Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:49:
[...]
Revodrive moet je niet aanschaffen; dat is Silicon Image + Sandforce. En je schiet er niets mee op; zelf goede SSDs in RAID0 plaatsen is veel beter, en behoud je ook TRIM mee. Op alle Revodrive (1, 2 en 3) heb je onder Windows geen TRIM support.
kan nu dus welOCZ heeft op beide SSD's haar eigen VCA 2.0 technologie ingebouwd, een virtualisatielaag die onder andere ondersteuning voor TRIM toevoegt. (bron)
oke dan is het idd wel interessant om naar te kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door dylan0806 op 20-02-2012 17:06 ]
http://azerty.nl/producte...9/34458/ga-p35c-ds3r.html
Is dit board in combinatie met wat oudere proc dan geen goede oplossing voor iemand die 12 schijven kwijt wil kunnen? De extra stroom die oudere proc kost haal ik eruit door minder gekloot met pcie kaartjes voor extra sata-aansluitingen...
Of is een g620 of i3 echt zoveel beter aan te raden dan een oudere core2duo?
And now the most interresting part of deze grot
Verwijderd
Als je met geavanceerde software RAID wilt werken en gewoon veel SATA poorten wilt hebben, is de IBM M1015 controller een goede. Uitstekende controller voor ZFS en andere software RAID, mits je hem in IT-mode (non-RAID mode) laat draaien.
Nee dat kan NIET!
Revodrive 1 gebruikt Silicon Image SiI-3124 PCI-X (met PCIe bridge) -> RAID drivers = GEEN TRIM ONDER WINDOWS
Revodrive 2 gebruikt Silicon Image SiI-3124 PCI-X (met PCIe bridge) -> RAID drivers = GEEN TRIM ONDER WINDOWS
Revodrive 3 gebruikt LSI SAS controller met RAID logic chip -> RAID drivers = GEEN TRIM ONDER WINDOWS
Geen enkele Revodrive biedt je TRIM onder Windows 7. Onder andere OS zoals Linux en BSD bieden alle drie WEL TRIM support! Het probleem is dat alle drie de controllers als SCSI worden gezien door windows. Dat komt door de ouderwetse 'RAID = SCSI' architectuur onder Windows.
Je kunt het met AS SSD goed zien; je ziet dan namelijk SCSI disk device en niet ATA disk device. Je hebt alléén TRIM onder Windows 7 indien:
1) AS SSD je SSD als 'ATA' herkent
2) AS SSD een driver aangeeft die TRIM ondersteunt. Alleen iastor, amdsata, msahci en pciide ondersteunen TRIM.
- De behuizing:
Sharkoon Seraphim Economy Black met 2 coolermaster 4in3 modules
- Als mobo:
Basic H67mobo. Zolang maar minimaal 6x Sata en minimaal 2 x pci-e. Grote pre blijft USB3.0, maar koop daar anders wel kaartje voor, of regel e-sata dock. - Proc:
Denk een i3, tenzij iemand (naast verbruik) een goede reden heeft om voor g620 te gaan - Geheugen:
Denk toch 4gb ddr3, waarschijnlijk 1 x 4gb, tenzij iemand goede reden heeft om 2 x2gb te doen (sneller maar minder zuinig) - Extra sata:
Hightpoint RocketRaid 2300 Raid Controller = 4x sata pci-e kaartje. Kan altijd een tweede bij als ik sata aansluitingen te kort ga komen. Gaat in eerste instantie dom sata voorziening zijn. Later een media array met 4 x 3tb - Voeding:
standaard 300 of 400w voeding, zuinige versie indien tweedehands te vinden
Wat ik me wel afvraag is hoe iedereen zijn kast altijd zo netjes houdt. Snap dat je kabel weg kan werken, maar als die kabels dezelfde lengte hebben, en de afstand tussen de drives en het mobo verschilt (altijd, want sommigen zitten hoger in de kast gemonteerd). Waar laat je dan de overbodige kabellengte van de drives die wel dicht op mobo zitten?
Verwijderd
De IBM M1015 (8x 6Gbps) of de LSI 1068E (8x 3Gbps) controllers (Intel SAS8C8i) kunnen met IT-firmware als non-RAID controller werken. Dat kan een betere oplossing zijn. Weet wel dat de 3Gbps LSI SAS controllers vaak niet overweg kunnen met schijven groter dan 2 terabyte. De 6Gbps variant is wel duurder.
Oh en moederborden hebben geen parallel ATA meer, dus dat 'IDE brandertje' kun je wellicht niet gebruiken.
Hmmz, en dan denk je eruit te zijnVerwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:27:
Je highpoint controller kan problemen krijgen met bad sectors; veel RAID controllers gaan hier niet goed mee overweg. Voornamelijk onder non-Windows omgevingen (Linux software raid, ZFS platforms) wil je geen RAID controller maar een 'domme' HBA zonder RAID logic.
De IBM M1015 (8x 6Gbps) of de LSI 1068E (8x 3Gbps) controllers (Intel SAS8C8i) kunnen met IT-firmware als non-RAID controller werken. Dat kan een betere oplossing zijn. Weet wel dat de 3Gbps LSI SAS controllers vaak niet overweg kunnen met schijven groter dan 2 terabyte. De 6Gbps variant is wel duurder.
Oh en moederborden hebben geen parallel ATA meer, dus dat 'IDE brandertje' kun je wellicht niet gebruiken.
Brander is ook minst belangrijke. Als ik het echt mis hang offer ik wel een satapoort op. Waarschijnlijk is usb voldoende, in het netwerk hangen hier nog genoeg branders.
Dus als ik systeem op freenas baseer (geen zfs) is die highpoint af te raden. Jammer, want die was goed betaalbaar. Sas controller kan op 1 poort 4 devices kwijt?
Begin ook weer over mobo te twijfelen. Waarom een H67 board en geen anderer soc1155? Puur zuinigheid? Nadeel van H67 boardjes is dat er veel zonder 6 x sata zijn.
Verwijderd
Het standaard UFS wat je anders zou gebruiken als je voor traditioneel softwareRAID + UFS kiest, ben ik niet zo weg van. Je kan geen disk check doen tijdens dat het filesysteem mounted en in gebruik is en je hebt geen bescherming tegen corruptie. Voordeel is wel dat je met heel weinig geheugen (minder dan 1 gigabyte) een snelle fileserver kan draaien, iets wat met ZFS een heel stuk moeilijker is.
FreeNAS ondersteunt misschien nog niet de 6Gbps LSI controllers, wat ook lastig is. Overigens kan ik wel een kernel module voor je bakken die geschikt zou moeten zijn voor FreeNAS. Andere oplossingen zoals ZFSguru, Linux en Solaris werken wel met de 6Gbps LSI SAS controller, met de nieuwste drivers.
Als je H67 neemt probeer dan een te nemen met 4 DIMM banken. MSI heeft mooie zuinige bordjes ook met 6 SATA (zonder eSATA dus). MSI is vaak het zuinigst.
Verwijderd
Bingo, na 3 fsck's werkt het weer..
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 00:08 ]
Geen ZFS omdat a) dta onbelangrijk is en b) omdat ik nu nog een losse verzameling disks heb (3x250 (foto/doc array) 3 x2tb, 2x750gb, 1x1,5tb, 2x2tb). De 2 x 1,5tb zullen op korte termijn 2x3tb worden.Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:45:
Als je voor FreeNAS gaat vind ik het wel vreemd dat je niet voor ZFS zou willen gaan. De meest betrouwbare optie is dan binnen handbereik.
Het standaard UFS wat je anders zou gebruiken als je voor traditioneel softwareRAID + UFS kiest, ben ik niet zo weg van. Je kan geen disk check doen tijdens dat het filesysteem mounted en in gebruik is en je hebt geen bescherming tegen corruptie. Voordeel is wel dat je met heel weinig geheugen (minder dan 1 gigabyte) een snelle fileserver kan draaien, iets wat met ZFS een heel stuk moeilijker is.
FreeNAS ondersteunt misschien nog niet de 6Gbps LSI controllers, wat ook lastig is. Overigens kan ik wel een kernel module voor je bakken die geschikt zou moeten zijn voor FreeNAS. Andere oplossingen zoals ZFSguru, Linux en Solaris werken wel met de 6Gbps LSI SAS controller, met de nieuwste drivers.
Als je H67 neemt probeer dan een te nemen met 4 DIMM banken. MSI heeft mooie zuinige bordjes ook met 6 SATA (zonder eSATA dus). MSI is vaak het zuinigst.
Het moet vooral goedkoop blijven. 1 raid arry (via mobo) is voldoende, rest worden gewoon losse sata disks.
4 dimm banken heb ik niet nodig lijkt mij, zeker niet zonder ZFS. 1x4 of 2x2 is volgens mij dan ruimschoots voldoende.
