Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

PeterPan schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 05:51:
Is die Areca ARC-1300-4i RPC-4220 ergens leverbaar in Nederland want invoeren vanuit de US lijkt me nogal kostbaar, of niet? Ik zit er sterk aan te denken om ook iets te gaan bouwen met dergelijke kast maar er moet wel normaal aan te komen zijn.
Norco says
"We do not have resellers in Europe, but we can do int’l shipping directly. Now, we have an int’l flat rate shipping @$185 each, ETA 5-7 days. They can place order from our online store www.ipcdirect.net

De nuttige info die ik tot nog toe heb gevonden over de 4220:
review
forum topic

Ben alleen nog steeds aan het zoeken wat prijstechnisch nu verstandiger is; de 4020 met een 16/24 sata-ports controller of de 4220 met een 5 sas-ports controller.
Voor de 2de optie kan ik geen betaalbare controllers vinden, dus zou je bijna geneigd zijn om voor een hardware raid oplossing te gaan omdat de 16/24 non-raid kaarten nou ook niet bepaald gratis zijn.

NB. Dit alles natuurlijk onder voorbehoud van bankrekening capaciteit ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 11:51
Verzendkosten naar Nederland zijn 165 dollar, en dan kan je nog wat klein grut bijbestellen wat ze in de doos erbij stoppen. :)

De laatste versie van de RPC-4220 heeft trouwens 1 2,5" bay extra waardoor je dus bijv. 2 systeemschijven in RAID1 kunt zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door deCube op 14-11-2009 13:42 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Jezus wat een bedrag.. Kijk eens op http://www.myus.com. Zelf geen ervaring mee, maar kennissen wel. Dan laat je de winkel sturen naar myUS, en dan sturen die het weer door naar NL, al dan niet herpakt e.d.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Dat zou duurder worden gezien dat ding 20 kg weegt en je via MyUS.com 180 dollars betaald.

Besides, je komt op 356 euro incl. rails en verzending uit wat m.i. weinig is voor wat je ervoor krijgt.

[ Voor 37% gewijzigd door deCube op 14-11-2009 15:30 ]

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:51
Kan iemand een reden verzinnen om niet voor een RPC-3216 (3U, 16 drives) te gaan t.o.v. de genoemde RPC-4220? Behalve dan natuurlijk 16 i.p.v. 20 drives?

Afbeeldingslocatie: http://www.norcotek.com/product_images/flyer/rpc3216_4.jpg

Voor zover ik kan zien passen er nog steeds gewoon full-hight kaarten in en een normale PC voeding en gebruikt het dezelfde backplanes met SFF-8087 Mini SAS connector als de 4220. Deze is ook geschikt voor 3 redundante voedingen (2+1) alhoewel ik zo snel niet kan zien of je die erbij kunt bestellen.

Enige nadeel dat ik kan zien is dat je waarschijnlijk de 80mm fans niet kunt vervangen door 120mm fans zoals dat bij de 4220 wel kan.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterPan op 14-11-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
De prijs t.o.v. een 4220 misschien?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:36
Edit: deze vraag was misschien toch een eigen topic waard.

[ Voor 132% gewijzigd door teaser op 16-11-2009 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ok, de beste optie (prijstechnisch) voor de controller lijkt mij de Areca ARC-1300ix-16 voor zo'n €360.-.
Deze wordt onder de volgende OSsen ondersteund:
  • Windows Vista/2003/XP/2000: SCSIport/Storport (32-bit and x64)
  • Red Hat Linux, SuSE Linux, and Fedora Core (32-bit and x64)
  • BSD/FreeBSD (32-bit and x64)
  • Mac OS X 10.4.X and 10.5 Leopard (no-bootable)
  • Solaris 10/11(x86-64)
De bijbehorende kabels dan direct met de kast bestellen om de kosten nog enigzins te drukken
4x SFF-8087 to SFF-8087 á $12.50
1x Discrete SATA to SFF-8087 Mini SAS á $12.00

Wat mij momenteel het meest bezighoud, is of je de array (onafhankelijk van de rest van je server) in standby kan zetten. Zo zou ik dan buiten de array om een zuinige download machine willen maken. Bestaat deze mogelijkheid? Ik heb me namelijk nooit zo verdiept in het energiebeheer van me PC's/laptops, bovendien is alles buiten windows om gelijk aan swahili voor mij.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik kan die kaart niet vinden op de Norco site om mee te bestellen met de behuizing.
Wat met die kaart misschien ook nog een optie is is om een van de externe mini SAS aansluitingen weer terug naar binnen te brengen i.p.v. voor vier drives de SATA poorten van je moederboard te gebruiken.

Maar met deze kaart zit je dus vast aan software RAID. Wat je ook nog kunt overwegen is Windows Home Server als je de Linux stap niet durft te maken.

Is er helemaal geen goede software RAID oplossing voor Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PeterPan schreef op zondag 15 november 2009 @ 17:59:
Ik kan die kaart niet vinden op de Norco site om mee te bestellen met de behuizing.
pricewatch :)
Wat met die kaart misschien ook nog een optie is is om een van de externe mini SAS aansluitingen weer terug naar binnen te brengen i.p.v. voor vier drives de SATA poorten van je moederboard te gebruiken.
Dat zou dus met deze kaart (of iets vergelijkbaars) niet nodig zijn.
Maar met deze kaart zit je dus vast aan software RAID. Wat je ook nog kunt overwegen is Windows Home Server als je de Linux stap niet durft te maken.
RAID onder WHS schijnt geen optie te zijn. Bovendien, verandering van spijs doet eten. Gezien de investering mag er wel enige energie gestoken worden in alternatieven qua OS.
Is er helemaal geen goede software RAID oplossing voor Windows?
Als de performance geen issue is, kan je dit wel fixen.

Een van mijn voornaamste zorgen is vooralsnog energiebeheer. Als je een 20-bay machine niet fatsoenlijk kan laten idlen of in standby kan krijgen kost dat je een godsvermogen. Aangezien ik vrouw en kids hebben die heel handig zijn in XBMC, zullen die graag gebruik willen maken van de centrale opslag. de server door een 8-jarige laten bedienen is een absolute no-go. Het aan/uit beleid van Q is op mijn situatie dus niet van toepassing.

Wat ik graag zou willen weten met welke soft en hardware ik dus de machine in 2 delen in standby kan krijgen. De array moet inactief/slapend zijn als niemand media opvraagt, maar ondertussen moet de rest van de machine wel kunnen downloaden. Als de downloads klaar zijn, moet dat gedeelte ook in standby en middels "wake on lan" het geheel weer kunnen laten ontwaken.

Vooralsnog lees ik her en der dat WOL slecht gedocumenteerd en geïmplementeerd is. Dus als iemand hier zinnige dingen over kan zeggen, komen we weer een stukje dichter bij.

linkje van Ebay voor een 12-ports SAS expander die vast wel ergens aan vast is te zetten, heb alleen geen idee of dit 'out of the box' gaat werken. Iemand enig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 15-11-2009 18:50 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39
WOL heeft betrekking op het hele systeem, Je zet het systeem echt uit en dan weer aan met WOL. WOL werkt bij mij overal prima.

Je kunt drives down laten spinnen, maar ik had zelf het probleem dat het dan heel lang duurt voordat de array weer op komt. Een disk wordt met een read-request gewekt, maar dat gaat sequentieel, disk voor disk met een RAID array, dus dat duurt (te) lang.

Ik gebruik zelf deze NAS ook echt alleen als NAS. Zo'n ding als dit krijg je niet zuinig. Voor de downloads heb ik een Mac Mini voorzien van Linux en die doet zijn werk prima, met een verbruik van rond de 20/25 watt. Je kunt daar zelf ook een ATOM dingetje oid voor neerzetten. Ik bedoel: als je bereid bent om een NAS met 20 disks neer te zetten, kan die paar honderd euro voor een download bakje er ook wel bij denk ik dan.

Dat bakje kan ook dienst doen als media server, door daar de meest populaire films op te zetten. Helemal handig is dat niet. Fysiek aan en uitzetten van de server is misschien nog wel te doen voor een 8 jarige?

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 15-11-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Is er een specifieke Linux distributie aan te bevelen voor een software RAID NAS?
Ik zit toch aan te hikken tegen de kosten van een beetje redelijke hardware RAID kaart die je onder Windows toch echt nodig hebt (zeker met een 16 of 20 drive oplossing).

Het liefst een distro die het RAID, disk, share en SAMBA e.d. beheer grafisch weergeeft. Ik wil dan uTorrent en eventueel een Usenet client (AltBinz) onder WINE draaien dus FreeNAS of OpenFiler o.i.d. lijken me geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Heeft iemand hier ervaring met media center software (bv. XBMC) en iscsi / nfs.
Ik ben van plan om een laptop met kapot scherm in te zetten als mediacenter/download pc en een lose core 2 duo pc als NAS het os zal dan waarschijnlijk debian worden. Misschien dat ik toch gewoon windows draai op de download machine vanwege het feit dat ik ook DC++ en Ynhub wil draaien maar ik probeer eerst linux met linux-dc. (de laptop componenten worden voorzien van betere koeling en in een kleine desktop case geplaatst)

De iscsi targets van de nas mount ik dan op deze machine zodat dc het kan hashen als ik data van de nas wil hebben stuur ik eerst een magic packet vanaf de download pc.
Bij mijn weten maakt windows (linux denk ik ook niet) niet automatisch opnieuw verbinding met een zojuist online gekomen iscsi target maar dit is volgens mij wel op te lossen met een kleine scriptje wat dan kan worden uitgevoerd na het sturen van de magic packet.
http://social.technet.mic...b-4721-a752-c0b936f2a692/

Het originele plan was om op de NAS ook debian te gebruiken met XFCE als GUI en hier dan ook XBMC en andere tools zoals linuxdc, transmission en usenet client op te draaien maar zoiets is zoals Q al aangeeft niet zuinig (te krijgen).

Het nieuwe plan is nu om op de nas gewoon freenas te blijven draaien want ik ben bang dat het mis gaat als ik over 2 jaar ineens mijn software raid array moet rebuilden. Documentatie is niet mijn sterkste punt en de freenas webinterface is toch iets makkelijker als de cli van linux helemaal het feit dat ik bij freenas een backup van de config terug kan zetten spreekt mij erg aan.
Hoe zit dit eigenlijk met een overleden mobo, als ik de schijven aan een soortgelijk bord hang en hier freenas boot kan ik dan ook weer bij de data na het terugzetten van de config ?

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel erg leuk maar het moet wel werken en ik heb het idee dat ik ergens iets vergeet of te makkelijk denk. Over het koppelen van de media center laptop aan de tv heb ik al nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ik heb inmiddels ook een Time-Machine repository via AFP (netatalk) toegankelijk gemaakt vanaf mijn Ubuntu server. Omdat OSX sinds Leopard encryptie vereist voor AFP communicatie heb ik netatalk 2.0.4~beta2-5ubuntu2 opnieuw gebouwd vanaf de sources zoals beschreven staat in vele tutorials.
De eerste backups zijn inmiddels succesvol gemaakt.

Nu heb ik berichten gelezen dat de netatalk implementatie niet overweg kan met alle commando's die mijn Apple verstuurd, voornamelijk: het FPSyncDir commando waarmee data geforceerd wordt weggeschreven.

Ook zou het backup-image op de serverkant corrupt raken bij het volraken van de schijf. Iets wat ik nu dus handmatig in de gaten moet houden.
Heeft een netatalk-guru enig idee of de FPSyncDir patch geintegreerd is in Netatalk, en zo ja, in welke versie?

Een ontwikkelaar raadde me aan om gewoon de code uit CVS te compilen maar mijn backups toevertrouwen aan een random snapshot voel ik me ook niet echt lekker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Nou, dit gaat 'm worden denk ik:

4x 2TB Seagate 32000542AS low power 5900rpm
HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports
Corsair HX650W modulaire voeding.

Zeer waarschijnlijk in een Norco RPC-3216 (16 disks) of RPC-4220 (20 disks) kast.

Motivatie:
Het OS zal een Windows variant worden omdat ik hier gewoon veel ervaring mee heb en ik wil uTorrent en AltBinz draaien.

Toch maar direct voor de 2TB disks gegaan alhoewel 1,5TB op dit moment het gunstigst zijn qua prijs/prestatie verhouding maar ik verwacht dat de prijs wel behoorlijk gaat dalen tegen de tijd dat ik er meer nodig heb.

Met de HP Smart Array controller (€360) kan ik direct al 8 disks aansturen (2x mini SAS aangesloten op de backplanes van de Norco). Deze controller is compatibel met de HP SAS expander kaart die ik later voor ~$170 op eBay kan aanschaffen als ik over de 8 disks ga. Voor $200 koop je van HP Smart Array Advanced license die RAID6 ontsluit. Zo kan ik dus de kosten een beetje spreiden i.p.v. direct voor een dure veel poorts controller te moeten gaan en te moeten prutsen met moeilijk te vinden en misschien incompatibele SAS expanders.

Het mainboard ben ik nog niet uit, ik zoek een server/workstation mainboard met onboard video en 2x Gbit netwerkaansluitingen met een 775 socket zodat ik een goedkope en energie zuinige Core2Duo kan gebruiken. Iemand suggesties?
Om te testen zal ik voorlopig een oude Dell Precision o.i.d. gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
PeterPan schreef op maandag 16 november 2009 @ 08:39:
Is er een specifieke Linux distributie aan te bevelen voor een software RAID NAS?
Ik zit toch aan te hikken tegen de kosten van een beetje redelijke hardware RAID kaart die je onder Windows toch echt nodig hebt (zeker met een 16 of 20 drive oplossing).

Het liefst een distro die het RAID, disk, share en SAMBA e.d. beheer grafisch weergeeft. Ik wil dan uTorrent en eventueel een Usenet client (AltBinz) onder WINE draaien dus FreeNAS of OpenFiler o.i.d. lijken me geen optie.
Waarom wil je met WINE gaan draaien? Een torrentclient zit standaard in FreeNAS en een Usenet client kan vast ook wel als je een beetje rondzoekt op het FreeNAS forum. Het lijkt me niet dat je de eerste bent die dat graag wil.

[ Voor 15% gewijzigd door Dadona op 16-11-2009 17:48 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik zit op een paar private trackers en die zijn nogal anaal wat clients betreft. Bovendien maak ik veel gebruik van RSS downloads voor uTorrent en dat werkt gewoon heel goed.
Met AltBinz heb je het voordeel dat PAR2 checks en unrarren automatisch gaat.
Ik weet niet hoe volwassen de Torrent en Usenet clients onder FreeNAS of Linux zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Torrents weet ik niet zoveel vanaf, maar ik kan mij zo voorstellen dat er, met de komst van dedicated NAS apparaatjes, ook linux clients zijn die wel onder FreeNAS werken. Meer in het algemeen zijn er (imo) twee goede Usenet clients: Hellanzb en SABNZBd+, beiden hebben de check en unrar functionaliteit. Bij Hell moet je zelf eventueel nog met een Web Interface klooien, bij SAB heb je die er standaard inzitten. (Persoonlijke ervaring van een jaar of wat geleden:) Wel is Hell beter als je twee of meer usenetservers hebt, waarvan er één of meer puur een backupserver zijn (prepaid like ofzo). SAB wil nog wel eens het volledige bestand ophalen van die backupserver, terwijl Hell onderdelen van het bestand van verschillende servers op kan halen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:11:
WOL heeft betrekking op het hele systeem, Je zet het systeem echt uit en dan weer aan met WOL. WOL werkt bij mij overal prima.

Je kunt drives down laten spinnen, maar ik had zelf het probleem dat het dan heel lang duurt voordat de array weer op komt. Een disk wordt met een read-request gewekt, maar dat gaat sequentieel, disk voor disk met een RAID array, dus dat duurt (te) lang.
Dit is wel de situatie die ik nastreef, kan je een indicatie geven van hoelang het duurt eerdat de array weer op gang is?
Ik gebruik zelf deze NAS ook echt alleen als NAS. Zo'n ding als dit krijg je niet zuinig. Voor de downloads heb ik een Mac Mini voorzien van Linux en die doet zijn werk prima, met een verbruik van rond de 20/25 watt. Je kunt daar zelf ook een ATOM dingetje oid voor neerzetten. Ik bedoel: als je bereid bent om een NAS met 20 disks neer te zetten, kan die paar honderd euro voor een download bakje er ook wel bij denk ik dan.
Als ik de array kan laten slapen terwijl van de rest van de machine usenet leeghengelt, denk ik het verbruik wel binnen acceptabele waardes te krijgen.
Dat bakje kan ook dienst doen als media server, door daar de meest populaire films op te zetten. Helemal handig is dat niet. Fysiek aan en uitzetten van de server is misschien nog wel te doen voor een 8 jarige?
Jij kent mijn zoon niet ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
PeterPan schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:17:
Nou, dit gaat 'm worden denk ik:

4x 2TB Seagate 32000542AS low power 5900rpm
HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports
Corsair HX650W modulaire voeding.

Zeer waarschijnlijk in een Norco RPC-3216 (16 disks) of RPC-4220 (20 disks) kast.

Motivatie:
Het OS zal een Windows variant worden omdat ik hier gewoon veel ervaring mee heb en ik wil uTorrent en AltBinz draaien.

Toch maar direct voor de 2TB disks gegaan alhoewel 1,5TB op dit moment het gunstigst zijn qua prijs/prestatie verhouding maar ik verwacht dat de prijs wel behoorlijk gaat dalen tegen de tijd dat ik er meer nodig heb.

Met de HP Smart Array controller (€360) kan ik direct al 8 disks aansturen (2x mini SAS aangesloten op de backplanes van de Norco). Deze controller is compatibel met de HP SAS expander kaart die ik later voor ~$170 op eBay kan aanschaffen als ik over de 8 disks ga. Voor $200 koop je van HP Smart Array Advanced license die RAID6 ontsluit. Zo kan ik dus de kosten een beetje spreiden i.p.v. direct voor een dure veel poorts controller te moeten gaan en te moeten prutsen met moeilijk te vinden en misschien incompatibele SAS expanders.

Het mainboard ben ik nog niet uit, ik zoek een server/workstation mainboard met onboard video en 2x Gbit netwerkaansluitingen met een 775 socket zodat ik een goedkope en energie zuinige Core2Duo kan gebruiken. Iemand suggesties?
Om te testen zal ik voorlopig een oude Dell Precision o.i.d. gebruiken.
Je moet het allemaal zelf weten, maar als ik die topics lees over de problemen waar mensen tegenaan lopen met GPT partities en NTFS die niet groter wil dan x TB dan snap ik de keuze, ook qua kosten niet helemaal voor Windows als je zo groot wilt schalen. Ik heb me er niet zo in verdiept, maar zoals ik het begrijp moet je losse partities gaan maken?

Ik draai torrents en nieuwsgroepen als een zonnetje (hellanzb), zonder dat ik uberhaupt een GUI nodig heb. Fliker een nzb of torrent in een mapje en 1 uur later staat het een en ander helemaal klaar, inclusief par, unrar etc.

Debian of Ubuntu is uitermate geschikt voor een NAS en niet zo complex. Bekend worden met Linux is niet moeilijk, het kost alleen wat tijd. Maar dat is mijn gezeur, zie maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
onsgeluk schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:35:
[...]
Dit is wel de situatie die ik nastreef, kan je een indicatie geven van hoelang het duurt eerdat de array weer op gang is?
Minuten. Ik zat wel even te zweten, ik kreeg al timeouts van de client die maar geen data kreeg en volgens mij begon ook MDADM te rammelen. Ik ga het niet nog eens testen op mijn array. Als je zelf een set disks hebt kun je het zelf anders even testen voordat je de boel in productie neemt.
Als ik de array kan laten slapen terwijl van de rest van de machine usenet leeghengelt, denk ik het verbruik wel binnen acceptabele waardes te krijgen.
Het zou mij verbazen als je met 20 disks een setup weet te bouwen die idle met stand-by onder de 100-150 watt blijft. Je kunt kijken hoe ver je komt. Mijn bak doet met actieve disks ongeveer 220 watt idle. Ik meen mij te herinneren dat dit met disks idle naar de 150 watt ging. Wat mij betreft nog te veel voor 24/7.

