Het grote mountainbike topic (deel 12) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:
  • 36.945 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:52

The_Scarabial

MTB for life!

ziet er niet echt steil uit ;)

Vandaag ook ff lekker geraced in Rheden, ging echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Wat zit er in Twente allemaal met een beetje leuke hoogteverschillen? Holterberg wil ik binnenkort eens proberen als ik ruim de tijd heb (moet er wss heen fietsen, MTB in de auto of op de fietsendrager gaat lastig worden). In Almelo zit het Nijreesbos en dat is leuk voor een uurtje, maar meer ook niet. Ga van de week met GoldenSample in Enschede eens kijken of de route Enschede-Noord wat soeps is, maar die schijnt behoorlijk vlak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:26
Joopieboy schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:

Ik heb nog 2 filmpjes gemaakt, die ben ik nu aan het uploaden die komen zo, paar foto's heb ik wel al:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Filmpjes zijn ook online trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=nBY0KBu71C8
http://www.youtube.com/watch?v=R82X4_-IJDE
Leuk beeldmateriaal!
Filmpjes zijn _/-\o_
Lennart_1337 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:24:

Wel nette afdaling, ik weet niet of ik dat wel zou durven...
Moet eerst maar met wat kleinere hellingen proberen.

Maar het idee is dat je naar achteren moet hangen hoor ik in het filmpje, moet je dan helemaal achter op je zadel zitten, of je zadel lager zetten zodat je niet helemaal voorover hangt ofzo?
Of moet je juist op je pedalen staan en het zadel niet aanraken?
Afdaling = kontje achter het zadel en naar achter leunen. Remmen is naar gevoel inschatten, ik hoorde vandaag van Bram dat v-brakes geen dosering hebben ( 8)7 ), maar zorg er in ieder geval voor dat je de fiets rustig laat glijden. Het tempo waar ik nu naar beneden toe rijd is nog redelijk hoog. Als ik dit vergelijk met een steil stukje wat terug in de route (waar Johan toen zo heeft gestuiterd) daar rijd iedereen toch een stukje rustiger omdat het daar technischer is qua sturen.
Het vergt wat oefening, denk daarbij ook aan gebogen benen en armen! Een keertje schuiven zal iedereen gebeuren.
Skuzz schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:44:
zo, was lekker fietsen vandaag met Johan en Sven :) Ben maar 3x van mijn fiets gelazerd :P
Hoop dat ik er morgen niet te veel van voel in mijn benen want het geplande ritje in Awaille van komende dinsdag is verplaatst naar morgen :+

zo, nu maar even mijn fiets weer in orde gaan maken en een portie spaghetti maken zodat er morgen ook wat te verbranden is
Goed om te horen dat het is bevallen Bram, gelukkig is het je niet zo bevallen als die tourtocht in België, al was je onderweg verdacht veel gelijkenissen aan het opnoemen. ;) Goed thuisgekomen nog? Succes in Awaille!
The_Scarabial schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:54:
[...]

ziet er niet echt steil uit ;)

Vandaag ook ff lekker geraced in Rheden, ging echt lekker.
Wat, omhoog fietsen niet steil? Op zich valt ie mee, alleen dat knikje dat niet zichtbaar is, dat is steil. Vraag anders effe aan Skuzz, aan mij heb je geen vergelijking. Dit klimmetje is namelijk (naar horen zeggen) alleen steil voor mensen met een gebroken element-frame.;)
Rheden was d:)b ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:17
Mzoo

Net de 100% SLX besteld bij Fietssportief. 22 mei (dan ben ik toevallig redelijk in de buurt) bekijken/proefrijden; en dan zien we wel.

Iedereen die inzicht en tips gegeven heeft zo ver: bedankt!

[edit] En vlot een paar mailtjes heen en weer, dat geeft vertrouwen op de zondagavond !

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 04-05-2009 00:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:43:
Mzoo

Net de 100% SLX besteld bij Fietssportief. 22 mei (dan ben ik toevallig redelijk in de buurt) bekijken/proefrijden; en dan zien we wel.

Iedereen die inzicht en tips gegeven heeft zo ver: bedankt!
Helder! Goede keuze tegen een mooi budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28
Mooie keuze Ronald :)

en die klim? die ziet er inderdaad niet heel erg steil uit, maar dat is die wel :P
v-brakes hebben wel iets van dosering natuurlijk, maar veel minder als schijven. Nu heb ik mijn blokjes er wel recht in zitten, zonder "toe-in" dus waardoor het hele remoppervlakte gelijk gebruikt wordt.

Binnenkort wil ook de Rheden route eens gaan fietsen, ben dan toch een weekendje daar in de buurt.

en @ The_Scarabial: Die tocht in Awaille dat ik vandaag ga doen is een verkenningstoch voor het mtb-weekend ;) zelf was ik veel te laat qua inschrijven maar ik denk dat ik de zondag wel mee kom doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 18:37
Ben ook op zoek naar een nieuwe fiets. Momenteel rij ik een 3-tal jaar op een Minerva Starlite.
Nu wil ik een ietswat professionelere fiets en twijfel tussen de volgende fietsen:

- TREK Elite 9.8 http://www.trekbikes.com/...ardtail/9_series/elite98/
- CUBE ELITE HPC XT http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ELITE-HPC_id_31064_.htm

Iemand ervaring met een van deze fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Mei schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:04:
Wat zit er in Twente allemaal met een beetje leuke hoogteverschillen? Holterberg wil ik binnenkort eens proberen als ik ruim de tijd heb (moet er wss heen fietsen, MTB in de auto of op de fietsendrager gaat lastig worden). In Almelo zit het Nijreesbos en dat is leuk voor een uurtje, maar meer ook niet. Ga van de week met GoldenSample in Enschede eens kijken of de route Enschede-Noord wat soeps is, maar die schijnt behoorlijk vlak te zijn.
Ik fiets zelf regelmatig op de Herikerberg, veel single tracks, hoogteverschillen en natuurlijk de motorcrossbaan. Je kunt aansluitend een stukje Friezenberg/Borkeld meepakken, maar daar zitten nauwelijks hoogteverschillen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:33:
[...]

Pfft ik heb vanochtend alles wat ik danwel fysiek bekeken heb, danwel erg leuk lijkt online naast elkaar gezet.

http://spreadsheets.googl...3cItBuEVS4bNOB2Zd7A&hl=en

Ik zie er maar 1 die consistent afgemonteerd is ;)
spoiler:
Xtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 2009

Verschil tussen XT en SLX was toch voornamelijk gewicht? Dan is de keuze op specs duidelijk... proefrit regelen ;)
Je weet wat ik over XTrail zei? kwetsbare balhoofden, erg eenvoudige sturen e.d. Volgens Jan van Bikes&services was daarmee een heel groot deel van het prijsverschil te verklaren.
Maar Moozes is trouwens wel erg duur: ik snap dat custom-built duurder is, maar €1172 voor SLX/recon/crossride disc/Hayes Stroker Trail/SPD pedaaltjes? Of €1258 voor XT/Reba...
Eigenlijk niet zo raar als een Bulls Copperhead 3 disc €1000 kost, je XT ketting/cassette krijgt (€30 meer t.o.v. deore?) en Stroker Trail (€60 meerprijs t.o.v. Julie?), een lichter resultaat (1kg minder). Toch jammer dat er geen goedkopere combinatie is van fatsoenlijke voorvork (bijv tora) en schijfremmen (bijv de nieuwe Julie, of instap-deore hydraulisch).
Lennart_1337 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:24:
Maar het idee is dat je naar achteren moet hangen hoor ik in het filmpje, moet je dan helemaal achter op je zadel zitten, of je zadel lager zetten zodat je niet helemaal voorover hangt ofzo?
Of moet je juist op je pedalen staan en het zadel niet aanraken?
Geen zin om het filmpje te bekijken voor de context, maar in het algemeen: zodra het moeilijk wordt moet je uit je zadel. Je kan dan met je gewicht verplaatsen je balans veranderen, en dat gaat instinctief wel aardig. In een steile afdaling raakte ik bijna mijn achterwiel ;) Zadel omlaag is daarbij wel makkelijk, anders knalt je zadel in je buik :(
Over remmen: ik gebruik altijd mijn voorrem :? Achterrem gebruik ik zelden, tijdens stevig remmen hangt dat wiel toch in de lucht :+ Gewoon een paar keer een stoppie oefenen op asfalt, dan leer je vanzelf wel je voorrem doseren. En in de bocht even je voorrem wat minderen, zodat je de bocht kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:53:
Ben ook op zoek naar een nieuwe fiets. Momenteel rij ik een 3-tal jaar op een Minerva Starlite.
Nu wil ik een ietswat professionelere fiets en twijfel tussen de volgende fietsen:

Iemand ervaring met een van deze fietsen?
De Cube staat in de Bike&Trekking van deze maand, je Trek kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Aha, goed om weten, hopelijk vind ik dit magazine hier in Belgie.

