in het bezit van een Intel X25-M 80GB SSD. Ik heb hier zeker geen spijt van, misschien iets duurder, maar als ik zo hier en daar de problemen van OCZ lees ben ik blij dat ik voor de Intel ben gegaan.
Ik zie in het overzicht van de SSD modellen bij de intel X25-M modellen staan dat er geen cache aanwezig is. Ik kwam zomaar dit filmpje op youtube tegen, http://www.youtube.com/watch?v=JsIHsr0bxEg , en hier laten ze een chip zien waarvan gezegt wordt dat het 64 MB cache is. Als je het filmpje op 50 seconden op stop zet zie je een Samsung K4S281632K-UC60 chip. Als je hierop googled en dan op de Samsung site terecht komt is het een SDRAM chip, http://www.samsung.com/gl...id=122&partnum=K4S281632K .
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Intel SSD's geen cache gebruikt en dat het meer een OCZ iets was, grotendeels om wat performance dips te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Rudie_V schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:09:
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Intel SSD's geen cache gebruikt en dat het meer een OCZ iets was, grotendeels om wat performance dips te verbergen.
De aanwezigheid van een geheugenchip betekent niet automatisch dat deze ook gebruikt wordt voor cache :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nu een Patriot Warp V2 32GB in gebruik als OS schijf. Eerst had ik Windows 7 geïnstalleerd, maar die gaf een BSOD tijdens het berekenen van de performance index. Iets met de videokaart(driver). Erna kon ik geen enkel item meer aanklikken zonder een fatal error te krijgen :/ Einde Windows 7 dus...

Nu staat er weer Windows XP Home op. Aangezien deze SSD de beruchte Jmicron 602B controller heeft, heb ik een aantal tweaks uitgevoerd:
• Formatteren met diskpart
• Prefetch uitschakelen
• Indexeren uitschakelen
• Browsercache op een HDD
• Wisselbestand op een HDD
• Slaapstand uitschakelen
• Systeemherstel uitschakelen

Het opstarten van Windows is razendsnel! Ook Firefox en andere programma's starten zeer snel op. Tijdens het installeren van programma's merk je wel dat andere programma's die op de SSD staan soms iets minder responsief zijn, maar echt lang heb ik nog niet moeten wachten. Tijdens normaal gebruik nog geen stotters gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08-2024
Kanarie schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:16:
[...]
De aanwezigheid van een geheugenchip betekent niet automatisch dat deze ook gebruikt wordt voor cache :)
Het is SDRAM, vluchtig, dus veel andere doeleinden dan caching zie ik niet in. En voor de fun een extra chip toevoegen doen ze ook niet.
Als je deze bekijkt: http://www.samsung.com/gl..._product_guide_nov_07.pdf
Dan zouden de eerst 2 cijfers na K4SXX het aantal Mb aangeven. 28 zou voor 128 Mb zijn, dus 16MB moeten inhouden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wilde mijn Vertex eens op AHCI proberen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Dagenlang gezocht, want een XP die op IDE is geinstalleerd krijg je niet zomaar op AHCI. Je moet een repair install draaien, F6 indrukken als de CD opstart, en de AHCI driver van floppy laden. De installatieprocedure voor XP met third-party drivers wijst zich vanzelf. Gewoon op F6 drukken als de Windows installer iets over F6 roept.

Mijn probleem was dat ik geen AHCI driver kon vinden voor de Intel ICH10R die op mijn Asus P5Q-SE zit. Uiteindelijk toch gevonden. Misschien kan dit andere ICH10R-gebruikers helpen.

Google naar "STOR_allOS_8.7.0.1007_PV.exe" en je vindt 'm. De installer weigert te draaien op mijn systeem. Daarom de -a parameter meegeven als je hem opstart. Hij extract de drivers dan (op XP) naar C:\Program Files\Intel\. Daarvandaan de losse drivers op een floppy zetten en via F6 met Windows mee installeren. In mijn geval kon ik uit een keuzelijst (die kort na F6 komt) gewoon de ICH10R kiezen.