En er is nog meer. Ik neem met deze machine zo min mogelijk risico's (filesystem / array crash door stroom uitval?) dus hij hangt ook nog eens aan de UPS. Die staat altijd aan dus daar komt ook extra verbruik bij, dat zit wel in die 220. Die UPS staat natuurlijk wel altijd aan, ongeacht de machine zelf.
Jij kent mijn zoon niet ;)
Ik begrijp 'm. Ik heb niet zoveel verstand van kinderen. ;) En ergens een snelkoppeling maken dat als je er op klikt dat WOL wordt gestart en de machine tot leven komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 16-11-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Mmm, ja daar zeg je zoiets. Na ruim een maand researchen heb ik blijkbaar toch nog niet alles op een rij.
Na even snel Googlen lijk het erop dat je met de juiste clustersize (64K) NTFS tot 256TB kunnen schalen.
Die HP controller is gelukkig bruikbaar in diverse OSen dus helemaal klem zit ik nog niet.

Heb je misschien links naar probleem topics die je noemt?

[ Voor 13% gewijzigd door PeterPan op 16-11-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

PeterPan schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:15:
Kan iemand een reden verzinnen om niet voor een RPC-3216 (3U, 16 drives) te gaan t.o.v. de genoemde RPC-4220? Behalve dan natuurlijk 16 i.p.v. 20 drives?

[afbeelding]

Voor zover ik kan zien passen er nog steeds gewoon full-hight kaarten in en een normale PC voeding en gebruikt het dezelfde backplanes met SFF-8087 Mini SAS connector als de 4220. Deze is ook geschikt voor 3 redundante voedingen (2+1) alhoewel ik zo snel niet kan zien of je die erbij kunt bestellen.

Enige nadeel dat ik kan zien is dat je waarschijnlijk de 80mm fans niet kunt vervangen door 120mm fans zoals dat bij de 4220 wel kan.
Ik zit ook te twijfelen. Klopt het dat je 5 extra kabeltjes nodig hebt a 12 dollar voor de 4220?

http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=215

Deze dus?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Bolk schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:11:
[...]

Ik zit ook te twijfelen. Klopt het dat je 5 extra kabeltjes nodig hebt a 12 dollar voor de 4220?

http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=215

Deze dus?
Ja, maar dan moet je dus wel controllers hebben waar je al die SATA connectors (20) op aan kunt sluiten.
Als je software RAID wilt doen zou je kunnen kiezen voor de eerder genoemde Areca ARC-1300ix-16. Dat is een non RAID card met intern 4 mini SAS aansluitingen en extern twee mini SAS aansluitingen.
Die kun je dan met 4 SFF-8087-SFF-8087 kabels aansluiten op 4 van de 5 backplanes. De 5e backplane kun je dan met de door jou genoemde kabel aansluiten op 4 SATA aansluitingen van je mainboard. Of je gaat op zoek naar een SFF-8087-SFF-8088 kabel waarmee je 1 van de externe mini SAS poorten weer naar binnen brengt naar het 5e backplane. Dan hou je de SATA aansluitingen van je mainboard over voor de OS drive(s), DVD speler en eventueel een paar eSATA aansluitingen o.i.d.

Een andere oplossing is om met een kaart als b.v. Areca ARC-1300ix-4 en een losse SAS extender aan de gang te gaan maar die zijn niet zo makkelijk te vinden volgens mij (zie ook het topic "NAS, v1.1" van campr112).

[ Voor 5% gewijzigd door PeterPan op 16-11-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

PeterPan schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:28:
[...]

Ja, maar dan moet je dus wel controllers hebben waar je al die SATA connectors (20) op aan kunt sluiten.
Als je software RAID wilt doen zou je kunnen kiezen voor de eerder genoemde Areca ARC-1300ix-16. Dat is een non RAID card met intern 4 mini SAS aansluitingen en extern twee mini SAS aansluitingen.
Die kun je dan met 4 SFF-8087-SFF-8087 kabels aansluiten op 4 van de 5 backplanes. De 5e backplane kun je dan met de door jou genoemde kabel aansluiten op 4 SATA aansluitingen van je mainboard. Of je gaat op zoek naar een SFF-8087-SFF-8088 kabel waarmee je 1 van de externe mini SAS poorten weer naar binnen brengt naar het 5e backplane. Dan hou je de SATA aansluitingen van je mainboard over voor de OS drive(s), DVD speler en eventueel een paar eSATA aansluitingen o.i.d.

Een andere oplossing is om met een kaart als b.v. Areca ARC-1300ix-4 en een losse SAS extender aan de gang te gaan maar die zijn niet zo makkelijk te vinden volgens mij (zie ook het topic "NAS, v1.1" van campr112).
Hm, dat is eigenlijk best wel een goede oplossing als ik voor ZFS zou kiezen bijv. Houdt het wel aardig low budget nog maar goed genoeg voor m'n doeleinden. Ik neem het mee in het plaatje. Thanks voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Bolk schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:37:
[...]

Hm, dat is eigenlijk best wel een goede oplossing als ik voor ZFS zou kiezen bijv. Houdt het wel aardig low budget nog maar goed genoeg voor m'n doeleinden. Ik neem het mee in het plaatje. Thanks voor de duidelijke uitleg!
Welk OS denk je aan om ZFS te gebruiken? Check dan heel goed of de controller(s) die je gaat gebruiken ondersteund worden door het OS!
Zelf lijkt dit me wel een heel mooi ZFS project om in de gaten te houden http://eonstorage.blogspot.com/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
PeterPan schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:39:
Mmm, ja daar zeg je zoiets. Na ruim een maand researchen heb ik blijkbaar toch nog niet alles op een rij.
Na even snel Googlen lijk het erop dat je met de juiste clustersize (64K) NTFS tot 256TB kunnen schalen.
Die HP controller is gelukkig bruikbaar in diverse OSen dus helemaal klem zit ik nog niet.

Heb je misschien links naar probleem topics die je noemt?
Misschien is het wel overkoombaar, ik ben niet zo thuis in Windows met enorme partities. Dus als dat met 64k clusters werkt, ook goed. Misschien valt het dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

PeterPan schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:44:
[...]

Welk OS denk je aan om ZFS te gebruiken? Check dan heel goed of de controller(s) die je gaat gebruiken ondersteund worden door het OS!
Zelf lijkt dit me wel een heel mooi ZFS project om in de gaten te houden http://eonstorage.blogspot.com/.
Thanks wederom voor de tip. Ik ben ook maar een beginner die zich erin probeert te verdiepen. Ik wil graag FreeBSD gaan draaien en volgens onsgeluk hier boven moet dat lukken :P Ik heb me eigenlijk nog niet echt verdiept in SAS, dus dat is m'n volgende missie :)

Tevens even een mailconversatie gehad met Norco: http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=198 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik kreeg die $120 shipping optie ook aangeboden. Als ik dit topic zo bekijk gaan ze toch wel aardig wat van deze kasten aan Tweakers slijten ;)
Houd ons in dit topic op de hoogte van je NAS perikelen als je wilt, altijd interessant om te volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bolk schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:14:
[...]
Ik wil graag FreeBSD gaan draaien en volgens onsgeluk hier boven moet dat lukken
Weet je dat heel zeker ;)?

OT:
Lang zitten tobben hoe de uiteindelijke htpc en nas eruit zouden gaan zien. Dit wordt zo een beetje m'n htpc(denk ik):
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1Kingston ValueRAM KVR533D2S4/2G€ 41,21€ 41,21
1Mini-box picoPSU-90€ 30,90€ 30,90
1Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330€ 103,02€ 103,02
ImporterenTotaal€ 253,12

Onder load zal dat ca 25W verstoken, idle <20W en dat is mooi. Wil ik ermee gaan downloaden gaat dat verbruik omhoog agv HDD's en kan ik waarschijnlijk niet gelijktijdig filmpjes kijken. Die functionaliteit gaat dus waarschijnlijk naar de te bouwen server.

Als ik die server echter zo zuinig mogelijk wil maken, betwijfel ik of softraid nog wel een optie is. Je hebt toch al snel een performante (wat een woord _/-\o_ ) proc nodig voor softraid.
Dus bedacht ik me de volgende setup met de htpc in het achterhoofd als basis. Daarbij tellen we op een hardwarematige raidcontroller, pakweg 4GB om die dan ook gelijk een boost te geven 8) en 20 zeer zuinige 1GB WD Green's kom ik tot onderstaand.
#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1680ix-16€ 748,01€ 748,01
1Kingston ValueRAM KVR533D2D4F4/4G€ 118,58€ 118,58
20Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 65,-€ 1.300,-
ImporterenTotaal€ 2.419,71

