Femme schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:37:
[...]
De 35i heeft gewoon een turbogaatje, maak je daar geen illusies over. Naast de vertraagde gasrespons is de snelle vermogensafname boven 6000 toeren wat minder. Een atmosferische zescylinder gaat gewoon door tot 7000 toeren. Het is verder wel een motor waar je erg makkelijk snel mee kunt gaan.
Je zegt het goed: een turbogaatje... maar het is verder het kleinste turbogat dat ik ken (op benzineblokken)... vergeleken met de 2.0TFSI in ieder geval. En het is nu niet dat de 2 liter meer "gepushed" is dan de 3 liter 6 in lijn, want ze hebben allebei 100pk/liter.
Enfin, vandaag testrit gedaan met de z4 sDrive23i (35i was voor iemand anders).
Hij was Spacegrau met beige leder en comfort line (fotos volgen)
Eerst iets over de zitpositie en gevoel achter het stuur... gewoonweg super.
Je zit zo laag bij de grond dat je "ass" als het ware het asvalt kan ruiken
En dan de neus, die is echt asociaal lang. Parkeren met dit ding moet echt moeilijk zijn.
Het roadstergevoel is nog veel groter dan bij een z4 coupe bvb. Dat is ook te danken aan het feit dat de zetel veel lager gezet kan worden...
Verder is de zitpositie en het gevoel in de "cockpit" zeer goed, positie is perfect, en je voelt je echt ingesloten en veilig. De vorige z4 vond ik wat "cramped" aanvoelen, maar hier heb je dat gevoel niet.
Wat ik denk over het dak/koffer/styling is subjectief, maar ik geef het toch mee.
Ik kan perfect leven met de koffer als het dak open is, maar ik kan begrijpen dat andere mensen het te klein vinden (de koffer is met het dak dicht allessinds groot genoeg om met 2 personen 1 week op vakantie te gaan/ boodschappen te doen voor paar dagen).
Het dak gaat echt snel open en dit man/kan tot 50km/h, wat ook leuk is. Je moet niet stoppen als het aan het rode licht begint te regenen, gewoon vertrekken, op de knop duwen en het dak gaat mooi dicht.
Ik vind de styling verder echt mooi, hij is wat minder hardcore dan de vorige z4 cabrio, maar met het dak toe even mooi/mooier dan de coupe.
Nu de rijervaring:
Wat meteen opvalt is dat hij echt stijf aanvoelt als roadster, bijna (bijna) zoals een 1/3 reeks.
Als coupe is hij gewoon zo stijf als de vorige z4 coupe, en dat is een groot compliment, want die was superstijf. Het alu dak heeft dus echt voordelen tov softtop...
Hij is ook echt comfortabel op de "normal" stand, en zelfs op de sportstand is hij minder hard dan een 3 reeks met M-pack bvb. Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen de vorige z4 coupe en de nieuwe z4. Het is echt dag en nacht verschil.
Hierbij moet gezegd worden dat hij ook evengoed stuurt en aanvoelt als de z4 coupe, dus het is niet dat ze compromissen hebben moeten maken. De auto is gewoon beter dan de vorige z4
Hij stuurt perfect (onderstuur never niks nooit, overstuur als ik het uitlok zonder de TC, wat heerlijk is omdat je "op" de achterwielen zit en alles voelt en kan controleren), is comfortabel en hangt op het asvalt als een magneet. Een echte BMW op dat vlak dus. In de "sport" stand is alles nog wat scherper en "harder" (gasrespons, iets zwaarder sturen, iets harder geveerd), en in de "normal" stand kan je zonder probleem naar Oslo en terug.
Motorisch is hij verder meer dan genoeg. De 6 in lijn is er tov de vorige 2.5 met 192pk ook echt op vooruitgegaan, en dat blok was al hemels...
Nóg soepeler, nóg smeuiger, nog beter.
1000rpm. voet tegen het tapijt, en hij pakt gewoon op zonder morren, echt een meesterblok.
Het max koppel komt verder al bij lage toeren (ik denk ergens rond de 3000rpm), dus naar een turbo verlangen doe je nooit. En de pk curve is volgens mij 1 rechte lijn naar de 7000rpm, zonder dip.
Het blijft me verbazen dat BMW steeds het blok kan verbeteren generatie na generatie.
De versnellingsbak is verder zoals in een 3 reeks, lekker mechanisch.
Ik kan concluderen dat ik nooit meer zou nodig hebben dan deze versie. Pk's zat, comfortabel en sportief genoeg, mooie styling. Het is de eerste roadster die ik elke dag zou kunnen/willen gebruiken. En dat zegt meer dan genoeg denk ik...
Voila, ik heb nog nooit een review geschreven over een wagen, dus als er vragen zijn oid, vraag maar raak.