Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:11:
De disk zit op de de VMWare controller.
Dus ofwel LSI Logic Parallel, LSI Logic SAS, of VMware Paravirtual.
Afhankelijk van hoe je OS er mee omgaat word het in het geval van FreeBSD denk ik dus da.
Dan bevestigt dan al gelijk mijn vermoeden. Het OS stuurt dan namelijk SCSI-commando's naar de controller. Terwijl de hardeschijf ATA commando's ontvangt. Dat moet dus worden omgezet en dat kan alleen maar door dr RDM-vertaallaag die VMware introduceert, door als eigen controller te spelen en derhalve als doorgeefluik te fungeren. Maar het moet dus wel actief requests vertalen van SCSI naar ATA en dat impliceert ook dat het OS geen directe controle heeft over de disk.

Hoe erg dat is valt te bezien; emulatie betekent niet gelijk dat het supertraag is, sommige emulatie gaat enorm snel denk ook aan Wine. Maar de kans bestaat wel dat hierdoor exotische features waaronder dus TRIM onbeschikbaar zijn, en bij SCSI (da-disks) is dat zelfs 100% zeker. SCSI heeft namelijk geen TRIM commando (wat compatible met ATA TRIM is).
FireDrunk schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:14:
Ik heb hier een ESXi5 server staan en nog een Intel SSD liggen.
Als ik een Secure Erase kan doen van de SSD via de Intel toolkit (vanuit een VM), geloof je dan dat het 'echt' doorgegeven word?
Ik weet niet wat die Intel toolkit precies doet. Wat voor commando's het stuurt, etc. Maar je kunt als volgt dingen testen:

1) test met HDtune de surface performance, je hoort grote pieken en dallen te zien; op plekken waar data staat is de performance lager dan plekken die nooit zijn beschreven omdat in dat geval de SSD niet van NAND hoeft te lezen. Je ziet als het goed is ook twee 'lagen' van access times. Bijvoorbeeld allemaal puntjes rond 0.2 ms waarbij er geen data staat en puntjes rond 0.6 ms waar wél data staat en de controller dus extra latency heeft.
2) voer nu de secure erase of TRIM uit in je VM via RDM disk
3) doe nu dezelfde test via HDtune; je hoort nu alle dalletjes verdwenen te zien en alle access time rond de onderste laag van 0.2ms; als indicatie dat de SSD inderdaad 100% getrimmed is.

Edit: oké, ben benieuwd! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 14:06 ]

Morgenavond ben ik weer 'thuis', en zal ik eens kijken of ik tijd heb om dat te testen.

Even niets...

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:41
Ik ben al 3 dagen zowat de gehele dag bezig om van mijn oude pc een nas te maken.

FreeNas kreeg ik na lang kloten geinstalleerd, alleen liet hij zijn IP niet zien. Na een tutorial door te gelezen hebben was er ook een mogelijkheid om handmatig een IP toe te voegen..alleen ging het programma niet door naar stap 2 van dat toewijzen, na verschillende versies geprobeerd te hebben heb ik het erbij neergelegd.

Op naar OpenFiler --> Boot Error..mooi!

Dan op naar FreeBSD..het installeren was gelukt, alleen deze server configureren zodat hij oproepbaar was vanuit een andere pc kreeg ik niet voormekaar, ook waardeloos aangezien ik er niks mee kon.

Windows Home Server 2008 --> File/disc corrupt..oke, kan gebeuren. Maar ik kon niet zo snel 'legaal' een andere bemachtigen.

Windows Home Server 2011 --> 160gb heb ik nodig voor te installeren...Waarom zoveel gb? Ik ga geen schijven aanschaffen voordat ik de NAS kan testen met een paar schijven van 120gb welke ik hier heb liggen. Kans is er dat ik er geld mee weggooi.

Heeft iemand nog enig idee wat ik kan doen?

Alvast hartelijk bedankt!

Het betreft trouwens een oude amd met 2gb ram en 1,8ghz processor (3000+)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvink schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:19:
Windows Home Server 2011 --> 160gb heb ik nodig voor te installeren...Waarom zoveel gb? Ik ga geen schijven aanschaffen voordat ik de NAS kan testen met een paar schijven van 120gb welke ik hier heb liggen. Kans is er dat ik er geld mee weggooi.

zoek een windows cd, Zet er xp op ? :)
nee serieus, bedenk eerst eens wat je er mee wilt en wat je probleem is.
Freenas zal heus wel aan de gang te krijgen zijn, gewoon een kwestie van drivers of kunde waarschijnlijk.
Maar als je alleen wat files wilt delen doet elke windows versie dat al keurig.

Unraid is ook leuk trouwens !

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 25-10-2011 19:24 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• pvink
Wat ik wil is dit:
- Uitbreidbare opslag, starten met 4tb en eventueel opbouwen naar 8tb
- De mogelijkheid om bittorrent en ftp te kunnen draaien.

Ik ben van plan om een gbit netwerk aan te leggen zodat het mogelijk is om meerdere 1080p films tegenlijk te kunnen kijken. Het kan voorkomen dat er 3 films tegenlijk moeten kunnen 'gedownload' worden. Mijn ouders, mijn broer en ik.(onze smaken verschillen flink :P )

Waarom een NAS software zoals FreeNAS? Omdat het een sumier programma is welke alleen voor filesharing gebruikt kan worden. Hierdoor wil ik dus het verbruik van de NAS zo laag mogelijk houden.

FreeNAS heb ik wel vertrouwen in, alleen hij gaat niet verder in de stappen waar je het programma mee kunt configuren. Hij gaat direct terug naar de ongeveer 10 stappen waar je uit kunt kiezen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pvink schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:30:
Waarom een NAS software zoals FreeNAS? Omdat het een sumier programma is welke alleen voor filesharing gebruikt kan worden. Hierdoor wil ik dus het verbruik van de NAS zo laag mogelijk houden.
De software is vrijwel niet verantwoordelijk voor het energie verbruik maar de hardware en de mogelijkheid van die hardware om in een lager stroomverbruik te schakelen bij idle use.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Daar heeft het OS anders een aardige vinger in de pap, vooral afhankelijk van de beschikbare drivers...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:37:
Daar heeft het OS anders een aardige vinger in de pap, vooral afhankelijk van de beschikbare drivers...
Als je OS het kan maar de hardware niet ben je nog nergens. Daarnaast is er vrijwel geen enkel courant OS meer dat GEEN powersaving functies heeft dus wat dat betreft is de enige beperking imo nog altijd de hardware.

https://discord.com/invite/tweakers

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvink schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:30:
Wat ik wil is dit:
- Uitbreidbare opslag, starten met 4tb en eventueel opbouwen naar 8tb
- De mogelijkheid om bittorrent en ftp te kunnen draaien.

Ik ben van plan om een gbit netwerk aan te leggen zodat het mogelijk is om meerdere 1080p films tegenlijk te kunnen kijken. Het kan voorkomen dat er 3 films tegenlijk moeten kunnen 'gedownload' worden. Mijn ouders, mijn broer en ik.(onze smaken verschillen flink :P )
Sja zoals ik net al zei, elke windows/linux/bsd/nas os voldoet aan die eisen.
Dus kies er een uit, probeer het en zoek dan uit waarom het niet werkt :)

Overigens gaat meerdere 1080p films streamen makkelijk over 100mbit, heb je geen gigabit voor nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

redfoxert schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:39:
[...]

Als je OS het kan maar de hardware niet ben je nog nergens. Daarnaast is er vrijwel geen enkel courant OS meer dat GEEN powersaving functies heeft dus wat dat betreft is de enige beperking imo nog altijd de hardware.
Natuurlijk is het zo dat de hardware het leeuwendeel bepaalt. Echter, tussen het meest zuinige OS en de meest onzuinige zat hier nog altijd 10w idle. Vlak het OS dus niet uit. :)

Verwijderd

Ik ben al 3 dagen zowat de gehele dag bezig om van mijn oude pc een nas te maken.
(..)
Je kan ZFSguru nog proberen. Als je gewoon iets werkends wilt hebben om bestanden te delen mag dat toch niet zoveel moeite kosten. Wel dien je te beschikken over een 64-bit processor. Dat kon ik niet uit je bericht opmaken.

Booten met cd, disks formatteren, installeren naar disks en rebooten van je disks. Dan een filesystem maken en sharen met Samba en je hebt het gepiept. Kan binnen een kwartiertje gefixed zijn zo niet minder. Ik ga er wel van uit dat je netwerk over DHCP beschikt en dus automatisch een IP adres toewijst. Statisch IP toewijzen is zo... 1995?

@redfoxert: klopt wel hoor dat OS nog behoorlijk wat uitmaakt, zo verbruikt Ubuntu afhankelijk van de hardware ook meer stroom dan Windows 7, omdat laatstegenoemde betere power saving ondersteunt. Denk aan GPU power saving wat nog niet zo vanzelfsprekend is onder non-Windows OS, en FreeBSD 8.x en lager ondersteunen nog geen tickless kernel, iets wat pas vanaf 9.0 functioneert. De website Phoronix heeft wat reviews met metingen over stroomverbruik wat interessant kan zijn, als je geïnteresseerd bent. Zelf wil ik ook wat dingen gaan testen, heb inmiddels een zuinig 10W systeem gebouwd.

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:14

Na lang wachten is vorige week de Debian opvolger van Freenas uitgekomen:

http://www.openmediavault.org/

Is exact gemaakt voor jou doelen, en is als het goed zeer gebruiksvriendelijk. Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om het te testen....

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

• pvink
Ik kan onderweg met wat ingewikkelder software, alleen halverwege de tutorial laat de software het afweten. Hij denkt dat een bepaalde commando niet werkt zodat hij weer terug gaat naar het scherm waar je je het commando moet kiezen.

Dan maar ZFSguru proberen en als dat niet werkt die van Sjoerten. Uiteraard is mijn router/netwerk ingesteld op DHCP.

Bedankt allen voor de reacties, ik zal deze post eventueel wijzigen na het proberen van de bovenstaande software.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Sjoerten schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:33:
[...]

Na lang wachten is vorige week de Debian opvolger van Freenas uitgekomen:

http://www.openmediavault.org/

Is exact gemaakt voor jou doelen, en is als het goed zeer gebruiksvriendelijk. Ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen om het te testen....
NO Freaking way :D :D :D Dat heeft echt een eeuwigheid geduurd. Ik heb het een hele tijd gevolgd maar heb dan toch maar ZFSguru gebruikt als OS. Als je even lang zal moeten wachten op support als we hebben moeten wachten op de release kan je er beter niet mee beginnen :+

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

heuveltje schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:45:
[...]
Overigens gaat meerdere 1080p films streamen makkelijk over 100mbit, heb je geen gigabit voor nodig
Dat hangt er vanaf in welk formaat het is. X264 mkv zal geen probleem zijn, maar een bluray iso van 45 GB kan bij sommige scenes nog wel eens rond de 50 Mbit zitten. Als je dat keer 3 hebt wordt dat toch moeilijk op je 100 Mbit netwerk.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Je bent ook wel een rund als je films van 50 Mbit gaat downloaden/streamen terwijl ze in 5 Mbit ook prima zijn.

En daarbij vind ik zelf altijd, als je een film zo goed vind dat je wilt nieremmeuken om de kwaliteit, dan moet je maar een bluray huren/kopen. Maar dat is persoonlijk en minder relevant.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:36
-Laat maar.-

[ Voor 96% gewijzigd door GioStyle op 26-10-2011 00:34 ]

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:25:
Je bent ook wel een rund als je films van 50 Mbit gaat downloaden/streamen terwijl ze in 5 Mbit ook prima zijn.

En daarbij vind ik zelf altijd, als je een film zo goed vind dat je wilt nieremmeuken om de kwaliteit, dan moet je maar een bluray huren/kopen. Maar dat is persoonlijk en minder relevant.
Iemand meteen een rund noemen vind ik wel erg bot.

Verder, ik download juist zoveel mogelijk alleen maar untouched bluray iso's omdat ik wel degelijk verschil zie. Vooral in de kleine dingen, maar toch. En ja, als ik een film goed vind koop ik hem ook gewoon. Om hem daarna te rippen en op mijn fileserver te zetten.
Verschil tussen Blu-Ray en MKV (met decent instellingen...) is toch niet zichtbaar... MKV is toch een lossless codering? :+

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 08:19:
Verschil tussen Blu-Ray en MKV (met decent instellingen...) is toch niet zichtbaar... MKV is toch een lossless codering? :+
MKV is een container :+
Sorry ik ben in de war. Ik bedoel dus x264 High Profile, je hebt gelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 26-10-2011 08:41 ]

Even niets...

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Weet iemand waarom er in de nieuwe firmware/bios package voor de LSI 3081E (en de Intel SASUC8i) alleen firmwares voor revisie B2 en B3 zitten?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:08

Valkyre

Kitesurf FTW!

FireDrunk schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:07:
[...]

En dan roept iedereen dat ZFS zo 'transporteerbaar' is... :+
Windows wint dus :)
Nu ben ik toch wel tegen een limitatie opgelopen, het ziet er naar uit dat ik de software raid 5 array niet kan extenden met een nieuwe disk.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is onder Windows 2008? ik heb 3x 2tb in raid 5 staan, maar een nieuwe schijf toevoegen lijkt dus niet te kunnen zonder de array te breaken en dus alle data verliezen :(
Ik ben nog druk aan het googlen maar tot op heden nog niet echt hoopgevende resultaten.

iRacing Profiel

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi iedereen,

Ik zat eraan te denken om zelf een NAS te gaan kopen, zodat ik films en tvseries op blu-ray kwaliteit daarop kan downloaden en storen ipv fysieke films elke keer te kopen in de winkel wat een hoop plaats inneemt.

Ik heb gerekend dat de volume snel groeit, omdat 1 film al snel 40-60GB is. Heeft iemand een idee hoeveel zoiets kost? En hoe je zoiets incrementeel aanpakt. Ik zie het namelijk niet zitten om elke 2 maanden en naskastje erbij te kopen en die erbovenop te zetten.

Dus lekker je downloaden met je NAS om vervolgens op je tv af te kunnen spelen.

Groetjes,
Mij

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Nou ik zou eerst maar eens goed verdiepen in de stof, want films van 40TB ben ik nog niet tegengekomen :+

Een normale film is max 10GB. Dus dan is een rekensommetje snel gemaakt, een NAS van 6TB (4 schijven van 2TB in Raid5 bv) past dus 600 BR films.

Verwijderd

Megamind schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:02:
Een normale film is max 1060GB. Dus dan is een rekensommetje snel gemaakt, een NAS van 6TB (4 schijven van 2TB in Raid5 bv) past dus 100 BR films.
of
Een normale film is max 10GB. Dus dan is een rekensommetje snel gemaakt, een NAS van 6TB (4 schijven van 2TB in Raid5 bv) past dus 600 BR mkv rips.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Nou ik zou eerst maar eens goed verdiepen in de stof, want films van 40TB ben ik nog niet tegengekomen :+

Een normale film is max 10GB. Dus dan is een rekensommetje snel gemaakt, een NAS van 6TB (4 schijven van 2TB in Raid5 bv) past dus 600 BR films.
Sorry was een typo ik bedoelde GB ofcourse :D... Maar is een bluray film dus maar 10 gb? dat zou idd een hoop schelen :D

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

Gohan-san schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:25:
[...]

Nu ben ik toch wel tegen een limitatie opgelopen, het ziet er naar uit dat ik de software raid 5 array niet kan extenden met een nieuwe disk.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is onder Windows 2008? ik heb 3x 2tb in raid 5 staan, maar een nieuwe schijf toevoegen lijkt dus niet te kunnen zonder de array te breaken en dus alle data verliezen :(
Ik ben nog druk aan het googlen maar tot op heden nog niet echt hoopgevende resultaten.
Volgens mij niet mogelijk. Schijven aanschaffen, data verplaatsen en een grotere array aanmaken... Windows en software Raid == Drama op alle vlakken.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Verwijderd

Squishie schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:03:
[...]

Sorry was een typo ik bedoelde GB ofcourse :D... Maar is een bluray film dus maar 10 gb? dat zou idd een hoop schelen :D
Nee, een bluray schijf is max. 50 GB. van mijn collectie die erop staat zit ik gemiddeld aan zo'n 35-40 GB per film. Een mkv rip is gemiddeld ongeveer 10 GB, maar ik vind het verschil te groot met de originele bluray. Dat is wel persoonlijk, mogelijk vind jij een mkv wel mooi genoeg. Dat zou je kunnen testen van tevoren.

