Het grote mountainbike topic (deel 12) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 36.728 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik ben van plan van de zomer een weekje te gaan fietsen in mijn favoriete skigebied.... Tis daar zomers mooier nog dan swinters (en dat is knap lastig!).

Nu heb ik niet de illusie dat ik op deze route:
http://www.mapmyrun.com/run/switzerland/wengen/857162617594
ver ga komen met mijn Giant OCR Zero... Ik heb die route 2 jaar terug al eens gedaan; en het woord 'asfalt' komt niet voor in de omschrijving van de ondergrond ;)

Mogelijkheid 1: http://www.imboden-bike.ch/de/bike/vermietung.html
Komt neer op 160 franken/110 euro voor 6 dagen, exclusief SPD. Zonder SPD begin ik er niet aan, er zitten stukjes tussen die richting de 25% gaan. Die prijs begint ernstig minder grappig te worden als je een dag niet op de fiets gaat (Ik wil de "Gemsenweg" ook nog doen, en die schijnt serieus niet fietsbaar te zijn; 4km lang, 950 meter omhoog, swinters afgesloten wegens gevaar door de sneeuw)
Mogelijkheid 2: Marktplaats + de SPD's die ik op me giant heb.
Nu zijn er een 2 tal aanbieders (Beverwijk en Zaanstad) in de buurt die voor 160 euro iets wat lijkt op een fiets nieuw willen verkopen. Is dat uberhaubt het bekijken waard? (ik kan er woensdag namelijk wel even langs fietsen om te kijken) of is zodanige rommel dat je er niet eens naar moet willen kijken?

2e hands kan ook prima, maar dan krijg je het verhaal: Waar moet je op letten?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 27-04-2009 23:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

niet naar willen kijken, z'n ding breekt al in 2en als je er naar kijkt en hebben in de derailleur een plastic tandwiel, dat zegt wel genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13
Je kent de spreuk “If you feed them peanuts, you get monkeys”?

Zo'n gebieden vragen om een degelijke bike.
Het is me niet helemaal duidelijk op welke bike je doelt, maar gezien de modellen op de site durf ik te stellen dat 110€ voor 6 dagen nog zéér voordelig is in dergelijke gebieden.

Opvallend is wel dat je SPD wilt rijden, maar maximaal 160 euro aan 'een fiets' wilt uitgeven.
Kun je wat specifieker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GoldenSample schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:15:
niet naar willen kijken, z'n ding breekt al in 2en als je er naar kijkt en hebben in de derailleur een plastic tandwiel, dat zegt wel genoeg :+
Is dat zo?
http://www.futurumshop.nl...lleurwieltjes-black.phtml

Ik heb nog nooit metalen deraileurwieltjes gezien?
dnhelle schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:22:
Je kent de spreuk “If you feed them peanuts, you get monkeys”?
Waarom denk je dat ik het op deze manier vraag?
Zo'n gebieden vragen om een degelijke bike.
Het is me niet helemaal duidelijk op welke bike je doelt, maar gezien de modellen op de site durf ik te stellen dat 110€ voor 6 dagen nog zéér voordelig is in dergelijke gebieden.
De huurfietsen zijn volgens mij niet de topmodellen; ze hebben ook vrij schappelijk geprijst spul buiten staan als de sneeuw een klein beetje smelt

De prijsopbouw vertoond nogal veel gelijkenis met de prijsopbouw van skipassen... Kort kost veel, lang kost weinig. 650 franken voor 6 maanden duid niet echt op een fiets van 6K franken he ;)
Opvallend is wel dat je SPD wilt rijden, maar maximaal 160 euro aan 'een fiets' wilt uitgeven.
Kun je wat specifieker zijn?
Ik heb SPD (Schoenen en pedalen), dus dat zijn geen uitgaven!
Ik heb geen budget aangegeven, alleen dat ik voor belachelijke prijzen dingen op MP tegen kom ;)

Budget is iets wat niet direct uit elkaar valt, maar ik ga geen fulltime MTB-er worden; Nederland is daar wat te vlak voor wat mij betreft.

[ Voor 63% gewijzigd door Ronald op 27-04-2009 23:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hmm mountainbiken... Dat heb ik een aantal jaar gedaan (zelfs 1 wedstrijd gereden, en toen werd ik 20e). :P

Maar het ging ooit een keer mis: ik besloot een keer alleen te gaan, en een week later werd ik wakker zonder door te hebben wat er gebeurd is. Mijn helm was in tweeën gespleten, van m'n fiets (toen, 1999, een Giant ATX-850 met STX-RC rondom, toen nagenoeg het beste wat er te krijgen was) was weinig over, en ik zat van boven tot onder vol met blauwe plekken. Getuigen waren er niet, en ik heb echt geen idee wat er gebeurd is. Kennelijk gevallen ofzo, en dat vermoedelijk bovenop een berg en flink naar beneden gestuiterd gok ik (anders heb je zulke schade niet). :P

Enkele weken later werd die Giant gejat (goed verzekerd, en kreeg de nieuwwaarde terug) en toen een hele mooie Koga-Miyata gekocht met maar een kleine bijbetaling. Een leuke fiets, maar eigenlijk amper meer op gereden omdat ik het kennelijk toch niet helemaal meer aandurfde ofzo (ondanks die gereden wedstrijd: 45km door de sneeuw, mulle zand, flinke hellingen en het begon nog te ijzelen ook maar ruim anderhalf uur later stond ik aan de finish).

Ik heb nog wel een simpelere oude mountainbike staan (Giant Terrago geloof ik, in ieder geval met Shimano STX rondom, dus ik vermoed bouwjaar 2000 ongeveer) met ooit het plan om eraan te beginnen, maar ik weet niet of ik dat nog ga doen en wil doen. Sowieso: nooit alleen op pad gaan (helaas nu geen vrienden die mountainbiken, dus dan strandt het plan sowieso).

Waarom ik dit verhaal hier neerzet? Geen idee eigenlijk. Ik zag dit topic staan en dacht: hee, even vertellen! :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25
Bart-Willem schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:32:
Hmm mountainbiken... Dat heb ik een aantal jaar gedaan (zelfs 1 wedstrijd gereden, en toen werd ik 20e). :P

Waarom ik dit verhaal hier neerzet? Geen idee eigenlijk. Ik zag dit topic staan en dacht: hee, even vertellen! :+
En ik denk dan, kan ik je een keertje itnodigen voor een ritje? Of iemand anders van dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 22:01

MBV

@Ronald: ik ben op het mountainbike.nl forum laatst aan het rondkijken geweest voor iemand die een fiets zocht voor €500 met schijfremmen, daaronder vind je praktisch niks. Het absolute minimum nieuw is iets van €550 bij www.fietssportief.nl (deore, tora voorvork, redelijke wielset, nieuwe Magura Julie schijfremmen). De lidl-fiets kwam ook als mooie beginnersfiets naar voren, voor iets van €400.
2e hands zie je soms voor €400 nog wat op het mountainbike-forum staan wat wel te vertrouwen is (goedkoop frame wat te ver opgewaardeerd is ;)), maar je moet mazzel hebben dat het je maat is.
Marktplaats moet je echt goed weten wat je zoekt: liefst een hardtail frame (niet de bouwmarkt-wipkippen dus, die zijn goedkoper dan een hardtail :X), van niet meer dan 4 jaar oud, deore afgemonteerd, en een goede voorvork erin.

De omgeving waar jij gaat fietsen ben ik nog niet geweest (3 serieuze MTB-vakanties gehad tot nu toe ;)), maar kijk goed wat je gaat doen: licht werk is een hardtail het beste, maar vooral als het hard omlaag gaat kost een fully minder energie. Prijzen vind ik niet echt raar trouwens. Ik weet wel dat ik, mede omdat de gids vaste klant was, in Verbier een Kona Stinky voor €25 een dag heb gereden :Y)

Over derailleurwieltjes: kijk eens goed naar XT of eigenlijk alles vanaf Alivio ofzo :X

@Bart-willem: gooi eens een berichtje op mountainbike.nl neer, er is een kans dat er iemand met jouw wil gaan fietsen :)

Ik zelf heb momenteel last van mijn knieën, dus doe even rustig aan. En mijn remleidingen inkorten werkte niet zoals gepland, dus mag ik even van Eindhoven naar Helmond met het OV :( Bike-life is afgefikt, Monique blijf ik uit principe weg, en de rijwielcentrale heeft vast geen hayes-spul :(
Stuur me over een week of 3 maar een PB, misschien ben ik dan weer in the running :)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 28-04-2009 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:24
Ik ben er achter gekomen dat mijn pad alleen vastgeklemd zit door de as van mijn achterwiel...
Er zit dus geen boutje meer in mijn pad :(
Weet iemand of die ook los te koop zijn bij bijv. http://www.bike-components.de daar ga ik namelijk een bestelling doen.
Of verschillen deze schroefjes per pad en moet ik even langs de lbs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Pads zijn per frame verschillend, dus ik zou even langs de LBS gaan voor een nieuwe pad. Heb je direct een reserve voor als hij afbreekt in the middle of nowhere :) Max €20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16
Wat is het voor een type? een Rockhopper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:23:
[...]

Is dat zo?
http://www.futurumshop.nl...lleurwieltjes-black.phtml

Ik heb nog nooit metalen deraileurwieltjes gezien?
Goldensample doelt op de plastic disc tussen cassette en spaken.
Alleen nodig bij cheap derailleurs die niet voldoende afstelbaar zijn om te voorkomen dat de ketting tussen spaken/cassette raakt.
MBV schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:11:
De lidl-fiets kwam ook als mooie beginnersfiets naar voren, voor iets van €400.
Wat is het niveau dan nog?
Ik denk zelf dat je met zo'n insteek niet aan het echte mtb'en komt. Met alle respect, het is goed om met een laag budget een fiets en dus ook mtb uit te proberen, maar ik denk zelf dat je ook minimale maatstaven mag stellen. Anders lig je inderdaad zoals Bart-Willem schetst opeens gecrashed onderuit.
Over derailleurwieltjes: kijk eens goed naar XT of eigenlijk alles vanaf Alivio ofzo :X
Het ging over de plastic shifting-disc, zie mijn eerste quote bovenaan.
Als ik mag adviseren, zou ik altijd mi-ni-maal deore laten monteren op een mtb-waardige fiets. Eronder krijg je veel kans op afstelproblemen, shifting-problemen e.d.. Vraag Joopieboy maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik kreeg net een linkje doorgemailed voor Bulls King Boa ergens in Arnhem voor 499... Zag Bulls al ergens staan dat ik door het topic heen bladerde.... Google verteld me vervolgens dat de schijfremversie in dusseldorf staat voor 479.... Dat valt allemaal nog mee voor nieuw, mits het redelijk knap spul is... Bulls sharptail vanaf 260 bij de buren... maar die is met minder dan deore xt afgemonteerd.

