zimbab schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:40:
[...]
I know....
[...]
Is dat zo? Ik kan er alleen een vinden van 550. En dat is ook zo ongeveer de prijs die ik overal lees/hoor. Bovendien kan je beter meteen de koppelingsplaten vervangen en komt er nog wat zooi bij, om het nog niet over de arbeidsuren te hebben.
Mijn fout... Ik dacht dat je een E36 316i had, maar een snelle blik in de startpost leert dat je een E46 318Ci hebt... Het vliegwiel kost daarvan (onafhankelijk van het type motor (M43, N42 of N46) vreemd genoeg) inderdaad tussen de €500 en €520 ex btw. Dat zijn wel BMW OEM-part prijzen. Als het goed is moet je een vliegwiel ook wel via de groothandel kunnen krijgen, aangezien je het vliegwiel vaak ook moet vervangen als je ook de koppeling vervangt. Het is dus niet een dermate zeldzaam vervangingsonderdeel dat het voor de aftermarket niet interessant zou zijn.
Als het vliegwiel vervangen moet worden, kan je inderdaad het beste ook maar gelijk de platen en drukgroep mee laten nemen inderdaad. Een complete koppelingsset (platen en drukgroep) kosten zo'n €210. Aan arbeid zal je al snel een vergelijkbaar bedrag kwijt zijn (zo niet meer) en als je er achteraf achter komt dat de platen of drukgroep toch ook niet helemaal lekker meer zijn, ben je weer de arbeid kwijt voor het vervangen.
Overigens zit ik me even te vermaken over de valuta conversie van bmwfans.info. Ik wist dat de Dollar het niet zo goed deed, maar dat €516,56 gelijk is aan $7.197.230,48 lijkt me toch wat stug

[...]
Vibraties in het gaspedaal, vibraties bij hogere toeren, bij gas los laten. Motor loopt niet lekker etc. En dit kan niet aan de gasklep liggen en ook niet aan de DISA-klep. Beide zijn net vervangen....doet het nog steeds.
Ik vroeg me het af, omdat ik mijn koppeling ook niet helemaal meer vertrouw. Hij ontkoppelt pas volledig bijna helemaal onderin, en pas vlak voor ik het pedaal los laat grijpt hij volledig aan. Er valt wel erg goed mee te rijden overigens, want ik bijna de volle slag van het pedaal om met de koppeling te spelen, wat hem wel lekker controleerbaar maakt.
Nu is het voor mij trouwens even duimen draaien. Op het moment krijgt mijn 316i z'n inspectie II (grote grote beurt

). Ik ben benieuwd of er nog belangrijke punten boven water komen. Én niet geheel onbelangrijk, of mijn opdracht goed uitgevoerd wordt (koelwater en remvloeistof
niet vervangen, want die zijn pas 1 jaar oud).
Gisteren de schokdempers voor nog eens bekeken, en volgens mij zijn die echt wel op. De eindstoppen (de geel/witte stukken rubber die om de schokdemperpen zitten) zijn namelijk aan kanten behoorlijk kapot gedrukt door te diep inveren, wat voor mij wel een indicatie is dat ze niet echt goed meer klappen op kunnen vangen. Ook bij snelle doordraaiers op de snelwegen (bij knooppunten e.d.) vind ik de voorkant teveel bewegen/deinen en voelt de auto niet echt stabiel meer (veel minder dan 2 jaar geleden). Daarnaast kan je de schokdemper rechtsvoor duidelijk horen suizen bij het in- en uitveren, wat vaak ook een teken van slijtage is.
Ik heb de garage opdracht gegeven bij de proefrit hier op te letten of zij dit vermoeden kunnen bevestigen. Als dat ook maar enigszins bevestigd wordt vandaag, dan gaan er zeker weten nieuwe schokdempers onder deze zomer. (een andere motivatie voor vervangen is overigens dat Bilsteins sowieso beter zijn dan de standaard BMW schokdempers, ik heb alleen nog het laatste duwtje in de rug nodig

)
Ook kwam ik er achter dat ik misschien iets te enthousiast ben geweest met het kopervet toen ik de trommelremmen achter terugplaatste na het spuiten, een paar weken terug...

Er liepen namelijk sporen van vet over de buitenkant van de trommel vanaf de wielboutgaten... Dus in de trommel zal er ongetwijfeld wat kopervet op het remvlak en de schoenen zijn gekomen... Ik merk er gelukkig niks van, de handrem (die bij de trommels dezelfde schoenen gebruikt als de voetrem) grijpt gewoon goed en bij krachtig remmen blijft de auto stabiel en remt gewoon goed (op zich niet gek aangezien tot 75% van de remkracht van de schijven voor komt).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier