Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Het opstarten van Windows zelf gaat wel razendsnel tegenover een HDD, en ook het opstarten van veel programma's gaat sneller.
Nu met de dalende prijs van de Intel zou je de OCZ Vertex bijna gaan vergeten.
Met de nakende introductie van de 320GB Intel X25-M hoop ik dat de 80 en 160GB nog in prijs zakken.
200€ voor een 80GB zou fantastisch zijn, maar is utopisch (voorlopig)
EDIT
Weer eens te snel gereageerd

De 30GB OCZ Agility is te koop vanaf 99€
Dat begint toch te jeuken
EDIT2
OCZ verlengt garantie Vertex en Summit ssd's
http://www.fudzilla.com/content/view/14331/1/
[ Voor 20% gewijzigd door abusimbal op 23-06-2009 23:21 ]
Nou, dat vind ik niet:abusimbal schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:53:
Nu met de dalende prijs van de Intel zou je de OCZ Vertex bijna gaan vergeten.
De 80GB Intel is al gespot voor 250 euro in de Pricewatch.
De Vertex 60GB is nu 190 euro, en de 120 GB 350 euro; in verhouding zou de Vertex voor 80GB op ca. 240 euro komen.
Dus het spant erom..
Da's altijd leuk: voorspellen wanneer zo'n bedrag gehaald wordt.Met de nakende introductie van de 320GB Intel X25-M hoop ik dat de 80 en 160GB nog in prijs zakken.
200€ voor een 80GB zou fantastisch zijn, maar is utopisch (voorlopig)
Ik had dat destijds geprobeerd voor TFT schermen: twee jaar geleden betaalde je nog >200 euro voor 17", nu minder dan 100 euro. Ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan!
Zullen we het eens proberen voor de X25-M en Vertex?
Ik denk dat de prijs voor de X25-M 80GB rond de feestdagen in december zal liggen op 210 euro.
De Vertex 120 GB zal dan op de 275 euro liggen denk ik.
Dat heb ik nou persoonlijk juist niet bij de 30GB: 30GB is krap voor lieden met veel apps (zelfs al verplaats je de swapfile), en het is inmiddels bekend dat wanneer die 30GB volloopt, de performance drastisch inzakt - ik begrijp van verschillende reacties (zoals die van Femme over de 120GB Vertex) dat de modellen met méér capaciteit ook in verhouding minder last hebben van dalende performance bij het vollopen van de ssd.De 30GB OCZ Agility is te koop vanaf 99€
Dat begint toch te jeuken
Goed nieuws, maar ze moeten natuurlijk wel eerst zorgen dat de Vertex bugvrij is, dat lijkt me belangrijkerOCZ verlengt garantie Vertex en Summit ssd's
http://www.fudzilla.com/content/view/14331/1/
Ondanks de kleine kans op bugs denk ik echter dat het voor velen (i.i.g. Tweakers) interessant genoeg is om een Vertex te pakken als OS schijf, maar dan ook puur en alleen OS en apps.
Wanneer je een goed image brandt van die schijf ssd en er zou iets fout gaan, kun je 'm zo weer terugzetten, en een image branden zou in de meeste gevallen (behalve bij een ssd in een laptop) peanuts moeten zijn, omdat je er meestal een grote data-schijf naast hebt.
Gezien de salarissen van mij en mn vrouw deze maand komt minimaal de 60GB Vertex deze maand bij mij in huis - 60GB is voor mij zat, zeker omdat ik in het doelsysteem de 80GB (ja, geen 74GB) Raptor er ook in laat zitten voor videobewerking, downloaden en de swapfile.
Misschien dan nog even twee vragen aan de testers:
1. Heeft de 120GB Vertex in real life een veel betere performance dan de 60GB zoals ik hier en daar lees?
2. Zet men in het algemeen de swapfile op een andere schijf, om de levensduur van de ssd te verbeteren? Komt dat de performance ten goede, of is het veel sneller om de swapfile op de ssd te laten?
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 24-06-2009 10:14 ]
Ik zou nu zo graag een benchmark van de Agility zien.... Effe googlen.. Hmmm, nog niets.
Ik zou 'm wel in huis willen halen voor een review, maar ik heb eigenlijk genoeg aan de 60 GB, en die is dan weer net zo duur als de Vertex..
De max. throughput van de 60 GB Agility is overigens gelijk is aan die van de 60GB Vertex: 230 MB/s en 135 MB/s; zouden de prestaties van de 60GB Agility door het tragere geheugen erg onder die van de Vertex liggen?
Zo niet, dan wil ik die wel in huis halen voor mezelf en voor een review, maar dan zou ik graag wat hulp willen vragen om er een duidelijke review met benchmarks van te maken.
[ Voor 93% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2009 11:58 ]
Ik heb zelf twee keer 120GB Vertex in Raid 0. Leuk speelgoed, maar ik denk dat ik in de praktijk geen verschil zou merken tussen dat en een enkele Vertex 30GB (op de opslagcapaciteit na natuurlijk). Helaas kan ik dat moeilijk eventjes snel uittesten.
En zijn de resultaten dan zinvol, gezien ik geen andere ssd's heb om te vergelijken?
Als ik met verschillende software de schijf test, zijn de resultaten dan te gebruiken om te vergelijken met andere ssd's, ondanks dat mijn setup afwijkt van die van andere benchmark-setups?
Of zou ik beter een Agility kunnen kopen en iemand 'm laten testen die wel verschillende ssd's heeft getest, en dus over een setup beschikt waarmee de Agility het beste getest kan worden?
Heeft Femme misschien interesse om de Agility te testen (met een 60GB versie die ik dan aanschaf)?
Tweakers zou dan wel de eerste Agility-benchmark in handen hebben.
Zo niet, dan ga ik voor de 60GB Vertex.
[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2009 12:59 ]
Neem dan een Super Talent UltraDrive ME.: Sneller dan een Vertex en goedkoper, die kost namelijk €279 voor 128GB. Het is jammer dat deze SSD zo vaak over het hoofd wordt gezien, omdat hij in Nederland slecht leverbaar is. Ik ben er heel blij mee!bverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:42:
Ik zag net dat de Agility 120GB nu onder de 300 euro is gezakt, ten opzichte van bijna 350 euro voor de Vertex 120GB.
Ik zou nu zo graag een benchmark van de Agility zien.... Effe googlen.. Hmmm, nog niets.
Ik zou 'm wel in huis willen halen voor een review, maar ik heb eigenlijk genoeg aan de 60 GB, en die is dan weer net zo duur als de Vertex..
De max. throughput van de 60 GB Agility is overigens gelijk is aan die van de 60GB Vertex: 230 MB/s en 135 MB/s; zouden de prestaties van de 60GB Agility door het tragere geheugen erg onder die van de Vertex liggen?
Zo niet, dan wil ik die wel in huis halen voor mezelf en voor een review, maar dan zou ik graag wat hulp willen vragen om er een duidelijke review met benchmarks van te maken.
Intel met kerst rond de 165. Vertex 120GB of vergelijkbaar (je weet het nooit met OCZ) rond de 210.bverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:50:
[...]
Da's altijd leuk: voorspellen wanneer zo'n bedrag gehaald wordt.
Ik had dat destijds geprobeerd voor TFT schermen: twee jaar geleden betaalde je nog >200 euro voor 17", nu minder dan 100 euro. Ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan!
