• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 20:08
Waarom 1600Mhz? Je merkt er vrij weinig van, en je CPU en moederbord kunnen het niet eens aan. Goede kans dat je je geheugen vervangt als je later ooit een nieuw moederbord koopt. Ik zou er niet teveel moeite in stoppen.

Even niets...

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:15

Pixeltje

Woo-woohoo!

FireDrunk schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 09:30:
Waarom 1600Mhz? Je merkt er vrij weinig van, en je CPU en moederbord kunnen het niet eens aan. Goede kans dat je je geheugen vervangt als je later ooit een nieuw moederbord koopt. Ik zou er niet teveel moeite in stoppen.
Fair enough. 1333HMz voldoet ook wel. Even een mooi setje zoeken en eens kijken wat het kost. Moederbord is ook slecht verkrijgbaar maar Zercom zegt dat ze 'm hebben.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• FireDrunk
offtopic:
Die zeggen wel meer....

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

FireDrunk schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 10:14:
offtopic:
Die zeggen wel meer....
Is t erg? Kak. Heb er net besteld.. Nouja, alles zou op voorraad moeten zijn. Zo niet moeten ze contact opnemen heb ik gevraagd. Kon alles bij Zercom halen ipv bij 3 shops. Kost 4 euro meer maar scheelt weer 2 keer verzendkosten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• FireDrunk
Zercom is een prima winkel, alleen vind ik de voorraad indicatie nog wel eens magertjes...

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oke :) Ik heb nog geen ideal betaal-link gehad, dus vrees eigenlijk een beetje dat vandaag verzenden niets gaat worden. Dan wordt het meteen maandag (als er van het weekend een link komt) of wellicht nog later. Even aankijken maar.

• FireDrunk
pricewatch: Asrock Fatal1ty Z77 Professional-M

Mooi bordje voor een NAS :D
2 x Storage Controller en nog ruimte voor een dikke 10Gb netwerkkaart of Fibre kaart :+

Even niets...

Verwijderd

ASRock staat niet bekend om zuinigheid in idle mode, dus voor een zuinige NAS zal ik dat bord zeker niet nemen. Ook vreemd dat een extra SATA/600 controller (2 poorten) dezelfde rode kleur krijgt als de 2 échte SATA/600 poorten geleverd door de Z77 chipset, die nog steeds 2x SATA/600 en 4x SATA/300 levert. Typisch weer ASRock dit soort dingen; sluiten mensen hun SSD aan de verkeerde controller.

Nee dan wacht ik liever op MSI, een merk wat vrijwel constant zuinige borden aflevert met volgens mij ook hoogwaardige componenten. Misschien dat anderen daar meer over kunnen vertellen, maar in veel reviews komt MSI er als zuinigste uit.

En wel balen dat Ivy Bridge doorgeschoven wordt naar Juni; komt allemaal doordat AMD geen concurrentie biedt. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 15:47 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 15:46:
ASRock staat niet bekend om zuinigheid in idle mode, dus voor een zuinige NAS zal ik dat bord zeker niet nemen. Ook vreemd dat een extra SATA/600 controller (2 poorten) dezelfde rode kleur krijgt als de 2 échte SATA/600 poorten geleverd door de Z77 chipset, die nog steeds 2x SATA/600 en 4x SATA/300 levert. Typisch weer ASRock dit soort dingen; sluiten mensen hun SSD aan de verkeerde controller.

Nee dan wacht ik liever op MSI, een merk wat vrijwel constant zuinige borden aflevert met volgens mij ook hoogwaardige componenten. Misschien dat anderen daar meer over kunnen vertellen, maar in veel reviews komt MSI er als zuinigste uit.

En wel balen dat Ivy Bridge doorgeschoven wordt naar Juni; komt allemaal doordat AMD geen concurrentie biedt. :/
Heb nu in principe de asus besteld (vanwege de 6 SATA poorten) maar als die niet leverbaar is binnen een week (er staat nu ook ineens 1-5 werkdagen :( ) bel ik Zercom wel om de MSI ervoor in de plaats te leveren.

Is toch jammer dat veel webshops hun voorraadbeheer niet op orde hebben. Vanmorgen was het bord gewoon leverbaar namelijk.

Iemand nog een tip voor de USB stick waar ik FreeNAS op wil zetten? Zat zelf te denken aan een USB 3.0 8GB Flash Voyager van corsair. Die sticks zijn onverwoestbaar, door USB3 lekker snel en niet te groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 02-03-2012 16:02 ]

Verwijderd

USB3 sticks kunnen flink trager zijn dan USB2. Je wilt kijken dat 4K writes niet te langzaam zijn. Sommigen zijn echt extreem langzaam, omdat ze heel grote erase blocks gebruiken. Probeer dus CrystalDiskMark of AS SSD random read/write scores te krijgen van de SSD. 1MB/s is al heel mooi en kan al 50 keer sneller zijn dan een andere stick.

Ik heb genoeg sticks gezien die sequential véél minder snel waren maar random I/O véél beter. Die wil je hebben! Dat USB3 maakt dan ook niets uit. En verder: FreeNAS gebruikt de stick niet als live OS maar embedded, dus weinig writes. Dus het maakt überhaupt niet veel uit. Maar toch zou ik een goede USB stick kopen met redelijke random performance.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:18:
USB3 sticks kunnen flink trager zijn dan USB2. Je wilt kijken dat 4K writes niet te langzaam zijn. Sommigen zijn echt extreem langzaam, omdat ze heel grote erase blocks gebruiken. Probeer dus CrystalDiskMark of AS SSD random read/write scores te krijgen van de SSD. 1MB/s is al heel mooi en kan al 50 keer sneller zijn dan een andere stick.

Ik heb genoeg sticks gezien die sequential véél minder snel waren maar random I/O véél beter. Die wil je hebben! Dat USB3 maakt dan ook niets uit. En verder: FreeNAS gebruikt de stick niet als live OS maar embedded, dus weinig writes. Dus het maakt überhaupt niet veel uit. Maar toch zou ik een goede USB stick kopen met redelijke random performance.
Oke, dank :)

Ik heb nog wel een stick liggen maar die is al vrij oud, doe eigenlijk alles over internet tegenwoordig (hence de NAS ;) ). Hoe dan ook, zal even zoeken!

Verwijderd

Oude stick hoeft niet per definitie slecht te zijn. Probeer eens een 50MB test met CrystalDiskMark bijvoorbeeld (1 run). Dat geeft je al een aardige indicatie van random write. Soms is die echt extreem laag en dat wil je niet.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Nu jullie het toch over USB stick voor OS hebben, direct een subtiele kick :+
Roeligan schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:37:
Denk dat ik er redelijk uit ben voor mijn simpele NAS. Wordt OMV draaiend op een USB stick. De vraag die ik nog heb is eigenlijk; waar laten / hoe sluiten jullie de USB stick aan?

Achterin stoppen lijkt me kwetsbaar, zit er een USB aansluiting op de moderne mobo's? Of is er een verloop stekker van mobo <> usb :?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

Ik heb zo'n intern USB headertje als je intern wilt aansluiten; voor een paar euro gekocht een keer. Om dat nou apart te bestellen is misschien niet de moeite; maar het kan wel. :)

Oh en als je een kleine USB stick hebt, dan zie je het geeneens. Ik heb een USB stick van nog geen halve centimeter excl USB connector. Praktisch niets.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Roeligan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:30:
Nu jullie het toch over USB stick voor OS hebben, direct een subtiele kick :+

[...]
;)

De HP microserver die ik eerst op het oog had, heeft een superhandige USB poort direct op het moederbord, de meeste normale moederborden die ik ken hebben dit niet. Je zult de stick dus achterin het I/O paneel moeten steken. Op zich denk ik niet dat dit een probleem hoeft te zijn, want de stick steekt niet verder uit dan bijvoorbeeld het stroomsnoer waardoor er niet veel mee kan gebeuren.

Ik heb deze gevonden:
pricewatch: Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs
Is toevallig ook een USB 3 drive, maar in de review lijken de schrijfsnelheden prima in orde. Er staat helaas niet bij of het random of sequential writes zijn..

Mijn 'oude' USb stick waar ik het net over had heb ik getest, random unchached writes voor 4K blocks zijn 0.02MB/s, daarbij is het een 1GB stick en voor FreeNAS dus niet afdoende. Is die Adata stick iets?

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

thx voor de input, na wat verder zoeken kom ik ook een adapter tegen:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31JXa8wV4YL._SL500_AA300_.jpg

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Roeligan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:29:

[afbeelding]
Care to share waarvandaan? O-)

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Sorry, yup amazon. Zie op ebay ook leuke voorbij komen 2x USB 3:

http://www.ebay.nl/itm/US...em48435f6b89#ht_500wt_922

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingusb.com/images/list/20_pin_usb_3.0_connector_news.jpg

RatPack #814

Verwijderd

Pixeltje schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:43:
[...]
Ik heb deze gevonden:
pricewatch: Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs
Is toevallig ook een USB 3 drive, maar in de review lijken de schrijfsnelheden prima in orde. Er staat helaas niet bij of het random of sequential writes zijn..

Mijn 'oude' USb stick waar ik het net over had heb ik getest, random unchached writes voor 4K blocks zijn 0.02MB/s, daarbij is het een 1GB stick en voor FreeNAS dus niet afdoende. Is die Adata stick iets?
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/usb3hejru.png
Niet erg goede random write dus. Bij 50MB test size is dat wel beter, maar 1000MB kun je beter als uitgangspunt nemen. 1 run is voldoende.

USB2 of USB3 maakt niets uit voor de random write. Zie ook:
http://www.overclockingst...-in-cartago-s-review.html

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-10 12:23

mr_fragle

Don't forget the guide

Inmiddels heb ik op 1 onderdeel na, alles in huis.

Sharkoon Seraphim kast, met 2 x CM 4in3 module (althans, zodra de tweede ontvangen wordt)
Asus P7H55-M Pro Core moederbord
Inter core i3 CPU
4gb ram

Omdat dit mobo maar 4 sata aansluitingen heeft en zal er een sata/sas controller moeten komen. Ik heb hier in het topic al eerder om advies gevraagd. Ik ga nu de definitieve keuze maken. De eisen zijn:
  • 8 x sata devices
  • RAID niet nodig
  • Discs moeten in windows 2008 r2 los benaderbaar zijn, als ik data kopier moet 1 bestand dus ook op 1 fysieke disc komen
  • Niet te duur
  • Niet ingewikkeld werkend te krijgen. Hoe dichter bij plug & play, hoe beter
  • Indien moederboard of satacontroller dood gaat wil ik deze kunnen vervangen en eenvoudig weer mijn sata discs kunnen benaderen / sata disc in andere pc hangen
  • Schijven van 3tb ondersteunen
Ik heb nu de volgende opties:
  • LSI SAS3081E-R
  • Intel RAID Controller SASUC8I
  • IBM SAS controller MR10i
  • LSI MegaRAID SAS9240-8i
en
  • SuperMicro AOC-SAT-MV8 SATA RAID PCI-X 133
Deze laatste is pci-x en zal dus trager zijn, maar ik vraag me af of ik die snelheid ga missen. Daarnaast is dat kaartje een stuk goekoper (50%) en heb ik het idee dat eea redelijk n00bproof is :)

Thnx alvast, CiPHER sowieso ook voor de eerdere hulp :)

And now the most interresting part of deze grot

Verwijderd

Niet die AOC-SAT-MV8 controller nemen; ouderwetse controller en slechte chipset; niet doen!

IBM M1015 staat niet in je lijstje, waarom niet? De 3Gbps LSI controllers zoals de Intel SASUC8i doen het uitstekend, maar hebben wel beperkingen. Zo kunnen veel van deze adapters geen disks hoger dan 2TB gebruiken, of althans ze zien maar 2TiB van de 3TB bijvoorbeeld. Voor sommige adapters zou nieuwere firmware beschikbaar zijn. Maar als je 3TB+ disks wilt gebruiken is een 6Gbps LSI controller misschien logischer. De IBM M1015 is zo'n controller, die je kunt flashen naar it-mode.

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:11:
Niet die AOC-SAT-MV8 controller nemen; ouderwetse controller en slechte chipset; niet doen!

IBM M1015 staat niet in je lijstje, waarom niet? De 3Gbps LSI controllers zoals de Intel SASUC8i doen het uitstekend, maar hebben wel beperkingen. Zo kunnen veel van deze adapters geen disks hoger dan 2TB gebruiken, of althans ze zien maar 2TiB van de 3TB bijvoorbeeld. Voor sommige adapters zou nieuwere firmware beschikbaar zijn. Maar als je 3TB+ disks wilt gebruiken is een 6Gbps LSI controller misschien logischer. De IBM M1015 is zo'n controller, die je kunt flashen naar it-mode.
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. 3tb ondersteuning is wel minimale eis. Ik zal nog eens zoeken naar dat flashen naa it-mode. Klinkt hopelijk ingewikkelder dan het is :)

Verwijderd

Valt best mee zijn veel mensen je voor gegaan. Er staat ergens een goede guide, heb even geen link. Maar ServeTheHome.com staat er ook info over, kun je vast wel vinden. :)

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:21:
Valt best mee zijn veel mensen je voor gegaan. Er staat ergens een goede guide, heb even geen link. Maar ServeTheHome.com staat er ook info over, kun je vast wel vinden. :)
Merk: LSI
Type: MegaRAID SAS9240-8i (zonder RAID 5/50)
OEM : IBM serveRAID M1015 (SAS9220-8i)

Is dus volgens mij dezelfde als in mijn lijstje :)

Dan hebben we een winnaar denk ik :)

Guide voor flashen naar IT

edit:
linkje toegevoegd

[ Voor 13% gewijzigd door mr_fragle op 02-03-2012 22:29 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Verwijderd

Lijkt twee keer zo duur als de IBM M1015:
pricewatch unsorted: LSI - MegaRAID SAS 9240-8i - Speichercontroller (RAID) - 8 Sender/Kanal

versus IBM M1015:
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Zie wel dat de goedkope shops hem niet in voorraad hebben. Misschien kun je een mailtje sturen en vragen of hij leverbaar is en in welke termijn. Soms valt het best mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2012 22:48 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-10 22:23

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:46:
Lijkt twee keer zo duur als de IBM M1015:
pricewatch unsorted: LSI - MegaRAID SAS 9240-8i - Speichercontroller (RAID) - 8 Sender/Kanal

versus IBM M1015:
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Zie wel dat de goedkope shops hem niet in voorraad hebben. Misschien kun je een mailtje sturen en vragen of hij leverbaar is en in welke termijn. Soms valt het best mee.
En je kunt natuurlijk ook een gokje op ebay e.d. wagen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Pantagruel schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 23:46:
[...]

