ziet er niet echt steil uitJoopieboy schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:
*[knip]
Filmpjes zijn ook online trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=nBY0KBu71C8
Vandaag ook ff lekker geraced in Rheden, ging echt lekker.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
ziet er niet echt steil uitJoopieboy schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:
*[knip]
Leuk beeldmateriaal!Joopieboy schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:
Ik heb nog 2 filmpjes gemaakt, die ben ik nu aan het uploaden die komen zo, paar foto's heb ik wel al:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.youtube.com/watch?v=R82X4_-IJDE
Afdaling = kontje achter het zadel en naar achter leunen. Remmen is naar gevoel inschatten, ik hoorde vandaag van Bram dat v-brakes geen dosering hebben (Lennart_1337 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:24:
Wel nette afdaling, ik weet niet of ik dat wel zou durven...
Moet eerst maar met wat kleinere hellingen proberen.
Maar het idee is dat je naar achteren moet hangen hoor ik in het filmpje, moet je dan helemaal achter op je zadel zitten, of je zadel lager zetten zodat je niet helemaal voorover hangt ofzo?
Of moet je juist op je pedalen staan en het zadel niet aanraken?
Goed om te horen dat het is bevallen Bram, gelukkig is het je niet zo bevallen als die tourtocht in België, al was je onderweg verdacht veel gelijkenissen aan het opnoemen.Skuzz schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:44:
zo, was lekker fietsen vandaag met Johan en SvenBen maar 3x van mijn fiets gelazerd
Hoop dat ik er morgen niet te veel van voel in mijn benen want het geplande ritje in Awaille van komende dinsdag is verplaatst naar morgen
zo, nu maar even mijn fiets weer in orde gaan maken en een portie spaghetti maken zodat er morgen ook wat te verbranden is
Wat, omhoog fietsen niet steil? Op zich valt ie mee, alleen dat knikje dat niet zichtbaar is, dat is steil. Vraag anders effe aan Skuzz, aan mij heb je geen vergelijking. Dit klimmetje is namelijk (naar horen zeggen) alleen steil voor mensen met een gebroken element-frame.;)The_Scarabial schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:54:
[...]
ziet er niet echt steil uit![]()
Vandaag ook ff lekker geraced in Rheden, ging echt lekker.
[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 04-05-2009 00:13 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helder! Goede keuze tegen een mooi budget.Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:43:
Mzoo
Net de 100% SLX besteld bij Fietssportief. 22 mei (dan ben ik toevallig redelijk in de buurt) bekijken/proefrijden; en dan zien we wel.
Iedereen die inzicht en tips gegeven heeft zo ver: bedankt!
Ik fiets zelf regelmatig op de Herikerberg, veel single tracks, hoogteverschillen en natuurlijk de motorcrossbaan. Je kunt aansluitend een stukje Friezenberg/Borkeld meepakken, maar daar zitten nauwelijks hoogteverschillen.Mei schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:04:
Wat zit er in Twente allemaal met een beetje leuke hoogteverschillen? Holterberg wil ik binnenkort eens proberen als ik ruim de tijd heb (moet er wss heen fietsen, MTB in de auto of op de fietsendrager gaat lastig worden). In Almelo zit het Nijreesbos en dat is leuk voor een uurtje, maar meer ook niet. Ga van de week met GoldenSample in Enschede eens kijken of de route Enschede-Noord wat soeps is, maar die schijnt behoorlijk vlak te zijn.
De wijzen komen uit het Oosten!
Je weet wat ik over XTrail zei? kwetsbare balhoofden, erg eenvoudige sturen e.d. Volgens Jan van Bikes&services was daarmee een heel groot deel van het prijsverschil te verklaren.Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:33:
[...]
Pfft ik heb vanochtend alles wat ik danwel fysiek bekeken heb, danwel erg leuk lijkt online naast elkaar gezet.
http://spreadsheets.googl...3cItBuEVS4bNOB2Zd7A&hl=en
Ik zie er maar 1 die consistent afgemonteerd is
spoiler:Xtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 2009
Verschil tussen XT en SLX was toch voornamelijk gewicht? Dan is de keuze op specs duidelijk... proefrit regelen
Geen zin om het filmpje te bekijken voor de context, maar in het algemeen: zodra het moeilijk wordt moet je uit je zadel. Je kan dan met je gewicht verplaatsen je balans veranderen, en dat gaat instinctief wel aardig. In een steile afdaling raakte ik bijna mijn achterwielLennart_1337 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:24:
Maar het idee is dat je naar achteren moet hangen hoor ik in het filmpje, moet je dan helemaal achter op je zadel zitten, of je zadel lager zetten zodat je niet helemaal voorover hangt ofzo?