Meer in de goede richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
dnhelle schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:20:
[...]

Goldensample doelt op de plastic disc tussen cassette en spaken.
Alleen nodig bij cheap derailleurs die niet voldoende afstelbaar zijn om te voorkomen dat de ketting tussen spaken/cassette raakt.
Mijn broers Specialized Stumpjumper Comp (2008) heeft er ook eentje :X
en daar zit een X-9 op. Geen idee of het iets is van Specialized of van de winkel waar hij de fiets gekocht heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Ben nog even verder aant zoeken, deze komt ook wel hoog binnen in m'n lijstje :9
Afbeeldingslocatie: http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/16058.jpg
Da bomb da pukka

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Skuzz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:29:
[...]

Mijn broers Specialized Stumpjumper Comp (2008) heeft er ook eentje :X
en daar zit een X-9 op. Geen idee of het iets is van Specialized of van de winkel waar hij de fiets gekocht heeft
Weird?? Lijkt me niet iets wat specialized installeert.
Kan het ook niet terugvinden bij navraag.
SchizoDuckie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:37:
Ben nog even verder aant zoeken, deze komt ook wel hoog binnen in m'n lijstje :9
[afbeelding]
Da bomb da pukka
Wow... Dat is wel heftig! Ook wel prijzig, met de vraag in het achterhoofd hoe je hem gaat opbouwen? Als dit je wens is, waarom die Banshee niet die ik had aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
inderdaad wel heftig. Wil je echt alleen gaan springen met die fiets? want ik zag pas foto's van je waar je met wat anderen aan het XC'en was. Met zo'n "bomb" trap je je echt helemaal rot dan lijkt me.
Je huidige vork zal qua veerweg/inbouwhoogte hoogstwaarschijnlijk te laag zijn voor zo'n frame trouwens, misschien een puntje om ook even over na te denken ;)

edit: even opgezocht, "suggested fork travel: 100-130mm". Valt nog wel mee dus.
die Da Pukka ziet er erg heftig uit, het is echter "maar" een "All Mountain" frame.

[ Voor 18% gewijzigd door Bramster op 28-04-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Denk ook aan een eventueel andere inbouwnaaf aan de achterzijde. Volgens mij heb je hier 150mm-naven voor nodig... Maar dat moet je mij ten goede houden.

[ Voor 14% gewijzigd door dnhelle op 28-04-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ronald schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:27:
[...]

Ik kreeg net een linkje doorgemailed voor Bulls King Boa ergens in Arnhem voor 499... Zag Bulls al ergens staan dat ik door het topic heen bladerde.... Google verteld me vervolgens dat de schijfremversie in dusseldorf staat voor 479.... Dat valt allemaal nog mee voor nieuw, mits het redelijk knap spul is... Bulls sharptail vanaf 260 bij de buren... maar die is met minder dan deore xt afgemonteerd.

Meer in de goede richting?
Adviesprijs van €899, terwijl mijn copperhead 3 disc €999 adviesprijs heeft 8)7
Laat je niet misleiden door het achterderailleur: dat is zo ongeveer het minst belangrijke onderdeel qua afmontage. Als alles deore is, vooral de shifters, zal je van een XT achterderrie weinig merken. Bij de King Boa is alles in elk geval Deore, dus daar is niet veel op aan te merken voor een budgetfiets.
Hij is niet veel beter of slechter dan de lidl-aanbieding, met hetzelfde zwakke punt: de voorvork. De lidl-fiets was ook compleet deore afgemonteerd, ook een suntour-voorvork, enzovoort. Bij fietssportief heb je voor €600 een fiets die wél een fatsoenlijke voorvork heeft, voor €600. Losse goeie voorvork kost je 2e hands €100, nieuw €160 voor een Tora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:12:
[...]

Laat je niet misleiden door het achterderailleur: dat is zo ongeveer het minst belangrijke onderdeel qua afmontage. Als alles deore is, vooral de shifters, zal je van een XT achterderrie weinig merken. Bij de King Boa is alles in elk geval Deore, dus daar is niet veel op aan te merken voor een budgetfiets.
Eens! :D

Houd er ook rekening mee dat het aanschaffen van een fiets niet de enige uitgave is.
Denk aan kleding, helm, eventuele schoenen icm. pedalen, rugzak/bidon, reservemateriaal e.d.
Daarnaast ook nog onderhoudsmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als je door de bergen gaat crossen moet je inderdaad wel het een en ander meenemen:
- tiewraps (bijvoorbeeld voor als het ratelmechanisme in je achteras niet meer werkt, krijg je een fixy)
- ducktape (bijvoorbeeld om een gescheurde buitenband te fixen)
- pomp, binnenband(en), én plaksetje (snakebite doe je weinig aan met plaksetje, en 2x lekrijden is niet raar)
- multitool met kettingpons (sterk genoeg voor je ketting => testen! vaak werkt het niet voor shimano, en dan mag je dus toch naar huis lopen)
- zakmes
- remblokjes
- achterpad (ding waarmee je derailleur vast zit aan je frame, is gemaakt om te breken)
- twee rechterhanden
of:
- een handige vriend die alles meeneemt

Op het mtb-forum zijn er veel mensen die dat laatste doen, blijkt elke keer als zo'n lijstje langs komt :+ Die roepen dan dat ze een zak water, 2 energierepen, en €10 meenemen als ze een MTB-rit gaan maken, telefoon laten ze ook thuis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
MBV schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:18:
Pads zijn per frame verschillend, dus ik zou even langs de LBS gaan voor een nieuwe pad. Heb je direct een reserve voor als hij afbreekt in the middle of nowhere :) Max €20
Dat vertelde de LBS ook, en die zei geen pad te hebben voor het frame van mijn oude fiets (no-name frame) er zijn hier in de stad nog meer zaken maar daar ben ik nog niet geweest.
Maar het pad verschilt dus per frame, maar het schroefje is toch wel gelijk?, dat is namelijk wat ik kwijt ben.

Ik ga het nog wel even uitzoeken, zometeen tuig ik het hele frame op en blijkt het pad niet vast te zetten te zijn :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Lennart_1337 op 28-04-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Skuzz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:59:
inderdaad wel heftig. Wil je echt alleen gaan springen met die fiets? want ik zag pas foto's van je waar je met wat anderen aan het XC'en was. Met zo'n "bomb" trap je je echt helemaal rot dan lijkt me.
Je huidige vork zal qua veerweg/inbouwhoogte hoogstwaarschijnlijk te laag zijn voor zo'n frame trouwens, misschien een puntje om ook even over na te denken ;)

edit: even opgezocht, "suggested fork travel: 100-130mm". Valt nog wel mee dus.
die Da Pukka ziet er erg heftig uit, het is echter "maar" een "All Mountain" frame.
Ja, daar heb ik dus ook al over nagedacht, en daarom lijkt iig deze da bomb me beter dan die andere, want én ik jump veel door de stad heen (en wil ook wel hoger gaan nog dan tot nu toe kon), maar doe toch ook af en toe een singletrackje en heb niet zon zin om zeeziek te worden, dus je wilt volgens mij snel je rebound willen kunnen afstellen. (corrigeer me als ik uit m'n nek zwets, dit is ook weer nieuwe meuk voor mij :P )

Bij deze kan je iig makkelijk bij je stelwieltje om de demping aan te passen (al zal er dan wel iets geprutst moeten wroden met vloeistofdiktes misschien om het echt optimaal voor mij te krijgen).

Overigens ziet ie d'r goed uit met een normale 100-130 mm vork :)
Afbeeldingslocatie: http://cykelgalleri.dk/uploads_large_wm/52451.jpg?10-04-2009%2018:26:02
dnhelle schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:47:

Wow... Dat is wel heftig! Ook wel prijzig, met de vraag in het achterhoofd hoe je hem gaat opbouwen? Als dit je wens is, waarom die Banshee niet die ik had aangegeven?
Die banshee is niet mijn kleur :P Maar qua prijs moet ik daar wel bij in de buurt gaan komen vrees ik, ben toch voorlopig nog even aan het oriënteren dus het kan alle kanten op gaan nog.

Afmontage wordt het spul wat ik momenteel op m'n kaduuke fietsje heb, dat kan volgens mij zowat 1:1 over (mits ik niet aan een ander achterwiel hoef, dat zou weer wat zonde wezen)

[ Voor 4% gewijzigd door SchizoDuckie op 28-04-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Skuzz schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:10:
[...]

Wat is het voor een type? een Rockhopper?
Yup Rockhopper :) Thanks
dnhelle schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:47:
[...]

Weird?? Lijkt me niet iets wat specialized installeert.
Kan het ook niet terugvinden bij navraag.
Ik heb er ook één op mn Specialized. Maar dat is al een wat ouder type (2006/2007 ozo) met LX achter. Is het nodig met LX? Want dan haal ik hem eraf.

Ik lees trouwens net dat Mavic zo'n disc verlangd van de constructeur.

[ Voor 56% gewijzigd door Oyster op 28-04-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dnhelle schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:11:
[...]

Eens! :D

Houd er ook rekening mee dat het aanschaffen van een fiets niet de enige uitgave is.
Denk aan kleding, helm, eventuele schoenen icm. pedalen, rugzak/bidon, reservemateriaal e.d.
Daarnaast ook nog onderhoudsmateriaal?
Zoals ik al noemde; ik rijd op een Giant '06 OCR Zero racefiets, ik heb al het een en ander aan spullen ;)
Tis domweg dat die fiets niet gaat werken op gravel aan 20-25% op of neer. (En neer ben ik toch ernstig voorzichtig.... Ik heb naar beneden een boel meer vertrouwen in me skis, het heeft er vandaag nog dik gesneeuwd *O* )

Verder heb ik al heel veel aan de geboden info;

Kwa fork, hoeveel maakt dat uit? Suntour had ik al het idee van dat het geen A+ merk is, maar wat is het verschil met een Tora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het verschil is dat een Tora altijd heel blijft (goedkope Suntour voorvorken hebben af en toe de neiging om de onderkant los te laten...), het een stuk soepeler aanspreekt, en dus gewoon een stuk prettiger rijdt. Voor een MTB bepaalt (bij een hardtail) de voorvork misschien wel 80% van het rijgedrag.