En je kunt natuurlijk ook een gokje op ebay e.d. wagen.

Op MP voor 125,00 te vinden. Zonder kabels. Helaas weinig goedkope sascontrollers met 8 x sata 3tb

• Pantagruel

Pantagruel

mr_fragle schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:41:
[...]

Op MP voor 125,00 te vinden. Zonder kabels. Helaas weinig goedkope sascontrollers met 8 x sata 3tb
Serve Raid M1015 op Ebay , $75 voor de controller, $16 voor verzending en houdt rekening met ca €30 voor inklarings en import kosten, ben je ca € 100 verder.
Kabels kun je binnen nederland bestellen, reken dan ca €20 a 25 voor een SFF 8087 -> 4x SATAkabel (50 tot70 cm), maar ook deze zijn goedkoper op Ebay te vinden.De goedkopere komen vaak uit Honkong/China dus dan duurt t wel ca. 30 dagen voor ze bij je thuis zijn.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Heeft iemand al eens gemeten wat zo'n IBM M1015 aan verbruik toevoegt aan het systeem?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Roeligan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:29:

[afbeelding]
Ga je bovenstaand ding bestellen bij Amazon? Ik heb geprobeerd er wat te bestellen maar Amazon accepteert geen paypal 8)7 . Heb geen CC dus bestellen is voorlopig effe nogo. Zou je voor mij ook zo'n verloopje willen bestellen? Ik kan het geld van tevoren naar je rekening boeken als je dat fijn vind :)

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:16:
Heeft iemand al eens gemeten wat zo'n IBM M1015 aan verbruik toevoegt aan het systeem?
Gemeten met een prut metertje van de Gamma, 8 Watt voor een kale M1015. Dit komt aardig in de buurt van wat LSI roept over de, min of meer vergelijkbare, LSISAS9211-8i,die vlgs de spec's:"PCI Power (Nominal): 7 W typical (Airflow min 200 LFM)" zou doen.

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Pixeltje schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 15:31:
[...]

Ga je bovenstaand ding bestellen bij Amazon? Ik heb geprobeerd er wat te bestellen maar Amazon accepteert geen paypal 8)7 . Heb geen CC dus bestellen is voorlopig effe nogo. Zou je voor mij ook zo'n verloopje willen bestellen? Ik kan het geld van tevoren naar je rekening boeken als je dat fijn vind :)
Ik zal kijken als ik bestel. Net bij amazon was ik 37 euro kwijt voor 2 stuks, verzending is een beetje over the top... Kijk wel even op ebay nog.

[edit]
Net via Ebay besteld. €8,40 excl. postzegel, dus zeg maar €9,=.

Ik DM volgende week wel als ze binnenkomen (mocht je er uiteraard mee eens zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door Roeligan op 03-03-2012 20:02 ]

RatPack #814

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Roeligan schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:48:
[...]

Ik zal kijken als ik bestel. Net bij amazon was ik 37 euro kwijt voor 2 stuks, verzending is een beetje over the top... Kijk wel even op ebay nog.

[edit]
Net via Ebay besteld. €8,40 excl. postzegel, dus zeg maar €9,=.

Ik DM volgende week wel als ze binnenkomen (mocht je er uiteraard mee eens zijn)
Ja is prima! Ik wacht je DM af:)

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
dylan0806 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:56:
Ik zit nu te twijfelen tussen deze 2 setups
Bij alle bij komt er een Norco 4224 bij.
Ik begin eerst met 4 3tb schijven in raidz1 of 2 en later koop ik er dan een LSI SAS 9201-16i bij als de hdd prijzen wat gedaald zijn samen met wat hdd's.

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5506€ 197,45€ 394,90
4Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 180,-€ 720,-
3Scythe Slip Stream SY1225SL12H, 120mm€ 6,40€ 19,20
1Corsair AX1200€ 239,90€ 239,90
6Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 60,95€ 365,70
1Supermicro X8DT3-LN4F€ 474,07€ 474,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.213,77

Bij degene hieronder klopt het geheugen niet dat moet nog ECC UDIMM DDR3 1333 mhz worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5506€ 197,45€ 197,45
1Corsair Professional Gold AX750€ 142,60€ 142,60
3Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 60,95€ 182,85
1Supermicro X8ST3-F€ 259,-€ 259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.521,10

ik weet nog niet of ik het op vSphere 5 ga draaien of op een linux os. Het geen dat hij vooral moet gaan doen is:
VM server 1 windows server 2008 r2 64 bit/linux
  • sickbeard downloaden/repareren/uitpakken/deleten
  • VPN
  • plex media server
  • ftp/ftps
VM server 2 Windows server 2008 r2 64 bit/linux
  • netwerk camera's
  • ftp/ftps
VM server 3 (windows of linux server)
  • verschillende game servers
  • verschillende sites
  • ftp/ftps
VM server 4 (moet nog kijken freenas of linux met zfs software)
  • backup locatie
  • ftp/ftps
Iemand enige comments?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je toch van plan bent veel geld uit te geven zou ik een weekje wachten. De nieuwe Xeon's op basis van socket2011 komen volgende week. Meer geheugen, meer bandbreedte en ondersteuning voor RDIMM op single socket systemen. Dat laatste scheelt flink wat geld.

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:41
-

[ Voor 101% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:41 ]

• FireDrunk
Zo'n M1015 is ook echt niet veel sneller dan je onboard AHCI controller hoor, het enige verschil is vooral de SAS logica.

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m567/vahya/Adata%20Superior/ATTO.png
Dit zijn de resultaten uit een review van de pricewatch: Adata Superior S102 16GB Grijs .

Ik weet het, weer een USB 3-stick, maar in de PW zijn de meeste sticks met goede beoordeling (en uitgebreide reviews) USB 3 sticks, waarbij ik gefilterd heb op:
- 4-16GB
- Goede beoordeling
- Merken: Adata, Apacer, Corsair, Sandisk, (en nog een, vergeten).

De 4K resultaten lijken met ruim 3MB/s prima in orde?

• FireDrunk
Op zich acceptabel inderdaad. Wat was het doel van de stick ook alweer in verhouding tot DIY NAS? :)

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

FireDrunk schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:24:
Op zich acceptabel inderdaad. Wat was het doel van de stick ook alweer in verhouding tot DIY NAS? :)
Daar komt freeNAS op te staan..

• FireDrunk
Ahzo,wil je er ook dingen op downloaden dat je op zoek bent naar die snelheid?

Even niets...

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

FireDrunk schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:44:
Ahzo,wil je er ook dingen op downloaden dat je op zoek bent naar die snelheid?
Nee, in principe komt alleen FreeNAS erop, opslag wordt verzorgd door 4 Seagate Barracuda 2TB schijven. CiPHER zei dat 4K writes het liefst zo hoog mogelijk zijn om vertraging te voorkomen. In principe wordt er niet veel geschreven naar de stick, maar áls er geschreven wordt zijn het voornamelijk random writes.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:18:

[ Voor 44% gewijzigd door Pixeltje op 04-03-2012 13:48 ]

Verwijderd

Pixeltje schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:07:
De 4K resultaten lijken met ruim 3MB/s prima in orde?
Nee dit is allemaal sequential I/O; wel met een verschillende blokgrootte. Je dient CrystalDiskMark of AS SSD te gebruiken voor random I/O. Het verschil is dat sequential I/O achter elkaar plaatsvindt; hier zijn USB sticks voor gemaakt. Random writes zijn het moeilijkst voor USB sticks. Als je in CrystalDiskMark een benchmark doet met 50MB zul je nog redelijke random writes zien. Maar test je met 500MB size, dus random writes binnen een groter bereik, dan zul je vrij lage performance zien.

Nu hoeft je stick geen snelheidsduivel te zijn; maar daar kan het dus op aankomen; de 4K random snelheid. Sequential zit toch wel boven de megabyte per seconde. Maar bijvoorbeeld ZFSguru op stick installeren kan 15 minuten duren voor een slechte stick. Het gaat dan om 200MB wat gekopiëerd wordt, maar niet sequential maar mixed sequential+random.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, die testresultaten worden meestal niet opgenomen in reviews etc, dus is lastig bepalen welke stick nou goed is. Kwestie van kopen en uitproberen?

Heb wel wat tests gevonden op het web, maar vooral van kleine externe schijven of peperdure sticks. Kan FreeNAS ook wel op een HDD installeren (heb er nog genoeg liggen) maar das een beetje zonde van de ruimte +verbruik.

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Anders zet je toch 2 USB Sticks in RAID1 als dat kan?

Dingen kosten geen drol, als het kapot gaat heb je nog alle settings.

• FireDrunk
Je kan zelfs 1 keer per week een backup van je USB stick naar je array maken. Dan boot je een livecd, en restore je de backup naar je nieuwe USB stick.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)

Even niets...

• dylan0806
jadjong schreef op zondag 04 maart 2012 @ 03:31:
[...]

Als je toch van plan bent veel geld uit te geven zou ik een weekje wachten. De nieuwe Xeon's op basis van socket2011 komen volgende week. Meer geheugen, meer bandbreedte en ondersteuning voor RDIMM op single socket systemen. Dat laatste scheelt flink wat geld.
Tnx voor je comment op de SuperMicro site heb ik nog geen mobo's gezien met socket 2011, nog een nadeel dat de nieuwe e5 xeon CPU €500 gaat kosten mijn max budget is 3000 waarbij ik ongeveer 700 nodig heb voor een case die niet in de PW staat. En als je quad chennel ddr3 gaat gebruiken het vrij duur word.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennisik schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:13:
Anders zet je toch 2 USB Sticks in RAID1 als dat kan?

Dingen kosten geen drol, als het kapot gaat heb je nog alle settings.
Wist niet/weet niet dat dat ook kan. Zou dan in BIOS moeten gebeuren, want op het moment dat ik in FreeNAS zit kan dat niet volgens mij. (kan in mijn testsetup niet zoiets vinden in ieder geval)
FireDrunk schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:16:
Je kan zelfs 1 keer per week een backup van je USB stick naar je array maken. Dan boot je een livecd, en restore je de backup naar je nieuwe USB stick.

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)
Hmmja, in principe is dat niet nodig denk ik (weet niet of ik hier een denkfout maak) maar verwacht niet dat ik elke week de settings etc aan moet passen? Eerste maand zal effe wat klooien en proberen zijn, maar op een bepaald moment moet het wel een stabiel ding zijn en zullen de meeste settings wel gedaan zijn. Dan een backup maken van de settings (kun je gewoon saven vanuit de GUI) naar een extern apparaat en klaar.. toch?

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Pixeltje schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:27:
[...]

Wist niet/weet niet dat dat ook kan. Zou dan in BIOS moeten gebeuren, want op het moment dat ik in FreeNAS zit kan dat niet volgens mij. (kan in mijn testsetup niet zoiets vinden in ieder geval)
Ik riep maar wat, maar lijkt me stug dat het niet kan.

Kan je op FreeNAS niet mdadm draaien of andere soft raid?

• FireDrunk
dylan0806 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:24:
[...]

Tnx voor je comment op de SuperMicro site heb ik nog geen mobo's gezien met socket 2011, nog een nadeel dat de nieuwe e5 xeon CPU €500 gaat kosten mijn max budget is 3000 waarbij ik ongeveer 700 nodig heb voor een case die niet in de PW staat. En als je quad chennel ddr3 gaat gebruiken het vrij duur word.
Waarom zou Quad Channel duur moeten zijn? Quad channel vraagt hoogstens een veelvoud van 4 aan DIMM's.
Maar of je nou 4, 8 of 12 DIMM's pakt, de DIMM's zelf blijven hetzelfde hoor :)

Even niets...

• dylan0806
4x een prijs van ddr3 is toch meer dan 3x de prijs. Dus we bedoelen het zelfde

[ Voor 21% gewijzigd door dylan0806 op 04-03-2012 14:58 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dylan0806 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:57:
4x een prijs van ddr3 is toch meer dan 3x de prijs. Dus we bedoelen het zelfde
Que? Je haalt gewoon de juiste modules in de juiste hoeveelheid voor de laagste prijs en niet kijken naar marketing onzin zoals dual/tripple/quad channel kits.

https://discord.com/invite/tweakers

• jadjong
  • Niet online
dylan0806 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:24:
[...]

8GB ECC UDIMM kost 120
8GB ECC RDIMM kost 55

Nieuwe bordjes:
ftp://ftp.microway.com/fo...MB%20Roadmap%20WW04-1.pdf

• FireDrunk
redfoxert schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:22:
[...]

Que? Je haalt gewoon de juiste modules in de juiste hoeveelheid voor de laagste prijs en niet kijken naar marketing onzin zoals dual/tripple/quad channel kits.
Exact, je verwoord het mooier dan ik. Quad Channel betekend niets anders dan dat je CPU naar 4 modules tegelijk 'schrijft'. En daarvoor kan je dus prima 2 dual channel kitjes gebruiken, want die zijn hetzelfde.

Even niets...

• dylan0806
Ja ik vond de Supermicro X8DT3-LN4F een mooi bordje omdat rdimm in kon en er een LSI SAS1068E standaard op zit die met een jumper in IT modus gezet kan worden en ik denk dat max 92GB aan ram geheugen voldoende is voor nu en in de toekomst. Een groot nadeel van die nieuwe Xeon e5 is zoals ik al eerder noemde dat ze € 500 zijn daar haal je 2 1/2 e5506 voor.
Ik zit nog vooral hier naar te kijken:
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5506€ 197,45€ 394,90
1Corsair AX1200€ 239,90€ 239,90
6Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 60,95€ 365,70
1Supermicro X8DT3-LN4F€ 474,07€ 474,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.213,77

[ Voor 76% gewijzigd door dylan0806 op 04-03-2012 15:54 ]

• jadjong
  • Niet online
Let even op met die SAS1068 m.b.t. 3TB support.
http://kb.lsi.com/KnowledgebaseArticle16399.aspx

• FireDrunk
Goed gezegd jadjong!, die kaart ondersteund geen 3TB :)
Kun je beter een bord nemen waar die controller er niet bij zit, en los een M1015 of een andere LSI2008 based controller kopen.

[ Voor 53% gewijzigd door FireDrunk op 04-03-2012 16:26 ]

Even niets...

• dylan0806
Shit sommige bronnen zeggen van wel en sommige van niet

• FireDrunk
Het licht vooral aan de firmware en de revisie van de kaart. De allernieuwste revisies met de nieuwste firmware zou het theoretisch mee moeten kunnen. Maar of je dat risico wil lopen.

Even niets...

• dylan0806
Oke anders zou ik een extra kaartje moeten kopen à € 250-400
http://www.hitachigst.com...000_CompatGuide_final.pdf
denk dat het dan toch een LSI sas 9201-16i wordt uit deze review blijkt dat hij 3tb schijven aankan.

[ Voor 99% gewijzigd door dylan0806 op 04-03-2012 17:11 ]

• jadjong
  • Niet online
De X8DT6 reeks heeft SAS2 op basis van een LSI2008, daar heb je wel officeel 2TB< support voor.

• dylan0806
oke dat is idd een goeie neem die denk dan scheelt weer wat :)

• FireDrunk
< ?

LSI2008 doet toch > :+

Even niets...

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-11 11:38

K4F

De Xeon e5's zijn geen €500 per stuk, vrijwel gelijk geprijsd aan de desktop s2011 cpu's. De 3820 prijsklasse is heel redelijk voor een snellere quad i7 met quad channel memory vind ik. Of er support is voor rdimm's weet ik niet en dat is waarom ik even wacht op de nieuwe borden van Supermicro, welke toch een dezer dagen uit zouden moeten komen. Edit: Ah wel dus. _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door K4F op 04-03-2012 18:53 ]

• dylan0806
K4F schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:44:
De Xeon e5's zijn geen €500 per stuk, vrijwel gelijk geprijsd aan de desktop s2011 cpu's. De 3820 prijsklasse is heel redelijk voor een snellere quad i7 met quad channel memory vind ik. Of er support is voor rdimm's weet ik niet en dat is waarom ik even wacht op de nieuwe borden van Supermicro, welke toch een dezer dagen uit zouden moeten komen. Edit: Ah wel dus. _/-\o_
oke ik heb net ook op Wikipedia gevonden basis cpu is $294,-
denk toch maar even wachten.

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-10 09:56
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Welke 3tb HDD's kan ik het beste kopen voor mijn server In totaal wil ik een ZFS pool van 5x 3 tb aanmaken. De pool wordt met name gebruikt voor data opslag (films, muziek etc) en draait op ZFS guru

5400 RPM (wat langzamer maar wel 'groen')

Hitachi Deskstar 5K3000

Seagate Barracuda ST3000DM001

Western Digital Caviar Green WD30EZRX

of 7200 RPM (sneller maar minder zuinig)

Seagate Barracuda XT

Hitachi Deskstar 7K3000

Of een andere HDD?

De server (een intel moederbord ipv msi ivm intel gigabyte)
#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q25B€ 110,50€ 110,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 117,-€ 117,-
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 180,-€ 180,-
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 68,40€ 68,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 129,90€ 129,90
1GeIL Black Dragon GB316GB1333C9DC€ 89,90€ 89,90
1Intel Desktop Board DQ67EPB3€ 111,34€ 111,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 839,79

[ Voor 65% gewijzigd door grotius op 04-03-2012 22:27 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Streep de WD's en de 7200rpm schijven maar door. De WD's zijn niet geschikt voor RAID (achtige) toepassingen. 7200rpm schijven bieden geen meerwaarde in je NAS.

Waarom pak je eigenlijk een 2500 en een SSD? Voor pure opslag is dit vrij overkill. Met een G620T én 3x de Samsung HD204UI trekt ik al een gigabit lijn vol. Met 5 schijven gaat dit nog makkelijker lukken. Ook bied een SSD niet echt meerwaarde voor het opslaan van grote bestanden zoals films/audio.

Daarnaast zijn biedt pricewatch: Asus P8H67-I 6x sata waardoor je de IBM controller niet meer nodig hebt.

Besparen op bovenstaande componenten en dan een picopsu 150W nemen scheelt een hoop in je verbruikt. Mede omdat je een 'groene' overweging hebt bij je schijven.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 04-03-2012 22:36 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Hm ik ben nog op zoek naar een efficiente adapter voor m'n picopsu. Da's best lastig uitzoeken, reviews voor adapters zijn niet heel veelvoorkomend maar het kan veel schelen in het gebruik van m'n server.

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:40:
Hm ik ben nog op zoek naar een efficiente adapter voor m'n picopsu. Da's best lastig uitzoeken, reviews voor adapters zijn niet heel veelvoorkomend maar het kan veel schelen in het gebruik van m'n server.
Je kan eens kijken op http://www.short-circuit.com/categories/powercombos.html. Zij hebben best een aardig aanbod adapters.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Welke programma's/protocollen gebruiken jullie om files te sharen dmv een Ubuntu server.

Ik heb nu standaard Samba erop, maar de problemen en performance zijn bagger.
Dat is zozeer op te lossen, maar het feit dat het zich blijft herhalen nadat ik het goed heb ingesteld klopt gewoon niet. Zie: Dennisik in "Samba files verwijderd, waar te vinden?"

Nu kan ik een clean install doen en opnieuw beginnen, maar hoe groot is de kans dat mijn probleem dan opgelost is?

Heb nu draaien
MiniDLNA
Transmission
Sickbeard + SABnzbd
SSH

Kost even wat tijd, maar dat herinstalleren van de programma's hierboven is niet erg speciaal.

• grotius
CurlyMo schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:33:
[...]

Streep de WD's en de 7200rpm schijven maar door. De WD's zijn niet geschikt voor RAID (achtige) toepassingen. 7200rpm schijven bieden geen meerwaarde in je NAS.

Waarom pak je eigenlijk een 2500 en een SSD? Voor pure opslag is dit vrij overkill. Met een G620T én 3x de Samsung HD204UI trekt ik al een gigabit lijn vol. Met 5 schijven gaat dit nog makkelijker lukken. Ook bied een SSD niet echt meerwaarde voor het opslaan van grote bestanden zoals films/audio.

