Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 115.541 views

Onderwerpen

Alle 69 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-08 20:05
Probeer dit eens te installeren aval0ne: http://downloadmirror.int...R_allOS_8.7.0.1007_PV.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:19

DaOverclocker

Overclocker for life...

Tja de een verhoogd zijn prijzen, en de ander verlaagd ze!
Intel price drop: http://xtreview.com/addco...Intel-SSD-price-drop.html

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Friesland-computers heeft de prijs van de 60gb Vertex van 175 euro verhoogt naar 248 euro, toch een 40% er bovenop :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:05
Hey mooie post met chipset / snelheid is er gemaakt (had 2 dagen niet meer gekeken in dit topic).

Voor het verkoop van goederen kun je hier terecht: http://tweakers.net/aanbod/ het is niet de bedoeling dat je dit in een topic doet.

[ Voor 48% gewijzigd door _Dune_ op 22-04-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
Hier meer info over vertex prijzen: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55344

Volgens die Tony komt het door de NAND prijzen. Hoewel dat dan weer niet verklaard waarom intel zijn prijzen omlaag schroeft. De intel ssd's zijn/waren waarschijnlijk veel duurder dan de feitelijke productiekosten. Dan maakt de prijs van de onderdelen minder uit.

Hopelijk gaan ze snel de productie van NAND omhoog schroeven. Als de prijzen blijven stijgen blijft de 'echte' ssd revolutie nog wel even uit.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:21

scorpionv

This space for rent

ikke007 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:12:
Misschien nog een stukje voor de startpost.
Chipset snelheidslimiet
SSD schijven zijn in verhouding tot conventionele HHD's razend snel. Momenteel (Q1 2009) kan dit nog problemen opleveren, met name zodra je meerdere van deze snelheidsmonsters in RAID gaat draaien doordat de chipset waarop je SSD aangesloten zit deze snelheid niet aan kan (bottleneck). Voor zover bekend (bij mij) staan hieronder van enkele chipsets de ~maximale doorvoersnelheden. Het is immers zonde als je 4 Vertex schijven koopt (:9) en vervolgens maar 180MB/s haalt (:/).

...
Dit is een goed initiatief :)

De RocketRAID 35xx series doen volgens mij rond de 850 MB/s, dat heb ik ergens gezien.

Hier dus: http://www.xtremesystems....hp?p=3702443&postcount=57

In je tabel zou je er dus de Highpoint 35xx van kunnen maken, en te zien aan de bovenstaande link kunnen ze in ieder geval tot 850 MB/s.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
_H_G_ schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:35:
En je hardware, aval0ne? Had bijv. zelf problemen met de vertex in sata poort 4-6. Geen idee waarom, soms werd ie niet herkent (1-2 zat m'n raid en 3 was een single hd). Nu zit vertex in de eerste poort.

Welke driver probeer je te installeren. deze?
Ik heb zowat alle poorten geprobeerd, zelfs de niet Intel poorten. Ik heb een Gigabyte EX58-UD3R moederord en die heeft Intel ICH10R raid en Jmicron raid. Beide falen en gebruiken de MS driver

Ik gebruik inderdaad die driver van in je link
Waarom die precies? Er is een recentere verkrijgbaar nl 8.8.xxx. Heb die oudere niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:08:
[...]

Hint : Misschien heeft OCZ de inkoopsprijzen verhoogt. ;)
Winkels die voorraad daadwerkelijk op de planken hebben liggen doen het net zo goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 13:13:
[...]

Winkels die voorraad daadwerkelijk op de planken hebben liggen doen het net zo goed ;)
Logisch, als de prijs met 100 euro omlaag was gegaan hadden ze hun prijs ook moeten bijstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze moeten niks. Je kunt ook de lopende voorraad eerst wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Denk je dat nou echt? De huidige SSD klant is momenteel nog een echte tweaker, welke het liefst 5x per dag in de PW kijkt of dat de vertex alweer een euro goedkoper is geworden. :D (maar ik begrijp je teleurstelling wel hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke teleurstelling? Ik heb er eentje besteld uren voordat de prijs omhoog knalde ;)

Ik denk dat je de markt nogal overschat. Genoeg zakelijke gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

De latency in de startpost klopt nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:54:
Ik denk dat je de markt nogal overschat. Genoeg zakelijke gebruikers.
Zal je vies tegenvallen, zakelijke gebruikers gaan gewoon voor de betrouwbaarheid van de good-old harddisk al dan niet in een RAID config. Bewezen betrouwbaarheid, en dat zal een SSD de komende jaren nog moeten bewijzen.... :)

Overigens denk ik dat m'n baas me alle hoeken van de toko zou laten zien als ik een workstation of server zou bouwen met een produkt wat in 1 maand al 3 belangrijke firmware updates zou hebben gehad en 1 keer de voorpagina van t.net gehaald heeft met een of andere datacorruptie bug... Maar dat terzijde ;)

[ Voor 27% gewijzigd door stylezzz op 22-04-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik dus geheel met je oneens. Ik heb genoeg tech-advies gegeven in bedrijven voor de inkoop, en iets als een SSD maakt een laptop meer hufterproof. Dus dat is een groot pluspunt. Voor de capaciteit is het ook geen probleem want bijna alles gaat tegenwoordig via remote toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In ieder geval heb ik zo'n Intel X-25M 80gb van Friesland binnengekregen die ik voor 294 incl verzenden gekocht heb.
Hoop geld maar wat is dat ding klein! Echt bizar die 2.5" formfactor. Toch maar ff een adapter oid regelen! :)

Helaas nog wel oude firmware dus eerst maar ff flashen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
pingkiller schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:48:
Hier meer info over vertex prijzen: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55344

Volgens die Tony komt het door de NAND prijzen. Hoewel dat dan weer niet verklaard waarom intel zijn prijzen omlaag schroeft. De intel ssd's zijn/waren waarschijnlijk veel duurder dan de feitelijke productiekosten. Dan maakt de prijs van de onderdelen minder uit.

