Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Q schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:08:
Voor meer mensen die interesse hebben in de Norco 4020 of de verbeterde opvolger: 4220:

[...]

Dit is een reactie die ik rechtstreeks van Norco kreeg.
Ik heb de 4220 besteld. Let wel op de verzendkosten (!). Kan voor 120 dollar, dat kreeg ik van Norco door...

[ Voor 18% gewijzigd door Bolk op 03-12-2009 19:17 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19
Bolk schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:17:
[...]

Ik heb de 4220 besteld. Let wel op de verzendkosten (!). Kan voor 120 dollar, dat kreeg ik van Norco door...

[...]
Dat scheelt 40 dollar met die link van mij dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:19
DJ-Promo schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:44:
Q jij hebt zo'n mooie Norco case + nog iemand op dit forum.
Ik + nog niemand willen graag een Norco case hebben voor onze nas.
Wil jij wat info naar me sturen via dm over hoe je aan de kast bent gekomen.

Dit was wat off topic maar ik ben nog steeds super tevreden over me config:

Gigabyte 740G bord met 6x sata
1640 amd cpu
2GB ram
6x 500GB ( kon ik zo krijgen, later vervangen voor grotere disken )
2GB flash kaartje aan de ide poort

Draai Freenas 0.7 met een raidz config.
Echt super makkelijk te installeren en onderhouden en gewoon snel en stabiel.
Ik zit er ook over te denken om een Norco aan te schaffen. Mijn huidige kast bevat al 8 SATA disks op een Asus K8N4-E Deluxe icm FreeBSD 7.2 & ZFS (2TB zraid2 1.5TB backup).

Over die 4220 staat het volgende op de site:
Five internal SFF-8087 Mini SAS connectors support up to twenty 3.5" hot swappable SATA (I or II) or SAS hard disk drives;
http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=202

Wat ik hoop is dat ik met deze kast, en mijn bestaande 8 SATA connectors van het mobo zou kunnen uitbreiden naar 20 (SAS => SATA) + 3 overgebleven SATA aansluiten.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Vragen die bij me opkomen:
- moet je SATA controller dit ondersteunen?
- hoe vertaalt dit zich in je BIOS / naar je OS? Verschijnt zo'n SAS groep als één disk, of als losse disks?
- zou ik mijn bestaande array zomaar kunnen migreren?
(de zpools zijn gecreerd over een partitie welke de 1e sectoren niet gebruikt)
- nog gevolgen voor snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Volgens mij moet je die extenders aan sas/mini-sas poorten aansluiten ipv je onboard sata.
Weet het alleen niet 100% zeker.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
klaasbram schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:28:
Volgens mij moet je die extenders aan sas/mini-sas poorten aansluiten ipv je onboard sata.
Weet het alleen niet 100% zeker.
Wat ik heb kunnen vinden over compatibiliteit is dat:
* SATA connector signals are a subset of SAS signals, enabling the compatibility of SATA devices and SAS controllers.
* SAS en SATA drives werken beiden in een SAS omgeving. SAS drives werken echter niet in een SATA omgeving.

In mijn geval gaat het dus om:
[SATA controller] <=> [SAS Backplane] => [SATA Drives]

De bovenstaande punten geven daarmee nog niet echt een antwoord.

Op hardforum.com kom ik het volgende tegen:
I understand that an internal backplane (to support hot-swap etc.) can have different connectors to support SAS disks (data and power), SATA, or in the case of something like SFF 8482, the backplane can support either sort of disk. The backplane itself is not intelligent; it still needs to be plugged into a RAID controller that supports SAS or SATA. There are controllers for SAS, for SATA or for both.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1400607

Ze lijken hier te denken dat het wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Deze kabels werken enkel op de bedoelde Raid kaarten, niet op een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:51
Even voor de duidelijkheid (hoop ik) die backplanes in die Norco is helemaal geen extender maar gewoon een mini SAS naar 4x SATA breakout maar dan in printplaat vorm.
Er zit dus geen extender chip o.i.d. in. Als je een eenvoudige RAID controller wilt gebruiken (dus geen dure 20+ poort controller) heb je nog steeds een of meerdere SAS extenders nodig.

In jou geval vargo zou je twee reverse breakout mini SAS naar SATA kabels kunnen gebruiken om twee van de backplanes aan te sluiten op je 8 SATA poorten. Maar meer ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door PeterPan op 06-12-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
PeterPan schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:31:
Even voor de duidelijkheid (hoop ik) die backplanes in die Norco is helemaal geen extender maar gewoon een mini SAS naar 4x SATA breakout maar dan in printplaat vorm.
Er zit dus geen extender chip o.i.d. in. Als je een eenvoudige RAID controller wilt gebruiken (dus geen dure 20+ poort controller) heb je nog steeds een of meerdere SAS extenders nodig.

In jou geval vargo zou je twee reverse breakout mini SAS naar SATA kabels kunnen gebruiken om twee van de backplanes aan te sluiten op je 8 SATA poorten. Maar meer ook niet.
Ah dat had ik nog niet gezien. Thanks. Vraag me af of er dan nog voordeel is op de 4220 ipv 4020.

Iemand nog suggesties voor goedkope controllers?

Kwam deze al tegen: Ciprico RAIDCore RC5110-08 (8x SATA @ 69,- euro). Ciprico schijnt echter failliet te zijn, en ik weet niet of deze kaart onder FreeBSD wel supported is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voordeel is dat je bv maar 5 kabels naar de voorkant van je kast hebt lopen ipv 20 !!
Verder is een SAS kaart met 4 aansluitingen (zonder RAID) in sommige gevallen weer goedkoper dan een SATA kaart met 16 aansluitingen omdat je dan al snel een RAID kaart zult treffen zoals Highpoint 2340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Tenzij je met Windows aan de gang wilt zou ik zeer sterk overwegen met software RAID aan de gang te gaan (of ZFS). Er zijn redelijk wat betaalbare multi-poort SATA kaarten te vinden die je kunt gebruiken om de al aanwezige 8 SATA poorten van de mainboard aan te vullen.
Alleen als je een exotisch Linux/BSD distro of b.v. Open Solaris wilt gebruiken moet je even goed opletten op driver support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
klaasbram schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:56:
Voordeel is dat je bv maar 5 kabels naar de voorkant van je kast hebt lopen ipv 20 !!
Verder is een SAS kaart met 4 aansluitingen (zonder RAID) in sommige gevallen weer goedkoper dan een SATA kaart met 16 aansluitingen omdat je dan al snel een RAID kaart zult treffen zoals Highpoint 2340
Spijker op de kop.

Wat die ciprico kaart betreft: niet doen, kaart is Legacy en niet meer ondersteund.

Volgens mij heb je een SAS kaart nodig met minimaal 5 SAS poorten, dan kun je het hele zaakje netjes met 5 kabeltjes aansluiten. Scheelt je een flinke bende, zie mijn kast maar, als ik het nu over zou doen, zou ik dit zeker verder uitdiepen.

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 07-12-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

vargo schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:43:
Ciprico schijnt echter failliet te zijn.
Ciprico's IP is overgenomen door Dothill schijnbaar, wellicht is er dus nog wel support voor de Raidcore kaarten alhoewel ze niet meer geproduceerd worden.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• PeterPan
Uit een ander topic:
Pantagruel schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:06:
[...]
Supermicro heeft een Atom bordje (linkje) met 1 (x8) PCI-E, 1 (x4) PCI-E (in x8) en een 32-bit 33MHz PCI slot.
Aangezien de Atom niet echt een power house is zul je voor een toegewijde RAID5 controller moeten gaan of voor lief nemen dat de HDD transfer rates van je R5 array niet super zullen zijn. Daarbij komt dat de gebruikte chipset de Intel 945GC is die zelf alles behalve zuinig is.
Dit boardje heeft ook nog twee Gigabit aansluitingen (Realtek RTL8111C-GR).
Als je een hardware RAID kaart wilt gebruiken (zoals de HP PCIe 8x P410 die ik ga gebruiken) onder Windows (2003/2008 server) en verder geen spannende dingen op de server wilt doen zou dit dan een aardige keuze zijn?
Het enige 'spannende' wat ik nog kan bedenken is PAR2 recovery en un-RARen maar daar kan ik wel op wachten.

Ik haal nu zonder tweaken zo'n 130~160MB/sec doorvoer met de HP RAID kaart in RAID5 met 4 disks. Zou de processor daar nog een bijdrage aan leveren of is dit puur de RAID processor?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

PeterPan schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:26:
Uit een ander topic:
[...]

Dit boardje heeft ook nog twee Gigabit aansluitingen (Realtek RTL8111C-GR).
Als je een hardware RAID kaart wilt gebruiken (zoals de HP PCIe 8x P410 die ik ga gebruiken) onder Windows (2003/2008 server) en verder geen spannende dingen op de server wilt doen zou dit dan een aardige keuze zijn?
Het enige 'spannende' wat ik nog kan bedenken is PAR2 recovery en un-RARen maar daar kan ik wel op wachten.

Ik haal nu zonder tweaken zo'n 130~160MB/sec doorvoer met de HP RAID kaart in RAID5 met 4 disks. Zou de processor daar nog een bijdrage aan leveren of is dit puur de RAID processor?
Zal de controller op de raid kaart zijn en de doorvoer die je noemt op basis van een R5 setup met 4 disks (welke is dan de vraag) is niet slecht (neem aan dat t lezen is, schrijven zal wel lager zijn ivm xor berekingen).
Trouwens wel een leuke RAID kaartje die HP.

Tja t spannende PAR/UnRAR werk duurt op de Atom inderdaad wel eventjes (hier een servertje op basis van een Intel D945GCLF atom bordje), maar wat je zegt, doen we niet moeilijk over aangezien ik t gros van de jobs in de nacht laat afhandelen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• PeterPan
Even snel een benchmark met de default instellingen van de HP P410 RAID controller en NTFS met 32KB clustersize;

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/207vsjb.jpg

Dit op een 4 jaar oude P4 machine. De disks zijn vier 2TB low power Seagate SATA schijven in RAID5.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Ik neem aan dat er iets fout ging bij het lezen? Anders is het wel opmerkelijk dat je véél sneller kunt schrijven dan lezen, terwijl je bij RAID5 het omgekeerde zou verwachten. Maar voor de rest zeer nette waarden. :)

De CSL/OT kroeg !

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Ik heb een aantal vragen over het opzetten/bouwen van een storage server:

Als OS heb ik in eerste instantie Linux (debian 5.0.3) in gedachten. Hiermee wil ik een 8 X 500Gb software raid array d.m.v. mdadm gaan gebruiken.

Nu ben ik nog opzoek naar een geschikt moederboard met de nodige SATA connectoren. Nu heb ik nog een K8N4 board liggen maar ik ben eigenlijk opzoek naar een iets moderner boardje.