Zullen we het eens proberen voor de X25-M en Vertex?
Ik denk dat de prijs voor de X25-M 80GB rond de feestdagen in december zal liggen op 210 euro.
De Vertex 120 GB zal dan op de 275 euro liggen denk ik.
Ik heb de 30GB Vertex. Zo'n 16GB gepartioneerd en nog steeds mer dan 7GB vrije ruimte op die partitie. 7,7GB in gebruik en 7,4GB vrij. Ik heb er toch best wat applicaties opstaan, maar games heb ik wel op mijn harde schijf (Western Digital WD15EADS 1,5TB Green) gezet. Als ik ook de games naar de Vertex zou willen halen heb ik wel meer ruimte nodig, maar ik game niet zo heel veel. Ik doe het vooral om het systeem en veelgebruikt applicaties snel te starten.[...]
Dat heb ik nou persoonlijk juist niet bij de 30GB: 30GB is krap voor lieden met veel apps (zelfs al verplaats je de swapfile), en het is inmiddels bekend dat wanneer die 30GB volloopt, de performance drastisch inzakt - ik begrijp van verschillende reacties (zoals die van Femme over de 120GB Vertex) dat de modellen met méér capaciteit ook in verhouding minder last hebben van dalende performance bij het vollopen van de ssd.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Hmmm, €159 voor de 64GB UltraDrive ME... (10 euro verzenden naar Nederland).LuukNouwen schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:44:
[...]
Neem dan een Super Talent UltraDrive ME.: Sneller dan een Vertex en goedkoper, die kost namelijk €279 voor 128GB. Het is jammer dat deze SSD zo vaak over het hoofd wordt gezien, omdat hij in Nederland slecht leverbaar is. Ik ben er heel blij mee!
Das 30 euro goedkoper dan de Vertex.
Ik beslis deze week
Zullen we een apart topic openen voor prijsvoorspellingenW3ird_N3rd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:16:
[...]
Intel met kerst rond de 165. Vertex 120GB of vergelijkbaar (je weet het nooit met OCZ) rond de 210.
[ Voor 24% gewijzigd door ByteDelight op 24-06-2009 17:24 ]
Let er wel op waar je hem besteld; op veel plaatsen is de Super Talent niet op voorraad of zijn de verzendkosten erg hoog. Ik heb de mijne besteld bij Hardwareversand.de en daar zijn de verzendkosten maar €17,50.bverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:19:
[...]
Hmmm, €159 voor de 64GB UltraDrive ME... (10 euro verzenden naar Nederland).
Ik beslis deze week
[...]
Zullen we een apart topic openen voor prijsvoorspellingenLijkt me wel lachen!
Uiteraard wil ik met alle liefde een Agility (of een Super Talent Ultradrive ME) testenbverstee schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:36:
Heeft Femme misschien interesse om de Agility te testen (met een 60GB versie die ik dan aanschaf)?
Tweakers zou dan wel de eerste Agility-benchmark in handen hebben.
Zo niet, dan ga ik voor de 60GB Vertex.
Heb hier een ocz vertex 60 gb (1.30) op een intel ICHR 10 chipset . Tijdens het benchen met
hd tune krijg ik met mijn read performance flinke drops . Weet iemand hoe dit komt ?
Heb niet veel ervaringen met ssd's
Met een hardware controller valt dit wel op te lossen denk ik . Heb nochtans ook al vlakke
lijnen in hd tune gezien, met ssd op ICHR 10 chipset.

[ Voor 5% gewijzigd door kevin303 op 24-06-2009 21:50 ]
dat deze drops voorkomen ?
Verwijderd
Verwijderd in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3"
ALT-PRINTSCREEN is trouwens ook handiger voor plaatjes
ze zeggen dat ze de snelheden kunnen 'evenaren' van SSD's, ik snap er niet alles van, en ik denk dat die 15,000RPM's schijven heel wat herrie maken.
is dit iets om in de gaten te houden, of is het enkel interessant om weten. maar niet om te doen.
Voorlopig gaat men keuze nog altijd uit naar de intel X25M, maar ik wacht nog even af tot Femme de Agillity of de supertalent in zijn handen krijgt.
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
HRD = Hard Rectangular Drive
http://www.tomshardware.c...ide-hrd-ssd-hdd,8115.html
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2440350
Leuk dat die Super Talent misschien getest word, maar is (eigenlijk) hetzelfde als een OCZ Vertex en nog een paar merken (SSD met Indilinx controller)
BTW
OCZ Tony is iedereen weer waterachtig aan het maken met "Vertex Turbo"
Hand geselecteerde Indilinx controller met eveneens met de hand genomen NAND chips.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=58546
Read max 278MB/sec write max 213MB/sec
[ Voor 52% gewijzigd door abusimbal op 25-06-2009 00:29 ]
Met de benchmarks die ik gebruik wordt een grote harde schijf in principe ook al geshortstroked (de meeste activiteit vindt plaats in het adresbereik onder 73GB omdat de schijf waarop de trace werd gemaakt die capaciteit had). Een 7200 toeren schijf is dan nog steeds een stuk trager dan een Vertex of een X25-M.MikeVM schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:22:
Heeft iemand al ervaring met Short stroking?
ze zeggen dat ze de snelheden kunnen 'evenaren' van SSD's, ik snap er niet alles van, en ik denk dat die 15,000RPM's schijven heel wat herrie maken.
is dit iets om in de gaten te houden, of is het enkel interessant om weten. maar niet om te doen.
Voorlopig gaat men keuze nog altijd uit naar de intel X25M, maar ik wacht nog even af tot Femme de Agillity of de supertalent in zijn handen krijgt.
In de praktijk lijkt het effect van shortstorking me vrij beperkt als je je harde schijf op een slimme manier partitioneert. Met een aparte partitie voor het besturingsyssteem, applicaties en pagefile, een partitie voor data en eentje voor temp en meuk in combinatie met regelmatig defragmenteren zorg je er ook voor dat de koppen van de harde schijf niet voortdurend van het ene naar het andere uiteinde van de platter aan seeken zijn.
In een server is het een ander verhaal omdat er daar veel meer gelijktijdige I/O plaatsvindt die verspreid over de schijf kan plaatsvinden.
Shortstorking heeft overigens alleen effect op de zoektijd. De gemiddelde rotationele wachttijd bij een 7200 toeren schijf is 4,2ms. Als je de zoektijd door shortstroking omlaag brengt van 8 naar 2ms hou je nog steeds een disk over die een zestig keer hogere toegangstijd heeft dan een vlotte ssd en waar je 3/4 van de capaciteit niet van zou benutten.
[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 25-06-2009 00:46 ]
het is toch zo dat als je met partitionmanager, installatie van windows of dergelijke de bootschijf als eerste zet. dat hij op het snelste stuk staat hé.Femme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:44:
Met een aparte partitie voor het besturingsyssteem, applicaties en pagefile, een partitie voor data en eentje voor temp en meuk in combinatie met regelmatig defragmenteren zorg je er ook voor dat de koppen van de harde schijf niet voortdurend van het ene naar het andere uiteinde van de platter aan seeken zijn.