Hoe is de algemene kwaliteit van Cube fietsen in vgl met bvb TREK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Afmontage is vergelijkbaar, Trek zet er wat meer eigen spul op (wat kwalitatief net zo goed is vziw). Trek heeft een betere reputatie qua frames, en geeft soms levenslange garantie op het frame. En ze zijn heel soepel met reparaties: iemand wilde mij een Trek fully van 5 jaar oud verkopen, waar een stuk van de naaf was afgebroken zodat 3 spaken los hingen. Dat is toen onder coulance gratis opgelost.
offtopic:
die verkoop is toen, om voor mij volstrekt onduidelijke redenen, niet doorgegaan. Kon ik opnieuw een fiets gaan uitzoeken :(

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik heb tot hiertoe eigenlijn nooit naar een Full Suspension gekeken.
Maar hier zit je al snel aan 3000 euro.

Zijn er degelijke Fully's te vinden voor 2500 euro of is het beter om dit bedrag dan te investeren in een Hardtail?
Hoe meer ik kijk en lees, hoe meer ik twijfel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 10:35:
[...]

Je weet wat ik over XTrail zei? kwetsbare balhoofden, erg eenvoudige sturen e.d. Volgens Jan van Bikes&services was daarmee een heel groot deel van het prijsverschil te verklaren.
Maar Moozes is trouwens wel erg duur: ik snap dat custom-built duurder is, maar €1172 voor SLX/recon/crossride disc/Hayes Stroker Trail/SPD pedaaltjes? Of €1258 voor XT/Reba...
Eigenlijk niet zo raar als een Bulls Copperhead 3 disc €1000 kost, je XT ketting/cassette krijgt (€30 meer t.o.v. deore?) en Stroker Trail (€60 meerprijs t.o.v. Julie?), een lichter resultaat (1kg minder). Toch jammer dat er geen goedkopere combinatie is van fatsoenlijke voorvork (bijv tora) en schijfremmen (bijv de nieuwe Julie, of instap-deore hydraulisch).
Kroone liefting krijgt amper 1% van de Suntour vorken terug.... moet ik twijfelen aan de winkel met een van de beste reputaties hier in noord holland? Die zelfde vork waar hier met geen goed woord over gesproken wordt? Hij kan net zo goed met me meelullen en een duurdere fiets/meer winst verkopen.

Ik ga dus ook niet blind op het woord van een concurrent over balhoofden. Hij heeft een paar incidenten meegemaakt, thats all. Het is geen statistiek.

Jij schreef zelf dat SLX en XT slechts in gewicht verschillen, en ik maak me nu net niet druk om een paar ons als ik met 3-4 liter water het normaal vrij warme juli een alp op ga klimmen....

Het verschil tussen 100% Xt en 100%SLX is 100 euro verkoop. De Copperhead is grotendeels XT, maar vervolgens een Deore Casette. 70 euro verschil blijft over. Reba SL vs Tora 318, verschil 150 euro retail, het zal mischien 100 euro op een complete fiets zijn.. Andersom gaat het met de Remmen; ook fietssportief valt terug naar de Julies icm de Reba vork... Het gaat om slechts tientjes nu, maar ze doen het wel.

Balhoofd is onderdeel van het frame, wat ze 10 jaar garanderen bij fietssportief. Als het echt zo slecht was dan maken ze zichzelf een groot probleem;

De korte samenvatting: Ik heb je opmerkingen gezien, en afgewogen, en besloten toch echt eerst te kijken naar de xtrail, hij is besteld, maar nog niet gekocht ;) (afhaalbestellingen zijn vrijblijvend, dat staat overal op de website en staat ook expliciet in 2-voud in me mail).
De copperhead is buiten budget, en trek/giant/bulls etc voor 750 ga ik stevig inleveren op de afmontage rondom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:47:

Zijn er degelijke Fully's te vinden voor 2500 euro of is het beter om dit bedrag dan te investeren in een Hardtail?
Je kan ze al voor €1500 vinden, geloof ik. Wat wil je ermee doen? Downhill, All-Mountain, XC, of racen?
Je kan een Epic (race) al kopen vanaf €2500, en dan heb je al een fox-voorvork. XT-afgemonteerde Trek Fuel EX zat je ook wel onder de €2500 geloof ik:
Fuel EX 9 voor €2300
Ronald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:56:
[...]

Kroone liefting krijgt amper 1% van de Suntour vorken terug.... moet ik twijfelen aan de winkel met een van de beste reputaties hier in noord holland? Die zelfde vork waar hier met geen goed woord over gesproken wordt? Hij kan net zo goed met me meelullen en een duurdere fiets/meer winst verkopen.
Ik denk dat in Noord-holland de meeste mensen op de gebaande paden blijven. En dat veel mensen nauwelijks merken dat de voorvork na 3 jaar niet meer werkt. Afdichtingen van suntour zijn prut, dus die moet je eigenlijk elk jaar van binnen schoonmaken. Ik heb een 2e hands fiets gekocht (cyclocross-hybride) waar een suntour NEX-vork op zat. Met de rem erop kon je de onderpoten een centimeter naar voor en naar achter bewegen :X De eigenaar vond dat geen probleem. Ik heb een nieuwe uit Duitsland laten komen.
Lock-out van suntour gaat ook erg makkelijk kapot, als je een grote hobbel tegenkomt. De verhalen over suntour zijn wel degelijk ergens op gebaseerd.
Jij schreef zelf dat SLX en XT slechts in gewicht verschillen, en ik maak me nu net niet druk om een paar ons als ik met 3-4 liter water het normaal vrij warme juli een alp op ga klimmen....
Gewicht van je fiets werkt iets anders dan wat je op je rug hebt. Leg eens een zak aardappelen op je bagagedrager, en daarna in je rugzak. Je komt veel makkelijker weg met dat gewicht in je rugzak :) Neemt niet weg dat ik dat gewichtsverschil liever in de wielen heb dan in de afmontage, ik zou zelf voor SLX kiezen. Ik zat alleen even de vergelijking te maken met mijn huidige fiets.
De korte samenvatting: Ik heb je opmerkingen gezien, en afgewogen, en besloten toch echt eerst te kijken naar de xtrail, hij is besteld, maar nog niet gekocht ;) (afhaalbestellingen zijn vrijblijvend, dat staat overal op de website en staat ook expliciet in 2-voud in me mail).
De copperhead is buiten budget, en trek/giant/bulls etc voor 750 ga ik stevig inleveren op de afmontage rondom.
De korte samenvatting: veel plezier met je nieuwe fiets, ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven :) En voor €50 zet Jan er zonder problemen een nieuw balhoofd in :+

[ Voor 79% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:56:
[...]

Balhoofd is onderdeel van het frame, wat ze 10 jaar garanderen bij fietssportief. Als het echt zo slecht was dan maken ze zichzelf een groot probleem;
Au!
Een balhoofd is de lagerset die in de balhoofdbuis van je frame zit.
Alleen Chris King balhoofden krijgen 10 jaar garantie mee...
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:01:

Je kan een Epic (race) al kopen vanaf €2500, en dan heb je al een fox-voorvork.
Meest overgewaardeerde fully!
Die treks zijn in reviews goed naar voren aan het komen. Wat is de reden waarom je fully wilt gaan rijden?

[ Voor 38% gewijzigd door dnhelle op 04-05-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dnhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:03:
Meest overgewaardeerde fully!
Die treks zijn in reviews goed naar voren aan het komen. Wat is de reden waarom je fully wilt gaan rijden?
Ik bladerde even door de bike&trekking heen, en zag hem staan. Vervolgens geen studie ervan gemaakt, ik heb zelf toch het geld niet voor een nieuwe :'(
De reden van een fully snap ik sowieso wel (meerdere goede antwoorden namelijk ;)), maar het doel bepaalt welke :)

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:11:
[...]

Ik bladerde even door de bike&trekking heen, en zag hem staan. Vervolgens geen studie ervan gemaakt, ik heb zelf toch het geld niet voor een nieuwe :'(
De reden van een fully snap ik sowieso wel (meerdere goede antwoorden namelijk ;)), maar het doel bepaalt welke :)
Dat vroeg ik inderdaad aan Blackshadow. Ben wel benieuwd naar de reden, ook naar het doelgebied als hij fully wilt rijden.
Via een mtb-forum heb ik gehoord over de Shimano Fietschallenge waar een hoop epics vanwege de naam zijn gekocht en qua prestaties 0 hebben geleverd, ook mede dankzij de berijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:01:

De korte samenvatting: veel plezier met je nieuwe fiets, ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven :) En voor €50 zet Jan er zonder problemen een nieuw balhoofd in :+
En na de behandeling door Jan nog 200 euro goedkoper dan de copperhead! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik rijd nu enkel Bloso tochten in de buurt met mijn Minerva, maar ik zou stilaan meer mountainbike tochten willen opzoeken in de buurt.