Loop vooral vast op welke sata of sas controller ik zou moeten kopen. Mobo is van ondergeschikt belang en zal vooral gebaseerd worden op 2e hands aanbod
Verwijderd
Die controller werkt eigenlijk onder alles, maar is wel wat oud; geen 6Gbps SAS/SATA maar 3Gbps, geen PCI-express 2.0 x8 maar PCIe 1.0 x8. Voor jouw gebruik kan dit echter een uitstekende controller zijn; mits je geen hardeschijven groter dan 2TB wilt aansluiten. Dat is voor nu niet zo'n probleem maar betekent wel dat de controller geen 10 jaar mee gaat natuurlijk.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 00:02 ]
Zit er nog veel verschil in de IBM (die ik stiekem even gekoppeld heb in dit topic) en die Intel, behalve dat de IBM Sata 600 is? De IBM is namelijk 15 euro goedkoper, en met Sata 600 ook meer voor de toekomst.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Verwijderd
Als je voor deze controller gaat, zul je dus twee dingen moeten doen:
1) eerst flashen naar IT-mode firmware zodat het zijn RAID-functionaliteit verliest. In dit topic kun je vinden hoe, maar een kleine hint: ServeTheHome.
2) een driver in handen krijgen voor deze controller en in FreeNAS activeren.
Even voor je gegoogled en ik vind een mooi topic over FreeNAS + IBM M1015:
http://forums.freenas.org...ers&highlight=lsi+sas2008
Ik ben al met al nog niet zo ver, en vanwege de prijzen zal het nog even duren voordat het zover is. Wel ben ik al met freenas aan het spelen in een VM. Ik weet nog niet precies welke kan ik uit wil: Hw raid op Windows (waar ik al jaren me werk) , of software raid op Freenas/ubuntu (Minder ervaring), of een Netgear/Synology neerzet.Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 01:20:
Die is lekker goedkoop geworden zie ik. Het is een betere controller dan de 3Gbps LSI, maar wordt nog niet overal goed ondersteund. Voor FreeBSD zijn nog niet zo lang geleden drivers beschikbaar, die nog niet af waren (error recovery was incompleet). Een paar weken geleden is een nieuwe driver voor de 6Gbps LSI chip uitgekomen die door LSI en FreeBSD ontwikkelaars is ontworpen, en door LSI als afdoende getest is.
Als je voor deze controller gaat, zul je dus twee dingen moeten doen:
1) eerst flashen naar IT-mode firmware zodat het zijn RAID-functionaliteit verliest. In dit topic kun je vinden hoe, maar een kleine hint: ServeTheHome.
2) een driver in handen krijgen voor deze controller en in FreeNAS activeren.
Even voor je gegoogled en ik vind een mooi topic over FreeNAS + IBM M1015:
http://forums.freenas.org...ers&highlight=lsi+sas2008
[ Voor 13% gewijzigd door The Executer op 21-02-2012 01:54 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Verwijderd
Alleen kant en klare NAS kun je niet zomaar uitproberen natuurlijk. Maar als het om performance gaat zijn dat vaak ook niet de beste opties.
Ik zal op korte termijn wel op 3tb schijven over gaan dus dat is dan helaas geen goed optie dan. Blijf het toch lastig vinden om de goede controller te selecteren. Meeste lijken wel een nadeel te hebben, of zijn echt te duur. Denk toch aan max € 100-120.Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:01:
Als je niet boven de 2TB komt dan is de LSI 1068E in de vorm van een Intel SASUC8i wel een goede. Die kun je met IT-firmware flashen en dar werkt prima onder FreeBSD en dus FreeNAS, ook de oudere 7.x releases.
Die controller werkt eigenlijk onder alles, maar is wel wat oud; geen 6Gbps SAS/SATA maar 3Gbps, geen PCI-express 2.0 x8 maar PCIe 1.0 x8. Voor jouw gebruik kan dit echter een uitstekende controller zijn; mits je geen hardeschijven groter dan 2TB wilt aansluiten. Dat is voor nu niet zo'n probleem maar betekent wel dat de controller geen 10 jaar mee gaat natuurlijk.
IBM en LSI zijn toch 2 aparte bedrijvenVerwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:27:
Je highpoint controller kan problemen krijgen met bad sectors; veel RAID controllers gaan hier niet goed mee overweg. Voornamelijk onder non-Windows omgevingen (Linux software raid, ZFS platforms) wil je geen RAID controller maar een 'domme' HBA zonder RAID logic.
Als ik google op de IBM M1015 kom ik de volgende pagina tegen: http://www.redbooks.ibm.com/abstracts/tips0740.html Hierop staat een LSI kaartje afgebeeld.
Maar goed, ik zie dat deze kaart een add-on module nodig heeft voor RAID 5, da's dan weer jammer.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Waarschijnlijk is de IBM een rebranded LSI-kaartRoeligan schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:05:
IBM en LSI zijn toch 2 aparte bedrijven
Als ik google op de IBM M1015 kom ik de volgende pagina tegen: http://www.redbooks.ibm.com/abstracts/tips0740.html Hierop staat een LSI kaartje afgebeeld.
