• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:40:
Is heel normaal hoor. Transcoden is gewoon zwaar en leidt bovendien tot kwaliteitsverlies.

On a related side note: ik vind heel dat DLNA-gebeuren één grote faal. De fabrikanten ondersteunen maar een paar codecs en containers om piraterij tegen te gaan en iedereen gaat daar maar omheen lopen werken door alles te remuxen dan wel te transcoden. Zet gewoon een fatsoenlijke HTPC neer en expose je media op bestandsniveau.
LG ondersteund met Smart TV Plex. Ik vind plex vooral fijn omdat ik via iPad en iPhone makkelijk films/series kan kijken.

In principe hoef ik niet te transcoden als er genoeg bandbreedte voor handen is. Plex kan ook gewoon rechtstreeks streamen. Maar het bijt verder ook niet om PLex en XBMC te gebruiken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Dadona schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:21:
Dat zal ook niet werken. Zo'n Twinmounter heeft twee zijstukken die even breed zijn, waardoor de connectoren teveel naar het midden zitten. Ik heb zelf nog geen mounter gezien die één heel smal zijstuk heeft.
Bij mijn SSD kreeg ik er eentje bij (OCZ Vertex 3).

zie foto in review van iemand productreview: OCZ Vertex 3 120GB review door Philflow

Geen idee of je die ook los kan krijgen van OCZ.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:51
Kompaan schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:49:
[...]

Bij mijn SSD kreeg ik er eentje bij (OCZ Vertex 3).

zie foto in review van iemand productreview: OCZ Vertex 3 120GB review door Philflow

Geen idee of je die ook los kan krijgen van OCZ.
Ja hoor die zijn ook los te krijgen (tegen een imo schandalige prijs voor een stukje ijzer met wat gaatjes..)

Hier bijvoorbeeld: http://azerty.nl/producte...er-3-5-tot-2-5-zwart.html

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
wie weet wat de beste manier is voor mij om raid 5 setup te maken?

Ik heb namelijk al 1x 2TB samsung F4 welke nok vol staat en heb er nu 2 dezelfde F4's bijgehaald voor Raid5. Nu snap je al, ik zit met een schijf die al vol staat, waardoor ik waarschijnlijk niet via bios kan configureren, omdat de data van schijf 1 dan verloren gaat wanneer ik 2 schijven extra toevoeg.

Nu kan ik volgensmij via ''Intel® Rapid Recover Technology'' sofware een raid setup maken en
ik heb ook nog een tool bij m'n mobo ''Gigabyte XHD'' waarmee ik raid5 kan configureren.

Nu is de vraag welke tool/software kan ik het beste gebruiken of is er nog iets wat beter is in mijn geval?
En raak ik dan niet alles kwijt wat op schijf 1 staat als ik deze samen wil voegen met 2 anderen?
Iets waar ik de meeste vraagtekens bij heb is, stel dat ik volgend jaar een niet moederbord koop kan ik dan nog steeds met dat nieuwe moederbord de Raid5 opstelling die ik met mijn huidige moederbord gemaakt heb uitlezen?

Ohjaa, ik wou de F4's aan de intel300 controller van mijn Gigabyte P67-UD7 hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 19-08-2011 14:12 ]

Verwijderd

Met mdam kun je degraded schijf 2 en 3 degraded opbouwen en daar de data van 1 op dumpen. Vervolgens voeg je 1 toe aan de array en dan zou 'ie het moeten doen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar afaik zou het moeten werken.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Hij wil volgens mij FirmwareRAID gebruiken, en daar kan dat dus niet mee...

Even niets...

• jbkappirossi
Ja ik weet het ook niet. Als iemand me iets kan vertellen...graag?
Dan kan ik straks de schijven aanlsluiten :P , omdat ik nu nog twijfel van hoe en wat.

• Sleepie
jbkappirossi schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:06:
Ja ik weet het ook niet. Als iemand me iets kan vertellen...graag?
Dan kan ik straks de schijven aanlsluiten :P , omdat ik nu nog twijfel van hoe en wat.
Heel simpel, als je de RAID functionaliteit van je moederbord wil gebruiken, kan het niet.
Zodra je dan en RAID aanmaakt ben je de data die nu op je schijf staat gewoon kwijt.