zoals hier "C:" is
Jammer dat de manier van meten waarschijnlijk de meest positieve is. Een handpicked controller, die retesnel bepaalt dat er niets in een blok staat (onbeschreven stuk), kan misschien dezelfde snelheid hebben als een normale vertex als het gaat om beschreven stukken.abusimbal schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:24:
BTW
OCZ Tony is iedereen weer waterachtig aan het maken met "Vertex Turbo"
Hand geselecteerde Indilinx controller met eveneens met de hand genomen NAND chips.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=58546
Read max 278MB/sec write max 213MB/sec
De SSD fabrikanten zouden eens om de tafel moeten gaan zitten, om een eerlijke benchmark standaard te maken (om te bepalen wat ze op het doosje mogen afdrukken)..
Hou er maar rekening mee dat het vanaf nu af aan alleen maar een grotere puinhoop gaat worden qua benchmarks en vergelijkingen. Je hebt al verschillende speedgrades bij MLC flash geheugen en bij geheugenkaartjes hebben ze daar die 30x - 150x aanduidingen op gezet. Nu komt daar bij SSD ook nog eens een controller bij met een setje RAM geheugen die nu dus niet alleen verschillen qua type/merk, maar ook nog eens qua clocksnelheid. Dit is vergelijkbaar wat je nu ziet bij de Videokaart makers, daar heb je ook 10-tallen versies van precies dezelfde kaart, maar dan net anders. Alleen heb je daar maar 2 serieuze partijen, we zitten nu bij SSD's al op een langer rijtje (Intel, Samsung, Indilinx, ... , JMicron). De verschillen tussen het flash geheugen komt daar nog bij._H_G_ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:00:
[...]
Jammer dat de manier van meten waarschijnlijk de meest positieve is. Een handpicked controller, die retesnel bepaalt dat er niets in een blok staat (onbeschreven stuk), kan misschien dezelfde snelheid hebben als een normale vertex als het gaat om beschreven stukken.
De SSD fabrikanten zouden eens om de tafel moeten gaan zitten, om een eerlijke benchmark standaard te maken (om te bepalen wat ze op het doosje mogen afdrukken)..
Dat klopt inderdaad.MikeVM schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:51:
[...]
het is toch zo dat als je met partitionmanager, installatie van windows of dergelijke de bootschijf als eerste zet. dat hij op het snelste stuk staat hé.
Bij alle andere producten hebben we hetzelfde probleem dat er geen gestandaardiseerde benchmarks zijn die door de fabrikanten gebruikt worden om de prestaties van hun product te duiden. Ik vind ook niet dat het iets is om aan de fabrikanten over te laten._H_G_ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:00:
[...]
Jammer dat de manier van meten waarschijnlijk de meest positieve is. Een handpicked controller, die retesnel bepaalt dat er niets in een blok staat (onbeschreven stuk), kan misschien dezelfde snelheid hebben als een normale vertex als het gaat om beschreven stukken.
...Micron, Western Digital, TDK, Toshiba, Sandisk, binnenkort Seagate: genoeg partijen om nog lang te vechten over een benchmark-standaard. Dat zie ik niet gebeuren.TheGhostInc schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:48:
[...]
Hou er maar rekening mee dat het vanaf nu af aan alleen maar een grotere puinhoop gaat worden qua benchmarks en vergelijkingen. Je hebt al verschillende speedgrades bij MLC flash geheugen en bij geheugenkaartjes hebben ze daar die 30x - 150x aanduidingen op gezet. Nu komt daar bij SSD ook nog eens een controller bij met een setje RAM geheugen die nu dus niet alleen verschillen qua type/merk, maar ook nog eens qua clocksnelheid. Dit is vergelijkbaar wat je nu ziet bij de Videokaart makers, daar heb je ook 10-tallen versies van precies dezelfde kaart, maar dan net anders. Alleen heb je daar maar 2 serieuze partijen, we zitten nu bij SSD's al op een langer rijtje (Intel, Samsung, Indilinx, ... , JMicron). De verschillen tussen het flash geheugen komt daar nog bij.
Het speedbinnen van chips is niets nieuws natuurlijk, en die Vertex Turbo is weer een leuke marketing-stunt. Meer produkten is meer exposure en shelf-space voor fabrikanten, en OCZ maakt daar gewoon gebruik van. Agility, Vertex, Vertex EX, Vertex Mac edition, Vertex Turbo, en ondertussen iedereen maar watertandend press-releases lezen.
[ Voor 48% gewijzigd door P5ycho op 25-06-2009 11:46 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Naast office werk doe ik veel aan fotografie (/temp-folder snel aanspreken etc). Volgens mij heb ik dan SLC nodig. Als ik in de pricewatch kijk, schrik ik een beetje van de prijs
Hoe zit het precies met de doorvoersnelheid?
Ik heb al een wat ouder moederbord, volgens mij een eerste versie van SATA. In de handleiding staat 150Mbytes / seconde. Nu wil ik geen SSD gaan kopen die veel meer kan dan het mobo aankan. Is dat iets om rekening mee te houden of is het mobo sowieso sneller?
==
hoi
Een vertex of X-25M zal een SATA1 poort doen vollopen, wat vervolgens dan de bottleneck vormt. Beste is dan een Areca RAID kaart te nemen, of een simpele SATA2 PCI-e uitbreiding.
[ Voor 23% gewijzigd door Ruudjah op 25-06-2009 13:03 ]
2 maal een OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB
en een RAID uitbreiding. Alleen heb ik geen PCI-e. Ik kom dan via pricewatch uit bij een paar simpele RAID - PCI - kaartjes van merken waar ik nog nooit van gehoord heb. Volgens mij kan ik dan beter een nieuw mobo aanschaffen ...
==
hoi
Is er nog niks bekend over nieuwe versies van IOMeter, HDTune, HDTach, etc, waarbij er met ssd's rekening gehouden wordt?
Ik moet wel een beetje op m'n budget letten, anders had ik gewoon 2 OCZ Vertexxes 120GB gehaald en verder geen gezeik. Het budget is maximaal 150 euro. Voor die prijs heb ik 2 raptors van 74 GB (totaal 146 GB) of 1 OCZ Vertex 30 GB (vanaf ongeveer 120 euro). Maar ik ben weer bang dat 30GB niet voldoende zal zijn....
Wie helpt me eens de doorslaggevende keus te maken...?
30GB is inderdaad krap voor Windows en apps. Vanaf 60GB begint het leuk te worden. Ik zou doorsparen voor de Vertex 60GB.
Hmmm, €159 voor de 64GB UltraDrive ME... (10 euro verzenden naar Nederland).
Het budget is maximaal 150 euro.
Ik denk dat die UltraDrive gelijkwaardig geheugen heeft als de OCZ Agility.Ik zou doorsparen voor de Vertex 60GB.
Ik denk van niet.Ruudjah schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:28:
[...]
[...]
[...]
Ik denk dat die UltraDrive gelijkwaardig geheugen heeft als de OCZ Agility.
Oftewel: doe geen ongefundeerde uitspraken
[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 25-06-2009 14:58 ]
ik had hier een raptor (die helaas binnen een jaar kapot ging) en heb nu een vertex van 30 gb. Ik heb geen grote programma's (photoshop etc) maar gewoon een basis installatie van winxp sp3 en mijn documenten (8 gb) op de vertex gezet. Nu heb ik dus rond de 15 Gb in gebruik. Voor mij is 30 gb dus meer dan genoeg. De vertex is vele malen sneller dan de raptor. Ik heb nu bewust voor deze vertex gekozen omdat imho de hele ssd markt nog in de kinderschoenen staat. Ik verwacht hier dan ook een jaartje mee te draaien en dan voor minder dan de prijs die ik nu betaald heb een 3x zo sneller 3 x zo grote andere ssd aan te schaffen en dan kan deze vertex verhuizen naar mijn download bak (anders gezegd ik zag het nu nog niet zitten om 280 voor een intel xm uit te geven terwijl de techniek nog niet perfect is)Snowwie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:16:
Arghh, ik word niet goed van de besluiteloosheid die in me heerst. De keuze voor 2 wd raptors of een ssd.
