Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 115.520 views

Onderwerpen

Alle 69 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-08 14:49
Afbeeldingslocatie: http://pokerdatabase.nl/VertexScore.png

OCZ
Vertex
64Gb
Firmware 1275
Ich7 Sata???

Dit zijn mijn scores niet echt denderend maar vind opzich wel ok!

[ Voor 5% gewijzigd door jostefa op 19-04-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jostefa schreef op zondag 19 april 2009 @ 21:38:
[afbeelding]

OCZ
Vertex
64Gb
Firmware 1275
Ich7 Sata???

Mmm, da's nogal een verschil met wat zover ik weet gemiddeld 200 is voor een single disk Vertex 60GB ook al heb je waarschijnlijk een SATA1 controller:
( 200: zie onderstaande printscreen met een SB600 SATA controller
en in de review van krankknopers met een ICH10R SATA controller )

Afbeeldingslocatie: http://www.hoekstras.nl/images/HDTune%20Benchmark.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:35
Ik heb een 60GB OCZ Vertex aangesloten en Vista opnieuw geinstalleerd. Het loopt als een zonnetje, vreemd genoeg lopen spellen ineens een stuk beter kwa fps :9

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn writes sneller zijn dan mijn reads volgens de benchmark. Heb een Neo P45 moederbord met een Q9400 en 8GB mem, zou dit door caching kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:22
jostefa schreef op zondag 19 april 2009 @ 21:38:
[afbeelding]

OCZ
Vertex
64Gb
Firmware 1275
Ich7 Sata???

Je ICH7M controller doet maar SATA1. Maak je niet druk, merk je erg weinig van in de praktijk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Je ICH7M controller doet maar SATA1. Maak je niet druk, merk je erg weinig van in de praktijk.
Idd het belangrijkste is accestime }:O Naar mijn mening

[ Voor 5% gewijzigd door jostefa op 20-04-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
OCZ komt binnenkort ook met een Vertex EX, SLC based.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:12
P5ycho schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:46:
Bron
Fijn berichtje zeg. Geeft me niet veel hoop dat trim i.s.m. vista64 ooit nog fatsoenlijk gaat werken (enerzijds schuld leggen bij "M$", anderzijds verwijzen naar new-and-improved hardware).

Zwak ook om te zeggen dat intel "nog niet eens een wiper heeft". Zover ik begrijp werkt de nieuwe intel firmware retegoed? Beter iets non-TRIM wat werkt, dan iets braks.

Maar zonder TRIM (en vista64) werkt m'n vertex 60g nu 2 weken geweldig :) Wel een vastloper gehad, maar kwam doordat ik niet de laatste Intel Matrix Storage Manager driver had gedownload (de oude versie stuurde nog een LPM slaap commando wat de vertex niet slikte, denk ik. Heb toch 1.10 firmware). Eerste week alles aan gehad: indexing, dynamische swapfile, zelfs een keer gedefragged, en een paar keer gebenchmarked. Performance is wel iets gezakt, maar eerlijk gezegd merkt ik er niks van. Vista reageert nog retesnel. Voor de zekerheid die zaken wel uitgezet, vanwege de vista64 trim verhalen, en dan maar over een tijdje de ghost->flash->restore truuk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik heb het een en ander gelezen en een ssd leek me een prima upgrade voor mijn raptor. Echter nu hoor ik zojuist dat het mogelijk niet kan / gaat werken op een ouder moederbord ?? ik heb een k8vse de luxe van 2004 en moet inderdaad via of promise drivers laden bij de setup. Maar denk ik nu te simpel dat een ssd gewoon als HD gezien wordt bij een install / image terugzetten en klaar? Volgens de leverancier dus wel (zonder verder uitleg te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
_H_G_ schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:50:
[...]

Fijn berichtje zeg. Geeft me niet veel hoop dat trim i.s.m. vista64 ooit nog fatsoenlijk gaat werken (enerzijds schuld leggen bij "M$", anderzijds verwijzen naar new-and-improved hardware).

Zwak ook om te zeggen dat intel "nog niet eens een wiper heeft". Zover ik begrijp werkt de nieuwe intel firmware retegoed? Beter iets non-TRIM wat werkt, dan iets braks.
De Vertex EX is gewoon een vertex met SLC geheugen hoor, relax. New, maar niet improved.
Huidige trim functie is een zoethoudertje, en beta quality. Ze leggen geen schuld ergens, ook niet bij MS. De trim standaard is nog niet eens final voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik was aan het zoeken naar gegevens over de super talent ultradrive me. Voor gebruik in mijn macbook, maar kon daar eigenlijk weinig over vinden. Enige info die ik gezien heb was een speculatie dat er dezelfde indilinx chip inzat als de vertex.
Toch nog een keer de prijzen vergeleken en aangezien die ultradrive me bijna hetzelfde kost als de vertex denk ik dat ik niet verder ga zoeken en maar een vertex 60gb ga halen pricewatch: OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 60GB nu €184 ten opzichte van €181 voor pricewatch: Super Talent SATA25 UltraDrive ME 64GB .
de intelx25m is met 80gb wel een mooiere grote zeker sneller maar ook meteen een stuk duurder met €339 pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH080G1 80GB
Dan ben ik bang dat ik liever mijn mp3'jes op mijn laptop mee neem en voor een vertex 120gb zal kiezen.
pricewatch: OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 120GB nu €315
pricewatch: Super Talent SATA25 UltraDrive ME 128GB ne €329

Het enige wat me echt tegenhoud is eigenlijk de stap terug van een 160gb7200rpm ruime schijf.....
16gb tot 20gb voor helaas af en toe nog nodige windows dan 2 gb voor een minimale centos met grub zodat ik daarnaast nog andere linux instals van een externe hd kan draaien 12gb aan foto's en dat wordt snel meer. Leopard inc applicaties neemt nu 12gb in beslag maar dit zal nog groeien daar ik recentelijk een dooie hd had.
zit je op 46gb van de als het goed is 60gb vrij. Met hd's weet je 160gb betekent 107,3% oftewel beschikbaar bijna 150gb. Maar wat ik nu weer met de opmerking van ocz aan moet.... Ik ga er maar vanuit dat het die 107,3% * 60 =64 is.

Dat betekent dat als je een dl dvd'tje moet branden en wat extra foto's hebt gemaakt dat je dus geen ruimte meer hebt. En dit is nog eens zonder enige mp3 op de laptop..... Zonder een vm, die zet ik meestal direct op een externe schijf maar soms is het ook wel eens prettig om mee te nemen. En de macbook heb ik juist omdat ie lekker klein en makkelijk mee te nemen is ......

Oftewel ik ben er nog niet helemaal uit......

Misschien maar zo'n grote 18" laptop kopen voor €500 waar twee schijven in kunnen.... Heb je buiten portabiliteit alleen nog een ander nadeel ...... je hebt geen macosx meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Je had hier wel die kerel die 2 m-tron's in z'n macbook heeft gestopt, door de optische drive er uit te slopen... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mafketel schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:37:
[...]
Oftewel ik ben er nog niet helemaal uit......