Maar goed, ik zie dat deze kaart een add-on module nodig heeft voor RAID 5, da's dan weer jammer.
EN wat betreft RAID5, waarom zou je dat hardwarematig willen doen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nee, HP en Dell hebben eigen raidcontrollers. Die hebben niet de LSI2008-chip aan boord die de LSI, IBM en Intel wel hebben.Demoniac schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:34:
[...]
Waarschijnlijk is de IBM een rebranded LSI-kaartAls ik me niet vergis, zijn de HP P400 en de Dell PERC5i relabeled versies van dezelfde LSI-kaart.
EN wat betreft RAID5, waarom zou je dat hardwarematig willen doen?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik heb een Fujitsu controller liggen, en heb me een ongeluk gehacked om het ding van LSI firmware te voorzien, maar hij weigert
Bijna alle HP en Dell kaarten komen van LSI, maar een P400 is absoluut niet hetzelfde als een M1015.
De P400 is een RoC (RAID-on-Chip) kaart en een M1015 is een HBA.
*GROOT* verschil.
[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 21-02-2012 13:33 ]
Even niets...
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Verwijderd
Je koopt juist deze controller om GEEN RAID te hebben; dus dan heb je ook niets aan parity raid modules die je toch niet gebruikt? Als je hardware RAID wilt: neem een Areca, Highpoint, LSI met dure TLER schijven en Battery Backup Unit. Ben je wel twee keer zo duur uit en je betrouwbaarheid en geboden bescherming t.o.v. ZFS daalt enorm.Roeligan schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:05:
[...]
IBM en LSI zijn toch 2 aparte bedrijven
Even niets...
Waarom zou ik deze kaart niet kopen icm een simpel 1155 socket met 6x sata en een i3? Dan zit ik toch goedkoop op 14 sata devices? Eventueel is raid ook nog mogelijk.
Volgens mij gaat dat gewoon werken met FreeNas...
Of zie ik weer wat over het hoofd?
Ik had me vergist, de P400 is hetzelfde als de PERC6/i, een rebranded LSI SAS1078.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:49:
Oh oké, wat betreft Dell kan ik me vergissen (ik meende echt dat de PERC/5i inhouse was), maar de P400 is zeker weten een andere kaart. Deze gebruikt ook een hele andere driver (cciss).
Bespaar je de kosten/moeite en ga voor de kaarten die aan dit topic gelinkt zijn. (Intel SASUC8I of IBM M1015) De PERC5/i is een hardware RAID-controller en daardoor lastig om losse schijven mee te gebruiken. Het gebruik van hardware RAID raad ik je ook af, tenzij je hele dure RAID/Enterprise-schijven koopt.mr_fragle schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:54:
[...]
Waarom zou ik deze kaart niet kopen icm een simpel 1155 socket met 6x sata en een i3? Dan zit ik toch goedkoop op 14 sata devices? Eventueel is raid ook nog mogelijk.
Volgens mij gaat dat gewoon werken met FreeNas...
Of zie ik weer wat over het hoofd?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Koop een controller met een LSI2008 chipset, waarvan bekend is dat hij naar IT mode te flashen is, dan ben je gelijk klaar. Je kan ook voor een LSI 9201-16i gaan. Dan heb je meer aansluitingen. (http://www.lsi.com/produc...Pages/LSISAS9201-16i.aspx)
Even niets...
Bedankt voor de info. Ik kon nergens een overzicht vinden van kaarten met die chipset. Zal ook proberen te vinden welke kaarten dan naar IT mode te flashen zijn.FireDrunk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:32:
De Perc5/i is een RAID only kaart, en je kan dus zoals Demoniac al zegt, de devices niet los gebruiken. Je kan alleen RAID0 volumes aanmaken van 1 disk. En dat wil je nou juist net niet.
Koop een controller met een LSI2008 chipset, waarvan bekend is dat hij naar IT mode te flashen is, dan ben je gelijk klaar. Je kan ook voor een LSI 9201-16i gaan. Dan heb je meer aansluitingen. (http://www.lsi.com/produc...Pages/LSISAS9201-16i.aspx)
Dell PERC H200 SAS Sata RAID Controller komt dus in aanmerking? Via mp voor € 140,00 te koop, dat is nog te doen
Ik ben er nog niet egt uit wat zijn de grote verschillen tussen raid 5 en zfs raidz1?