Vanaf wanneer is een Fully aangeraden? Ik twijfel nog enorm of ik hem optimaal ga kunnen gebruiken...

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 04-05-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ronald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:53:
[...]

En na de behandeling door Jan nog 200 euro goedkoper dan de copperhead! :D
Maar geen Reba >:)
BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:01:
Ik rijd nu enkel Bloso tochten in de buurt met mijn Minerva, maar ik zou stilaan meer mountainbike tochten willen opzoeken in de buurt.

Vanaf wanneer is een Fully aangeraden? Ik twijfel nog enorm of ik hem optimaal ga kunnen gebruiken...
Waarom wil je een fully? Omdat je heftigere dingen gaat doen, omdat je meer comfort wilt, of omdat je geld teveel hebt? :+
In Nederland heb je geen fully nodig, alles kan met een hardtail. Sterker nog: je moet heel heftige downhill-routes hebben wil het echt niet meer lukken met mijn 100mm Reba :) Het gaat wel makkelijker met een fully, en vaak sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:27:
[...]

Waarom wil je een fully? Omdat je heftigere dingen gaat doen, omdat je meer comfort wilt, of omdat je geld teveel hebt? :+
In Nederland heb je geen fully nodig, alles kan met een hardtail. Sterker nog: je moet heel heftige downhill-routes hebben wil het echt niet meer lukken met mijn 100mm Reba :) Het gaat wel makkelijker met een fully, en vaak sneller.
Biedt een fully meer comfort bij een toertje 's avonds langs de straat? Of ga je je dan ergeren aan de achtervering?

Ik wil meer MTB en off-road gaan rijden ipv enkel op straat, maar ik moet er zeker rekening mee houden dat er regelmatig stukken gaan tussen zitten gewoon op de baan. (Ik heb vaak last aan mijn onderrug.)

Of: Onder welke omstandigheden wordt de achterveer de bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:47:

2500 euro zijn er zeer zeker goede fullies te vinden!
Die van mij zit nu ongeveer in die prijsklasse geloof ik, en die weegt nog geen 11 kg met toch een stuk lood als vork (nu nog ;))
kijk eens hiernaar: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK5819
Reba vork, carbon frame met fox demper, SLX en XT afmontage, syntace cockpit...

Wel enigszins aan de zware kant (vanaf 11,5 kg zonder pedalen) maar echt zwaar is het zeker niet te noemen. Vergelijk het eens met een epic ond die prijs, die zitten tegen de 143 kilo aan :P

Aan de zware kant is relatief btw, mijn fiets zit nu iets onder de 11 kg inclusief pedalen maar die is dan ook lichter dan gemiddeld :P

En de achtervering is met een Fox RP demper nauwelijks merkbaar op straat, tenzij je een asfaltsprint wil trekken maar dat moet je eigenlijk al niet willen met een mountainbike :+

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 04-05-2009 14:03 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
McGryphon schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:01:
[...]

2500 euro zijn er zeer zeker goede fullies te vinden!
Die van mij zit nu ongeveer in die prijsklasse geloof ik, en die weegt nog geen 11 kg met toch een stuk lood als vork (nu nog ;))
kijk eens hiernaar: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK5819
Reba vork, carbon frame met fox demper, SLX en XT afmontage, syntace cockpit...

Wel enigszins aan de zware kant (vanaf 11,5 kg zonder pedalen) maar echt zwaar is het zeker niet te noemen. Vergelijk het eens met een epic ond die prijs, die zitten tegen de 143 kilo aan :P

Aan de zware kant is relatief btw, mijn fiets zit nu iets onder de 11 kg inclusief pedalen maar die is dan ook lichter dan gemiddeld :P

En de achtervering is met een Fox RP demper nauwelijks merkbaar op straat, tenzij je een asfaltsprint wil trekken maar dat moet je eigenlijk al niet willen met een mountainbike :+
Met welke fiets rijd je?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel aan de kwaliteit van de Cube's, vooral het frame dan.
Ik zie deze fietsen al voor lage bedragen met full XT afmontage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 21:46
MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:23:
[...]

Op het mountainbike-forum staat nog wel meer moois geloof ik :) Het is een nette fiets voor de goede prijs, maar het is wel een oude fiets. 12 jaar oud, dat houdt zeker in dat je alle lagers even moet nalopen op speling e.d.
Heb deze fiets ook laten staan, 12 jaar vond ik toch iets te oud en er waren toch wel wat plekjes hier en daar.

Morgen ga ik in elk geval richting Kroone liefting, zou eerst richting de Vos gaan maar daar lees ik toch wat slechte berichten over.

Ga in elk geval kijken voor een Trek 6000 of iets in de richting van een Cube Aim.

Hopelijk kan ik dus dit weekend fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:05:
[...]

Met welke fiets rijd je?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel aan de kwaliteit van de Cube's, vooral het frame dan.
Kwaliteit van de frames is niks mis mee, ze zullen het zeker een flinke poos uithouden. De demping e.d. verschilt wel van merk tot merk, meestal is er geen onderscheid tussen beter/slechter, meer anders/anders ;)
Andere uiterste: LiteVille 301 kost €1900 voor alleen de frameset :+
BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:35:
[...]

Biedt een fully meer comfort bij een toertje 's avonds langs de straat? Of ga je je dan ergeren aan de achtervering?

Ik wil meer MTB en off-road gaan rijden ipv enkel op straat, maar ik moet er zeker rekening mee houden dat er regelmatig stukken gaan tussen zitten gewoon op de baan. (Ik heb vaak last aan mijn onderrug.)
Een fully biedt meer comfort, als je de goeie koopt. Als je voor het comfort gaat moet je een marathon-fully kopen, niet een race-fully. Dus zéker geen Epic! Die rijden namelijk net als een hardtail, totdat er grote klappen komen. Maar ik snap niet wat je bedoelt met 'langs de straat'. Bedoel je een zandpad, een asfaltweg of het grasveld naast de asfaltweg? Op asfalt kan je beter dikke (en zachte*) banden hebben, dat geeft al genoeg demping voor klinkertjes en bijna genoeg voor stoeprandjes.
Of: Onder welke omstandigheden wordt de achterveer de bottleneck?
Achterveer wordt nooit de bottleneck, als je de goede fiets hebt. Een goede fiets zorgt ervoor dat je niet gaat 'deinen' bij het trappen, maar dat wel alle oneffenheden worden weggefilterd. Hoe meer deining, hoe meer energie er verloren gaat. Een beetje fully kan je zo afstellen dat je geen deining hebt wanneer je in je zadel blijft zitten, en toch alle klappen worden opgevangen. Een demper met platform (ingaande demping, zoals fox ProPedal) kan daarbij helpen, maar zorgt er vaak voor dat het wat minder makkelijk aanspreekt. Een andere veeropstelling is wat dat betreft beter.
In Bike&trekking hebben ze een test gedaan van 2 vergelijkbare fietsen: een met en een zonder achtervering. De stopwatch wees uit dat de fully sneller was, ook al dachten de bestuurders van niet: doordat je minder klappen krijgt voelt het minder snel, net als bij een kart v.s. een auto.

Die Cube is trouwens carbon: ik zou die niet kopen voor ik een proefrit heb gemaakt op de Trek Fuel EX9 voor €100 minder, en maar een paar honderd gram meer. Op MTBR zijn normaal altijd wel een paar negatieve reviews te vinden, maar nu niet: link

*) Volgens de laatste bike&trekking rollen dikke, zachte banden het beste in terrein. Zachte banden kosten minder energie om vooruit te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:05:
[...]

Met welke fiets rijd je?
Ik rijd met een American Eagle lightning custom. Gare foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6YUPJVWC.jpg
frame: AE Lightning
Demper: Manitou Swinger SPV 3-way
vork: Marzocchi MX Comp
wielen: Hope Pro 2 naven; DT Revolution spaken; Stan's ZTR Olympic velgen
remmen: Magura Marta 160/160
schakelwerk: X.O, voorderailleur X-gen
Crankstel: FSA Afterburner 44/32/22
stuur: Easton EC70
Stuurpen: Easton EA70
cassette en ketting: Shimano XT
zadel: selle italia SLR XP
zadelpen: merkloos
barends: Pro composite
banden: Vredestein Black Panther

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:34:
[...]

Kwaliteit van de frames is niks mis mee, ze zullen het zeker een flinke poos uithouden. De demping e.d. verschilt wel van merk tot merk, meestal is er geen onderscheid tussen beter/slechter, meer anders/anders ;)
Andere uiterste: LiteVille 301 kost €1900 voor alleen de frameset :+

[...]