Ik moet wel een beetje op m'n budget letten, anders had ik gewoon 2 OCZ Vertexxes 120GB gehaald en verder geen gezeik. Het budget is maximaal 150 euro. Voor die prijs heb ik 2 raptors van 74 GB (totaal 146 GB) of 1 OCZ Vertex 30 GB (vanaf ongeveer 120 euro). Maar ik ben weer bang dat 30GB niet voldoende zal zijn....
Wie helpt me eens de doorslaggevende keus te maken...?

OCZ Vertex 120GB:
32Gbit chips, 25ns

64Gbit chips, 25ns
Er zit verschil in de chips, maar aangezien de datasheet alleen onder NDA wordt verstrekt door Samsung zul je daar niet achter komen vrees ik.
Ik ben nog even op zoek naar een UltraDrive 128GB shot.
edit:

Exact dezelfde chips als de OCZ Vertex.
Nu ben ik ook erg benieuwd welke chips er in de Vertex Turbo komen te zitten, ik zie namelijk geen snellere chips in Samsung's catalogus.
[ Voor 51% gewijzigd door P5ycho op 25-06-2009 16:07 ]
heeft iemand deze al, en zo ja hoe bevallen ze?
Ik zit te denken om deze te halen voor mijn mediacenter
http://gathering.tweakers...ingston&data[boolean]=ANDkleefding schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:49:
Waarom staat hier zo weinig over de Kingston ssdnow V serie?
[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 25-06-2009 16:56 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb 'm getest (review is nog niet klaar). Er zit een Toshiba-controller op die niet echt geweldig presteert. De prestaties zijn nog niet zo slecht als van een ssd met een JMicron JMF602 maar veel scheelt het niet. De bottleneck zijn weer de schrijfprestaties. In IOMeter haalde hij ongeveer 30MB/s sequentieel bij het schrijven van blokken van 1MB en in AnalyzeDisk kwam de gemiddelde schrijfresponstijd op 118ms. De meeste ssd's met een JMicron JMF602 met mlc-geheugen zitten op ca. 220ms, een snelle ssd heeft een schrijfresponstijd van minder dan 0,1ms. De gemiddelde opstartprestaties bovenden zich op het niveau van een 7200 toeren notebookschijf. Uiteraard lees hij wel sneller, in de praktijk zal hij in veel gevallen nog wel redelijk vlot aanvoelen en zal hij soms vertragen als er veel kleinere stukjes data naar de ssd geschreven worden.kleefding schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:49:
Waarom staat hier zo weinig over de Kingston ssdnow V serie?
Zie hier een vergelijking van de prestaties met een Vertex 30GB.
Van de week ergens gelezen (weet helaas niet meer welke site) dat het eigenlijk geen Toshiba controller is maar een Jmicron 602 met 64 KB cache / aangepaste firmware..Femme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:17:
[...]
Ik heb 'm getest (review is nog niet klaar). Er zit een Toshiba-controller op die niet echt geweldig presteert. De prestaties zijn nog niet zo slecht als van een ssd met een JMicron JMF602 maar veel scheelt het niet. De bottleneck zijn weer de schrijfprestaties. In IOMeter haalde hij ongeveer 30MB/s sequentieel bij het schrijven van blokken van 1MB en in AnalyzeDisk kwam de gemiddelde schrijfresponstijd op 118ms. De meeste ssd's met een JMicron JMF602 met mlc-geheugen zitten op ca. 220ms, een snelle ssd heeft een schrijfresponstijd van minder dan 0,1ms. De gemiddelde opstartprestaties bovenden zich op het niveau van een 7200 toeren notebookschijf. Uiteraard lees hij wel sneller, in de praktijk zal hij in veel gevallen nog wel redelijk vlot aanvoelen en zal hij soms vertragen als er veel kleinere stukjes data naar de ssd geschreven worden.
Zie [html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo?TestcomboIDs\[1885]=1&TestcomboIDs\[1854]=1">hier een vergelijking</a>[/html] van de prestaties met een Vertex 30GB.
Dat verklaart een hoop. In het typenummer dat op het chipje staat komen de getallen 602 voor. Ik dacht zelf al aan de mogelijkheid van een JMF602-kloon. De extra cache verklaart de wat betere prestaties.Remko schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:08:
[...]
Van de week ergens gelezen (weet helaas niet meer welke site) dat het eigenlijk geen Toshiba controller is maar een Jmicron 602 met 64 KB cache / aangepaste firmware..
Ik ben nu overigens drie 30GB Vertexen in raid 5 aan het testen op een Areca ARC-1680 om een vergelijking te kunnen doen van de prestaties met een aantal enterprise ssd's die ik al heb getest. Daaronder de Samsung slc ssd's die door Dell worden geleverd als 50GB drives maar volgens de sticker van Samsung die erop zit een capaciteit van 64GB hebben. Voor een eerlijke vergelijking heb ik bij het aanmaken van de raid-volumes op de Vertexen 7GB ongealloceerd gelaten. Dit lijkt daadwerkelijk positief van invloed op de performance-degradatie.
De Vertexen zijn overigens rapper dan de Samsung slc-drives. Nu zou ik niet snel Vertexen in een server stoppen maar het is wel grappig om te zien.
Daar is de Vertex EX ook voor. Dacht zelfs dat je garantie vervalt indien je een gewone Vertex in een server omgeving gebruikt.Femme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 20:02:
[...]
De Vertexen zijn overigens rapper dan de Samsung slc-drives. Nu zou ik niet snel Vertexen in een server stoppen maar het is wel grappig om te zien.
Maar in een server gaat niets boven de Intel X25E of een Fusion-io SSD.
Op zich laad Windows XP hier op een single hd nog redelijk vlot, in pak en beet 20 a 25 seconden.
Alleen vanaf het moment dat het bureaublad er staat en ik daarna op Firefox klik duurt het nog een seconde of 15 voordat de browser zich opent. Vooral dat laatste is ergerlijk, aangezien andere programma's sneller starten.
whooptiefuckingdoo 64kb!Femme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 20:02:
[...]
Dat verklaart een hoop. In het typenummer dat op het chipje staat komen de getallen 602 voor. Ik dacht zelf al aan de mogelijkheid van een JMF602-kloon. De extra cache verklaart de wat betere prestaties.
Ik ben nu overigens drie 30GB Vertexen in raid 5 aan het testen op een Areca ARC-1680 om een vergelijking te kunnen doen van de prestaties met een aantal enterprise ssd's die ik al heb getest. Daaronder de Samsung slc ssd's die door Dell worden geleverd als 50GB drives maar volgens de sticker van Samsung die erop zit een capaciteit van 64GB hebben. Voor een eerlijke vergelijking heb ik bij het aanmaken van de raid-volumes op de Vertexen 7GB ongealloceerd gelaten. Dit lijkt daadwerkelijk positief van invloed op de performance-degradatie.
Maar dan zou het volgende keer dus zin voor me kunnen hebben als ik mijn 2 30gb vertexen niet helemaal partitioneer. Dan houd ik wel wat weinig ruimte over zo met Vista en alle apps... Nog maar 1 bij dan...
Thuis draai ik Vista. Hoe snel hij opstart weet ik niet. Ik zit met de Areca-controller die nogal wat tijd nodig heeft. Daarna gaat alles erg vlotjes en hoef ik nooit ergerlijk lang te wachten.Snowwie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:54:
Welke Windows versie draai jij Femme? En hoeveel tijd kost het opstarten?![]()
Op zich laad Windows XP hier op een single hd nog redelijk vlot, in pak en beet 20 a 25 seconden.
Alleen vanaf het moment dat het bureaublad er staat en ik daarna op Firefox klik duurt het nog een seconde of 15 voordat de browser zich opent. Vooral dat laatste is ergerlijk, aangezien andere programma's sneller starten.
Zonder de Vertex EX getest te hebben geloof ik wel dat de X25-E beter presteert. De X25-E heeft ook standaard flink wat reservecapaciteit aan boord. Ik betwijfel of de Vertex EX dat ook heeft aangezien de capaciteit hetzelfde is als bij de normale Vertex.abusimbal schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:53:
[...]
Daar is de Vertex EX ook voor. Dacht zelfs dat je garantie vervalt indien je een gewone Vertex in een server omgeving gebruikt.
Maar in een server gaat niets boven de Intel X25E of een Fusion-io SSD.
De gewone Vertex heeft geen enkele last van performance degradatie als 25 van de 32GB gealloceerd is. Ik begin uiteraard netjes met een flash van de destructieve firmware 1275, die het hele ding reset, en daarna 1.30. Hij zit nu in de derde run en de prestaties worden lichtjes beter ipv slechter.
Ik wil ze nu eigenlijk zelf wel eens een keer gaan gebruiken (drie stuks in raid 5 voor data). Welicht ga ik volgende week nog wat testen met een enkele ondergepartioneerde Vertex om te kijken wat de optimale reservecapaciteit is. Dit lijkt me mooie informatie voor een review (ik ken geen andere sites die er onderzoek naar gedaan hebben).
[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 25-06-2009 22:09 ]
Ik weet het, ik herhaal mezelf, maar ik verwacht dat dit niet iedereen opgevallen zal zijn.
De X25-E 64GB heeft een 10-kanaals controller met twintig 32Gbit flashchips. Dat is samen dus 80GB, waarvan 16GB reservecapaciteit. De Vertex EX heeft een achtkanaals controller. Ik weet niet wat voor chips erop zitten maar gezien de acht kanalen lijkt het me onwaarschijnlijk dat er reserve is naast de bruikbare capaciteit van 60GiB / 64GB.
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 25-06-2009 22:20 ]
Kijk! Dat is nu enorm boeiende info! Die tests wacht ik af en volg erna meteen je advies op. Al draait alles snel genoeg, maar goed, beetje rommelen is altijd leuk tochFemme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:06:
[...]
Welicht ga ik volgende week nog wat testen met een enkele ondergepartioneerde Vertex om te kijken wat de optimale reservecapaciteit is. Dit lijkt me mooie informatie voor een review (ik ken geen andere sites die er onderzoek naar gedaan hebben).
Nickname does not reflect reality
edit: Rip Mickeal Jackson
[ Voor 5% gewijzigd door jostefa op 26-06-2009 01:49 ]
Verwijderd
Booten vanaf een Win95 bootdisk of zo.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 01:51 ]
edit: @ hlpdsk het werkt nu wel ik moest 2 opties in bios uitschakelen ( had ik gezien op ocz forum ) en dan zou het wel werken maar toen werkte het nog niet bij mij. Maar nu keek ik weer in mijn bios waren deze opties niet eens verandert (waren niet opgeslagen) maar nu werkt alles wel top!
[ Voor 59% gewijzigd door jostefa op 26-06-2009 02:08 ]
Met de part number decoder sheet van Samsung zou het geen probleem moeten zijn kom je een heel eind:P5ycho schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:55:
Er zit verschil in de chips, maar aangezien de datasheet alleen onder NDA wordt verstrekt door Samsung zul je
daar niet achter komen vrees ik.
http://www.samsung.com/gl...4/23/509901Nand_Flash.pdf
SuperTalent Ultradrive ME 64GB - Samsung 910 K9LBG08U0M PCB0:
K = Memory
9 = NAND Flash
L = MLC DDP
BG = Density: 32G
0 = Technologie: Normal (x8)
8 = Organisation: x8
U = Vcc: 2.7 - 3.6V
0 = Mode: Normal
M = Generation: 1st
P = Package: TSOP1
C = Temp: Commercial
B = Customer bad block: Include bad block
0 = Pre-program version: none
OCZ Vertex 120GB - Samsung 904 K9HCG08U1M PCB0 &
SuperTalent Ultradrive ME 128GB - Samsung 907 K9HCG08U1M PCB0:
K = Memory
9 = NAND Flash
H = MLC QDP
CG = Density: 64G
1 = Mode: Dual nCE & Dual R/nB
Echter ontbreekt nog de uitleg van de aanduiding '910', '904' of '907'.
[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 26-06-2009 08:07 ]
Als het goed is heeft elke 32Gbit chip naast de 4GiB ruimte ook een gereserveerd stuk spare space volgens mij. Anders zou er ook geen 'scratch space' meer aanwezig zijn bij de X25-M series.Femme schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:19:
Dat maakt inderdaad een verschil uit.
De X25-E 64GB heeft een 10-kanaals controller met twintig 32Gbit flashchips. Dat is samen dus 80GB, waarvan 16GB reservecapaciteit. De Vertex EX heeft een achtkanaals controller. Ik weet niet wat voor chips erop zitten maar gezien de acht kanalen lijkt het me onwaarschijnlijk dat er reserve is naast de bruikbare capaciteit van 60GiB / 64GB.
Zo ver was ik ook, echter wil ik graag zien hoe de flash opgebouwd is van binnen. Pinouts, timing, protocol, etc. Ik heb geprobeerd deze info bij Samsung op te vragen, maar aangezien ik geen interessante devver ben krijg ik daar dus geen info over losgepeuterd.bverstee schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:06:toon volledige bericht
[...]
Met de part number decoder sheet van Samsung zou het geen probleem moeten zijn kom je een heel eind:
http://www.samsung.com/gl...4/23/509901Nand_Flash.pdf
SuperTalent Ultradrive ME 64GB - Samsung 910 K9LBG08U0M PCB0:
K = Memory
9 = NAND Flash
L = MLC DDP
BG = Density: 32G
0 = Mode: Normal
OCZ Vertex 120GB - Samsung 904 K9HCG08U1M PCB0 &
SuperTalent Ultradrive ME 128GB - Samsung 907 K9HCG08U1M PCB0:
K = Memory
9 = NAND Flash
H = MLC QDP
CG = Density: 64G
1 = Mode: Dual nCE & Dual R/nB
Echter ontbreekt nog de uitleg van de aanduiding '910', '904' of '907'.
Wat heb je aan of uit moeten zetten in de bios?jostefa schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 02:01:
ja booten etc werkt ik zal eens kijken naar ide mode ( ik heb niet heel veel instel mogelijkheden ).
edit: @ hlpdsk het werkt nu wel ik moest 2 opties in bios uitschakelen ( had ik gezien op ocz forum ) en dan zou het wel werken maar toen werkte het nog niet bij mij. Maar nu keek ik weer in mijn bios waren deze opties niet eens verandert (waren niet opgeslagen) maar nu werkt alles wel top!
Ok, ik kijk uit naar een tweetal MLC's.Ruudjah schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:05:
SLC is niet interresant voor de consumentenmarkt. Voor hetzelfde geld koop je namelijk twee of meer MLC disks drives met intelligente controller, die netto sneller zijn en meer capaciteit bieden.
Maar dan zou mijn SATA1 poort vollopen. Moet ik dan toch ipv SATA-I naar een SATA-II dmv een uitbreidingskaart? Ik vraag me af of PCI (heb geen PCI-e) de snelheid van SATA-II aankan. Zo las ik ergens dat PCI 133Mb/s aankan, lager dan mijn SATA-I aansluiting.Een vertex of X-25M zal een SATA1 poort doen vollopen, wat vervolgens dan de bottleneck vormt. Beste is dan een Areca RAID kaart te nemen, of een simpele SATA2 PCI-e uitbreiding.
Wat concreter: stel dat ik een tweetal Transcend 64GB koop (lees 148 / 92 schrijf), ze in RAID aan mijn SATA-I hang dan zou ik de poort doen vollopen. Nu vraag ik mij dat af, want per poort 148 MB/s lees zou SATA-I aankunnen. Koop ik een RAID voor SATA-II dan loopt mijn PCI (over)vol.
Kortom: Ik weet het, ik heb een wat oudere PC. Daar wil ik het mee doen. Om even geen geld uit te geven aan een uitbreiding voor SATA-II wil ik het maar bij SATA-I houden. Is RAID dan zinvol?
==
hoi
==
hoi
SATA1 mag dan een bottleneck zijn, in de praktijk denk ik dat je er erg weinig van zult merken. Als jij een PC hebt met alleen SATA1 ondersteuning en PCI slots, dan zal een Intel X25-M met gemak meer data aan kunnen voeren dan je PC kan verwerken, zelfs met een SATA1 bottleneck. Overigens is het verzadigen van je SATA poort helemaal geen probleem verder. Ik zou PCI SATA kaartjes mooi in de winkel laten liggen en een X25-M erin steken. Mocht je later je moederbord upgraden dan biedt je SSD dan wederom een performance boost.
Over PS scratchspace zou ik me ook niet druk maken, mits je een degelijke SSD koopt.
define: kende ik nog niet. Tnx.
Die vindt ie dan weer niet met defineOver PS scratchspace zou ik me ook niet druk maken, mits je een degelijke SSD koopt.
==
hoi
Photoshop gebruikt de HD als hij niet genoeg RAM beschikbaar heeft, een andere term voor die HD locatie is scratchspace.Eusebius schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:18:
[...]
define: kende ik nog niet. Tnx.
[...]
Die vindt ie dan weer niet met define
Verwijderd
Wat een kale TS nog na 4k aan berichten trouwens. Gezien het hoog tijd is voor deel 4 lijkt me het ook tijd dat deze is door een vrijwilliger onderhanden word genomen. Ik mis als gebruiker van deze dingetjes vooral nog BV. de tips om ze iets beter te laten presteren en ook de keuzes die er zijn hedendag maar ook de benchmarks & reviews
http://www.theinquirer.ne...nm-nand-ssds-launch-weeks
Life is what you others make it.
idd, ik heb net een x25-m gekocht, en voordat ik er echt mee begin wou ik nog wat pointers zoeken, hoe het beste te gebruiken, welke firmware, stripe size, allocation, ...Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:15:
Wat een kale TS nog na 4k aan berichten trouwens. Gezien het hoog tijd is voor deel 4 lijkt me het ook tijd dat deze is door een vrijwilliger onderhanden word genomen. Ik mis als gebruiker van deze dingetjes vooral nog BV. de tips om ze iets beter te laten presteren en ook de keuzes die er zijn hedendag maar ook de benchmarks & reviews
Maar ik vind niet zoveel duidelijke informatie.
Anyway, lang verhaal iets korter
Nu weet ik dat het niet aan de gebruikte videodriver ligt, ik heb die namelijk al eens eerder gebruikt op de SSD.
Kan het een issue met de 3 maanden oude SSD zijn? Ik weet dat zo'n ding een beperkt aantal schrijf-acties aan kan per "sector", maar lijkt mij erg sterk. Gebruikte de SSD slechts als OS.
Nu denk ik erover om de nieuwste firmware 1.3 te installeren. Is dat raadzaam, of toch meteen de SSD terug naar de winkel brengen?
Hebben jullie nog andere tips om eventueel de SSD weer fit te krijgen? Ik heb een format gedaan en dat ging goed, geen problemen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Je zou voor een mooie topicstart bijna een Wiki willen hebben. Er zijn zoveel interessante zaken besproken.
[ Voor 13% gewijzigd door Milmoor op 27-06-2009 09:13 ]
Op zich kan die SSD niet kapot zijn door het gebruik, al zijn er al meer verhalen opgedoken dat de Vertex SSD's die ineens aan dataverlies lijden. terwijl de SSD zelf niet stuk was.dafmay schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 09:01:
...
Kan het een issue met de 3 maanden oude SSD zijn? Ik weet dat zo'n ding een beperkt aantal schrijf-acties aan kan per "sector", maar lijkt mij erg sterk. Gebruikte de SSD slechts als OS.
JA! van wat ik hier gelezen heb op het forum zijn er veel problemen met voorgaande Firmwares, zoals performance maar ook data verlies, met 1.3 zullen de meeste problemen vermeden worden.Nu denk ik erover om de nieuwste firmware 1.3 te installeren. Is dat raadzaam, of toch meteen de SSD terug naar de winkel brengen?
Ik vermoed dat je oude OS niet meer goed werkte, en dat het niet te maken had met de SSD.Maar gisteren clean install gedaan op mijn oude vertrouwde reguliere HD, en tot nu toe zonder enig probleem kunnen werken. Ik vermoed dus toch een probleem met de SSD.
heb je al eens een geprobeerd opnieuw een clean instal te doen op je SSD. want het kan zijn dat je os door de update niet meer werkte. en niet door de SSD zelf.
[edit]
Te laat, pindakaas
[ Voor 14% gewijzigd door R_W op 27-06-2009 09:17 ]
OS ligt het in principe niet aan, dat was net een redelijk verse install. Maar het kan natuurlijk altijd...
Ik ga de FW flashen naar 1.30.
En inderdaad zeker de image terugzetten op de SSD. En als dat issues oplevert, dan weer een clean install doen op de SSD.
Thanks!!!
edit : ook R_W dank voor de input
[ Voor 15% gewijzigd door dafmay op 27-06-2009 09:26 ]
Dat is idd interessant om een paar weken op te wachten!falling_down schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 01:33:
Hier nog wat nieuws van The Inquirer over de serie nieuwe Intel SSD's die binnenkort al op de markt komen. Ze zouden sneller en goedkoper worden. Het zal mij benieuwen.
•Reading / Writing speed : MLC - read up to 240MB/sec, write up to 180MB/sec
•Onboard high performance 512Mb mobile sdram Cache
(http://www.chaintech.com.tw/a2111_product_spec.php?serno=575)
512 MB cache
Welke controller zou hier inzitten?
[ Voor 45% gewijzigd door Remko op 27-06-2009 12:52 ]
512Mb is wel iets anders dan 512MB natuurlijkRemko schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 12:49:
•Fast Random Access time under 1.0ms
512 MB cache
[ Voor 81% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-06-2009 12:54 ]
512Mb is maar 64MB cache, hoorRemko schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 12:49:
•Fast Random Access time under 1.0ms
512 MB cache
[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 27-06-2009 13:29 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Zou wel heeel fijn zijn!!!falling_down schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 01:33:
Hier nog wat nieuws van The Inquirer over de serie nieuwe Intel SSD's die binnenkort al op de markt komen. Ze zouden sneller en goedkoper worden. Het zal mij benieuwen.
Ben enorm blij met mijn 80gb X-25M. Ding werkt zonder firmware gezeur e.d. als een trein. Voor mij is betrouwbaarheid en voorspelbaar gedrag enorm belangrijk bij een HD.
Wil alleen nog een +- 160gb game SSD voor een redelijke prijs en dan kan ik wel ff vooruit.
Voor reguliere opslag voldoen de gewone HD's prima.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Als hij bij het klonen zelf geen fouten geeft vindt ik het maar een raar probleem. Wat gebeurd er als je hem puur als extra drive in Windows hangt en een erg groot ZIP-bestand 5 keer heen en weer kopieert op de SSD. Klopt de checksum dan nog (oftewel, kan je hem nog uitpakken)? Zo ja, dan lijkt er toch wat anders aan de hand te zijn.dafmay schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:22:
Om nog even kort terug te komen met mijn problemen met de SSD...deze is inderdaad einde verhaal lijkt het. Zelfs na een schone installatie van Windows, blijft ie hangen gedurende opnieuw opstarten tijdens installatie-procedure. Terug naar Informatique...hopelijk kunnen zij het ter plekke verhelpen, anders wordt het RMA richting OCZ.
Het schijnt trouwens dat op sommige moederborden een heel klein beetje meer voltage voor de chipset wonderen doet voor de stabiliteit van de Vertex. Helaas heb ik geen bijpassende link.
Schiet mij maar lek! Net terug van Informatique...zij konden geen probleem constateren! Ze hebben een uitgebreide OCZ test gedaan, maar de SSD lijkt in orde.Milmoor schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:35:
[...]
Als hij bij het klonen zelf geen fouten geeft vindt ik het maar een raar probleem. Wat gebeurd er als je hem puur als extra drive in Windows hangt en een erg groot ZIP-bestand 5 keer heen en weer kopieert op de SSD. Klopt de checksum dan nog (oftewel, kan je hem nog uitpakken)? Zo ja, dan lijkt er toch wat anders aan de hand te zijn.
Het schijnt trouwens dat op sommige moederborden een heel klein beetje meer voltage voor de chipset wonderen doet voor de stabiliteit van de Vertex. Helaas heb ik geen bijpassende link.
Nu een image terugzetten op de SSD en dan de laptop in...kijken wat ie doet. Als dit niets oplevert dan nogmaals een verse install doen. Ik heb nog nooit gehad dat tijdens herinstallatie de pc niet doorstart

Overigens SSD in externe behuizing via usb op laptop wordt prima herkend. Ik kan 'm benaderen, files openen, kopieren en schrijven. Ook met Acronis Disk Director de partitie verwijderd en een nieuwe aangemaakt. Dat werkt dus allemaal prima

I'll be back...
Vanmiddag een clean install kunnen doen op de Vertex en tot nu toe, na alle apps en diverse drivers te hebben geinstalleerd, loopt ie soepeltjes...geen problemen. Het eerder terugzetten van een image (reguliere HD) ging niet goed. Waar ik al eens eerder probleemloos een image heb kunnen terugzetten.
Blijft toch wel erg vreemd allemaal...lijkt erop alsof de SSD een ernstig data-verlies defect had, maar dan kortstondig

Allen dank in ieder geval voor het meedenken.
[ Voor 15% gewijzigd door dafmay op 28-06-2009 12:23 ]
Echt een vooruitgang, maar ik wil hem nu nog raid0. Binnenkort even een 30gb bijkopen en kijken of dat allemaal nog wat sneller kan
Ik draai btw FW 1.3...
[ Voor 4% gewijzigd door ZeroCode op 28-06-2009 13:25 ]
Desalniettemin ga ik niet dit type Vertex ook in mijn vaste pc stoppen, daarvoor vind ik 'm alsnog te langzaam en gaat denk ik ook een Intel niet voldoen. Voor RAID voel ik niet zo, dus wacht ik nog wel een jaartje. In de tussentijd werk ik met veel plezier met mijn laptop.
Toink schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:17:
Ik heb de 60GB Vertex in een HP 6710B laptop gestopt samen met wat andere upgrades. T9300, 4GB enz. Er zat een 160GB 5400RPM schijfje in. Het behoeft denk ik weinig verdere uitleg, het verschil is dag/nacht.
Desalniettemin ga ik niet dit type Vertex ook in mijn vaste pc stoppen, daarvoor vind ik 'm alsnog te langzaam en gaat denk ik ook een Intel niet voldoen. Voor RAID voel ik niet zo, dus wacht ik nog wel een jaartje. In de tussentijd werk ik met veel plezier met mijn laptop.
Dubbetlje eerste rang verhaal dus. Feit blijft dat die Vertex en Intel drives stukken sneller zijn dan de meeste 'draaiende' hdd's.Toink schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:32:
Klopt, alleen vind ik het nog niet snel genoeg. Ik zoek ongeveer de dubbele snelheid van een Intel in een enkele SSD schijf tegen een betaalbare prijs. Over een jaar ofzo zal zoiets er allicht zijn, en anders wachten we iets langer
Wat moet er sneller zijn? De applicaties starten echt binnen een seconde op? En windows doet er idd iets langer over, maar 3 sec opstart vanuit hibernate is toch perfect?Toink schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:32:
Klopt, alleen vind ik het nog niet snel genoeg. Ik zoek ongeveer de dubbele snelheid van een Intel in een enkele SSD schijf tegen een betaalbare prijs. Over een jaar ofzo zal zoiets er allicht zijn, en anders wachten we iets langer
Gooi ze dan ook nog eens in Raid0 en je desktop heeft een top upgrade
*nog geen ervaring in maar ik verwacht een aardige prestatie verbetering als ik mijn OCZ in Raid0 heb*
[ Voor 8% gewijzigd door ZeroCode op 28-06-2009 17:05 ]
Zo door de tijd heen heb ik gemerkt dat er allerlei dingen fout gaan net als je iets nieuws aan je PC of iets anders verandert en dan ook heel vaak helemaal niks te maken hebben met het onderdeel dat je verandert.dafmay schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 21:28:
Laatste hoofdstuk uit mijn SSD-problemen verhaal.
Vanmiddag een clean install kunnen doen op de Vertex en tot nu toe, na alle apps en diverse drivers te hebben geinstalleerd, loopt ie soepeltjes...geen problemen. Het eerder terugzetten van een image (reguliere HD) ging niet goed. Waar ik al eens eerder probleemloos een image heb kunnen terugzetten.
Blijft toch wel erg vreemd allemaal...lijkt erop alsof de SSD een ernstig data-verlies defect had, maar dan kortstondig
Allen dank in ieder geval voor het meedenken.
Kortom : Niet alles op je SSD afschuiven en gewoon effe goed kijken wat er aan de hand is
Als je het echt goed had willen doen dan had je een image van je SSD op die HDD gegooid en gekeken of je dan nog steeds dezelfde problemen had. Het is een PC : Alles kan spontaan stuk
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daarbij wil ik timeshift gebruiken. (= veel lees- en schrijfopdrachten)
Kan iemand mij vertellen of een ssd te adviseren i.p.v. boven een hdd ?
Is een ssd wel 'nodig' voor een htpc?
Krijg ik geen problemen met de levensduur van de ssd door deze vele lees- en schrijfopdrachten?
Als je een htpc bouwt, zul je neem ik aan vooral veel capaciteit wensen; 320 GB of groter is niets bijzonders voor een htpc, zeker niet als je er ook een verzameling dvd's op wil zetten, of veel muziek.CAD-tekenaar schreef op zondag 28 juni 2009 @ 18:56:
Ik wil straks een htpc kopen installeren (met Windows Media Center of Mediaportal)
Daarbij wil ik timeshift gebruiken. (= veel lees- en schrijfopdrachten)
Kan iemand mij vertellen of een ssd te adviseren i.p.v. boven een hdd ?
Is een ssd wel 'nodig' voor een htpc?
Krijg ik geen problemen met de levensduur van de ssd door deze vele lees- en schrijfopdrachten?
De software van een htpc, zoals Windows XP MCE of Vista met MCE cached (indien de PC zwaar genoeg is uitgerust) voldoende om feilloos te kunnen time-shiften, ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Zoland de ssd's nog vele malen duurder zijn dan harde schijven, is het denk ik voornamelijk interessant om een ssd als OS-schijf te gebruiken, niet voor doeleinden waarbij er grote hoeveelheden data worden geschreven en weer verwijderd.
Ook in een htpc kan een ssd als OS-schijf voor performance-verbetering zorgen, maar dan adviseer ik om de betreffende software naar een conventionele harde schijf te laten wijzen voor de media.
Ik ben ook van plan om de data (film/muziek) op een hdd (1 TB) te zetten en de OS + progs op de ssd.bverstee schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:35:
[...]
Als je een htpc bouwt, zul je neem ik aan vooral veel capaciteit wensen; 320 GB of groter is niets bijzonders voor een htpc, zeker niet als je er ook een verzameling dvd's op wil zetten, of veel muziek.
...
Ook in een htpc kan een ssd als OS-schijf voor performance-verbetering zorgen, maar dan adviseer ik om de betreffende software naar een conventionele harde schijf te laten wijzen voor de media.
Hardware moet geen probleem zijn. (GA-E7AUM-DS2H, 4GB intern + Intel E8400 processor + windows 7)
Maar wat ik nog niet zeker van ben is of het verstandig is om timeshift te laten lezen/schrijven op de ssd.
Voordeel: snelle zoek- en toegangstijd. Nadeel: veel lees/schrijfacties, dus levenduur ssd wordt verkort.
Kan dit nadeel belangrijk genoeg zijn om toch maar timeshift op de hdd te regelen ?
(Of maakt dit niets uit)
Misschien doe je er goed aan eerst een installatie van Windows 7 op een partitie van de 1TB schijf te zetten, en te kijken hoe de respons is.CAD-tekenaar schreef op maandag 29 juni 2009 @ 00:51:
[...]
Ik ben ook van plan om de data (film/muziek) op een hdd (1 TB) te zetten en de OS + progs op de ssd.
Hardware moet geen probleem zijn. (GA-E7AUM-DS2H, 4GB intern + Intel E8400 processor + windows 7)
Maar wat ik nog niet zeker van ben is of het verstandig is om timeshift te laten lezen/schrijven op de ssd.
Voordeel: snelle zoek- en toegangstijd. Nadeel: veel lees/schrijfacties, dus levenduur ssd wordt verkort.
Kan dit nadeel belangrijk genoeg zijn om toch maar timeshift op de hdd te regelen ?
(Of maakt dit niets uit)
Als je ontevreden bent, kun je altijd nog een ssd pakken.
Een andere mogelijkheid is dus al wel meteen een ssd te gebruiken voor het booten van Windows 7 (alhoewel een htpc nauwelijks opnieuw opgestart zal hoeven te worden - S3 zul je meestal gebruiken), en alle media-data op de 1TB schijf te laten.
Ook als je dan niet tevreden bent, kun je instellen dat je e.e.a. op de ssd wil laten uitvoeren, maar ik kan me voorstellen dat de keuze van een ssd afhangt van deze beslissing. Kip en ei verhaal
Maar jullie willen vast mee beslissen over mijn keuze
Ik heb momenteel de volgende setup:
- WD Raptor 80GB (Dell uitvoering, dus niet de std. 74GB uitvoering, maar net zo snel)
- 400 GB data schijf (geen idee welk merk)
- Gigabyte P35-DS3 , E8400 en 2 GB DDR2, en een 8800GT
- XP MCE 2005
Ik gebruik mn PC voor van alles en nogwat: het standaard kantoorspul, videobewerking, audiobewerking, soms wat games, etc.
Voor videobewerking zal ik altijd terugvallen op de Raptor, die ik erin wil laten zitten.
De Raptor staat zo'n 40 GB vol met applicaties, dus een 30GB ssd is te klein.
Maar 120GB vind ik wat overkill, dus kies ik de middenweg: 60 of 80GB.
Nu de keuze van het merk en type - ik wil kiezen uit de volgende:
1. OCZ Vertex 60GB - €187
2. Super Talent Ultradrive 60 GB - €159 + verzendkosten
3. Intel X-25 80GB - €250
Volgens mij zijn dit de meest interessante keuzes, maar als iemand er nog eentje weet, graag.
Ik denk dat ik het beste voor de Super Talent kan gaan.
Mocht er toch ooit een crash voorkomen met de Indilinx, dan zorg ik wel dat ik een Ghost image op de 400 GB schijf klaar heb staan.
O ja: ik denk dat ik de swapfile op de Raptor zet; ik heb nog geen concrete uitspraken gehoord wat sneller is: op de ssd of op een snelle hdd, maar ik vermoed dat de Raptor hier een positieve factor in zal spelen (ik maak er dan wel een vaste grootte van van 4 GB).
Iemand een beter idee?
[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 29-06-2009 09:40 ]
De grootte van de swapfile vastzetten is sinds 2000 geen goed idee meer, het OS kan dat allang beter dan jij. In het algemeen geldt voor dat soort zaken: laten staan zoals Windows het voorstelt. De C'T heeft een onderzoek gedaan naar op het web genoemde "feiten" qua optimalisatie tips hoe je Windows sneller kan maken, en 99% was foutief, Microsoft doet dat behoorlijk goed. Alleen als je een hele bijzondere toepassing of configuratie hebt is dat het moeite waard om aan de standaard instellingen te gaan sleutelen. Gelukkig/helaas is een SSD mogelijk zo'n geval en wil je inderdaad bewust kiezen waar je swapfile en temp bestanden staan (op de SSD dus, mits genoeg ruimte).
Dit topic is gesloten.