Die komt in aanmerking ja, maar voor minder heb je een nieuwe Intel SASUC8I of IBM M1015mr_fragle schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:36:
Dell PERC H200 SAS Sata RAID Controller komt dus in aanmerking? Via mp voor € 140,00 te koop, dat is nog te doen
Verwijderd
Begin eens met wikipedia te lezen over hoe ZFS werkt, dat is het voornaamste verschil.dylan0806 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:33:
Hallo allemaal,
Ik ben er nog niet egt uit wat zijn de grote verschillen tussen raid 5 en zfs raidz1?
Enne, let eens op je spelling
1)
De AFP Time Machine share is gewoon zichtbaar en benaderbaar in Finder, het liefste heb ik dat niet, want ik ben niet de enige op mijn netwerk en NAS. Hoe kan ik dit oplossen? Ik dacht zelf om gewoon een user en wachtwoord aan te maken voor die share en de gegevens daarvan met niemand te delen, dan is de share wel zichbaar maar niet benaderbaar voor anderen behalve mijn mac. Ik hoop echter dat er een manier is om die backup share "onzichtbaar" te maken. Iemand hier een idee over?
2)
Ik twijfel tussen Raidz1 en Raidz2; ik heb vier Seagate schijven van 2TB elk, als ik ze in Raidz1 zet heb ik =/- 6TB opslagruimte en redundancy voor één kapotte schijf. Als ik mijn array moet rebuilden omdat er een schijf stuk is/gaat/vervangen wordt ben ik gedurende de rebuild vrij kwetsbaar voor problemen. Zie ook Ultraman in ""Dataveiligheid"" . Als ik Raidz2 ga gebruiken ben ik eigenlijk altijd wel veilig; als er een schijf stukgaat is er nog een partity disk in de array aanwezig en dus is mijn data eigenlijk altijd wel gegarandeerd. Nadeel is natuurlijk dat er "maar" 4TB ruimte is.
Tot slot (eigenlijk 2B dus) weet ik niet zo goed of er performanceverschil tussen Raidz1 en raidz2 is.. Ik ga nu een zelfbouwoplossing in elkaar zetten omdat ik mijn readymade NAS te traag vond, en wil dus ook lol hebben van de extra snelheid die ik potentieel in huis haal.
Alvast bedankt voor 't meedenken
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 10:31 ]
Want? Leuke aan FreeNAS is dat het ZFS standaard prima ondersteund en dat ik geen raidcontroller hoef te kopen om raidz1 of raidz2 te draaien. Voor raid10 moet ik een controller hebben, want het mobo wat ik gezien heb ondersteund geen raid10 volgens mij.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:30:
Als je met vier disks aan de gang gaat en denkt aan raidz2, dan zou ik eerder aan RAID10 (Striped Mirrored Vdev) denken. Zelf zou ik gewoon voor raidz gaan
Aanvulling na je edit: Raidz1 bedoel je dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 22-02-2012 10:34 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Verwijderd
Als ik het goed begrijp heb je met Striped Mirrored Vdev’s (raid10-like) dus dezelfde veiligheid als met raidz2 (want 2 pools van 2 mirrored disks die striped worden, dus de ruimte van 2 schijven als opslag) maar dan sneller? Nadeel is dan dat je geen paritycheck hebt.Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:36:
1 reden: performance, als je dan toch 50% storageverlies accepteert streep dan de pariteitchecks weg en bouw een ZFS-RAID10 (zie http://www.zfsbuild.com/2010/05/26/zfs-raid-levels/ )
[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 22-02-2012 10:42 ]
Er is geen enkel raid level wat een controller nodig heeft tenzij je echt voor een of ander proprietair fancy raid level gaat dat meestal toch een combi is van de bestaande.
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 11:03 ]
Nu zou ik op dit toestel graag ZFS implementeren, maar, zoals gezegd, is deze RAID controller daar niet echt voor geschikt.
Er wordt gebruik gemaakt van SFF-8484 connectoeren en werken aan SAS 3G/SATA 1.5G, de backplane is met 4 lanes verbonden met de expander waarop 12 schijven aangesloten kunnen worden. Nu de vele vragen:
Er zijn wel overganskabels van SFF-8484 naar SFF-8087, maar werken deze zonder problemen?
Zijn er PCIe SAS HBA's met SFF-8484 connectoren?
Als ik een SAS/SATA 3G controller gebruik, kan de backplane dit ook aan, of zal dit blijven werken aan SATA 1.5?
Dat hangt van de backplane af. Als die niet verder gaat dan SATA150 dan merk je geen verschil, als het ding geschikt is voor SATA300 of hoger, dan wel.IceTeaGX schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:09:
Als ik een SAS/SATA 3G controller gebruik, kan de backplane dit ook aan, of zal dit blijven werken aan SATA 1.5?