Maar 8 of meer SATA poorten ligt moeilijk. Ik heb wel een board gevonden, maar die is nogal prijzig: ASUS L1N64 SLI WSB

Wat is nu wijsheid:

Op zoek gaan naar een board met minstens 8 SATA connectoren of een willekeurig moederboard aanschaffen met b.v. 4 SATA connectoren en een losse PCI-E SATA kaart gebruiken met 8 SATA connectoren.

Ik zie dat er ook mensen zijn die software raid gebruiken maar die toch een raid controller gebruiken. Wat is hier het voordeel van t.o.v. een simpel 8 kanaals SATA kaartje als je puur software raid gaat toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Dadona schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:13:
Ik neem aan dat er iets fout ging bij het lezen? Anders is het wel opmerkelijk dat je véél sneller kunt schrijven dan lezen, terwijl je bij RAID5 het omgekeerde zou verwachten. Maar voor de rest zeer nette waarden. :)
Dat is inderdaad wel opmerkelijk. Misschien dat het met de cache instellingen te maken heeft. Die staat bij de P410 (512MB) standaard op 25% read en 75% write. Bovendien zit er op elke schijf ook nog eens 32MB en doet Windows zijn eigen disk caching (misschien is dit in server versies van Windows anders dan in workstation versies?).
Ik zal als ik wat meer tijd heb nog wat meer bechmarks doen en er een tweede benchmark programma bij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Bachatero schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:37:

Als OS heb ik in eerste instantie Linux (debian 5.0.3) in gedachten. Hiermee wil ik een 8 X 500Gb software raid array d.m.v. mdadm gaan gebruiken.

Nu ben ik nog opzoek naar een geschikt moederboard met de nodige SATA connectoren. Nu heb ik nog een K8N4 board liggen maar ik ben eigenlijk opzoek naar een iets moderner boardje.

Maar 8 of meer SATA poorten ligt moeilijk. Ik heb wel een board gevonden, maar die is nogal prijzig: ASUS L1N64 SLI WSB

Wat is nu wijsheid:

Op zoek gaan naar een board met minstens 8 SATA connectoren of een willekeurig moederboard aanschaffen met b.v. 4 SATA connectoren en een losse PCI-E SATA kaart gebruiken met 8 SATA connectoren.

Ik zie dat er ook mensen zijn die software raid gebruiken maar die toch een raid controller gebruiken. Wat is hier het voordeel van t.o.v. een simpel 8 kanaals SATA kaartje als je puur software raid gaat toepassen?
Als je ook nog een beetje om het stroom verbruik geeft, kan je het beste een moederbord kopen met een losse sata kaart. Dat SLI boardje zal al een bak verbruiken in idle.

Als je toch software raid wil gebruiken lijkt me een uitgave aan een hw raid kaart zonde van het geld. Het enige voordeel is wellicht de cache en de bijgeleverde monitoring software. Maar dan heb je het al over de dure kaarten.

Ik heb hier 3 x 750 GB in raid 5 zitten met mdraid. En dan trek ik al de Gigabit verbinding vol.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu wijsheid:

pricewatch: Supermicro AOC-SAT2-MV8 (8x SATA300, PCI-X64/133, LP)

Enige nadeel is dat je wel een moederbord met PCI-X sloten moet hebben.
Ik heb een aantal machines met 2 van deze kaarten en daar dan 2x8 schijven aan, met mdadm, in RAID6 draaien. Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Wat is nu wijsheid:

Losse kaarten met meer dan 4 connectoren en non-raid (dus goedkoop) zijn er niet. Als 8 poorten totaal genoeg is voor je is jouw suggestie prima, dus 4 on-board en 4 op een pci-e kaartje. Wil je meer poorten, dan kom je snel in de problemen.

Tenzij je het supermicro advies ter harte neemt, dus met een server moederbord en super micro 8 poorts sata controllers heb je verder als enige optie om zo'n highpoint controller aan te schaffen, maar daar mag aardig voor betaald worden.

Is zo'n 'server' moederboard met pci-x trouwens nog een beetje zuinig?

Wat je ook kunt doen is je storten op SAS met sas expanders. SAS is sata compatibel. Als ik het over zou doen, zou ik dit gaan uitspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Voor de mensen die een "domme" controller zoeken met 8 poorten, vroeg ik met af of de SuperMicro AOC-SASLP-MV8 geen betere optie is?

Kost 112 euro en is PCI-E 4x. Das toch aanzienlijk goedkoper dan een RocketRAID 3520. En een betere optie als de AOC-SAT2-MV8 met z'n verouderde PCI-X structuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Accessories/AOC-SASLP-MV8.gif

[ Voor 39% gewijzigd door Shuriken op 12-12-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Shuriken schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:20:
Voor de mensen die een "domme" controller zoeken met 8 poorten, vroeg ik met af of de SuperMicro AOC-SASLP-MV8 geen betere optie is?

Kost 112 euro en is PCI-E 4x. Das toch aanzienlijk goedkoper dan een RocketRAID 3520. En een betere optie als de AOC-SAT2-MV8 met z'n verouderde PCI-X structuur.

[afbeelding]
Ik weet niet hoe nieuw deze kaart is maar volgens mij is dit precies waar veel software RAID mensen op zitten te wachten. _/-\o_

Het enige wat je nodig hebt is een goedkoop zuinig mobo met minimaal 2x pci 4x sloten, maar die zijn er alleen niet veel. Meestal zitten er in een bord 1x 16 en 1x1. Of, omdat deze bordjes sas doen, met sas expanders oid gaan knoeien.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 12-12-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Q schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet hoe nieuw deze kaart is maar volgens mij is dit precies waar veel software RAID mensen op zitten te wachten. _/-\o_

Het enige wat je nodig hebt is een goedkoop zuinig mobo met minimaal 2x pci 4x sloten, maar die zijn er alleen niet veel. Meestal zitten er in een bord 1x 16 en 1x1. Of, omdat deze bordjes sas doen, met sas expanders oid gaan knoeien.
Hm, nu begin ik weer te twijfelen. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op de 51645 maar nu klinkt software RAID ook weer aantrekkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wat ik me dan weer afvraag bij zo'n kaart. Er staat ook op de website dat het 8x SAS is. Dus met expanders zou je dan op 32x sata kunnen komen :?
Of is het straks 2x SAS waarvan je weer 8x Sata kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
SAS aansluitingen op je RAID kaart of non RAID controller wil niet zeggen dat je ze ook kunt aansluiten op een SAS expander, dit moet de RAID kaart of controller kaart wel ondersteunen.

En die SAS expanders zijn leuk en aardig in theorie maar waar zijn ze in de praktijk?
Ik ken er maar twee (De Chenbro en de HP, beide in PCIe kaart vorm). Die eerste is bijna niet meer te krijgen en die tweede is goed leverbaar maar daar is (buiten gebruik in HP servers) vrijwel niets over te vinden.
Af en toe zie je nog wel eens een ander kaartje opduiken maar er is gewoon heel erg weinig over te vinden.
Of ik zoek niet goed natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door PeterPan op 12-12-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:01:
[...]

Of natuurlijk een x4 en een x8: pricewatch: Supermicro X7SLA-H-O (MBD-X7SLA-H-O)

Aangezien het ding onboard cpu heeft moet je alleen hopen dat de softraid niet je cpu down trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Waarom niet een Highpoint RR2680?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

DJ-Visto schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:12:
[...]

Of natuurlijk een x4 en een x8: pricewatch: Supermicro X7SLA-H-O (MBD-X7SLA-H-O)

Aangezien het ding onboard cpu heeft moet je alleen hopen dat de softraid niet je cpu down trekt.
Ik denk niet dat dat gaat werken. Een Atom is niet krachtig genoeg om die taak op zich te nemen. Met als resultaat dat je performance bedroevend is.
Dadona schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:18:
Waarom niet een Highpoint RR2680?
Volgens mij is dit een firmware based raid oplossing. Ongetwijfeld met de zelfde Marvell chip als de Supermicro gebruikt.
Naar mijn mening kan je dan net zo goed/ zo niet beter software raid gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik stelde hem voor omdat het mijns inziens een realistisch alternatief is voor de Supermicro. De 3520 is een totaal andere kaart en die moet je naar mijn mening ook niet vergelijken met de Supermicro. De 2680 daarentegen is behoorlijk vergelijkbaar mijns inziens.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Dadona schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:10:
Ik stelde hem voor omdat het mijns inziens een realistisch alternatief is voor de Supermicro. De 3520 is een totaal andere kaart en die moet je naar mijn mening ook niet vergelijken met de Supermicro. De 2680 daarentegen is behoorlijk vergelijkbaar mijns inziens.
Als alternatief lijkt het me prima. De kaart zit in het zelfde prijs segement als de Supermicro. Echter bij wat meer winkels beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
Bedankt voor de reacties,

Nog even voor de duidelijkheid: Uitgangspunt is Linux Debian software raid (mdadmin)

Ik hink nog steeds op twee gedachten:

1) ASUS L1N64 SLI WSB. Genoeg (12X) SATA poorten direct aanwezig op het moederboard, dus geen extra controller nodig. Ondanks dat het moederboard duurder is, spaar je hiermee wel een extra SATA controller (minimaal 130 euro) uit. Ik zie nu dat dit board niet wordt ondersteunt door debian lenny, dus blijft kennelijk optie 2 over.

2) Of een GA-MA78GM-S2H met een extra SATA2 controller. Deze RAID of SATA controller mag toch fake raid bezitten, want ik gebruik zo'n kaartje dan alleen maar voor het aansluiten van de 8 disks, of zie ik dat verkeerd? De raid toepassing blijft nog steeds software raid. Het enige probleem van dit mother-board (GA-MA78GM-S2H) is dat debian lenny niet het onboard video ondersteunt (ATI Radeon HD3200).

Note: De storage server wordt niet als 24/7 toepassing gebruikt, dus het stroom verbruik staat niet op de eerste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Bachatero schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:14:
Het enige probleem van dit mother-board (GA-MA78GM-S2H) is dat debian lenny niet het onboard video ondersteunt (ATI Radeon HD3200).
Als je het systeem als server gaat gebruiken maakt het toch niet uit dat eventuele 3D functies e.d. niet werken? Beeld geven doet 'ie echt wel, desnoods met een standaard vesa driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Bachatero schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:14:
Bedankt voor de reacties,

Nog even voor de duidelijkheid: Uitgangspunt is Linux Debian software raid (mdadmin)

<knip>
Note: De storage server wordt niet als 24/7 toepassing gebruikt, dus het stroom verbruik staat niet op de eerste plaats.
Als SAS met expanders geen optie is (kwestie van uitzoeken) dan ben ik bang dat als je prijs bewust wilt zijn als enige keuze zo'n Highpoint 2320 of 2340 kaart kopen met een goedkoop maar degelijk bordje. En passant pakt dat nog goedkoop maar zuinig uit ook als bij effect. Zo'n SLI moederbord is volgens mij al snel duurder en dat is echt zonde van het verbruik lijkt me, alhoewel het geen kwaad kan om de echte getallen te achterhalen. Want dan zou je nog wat van die 8 poorts super micro kaartjes in de 16x sloten kunnen stoppen en dat zou ook niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op maandag 14 december 2009 @ 00:07:
[...]