Hopelijk gaan ze snel de productie van NAND omhoog schroeven. Als de prijzen blijven stijgen blijft de 'echte' ssd revolutie nog wel even uit.
Ik las ook ergens dat Apple 100 miljoen 8gbit en 16gbit NAND chips bij Samsung heeft besteld. Dat zou natuurlijk ook kunnen verklaren waarom de prijzen omhoog gaan, aangezien veel SSD's Samsung geheugen bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Heb voor de zekerheid nog snel een Intel X25M 80GB besteld voor deze ook in prijs gaan stijgen. Deze zal hopelijk probleemloos werken met de ICH10R controller.
De vertex kan dan de deur uit, destijds gekocht aan 178 euro dus kan er nog winst uithalen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je NU een Vertex 60GB overweegt voor ~250 euro kun je idd beter voor iets meer de Intel-M nemen. Maar kun je 'm nog voor de oude prijs krijgen dan vind ik het prijsverschil wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:35:
Als je NU een Vertex 60GB overweegt voor ~250 euro kun je idd beter voor iets meer de Intel-M nemen. Maar kun je 'm nog voor de oude prijs krijgen dan vind ik het prijsverschil wel genoeg.
Mijn idee, de intel presteert ook nog net een stukje beter. 80GB is een mooie grootte voor een OS-schijf, en kost nu nog iets van 320-350 euro. Als je dan toch geld uitgeeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 21:33
Ik zie op Ebay wel wat interessante 128GB Samsung ssd's staan. Ze zijn wel 1.8" en qua doorvoersnelheden minder snel als een vertex, maar toch zeker interessant voor degene die wat meer ruimte snel beschikbaar wil hebben. Ik heb nu toch al weer een tijdje een 64GB Samsung in m'n macbook zitten naar volle tevredenheid, dus dacht dat jullie misschien wel geinteresseerd waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij FC is het dus 280. Nog wel .. En dan is de stap van 240 - 250 naar 280 een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:35:
Intel X25M 80GB huidige prijs: 270 euro = 3.4 euro per GB
Vertex 60 GB oude prijs: 180 euro = 3 euro per GB
Vertex 60 GB nieuwe prijs 240 euro = 4 euro per GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Als ik de flash prijzen bekijk zie ik trouwens ook niet echt een reden waarom dat de vertex met 30-40% de lucht in moet btw. Denk dat ze er bij OCZ achter zijn gekomen dat volgende maand het vakantiegeld nog uitbetaald moet gaan worden ;)

Een kingston flash stickje is niet of nauwelijks duurder geworden deze weken, ook de andere SSD series van OCZ varieren amper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe flashen mensen een Vertex eigenlijk? De 2 pinnetjes voor de jumper zitten volgens mij dichter bij elkaar dan die van een mobo of videokaart?

Propje zilverfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Ze hebben gewoon door dat ze eindelijk een potentiele winnaar hebben, nadat wij de beta test gedaan hebben.

HlpDsk: als het maar fatsoenlijk contact maakt. alufolie will do just fine.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 22-04-2009 16:25 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:19:
Hoe flashen mensen een Vertex eigenlijk? De 2 pinnetjes voor de jumper zitten volgens mij dichter bij elkaar dan die van een mobo of videokaart?

Propje zilverfolie?
Gewoon de juiste maat jumper er op en gaan. Of de bootable flash CD downloaden, schijn je helemaal geen jumper nodig te hebben. Heb zelf wel jumper gebruikt, daarna staat er in je Bios geen Vertex meer maar een geheel andere naam (Yatapdong). Als die naam er staat weet je dat de jumper goed is. Had ook eerst een iets te grote jumper er op zitten.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:19:
Ik heb gewoon een (normaal formaat) jumper van een moederbord gehaald, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hoe tegenstrijdig, Intel verlaagt en de Indilinx worden duurder.

Komt waarschijnlijk omdat OCZ Samsung flashchips gebruikt en Apple er een paar miljoen pas besteld heeft ?
Intel maakt zelf flashchip en heeft hierdoor misschien geen last.
(en Intel is bezig zijn flashchips op een kleiner productieprocess te zetten, dus misschien binnenkort weer omlaag :9~ )

Friesland Computers bied de Intel nu aan voor 269€ _/-\o_
Eerst ging mijn voorkeur uit naar 1 of 2 OCZ Vertex 60GB's, maar met deze prijs kan je beter de Intel nemen.

EDIT
Wacht eens even, ik weet misschien waarom dat FC zo goedkoop is t.o.v. andere winkels, ze geven maar 1 jaar garantie erop terwijl alle andere 3 jaar geven :(
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=2915

En weer een aantal nieuwtjes in SSD land :)

OCZ Z-Drive PCI Express duikt op in Canadese winkel, de 1TB kost 3900 Canadese dollar = 2450 €
http://www.canadacomputer...pd&pid=023228&cid=990.545

[ Voor 30% gewijzigd door abusimbal op 22-04-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kunnen ze wel doen maar redelijkerwijs mag je van een schijf verwachten dat ie langer dan een jaar meegaat dus zal ook FC daar langer dan een jaar garantie op moeten geven. en je hebt 'm bij FC gekocht dan, niet bij OCZ zelf, dus ook de garantieafhandeling is voor hun rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik neem aan dat jij toch enigsinds bekend bent met de shopsurvey historie van FC hlpdsk, wishfull thinking.... ;)

(Overigens is dat denk ik niet DE reden waarom dat FC de intel X25-M zo goedkoop aanbied)

[ Voor 29% gewijzigd door stylezzz op 22-04-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Femme schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:26:
[...]

Ik heb gewoon een (normaal formaat) jumper van een moederbord gehaald, werkt prima.
Nou, dat probeerde ik ook maar dat zou echt de pinnetjes forceren. Als je niet doorduwd krijg je dat de jumper er af kan schuiven. Druk je wél door, dan krijg ik echt sterk het idee dat er iets kapot gaat. Misschien verschillende versies? Je kan trouwens ook een stukje metaal tusen de jumper en de printplaat duwen (een klein ringetje, 1 cent oid)

Overigens kan je ook flashen van 1275 naar 1370 (1.1) zonder de jumper. Je gebruikt dan de FreeDOS image die op het forum van OCZ staat. Even fikken op CD of op een USB stick zetten, rebooten, en klaar is clara. Er wordt ook aangegeven dat de data mogelijk behouden wordt, zonder garanties, that is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruudjah op 22-04-2009 19:04 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
dominator schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:02:
Ik neem aan dat jij toch enigsinds bekend bent met de shopsurvey historie van FC hlpdsk, wishfull thinking.... ;)

(Overigens is dat denk ik niet DE reden waarom dat FC de intel X25-M zo goedkoop aanbied)
Ja, die ken ik en nee dat zal niet de reden zijn.
BTW, kan je bij Intel zelf ook garantie claimen zoals bij een HDD fabrikant ?