Maar als het voor nu eenmalig is, zou ik je aanraden om die MTB gewoon te huren. Je krijgt heel waarschijnlijk goed spul (slecht spul overleeft het geen seizoen), en het is een stuk makkelijker om de goede MTB te kopen als je al wat ervaring hebt met huurfietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 20:59

McGryphon

Veul vrouwkes!

Schizo: Ik blijf erbij, Da Bomb is niet wat je zoekt als je ook nog gewoon het bos in wil kunnen... Evenmin een Banshee Chapparal of eigenlijk ook die Poison Furan. Freeride/slopestyle is echt ongeschikt voor XC tot op het punt dat je een bultje van 5 meter hoog al niet meer opkomt omdat de achtervering ervoor zorgt dat je voor je gevoel bij het trappen aan een elastiekje trekt.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

het zware werk weet ik weinig van, mijn enige ervaring is wat dat betreft een Kona Stinky DH-bak en 10 minuten op een Santa Cruz nomad:
Afbeeldingslocatie: http://imgs.mvdvlist.nl/midsized/Nieuwe+foto%27s/2008-07+-+MTB+vakantie+Verbier/dag+2+-+zondag/IMG_5336.JPG
op deze vakantie:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?p=801888

Het resultaat na een lange klim van de nomads is te zien op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://imgs.mvdvlist.nl/midsized/Nieuwe+foto%27s/2008-07+-+MTB+vakantie+Verbier/IMG_2530.JPG
Ik ben 2x het hele rijtje voorbij gereden, op 1 gast na op een White. En ik stond na een paar slokken water en een hap energiereep weer vrolijk foto's te maken :)

edit:
pfft, veel traffic hierzo :/ Doe eens rustig aan, ik probeer een MP3 te luisteren die op dezelfde server staat! :+

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 28-04-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Mooi verslag MBV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

McGryphon schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:16:
Schizo: Ik blijf erbij, Da Bomb is niet wat je zoekt als je ook nog gewoon het bos in wil kunnen... Evenmin een Banshee Chapparal of eigenlijk ook die Poison Furan. Freeride/slopestyle is echt ongeschikt voor XC tot op het punt dat je een bultje van 5 meter hoog al niet meer opkomt omdat de achtervering ervoor zorgt dat je voor je gevoel bij het trappen aan een elastiekje trekt.
Heb je zeker gelijk in :) Ik zou dood gaan waarschijnlijk in Schoorl :P Jij bent er dus echt van overtuigd dat ik met zo'n poison frame het beste van 2 werelden heb? En als ik verder kijk, waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

SchizoDuckie schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:45:
[...]

Heb je zeker gelijk in :) Ik zou dood gaan waarschijnlijk in Schoorl :P Jij bent er dus echt van overtuigd dat ik met zo'n poison frame het beste van 2 werelden heb? En als ik verder kijk, waar moet ik op letten?
Bijvoorbeeld die Poison Curare ja. Ik denk dat wat jij zoekt een enduroframe is, niet bang voor het wat zwaardere werk maar wel de mogelijkheid tot XC'en... waar je op moet letten is:
stevig, doch niet extreem overbuilt
niet meer dan pakweg 15/16cm veerweg
luchtdemper
geometrie: niet te ver achterover, dwz ook omhoog moet je zwaartepunt nog voor je achteras liggen ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Absoluut een net frame, dieCurare. Ook nog op te bouwen met je huidige parts... Scheelt ook weer in budget!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gisteren SPD schoenen + pedalen gekocht bij de dealer: Shimano Pd-M520 Black en Sidi 2009 Tork Black
In het begin veel geoefend met in en uitstappen (wat echt niet moeilijk is)
Naast duwen op de pedalen kan ik ze nu ook omhoog trekken. Ideaal! En springen is ook erg leuk :)

En nog geen valpartij gehad ;)

[ Voor 5% gewijzigd door willy1986 op 29-04-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Komt nog wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@willy: de eerste rit ging bij mij ook goed, daarna toch zeker 3x omgevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@ Willy

Ik ook, eerste ritten goed, dan denk je dat je gewend bent tot je plots moet uithajken. En dan blijk je gewoon om te donderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik ben nooit omgeketst vanwege SPD's... Alleen omgeketst waarna ik op de grond lag en moeilijk uit kon klikken, maar dat had meestal een andere aanleiding, zoals dat ik niet kan fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De keren dat ik viel met mijn schoenen nog ingeklikt gingen ze vanzelf los door de klap. En zie ik hier een nederlander die weet dat hij niet kan fietsen? Dat is dan de eerste, vraag maar aan de organisatoren van actieve vakanties als Labyrinth :+

offtopic:
Op 'actieve' vakanties (klimmen, canyoning, MTB-en, raften, dat soort dingen) met nederlanders is er 1 onderdeel waar áltijd een slachtoffer valt: MTB-en. Iedereen denkt dat fietsen niet moeilijk is, rijdt vervolgens mee met de kopgroep die het echt kan, en gaat ondersteboven bij een scheve rots :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

MBV schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:49:
De keren dat ik viel met mijn schoenen nog ingeklikt gingen ze vanzelf los door de klap. En zie ik hier een nederlander die weet dat hij niet kan fietsen? Dat is dan de eerste, vraag maar aan de organisatoren van actieve vakanties als Labyrinth :+

offtopic:
Op 'actieve' vakanties (klimmen, canyoning, MTB-en, raften, dat soort dingen) met nederlanders is er 1 onderdeel waar áltijd een slachtoffer valt: MTB-en. Iedereen denkt dat fietsen niet moeilijk is, rijdt vervolgens mee met de kopgroep die het echt kan, en gaat ondersteboven bij een scheve rots :X
Toen ik in duitsland op vakantie was werd er door dat vakantiepark ook een MTB-tocht georganiseerd... en samen met 1 van de gidsen _was_ ik de kopgroep :+
Technisch zit het wel goed, nu de conditie nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:49:
\
offtopic:
:) Heel bekend verhaal!
De kunst is ook om op bepaalde zaken 'nee' te zeggen. Dan pas weet je pas wat je conditionele en technische grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

McGryphon schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:54:
[...]

Toen ik in duitsland op vakantie was werd er door dat vakantiepark ook een MTB-tocht georganiseerd... en samen met 1 van de gidsen _was_ ik de kopgroep :+
Technisch zit het wel goed, nu de conditie nog ;)
Die conditie ja, en mijn knieën ook :(
Wat ik al zei: op die labyrinth-vakantie reed ik ook (imho terecht) in de kopgroep mee, samen met de gids, 2-3 anderen die het ook konden, en een 50-er. Toen we met 60km/u een grashelling met rotsen ertussen afreden, bleek de 50-er wel bij de kopgroep te blijven rijden, maar het niet te kunnen: gevallen, middenhandsbeentje precies recht gebroken. Achteraf zei hij dat hij het behoorlijk eng vond om zo hard te gaan: ga dan zachter |:(

Maar goed, we hadden een verpleegster erbij zitten, en die deed de test of er iets gebroken was. Doordat het precies recht was gebroken, werkte die test niet. Hij wilde zich niet laten ophalen door het busje, niet over het asfalt rijden terwijl de rest van de groep door het gras ging, en heeft dus een half uur helse pijn geleden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay net even wezen kijken bij de 2 dichtsbijzijnde zaken.. heb nu folders van Giant, Trek en Cannondale voor me.

De 2e is wat meer ATB/Race specialist, en daar komt ook mijn Giant OCR Zero vandaan.
Fietsen bekeken van 599 tot 1049. Die van 599 vallen allemaal af vanwege de Suntour vorken, waar hij een vrij overtuigend argument over had... Vergeet de lockout, raak een mooie rots :w vork.

Alles vanaf 699 heeft in elk geval schijfremmen, de Cannondale F4Z en Trek 6500 op oliedruk (argh argh argh, i like quality waaaaay too much)

Krijg 175 euro voor me Stadsragbak (Giant Explore 'cheapo') en het zou max 100 euro kosten om de ATB 'geschikt' te maken voor de dagelijkse boodschapjes (dragertje achter, spatbordjes, verlichting, knap kabelslot, en ja dat is aantrekkelijk, 3 fietsen in de schuur is niet cool)
Hij liet al los dat er mischien nog wat te regelen is met de prijs (bovenop de inruil) bij de canondale..

Standaard SPD pedalen; ze vinden toeclips te gevaarlijk (terecht)

Wat meteen opvalt is dat hij de zelfde bruto prijzen in de winkel heeft als bike2build.nl voor de Trek 6000/6300/6500.... en dan geloof ik toch dat de stenen winkel mijn voorkeur heeft, zeker gezien de service die ze verlenen.

Rock shox Dart 3 vs Tora SL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06

The_Scarabial

MTB for life!

dnhelle schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:06:
[...]

:) Heel bekend verhaal!
De kunst is ook om op bepaalde zaken 'nee' te zeggen. Dan pas weet je pas wat je conditionele en technische grens is.
Met alles geldt bij mij het motto: "wie niet waagt, wie niet wint." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Iemand op IRC kwam met een gebruikers reviewsite; en daar kreeg ik ernstig het idee dat die Dart niet zo heel jovel is, de Tora wordt dan wel gezien als een hele mooie 'instapper'
@Ronald: ik ben op het mountainbike.nl forum laatst aan het rondkijken geweest voor iemand die een fiets zocht voor €500 met schijfremmen, daaronder vind je praktisch niks. Het absolute minimum nieuw is iets van €550 bij www.fietssportief.nl (deore, tora voorvork, redelijke wielset, nieuwe Magura Julie schijfremmen).
http://www.fietssportief....s/xtrail-mountainbike/206

Als ik die zo bekijk, dan is die ruweg hetzelfde afgemonteerd als de Trek 6500 / Cannondale F4Z
Maar niemand in de topicstart heeft er een van X-Trail ;)

Addertjes?