Als SAS met expanders geen optie is (kwestie van uitzoeken) dan ben ik bang dat als je prijs bewust wilt zijn als enige keuze zo'n Highpoint 2320 of 2340 kaart kopen met een goedkoop maar degelijk bordje. En passant pakt dat nog goedkoop maar zuinig uit ook als bij effect. Zo'n SLI moederbord is volgens mij al snel duurder en dat is echt zonde van het verbruik lijkt me, alhoewel het geen kwaad kan om de echte getallen te achterhalen. Want dan zou je nog wat van die 8 poorts super micro kaartjes in de 16x sloten kunnen stoppen en dat zou ook niet verkeerd zijn.
Persoonlijk ben ik geen Highpoint fan (slechte ervaringen uit t verleden vooral op linux gebied).
Voor een debian install guide, klik hier (van Highpoint zelf).

Wat dat betreft zou ik liever de Areca 1220 aanschaffen, qua driver ondersteuning een stuk beter en ook de kaart zal beter presteren (zie ook Jaelma's review).

ps, voor de prijs vergelijking ben ik even van de Pricewatch vermelding uitgegaan, geen idee wat een 2340 2e hands mag kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Pantagruel op 14-12-2009 10:15 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Pantagruel schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:13:
[...]

Persoonlijk ben ik geen Highpoint fan (slechte ervaringen uit t verleden vooral op linux gebied).
Voor een debian install guide, klik hier (van Highpoint zelf).

Wat dat betreft zou ik liever de Areca 1220 aanschaffen, qua driver ondersteuning een stuk beter en ook de kaart zal beter presteren (zie ook Jaelma's review).

ps, voor de prijs vergelijking ben ik even van de Pricewatch vermelding uitgegaan, geen idee wat een 2340 2e hands mag kosten.
Je Areca heeft 4 sata poorten, de Highpoint 2340 heeft er 16, waarom deze vergelijking? Bovendien ga ik uit van software raid en boeit de performance van de kaart zelf niet. Hardware RAID onder Linux is voor thuisgebruik in mijn ogen een beetje onzin.

De highpoints doen het zonder problemen prima onder Lenny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op maandag 14 december 2009 @ 14:32:
[...]

Je Areca heeft 4 sata poorten, de Highpoint 2340 heeft er 16, waarom deze vergelijking? Bovendien ga ik uit van software raid en boeit de performance van de kaart zelf niet. Hardware RAID onder Linux is voor thuisgebruik in mijn ogen een beetje onzin.

De highpoints doen het zonder problemen prima onder Lenny.
De 1220 kan 8 SATA II drives aan en de bedoeling was hem met de 2320 te vergelijken, typo kan gebeuren.
'T prijs verschil HPT2320 vs Areca 1220 ca € 100,- en voor de extra €100,- heb ik liever een hardware RAID kaart.

Voor thuisgebruik kun je 16 SATA aansluitingen dan wellicht ook als onzinnig bestempelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pantagruel op 14-12-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ok, in de tweakers price watch stond 4 poorten.

Dat iets anders, namelijk 16 poorten, misschien ook onzin is voor thuis gebruik staat los van hw vs sw RAID. Mijn stelling is dan dat snelheid niet relevant is, want thuis doe je toch nooit meer dan gigabit over je netwerk en dat haal je met 1 disk. Dus kun je beter ofwel software raid doen en het geld in je zak houden, of het geld aan een extra disk besteden voor meer redundancy of capaciteit.

Met die Areca zit je weer vast aan 8 poorten of je moet er een 2e kaart naast stoppen, aangenomen dat die kaarten met elkaar kunnen samenwerken. Met sw RAID (onder Linux) ben je wat dat aangaat flexibeler.

Maar hey, met 8 poorten kun je al naar de 16 TB ruwe capaciteit. Het is wat je zelf wilt.

Maar ik zou nu eigenlijk nog veel eerder voor zo'n goedkope 8 poorts super micro gaan, scheelt nog meer. Iets meer dan honderd euro en je hebt ook 8 poorten. pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8. Maar dan heb je nog wel 2 sets kabels van 20 euro is 40 euro is totaal dus ongeveer 150 euro voor kaart en kabels ex verzendkosten.

Software RAID er over heen en je houdt ofwel 250 euro over of het geld voor een schijf of 2 tot 4 afhankelijk hoe groot je ze kiest.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 14-12-2009 20:16 . Reden: prijs met kabels is hoger van de sm.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
Nielson:
Als je het systeem als server gaat gebruiken maakt het toch niet uit dat eventuele 3D functies e.d. niet werken? Beeld geven doet 'ie echt wel, desnoods met een standaard vesa driver.
OK, ik dacht dat het video niet zou werken als debian deze video chip niet ondersteunt. Maar als hiermee wordt bedoeld dat 3D functies niet werken is dit inderdaad geen enkel bezwaar.

Q:
Als SAS met expanders geen optie is (kwestie van uitzoeken) dan ben ik bang dat als je prijs bewust wilt zijn als enige keuze zo'n Highpoint 2320 of 2340 kaart kopen met een goedkoop maar degelijk bordje.
Valt de GA-MA78GM-S2H onder: goedkoop maar degelijk bordje?

Nog iets dat ik niet helemaal begrijp:

Het moederboard GA-MA78GM-S2H heeft een PCI-Express x16 slot. Stel je voor ik wil dat Supermicro AOC-SASLP-MV8 kaartje gebruiken, past dat en werkt dat in het PCI-Express x16 slot.

Als ik de laatste reacties bekijk, dan geeft ik tot nu toe gevoelsmatig de voorkeur aan het Supermicro 8-Port SAS/SATA Card - (AOC-SASLP-MV8) boardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
1) Waar het om gaat is dat de GA-MA78GM-S2H zonder meer overkill is. Het verkooppunt van het moederbord is de - voor onboard begrippen - goede GPU. Maar in je server doe je daar niets mee terwijl het wel meer verbruikt. Ook de solid caps zijn nog niet een echte reden omdat er zuinigere varianten zijn waarbij dezelfde capacitors solid states zijn. Een GA-MA78GM-DS2H daarentegen heeft meer solid caps dan de meeste moederborden (zeker dan die hier in deze topic zijn besproken). Daar staat tegenover dat er wat goedkopere borden zijn die alleen maar uit solid caps bestaan, of je moet een voorliefde voor Gigabyte hebben. :)
2) PCI-Express x16 en RAID kaartje wil nog wel eens lastig zijn. Sommige moederborden accepteren alleen videokaarten in zo'n slot. Ik zou dan ook even kritisch kijken naar de winkel waar het moederbord vandaan moet komen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Wat de moederbord keuze betreft moet ik echt vragen om zelf even te kijken en te spitten, er zijn zoveel type bordjes. Ik zou echter wel een beetje kijken naar stabiel spul, je gaat er toch je data aan toe vertrouwen. Punt twee is: zo min mogelijk features = zuiniger, bovendien heb je die features niet nodig. Als dat gigabyte moederbord lekker zuinig is en de reviews zijn ok, geen stabiliteits issues, prima toch. De enige vraag is of hij met de super micro werkt. Dat wordt zoeken.. of de gok wagen. Ik heb 2x gegokt met een highpoint op verschillende mobo's en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 17:14
Bachatero schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:15:

Nog iets dat ik niet helemaal begrijp:

Het moederboard GA-MA78GM-S2H heeft een PCI-Express x16 slot. Stel je voor ik wil dat Supermicro AOC-SASLP-MV8 kaartje gebruiken, past dat en werkt dat in het PCI-Express x16 slot.
Let op dat de Supermicor AOC-SASLP-MV8 onder de laatste stable debian versie niet functioneert. Pas vanaf kernel 2.6.31-1 werkt de kaart en zover ik weet doet hij het in raid-arrays dan nog niet goed. In non-raid arrays lijkt het tot dusver te werken.

Zie http://www.hardforum.com/...ead.php?t=1397855&page=18 voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
prozak schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:31:
[...]

Let op dat de Supermicor AOC-SASLP-MV8 onder de laatste stable debian versie niet functioneert. Pas vanaf kernel 2.6.31-1 werkt de kaart en zover ik weet doet hij het in raid-arrays dan nog niet goed. In non-raid arrays lijkt het tot dusver te werken.

Zie http://www.hardforum.com/...ead.php?t=1397855&page=18 voor meer info.
Zo'n verse kernel zou ik niet willen draaien op een systeem dat mijn data moet gaan bewaren. Damn. Als je dus software raid wilt doen blijven nog steeds die highpoint kaarten over, waarbij je van hp afhankelijk bent voor de driver support.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 15-12-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:06:
Ok, in de tweakers price watch stond 4 poorten.

Dat iets anders, namelijk 16 poorten, misschien ook onzin is voor thuis gebruik staat los van hw vs sw RAID. Mijn stelling is dan dat snelheid niet relevant is, want thuis doe je toch nooit meer dan gigabit over je netwerk en dat haal je met 1 disk. Dus kun je beter ofwel software raid doen en het geld in je zak houden, of het geld aan een extra disk besteden voor meer redundancy of capaciteit.

Met die Areca zit je weer vast aan 8 poorten of je moet er een 2e kaart naast stoppen, aangenomen dat die kaarten met elkaar kunnen samenwerken. Met sw RAID (onder Linux) ben je wat dat aangaat flexibeler.

Maar hey, met 8 poorten kun je al naar de 16 TB ruwe capaciteit. Het is wat je zelf wilt.

Maar ik zou nu eigenlijk nog veel eerder voor zo'n goedkope 8 poorts super micro gaan, scheelt nog meer. Iets meer dan honderd euro en je hebt ook 8 poorten. pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8. Maar dan heb je nog wel 2 sets kabels van 20 euro is 40 euro is totaal dus ongeveer 150 euro voor kaart en kabels ex verzendkosten.

Software RAID er over heen en je houdt ofwel 250 euro over of het geld voor een schijf of 2 tot 4 afhankelijk hoe groot je ze kiest.
Klopt, uiteindelijk is t maar net wat je wilt. De discussie hw vs sw RAID wil ik vermijden, lijkt een beetje op de OS flame war met enkel doden en geen 'winnaar'. Ik heb wta dat betreft met beide zowel goede als slechte ervaringen.