Je snapt het niet, voor ZFS heb je uberhaupt geen RAID controller nodig. Ook niet voor RAIDZ1,2,3 of whatever. ZFS doet alles voor je zolang het Host OS je disks maar ziet. Wat je wil is dus een NON-RAID Controller (ook wel een HBA genoemd) die gewoon de disks per stuk doorgeeft aan je OS.Pixeltje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:34:
Want? Leuke aan FreeNAS is dat het ZFS standaard prima ondersteund en dat ik geen raidcontroller hoef te kopen om raidz1 of raidz2 te draaien. Voor raid10 moet ik een controller hebben, want het mobo wat ik gezien heb ondersteund geen raid10 volgens mij.
Aanvulling na je edit: Raidz1 bedoel je dan?
En sinds wanneer is geen parity hebben een nadeel? Eerder een voordeel, want dan hoef je hem dus ook niet te berekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 22-02-2012 13:33 ]
Even niets...
Dat had ik begrepen..FireDrunk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:31:
[...]
Je snapt het niet, voor ZFS heb je uberhaupt geen RAID controller nodig. Ook niet voor RAIDZ1,2,3
Dat nietof whatever. ZFS doet alles voor je zolang het Host OS je disks maar ziet.
Ik dacht dat je voor modi zoals raid10 dus wél een controller nodig had.
Die je dus niet nodig hebt zolang je moederbord voldoende poorten heeft? Ik ga vier schijven gebruiken, die kunnen makkelijk op mijn moederbord.Wat je wil is dus een NON-RAID Controller (ook wel een HBA genoemd) die gewoon de disks per stuk doorgeeft aan je OS.
Point taken.En sinds wanneer is geen parity hebben een nadeel? Eerder een voordeel, want dan hoef je hem dus ook niet te berekenen.
Edit:
Heb me nog maar eens verdiept in de opbouw van FreeNAS en ZFS, eea is nu duidelijker. Thanks
[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 22-02-2012 14:11 ]
Volgens de wiki van freenas wel..http://doc.freenas.org/index.php/Volumesdylan0806 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:39:
Is het ook mogelijk om een raid controller in jbod te zetten en dan een zfs pool aan te maken?
Maar het wordt afgeraden.
[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 22-02-2012 15:43 ]
ExactPixeltje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:38:
Die je dus niet nodig hebt zolang je moederbord voldoende poorten heeft? Ik ga vier schijven gebruiken, die kunnen makkelijk op mijn moederbord.
Even niets...
BlijFireDrunk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:06:
[...]
ExactEn die poorten zijn vaak nog het beste ook, omdat ze 'true' AHCI zijn, en er dus (bijna) geen drivers voor nodig zijn, en elk modern OS er ondersteuning voor heeft.
Of je nou Areca drivers gaat installeren en alle bijbehorende zaken, of je doet
zpool create tank raidz2 disk1 disk2 disk3 disk4 disk5 disk6 disk7 disk8 disk9 disk10 disk11 disk12
Even niets...
Even niets...
[ Voor 44% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 19:42 ]
Verwijderd
Verwijderd
Om hoeveel disks gaat het? Heb je een link naar je configuratie/build-details etc?
Stel je zou twee van die LSI met 4 mini-SAS dus 16 disks nemen, dan kun je dus 32 disks aansluiten + 6 op je moederbord = 38. SuperMicro heeft mooie bordjes waar al een 6Gbps SAS HBA onboard zit, en daarnaast nog 3/4 PCI-express vrij.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 19:49 ]
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus P8Z68-V LX | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Areca ARC-1882ix-24 | € 1.000,22 | € 1.000,22 |
| 1 | Intel Core i5 2400 | € 164,95 | € 164,95 |
| 1 | Corsair Professional Gold AX750 | € 144,20 | € 144,20 |
| 2 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10 | € 113,43 | € 226,86 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.628,23 | |
die areca wil ik dan mis nog gaan veranderen
behuizing wordt denk een norco 4224
[ Voor 4% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 19:52 ]
Verwijderd
De rest van je build is natuurlijk heel netjes voor ZFS.
Alleen wel jammer van de vele PCI-sloten en eigenlijk maar 2x PCI-express. Dus nu begrijp ik ook je probleem.
als jij anders nog ideeën heb voor een mobo is dat ook goed
[ Voor 29% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 19:54 ]
http://tyan.com/product_S...=MB&pid=700&SKU=600000226
Dit bord bijvoorbeeld heeft al een LSI2008 Controller onboard. Als je hier nog een 16 poorts LSI controller naast zet, heb je 2428 Sata3 en 4 Sata2 aansluitingen. Dat moet toch genoeg zijn...