Om dit geheel te completeren:
  • nog 2TB schijven in raid0 in het mobo om de downloads te bewaren totdat ze naar de array verplaatst worden
  • een 85+ voeding modificeren zoals ze bij die rode bakken doen om de totaal 22 HDD's van sap te voorzien
  • de 4220
Totaal kom ik dan op zo'n €3100.- uit. Rest me de vraag of dit wel zo goed gaat uitpakken of dat ik ergens zelf een addertje onder het gras heb verstopt?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:28:
[...]
Minuten. Ik zat wel even te zweten, ik kreeg al timeouts van de client die maar geen data kreeg en volgens mij begon ook MDADM te rammelen. Ik ga het niet nog eens testen op mijn array. Als je zelf een set disks hebt kun je het zelf anders even testen voordat je de boel in productie neemt.
Minuten is wel vrij veel, maar de laatste tip die je geeft gaat mijn probleem waarschijnlijk oplossen.
[...]
Het zou mij verbazen als je met 20 disks een setup weet te bouwen die idle met stand-by onder de 100-150 watt blijft. Je kunt kijken hoe ver je komt. Mijn bak doet met actieve disks ongeveer 220 watt idle. Ik meen mij te herinneren dat dit met disks idle naar de 150 watt ging. Wat mij betreft nog te veel voor 24/7.
Ik heb de power dissipation op de site van WD opgezocht:
  • Read/Write 5.4 Watts
  • Idle 2.8 Watts
  • Standby 0.40 Watts
Dus het gebruik van de array springt (ex controller) van 8W voor standby, naar 56W voor idle en 108W voor de actie. Tell daar het ion-platform met HW-controller en inefficientie van 2 voedingen bij op. An educated guess zou dan zijn dat het hele systeem 10W trekt in standby, 75 a 80W voor idle en140 a 150W wanneer in bedrijf. Als ik 'm maar snel kan laten downspinnen en opstarten.
En er is nog meer. Ik neem met deze machine zo min mogelijk risico's (filesystem / array crash door stroom uitval?) dus hij hangt ook nog eens aan de UPS. Die staat altijd aan dus daar komt ook extra verbruik bij, dat zit wel in die 220. Die UPS staat natuurlijk wel altijd aan, ongeacht de machine zelf.
Ik heb bij APC etc gekeken, maar kon geen eigen verbruik vinden. Heb jij een indicatie?
[...]
Ik begrijp 'm. Ik heb niet zoveel verstand van kinderen. ;) En ergens een snelkoppeling maken dat als je er op klikt dat WOL wordt gestart en de machine tot leven komt?
Een opstartscript op de htpc die op de nas 1 bit op de array wil wegschrijven? Should do the trick

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Heb je echt zoveel ruimte nodig of is dit ook met het oog op de toekomst? Want als je kijkt naar het tempo waarop de prijzen van harde schijven dalen is het mi dom om nu veel te veel ruimte te hebben. Aannemende dat je die 20 schijven in RAID6 gaat draaien waardoor je 18TB aan ruimte over houdt snap ik niet dat je geen 1.5TB schijven haalt, ben je er dan 14 van nodig (á 88,-) waardoor je goedkoper uit bent en een minder zware voeding nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Nielson schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:04:
Heb je echt zoveel ruimte nodig of is dit ook met het oog op de toekomst? Want als je kijkt naar het tempo waarop de prijzen van harde schijven dalen is het mi dom om nu veel te veel ruimte te hebben. Aannemende dat je die 20 schijven in RAID6 gaat draaien waardoor je 18TB aan ruimte over houdt snap ik niet dat je geen 1.5TB schijven haalt, ben je er dan 14 van nodig (á 88,-) waardoor je goedkoper uit bent en een minder zware voeding nodig hebt.
Heb eigenlijk voor dit voorbeeld de 1TB versie genomen om een prijsvergelijking te maken tov de machine die Q gebouwd heeft. Idealiter gaan we natuurlijk direct met 2TB schijven aan de gang. Moet alleen even kijken wat voordeliger uitvalt, WD's via m'n werk met bedrijfskorting over de adviesprijs of gewoon tweakers kijken. Zal wel optie 2 worden.

Vwb de ruimte, zoals Q al aangaf, knutselen mag ook een beetje hobby zijn. En met een gezin dat xbmc minded is, komt die ruimte wel vol. Per slot van rekening is het nu HD-materiaal wat de klok slaat. Bovendien, wij gooien niet graag iets weg. Met name de kids hebben moeite om materiaal los te laten ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 17:14
onsgeluk schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:56:

Ik heb de power dissipation op de site van WD opgezocht:
  • Read/Write 5.4 Watts
  • Idle 2.8 Watts
  • Standby 0.40 Watts
Dus het gebruik van de array springt (ex controller) van 8W voor standby, naar 56W voor idle en 108W voor de actie. Tell daar het ion-platform met HW-controller en inefficientie van 2 voedingen bij op. An educated guess zou dan zijn dat het hele systeem 10W trekt in standby, 75 a 80W voor idle en140 a 150W wanneer in bedrijf. Als ik 'm maar snel kan laten downspinnen en opstarten.
Onderschat het verbruik van de backplanes niet. Die dingen zijn alles behalve zuinig waardoor je 75 a 80W idle helaas niet haalt. Je moet eerder denken aan ongeveer 100W idle schat ik zo. Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

OMX2000

By any means necessary...

Ik zit nu een tijdje mee te lezen. Maar die 20 disk nas-en zijn voor thuis gebruik? Misschien een beetje naief van mij maar, wat zetten jullie erop als jullie het niet professioneel gebruiken.

Van alle zaken die ik kan bedenken (films, warez, foto's, muziek) heb je dan zoveel opslag dat je er gewoon niet aan toe komt om alles te bekijken/onderhouden/bewerken/gebruiken. Dus wat zijn jullie aan het archiveren... of is dit gewoon een gevalletje mijn e-peen is groter dan de jouwe.

Ik ben dus niet aan het trollen, ik wil serieus weten waar het voor gebruikt word.

Meer on-topic. Ik ben zelf ook van plan om een Nas in elkaar te draaien met Ubuntu als OS. En ga dan voor software raid. Maar aan wat voor performance moet ik denken bij een software raid oplossing, en zijn er bepaalde moederbords die aantoonbaar sneller zijn dan andere?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Q schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:22:
Je moet het allemaal zelf weten, maar als ik die topics lees over de problemen waar mensen tegenaan lopen met GPT partities en NTFS die niet groter wil dan x TB dan snap ik de keuze, ook qua kosten niet helemaal voor Windows als je zo groot wilt schalen. Ik heb me er niet zo in verdiept, maar zoals ik het begrijp moet je losse partities gaan maken?
Net even snel wat getest op een Equallogic hier en ik kan zonder problemen een GPT disk met 16K clusters van 6TB naar 8TB extenden (onder Windows 2003 server standard 32bit). Helaas kan ik op die Equallogic geen volumes >15TB aanmaken om helemaal door te testen tot 256TB met 64K clusters.

Als ik verhaal goed begrijp zijn dit de beperkingen per cluster size:
Cluster	TB
4K	16
8K	32
16K	64
32K	128
64K	256

Je zou dus altijd voor 64K kunnen gaan maar als je ook veel kleinere files op je NAS zet kun je even kijken naar een kleinere cluster size. Bijvoorbeeld uitgaande van een 20slot kast waar je in de toekomst 4TB schijven in stopt kom je op: 20 -2 voor RAID6 -1 hotspare= 17 x 4TB = 68TB dus 32K clusters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
OMX2000 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:08:
Meer on-topic. Ik ben zelf ook van plan om een Nas in elkaar te draaien met Ubuntu als OS. En ga dan voor software raid. Maar aan wat voor performance moet ik denken bij een software raid oplossing, en zijn er bepaalde moederbords die aantoonbaar sneller zijn dan andere?
Mainboard maakt ws niet zoveel uit, zolang de s-ata controller maar in de southbridge zit of via pci-e communiceerd. Performance zit denk wel snor, lees hier in de thread dat mensen gigabit helemaal volkrijgen, weet alleen niet of dat via samba is. Haal zelf van m'n htpc (win7) naar nas (ubuntu) via samba een schrijfsnelheid van ongeveer 70MB/s en leessnelheid van 50MB/s, en vermoed dat de enkele Samsung F1 in m'n htpc hierbij de limiet is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 17-11-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik zit nu een tijdje mee te lezen. Maar die 20 disk nas-en zijn voor thuis gebruik? Misschien een beetje naief van mij maar, wat zetten jullie erop als jullie het niet professioneel gebruiken.

Van alle zaken die ik kan bedenken (films, warez, foto's, muziek) heb je dan zoveel opslag dat je er gewoon niet aan toe komt om alles te bekijken/onderhouden/bewerken/gebruiken. Dus wat zijn jullie aan het archiveren... of is dit gewoon een gevalletje mijn e-peen is groter dan de jouwe.

Ik ben dus niet aan het trollen, ik wil serieus weten waar het voor gebruikt word.
Ik download al een aantal jaren T.V. series voornamelijk in 720p mkv HD formaat (1.1GB per aflevering) en daarnaast ook films in SD (4.5GB ISO), HD .mkv (5~12GB) en volledige Blu-rays. Dit archiveer ik nu grotendeels op DVD-R's en externe harddisks. Mijn doel is om dit allemaal online te zetten. De moeilijk vervangbare zaken zal ik blijven archiveren naar DVD-R's en harddisks. Ook wil ik mijn orginele CD collectie (~500 CD's) nog eens een keer goed (EAC, dBPowerAmp) rippen naar FLAC en (een deel van) mijn originele DVD collectie naar ISO.

Het is natuurlijk ook hobby he, het idee dat je redelijk betaalbaar een enorme hoeveelheid storage kan neerzetten. Er zijn ook tweakers die een game PC bouwen van €1500~2000 of meer om tot xxfps te komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

OMX2000

By any means necessary...

PeterPan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:35:
[...]

Ik download al een aantal jaren T.V. series voornamelijk in 720p mkv HD formaat (1.1GB per aflevering) en daarnaast ook films in SD (4.5GB ISO), HD .mkv (5~12GB) en volledige Blu-rays. Dit archiveer ik nu grotendeels op DVD-R's en externe harddisks. Mijn doel is om dit allemaal online te zetten. De moeilijk vervangbare zaken zal ik blijven archiveren naar DVD-R's en harddisks. Ook wil ik mijn orginele CD collectie (~500 CD's) nog eens een keer goed (EAC, dBPowerAmp) rippen naar FLAC en (een deel van) mijn originele DVD collectie naar ISO.