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijn god wat is met de prijzen van harde schijven gebeurd....

30 september een offerte laten maken voor een paar ibm 5k3000 2tb schijven voor €59,95 het stuk.... die prijs is nu bijna verdubbeld naar €105,91 en niet op voorraad.

Ook de samsung f4 en de earx is nogal omhoog geschoten.

niet cool.

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

Overstroming Thailand.

Vorige week 3TB gekocht 129,- nu 199,- Net op tijd ;-)

[ Voor 131% gewijzigd door lampie1979 op 29-10-2011 00:26 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik was het idd aan het lezen ..... blijf het nog steeds ongelofelijk vinden.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:12:
[...]

Nee, een bluray schijf is max. 50 GB. van mijn collectie die erop staat zit ik gemiddeld aan zo'n 35-40 GB per film. Een mkv rip is gemiddeld ongeveer 10 GB, maar ik vind het verschil te groot met de originele bluray. Dat is wel persoonlijk, mogelijk vind jij een mkv wel mooi genoeg. Dat zou je kunnen testen van tevoren.
ok. Dus stel we houden het op 50GB per stuk dan zit je zo aan de 10 TB. Enig idee hoeveel zo'n investering is?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-12 21:15
Squishie schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:56:
[...]

ok. Dus stel we houden het op 50GB per stuk dan zit je zo aan de 10 TB. Enig idee hoeveel zo'n investering is?
10 TB zijn 5x 2TB schijven a 115 http://tweakers.net/price...een-f4eg-hd204ui-2tb.html = 575 euro aan harde schijven. De prijs is vooral gestegen door die overstromingen.... Een paar weken terug was het een stuk goedkoper!
Moederbord, processor, behuizing, geheugen, +- 200/250 euro.
Totaal: 775 / 825 euro.

Om echt de totale investeringsbedrag te vinden, kun je het beste de pricewatch er op naslaan en hier terugkomen met een lijstje. Er zijn teveel mogelijkheden in DIY Nassen dat de prijs nog omhoog en omlaag kan. Lees de afgelopen pagina's door in dit topic danwel in Opslagmedia & I/O Controllers.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005

Perkouw

Moderator General Chat
Squishie schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:48:
Hoi iedereen,

Ik zat eraan te denken om zelf een NAS te gaan kopen, zodat ik films en tvseries op blu-ray kwaliteit daarop kan downloaden en storen ipv fysieke films elke keer te kopen in de winkel wat een hoop plaats inneemt.

Ik heb gerekend dat de volume snel groeit, omdat 1 film al snel 40-60GB is. Heeft iemand een idee hoeveel zoiets kost? En hoe je zoiets incrementeel aanpakt. Ik zie het namelijk niet zitten om elke 2 maanden en naskastje erbij te kopen en die erbovenop te zetten.

Dus lekker je downloaden met je NAS om vervolgens op je tv af te kunnen spelen.

Groetjes,
Mij
Zoals meerdere mensen terecht al aangeven hangt het er een beetje vanaf wat je download. (ahum ik bedoel natuurlijk wat je koopt en ripped naar je nas.)

Het lijkt me verstandig dat je eerst wat stappen nagaat, om zo tot een totaal plaatje te komen en ook gelijk inzage heb in de mogelijke groei van je data in de komende ''x'' jaar etc.

Een aantal voorbeeld stappen:
- Waarvoor wil je de nas gebruiken (functionaliteit, denk aan bijbehorende zaken als wil je een remote of iets voor gebruik in XBMC of Windows Media Center etc..)
- Wat is je budget
- Wat mag het verbruik zijn (staat hij 24/7 aan of... )
- Wat wil je allemaal op de NAS kwijt
- Verwijder je naar tijd ook data of blijft alles er op staan
- De data die je nu hebt (download) hoe groot is deze gemiddeld (grootte van een film/mp3 etc.)
- Wil je kunnen bijplaatsen (toekomst gericht, zie ook verwijder je data of niet etc.)

Dit zijn zo maar een paar stappen die in me op komen (het is nog vroeg voor me), wellicht dat je hier wat beter mee uit de voeten kunt. Anders kunnen wij ook niet meer doen dan speculeren en van alles en nog wat verzinnen wat misschien helemaal niet in lijn ligt met wat jij wilt.

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21
Mafketel schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:21:
Mijn god wat is met de prijzen van harde schijven gebeurd....

30 september een offerte laten maken voor een paar ibm 5k3000 2tb schijven voor €59,95 het stuk.... die prijs is nu bijna verdubbeld naar €105,91 en niet op voorraad.

Ook de samsung f4 en de earx is nogal omhoog geschoten.

niet cool.
Vandaag bij Dynabyte in de winkel nog 4 schijven gehaald van 2TB voor 69,99 per stuk. Zo stonden ze in de folder. En nergens in de folder: Prijswijzigingen voor behouden. Ze waren er niet blij mee, maar toch nog voor die prijs gekregen :9

• intraxi
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10 21:58
Ach ach wat een onzin... als straks de overstromingen (lees: moesson) voorbij zijn zakt het water, maar ook de prijzen van de hd's weer.

• Valkyre
  • Laatst online: 09:08

Valkyre

Kitesurf FTW!

FireDrunk schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:13:
Heb net de H200i firmware geprobeerd, maar dat lukte ook niet. Heb nu een FujSiem IT image gevonden (lijkt het).
Even proberen :)
FireDrunk schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:13:
Heb net de H200i firmware geprobeerd, maar dat lukte ook niet. Heb nu een FujSiem IT image gevonden (lijkt het).
Even proberen :)
lampie1979 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 00:08:
[...]

Volgens mij niet mogelijk. Schijven aanschaffen, data verplaatsen en een grotere array aanmaken... Windows en software Raid == Drama op alle vlakken.
Ik moest inderdaad de array afbreken en opnieuw opbouwen, een drama wil ik het niet noemen een tijdje geleden kon ik de array zonder problemen overzetten van moederbord en een vers OS.
Ook de prestaties van 98 Mb/s lees snelheid vind ik toch niet verkeerd (ik trek gewoon mijn gigabit helemaal vol)

Maar er kleven inderdaad wel een aantal nadelen aan, zo is het resyncen erg traag onder windows. als ze nu een optie maken die zegt dedicated 50% of 100% van je systeem capciteit voor het rebuilden van de array zou een stuk fijner zijn (nu ben ik denk ik een dag of 6 bezig).
Het voordeel daarintegen is dat de array gewoon online is en ik hem kan gebruiken.

Inmiddels ben ik 2 dagen en 17 uur verder en zit ik op 48% van het rebuilden, maar heb ik in de tussentijd wel een zwik data terug gezet. Het hele % verhaal mag wel wat duidelijk de ene keer gaat binnen het uur van 3% omhoog.

[ Voor 27% gewijzigd door Valkyre op 31-10-2011 10:21 ]

iRacing Profiel

• Ashe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 08:54
Even een kleine update over mn zelfgemaakte 16TB RAID-6 Linux fileserver aangezien mijn laatste post hieromtrent dateert van 10 november 2010..