Een fully biedt meer comfort, als je de goeie koopt. Als je voor het comfort gaat moet je een marathon-fully kopen, niet een race-fully. Dus zéker geen Epic! Die rijden namelijk net als een hardtail, totdat er grote klappen komen. Maar ik snap niet wat je bedoelt met 'langs de straat'. Bedoel je een zandpad, een asfaltweg of het grasveld naast de asfaltweg? Op asfalt kan je beter dikke (en zachte*) banden hebben, dat geeft al genoeg demping voor klinkertjes en bijna genoeg voor stoeprandjes.

[...]

Achterveer wordt nooit de bottleneck, als je de goede fiets hebt. Een goede fiets zorgt ervoor dat je niet gaat 'deinen' bij het trappen, maar dat wel alle oneffenheden worden weggefilterd. Hoe meer deining, hoe meer energie er verloren gaat. Een beetje fully kan je zo afstellen dat je geen deining hebt wanneer je in je zadel blijft zitten, en toch alle klappen worden opgevangen. Een demper met platform (ingaande demping, zoals fox ProPedal) kan daarbij helpen, maar zorgt er vaak voor dat het wat minder makkelijk aanspreekt. Een andere veeropstelling is wat dat betreft beter.
In Bike&trekking hebben ze een test gedaan van 2 vergelijkbare fietsen: een met en een zonder achtervering. De stopwatch wees uit dat de fully sneller was, ook al dachten de bestuurders van niet: doordat je minder klappen krijgt voelt het minder snel, net als bij een kart v.s. een auto.

Die Cube is trouwens carbon: ik zou die niet kopen voor ik een proefrit heb gemaakt op de Trek Fuel EX9 voor €100 minder, en maar een paar honderd gram meer. Op MTBR zijn normaal altijd wel een paar negatieve reviews te vinden, maar nu niet: link

*) Volgens de laatste bike&trekking rollen dikke, zachte banden het beste in terrein. Zachte banden kosten minder energie om vooruit te gaan :)
Ik heb het over asfaltwegen, vooral in de week als ik 's avonds een toertje ga maken.
Het weekend zou dan dienen voor de meer off-road tochtjes.
Qua afmontage lijkt de Cube mij iets completer, maar nijg ik naar de TREK.

De vraag blijft nog altijd of ik niet meer plezier ga hebben aan een hardtail die dan iets beter afgemonteerd kan worden met het geld dat ik uitspaar met de achtervering.
Dan gaat het hem tussen deze 2:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ga aub met die gedachtegang niet voor een fully, dat is echt overrated. Beter goede banden (breed) dan een 10cm veerweg voor een stoepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
dnhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:24:
Ga aub met die gedachtegang niet voor een fully, dat is echt overrated. Beter goede banden (breed) dan een 10cm veerweg voor een stoepje.
Het gaat ook niet enkel over een stoepje, ik heb in de week gewoon geen tijd om off-road te gaan fietsen.
Ik wil nu een fiets kopen waar ik binnen een aantal jaar nog steeds plezier ga van hebben, of ik nu extremer ga qua parcour of niet. Dit zal zowiezo van de periode in het jaar afhangen. Aangezien mijn budget een degelijke fully toelaat, wil ik deze mogelijkheid zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Dat begrijp ik ten volste.
Beschrijf dan op zijn minst wat je wilt doen in je off-road ritjes.
Ga je voor een aantal km binnen een aantal uur, ga je voor het avontuur en probeer je ieder paadje/afdaling uit? Ga je voor singletracks en switchbacks? Of is het een uitgestippelde, vlakke route?

Dat zijn allerlei zaken die je moet bedenken voordat je zegt: nu ga ik een fully aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eens met dnhelle. In Nederland kom je overal met een hardtail, alleen bij ernstige rugklachten kan een fully schelen (maar ook daarbij moet je de houding goed hebben, als het van de houding komt helpt vering niet). Als je ook naar het buitenland wilt gaan, dan kan je het goed gaan gebruiken. Maar dan ben ik alsnog benieuwd: waarom ga je een fiets van dik €2000 kopen terwijl je nog nauwelijks off-road bent geweest? Ik zou adviseren om een fiets van €1000-€1200 te kopen (XT, Reba, goede remmen, lichte wielen, bij elkaar 11-12kg) en het daarmee 'leren'. Mocht je toch de achtervering missen omdat je wat ruiger gaat, dan kan je over een jaar alsnog een fully kopen en je hardtail verkopen, met een stuk minder verlies.

Wat is trouwens de reden dat je met je huidige fiets tekort komt in het terrein? Welke voorvork heb je nu bijvoorbeeld? Als we weten welk probleem je wilt verhelpen met het kopen van een nieuwe fiets, kunnen we misschien iets gerichtere adviezen geven :)

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Mei schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:04:
Mooiste route's in overijssel zijn toch wel de route's over de sallandse heuvelrug en daarmee bedoel ik de blauwe route in Holten/Nijverdal, de zwarte route in Nijverdal/Hellendoorn en de zwarte route in Lemele.
En als je 2 of meer van deze route's aan elkaar knupt heb je een hele dot mtb plezier, met redelijk wat hoogte verschillen (voor overijssel dan :P ).
Wil je meer hoogte verschil kan je nog naar de veluwe (Posbank/Rheden route) af reizen, daar ben je met ongeveer 30 a 45 min vanaf hier.
En verder voor echt serieuze hoogteverschillen gewoon naar de Alpen gaan ;).
dnhelle schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:11:
[...]

Wat, omhoog fietsen niet steil? Op zich valt ie mee, alleen dat knikje dat niet zichtbaar is, dat is steil. Vraag anders effe aan Skuzz, aan mij heb je geen vergelijking. Dit klimmetje is namelijk (naar horen zeggen) alleen steil voor mensen met een gebroken element-frame.;)
Rheden was d:)b ?
Haha, vind het altijd zo leuk, iedereen mooie filmpjes en foto's maken, maar je kan vaak heel slecht zien hoe steil iets werkelijk is, ik zie jullie in dat filmpje flink op de granny trappen, maar op beeld ziet het er bijna vlak uit :>

Oja en over dat aanschaffen van een fully, ga gewoon eens testrijden, eerst met een hardtail, daarna ff met een fully hetzelfde parcours doen, vind je gauw genoeg uit wat je fijn vindt rijden.
En ik zou zeggen als je het budget er voor hebt, waarom dan niet gewoon gaan voor een fully, je zal er niet gauw spijt van krijgen, wel een ding wat je in de gaten dient te houden bij het aanschaffen van een fully is dat het onderhoud wat meer in de papieren kan lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door The_Scarabial op 04-05-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Net even zo'n mountainbike magazine gekocht @ de appie heijn, met een heel stuk over een trans-alp route en 'n stuk over de trans-limburg route, een route van 3 dagen door het mooie zuid limburg! Laat ik daar nu net wonen >:) Binnenkort maar eens fietsen, ben echt benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:02:
Eens met dnhelle. In Nederland kom je overal met een hardtail, alleen bij ernstige rugklachten kan een fully schelen (maar ook daarbij moet je de houding goed hebben, als het van de houding komt helpt vering niet). Als je ook naar het buitenland wilt gaan, dan kan je het goed gaan gebruiken. Maar dan ben ik alsnog benieuwd: waarom ga je een fiets van dik €2000 kopen terwijl je nog nauwelijks off-road bent geweest? Ik zou adviseren om een fiets van €1000-€1200 te kopen (XT, Reba, goede remmen, lichte wielen, bij elkaar 11-12kg) en het daarmee 'leren'. Mocht je toch de achtervering missen omdat je wat ruiger gaat, dan kan je over een jaar alsnog een fully kopen en je hardtail verkopen, met een stuk minder verlies.

Wat is trouwens de reden dat je met je huidige fiets tekort komt in het terrein? Welke voorvork heb je nu bijvoorbeeld? Als we weten welk probleem je wilt verhelpen met het kopen van een nieuwe fiets, kunnen we misschien iets gerichtere adviezen geven :)
Ik heb momenteel een Minerva Starlite, LX afgemonteerd, Suntour Axon voorvering. Indertijd gekocht voor 1200 euro...

De fully gedachten zijn van de baan na wat meer opzoekwerk (onderhoud, noodzakelijkheid, meerprijs), ik investeer dat extra geld liever in een hardtail MTB.
Welke fiets raden jullie dan aan voor 2000 - 2500 euro?

[ Voor 15% gewijzigd door BlackShadow op 04-05-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

De_Bastaard schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:41:
Net even zo'n mountainbike magazine gekocht @ de appie heijn, met een heel stuk over een trans-alp route en 'n stuk over de trans-limburg route, een route van 3 dagen door het mooie zuid limburg! Laat ik daar nu net wonen >:) Binnenkort maar eens fietsen, ben echt benieuwd!
Dat is meer een gewone fiets route nofi, en met wat voor fiets, ervaring en conditie ga je het proberen? ;)

@McG: net fietsje! d:)b

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ervaring valt wel mee, ik doe zo af en toe een mountainbike route fietsen :) Meestal doe ik dezelfde route hier in Brunssum, Schinveld, of iets zuidelijker in Meerssen.