Misschien maar zo'n grote 18" laptop kopen voor €500 waar twee schijven in kunnen.... Heb je buiten portabiliteit alleen nog een ander nadeel ...... je hebt geen macosx meer.
Tja, als je budget beperkt is, dan is SSD al snel klein.
Er zijn immers ook 120GB en 250GB Vertex SSD's, maar dan ben je iets meer kwijt.

Misschien een idee om je vraag in een laptop forum te gooien, daar past deze vraag eigenlijk iets beter. Overigens zijn er ook die Mini PCI-E SSD's, die kosten niet heel veel en dan heb je toch de nodige GB's. Eventueel met een Vertex ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38

RvV

Heeft er iemand toevallig ervaring met de Samsung SSD's die Dell in de Latitude E6X00 series stopt? Ik wil namelijk 10 laptopjes bestellen en vraag mij af of het zin heeft om ze met SSD te bestellen ipv een gewone 7200rpm schijf.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 20:31
Nou ik heb de stap ook genomen! Vandaag wordt mijn Vertex gestuurd en morgen mag ik ermee aan de slag (lekker dagje vrij..)

Ben ontzettend benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de prijs van de OCZ Vertex SSD's flink gaan stijgen (10-20%). Dus mocht je nog een OCZ Vertex SSD tegen de oude prijs willen dan moet je er snel bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 15:54:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de prijs van de OCZ Vertex SSD's flink gaan stijgen (10-20%). Dus mocht je nog een OCZ Vertex SSD tegen de oude prijs willen dan moet je er snel bij zijn!
Vreemde ontwikkeling, de 60GB Vertex kost nu rond de 200 euro waar die een tijdje terug rond de 170 bungelde. Beloont OCZ hun beta-tester met een extra voordelige prijs, of wordt deze prijsstijging ergens anders door veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag en aanbod. Marktwerking. Als je met meer marge kunt wegkomen dan doe je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-08 13:04
P5ycho schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:46:
Bron
Inderdaad, er is zelfs een topic alleen over de Vertex EX (SLC)
http://www.ocztechnologyf...thread.php?t=54740&page=3
Tony bevestigd dat de Vertex EX SLC komt.

En over de prijsstijging.......flashgeheugen chips dit duurder worden ??

[ Voor 7% gewijzigd door abusimbal op 20-04-2009 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
En ik kan mij voorstellen dat de dynamische flash-markt ook zorgt voor fluctuaties...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 09:27
Ik heb nu eindelijk een Vertex (120GB) aangeschaft en hij zit al ingebouwd in m'n PC. Heel professioneel overigens (*kuch* tiewraps *kuch*) want ik had geen ruimte meer (Shuttle kast waar alle bays vol zijn). Geen nood, hij zit op een stabiele plek, had alleen geen kans om schroefgaten te boren. Mischien dat ik later nog een bracket ga klussen. De disk had de beroemde 1199 firware, dus dat is ook gelijk gecorrigeerd met een flash naar 1.10.

Nu heb ik nog maar 1 probleem over: Windows. In de PC waar ik de disk heb ingebouwd staat al een goed werkende Windows Vista installatie. En die wil ik eigenlijk gewoon houden. Het liefste zette ik alles over van de huidige Vista partitie naar de nieuwe Vertex. De partitie waar Vista op staat is 100GB, dus dat past perfect op de Vertex. Nu ben ik alleen bang dat als ik de Vista installatie kopieer (met bijvoorbeeld Acronis), hij bij het opstarten toch nog van de oude disk gaat lezen (deze heb ik namelijk nog steeds nodig voor de andere partitie die er op staat).

Wat kan ik doen (behalve het wissen van de bestaande partitie na het kopieren) om zeker te weten dat Vista onder water geen roet in het eten gooit door de andere disk te gaan zien als gewenste werkdisk?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 08:25
abusimbal schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:11:
[...]

Inderdaad, er is zelfs een topic alleen over de Vertex EX (SLC)
http://www.ocztechnologyf...thread.php?t=54740&page=3
Tony bevestigd dat de Vertex EX SLC komt.

En over de prijsstijging.......flashgeheugen chips dit duurder worden ??
Super Talent heeft ook een SLC-SSD met dezelfde Idlilinx-controller als de Vertex. Zie deze PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Wat ik me afvraag:

Hoe verhoudt deze samsung 1.8" 32GB SLC SDD zich t.o.v. de 30 GB Vertex MLC SDD:

Afbeeldingslocatie: https://www.ewiz.com/newg/S/A/M/SAM32GS18S/SAM32GS18S_LG.GIF

SAMSUNG MCBQE32G8MPP-0VA00 1.8" 32GB SATA II SLC SSD

Max read en write seq. snelheden lijken minder te zijn:
* Max. Sequential Read Rate: 100 MB/s (max)
* Max. Sequential Write Rate: 80 MB/s (max)
Maar, ik had begrepen dat de toegangstijd van SLC een stuk beter zou zijn.

Ze zijn op Ebay te verkrijgen voor rond de 120$

[ Voor 8% gewijzigd door _starbuck_ op 20-04-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij even uit eigen ervaring aub het volgende bevestigen of ontkennen:

Ik heb een mobo met ICH7R. Deze staat in RAID-mode. Er hangen 2 Raptors in RAID-0 aan en 1 Samsung als dataschijf. In de Intel Storage Matrix zie ik de 2 Raptors als onderdeel van de array, en de Samsung als niet onderdeel van de array. Als ik daar de Vertex nog bij hang op de 4e poort, zal die dan ook herkend worden net als de Samsung?

Ik weet dus niet of die array en schijf die ik nu heb zo als IDE of AHCI worden aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:44
SuX DeLuXe schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:02:
Ligt het aan mij of is die Vertex (120 gb) weer een grove 50/60 euro gestegen in 2 weken tijd?
Ik zat te wachten tot de boel betaalbaar wordt, blijkt dat de realiteit is dat het omgedraaid werkt.
Ik denk dat ze bij OCZ doorhebben dat ze echt een leuk ding in handen hebben. Flash geheugen is niet bizar in prijs gestegen de afgelopen weken, dus daar zou het niet aan moeten liggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-08 21:00

DesertShooter

Afgekickt

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 15:54:
Pssst, een shop waarvan de naam eindigt met 'omplett' heeft de 60GB vertexen voor 167 euro, incl BTW

@ Hieronder, inderdaad false alarm, blijkt toch ex. BTW. Sorry!

