Misschien kan er beter een nieuw topic (Deel 4) gemaakt worden?
Als ik dat dan mag doen, dan houdt ik de TS ook up-to-date.
Dethroned heeft deel 1 gemaakt, salimrmaf deel 2 en DaCoTa deel 3.
Ik wil dan de huidige TS van deel 3 overnemen en in de loop van de tijd updaten.
Vooral de tabel met modellen is achterhaald, maar geloof mij: een volledige lijst wil je niet in de TS.
Misschien dat we een top 5 of top 10 kunnen maken van merken en series.
Maar hoe verzoek ik of dit topic dan gesloten mag worden en ik een Deel 4 mag beginnen?
Hier nog even een update van de tips met aanvulling over het alignen:
0. Maak je niet te druk! Voor gewoon gebruik voldoen de Vertex / Agility / Ultradrive ME en de Intel in één keer perfect. Je kunt een aantal zaken optimaliseren, maar als je dat niet doet is het nog steeds een enorme vooruitgang ten opzichte van conventionele harde schijven.
In dit topic zie je de uitzonderingen, het zoeken naar de maximale performance en het oplossen van de rare zaken en technische problemen. Met alle nieuwe hard- of software gaat er nou eenmaal een klein percentage fout. Soms vanwege andere componenten, soms vanwege bijzondere omstandigheden, soms vanwege de gebruiker.
1. Let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord; voor Intel chipsets is het beste: ssd op SATA 1, hdd op SATA3, dvd op SATA5.
Er is een drop in performance geconstateerd tijdens het opstarten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows) wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Tot nu toe alleen bevestigd op Intel chipsets (vaak met Intel Matrix Storage raid controller).
2. Gebruik bij de OCZ modellen eens in het half jaar de Wiper tool onder XP en Vista. Dit is in de toekomst wellicht niet meer nodig (TRIM), en nu al niet meer onder Windows7 (ingebouwde trim-fuctionaliteit).
Je kunt Wiper.exe ook schedulen zodat dit elke dag / nacht / week / maand plaatsvindt!
3. Laat 10% leeg bij de eerste keer partitioneren en kom daar nooit meer aan. Dit geeft de SSD wat ruimte om mee te "spelen" bij de automatische opruimroutines; dit lijkt voor alle ssd's te gelden.
4. Maak de partities aan met Windows 7, Vista of BootIT of volg een van de vele guides op internet. Dit mag gerust vanaf de installatie CD - je hoeft Vista dus niet geïnstalleerd te hebben of te installeren. Dit zorgt ervoor dat de partities aligned zijn t.o.v. de blokken.
Meer info over het alignen:
Als de partities niet aligned zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Als je
diskpart van Vista gebruikt hoef je nergens een alignment mee te geven; standaard doet ie braaf 1024KB. Alle volgende primaire partities zijn dan ook automatisch aligned. Een extended partitie is dan weer een probleem (omdat deze een 'index' van alle logische partities bevat dat je alignment weer verkloot), maar ook hier alignt
diskpart alle partities binnen de extended als het goed is ook default op multiples van 1024KB.
Let op! Als je een image van je ssd maakt en terugzet, verlies je de alignment! Als je een image van een partitie maakt verlies je de alignment niet.
Heb je geen Vista? Dan kun je ofwel een linux livecd booten en met fdisk aan de slag gaan, of je download de gratis Vista recovery image. Die laatste biedt je dus de mogelijkheid met de command prompt diskpart te starten, en alignt default op 1024KB, wat de meest compatible alignment is.
1024KB wordt door Microsoft aangeraden omdat je er in de meeste scenario's voordeel bij hebt, ook als je ssd's in raid gebruikt met stripesizes tot 1024KB.
5. Zet/laat de swapfile op de SSD als je daar de ruimte missen kan.
6. Zet de indexing op de SSD uit (in Vista of XP; Windows 7 detecteert zelf een ssd en optimaliseert de instellingen).
[
Voor 99% gewijzigd door
ByteDelight op 09-07-2009 15:37
]