De reden dat de Vertex duurder word is omdat Apple 100 miljoen Samsung NAND chips gekocht heeft en in de Vertex zitten ook Samsung.
Intel maakt zelf NAND chips.

@dominator
Ja, maar 1 jaar, daarom mijn vraag als je bij Intel ook kan aankloppen ben je altijd zeker ook als een shop failliet gaat en omdat Intel zelf 3 jaar geeft.

Topic op het OCZ zelf over de prijsstijgingen
http://www.ocztechnologyf...d.php?p=378080#post378080

[ Voor 34% gewijzigd door abusimbal op 22-04-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik bedoelde niet zijn reputatie, maar dat hij 1 jaar garantie geeft voor alle duidelijkheid... :)

Volgens mij kan je als consument niet direkt bij Intel terecht voor warranty issue's. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt is dat een winkel helemaal niet de garantie willekeurig op 1 jaar kan zetten. Een product heeft recht op garantie zolang de redelijke termijn dat het mee moet gaan niet is verlopen. En dat is vrijwel altijd meer dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Waarom zou een winkel maar 1 jaar geven terwijl de fabrikant zelf 3 jaar geeft ?
Ja, meestal altijd 1 jaar behalve bij accu's |:(

[ Voor 24% gewijzigd door abusimbal op 22-04-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm mijn Vertex heeft firmware 1370. Dat is 1.10 toch? Hoef dus niet te flashen?

De grap om mijn EZ-RAID controller te ontjumperen werkt trouwens prima. Heb nu de 4e ICH7R-poort er voor terug gekregen op de rechterpoort van de SIL :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etharion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:45
ikke007 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:12:
Misschien nog een stukje voor de startpost.
Chipset snelheidslimiet
SSD schijven zijn in verhouding tot conventionele HHD's razend snel. Momenteel (Q1 2009) kan dit nog problemen opleveren, met name zodra je meerdere van deze snelheidsmonsters in RAID gaat draaien doordat de chipset waarop je SSD aangesloten zit deze snelheid niet aan kan (bottleneck). Voor zover bekend (bij mij) staan hieronder van enkele chipsets de ~maximale doorvoersnelheden. Het is immers zonde als je 4 Vertex schijven koopt (:9) en vervolgens maar 180MB/s haalt (:/).

<knip>
Kanttekeningen
  • IOP348 chipset werkt slecht/niet i.c.m. de MTron SSD's (vanwege JMicron controller) (bron: Etharion)
  • IOP341/342/348 is in principe dezelfde chip: (bron: Etharion)
    • 341 single core raid stack
    • 342 dual core raid stack
    • 348 single core raid stack, 2nd core sas stack.
  • Dit zijn resultaten welke voornamelijk door Tweakers gebruikers zijn gerapporteerd. Indien je zelf een hogere snelheid hebt gehaald met de genoemde chipset kun je een PM sturen dan zal ik dit overzicht corrigeren.
Nog even een aanvulling de highpoint 3520 IOP341 draait op 800Mhz.
De hele ARC 1680 serie is IOP348, snelheid afhankelijk van het model. Zie: http://www.areca.com.tw/products/pcietosas1680series.htm

Dat de IOP348 niet goed samenwerkt met de mtron, heeft niets te maken met de jMicron ssd controller, Mtron heeft een eigen ssd controller.

Uit de mtron FAQ m.b.t. selectie van raid controllers:
1) Supporting 48-bit LBA should not be mandatory(Currently Mtron supports 28-bit LBA).
2) Command Queuing (TCQ, NCQ) function should not be mandatory.
3) It should not use Long Sector Feature (520B or 528B/sector).

Vermoedelijk voldoet de SAS stack op de IOP348 niet aan een van bovenstaande eissen. Intel levert de "code" voor de SAS stack, dus ongeacht merk/type raid controller komt het issue bij allemaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom met HDTach niet boven de 200MB/sec uit. En met HDTune 165MB/sec max.

Dat is met 1370 er op, nog geen partities oid aangemaakt zo rauw uit de doos aan de ICH7R in de Intel Storage Matrix.

Lijkt me wat weinig?

60GB Vertex 1370 dus. Write Back Cache aan.

Edit: wow .. als ik met ATTO-256 bench loopt de PC keihard vast bij de 1e read.
Reset haalt niks uit. Een cold cycle laat me weer booten. Opnieuw benchen = opnieuw freeze :X

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 11-09 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

200MB/s klinkt als de juiste orde grootte voor een enkele Vertex. Hoeveel had je verwacht?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaguar645 in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3"

Zelfde schijf 220MB/sec

Ik ben op zich wel tevreden met 200 MB/sec alleen heb ik nu dat mijn schijf keihard freezed als ik ATTO draai. Ik vind op het OCZ forum wel een soortgelijke threads maar die gaan allemaal over een Adaptec RAID-kaart en ik heb 'm gewoon op de ICH7R zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:33
Jaguar645 heeft hem wel ff op een ICH10R he ;)
Zie hier een lijstje met de limits van de controllers, ICH7R heeft misschien een max 200 MB/s?

(@ ikke007 --> lijstje updaten! :P)

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 22-04-2009 20:59 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even tussendoor .. heb ik nu 3 partities aligned?

Ik heb gedaan: 10/10/30 en 10 unpartitioned gelaten.
G:\>diskpar -i 1
---- Drive 1 Geometry Infomation ----
Cylinders = 7783
TracksPerCylinder = 255
SectorsPerTrack = 63
BytesPerSector = 512
DiskSize = 64017354240 (Bytes) = 61051 (MB)

---- Drive Partition 0 Infomation ----
StatringOffset = 1048576
PartitionLength = 10737418240
HiddenSectors = 2048
PartitionNumber = 1
PartitionType = 7
---- Drive Partition 1 Infomation ----
StatringOffset = 10738466816
PartitionLength = 10737739264
HiddenSectors = 20973568
PartitionNumber = 2
PartitionType = 7
---- Drive Partition 2 Infomation ----
StatringOffset = 21476206080
PartitionLength = 32210196480
HiddenSectors = 41945715
PartitionNumber = 3
PartitionType = 7

End of partition information. Total existing partitions: 3

G:\>
Ik heb de 1e partitie met diskpar gemaakt. Offset 2048 sectors en 10GB size.
Daarna met diskmanagement in XP32 nog een partitie van 10GB en een partitie van 30GB gemaakt. Allebei quick format NTFS met 4096 byte Allocation Unit Size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 14:12
Vandaag heb ik mijn 60 GB Vertex 1370 opgehaald en geprobeerd om deze te formatteren. Hierbij krijg ik helaas een foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
C:\>format E: /FS:NTFS /Q /V:SSD
Het type bestandssysteem is RAW.
Het nieuwe bestandssysteem is NTFS.

