Dan bevestigt dan al gelijk mijn vermoeden. Het OS stuurt dan namelijk SCSI-commando's naar de controller. Terwijl de hardeschijf ATA commando's ontvangt. Dat moet dus worden omgezet en dat kan alleen maar door dr RDM-vertaallaag die VMware introduceert, door als eigen controller te spelen en derhalve als doorgeefluik te fungeren. Maar het moet dus wel actief requests vertalen van SCSI naar ATA en dat impliceert ook dat het OS geen directe controle heeft over de disk.FireDrunk schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:11:
De disk zit op de de VMWare controller.
Dus ofwel LSI Logic Parallel, LSI Logic SAS, of VMware Paravirtual.
Afhankelijk van hoe je OS er mee omgaat word het in het geval van FreeBSD denk ik dus da.
Hoe erg dat is valt te bezien; emulatie betekent niet gelijk dat het supertraag is, sommige emulatie gaat enorm snel denk ook aan Wine. Maar de kans bestaat wel dat hierdoor exotische features waaronder dus TRIM onbeschikbaar zijn, en bij SCSI (da-disks) is dat zelfs 100% zeker. SCSI heeft namelijk geen TRIM commando (wat compatible met ATA TRIM is).
Ik weet niet wat die Intel toolkit precies doet. Wat voor commando's het stuurt, etc. Maar je kunt als volgt dingen testen:FireDrunk schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:14:
Ik heb hier een ESXi5 server staan en nog een Intel SSD liggen.
Als ik een Secure Erase kan doen van de SSD via de Intel toolkit (vanuit een VM), geloof je dan dat het 'echt' doorgegeven word?
1) test met HDtune de surface performance, je hoort grote pieken en dallen te zien; op plekken waar data staat is de performance lager dan plekken die nooit zijn beschreven omdat in dat geval de SSD niet van NAND hoeft te lezen. Je ziet als het goed is ook twee 'lagen' van access times. Bijvoorbeeld allemaal puntjes rond 0.2 ms waarbij er geen data staat en puntjes rond 0.6 ms waar wél data staat en de controller dus extra latency heeft.
2) voer nu de secure erase of TRIM uit in je VM via RDM disk
3) doe nu dezelfde test via HDtune; je hoort nu alle dalletjes verdwenen te zien en alle access time rond de onderste laag van 0.2ms; als indicatie dat de SSD inderdaad 100% getrimmed is.
Edit: oké, ben benieuwd!
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 14:06 ]