[ Voor 51% gewijzigd door Ronald op 29-04-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mtbr.com toevallig? Altijd checken voor je iets koopt. Wel het koren van het kaf scheiden ;) Dart is het inderdaad net niet, Tora schijnt prima te zijn.

Fietssportief is volgens diverse klanten op het mountainbike.nl forum een droom van een winkel, alleen voor 90% van de mensen te ver weg om 'even' langs te rijden. Geweldige service, alles mogelijk, je wordt er tip-top opgemeten, en natuurlijk heel scherpe prijzen. Het grootste nadeel is de V-brake bevestigingspunten op de achtervork, en het kleurenschema ;) Ik verwacht geen verschil als je deze gaat vergelijken met bijv. een Bulls met dezelfde uitrusting: een standaard goedkoop frame uit China, wat niet al te zwaar is gezien het totaalgewicht. Geometrie kwam overeen met de 'standaard'. Hardtail-frames zijn niet zo moeilijk meer om te maken, bij fully's doet het merk er IMHO veel meer toe.

Schijfremmen zijn leuk, maar je moet wel goede hebben. Mechanische schijfremmen kan je beter niet doen, omdat goede mechanische schijfremmen net zo duur zijn als hydraulische. Nadeel aan hydraulisch is dat zelf onderhoud doen lastig is. Oh ja, de volgende 2 types laten liggen: Magura Julie van voor dit jaar, en Giant MPH. Die laatste zijn levensgevaarlijk omdat ze niet zelfstellend zijn :X
Voorbeeldje: momenteel staat mijn MTB werkeloos omdat ik de leidingen in wilde korten. Nu blijkt dus dat ik met mijn bahco (steeksleutel paste niet :X) niet genoeg kracht kan zetten om te voorkomen dat de leiding losschiet :( En uiteraard heeft bike-life Eindhoven nog steeds geen fatsoenlijke winkel, ga ik nog steeds liever naar Helmond fietsen dan naar Monique toe, en is er verder geen fatsoenlijke MTB-winkel in Eindhoven :(

Trek is trouwens een verhaal apart: op magische wijze krijgen winkels die de lage prijzen voor Trek MTB's op hun site zetten ineens geen Trek meer binnen. Bel eens naar Bike Studio Zwolle (www.bikestudio.nl), of naar Math Salden (www.salden.nl). Ook in Zeeland zit zo'n grote zaak, ben even de naam kwijt :/
Bike2build is trouwens nooit echt goedkoop: daarvoor moet je bij andere sites zijn. Voor onderdelen sowieso duitsland checken: www.bike-components.de/www.bike-discount.de (of met google shopping in duitsland zoeken ;)). Met de huidige euro/pond koers is de UK ook interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 30-04-2009 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
MBV schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:41:

Fietssportief is volgens diverse klanten op het mountainbike.nl forum een droom van een winkel, alleen voor 90% van de mensen te ver weg om 'even' langs te rijden. Geweldige service, alles mogelijk, je wordt er tip-top opgemeten, en natuurlijk heel scherpe prijzen. Het grootste nadeel is de V-brake bevestigingspunten op de achtervork, en het kleurenschema ;) Ik verwacht geen verschil als je deze gaat vergelijken met bijv. een Bulls met dezelfde uitrusting: een standaard goedkoop frame uit China, wat niet al te zwaar is gezien het totaalgewicht. Geometrie kwam overeen met de 'standaard'. Hardtail-frames zijn niet zo moeilijk meer om te maken, bij fully's doet het merk er IMHO veel meer toe.
Ik had vorige week wel nog een klaag gehoord over Fietsportief. De frames die ze hebben vallen redelijk klein uit en om het dan toch passend te krijgen voor grote mensen (1.90+) zetten ze een hele toren spacers onder de stuurpen. Niet echt de mooiste oplossing.

Verder heb ik niets te klagen over Fietssportief, ik heb er mijn wielen en de hele groep gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

MBV; waarom weiger je naar Monique's bikeshop te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:41:
mtbr.com toevallig? Altijd checken voor je iets koopt. Wel het koren van het kaf scheiden ;) Dart is het inderdaad net niet, Tora schijnt prima te zijn.
As a matter of fact, yes ;)
Dus fietssportief koopt frames bij een chinees, 'vor wènig', en bouwt dan vervolgens de boel op met relatief goede onderdelen? Klinkt aantrekkelijk; maar....

In de roeiwereld zijn ook wat chinesen actief; maken op het eerste gezicht goede boten voor 'relatief' weinig geld, maar in de praktijk blijken ze ook een heeeeel stuk sneller achteruit te gaan dan een europeese of amerikaanse boot. Komt erop neer dat je van de chinees 2 boten haalt voor het geld dat je 1 goede europeaan hebt, maar dat de chinees ook na de helft van de tijd op is ;)
Schijfremmen zijn leuk, maar je moet wel goede hebben. Mechanische schijfremmen kan je beter niet doen, omdat goede mechanische schijfremmen net zo duur zijn als hydraulische. Nadeel aan hydraulisch is dat zelf onderhoud doen lastig is. Oh ja, de volgende 2 types laten liggen: Magura Julie van voor dit jaar, en Giant MPH. Die laatste zijn levensgevaarlijk omdat ze niet zelfstellend zijn :X
Altijd nuttig, dergelijke info!
Voorbeeldje: momenteel staat mijn MTB werkeloos omdat ik de leidingen in wilde korten. Nu blijkt dus dat ik met mijn bahco (steeksleutel paste niet :X) niet genoeg kracht kan zetten om te voorkomen dat de leiding losschiet :( En uiteraard heeft bike-life Eindhoven nog steeds geen fatsoenlijke winkel, ga ik nog steeds liever naar Helmond fietsen dan naar Monique toe, en is er verder geen fatsoenlijke MTB-winkel in Eindhoven :(
Vriendje van me zusje heeft net hydro op zijn fiets gemonteerd, het moet kunnen ;)
Trek is trouwens een verhaal apart: op magische wijze krijgen winkels die de lage prijzen voor Trek MTB's op hun site zetten ineens geen Trek meer binnen. Bel eens naar Bike Studio Zwolle (www.bikestudio.nl), of naar Math Salden (www.salden.nl). Ook in Zeeland zit zo'n grote zaak, ben even de naam kwijt :/
Bike2build is trouwens nooit echt goedkoop: daarvoor moet je bij andere sites zijn. Voor onderdelen sowieso duitsland checken: www.bike-components.de/www.bike-discount.de (of met google shopping in duitsland zoeken ;)). Met de huidige euro/pond koers is de UK ook interessant.
Trek probeerd wellicht daarmee de LBS te beschermen, of ze dat op den duur helpt, de tijd zal het leren.
Ervaring leert dat je bij de LBS nog wel kan praten over de prijs; zit zeker 20-30% marge op fietsen zoals ze bij LBS staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:07
Ronald schreef op donderdag 30 april 2009 @ 10:37:

Dus fietssportief koopt frames bij een chinees, 'vor wènig', en bouwt dan vervolgens de boel op met relatief goede onderdelen? Klinkt aantrekkelijk; maar....

In de roeiwereld zijn ook wat chinesen actief; maken op het eerste gezicht goede boten voor 'relatief' weinig geld, maar in de praktijk blijken ze ook een heeeeel stuk sneller achteruit te gaan dan een europeese of amerikaanse boot. Komt erop neer dat je van de chinees 2 boten haalt voor het geld dat je 1 goede europeaan hebt, maar dat de chinees ook na de helft van de tijd op is ;)
Je hebt hier zeker een punt, "Top of the line" onderdelen op een "slecht" frame zetten is imo onzin.
Trek probeerd wellicht daarmee de LBS te beschermen, of ze dat op den duur helpt, de tijd zal het leren.
Ervaring leert dat je bij de LBS nog wel kan praten over de prijs; zit zeker 20-30% marge op fietsen zoals ze bij LBS staan.
Ik denk dat Trek er voor wil zorgen dat deze verkopers ook volledige garantie leveren op de fiets en dat dit niet ten koste gaat van de lagere verkoopprijs.

[ Voor 59% gewijzigd door harry64 op 02-05-2009 00:10 . Reden: verkeerd gelezen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

[...]

Verschil is dat praktisch elke fabrikant zijn frames uit china of taiwan haalt... Mijn frame komt ook uit Taiwan, Giant _is_ ongeeer Taiwan, zelfs Cannondale verplaatst de productie nu naar taiwan/china.
[...]

Vriendje van me zusje heeft net hydro op zijn fiets gemonteerd, het moet kunnen ;)
Heb ik ook gedaan, no problems ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mijn Dale wat aangepast

Lefty erop met Mavic UST

Ikkuh blij.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1znwqcj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
:w

Ik ben op zoek naar een goede bril voor het mountainbiken. Vooral ter bescherming, want modder en vliegjes zijn niét fijn. Ik heb zelf al wat gezocht (mtbr enz.) , maar het aanbod is nogal groot. Veel merken zijn moeilijk te krijgen, en ik wil ze wel graag proberen. Zijn er dingen die echt belangrijk zijn en waar ik op kan letten?
Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Surgue schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:01:

Ik ben op zoek naar een goede bril voor het mountainbiken. Vooral ter bescherming, want modder en vliegjes zijn niét fijn. Ik heb zelf al wat gezocht (mtbr enz.) , maar het aanbod is nogal groot. Veel merken zijn moeilijk te krijgen, en ik wil ze wel graag proberen. Zijn er dingen die echt belangrijk zijn en waar ik op kan letten?
Gewoon een grote fietsenwinkel binnenlopen en een paar brillen opzetten, kijken of ze goed zitten e.d.
Daarna aan de verkoper vragen wat de voor/nadelen van dat bepaalde model zijn, en op die manier verder zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

McGryphon schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:26:
MBV; waarom weiger je naar Monique's bikeshop te gaan?
Zal wel komen omdat Monique een nogal uitgesproken mening heeft. Bv. mensen die een XT derailleur verkiezen boven een goede vork zijn een MTB niet waard volgens haar :) En dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Ik ben het inmiddels gewend, kom er zo vaak dat ik bijna bij het meubulair hoor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
maartend schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:23:
Mijn Dale wat aangepast

Lefty erop met Mavic UST

Ikkuh blij.