Dat SuperMicro kaartje komt wel vaker voorbij en is een echte super budget oplossing (net als de 2340) als je veel poorten voor je euro's zoekt. Op dat gebied is de Dell Perc 5/i ook wel interresant (rondom de 200 euro incl BBU).
Wat dat betreft moet ik ook eens rond gaan kijken want de huidige file server loopt tegen zijn grenzen aan qua omvang en vooral levensduur [Intel SAI2, dual Tualatin, 2 GB ECC, 3Ware 85xx 8 poort PCI 64bit/66MHz, Intel dual poort server Gbit nic PCI 64bit/66MHz (teamed in 2 Gbit trunc)].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ok, wat doet die server qua capaciteit dan? De enige angst met deze hardware, die anno 2009 nog prima qua specs is als fileserver, lijkt me verder indeed alleen de leeftijd.

Voor NAS bouwers is die Dell Perc 5/i wel ok maar die doet 'maar' 4 sas poorten.

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 15-12-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:00:
Ok, wat doet die server qua capaciteit dan? De enige angst met deze hardware, die anno 2009 nog prima qua specs is als fileserver, lijkt me verder indeed alleen de leeftijd.

Voor NAS bouwers is die Dell Perc 5/i wel ok maar die doet 'maar' 4 sas poorten.
De 3Ware RAID kaart is helaas beperkt tot arrays van 2 TB ;) wat met 8 aansluitingen op 8 TB in RAID-1 neerkomt (mits ondersteuning voor 2 TB drives).
Groter probleem is inderdaad de leeftijd van t bord, ondanks dat t een server bord is (en t dus hopelijk langer trekt dan een desktop bord), is de kans dat mis gaat langzaam aan wel aanwezig (bord is denk ik alweer 6 of 7 jaar in dienst) en dan zit je met t probleem dat je nauwelijks nog borden vindt met PCI 64bit/66MHz slots (en om nu ca € 150 neer te leggen voor een refurbished/schap exemplaar van een SAI2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dat wordt wel spannend ja. Meestal beginnen eerst de ventilatoren het te begeven op die leeftijd en komt de beschikbaarheid dus in gevaar. Ik denk dat je een hele goede reden hebt om wat budget vrij te maken om het ding te vervangen. Ik weet niet of het privé of professioneel is (neem aan dat laatste). De hardware prijzen anno 2009 zijn gelukkig van een andere orde voor wat je krijgt.

Waar ik zelf niet blij mee ben is het feit dat die highpoint kaarten je afhankelijk maken van de drivers van 1 vendor. Gaat highpoint faiiiet, of verklaren ze een product 'legacy', dan ben je de sjaak.

Tot nu toe doet Highpoint echter wel goed werk. Ze houden, met wat vertraging, de drivers wel bij. Zo werken zowel de 2320 als de 2340 met de backported Debian 2.6.30 kernel. Onder Lenny stable deden ze het al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:49:
Dat wordt wel spannend ja. Meestal beginnen eerst de ventilatoren het te begeven op die leeftijd en komt de beschikbaarheid dus in gevaar. Ik denk dat je een hele goede reden hebt om wat budget vrij te maken om het ding te vervangen. Ik weet niet of het privé of professioneel is (neem aan dat laatste). De hardware prijzen anno 2009 zijn gelukkig van een andere orde voor wat je krijgt.

Waar ik zelf niet blij mee ben is het feit dat die highpoint kaarten je afhankelijk maken van de drivers van 1 vendor. Gaat highpoint faiiiet, of verklaren ze een product 'legacy', dan ben je de sjaak.

Tot nu toe doet Highpoint echter wel goed werk. Ze houden, met wat vertraging, de drivers wel bij. Zo werken zowel de 2320 als de 2340 met de backported Debian 2.6.30 kernel. Onder Lenny stable deden ze het al prima.
De SAI2 gebruik ik privé (hobby's wie heeft ze niet ;) ,heb hem destijds (eind 2002) als afscheidscadeau mee gekregen.

Inderdaad, als je bijv een RAIDCore kaartje hebt ben je behoorlijk de pineut, maakt niet uit dat t toffe kaartjes waren/zijn. Maar dat soort dingen heb ik ook wel eens gehad als inderdaad de maker beslist dat t product 'legacy' word gemaakt. Gelukkig is de support in linux vaak nog wel veel langer aanwezig, of middels een back-port te behouden.
Maar inderdaad, als de 13e maand binnen is ga ik eens wat nieuwe hardware voor de file server uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dat soort cadeau's zijn niet verkeerd, als ik dat terug reken in de tijd.

Laat de kerstman gul zijn, van mij mag het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik denk ook aan een zelfbouw nas.
Ik heb volgende doelstellingen;
NAS voor 8x 3,5inch SATA schijven (met films en data), eventueel 1x 2,5inch SATA (voor besturingssysteem laag verbruik en 1 3,5 inch schijf minder dan)
HD content afspelen.
Newsgroepen downloaden (heb maar 4Mbit internet dus denk niet dat dit veel cpu gaat nemen)

Ik ga het toestel in mijn bergkot plaatsen. Via een 2,5m lange hdmi kabel doorheen mijn muur geraak ik aan mijn 7.1 versterker en die lust door naar mijn lcd tv.

Ik dacht aan hetvolgende;

POV ION 330 met 4x SATA, daarop een 4x SATA PCI-e raid controller
2GB ram
Oude ATX kast
PICO voeding 120W

De NAS gaat zelden gebruikt worden. Ik deel mijn netwerk met mijn buur en we kijken beiden naar films, maar de buur kijkt misschien 1x per 5 dagen. Voor de rest dient de NAS om af en toe eens wat te backuppen. Als ik de HD's in spinoff zet, verbruiken die dan nog stroom?
Hoeveel gaat die RAID controller verbruiken?
Ik heb op dit moment een 4 bay NAS staan die continu 30W trekt in idle, ik wil met mijn 8 schijven opstelling niet boven de 45-50W idle uitkomen (dus schijven in spinoff).
Gaat dat mobo de hd content kunnen afspelen, tegelijk met downloaden? PAR en UNRAR laat ik enkel 's nachts doen. Liefst gebruik ik Windows 7 Professional, daar heb ik nog een licentie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou die pico psu gelijk vervangen voor een 80Plus voeding op gewoon ATX formaat. Want een adapter die 10A levert is niet goedkoop en verder trekken je 7/ 8 hdd/s al meer dan 150watt wanneer ze op spinnen.
Een 80Plus Bronze voeding is ook lekker efficient dus daarvoor hoef je geen pico te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

klaasbram schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:15:
Ik zou die pico psu gelijk vervangen voor een 80Plus voeding op gewoon ATX formaat. Want een adapter die 10A levert is niet goedkoop en verder trekken je 7/ 8 hdd/s al meer dan 150watt wanneer ze op spinnen.
Een 80Plus Bronze voeding is ook lekker efficient dus daarvoor hoef je geen pico te kiezen.
Dat was ook gelijk mijn eerste gedachte. Zo'n Pico is echt bedoeld voor een systeempje met 1 schijf. Niet voor 8 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Zal ik zeker doen. Ik heb hier ook nog zo'n Antec case staan, misschien is die ATX voeding ook nog goed. Dat ga ik eerst testen.
Maar ga ik met dat mobo/cpu fullhd kunnen afspelen, icm downloaden onder W7?
Zou ik naar een ander cpu/mobo zien waarmee ik in idle ongeveer evenveel verbruik heb?
Zo'n E5200 is ook niet te duur, maar welke mobo's verbruiken heel weinig stroom?
Hoeveel stroom zou zo'n raid controller trekken? En verbruiken hd's in spinoff nog veel stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Q schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:49:
Je hebt de Highpoint de zaak dus laten initialiseren. Ik wil zelf eens kijken om in legacy mode te werken, ofwel, harde schijven aan de Highpoint aansluiten en direct benaderen. Op die manier zou ik als het goed is niet afhankelijk zijn van een Highpoint maar van SATA poorten in het algemeen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dadona schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:29:
[...]
Je hebt de Highpoint de zaak dus laten initialiseren. Ik wil zelf eens kijken om in legacy mode te werken, ofwel, harde schijven aan de Highpoint aansluiten en direct benaderen. Op die manier zou ik als het goed is niet afhankelijk zijn van een Highpoint maar van SATA poorten in het algemeen.
Ik heb de disks aan de highpoint geinitialiseerd, wat ze onleesbaar maakt als je ze aan een niet-highpoint controller hangt.

Ik heb met dat idee van je lopen testen maar ik kreeg het niet voor elkaar. Als het jou wel lukt laat weten wat je deed. Misschien liep ik te knoeien en stelt het niets voor.

• Pantagruel

Pantagruel

Q schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:22:
[...]

Ik heb de disks aan de highpoint geinitialiseerd, wat ze onleesbaar maakt als je ze aan een niet-highpoint controller hangt.

Ik heb met dat idee van je lopen testen maar ik kreeg het niet voor elkaar. Als het jou wel lukt laat weten wat je deed. Misschien liep ik te knoeien en stelt het niets voor.
Mmm, jammer, een van de plussen van sw RAID is dat je onafhankelijk zou zijn van de controller (je controller voorziet enkel in t aantal benodigde SATA poorten, verder mag de kaart 'dom' zijn). Op zich zit je nu in t zelfde schuitje als met een volwaardige RAID controller.

Tja, de kerstman komt goed weg, zat zelf aan een P5QL-CM van Asus te denken, 6xSATA on-board, graka on-board, de PCI-e 16x is evt. te misbruiken voor een domme SATA controller (supermicro bijv) en dan kom ik aan 14 SATA aansluitingen. 20 GB PATA voor t OS en in RAID 6 heb je 12GB (12x1GB), 18GB (12x1,5GB) of 24 GB (12x2GB) ongeformateerd, zeg maar ergens tussen de 10 en 20 GiB geformateerde capaciteit. Een E7400 en 4 GB DDR2 heb ik liggen (maar dat zijn de kosten niet)

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik heb mijn NAS nu ook zo goed als klaar :)

specs:

Systeemkast:Coolermaster Stacker STC-T01
Voeding:Tagan 480W U22
Moederbord:Asus M4A785D-M PRO
Processor:AMD Phenom II X3 705e
Geheugen:4GB OCZ DDR2 High Performance Memory 800 Platinum (4-4-3-15)
Hard Disk(s):8x Samsung Spinpoint F1 1TB + 2x F3 1TB
Raid:Highpoint RocketRaid 3560 24 poort Sata controller
Netwerkkaart:Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x)
CPU cooler:Prolimatech Megahalems icm nexus real silent fan
Operating System:MS server 2008 R2

Op het moment aan het expanden van 6 naar 10 disks, dat zal morgen wel klaar zijn. Voor het OS gebruik ik trouwens een oude hitachi 80GB sata schijf, die wil ik echter wel ooit vervangen door iets stillers.