Ondanks dat ik regelmatig mijn smartd logs in het oog houdt heb ik nooit echt veel checks gedaan, naast enkele random mdadm -D commando's etc. Toen ik daarnet checkte zag ik ineens dat mijn fileserver een uptime had van bijna een jaar (326 dagen). Ik vond het eens tijd om mijn RAID-6 partitie eens wat naderbij te bekijken om onaangename verrassingen te vermijden bij een ongeplande reboot. Uiteindelijk blijkt alles perfect in orde te zijn:
root@darkstar2:~# date && cat /etc/slackware-version && uname -a && uptime
Mon Oct 31 13:15:55 CET 2011
Slackware 13.1.0
Linux darkstar2 2.6.33.4-smp #2 SMP Wed May 12 22:47:36 CDT 2010 i686 Intel(R) Celeron(R) CPU        E3300  @ 2.50GHz GenuineIntel GNU/Linux
 13:15:55 up 326 days,  6:00,  2 users,  load average: 0.04, 0.54, 0.55
root@darkstar2:~# umount /data
root@darkstar2:~# fsck.ext4 -v /dev/md0
e2fsck 1.41.11 (14-Mar-2010)
/dev/md0 has gone 386 days without being checked, check forced.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure                                           3.2%   
Pass 3: Checking directory connectivity                                        
/lost+found not found.  Create<y>? yes                                         

Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information                                     

/dev/md0: ***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED *****

370275 inodes used (0.04%)
   13685 non-contiguous files (3.7%)
     112 non-contiguous directories (0.0%)
         # of inodes with ind/dind/tind blocks: 0/0/0
         Extent depth histogram: 368135/2122/2
3564682356 blocks used (91.24%)
       0 bad blocks
    1003 large files

315132 regular files
   55127 directories
       0 character device files
       0 block device files
       0 fifos
       0 links
       5 symbolic links (5 fast symbolic links)
       1 socket
--------
  370265 files

root@darkstar2:~# fsck.ext4 /dev/md0
e2fsck 1.41.11 (14-Mar-2010)
/dev/md0: clean, 370275/976764928 files, 3564682356/3907028864 blocks
root@darkstar2:~# cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [multipath] 
md0 : active raid6 sdh1[6] sdk1[9] sdi1[7] sdj1[8] sdd1[2] sde1[3] sdg1[5] sdf1[4] sdc1[1] sdb1[0]
      15628115456 blocks level 6, 64k chunk, algorithm 2 [10/10] [UUUUUUUUUU]

unused devices: <none>
root@darkstar2:~# mdadm -D /dev/md0
/dev/md0:
        Version : 0.90
  Creation Time : Sat Oct  9 07:53:36 2010
     Raid Level : raid6
     Array Size : 15628115456 (14904.13 GiB 16003.19 GB)
  Used Dev Size : 1953514432 (1863.02 GiB 2000.40 GB)
   Raid Devices : 10
  Total Devices : 10
Preferred Minor : 0
    Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Mon Oct 31 13:16:18 2011
          State : clean
 Active Devices : 10
Working Devices : 10
 Failed Devices : 0
  Spare Devices : 0

Chunk Size : 64K

UUID : f512d680:c6458956:fbe53745:38f0c41a
         Events : 0.20114

Number   Major   Minor   RaidDevice State
       0       8       17        0      active sync   /dev/sdb1
       1       8       33        1      active sync   /dev/sdc1
       2       8       49        2      active sync   /dev/sdd1
       3       8       65        3      active sync   /dev/sde1
       4       8       81        4      active sync   /dev/sdf1
       5       8       97        5      active sync   /dev/sdg1
       6       8      113        6      active sync   /dev/sdh1
       7       8      129        7      active sync   /dev/sdi1
       8       8      145        8      active sync   /dev/sdj1
       9       8      161        9      active sync   /dev/sdk1
root@darkstar2:~# mount /data && df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root             457G  133G  301G  31% /
tmpfs                 501M     0  501M   0% /dev/shm
/dev/md0               15T   14T  561G  96% /data
root@darkstar2:~#

Mijn fileserver werkt perfect met netwerksnelheden tussen de 70 en 85MB/s :)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

offtopic:
Is er een verschil met het gebruik van
commando 1 && commando 2
in plaats van
commando 1; commando 2
?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

EnerQi schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:30:
[...]

10 TB zijn 5x 2TB schijven a 115 http://tweakers.net/price...een-f4eg-hd204ui-2tb.html = 575 euro aan harde schijven. De prijs is vooral gestegen door die overstromingen.... Een paar weken terug was het een stuk goedkoper!
Moederbord, processor, behuizing, geheugen, +- 200/250 euro.
Totaal: 775 / 825 euro.

Om echt de totale investeringsbedrag te vinden, kun je het beste de pricewatch er op naslaan en hier terugkomen met een lijstje. Er zijn teveel mogelijkheden in DIY Nassen dat de prijs nog omhoog en omlaag kan. Lees de afgelopen pagina's door in dit topic danwel in Opslagmedia & I/O Controllers.
Ik dacht dat een NAS alles in 1 was, behalve behuizingen??? Omdat dat het meest stroom efficient is? Moet ik nu dus een heel systeem gaan configureren? Zoja hoe enorm wijkt dat af van een normaal systeem.
Perkouw schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:56:
[...]

Zoals meerdere mensen terecht al aangeven hangt het er een beetje vanaf wat je download. (ahum ik bedoel natuurlijk wat je koopt en ripped naar je nas.)

Het lijkt me verstandig dat je eerst wat stappen nagaat, om zo tot een totaal plaatje te komen en ook gelijk inzage heb in de mogelijke groei van je data in de komende ''x'' jaar etc.

Een aantal voorbeeld stappen:
- Waarvoor wil je de nas gebruiken (functionaliteit, denk aan bijbehorende zaken als wil je een remote of iets voor gebruik in XBMC of Windows Media Center etc..)
- Wat is je budget
- De data die je nu hebt (download) hoe groot is deze gemiddeld (grootte van een film/mp3 etc.)
- Wil je kunnen bijplaatsen (toekomst gericht, zie ook verwijder je data of niet etc.)

Dit zijn zo maar een paar stappen die in me op komen (het is nog vroeg voor me), wellicht dat je hier wat beter mee uit de voeten kunt. Anders kunnen wij ook niet meer doen dan speculeren en van alles en nog wat verzinnen wat misschien helemaal niet in lijn ligt met wat jij wilt.
- Waarvoor wil je NAS gebruiken:
als network storage, mediaplayer? (streamen van films naar mijn tv) en als download center

- Wat is je budget
N.T.B. (maar geen duizenden euro's in eerste instantie)

24/7 aan, verbruik zo laag mogelijk

Films / series / muziek

95% van de spullen zullen blijven staan, maar als het kan wil ik natuurlijk ook dingen kunnen verwijderen.

Geen idee, ik heb nog nooit bluray's gedownload heb 0,0 ervaring met downloaden.

Ja ik wil graag spullen (schijven) bij kunnen voegen, echter wil ik niet dat ik straks 10 NAS'EN op elkaar hebben staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Squishie op 31-10-2011 13:48 ]

• nislim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:34
Squishie schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:46:
[...]

Ik dacht dat een NAS alles in 1 was, behalve behuizingen??? Omdat dat het meest stroom efficient is? Moet ik nu dus een heel systeem gaan configureren? Zoja hoe enorm wijkt dat af van een normaal systeem.

[...]

- Waarvoor wil je NAS gebruiken:
als network storage, mediaplayer? (streamen van films naar mijn tv) en als download center

- Wat is je budget
N.T.B. (maar geen duizenden euro's in eerste instantie)

24/7 aan, verbruik zo laag mogelijk

Films / series / muziek

95% van de spullen zullen blijven staan, maar als het kan wil ik natuurlijk ook dingen kunnen verwijderen.

Geen idee, ik heb nog nooit bluray's gedownload heb 0,0 ervaring met downloaden.

Ja ik wil graag spullen (schijven) bij kunnen voegen, echter wil ik niet dat ik straks 10 NAS'EN op elkaar hebben staan.
Ik denk dat je misschien wel eens wil kijken in [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic daarin worden de OEM nasjes besproken. In dit soort nasjes moet bijna altijd enkel nog hardeschijven worden ingebouwd. Dit topic gaat meer over zij die zelf aan de slag gaan en een eigen nas bouwen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Een nas wil niet meer zeggen dan een hoeveelheid opslag gekoppeld aan een netwerk :)

Dat kan alles zijn van een router met aansluiting voor 1 HD, tot serverracks met 200 hotswap HD's
hoeveel het verschilt van een normale pc ligt helemaal aan jouw, meeste mensen pakken een lowpower opstelling en een mini kastje met 3 a 4 hotswap drives. tot zware multi-cpu bakken met tig hd's
(mijn nas bv is grotendeels mijn oude game-pc met een grote kast, extra sata conttroller en 14 disken)

Ook kwa OS kan het alle kanten uit. van kleine specifieke linux distro op USB, tot complete windows server edities.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 31-10-2011 13:56 ]

• Ashe
  • Laatst online: 25-11 08:54
Sando schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:44:
offtopic:
Is er een verschil met het gebruik van
commando 1 && commando 2
in plaats van
commando 1; commando 2
?
Niet echt, behalve als je scripts maakt, dan zal een && een AND operatie matchen met de exit code van de commando's (als ik me goed herinner)

Verwijderd

commando 1 && commando 2 wil zeggen dat het 2e commando niet wordt uitgevoerd als commando 1 een exit code anders dan 0 terugstuurt. Met andere woorden: voer commando 2 alleen uit als commando 1 geen fout geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 14:43 ]

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

nislim schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat je misschien wel eens wil kijken in [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic daarin worden de OEM nasjes besproken. In dit soort nasjes moet bijna altijd enkel nog hardeschijven worden ingebouwd. Dit topic gaat meer over zij die zelf aan de slag gaan en een eigen nas bouwen.
Gezien hetgene wat ik wil. Wat lijkt jou het beste om te doen. Zelf een "bouwen" of een "OEM" nasje?