[ Voor 8% gewijzigd door DesertShooter op 20-04-2009 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Ik weet het niet maar volgens mij is dit gewoon 199 hoor? :P

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=425735

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Snel kopen, prijs gaat stijgen naar 230-240 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 17-08 21:41

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ray schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:25:
Echter nu hoor ik zojuist dat het mogelijk niet kan / gaat werken op een ouder moederbord ??
Dit werkt gewoon zolang je maar SATA hebt. Waar heb je dat gehoord?
ShadowLord schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:24:
Heel professioneel overigens (*kuch* tiewraps *kuch*) want ik had geen ruimte meer (Shuttle kast waar alle bays vol zijn). ...
Wat kan ik doen (behalve het wissen van de bestaande partitie na het kopieren) om zeker te weten dat Vista onder water geen roet in het eten gooit door de andere disk te gaan zien als gewenste werkdisk?
Hier klitteband en bovenop de voeding ;). Er zijn tools waarmee je een partie op hidden kan zetten. Dan heb je hem voor noodgevallen nog staan, maar gebeurd er normaal gesproken niets mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 20-04-2009 20:04 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 10:53
ShadowLord schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:24:
Als je in het BIOS instelt dat de SSD de eerste boot disk is moet het goed gaan. (Je kan hem voor de zekerheid nog aan poort 0 hangen maar de volgorde in het BIOS bepaald uiteindelijk van welke schijf gestart wordt.)
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 18:46:
Kan iemand mij even uit eigen ervaring aub het volgende bevestigen of ontkennen:

Ik heb een mobo met ICH7R. Deze staat in RAID-mode. Er hangen 2 Raptors in RAID-0 aan en 1 Samsung als dataschijf. In de Intel Storage Matrix zie ik de 2 Raptors als onderdeel van de array, en de Samsung als niet onderdeel van de array. Als ik daar de Vertex nog bij hang op de 4e poort, zal die dan ook herkend worden net als de Samsung?

Ik weet dus niet of die array en schijf die ik nu heb zo als IDE of AHCI worden aangesproken.
Alle losse schijven worden als losse schijven gezien zolang ze niet in een array hangen. Ze worden wel aangesproken door de RAID driver maar de SSD zal bij de Samsung in het rijtje komen te staan. (ICH10R hier maar driver is hetzelfde.)

[ Voor 6% gewijzigd door SurfHost op 20-04-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 07:04
Nou ik heb hem toch maar besteld.
Komt mede omdat ik te veel vrije tijd heb 's avonds en daardoor iets te doen moet hebben dus maar wat bestellen :P

Heb me gelukkig kunnen inhouden om geen 4Disk NAS te kopen met alvast 3x 1.5TB schijfjes voor thuis gebruik

Ik hoop dat me Vista nu nog sneller zal draaien :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18
Opzich niet gek dat de prijzen van de vertex omhoog schieten. Er is nog geen 'echte' concurentie. Ik zou in ieder geval niet een SSD op kunnen noemen die de dezelfde performance/prijs verhouding heeft en die even bekend is. Het is wachten op de supertalents en andere budget merken. Het is ook de vraag wat intel gaat doen. Maar tot die tijd heeft kan OCZ de Vertex hoog prijzen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
SurfHost schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:11:
[...]

Als je in het BIOS instelt dat de SSD de eerste boot disk is moet het goed gaan. (Je kan hem voor de zekerheid nog aan poort 0 hangen maar de volgorde in het BIOS bepaald uiteindelijk van welke schijf gestart wordt.)
Waar ik meer op doelde is niet het initiele opstarten van de juiste disk (wat een BIOS aangelegenheid is idd), maar dat na het laden van de bootloader Vista 'terugvalt' op de oude instellingen waarvan hij het idee had welke schijf nu de C: disk was (en dan dus toch van de HDD ipv de SSD start).
Wat ik nu ga doen is de andere HDD 'clonen' met Acronis naar de SSD en dan de orrignele schijf uithalen voor de 1e boot, tot de Windows goed werkt. Dan hang ik hem terug maar dan is Windows hopelijk al wat makkelijker geneigd om de juiste beslissing te maken over wat nu wel en niet C: moet zijn.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Is het ook zo dat als je nu een Vertex koopt dat die standaard al een goed werkende firmware heeft? Dus 1.10 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuX DeLuXe schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:58:
Is het ook zo dat als je nu een Vertex koopt dat die standaard al een goed werkende firmware heeft? Dus 1.10 oid?
die 'kans' is er maar ja als er nog wat voorraad ligt is de kans minder maar aangezien deze ssd erg in trek blijkt te zijn heb je kans op elke keer 'verse'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 08:25
SuX DeLuXe schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:58:
Ik heb de vorige week donderdag een Vertex besteld. Deze is vrijdag binnengekomen en had niet de laatste firmware.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 20-04-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Ik heb de mijne donderdag opgehaald bij Informatique, daar stond nog 'gewoon' de 1199 firmware op. Ik heb wel een van de laatste uit hun voorraad. Die is nu namelijk op (en de prijs was ook omhoog zag ik).

Heb net trouwens Windows over gezet op de manier die ik hierboven had voorgesteld. Werkte perfect. Ik hoor nu heel soms nog een access op de 'oude' disk, maar ik vermoed dat dat de disk zelf is die wat huishouding doet. Ga, als er zich verder geen problemen voordoen, binnenkort sowieso het OS dan van de oude disk afgooien, weet ik 100% zeker dat Windows toch niet met de oude disk aan de haal gaat (bij het booten na het reconnecten van de disk had ie toch verdacht veel accesses erop zo te horen).

Overigens heb ik deze guide van de OCZ fora gebruikt om het overzetten te doen met Acronis. De video vond ik behoorlijk verduidelijkend, want dan kun je echt precies zien, zonder enige twijfel, welke opties precies aan of uit moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pingkiller schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:26:
Opzich niet gek dat de prijzen van de vertex omhoog schieten. Er is nog geen 'echte' concurentie. Ik zou in ieder geval niet een SSD op kunnen noemen die de dezelfde performance/prijs verhouding heeft en die even bekend is. Het is wachten op de supertalents en andere budget merken. Het is ook de vraag wat intel gaat doen. Maar tot die tijd heeft kan OCZ de Vertex hoog prijzen.
Intel? En er staan genoeg concurrenten te trappelen voor de deur met exacte kopieën van de Vertex.

Ik heb het vermoeden dat dit vooral te maken heeft met de dagprijs van Flash geheugen. Apple heeft laatst een grote partij gekocht voor hun nieuwe modellen en daarmee is de vraag even wat hoger. Ook is de productie (dacht ik) wat terug geschroefd van flashchips omdat de prijs wel erg laag was geworden.

De kostprijs van een SSD is op de controller na eigenlijk volledig Flash geheugen, je ziet dat ook doordat de prijs van een SSD verdubbelt bij een verdubbeling van de capaciteit. 10% duurder geheugen betekend 10% duuurdere schijven. Nu is de grote vraag: "Wie heeft de beste inkoper?".

Overigens blijf ik de Vertex EX een rare eend vinden. SLC in een budget SSD?
Zijn we net op het punt aangekomen dat het duurdere SLC niet perse meer nodig is in een SSD, maar dat MLC een prima performance haalt, brengen ze een SLC uit. Het enige wat ik dan begin te denken is dat het maximum aantal schrijfacties een probleem zou zijn, want een RAID 0 van een setje Vertex-en trekt de Vertex EX er compleet uit. Mensen die kiezen voor een SLC ssd over een MLC doen dit uit technologisch overweging, terwijl ik OCZ toch meer als marketing toko in schaal. Hoe kun je de Vertex EX verkopen zonder de Vertex zwart te maken?