WAARSCHUWING:
ALLE GEGEVENS OP HET NIET-VERWISSELBARE
STATION E: ZULLEN WORDEN VERWIJDERD!
Wilt u doorgaan met formatteren (J/N)? j
Bezig met het snelformatteren van 61051 MB
Bezig met het maken van bestandssysteemstructuren.
Fout tijdens schrijven van partitietabel.

C:\>

Heeft iemand enig idee of hij gewoon kapot is of dat dit nog op een andere manier op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:03:

[...]

Daarna met diskmanagement in XP32 nog een partitie van 10GB en een partitie van 30GB gemaakt. Allebei quick format NTFS met 4096 byte Allocation Unit Size.
Je kan het snel genoeg testen. Zijn alle 3 de partities ongeveer even snel als je een File Benchmark doet met HD Tune?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

File Benchmark? Ik heb geen pro versie of zo :P

Maar ik zal het eens testen met wat file transfers zo los. Ik ben nu bezig met een restore van een array dus dat wordt straks of morgen.

Maar dat freezen in ATTO .. kan iemand daar nog wat zinnig over zeggen? Want dat zit me niet lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31

[...]

Helaas HlpDsK, zo te zien klopt je alignment niet helemaal.
Volgens deze guide zou de 'HiddenSectors' van de 1e partitie 128 moeten zijn, niet 2048.

Zie ook deze screenshot (schaamteloze hotlink trouwens, dus ik hoop dat die werkt :+ ):
Afbeeldingslocatie: http://members.dslextreme.com/users/ocz/images/Diskpar7.JPG

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een offset van 2048 sectors gekozen en niet van 128. Dit omdat dat 1024KB is bij 512B sectors.
Volgens de info die ik hier had gelezen is dat correct.

Mij gaat het er om of mijn 2e en 3e partitie ook correct aligned zijn.

Edit: ik heb net de file test gedaan. De performance is over de 3 partities wel ongeveer gelijk. Maar dan weet ik nog niet of dat aligned of niet is qua performance.

Ik had er meer van verwacht. Sowieso merk ik eerlijkgezegd niet veel van de snelheid.
Ik ben nog niks tegengekomen dat merkbaar sneller gaat.

Edit2: zo .. net een spel op de Vertex gezet. Spelen. Binnen 5 minuten keiharde freeze. Moest weer een cold cycle doen voordat de Vertex aanspreekbaar is. Zo is de lol er wel af.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Probeer hem eens uit op een andere computer. Gaat het daar ook fout: RMA, gaat het daar goed, dan wordt het zoeken wat er fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 23:15:
Ik had er meer van verwacht. Sowieso merk ik eerlijkgezegd niet veel van de snelheid.
Ik ben nog niks tegengekomen dat merkbaar sneller gaat.
Het werken met de desktop en kleine applicaties zou toch iets vlotter moeten aanvoelen? Of ging dat al redelijk 'instant' met je raptor (zelf nooit een gehad).

edit: en betreffende freeze. als je intel matrix storage manager gebruikt, niet vergeten driver te updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door _H_G_ op 23-04-2009 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

[...]

Heb je partities aangemaakt op de laatste 10GB van de schijf voordat je deze partities maakte, om te benchmarken? dan heb je kans dat die 10GB unpartitioned al beschreven zijn en is het effect van extra free pages weg.
Je 3e partitie is unaligned. Als je de starting sector deelt door 1024 dan kom je niet op een rond getal. XP houdt geen rekening met alignment bij het aanmaken van partities, je had ff diskpart moeten gebruiken (Vista recovery disc).

Zie ook: P5ycho in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3" over aligmnent
P5ycho in "[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2" en P5ycho in "[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2" over extra scratchspace

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 21:51
chipset snelheden tabel tot op deze post in dit topic bijgewerkt

[ Voor 5% gewijzigd door ikke007 op 23-04-2009 08:53 ]

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
ShadowLord schreef op woensdag 22 april 2009 @ 23:12:
[...]

Helaas HlpDsK, zo te zien klopt je alignment niet helemaal.
Volgens deze guide zou de 'HiddenSectors' van de 1e partitie 128 moeten zijn, niet 2048.

Zie ook deze screenshot (schaamteloze hotlink trouwens, dus ik hoop dat die werkt :+ ):
[afbeelding]
Offset kan je zelf kiezen, zolang deze maar gealigned is maakt het niet uit wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:47

WoutF

Hoofdredacteur
Iemand een idee hoe dit kan komen?
Afbeeldingslocatie: http://www.woutfunnekotter.nl/images/atto.JPG

Verse install, Vertex 60GB aan een ICH8R op AHCI mode. De snelheid is enigzins acceptabel, al heb ik hoger gezien, maar zijn de fluctuaties niet wat hoog voor een SSD?

Op het OCZ forum zag ik dat non member RAID aangeraden wordt. Weet iemand of ik dit om kan zetten zonder een reinstall? De intel driver + console app staan al geinstalleerd. Maar als ik RAID instel dan krijg ik een BSOD bij boot

[ Voor 32% gewijzigd door WoutF op 23-04-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op donderdag 23 april 2009 @ 07:50:
[...]

Het werken met de desktop en kleine applicaties zou toch iets vlotter moeten aanvoelen? Of ging dat al redelijk 'instant' met je raptor (zelf nooit een gehad).

edit: en betreffende freeze. als je intel matrix storage manager gebruikt, niet vergeten driver te updaten.
Er is geen nieuwere driver. Al gekeken. En ja de Raptors waren ook al snel.
Ik ga het vandaag even aankijken met wat tests nu in deze config van de schijven.
P5ycho schreef op donderdag 23 april 2009 @ 07:57:
[...]

Heb je partities aangemaakt op de laatste 10GB van de schijf voordat je deze partities maakte, om te benchmarken? dan heb je kans dat die 10GB unpartitioned al beschreven zijn en is het effect van extra free pages weg.
Ja even om te testen maar geen write tests gedaan.
Je 3e partitie is unaligned. Als je de starting sector deelt door 1024 dan kom je niet op een rond getal. XP houdt geen rekening met alignment bij het aanmaken van partities, je had ff diskpart moeten gebruiken (Vista recovery disc).
Diskpart heb ik wel maar ik kreeg er niet mee voor elkaar om meerdere partities te maken :?
Dus ik moet de 3e partitie verwijderen en hoe opnieuw aanmaken? :?