• nislim
...
...
Netwerk storage kunnen de OEM nasjes prima, download center ook, mediaplayer hangt ervan af hoe je het bedoelt een OEM nas kan streamen naar een mediaplayer onder de tv maar kan meestal zelf geen beeldschermen/tv aansturen. Als je dat wel zou willen kijk je best eens naar een combinatie HTPC & NAS van dit soort builds zijn er in het [BBG aanschaf] HTPC de laatste tijd wel een aantal langs gekomen. Het nadeel is dat de OEM nasjes meestal makkelijker te installeren zijn maar dat de opties wel iets beperkter zijn.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

nislim schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 16:31:
[...]

Netwerk storage kunnen de OEM nasjes prima, download center ook, mediaplayer hangt ervan af hoe je het bedoelt een OEM nas kan streamen naar een mediaplayer onder de tv maar kan meestal zelf geen beeldschermen/tv aansturen. Als je dat wel zou willen kijk je best eens naar een combinatie HTPC & NAS van dit soort builds zijn er in het [BBG aanschaf] HTPC de laatste tijd wel een aantal langs gekomen. Het nadeel is dat de OEM nasjes meestal makkelijker te installeren zijn maar dat de opties wel iets beperkter zijn.
Ik bedoel voor storage, (remote) download center en mediaplayer als in, streamen rechtstreeks naar de TV.

Ik ga eens kijken naar die HTPC / nas builds.

Verder hoef ik niet meer functionaliteit te hebben (behalve het toevoegen van meer schijven, ik ga zeker wel boven de 10TB komen denk ik zo :P).

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 31-10-2011 17:29 ]

• nislim
Squishie schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:26:
[...]

Ik bedoel voor storage, (remote) download center en mediaplayer als in, streamen rechtstreeks naar de TV.

Ik ga eens kijken naar die HTPC / nas builds.

Verder hoef ik niet meer functionaliteit te hebben (behalve het toevoegen van meer schijven, ik ga zeker wel boven de 10TB komen denk ik zo :P).
Streamen over een netwerk naar een tv gaat ook met sommige tv's(Sony kdl 40-ex720
)

Het storage show-off topic

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

offtopic:
@ashe, @CiPHER d:)b

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Momenteel heb ik het volgende systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,05€ 23,05
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 109,-€ 654,-
1Asus P5Q PRO€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
2GeIL GV34GB1333C7DC€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD 3450 256MB GDDR2 PCI-E€ 23,50€ 23,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,55

gebasseerd op freebsd met ZFS in RAID-Z2 op een usb stick van 8 GB

Nu wil ik graag wat zuiniger gaan maar geen "snelheids" verlies lijden.

Zou bijv. dit een optie kunnen zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,05€ 23,05
1Asus E35M1-I€ 94,95€ 94,95
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G€ 37,90€ 37,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,85

Waar ik bang voor ben is dat die moederbord niet genoeg heeft om nog eens de stap te kunnen maken naar bijv. 12x 2 TB of 3TB schijven. Er zijn 6 SATA-600 poorten aanwezig dat is voor nu voldoende, en 1 x16 poort, daar wil ik de Gigabit lan adapter in stoppen.

Nu zat ik te twijfelen met bijv. dit bordje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-M Pro€ 104,95€ 104,95

deze heeft echter maar 5 SATA 600 poorten, maar wel 1x x16 en 1x x1 poort zodat ik er dus de Gigabit lan adapter op aan kan sluiten en een SATA controller. Ik heb de pricewatch: Sweex Serial ATA Controller nog liggen, maar dat is maar 150 SATA ipv 600.

Wat is nou de beste keuze? Ik kan er op gokken dat de onboard netwerkkaart van bordje 1 voldoende bandbreedte geeft zodat ik geen stotter krijg ik de films die ik afspeel en in de toekomst een x16 SATA controller met bijv. 8 poorten erbij prikken.

Of kan ik beter gaan voor een pricewatch: AMD A4-3400 Boxed of pricewatch: Intel Core i3 2100 met een bijbehorden volwaardig moederbord?

Ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven? Ik heb nu de 6x 2TB in RAID-Z2 staan en ik wil nog een SSD erbij voor cache e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Oid op 31-10-2011 22:19 ]

• GioStyle
Als ik jou was zou ik gaan voor een mATX bordje met een G620.
Genoeg uitbreidingsmogelijkheden en toch ook nog redelijk wat CPU-power.

Bijvoorbeeld een Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3 en een Intel Pentium G620 met 8GB geheugen.

Dan heb je 4 pci-e sloten voor uitbreidingen en 6 sata-poorten. Dit setje kost je ongeveer 175 euro.

[ Voor 41% gewijzigd door GioStyle op 31-10-2011 23:18 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:22
Als het goed is hebben alle Brazos bordjes SATA poorten die niet in RAID kunnen. Ik was eerst van plan om een NASje te maken met een E35M1-I Deluxe, maar ik kwam er achter dat software RAID onmogelijk is. Nou kan je meteen gaan voor een RAID kaart, maar het PCI-e 2.0 x16 slot, werkt elektrisch maar op x4!!!

Volgens mij een zuinig platform, maar je mist er ook wat aan... :? Een klein (en zuinig) bord op LGA1155 met een Pentium, wat GioStyle ook voorstelt, kan je dan volgens mij veel meer mee. Als het goed is, presteert die G620 ongeveer op hetzelfde niveau als een A4-3400 van het Llano platform (FM1 socket), alleen wat zuiniger.
marcel87 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:32:
Als het goed is hebben alle Brazos bordjes SATA poorten die niet in RAID kunnen. Ik was eerst van plan om een NASje te maken met een E35M1-I Deluxe, maar ik kwam er achter dat software RAID onmogelijk is.
Wat jij bedoeld heet Firmware-RAID. Software RAID kan altijd.
Nou kan je meteen gaan voor een RAID kaart, maar het PCI-e 2.0 x16 slot, werkt elektrisch maar op x4!!!
Nou en? PCIe 2.0 x4 is 2GB/s...
Volgens mij een zuinig platform, maar je mist er ook wat aan... :? Een klein (en zuinig) bord op LGA1155 met een Pentium, wat GioStyle ook voorstelt, kan je dan volgens mij veel meer mee.
Als je een stukje terug leest, is Brazos niet veel minder zuinig dan de Intel G620.

Even niets...

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:22
FireDrunk schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:37:
[...]
Wat jij bedoeld heet Firmware-RAID. Software RAID kan altijd.
Oké dan, alweer wat geleerd. ;)
[...]
Nou en? PCIe 2.0 x4 is 2GB/s...
Dus bij een dikke RAID controller maakt dat niks uit, met zeg 10 schijven? Oké, dan heb ik me er op verkeken, ook omdat die raidcontrollers wel vaak x8 oid zijn, dacht ik dat x4 wel erg weinig moest zijn. Thnx again! :)
[...]
Als je een stukje terug leest, is Brazos niet veel minder zuinig dan de Intel G620.
Nee daarom, volgens mij scheelt zich dat ook niet veel, al kan een groot bord met veel (soms overbodige) features wel wat meer stroom vragen, vandaar dat ik zei "met een zuinig bord".

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 01-11-2011 15:23 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Wie heeft hier trouwens zijn NAS achter een UPS hangen? Ben "in the market" voor een UPS maar de vraag is in hoeverre 2 servers mooi afsluiten als de stroom wegvalt. De meeste UPS'en hebben usb, maar dat is maar voor 1 server?