Edit: Leuk ideetje voor een Poll, wat vertrouw je meer: 2 Vertex's in Raid 1 of een Vertex EX?
Is waarschijnlijk qua prijs heel vergelijkbaar

[ Voor 3% gewijzigd door TheGhostInc op 21-04-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 14-08 13:04
OCZ Vertex EX Series
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2009/336

Productpagina
http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd

Edit:
Alleen in 60 en 120GB, maar op de product pagina stond een foto van de doos met 30GB erop.
Had dit op OCZ forum gepost en weg is de 30GB, strange
http://www.ocztechnology....ries/b/vertexex_box_b.jpg

Had ik die foto maar opgeslaan |:(

Maar in de schaduw onderaan zie je nog 30GB ;)
Zal OCZ nog even berichten dat ze dat vergeten zijn te photoshoppen :)

[ Voor 55% gewijzigd door abusimbal op 21-04-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 19:27
TheGhostInc schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:06:
[...]

Overigens blijf ik de Vertex EX een rare eend vinden. SLC in een budget SSD?
De EX is bedoeld voor servers en workstations. Vooral bij de eerste is de keuze voor slc vanzelfsprekend. De vraag is dan alleen nog of je je data toevertrouwd aan een product van OCZ (niet om OCZ af te zeiken maar het is nu eenmaal een fabrikant van consumentenproducten).
Hoe kun je de Vertex EX verkopen zonder de Vertex zwart te maken?
Simpelweg door te redeneren dat een ssd voor servergebruik meer schrijfacties moet kunnen hebben terwijl de normale Vertex voldoende duurzaam is voor consumentengebruik. Beide typen zijn op andere toepassingen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
pingkiller schreef op maandag 20 april 2009 @ 20:26:
[...] Het is ook de vraag wat intel gaat doen.
Dat is al bekend, zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
  • Laatst online: 01-08 10:03
Misschien nog een stukje voor de startpost.
Chipset snelheidslimiet
SSD schijven zijn in verhouding tot conventionele HDD's razend snel. Momenteel (Q1 2009) kan dit nog problemen opleveren, met name zodra je meerdere van deze snelheidsmonsters in RAID gaat draaien doordat de chipset waarop je SSD aangesloten zit deze snelheid niet aan kan (bottleneck). Voor zover bekend (bij mij) staan hieronder van enkele chipsets de ~maximale doorvoersnelheden. Het is immers zonde als je 4 Vertex schijven koopt (:9) en vervolgens maar 180MB/s haalt (:/).

ChipsetMax doorvoersnelheidOpmerkingen / bron
ICH7M~110MB/sjostefa 1x Vertex 60gb
ICH7R~200MB/sHlpDsk
ICH8R~430MB/smaratropa 2x Vertex 30gb @ RAID 0
ICH9(R)~650MB/sl3p 4x x25-m @ RAID 0
ICH10R700MB/sMarc H 4x Vertex @ RAID 0
nForce4 (SLI)700MB/snero355 4x vertex @ RAID 0plaatje
ARC-1160 (IOP331)400MB/s?nFo 1x Acard ANS-9010
ARC-1200 (Marvell 400Mhz)~210MB/sbenchdb
pcie-1x bus max 250MB/s
ARC-1210 (IOP332)400MB/sVertex @ ARC-1210 on OCZ forum discussion
ARC-1220 (IOP333 400mhz)400-450MB/sMtron Battleship
ARC-1222 (IOP348 800MHz)1000MB/sUnagi zijn collega @ 8x 1TB HDD & picraid5-8x samsung F1 1TB
ARC-1231ML (IOP341 800mhz)~800MB/sMtron Battleship
ARC-1680XX (IOP 348 ...mhz)~800MB/sSamsung SSD Awesomeness (Youtube movie)
Highpoint 3520 (IOP 341 800mhz)~850MB/sl3d 4x x25-m @ RAID 0 scorpionv (35XX = 850MB/s)
Adaptec 2405 (IOP348 800mhz)~900MB/s?Alleen RAID 0/1 Etharion
Adaptec 5405(IOP348 1200mhz)~900MB/s?Is zelfde als 2405 maar ook RAID 5/6 Etharion. Snelheid is op basis van 800mhz, 1200mhz versie nog geen estimates van.
Adaptec 5805 (IOP348 1200mhz)~900MB/s?zelfde als 2405 maar ook RAID 5/6 Etharion. Snelheid is op basis van 800mhz, 1200mhz versie nog geen estimates van.
Perc 5/i~520MB/s8 maal Transcend 32GB MLC
Kanttekeningen
  • IOP348 chipset werkt slecht/niet i.c.m. de MTron SSD's (vanwege JMicron controller) (bron: Etharion)Etharion educated guess
  • IOP341/342/348 is in principe dezelfde chip: (bron: Etharion)
    • 341 single core raid stack
    • 342 dual core raid stack
    • 348 single core raid stack, 2nd core sas stack.
  • Dit zijn resultaten welke voornamelijk door Tweakers gebruikers zijn gerapporteerd. Indien je zelf een hogere snelheid hebt gehaald met de genoemde chipset kun je een PM sturen dan zal ik dit overzicht corrigeren.

[ Voor 51% gewijzigd door ikke007 op 25-04-2009 16:15 . Reden: arc1222, perc5i aangepast ]

Lets remove all security labels and let the problem of stupidity solve itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De ICH7 kan gewoon SATA2, het is alleen de ICH7M (Mobile dus) die SATA1 als max heeft. En dan nog kom je wel tot 110MB/s, zie ook jostefa in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3"

[ Voor 41% gewijzigd door P5ycho op 21-04-2009 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
2x Intel X25-M op een ICH10(R)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/10913/9290.png

[ Voor 11% gewijzigd door SurfHost op 21-04-2009 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
Lijst van chipset limieten
Aanpassingen
* ICH7 70 MB/s --> 110MB/s en vermeldingen van M (mobile variant)
* ICH10R in lijst geplaatst

[ Voor 13% gewijzigd door ikke007 op 21-04-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:53
Wow - da's een eye-opener!

Ik loop al een tijdje te pielen met mijn 939Dual-Sata2 moederbord en een Vertex 60 GB. De snelheid blijft steken op 130 MB/s (lezen en schrijven) op de SATA2 controller. Heb al een PCIe 1x SATA kaartje gekocht om 'm sneller te krijgen en dat heeft iets geholpen maar ik zit nog niet op de snelheden waar ik naar op zoek was :(

Ik ga me toch maar eens verdiepen in de Upgrade Guide van april :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik dacht dat een ich8 wel 300MB/s kon ipv 150MB/s....

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/Image/diagram/q965_diagram.gif
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:05:
Ik loop al een tijdje te pielen met mijn 939Dual-Sata2 moederbord en een Vertex 60 GB. De snelheid blijft steken op 130 MB/s (lezen en schrijven) op de SATA2 controller. Heb al een PCIe 1x SATA kaartje gekocht om 'm sneller te krijgen en dat heeft iets geholpen maar ik zit nog niet op de snelheden waar ik naar op zoek was :(
Is pci-e 1x niet 250MB/s, met nog wat overhead enzo, praktijk 200MB/s, misschien wat hoger?