Of moet je juist op je pedalen staan en het zadel niet aanraken?
De Cube staat in de Bike&Trekking van deze maand, je Trek kan ik niet vinden.BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:53:
Ben ook op zoek naar een nieuwe fiets. Momenteel rij ik een 3-tal jaar op een Minerva Starlite.
Nu wil ik een ietswat professionelere fiets en twijfel tussen de volgende fietsen:
- TREK Elite 9.8 http://www.trekbikes.com/...ardtail/9_series/elite98/
- CUBE ELITE HPC XT http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ELITE-HPC_id_31064_.htm
Iemand ervaring met een van deze fietsen?
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 11:08 ]
Kroone liefting krijgt amper 1% van de Suntour vorken terug.... moet ik twijfelen aan de winkel met een van de beste reputaties hier in noord holland? Die zelfde vork waar hier met geen goed woord over gesproken wordt? Hij kan net zo goed met me meelullen en een duurdere fiets/meer winst verkopen.MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 10:35:
[...]
Je weet wat ik over XTrail zei? kwetsbare balhoofden, erg eenvoudige sturen e.d. Volgens Jan van Bikes&services was daarmee een heel groot deel van het prijsverschil te verklaren.
Maar Moozes is trouwens wel erg duur: ik snap dat custom-built duurder is, maar €1172 voor SLX/recon/crossride disc/Hayes Stroker Trail/SPD pedaaltjes? Of €1258 voor XT/Reba...
Eigenlijk niet zo raar als een Bulls Copperhead 3 disc €1000 kost, je XT ketting/cassette krijgt (€30 meer t.o.v. deore?) en Stroker Trail (€60 meerprijs t.o.v. Julie?), een lichter resultaat (1kg minder). Toch jammer dat er geen goedkopere combinatie is van fatsoenlijke voorvork (bijv tora) en schijfremmen (bijv de nieuwe Julie, of instap-deore hydraulisch).
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je kan ze al voor €1500 vinden, geloof ik. Wat wil je ermee doen? Downhill, All-Mountain, XC, of racen?BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:47:
Ik heb tot hiertoe eigenlijn nooit naar een Full Suspension gekeken.
Maar hier zit je al snel aan 3000 euro.
Zijn er degelijke Fully's te vinden voor 2500 euro of is het beter om dit bedrag dan te investeren in een Hardtail?
Hoe meer ik kijk en lees, hoe meer ik twijfel...
Ik denk dat in Noord-holland de meeste mensen op de gebaande paden blijven. En dat veel mensen nauwelijks merken dat de voorvork na 3 jaar niet meer werkt. Afdichtingen van suntour zijn prut, dus die moet je eigenlijk elk jaar van binnen schoonmaken. Ik heb een 2e hands fiets gekocht (cyclocross-hybride) waar een suntour NEX-vork op zat. Met de rem erop kon je de onderpoten een centimeter naar voor en naar achter bewegenRonald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:56:
[...]
Kroone liefting krijgt amper 1% van de Suntour vorken terug.... moet ik twijfelen aan de winkel met een van de beste reputaties hier in noord holland? Die zelfde vork waar hier met geen goed woord over gesproken wordt? Hij kan net zo goed met me meelullen en een duurdere fiets/meer winst verkopen.
Gewicht van je fiets werkt iets anders dan wat je op je rug hebt. Leg eens een zak aardappelen op je bagagedrager, en daarna in je rugzak. Je komt veel makkelijker weg met dat gewicht in je rugzakJij schreef zelf dat SLX en XT slechts in gewicht verschillen, en ik maak me nu net niet druk om een paar ons als ik met 3-4 liter water het normaal vrij warme juli een alp op ga klimmen....
De korte samenvatting: veel plezier met je nieuwe fiets, ik hoop dat je er veel plezier aan mag belevenDe korte samenvatting: Ik heb je opmerkingen gezien, en afgewogen, en besloten toch echt eerst te kijken naar de xtrail, hij is besteld, maar nog niet gekocht(afhaalbestellingen zijn vrijblijvend, dat staat overal op de website en staat ook expliciet in 2-voud in me mail).
De copperhead is buiten budget, en trek/giant/bulls etc voor 750 ga ik stevig inleveren op de afmontage rondom.
[ Voor 79% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 12:10 ]
Au!Ronald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:56:
[...]