Trouwens ik heb vandaag de schijven anders op de controller geprikt. Nu doet de OCZ 40MB/sec meer en ik kan ook ATTO draaien zonder freeze. Echter heb ik wel dips in de leessnelheid naar een 160MB/sec voor een behoorlijk deel van de schijf. Ik snap dat dit kan door het beschrijven alleen waarom de leessnelheid daardoor inkakt .. onderhoud ja maar ook na herhaalderlijke leesbenches veranderd het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Wat bedoel je met: "de schijven anders op de controller geprikt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
WoutF schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:51:
[afbeelding]
Mijn gok: Je hebt Windows geinstalleerd op de schijf die je aan het testen bent?
Als er namelijk al data op de schijf staat zal deze langzamer werken op de plekker waar data staat. Ik heb dit zelf ook gezien met HDTune (met dezelfde controller maar in IDE mode).

Ik kan hiervoor 3 verklaringen bedenken.
1) HDTune kan gewoon niet zo goed om met bestaande data al zal die dan ook langzamer lezen...
2) Door het remappen van blokken moet hij redelijk 'at random' door de flash springen wat net wat langzamer is.
3) De Vertext 'speelt vals' en leest de data niet in als een sector als vrij/onbeschreven in de LBA tabel staat.

Ik acht nr. 3 trouwens het waarschijnlijkste. Het is zinloos om data te lezen die toch niet bestaat. Het is dan handiger om gewoon een leeg blok terug te geven. Dat zal de Indilinx dan ook hoogstwaarschijnlijk doen. De snelheid die je dan dus ziet is gelimiteerd door de SATA controller van je moederbord en de SATA controller in de Vertex. Deze heeft dan niets te maken met de leespreformance in 'real life'.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SurfHost schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:27:
Wat bedoel je met: "de schijven anders op de controller geprikt"?
OK korte uitleg:

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe. Die heeft een ICH7R controller.
Echter ook nog een JMicron en een SIL EZ-RAID controller.

Die JMicron raak ik niet aan. Die SIL echter heeft poort 2 opgesnoept van de ICH7R.
Die deelt ie in 2en en maakt daar een eigen hardware RAID-controller van.
Dat hoef ik niet echter, en ik heb online ontdekt dat als ik de jumpers voor die controller van het mobo haal, de rechterpoort van de EZ-RAID gewoon weer de 2e poort van de ICH7R wordt. Aldus geschiedde en inderdaad heb ik weer 4 poorten van de Intel tot mijn beschikking.

Gisteren had ik het zo zitten:

Poort 1: Raptor 150GB
Poort 2: Vertex 60GB
Poort 3: Raptor 150GB
Poort 4: Samsung 750GB

Die 2 Raptors vormen een RAID-0 array, en de Samsung is een 7200 rpm dataschijf.

Ik heb dat vanmorgen veranderd. Ik wilde de Vertex op het 1e kanaal van de Intel hebben omdat ik vermoedt dat de SIL wellicht toch tussenbeide komt op poort 2 en over de zeik gaat.

Nu zit het dus zo:

Poort 1: Vertex 60GB
Poort 2: Samsung 750GB
Poort 3: Raptor 150GB
Poort 4: Raptor 150GB

De Samsung dit keer op de ontjumperde SIL EZ-RAID / ICH7R Poort 2
Ik moet nog testen of die ook over de zeik gaat bij testen nu. Dan zou ik die hele poort maar gewoon moeten vergeten en er een PCI SATA-controllerkaartje in moeten frommelen voor die dataschijf.

Nu kan ik dus op de Vertex wel ATTO draaien en ik heb hogere leessnelheden. Echter wel met stukken veel lager.

Ik ga sowieso nog gewoon even proefdraaien en kijken of alles stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19
[afbeelding]

Verse install, Vertex 60GB aan een ICH8R op AHCI mode. De snelheid is enigzins acceptabel, al heb ik hoger gezien, maar zijn de fluctuaties niet wat hoog voor een SSD?

Op het OCZ forum zag ik dat non member RAID aangeraden wordt. Weet iemand of ik dit om kan zetten zonder een reinstall? De intel driver + console app staan al geinstalleerd. Maar als ik RAID instel dan krijg ik een BSOD bij boot
Ergens eerder in dit topic (deel 1 denk ik) staat dat dit komt door je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens nu een bijkomend probleem. Namelijk dat mijn array nu ineens niet meer wil lezen dan 60MB/sec. Niet met HDTune, HDTach, of Atto. Schrijven gaat wel gewoon met 150+ MB/sec.

Het enige dat is veranderd is dat ik de volgorde van de schijven op de controller heb veranderd. Volume Write Back Cache en Disk Write Back Cache en zo staat aan in de Intel Storage Matrix en Device Manager voor alle schijven.

Edit: wat een puzzel. Volume Cache uit en aan, Disk Cache uit en aan. Dan weer langzaam, nu dan weer snel. 160MB/sec read en write over de hele linie. Maar af en toe ineens niet. WTF.

Maar goed dit topic gaat over SSD's dus daar hou ik me wel even apart mee bezig.

De problemen van de SSD lijkt iig aan de controller te liggen want nu ik de Samsung aan de SIL controller heb gehangen bevriest DIE als ik ATTO draai.

Dat is mijn dataschijf dus als die ook freezed met gewone filetransfers dan is het snel afgelopen voor die poort :r

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SurfHost schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:05:
Ik heb deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier te bestellen zonder merkje.
Hier te bestellen als Chieftec.
Hier te bestellen als Addonics.
Allemaal exact hetzelfde alleen een ander labeltje. (type: T2BV11 / SNT-1042SS / ST-1042SS / AE4RCS25NSA)

Leuk detail: als je de jumper eraf haalt zijn de twee 40mm fans uit :)
Dat is niet GoT waardig hé : Ik heb de fans losgeschroefd en gelijk maar effe de hele behuizing losgehaald :+

Ook zonder dit getweak werkten de Activiteit Indicatie LED's niet : Heb jij dit ook ??

Verder een paar tips :

- Ook al heb je de juiste Firmware erop toch even een keer zelf Flashen voor maximale snelheid ;)
- Mocht je wat "fluctuaties" zien dan kan je die gewoon als een MLC issue zien. Je SSD zal verder pefect draaien !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Heb hier precies hetzelfde, had dat ook niet verwacht van leesakties.