[afbeelding]
Nice! Die lefty staat goed! Toch eindelijk alles goedgekomen?

@ Zonoskar, op zich is een dergelijke houding niet verkeerd. Waar je je nieuwe frame vandaan hebt, daar is eenzelfde houding naar de klant, en daar wordt de beste man ook voor gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Dat over Monique's shop had ik trouwens inderdaad al eens gehoord, van Snijdie @ mtb.nl, dat hem daar afgeraden werd een Extralite crank te monteren omdat je wrsch gebrek aan stijfheid eerder voelt dan die paar gram. Getuigt imo juist van vakkennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

trouwens iemand een suggestie van een zaak met veel mountainbike accessoires/onderdelen in Enschede? kwam zelf alleen op den tusscher uit

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 30-04-2009 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Surgue schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:01:

Ik heb een Rudy Project, wordt veel door wielrenners gebruikt... en er "zou" een redelijke support achter zitten (beschadigde lenzen tegen korting vervangen etc etc..) maaaarrr.... Italiaans ofzo, zero response... dus dat doe ik echt niet nog een keer. Service van Oakley schijnt ongeevenaard te zijn...M-frame met transparante lens eens proberen ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
McGryphon schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:44:
[...]

Verschil is dat praktisch elke fabrikant zijn frames uit china of taiwan haalt... Mijn frame komt ook uit Taiwan, Giant _is_ ongeeer Taiwan, zelfs Cannondale verplaatst de productie nu naar taiwan/china.
[...]

Heb ik ook gedaan, no problems ;)
Er zit nog verschil in quality control... hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:46:
[...]

Ik heb een Rudy Project, wordt veel door wielrenners gebruikt... en er "zou" een redelijke support achter zitten (beschadigde lenzen tegen korting vervangen etc etc..) maaaarrr.... Italiaans ofzo, zero response... dus dat doe ik echt niet nog een keer. Service van Oakley schijnt ongeevenaard te zijn...M-frame met transparante lens eens proberen ergens...
M-frames zijn ook ongeëvenaard, helaas niet meer verkrijgbaar via Oakley.
Rijd nu met een Oakley Radar met verscheidene lenzen: perfect.
Voor vrije tijd draag ik een X-metal, maar die is voor mtb ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dnhelle schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:51:
[...]

M-frames zijn ook ongeëvenaard, helaas niet meer verkrijgbaar via Oakley.
Rijd nu met een Oakley Radar met verscheidene lenzen: perfect.
Voor vrije tijd draag ik een X-metal, maar die is voor mtb ondoenlijk.
Niet?

Staat nog op de oakley site, incl een livestrong editie?
http://oakley.com/pd/5725
Futurumshop heeft ze ook nog?

Anders 100 dollar ebay... kweet alleen niet of hij lekker zit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-04-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

GoldenSample schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:29:
trouwens iemand een suggestie van een zaak met veel mountainbike accessoires/onderdelen in Enschede? kwam zelf alleen op den tusscher uit
Leenders in Hengelo mss? Denk ongeveer een klein half uurtje fietsen van waar jij woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:22:
[...]

Niet?

Staat nog op de oakley site, incl een livestrong editie?
http://oakley.com/pd/5725
Futurumshop heeft ze ook nog?

Anders 100 dollar ebay... kweet alleen niet of hij lekker zit ;)
Mea Culpa.. Gelukkig zijn ze er nog. Als je het geld ervoor over hebt, zijn het ideale brillen.
Toendertijd bij het aanschaffen van m'n Radar zijn ze een tijd offline geweest.

By the way, over je vraag over chinese merken: dnhelle in "Het grote mountainbike topic (deel 8)"
Zoals McG ook al aangeeft is Cannondale ook naar het oosten verkast met zijn productie. Terug waar ze eerst zijn begonnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
dnhelle schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 09:26:
[...]

Mea Culpa.. Gelukkig zijn ze er nog. Als je het geld ervoor over hebt, zijn het ideale brillen.
Toendertijd bij het aanschaffen van m'n Radar zijn ze een tijd offline geweest.
Me rudy project was ook 180 met polarized glas; 110-120 met 'standaard' glazen

Een goede sportzonnebril is gewoon ernstig fijn, ik kom amper buiten zonder (Ik ben vrij lichtgevoelig, overdag lastig, snachts erg makkelijk *O* )
By the way, over je vraag over chinese merken: dnhelle in "Het grote mountainbike topic (deel 8)"
Zoals McG ook al aangeeft is Cannondale ook naar het oosten verkast met zijn productie. Terug waar ze eerst zijn begonnen :X
Gebeurd enorm veel; echter er zou nog verschil kunnen zijn met het "onder toezicht en QC van C'dale/Trek/etc" of "Zelfstandig"
Die Chinezen hebben er een handje van om de kantjes er vanaf te lopen....

Kijk als die frames van Xtrail net zo sterk en lang goed blijven als een bekend merk; dan is de keuze simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 09:50:
[...]

Gebeurd enorm veel; echter er zou nog verschil kunnen zijn met het "onder toezicht en QC van C'dale/Trek/etc" of "Zelfstandig"
Die Chinezen hebben er een handje van om de kantjes er vanaf te lopen....

Kijk als die frames van Xtrail net zo sterk en lang goed blijven als een bekend merk; dan is de keuze simpel?
Klopt inderdaad. Trek, AE, Cannondale hebben in die tijd veel assemblagewerk gedaan. Dwz.: frame laten lassen en lakken in gewenste kleur, en in een loods de bestickering, assemblage en afstelling verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zonoskar schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:28:
[...]

Zal wel komen omdat Monique een nogal uitgesproken mening heeft. Bv. mensen die een XT derailleur verkiezen boven een goede vork zijn een MTB niet waard volgens haar :) En dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Ik ben het inmiddels gewend, kom er zo vaak dat ik bijna bij het meubulair hoor.
Mijn eerste ervaring was precies dat. Ik was op zoek naar een MTB voor €700 (dan ben je in haar winkel sowieso verkeerd ;)), dus ik loop op haar af en vraag wat ze daarvoor heeft. We lopen naar een fiets toe, ik zie op het achterderrie "XT" staan, en mompel zoiets van 'ha mooi, iig XT'. De manier waarop ze me toen een grote bek gaf zorgt er nog steeds voor dat ik er spijt van heb dat ik niet direct de winkel uit ben gelopen :X
Ik wist nog geen bal van MTB's (wat hier in de startpost stond, meer niet), dus ook niet goed wat de vorken inhielden, dus als ze me had uitgelegd dat Tora v.s. Dart belangrijker is dan Deore v.s. XT dan was ik heel erg blij geweest. Ik ben computerverkoper geweest, en heb heel vaak vergelijkbare uitleg gegeven (aan mensen die dachten dat een PC sneller werd van 300GB harde schijf).

Het verschil tussen:
MBV "Goh, iig XT"
Monique "Wat ben jij voor eikel dat je XT belangrijk vindt. Het enige wat belangrijk is is de voorvork. En het is ook alleen het achterderailleur"
MBV "Ja maar er moet toch minstens deore op zitten"
Monique "Ja, maar ik verkoop geen rommel, dus overal zit deore op"
MBV "Ok, jouw zie ik nooit meer terug, en ik zal dat aan iedereen laten weten"

en:
MBV "Goh, iig XT"
Verkoper "Ja, ook al is dat misschien niet het belangrijkste. Zolang het alleen het achterderrie is, merk je daar niet zo veel van. Wat wel belangrijk is: deze fiets heeft een Tora voorvork"
MBV "Bedankt voor de info, mag ik een proefrit maken?"

De tweede keer dat ik daar binnen was (de fiets leek toch wel aantrekkelijk), vroeg ik of ik een proefrit mocht maken. Ik dacht aan rijden door het centrum, kijken hoe de houding is enzo. Nee, ik mocht alleen op het erf een rondje maken, verder niet. Ok, toen wist ik het zeker. Ik kom daar nooit meer.
In de fietswereld maakt dat nauwelijks uit. Misschien maakt het iets uit in de stijfheid of de kwaliteit van de lak, maar duurzaamheid is niet echt een issue vziw. Er zijn weinig eigenaren van no-name frames die ontevreden zijn.
Monteren geen probleem, inkorten van de leidingen dus ;)
Feit is, dat dit 100% verboden is. Je mag dit gewoon niet doen volgens de nederlandse wet. Stel dan eisen, dat iedereen die het ding verkoopt de fiets correct moet afstellen voor de gebruiker, en support moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12
Ik ben al een tijdje op dit topic aan het lurken eigenlijk ;)

Nu kietelt het zelf eigenlijk ook wel om een mountainbike te kopen en te gebruiken in de richting van Den Helder/Schoorl. Sinds ik bij de marine werk is dat natuurlijk vlakbij.

Nu kwam ik deze fiets tegen op internet, http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=56215
Is dat wat voor een beginner of kan ik beter een geheel nieuwe fiets kopen? (Tot 700 euro.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:09:
[...]

De tweede keer dat ik daar binnen was (de fiets leek toch wel aantrekkelijk), vroeg ik of ik een proefrit mocht maken. Ik dacht aan rijden door het centrum, kijken hoe de houding is enzo. Nee, ik mocht alleen op het erf een rondje maken, verder niet. Ok, toen wist ik het zeker. Ik kom daar nooit meer.
[...]
Bike Action hier in alkmaar begon iig over proefritjes op een mooie hobbelige klinkerweg... klinkt meer zoals het hoord. De OCR heb ik uitgebreid om het centrum heen kunnen testen, en die stond voor -30% in de winkel (actie 2 daagse)
In de fietswereld maakt dat nauwelijks uit. Misschien maakt het iets uit in de stijfheid of de kwaliteit van de lak, maar duurzaamheid is niet echt een issue vziw. Er zijn weinig eigenaren van no-name frames die ontevreden zijn.
Okay dat is goed om te weten...

Ik ga morgen een rondje doen op de racefiets. Zit een goede zaak in Limmen, dan eens spieken bij die marktplaatsboeren (al dan niet voor de lol) in beverwijk en zaandam... en Vos in zwanenburg (-20% 2009 Trek)

Mooi rondje van net onder de 90km... Zal wel de gehele middag kosten met de onderbrekingen en veren over het Noordzeekanaal...

http://www.fietssportief....etsplan/nfp-fietsplan/196

Iemand ervaring met dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 01-05-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
DeadKnight schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:13:
Ik ben al een tijdje op dit topic aan het lurken eigenlijk ;)

Nu kietelt het zelf eigenlijk ook wel om een mountainbike te kopen en te gebruiken in de richting van Den Helder/Schoorl. Sinds ik bij de marine werk is dat natuurlijk vlakbij.

