Zozo, weer een bewogen Norco-dag. Niet alles is DIY NAS maar misschien wel interessant.
Stap 1: Overbouwen ESX server
Nog een laatste blik op de rottige Aopen H600B case en weg ermee. Alles ging vlot tot ik de PSU ging overbouwen. De BeQuiet voedingen zijn EXACT even hoog als de ruimte in de 2U case. Zoals je kan zien op de foto scheelt het niks. Om de gaatjes uitgelijnd te krijgen moest de voeding met de fan naar beneden erin. Veel lucht zuigen gaat dat ding dus niet doen. Eind goed al goed. Snel even opgezet en ESX bootte terug zonder probleem.
Een fotootjes van het rack zoals ze er nu bij staat:
Ik heb een Allied Telesis L3 gigabit switch in bruikleen terwijl ik het web afschuim naar een goede 19" Gb switch voor thuis. Dat ding weegt r*teveel door de redundante voedingen maar de 4 vijsjes houden het geheel goed recht

. Helemaal gerust ben ik er overigens niet op. Daarnaast is het gewoon overkill. De switch trekt consistent 42W uit de stekker op 1 voeding. Dat is meer dan mijn ESXi bakje in idle!
Dan tijd dus voor de NAS. Snel even iedereen thuis waarschuwen dat films en home dir's niet beschikbaar zijn en afsluiten maar. Omdat ik geen hotswap wil opofferen voor OS+home heb ik een 120GB laptopschijfje genomen aangezien die bovenop de hotswaps past. 320GB naar 120GB zegt u? Geen probleem. Partities shrinken, disk clonen met Clonezilla en done. Niet als het aan XFS ligt dus ... . Een geheel nieuwe installatie zal nodig zijn om de overstap compleet te maken. (geen slecht plan, want er staan heel wat paketten en extra's op mijn NAS die gevirtualiseerd kunnen worden)
Overbouwen was alweer een fluitje van een cent. De IBM M1015 moet het stellen zonder low profile bracket en ook aan deze kant heb ik de shrinkwrap van de SAS-SAS kabel moeten halen om hem in de Norco te doen passen. Ziezo, enkel nog de voeding overplaatsen en done. Alweer NOGO. De Seasonic voeding heeft een 8polige 12V ATX stekker. Geen probleem, ware het niet dat het M2a-VM mobo een 4polige stekker heeft EN een welgeplaatste condensator die het plaatsen van een 8polige stekker volledig teniet doet.
Booten zonder de 12V doet het bordje niet en de aders uit de 12V ATX stekker zijn er met geen stokken uit te krijgen, iets wat bij een molex plug wel lukt. Booten met de Seasonix + BeQuiet voeding (MET 4polige stekker) lukt wel en maakt meteen duidelijk waarom dit rack de zolder op moet. De 80mm fans maken pure pokkeherrie. Angst voor hoge temperaturen moet ik alleszins niet hebben

.
Bottomline: Alles terug overbouwen naar de Fractal case en aan de volgende stap denken. Misschien toch maar een vervroegde hardware refresh doen en een LGA1155 kopen (zuiniger dan de AMD!) met de 8polige stekker in het achterhoofd.
Tot overmaat van ramp kijk ik de SMART selftest na die deze nacht gedraaid heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| SDB:
- Raw_Read_Error_Rate 0x002f 100 100 051 Pre-fail Always - 3359
- Multi_Zone_Error_Rate 0x002a 001 001 000 Old_age Always - 38084
- G-Sense_Error_Rate 0x0022 086 086 000 Old_age Always - 144260
SDC:
- Raw_Read_Error_Rate 0x002f 100 100 051 Pre-fail Always - 78
- Multi_Zone_Error_Rate 0x002a 100 100 000 Old_age Always - 2259
SDD:
- Raw_Read_Error_Rate 0x002f 100 100 051 Pre-fail Always - 736
- Multi_Zone_Error_Rate 0x002a 100 100 000 Old_age Always - 30693 |
Een hele lijdensweg dus, vol met details die de hele boel verzieken. Intussen draait alles weer in de Fractal desktop case en hangt alles weer in het rack. Resultaat van vandaag: VEEL gevloek, een kamer die een puinhoop is en geen stap verder. Maar tweaken hebben we wel gedaan