• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Ik gebruik hier Virtualbox toch echt voor 64bit OS'en via VT-d. Dan zou er een verschil moeten zijn tussen de Virtualbox CLI voor unix en GUI voor Windows.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

http://ark.intel.com/prod...r-%283M-Cache-3_30-GHz%29
Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d): No

Ondersteunt géén vt-d dus. Virtualbox ondersteunt nog helemaal geen PCI passthrough (alleen onder Linux hosts dacht ik) maar dat kan gaan veranderen. Het is zeker wel een plus als je VM vt-d heeft, dat maakt meer dingen mogelijk in de toekomst en kun je veel plezier van hebben.

Verder wel een mooie setup. Zelf zou ik voor dit bordje gaan:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1329489586.jpeg

pricewatch: MSI Z68MA-G45 (G3)

MSI maakt vrijwel altijd de zuinigste borden met goede componenten. Dit bord heeft ook geen nutteloos PCI alleen maar PCI-express (onderste is PCIe x8 link; let hier goed op!)

Waarom geen Crucial M4 ipv Samsung 830? De hogere WAf van de Samsung lijkt me niet enorm gunstig voor ZFS. Crucial M4 en Samsung 830 zijn ongeveer even snel op 64GB en 128GB (niet 256GB).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 13:59 ]

• CurlyMo
Zie: http://ark.intel.com/sear...s=t&VTD=true&Sockets=1155

Conclusie: de 2400 is de goedkoopste optie met VT-d

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-11 06:06

B2

wa' seggie?

Even een crosspost vanuit het thuis-virtualisatie topic

Ik ben mijn setup maar weer eens aan het veranderen. Voorheen gebruikte ik 1 vm die zowel afp (netatalk) als nfs deed. Voor met name het werken met iMovie was dit niet handig. Deze herkend geen gedeelde afp volumes.

Ik heb nu een extra vm aangemaakt welke alleen iscsi draait naar mijn Mac werkstations. Middels mdadm op de hypervisor heb ik hier een raid-1 volume van de 2 2TB schijven aangemaakt welke als raw device wordt doorgegeven aan de iscsi-vm.

De 1TB 2.5" Samsung disk wordt nu ook als raw device door de media vm gebruikt voor downloads en nfs server naar m'n aTV2 met XBMC.

Mijn nieuwe setup is als volgt :

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 110,90€ 221,80
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 99,80€ 99,80
1Scythe Samurai ZZ€ 20,50€ 20,50
1Noctua NF-B9, 92mm€ 13,90€ 13,90
1Intel Core i3 2100€ 99,-€ 99,-
1Mini-box picoPSU 120 + 84W Adapter Power Kit€ 62,80€ 62,80
1Intel 320 80GB€ 114,90€ 114,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 34,80€ 34,80
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 96,86€ 96,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,26

Virtuele machines
OS/ApplianceFunctie
firewallRouter/Firewall/OpenVPN server
iscsiiscsi server voor Timemachine backups en video storage
mediaSABnzbd, sickbeard, couchpotato en NFS
jumperSSH Jumphost

Alle systemen draaien Scientific Linux 6.2
Wensen :
  • Nog een mooie kastje zoals bv de Fractal Define Mini er omheen :)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:49
Ben benieuwd of je dat met een 84W adapter redt.

• B2

B2

wa' seggie?

GioStyle schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:13:
Ben benieuwd of je dat met een 84W adapter redt.
Het draait al een aantal dagen stabiel, met verschillende keren opstart cycles, dus dat gaat prima.

Verwijderd

65W TDP CPU met 2 HDD spinup (2x20W) dan zit je aan 105W piek. Kan wel; de adapters hebben vaak een piekvermogen. Maar je bent wel bijna alle energie kwijt aan de CPU ipv aan je disks. Je hebt niet veel (geen) speelruimte voor uitbreidingen. De (even dure?) 150W adapter was natuurlijk veel beter geweest.

Waarom een aparte Intel NIC als je toch al intel onboard hebt?

Je hebt verder geen vt-d, dus bij voorkeur laat je VMs geen I/O-intensieve dingen doen. Dus geen iSCSI VM maar dat alles op de host draaien (wat is je host OS?).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 14:26 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:24:
65W TDP CPU met 2 HDD spinup (2x20W) dan zit je aan 105W piek. Kan wel; de adapters hebben vaak een piekvermogen. Maar je bent wel bijna alle energie kwijt aan de CPU ipv aan je disks. Je hebt niet veel (geen) speelruimte voor uitbreidingen. Waarom een aparte Intel NIC als je toch al intel onboard hebt?

Geen vt-d, dus bij voorkeur laat je VMs geen I/O-intensieve dingen doen. Dus geen iSCSI VM maar dat alles op de host draaien (wat is je host OS?).
Zoals je kunt zien draait er ook een firewall/router vm op. Vandaar de 2 NICs. De host wil ik zo kaal mogelijk hebben. Dus geen services. Host OS is ook Scientific Linux. Die 105W piek heb ik nog nooit gehaald, zonder zoveel disks is dit een van de meest zuinige setups he, Zo'n beetje 11W idle geloof ik.

PicoPSU setje heb ik tweedehands gekocht, vandaar de 84W ipv 150W. Uitbreidingen zullen er nu niet meer komen. Het mobo heeft ook maar 4 sata aansluitingen.

[ Voor 14% gewijzigd door B2 op 23-02-2012 14:30 ]

Verwijderd

Wat is je piekvermogen bij het opstarten dan? In principe kan je voeding namelijk niet vol vermogen aan alles (HDD + CPU) leveren; alleen maar een tegelijk. Dus of je CPU draait niet 100% of je schijven zijn niet aan het opspinnen. Tegelijk zou net wel of net niet moeten lukken, dus erg krap als je later nog wilt uitbreiden.

Bij de POST verbruikt je CPU niet 100% warmte; eerder 50% ofzo. Maar toch vind ik zo'n setup gevaarlijk; het kan zijn dat in bepaalde gevallen je stroom tekort komt en dat lijkt me niet leuk voor een NAS. Nu heb je het al; ik verwacht eigenlijk dat als je nu geen problemen hebt dat het wel mee zou vallen. Maar je moet wel in je achterhoofd hebben dat die pc eigenlijk stroom tekort komt en dat je er dus geen rare dingen mee moet doen.

11W idle is netjes; maar haal je dat echt? Met welke componenten en hoe getest?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 14:33 ]

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:32:
11W idle is netjes; maar haal je dat echt? Met welke componenten en hoe getest?
Kijk even in het Nieuwe Zuinige Server topic, als je zoekt op dit mobo type staat het daar uitgebreid beschreven en getest.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-11 16:45
Roeligan schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:18:
Mocht je toch tijd en zin hebben om het in een VM te testen hou ik me uiteraard aanbevolen voor het resultaat :P

De bouw van dit nasje zal pas over een aantal maanden plaats gaan vinden.
De bevindingen in een Linux VM:

Setup:
- mdadm version: 3.1.4.1
- RAID setup: 3x5GB in RAID1 (sdb, sdc, sdd)

Acties:
Verwijderen van disk sdb:
- Array degraded: _,sdc,sdd
Opnieuw toevoegen van disk sdb op zelfde SCSI poort:
- Disk blijft sdb, array rebuild.
- Disk posities in de RAID1 array: sdb,sdc,sdd

Verwijderen van disk sdb:
- Array degraded: _,sdc,sdd
Opnieuw toevoegen van de disk op een ANDERE SCSI poort:
- sdc wordt sdb, sdd wordt sdc.
- de verwijderde disk wordt sdd.
- bij het toevoegen van sdd in de RAID1 array krijgt de disk terug zijn originele positie terug.
- Disk posities in de RAID1 array: sdd,sdb,sdc

Bevindingen:
- Wanneer je disks verplaatst op de controller krijgen alle disks andere id's.
- Wanneer je de disk toevoegt op eender welke SATA poort zal de array de disk terug op de juiste positie plaatsen door de mdadm data op de disk zelf.
- Bij een reboot komt Ubuntu vragen of je uberhaupt wel wil booten met een degraded array.

Bottomline: Wat je wil bereiken kan dus, maar mdadm gaat het je leven moeilijk maken omdat je array de hele tijd degraded is. Monitoring opzetten op mdadm wordt dan eerder pijnlijk ipv handig :P.

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-10 09:56
OP basis van bovenstaan kom ik tot de volgende configuratie

#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs€ 18,-€ 18,-
6Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 180,-€ 1.080,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Lian Li PC-Q08B€ 87,50€ 87,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 117,-€ 117,-
1Intel Core i5 2400€ 164,95€ 164,95
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 64,70€ 64,70
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,-€ 84,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 113,-€ 113,-
1Intel Desktop Board DQ67EPB3€ 113,68€ 113,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.891,58

De MSI Z68MA-G45 (G3) is een prachtig moederbord maar helaas geen mini-itx.

Verwijderd

Waarom persé Mini-ITX als je toch 6 schijven erin propt en dus helemaal geen kleine kast wordt?

Mini-ITX heb je maar één PCI-express slot wat een nadeel kan zijn als je wilt uitbreiden. Het MSI bordje heeft 4 PCI-express, twee maal x8 en twee maal x1. Dat is heel mooi voor uitbreiden; met één controller + één 10G NIC of andere combinaties.

• grotius
Er past geen grotere kast in mijn meterkast....Alle "normale" kasten zijn te diep. De maximale diepte is 35 cm (de hoogte is geen probleem)

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
weet iemand welke beter zijn
de transcend, kingston of deze kingston?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 20:08
Dan leg je de kast toch op zijn kant?

Even niets...

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:15

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goed, ik heb de volgende opties openstaan, en hoor graag van jullie welke optie "de beste" is.

Alledrie de configuraties kunnen mijn 4 2TB schijven herbergen, en zijn volgens mij redelijk zuinig (te krijgen).

Wat wil ik:
- Opslagruimte
- Snelle schrijf en leessnelheden
- Streamen audio en HD video naar laptop (en eventueel mediaplayer in de toekomst)
- Redundancy (minimaal 1 defecte schijf overleven)
- Time machine backup kunnen maken (dus WHS valt af)

Config 1;
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 55,50€ 55,50
1HP Proliant MicroServer N40L€ 236,81€ 236,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,31

Voordeel: relatief goedkoop, ECC geheugen, 2 PCIe sloten ter beschikking en lekker kleine kast. Is ook stil (zie reviews) en stabiel systeem.

Config 2;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,55€ 148,55
1Lian Li PC-Q08A€ 87,50€ 87,50
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,-

Meer mogelijkheden maar duurder. 5 Sata600 poorten dus eventueel mogelijkheid om zonder HBA een SSD aan te sluiten voor L2arc, wat bij de HP niet kan (want 4 SATA op mobo).

Config 3;
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI A75MA-G55€ 73,90€ 73,90
1Lian Li PC-Q08A€ 87,50€ 87,50
1Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,35

Iets goedkoper, meer power dan tweede optie maar ook minder zuing. Mogelijkheden wel weer wat groter door volwaardig mobo en processor, hoewel de voeding in deze misschien te kort schiet.

Wat denken jullie?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

Llano hoeft echt niet minder zuinig te zijn dan Brazos hoor. In fact, dat Asus bordje is idle een stuk minder zuinig dan de MSI bordjes. Llano is vooral leuk omdat je een volwaardig PCIe moederbord krijgt waar je ook normaal een extra controller in kunt gebruiken, wat problemen geeft op veel Brazos bordjes. Wel is de CPU 65W dus je geeft veel PicoPSU-power weg aan de CPU, want je moet er rekening mee houden dat de CPU op volle toeren draait; die stroom moet hij kunnen leveren ook al gebeurt dat maar zelden en veelal van korte duur.

Afhankelijk van hoeveel en watvoor schijven je wilt aansluiten. Van de 3,5" disks is Samsung F4EG het zuinigst qua opspinnen. De 2,5" disks zijn heel erg zuinig zodat je er enorm veel kunt opspinnen met een PicoPSU.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 21:27:
Llano hoeft echt niet minder zuinig te zijn dan Brazos hoor. In fact, dat Asus bordje is idle een stuk minder zuinig dan de MSI bordjes. Llano is vooral leuk omdat je een volwaardig PCIe moederbord krijgt waar je ook normaal een extra controller in kunt gebruiken, wat problemen geeft op veel Brazos bordjes. Wel is de CPU 65W dus je geeft veel PicoPSU-power weg aan de CPU, want je moet er rekening mee houden dat de CPU op volle toeren draait; die stroom moet hij kunnen leveren ook al gebeurt dat maar zelden en veelal van korte duur.

Afhankelijk van hoeveel en watvoor schijven je wilt aansluiten. Van de 3,5" disks is Samsung F4EG het zuinigst qua opspinnen. De 2,5" disks zijn heel erg zuinig zodat je er enorm veel kunt opspinnen met een PicoPSU.
De schijven heb ik al, zijn Seagate barracuda's, 5900rpm. Typenummer weet ik zo even niet, maar zijn vrij zuinige schijven.

Dat asus bord met CPU erop is Brazos toch? of haal ik nu llano en Brazos door elkaar?

Waarom geeft een extra controller problemen met Brazos? Zijn de chips daar domweg niet voor gemaakt (zijn eigenlijk mobiele chips begreep ik) of is er iets anders waar ik overheen gekeken heb?

Denk dat die 150W wel te doen is; stel dat die schijven elk 10W verstoken als ze volgas aan het werken zijn, en de processor 65W. Zit ik totaal op (even ruim gemeten) 110W. Heb ik 40W over voor geheugen, een 120mm fan en eventueel een SSD in de toekomst.

Ik zou er een normale ATX voeding in kunnen zetten, een 300W antec past in de behuizing, maar die is minder efficiënt en dus minder zuinig.

Hoe doen die twee zelfbouw oplossingen het tegenover de HP oplossing?

Edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,55€ 148,55
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 157,40€ 157,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,95

De fractal design kast lijkt me mooier :) Prijsverschil is verwaarloosbaar omdat er bij de Fractal een voeding wordt bijgeleverd, als ik voor de Lian-Li ga moet ik een picoPSU kopen, de "streacom" merknaam komt me niet echt betrouwbaar over.

[ Voor 33% gewijzigd door Pixeltje op 24-02-2012 09:47 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10 16:48
Pixeltje schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:36:
wat bij de HP niet kan (want 4 SATA op mobo).
Neem aan dat hier hetzelfde geldt als bij de N36L die ik zelf heb, is gewoon een 5e sata aansluiting hoor voor de optical drive waar je een 5e HD aan kunt hangen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Flatlinernl schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:16:
[...]

Neem aan dat hier hetzelfde geldt als bij de N36L die ik zelf heb, is gewoon een 5e sata aansluiting hoor voor de optical drive waar je een 5e HD aan kunt hangen.
Hmm daar had ik nog niet bij stilgestaan. Die dvdspeler moet ook een aansluiting hebben natuurlijk, das mooi want die hoef ik toch alleen te gebruiken om FreeNAS te installeren (of later ooit iets anders wellicht).

Blijft de vraag staan; welke van de drie systemen zou de beste keus zijn? Het prijsverschil tussen het llano systeem en de brazos is verwaarloosbaar, maar hoe zit dat met performance? Iemand ervaring met een van beide systemen?

Is het slim om ook nog te kijken naar een core i3 systeem, of maak ik mijn NAS daarmee eigenlijk alleen duurder en verder niet beter?
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 21:27:
(...)
Wel is de CPU 65W dus je geeft veel PicoPSU-power weg aan de CPU, want je moet er rekening mee houden dat de CPU op volle toeren draait; die stroom moet hij kunnen leveren ook al gebeurt dat maar zelden en veelal van korte duur.
Bedoel je dat die A6-3500 constant volle bak draait bij schrijf of leesacties? Dat lijkt me niet echt de bedoeling..

[ Voor 59% gewijzigd door Pixeltje op 24-02-2012 12:27 ]

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Sabnzbd + Sickbeard = _/-\o_

Wat een geweldige combinatie, ideaal.
Duurde even voordat het helemaal werkte, maar is echt de moeite waard.

Betreft snelheden.
Van PC naar server = circa 45MBps mag niet klagen dus.
Vanaf server naar PC = circa 12MBps mag wel klagen dus.
Maar dat zal hem in samba zitten dus dat moet ik even tweaken.

Kleine vraag tussendoor:
Ik neem aan dat dit reden genoeg is om hem RMA te sturen?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IrEwo.jpg

Verwijderd

Ja, 61 (0x3D = 61 decimaal) pending sectors is wel erg veel. En je read error rate is ook failed in principe, dus genoeg reden voor RMA.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:15:
Ja, 61 (0x3D = 61 decimaal) pending sectors is wel erg veel. En je read error rate is ook failed in principe, dus genoeg reden voor RMA.
Danku, maar even vervanging ervoor vinden zodat ik data kan overschrijven.
Gooi ik de nieuwe HD meteen de server in.