Of je raid op een volgend moederbord werkt is denk ik altijd maar de vraag.
Zolang op dat moederbord dezelfde controller zit, zal het waarschijnlijk wel goed gaan, maar zeker met een andere controller zou ik dat niet durven te garanderen.

Dan hou je dus volgens mij eigenlijk drie opties over:
- Je gaat (op een andere machine) iets met software raid doen in Linux/FreeBSD/whatever waar je een degraded RAID5 array met twee schijven kunt maken, waarna je de data overkopieert en daarna de derde disk toevoegt aan het array (Let op: Tijdens deze actie is je data tamelijk onbeschermd!)
- Je koopt nog een disk bij en maakt met drie nieuwe disks een RAID5 array op je mobo-controller. Met een beetje geluk (als online expansion ondersteund wordt, wat volgens mij op niet veel mobo fakeraid controllers het geval is) kun je er de vierde disk dan later nog aan toevoegen. Je houdt het gevaar dat het op een volgend mobo allemaal niet meer werkt.
- Je koopt een raid controller en een derde disk en je maakt de RAID5 array met drie disks daarop. De kans dat deze controller online expansion ondersteunt is een stuk groter. Bovendien kun je bij een nieuw moederbord de hele set (controller + disks) meenemen wat wel zal werken.

Even snel getypt op mijn werk, iemand anders mag best nog wat aanvullingen/verbeteringen maken als ik in de haast iets mis heb

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
jbkappirossi schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:11:
wie weet wat de beste manier is voor mij om raid 5 setup te maken?
Welk OS gebruik je?

Volgens mij de beste optie:
Koop nog één schijf --> maak met 3 schijven een mdadm RAID5 array aan --> pomp de data van je eerste schijf over naar deze array --> voeg deze schijf toe aan je array.

Geen gezeur met RAID controllers en als je het goed configureert kun je de array makkelijk overzetten op andere hardware. Zonder dataverlies.

Heb je genoeg geheugen in je systeem kijk dan ook eens naar ZFS 8)

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

.

[ Voor 99% gewijzigd door lampie1979 op 19-08-2011 16:51 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• jbkappirossi
hey hardstikke bedankt jongens tot zover!
Ik ga weer even lezen op het web wat mdadm is.

Ik draai momenteel win7 64bit Ultimate.
Ja ik heb genoeg 8GB geheugen. en een Raid0 opstelling met Page file.
Als boot heb ik de Crusial M4

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Sleepie schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:56:
[...]

Ja hoor die zijn ook los te krijgen (tegen een imo schandalige prijs voor een stukje ijzer met wat gaatjes..)

Hier bijvoorbeeld: http://azerty.nl/producte...er-3-5-tot-2-5-zwart.html
Thanks, zoiets was eigenlijk wat ik zocht :) Ik was tot nu toe alleen deze http://www.icydock.com/goods.php?id=80 tegengekomen, maar dan zit je harde schijf direct in een doosje :/

• Sleepie
jbkappirossi schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:32:
hey hardstikke bedankt jongens tot zover!
Ik ga weer even lezen op het web wat mdadm is.

Ik draai momenteel win7 64bit Ultimate.
Ja ik heb genoeg 8GB geheugen. en een Raid0 opstelling met Page file.
Als boot heb ik de Crusial M4
mdadm is software raid onder Linux(-achtigen).
Op je windows machine zul je daar weinig aan hebben.

Lijkt me verstandig om de RAID FAQ en de startpost van dit topic eerst eens goed door te lezen.

• jbkappirossi
Huhu, ik zat al te kijken wat is dat toch voor va\age shit.

Maar wat is ''Intel® Rapid Recover Technology'' ? want totnu toe kan ik alleen maar kijken wat ik in me PC heb. Ik kan niks instellen of veranderen |:( . klopt het dat ''Intel® Rapid Recover Technology'' alleen maar een monitor programma is?

Ik zal de TS eens door lezen.

edit;

15MB/s in Winhoos lees ik net :?
Wat is de best manier dan om in windows een raid5 opstelling te creeren?

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 19-08-2011 20:26 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Meh dat is niet ik heb bij mijn oom het ook gedaan werkt tot nu toe nog prima, en is snel genoeg

• Sleepie
jbkappirossi schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:06:
Wat is de best manier dan om in windows een raid5 opstelling te creeren?
Tsja, als het een storage raid betreft die je ook nog mee wil kunnen nemen richting een nieuw moederbord, dan is een losse RAID kaart denk ik de beste oplossing.