OS er op en wat spul, bij elkaar 32GB in gebruik, krijg je dit resultaat (precies waar data staat is de snelheid aan het fluctueren, op een "leeg" gedeelte is de snelheid maximaal):

(clickable)
Afbeeldingslocatie: http://pfeffernuss.com/stuff/ssdsmall.jpg
(cpu-gebruik komt door unrarren op de achtergrond en zo)

[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 23-04-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Hier zijn de Vertex EX te koop.
http://www.canadacomputer...rodList&cmd=pl&id=990.545

Om een idee van de prijs te weten.
De Vertex EX is 2,3 keer duurder dan de "gewone" Vertex.

En nog een mooie vondst en "experiment", iemand die 6 OCZ throttle eSATA USB key's in RAID0 geplaatst heeft _/-\o_

http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ook de Samsung dataschijf freezed steeds als ik files opvraag van de SIL-controller

Ik heb er maar een Sweex LX SATA kaartje ingehangen. Daar komt ie nu aan. Dan weer testen

Vwb de performance .. de Vertex presteert naar behoren, maar ik vind het echt zeer niet indrukwekkend. Ik merk echt amper wat. Apps starten niet eens sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:06:
Vwb de performance .. de Vertex presteert naar behoren, maar ik vind het echt zeer niet indrukwekkend. Ik merk echt amper wat. Apps starten niet eens sneller.
Mja, ik vind het dan weer zo'n beetje de beste aanschaf sinds jaren. Alles is echt rázendsnel. Klik, kláár. Echt een waanzinnig verschil met twee Raptors in Raid0. Waarbij waanzinnig ook twee seconden kan betekenen hè, alles is relatief natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff gezeik ook. Op die Sweex kaart verdomd de PC door te booten als er de Samsung aan hangt. Nu uit pure noodzaak 'm maar aan de JMicron gehangen. Nu dát weer testen.

Wbt de Vertex. Ik merk het niet. Echt niet. In de benchmarks doet ie wat van 'm wordt verwacht. Maar ik merk er geen donder van met het opstarten van bv. Photoshop, of dikke games. Browser, Windows Explorer, Mailclient .. wat dan ook. Gaat echt niet sneller dan op de Raptors. Niet merkbaar iig.

Ik had er hoge verwachtingen van maar ik merk er geen jota van. Wat doe ik fout dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:06:

Als je applicaties niet sneller opstarten is er toch echt wat mis met je systeem. Bij mij werd het opstarten van Windows niet heel veel sneller (ik ging overigens van XP naar Vista) maar inloggen, het starten van apps en dergelijke gaat wel veel sneller met vier Mtron Mobi's in raid 0 ten opzichte van vier Raptor WD1500ADFD's in raid 5 (aan een Areca ARC-1280, dus geen zielige setup die slecht presteert in raid 5).

Ook efficiënt is dat mijn dataschijfjes nu uit gaan als ik tijdje alleen aan het surfen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja wat moet er mis zijn dan? Ik zou niet weten hoe dat moet achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb niet alle reply's gelezen maar waarom wordt er steeds gepraat over wel of niet alligned partitie etc?
En als het echt nuttig zou zijn dan wil ik ook wel eens weten hoe je het aanmaakt.
Ik ben namelijk van plan om van het weekend me vista instal er naar toe te zetten en ik kan vooraf al partitie ervoor aanmaken.
Zat zelf te denken aan 30GB partitie voor OS en programma's 20GB voor muziek en belangrijke documenten.
En dan 10GB vrij laten zodat er voor het schrijven voldoende pages overblijft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
[snip]

[ Voor 95% gewijzigd door SpiceWorm op 23-04-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:34:
Pff gezeik ook. Op die Sweex kaart verdomd de PC door te booten als er de Samsung aan hangt. Nu uit pure noodzaak 'm maar aan de JMicron gehangen. Nu dát weer testen.

Wbt de Vertex. Ik merk het niet. Echt niet. In de benchmarks doet ie wat van 'm wordt verwacht. Maar ik merk er geen donder van met het opstarten van bv. Photoshop, of dikke games. Browser, Windows Explorer, Mailclient .. wat dan ook. Gaat echt niet sneller dan op de Raptors. Niet merkbaar iig.

Ik had er hoge verwachtingen van maar ik merk er geen jota van. Wat doe ik fout dan?
Ik vond het eerlijk gezegd vreemd dat je er een kreeg met de 1.10 firmware? Zat hij wel netjes in een dichte doos enzo? Anders misschien nog een keer flashen. En heb je een herinstall van Windows gedaan of heb je hem overgezet?

Photoshop CS4 (x64) is hier binnen 2 seconden gestart. En IE, FF en Word met de /q switch staan er instant.

Hier staat trouwens hoe je meerdere partitions met Diskpart moet alignen.

[ Voor 6% gewijzigd door SurfHost op 23-04-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja netjes in een sealed doosje. En het is een ghost van een bestaande installatie. Wel aligned vziw.

Herinstallen ga ik niet doen. Ja als Win7 uit is .. dan wel. Maar nu niet.

IE7 = meteen. Maar dat was met de Raptors ook.
Photoshop 7 = meteen opgestart maar dan een paar seconden nodig voor laden fonts en wat al niet meer. Maar ook dat is niet veel anders dan met de Raptors.

Met grote games merk ik dat het iets sneller laadt. Iets. Ipv 6 seconden duurt het nu 4 of zo voor in een level zit. En zo is het met alles eigenlijk. Soms ietswat merkbaar sneller maar niet floep floep. Of iig niet meer dan dat het voorheen al erg vlot was.

Maar goed ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 17:11
Heb inmiddels mijn 60GB Vertex enkele weken binnen. Alles loopt zeer vlot. Behalve datgene waar ik het meeste op gehoopt had.

Voorheen deed GTA4 (het meest brakke PC spel sinds heugenis) er bijna 2 minuten over om het level te laden. En nu hij op mijn Vertex is geïnstalleerd... nog steeds 2 minuten. De CPU staat te niksen, en de SSD ook. |:(

Maargoed, voor de rest prima tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
nero355 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:49:
[...]Ook zonder dit getweak werkten de Activiteit Indicatie LED's niet : Heb jij dit ook ??
Nope, mijn ledjes doen het perfect & synchroon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Hallo,

Ik heb een vraag ik ben een totale noob op SSD gebied.
Heb beide SSD topics doorgelezen maar toch heb ik enkele vragen.

Ik ben van plan on een 60GB OCZ Vertex II te kopen.
Wat moet ik doen om het optimaal werkend te krijgen?