Het is natuurlijk ook hobby he, het idee dat je redelijk betaalbaar een enorme hoeveelheid storage kan neerzetten. Er zijn ook tweakers die een game PC bouwen van €1500~2000 of meer om tot xxfps te komen :).
Aaah, dat hakt er wel in ja. Tuurlijk vind ik het super stoer, en ben best een beetje jaloers. ;) MIsschien over een paar jaar, maar nu is er geen noodzaak voor mij.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nee :P Ik heb even zitten googlen maar ik kan het zo snel niet vinden. Ik weet wel dat de 12xx wordt ondersteund door de arcmsr driver (komt van Areca zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik bedoelde eigenlijk of je wel zeker wist dat ik iets dergelijks had gezegd. Hetgeen waar jij het over hebt, zegt me namelijk helemaal niets :+

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

onsgeluk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:42:
Ik bedoelde eigenlijk of je wel zeker wist dat ik iets dergelijks had gezegd. Hetgeen waar jij het over hebt, zegt me namelijk helemaal niets :+
onsgeluk in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Areca zelf zegt dit: BSD/FreeBSD (will be available with 6Gb/s Host Adapter)

Ik begrijp alleen niet zo goed wat ze daarmee bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Bolk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:05:

Dat zou je kunnen interpreteren als: met de volgende generatie controllers. Maar dan is het wel vreemd dat ze dat er bij de huidige controllers bijzetten.
Doe eens een emailtje naar Areca zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

PeterPan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:05:
[...]

Dat zou je kunnen interpreteren als: met de volgende generatie controllers. Maar dan is het wel vreemd dat ze dat er bij de huidige controllers bijzetten.
Doe eens een emailtje naar Areca zou ik zeggen.
Dat lees ik hier nu ook: http://wordpress.fusetnt....does-not-support-solaris/

Zal eens mailen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Mooie blog van die gast. De OpenSolaris route ziet er niet zo fraai uit als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dus wat zijn jullie aan het archiveren... of is dit gewoon een gevalletje mijn e-peen is groter dan de jouwe.

Ik heb een fetish voor storage.

Een 18 TB NAS voor thuis is totale flauwekul en echt gestoord, maar ik vind het leuk om mee te spelen. In het huidige tempo, met 5 TB in gebruik, duurt het nog wel even voordat hij vol is.

Ik vind het gewoon zonde om films etc weg te gooien. Ik herkijk een oude film nog wel eens. Het is gewoon een luxe dat storage in geen enkel opzichte iets is waar je rekening mee hoeft te houden.

Of dit een kwestie van wie heeft de grootste is, dat mag je zelf uitmaken. Als dat mijn doel was dan had ik beter mijn best mogen doen.

Lees hier maar:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1393939

Echt genieten voor de storage fetishisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bolk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:05:
[...]

onsgeluk in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Excuus, nu pas begrijp ik dat je verwijst naar de supported os in mijn post. Maar als ik zo die blog lees, begin ik steeds beter te begrijpen dat we niet blind op basis van prijs en features een systeem kunnen samenstellen uit de pricewatch.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
onsgeluk schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:26:
[...]

Totaal kom ik dan op zo'n €3100.- uit. Rest me de vraag of dit wel zo goed gaat uitpakken of dat ik ergens zelf een addertje onder het gras heb verstopt?
Die controller kan 'maar' 16 disks aan. wat doe je dan naast 2 stuks in raid 0 met die andere disks?

Die controller kost echt een klap geld, door een wat zwaarder systeem te maken bespaar je veel geld. Minder energie zuinig. Maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
De externe SAS aansluiting kun je toch gelijktijdig gebruiken met de 4 interne SAS aansluitingen.
Met de juiste kabel kan je die externe poort weer naar binnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:43:
[...]

Die controller kan 'maar' 16 disks aan. wat doe je dan naast 2 stuks in raid 0 met die andere disks?

Die controller kost echt een klap geld, door een wat zwaarder systeem te maken bespaar je veel geld. Minder energie zuinig. Maarja.
Van de Areca site: 4xSFF-8087 & 1xSFF-8088. Ik had gedacht die externe weer naar binnen te leggen om aan 20 supported drives te komen. Als ik de datasheet van Areca erop nalees, wordt er niet uitgesloten dat dit een mogelijkheid is. Of is die externe poort voorbehouden voor bv het koppelen naar een 2de NAS?

Ik had me zo voorgesteld om die 2 extra schijven in R0 op 2 vd 4 SATA poorten te prikken die het POV mobo rijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 17-11-2009 21:16 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
onsgeluk schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:26:
[...]

Weet je dat heel zeker ;)?

OT:
Lang zitten tobben hoe de uiteindelijke htpc en nas eruit zouden gaan zien. Dit wordt zo een beetje m'n htpc(denk ik):
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 253,12

Onder load zal dat ca 25W verstoken, idle <20W en dat is mooi. Wil ik ermee gaan downloaden gaat dat verbruik omhoog agv HDD's en kan ik waarschijnlijk niet gelijktijdig filmpjes kijken. Die functionaliteit gaat dus waarschijnlijk naar de te bouwen server.

Als ik die server echter zo zuinig mogelijk wil maken, betwijfel ik of softraid nog wel een optie is. Je hebt toch al snel een performante (wat een woord _/-\o_ ) proc nodig voor softraid.
Dus bedacht ik me de volgende setup met de htpc in het achterhoofd als basis. Daarbij tellen we op een hardwarematige raidcontroller, pakweg 4GB om die dan ook gelijk een boost te geven 8) en 20 zeer zuinige 1GB WD Green's kom ik tot onderstaand.
#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1680ix-16€ 748,01€ 748,01
1Kingston ValueRAM KVR533D2D4F4/4G€ 118,58€ 118,58
20Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 65,-€ 1.300,-
ImporterenTotaal€ 2.419,71

Om dit geheel te completeren:
  • nog 2TB schijven in raid0 in het mobo om de downloads te bewaren totdat ze naar de array verplaatst worden
  • een 85+ voeding modificeren zoals ze bij die rode bakken doen om de totaal 22 HDD's van sap te voorzien
  • de 4220
Heel leuk; maar kun je in je HTPC geen notebokschijfje stoppen? Die zijn vrij stil en dan kun je die box gebruiken om te downloaden. Je server heoft dan niet constant aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

PeterPan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:10:
De externe SAS aansluiting kun je toch gelijktijdig gebruiken met de 4 interne SAS aansluitingen.
Met de juiste kabel kan je die externe poort weer naar binnen voeren.
Mja, daar zat ik ook aan te denken. Om 2 kaarten naast elkaar te zetten dan. Had een leuk 8 poorts Areca kaartje op het oog, maar die ondersteund maar 8 devices en geen SAS expansion. Was wel hardware RAID.

Ik heb ook naar die 1680 zitten kijken maar ook wederom geen FreeBSD support (volgens Areca site wel, volgens arcmsr driver niet. Dus daar ga ik me maar eens in verdiepen.

/edit2: http://lists.freebsd.org/...le/2008-March/041508.html moet dus werken :)

Eventueel zou Windows een optie zijn omdat het hardware RAID is. Kom ik toch eens boven die 12 mb/s uit die ik nu heb...

/edit: en ik moet ook uitvinden of m'n Tyan Tomcat K8E het leuk vindt als ik PCI-E x8 in m'n x16 prop..

[ Voor 9% gewijzigd door Bolk op 17-11-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

BlackWhizz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:44:
[...]Heel leuk; maar kun je in je HTPC geen notebokschijfje stoppen? Die zijn vrij stil en dan kun je die box gebruiken om te downloaden. Je server heoft dan niet constant aan te staan.
Zelfs met een snelle multicore processor blijkt het parren en ontrarren niet hand_in_hand te gaan met het afspelen van films. Wellicht is de optie die Q aandraagt, aparte downloadbak op basis van ion/atom, nog wel de meest verstandige.

Maar waarom een notebookschijf? Een ssd is supersnel, superzuinig en derhalve bij uitstek geschikt voor in een htpc. Laat die van Kingston nou redelijk betaalbaar zijn...

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bolk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:49:
[...]Ik heb ook naar die 1680 zitten kijken maar ook wederom geen FreeBSD support (volgens Areca site wel, volgens arcmsr driver niet. Dus daar ga ik me maar eens in verdiepen.
Dan rest nog de 1280ML en de 1170(V2) welke mij beiden eigenlijk wel iets te gortig worden maar wel ondersteund worden.

Het valt mij op dat er zowieso weinig opties in de pricewatch staan om een dergelijke kast te vullen. Voor SATA raid zijn dit de enige opties, voor SAS de eerder genoemde 1680ix 16/24.

Ook nog gezocht naar andere alternatieven(expanders), maar ben niet verder gekomen dan Rancho Systech wiens site mij niet echt overtuigd. Iemand een suggestie?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
onsgeluk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:13:
[...]

Van de Areca site: 4xSFF-8087 & 1xSFF-8088. Ik had gedacht die externe weer naar binnen te leggen om aan 20 supported drives te komen. Als ik de datasheet van Areca erop nalees, wordt er niet uitgesloten dat dit een mogelijkheid is. Of is die externe poort voorbehouden voor bv het koppelen naar een 2de NAS?

Ik had me zo voorgesteld om die 2 extra schijven in R0 op 2 vd 4 SATA poorten te prikken die het POV mobo rijk is.
Ok my bad.

Ik snap die R0 nog niet helemaal. Is die dan apart als array voor de zuinige download terwijl de array zelf dan standby gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Die 1680 is wel erg prijzig maar dan ben ik wel klaar. Ook de Adaptec 51645 is een kandidaat.

http://www.tomshardware.c...-sas-controller,2249.html aardige performance review...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Misschien dat het via een verloopkabel naar binnen voeren van de externe SAS aansluiting van Areca controllers toch niet werkt:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/30009096 :/

En ook in de hierboven door Bolk gelinkte Tom's hardware review staat er een opmerking over (Areca ARC-1680ix-16):
"Although the card has four internal and one external mini-SAS connector, only four of them can be used in parallel. However, there is a 24-port version available if you need more than 16 ports."

[ Voor 39% gewijzigd door PeterPan op 18-11-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik snap hier echt niets van. Wie liegt nu, mijn Watt meter van 10 euro die beweert dat mijn NAS 240 watt verstookt?