Nu kwam ik deze fiets tegen op internet, http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=56215
Is dat wat voor een beginner of kan ik beter een geheel nieuwe fiets kopen? (Tot 700 euro.)
Kort? Voor dat geld toch wel een mooi fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Als ik zelf wat geld over zou hebben had ik die al gekocht
frame is qua geometrie vrijwel hetzelfde als mijn Specialized, alleen is deze van alu en niet staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

DeadKnight schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:13:
Op het mountainbike-forum staat nog wel meer moois geloof ik :) Het is een nette fiets voor de goede prijs, maar het is wel een oude fiets. 12 jaar oud, dat houdt zeker in dat je alle lagers even moet nalopen op speling e.d.
Ronald schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:32:
[...]

Bike Action hier in alkmaar begon iig over proefritjes op een mooie hobbelige klinkerweg... klinkt meer zoals het hoord. De OCR heb ik uitgebreid om het centrum heen kunnen testen, en die stond voor -30% in de winkel (actie 2 daagse)
Inderdaad zoals het hoort, en dat was wat ik verwachtte.
Ik ga morgen een rondje doen op de racefiets. Zit een goede zaak in Limmen, dan eens spieken bij die marktplaatsboeren (al dan niet voor de lol) in beverwijk en zaandam... en Vos in zwanenburg (-20% 2009 Trek)
Vos in Zwanenburg hoor ik niks dan ellende van. Beschouw het als een faillissementsverkoop, door een stel prutsers die je alles willen aansmeren wat maar in de winkel staat, en je hebt ongeveer het beeld. Reken niet op garantie, advies qua maat, en verwacht dat ze je een S-frame gaan verkopen als je 1.90m bent.
Fietsplan in het algemeen? Je kan de belasting mee laten betalen aan je fiets, maar dan zijn er wel wat eisen aan geloof ik.

Ik kom trouwens net van bikes&services Helmond, en Jan was toch wat minder enthausiast over fietssportief. Hij had er een paar in onderhoud, en als voorbeeldje noemde hij balhoofden die na 1 hobbel kapot waren. Ook was hij niet weg van de opbouw, sturen en zadelpennen enzo. Het is natuurlijk wel de concurrent ;) maar volgens mij is hij wel oprecht.

Wat er fout was gegaan met het inkorten van mijn remleidingen: ze moeten natuurlijk wel ín de koppeling zitten, niet er tegenaan :X :X :X

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 01-05-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:23:
[...]

Vos in Zwanenburg hoor ik niks dan ellende van. Beschouw het als een faillissementsverkoop, door een stel prutsers die je alles willen aansmeren wat maar in de winkel staat, en je hebt ongeveer het beeld. Reken niet op garantie, advies qua maat, en verwacht dat ze je een S-frame gaan verkopen als je 1.90m bent.
Goed om te weten; Ik speel dom, en als ze me onzin verkopen ben ik er snel genoeg achter ;)
Fietsplan in het algemeen? Je kan de belasting mee laten betalen aan je fiets, maar dan zijn er wel wat eisen aan geloof ik.

Ik kom trouwens net van bikes&services Helmond, en Jan was toch wat minder enthausiast over fietssportief. Hij had er een paar in onderhoud, en als voorbeeldje noemde hij balhoofden die na 1 hobbel kapot waren. Ook was hij niet weg van de opbouw, sturen en zadelpennen enzo. Het is natuurlijk wel de concurrent ;) maar volgens mij is hij wel oprecht.
Klinkt als de puntjes die het eerst mis gaan als je de kantjes er van af loopt.... Je hoeft niet per-se overmatig negatief te zijn over een concurrent... Sommigen zijn gewoon mateloos enthousiast voor hun vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat houdt niet in dat je de bron moet negeren. Hij heeft een belang, daarom zeg ik het erbij. Ik geloof hem bijna direct, heeft me al een paar keer geholpen met mijn bulls-fiets (niet van hem dus) voor bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 20:01:
Dat houdt niet in dat je de bron moet negeren. Hij heeft een belang, daarom zeg ik het erbij. Ik geloof hem bijna direct, heeft me al een paar keer geholpen met mijn bulls-fiets (niet van hem dus) voor bijna niks.
Ik geef het een zekere waarde, want het zijn wel de zwakste punten van een frame, dus plausibel!

Fietssportief heeft een groot nadeel voor mij, Veghel is een heel eind weg... Dus feitelijk ook amper garantie bij problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, ik ben net begonnen met het bouwen van mijn eerste wiel :) Ben benieuwd of het wat gaat worden
Ik heb een oud (maar wel recht) wiel gepakt en dan helemaal uit elkaar gehaald, puur om het eens te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:09:
Het verschil tussen:
MBV "Goh, iig XT"
Monique "Wat ben jij voor eikel dat je XT belangrijk vindt. Het enige wat belangrijk is is de voorvork. En het is ook alleen het achterderailleur"
MBV "Ja maar er moet toch minstens deore op zitten"
Monique "Ja, maar ik verkoop geen rommel, dus overal zit deore op"
MBV "Ok, jouw zie ik nooit meer terug, en ik zal dat aan iedereen laten weten"
Haha, klinkt echt als Monique op een slechte dag (al zal ze geen 'eikel' hebben gezegd). Volgens mij heeft ze mij ooit de andere kant van jouw verhaal verteld. Ging ook ongeveer zoals hierboven :)

Een proefrit kan bij MBS wel, maar dan fietst Gerard met je mee en de fiets waarop je wilt fietsen moet wel gecontroleerd zijn. De meeste fietsen bij MBS zijn zo uit de verpakking, daar kun je niet zomaar op springen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eikel heeft ze idd niet gezegd, maar die liet ze impliciet heel duidelijk weten. De tweede keer reageerde ze net zo ongesteld, proefrit was gewoon niet mogelijk. Niet 'als je een afspraak maakt kan dat morgen', niet 'het heeft net geregend, dus dan is dat ding direct smerig', gewoon 'alleen binnen het hek. Ja daaaag :w
Zo is het voor Bulls&co wel heel makkelijk fietsen verkopen ;)

Laat ik het zo zeggen: bij Paradigit was ik om minder de laan uit gestuurd, en had ik dat heel terecht gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 02-05-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

MBV schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:33:
Eikel heeft ze idd niet gezegd, maar die liet ze impliciet heel duidelijk weten. De tweede keer reageerde ze net zo ongesteld, proefrit was gewoon niet mogelijk. Niet 'als je een afspraak maakt kan dat morgen', niet 'het heeft net geregend, dus dan is dat ding direct smerig', gewoon 'alleen binnen het hek. Ja daaaag :w
Zo is het voor Bulls&co wel heel makkelijk fietsen verkopen ;)

Laat ik het zo zeggen: bij Paradigit was ik om minder de laan uit gestuurd, en had ik dat heel terecht gevonden.
misschien was ze ook ongesteld? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
mijn singlespeedje is kapot :(
draad van het deraileuroog is gaar, en die heb ik dus nodig om de ketting te kunnen spannen. Dus, ik ga zelf maar een kettingspanner in elkaar knutselen :+ was sowieso niet zo heel erg te spreken over de OneOne Anotherdoofer die ik nu heb/had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MBV: Wat denk je overigens te ontdekken tijdens een proefrit op het asfalt? Ik denk dat het niet echt toevoegd aan je ervaring. Als het om de zit gaat: 1 blik van Gerard, gekoppeld met je wensen of limitaties (slechte rug ofzo) en hij heeft door of je goed zit of niet. Een rondje om het erf heeft dan hetzelfde nut als jouw beoogde testrit. Om een fiets goed te testen moet je echt het zand in en de fiets moet dan aangepast worden aan jouw lichaam (bv andere stuurpen) en ik denk dat er niet veel winkeliers zijn die je een fiets uit de winkel meegeven. Een demo fiets kan maar die heeft MBS geen, daar zijn ze te klein voor. Dan nog rij je op een demo fiets die niet op jou afgestemt is. Een fiets kan totaal anders rijden met een stuurpen die 1cm langer is.

Ik ben het met je eens dat Monique soms wat bot is (understatement) en dat het ook op een andere manier gezegd kan worden, maar in de kern heeft ze wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik ben de laatste tijd ook behoorlijke afstanden (80 km+) aan het fietsen. Ook als training voor de zomervakantie, dan is de planning om van berlijn naar nijmegen te gaan fietsen. En nu ben ik een beetje aan het kijken naar onderbroeken met zeem. Ik vind de gewoonen fiets broeken met zeem maar niets, zeker omdat het allemaal redelijk strak zit, wat ik niet fijn vind fietsen.

Nu kwam ik van Craft, de PRO COOL MENS BIKE BOXER tegen. En van GONSO, de windbreaker Bike-U-Pants FRANCO.

Heeft iemand ervaring met deze onderbroeken met zeem, of zijn er nog andere aanraders? Ik heb best wel 50~70 euro over een een broek met zeem als het een beetje goed en het ook helpt. Al moet ik zeggen dat ik niet echt snel last heb van zadelpijn, pas na 70~80 km begin ik te merken dat het een beetje begind te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ben bij wat winkels langs geweest, Oakley en Rudy Project heb ik nergens gezien, Rudy Project zouden ze bij Xycletracx moeten hebben, maar niet gezien. Bijna elke winkel heeft BBB, maar ik vond ze niet super zitten. Tifosi ook geprobeerd, maar geen model dat echt fijn zat.

Ik ben ook niet gewend om een bril op te hebben, dat zal ook wel meespelen denk ik. Rudy Project zou ik graag eens proberen, heb er alleen maar goede dingen over gehoord. Iets wat goed zit is wel belangrijk natuurlijk, dan wil ik er best wat geld aan uit geven.