1. Hoe installeer in de nieuwste firmware erop? Moet dit in windows of moet dit dmv van een flashtool van OCZ?
2. Ik las iets over dat je een bepaalde hoeveel ruimte open moest laten , anders zou de SSD te langzaam worden. Hoe groot moet deze ruimte zijn?
3. Wat is alignen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees aub het topic even door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:45
@ HlpDsK,

Dat is ook precies mijn ervaring. Twee Intel's X25-m raid 0 op ICH9R. In benchmarks snel: 500 MB/s lezen, maar in de praktijk, merk ik er niet heel veel van. Opstarten van het OS (XP) gaat niet echt sneller. Het werken in windows is misschien iets snappy-er, maar dat ervaar ik sowieso bij een nieuwe installatie.

Misschien ligt het er aan dat ik 2 raptors in raid 0 gewend was..

De stilte is trouwens wel heerlijk :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Gedaan maar ik snap het nog steeds niet dus vandaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bah ik heb net mijn 3e partitie weggemikt. Wil ik 'm opnieuw aanmaken met de correcte offset met diskpart, lijkt mijn diskpart heel het align commando niet te kennen. Sja XP en niet Vista.

Het offset commando kent ie ook niet. Of iig hij blijft zeggen:
DiskPart was unable to create the specified partition.
Ik heb er nu dus een OS op staan. Ik heb 2 partities die aligned zijn. Die kan ik niet zomaar wegmikken. Ik heb geen andere PC bij de hand.

Ik wil die 3e partitie dus alignen. Maar ik kan met diskpar geen partitie aanmaken zonder de voorgaande te vernietigen, en diskpart weigert een offset mee te nemen als parameter.

Ik heb het Vista Recovery Image gedownload en op CD gezet. Maar als ik daarvan boot dan piept mijn PC alleen maar als een doorgeslagen idioot en start niet door. Dus dát werkt ook al niet.

Hoe kom ik nou aan een versie van Diskpart die wél kan alignen? Of een andere manier om die 3e partitie goed aan te maken?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 21:50

rossinl

Audio/Videophile

SurfHost schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:19:
[...]
En IE, FF en Word met de /q switch staan er instant.
Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Klink interessant namelijk maar kon er op Google niets over vinden..
Alvast bedankt :)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
rossinl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 02:24:
[...]

Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Klink interessant namelijk maar kon er op Google niets over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 02:00:
Ik heb het Vista Recovery Image gedownload en op CD gezet. Maar als ik daarvan boot dan piept mijn PC alleen maar als een doorgeslagen idioot en start niet door. Dus dát werkt ook al niet.
Misschien moet je eens uitzoeken waarom alles niet werkt, want dat klinkt niet normaal imho. Je kan toch wel gewoon booten van een cd'tje, dat kunnen PC's al sinds het P200MMX era.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:26:
Ja netjes in een sealed doosje. En het is een ghost van een bestaande installatie. Wel aligned vziw.

Photoshop 7 = meteen opgestart maar dan een paar seconden nodig voor laden fonts en wat al niet meer. Maar ook dat is niet veel anders dan met de Raptors.

Met grote games merk ik dat het iets sneller laadt. Iets. Ipv 6 seconden duurt het nu 4 of zo voor in een level zit. En zo is het met alles eigenlijk. Soms ietswat merkbaar sneller maar niet floep floep. Of iig niet meer dan dat het voorheen al erg vlot was.

Ik heb 2 RAID 0 setups en 1 x RAID5 setup op mijn Areca 1222 controller. 2x Intel X-25, 2x vertex 60 gb en 4 x 1 TB Seagate. Qua opstarten en inladen van games is de Seagate by far superieur met inladen van games en applicaties. Cod5, Bf2, Photoshop, noem het maar op; zeker 70% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 02:00:
Bah ik heb net mijn 3e partitie weggemikt. Wil ik 'm opnieuw aanmaken met de correcte offset met diskpart, lijkt mijn diskpart heel het align commando niet te kennen. Sja XP en niet Vista.
Probeer het eens hiermee?

Weet niet of die ook onder XP werkt het is eigenlijk voor 2003. Daar staat iig wel hoe je meerdere partities kan alignen en er staat een nieuwere versie van Diskpart.
rossinl schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 02:24:
[...]
IE en FF staan er sowieso instant. Aan word kun je de /q switch meegegeven in de snelkoppeling dan heeft hij geen splashscreen en staat hij er ook instant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
n0elite schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 00:26:
Hallo,

Ik heb een vraag ik ben een totale noob op SSD gebied.
Heb beide SSD topics doorgelezen maar toch heb ik enkele vragen.

Ik ben van plan on een 60GB OCZ Vertex II te kopen.
Wat moet ik doen om het optimaal werkend te krijgen?

1. Hoe installeer in de nieuwste firmware erop? Moet dit in windows of moet dit dmv van een flashtool van OCZ?
2. Ik las iets over dat je een bepaalde hoeveel ruimte open moest laten , anders zou de SSD te langzaam worden. Hoe groot moet deze ruimte zijn?
3. Wat is alignen precies?
Begin alvast hiermee:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31775570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19

Je moet ook niet het onmogelijke verwachten. Als een grote game al in 6 seconden geladen was, dan had je al een snel opslagsysteem. Om er dan toch nog 50% vanaf te snoepen vind ik wel veel, maar absoluut is het maar 2 seconden.

Blijkbaar is nu de rest van je systeem de bottleneck. Een programma opstarten kost namelijk ook nog CPU cycles, het is niet alleen maar lezenlezenlezen. En dat is natuurlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DaCoTa schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:39:
Blijkbaar is nu de rest van je systeem de bottleneck. Een programma opstarten kost namelijk ook nog CPU cycles, het is niet alleen maar lezenlezenlezen. En dat is natuurlijk hetzelfde.
Dat heb ik nu een beetje ook. Sowieso werkten mijn Raptors altijd super snel en als je dan naar SSD gaat duurt het even voordat je door hebt dat alles echt sneller is geworden.
Wel heb ik het gevoel dat OCZ/Indilinx nog wat snelheid eruit zou kunnen halen door middel van optimalisaties in de Firmware :)

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het grootste verschil merkt als je van Single HDD naar Single of Meerdere SSD's gaat.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 19:47

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb nou bijna alle topics op het OCZ forum doorgenomen maar ik kom er niet uit. Wat is nou de beste manier om je Vertex aan te sluiten, IDE, nonmember RAID of AHCI? En de offsets? 64kb? 1024? 2048? Iedereen lijkt iets anders te zeggen

Zijn er zelf mensen die hier mee getest hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Heb hem zelf als nonmember-Raid op het moederbord zitten, 1024KB align en doet het prima. Alleen met flashen is het handiger/nodig om hem even op IDE te zetten in je Bios. ACHI is volgens dat forum de minst aan te raden optie. Heb alleen 64KB en 1024KB getest maar zat geen verschil in.