Hij staat al maandje zo aan met deze fouten, eens kijken hoelang ik dit spelletje kan spelen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik wil eigenlijk dit weekend mijn NAS gaan bestellen, twijfel alleen nog tussen de Asus E45M1-I (deluxe), en de A63500 samen met het MSI A75MA-G55 bord. Kan iemand me helpen? Ik wil vooral weten welke van de twee de beste prestaties zou bieden (als daar verschil in zit) en welke van de twee het zuinigst is..

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Llano is natuurlijk 10 keer meer power dan Brazos dat is duidelijk. Dus met een 150W set en voldoende power (16 tot 30W per schijf) kun je dat wel redden afhankelijk van hoeveel schijven je wilt geburiken nu en in de toekomst.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:21:
Llano is natuurlijk 10 keer meer power dan Brazos dat is duidelijk. Dus met een 150W set en voldoende power (16 tot 30W per schijf) kun je dat wel redden afhankelijk van hoeveel schijven je wilt geburiken nu en in de toekomst.
Das waar, de vraag is of die power noodzakelijk is voor FreeNAS en ZFS? er komt, welk systeem het ook wordt, minstens 8GB geheugen in, dat zou voor ZFS voldoende moeten zijn om goed te functioneren. Heb 4GB als minimum gezien, 6GB aangeraden.

Ik heb net wel gezien dat het MSI bord niet in de kast past die ik graag wil (die fractal Array R2). Mini ITX borden met >4 SATA poorten zijn schaars..

[ Voor 18% gewijzigd door Pixeltje op 24-02-2012 19:31 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Ik heb een Micro atx boord met 6 sata poorten.

Durf niet te zeggen of daar kwa omvang veel verschil in zit.
Past zo te zien niet, alleen ITX vormen

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nee, micro atx niet, komt omdat het ioshield van die fractal ( en van de Lian-li) in het midden van de kast zit. :(

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
Ik heb de gedachten om mijn NAS eens te gaan vernieuwen. Huidige is nu gebouwd met een ARC-1230 in CM Stacker. OS is nu 2003.

De nieuwe NAS zal Windows 2008 gaan draaien. Mede hier door ga ik voor een hardwarematige RAID oplossing. De onderdelen die ik voor zo ver heb zijn het volgende. (Voor het idee staat er een RPC-4020 maar wordt een 4224)

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 730W€ 71,96€ 71,96
1Intel Xeon E3-1220 Boxed€ 178,20€ 178,20
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 55,79€ 55,79
1Norcotek RPC-4020€ 424,24€ 424,24
1Supermicro X9SCM-F€ 172,21€ 172,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 902,40

Ik zit nu alleen nog te twijfelen over welke RAID kaart er gaat komen. Wel weet ik dat het een Areca gaat worden. Nu alleen nog welke en hoeveel poorten (twijfel of ik de "oude" 1230 over zal zetten). Zit te kijken naar de 1680 1880 en de 1882 serie. Spijtig genoeg kan ik nergen een mooie vergelijking vinden met benchmarks. Met name de verschillen tussen de 1880 en de 1882. Denk zelf dat ik de 1882 zeker niet nodig heb. Nu is die laatse serie vrij nieuw en kan dus weinig mensen vinden die er ervaring mee hebben. Hier wellicht iemand die iets kan zeggen of ervaring heeft met de 1882 serie?

• dylan0806
ik heb de laatste tijd een beetje benchmark scores zitten opzoeken van xeon processors maar is de E3 1220 egt zo veel beter dan de E5506 kan het namelijk bijna niet geloven.
en de Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB kunnen die in een Norco 4224 ik dacht namelijk dat de Norco een sata 300 interface had en de Hitachi een sata 600 interface.

[ Voor 31% gewijzigd door dylan0806 op 26-02-2012 14:01 ]

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
dylan0806 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:55:
en de Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB kunnen die in een Norco 4224 ik dacht namelijk dat de Norco een sata 300 interface had en de Hitachi een sata 600 interface.
Bij de RPC-4224 staat dit in de specs
  • 24x hot-swappable SATA (II or III) / SAS 6G drive bays.
  • Six internal SFF-8087 Mini SAS connectors support up to twenty-four 3.5" or 2.5" SATA (II or III) or SAS 6G hard drives;
Daarnaast is het naar mijn weten ook mogelijk om een SATA 600 schijf op SATA 300 aan te sluiten.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nelisj schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:07:
[...]

Daarnaast is het naar mijn weten ook mogelijk om een SATA 600 schijf op SATA 300 aan te sluiten.
Ja hoor, dat werkt gewoon. Uiteraard wel op maximaal SATA300 snelheid :)

• dylan0806
Pixeltje schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:37:
[...]

Ja hoor, dat werkt gewoon. Uiteraard wel op maximaal SATA300 snelheid :)
hoeveel hardeschijven (niet ssd's) trekken de sata 300 snelheid vol die zijn volgens mij op 1 hand te tellen

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
dylan0806 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:46:
[...]

hoeveel hardeschijven (niet ssd's) trekken de sata 300 snelheid vol die zijn volgens mij op 1 hand te tellen
Veel moderne SSD's, zoals de Crucial C300 / M4, Vertex 3, en alle enterprise SSD's die geen SAS doen. De meeste enterprise schrijven en SSD's hebben wel SAS.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

dylan0806 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:46:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Als je een SATA 600 device op een SATA 300 poort aansluit haal je maximaal de snelheid van die SATA 300 poort, is de traagste link in de chain. En daarnaast, zoals marco aangeeft, er zijn voldoende apparaten die een SATA 300 lijn dichttrekken, waarom zouden ze anders SATA 600 bedenken? ;)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

De onlangs geïntroduceerde 3TB schijven doen best-case zo'n 200MB/s+ aan lezen. Dus dan zit de SATA-300 bus wel vol ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Iemand wellicht nog een final word over wat ik het beste kan doen? Brazos of Llano?

Verwijderd

Hey Pixeltje; zal zo al je posts over je voorstel nog eens doornemen, goed?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:13:
Hey Pixeltje; zal zo al je posts over je voorstel nog eens doornemen, goed?
Graag, thanks! :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Pixeltje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:29:
[...]

Das waar, de vraag is of die power noodzakelijk is voor FreeNAS en ZFS? er komt, welk systeem het ook wordt, minstens 8GB geheugen in, dat zou voor ZFS voldoende moeten zijn om goed te functioneren. Heb 4GB als minimum gezien, 6GB aangeraden.
Hier bevelen ze zelfs 8 GB aan.

Ik zie nergens een minimumvereiste qua processorkracht, sommige commentaren zeggen dat een Atom voldoende is. Een E-450 zou dus zeker moeten voldoen; het is maar net hoeveel marge je wil. Ik heb zelf mijn server rond een Celeron G530 gebouwd - verbruikt weinig meer dan een E-350/E-450, maar wel een stuk krachtiger. De GPU is (neem ik aan) irrelevant, ik heb 'm zelf uitgeschakeld in m'n G530. Qua prijsniveau ontlopen een degelijke G530/H67 en E-{3,4}50 set mekaar niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 26-02-2012 21:22 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Borromini schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:22:
[...]

Ik zie nergens een minimumvereiste qua processorkracht, sommige commentaren zeggen dat een Atom voldoende is. Een E-450 zou dus zeker moeten voldoen; het is maar net hoeveel marge je wil. Ik heb zelf mijn server rond een Celeron G530 gebouwd - verbruikt weinig meer dan een E-350/E-450, maar wel een stuk krachtiger. De GPU is (neem ik aan) irrelevant, ik heb 'm zelf uitgeschakeld in m'n G530. Qua prijsniveau ontlopen een degelijke G530/H67 en E-{3,4}50 set mekaar niet veel.
Denk je dat, dat verschil heeft gemaakt?

In die van mij staat nog als het goed is aan in de BIOS, ach zolang die het niet gebruikt zal het toch ook geen extra watt verbruiken?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Borromini schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:22:
[...]