Daarnaast zijn biedt pricewatch: Asus P8H67-I 6x sata waardoor je de IBM controller niet meer nodig hebt.

Besparen op bovenstaande componenten en dan een picopsu 150W nemen scheelt een hoop in je verbruikt. Mede omdat je een 'groene' overweging hebt bij je schijven.
Dank, mijn keuze wordt al ingeperkt. De 7200 vallen af (hoewel ik een aantal van deze schijven, hitachi goedkoper dan de 5200 kan krijgen). De keus komt dus neer op

Hitachi Deskstar 5K3000 of de Seagate Barracuda.

vraag 1: Gezien het prijsverschil (tussen de 20 en 40 euro per stuk) neig ik naar de Seagate. Kent iemand een goede benchmark tussen beide schijven?

vraag 2: Dan nog een andere vraag: in hoeverre kun je verschillende merken samenvoegen in een ZFS pool en zijn er gevolgen voor preformance (zeg 3x Hitachi Deskstar 3x Seagate Barracuda)?

De pricewatch: Asus P8H67-I lijkt een goed alternatief. Alleen heb ik de IBM al gekocht >:) (ebay). Naast opslag gebruik ik de server ook voor 3 VM's, downloaden (sickbeard e.a.) en een muziekserver (logitech squeezebox) vandaar mijn keuze voor een 2500 (vt-d support) en een SSD (de VM's)

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 26-03-2013 21:09 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

grotius schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:14:
[...]

vraag 1: Gezien het prijsverschil (tussen de 20 en 40 euro per stuk) neig ik naar de Seagate. Kent iemand een goede benchmark tussen beide schijven?
Ik heb deze pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB barracuda's, inderdaad vrij zuinig maar prima schijven. Moet eerlijk bekennen dat er één van de vier RMA is gegaan een maand geleden, maar daar heb ik ook een volledig nieuw exemplaar voor teruggekregen, zonder morren. Reallocated sector count bleef groeien na een stroomuitval (:(). Heb er geen benchmarks van maar in een software-raid-5 opstelling in mijn oude Netgear NV+ trok ik 300mbps wifiN vol, gigabit niet maar daar was de SPARC processor van de NAS duidelijk de beperkende factor (NTOP--> gemiddelde load van 2.5 bij schrijven data via gigabit netwerk)

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:51

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dennisik schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:02:
Welke programma's/protocollen gebruiken jullie om files te sharen dmv een Ubuntu server.

Ik heb nu standaard Samba erop, maar de problemen en performance zijn bagger.
Dat is zozeer op te lossen, maar het feit dat het zich blijft herhalen nadat ik het goed heb ingesteld klopt gewoon niet. Zie: Dennisik in "Samba files verwijderd, waar te vinden?"

Nu kan ik een clean install doen en opnieuw beginnen, maar hoe groot is de kans dat mijn probleem dan opgelost is?

Heb nu draaien
MiniDLNA
Transmission
Sickbeard + SABnzbd
SSH

Kost even wat tijd, maar dat herinstalleren van de programma's hierboven is niet erg speciaal.
Hier een gelijkaardige setup thuis, zonder de minidlna.

Om de bestanden te delen met mijn computer en de media speler gebruik ik NFS. Onder linux is dit uitermate simpel en het werkt gewoon goed :). Er is ook een simpele smb share aanwezig voor enkele windows computers in huis, zodat ze via verkenner de share kunnen vinden, deze smb.conf is een tiental regels. Zover ik heb getest is samba geen beperkende factor in mijn setup.

Gezien je eerdere problemen met smb kan je altijd NFS proberen.

Strava

• grotius
Pixeltje schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:05:
[...]

Ik heb deze pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB barracuda's, inderdaad vrij zuinig maar prima schijven. Moet eerlijk bekennen dat er één van de vier RMA is gegaan een maand geleden, maar daar heb ik ook een volledig nieuw exemplaar voor teruggekregen, zonder morren. Reallocated sector count bleef groeien na een stroomuitval (:(). Heb er geen benchmarks van maar in een software-raid-5 opstelling in mijn oude Netgear NV+ trok ik 300mbps wifiN vol, gigabit niet maar daar was de SPARC processor van de NAS duidelijk de beperkende factor (NTOP--> gemiddelde load van 2.5 bij schrijven data via gigabit netwerk)
Ik kan twee hitachi's tweedehands overnemen dan hoef ik er nog maar drie bij te kopen.
Bij 5 HDD is het verschil tussen seagate en hitachi in mijn geval slechts €15 (dus 15 extra voor 5x hitachi ipv seagate). Als ik het zo beluister kan ik beter voor de hitachi gaan?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

grotius schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:10:
[...]

Ik kan twee hitachi's tweedehands overnemen dan hoef ik er nog maar drie bij te kopen.
Bij 5 HDD is het verschil tussen seagate en hitachi in mijn geval slechts €15 (dus 15 extra voor 5x hitachi ipv seagate). Als ik het zo beluister kan ik beter voor de hitachi gaan?
Weet niet, wat ik wilde zeggen is dat de seagate schijven bij mij prima presteren, ondanks het feit dat ze in een langzame NAS zaten. Ik weet niet hoe het zit met verschillende schijven in één array, maar ik kan me niet voorstellen dat het problemen oplevert. In principe zouden beide schijven op dezelfde manier met requests etc om moeten gaan, dus ik zie niet in waarom er een probleem zou ontstaan.

Als je op internet iets kunt vinden over de betrouwbaarheid van de schijven kan dat natuurlijk de doorslag geven.

Verwijderd

Ik gebruik WD20EARS/X met als grootste voordeel het lage idle verbruik. Per disk zit je zo rond de 3w idle en dat scheelt toch wel behoorlijk met bijv de Hitachi's die ik eerder had (5-6w).

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik heb zelf een stapeltje Hitachi's 5K3000 2TB, van toen ze nog 60 euro/stuk waren, en ben er erg tevreden mee. Mijn vorige WD10EADS'en (3 platters) vielen bij bosjes uit, en de Hitachi's houden zich sterk (maar dat kan ook puur toeval zijn).

Ze vibreren ook veel minder dan de WD's.

Ook zijn ze geloof ik iets sneller (5900 RPM), maar daar staat wel weer het iets hogere verbruik en mindere cache tegenover.

edit: toen ook nog voor 5K3000 gekozen vanwege de 512B sectors, i.p.v. de 4KB van WD's.

[ Voor 9% gewijzigd door Erik Jan op 05-03-2012 10:43 ]

This can no longer be ignored.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Erik Jan schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:40:
Ik heb zelf een stapeltje Hitachi's 5K3000 2TB, van toen ze nog 60 euro/stuk waren, en ben er erg tevreden mee. Mijn vorige WD10EADS'en (3 platters) vielen bij bosjes uit, en de Hitachi's houden zich sterk (maar dat kan ook puur toeval zijn).

Ze vibreren ook veel minder dan de WD's.

Ook zijn ze geloof ik iets sneller (5900 RPM), maar daar staat wel weer het iets hogere verbruik en mindere cache tegenover.
de seagates draaien ook op 5900RPM. Met vier schijven in de netgear NV+ NAS, zonder spindown, zat ik idle op 30-35W. Load heb ik niet getest, maar bij bovenstaande moet ik opmerken dat de netgear zelf niet bijzonder zuinig is. de voeding daarin is ook geen 80+ oid.

De schijven zelf doen 4.8W idle en 6.9W onder load, (4*4.8=19.2W idle) dus ruim 15W voor de NAS zelf. met spindown kun je nog zuiniger, dan gaan de schijven in principe uit en heb je dus alleen het verbruik van de andere componenten in je NAS.

Met de set die ik in elkaar gezet heb (en die verdomme nog steeds niet verzonden is! :() hoop ik idle (met spindown) uit te komen rond 10W ofzo, wat op zich niet gek is voor een G630T (idle) en low voltage geheugen. Eens zien of ik dat ook echt ga redden, maar het zou leuk zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 05-03-2012 10:45 ]

Verwijderd

Mijn drie hitachi's vielen dus allemaal uit. Altijd handig als je in een serie koopt, binnen een paar uur was het met alle drie afgelopen :P

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:45
Zijn er hier trouwens mensen die hun NAS in een 2U rackmount hebben? Ben zelf benieuwd of de stock intel cooler past in pakweg een norco 230.

• grotius
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:52:
Mijn drie hitachi's vielen dus allemaal uit. Altijd handig als je in een serie koopt, binnen een paar uur was het met alle drie afgelopen :P
Super, bedankt voor jullie reacties. Ik ben eruit. Ik kies voor 2x Hitachi (tweedehans) en 5x Seagate (zelfde serie). Door wat regelingen betaal ik ongeveer 115 per 3tb HDD >:).

[ Voor 10% gewijzigd door grotius op 05-03-2012 11:22 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:49
Jormungandr schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:11:
Zijn er hier trouwens mensen die hun NAS in een 2U rackmount hebben? Ben zelf benieuwd of de stock intel cooler past in pakweg een norco 230.
Stock cooler past makkelijk. Een intel stock cooler is net zo hoog als een RAM module.

• FireDrunk
Jormungandr schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:11:
Intel heeft 2 boxed koelers, een lage en een wat hogere. De lage past zeker weten in een 2U kast. De hogere waarschijnlijk ook wel, maar zeker weten doe ik het niet.

Even niets...

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
die past wel in een 2u

• Jormungandr
Fantastisch nieuws. Tijd dus om mijn rackmount ideetjes in gang te zetten ;-)

• FireDrunk
Wat ben je van plan? :+

Even niets...

• Jormungandr
Ik heb sinds kort een 12U rackje kunnen scoren en daar moet op termijn alle IT spul inkomen. Nas, esx server(s), ups, switch. Allemaal lekker strak afkableren en je hebt als het ware een drive-in netwerk ^^.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
DeadLock schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:08:
[...]

Hier een gelijkaardige setup thuis, zonder de minidlna.

Om de bestanden te delen met mijn computer en de media speler gebruik ik NFS. Onder linux is dit uitermate simpel en het werkt gewoon goed :). Er is ook een simpele smb share aanwezig voor enkele windows computers in huis, zodat ze via verkenner de share kunnen vinden, deze smb.conf is een tiental regels. Zover ik heb getest is samba geen beperkende factor in mijn setup.

Gezien je eerdere problemen met smb kan je altijd NFS proberen.
Zoals je zelf zegt klopt het dat windows geen NFS support heeft, dus nog steeds gebonden bent aan SMB?

NFS zag er wel goed uit, snel en redelijk goed te configureren.

Enkele kleine vragen
Kan je bepaalde mappen beveiligen dat hij slechts voor 1 gebruiker is.
Als het goed is werkt dat via ip adressen en niet via users?

Laatste vraag, kan ik het windows compatible maken?
Er moeten een stuk of 4 windows computers op.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:20
Windows heeft geloof ik wel een NFS client, ik kan het mij in ieder geval herinneren dat ik het gezien heb in het Windows onderdelen in/uitschakelen venstertje. Ik ga even zoeken :)

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
marcop23 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:29:
Windows heeft geloof ik wel een NFS client, ik kan het mij in ieder geval herinneren dat ik het gezien heb in het Windows onderdelen in/uitschakelen venstertje. Ik ga even zoeken :)
Had ik al wat gezien in de windows support. Zal die nog eens opzoeken.
Neem aan dat hij wel gewoon als externe map gezien wordt in explorer?

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik zit naar de volgende configuratie te kijken voor een ZFS NAS:

1x Norco RPC-3216A
4x Noctua NF-R8
1x Be-Quiet Dark Power Pro 750W
1x Supermicro X9SCM-F
1x Intel Xeon E3-1230
1x Noctua NH-U9B SE2
2x Kingston KVR1333D3E9SK2/8G
2x IBM M1015
4x SFF-8087 Kabel

• FireDrunk
NFS op Windows 7 werkt prima, maar is net zo traag als (zo niet trager dan) SMB. Als de share er bij boot niet is, bokt je bak ook wel even, en dat is bij SMB minder. Mocht je dus bijvoorbeeld altijd WOL vanaf je workstation gebruiken om je NAS aan te zetten, word je boot tijd langer :+

@Revox,

Disks?

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 05-03-2012 15:56 ]

Even niets...

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:49
@Revox,

Disks?
Ik heb nog 8x WD15EADS en 5x WD10EADS liggen.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
FireDrunk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:55:
NFS op Windows 7 werkt prima, maar is net zo traag als (zo niet trager dan) SMB. Als de share er bij boot niet is, bokt je bak ook wel even, en dat is bij SMB minder. Mocht je dus bijvoorbeeld altijd WOL vanaf je workstation gebruiken om je NAS aan te zetten, word je boot tijd langer :+

@Revox,

Disks?
Hoe bedoel je precies? Ik WOL inderdaad vanaf mijn pc naar de server om te booten.

Ik heb gelezen dat NFS wel sneller is dan samba, ftp of ssh.

Zie:
http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 10:03
Dennisik schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:19:
[...]

Hoe bedoel je precies? Ik WOL inderdaad vanaf mijn pc naar de server om te booten.

Ik heb gelezen dat NFS wel sneller is dan samba, ftp of ssh.

Zie:
http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0
NFS is een prima protocol, wat sneller werkt op non-windows OS. Echter is Windows zelf geoptimaliseerd voor SMB, dus zal dat altijd sneller werken dan NFS op een windows machine. Gebruik je geen windows, dan is NFS voor zover ik weet de beste keus om mee te gaan.

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:33:
Waarom zijn WD's volgens jou niet geschikt voor RAID achtige toepassingen? Want daarmee doel je bewust of onbewust op de TLER functionaliteit, die overigens juist alleen maar in WD producten zit vanwege patenten; de overige fabrikanten moeten het met volatile CCTL/ERC settings doen ipv het persistent TLER, wat na een stroomcycle zijn instelling behoudt, in tegenstelling tot CCTL/ERC.