Of je er iets mee opschiet? Volgens mij wel. Naar mijn gevoel reageert Windows met AHCI soepeler en sneller, net alsof hij meer 'lucht' heeft. Waarom? NCQ? Ik vond een bevestiging van mijn gevoel op http://komku.blogspot.com/2007/10/why-ahci.html

HD tune geeft dezelfde waarden als met IDE, benchmarks tonen niet aan dat hij sneller is. Maar hij kan meer dingen tegelijk op disk doen, wat niet de disk, maar Windows sneller maakt. Geldt trouwens ook voor gewone HDD's die NCQ ondersteunen.

Bovendien kunnen Speedfan en CrystalDiskInfo nog steeds de SMART waarden uitlezen, wat erg belangrijk is voor een kersverse Vertex gebruiker. Vooral natuurlijk de parameters D0 en D1 :)

Ik draai door op AHCI want ik zie alleen maar voordelen, geen nadelen. En als je wilt flashen dan kan je zonodig gewoon de controller in de BIOS tijdelijk op IDE zetten.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij haalt NCQ 0,0 uit op een SSD :? Zelfs op harde schijven die gebruikt worden in desktops is het nut niet helemaal bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
In princiepe is AHCI niet slechter. IDE heeft veel legacy-crap, AHCI is nieuwer en ondersteunt allerlei SATA-features zoals hotplugging. Sommige moederborden hebben ook een 100MB/sec limiet tenzij je in AHCI-mode draait.

That said, NCQ is volledig nutteloos voor een SSD. SSD's ondersteunen het als gevolg ook niet.

NCQ werkt door simpelweg de gegevens in de goede volgorde te zetten zodat de hardeschijf koppen zo weinig mogelijk heen en weer moeten. Bij een SSD is random read ongelovelijk snel dus daar hoeft het niet. Niet dat het veel uitmaakt in de praktijk, als NCQ niet ondersteunt wordt, wordt het niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 12:47
Rudie_V schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:19:
[...]

Het is SDRAM, vluchtig, dus veel andere doeleinden dan caching zie ik niet in. En voor de fun een extra chip toevoegen doen ze ook niet.
Als je deze bekijkt: http://www.samsung.com/gl..._product_guide_nov_07.pdf
Dan zouden de eerst 2 cijfers na K4SXX het aantal Mb aangeven. 28 zou voor 128 Mb zijn, dus 16MB moeten inhouden :S
Volgens mij staat de addressing table in dat ram bij de Intel. En tevens zou het wat kunnen doen bij write combining, maar of dat van toepassing is op de Intel weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Dutchmega schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:12:

That said, NCQ is volledig nutteloos voor een SSD. SSD's ondersteunen het als gevolg ook niet.
De X25-M ondersteunt wél NCQ en gebruikt het om de belasting van de tien channels zo optimaal mogelijk te houden. Ik kan me voorstellen dat het nogal lastig is om een tienkanaals controller goed op gang te houden als de host de commando's in seriële volgorde verstuurd. Hoe het precies werkt is me niet duidelijk. In IOMeter deed de X25-M juist bij een queue van een enkele gelijktijdige I/O de hoogste doorvoer in iops.

Het sdram wordt volgens AnandTech niet gebruikt voor het cachen van userdata, maar wordt het gebruikt 'om te bepalen waar de data moet worden weggeschreven' (dus adresmappings en dergelijke).