[ Voor 12% gewijzigd door Brad Pitt op 24-04-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

64KB is voor normale situaties net zo goed als 1024KB, maar geeft iets meer ruimte. Voor raids maakt het wel verschil, maar vraag mij niet naar de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Example of aligning by using 32 KB of I/O
Assume that you use the following command.
Diskpart Select disk 0
Create partition primary align=32 size=10000
Create partition primary align=32 size=10000
Create partition primary align=32 size=40000
Create partition primary align=32
In this case, all four partitions are correctly aligned to a 32-KB boundary. If you assume a 512-byte sector size, "align=XX" results in the following:
Align=32 (partition starting offset evenly divisible by 64 sectors)
Align=64 (partition starting offset evenly divisible by 128 sectors)
Align=128 (partition starting offset evenly divisible by 256 sectors)
Align=256 (partition starting offset evenly divisible by 512 sectors)
Align=512 (partition starting offset evenly divisible by 1024 sectors)
Align=1024 (partition starting offset evenly divisible by 2048 sectors)
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:46:
Misschien moet je eens uitzoeken waarom alles niet werkt, want dat klinkt niet normaal imho. Je kan toch wel gewoon booten van een cd'tje, dat kunnen PC's al sinds het P200MMX era.
Dat kan de mijne ook. Maar niet dát CDtje. En dat is ook meteen het 1e en enige CDtje die dat gedrag vertoont.
SurfHost schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 08:29:

Probeer het eens hiermee?

Weet niet of die ook onder XP werkt het is eigenlijk voor 2003. Daar staat iig wel hoe je meerdere partities kan alignen en er staat een nieuwere versie van Diskpart.
Die pagina ken ik. Maar daar staat geen nieuwere versie van Diskpart :?
Ik kan geen servicepack of hotfix voor 2003 op XP installeren natuurlijk ;)

Mss dat de Vista versie van Diskpart.exe het wel kan maar die kan ik ook niet zomaar downloaden.
DaCoTa schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:39:

Je moet ook niet het onmogelijke verwachten. Als een grote game al in 6 seconden geladen was, dan had je al een snel opslagsysteem. Om er dan toch nog 50% vanaf te snoepen vind ik wel veel, maar absoluut is het maar 2 seconden.

Van grote games verwacht ik ook niet zoveel winst. Maar wel van de respons van het OS e.d. Iets als Winamp starten duurt even lang als voorheen. Wat ik op filmpjes zie van Office e.d. floep meteen. Dat is hier niet. Of nouja dat is hier wel redelijk zo maar dat was het met de Raptors ook al. De overgang is maar nauwelijks waarneembaar. Ik heb niet een 'woei wat een verschil' gevoel. En dat is jammer.

Ik heb een C2D @ 3.3 GHz met 4GB RAM .. lijkt me niet dat dat nu zo'n grote bottleneck is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat ik vooral ook merk is dat een viruscanner toch weer iets van de "funk" van een SSD wegneemt, hoe licht ie ook is. (avast - alleen "standard shield")

Maar dat had ik ook al met normale HD's, zonder virusscanner liep alles net dat kleine beetje lekkerder..

[ Voor 50% gewijzigd door maratropa op 24-04-2009 14:23 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tkima
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 11:54

Vind dit toch een beetje een vreemd verhaal, je leest in dit topic eerst tientallen super enthousiaste reacties, van mensen die SSD's absoluut de beste upgrade sinds jaren van hun pc vinden, en nu komen er ook wat minder positieve reacties binnen zo te zien.

Heb zelf naar aanleiding van het enthousiasme een Intel X25-M besteld, ben heel erg benieuwd! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er zelf ook graag een verklaring voor hebben. Als er iets niet klopt wil ik dat rechtzetten.

Maar eerst Diskpart voor Vista zien te vinden. Of iig een tool waarmee ik onder XP die 3e partitie aligned kan aanmaken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ik haal straks toch nog maar 2 SSD's op.

Ik had laatst 2 Vertexen in RAID0, maar die dropten hard in performance na een tijdje. (Eerste Firmware) Het dropte vooral na het gebruik van Pinnacle 12.

Aangezien die nieuwe Intel Firmware er SUPER strak uitziet, haal ik straks maar 2 X25-M's.

Het is gewoon klote; als je 1x aan een SSD gewend bent, is al het andere traag. Ik heb nu 3 Seagate 7200.12's in RAID0 staan, maar man. Dit is zo traag als stront in een trechter als je het vergelijkt met SSD's. Booten gaat traag, tenminste het laatste stukje, als je echt HEEL erg multitasked, zoals ik ook fevent doe, zakt de performance ook in elkaar... Alles (het meeste) opent INSTANT met SSD's, internetpagina's laden VEEL sneller... Pfff.

Nee... Geen normale OS schijven meer voor mij.

SSD's FTW. :D _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Format-C op 24-04-2009 14:48 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:35:
Ik zou er zelf ook graag een verklaring voor hebben. Als er iets niet klopt wil ik dat rechtzetten.

Maar eerst Diskpart voor Vista zien te vinden. Of iig een tool waarmee ik onder XP die 3e partitie aligned kan aanmaken.
probeer eens een gewone install cd van Vista, die bevat dezelfde tools als de recovery disk alleen is niet gratis. Als die ook raar gaat piepen, dan weet ik ook niet precies hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:35:

Dit draai ik op XP :
https://kb.wisc.edu/images/group14/4556/diskpar.exe
http://download.microsoft.../en-us/diskpart_setup.exe

Die diskpar.exe kan je op dezelfde plek als diskpart.exe zetten. Ik geloof C:\Windows\System32\ of iets in die richting...

Alignen is trouwens niet verplicht van wat ik heb begrepen. Alleen maar mooi meegenomen dus ik draai nu stiekem zonder :+ Verder wat ik al eerder zei : Verwacht geen wonderen vergeleken met RAID 0 Raptors !! Gewoon een klein boostje erbij. Windows afsluiten gaat vooral sneller bijvoorbeeld.

Succes :)

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.