Op zich werkt hij als een trein op 2 kleine puntjes na. Als ik vanaf mijn gewone pc een bestandje download van het internet en dat bestand direct op de server opsla, dan is in 90% van de gevallen dat bestand vervolgens corrupt. Als ik het eerst op mijn lokale schijf opsla, en vervolgens gewoon overkopieer, is er niets aan de hand.

Het 2e punt is dat ik wel leuk de netwerk adapters kan teamen voor een logische link van 2Gbs, echter kan het gewoon overkopiëren van bestanden tussen de server en mijn PC niet worden gebalanced over de 2 adapters. Ik moet nog uitzoeken of dat wellicht met een 802.3ad capabele switch wel mogelijk is. Of eventueel door mijn PC back to back met mijn server te verbinden.

Verder ben ik er heel tevreden mee, hij is stil genoeg om er bij te kunnen slapen :)

• Q
Pantagruel schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:58:
[...]

Mmm, jammer, een van de plussen van sw RAID is dat je onafhankelijk zou zijn van de controller (je controller voorziet enkel in t aantal benodigde SATA poorten, verder mag de kaart 'dom' zijn). Op zich zit je nu in t zelfde schuitje als met een volwaardige RAID controller.

Tja, de kerstman komt goed weg, zat zelf aan een P5QL-CM van Asus te denken, 6xSATA on-board, graka on-board, de PCI-e 16x is evt. te misbruiken voor een domme SATA controller (supermicro bijv) en dan kom ik aan 14 SATA aansluitingen. 20 GB PATA voor t OS en in RAID 6 heb je 12GB (12x1GB), 18GB (12x1,5GB) of 24 GB (12x2GB) ongeformateerd, zeg maar ergens tussen de 10 en 20 GiB geformateerde capaciteit. Een E7400 en 4 GB DDR2 heb ik liggen (maar dat zijn de kosten niet)
Het is inderdaad zonde dat het niet lijkt te werken, en daarmee is je 'onafhankelijkheid' met software raid redelijk verdwenen. Dat is gewoon jammer. Enige troost is dat die hp kaartjes erg goed leverbaar zijn, al 5 jaar op de markt zijn en nog steeds nieuw verkocht worden. Maar het is geen optie om de hele 'teringzooi' te migreren naar een nieuwe(re) cq. andere controller.

Maar dat gaat wat mij betreft toch niet gebeuren. Tegen de tijd dat dit relevant wordt bouw ik dan iets nieuws ;) Dat ding wat er nu staat is nog niet voor 30% vol en ik doe echt mijn best.

@Aapenootjes, ziet er netjes uit, ben benieuwd hoe de wat zwaardere hp bevalt.

Pics? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 17-12-2009 17:14 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Aapenootjes schreef op donderdag 17 december 2009 @ 14:42:
Ik heb mijn NAS nu ook zo goed als klaar :)

specs:

Systeemkast:Coolermaster Stacker STC-T01
Voeding:Tagan 480W U22
Moederbord:Asus M4A785D-M PRO
Processor:AMD Phenom II X3 705e
Geheugen:4GB OCZ DDR2 High Performance Memory 800 Platinum (4-4-3-15)
Hard Disk(s):8x Samsung Spinpoint F1 1TB + 2x F3 1TB
Raid:Highpoint RocketRaid 3560 24 poort Sata controller
Netwerkkaart:Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x)
CPU cooler:Prolimatech Megahalems icm nexus real silent fan
Operating System:MS server 2008 R2

Op het moment aan het expanden van 6 naar 10 disks, dat zal morgen wel klaar zijn. Voor het OS gebruik ik trouwens een oude hitachi 80GB sata schijf, die wil ik echter wel ooit vervangen door iets stillers.

Op zich werkt hij als een trein op 2 kleine puntjes na. Als ik vanaf mijn gewone pc een bestandje download van het internet en dat bestand direct op de server opsla, dan is in 90% van de gevallen dat bestand vervolgens corrupt. Als ik het eerst op mijn lokale schijf opsla, en vervolgens gewoon overkopieer, is er niets aan de hand.

Het 2e punt is dat ik wel leuk de netwerk adapters kan teamen voor een logische link van 2Gbs, echter kan het gewoon overkopiëren van bestanden tussen de server en mijn PC niet worden gebalanced over de 2 adapters. Ik moet nog uitzoeken of dat wellicht met een 802.3ad capabele switch wel mogelijk is. Of eventueel door mijn PC back to back met mijn server te verbinden.

Verder ben ik er heel tevreden mee, hij is stil genoeg om er bij te kunnen slapen :)
Nice @Q ja pics! We Want More! Statistieken van HDtune :9

• Aapenootjes
Tot nu toe bevalt hij wel goed ja :) 1GB cache is relax, al moet er eigenlijk nog een BBU in. Je krijgt er standaard 6 kabels bij, dat scheelt toch weer een slok op een borrel. Ik heb hem voor ik hem in de server bouwde al een half jaar in mijn gewone pc gebruikt met wat minder schijven. Dat werkte prima en behoorlijk vlotjes :) In mijn gewoon pc zitten nu 2 SSD's, dat is toch nog net wat sneller voor het OS ;)

Ik ben wel benieuwd naar de benches met 10 disks, het expanden is nu op 60%, daar is hij ondertussen 2 dagen mee bezig. Dat valt relatief gezien nog wel mee, bij een vriend van me duurde het 1 week toen hij met zijn areca naar 10 disks van 1TB expandde.

Op verzoek heb ik even wat foto's gemaakt:

Mijn bureau, met op de achtergrond mijn normale pc. Deze foto is van een maand terug, dus toen zat de raidcontroller nog in die pc.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/og9evd.jpg

Mijn server:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2vw60xf.jpg

Voor de netwerk kaart gebruik ik een pci-e riser, omdat ik geen pci-e 4x slot meer had. Met wat moederbord standoff schroefjes zit hij toch nog goed vast :+

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2h7fkw9.jpg

Hopelijk kunnen jullie de plaatjes zien, ik niet namelijk. Dat komt door een soort netwerkfilter apparaat wat mijn huisbaas geïnstalleerd heeft hier en helaas werkt dat ding voor geen meter, maar dat is een ander verhaal :p

Ik ga de zijkant van mijn server stacker overigens een zelfde window geven als mijn werkstation stacker. Ben er nog wel het een en ander van plan mee op dat gebied :)

En trouwens, hdtune statistieken etc komen pas als hij klaar is met expanden, dat is nu niet echt interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door Aapenootjes op 17-12-2009 18:49 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nice nice Aapenootjes! Succes :P En die huisbaas moet je er maar 's op aanspreken

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Pluppie schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:29:
Ik denk ook aan een zelfbouw nas.
Ik heb volgende doelstellingen;
NAS voor 8x 3,5inch SATA schijven (met films en data), eventueel 1x 2,5inch SATA (voor besturingssysteem laag verbruik en 1 3,5 inch schijf minder dan)
HD content afspelen.
Newsgroepen downloaden (heb maar 4Mbit internet dus denk niet dat dit veel cpu gaat nemen)

Ik ga het toestel in mijn bergkot plaatsen. Via een 2,5m lange hdmi kabel doorheen mijn muur geraak ik aan mijn 7.1 versterker en die lust door naar mijn lcd tv.

Ik dacht aan hetvolgende;

POV ION 330 met 4x SATA, daarop een 4x SATA PCI-e raid controller
2GB ram
Oude ATX kast
PICO voeding 120W

De NAS gaat zelden gebruikt worden. Ik deel mijn netwerk met mijn buur en we kijken beiden naar films, maar de buur kijkt misschien 1x per 5 dagen. Voor de rest dient de NAS om af en toe eens wat te backuppen. Als ik de HD's in spinoff zet, verbruiken die dan nog stroom?
Hoeveel gaat die RAID controller verbruiken?
Ik heb op dit moment een 4 bay NAS staan die continu 30W trekt in idle, ik wil met mijn 8 schijven opstelling niet boven de 45-50W idle uitkomen (dus schijven in spinoff).
Gaat dat mobo de hd content kunnen afspelen, tegelijk met downloaden? PAR en UNRAR laat ik enkel 's nachts doen. Liefst gebruik ik Windows 7 Professional, daar heb ik nog een licentie voor.
WD Greenpoints verbruiken in spindown ongeveer 1 Watt. Een Highpoint 2320 verbruikt weinig, tussen de 5 en 8 Watt. Allemaal zelf gemeten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Aapenootjes schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:37:
Op verzoek heb ik even wat foto's gemaakt:
Ziet er toch netjes uit? Wat voor array ga je draaien? RAID 5 of 6?
Ik ben wel benieuwd naar de benches met 10 disks, het expanden is nu op 60%, daar is hij ondertussen 2 dagen mee bezig. Dat valt relatief gezien nog wel mee, bij een vriend van me duurde het 1 week toen hij met zijn areca naar 10 disks van 1TB expandde.
Hmm. Weer een rede minder om voor hardware RAID te kiezen. Expanden gaat hier met 1 TB per 24 uur op basis van Linux software RAID. Niet om te pesten verder ;) Ik ben benieuwd wat de array doet met 10 disks.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 18-12-2009 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Aapenootjes schreef op donderdag 17 december 2009 @ 18:37:

..
Hopelijk kunnen jullie de plaatjes zien, ik niet namelijk. Dat komt door een soort netwerkfilter apparaat wat mijn huisbaas geïnstalleerd heeft hier en helaas werkt dat ding voor geen meter, maar dat is een ander verhaal :p

..
Nice setup.

Mmm, een huisbaas die actief aan zijn pr0n collectie werkt en plaatjes filtert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Q schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:47:
[...]

Ziet er toch netjes uit? Wat voor array ga je draaien? RAID 5 of 6?
Ik draai nu nog RAID 5, ik wil uiteindelijk wel RAID 6 gaan draaien als er nog meer schijven bij komen.
[...]

Hmm. Weer een rede minder om voor hardware RAID te kiezen. Expanden gaat hier met 1 TB per 24 uur op basis van Linux software RAID. Niet om te pesten verder ;) Ik ben benieuwd wat de array doet met 10 disks.
Het gaat anders flink sneller dan 1TB per 24 uur. Mijn verwachting is dat ik in 72 uur ben geëxpand heb van 6 naar 10 schijven van 1TB. Dat zou bij jou 10 dagen, oftewel 240 uur duren?

En @ pantagruel; nee, hij is eerder paranoïde heb ik zo het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@pantagruel, dat is niet abnormaal gedrag met NAT. Sommige routers kunnen hiermee omgaan maar vaak kan je niet met een interne client servers bereiken via het externe adres die in hetzelfde lan netwerk zitten. Je kan dit oplossing met een hackje door bv. het DNS externe adres te herschrijven naar een intern IP op de lokale DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Aapenootjes schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:35:
[...]

Ik draai nu nog RAID 5, ik wil uiteindelijk wel RAID 6 gaan draaien als er nog meer schijven bij komen.

[...]