Of liegt APCUPSD in samen werking met mijn UPS?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Server:~# apcaccess 
APC      : 001,038,0930
DATE     : Wed Nov 18 00:20:03 CET 2009
HOSTNAME : Server
RELEASE  : 3.14.4
VERSION  : 3.14.4 (18 May 2008) debian
UPSNAME  : Bunny
CABLE    : USB Cable
MODEL    : Back-UPS RS 1200 LCD 
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: Wed Nov 18 00:17:54 CET 2009
STATUS   : ONLINE 
LINEV    : 230.0 Volts
LOADPCT  :  20.0 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  28.6 Minutes
MBATTCHG : 10 Percent
MINTIMEL : 5 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
SENSE    : Medium
LOTRANS  : 176.0 Volts
HITRANS  : 294.0 Volts
ALARMDEL : Always
BATTV    : 27.4 Volts
LASTXFER : Low line voltage
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
SELFTEST : NO
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
MANDATE  : 2008-11-27
SERIALNO : JB0848006131  
BATTDATE : 2081-00-39
NOMINV   : 230 Volts
NOMBATTV :  24.0 Volts
NOMPOWER : 720 Watts
FIRMWARE : 848.H1 .I USB FW:H1
APCMODEL : Back-UPS RS 1200 LC
END APC  : Wed Nov 18 00:20:15 CET 2009

De UPS kan max 730 watt leveren. 20 % belasting = ongeveer 150 watt. Dat klopt ook als je de runtime ziet. Maar wat is nu waar?

De UPS is aangemerkt als 1200 VA. 1200 * 0,2 = 240. VA Hmmm. Maar wat is dan VA versus Watt?

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 18-11-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

LOADPCT : 20.0 Percent Load Capacity

1200 Watt ups lijkt me?

20% van 1200 is bij mij 240 watt of zeg ik nu iets heel doms? :+
P staat voor vermogen, en in dit geval voor schijnbaar vermogen, tenzij het een gelijkspanning betreft.
De eenheid van P is dus ook VA, want de algebra leert ons V * A = VA, spreken we echter van een gelijkspanning dan mogen we er wel gelijk Watts (W) van maken.

[ Voor 135% gewijzigd door Bolk op 18-11-2009 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:32:
[...]Ok my bad.

Ik snap die R0 nog niet helemaal. Is die dan apart als array voor de zuinige download terwijl de array zelf dan standby gaat?
Dat was wel de bedoeling, maar ik begin langzaamaan wel vatbaar te worden voor je argumenten om een apart downloadmachientje te fabriceren. Met een geavanceerd energiebeheer zal het in 2 delen in standby zetten van de server ongetwijfeld mogelijk zijn, maar ik vrees dat mijn kennis niet ver genoeg reikt om mijn doel met een of ander exotisch OS te bereiken. FYI, een willekeurige linux distri vind ik al aardig afwijkend tov windows.

@ BOLK, de 3560 van Highpoint is dat ook. Ga je echter op de site van Highpoint kijken, staat deze er niet meer tussen en kom je op de 4460 uit welke uiteraard helemaal onbetaalbaar is.

[ Voor 46% gewijzigd door onsgeluk op 18-11-2009 00:44 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Bolk schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:31:
LOADPCT : 20.0 Percent Load Capacity

1200 Watt ups lijkt me?

20% van 1200 is bij mij 240 watt of zeg ik nu iets heel doms? :+

[...]
Nee, zover was ik net. Maar zo zit het niet.

http://www.apcmedia.com/salestools/SADE-5TNQYF_R0_EN.pdf

Deze UPS kan maar max een belasting van 720 Watt aan, zie text hierboven. VA is niet het zelfde als WATT.

Volgens het artikel is de verhouding Watt (echt verbruik) versus VA ongeveer 0.65. Dat zou precies het meetverschil verklaren. 150/240 = 0.65

Dus bottom line zou dat betekenen dat mijn beest geen 220 Watt verbruikt, maar 220 VA. Dat zou betekene dat het echte watt verbruik dus "slechts" 150 watt is.

Maar is dat dan weer realistisch met 9 ventilatoren, 20 disks en een raid controller kaart...!?@ :?

Anyway :O ik ga slapen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:44:
[...]

Deze UPS kan maar max een belasting van 720 Watt aan, zie text hierboven. VA is niet het zelfde als WATT.

Volgens het artikel is de verhouding Watt (echt verbruik) versus VA ongeveer 0.65. Dat zou precies het meetverschil verklaren. 150/240 = 0.65

Dus bottom line zou dat betekenen dat mijn beest geen 220 Watt verbruikt, maar 220 VA. Dat zou betekene dat het echte watt verbruik dus "slechts" 150 watt is.

Maar is dat dan weer realistisch met 9 ventilatoren, 20 disks en een raid controller kaart...!?@ :?

Onsgeluk mompelt iets over cos phi wat de waardes op een goedkope energiemeter laat vertekenen.....Helemaal snappen doe ik het niet, maar weet wel dat in dit specifieke geval dit het verschil tussen VA en W zal verklaren.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Kijk eens of je hetzelfde meet met je Watt meter zonder UPS ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Bolk schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:49:
/edit: en ik moet ook uitvinden of m'n Tyan Tomcat K8E het leuk vindt als ik PCI-E x8 in m'n x16 prop..
En dat is het geval na een mail van Tyan. Dus dat houdt me nu niet meer tegen. Hardwaretechnisch moet het allemaal nu lukken.

Verder heb ik mail van Areca:
Hi Stefan,
I plan to get ready in next Q4.
At that time, 6G HBA, ARC-1320, will be ready as well.
Thank you,
Heb er nog even een mailtje achteraan gegooid om te conformeren dat het nog dit kwartaal is. Dit is dan voor de Areca ARC-1300 en een FreeBSD/FreeNAS oplossing met ZFS.

/edit:
Hi Stefan,
Sorry, it is a typo.
It should be next Q1.
It is were next Q4, I will be killed by my boss.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolk op 18-11-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Q schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:28:
Ik snap hier echt niets van. Wie liegt nu, mijn Watt meter van 10 euro die beweert dat mijn NAS 240 watt verstookt?

Of liegt APCUPSD in samen werking met mijn UPS?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Server:~# apcaccess 
APC      : 001,038,0930
DATE     : Wed Nov 18 00:20:03 CET 2009
HOSTNAME : Server
RELEASE  : 3.14.4
VERSION  : 3.14.4 (18 May 2008) debian
UPSNAME  : Bunny
CABLE    : USB Cable
MODEL    : Back-UPS RS 1200 LCD 
UPSMODE  : Stand Alone
STARTTIME: Wed Nov 18 00:17:54 CET 2009
STATUS   : ONLINE 
LINEV    : 230.0 Volts
LOADPCT  :  20.0 Percent Load Capacity
BCHARGE  : 100.0 Percent
TIMELEFT :  28.6 Minutes
MBATTCHG : 10 Percent
MINTIMEL : 5 Minutes
MAXTIME  : 0 Seconds
SENSE    : Medium
LOTRANS  : 176.0 Volts
HITRANS  : 294.0 Volts
ALARMDEL : Always
BATTV    : 27.4 Volts
LASTXFER : Low line voltage
NUMXFERS : 0
TONBATT  : 0 seconds
CUMONBATT: 0 seconds
XOFFBATT : N/A
SELFTEST : NO
STATFLAG : 0x07000008 Status Flag
MANDATE  : 2008-11-27
SERIALNO : JB0848006131  
BATTDATE : 2081-00-39
NOMINV   : 230 Volts
NOMBATTV :  24.0 Volts
NOMPOWER : 720 Watts
FIRMWARE : 848.H1 .I USB FW:H1
APCMODEL : Back-UPS RS 1200 LC
END APC  : Wed Nov 18 00:20:15 CET 2009

De UPS kan max 730 watt leveren. 20 % belasting = ongeveer 150 watt. Dat klopt ook als je de runtime ziet. Maar wat is nu waar?

De UPS is aangemerkt als 1200 VA. 1200 * 0,2 = 240. VA Hmmm. Maar wat is dan VA versus Watt?
Meet je de UPS zelf ook mee want die dingen verstoken zelf ook aardig wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op woensdag 18 november 2009 @ 00:44:
[...]

Van de site van APC Zit 'm dus inderdaad in de cos phi, of op z'n engels de power factor.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik las het in dat topic over verbruiksmeters.

Dat is geweldig nieuws, want dat houdt in dat mijn storage monstertje dus echt 'maar' 150 Watt idle doet (dus hd's niet stand-by).

Het beste is om een goede meter te kopen die wel verstand heeft van cos phi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is idd cos(phi). Bij een goede voeding met active PFC is de cos(phi)>0.99 dus eigenlijk mag je dat aspect dan verwaarlozen. Zelfde geldt voor de UPS: welke cos(phi) heeft deze (en wordt dat gecorigeerd)?

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:19:
Ik las het in dat topic over verbruiksmeters.

Dat is geweldig nieuws, want dat houdt in dat mijn storage monstertje dus echt 'maar' 150 Watt idle doet (dus hd's niet stand-by).

Het beste is om een goede meter te kopen die wel verstand heeft van cos phi natuurlijk.
Wij lezen dezelfde topics blijkbaar. 150W klinkt goed, al ben ik nog immer geinteresseerd in het verbruik van de UPS. Op de site van APC is in ieder geval niets te vinden.

iR Profiel

• Q
onsgeluk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 00:03:
[...]

Wij lezen dezelfde topics blijkbaar. 150W klinkt goed, al ben ik nog immer geinteresseerd in het verbruik van de UPS. Op de site van APC is in ieder geval niets te vinden.
Ik ga zo even kijken met zo'n meter van 10 euro. Ik meet met en zonder UPS tussen server en contact. En dan zien we wel.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

onsgeluk, even tussendoor.. Was jij ook nog aan het tijfelen tussen een kaart?