Thanks. in principe komt er hoe dan ook 8GB in, wel verdeeld in latjes van 4Gb want die van 8 zijn nog vrij prijzig. GPU is in zoverre irrelevant dat er verder geen films of wat dan ook mee afgespeeld worden. Het idee is om een scherm (17") in te bouwen in mijn Ikea-kast en daar (onder andere) de nas op aan te sluiten. Als ik dan een keer wat wil of moet prutsen in code kan dat gewoon, anders moet het ding eerst uit, verplaatst, scherm eraan, nouja.. gedoe.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dennisik schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:32:
[...]

In die van mij staat nog als het goed is aan in de BIOS, ach zolang die het niet gebruikt zal het toch ook geen extra watt verbruiken?
Ik heb geen metingen uitgevoerd voor en na, maar aangezien dat een stapel transistoren is die geen stroom meer krijgt, denk ik wel dat het verschil maakt. Zelfs als ie uit z'n neus staat te vreten :P.
Pixeltje schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:38:
[...]

Thanks. in principe komt er hoe dan ook 8GB in, wel verdeeld in latjes van 4Gb want die van 8 zijn nog vrij prijzig. GPU is in zoverre irrelevant dat er verder geen films of wat dan ook mee afgespeeld worden. Het idee is om een scherm (17") in te bouwen in mijn Ikea-kast en daar (onder andere) de nas op aan te sluiten. Als ik dan een keer wat wil of moet prutsen in code kan dat gewoon, anders moet het ding eerst uit, verplaatst, scherm eraan, nouja.. gedoe.
Of SSH? Dat moet zeker toch een optie zijn met zoiets als FreeNAS ^_^.

[ Voor 85% gewijzigd door Borromini op 26-02-2012 21:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Borromini schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:38:
[...]

Of SSH? Dat moet zeker toch een optie zijn met zoiets als FreeNAS ^_^.
lagere patsfactor. :P
Natuurlijk kan dat, maar schermpje heb ik toch nodig voor twee andere apparaten, dus kan die NAS er ook meteen op ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 26-02-2012 21:45 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Borromini schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:38:
[...]

Ik heb geen metingen uitgevoerd voor en na, maar aangezien dat een stapel transistoren is die geen stroom meer krijgt, denk ik wel dat het verschil maakt. Zelfs als ie uit z'n neus staat te vreten :P.
Ik zal het ooit een keer doen, ben nu te lui om een scherm aan te sluiten.

• dylan0806
Ik wil denk een SuperMicro moederbord gaan kopen met een LSI SAS1068E chip erop. Mijn vraag moet je die ook flashen naar it firmware volgens mij is hij standaard ir.

Verwijderd

Dennisik schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:32:
[...]

Dat ligt aan de drivers die geladen zijn. De i915 module in Linux gooide hem hier gewoon uit en dan gaat het goed. Onder ESXi lukt het niet en heb ik de grafische kaart gewoon uitgeschakeld in het bios: -4 watt

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 18:26
Hmmmm, weet iemand of er PCI brackets bestaan met 2x 8088 d'r aan en aan de binnenkant S-ATA? ik wil op die manier een simpele breakout maken aan mijn nasje

• FireDrunk
dylan0806 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 02:14:
Ik wil denk een SuperMicro moederbord gaan kopen met een LSI SAS1068E chip erop. Mijn vraag moet je die ook flashen naar it firmware volgens mij is hij standaard ir.
Klopt, staat standaard op IR en die kan je vrij simpel naar IT flashen met software van SuperMicro zelf.
Je moet er wel op letten dat je ondertussen geen andere LSI controllers in je systeem hebt.

Even niets...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:39:
Hmmmm, weet iemand of er PCI brackets bestaan met 2x 8088 d'r aan en aan de binnenkant S-ATA? ik wil op die manier een simpele breakout maken aan mijn nasje
Enkele:
http://www.webconnexxion....to-mini-sas-for-host.html
Dubbele:
http://www.satacable.com/misashopciad3.html
Dubbele met interne minisas:
http://www.addonics.com/products/dual_mini_sas_converter.php
Daar moet je dan nog 2x break-in kabel bij kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door jadjong op 27-02-2012 11:29 ]

• grotius
Op basis van jullie eerdere opmerkingen heb ik een nieuwe configuratie bedacht.

In eerste instantie dacht ik ‘vast’ te zitten aan een mini-ITX systeem. De meterkast waar de NAS zou komen te staan biedt onvoldoende ruimte om een ‘grotere’ behuizing te plaatsen (groter dan een Lian-Li pc-q25). Tot ik vandaag bedacht: waarom niet mijn huidige desktop pc vervangen door een server met ESXi? Hiermee sla ik twee vliegen in één klap. Een nieuwe desktop pc (als VM) en een nieuwe NAS (eveneens een aparte VM). Dit betekent één behuizing. Mijn beeldscherm, toetsenbord en muis van de oude desktop PC sluit ik rechtstreeks aan op de nieuwe server. De nieuwe server past dan gewoon onder mijn bureau (ipv meterkast). Is dit eigenlijk mogelijk of maak ik hier een denkfout?

Wat zoek ik?

- Opslagruimte en automatisch downloaden (SABnzbd, sickbeard, couchpotato)
- Snelle schrijf en leessnelheden van de server
- Snelle desktop (photoshop e.d.)
- Server voor mijn muziek (tbv logitech squeezebox)
- Redundancy (minimaal 1 defecte schijf overleven)
- In de toekomst - Time machine backup kunnen maken

Virtuele machines
VM1 = ZFSguru: voor ZFS filesystem, SABnzbd, sickbeard, couchpotato (eigenlijk de NAS)
VM2 = Workstation: vervanging van de huidige PC - Win 7 (geen games wel photoshop, office etc)
VM3 = Media: win7 (of linux) met iTunes en logitech squeezebox (logitech media server)
VM4,5,6 = 3x WinXP (vereist 1-2 gb RAM en 12 GB HDD per VM)

Voor de virtualisering heb ik een processor en moederbord gekozen met VT-d ondersteuning. Ik dacht aan de volgende onderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Adata Superior C103 8GB Zwart€ 10,-€ 10,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 86,30€ 86,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Fractal Design Silent Series , 120mm€ 6,90€ 6,90
1Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 8,70€ 8,70
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 117,-€ 117,-
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 180,50€ 180,50
1Super Flower SF-550P14PE€ 135,65€ 135,65
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 139,63€ 139,63
2G.Skill Sniper F3-12800CL9D-8GBSR2€ 45,-€ 90,-
1MSI MSI Z68A-G45 (G3)€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,33

Vragen:
- Kan ik mijn bestaande monitor, toetsenbord en muis rechtstreeks aansluiten op de nieuwe server? (en kan ik dan direct op de VM met win7)?
- Is het handig om meer SSD schijven toe te voegen (2x lees en 1x schrijf cache)? Bijvoorbeeld 2x een transcend 8b Sata 600 SSD.

• jadjong
  • Niet online
Dat gaat werken, er moet wel meer geheugen in. ESX vreet 2GB, VM1 wil 8GB of meer, VM2 wil ook wel 4 en dan zit je bijna vol. Typ dit bericht via een zelfde soort constructie.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

jadjong schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:22:
Dat gaat werken, er moet wel meer geheugen in. ESX vreet 2GB, VM1 wil 8GB of meer, VM2 wil ook wel 4 en dan zit je bijna vol. Typ dit bericht via een zelfde soort constructie.
Aan hoeveel RAM moet je dan denken?

Nadeel van de constructie is wel dat als je workstation niet gebruikt wordt, alle hardware die erbij hoort wel van prik wordt voorzien omdat je NAS nog aan moet blijven. kost een hoop stroom dus lijkt me?

Verwijderd

Hou ook rekening met het kleurenmanagement ivm Photoshop, ik heb geen idee hoe goed dit gaat via rdp.

• FireDrunk
Hoe wil je je monitor aansluiten? VT-d kan nog steeds geen videokaarten doorgeven... Dat kan alleen Xen nog maar.

Even niets...

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:28:
Hou ook rekening met het kleurenmanagement ivm Photoshop, ik heb geen idee hoe goed dit gaat via rdp.
Geen rdp, maar de videokaart aan een vm koppelen via VMDirectPath. Samen met een usb poort en een externe geluidskaart heb je een volwaardige pc. Je kan hem alleen niet opstarten met een fysieke knop, daar heb je een tweede machine met Vsphere console voor nodig.
FireDrunk schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:36:
Hoe wil je je monitor aansluiten? VT-d kan nog steeds geen videokaarten doorgeven... Dat kan alleen Xen nog maar.
Dat werkte in ESX 4.1 al, in 5.0 alleen maar beter. Ik kan gamen en fullhd hardware-accelaratie doet het ook middels DXVA.

[ Voor 26% gewijzigd door jadjong op 27-02-2012 14:40 ]

• FireDrunk
Dan heb je heel veel geluk gehad, ik heb het recentelijk nog geprobeerd, maar mijn 3870 en 4670 lieten zich beiden niet redirecten en veroorzaakten beide een PSOD.

Er zijn een paar kaartjes waarbij het werkt (een 3450 bijvoorbeeld naar mijn weten). Maar het is en blijft een risico of het werkt...

Even niets...

• grotius
FireDrunk schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:10:
Dan heb je heel veel geluk gehad, ik heb het recentelijk nog geprobeerd, maar mijn 3870 en 4670 lieten zich beiden niet redirecten en veroorzaakten beide een PSOD.

Er zijn een paar kaartjes waarbij het werkt (een 3450 bijvoorbeeld naar mijn weten). Maar het is en blijft een risico of het werkt...
Dank. Ik wilde gebruik maken van de onboard VGA maar ik kan als ik het goed begrijp beter een losse GPU kopen (bijvoorbeeld een 3450).
Geen rdp, maar de videokaart aan een vm koppelen via VMDirectPath. Samen met een usb poort en een externe geluidskaart heb je een volwaardige pc. Je kan hem alleen niet opstarten met een fysieke knop, daar heb je een tweede machine met Vsphere console voor nodig.
Via een tweede systeem (of ipad? >:) ) opstarten is geen probleem.
Extra Ram ga ik zeker overwegen. Ik koos voor deze reepjes ivm de energiezuinigheid. Helaas zijn er geen 1,25 Volt reepjes van 8gb (16GB dual). Dan stap ik over op 4x8Gb 1,5 volt reepjes. ;)

Hebben jullie nog tips voor de SSD?

Heel wat anders. In hoeverre is een AMD systeem mogelijk voor een esxi systeem (amd prijstechnisch beter voor de portemonnee)

[ Voor 19% gewijzigd door grotius op 27-02-2012 18:12 ]

• FireDrunk
Geheugen is echt het laatste waar je op moet besparen (zowel grootte als voltage). De winst van veel geheugen is enorm, en geheugen wat op een laag voltage draait verbruikt hooguit een halve watt minder.

Qua SSD's wil je vooral een SSD die ook goed presteert zonder TRIM. (Een goede Garbage Collector heet dat).

AMD Heeft ook wel VT-d (AMD-Vi heet het dan), maar alleen op zijn server moederborden en ik dacht dat het op de allernieuwste A-series CPU's zat, maar er zijn voor zover ik weet nog maar bar weinig consumenten AMD borden die het ondersteunen. Bovendien weet ik niet eens of ESXi (4/5) er goed mee om kan gaan.

Het zou voor mij een extra risico factor zijn, en als je er echt je workstation van "moet" maken, lijkt het mij beter om een "proven" config te nemen (zoals Xeon / i5 + SuperMicro / Tyan / Intel Q67 )

Even niets...

• dylan0806
Ik zit nu te twijfelen tussen deze 2 setups
Bij alle bij komt er een Norco 4224 bij.
Ik begin eerst met 4 3tb schijven in raidz1 of 2 en later koop ik er dan een LSI SAS 9201-16i bij als de hdd prijzen wat gedaald zijn samen met wat hdd's.

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5506€ 197,45€ 394,90
4Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 180,-€ 720,-
3Scythe Slip Stream SY1225SL12H, 120mm€ 6,40€ 19,20
1Corsair AX1200€ 239,90€ 239,90
6Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 60,95€ 365,70
1Supermicro X8DT3-LN4F€ 474,07€ 474,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.213,77

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5506€ 197,45€ 197,45
1Corsair Professional Gold AX750€ 142,60€ 142,60
3Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 60,95€ 182,85
1Supermicro X8ST3-F€ 259,-€ 259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,10

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Is geen lastige keuze; ze zijn hetzelfde.

• dylan0806
Pixeltje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:57:
Is geen lastige keuze; ze zijn hetzelfde.
goed gezien hij is al geëdit

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als het prijsverschil zo groot is, wat is dan het verschil in functionaliteit, en waarom zou de dure of de goekope voldoen?

Als je alles kan met de goedkope wat je nodig hebt, is het onzin om 700 euro meer uit te geven..

• dylan0806
het grote verschil is dat bij de supermicro x8dt3-ln4f er 192GB aan ram geheugen in kan en bij de x8st3-f moet ik nog ander ram geheugen zoeken die kam maar 24GB aan ram geheugen aan. de x8dt3-ln4f kan 2 prosessors aan en de x8st3-f kan er 1 aan.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

dylan0806 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:37:
het grote verschil is dat bij de supermicro x8dt3-ln4f er 192GB aan ram geheugen in kan en bij de x8st3-f moet ik nog ander ram geheugen zoeken die kam maar 24GB aan ram geheugen aan. de x8dt3-ln4f kan 2 prosessors aan en de x8st3-f kan er 1 aan.
Wat heb je nodig?
Als je meer dan 24 Gb geheugen wilt / nodig hebt, dan wordt het een dure grap, hoewel dat niet perse betekend dat je het er ook meteen nu in moet stoppen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixeltje op 27-02-2012 21:51 ]

• jadjong
  • Niet online
Het single socket X58 bord is getest tot 24GB, er waren toen nog niet zoveel 8GB stick. Als je rondzoekt op internet zie je verschillende succesen met 48GB in een X58 bord. Als die 3x8GB welke je nu in de config hebt werkt, dan doet 6x 8GB het ook.
Nadeel van de tweede config is dat er geen registered geheugen in gaat, alleen ECC UDIMMS en die zijn nogal duuuuuur. Je kan wel wel non-ECC UDIMMS in doen, maar dan heb je geen ECC :+ De bovenste config vreet wel REG ECC en dat is nog te betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door jadjong op 27-02-2012 22:05 ]

• jadjong
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:10:

Dat valt wel mee, het lijkt eerder aan de combi bios-chipset te liggen. Met een x58 bord van MSI kan ik bijna alles doorgeven van wat er nog in de kast lag, behalve een IBM1015 naar FreeBSD, dat werkte niet terwijl die kaart bij heel veel andere wel succes heeft. De kaart doet het overigens wel perfect bij een windows of solaris VM. De door jou aangehaalde ATI3450 had ik eerst, die deed het prima maar ik kreeg DXVA niet aan de praat. Nu hangt er een ATI 6-nogiets in die wel DXVA doet. Ook een HD2600 en een oude Matrox pci deden het zonder problemen. Verder heb ik nog een faxmodem :+ Pinaccle TV-kaart en een Protools HDX kaart geprobeerd. Allen met succes.

Hiervoor een x58 van Asus gehad en daarbij was de werking van sommige kaarten afhankelijk van de bios-versie. Helaas gaf geen enkele bios de mogelijkheid om alle kaarten tegelijk te gebruiken, de MSI uiteindelijk wel.

• dylan0806
dylan0806 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:56:
Ik begin eerst met 4 3tb schijven in raidz1 of 2 en later koop ik er dan een LSI SAS 9201-16i bij als de hdd prijzen wat gedaald zijn samen met wat hdd's.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.213,77

Bij degene hieronder klopt het geheugen niet dat moet nog ECC UDIMM DDR3 1333 mhz worden.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,10
ik weet nog niet of ik het op vSphere 5 ga draaien of op een linux os. Het geen dat hij vooral moet gaan doen is:
VM server 1 windows server 2008 r2 64 bit
  • sickbeard downloaden/repareren/uitpakken/deleten
  • VPN
  • plex media server
  • ftp/ftps
VM server 2 Windows server 2008 r2 64 bit
  • netwerk camera's
  • ftp/ftps
VM server 3 (windows of linux server)
  • verschillende game servers
  • verschillende sites
  • ftp/ftps
VM server 4 (moet nog kijken freenas of linux met zfs software)
  • backup locatie
  • ftp/ftps

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 18:26
Ik zou dan gewoon kiezen voor proxmox (kvm virtualisatie) Werkt prima. Voor je camera's zou ik persoonlijk gaan voor een linux distro en dan met ZoneMinder aan de slag. Welk pakket wil je nu gaan gebruiken?