Balhoofd is onderdeel van het frame, wat ze 10 jaar garanderen bij fietssportief. Als het echt zo slecht was dan maken ze zichzelf een groot probleem;
Meest overgewaardeerde fully!MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:01:
Je kan een Epic (race) al kopen vanaf €2500, en dan heb je al een fox-voorvork.
[ Voor 38% gewijzigd door dnhelle op 04-05-2009 12:04 ]
Ik bladerde even door de bike&trekking heen, en zag hem staan. Vervolgens geen studie ervan gemaakt, ik heb zelf toch het geld niet voor een nieuwednhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:03:
Meest overgewaardeerde fully!
Die treks zijn in reviews goed naar voren aan het komen. Wat is de reden waarom je fully wilt gaan rijden?
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 12:12 ]
Dat vroeg ik inderdaad aan Blackshadow. Ben wel benieuwd naar de reden, ook naar het doelgebied als hij fully wilt rijden.MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:11:
[...]
Ik bladerde even door de bike&trekking heen, en zag hem staan. Vervolgens geen studie ervan gemaakt, ik heb zelf toch het geld niet voor een nieuwe
De reden van een fully snap ik sowieso wel (meerdere goede antwoorden namelijk), maar het doel bepaalt welke
En na de behandeling door Jan nog 200 euro goedkoper dan de copperhead!MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:01:
De korte samenvatting: veel plezier met je nieuwe fiets, ik hoop dat je er veel plezier aan mag belevenEn voor €50 zet Jan er zonder problemen een nieuw balhoofd in
[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 04-05-2009 13:07 ]
Maar geen RebaRonald schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:53:
[...]
En na de behandeling door Jan nog 200 euro goedkoper dan de copperhead!
Waarom wil je een fully? Omdat je heftigere dingen gaat doen, omdat je meer comfort wilt, of omdat je geld teveel hebt?BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:01:
Ik rijd nu enkel Bloso tochten in de buurt met mijn Minerva, maar ik zou stilaan meer mountainbike tochten willen opzoeken in de buurt.
Vanaf wanneer is een Fully aangeraden? Ik twijfel nog enorm of ik hem optimaal ga kunnen gebruiken...
Biedt een fully meer comfort bij een toertje 's avonds langs de straat? Of ga je je dan ergeren aan de achtervering?MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:27:
[...]
Waarom wil je een fully? Omdat je heftigere dingen gaat doen, omdat je meer comfort wilt, of omdat je geld teveel hebt?
In Nederland heb je geen fully nodig, alles kan met een hardtail. Sterker nog: je moet heel heftige downhill-routes hebben wil het echt niet meer lukken met mijn 100mm RebaHet gaat wel makkelijker met een fully, en vaak sneller.
2500 euro zijn er zeer zeker goede fullies te vinden!BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 11:47:
Ik heb tot hiertoe eigenlijn nooit naar een Full Suspension gekeken.
Maar hier zit je al snel aan 3000 euro.
Zijn er degelijke Fully's te vinden voor 2500 euro of is het beter om dit bedrag dan te investeren in een Hardtail?
Hoe meer ik kijk en lees, hoe meer ik twijfel...
[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 04-05-2009 14:03 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Met welke fiets rijd je?McGryphon schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:01:
[...]
2500 euro zijn er zeer zeker goede fullies te vinden!
Die van mij zit nu ongeveer in die prijsklasse geloof ik, en die weegt nog geen 11 kg met toch een stuk lood als vork (nu nog)
kijk eens hiernaar: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK5819
Reba vork, carbon frame met fox demper, SLX en XT afmontage, syntace cockpit...
Wel enigszins aan de zware kant (vanaf 11,5 kg zonder pedalen) maar echt zwaar is het zeker niet te noemen. Vergelijk het eens met een epic ond die prijs, die zitten tegen de 143 kilo aan
Aan de zware kant is relatief btw, mijn fiets zit nu iets onder de 11 kg inclusief pedalen maar die is dan ook lichter dan gemiddeld
En de achtervering is met een Fox RP demper nauwelijks merkbaar op straat, tenzij je een asfaltsprint wil trekken maar dat moet je eigenlijk al niet willen met een mountainbike
Heb deze fiets ook laten staan, 12 jaar vond ik toch iets te oud en er waren toch wel wat plekjes hier en daar.MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:23:
[...]
Op het mountainbike-forum staat nog wel meer moois geloof ikHet is een nette fiets voor de goede prijs, maar het is wel een oude fiets. 12 jaar oud, dat houdt zeker in dat je alle lagers even moet nalopen op speling e.d.
Kwaliteit van de frames is niks mis mee, ze zullen het zeker een flinke poos uithouden. De demping e.d. verschilt wel van merk tot merk, meestal is er geen onderscheid tussen beter/slechter, meer anders/andersBlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:05:
[...]