Het gaat anders flink sneller dan 1TB per 24 uur. Mijn verwachting is dat ik in 72 uur ben geëxpand heb van 6 naar 10 schijven van 1TB. Dat zou bij jou 10 dagen, oftewel 240 uur duren?
Okee, dan heb ik het verkeerd begrepen, maar met 4 TB expanden zou dan bij mij toch 4 dagen moeten duren lijkt me als je het lineair doorrekent? Dat zou dan 1 dag schelen.

Maar whatever. Setup ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:11
Ik twijfel tussen de volgende twee setups:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 25,95€ 25,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Cooler Master Elite 342€ 23,29€ 23,29
1Gigabyte GA-MA74GM-S2H€ 44,60€ 44,60
1Kingston D25664F50€ 32,42€ 32,42
3Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 84,-€ 252,-
ImporterenTotaal€ 408,21

en
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 39,52€ 39,52
1Asus M4A78LT-M LE€ 51,63€ 51,63
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Cooler Master Elite 342€ 23,29€ 23,29
3Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 84,-€ 252,-
1Transcend JetRam JM1333KLU-2G€ 38,20€ 38,20
ImporterenTotaal€ 434,59

Het is de bedoeling dat de NAS 24x7 aanstaat op een gigabit netwerk. Ik wil er FreeNAS of een Linux-based OS op installeren in een software raid 5 opstelling kan deze dan nog groeien naar 6 schijven. Daarnaast wil ik de NAS gebruiken als Bittorrent client en als printserver. Ik vraag me af of de AMD Sempron 1250 LE snel genoeg is voor al deze taken en dan ook nog een aantal PC's die downloaden / uploaden en streamen vanaf de NAS (ook nog met 6 schijven?). De snellere Athlon II x2 215 heeft een TDP die 20 watt hoger is. Wat zouden jullie doen? Zie ik nog iets over het hoofd? zouden jullie voor nog iets anders gaan?

Daarnaast staat bij het Asus M4A78LT-M LE moederbord dat het Dual channel is, betekend dit ook dat er per definitie dual channel geheugen in moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nee hoeft niet maar je hebt wel meer bandbreedte beschikbaar. En als je misschien toch voor een dual core gaat is dat natuurlijk wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Maak je niet te druk om de TDP, het gaat vooral om het idle verbruik, wat overigens vaak lastig te achterhalen is. Maar veel zal het niet uitmaken tussen de 2 cpu's dus zou ik de dual core doen. Als je gigabit snelheden over je netwerk wilt raad ik aan een aparte core voor software raid te reserveren, dus dual core is wel handig.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 21-12-2009 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
De Sempron kan de genoemde taken wel aan, alleen moet je dan wel wat meer configureren om te voorkomen dat de streaming tak problemen krijgt. De dualcore geeft je daarin meer headroom, persoonlijk zou ik daar dan ook echt voor kiezen. Tel daarbij op dat je nu twee verschillende processor generaties vergelijkt en het verschil in performance is aanzienlijk.
De TDP is overdag van belang, dan zal de CPU een hogere belasting kennen. Maar trap niet in de valkuil dat de Athlon zoveel meer zal pakken: 1] TDP != verbruik 2] als de Sempron maximaal belast is dan kan het zijn dat de Athlon nog ruimte heeft, ofwel nog niet het maximale verbruik kent.
Overigens, heb je opgemerkt dat de 215 een Tray processor is, er zit dus geen koeler bij. Als je al een koeler hebt liggen is dat natuurlijk geen punt, anders kun je een 240 nemen. Kost je ongeveer een koeler meer, krijg je er 0,1 GHz gratis bij ;) Eventueel kun je nog net iets meer erin stoppen en voor de 235e gaan (kost je 20 euro meer, maar je krijgt wel een koeler, dus zo'n 12 euro meer). Zelfde snelheid als de 215 maar met een lagere TDP. Het enige verschil tussen de 240 en 235e (of 240e eigenlijk voor een mooi vergelijk) is het verbruik onder load.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Zijn er hier meer Norco 4220 gebruikers geïnteresseerd in de 3x 120mm fan mount van cavediver:
link op hardforum

Afbeeldingslocatie: http://i915.photobucket.com/albums/ac351/texascavediver/120mm%20Fan%20Board/DSC_0030.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i915.photobucket.com/albums/ac351/texascavediver/120mm%20Fan%20Board/DSC_0032.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i915.photobucket.com/albums/ac351/texascavediver/120mm%20Fan%20Board/DSC_0029.jpg

Hiermee kun je de zeer lawaaierige standaard 4x 80mm fans vervangen door 3x 120mm fans.

Prijs incl. verzeding binnen de US is $65 maar ik krijg net een quote voor verzending naar Nederland van $110.
Misschien dat we de wat samen kunnen doen om de verzendkosten wat te drukken?

[ Voor 5% gewijzigd door PeterPan op 22-12-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik heb een server waar nu 1 disk in zit (1.5TB) en die zit vol.
Nu wil ik een 2e er bij hangen en 1 volume van maken.

Nu heb ik 2 oplossingen RAID 0 en JBOD. Alleen bij RAID0 is het1 disk defect alles weg alleen bij JBOD weet ik het niet meer.

Volgens wikipedia (Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks) is dan alleen de data op de disk zelf weg. maar als ik zoek op JBOD op het forum zie ik verschillende mensen zeggen dat dan ook alles weg is (bv ajhaverkamp in "2 harde schijven 1 partitie maken.")

Klopt dit (anders nog geen nut).

2e vraag, ik draai freenas maar ben op zoek naar tooltjes om de server uit te lezen, (bijv hoeveel data er op staat en vrij is wat er op staat ect ect) ik weet dat zit ook in de webadmin maar ik wil graag een aparta pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Is het niet verstandiger om er dan 2x 1,5 TB in te zetten en voor RAID 5 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
Dat vind ik zonde van de schijven (geld) want het blijft niet bij de 2 schijven want zodra deze vol zit komen er weer nieuwe bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

bjorn1980 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:00:
Dat vind ik zonde van de schijven (geld) want het blijft niet bij de 2 schijven want zodra deze vol zit komen er weer nieuwe bij.
Mja, maar dan kun je de array toch gewoon uit blijven breiden? Je 'verliest' 1 schijf aan pariteit. Het is natuurlijk maar net hoeveel je data je waard is natuurlijk :) Het is een eenmalige investering maar je bent wel zekerder van databehoud bij het falen van een van je disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je data meer dan 100 euro waard is dan is RAID echt een nobrainer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
PeterPan schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:59:
Zijn er hier meer Norco 4220 gebruikers geïnteresseerd in de 3x 120mm fan mount van cavediver:
link op hardforum

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hiermee kun je de zeer lawaaierige standaard 4x 80mm fans vervangen door 3x 120mm fans.

Prijs incl. verzeding binnen de US is $65 maar ik krijg net een quote voor verzending naar Nederland van $110.
Misschien dat we de wat samen kunnen doen om de verzendkosten wat te drukken?
Iets aangepast zou hij ook in de 4020 kunnen.

Ik accepteer echter het lawaai, omdat mijn machine in een ruimte staat waar ik niet kom en daarbuiten hoor je hem niet.

Maar tnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou vanavond maar eens me NAS opgestart en gelijk geforceerd me RAID 5 laten verifiëren maar na 2uurtjes bleek alles toch nog steeds in orde te zijn. (blijven natuurlijk Samsung schijven maar dan wel de F2 serie)
Als ik hem 24/7 zou hebben draaien dan checkt de server 3x per week 's nachts of alles nog klopt.
En ook bij falende SMART krijg ik een mailtje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 22-12-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Ik lees al een geruime tijd mee en vind dit echt een geweldige thread. Bij deze mijn bijdrage/inspiratie!

Ik heb ongeveer +/- 3 jaar met een desktop "home" server gedraaid, maar ben kort geleden overgegaan op een MKB setup ;-)

Het begon allemaal in eind 2005 en begin 2006.

Server 1: :LOCHNASSIE - 2005/2006 Server 1: P4 2,66GHz HT

2 Promise TX4 PCI kaartjes erin en Linux Software raid

5x300GB Maxtor Sata2

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/2820/img1711large.th.jpg

Deze vervolgens uitgebreid naar 8x 300GB

Prima servertje en voldeed uitstekend.

Men wil echter meer ruimte, dus breder orienteren en naar de toekomst kijken.

Server 2: NASSIEBAL - 2007

Stap 1 was een grotere betaalbare behuizing te vinden.

Mijn keuze was toen gevallen op de Chieftec Mesh CA-01SL-SL-B. In mijn optiek nog steeds een ideale "low-cost" servercase, Ik heb van deze case ruim 2 jaar VEEL plezier van gehad.

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/9848/img1702large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/5255/img1704large.jpg

Ik zou geen tweaker zijn als de kast niet zou worden gemod!

De spinnenwebben verwijderd om de fans stiller te maken. Ook heb ik filter matjes gemonteerd tegen de stof inname.

Ook heb ik een 4 in 3 bay gemonteerd boven de voeding. Al met al resulterend in een case welke 20 hardeschijven kan huisvesten!

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/4442/img1709large.jpg

Server 1 vs. Server 2

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/6585/img1710large.jpg

Vervolgens al het oude materiaal overgeplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/1322/img1712largee.jpg

Vervolgens is na +/- 1 jaar de kast uitgebreidt met een zelfgefabriceerde aluminium 12 in 1 casing voor harde schijven, op de plaats waar toen de 4 in 3 zat (heb hier helaas geen foto van). Dit gaf de chieftec een totale capaciteit van 28 schijven! Ook heb ik toen direct een upgrade uitgeveord en een Asus P5e-ws3 bord aangeschaf en eveneens C2D 6300. Als slagroom op de taaart een ARECA 1280ML 24 poorts raid controller aangeschaft incl. 2 GB. Ook werden er 12 x 500 GB Samsung schijven aangeschaft om de 12 in 1 bay op te vullen.

Uiteindelijk is deze server uitgekomen op 10x 1 TB (Raid 6) en 12x 500GB (Raid 6) + 1x 120 GB boot (Raid 1).

Resulterend in 16 TB (13 GB aan bruikbare opslag capaciteit).

Begin 2009 was echt de druppel. Het werd nodig tijd om mijn computer park aan te pakken. Het was op zolder niet meer te doen qua warmte, om alles netjes te managen en de beschikbare ruimte. Ook had ik de nodige problemen met de NAS. Uitvallen van schijven beknelde kabels, gamele voeding. De setup was niet meer betrouwbaar en ik ergerde me groen en geel aan deze situatie.

Inmiddels was mijn serverpark "hobby" uitgegroeid tot extreme proporties. Hieronder staat een overzicht van begin 2009.

