Probleem
Ik heb een zelfbouw-NAS met meerdere RAID arrays gemaakt met MDADM onder Gentoo Linux AMD64, deze draait al een jaar of 3 als een zonnetje en is de centrale opslag in mijn netwerk.Sinds ik vorige week 3 extra schijven geplaatst heb start mijn NAS goed op, draait een paar uur, en dan begint ineens het alarm van mijn raidcontroller te piepen en is MDADM van de raid array van de 3 nieuwe schijven er ineens 2 kwijt. Als ik de nieuwe schijven loskoppel draait mijn NAS weer als een zonnetje.
Omdat mijn raidcontroller zelf alle disken los ziet en vervolgens dus alarm slaat, weet ik dus dat het iets hardwarematigs moet zijn. Als MDADM problemen heeft maar mijn raidcontroller ziet de disken nog netjes, zou er immers geen alarm afgaan.
De reden dat de raidcontroller alle disken los ziet is omdat ik dit forceer door expres eerst schijven te formatten voor ze aan de controller te hangen, want ik wil Linux Raid / Mdadm gebruiken. De raidcontroller noemt ze dan Legacy Disks, en laat ze met rust. De reden hiervoor is dat ik vrij naar elk merk raidcontroller kan overstappen en features zoals SMART etc. allemaal blijven werken want de disken zijn direct vanuit Linux benaderbaar.
Wat heb ik al gedaan
• SATA-kabels vervangen
• Molex-kabels anders ingedeeld, waardoor in theorie meerdere 12V-lijnen van mijn voeding gebruikt moeten worden
Ikzelf denk dus dat het iets te maken moet hebben met de voeding, deze heeft 3 12V-rails, maar ik heb nu juist de 2 problematische schijven op een losse rail hangen en nog vallen deze uit.
Wie weet hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?
Meer info
Hardware:
Ik heb 3 of 4 jaar geleden deze NAS gebouwd:# | Product | Prijs | Subtotaal |
4 | Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Centurion 590 | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus M2A-VM | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Athlon X2 BE-2350 | € 0,- | € 0,- |
3 | Cooler Master 4-in-3 Device Module | € 17,50 | € 52,50 |
1 | Antec Neo HE 430 | € 0,- | € 0,- |
Maar ik verzamdelde meer dan ik wilde weggooien, dus ongeveer 2 jaar terug heb ik daar dit aan toegevoegd:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Highpoint RocketRAID 2320 | € 0,- | € 0,- |
3 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 98,80 | € 296,40 |
En omdat er onlangs achter kwam dat één 1500GB Samsung niet meer door de SMART selftest kom, maar ik wel voor mij belangrijke data opsla op deze schijven, en ik nogmaals wil uitbreiden (meer = beter), heb ik afgelopen week onderstaande schijven gekocht. De bedoeling is de huidige RAID-array uit te breiden naar 5x1.5TB, en de slechte disk er uit te halen / met garantie terug te sturen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
3 | Western Digital Caviar Green WD15EARX, 1.5TB SATA-600, 64MB, 5400rpm | € 92,80 | € 278,40 |
De vier 500GB-schijven zijn aangesloten op het moederbord, de zes 1.5TB-schijven zijn aangesloten op de Highpoint RocketRaid.
Qua stroom heb ik op de modulaire voeding het volgende aangesloten (van links naar rechts op de voeding):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - Mobo-stekker naar mobo, uiteraard. - Stekker met 2x SATA -- Samsung 500GB-disk \- Samsung 500GB-disk - Stekker met 2x SATA -- Samsung 500GB-disk \- Samsung 500GB-disk - Stekker met 4x MOLEX -- Verloopje van 1xMolex->2xSata -- Samsung 1500GB-disk \- Samsung 1500GB-disk \- Verloopje van 1xMolex->2xSata -- Samsung 1500GB-disk \- WD 1500GB-disk - Stekker met 4x MOLEX -- Verloopje van 1xMolex->2xSata -- WD 1500GB-disk \- WD 1500GB-disk \- Verloopje 1xMolex->3xfan -- 3x fancontroller + 120mm fan - (Leeg) |
Software:
1. 4x500GB -> Paar partities voor OS en swap (20GB totaal ofzo) en de rest samen in Raid5 + LVM2. 3x1500GB > Één grote partititie in raid5+ LVM (Hier faalt dus een schijf van)
3. 3x1500GB > De nieuwe schijven, deze hebben één grote partititie in raid5 + LVM
1 en 2 heb ik samengetrokken met LVM tot één grote Volume Group, iets dat in de tijd een goed idee leek maar dat niet echt bleek te zijn. Het plan is dan ook om dit recht te trekken en weer een losse VG per Raid array te maken, iets dat ik nu kan doen nu ik de nieuwe schijven heb. Staks heb ik dus weer een losse VG die draait op de 4x500GB array en een losse VG die draait op de 5x1500GB array.
There is no replacement for displacement!