Mijn fietsje is een Vortrieb met:
RockShox Dart II Lockout schwarz
- Shimano Deore 2008 Gruppe komplett !! (ohne Naben)
- Shimano Disc 485 180mm/160mm VR/HR
- VORTRIEB Laufradsatz Deore +Taurus
- Ritchey Comp Lenker, Vorbau, Sattelstütze
- Ritchey Steuersatz
- Continental Mountain King

Even copy/paste van de fabrikant-website :+

Mijn conditie is normaal denk ik :+ Ik probeer altijd lekker door te fietsen, maar toch kom ik zo af en toe wel eens bikers tegen die toch écht een stuk harder als mij fietsen.

Daarnaast liggen die routes echt vlakbij, 20 minuten rijden ofzo en ik zit in Valkenburg a/d Geul, kan ik lekker thuis pitten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door De_Bastaard op 04-05-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Hee DeBastaard, check anders ook even http://www.mtbroutes.nl/

Ideale site met google-maps integratie zodat je écht de route kunt vinden. De trans-limburg route is een aaneensluiting van meerdere routes in limboland, zodat je echt een hell-of-a-ride krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
damn, wat heb ik een geweldige fietsdag in de Ardennen gehad vandaag! De plannen werden vanmorgen nog gewijzigd en we zijn niet de Awaille route gaan doen maar 2 routes in de omgeving van Coo. De routes waren qua afstand vrij kort (20km) maar in die 20km zaten wel bijna 500 hoogtemeters! Dat is behoorlijk doorklimmen! Zeker de 2e rit, die was bijna 15km lang klimmen en op het einde omlaag. En de afdalingen daar! zo ongelofelijk vet, wow!

Heb echt genoten vandaag, ook echt een super omgeving daar :)
in totaal dus 40-45km gefietst en een kleine 1000 hoogtemeters gemaakt

Zeker voor herhaling vatbaar die omgeving! Het is nog eens dichtbij ook, net onder Luik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hé over dat Aiwalle heb ik dit weekend iets gelezen in de krant :) Schijnt erg vet te zijn, met een paar enorm lange afdalingen ... correct?

Ik ga eerst maar wat meer oefenen voordat ik me daar aan waag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Kan nog weinig zeggen over Awaille, ben er nog nooit geweest. Maar gezien de rest van omgeving zal het vast een super tocht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Skuzz schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:03:

Zeker voor herhaling vatbaar die omgeving! Het is nog eens dichtbij ook, net onder Luik.
Nice!
Nu je bekend bent in die buurt, een keer afspreken daar? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:51:
[...]

Ik heb momenteel een Minerva Starlite, LX afgemonteerd, Suntour Axon voorvering. Indertijd gekocht voor 1200 euro...

De fully gedachten zijn van de baan na wat meer opzoekwerk (onderhoud, noodzakelijkheid, meerprijs), ik investeer dat extra geld liever in een hardtail MTB.
Welke fiets raden jullie dan aan voor 2000 - 2500 euro?
Dit misschien iets voor je:
http://www.s-tec-sports.d...ac_impactcarbon_gross.jpg

verdere info:
http://www.s-tec-sports.de/
Skuzz schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:03:
damn, wat heb ik een geweldige fietsdag in de Ardennen gehad vandaag! De plannen werden vanmorgen nog gewijzigd en we zijn niet de Awaille route gaan doen maar 2 routes in de omgeving van Coo. De routes waren qua afstand vrij kort (20km) maar in die 20km zaten wel bijna 500 hoogtemeters! Dat is behoorlijk doorklimmen! Zeker de 2e rit, die was bijna 15km lang klimmen en op het einde omlaag. En de afdalingen daar! zo ongelofelijk vet, wow!

Waar gaan we op de vrijdag fietsen dan? Aiwaille of daar bij Coo?

[ Voor 41% gewijzigd door The_Scarabial op 04-05-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Volgens mij weet Eric het zelf ook nog niet helemaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De_Bastaard schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:48:

Daarnaast liggen die routes echt vlakbij, 20 minuten rijden ofzo en ik zit in Valkenburg a/d Geul, kan ik lekker thuis pitten ;)
Nice! Mooie fietsomgeving! Ik heb toevallig donderdag de gemeentegrot bezocht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
dnhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:12:
[...]

Nice!
Nu je bekend bent in die buurt, een keer afspreken daar? 8)
is goed hoor :)
zijn vaste routes daar dus zo'n probleem is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Daar bij Coo lijkt mij wel een gaaf gebied, voor zover ik het op google maps kan inschatten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
in het Venlo topic op mtb.nl staan een paar foto's van de rit van gisteren, kun je de omgeving een beetje bekijken :P

de volgende week gaan we als het goed is weer een rit maken in die omgeving maar dan gaat er een helmcamera mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Knap, maar ik heb over dit frame al een aantal negatieve dingen gelezen, plus dat ik mijn fiets graag bij mij in de buurt bestel. Zelf monteren zie ik niet zo goed zitten en dan kom ik compleet weer veel te duur uit als ik dat laat doen...

Ik twijfel zelf enorm tussen de TREK Elite 9.8 en de TREK 8500. Ze zijn zo goed als evenwaardig afgemonteerd (voor zover ik weet), enkel het carbon vs. alu frame.
De 8500 heb ik voor iets meer dan 1500 (adviesprijs is 1800) zien staan en zou rond de 10.6KG wegen. Terwijl de carbon (adviesprijs 2499) niet veel meerwaarde heeft en ongeveer hetzelfde zal wegen.

http://www.trekbikes.com/...ardtail/9_series/elite98/
http://www.trekbikes.com/...n_hardtail/8_series/8500/

Is er een verschil in rijervaring tussen een carbon en een alu frame? Of is carbon gewoon overrated? (wat bij een valpartij enz...)

Ik kan naar mijn gevoel dan beter nog 500-600 euro investeren in lichtere componenten dan 800-900 euro meer uit te geven aan een carbon frame...

[ Voor 13% gewijzigd door BlackShadow op 05-05-2009 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Carbon is een gevoelskwestie. Het is dezelfde stap die rijders van een stalen frame naar een alu-frame maken, het is een totaal andere eigenschap. Carbon is daarnaast kneiterhard, en erg stijf in laterale richting.
Ook is karton erg licht. Het wordt daarom ook erg veel toegepast in dedicated mtb race-frames.

Wil je voor absoluut licht gaan, dan is carbon een optie. Wil je voor een goed, comfortabel en snel frame gaan, dan is alu altijd goed genoeg.

Let wel: Het type materiaal maakt het frame licht, maar let er wel op dat een licht frame zonder goede geometrie zonde van je geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:32:
Carbon is een gevoelskwestie. Het is dezelfde stap die rijders van een stalen frame naar een alu-frame maken, het is een totaal andere eigenschap. Carbon is daarnaast kneiterhard, en erg stijf in laterale richting.
Ook is karton erg licht. Het wordt daarom ook erg veel toegepast in dedicated mtb race-frames.

Wil je voor absoluut licht gaan, dan is carbon een optie. Wil je voor een goed, comfortabel en snel frame gaan, dan is alu altijd goed genoeg.

Let wel: Het type materiaal maakt het frame licht, maar let er wel op dat een licht frame zonder goede geometrie zonde van je geld is.
Wat denk jij zelf van de TREK frames? Het scheelt hem natuurlijk wel 800 euro.

De vergelijking op de TREK site:
http://www.trekbikes.com/...pare/#/8500,elite98,empty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
700 euro extra neerleggen voor een carbon-frame is een normale trend in mtb-wereld.
Verschil zit hem in de vork (Fox 100rl of Sid Race) waar mijn mijn voorkeur voor de fox zou gaan.

Tevens zit op de 8500 op sommige onderdelen (zadelpen, stuur e.d.) een Bontrager Lite afmontering, ipv. de X-lite op de elite fiets.

Wil je nou toch voor een carbon frame, zou je evt. kunnen kijken naar de Elite 9.7, reba voorvork en SLX afmontering. Leuk fietsje voor max 2000 euro...

http://www.trekbikes.com/...re/#/8500,elite98,elite97

[ Voor 6% gewijzigd door dnhelle op 05-05-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:56:
700 euro extra neerleggen voor een carbon-frame is een normale trend in mtb-wereld.
Verschil zit hem in de vork (Fox 100rl of Sid Race) waar mijn mijn voorkeur voor de fox zou gaan.

Tevens zit op de 8500 op sommige onderdelen (zadelpen, stuur e.d.) een Bontrager Lite afmontering, ipv. de X-lite op de elite fiets.