Ik heb vandaag overigens eindelijk één van mijn twee 30GB Vertexen in gebruik genomen in mijn Samsung NC10 netbookje. Hij zit er naakt in zonder behuizing om wat gewicht te besparen :) (dit exemplaar hadden we al opengemaakt voor de foto). Ondanks de matige prestaties van de Atom N270 is het prestatieverschil ten opzichte van de standaard 5400 toeren Hitachi Travelstar 5K320 goed te merken. Windows 7 booten gaat erg rap tot aan het loginscherm. Browsen in Firefox gaat een stuk rapper omdat (vermoedelijk) de browser cache niet telkens wordt opgehouden door de hoge toegangstijd van de harddisk. De snelheid waarmee hij terugkeert uit hibernate (2GB RAM) valt wel tegen. De nu bijna geruisloze werking van het systeem is een prettige bijkomstigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Femme schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:19:
[...]
Ik heb vandaag overigens eindelijk één van mijn twee 30GB Vertexen in gebruik genomen in mijn Samsung NC10 netbookje.
...
De snelheid waarmee hij terugkeert uit hibernate (2GB RAM) valt wel tegen. De nu bijna geruisloze werking van het systeem is een prettige bijkomstigheid.
Scheelt het hybernaten met de Vertex dan zo weinig t.p.v. de Hitachi?

[ Voor 34% gewijzigd door ByteDelight op 17-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Ik heb er niet met een stopwatch bij gezeten maar veel sneller vond ik het niet gaan op de Vertex. De is zeker niet het verschil dat je verwacht bij het vergelijken van de transferrates van beide drives. Een Vertex kan in theorie >200MB/s (maar we weten dat hij dat in de praktijk zelden haalt) en de Hitachi komt misschien aan 60MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Femme zou zo'n kingston V 64gb versie wat zijn voor een netbook? Ik begrijp dat het geen ster is uit je ervaring maar misschien is het toch een leuk relatief goedkoop ding voor een netbook?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 252036 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:15:
Ik wilde mijn Vertex eens op AHCI proberen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Dagenlang gezocht, want een XP die op IDE is geinstalleerd krijg je niet zomaar op AHCI. Je moet een repair install draaien, F6 indrukken als de CD opstart, en de AHCI driver van floppy laden. De installatieprocedure voor XP met third-party drivers wijst zich vanzelf. Gewoon op F6 drukken als de Windows installer iets over F6 roept.
:?

Ik weet niet hoe je bij die methode komt...
Maar zo kan het ook:
- AHCI-driver handmatig aangeven in apparaatbeheer bij de SATA-controller en die dan laten installeren;
- reboot, en dan gelijk de BIOS in om SATA-controller op AHCI in te stellen;
- klaar :).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
maratropa schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:09:
Femme zou zo'n kingston V 64gb versie wat zijn voor een netbook? Ik begrijp dat het geen ster is uit je ervaring maar misschien is het toch een leuk relatief goedkoop ding voor een netbook?
Het zou best werkbaar kunnen zijn als je de schrijfacties naar de drive zoveel mogelijk beperkt. De schrijfprestaties zijn in ieder geval niet geweldig. Hij presteert in ieder geval minder beroerd dan de ssd's met een JMicron-controller en gemiddelde responstijd verschil niet zoveel met die van een Hitachi Travelstar 7K200. De leesprestaties zullen uiteraard veel beter zijn dan van een harde schijf.

Zie vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
En nog een test van de Kingston V serie
http://www.tecchannel.de/..._v_series_flash_laufwerk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
In Duisland word de Samsung MMCRE64G5MXP-0VB aangeboden.
En dat ding is verassend snel in de benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://karinto2.mine.nu/blog/pu/MMCRE64G5MXP-0VB.JPG

Deze nieuwe MLC SSD van Samsung is er echt flink op voorruit gegaan tov. de vorige generatie.
Nu had samsung zowiezo al geen stotters, omdat ze cache gebruiken, maar meestal kon je maar schrijven met 80mb/s en lezen met zo'n 100mb/s, de nieuwe licht dat aanmerkelijk hoger!

Prijs:151 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
@duncanvdlinden: Heb je een linkje naar die shop?

Ik heb wel een eBay store kunnen vinden die deze Samsung SSD verkoopt voor 169 euro gratis verzonden: hier
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.