Ik zit sterk te twijfelen tussen de Areca ARC-1680 of de Adaptec 51645 maar ik kan niet echt een keuze maken. Die webinterface op die Areca vind ik wel erg nice terwijl de Adaptec volgens Toms Hardware beter presteert. De Adaptec kan dan weer individuele schijven downspinnen wat 's nachts op zich wel fijn is... De Areca de hele array. Maarja, als ik 16 schijven in RAID 5 gooi, dan heeft het volgens mij weinig zin om er maar een x aantal te downspinnen.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Q schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:18:
[...]

Ik ga zo even kijken met zo'n meter van 10 euro. Ik meet met en zonder UPS tussen server en contact. En dan zien we wel.
Ben benieuwd, als jij je server idle onder de 150W weet te houden vind ik het acceptabel. Dan nog puzzelen hoe ik het geheel onder de 10 (liever nog 5) Watt kan houden wanneer het geheel in standby gaat.

iR Profiel

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bolk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:28:
onsgeluk, even tussendoor.. Was jij ook nog aan het tijfelen tussen een kaart?

Ik zit sterk te twijfelen tussen de Areca ARC-1680 of de Adaptec 51645 maar ik kan niet echt een keuze maken. Die webinterface op die Areca vind ik wel erg nice terwijl de Adaptec volgens Toms Hardware beter presteert. De Adaptec kan dan weer individuele schijven downspinnen wat 's nachts op zich wel fijn is... De Areca de hele array. Maarja, als ik 16 schijven in RAID 5 gooi, dan heeft het volgens mij weinig zin om er maar een x aantal te downspinnen.
Ben voortdurend aan het twijfelen. De aanschafprijs is belangrijk, maar gezien de levensduur van de server vind ik het besparen van energie minstens zo belangrijk. Dat verdienen we wel terug (of minstens quite) 8) Vooralsnog ben ik vooral aan het kijken wat de diverse kaarten aan energiebeheer te bieden hebben. Ik ga agv onregelmatige diensten namelijk uit van een 24/7 server die ook door het gezin volop gebruikt gaat worden.

Ook de schijven zijn een punt van zorg. Ik zit met mijn werkgever ergens in de logistieke keten van WD zelf, de vraag is echter of de bedrijfskorting (die is er!!) uitgaat van de adviesprijs....Als dat zo is, kan ik beter de pricewatch in de gaten houden :')

EDIT: de Adaptec 51645 staat 2x in de pricewatch, OEM is zo'n €100 goedkoper (€670.-). Als je de verkooppraatjes mag geloven, is het heaven voor de energiebewuste geitewollen sokken tweaker:
  • Intelligent Power Management - Reduce Power by up to 70%
  • Adaptec Intelligent Power Management slashes power and cooling costs by spinning down idle disks and providing a lower power mode for active disks.

[ Voor 13% gewijzigd door onsgeluk op 19-11-2009 22:14 ]

iR Profiel

• Q
onsgeluk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:43:
[...]

Ben benieuwd, als jij je server idle onder de 150W weet te houden vind ik het acceptabel. Dan nog puzzelen hoe ik het geheel onder de 10 (liever nog 5) Watt kan houden wanneer het geheel in standby gaat.
Dat metertje van 10 euro heeft het over 15 - 20 watt voor mijn UPS (720 watt). Een lichtere zal minder verbruiken. Ik vraag me af hoe nauwkeurig dit is. Hij had het over een powerfactor van 0,30.

Dat ding meldt in zijn display ook een 'power factor' en die staat echt op 0,97 als mijn server aan staat, terwijl 230 watt wordt aangegeven. Maar ook het LCD scherm van mijn UPS heeft het over een belasting van rond de 147 watt.

Het lijkt me erg stug dat mijn UPS liegt.

Wie Linux of een andere unix gebruikt en een UPS heeft, zie deze post voor een scriptje dat het verbruik van je systeem bij je UPS opvraagt.

Q in "NAS, v1.1"

Voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
----------------------------------
UPS model: Back-UPS RS 1200 LCD 
APC model: Back-UPS RS 1200 LC
Capacity:         720 Watt
Load:              24 Percent
Usage:            172 Watt
Time left:         15 Minutes
Status:        ONBATT 

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 19-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

onsgeluk schreef op donderdag 19 november 2009 @ 21:54:
[...]

Ben voortdurend aan het twijfelen. De aanschafprijs is belangrijk, maar gezien de levensduur van de server vind ik het besparen van energie minstens zo belangrijk. Dat verdienen we wel terug (of minstens quite) 8) Vooralsnog ben ik vooral aan het kijken wat de diverse kaarten aan energiebeheer te bieden hebben. Ik ga agv onregelmatige diensten namelijk uit van een 24/7 server die ook door het gezin volop gebruikt gaat worden.

Ook de schijven zijn een punt van zorg. Ik zit met mijn werkgever ergens in de logistieke keten van WD zelf, de vraag is echter of de bedrijfskorting (die is er!!) uitgaat van de adviesprijs....Als dat zo is, kan ik beter de pricewatch in de gaten houden :')

EDIT: de Adaptec 51645 staat 2x in de pricewatch, OEM is zo'n €100 goedkoper (€670.-). Als je de verkooppraatjes mag geloven, is het heaven voor de energiebewuste geitewollen sokken tweaker:
  • Intelligent Power Management - Reduce Power by up to 70%
  • Adaptec Intelligent Power Management slashes power and cooling costs by spinning down idle disks and providing a lower power mode for active disks.
Ja, de Adaptec is een interessante kaart en presteert het beste volgens TH. Dus misschien wel de OEM bestellen. Met de 4220 en max 16 schijven aan de Adaptec moet ik toch een heel eind komen.

Ik heb overigens toch voor de 4220 gekozen. Mocht ik in de verre toekomst een upgrade doen hoef ik me geen zorgen te maken over bays. Tevens vond ik het prijsverschil minimaal voor 4 extra bays.

Als Q z'n unit 'maar' 150 watt verstookt dan valt mij dat alleszins mee. Wellicht dat WD Green disks ook nog iets helpen.

M'n huidige server heeft 10 disks, 4x 1TB, 4x 500GB en 2x 200GB. Deze verstookt volgens m'n UPS 162 watt. Let wel, daar zitten redelijk oude disks tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Bolk schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:58:
[...]Ja, de Adaptec is een interessante kaart en presteert het beste volgens TH. Dus misschien wel de OEM bestellen. Met de 4220 en max 16 schijven aan de Adaptec moet ik toch een heel eind komen.
De Adaptec het wel toe om de externe poort naar binnen te leiden en dus 20 HDD's te benutten. Specs geven aan:
Adaptec RAID 51645, 20-port (16 internal/4 external), half length/full height.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

onsgeluk schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:12:
[...]

De Adaptec het wel toe om de externe poort naar binnen te leiden en dus 20 HDD's te benutten. Specs geven aan:
Adaptec RAID 51645, 20-port (16 internal/4 external), half length/full height.
Dan denk ik toch maar dat ik 'm ga bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Mmm... ik heb weinig hoop dat ik de HP Smart Array P410 nog ga krijgen voor €360. Azerty heeft zijn prijs inmiddels aangepast. Het was een leuke optie geweest i.v.m. de compatibele HP SAS expander die je er (later) bij kunt kopen als je meer dan 8 drives wilt aansturen.
Misschien ook maar eens naar die 20 poort Adaptec kijken dan. Uiteindelijk zou de HP totaal oplossing (kaart + SAS expander + RAID6 licentie) ook richting de prijs van die Adaptec gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@ Q

Ik neem aan dat je ook het topic "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" leest. Wat hierin wordt aangeraden is om alle ongebruikte features uit te zetten. Als ik dan op de site van Asus kijk voor jouw mobo, moet er wel wat af te snoepen zijn (+/- 10 a 15W) door eea uit te zetten.

Daarnaast is het me niet duidelijk wat voor voeding je hebt, 80+? Indien niet, kan je daar waarschijnlijk ook nog wel een leuke winst boeken. Als je dat 2de hands doet, kost je dat ook de kop niet. Voorbeeldje met een efficientie varierend tussen de 83% & 88%.

[ Voor 32% gewijzigd door onsgeluk op 20-11-2009 22:41 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
onsgeluk schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:23:
@ Q

Ik neem aan dat je ook het topic "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" leest. Wat hierin wordt aangeraden is om alle ongebruikte features uit te zetten. Als ik dan op de site van Asus kijk voor jouw mobo, moet er wel wat af te snoepen zijn (+/- 10 a 15W) door eea uit te zetten.

Daarnaast is het me niet duidelijk wat voor voeding je hebt, 80+? Indien niet, kan je daar waarschijnlijk ook nog wel een leuke winst boeken. Als je dat 2de hands doet, kost je dat ook de kop niet. Voorbeeldje met een efficientie varierend tussen de 83% & 88%.
Ik zet standaard zo'n beetje alles uit in het bios wat kan. Ik gebruik een efficiente psu, daar is hij op geselecteerd.

Ik zal nog eens kijken, maar ik verwacht niet dat er nog veel winst te behalen valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 21-11-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Q: waar kan ik de specs van jou server vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
PeterPan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 10:36:
Q: waar kan ik de specs van jou server vinden?
Klik op de link in mijn signature? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
De HP Smart Array P410 controller is binnen (€360 bij Azerty, inmiddels is de prijs op de site aangepast naar €586).

De HP Smart Array drivers, utilities en firmware update laten zich zonder meer installeren op een niet HP machine (een Dell Precision 380 als test in mijn geval).
De disks (4x Seagate Barracuda LP ST32000542AS) worden ook geaccepteerd.

Na wat snelle testen blijk het echter niet helemaal stabiel. De vier disken in RAID0 laat aardige prestaties zien in CrystalDiskMark maar aan het einde krijg ik Windows Write Delay Errors en is het hele volume weg en krijg ik het niet meer terug, zelfs de kaart en later de disken zijn zoek.

Na wat config clearen, resetten, rebooten en het installeren van de laatste HP driver (ik gebruikte eerst de standaard Windows driver) heb ik nu een RAID5 gemaakt met alle default settings en een NTFS cluster size van 32KB. Dat lijkt beter te gaan.

Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Laatst online: 04-08 08:12
Ben bezig om een nieuw NAS systeem samen te stellen. Enigste waar ik nog mee zit is om een
goed bord te vinden met minimaal 1x Gbit LAN (liefst 2x met teaming mogelijkheid), en met een
x4 PCI-e slot voor de highpoint. Beetje nieuwer model bord zou niet slecht zijn. Wel graag met
VGA onboard (Scheelt ruimte en warmte). Iemand een goed idee?

Andere eventuele wijziging tips zijn altijd welkom :)

1x Highpoint RocketRAID 2320 (wil een nagtive SATA RAID kaart en niet SAS naar SATA)
1x SuperMicro AOC-SIMLP-B (voro remote rebooting - soort ILO)
9x WD RE4-GP WD2002FYPS (8 in RAID5 of 6 en 1 HD reserve)
1x EnerMax Modu82+ 525Watt
3x Nexus 120mm Real Silent Fan D12SL-1
3x Nexus SFM-1000
1x Nexus Anti Vibration Rubber Case Feet
1x Nexus DempTek
1x Scythe Kaze MAster Ace 5.25inch
2x Chieftec SNT-3141 SATA
1x Sharkoon Rebel9 Economy of Value
1x Scythe Quiet Drive 3,5 (met 1TB disk voor OS)
1x Intel Core 2 Duo E8400
2x 2GB Kingston DDR2

Intel Entry Server Board S3000AHLX ??
(of een ander goed board met Gbit LAN en minimaal een x4 PCI-e slot tbv de Highpoint)

[ Voor 35% gewijzigd door utilman op 27-11-2009 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Als je nu een bord neemt met onboard vga en een PCI-e 16x slot (wat makkelijker zoeken is) dan ben je ook klaar. Want die 4x en 8x sloten kom je bijna niet tegen en een 4x kaart past prima in een 16x.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Omdat bij de meeste highpoint kaarten expliciet vermeld staat dat ze zowel in x4 x8 x16 sloten
werken en bij deze staat alleen x4 vermeld dacht ik het zekere voor het onzekere te kiezen.
Ook heeft highpoint een compatible moederbord lijst staan, waar maar een paar bordjes in staan.
Maar in principe zouden alle borden toch om moeten kunnen gaan met zo'n RAID kaartje?

1 van deze borden bedoel je?

Gigabyte GA-73PVM-S2H

Asus P5QPL-AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
dmidecode | grep -e "Manufacturer\|Product" | head -n 4 | tail -n 2

Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.
Product Name: P5Q-EM DO

Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.
Product Name: M2A-VM

Twee goekope consumer bordjes van Asus die prima werken met de 2320 en 2340. Wel weigert de p5q van usb /cdrom te booten met de 2340 er in. Dus tijdens installatie moet de controller er uit, pas na installatie kan de highpoint er in. De m2a-vm had daar weer geen last van.

Ik denk dat als je iets kiest met een intel chipset je altijd wel goed zit, maar het blijft een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
utilman schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:45:
Omdat bij de meeste highpoint kaarten expliciet vermeld staat dat ze zowel in x4 x8 x16 sloten
werken en bij deze staat alleen x4 vermeld dacht ik het zekere voor het onzekere te kiezen.
Ook heeft highpoint een compatible moederbord lijst staan, waar maar een paar bordjes in staan.
Maar in principe zouden alle borden toch om moeten kunnen gaan met zo'n RAID kaartje?

1 van deze borden bedoel je?

Gigabyte GA-73PVM-S2H

Asus P5QPL-AM
Mijn 2340 kaart zit op een GigaByte GA-74GM-S2H (AM2+ bordje)
En deze heb ik gewoon in een 16X slot gedrukt ook al is deze kaart 4x :? alleen zijn er bijna geen mobo's met 4x sloten. Bij oude SLI borden had je bv 1x een 16x slot en daarbij nog wel een 16x voetje maar die draaide dan alleen op 8x dus daarom denk ik dat er vaak ook 8x bij vermeld staat.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
klaasbram schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:17:
[...]

Mijn 2340 kaart zit op een GigaByte GA-74GM-S2H (AM2+ bordje)
En deze heb ik gewoon in een 16X slot gedrukt ook al is deze kaart 4x
De 2340 gebruikt volgens mij x8, maar dat zou idd niet veel moeten uitmaken.
Bevalt de highpoint 23xx je wel goed?
Hoe is de support eigenlijk m.b.t. bios/firmware updates die uit komen?
En heb je met een bepaalde reden een AM2 nordje gekozen ipv Intel?

Heb nu ook zo'n SAS-to-SATA kaart in gebruik (ARECA ARC-1222), maar die genereerd een hoop timeouts.
Heb de SATA NCQ hier al moeten disablen zodat de RAID niet elke keer brak. Gebeurd nu niet meer, maar
nog steeds wel timeouts af en toe. Hangen 6x Seagate 750GB aan.

Wil nu een iets goedkopere kaart hebben die native SATA heeft zodat deze niet de vertaalslag
SAS naar SATA hoeft te maken, in de hoop dat het dan beter gaat. Ook wil ik hier RE (raid edition)
HD's aan hangen van WD zodat bij een bad block geen minuten wordt gedaan over het vervangen van deze
zodat de RAID breekt maar dat dit in een paar sec. wel of niet gebeurd en evt. de RAID-set om een rebuild
wordt gevraagd. Ook zitten op deze HD's 5y garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je die highpoint nu eens inzet met software raid, dan kun je gerust die stuk goedkopere non-raid disks kopen. Ik weet niet of je Windows draait, want dan is mijn suggestie geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Zou software RAID anders met block rebuilding omgaan dan hardware RAID?
Op zich zou dit al vreemd zijn.
Draai idd W2K8 R2 of W2K8 Storage Server.. maar ook deze kunnen software RAID5 aan...
Hoef je dus geen **nux voor te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

utilman schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:19:

Draai idd W2K8 R2 of W2K8 Storage Server.. maar ook deze kunnen software RAID5 aan...
Ik draai die software raid 5 onder w2k8 nu, maar ik krijg tranen in m'n ogen van de snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik zie nu trouwens ook net dat de Wind Nettop pc ook prima geschikt is als NAS (had er nog nooit naar gekeken). Hier het relaas van iemand.. Leuke is dat ie onboard CF reader heeft, en dat je dan in dat kleine doosje nog 2x3.5" data disks kwijt kunt..

Deze user haalt gemiddeld 30MB/s, wat wel aardig is voor zo'n klein doosje. Ding gebruikt volgens hem 31W met 1x1TB hitachi schijf.

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 29-11-2009 09:46 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
utilman schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:19:
Zou software RAID anders met block rebuilding omgaan dan hardware RAID?
Op zich zou dit al vreemd zijn.
Hoef je dus geen **nux voor te hebben ;)
TLER heeft als doel om te voorkomen dat een disk onnodig uit de array wordt geknikkerd puur door een paar bad sectors die hij onderwater (zoals gebruikelijk) kan remappen.

Zo voorkom je een onnodige rebuild. Maar als een disk echt zo traag reageert of zelfs minuten bezig is met zichzelf te fixen, heb ik er geen moeite mee dat die disk uit de array wordt geknikkerd, en liefst meteen door de computer zelf in de vuilnisbak wordt gegooid.

TLER is bedoeld om te voorkomen dat door 1 disk de array minuten lang unresponsive is. Het uiteindelijke resultaat met TLER is dat de disk sneller uit de array wordt gekicked en de boel dooor blijft gaan. Lijkt me voor thuis geen issue.

Ik denk dat je je niet druk moet maken om TLER en gewoon lekker non-raid certified drives aan je hw controller kunt hangen. Zonde van het geld.

En software raid onder windows, doe dat gewoon niet. Koop dan gewoon een hw controller.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 29-11-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
Ik heb onlangs gelezen dat HP zijn Smart Array technologie ook als een software only versie beschikbaar heeft, compatible met Intel ICH10 moederboards. Ik kan het nu helaas helemaal niet meer terugvinden.

Zou misschien een leuke oplossing kunnen zijn (afhankelijk van de kosten natuurlijk) voor mensen die software RAID op Windows willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Q schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:46:
Ik denk dat je je niet druk moet maken om TLER en gewoon lekker non-raid certified drives aan je hw controller kunt hangen. Zonde van het geld.
Dit zou ik niet te hard roepen. Het ligt aan de combinatie van het type drive en controller. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een Areca 1222 wel degelijk problemen geeft indien ik bv een Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB in raid5 zet. De drives blijven uit de array droppen totdat de TLER handmatig aangepast wordt met de tool van WD. De enterprice drive met TLER enabled werken wel zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Natuurlijk is het raadzaam om de combinatie hardware raid controller en hardeschijf even te checkken. Met Linux software raid is dit geen issue dus daar dacht ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Daar heb je gelijk in, met software raid zal dit inderdaad minder een issue zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:33
Q jij hebt zo'n mooie Norco case + nog iemand op dit forum.
Ik + nog niemand willen graag een Norco case hebben voor onze nas.
Wil jij wat info naar me sturen via dm over hoe je aan de kast bent gekomen.

Dit was wat off topic maar ik ben nog steeds super tevreden over me config:

Gigabyte 740G bord met 6x sata
1640 amd cpu
2GB ram
6x 500GB ( kon ik zo krijgen, later vervangen voor grotere disken )
2GB flash kaartje aan de ide poort

Draai Freenas 0.7 met een raidz config.
Echt super makkelijk te installeren en onderhouden en gewoon snel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Voor meer mensen die interesse hebben in de Norco 4020 of de verbeterde opvolger: 4220:
Hi, Q
You can go to our online store http://www.ipcdirect.net to place order
The shipping cost will be $165 by usps int'l priority mail. You can add
http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=80
With the case http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=131
Then check out
If any questions, please do feel free to contact me
Thank you
Dit is een reactie die ik rechtstreeks van Norco kreeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 03-12-2009 18:09 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.