Staatslot schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:06:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, bijzonder nuttig!
Sommige punten zijn denk ik echter wel iets te ver afgedreven van het doel dat ik heb: leuk leren spelen met alle verschillende technieken en mogelijkheden.
Doe het goed of doe het niet, de kantjes eraf lopen/bezuinigen snij jezelf in de vingers .. (been there done that) kocht een QNap ts-410 deed er 2 dagen over om 3 tb over te zetten (huil)
Je zal niet de eerste tweaker wezen die denkt het "beter" te weten en tegen limitaties van product x aanloopt
(slechte chip in moederbord/nic o.a)
Koop je echter alles in "paartjes" kan je nog op 1 bak testen en de andere productie houden. Of wil je testen in je productie omgeving ? Lijkt me van niet. 2 zwakke voor de prijs van 1 sterke klinkt erg onproductief.
Maar let op je doel! dubbel alles uitvoeren en zeker goed onderzoek doen scheelt heel veel gevloek wanneer je draait. En het is zeker prettig wanneer je de productie omgeving draaiend kan houden terwijl je test "rotzooit"
Ik draai nu alles op 1 machine werkt goed, maar kan niet zomaar ff alles neer brengen om te "debuggen".
Ik snap je verhaal over een nas, zelfbouw versus kant en klaar.
In dit geval beschik ik al over de hardware, op de case na. Zfs vreet geheugen, dat is de hoofdlijn van wat ik overal al had gelezen maar 16 GB voor 8TB bruto lijkt me toch wel voldoende. Zeker als je 1GB ram per TB opslag aanhoudt.. ?!
kweet niet, daarvoor moet je in het zfs topic duiken .. maar ja houd ook hier weer je doel voor ogen.
ZFS is ideaal voor directe file storage niet voor ISCSI /RAW/VHD disks .. dan limiteer je tot de "snelheid" van zfs en een andere manier van RAID (is niet perse slecht maar je voordeel

)
Je verhaal over rekenen op 1 host die de belasting volledig aan moet kunnen (als de ander immers uitvalt) zou ik helemaal onderschrijven, mits het een professionele productieomgeving zou betreffen. Het gaat mij echter puur om het leeraspect en niet om een 100% uptime, dus in dit geval ga ik daar niet verschrikkelijk rekening mee houden. Ik koop ook weer geen celerons met 2GB geheugen natuurlij, afijn je snapt mn punt vast.
In je post gaf je aan 2 hypervisor machines te willen draaien, ligt eraan wat je productie is. Snelle gok is: DC, mailserver, fileserver, sql server, wsus server en wat andere meuk .. van dit lijstje is wellicht wsus 1 van de weinig die "down" mag .. in je productie .. met 4 tot 10 users gaat je productie echt niet zwaar zijn.
12gb ram minimum .. cpu quad core ofzo ..
O vergeet ik bijna 1 cpu "core" moet je vaak reserveren/dedicaten voor de hypervisor
Maat van mij draait wat jij wilt (rackloos) heeft 2 adviesen genegeerd ..
1) NAS niet redudant 2 weken plat gelegen wegens vervangende nas, had geluk dat de thecus alles op de RAID storage de settings bewaarde. De N7700 naar 2x N4200pro. De N7700 was met 1tb disks en was inmiddels al naar 4x 3tb disks in raid 10 overgestapt en de N4200 pro heeft UPS ingebouwd
2) RAM had 24 GB ram ingeschat moest voldoende zijn .. baalt nu als een stekker dat hij geen 48GB erin kan zetten (mobo ondersteund niet)
Ik kan er niet genoeg op hameren dat CPU in dit hele verhaal zeer ondergeschikt is (wel prettig maar niet boeiend) RAM + goeie chipsets is everything ! (tenzij je of course cpu intensieve taken doet op je servers

)
Het ZFS verhaal qua uitbreidingssloten ga ik me zeker nog in verdiepen, dat is 1 van de dingen die ik goed helder moet krijgen. Ik ga morgen gewoon weer goed kijken, zoeken, lezen en excel lijstjes bijhouden van wat ik eventueel in elkaar zou kunnen knutselen.
Kwa ZFS zou ik je zeker de posts van CiPHER in ZFS topic aanraden .. kwa uitbreidings sloten ..
korte versie
Hardware IO vraag (bandbreedte PCIe/Moederbord/Netwerk) 
komt als het goed is ook langs de IT-mode firmware en waarom die handiger is
voor je excel lijstjes:
- vt-x/iommu(amd) of vt-d(intel)
- ati radeon gpu (wil je vga passtrough is ATI minder problemen)
- SSD en moederbord (problemen) sommige zijn slechtere performance dan anderen ..
- prestatie van onboard netwerk kaarten
- vermijd marvel/sis/of andere "onbekende" of B brand chipsets

zeker netwerk of HD related
- Meer RAM RAM RAM
- nas (optie voor extra NIC is erg prettig, zeker uit de winkel)