Volgens website fabrikanten en winkels zelf (Overijssel/Gelderland):

mantel Arnhem: Giro, Shimano, PRO,
leenders Hengelo: Rudy Project, Shimano
Fietsspeciaalzaak Roelofs Arnhem: BBB, Oakley, Rudy Project, Specialized ,Tifosi
Stappenbelt Apeldoorn: Oakley, Rudy Project, Giro

Hopen dat het een beetje klopt en ze al deze merken nog hebben...
Dus als iemand nog tips of ervaringen heeft hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Rondje op de racefiets heeft de volgende resultaten....

Kroone Liefting heeft een Giant Terrago 1 2008 model voor 650; Rock Shox Tora 302, Deore SLX met het XT achterderaileur trucje zo uit het hoofd. model M en L nog aanwezig; dus mischien ook wat voor DeathKnight hierboven (Alleen mag ie niet de L voor me neus wegkapen -O- )

"schuin tegenover" Kroone zit nog een zaakje die veel van "Sensa" heeft... zal wel puur Chinees zijn?
Kon wel compleet flexibel afgemonteerd worden; kwam uit op een Tora + volledig XT voor 929, Tora + SLX 819... Beetje 'net niet' gevoel bij.

Dhr Vos heeft voornamelijk tijd voor zichzelf terwijl hij met een peuk door ze zaak loopt te bleren in hoogamsterdams accent :r Handelaar ja, verkoper nee .... Bijna alle fietsen waren met grote verschillen afgemonteerd... Tora met deore instap spul, XT met een suntour etc etc

Theo Schilder bij mij om de hoek; duidelijk kennis; bijna geen MTB's onder de 700 uberhaubt aanwezig in de zaak. Hij vond de Giant Terrago Rabo Team edition voor 749 een leuke... ~ SLX + Dart 2. Heeft ie alleen nog niet binnen; en toch al 2 verkocht (zei die ;) )
Duidelijk geen fan van Suntour; zijn argumentatie is dat de Rock Shox, Fox etc te onderhouden zijn, nieuwe glijlagers etc etc. Ook frames van een merk wat ik nog nooit gezien heb (Merida oid?) met relatief leuke afmontage...
En ik twijfel of die gozer dezelfde is die mij een paar jaar terug bij bike-action even verderop die OCR0 heeft verkocht :? (weinig mis mee iig, mischien tikje conservatief of gewoon voorkeur voor 'zelf knutselen' wat bij velgremmen met kabels makkelijker is)

En dan hebben we nog Marktplaats:
Cannondale F4; maatje L (eventueel ook M, maar als ik van Giant al een L moet... terwijl die groot vallen volgens Kroone) http://link.marktplaats.nl/248099268

Denk eigenlijk dat Kroone met het overjarige model of die F4 van MP de beste keuzes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Als je ECHT goedkoop een goede ATB wilt kan je marktplaats in de gaten houden en ondertussen onderzoek doen naar welke spullen goed zijn. Maar volgens mij weet je dat ondertussen al.

Ik heb mijn Specialized 3 weken geleden gekocht voor een vrij lage prijs. Een stuk nieuwer dan die eerder is gepost en ook wat goedkoper. 375e voor een fiets van >10 jaar is wel erg veel geld.

De verkoper waar ik mijn bike heb gekocht had ook nog naar ik meen een nieuwe Trek 8000 L staan. Ik kan als je wilt eens opzoeken of ik de ad nog kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zonoskar schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 13:24:
@MBV: Wat denk je overigens te ontdekken tijdens een proefrit op het asfalt? Ik denk dat het niet echt toevoegd aan je ervaring.
Wensen had ik niet, het was verdorie mijn eerste MTB 8)7 Ook op asfalt kan je al een bepaald gevoel van een fiets krijgen: hoe wendbaar voelt hij aan, hoe stijf is het frame, hoe goed werkt de voorvering, gaat hij lekker de bocht om, enzovoort. Gewoon een slecht klinkerweggetje opzoeken, trappetje afrijden, dat idee. Ok, misschien dat trappetje dan weer niet, maar je snapt wat ik bedoel ;) Als je terug komt van de proefrit, en het blijkt dat hij niet lekker rijdt, dan kan je het als eerste zoeken in de afstelling. Geen probleem toch?

En over fietsen in de winkel meegeven: bij de rijwielcentrale iig geen probleem, even de fiets globaal voor mij afstellen en rijden maar. Ze hadden ook maar 1 exemplaar geloof ik. Dat heb ik bij 2 verschillende fietsen gedaan. Ook bij 2 andere fietsenmakers voor een MTB, en 3x een stadsfiets na een proefrit gekocht.

Toegevoegde waarde had het zeker: zonder proefrit wilde ik die fiets niet kopen. Ze had als brugman moeten praten om mij die fiets te verkopen zonder proefrit, en dan was het nog niet doorgegaan. Heb jij ooit een auto gekocht zonder proefrit? Het is een stukje vertrouwen wat je krijgt door die proefrit te maken, als de verkoper dat niet wil aanbieden moet er wel iets mis zijn met de auto.
Met de beste wil van de wereld kan ik haar op dit punt geen gelijk geven.
McGryphon schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 12:33:
[...]

misschien was ze ook ongesteld? :+
Goede mogelijkheid, ze bekte een/haar man af over een radio die het niet goed deed :+ Maar 2x ongesteld, en je dan zo laten gaan tegen klanten :? Het vertrouwen heeft ze direct volledig weggenomen, daar ga ik nooit zaken doen. Dan maar naar Helmond op-en-neer (grmbl, 3 uur bezig geweest :()
Ronald schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:02:
Kroone Liefting heeft een Giant Terrago 1 2008 model voor 650; Rock Shox Tora 302, Deore SLX met het XT achterderaileur trucje zo uit het hoofd. model M en L nog aanwezig; dus mischien ook wat voor DeathKnight hierboven (Alleen mag ie niet de L voor me neus wegkapen -O- )
Ik zie geen SLX? SLX is trouwens net zo goed als XT, alleen iets zwaarder en goedkoper. Let wel op: de triggers zijn belangrijker dan het voorderailleur ;)
Giant Root remmen zijn trouwens MPH, die zijn niet zelf-stellend en daarmee niet geschikt voor lange hellingen (ze gaan vanzelf vast zitten als ze warm worden).
"schuin tegenover" Kroone zit nog een zaakje die veel van "Sensa" heeft... zal wel puur Chinees zijn?
Kon wel compleet flexibel afgemonteerd worden; kwam uit op een Tora + volledig XT voor 929, Tora + SLX 819... Beetje 'net niet' gevoel bij.
Dat zijn nette prijzen voor flexibele afmontage. Sensa is geen verkeerd merk, zoek maar op mountainbike.nl/forum. De duurdere lijn van intersense. Ik neem aan dat er voor dat geld V-brakes op zitten? En zijn de wielen voorbereid op schijfremmen? Kijk anders eens bij www.moozes.be voor vergelijking qua prijs. Ook die bouwt flexibel op.
Frame is net zo chinees als de rest, misschien iets minder stijf dan Trek of Giant. Ik zou zeggen: maak op allebei een proefrit, je kan ze vrij direct vergelijken ;)
Bijna alle fietsen waren met grote verschillen afgemonteerd... Tora met deore instap spul, XT met een suntour etc etc
Daar kan meneer Vos niks aan doen, denk ik: die koopt gewoon wat goedkope fietsen in. Ik hoop tenminste niet dat hij ze zelf in elkaar schroeft :X
Theo Schilder bij mij om de hoek; duidelijk kennis; bijna geen MTB's onder de 700 uberhaubt aanwezig in de zaak. Hij vond de Giant Terrago Rabo Team edition voor 749 een leuke... ~ SLX + Dart 2. Heeft ie alleen nog niet binnen; en toch al 2 verkocht (zei die ;) )
Duidelijk geen fan van Suntour; zijn argumentatie is dat de Rock Shox, Fox etc te onderhouden zijn, nieuwe glijlagers etc etc. Ook frames van een merk wat ik nog nooit gezien heb (Merida oid?) met relatief leuke afmontage...
Misschien heeft hij gelijk, maar qua rij-eigenschappen is een dart nauwelijks beter dan een Suntour. Een nieuwe vork later erop laten zetten is ook een optie: 2e hands kost een Reba €250 o.i.d.
Merida is een van de goede Duitse merken, volgens mij niks beter/slechter dan Bulls/Cube/Sensa/whatever.
En dan hebben we nog Marktplaats:
Cannondale F4; maatje L (eventueel ook M, maar als ik van Giant al een L moet... terwijl die groot vallen volgens Kroone) http://link.marktplaats.nl/248099268
Ziet er mooi uit, met die headshock! Wel matig afgemonteerd voor het geld, en er staat niet bij hoe oud hij is. Maar je betaalt simpelweg voor het frame, met een erg goede maar dure demper.
Juicy Three zijn geen geweldige schijfremmen trouwens, echt de instapcategorie. Maar ja, dat krijg je nou eenmaal voor minder dan €1000.

Voor mij ligt het optimum prijs/kwaliteit rond de €1000, bijv de Bulls Copperhead 3 disc: alles XT behalve de instap-remmen, lichte wielen, goede voorvork. Als je lager gaat zitten, moet je concessies doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
MBV schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:17:
[...]

ongesteld...

[...]

Goede mogelijkheid, ze bekte een/haar man af over een radio die het niet goed deed :+ Maar 2x ongesteld, en je dan zo laten gaan tegen klanten :? Het vertrouwen heeft ze direct volledig weggenomen, daar ga ik nooit zaken doen. Dan maar naar Helmond op-en-neer (grmbl, 3 uur bezig geweest :()

[...]
Was je toevallig een maand later :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Giant groot vallen? Echt niet, ik had een XL Giant die 7 of 8 cm korter was dan mijn huidige AE in maat XL ;)
Cannondale is wel weer vrij lang iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Xander2000 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:34:
Als je ECHT goedkoop een goede ATB wilt kan je marktplaats in de gaten houden en ondertussen onderzoek doen naar welke spullen goed zijn. Maar volgens mij weet je dat ondertussen al.
Je kan ook tegen problemen aanlopen: ik heb een cyclocross-hybride gekocht, waar ik niet alleen de voorvork moest vervangen (ingecalculeerd), maar ook de derailleurwieltjes achter versleten bleken, de ketting na een half jaar 8km/dag al op (zover dat de cassette ook vervangen moet worden), de wiellagers niet optimaal zijn, en ga zo maar door. Even verkeerd ingeschat :X
Bij een eerste MTB is de maat bepalen ook lastig, net als stuurpennen enzo. Ik moet nog altijd een kortere stuurpen proberen ;)

Dat houdt niet in dat ik niet meer 2e hands koop; als ik nu een fully wil hebben, weet ik nog een Trek Fuel EX '06 met nette afmontage voor +- €1000 te staan, jammer dat ik het geld er niet voor heb :X De laatste tijd trouwens minstens 10 pakketjes binnen gekregen met 2e hands spullen :P
philippevk schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:20:
[...]