Even niets...
het kost al gouw een paar 10tjes tot een paar 100tjes meer met welk voordeel, kleine tweeks?
Even niets...
Verwijderd
en die Norco, is dat er een met 'domme' backplane? Dus gewoon per 8 disks twee mini-SAS connectors? Dat is lekker fijn met je kabelmanagement dan. Ik ken al die Norco nummers niet, maar ik weet dat er een bestaat die dat heeft; dat is ideaal voor ZFS.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 20:15 ]
Even niets...
Even niets...
Verwijderd
Vreemde vraag inderdaad. Er zijn hier al mensen die voor twee à driehonderd euro een systeem samen kunnen stellen (excl datadisks).FireDrunk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:18:
€ 3000 zonder disks? Wat wil je er in vredesnaam allemaal mee doen?
Antwoord is dan ook kort maar krachtig: ja. Dat kan.
@FD: *kuch* *kuch*
Helaas, heb ook niks op kunnen hoesten
[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-02-2012 20:22 ]
Ik geloof dat hij verwacht dat ik een lijstje ophoest
Even niets...
Als die prijzen keer normaal zijn wil ik er 5x2TB in gooien, maar lees steeds vaker verhalen dat het af te raden valt en RAID6 veiliger is.
| 1 | Intel Xeon E3-1220 Boxed | € 179,77 | € 179,77 |
| 1 | Crucial CT2KIT102472BB1339 | € 147,79 | € 147,79 |
| 1 | LSI SAS 9201-16i | € 377,78 | € 377,78 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 849,54 | |
is dit dan beter vond in de PW niet dat mobo.
Dat is al een goed begin, moederbord staat inderdaad niet in PW, maar kan je bij server-direct.eu bijvoorbeeld wel krijgen. Als je voor de Xeon gaat moet je overigens wel ECC geheugen nemen, een Xeon doet het alleen maar met ECC geheugen.dylan0806 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:27:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1220 Boxed € 179,77 € 179,77 1 Crucial CT2KIT102472BB1339 € 147,79 € 147,79 1 LSI SAS 9201-16i € 377,78 € 377,78 1 Corsair Professional Gold AX750 € 144,20 € 144,20 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 849,54
is dit dan beter vond in de PW niet dat mobo.
Even niets...
alleen is die raid controller wel goed?
[ Voor 18% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 20:31 ]
Verwijderd
De CPU ondersteunt vt-d dus dat is wel een plus, leuk voor virtualiseren van storage VMs voor nu of de toekomst.
Als Xeon niet zonder ECC werkt dan is een Core i5 2500 (zonder K, want die ondersteunt geen vt-d) ook een optie denk ik? Dat is dan goedkoper om aan de 32GiB te komen zonder Registered te nemen.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 20:33 ]
Mijn Xeon kan theoretisch in een P55 bord, dan zou er misschien gewoon geheugen in kunnen, maar omdat mijn bord een 3420 chipset heeft, *moet* je ECC gebruiken.
C204 volgens mij hetzelfde verhaal.
[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 22-02-2012 20:33 ]
Even niets...
Verwijderd
en lees ik het wel goed bij het mobo heeft het nou 2 sas en 2 sata 6gb/s en 4 sata 3gb/s aansluitingen of netzo al op de foto 8x sata 6gb/s (links boven de zwarte), 2x sata 6gb/s (de blauwe rechts onderin) en 4x sata 3gb/s (de zwarte links onderin)? foto
[ Voor 60% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 21:14 ]
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
| 1 | Intel Xeon E3-1220 Boxed | € 179,77 | € 179,77 |
| 2 | Crucial CT2KIT102472BB1339 | € 147,79 | € 295,58 |
| 1 | LSI SAS 9201-16i | € 377,78 | € 377,78 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 997,33 | |
1x dit mobo
1x deze case
4x deze sas kabels
2x deze kabel
Even niets...
ik dacht dat RDIMM Registered geheugen was.FireDrunk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:32:
Xeon wil alleen ECC UDIMM of RDIMM, geen gewone DIMM's.
...
en in de PW kan ik geen unregistered geheugen vinden in 1333mhz ddr3
behalve deze dan
en in de support list staan ook geen 8gb ddr3 kits
[ Voor 41% gewijzigd door dylan0806 op 22-02-2012 22:39 ]
Toevallig gisteren in mijn nasje gefrommeld, proxmox herkend 'm iig prima, nu nog een extra kast met hd'smr_fragle schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:36:
[...]