Sabnzbd/sickbeard/couchpotato enz draaien prima onder een linux vm

[ Voor 14% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 29-02-2012 06:52 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het begint een beetje een neverending story (of eigenlijk neverending question) te worden, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Ik kan een systeem in elkaar knutselen met een AMD A4-3500, een m-ATX moederbord en 8GB geheugen, wat waarschijnlijk prima voldoet maar waar ik geen mooie* behuizing voor kan vinden. m-ATXkasten waar meer dan 3 schijven in passen zijn erg dun gezaaid.

Andere optie is een m-ITX systeem op basis van een Asus E450 bordje, eveneens 8GB geheugen en een Lian Li of Fractal Array R2 kast, die gek genoeg voldoende (4) schijven kunnen herbergen maar de m-ITX moederborden met 5 SATA poorten zijn niet te vinden (of ik heb er overheen gekeken).

Waarom 5 SATA poorten als je maar 4 schijven hebt, vraag je je af? Nou, ik wil, als mijn budget wat aangesterkt is, een SSD gaan gebruiken als L2ARC om het systeem wat sneller te maken. Die SSD raak je overal wel kwijt met een beetje creativiteit, maar heb er natuurlijk wel een poort op het moederbord voor nodig..

Iemand een oplossing of tip voor mij dilemma? Ik zit nu al een tijdje zonder opslag (das niet zo'n ramp) maar ook zonder backup van draaiende systemen, en wil zo snel mogelijk mijn nieuwe NAS up and running hebben..

* Ik ben op zoek naar iets in de lijn van de Fractal Design Array R2 of Lian Li PC-Q08A. Ding komt in het zicht te staan en uiteindelijk in mijn nieuwe audiomeubel, dus uiterlijk is wel belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 01-03-2012 09:59 ]

• CurlyMo
Pixeltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 09:58:
m-ITX moederborden met 5 SATA poorten zijn niet te vinden (of ik heb er overheen gekeken).
pricewatch: Asus P8H67-I
Ik wil, als mijn budget wat aangesterkt is, een SSD gaan gebruiken als L2ARC om het systeem wat sneller te maken.
Kijk eerst of je wel een SSD nodig gaat hebben met maar vier schijven. Gigabit trek ik met 3 schijven al vol.
* Ik ben op zoek naar iets in de lijn van de Fractal Design Array R2 of Lian Li PC-Q08A. Ding komt in het zicht te staan en uiteindelijk in mijn nieuwe audiomeubel, dus uiterlijk is wel belangrijk.
De Array is een prima kast, heb ik hier ook. Enige nadeel is de prijs.

• FireDrunk
jadjong schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:28:
[...]

Dat valt wel mee, het lijkt eerder aan de combi bios-chipset te liggen. Met een x58 bord van MSI kan ik bijna alles doorgeven van wat er nog in de kast lag, behalve een IBM1015 naar FreeBSD, dat werkte niet terwijl die kaart bij heel veel andere wel succes heeft. De kaart doet het overigens wel perfect bij een windows of solaris VM. De door jou aangehaalde ATI3450 had ik eerst, die deed het prima maar ik kreeg DXVA niet aan de praat. Nu hangt er een ATI 6-nogiets in die wel DXVA doet. Ook een HD2600 en een oude Matrox pci deden het zonder problemen. Verder heb ik nog een faxmodem :+ Pinaccle TV-kaart en een Protools HDX kaart geprobeerd. Allen met succes.

Hiervoor een x58 van Asus gehad en daarbij was de werking van sommige kaarten afhankelijk van de bios-versie. Helaas gaf geen enkele bios de mogelijkheid om alle kaarten tegelijk te gebruiken, de MSI uiteindelijk wel.
En dat alles met ESXi 4 of 5? Want dat zijn hele goede verhalen! Dan is er in de tussentijd veel veranderd :)
Ik dacht dat het vooral aan ESX lag, maar zo te horen lijkt het meer aan je BIOS/Moederbord te liggen.

Dan begint het toch weer te jeuken om een Media Center proberen te bouwen in een VM :P

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

--- schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:11:
[...]

pricewatch: Asus P8H67-I

[...]

Kijk eerst of je wel een SSD nodig gaat hebben met maar vier schijven. Gigabit trek ik met 3 schijven al vol.

[...]

De Array is een prima kast, heb ik hier ook. Enige nadeel is de prijs.
Thanks, ik had misschien iets specifieker moeten zijn;
m-itx borden voor de AMD llano procs of Ex50 zijn lastig te vinden met meer dan 4SATA poorten. je tip over de SSD is een goede, toch is de mogelijkheid voor een SSD, DVD speler of extra schijf wel prettig. En ja, de Array lijkt me prima, maar kan geen m-atx borden hebben. Dat is geen punt als ik een m-ITX bord vind met 5 SATA poorten (of meer) :)

• jadjong
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:18:
[...]

En dat alles met ESXi 4 of 5? Want dat zijn hele goede verhalen! Dan is er in de tussentijd veel veranderd :)
Ik dacht dat het vooral aan ESX lag, maar zo te horen lijkt het meer aan je BIOS/Moederbord te liggen.

Dan begint het toch weer te jeuken om een Media Center proberen te bouwen in een VM :P
Met ESX5 489512. Met een 8 poorts Highpoint 2522 SAS kaart had ik minder succes. Doordat dit ding eigenlijk twee x 4 poorts kaart op een enkel printje is zag ik alleen de eerste vier poorten.

Hier meer succesverhalen:
http://communities.vmware.com/thread/297072

• FireDrunk
Ah, dat is misschien het verschil, ik heb het inderdaad vooral met ESXi 4.1 geprobeerd. ESX5 wel 1 videokaart geprobeerd, maar dan zal misschien mijn moederbord wat slechter zijn waarmee ik het toendertijd geprobeerd heb. (Dat was een 3420 chipset, en ik heb nu een 5520 chipset).

Word vervolgd :D

Even niets...

• webbier
  • Laatst online: 01-11 18:20
Thanks, ik had misschien iets specifieker moeten zijn;
m-itx borden voor de AMD llano procs of Ex50 zijn lastig te vinden met meer dan 4SATA poorten. je tip over de SSD is een goede, toch is de mogelijkheid voor een SSD, DVD speler of extra schijf wel prettig. En ja, de Array lijkt me prima, maar kan geen m-atx borden hebben. Dat is geen punt als ik een m-ITX bord vind met 5 SATA poorten (of meer) :)
Wat dacht je van deze?
pricewatch: Asus E35M1-I

Verwijderd

Dat moederbord heb ik zojuist besteld, en kan ik mooi vergelijken met mijn MSI Brazos bordje, wat tot 7W idle aan het stopcontact is getest door XBitLabs en waarschijnlijk het zuinigste Brazos bordje is. Maar die Asus heeft 6 onboard SATA/600 en dat is wel zo fijn voor een NAS.

Ik dacht wel dat dit bord problemen had met controllers; Asus had voor sommige Brazos bordjes wel nieuwe BIOS firmware beschikbaar gesteld, maar volgens mij niet voor dit bordje. Anyhow, binnenkort kan ik wat cijfers posten van idle verbruik in een gelijkwaardige configuratie (alles gelijk behalve mobo).

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Denk dat ik er redelijk uit ben voor mijn simpele NAS. Wordt OMV draaiend op een USB stick. De vraag die ik nog heb is eigenlijk; waar laten / hoe sluiten jullie de USB stick aan?

Achterin stoppen lijkt me kwetsbaar, zit er een USB aansluiting op de moderne mobo's? Of is er een verloop stekker van mobo <> usb :?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks, ik denk dat ik door de bomen het bos niet meer zag, want zowel de Asus E350 als de E450 staat in een van mijn wenslijsten 8)7

Behalve 50 euro, zit er nog een substantieel verschil tussen de E350 en E450? De kloksnelheid is in het voordeel van de E450 0,05GHz hoger, maar daar zal ik weinig profijt van hebben denk ik.

CiPHER: ben benieuwd naar de resultaten. Het MSI bord was een prima keuze geweest, maar M-ATX, dus valt voor mij af :(

Verwijderd

Beide (MSI en genoemde ASUS) borden zijn Mini-ITX, niet Micro-ATX.

E350 en E450 zit vrijwel geen verschil in nee; en de DDR3/1333 snelheid kan ik ook al bereiken, ook al is die support niet officieel voor de E350.