Met welke fiets rijd je?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel aan de kwaliteit van de Cube's, vooral het frame dan.
Ik zie deze fietsen al voor lage bedragen met full XT afmontage...
Een fully biedt meer comfort, als je de goeie koopt. Als je voor het comfort gaat moet je een marathon-fully kopen, niet een race-fully. Dus zéker geen Epic! Die rijden namelijk net als een hardtail, totdat er grote klappen komen. Maar ik snap niet wat je bedoelt met 'langs de straat'. Bedoel je een zandpad, een asfaltweg of het grasveld naast de asfaltweg? Op asfalt kan je beter dikke (en zachte*) banden hebben, dat geeft al genoeg demping voor klinkertjes en bijna genoeg voor stoeprandjes.BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:35:
[...]
Biedt een fully meer comfort bij een toertje 's avonds langs de straat? Of ga je je dan ergeren aan de achtervering?
Ik wil meer MTB en off-road gaan rijden ipv enkel op straat, maar ik moet er zeker rekening mee houden dat er regelmatig stukken gaan tussen zitten gewoon op de baan. (Ik heb vaak last aan mijn onderrug.)
Achterveer wordt nooit de bottleneck, als je de goede fiets hebt. Een goede fiets zorgt ervoor dat je niet gaat 'deinen' bij het trappen, maar dat wel alle oneffenheden worden weggefilterd. Hoe meer deining, hoe meer energie er verloren gaat. Een beetje fully kan je zo afstellen dat je geen deining hebt wanneer je in je zadel blijft zitten, en toch alle klappen worden opgevangen. Een demper met platform (ingaande demping, zoals fox ProPedal) kan daarbij helpen, maar zorgt er vaak voor dat het wat minder makkelijk aanspreekt. Een andere veeropstelling is wat dat betreft beter.Of: Onder welke omstandigheden wordt de achterveer de bottleneck?
Ik rijd met een American Eagle lightning custom. Gare foto:BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:05:
[...]
Met welke fiets rijd je?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel aan de kwaliteit van de Cube's, vooral het frame dan.
Ik zie deze fietsen al voor lage bedragen met full XT afmontage...
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik heb het over asfaltwegen, vooral in de week als ik 's avonds een toertje ga maken.MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:34:
[...]
Kwaliteit van de frames is niks mis mee, ze zullen het zeker een flinke poos uithouden. De demping e.d. verschilt wel van merk tot merk, meestal is er geen onderscheid tussen beter/slechter, meer anders/anders
Andere uiterste: LiteVille 301 kost €1900 voor alleen de frameset
[...]
Een fully biedt meer comfort, als je de goeie koopt. Als je voor het comfort gaat moet je een marathon-fully kopen, niet een race-fully. Dus zéker geen Epic! Die rijden namelijk net als een hardtail, totdat er grote klappen komen. Maar ik snap niet wat je bedoelt met 'langs de straat'. Bedoel je een zandpad, een asfaltweg of het grasveld naast de asfaltweg? Op asfalt kan je beter dikke (en zachte*) banden hebben, dat geeft al genoeg demping voor klinkertjes en bijna genoeg voor stoeprandjes.
[...]
Achterveer wordt nooit de bottleneck, als je de goede fiets hebt. Een goede fiets zorgt ervoor dat je niet gaat 'deinen' bij het trappen, maar dat wel alle oneffenheden worden weggefilterd. Hoe meer deining, hoe meer energie er verloren gaat. Een beetje fully kan je zo afstellen dat je geen deining hebt wanneer je in je zadel blijft zitten, en toch alle klappen worden opgevangen. Een demper met platform (ingaande demping, zoals fox ProPedal) kan daarbij helpen, maar zorgt er vaak voor dat het wat minder makkelijk aanspreekt. Een andere veeropstelling is wat dat betreft beter.
In Bike&trekking hebben ze een test gedaan van 2 vergelijkbare fietsen: een met en een zonder achtervering. De stopwatch wees uit dat de fully sneller was, ook al dachten de bestuurders van niet: doordat je minder klappen krijgt voelt het minder snel, net als bij een kart v.s. een auto.
Die Cube is trouwens carbon: ik zou die niet kopen voor ik een proefrit heb gemaakt op de Trek Fuel EX9 voor €100 minder, en maar een paar honderd gram meer. Op MTBR zijn normaal altijd wel een paar negatieve reviews te vinden, maar nu niet: link
*) Volgens de laatste bike&trekking rollen dikke, zachte banden het beste in terrein. Zachte banden kosten minder energie om vooruit te gaan
Het gaat ook niet enkel over een stoepje, ik heb in de week gewoon geen tijd om off-road te gaan fietsen.dnhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:24:
Ga aub met die gedachtegang niet voor een fully, dat is echt overrated. Beter goede banden (breed) dan een 10cm veerweg voor een stoepje.
[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 04-05-2009 18:06 ]
Mooiste route's in overijssel zijn toch wel de route's over de sallandse heuvelrug en daarmee bedoel ik de blauwe route in Holten/Nijverdal, de zwarte route in Nijverdal/Hellendoorn en de zwarte route in Lemele.Mei schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:04:
Wat zit er in Twente allemaal met een beetje leuke hoogteverschillen? Holterberg wil ik binnenkort eens proberen als ik ruim de tijd heb (moet er wss heen fietsen, MTB in de auto of op de fietsendrager gaat lastig worden). In Almelo zit het Nijreesbos en dat is leuk voor een uurtje, maar meer ook niet. Ga van de week met GoldenSample in Enschede eens kijken of de route Enschede-Noord wat soeps is, maar die schijnt behoorlijk vlak te zijn.
Haha, vind het altijd zo leuk, iedereen mooie filmpjes en foto's maken, maar je kan vaak heel slecht zien hoe steil iets werkelijk is, ik zie jullie in dat filmpje flink op de granny trappen, maar op beeld ziet het er bijna vlak uitdnhelle schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:11:
[...]
Wat, omhoog fietsen niet steil? Op zich valt ie mee, alleen dat knikje dat niet zichtbaar is, dat is steil. Vraag anders effe aan Skuzz, aan mij heb je geen vergelijking. Dit klimmetje is namelijk (naar horen zeggen) alleen steil voor mensen met een gebroken element-frame.;)
Rheden was?
[ Voor 11% gewijzigd door The_Scarabial op 04-05-2009 19:18 ]
Ik heb momenteel een Minerva Starlite, LX afgemonteerd, Suntour Axon voorvering. Indertijd gekocht voor 1200 euro...MBV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:02:
Eens met dnhelle. In Nederland kom je overal met een hardtail, alleen bij ernstige rugklachten kan een fully schelen (maar ook daarbij moet je de houding goed hebben, als het van de houding komt helpt vering niet). Als je ook naar het buitenland wilt gaan, dan kan je het goed gaan gebruiken. Maar dan ben ik alsnog benieuwd: waarom ga je een fiets van dik €2000 kopen terwijl je nog nauwelijks off-road bent geweest? Ik zou adviseren om een fiets van €1000-€1200 te kopen (XT, Reba, goede remmen, lichte wielen, bij elkaar 11-12kg) en het daarmee 'leren'. Mocht je toch de achtervering missen omdat je wat ruiger gaat, dan kan je over een jaar alsnog een fully kopen en je hardtail verkopen, met een stuk minder verlies.
Wat is trouwens de reden dat je met je huidige fiets tekort komt in het terrein? Welke voorvork heb je nu bijvoorbeeld? Als we weten welk probleem je wilt verhelpen met het kopen van een nieuwe fiets, kunnen we misschien iets gerichtere adviezen geven
[ Voor 15% gewijzigd door BlackShadow op 04-05-2009 20:33 ]
Dat is meer een gewone fiets route nofi, en met wat voor fiets, ervaring en conditie ga je het proberen?De_Bastaard schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:41:
Net even zo'n mountainbike magazine gekocht @ de appie heijn, met een heel stuk over een trans-alp route en 'n stuk over de trans-limburg route, een route van 3 dagen door het mooie zuid limburg! Laat ik daar nu net wonenBinnenkort maar eens fietsen, ben echt benieuwd!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
[ Voor 24% gewijzigd door De_Bastaard op 04-05-2009 20:53 ]
Nice!Skuzz schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:03:
Heb echt genoten vandaag, ook echt een super omgeving daar
in totaal dus 40-45km gefietst en een kleine 1000 hoogtemeters gemaakt
Zeker voor herhaling vatbaar die omgeving! Het is nog eens dichtbij ook, net onder Luik.
Dit misschien iets voor je:BlackShadow schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:51:
[...]
Ik heb momenteel een Minerva Starlite, LX afgemonteerd, Suntour Axon voorvering. Indertijd gekocht voor 1200 euro...
De fully gedachten zijn van de baan na wat meer opzoekwerk (onderhoud, noodzakelijkheid, meerprijs), ik investeer dat extra geld liever in een hardtail MTB.
Welke fiets raden jullie dan aan voor 2000 - 2500 euro?