Bedankt voor de info. Ik kon nergens een overzicht vinden van kaarten met die chipset. Zal ook proberen te vinden welke kaarten dan naar IT mode te flashen zijn.
Ik heb het andersom gedaan, mijn FreeNas gevirtualiseerd onder proxmox, de schijven 1:1 doorgemapped (en FreeNas bootte zonder problemenFireDrunk schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:27:
Ja, met VirtualBox als je ZFSGuru gebruikt. Er zijn al wel wat aarzelende projecten om Xen werkend te krijgen onder FreeBSD en of Sun/Solaris, maar dat is nog erg béta.
@Erikje, Dat kan inderdaad natuurlijk ook
[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 23-02-2012 09:27 ]
Even niets...
| 1 | Asus E45M1-I DELUXE | € 148,65 | € 148,65 |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD25EZRX, 2.5TB | € 126,- | € 126,- |
| 1 | Lian Li PC-Q08B | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2 | € 45,- | € 45,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 407,15 | |
Nu staat er 1 HD in dat worden er in de basis twee, vervolgens maar kijken wat ik er verder in ga zetten optie open houden voor 4 hd's lijkt me in elk geval goed of mogelijk zelfs 5. (Mobo heeft 5x s-ata en 1x e-sata).
Moet nog een voeding bij, heb daar al een post over gemaakt in voedingen topic. ([BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29)
Ik denk eraan om freenas erop te zetten. Wil in elk geval ermee kunnen downloaden met sabnzb+ en streamen (niet streaken zoals de autocorrect wil ;-)). Mogelijk zelfs direct met het apparaat 1080p kijken moet kunnen heb ik gezien. (al lijkt een nas de belangrijkste functie)
Is het e.e.a. beetje energie zuinig? Een totaal pakket met mobo + cpu zoals met dit asus plankje staat me wel aan en kan ook nog toe met passieve koeling behalve wat casefans van de lian li kast.
Suggesties?
Als je de topics doorgelezen hebt, dan heb je ook vast gelezen dat er met WD schijven vaker problemen worden gemeld dan met Samsung of Hitachi (ondanks dat deze meningen nog steeds sterk verschillen). Ik zou dit dan nog eens in overweging nemen. Het gaat dan bijv. om de agressieve headparking en TLER.WTM schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:03:
Suggesties?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
als ik zoek op compatibel ddr3 ram geheugen zie ik alleen er 1 tussen staan met 2 rank 8GB dat wil volgens mij zeggen 2 geheugen slots met per stuk 4GB. waardoor ik maximaal 16GB aan ram geheugen kan krijgen het liefst zou ik nu 2x 8GB gebruiken en dan later mis upgraden naar nog een keer 2x 8GB erbij.
De ruimte is beperkt en ik kan alleen een kleine kast plaatsen (een ATX moederbord is helaas uitgesloten)
Functie server:
- Downloaden via sabnzbd+ (unrarren, unparren) (sickbeard, couchpotato, headphones)
- Muziek server (logitech squeezebox en/of iTunes)
- Opslag films (ik heb een aparte HTPC dus alleen data versturen
- Draaien van 3 VM’s via virtualbox
| 1 | Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs | € 18,- | € 18,- |
| 6 | Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB | € 180,- | € 1.080,- |
| 1 | Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case | € 157,40 | € 157,40 |
| 1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 117,- | € 117,- |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB | € 93,60 | € 93,60 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10 | € 113,- | € 113,- |
| 1 | Asrock Z68M-ITX/HT | € 101,50 | € 101,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.779,50 | |
Zou je niet liever een proc willen met VT-d ondersteuning?grotius schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:59:
Functie server:
- Draaien van 3 VM’s via virtualbox
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een Intel Pentium G840 of misschien de Intel Core i3 2120?
[ Voor 41% gewijzigd door grotius op 23-02-2012 13:22 ]
| 1 | Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs | € 18,- | € 18,- |
| 6 | Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB | € 180,- | € 1.080,- |
| 1 | Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case | € 157,40 | € 157,40 |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,75 | € 32,75 |
| 1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 117,- | € 117,- |
| 1 | Intel Core i3 2120 Boxed | € 106,60 | € 106,60 |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB | € 93,60 | € 93,60 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10 | € 113,- | € 113,- |
| 1 | Intel Desktop Board DH67CF (B3) | € 96,45 | € 96,45 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.814,80 | |
alleen lees ik net dat virtualbox (de emulator voor de VM's) nog geen vt-d ondersteunt.
[ Voor 93% gewijzigd door grotius op 23-02-2012 13:42 ]
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.