[ Voor 66% gewijzigd door Bartjuh op 21-04-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:53
Is pci-e 1x niet 250MB/s, met nog wat overhead enzo, praktijk 200MB/s, misschien wat hoger?
Toen ik dat PCI-e 1x kaartje kocht heb ik dat opgezocht, en inderdaad is dat 250 MB/s. De Vertex blijft steken op 130 volgens CrystalDiskMark en ATTO. De meest recente firmware staat er op (via bootable USB stick - werkt prima!) en de allignment zou ook niet het probleem moeten zijn. Na het zien van de tabel met chipset-snelheden verwacht ik nu eigenlijk dat daar het probleem zit: het moederbord is al 3 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Bartjuh schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:07:
Ik dacht dat een ich8 wel 300MB/s kon ipv 150MB/s....

[afbeelding]

[...]

Ja ik had hem al ge-pm'd, op mijn ich8r doen 2 vertexen dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/ocz/2vertex30gbraid0ich8r.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
Bartjuh schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:07:
Zie de link bij de ARC-1200, hierin wordt ook geschreven dat pci-e 1x max 250-200mb/s is. Dus ik denk dat je hierin gelijk kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
_starbuck_ schreef op maandag 20 april 2009 @ 18:37:
Wat ik me afvraag:

Hoe verhoudt deze samsung 1.8" 32GB SLC SDD zich t.o.v. de 30 GB Vertex MLC SDD:

[afbeelding]

SAMSUNG MCBQE32G8MPP-0VA00 1.8" 32GB SATA II SLC SSD

Max read en write seq. snelheden lijken minder te zijn:
* Max. Sequential Read Rate: 100 MB/s (max)
* Max. Sequential Write Rate: 80 MB/s (max)
Maar, ik had begrepen dat de toegangstijd van SLC een stuk beter zou zijn.

Ze zijn op Ebay te verkrijgen voor rond de 120$
hmm niemand die hier iets zinnings over te melden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tsjah, de X18-M is sneller. De Vertex ook, maar die is 2,5inch. Ik zou em niet kopen voor $120, voor 125euro heb je een Vertex 30GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
P5ycho schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:25:
Tsjah, de X18-M is sneller. De Vertex ook, maar die is 2,5inch. Ik zou em niet kopen voor $120, voor 125euro heb je een Vertex 30GB.
Maar dat de Samsung SLC is en de Vertex MLC is dat geen voordeel voor de Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Ik heb zojuist een 40 minuten geleden mijn SSD mogen aannemen van de TNT man. Het eerste wat ik dacht toen ik het doosje in mijn handen gedrukt kreeg was: "Zit er uberhaubt wel iets in?"... Man wat is dat licht zeg! :)

Schijf heb ik nu even naast mijn oude HDD draaien zodat ik zometeen kan upgraden van 1275 -> 1310, en natuurlijk om tests te draaien. Ik heb vanuit HDTune een aantal tests gedaan, en natuurlijk met Atto, hierbij dan ook gelijk de screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EzU7YORegbMEwvAdC0BjhRLe/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oaHU9sWXM7XwAW3it0uKQihB/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AQA1pcHzLLq5ZAdRPu3AwTJK/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gILTRIRY8TgsWTGSeBrAg5BO/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/acQkRVEnak09dnRJ5cDUqros/full.png

Mijn eerste ingeving is dat dit er perfect uitziet! kan ook niet wachten totdat Windows erop staat :) Tests heb ik trouwens gedaan op een ICH10R (Intel DX58SO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-08 16:54
Vraag omtrent mijn OCZ Core V1 met 'beruchte controller':
Ik lees dat deze SSD aan het begin erg snel is, maar daarna vanwege oa de controller langzamer wordt.

Wat zouden jullie doen: de SSD houden en hierop alleen Vista en applicaties zetten of SSD verkopen en gewoon blijven werken met mijn 1TB F1 van Samsung? Moederbord is trouwens een A8N-sli deluxe met daarop X2 4400+ en 4GB aan geheugen, mocht dit nog uitmaken vanwege ICH 7/8/9/10 (r)

Zal de SSD snel blijven wanneer er niet veel wordt herschreven ed en heeft het echt veel zin tov de F1 schijf?

Zit beetje in dubio wat te doen. Graag advies, tips of iets anders nuttigs :)

[ Voor 11% gewijzigd door TimmieVelthuis op 21-04-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
_starbuck_ schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:51:
[...]

Maar dat de Samsung SLC is en de Vertex MLC is dat geen voordeel voor de Samsung?
Een voordeel ja, maar nog steeds winnen de Vertex en X18-M het vanwege hun superieure controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 19:07

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je zou eens kunnen kijken hoe de Memorycorp SF4 SLC 64GB zich verhoudt tot de andere ssd's in reviews: OCZ Apex-ssd bekeken. Dit is namelijk een SLC ssd met JMicron JMF602-controller, waar ik begrepen heb dat de Samsung controllers weinig (wel iets) beter zijn dan deze.
Je ziet daar duidelijk dat het SLC geheugen wel helpt, maar lang niet genoeg om op hetzelfde niveau te komen als de ssd's met goede controllers.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
TimmieVelthuis schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 12:00:
Vraag omtrent mijn OCZ Core V1 met 'beruchte controller':
Ik lees dat deze SSD aan het begin erg snel is, maar daarna vanwege oa de controller langzamer wordt.

Wat zouden jullie doen: de SSD houden en hierop alleen Vista en applicaties zetten of SSD verkopen en gewoon blijven werken met mijn 1TB F1 van Samsung? Moederbord is trouwens een A8N-sli deluxe met daarop X2 4400+ en 4GB aan geheugen, mocht dit nog uitmaken vanwege ICH 7/8/9/10 (r)

Zal de SSD snel blijven wanneer er niet veel wordt herschreven ed en heeft het echt veel zin tov de F1 schijf?

Zit beetje in dubio wat te doen. Graag advies, tips of iets anders nuttigs :)
Hij wordt niet later "langzaam" met kleine writes, dat issie uit de doos al :) Jmicron SSD's worden niet wat trager op den duur zoals de vertexen..

Ik zou het zeker niet meteen opgeven. Zorg eerst dat je er vista op zet met een partitie offset van 1024kb/2048 sectors. Dit schijnt al wel eens wat te helpen. Zorg dan dat Vista zo weinig mogelijk op de partitie hoeft uit te voeren:

Zet defragmeteren helemaal uit.
Zet je pagefile uit, of op de samsung
Zet je TEMP/TMP op de samsung
Windows defender uit.
Indexing service uit
NTFS 3.8 lange filenaam optie uit (google maar :) )

En kijk dan eens wat ie doet?
Maar heb je nu issues?
is het een 32 of 64gb?

Ik heb nu een Core V1 aan een LSI SAS controller met 256mb write back cache, en die werkt nu heel goed als download/temp etc schijf.

Ik heb hem ook even zo als OS schijf gehad, dat werkte eigenlijk ook best goed. Wel wat issues als ik de schijf hard ging belasten, maar als OS schijf gebeurt dat toch niet..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieVelthuis
maratropa schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:28:
[...]

Hij wordt niet later "langzaam" met kleine writes, dat issie uit de doos al :) Jmicron SSD's worden niet wat trager op den duur zoals de vertexen..

Ik zou het zeker niet meteen opgeven. Zorg eerst dat je er vista op zet met een partitie offset van 1024kb/2048 sectors. Dit schijnt al wel eens wat te helpen. Zorg dan dat Vista zo weinig mogelijk op de partitie hoeft uit te voeren:

Zet defragmeteren helemaal uit.
Zet je pagefile uit, of op de samsung
Zet je TEMP/TMP op de samsung
Windows defender uit.
Indexing service uit
NTFS 3.8 lange filenaam optie uit (google maar :) )

En kijk dan eens wat ie doet?
Maar heb je nu issues?
is het een 32 of 64gb?

Ik heb nu een Core V1 aan een LSI SAS controller met 256mb write back cache, en die werkt nu heel goed als download/temp etc schijf.

Ik heb hem ook even zo als OS schijf gehad, dat werkte eigenlijk ook best goed. Wel wat issues als ik de schijf hard ging belasten, maar als OS schijf gebeurt dat toch niet..
toon volledige bericht
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, maar wat bedoel je met de Samsung? En TEMP/TMP uit denk ik?

Ik heb nog geen issues omdat ik em nog nooit in kast heb gehad, heb em met veiling voor prikkie kunnen kopen vandaar :) Het is trouwens de 32GB variant.

Ga het dan denk ik toch maar proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
TimmieVelthuis schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:35:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, maar wat bedoel je met de Samsung? En TEMP/TMP uit denk ik?

Ik heb nog geen issues omdat ik em nog nooit in kast heb gehad, heb em met veiling voor prikkie kunnen kopen vandaar :) Het is trouwens de 32GB variant.

Ga het dan denk ik toch maar proberen!
Samsung is je samsung 1TB schijf... :)
En de TEMP/TMP omgevings variabelen kun je bij je systeem instellingen ergens aanpassen. Standaard staan die op de OS partitie, je wilt dat programma's hun temp op de Samsung zetten dus verplaats je die...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieVelthuis
maratropa schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:37:
[...]

Samsung is je samsung 1TB schijf... :)
En de TEMP/TMP omgevings variabelen kun je bij je systeem instellingen ergens aanpassen. Standaard staan die op de OS partitie, je wilt dat programma's hun temp op de Samsung zetten dus verplaats je die...
Doh! Ik zat al aan controllers, moederbord en weet ik niet allemaal te denken toen ik Samsung las 8)7

Ga het allemaal vanavond in elkaar zetten en zal al je aanbevelingen doorvoeren, superbedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 22:34

Unagi

Always aware...

ikke007 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:12:
ARC-1222 (IOP348 800MHz)300MB/sbeslist.nl

Kanttekeningen: Dit zijn resultaten welke voornamelijk door Tweakers gebruikers zijn gerapporteerd. Indien je zelf een hogere snelheid hebt gehaald met de genoemde chipset kun je een PM sturen dan zal ik dit overzicht corrigeren.
De Areca haalt een hoop meer, ik heb zelf een 1212 draaien en die doet sowieso 500MB/sec (http://eos.pgdn.net/pictures/hdtach_areca_intel.gif, link ff copy pasten). Een collega van mij heeft een 1222 en die haalt 900MB/sec met 8x 1TB HD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
Unagi schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:44:
De Areca haalt een hoop meer, ik heb zelf een 1212 draaien en die doet sowieso 500MB/sec (http://eos.pgdn.net/pictures/hdtach_areca_intel.gif). Een collega van mij heeft een 1222 en die haalt 900MB/sec met 8x 1TB HD's
Heb het opgenomen in de tabel (ARC-1222 @ 900MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
Zo! Windows staat nu op mijn SSD, en wat werkt dat heerlijk zeg! alles loopt zo soepeltjes en staat gewoon direct op je scherm.... Ben er ontzettend blij mee :)

Kwam er alleen achter dat ik toch geen 2.5" -> 3.5" brackets meer had, nu heb ik al gezien dat OCZ er zelf ook 1 heeft die er niet verkeerd uitziet. Alleen als ik het zo zie moet je toch ook makkelijk 2 SSD's per 3.5" opening op elkaar kunnen stapelen? Zoja waar kun je dit soort brackets/adapters vinden? Kon dat namelijk niet bij de webshops zo snel zien (sowieso erg onduidelijk weg gestopt al die adapters :/)

Hij hangt er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8lUnaEMAnUwfsM0XzDDPY8AR/full.jpg

Lekker commando style met cable wrappers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Jaguar645 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:06:
Zo! Windows staat nu op mijn SSD, en wat werkt dat heerlijk zeg! alles loopt zo soepeltjes en staat gewoon direct op je scherm.... Ben er ontzettend blij mee :)

Kwam er alleen achter dat ik toch geen 2.5" -> 3.5" brackets meer had, nu heb ik al gezien dat OCZ er zelf ook 1 heeft die er niet verkeerd uitziet. Alleen als ik het zo zie moet je toch ook makkelijk 2 SSD's per 3.5" opening op elkaar kunnen stapelen? Zoja waar kun je dit soort brackets/adapters vinden? Kon dat namelijk niet bij de webshops zo snel zien (sowieso erg onduidelijk weg gestopt al die adapters :/)

Hij hangt er nu zo bij:

[afbeelding]

Lekker commando style met cable wrappers :+
Ik heb m'n 2 vertexen en 1 Core gewoon maar neergelegd/laten hangen aan de sata en stroomkabels.. :) Wel fijn dat het niet echt meer boeit hoe je ze fixeert of plaatst...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

misschien interessant om te vermelden dat Scythe een mooie Dual 2.5" to 3.5" bracket oplossing heeft zodat je netjes 2x 2.5" HDD/SSD in één 3.5" drive bay kunt monteren. :9
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/pics/twinmounter-2.5-built-in_01.jpg
(o.a. te koop bij perfect-systems, pcmegastore.nl & salland)

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jaguar645 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:06:
Zie mijn post aan het begin van dit topic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 23:16
PaulX schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:28:
misschien interessant om te vermelden dat Scythe een mooie Dual 2.5" to 3.5" bracket oplossing heeft zodat je netjes 2x 2.5" HDD/SSD in één 3.5" drive bay kunt monteren. :9
Die vind ik érg mooi, thx!

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Brad Pitt schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:59:
[...]

Die vind ik érg mooi, thx!
Tja,, je doet je kast dicht en je ziet niks meer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 23:16
jostefa schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:15:
Tja,, je doet je kast dicht en je ziet niks meer;)
Hmmm, als ik een beetje zou bukken zie ik het anders makkelijk hoor ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 18-08 21:44
Hier zijn de diverse Lian Li HDD bays die ik zelf ook nodig heb;

HD-321 - 3.5” bay naar 2 x 2.5” bays

HD-322 - 3.5” bay naar 2 x 2.5” bays

HD-520-02 - 5.25” bay naar 2 x 2.5” bays

Ik heb ze nog niet in de Nederlandse winkels kunnen vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bull op 21-04-2009 17:30 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 18:48
Ik zal morgenavond wat stukken uit dit deeltje opnemen in de TS. (Chipset limieten, Vertex EX en een overzichtje van inbouwbays) Als er nog meer mensen iets willen typen, be my guest! :)

Oh ja, en welke drives ontbreken er nou in het overzicht? Ik heb Transcend gehoord, en nog een merk, maar welke types zijn de moeite waard om op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bull schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:51:
[...]