Je hoort inderdaad zeggen dat normale consumentenschijven niet geschikt zijn voor RAID. Hoe zit dat?
1) het is eerder de RAID controller die niet geschikt is voor normale schijven; niet andersom
2) dit verhaal heeft alles te maken met bad sector recovery; hoe veel tijd mag de schijf hier aan besteden?
3) ouderwets Hardware RAID kan niet tegen de hoge timeouts van normale desktopschijven; en wil dus TLER of equivalent schijven hebben zodat schijven altijd binnen 10 seconde reageren.

Dus voor hardware RAID geldt dit zeker. Maar voor ZFS is het bijna de omgekeerde wereld: daar zijn consumentenschijven ZONDER TLER juist de betere keuze, en als je een dure 'RAID edition' schijf hebt, dien je TLER juist uit te schakelen bij gebruik van ZFS.

Hoe zit dat? ZFS lost automatisch bad sectors op bij een redundante pool; dus doet dit een miljard keer beter dan hardware RAID. Dus TLER heb je sowieso niet nodig. Dan blijft over dat TLER gevaarlijk kan zijn; iets waar maar weinig over gepraat wordt. Stel je hebt een disk failure en draait degraded op een RAID-Z. Je hebt dan geen additionele bescherming meer en kunt geen schijf of sector missen. Zou je dan een bad sector krijgen die je niet direct kan corrigeren, zou TLER het bijna onmogelijk maken voor de schijf om die sector te recoveren; omdat de disk dankzij TLER maar een paar seconde aan error recovery mag spenderen. Dus de laatste defensie-linie heb je zojuist de nek omgedraaid; je wilt juist in zo'n situatie dat de schijf ALLE tijd neemt om je laatste kans op (volledige) datarecovery mogelijk te maken; niet om naar 5-7 seconden op te geven omdat de RAID controller anders over de zeik gaat.

Kortom: voor traditioneel Hardware RAID wil je inderdaad TLER omdat Hardware RAID engines geen antwoord hebben op bad sectors. Bij ZFS ligt dat heel anders en wil je juist géén TLER hebben op je schijven. Als je dat wel hebt kun je dat beter uitschakelen (TLER=120).
Voor zuinigheid zou ik altijd voor MSI gaan. :)
Dat gaat niet lukken met een Core i5 2500 met 95W TDP. Met 4 van de zuinigste schijven (Samsung F4EG) zit je dan aan 100 + 60 = 160W, terwijl de beste PicoPSU-set een piekvermogen kan leveren van 180W ofzo (150W nominaal). Kortom, ik denk niet dat dat gaat lukken zonder de CPU te vervangen voor een zuinigere versie (lager gecapte TDP).
grotius schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:14:
[...]
vraag 2: Dan nog een andere vraag: in hoeverre kun je verschillende merken samenvoegen in een ZFS pool en zijn er gevolgen voor preformance (zeg 3x Hitachi Deskstar 3x Seagate Barracuda)?
Alle schijven in dezelfde vdev dien je exact hetzelfde te houden. Maar je kunt wel één vdev hebben met X schijven en een andere vdev met Y schijven.

Zo is dit een prima setup:
Pool: tank
Config: RAID-Z
vdev1: 5 disks van 2TB (voegt 8TB opslag toe)
vdev2: 3 disks van 3TB (voegt 6TB opslag toe)

Binnen de vdevs zelf zijn alle disks hetzelfde; alleen tussen vdevs verschillen de disks. De disks mogen:
  • andere snelheid hebben
  • andere capaciteit hebben
  • andere controller/interface
  • andere firmware/merk
Het is wel gunstig de performance en capaciteit ongeveer gelijk te houden. Als vdev2 bijvoorbeeld drie keer zo snel is, krijgt het ook drie keer zoveel data te verwerken dan vdev1. Dus als vdev1 tot 100MB/s gaat en vdev2 tot 300MB/s kan, dan zou je tezamen 400MB/s krijgen; simpel gezegd. De performancescaling werkt dus niet zoals bij veel RAID dat de zwaktste schakel telt (100+100 in bovenstaand voorbeeld). Alleen binnen de vdev zelf wil je alle disks hetzelfde hebben, omdat daarbij wel de zwakste schakel telt. Als 4 schijven 8ms latency hebben en de 5e disk in die vdev heeft tijdelijk 16ms latency; dan geldt het alsof alle disks 16ms latency hebben gehad. Latency = vertraging = hoe lager hoe beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2013 01:33 ]

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
@CiPHER een samenvatting van jou TLER verhaal zou goed in de topicstart passen ;)

Ik heb de Synology 1512+ overwogen maar uiteindelijk toch gekozen voor zelfbouw.

Mijn config staat inmiddels ook in bestelling:

Behuizing: Lian Li PC-Q25
Moederbord: Asus P8H67-I
Processor: Intel Celeron G530 2.40 GHz, Boxed
Koeler: Scythe Shuriken Rev.B
Geheugen: GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC, 8GB
USB Stick: ADATA N0005 Pro 16GB
HD’s: 5x Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB
Voeding: Be Quiet! System Power 300W

Heeft iemand glftpd werkend onder FreeNas? FreeNas (ZFS) + glftpd heeft namelijk mijn voorkeur. Anders wordt het toch een Linux variant + Webmin.

[ Voor 12% gewijzigd door et36s op 05-03-2012 22:00 ]

• CurlyMo
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:31:
[...]
Waarom zijn WD's volgens jou niet geschikt voor RAID achtige toepassingen? Want daarmee doel je bewust of onbewust op de TLER functionaliteit, die overigens juist alleen maar in WD producten zit vanwege patenten; de overige fabrikanten moeten het met volatile CCTL/ERC settings doen ipv het persistent TLER, wat na een stroomcycle zijn instelling behoudt, in tegenstelling tot CCTL/ERC.
Inderdaad de TLER settings maar ook de agressieve headparking problemen. De TLER is trouwens al een tijd niet meer aan te passen op de EARS. Dat was vroeger nog wel zo. Out of the box zijn andere schijven dus meer aan te raden aangezien je niet zit te ouwerhoeren met deze vervelende (hard)coded instellingen.

Verwijderd

Niet helemaal juist: EARS heeft nooit TLER gehad. EADS (500GB platter; 512-byte sector) had dat wel, tot een datum ik geloof november 2000 ofzo niet meer. Dus ook de EADS is niet zeker dat hij TLER ondersteunt; hangt af van de productiedatum.

En over headparking; datzelfde probleem heben de Samsung M8 notebookschijven die ik gebruik. Via APM is de headparking uit te schakelen. Wel vervelend dat deze instelling niet behouden blijft na een power cycle; andere schijven doen dat wel. Wellicht dat je met WDIDLE.exe of vergelijkbare utility de headparking onafhankelijk van APM kunt uitschakelen of flink kunt verlengen (30-60 seconden zou mooi zijn).
Pagina: 1 ... 95 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.