Waar gaan we op de vrijdag fietsen dan? Aiwaille of daar bij Coo?Skuzz schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:03:
damn, wat heb ik een geweldige fietsdag in de Ardennen gehad vandaag! De plannen werden vanmorgen nog gewijzigd en we zijn niet de Awaille route gaan doen maar 2 routes in de omgeving van Coo. De routes waren qua afstand vrij kort (20km) maar in die 20km zaten wel bijna 500 hoogtemeters! Dat is behoorlijk doorklimmen! Zeker de 2e rit, die was bijna 15km lang klimmen en op het einde omlaag. En de afdalingen daar! zo ongelofelijk vet, wow!
Heb echt genoten vandaag, ook echt een super omgeving daar
in totaal dus 40-45km gefietst en een kleine 1000 hoogtemeters gemaakt
Zeker voor herhaling vatbaar die omgeving! Het is nog eens dichtbij ook, net onder Luik.
[ Voor 41% gewijzigd door The_Scarabial op 04-05-2009 21:24 ]
Nice! Mooie fietsomgeving! Ik heb toevallig donderdag de gemeentegrot bezocht.De_Bastaard schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:48:
Daarnaast liggen die routes echt vlakbij, 20 minuten rijden ofzo en ik zit in Valkenburg a/d Geul, kan ik lekker thuis pitten
is goed hoordnhelle schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:12:
[...]
Nice!
Nu je bekend bent in die buurt, een keer afspreken daar?
Knap, maar ik heb over dit frame al een aantal negatieve dingen gelezen, plus dat ik mijn fiets graag bij mij in de buurt bestel. Zelf monteren zie ik niet zo goed zitten en dan kom ik compleet weer veel te duur uit als ik dat laat doen...The_Scarabial schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:22:
[...]
Dit misschien iets voor je:
http://www.s-tec-sports.d...ac_impactcarbon_gross.jpg
verdere info:
http://www.s-tec-sports.de/
[ Voor 13% gewijzigd door BlackShadow op 05-05-2009 09:21 ]
Wat denk jij zelf van de TREK frames? Het scheelt hem natuurlijk wel 800 euro.dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:32:
Carbon is een gevoelskwestie. Het is dezelfde stap die rijders van een stalen frame naar een alu-frame maken, het is een totaal andere eigenschap. Carbon is daarnaast kneiterhard, en erg stijf in laterale richting.
Ook is karton erg licht. Het wordt daarom ook erg veel toegepast in dedicated mtb race-frames.
Wil je voor absoluut licht gaan, dan is carbon een optie. Wil je voor een goed, comfortabel en snel frame gaan, dan is alu altijd goed genoeg.
Let wel: Het type materiaal maakt het frame licht, maar let er wel op dat een licht frame zonder goede geometrie zonde van je geld is.
[ Voor 6% gewijzigd door dnhelle op 05-05-2009 09:56 ]
Ik lees idd heel veel positieve ervaringen over de Fox.dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:56:
700 euro extra neerleggen voor een carbon-frame is een normale trend in mtb-wereld.
Verschil zit hem in de vork (Fox 100rl of Sid Race) waar mijn mijn voorkeur voor de fox zou gaan.
Tevens zit op de 8500 op sommige onderdelen (zadelpen, stuur e.d.) een Bontrager Lite afmontering, ipv. de X-lite op de elite fiets.
Wil je nou toch voor een carbon frame, zou je evt. kunnen kijken naar de Elite 9.7, reba voorvork en SLX afmontering. Leuk fietsje voor max 2000 euro...
http://www.trekbikes.com/...re/#/8500,elite98,elite97
Jezus, aan wat voor een titanium zit je dan te denken voor die prijs?MBV schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:49:
Ik zou de meerprijs er niet voor over hebben, en voor dat geld liever even doorsparen en iets heerlijk comfortabels van titanium kopen
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 05-05-2009 11:29 ]
Nee, een titanium frame is zeker geen optie.dnhelle schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:48:
Van Nicholas is (mijns inziens) met respect een Russische nazaat met een afwijkende legering tov. de échte tita-frames. Denk daarbij aan kwaliteitframes zoals Seven e.d., dat zijn tita-frames die de echte karakteristieken van titanium doorgeven. Een degelijk opgebouwd tita-frame is daarnaast minimaal tegen de 3/3,5K waard.