Dat terzijde heeft een sessie eBay toch de fibre kriebels naar boven gebracht. Met wat zoeken kom je wel aan een 4G HBA onder 100 euro. Ik krijg al plannen voor mjin NAS->ESX storage provisioning :).

Verwijderd

GioStyle schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:15:
Als ik jou was zou ik gaan voor een mATX bordje met een G620.
Genoeg uitbreidingsmogelijkheden en toch ook nog redelijk wat CPU-power.

Bijvoorbeeld een Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3 en een Intel Pentium G620 met 8GB geheugen.

Dan heb je 4 pci-e sloten voor uitbreidingen en 6 sata-poorten. Dit setje kost je ongeveer 175 euro.
In dat geval zou ik voor de intel borden gaan, die zijn zuiniger met stroom. Ik heb de DH67BL en kom op een watt of 17 uit met 1 2.5" disk aangesloten op een picopsu met brakke adapter.
Jormungandr schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:10:
Wie heeft hier trouwens zijn NAS achter een UPS hangen? Ben "in the market" voor een UPS maar de vraag is in hoeverre 2 servers mooi afsluiten als de stroom wegvalt. De meeste UPS'en hebben usb, maar dat is maar voor 1 server?

Dat terzijde heeft een sessie eBay toch de fibre kriebels naar boven gebracht. Met wat zoeken kom je wel aan een 4G HBA onder 100 euro. Ik krijg al plannen voor mjin NAS->ESX storage provisioning :).
Waarom geen NFS / iSCSI? Heb je helemaal geen glas voor nodig.

Even niets...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is toch heel simpel? Je hangt die USB aan 1 server, bouwt daar een mooi cmd scriptje die een "shutdown" commando over het netwerk stuurt, laat vervolgens die lokale server afsluiten en klaar ? :) Zo deed ik het ook altijd en dat ging prima!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Vergeet niet je switch dan ook op de UPS te hangen, anders komt je signaaltje niet aan :P

Even niets...

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 08:31
DennusB schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:31:
[...]

Is toch heel simpel? Je hangt die USB aan 1 server, bouwt daar een mooi cmd scriptje die een "shutdown" commando over het netwerk stuurt, laat vervolgens die lokale server afsluiten en klaar ? :) Zo deed ik het ook altijd en dat ging prima!
Kan nog makkelijker, (simpelere)APC ups'en hebben een usb kabel die je op een server aansluit, hierop installeer je monitoring server software... Verder kun je op alle verdere aangesloten servers een soort client installeren die naar de server software kijkt wat de status van de ups is. Als de ups aanspringt kun je kiezen om services te laten stoppen, en bij low bat kun je een shutdown laten geven (of anders als je dat wil)

• pvink
Een paar pagina's terug had ik veel problemen met het installeren van de NAS software.
Openmediavault had ik geprobeerd en deze deed het direct perfect, alleen het nadeel was dat hier geen uPnP/DLNA op draait. Dit is nog niet ontwikkeld voor deze software.
Hierna heb ik FreeBSD geinstalleerd welke nu schijnbaar wel perfect ging. Alleen het gedeelte waar het programma het DHCP netwerk installeert. Hier heb ik gegevens ingevoerd die achteraf niet geheel werken, het programma kan geen verbinding maken met het internet.

Na lang zoeken op internet wat ik bij Host, Domein, gateway, ip4v adress, etc moest invullen is het mij nog niet gelukt. Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/install/ed0-conf2.png
Bij Host en Domain heb ik geen idee wat ik moet invoeren. Ik heb hier de router werkgroep ingevuld en het router IP.
Bij IPv4 Gateway heb ik niks ingevuld.
Bij Name Server heb ik de dns nameserver welke bleek uit een andere pc ingevoerd. Iets in de 202.40..
Bij IPV4 Adress heb ik de router ip ingevuld 192.168.8.1
En bij Netmask heb ik volgens het plaatje ingevuld 255.255.255.0

Helaas kon de NAS geen verbinding maken met het internet en ik heb zelf geen idee welke waarde ik in Host en Domain moet invullen welke vermoedelijk het probleem veroorzaken. Google kon mij jammer genoeg hiermee niet helpen. Volgens de tutorial is het makkelijk invullen, maar zij leggen niet uit waar je de gegevens vanaf haalt. Werkte DHCP zoals bij openmediavault maar :)

Alvast bedankt!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
pvink schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:35:

[afbeelding]
Bij Host en Domain heb ik geen idee wat ik moet invoeren. Ik heb hier de router werkgroep ingevuld en het router IP.
Bij Name Server heb ik de dns nameserver welke bleek uit een andere pc ingevoerd. Iets in de 202.40..

Helaas kon de NAS geen verbinding maken met het internet en ik heb zelf geen idee welke waarde ik in Host en Domain moet invullen welke vermoedelijk het probleem veroorzaken. Google kon mij jammer genoeg hiermee niet helpen. Volgens de tutorial is het makkelijk invullen, maar zij leggen niet uit waar je de gegevens vanaf haalt. Werkte DHCP zoals bij openmediavault maar :)

Alvast bedankt!
Hostname: nas (Of een andere naam waaronder je nas bekend staat binnen het netwerk)
Domain: werkgroep van je router is goed.
IPV4 Gateway: 192.168.8.1 (Router IP)
IPV4 Address: 192.168.8.x (Geef voor x iets in wat nog niet in gebruik is)
Netmask van 255.255.255.0 klinkt goed

Dit lijkt trouwens een static configuratie en geen DHCP.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvink schreef op woensdag 02 november 2011 @ 11:35:
rstaande afbeelding:

[afbeelding]

Alvast bedankt!
Je zou ook uit kunnen zoeken waarom dhcp niet werkt :)
I.I.G maak je er nu een zooitje van :)
Let wel dit is heel basic kennis, en waarschijnlijk moet je een beetje verdiepen voor je iets doet :)

Host en domain zijn waarschijnlijk niet interresant.
ipv moet een adres zijn in de range waar ook je pc in zit, maar dan een die nog niet voorkomt
Gateway is het adres van je router
Nameserver moet gelijk zijn aan die op je pc.

• pvink
Bedankt voor de reacties, ik zal de gegevens nogmaals nakijken of ik toch niet iets fout heb gedaan.

@heuveltje, als dit basic kennis is, waarom staat er nergens bij hoe je een static configuratie(want dhcp werkt niet) moet maken. Op google kan ik niks vinden.

Host en domain moeten trouwens wel ingevuld worden.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

pvink schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:15:
Bedankt voor de reacties, ik zal de gegevens nogmaals nakijken of ik toch niet iets fout heb gedaan.

@heuveltje, als dit basic kennis is, waarom staat er nergens bij hoe je een static configuratie(want dhcp werkt niet) moet maken. Op google kan ik niks vinden.

hoi pvink, was niet lullig bedoeld.
maar Ik bedoel meer over begrippen als wat een gateway en wat een dns of ip adress is.
Als ik zo zie wat jij invult, dan gok ik dat je zelf niet snapt wat het inhoud, en dat maakt wat dan ook met netwerken een stuk ingewikkelder :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 02-11-2011 13:11 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
FireDrunk schreef op woensdag 02 november 2011 @ 08:27:
[...]
Waarom geen NFS / iSCSI? Heb je helemaal geen glas voor nodig.
Vooral omdat het kan ^^.

Thanks voor de APC tips. Had geen idee dat de APC UPS'en extra monitoring software meekregen.

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 22-12 10:00
pvink schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:15:

dit is een statische config, DHCP deelt die zooi automatisch uit, zonder gateway ga je sowieso niet buiten je eigen subnet komen

• pvink
@heuveltje, maakt niks ;) Het klopt inderdaad dat ik alle benamingen opgezocht heb en geprobeerd zo goed mogelijk heb ingevuld.
@Erikje, ik weet dat dit een statische config is. Maar DHCP schijnt niet te werken met FreeBSD integenstelling tot OpenMediaVault welke dit wel voor mekaar kreeg.

@hieronder, bij mij in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door pvink op 02-11-2011 14:57 ]

Verwijderd

DHCP schijnt niet te werken met FreeBSD
WTF?

• _-= Erikje =-_
pvink schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:40:
@heuveltje, maakt niks ;) Het klopt inderdaad dat ik alle benamingen opgezocht heb en geprobeerd zo goed mogelijk heb ingevuld.
@Erikje, ik weet dat dit een statische config is. Maar DHCP schijnt niet te werken met FreeBSD integenstelling tot OpenMediaVault welke dit wel voor mekaar kreeg.

@hieronder, bij mij in ieder geval.
en die conclusie is gebaseerd op? FreeBSD (of beter dhclient of wat ie ook maar draait) werkt namelijk gewoon prima hoor.

Enige wat ik nog niet voor elkaar heb in FreeNAS is dual-stack statisch, hij wil wél autoIPV6 doen,maar statisch kan weer niet :S

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

Lightah

Strikes Again

Ik ben bezig met NexentaStor op m'n NAS te installeren, alleen kom ik het volgende probleem tegen.

De realtek 8111 nic van m'n Asus P8H67-I wordt niet out of the box ondersteunt. Ik kan op internet weinig support hierover vinden. Iemand enig idee of ik hiervan zelf een driver kan toevoegen?

The Unpredictable Striker!

• pvink
Oplossing gevonden! Een nieuwe netwerk kaart. Ik had een bijna kapotte netwerk kaart erin gezet welke nog maar lage snelheden kon verwerken, maar omdat deze toch een flink aantal jaren nieuwer was deed de DHCP het nu ineens wel.
Blijkbaar was het een hardware foutje.

Toch bedankt iedereen ;)

• Megamind
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 00:37:
[...]

Hmm kun je niet normale SMART output krijgen, want hier kun je niets mee; geen enkele raw value wordt vermeld. Dus zo weet je nog niks.

Als het onder Windows niet lukt kun je wellicht met Ubuntu Linux livecd booten en daar met smartmontools werken, zoals:

smartctl -A -d hpt,1/1
(dat -d hpt,1/1 is voor passthrough via Highpoint controller)

SMART is pas nuttig als je de echte raw values ziet; al die andere getallen zijn vrijwel nutteloos.
Even van een quote terug :P

Ik heb hier de values uit Ubuntu gehaald:
http://pastebin.com/gN8Q8V5T

Verwijderd

Hoi Megamind,

Je SMART info van die disk ziet er prima uit. Kun je dat ook verhalen voor de overige disks op je Highpoint controller. Om nog even je probleem terug te halen:
Windows komt elke keer met de melding "scsi device has timed out", alleen een powercycle kan de kaart weer normaal krijgen, de raid is dan niet degraded.
(..)
Er zitten 4 schijven op in raid 5: 3xSAMSUNG HD204UI 1xSAMSUNG HD203WI.
Een bad sector of foute kabel lag dus voor de hand, maar als je overige schijven ook prima zijn dan houdt het snel op. Maargoed dat kun je eerst nog eens proberen.

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15

Je kunt ook een UPS kopen met een netwerkkaart (dan moet je idd je switch wel op de UPS aansluiten), maar hierdoor kan de netwerkkaart in de UPS een melding sturen naar de gewenste clients (bijvoorbeeld een server met de software geïnstalleerd van APC) of een NAS.
Ik gebruik zelf een APC Smart UPS 1500 (met ip kaart) en deze stuurt keurig een sigaal naar mijn Qnap NAS & 2 servers als de UPS nog 15min resterend vermogen over heeft.
Ideaal! :*)

• Megamind
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:35:
Hoi Megamind,

Je SMART info van die disk ziet er prima uit. Kun je dat ook verhalen voor de overige disks op je Highpoint controller. Om nog even je probleem terug te halen:

[...]

Een bad sector of foute kabel lag dus voor de hand, maar als je overige schijven ook prima zijn dan houdt het snel op. Maargoed dat kun je eerst nog eens proberen.
De controller staat nu op write through ipv write back en heeft to nu toe geen problemen geleverd, dus dan lijkt het eerder aan de controller te liggen dan de kabels helaas.

De SMART die ik postte zijn van alle 4 de schijven aan de controller. Volgens Highpoint kan ik de kaart RMA'en maar ik denk eerder dat het gewoon een designfout ergens is bij ze dus daar ga ik niet aan beginnnen.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-12 15:39

thof

FP ProMod
Opmerkelijk, het is hier een stuk stiller...
Zal het iets te maken hebben met het feit dat de hardeschijf prijzen gestegen zijn? :(

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Verwijderd

Iedereen is nu naar het ZFS topic natuurlijk... })

Nee hoor, daar is het ook rustiger nu. Waarom het nu toch een stuk rustiger is op GoT weet ik niet goed. :)
[ego-modus]
Ik heb het druk :+
[/ego-modus]

Even niets...

• _-= Erikje =-_
Tsja, als 't nog betaalbaar zou zijn zou ik overwegen 8 van die 4 Tbyte dingen van Seagate open te slopen cq via USB3 aan m'n doosje te hangen :+

• Psycho_Bartje
  • Laatst online: 22-12 23:16
Strange (of niet ?)
Mn NAS draait, weliswaarnog niet helemaal af en toonbaar, dus de post met foto's in het >10 TB topic laat nog even op zich wachten, maar FreeNAS 8.02 rapporteert als opslaggroote van mijn pool (10* Samsung 2TB in RAID-Z2) "maar" 13.6 TB.
Ik verwachtte iets van 14,5 TB (8*1,81 GB).

Aan spindown ben ik nog niet toegekomen (las op het forum van FreeNAS.org dat dat vanuit de GUI icm een LSI 9211-8i niet wil); idle verbruik zit ik nu op 96 Watt.
Specs:
System specifications
ComponentValue
Case Lian-Li PC-343B Cube
CPU Intel Xeon E3-1220
RAM Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8 x2 = 16Gb
Motherboard Intel S1200BTS
Operating system FreeNAS 8.02
ControllerLSI SAS 9211-8i
Hard drive Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB (10x)
RAID array configuration RAID-Z2
Netto storage capacity16 TB; 13,6 TB volgens FreeNAS dus
Network Gigabit
UPSNee
FilesystemZFS
Idle power usage 96 Watt zonder spindown
Extra

Zie ik net dat versie 0.1.9 van ZFSguru uit is (met dank aan CiPHER ?); misschien ook eens naar kijken ;)

To do:
- cable management
- DVD speler er uit
- Lian Li EX-H34B HDD Cages (3x) plaatsen
- Peakbelasting tijdens boot + spin up meten (huidige 500 Watt voeding is misschien wat te veel)

[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Bartje op 10-11-2011 20:00 ]

Verwijderd

Inderdaad, ZFSguru 0.1.9 is vrijgegeven! Ik had hem als meukpost ingestuurd, maar kennelijk is die niet geaccepteerd. ;(

Maargoed, dan maar hier:

ZFSguru 0.1.9 (klik link voor screenshots)
I'm pleased to announce that ZFSguru version 0.1.9 is released and available! This release should add many usability enhancements, making ZFSguru more user friendly and more polished.

You can upgrade to the new version on the System->Update page.

In addition, new LiveCD images will be available soon. It contains both the new 0.1.9 web-interface as well as an experimental system image based on FreeBSD 9.0-RC1. Enjoy!