- Nas (Openfiler), C2D 6300, 2GB, 12x500GB, 10x 1TB (beide Raid6);
- Firewall / Multiwan (pfSense), Athlon 750MHz, 512 MB, 40GB;
- Gateway (clarkconnect), P4 1,7GHz, 1GB, 2x 120GB (Raid 1);
- Download server, P4 2,66GHz (@2,82 GHz), 2GB, 2x 1TB;
- HTPC, C2D Q6600, 2GB, 300GB;
- Werk PC, X2 4200+, 2GB, 2x 74GB Raptor (Raid 0);
- APC Smart UPS 3000
- Dell 2716, 16 Poort gigabit switch;
- Dell 2724, 24 Poort gigabit switch.

En dan laat ik maar het stroomverbruik achterwegen....

Al met al werd het tijd voor een drastische verandering.

Server 3 - Dreadnought & Razorback - 2009

Ik had de volgende 3 doelstellingen.

1. minder PC's, zelfde functionaliteit;
2. beter management, op de toekomst gericht;
3. verplaatsing van het computerpark van de zolder naar de garage (ruimte).

Dus aanpakken die handel!

Stap 1 orienteren mogelijkheden duurde ongeveer 2 maanden

Stap 2 spullen verzamelen duurde 4 maanden

Stap 3 bouwen en configureren 1 maand (2 weken van mijn vakantie aan opgeofferde)

Ook heb ik geleerd van mijn verleden en had ik besloten om de portomonnae te trekken en het proejct groots aan te pakken. Ik heb gekozen voor A-Merk producten van goede kwaliteit en staat van dienst.

Om doelstelling 1 en 2 te behalen:

Virtualisatie

De bovenstaande machines heb ik gevirtualiseerd op 1 server, (met uizondering van de NAS en Dell 2716 switch). Ik kan zo gemakkelijk het overzicht behouden en waar nodig nieuwe machiens installeren. Gezien de machine een C2Q Q9550 als kern heeft en 8GB werkgeheugen heb ik hier voldoende overcapaciteit.

Om doelstelling 3 te halen heb ik gekozen om de machines samen te voegen in 1 behuizing. Je komt dan automatisch uit op de industriele standaard van een 19 inch rack.

Uiteindelijk is de keus gevallen op als lichaam een 42U HP Serverrack te kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/9366/hpdl360g4rackfront.jpg

Ook heb ik een APC PDU aangeschaf om alle voedingsnoeren netjes te monteren.

Voor de virtualisaite van de bovenstaande machines heb ik met een machine samengesteld gericht op de toekomst. Het SuperMicro board is werkelijk fantastich. Ook levert SuperMicro SERVICE! Ik had eerst problemen met ESXi op dit board (VT-x, VMDirectPath). Na een mail richting SuperMicro een Beta BIOS ontvangen welke alle problemen heeft verholpen. En dit alles binnen 24 uur!

Server: Dreadnought

- Supermicro C2SBX;
- Intel C2Q 9550 (@stock);
- Arctic cooling Freezer 7 Pro;
- 8GB DDR3 ECC Kingston Valueram;
- 4GB USB Bootstick (ESXi 4.0);
- 250GB Samsung Sata2 (Datastore Virtual Machines);
- Corsair CMPSU-850HX, 850 Watt;
- Codegen 4u-600
- 1x Intel 1000 MT PCI-X 4x 1 GBit;
- 2x Intel 1000 PT PCI-e;
- 1x Intel 1000MT onboard;
- Scythe Flex fans;
- Operating system, VMware ESXi 4.0.

Hier een screenshot van de ESXi console

Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/7508/vsphere.jpg

Gezien mijn problemen met de vorige NAS heb ik ook hier besloten om het professioneel aan te pakken.

De SAN is opnieuw opgebouwd met de volgende componenten:

SAN Razorback 24 TB Raid6:

- Asus Serverclass motherboard P5BV-C/4L;
- 8 GB DDR2 ECC Kingston Valueram;
- Intel C2D E8400 (heeft zojuist een E6300 vervangen);
- Arctic cooling Freezer 7 Pro;
- Areca 1280 ML, 24 poorts Sata2 controller, 2GB DDR 2 ECC;
Norco 4020 4U 20 bay servercase;
- Samsung slimline DVD brander;
- Corsair CMPSU-750TX, 750 Watt;
- Boot Array: 2x300GB Maxtor Raid 1;
- Array 1: 12x1TB Western Digital RE3 (@ Raid6);
- Array 2: 12x1TB Gemeleerd gezelschap van desktop schijven (@ Raid6);
- Intel 1000VT PCI-e 4 x 1Gbit;
- Marvell Onboard 4 x 1 Gbit;
- Scythe Flex fans;
- Operating system, Windows Storage Server 2008.

De oplettende lezer heeft gezien dat de 1280ML een 24 poort controller is. Echter heeft de Norco behuizing maar plaats voor maximaal 20 schijven. Ik heb deze behuizing dan ook gemodificeerd met een extra interne rail (achter de 4 fans). Op deze rail heb ik 6 extra schijven gemonteerd. Totaal 42 KG, schoon aan de haak. Om deze aanvulling koel te houden heb ik eveneeens een extra 8cm in de linker PCI sloten gemonteerd.

Areca Webmanagement:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/6453/areca.jpg

Ook heb ik even een bench voor jullie gedraaid, gelet wel dat de SAN hier in gebruik is (fileserving en download) en er dus kleine dipjes zijn waar te nemen

Array 1

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/5981/hdtach2.jpg

Array 2

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/1066/hdtach1.jpg

En een windows copy van array 1 naar array 2:

Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/7520/arecawindows.jpg

Om overbelasting op de locale LAN op te vangen heb ik deze aangesloten met 2 lijnen op 802.3e Dynamic Link aggregation. Het hart van de installatie vormt een Dell 6224 switch. Gezien de nogal complexe infrastructuur (5 Wan's en Local Wan) is een geavanceerde switch een musthave! Gezien mijn download server (en alle overige servers) op dreadnought draaien is bandbreedte wel gewenst. Hiervoor heb ik zes Gbit lijnen gebundeld d.m.v. MPIO (Dedicated Vlan met Dreadnought, bandbreedte in totaal 6Gbit). De NAS wordt aangeboden d.m.v. iSCSI aan Dreadnought.

Totaal trekt het geheel op bij vollast 600 Watt en idle rond de 450 Watt.

Backup server (mirror van Dreadnought)

Athlon64 X2 4200+
DFI Lanparty Nforce4
4GB Kingston
250GB Samsung

Om het onderhoud verder te vergemakkelijken heb ik alle 3 de kasten voorzien van Kingslide slidingrails. Zo kan ik gemakkelijk alle kasten uit de kast schuiven en zo onderhoud plegen, upgraden etc.. De UPS is voorzien van een sliding tray om dezelfde bovenstaande reden.

Ik kan nog wel een heel verhaal schijven over de voordelen van virtualisatie, infrastructuur en overige zaken, maar daar zitten wij niet op te wachten, aanschouw het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/6330/img5485large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/9964/img5482large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/9427/img5472large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/7272/img5479large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/8489/img5478large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/7986/img5471large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/1313/img5473large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/9818/img5475large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/8126/img5476large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/8104/img5466large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/6885/img5480large.jpg

En als laatste twee videos:

Video 1

Video 2

Op dit moment dus 24 TB (20 TB bruikbare capaciiteit).

Volgende stap is de 1 TB's uit te faseren en over te gaan op 2 TB schijven.

Op naar de 48 TB. . . . . .

Dit is het resultaat als bij een N*RD zijn hobby uit de hand loopt..

[ Voor 32% gewijzigd door lampie1979 op 24-12-2009 04:54 . Reden: Youtube links ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Leipe shit ouwe!
Wat voor Internet bandbreedte heb je?
Kun je eens wat foto's maken van die Norco kast intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
Bolk schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:15:
[...]

Mja, maar dan kun je de array toch gewoon uit blijven breiden? Je 'verliest' 1 schijf aan pariteit. Het is natuurlijk maar net hoeveel je data je waard is natuurlijk :) Het is een eenmalige investering maar je bent wel zekerder van databehoud bij het falen van een van je disks.
oke maar is het zo dat je per schijf 1 schijf nodig heb voor pariteit?

dus als je bijv 20 schijven erin heb zitten dan je er 10 "kwijt" bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
RAID1, 1+0, 10 kost je de helft van je schijven aan parity.
RAID5 kost je in totaal 1 schijf aan parity ongeacht het totaal aantal schijven (n-1).
RAID6 kost je in totaal 2 schijven aan parity ongeacht het totaal aantal schijven (n-2).

[ Voor 8% gewijzigd door PeterPan op 23-12-2009 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxximus
o 1 schijf maar daar kom ik ook nog wel over heen ;-)

weet iemand wel iets voor vraag 2 ook op het forum van freenas kan ik het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@lampie1979

Shit ik ben 'verslagen'! Geweldig! :)

* Q overhandigt Lampie1979 de wisselbeker voor grootste storage array op GOT in een enkel systeem.

;) (voor zover ik die had natuurlijk).

Met name de gebundelde gigabit vind ik stoer, dan krijg je tenminste snelheden die in verhouding staan tot de snelheid en capaciteit van de arrays.

Heb je nog foto's van je mod van je Norco 4020? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Echt heel gaaf. Altijd fijn om te zien dat er iemand nog gekker is ;)

Het enige waar mijn software RAID de Areca op verslaat is READ snelheid, maar zonder gebundelde gigabit heb je daar niets aan. Evenzo vernietigd de Areca de schrijf'snelheid' van slechts 350 MBs.

_/-\o_

Ik vind het leuk om te zien dat je server hiervoor gebaseerd is op dezelfde kast als ik heb gebruikt voor mijn vorige server, waar ik ook veel plezier van heb gehad. Ik heb alleen de medium tower versie i.p.v. de full tower gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 23-12-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

lampie1979 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 04:33:

Dit is het resultaat als bij een N*RD zijn hobby uit de hand loopt..

Gozer... gemiddeld MKB heeft niet zoveel apparatuur staan :D

Mooi om te zien dat er nog echte Tweakers zijn hier _O_ Samen met dat 16 HDD's monster van enkele posts terug echt prachtig gewoon d:)b

Ik dacht dat ik erg was met mijn 6 HDD's straks :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

_O- Crazy! Cool, te gek, wauw, nog een keer lezen :9~

* DJ-Visto denkt hmm, ik moet niet zover komen :P

Hoe heet die chieftec kast? Is erg mooie kast, en heeft hij niet zoveel geluidsproductie of is eht een echte server kast die lekker veel geluid maakt? 8)7

Hoeveel routers/switches/acces points staan daar? 3 + je dell 24p switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Die 3 AP's vond ik ook al opvallend, waarom?

Verder een set up om jaloers op te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Custom data logger met 24 SSD's in RAID 8)7

[ Voor 81% gewijzigd door PeterPan op 23-12-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ja okee, vette shit, maar dat wordt in opdracht van een bedrijf gebouwd. De volgende post hier zijn bedrijfs SAN van 1 Peta byte.