Wil je nou toch voor een carbon frame, zou je evt. kunnen kijken naar de Elite 9.7, reba voorvork en SLX afmontering. Leuk fietsje voor max 2000 euro...

http://www.trekbikes.com/...re/#/8500,elite98,elite97
Ik lees idd heel veel positieve ervaringen over de Fox.

Wat betreft de Elite 9.7, vind ik het een beetje zonde van toch nog 2000 euro te betalen en te moeten inboeten op voorvork en afmontering...

In feite zou de Elite 9.8 met een Fox vork en eventueel andere banden de beste keuze zijn als ik naar de toekomst kijk met dit carbon frame en top afgemonteerd. Ik denk dat het zal afhangen van de korting die ik in de winkel krijg.

Voor zover ik weet zijn er bijna geen merken die de stap tussen 1800 en 2500 euro iets minder bruusk nemen en toch met XT afmonteren. De Scott Scale neemt deze stap nog radicaler. Scale 30 naar 20.

Wat bontrager betreft, is dit degelijk materiaal? Ik heb het vooral ove de wielen dan, heb wel ergens gelezen dat deze van DT-swiss zouden zijn? http://bontrager.com/model/07848/en (deze zou het moeten zijn denk ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De carbon-trek is net zo zwaar als die van aluminium, dus voor het gewicht hoef je het niet te doen. Carbon kan knetterhard zijn, of juist heel goed dempen, afhankelijk van hoe het is geconstrueerd. De carbon vaste voorvorken zijn comfortabeler dan de vaste aluminium vorken.

Ik zou de meerprijs er niet voor over hebben, en voor dat geld liever even doorsparen en iets heerlijk comfortabels van titanium kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:49:

Ik zou de meerprijs er niet voor over hebben, en voor dat geld liever even doorsparen en iets heerlijk comfortabels van titanium kopen ;)
Jezus, aan wat voor een titanium zit je dan te denken voor die prijs?
Een goed degelijk tita-frame is niet binnen zijn prijsklasse (max 2500) te verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

http://vannicholas.com/Wb...Pka1gT8VV8WiVYaTdJsJ0s%3d
Welke niet? €1000 voor een frame, dan schroef ik mijn afmontage wel over en blijft er genoeg over voor een Fox en titanium opbouw :Y) sleutelwoord: "Zou ik"
Maar je hebt gelijk, als je hem uitrust met het standaard XT pakket, XT remmen (downgrade), XT wielen, titanium opbouw, reba vork etc kom je op €2750 ex btw :X

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 05-05-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Weegt nog steeds meer dan het TREK carbon frame, of ik moet serieus verkeerd kijken:
http://vannicholas.com//W...AzGhCDFj55vJ8s4MHQg%3d%3d

De TREK Carbon komt op 1200gr.
De ALU 8500 zou 1600gr wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Van Nicholas is (mijns inziens) met respect een Russische nazaat met een afwijkende legering tov. de échte tita-frames. Denk daarbij aan kwaliteitframes zoals Seven e.d., dat zijn tita-frames die de echte karakteristieken van titanium doorgeven. Een degelijk opgebouwd tita-frame is daarnaast minimaal tegen de 3/3,5K waard.

Titanium is echt bijna cult te noemen, ik denk dat voor Blackshadow een tita-frame 2 of 3 stappen te ver is. Ik ben er zelf van overtuigd dat die 8500 een heel goede keuze is voor je te spenderen geld. Je kan altijd die elite pakken, maar je kan ook dat geld aan de kant leggen voor andere leuke zaken. Bijvoorbeeld om te beleggen voor je fully-frame die je over een jaar of 5 aanschaft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:48:
Van Nicholas is (mijns inziens) met respect een Russische nazaat met een afwijkende legering tov. de échte tita-frames. Denk daarbij aan kwaliteitframes zoals Seven e.d., dat zijn tita-frames die de echte karakteristieken van titanium doorgeven. Een degelijk opgebouwd tita-frame is daarnaast minimaal tegen de 3/3,5K waard.

Titanium is echt bijna cult te noemen, ik denk dat voor Blackshadow een tita-frame 2 of 3 stappen te ver is. Ik ben er zelf van overtuigd dat die 8500 een heel goede keuze is voor je te spenderen geld. Je kan altijd die elite pakken, maar je kan ook dat geld aan de kant leggen voor andere leuke zaken. Bijvoorbeeld om te beleggen voor je fully-frame die je over een jaar of 5 aanschaft ;)
Nee, een titanium frame is zeker geen optie.
Ik denk ook dat de 8500 voor mij, op deze moment de beste keuze is.
Stel dat ik volgend jaar al iets meer zou willen heb ik nog 800 euro over.

Haha ja, inderdaad, als ik mijn grenzen verleg, misschien binnen een aantal jaar een fully :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
BlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:06:
[...]

Haha ja, inderdaad, als ik mijn grenzen verleg, misschien binnen een aantal jaar een fully :)
Lijkt me een goede keuze en ook een goede instelling. Ikzelf heb nu pas na 8 jaar mtb'en een fully aangeschaft. Daarvoor heb ik op 3 hardtails gereden, elk van een ander caliber. Dus ik denk dat het best verstandig is wat je zou willen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Titanium is zwaarder dan aluminium/carbon, maar geeft meer comfort doordat het flexibeler is. Ze roepen nog wel eens dat het een stuk lichter is, omdat je geen achtervering nodig hebt ;) Het lijkt me ook niet voor jouw het beste, het is meer iets wat ik zelf leuk vind.

Ik zou idd de 8500 kopen, voor die €800 meer kan je eventueel over een jaar of wat een fully frameset kopen (2e hands) en de onderdelen laten overzetten door een goede fietsenmaker.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 05-05-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Net de 8500 besteld, morgen weet ik of hij leverbaar is!

Zijn er hier toevallig mensen van de omgeving Ninove/Aalst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, mijn fiets is weer helemaal in orde :)
heb alles uit elkaar gehaald en een onderhoudsbeurt gegeven, heb ook alle kabels (binnen en buiten) vervangen en alles werkt nu lekkerder omdat de kabellijn veel beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

[...]

Dan is dat idd, de beste keuze voor jou, bedenk je ook dat je voor kleding etc. ook zo een euro of 300 kwijt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Skuzz schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:51:
zo, mijn fiets is weer helemaal in orde :)
heb alles uit elkaar gehaald en een onderhoudsbeurt gegeven, heb ook alle kabels (binnen en buiten) vervangen en alles werkt nu lekkerder omdat de kabellijn veel beter is
d:)b Perfect! Leuk fietsje heb je, dat zeker.
BlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:48:
Net de 8500 besteld, morgen weet ik of hij leverbaar is!

Zijn er hier toevallig mensen van de omgeving Ninove/Aalst?
Nice gefeliciteerd. Ben benieuwd.
Ninove/Aalst, das een eindje uit de buurt helaas, naast Brussel :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Ik wil beginnen met wat meer te fietsen. In het verleden veel gesport maar ik doe momenteel weinig. Wil daarom een fiets kopen en weer wat gaan doen.

Ik zal voornamelijk over asfalt en bospaden fietsen. Af en toe ook offroad kunnen gaan. :) Voorheen huurde ik dan altijd, maar dat wil ik dan niet meer hoeven doen.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer als ik eerlijk ben. Zoveel fietsen en verschillende opties dat ik eigenlijk niet echt weet waar ik moet beginnen. Ik heb er max ongeveer 500 euro voor over. Hebben jullie misschien merken, types of tips voor me die me een beetje in de goede richting kunnen sturen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

http://www.trekbikes.com/..._hardtail/6_series/6300e/
Trek 6300 is een prima beginnersfiets, adviesprijs is € 799,- maar bijv. in Bergen op Zoom bij Hopmans wordt hij voor € 639,- verkocht.
Een stapje lager kun je bijv. de Trek 6000 pakken: http://www.trekbikes.com/..._hardtail/6_series/6000e/
Weet niet precies voor welke prijs die verkocht wordt, maar wil je een beetje spul hebben. (minimaal Deore) dan lijkt me de 6300 een prima optie.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds ik een nieuwe woon-werk fiets heb, heb ik mijn oude mountainbike (santos scc01 frame) omgebouwd naar single speed, wel nog met een freewheel, maar de SRAM shifters+derrailieur waren zo gaar* en ik gebruikte het zo weinig dat ik de versnellingen er maar af gehaald heb. Deze wil ik dan in de winter gebruiken, lekker onderhoudsarm en kan weinig aan kapot, ideaal :)

Daarna blauwe vlammen op frame en spatbord geairbrushed+wat decals op de zitbuis en alles weer wat opgepoetst en gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.34/571200001-571250000/571239601-571239700/571239664_6_Tqpo.jpeg
Nu de lak nog polijsten en de kettingspanner nog anders maken/kopen. (iemand ideeën?)