Was je toevallig een maand later :+
De kans is wel erg klein, of is ze 2 weken per maand ongesteld? :+

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 02-05-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Hmm, bedenk me net dat ik een keer nieuwe feauteaux moet maken. Ander zadel, stuur, stuurpen, banden, zithouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:17:

Ik zie geen SLX? SLX is trouwens net zo goed als XT, alleen iets zwaarder en goedkoper. Let wel op: de triggers zijn belangrijker dan het voorderailleur ;)
Giant Root remmen zijn trouwens MPH, die zijn niet zelf-stellend en daarmee niet geschikt voor lange hellingen (ze gaan vanzelf vast zitten als ze warm worden).
Gewoon Deore zou kunnen, ik was er iets van 10 uur vanochtend, en pas om half 5 thuis (2 veren, Hornbach even goed bekeken onderweg, 5 winkels...)
[...]

Dat zijn nette prijzen voor flexibele afmontage. Sensa is geen verkeerd merk, zoek maar op mountainbike.nl/forum. De duurdere lijn van intersense. Ik neem aan dat er voor dat geld V-brakes op zitten? En zijn de wielen voorbereid op schijfremmen? Kijk anders eens bij www.moozes.be voor vergelijking qua prijs. Ook die bouwt flexibel op.
Frame is net zo chinees als de rest, misschien iets minder stijf dan Trek of Giant. Ik zou zeggen: maak op allebei een proefrit, je kan ze vrij direct vergelijken ;)
Okay... , 819 moet ie wel nog een leuke deal voor de inruiler maken... Is een optie ;)
Daar kan meneer Vos niks aan doen, denk ik: die koopt gewoon wat goedkope fietsen in. Ik hoop tenminste niet dat hij ze zelf in elkaar schroeft :X
Vos koopt vos bepaald, of het interesseert hem niet... either way ik mag hem er op afrekenen ;)
Misschien heeft hij gelijk, maar qua rij-eigenschappen is een dart nauwelijks beter dan een Suntour. Een nieuwe vork later erop laten zetten is ook een optie: 2e hands kost een Reba €250 o.i.d.
Merida is een van de goede Duitse merken, volgens mij niks beter/slechter dan Bulls/Cube/Sensa/whatever.
Zal ook die even nader bekijken...
De merida stonden iig tegen adviesprijzen, die gozer met de sensa zijn '-20%" prijzen (dus weinig/geen onderhandelingsruimte)
Ziet er mooi uit, met die headshock! Wel matig afgemonteerd voor het geld, en er staat niet bij hoe oud hij is. Maar je betaalt simpelweg voor het frame, met een erg goede maar dure demper.
Juicy Three zijn geen geweldige schijfremmen trouwens, echt de instapcategorie. Maar ja, dat krijg je nou eenmaal voor minder dan €1000.
Zal wel mijn n00bishness zijn, maar ik moet een beetje wennen aan die aanblik van de headshock... idem voor een lefty... (staat bij bike action) gek gezicht ;)
Voor mij ligt het optimum prijs/kwaliteit rond de €1000, bijv de Bulls Copperhead 3 disc: alles XT behalve de instap-remmen, lichte wielen, goede voorvork. Als je lager gaat zitten, moet je concessies doen :)
Dat idee heb ik onderhand zeker... en een fully moet je nog 500 omhoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 00:24:
[...]

Vos koopt vos bepaald, of het interesseert hem niet... either way ik mag hem er op afrekenen ;)
Het is erg lastig om grote afmontageverschillen te voorkomen, als bijna elk merk aan de hype meedoet :) Ook Monique had er een paar staan met geheel deore en XT achterderrie.
Zal wel mijn n00bishness zijn, maar ik moet een beetje wennen aan die aanblik van de headshock... idem voor een lefty... (staat bij bike action) gek gezicht ;)
Ze hebben nu trekking-fietsen met headshock, je ziet niet/nauwelijks dat er überhaupt vering op zit, erg mooi :)
En een lefty vind ik een mooi staaltje techniek, ontzettend knap gemaakt, en het werkt ook prima.
Dat idee heb ik onderhand zeker... en een fully moet je nog 500 omhoog ;)
2e hands kan ook ;) Bij fully's gaat er 2e hands volgens mij een stuk meer vanaf, dus is dat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MBV schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:35:
[...]

Het is erg lastig om grote afmontageverschillen te voorkomen, als bijna elk merk aan de hype meedoet :) Ook Monique had er een paar staan met geheel deore en XT achterderrie.
Pfft ik heb vanochtend alles wat ik danwel fysiek bekeken heb, danwel erg leuk lijkt online naast elkaar gezet.

http://spreadsheets.googl...3cItBuEVS4bNOB2Zd7A&hl=en

Ik zie er maar 1 die consistent afgemonteerd is ;)
spoiler:
Xtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 2009

Verschil tussen XT en SLX was toch voornamelijk gewicht? Dan is de keuze op specs duidelijk... proefrit regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ronald schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:33:
[...]

Pfft ik heb vanochtend alles wat ik danwel fysiek bekeken heb, danwel erg leuk lijkt online naast elkaar gezet.

http://spreadsheets.googl...3cItBuEVS4bNOB2Zd7A&hl=en

Ik zie er maar 1 die consistent afgemonteerd is ;)
spoiler:
Xtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 2009

Verschil tussen XT en SLX was toch voornamelijk gewicht? Dan is de keuze op specs duidelijk... proefrit regelen ;)
Leuke fiets, weinig geld. Leuke doener!

Zojuist terug van een rondje met Joopieboy en Skuzz. Mazzel gehad met weer, 46km'tjes lekker getrapt.
Nu maar eerst eens wat gaan eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag met sven en bram gefiets, was erg leuk om ook bram eens te ontmoeten. Jammer dat die 2 er af en toe flink het tempo in gooiden, kan ze het echt niet kwalijk nemen maar ik kwam net in mijn ritme vandaag.

Met die hooikoorts gewoon amper lucht, pijn in de longen en continue verzurende benen, echt verschrikkelijk, op een gegeven moment gewoon echt een flink stuk moeten lopen omdat ik de kracht in mijn benen totaal kwijt was.

Verder wel lekker gefietst, niet veel afdalingen gedaan omdat is dus nog steeds geen helm heb, vorige keer kwamen de bomen al dichterbij dus ik doe even rustig aan...
Helm is misschien eind deze week al geregeld met sven, andere fiets, tja dat word sparen... Echt steeds vaker die ketting die eraf licht, niet meer soepel schakelen, achterwiel krijgt weer langzaam speling, etc. Zelfs de handvaten beginnen slecht te worden en los te laten. :+

Ik heb nog 2 filmpjes gemaakt, die ben ik nu aan het uploaden die komen zo, paar foto's heb ik wel al:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Mountainbike/DSC00048.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Mountainbike/DSC00044.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Mountainbike/DSC00045.jpg

Edit: smakelijk sven!

Filmpjes zijn ook online trouwens:
http://www.youtube.com/watch?v=nBY0KBu71C8
http://www.youtube.com/watch?v=R82X4_-IJDE

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 03-05-2009 16:47 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Haha, ik zie een dork-disc. :D

* Ook gister pas geleerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Die dork-disk, is dat dat plastic ding achter de casette? :+

Wel nette afdaling, ik weet niet of ik dat wel zou durven...
Moet eerst maar met wat kleinere hellingen proberen.

Maar het idee is dat je naar achteren moet hangen hoor ik in het filmpje, moet je dan helemaal achter op je zadel zitten, of je zadel lager zetten zodat je niet helemaal voorover hangt ofzo?
Of moet je juist op je pedalen staan en het zadel niet aanraken?

[ Voor 91% gewijzigd door Lennart_1337 op 03-05-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het beste is, als je komt aangereden, zorgen dat je er goed voor staat, bijna stilstaat (alleen afremmen met achterrem!!), op je achterwiel gaan hangen dus achter je zadel, zadel lager is ook stuk fijner, stuur goed vast houden en rustig en gecontroleerd je fiets naar beneden laten rollen, op stukken die minder stijl zijn kan je met alleen je achterrem iets de snelheid eruit halen, en door rustig te sturen en goed naar achter te hangen krijg je op stijle hellingen goed je fiets naar beneden.

Vergt wat oefening ik ben ook al meermalen onderuit geknald. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Zolang je nog voor de helling zit of als de helling nog niet steil is kan je ook best de voorrem gebruiken Johan, da's zelfs verstandiger ;)
Tenzij afdaling: afremmen voorrem, bijremmen achterrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, was lekker fietsen vandaag met Johan en Sven :) Ben maar 3x van mijn fiets gelazerd :P
Hoop dat ik er morgen niet te veel van voel in mijn benen want het geplande ritje in Awaille van komende dinsdag is verplaatst naar morgen :+

zo, nu maar even mijn fiets weer in orde gaan maken en een portie spaghetti maken zodat er morgen ook wat te verbranden is

[ Voor 5% gewijzigd door Bramster op 03-05-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vandaag de route bij Rheden gereden. 50 km met leuke klimmetjes en afdalingen! ;-) 2 uur en 32 min over gedaan. Gemiddeld 19 km gereden met een top van 63,6 km. 8) Erg leuk om te rijden met een hele mooie omgeving. < Linkje verwijst naar de uitkijk toren waar ik deze en deze foto gemaakt heb.
De route is helaas ver weg van utrecht anders ging ik er vaker heen.
http://home.casema.nl/mtb/routes/gelderl.htm nummer 5 op deze pagina.

De SPD pedalen bevielen mij goed. Ik reed een stuk zekerder. Helaas wel 2 keer gevallen in mul zand waar niet door heen was te fietsen en een schakelfoutje.

[ Voor 38% gewijzigd door willy1986 op 03-05-2009 21:20 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.