Titanium is echt bijna cult te noemen, ik denk dat voor Blackshadow een tita-frame 2 of 3 stappen te ver is. Ik ben er zelf van overtuigd dat die 8500 een heel goede keuze is voor je te spenderen geld. Je kan altijd die elite pakken, maar je kan ook dat geld aan de kant leggen voor andere leuke zaken. Bijvoorbeeld om te beleggen voor je fully-frame die je over een jaar of 5 aanschaft
Lijkt me een goede keuze en ook een goede instelling. Ikzelf heb nu pas na 8 jaar mtb'en een fully aangeschaft. Daarvoor heb ik op 3 hardtails gereden, elk van een ander caliber. Dus ik denk dat het best verstandig is wat je zou willen doen!BlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Nee, een titanium frame is zeker geen optie.
Ik denk ook dat de 8500 voor mij, op deze moment de beste keuze is.
Stel dat ik volgend jaar al iets meer zou willen heb ik nog 800 euro over.
Haha ja, inderdaad, als ik mijn grenzen verleg, misschien binnen een aantal jaar een fully
Titanium is zwaarder dan aluminium/carbon, maar geeft meer comfort doordat het flexibeler is. Ze roepen nog wel eens dat het een stuk lichter is, omdat je geen achtervering nodig hebtBlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Haha ja, inderdaad, als ik mijn grenzen verleg, misschien binnen een aantal jaar een fully
[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 05-05-2009 14:02 ]
Dan is dat idd, de beste keuze voor jou, bedenk je ook dat je voor kleding etc. ook zo een euro of 300 kwijt kan zijn.BlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Skuzz schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:51:
zo, mijn fiets is weer helemaal in orde
heb alles uit elkaar gehaald en een onderhoudsbeurt gegeven, heb ook alle kabels (binnen en buiten) vervangen en alles werkt nu lekkerder omdat de kabellijn veel beter is
Nice gefeliciteerd. Ben benieuwd.BlackShadow schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:48:
Net de 8500 besteld, morgen weet ik of hij leverbaar is!
Zijn er hier toevallig mensen van de omgeving Ninove/Aalst?
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 06-05-2009 14:30 ]
[ Voor 38% gewijzigd door Bramster op 06-05-2009 16:37 ]
[ Voor 10% gewijzigd door JT op 06-05-2009 17:02 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
6000 is Adviesprijs 699 volgens mijn trek catalogus.Impry schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:30:
Weet niet precies voor welke prijs die verkocht wordt, maar wil je een beetje spul hebben. (minimaal Deore) dan lijkt me de 6300 een prima optie.
Ja, zeker. Maar helaas het zit er gewoon even niet in om wat anders aan te schaffen.dnhelle schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:06:
@ Skuzz, ziet er goed uit. Eigenlijk jammer dat m'n frame al verkocht is geweest, was echt iets voor jou geweest.
Uhuh, dat staat ook op de site jaRonald schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:08:
[...]
6000 is Adviesprijs 699 volgens mijn trek catalogus.
Dat zegt helemaal niks: trek levert niet aan bedrijven die de huidige reeks onder de adviesprijzen adverteren. Hopmans zit daar echt honderden euro's onder bij de topmodellen. Doe maar -20%, dan kom je in de buurtRonald schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:08:
[...]
6000 is Adviesprijs 699 volgens mijn trek catalogus.
Zoals je die neerzet vind ik hem wel heel erg flauwOf als je het ondanks de balhoofdwaarschuwing van MBV...
[ Voor 19% gewijzigd door JT op 06-05-2009 18:19 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
[ Voor 41% gewijzigd door JT op 06-05-2009 19:04 ]
Ecodan warmtepomp
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 06-05-2009 19:18 ]
[ Voor 70% gewijzigd door Joopieboy op 06-05-2009 19:09 ]
Ik denk het parallelogram. Ik weet niet precies welk onderdeel dat is maar de kooi lijkt recht te zijn.MBV schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:07:
Daar hebben ze shadow voor uitgevonden: die blijft bijna onder je achterpad, en zal dus minder snel beschadigen. Beetje zuur, maar zodra je een nieuwe SLX/XT koopt zal je er dus minder snel last van hebben.
Waar is hij trouwens verdraaid? de kooi of het parallelogram?
@hieronder: kijk maar naar het derailleurwieltje)
Ecodan warmtepomp
Sterker nog. Al dat vet moet eraf voordat je gaat fietsen. Dit vet zit er namelijk alleen op om de ketting tijdens transport te beschermen, maar heeft geen smerende functie. Het trekt alleen vuil aan. Dus goed schoonmaken voordat je het zand in gaat, anders zijn je kettingbladen en cassette in no-time versleten. Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).JT schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:14:
Kolere, wou de nieuwe SRAM ketting erop gaan leggen maar ding is zo vet en plakkerig als de klere van buitenIs het verstandig om met een doekje met een klein beetje ontvetter de buitenkant af te nemen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb niets te melden.
http://www.bike-component...5982_Chain-Lube-CL-1.htmlwilly1986 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:30:
Welk smeermiddel gebruiken jullie om de ketting te smeren en te beschermen tegen vocht?