*In een paar jaar tijd meerdere derrailieurs versleten, vol met speling, kapotte wieltjes, vastlopen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 06-05-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
de OnOne AnotherDoofer is wel een populaire kettingspanner, heb er zelf ook een maar die kan ik niet meer gebruiken omdat de draad in mijn deraileurpad (en die is niet te vervangen) gaar is.

die paintjob is wel vet trouwens, alleen jammer van het spatbord.
Ook een flink voorblad trouwens, die zal vast niet in de bossen gebruikt worden of wel? ;)

En wat foto's van mijn nieuwe 'cockpit'
heb er andere grips op gezet (Ritchey WCS Foam), indicators van de shifters gehaald en de kabels vervangen, lopen nu veel mooier als eerst. Ziet er niet alleen strakker uit maar de achterrem voelt ook een stuk lekkerder aan :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3654/3507711396_ac9b2a465e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3649/3507740632_99bb9ab5ef.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Bramster op 06-05-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verzet is inderdaad niet voor in het bos, daarvoor heb ik m'n santos scc02 mountainbike. Dit was gewoon het standaard deore blad, 44+12t zit er op geloof ik. Fiets graag lekker door ;) Bladmoeren ingekort en zodoende er gewoon 1 blad op kunnen zetten.

Zie via die site van die kettingspanner dat er een heel snel zijn die gewoon werken zonder veer, d8 dat dat wel belangrijk zou zijn. In dat geval kan ik prima iets maken van 2mm aluminium plaat :) Met veer op zich ook wel, via het achterpad valt er prima wat te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Damn Ferry, mooie special paint :D

Ik moet de cassette van m'n MTB dus vervangen, maar had geen idee hoe 8)7 Dus ik zoeken, kom ik dit tegen:

How to Remove a Mountain Bike Gear Cassette

Vet relaxed! Tekst is leuk maar zo met filmpje zie je echt hoe makkelijk het is.

Zo is er nog meer:
How to Install a Mountain Bike Gear Cassette
How to Change Chain Rings on a Mountain Bike
How to Remove a Mountain Bike Handlebar Stem

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 06-05-2009 17:02 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Inderdaad leuke films. Ik gebruik echter altijd http://www.parktool.com/repair/
Hier wordt ook erg goed ingespeeld op de mogelijke situaties, dus bijvoorbeeld ISIS, X-type, Hollowtech II bij de cranksets and so on.

@ Skuzz, ziet er goed uit. Eigenlijk jammer dat m'n frame al verkocht is geweest, was echt iets voor jou geweest.

@ Ferry, mooi fietsje. Show die 02 dan eens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Impry schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:30:
Weet niet precies voor welke prijs die verkocht wordt, maar wil je een beetje spul hebben. (minimaal Deore) dan lijkt me de 6300 een prima optie.
6000 is Adviesprijs 699 volgens mijn trek catalogus.

Of als je het ondanks de balhoofdwaarschuwing van MBV aandurven om online te kijken dan is er die 100% SLX + tora gemonteerde fiets in maashees voor 749... (of 100% deore voor 549, zelfde vork als Trek 6300)

(Nieuw balhoofd kost max 50 euro bij MBV's favourite LBS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
dnhelle schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:06:
@ Skuzz, ziet er goed uit. Eigenlijk jammer dat m'n frame al verkocht is geweest, was echt iets voor jou geweest.
Ja, zeker. Maar helaas het zit er gewoon even niet in om wat anders aan te schaffen.

Als er wat anders komt zal het trouwens wel weer een hardtail worden (of een race fully/softtail). Ik had afgelopen rit in de Ardennen een stuk op een Lappiere Zesty 714 gereden. Alles gaat opzich wel lekker soepel en klappen worden mooi opgevangen maar voor mij is het toch echt teveel veerweg (140mm voor en achter) en de houding te rechtop (kreeg er zelfs pijn in mijn rug van :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ronald schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:08:
[...]

Uhuh, dat staat ook op de site ja :) Ik weet alleen niet voor welke prijs ze hem aanbieden in BopZoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ronald schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:08:
[...]

Dat zegt helemaal niks: trek levert niet aan bedrijven die de huidige reeks onder de adviesprijzen adverteren. Hopmans zit daar echt honderden euro's onder bij de topmodellen. Doe maar -20%, dan kom je in de buurt
Of als je het ondanks de balhoofdwaarschuwing van MBV...
Zoals je die neerzet vind ik hem wel heel erg flauw :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kolere, wou de nieuwe SRAM ketting erop gaan leggen maar ding is zo vet en plakkerig als de klere van buiten :/ Is het verstandig om met een doekje met een klein beetje ontvetter de buitenkant af te nemen?

Edit: ding is ook veel te lang 8)7 Zeker de bedoeling dat je hem zelf inkort tot de juiste lengte?

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 06-05-2009 18:19 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Die ketting is vettig om soepel over je tandwielen te kunnen lopen, en ja je moet je ketting zelf op maat maken. ;)

Beetje standaard zoek werk dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja leuk, maar op mtb.nl vegen ze ook de olie met een doekje met een beetje ontvetter weg na het insmeren. Want het moet van binnen gesmeerd zijn, niet van buiten. Van buiten trekt het juist allemaal vuil aan. Daarom vroeg ik het ff ter bevestiging.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/06052009523.jpg

:'( Zoveel heb ik er niet mee gemountainbiked, ben amper op m'n bek gegaan en niks raars gedaan....daar heb je dan XT voor :/

[ Voor 41% gewijzigd door JT op 06-05-2009 19:04 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Daar hebben ze shadow voor uitgevonden: die blijft bijna onder je achterpad, en zal dus minder snel beschadigen. Beetje zuur, maar zodra je een nieuwe SLX/XT koopt zal je er dus minder snel last van hebben.

Waar is hij trouwens verdraaid? de kooi of het parallelogram?

@hieronder: kijk maar naar het derailleurwieltje ;))

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 06-05-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Edit: is dat nu krom of verbogen?
Ik zie het niet goed...

[ Voor 70% gewijzigd door Joopieboy op 06-05-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MBV schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:07:
Daar hebben ze shadow voor uitgevonden: die blijft bijna onder je achterpad, en zal dus minder snel beschadigen. Beetje zuur, maar zodra je een nieuwe SLX/XT koopt zal je er dus minder snel last van hebben.

Waar is hij trouwens verdraaid? de kooi of het parallelogram?

@hieronder: kijk maar naar het derailleurwieltje ;))
Ik denk het parallelogram. Ik weet niet precies welk onderdeel dat is maar de kooi lijkt recht te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/06052009524.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/06052009527.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/06052009525.jpg

Wat is trouwens shadow?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hmmgrmbl. Wilde vanochtend met de fiets naar de uni fietsen (ongeveer een uurtje), maar het is dik rotweer hier. Koud en grauw. Nja, moet toch extra kleding mee, trekken we dat er maar eventjes over aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 11-09 19:01

charrel

Cortisol4life..

De nieuwere xt serie derailleurs van shimano heten shadow, die vallen gewoon minder ver uit je frame. En zitten dichter tegen je tandwielen aan. Dus de kans dat je erop gaat liggen of de kabel blijft haken is stukken kleiner.
Afbeeldingslocatie: http://www.bikemagic.com/news/images/shimano08xt_shadow_lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JT schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:14:
Kolere, wou de nieuwe SRAM ketting erop gaan leggen maar ding is zo vet en plakkerig als de klere van buiten :/ Is het verstandig om met een doekje met een klein beetje ontvetter de buitenkant af te nemen?
Sterker nog. Al dat vet moet eraf voordat je gaat fietsen. Dit vet zit er namelijk alleen op om de ketting tijdens transport te beschermen, maar heeft geen smerende functie. Het trekt alleen vuil aan. Dus goed schoonmaken voordat je het zand in gaat, anders zijn je kettingbladen en cassette in no-time versleten. Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Bedankt voor de tips van de fietsen. Zal er morgen eens naar kijken. Ook welke frame maat en dergelijke ik nodig heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Welk smeermiddel gebruiken jullie om de ketting te smeren en te beschermen tegen vocht?

Tot op heden heb ik mijn ketting voor het biken en na het schoonmaken altijd ingespoten met WD-40 en dan het overtollige afvegen met een doekje. Maar op verschillende fora lees je dat WD-40 niet smeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat vind ik een goede vraag, ik heb hetzelfde vraagstuk. Smeerde eerst met motor ketting olie, maar weet niet of dat het beste is...

Andere vraag; Ik ga het Pinksterweekend naar Durbuy (Ardennen) en neem uiteraard mijn fiets mee. Ik lees alleen nog al wat wisselende verhalen over mtb-en daar, vooral dat er veel op de weg gereden wordt. Heeft hier iemand nog tips over toffe routes, die goed staan aangegeven?