Ik doelde eigenlijk op die losse brackets, excuses dat ik dat niet had gemeld ;)
Past bijna altijd, als het niet zou passen denk ik eerder dat je met een A-merk behuizing te maken hebt; je weet wel; HP, Dell, Packard Bell ofzo. Daar zie je vaker afwijkingen van wat "standaard" is.
Bull schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:23:
Hier zijn de diverse Lian Li HDD bays die ik zelf ook nodig heb;

HD-321 - 3.5” bay naar 2 x 2.5” bays

HD-322 - 3.5” bay naar 2 x 2.5” bays

HD-520-02 - 5.25” bay naar 2 x 2.5” bays

Ik heb ze nog niet in de Nederlandse winkels kunnen vinden.
Volgens mij ben je beter af met zo'n Rack die je een 5.25inch slot schroeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Madrox op 21-04-2009 17:48 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: http://images.surfhost.nl/870724912.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.surfhost.nl/560947748.jpg

Hier te bestellen zonder merkje.
Hier te bestellen als Chieftec.
Hier te bestellen als Addonics.
Allemaal exact hetzelfde alleen een ander labeltje. (type: T2BV11 / SNT-1042SS / ST-1042SS / AE4RCS25NSA)

Leuk detail: als je de jumper eraf haalt zijn de twee 40mm fans uit :)

[ Voor 30% gewijzigd door SurfHost op 21-04-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik zou het op zich wel toejuichen als ze voor SSD's in de toekomst is de voeding door de Sata 4 generatie kabels gaan doen via het moederbord. Lijkt me erg aangenaam ivm die spaghetti zooi die er nu in m'n kast ligt.

Edit @ surfhost; koeling nodig voor je SSD ? 8)7 :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hekking op 21-04-2009 19:10 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Sommige SSD's worden goed warm. Je kan er niet vanuit gaan dat een SSD per definitie zuiniger en minder warm is dan een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 19:27
De meeste ssd's zitten onder de 0,8 watt idle en 1,7 watt load. Ssd's met een JMicron raidchip en twee JMicron-ssdcontrollers zijn hierop een uitzondering, die verbruiken relatief veel energie. Dan nog zou je mogen verwachten dat de koeling geen probleem is. De fabrikanten gaan er kennelijk niet vanuit dat de koeling belangrijk is, anders zouden er wel pogingen zijn gedaan om airflow te creeëren rond de chips in de ssd-behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:54
Chipset snelheidslimiet
SSD schijven zijn in verhouding tot conventionele HHD's razend snel. Momenteel (Q1 2009) kan dit nog problemen opleveren, met name zodra je meerdere van deze snelheidsmonsters in RAID gaat draaien doordat de chipset waarop je SSD aangesloten zit deze snelheid niet aan kan (bottleneck). Voor zover bekend (bij mij) staan hieronder van enkele chipsets de ~maximale doorvoersnelheden. Het is immers zonde als je 4 Vertex schijven koopt (:9) en vervolgens maar 180MB/s haalt (:/).

ICH9(R)~300MB/s330d 3x Mtron Mobi 3500 @ RAID 0
ICH10R550MB/sSurfHost 2x Intel x25-m @ RAID 0
ARC-1200 (chipset onbekend)~250MB/spcie-1x bus max 250MB/s
ARC-1220 (IOP333 @ 400mhz)400-450Mb/sMtron Battleship
ARC-1222 (IOP348 800MHz)900MB/sUnagi zijn collega @ 8x 1TB HDD
ARC-1231ML (IOP341 @ 800mhz)~800MB/sMtron Battleship
ARC-1680ix800MB/s[url=http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs]Samsung SSD Awesomeness (Youtube movie)
Highpoint 3520400MB/s?Etharion 4x Mtron 3525 @ RAID 0

Kanttekeningen: Dit zijn resultaten welke voornamelijk door Tweakers gebruikers zijn gerapporteerd. Indien je zelf een hogere snelheid hebt gehaald met de genoemde chipset kun je een PM sturen dan zal ik dit overzicht corrigeren.
toon volledige bericht
l3p in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3"

ICH9(R) -- 667 MB/s
Highpoint 3520 -- 850 MB/s ? zie link hierboven

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:35
ICH9R inderdaad minimaal 660 MB/s, 3x Vertex is gelimit @ ca 660 :)
Ik schrok al, 2x Vertex op m'n bordje lijkt me wel mooi 8)

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 21-04-2009 20:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
Alle opmerkingen tot heden heb ik verwerkt in de tabel, thanks voor de response!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:35
Die ICH10R in je lijstje is natuurlijk ook gelimit door die 2x X25-M
Hier zie ik bijvoorbeeld al hogere scores :)

Maar ziet er al goed uit! ;)

[ Voor 53% gewijzigd door SmiGueL op 21-04-2009 20:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 18-08 21:44
Madrox schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:46:
[...]

Past bijna altijd, als het niet zou passen denk ik eerder dat je met een A-merk behuizing te maken hebt; je weet wel; HP, Dell, Packard Bell ofzo. Daar zie je vaker afwijkingen van wat "standaard" is.

[...]

Volgens mij ben je beter af met zo'n Rack die je een 5.25inch slot schroeft.
Ligt aan de prijs van die brackets.

Zo'n rack vind ik te duur en ik heb al genoeg koeling in men kast zitten.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 22:01

Ruudjah

2022

Ook een vertex aangeschaft. Ervaringen bij het flashen:
  • Een USB to SATA converter werkt niet:
    • HD Tune geeft geen info weer
    • Firmware update blijven klagen dat er geen Vertex is aangesloten
  • Hoe flash je in vredesnaam een vertex op een laptop?
    • Link met Vista recovery CD werkt niet (dood)
    • USB windows XP ellende (kan niet booten vanaf USB stick behalve als je 8 uur spendeert aan het engineren van een image)
  • Mijn windows server 2003 x64 gaf een BSOD

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
ik zou gewoon Vista/Windows 7 op een bootable USB stick gooien en daarvandan booten (met je SSD dus op de plaats van je huidige disk). Zorg er voor dat de firmware ook op die stick staat. Als je dan in de setup zit even op SHIFT + F10 drukken en je krijgt een vertrouwde command promptje voor je. Rest moet je ook wel lukken denk ik ;)

Dank voor de linkjes/info over de brackets. ik ga toch eens zoeken naar die Lian-Li HD-321 aangezien ik die het mooiste vind... Anders zal het die Scythe worden, ziet er verder ook prima uit namelijk! Ook al kan een SSD los hangen, of in welke dimensie dan ook, vind ik het toch fijner als hij gewoon vast zit ergens aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand de limiet voor de ICH7R?