Tot op heden heb ik mijn ketting voor het biken en na het schoonmaken altijd ingespoten met WD-40 en dan het overtollige afvegen met een doekje. Maar op verschillende fora lees je dat WD-40 niet smeert...
[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 07-05-2009 11:58 ]
zonoskar schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:30:
[knip] Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).
Impry schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:51:
[...]
http://www.bike-component...5982_Chain-Lube-CL-1.html
Die gebruik ik, is niet echt duur.
Dank Teflon® und einer ausgesuchten Rezeptur bietet das CL-1 sowohl bei trockenen als auch nassen Bedingungen optimale Eigenschaften.
WD-40 smeert wel, maar het is zo tussen je ketting uit. Je kan WD-40 heel goed gebruiken als ontvetter, als je een hopeloze fiets in handen krijgt: WD-40 erop, half uurtje mee fietsen, en dan echt ontvetten en schoonmakenwilly1986 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:30:
Welk smeermiddel gebruiken jullie om de ketting te smeren en te beschermen tegen vocht?
Tot op heden heb ik mijn ketting voor het biken en na het schoonmaken altijd ingespoten met WD-40 en dan het overtollige afvegen met een doekje. Maar op verschillende fora lees je dat WD-40 niet smeert...
Prima als je weinig onderhoud wilt, maar het schijnt dramatisch te zijn qua vuil-aantrekkend vermogen. Ik kreeg wel de tip om dat te gebruiken voor mijn stadsfiets in de winter, anders blijf je bezig. Ik moest elke week mijn ketting smeren i.v.m. roestjoeltje schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:33:
Dat vind ik een goede vraag, ik heb hetzelfde vraagstuk. Smeerde eerst met motor ketting olie, maar weet niet of dat het beste is...
MBV schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:00:
Ketting schoonmaken is het meest geliefde holy-war topic op mountainbike-gebied, op korte afstand gevolgd door fully v.s. hardtail en wel/geen bar-ends. Ik gebruik Holmenkol Extreme voor mijn MTB, en goedkope zooi van mijn LBS voor mijn stadsfiets.
je hebt wel gelijk, Siliconen != smeermiddel
Ok, tnx!zonoskar schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:30:
[...]
Sterker nog. Al dat vet moet eraf voordat je gaat fietsen. Dit vet zit er namelijk alleen op om de ketting tijdens transport te beschermen, maar heeft geen smerende functie. Het trekt alleen vuil aan. Dus goed schoonmaken voordat je het zand in gaat, anders zijn je kettingbladen en cassette in no-time versleten. Wasbenzine of ontvetter is ok, als je daarna maar weer smeert met olie (geen siliconen!).
[ Voor 37% gewijzigd door JT op 07-05-2009 13:37 ]
Ecodan warmtepomp
[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 14:39 ]
[ Voor 27% gewijzigd door JT op 07-05-2009 14:54 ]
Ecodan warmtepomp
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 15:08 ]
Ecodan warmtepomp
[ Voor 80% gewijzigd door MBV op 07-05-2009 15:46 ]
Ecodan warmtepomp
Doe het op ongeveer dezelfde manier, maar wissel ook nog ongeveer elke 300 km van ketting. Dus 1 ketting schoonmaken en de andere op de fiets. En zo iedere keer wisselen.Impry schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:51:
[...]
http://www.bike-component...5982_Chain-Lube-CL-1.html
Die gebruik ik, is niet echt duur.
Ik maak m'n ketting helemaal schoon met een borstel, dus dat al het zand eraf is aan de buitenkant.
Om de zoveel tijd leg ik hem in bakje met bijv. terpentine of iets van dat spul, dan laat ik hem even goed losweken zodat al het vuil eruit gaat.
Dan leg ik de ketting weer erop en boven de cassette knijp ik zachtjes in het flesje. Zo zorg ik ervoor dat er over de hele ketting voldoende smeersel zit en dan kan ik er weer even mee vooruit.
Als de ketting een paar ritjes later weer droog staat opnieuw even snel smeren.
Heb nooit last van een droge/doorklappende ketting en de slijtage is ook niet slecht, heb nu bijna 1,5 jaar deze fiets en nog nooit wat hoeven te vervangen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq