Ik ben sinds kort in het bezit van een Patriot Warp V2 32GB. Een SSD met de JMicron 602B controller dus. Deze wil ik gaan draaien naast een Samsung F1 1TB. Ik heb me al ingelezen in het optimaliseren van het OS voor deze types van SSD's, maar ik zit toch nog met een aantal vragen.
Allereerst ligt de keuze tussen Windows XP en 7. Momenteel gebruik ik naar alle tevredenheid nog XP. Vista heeft mij alleen maar kopzorgen bezorgd, dat is dus geen optie.
Naar wat ik gelezen heb zijn de algemene tweaks:
*Partitie uitlijnen
*AHCI biedt geen meerwaarde tegenover Legacy IDE?
*SSD niet helemaal vol laten staan
Voor XP:
*Prefetch uitschakelen
*Indexering uitschakelen
*Wisselbestand op HDD ipv SSD
*Browser caches op HDD ipv SSD
*Systeemherstel uitschakelen
*Slaapstand uitschakelen (tenzij dit bestand op de HDD kan staan?)
*Virusscanner op HDD installeren
*Windows updates handmatig downloaden
Windows 7 zou enkele optimalisaties voor SSD's kennen, maar daarvoor moet je SSD wel herkend worden. Ik geloof dat deze SSD's zich gewoon voordoen als HDD, waardoor het OS er niets mee kan. Bovendien ondersteunen ze het TRIM commando niet. Ik weet dan niet wat de meerwaarde is van Windows 7. Bovendien neemt dit OS waarschijnlijk meer schijfruimte in beslag, en 32GB is krap. Misschien kan iemand zijn licht hierover laten schijnen?
Hierbij nog de HDTune en ATTO screenshots van deze SSD als secundaire schijf. Zo kwam hij van de vorige eigenaar, dus ik weet niet of hij wel optimaal geformatteerd was.
[
Voor 16% gewijzigd door
Admiral Freebee op 07-06-2009 13:53
]