Ik heb trouwens nog steeds niet naar jouw posts gekeken; sorry veel dingen aan mijn hoofd. Zal zo opnieuw een poging wagen. :P

• dylan0806
dylan0806 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:56:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.213,77

Bij degene hieronder klopt het geheugen niet dat moet nog ECC UDIMM DDR3 1333 mhz worden.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,10

ik weet nog niet of ik het op vSphere 5 ga draaien of op een linux os. Het geen dat hij vooral moet gaan doen is:
VM server 1 windows server 2008 r2 64 bit
  • sickbeard downloaden/repareren/uitpakken/deleten
  • VPN
  • plex media server
  • ftp/ftps
VM server 2 Windows server 2008 r2 64 bit
  • netwerk camera's
  • ftp/ftps
VM server 3 (windows of linux server)
  • verschillende game servers
  • verschillende sites
  • ftp/ftps
VM server 4 (moet nog kijken freenas of linux met zfs software)
  • backup locatie
  • ftp/ftps
Iemand enige comments?

[ Voor 77% gewijzigd door dylan0806 op 01-03-2012 20:28 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:47:
Beide (MSI en genoemde ASUS) borden zijn Mini-ITX, niet Micro-ATX.

E350 en E450 zit vrijwel geen verschil in nee; en de DDR3/1333 snelheid kan ik ook al bereiken, ook al is die support niet officieel voor de E350.
Als je het over de MSI hebt, praat je over de pricewatch: MSI E350IA-E45 ?

Je hebt daarvan gezegd dat hij zuiniger is, hebben we het dan over 1 watt lager verbruik, of is het verschil echt significant?
Ik heb trouwens nog steeds niet naar jouw posts gekeken; sorry veel dingen aan mijn hoofd. Zal zo opnieuw een poging wagen. :P
I'd like :) Thanks!

• GioStyle
Pixeltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 09:58:
Het begint een beetje een neverending story (of eigenlijk neverending question) te worden, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Ik kan een systeem in elkaar knutselen met een AMD A4-3500, een m-ATX moederbord en 8GB geheugen, wat waarschijnlijk prima voldoet maar waar ik geen mooie* behuizing voor kan vinden. m-ATXkasten waar meer dan 3 schijven in passen zijn erg dun gezaaid.

Andere optie is een m-ITX systeem op basis van een Asus E450 bordje, eveneens 8GB geheugen en een Lian Li of Fractal Array R2 kast, die gek genoeg voldoende (4) schijven kunnen herbergen maar de m-ITX moederborden met 5 SATA poorten zijn niet te vinden (of ik heb er overheen gekeken).

Waarom 5 SATA poorten als je maar 4 schijven hebt, vraag je je af? Nou, ik wil, als mijn budget wat aangesterkt is, een SSD gaan gebruiken als L2ARC om het systeem wat sneller te maken. Die SSD raak je overal wel kwijt met een beetje creativiteit, maar heb er natuurlijk wel een poort op het moederbord voor nodig..

Iemand een oplossing of tip voor mij dilemma? Ik zit nu al een tijdje zonder opslag (das niet zo'n ramp) maar ook zonder backup van draaiende systemen, en wil zo snel mogelijk mijn nieuwe NAS up and running hebben..

Ik heb vandaag een Asus P8H67-I bordje met 16GB ram binnengekregen. Ik had nog een i5 2400 liggen. Het bordje heeft 6 sata-aansluitingen en de set draait met een 430 watt voeding 24 watt idle. Ik wilde het liefst voor een mATX bord gaan, maar aangezien er geen subtiele mATX kasten zijn (het moet in de meterkast staan, diepte is ongeveer 35 cm), ben ik toch maar weer voor mITX gegaan.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

GioStyle schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:25:
[...]

Ik heb vandaag een Asus P8H67-I bordje met 16GB ram binnengekregen. Ik had nog een i5 2400 liggen. Het bordje heeft 6 sata-aansluitingen en de set draait met een 430 watt voeding 24 watt idle. Ik wilde het liefst voor een mATX bord gaan, maar aangezien er geen subtiele mATX kasten zijn (het moet in de meterkast staan, diepte is ongeveer 35 cm), ben ik toch maar weer voor mITX gegaan.
Thanks voor de info :) Heb even gekeken naar het Asus bordje, en ondanks het feit dat het een mooie plank is met voldoende mogelijkheden (aansluitingen) is de combinatie van dat bord met de goedkoopste i3 nog altijd duurder dan een MSI of Asus E350/450 bordje.

De goedkoopste i3 voor 1155 kost iets meer dan 100 euro, plus de 80 die je kwijt bent aan het bord zit je op 180 euro, bijna 80 euro meer dan het MSI e350 bord.

@ CiPHER (scheelt je terugbladeren)

Deze config is interessant voor mij, hoewel het MSI bord "maar" 4 SATA aansluitingen heeft.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IA-E45€ 103,35€ 103,35
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 35,50€ 35,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,25

Alternatief zou zijn om voor een Asus bord te gaan, die over 5 SATA poorten beschikt;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,65€ 148,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,55

Of de goedkopere Asus E350 variant, heeft zelfs 6 SATA poorten;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 94,40€ 94,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,30

Nu is de vraag, is de 50 euro voor de Asus E45 de moeite waard? Zo niet, wat is dan het verschil tussen het MSI e350 bord en het asus E35 bord?.

Als die vraag beantwoord is kan ik het spul bestellen :)

[ Voor 73% gewijzigd door Pixeltje op 01-03-2012 21:38 ]

• CurlyMo
Pixeltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 21:29:
[...]

Thanks voor de info :) Heb even gekeken naar het Asus bordje, en ondanks het feit dat het een mooie plank is met voldoende mogelijkheden (aansluitingen) is de combinatie van dat bord met de goedkoopste i3 nog altijd duurder dan een MSI of Asus E350/450 bordje.

De goedkoopste i3 voor 1155 kost iets meer dan 100 euro, plus de 80 die je kwijt bent aan het bord zit je op 180 euro, bijna 80 euro meer dan het MSI e350 bord.

@ CiPHER (scheelt je terugbladeren)

Deze config is interessant voor mij, hoewel het MSI bord "maar" 4 SATA aansluitingen heeft.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IA-E45€ 103,35€ 103,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,25

Alternatief zou zijn om voor een Asus bord te gaan, die over 5 SATA poorten beschikt;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,65€ 148,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,55

Of de goedkopere Asus E350 variant, heeft zelfs 6 SATA poorten;
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 94,40€ 94,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,30

Nu is de vraag, is de 50 euro voor de Asus E45 de moeite waard? Zo niet, wat is dan het verschil tussen het MSI e350 bord en het asus E35 bord?.

Als die vraag beantwoord is kan ik het spul bestellen :)
Als je voor de Array kast gaat zou ik er een nemen zonder PSU, het geldt wat je daarmee bespaard kan je in een PicoPSU stoppen (heb ik ook gedaan). Ook geeft het je de mogelijkheid voor betere airflow en cooling.

• GioStyle
@Pixeltje:

Je kan toch ook voor een G620 gaan? 55 euro voor de processor, 90 euro voor het moederbord. Samen 145 euro. Deze set is een stuk sneller dan die E350 of E450.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

@Curlymo;
Heb even gekeken, het verschil tussen de versie met en die zonder voeding is ongeveer 42 euro, (€157 tegenover €115) daar heb je geen 80W+ PicoPSU voor. Plus dat de aansluitingen die ik nodig heb (minimaal dus 4 SATA powerconnectors) er nog niet bijzitten. De versie met voeding is dus goedkoper.

@GioStyle;
Zijn die Celerons geen heethoofden? Zal er even induiken, is misschien nog leuke optie om het apparaat in de toekomst ook voor HTPC te kunnen gebruiken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:14:
Zijn die Celerons geen heethoofden? Zal er even induiken, is misschien nog leuke optie om het apparaat in de toekomst ook voor HTPC te kunnen gebruiken.
Het is helemaal geen Celeron maar een Pentium. Celerons zijn weer andere cpus :)

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Ik heb zelf dit bordje:
pricewatch: MSI E350IS-E45

Deze is 7,3 watt idle aan het stopcontact getest door XBitLabs. Deze heeft wel een klein ongelukkig fannetje en een heel kleine heatsink, en maar 4 SATA poorten. Maar wel heerlijk zuinig en ik heb zelf een 12cm fan in gebruik. Uiteindelijk wil ik hem passief maken, waarschijnlijk met Thermal Adhesive (lijm koelpasta zeg maar).