Het gaat er om wat iemand zelf thuis neer heeft gezet privé. Iemand die gewoon zo nerd is dat h/zij dat doet. Damn de centen, daar gaat het niet om. Je houdt er wel rekening mee, maar de boel moet wel 'goed' ;).

De setup hierboven is niet om jaloers op te zijn, dat is een negatieve emotie en dat is niet leuk.

Het is om te bewonderen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 23-12-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Mmm, het is toch custom. Hij had ook HP of SUN ofzo kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Op de patchkast had hij wel een hoop kosten kunnen besparen want HP kasten zijn zeker niet goedkoop. (Dell en APC, Rytel etc ook niet) Maar een kast van bv DigiTus is zeker een heel stuk goedkoper.
En dat verschil loop vaak al snel richting de 50% en soms zelfs nog meer.
Maar dit is dan ook maar het enige puntje wat ik zelf anders gedaan zou hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ja, maar die HP patchkast is tenminste wel mooi.. (net zoals de meeste Sun kasten).. En ik weet niet of ie 'm nieuw heeft, er zijn volgens mij redelijk wat 2e hands patchkasten te vinden.

Leuk NAS doosje inderdaad.. 42kg.. omg..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb m'n 4220 ondertussen ook binnen. Zodra m'n RAID kaart binnen komt zal ik ook even pics en specs posten :)

Verwijderd

hoi,
daar ik al een tijdje op zoek ben naar een degelijke home NAS volg ik oa deze thread al geruimte tijd.
mijn vereisten zijn vrij simpel : low (idle) power, raid 5 (4x2TB) , 1000Mbit.
toep: vnl transfer grote bestanden,
in principe volstaat een simpele DS409 doch ik zoek graag alternatieven die wat LAN performanter zijn
zonder extreem het totaal vermogen op te moeten drijven.

het ideale mobo mbt stroomverbruik is natuurlijk een atom230/330-ion combo.

enerzijds als je een mobo raid of (fake) raid card gebruikt moet je de cpu wat verzwaren om dit te kunnen trekken. (logisch en ook uit oa volgende reviews af te leiden)
http://www.smallnetbuilde...s-digital-en104l-reviewed
http://www.smallnetbuilde...ed-with-ts-509-pro-retest

anderzijds als je toch bij een N230/330 oplossing wil blijven is een degelijke raid card vereist.
de adaptec 5405 bvb....

echter een N230-5405 combo lijkt me zoiets als een geit die een karavan moet trekken.
iemand een "review" over zo'n config?
zou dit al lukken dan lijken de power specs van dit kaartje vrij hoog : 1A op de 12V dus dit is al zeker een extra 12W... geen idee of dit ook zo in idle is.
de kaart spreekt wel van een beter vermogenbeheer voor de schijfaansturing.

ik vrees dus wel al dat een duidelijke verhoging van de LAN throughput vele knelpunten oplevert
- hoge kost : Raid card + xtra idle vermogen
- performantie issues : toch een zwaardere cpu vereist voor een hw raid => duurder mobo, nog meer + vermogen...
- koppijn.... 8)7

suggesties wellcome

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Als eerste allen bedankt voor de vriendelijke en positieve reacties.
PeterPan schreef op woensdag 23 december 2009 @ 08:30:
Leipe shit ouwe!
Wat voor Internet bandbreedte heb je?
Kun je eens wat foto's maken van die Norco kast intern?
Thnx! Ik zit nu met 5 wan lijnen op een totaal van 20 Mbit. Foto's van de Norco internals zal ik later voor jullie posten.

[ Voor 9% gewijzigd door lampie1979 op 24-12-2009 05:02 ]

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Q schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:45:
@lampie1979

Shit ik ben 'verslagen'! Geweldig! :)

* Q overhandigt Lampie1979 de wisselbeker voor grootste storage array op GOT in een enkel systeem.

;) (voor zover ik die had natuurlijk).

Met name de gebundelde gigabit vind ik stoer, dan krijg je tenminste snelheden die in verhouding staan tot de snelheid en capaciteit van de arrays.

Heb je nog foto's van je mod van je Norco 4020? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Echt heel gaaf. Altijd fijn om te zien dat er iemand nog gekker is ;)

Het enige waar mijn software RAID de Areca op verslaat is READ snelheid, maar zonder gebundelde gigabit heb je daar niets aan. Evenzo vernietigd de Areca de schrijf'snelheid' van slechts 350 MBs.

_/-\o_

Ik vind het leuk om te zien dat je server hiervoor gebaseerd is op dezelfde kast als ik heb gebruikt voor mijn vorige server, waar ik ook veel plezier van heb gehad. Ik heb alleen de medium tower versie i.p.v. de full tower gebruikt.
* lampie1979 accepteert van Q met gepaste trots de "gevirtualiseerde ;-)" wisselbeker voor grootste storage array op GOT in een enkel systeem.

Foto's van de Nocro internals komen eraan, deze moet ik nog even maken.

Ik hoop dat er iemand nog gekker is anders ga ik aan mijzelf twijfelen! :)

Dit setje komt inderdaad aardig voorruit. Gebundelde ethernet is zeker een must om deze controller ten volste te benutten.

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

DJ-Visto schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:07:
[...]

_O- Crazy! Cool, te gek, wauw, nog een keer lezen :9~

* lampie1979 denkt hmm, ik moet niet zover komen :P

Hoe heet die chieftec kast? Is erg mooie kast, en heeft hij niet zoveel geluidsproductie of is het een echte server kast die lekker veel geluid maakt? 8)7

Hoeveel routers/switches/acces points staan daar? 3 + je dell 24p switch?
Het is de Chieftec Mesh CA-01SL-SL-B (nu eveneens aangepast in mijn eerste post). Ligt aan de ventilatoren en hun snelheid. Ik had scythe FLex fans met een controller. Dus ik had het enigzins in de hand. De chieftec had in totaal 11 fans (6x 120mm, 3x92mm en 2x80mm).

In en op het rek staan in totaal 3 Linksys WRT54GL routers welke allen zijn gebridged met een WAN.
Coenen schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:54:
Die 3 AP's vond ik ook al opvallend, waarom?

Verder een set up om jaloers op te zijn.
In totaal zijn het 5 AP's (nog 1 in de Meterkast en 1 op zolder). Ik gebruik 1 AP als accespoint voor mijn LAN (vlan2). De overige 4 zijn allen gebrugged naar andere accespoints (vlan 3 t/m 7). PFsense neemt vervolgens de Multi-Wan voor zijn rekening. Totaal komt de gebundelde bandbreedte uit op +/- 22 Mbit down / 3Mbit up. Gezien dit functioneerd volgens Round Robin is deze multi-wan prima toepasbaar voor de Nieuwsgroepen en Torrents. Ander voordeel is automatische Failover. Indien er een WAN uitvalt is dit geen enkel probleem. Pas als ze alle 5 uitvallen heb ik geen internet meer ;-)

Achter PFsense staat Clarkconnect welke als gateway fungeert. De Amahi server neemt de DNS afhandeling voor zijn rekening.

In een notendop :)

[ Voor 36% gewijzigd door lampie1979 op 24-12-2009 05:23 ]

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

axis schreef op woensdag 23 december 2009 @ 23:04:
Ja, maar die HP patchkast is tenminste wel mooi.. (net zoals de meeste Sun kasten).. En ik weet niet of ie 'm nieuw heeft, er zijn volgens mij redelijk wat 2e hands patchkasten te vinden.

Leuk NAS doosje inderdaad.. 42kg.. omg..
Precies, ik vind de HP ook erg mooi om te zien. Mijn keus was gevallen op een HP, SUN of Dell kast, de kast diende namelijk wel zwart van kleur te zijn. Ik heb de serverkast 2e hands overgenomen (gezien deze nieuw flink aan de prijs zijn). We hebben de NAS ook met drie personen in het rack moeten hangen. 1 aan iedere kant en een derde om het systeem vast te schroeven. Gezellig avondje klussen ;)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 01:18:
hoi,
daar ik al een tijdje op zoek ben naar een degelijke home NAS volg ik oa deze thread al geruimte tijd.
mijn vereisten zijn vrij simpel : low (idle) power, raid 5 (4x2TB) , 1000Mbit.
toep: vnl transfer grote bestanden,
in principe volstaat een simpele DS409 doch ik zoek graag alternatieven die wat LAN performanter zijn
zonder extreem het totaal vermogen op te moeten drijven.

het ideale mobo mbt stroomverbruik is natuurlijk een atom230/330-ion combo.

enerzijds als je een mobo raid of (fake) raid card gebruikt moet je de cpu wat verzwaren om dit te kunnen trekken. (logisch en ook uit oa volgende reviews af te leiden)
http://www.smallnetbuilde...s-digital-en104l-reviewed
http://www.smallnetbuilde...ed-with-ts-509-pro-retest

anderzijds als je toch bij een N230/330 oplossing wil blijven is een degelijke raid card vereist.
de adaptec 5405 bvb....

echter een N230-5405 combo lijkt me zoiets als een geit die een karavan moet trekken.
iemand een "review" over zo'n config?
zou dit al lukken dan lijken de power specs van dit kaartje vrij hoog : 1A op de 12V dus dit is al zeker een extra 12W... geen idee of dit ook zo in idle is.
de kaart spreekt wel van een beter vermogenbeheer voor de schijfaansturing.

ik vrees dus wel al dat een duidelijke verhoging van de LAN throughput vele knelpunten oplevert
- hoge kost : Raid card + xtra idle vermogen
- performantie issues : toch een zwaardere cpu vereist voor een hw raid => duurder mobo, nog meer + vermogen...
- koppijn.... 8)7

suggesties wellcome
Ik zou eens in dit topic kijken: [BBG Aanschaf] Special: goedkope (storage) server nov. 2009. Ben zelf ook aan het overwegen om een Chenbro ES34069 kastje te kopen en daarin een MSI 760GTM-P33 en een AMD Athlon II X2 240e te stoppen (weet niet of mobo in kast past), en 4 schijven op de onboard SATA ports. Ik zou dan OpenSolaris erop installeren met ZFS (en dus zoveel mogelijk geheugen als betaalbaar erin). Dan heb je een redelijk performende NAS.. (ik ben verslaafd aan ZFS, waarschijnlijk werkt software raid5 onder linux ook uitstekend).

Addow (Addow in "[BBG Aanschaf] Special: goedkope (storag...") heeft een vergelijkbare config draaien en die doet 56W met draaiende schijven, na spin-down 36W, en onder full load 88W. Hier doorvoersnelheden, hoewel ik die lastig te interpreteren vindt: Addow in "RAID of netwerk wordt traag tijdens verw..."

Deze persoon haalt met een Atom 330 based NASje rond de 32-40MB/sec, en die doet rond de 50-55W.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1 ... 9 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.