Geen grap trouwens dat de prijzen aan het stijgen zijn. Zo is er een winkel die voor de 60GB Vertex vandaag 42 euro meer vraagt dan gisteren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
vista recovery disk booten, usb stick erin met drivers en flashtool?

Leuk dat ze de prijzen omhoog gooien hoor, maar daar hebben ze alleen zichzelf mee. Ik heb een prijs voor ogen en zolang die niet in zicht is hebben ze gewoon nog geen koper.

[ Voor 56% gewijzigd door P5ycho op 21-04-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 23:19

ToeingTheLine

Mask of sanity

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:29:

Geen grap trouwens dat de prijzen aan het stijgen zijn. Zo is er een winkel die voor de 60GB Vertex vandaag 42 euro meer vraagt dan gisteren :X
Ja ik had deze prijsontwikkeling zeker niet verwacht. Volgens mij leggen nu veel mensen wat bij en kopen een Intel x-25m. Kost bij FC nog steeds 279 trouwens.

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 22:01

Ruudjah

2022

Heb de vertex maar op deze fiets geflasht. 'k heb een ICH7-m, daar zal ik resultaten van posten.

ICH7-m benches: avg 90MB/sec, top 110MB/sec. Voelt wel nog een stukje sneller dan een Mtron Mobi, waar niet gemakkelijk te meten. 110MB/sec is trouwens bedroevend voor een 150MB/sec SATA1 spec. Nog geen 75% efficientie. :/

Edit: link vergeten, toegevoegd
Edit2: Intel ICH7-m benches toegevoegd

[ Voor 75% gewijzigd door Ruudjah op 22-04-2009 00:14 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:59

Format-C

Tracing Rays

falling_down schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:44:
[...]

Ja ik had deze prijsontwikkeling zeker niet verwacht. Volgens mij leggen nu veel mensen wat bij en kopen een Intel x-25m. Kost bij FC nog steeds 279 trouwens.
Vroeg of laat dalen de prijzen toch wel weer...

Je zou wel gek zijn om er nu zoveel voor neer te leggen... :X

Edit; als de Summit er straks is zal de Vertex wel weer kelderen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 21-04-2009 22:17 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etharion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23
Chipset snelheidslimiet
SSD schijven zijn in verhouding tot conventionele HHD's razend snel. Momenteel (Q1 2009) kan dit nog problemen opleveren, met name zodra je meerdere van deze snelheidsmonsters in RAID gaat draaien doordat de chipset waarop je SSD aangesloten zit deze snelheid niet aan kan (bottleneck). Voor zover bekend (bij mij) staan hieronder van enkele chipsets de ~maximale doorvoersnelheden. Het is immers zonde als je 4 Vertex schijven koopt (:9) en vervolgens maar 180MB/s haalt (:/).

ICH9(R)~650MB/sl3p 4x x25-m @ RAID 0
ICH10R700MB/sMarc H 4x Vertex @ RAID 0
ARC-1200 (chipset onbekend)~250MB/spcie-1x bus max 250MB/s
ARC-1220 (IOP333 @ 400mhz)400-450Mb/sMtron Battleship
ARC-1222 (IOP348 800MHz)900MB/s[url=http://eos.pgdn.net/pictures/areca.JPG]Unagi zijn collega @ 8x 1TB HDD[/url]
ARC-1231ML (IOP341 @ 800mhz)~800MB/sMtron Battleship
ARC-1680ix800MB/sSamsung SSD Awesomeness (Youtube movie)
Highpoint 3520800MB/s?l3d 4x x25-m @ RAID 0

toon volledige bericht
De Areca1200 bevat een Marvell 400Mhz chip.
Highpoint 3520 bevat net als de ARC1231 de IOP 341
ARC-1680 is IOP 348

IOP341/342/348 is in principe dezelfde chip:
- 341 single core raid stack
- 342 dual core raid stack
- 348 single core raid stack, 2nd core sas stack.

Daarnaast heeft adaptec ook een aantal interessante controllers voor SSD's 2405 (IOP348 800mhz) 5405/5805 (IOP348 1200mhz) 2405 is alleen raid 0/1, de 5 serie biedt ook ondersteuning voor raid5/6.

Als kanttekening moet er misschien bijgeplaatst worden dat de IOP348 slecht/niet werkt i.c.m. met de mtron SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Loont het eigenlijk nog om 2 Mtrons in RAID0 te zetten? Ik heb nu 1 Mtron 16GB over... hij wordt een beetje krap omdat ik nogal slordig ben geweest met mijn Windows installatie. Een tweede kopen en ze op een controller prikken... Ik weet het niet. De nieuwe SSD zijn toch wel weer een stuk sneller dan de vorige generatie lijkt me.

Ik denk dat het nu slimmer is even te wachten en gelijk een grotere SSD te kopen. Of mijn Windows maar eens opnieuw installeren natuurlijk...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff alweer een winkel die de prijs met meer dan 40 euro omhoog heeft gedaan. 42 euro om precies te zijn. Die 60GB Vertexen jakkeren terug omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2009 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:35
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 01:02:
Pff alweer een winkel die de prijs met meer dan 40 euro omhoog heeft gedaan. 42 euro om precies te zijn. Die 60GB Vertexen jakkeren terug omhoog.
Vraag en aanbod, komt vanzelf wel weer naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 16:21
Het klopt inderdaad, cdromland in breda bijv. van 186,- naar 249,- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke007
Alle opmerkingen m.b.t. chipsets tot op heden verwerkt. Thanks for the support guys ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunzenburner
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Stijnd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:13:
[...]

Het klopt inderdaad, cdromland in breda bijv. van 186,- naar 249,- :P
Bij alternate.be ook een serieuze prijsstijging, de vertex 120gb van 319 naar 449 op anderhalve week. De intel x25-m 80gb is dan weer een beetje in prijs gezakt, naar 299.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Slaat natuurlijk nergens op zo'n idiote prijsstijging. Nu er genoeg aanbod is de marge vergroten is gewoon te opvallend. Wij zijn ook niet achterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Hint : Misschien heeft OCZ de inkoopsprijzen verhoogt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De Supertalent drives zijn in Duitsland ook al duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 09:22
Ben een beetje het vertrouwen in de vertex kwijt. Ik krijg de drive maar niet in AHCI/RAID mode zowel bij XP32 als XP 64. Ondanks dat de AHCI/RAID driver (iastor.sys) probleemloos geinstalleerd word en ook in de device manager staat, gebruikt de vertex (en de andere HD's) enkel de MS driver. Bijgevolg worden mijn 2 F1 HDD's in RAID0 niet herkend. Als ik de MS driver wil updaten en zo naar de intel driver verwijs zegt het OS altijd dat het geen geldige driver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:12
En je hardware, aval0ne? Had bijv. zelf problemen met de vertex in sata poort 4-6. Geen idee waarom, soms werd ie niet herkent (1-2 zat m'n raid en 3 was een single hd). Nu zit vertex in de eerste poort.

Welke driver probeer je te installeren. deze?
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.