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

willy1986 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:30:
Welk smeermiddel gebruiken jullie om de ketting te smeren en te beschermen tegen vocht?

Tot op heden heb ik mijn ketting voor het biken en na het schoonmaken altijd ingespoten met WD-40 en dan het overtollige afvegen met een doekje. Maar op verschillende fora lees je dat WD-40 niet smeert...
http://www.bike-component...5982_Chain-Lube-CL-1.html
Die gebruik ik, is niet echt duur.
Ik maak m'n ketting helemaal schoon met een borstel, dus dat al het zand eraf is aan de buitenkant.
Om de zoveel tijd leg ik hem in bakje met bijv. terpentine of iets van dat spul, dan laat ik hem even goed losweken zodat al het vuil eruit gaat.

Dan leg ik de ketting weer erop en boven de cassette knijp ik zachtjes in het flesje. Zo zorg ik ervoor dat er over de hele ketting voldoende smeersel zit en dan kan ik er weer even mee vooruit.
Als de ketting een paar ritjes later weer droog staat opnieuw even snel smeren.

Heb nooit last van een droge/doorklappende ketting en de slijtage is ook niet slecht, heb nu bijna 1,5 jaar deze fiets en nog nooit wat hoeven te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
WD40 is idd geen smeermiddel. WD40 is goed om je ketting te beschermen tegen het roesten (stel dat je je fiets afspuit net voor het vervoer).

Ketting eerst ontvetten met ontvetter (dreft).
Ketting olie is heel goed, maar zou er een tijdje moeten inliggen. Wat nog beter is, is de olie verwarmen (ze wordt vloeibaarder of verdunnen met benzine, zodat het makkelijker in de ketting dringt) daar je ketting inleggen en dan laten afkoelen (het opgewarmd vet zet terug uit en blijft in de ketting), eventueel zelfs een paar dagen. Afdrogen en inspuiten met een droog smeermiddel (er blijft geen stof op de ketting, wat bij WD40 of andere wel het geval is) op basis van PTFE de dag van het vertrek.

Edit:
TIP: Zand ed krijg je makkelijker van je ketting met benzine dan met water.

[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 07-05-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zonoskar schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:30:
[knip] Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).
Dank Teflon® und einer ausgesuchten Rezeptur bietet das CL-1 sowohl bei trockenen als auch nassen Bedingungen optimale Eigenschaften.
:P
Ketting schoonmaken is het meest geliefde holy-war topic op mountainbike-gebied, op korte afstand gevolgd door fully v.s. hardtail en wel/geen bar-ends. Ik gebruik Holmenkol Extreme voor mijn MTB, en goedkope zooi van mijn LBS voor mijn stadsfiets.
je hebt wel gelijk, Siliconen != smeermiddel
willy1986 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:30:

WD-40 smeert wel, maar het is zo tussen je ketting uit. Je kan WD-40 heel goed gebruiken als ontvetter, als je een hopeloze fiets in handen krijgt: WD-40 erop, half uurtje mee fietsen, en dan echt ontvetten en schoonmaken :) De WD-40 zorgt er dan voor dat de ergste roest en het ergste vuil weg gaat.
joeltje schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:33:
Dat vind ik een goede vraag, ik heb hetzelfde vraagstuk. Smeerde eerst met motor ketting olie, maar weet niet of dat het beste is...
Prima als je weinig onderhoud wilt, maar het schijnt dramatisch te zijn qua vuil-aantrekkend vermogen. Ik kreeg wel de tip om dat te gebruiken voor mijn stadsfiets in de winter, anders blijf je bezig. Ik moest elke week mijn ketting smeren i.v.m. roest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

MBV schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:00:
:P
Ketting schoonmaken is het meest geliefde holy-war topic op mountainbike-gebied, op korte afstand gevolgd door fully v.s. hardtail en wel/geen bar-ends. Ik gebruik Holmenkol Extreme voor mijn MTB, en goedkope zooi van mijn LBS voor mijn stadsfiets.
je hebt wel gelijk, Siliconen != smeermiddel
:D Ja, het is een heikel punt inderdaad, dat is bekend. Wordt vaak over gesproken, bij mij werkt het prima, dus ik houd het hier maar op. Het zal toch iets zijn waar je uiteindelijk niet over uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik gebruik de methode met versnellingsbak olie die me erg bevalt :) De olie is dik waardoor het goed blijft zitten maar is wel gemaakt om overal tussen te kruipen (voor versnellingsbakken).
- Ketting goed schoonmaken met dreft of diesel ofzo
- Goed uitspoelen
- Ketting in een bakje met die olie leggen
- Olie verhitten (niet te heet, anders verkoolt olie)
- Ketting uit laten druipen, mag rustig een halve dag of meer
- Met een doek en een klein beetje ontvetter de buitenkant afnemen zodat er van buiten geen plakspul meer op zit en allerlei vuil aantrekt
- Monteren

Wel goed kut trouwens, heb nu 0,0 vervoer om met m'n fiets/derrie naar de LBS te gaan :/ Iemand hier in Enschede die me een keer wilt brengen? O-)
zonoskar schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:30:
[...]

Sterker nog. Al dat vet moet eraf voordat je gaat fietsen. Dit vet zit er namelijk alleen op om de ketting tijdens transport te beschermen, maar heeft geen smerende functie. Het trekt alleen vuil aan. Dus goed schoonmaken voordat je het zand in gaat, anders zijn je kettingbladen en cassette in no-time versleten. Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).
Ok, tnx!

[ Voor 37% gewijzigd door JT op 07-05-2009 13:37 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Iets als greenwheels geen optie? Nieuwe derrie bestellen op internet? :+ En anders doe je hetzelfde als je doet in de bush-bush met een kapotte derrie: derrie eraf schroeven, ketting inkorten tot het bijna precies past, en niet schakelen.

Stom vraagje misschien, maar is niet je achterpad/t verbogen? Dat is gemaakt als 'breekpunt', zodat je niet je frame sloopt wanneer er een tak tussen je wiel en je derrie komt.

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat is je achterpad? :P Ik wou m'n derrie gaan afstellen vanwege de nieuwe ketting en cassette, maar dat artikel dat ik las begon met eerst controleren of het was verbogen...ja dus :( En ze hadden het in dat artikel erover dat ze de derrie weer goed kunnen buigen met goede tools. Maar ik vraag me af hoeveel dat kost.

Daarnaast lijkt het wel alsof ik de hele bende hoor aanlopen als ik trap, zonder dat ik schakel...komt denk ik omdat de wieltjes van de derrie schuin op de cassette staan dus. En sloop ik m'n ketting dan niet als ik er nu op ga fietsen?

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 07-05-2009 14:54 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik verklapte het al een beetje: dat is het metalen plaatje tussen je frame en je derailleur. Per frame verschillend, om het simpel te houden :P http://images.google.nl/i...e=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wi

Ja, je sloopt je ketting, maar de vraag is hoe erg het is. Als je fietsenmaker op 5 minuten fietsen zit, zou ik er niet zo'n drama van maken: misschien leeft je ketting 100km minder lang, lekker boeiend. Is het een uur fietsen, dan kan je de kosten van een auto huren afwegen tegen de kosten van een nieuwe ketting + derrie-wieltje. Probeer jij eens een auto te huren voor minder dan €20 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Denk kwartier fietsen. Maar het zal dus niet zo zijn dat de ketting gelijk naar z'n grootje is? :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ehm, en wat dan nog? XT-ketting kost €21... en je zal vast wel langer dan een kwartiertje hebben gereden met dat kromme derailleur...

Misschien wel handig om dan de derailleurwieltjes boven en onder te verwisselen, mocht het te maken zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dan wacht ik liever even tot m'n eigen auto gefixed is ;) Dan maar even niet mtb'en.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Impry schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:51:
[...]

http://www.bike-component...5982_Chain-Lube-CL-1.html
Die gebruik ik, is niet echt duur.
Ik maak m'n ketting helemaal schoon met een borstel, dus dat al het zand eraf is aan de buitenkant.
Om de zoveel tijd leg ik hem in bakje met bijv. terpentine of iets van dat spul, dan laat ik hem even goed losweken zodat al het vuil eruit gaat.

Dan leg ik de ketting weer erop en boven de cassette knijp ik zachtjes in het flesje. Zo zorg ik ervoor dat er over de hele ketting voldoende smeersel zit en dan kan ik er weer even mee vooruit.
Als de ketting een paar ritjes later weer droog staat opnieuw even snel smeren.

Heb nooit last van een droge/doorklappende ketting en de slijtage is ook niet slecht, heb nu bijna 1,5 jaar deze fiets en nog nooit wat hoeven te vervangen.
Doe het op ongeveer dezelfde manier, maar wissel ook nog ongeveer elke 300 km van ketting. Dus 1 ketting schoonmaken en de andere op de fiets. En zo iedere keer wisselen.
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.