Version 0.1.9 changelog

Introduces a Welcome Wizard to guide new users through the first steps.
Allows protecting ZFSguru from unauthorized access using IP lists and passwords.
Allows activating ZFSguru by sending an overview of hardware for statistical purposes.
Adds architecture of multiple master servers adding redundancy to remote server files.
Adds an "Offline Mode" option to prevent ZFSguru from trying to access any remote resource.
Improvements to visual feedback balloons at the top of each page after form submission.
Improved visual looks on Internet Explorer browsers (still not perfect!).
Redesigned the System->Tuning page to allow easy memory and ZFS tuning options.
Adds temperature and voltage sensors on the Status page.
Adds a boot delay option when installing ZFSguru needed on some systems.
Adds feedback on ashift optimization for Advanced Format disks on the Pools page.
Status page: added temperature and voltage data when available.
Status->Memory page: displays memory colour map and swap usage.
Status->Log page: now features tabs and scrolls to the bottom of the output by default.
Disks->SMART page: greatly improved feedback and analysis; now provides easy advice on problems encountered.
Disks->I/O monitor page improved with custom and pre-set filters.
Disks->Benchmark page: now hides random I/O benchmark images when non-existent.
Pools->Create and Pools->Expand page will warn in some cases if you select RAID0 redundancy option.
Pools->Benchmark page now displays more information and is easier to understand.
Files page now has a separate page when destroying filesystems with children datasets like snapshots.
Files page will now remove Samba shares when destroying shared filesystems.
Files page now hides ZFSguru system filesystems by default, but allows unhiding them when desired.
Improved the System->Preferences page with new options and better structure.
System->Preferences page now allows adding CIDR prefixes like 192.168.1.0/24 instead of only accepting single IP addresses.
System->Preferences page now links to a new Activation page to display and modify activation status.
System->Install step 2 now allows unmounting liveCD when desired and is more user friendly.
System->Install step 3 now allows overriding bootfs protection and is more user friendly.
System->Install step 4 redesigned in multiple ways, adding new protections, displayed data and new features like setting up portstree.
System->Install (submit) now installs on the background and provides better feedback during installation.
Validating input has been redesigned to give more accurate user feedback.
Now creates pools with access times off by default.
Now uses absolute paths to binaries to prevent problems with custom installations.
Various bug fixes and many other changes.
De nieuwe LiveCD op basis van FreeBSD 9.0-RC1 is ook beschikbaar.
Downloaden kan hier: http://zfsguru.com/download

Overigens zit in deze versie nog (bijna) geen toevoegingen van mij bij, pas bij de volgende versie 0.2 kun je wat van mijn werk zien. :)

• Psycho_Bartje
Meer iets voor het ZFS topic misschien, maar hoe eenvoudig is het om via de GUI van ZFSguru de HDD's te laten downspinnen die aan een LSI SAS hangen ?

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:39
Goed om te zien dat de ontwikkeling van ZFSGuru doorgaat. Ik ben er nog steeds erg tevreden over en nieuwe features is altijd leuk :)
Morgen maar eens upgraden dan.

Overigens wacht ik vooral op versie 0.2, waarin als het goed is email-notification voor scrub jobs en SMART queries zou moeten zitten.

• Pantagruel
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Psycho_Bartje schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:36:
Meer iets voor het ZFS topic misschien, maar hoe eenvoudig is het om via de GUI van ZFSguru de HDD's te laten downspinnen die aan een LSI SAS hangen ?
Kwestie van in de webGUI van ZFSGuru de 'spindown' knop te klikken voor iedere drive, is ietwat omslachtig en wellicht handiger in de vorm van een scriptje in de rc.d/rc.local te regelen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Ik heb bovenstaande perongeluk in dit topic gepost, terwijl ik denk dat het beter is om over ZFS-specifieke zaken in het ZFS topic te reageren. Dus bij deze het verzoek om hier verder te gaan:
Het grote ZFS topic

• Psycho_Bartje
Mijn foutje

Verwijderd

Ik ben wel blij met ZFS atm :)

code:
1
2
3
4
5
6
        NAME                                            STATE     READ WRITE CKSUM
        Storage                                         ONLINE       0     0     0
          raidz1                                        ONLINE       0     0     0
            gptid/edb117dc-e918-11e0-9679-000c291dea82  ONLINE       0     0     2  128K repaired
            gptid/ee269a33-e918-11e0-9679-000c291dea82  ONLINE       0     0     4  256K repaired
            gptid/eea84de4-e918-11e0-9679-000c291dea82  ONLINE       0     0     2  128K repaired

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       4
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       4
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       2

197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       5
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       5
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   200   200   000    Old_age   Offline      -       2

197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       4
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       4
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1

Smart output van mijn 3 disks.... Met mdadm was ik nu waarschijnlijk fucked geweest, maar m'n zfs pool draait vrolijk door :)

Is het mogelijk om smartctl zo aan te roepen dat ik niet bij elke reboot een melding krijg over deze errors (deze weet ik nu wel), maar alleen wanneer er nieuwe problemen optreden?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2011 15:02 ]

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-12 16:02
Afbeeldingslocatie: http://illumia.zuipgevaar.nl/munin/zuipgevaar.nl/illumia.zuipgevaar.nl/df-day.png

Iemand enig idee waar die spikes vandaan komen? Het gaat om een 32TB mdadm raid6 met xfs erop.
iotop installeren.

Even niets...

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-12 16:02
Geniaal programma :) heb m nu draaien. Maar hoe zie ik dan als ik bijvoorbeeld afk ben wat er voor zoveel schijfgebruikt zorgt
iotop -o -b > iotoplog.log &

Daar komt een PID uit, die kan je stoppen met kill [pid].

Even niets...

• DumbAss
  • Laatst online: 16-08 11:30
M'n nas draait nu ook lekker. Was wel even wachten op de schijven :S

Deze case: http://linitx.com/product/12789
AMD E-350 Processor
ASUS AMD BGA413 ITX E35M1-I
Memory 7775MB
en 4xTB

In het begin spinde de schijven iedere 4 seconden down. Alle instellingen aangepast en niks leek te werken. In de bios stond de interface nog IDE. Veranderd naar AHCI en alles werkte als een zonnetje!

Ook even een wattmeter aan gehangen:

idle, spindown = 30 watt
idle, draaiende schijven = 42 watt
heavy copying = 55 watt
boot/spikes = 86 watt

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
DumbAss schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:31:

AMD E-350 Processor
Memory 7775MB
en 4xTB

In het begin spinde de schijven iedere 4 seconden down. Alle instellingen aangepast en niks leek te werken. In de bios stond de interface nog IDE. Veranderd naar AHCI en alles werkte als een zonnetje!

idle, spindown = 30 watt
heavy copying = 55 watt
boot/spikes = 86 watt
Mooie behuizing!
Zou je een paar foto's kunnen plaatsen? Dat is altijd wel zo leuk vind ik. :)

• Upper
  • Laatst online: 25-11 15:07
DumbAss schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:31:

AMD E-350 Processor
Memory 7775MB
en 4xTB

idle, spindown = 30 watt
heavy copying = 55 watt
boot/spikes = 86 watt
Grappig, maar ik heb bijna exact dezelfde configuratie, echter alleen in combinatie met deze kast en een Areca 1210 kaartje erin gepropt. Zal qua vermogens weinig verschillen vermoed ik, dus ik ben blij dat ik deze getallen te zien krijg :)

Verwijderd

En ik heb een Brazos combo gebouwd met het MSI bordje en 8GiB 1.25V. En kaal doet die minder dan 10W idle aan het stopcontact:
pricewatch: MSI E350IS-E45

Cruciaal hierbij is een PicoPSU voeding. Een normale voeding kan zo 10-20W meer verbruiken.

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:19

jacobras

Developer

Upper schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:38:
[...]

Grappig, maar ik heb bijna exact dezelfde configuratie, echter alleen in combinatie met deze kast en een Areca 1210 kaartje erin gepropt. Zal qua vermogens weinig verschillen vermoed ik, dus ik ben blij dat ik deze getallen te zien krijg :)
Hier ook een E350-zelfbouw, Asus E35M1-M Pro in combinatie met 8GB intern geheugen. Bevalt prima! Doet dienst als fileserver, SVN-server, downloadbak en htpc. Heb alleen nog geen case, onderdelen liggen hier nog los aan elkaar geknoopt :P

Wil eigenlijk wel zo'n soort case als die CFI, zo'n kleine dikke bak zegmaar. Ik ga eens rondkijken op die website, bedankt DumbAss. Ben ook wel benieuwd naar foto's trouwens :-)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
@DumbAss, @Upper, @CiPHER, @jacrobas.

Ik ben ook benieuwd naar de foto's en jullie ervaringen hiermee.
Wat ook leuk zou zijn de door jullie behaalde snelheden, o.a. van PC > Nas en Nas > PC, van grote en kleine bestanden.

• DumbAss
  • Laatst online: 16-08 11:30
Bedankt voor de leuke reacties! Als het morgen weer wat lichter is zal ik eens wat foto's maken. Heb hem wel in een kastje gepropt :p

linitx.com is trouwens ook een goeie shop. Ik had alles na drie dagen binnen.

[ Voor 23% gewijzigd door DumbAss op 18-11-2011 19:33 ]

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Pagina: 1 ... 86 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.