Maar je kunt denk ik beter voor het mooie 6-poort bordje gaan wat je zelf hebt genoemd: Asus E35M1-I. Qua geheugen misschien de G-Skill Sniper SR2 2x4GiB set voor 45 euro; is 1.25v geheugen ook al kan het bordje maar 1.35v is toch mooi meegenomen. :)

Verder heb ik een Intel build gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 67,90€ 67,90
1Cooler Master Elite 342€ 24,20€ 24,20
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1MSI H67MA-E35 (B3)€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,50

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:18:
Ik heb zelf dit bordje:
pricewatch: MSI E350IS-E45

Deze is 7,3 watt idle aan het stopcontact getest door XBitLabs. Deze heeft wel een klein ongelukkig fannetje en een heel kleine heatsink, en maar 4 SATA poorten. Maar wel heerlijk zuinig en ik heb zelf een 12cm fan in gebruik. Uiteindelijk wil ik hem passief maken, waarschijnlijk met Thermal Adhesive (lijm koelpasta zeg maar).

Maar je kunt denk ik beter voor het mooie 6-poort bordje gaan wat je zelf hebt genoemd: Asus E35M1-I. Qua geheugen misschien de G-Skill Sniper SR2 2x4GiB set voor 45 euro; is 1.25v geheugen ook al kan het bordje maar 1.35v is toch mooi meegenomen. :)

Verder heb ik een Intel build gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 342€ 24,20€ 24,20
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,50€ 37,50
1MSI H67MA-E35 (B3)€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,50
Zat net even te kijken naar die Celeron, de 630 heeft als enige voordeel op de 620 dat hij 0.1GHz sneller loopt?
Beidenondersteunen kennelijk ook virtualisatie.. Zie onderstaand screenshot van de intel site. Links de 620, rechts de 630.

De T versie is energiezuinig, (TDP van 35W tov 65) heeft dit consequenties voor de prestaties? En kun je wellicht vertellen wat die celeron-set van jou verbruikt? 7 watt voor het MSI bordje is niet veel namelijk :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DYcnl4X7XGB0gxpk7CmRxPaF/full.png

Verwijderd

Die Pentium is gewoon een sandy bridge. Beetje vaag dat Pentium en Celeron beide voor budget/low-end gebruikt worden; beter dan één naam lijkt mij. Maargoed het zal wel... denk ik dan.

Een sandy bridge dualcore met lage TDP en een zuinig MSI bordje. Best leuk en je kunt een 150W PicoPSU set erbij doen. Maar dan moet je wel rekening houden met max 100W aan spinup power. Dat zijn dus 6.25 keer Samsung F4EG schijven. Dus met 6 schijven red je het net, maar met een ander merk hardeschijf kan dit problemen geven. Je kunt een 5-disk RAID-Z maken met één L2ARC SSD, of een 6-disk RAID-Z2. Beide configuraties zijn goed voor 4K schijven zoals de Samsung F4EG. Booten kun je van de RAID-Z (indien je ZFSguru neemt) of anders (FreeNAS) een USB-stick. Prima lijkt me.

Maargoed bij het Intel systeem zit je wel dicht bij de max. HDD spindown zou ik dan ook niet doen!

• webbier
Ik heb dat asus bord ook gekozen ivm de 6 sata poorten voor mijn zfsguru nasje. Werkt perfect. Alleen doet op dit moment de ethernet poort wat vreemd, is volgens mij versprongen naar max 100 mbit zonder dat ik, bij mijn weten in ieder geval, iets veranderd heb. Binnenkort maar eens naar kijken als ik tijd heb.

Verwijderd

Check of je kabel Cat. 6 is. Cat5e kabels kunnen van lage kwaliteit zijn.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:27:
Die Pentium is gewoon een sandy bridge. Beetje vaag dat Pentium en Celeron beide voor budget/low-end gebruikt worden; beter dan één naam lijkt mij. Maargoed het zal wel... denk ik dan.

Een sandy bridge dualcore met lage TDP en een zuinig MSI bordje. Best leuk en je kunt een 150W PicoPSU set erbij doen. Maar dan moet je wel rekening houden met max 100W aan spinup power. Dat zijn dus 6.25 keer Samsung F4EG schijven. Dus met 6 schijven red je het net, maar met een ander merk hardeschijf kan dit problemen geven. Je kunt een 5-disk RAID-Z maken met één L2ARC SSD, of een 6-disk RAID-Z2. Beide configuraties zijn goed voor 4K schijven zoals de Samsung F4EG. Booten kun je van de RAID-Z (indien je ZFSguru neemt) of anders (FreeNAS) een USB-stick. Prima lijkt me.

Maargoed bij het Intel systeem zit je wel dicht bij de max. HDD spindown zou ik dan ook niet doen!
Duidelijk. Neem toch de Array R2 met 300W voeding, combinatie is goedkoper dan kast zonder voeding en een losse picoPSU waar ik nog kabels bij moet regelen.

Zou wel leuk zijn als de G630t ook virtualisatie ondersteund, dat bied mogelijkheden voor de toekomst. Hoe dan ook, deze configuratie (want het MSI bord wat jij gebruikt is m-atx volgens de PW)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8H67-I€ 87,40€ 87,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,70

Is wel 70 euro duurder dan het E35 bordje. Bied wel meer mogelijkheden met het oog op de toekomst.

Keuzes, I suck at it.

• webbier
Nou hij heeft het eerder wel gedaan, dat is het vreemde. Ik heb wel mijn desktop opnieuw geinstalleerd, dus dacht eerst dat het daar aan lag. Maar kopieren van mijn desktop naar mijn Synology gaat wel met 40-50 MB/s. Ik wil toch binnenkort versie 2.0 van zfsguru installeren, misschien dat dan het probleem ook verholpen is.

Alhoewel cat6 kabel ook niet verkeerd is om te proberen, weet ik in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door webbier op 01-03-2012 22:35 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

redfoxert schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:17:
[...]

Het is helemaal geen Celeron maar een Pentium. Celerons zijn weer andere cpus :)
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:27:
Zowel de Pentiums als Celerons zijn ondertussen gewoon Sandy Bridge. Technisch is er geen verschil tussen een Celeron G530 en een Pentium G{6,8}0. Kloksnelheid en misschien cache is het enige dat varieert. De instapmodellen Celeron hebben bv. dan weer geen EIST.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
@Pixeltje ik heb een Intel G520 + Intel bord voor nog geen 120 euro.

Het is enorm stil, temperatuur heb ik nog niet gekeken na dagen aanstaan.
Wel wat in het bios gekeken, maar daar was alles gewoon perfect.
Maak me ook niet druk om de temp

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Dit heb ik:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 35,58€ 35,58
1Western Digital Scorpio Blue WD1600BPVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 50,10€ 50,10
1Cooler Master Elite 310€ 29,-€ 29,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,29€ 37,29
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 19,07€ 19,07
1Intel Desktop Board DB65AL€ 74,82€ 74,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,86

Proc + Mobo = 74 + 35 = 109 euro
6x Sata + Micro ATX.

Enige nadeel voor jou is dat kast enorm groot is, maar dit zou je nog eventueel kunnen vervangen.
Voor sickbeard, sabnzbd, transmission, samba is deze setup snel zat.
Ben er meer dan tevreden over, enkel Samba wil niet echt meewerken en daar word ik behoorlijk moe van.

Heb meteen even gekeken voor je betreft temperaturen.

Physical id 0: +32.0°C (high = +82.0°C, crit = +102.0°C)
Core 0: +29.0°C (high = +82.0°C, crit = +102.0°C)
Core 1: +29.0°C (high = +82.0°C, crit = +102.0°C)

Hij staat nu 1,5 dag aan, dat heethoofd valt wel mee dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisik op 02-03-2012 01:01 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thanks voor all reply's :)

Denk dat het deze moet worden dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8H67-I€ 87,40€ 87,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,70

Nog een half dagje over nadenken en dan bestellen :) Hoeveel zin heeft het om 1600MHz geheugen te bestellen als het moederbord maar 1333MHz ondersteund, officieel, en de processor max 1066MHz?

Is wat duurder dan ik origineel in gedachten had, maar bied meer mogelijkheden en voor in de "toekomst" ook virtualisatiemogelijkheden.

Edit:

Het Gskill geheugen is slecht verkrijgbaar of erg duur (20 euro boven PW prijzen). Dit setje zou ook moeten voldoen neem ik aan?
pricewatch: Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 02-03-2012 09:25 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.