Verwijderd

Ik heb een G620 + H67 + 8GB aan geheugen setup besteld. Ik ben benieuwd wat dat aan verbruikscijfers gaat geven. Dit levert in ieder geval grof meer power op dan m'n Atom 330 :)

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:57:
Ik heb een G620 + H67 + 8GB aan geheugen setup besteld. Ik ben benieuwd wat dat aan verbruikscijfers gaat geven. Dit levert in ieder geval grof meer power op dan m'n Atom 330 :)
Welk bordje heb je besteld?

Even niets...

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ben namelijk van plan om me huidige mailserver ook te upgraden met deze componenten. :)

EDIT: eigenlijk ook een reply op hoeveel het dan gaat verbruiken. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Birdie_NL op 20-08-2011 10:56 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Heeft er iemand meer achtergrondinformatie over hoe MDADM met het cachen en geheugen omgaat? Volgens phpsysinfo is mijn 4GB aan geheugen voor een goeie 90% gevuld met cache. Bij een stroomonderbreking gaat alles in de cache natuurlijk in rook op dus ik zou wel willen weten wat hij exact in de cache houdt.

Straks als mijn oncall shift afloopt ga ik me eens op een soort healthcheck / dialhome storten voor de nas. Een paar basis checks die hij om de X dagen verzamelt en doormailt zou wel leuk zijn en een goede manier om het bash scripten te onderhouden :).

[ Voor 29% gewijzigd door Jormungandr op 20-08-2011 16:26 ]

• FireDrunk
Cache van MDADM is alleen maar readcache in principe, tenzij anders geconfigureerd.
Per distro kan het nogal eens verschillen, Ubuntu heeft volgens mij wel wat write-caching aan.

Mijn ervaring is dat bij een powerfailure je data gewoon intact blijft, maar misschien wat achterloopt.
Maar dat is natuurlijk geen garantie...

Even niets...

• Jormungandr
Ok dat klinkt goed. Hoe meer reads gecached worden hoe beter want de array doet een spindown van de disks en niemand heeft zin om een minuutje te wachten eer zijn homedir opent :P.

Ik zal eens checken of Arch (distro die hier draait) aan write-caching doet.

In other news: Tijd voor een nieuwe case + PSU, want de Aopen H600B met ditto middelmatige voeding is niet meteen het toonbeeld van een mooi afgewerkt product. Zijn er reeds mensen die die Huntkey 80+ GOLD voeding hebben of iemand kennen die er ervaring mee heeft? De eerste reviews zijn goed en voor een A64X2 met 4 disks is geen 1000W nodig :).

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan wat ervaringen vinden door op "Huntkey" te zoeken in Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Prijs is wel een stukje duurder, als je even in dat topic zoekt kan je daar ook posts (ook van yours truly) vinden over het (on)nut hiervan.

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-12 15:22
Goede avond,

Al een paar weken ben ik me in het verdiepen in een DIY NAS. De hardware kant ben ik nu wel redelijk zeker over, echter baart de software kant me nu zorgen. Ik kan namelijk geen geschikte oplossing vinden.

De opties waar ik aan dacht waren freenas of ubuntu server (of debian).

Mijn eisen zijn:
- Torrenting
- itunes server
- AFP met time machine (OS X Lion)
- SMB/CIFS
- Rsync Server

FreeNAS valt hierdoor dus af, tenzij ik terug val op freenas 0.7.2.

Ubuntu Server lijkt mij dus een mooie oplossing, echter heb ik hier zeer weinig ervaring mee.

Lang verhaal kort:
- Wat is jullie voorkeur qua OS?
- Hebben jullie informatie over het instellen van ubuntu server als een nas? Want ik zou graag een soort interface als freenas willen, maar kan dit nergens vinden.

Hopelijk willen jullie mij helpen.

Joey Hiemstra

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:31
Als je van een beetje customizen houdt dan draait mijn Solaris 11 Express server zo goed als al die servers. Dus dat zou een optie kunnen zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 21-08-2011 00:10 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
johiem schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:58:
Goede avond,

Al een paar weken ben ik me in het verdiepen in een DIY NAS. De hardware kant ben ik nu wel redelijk zeker over, echter baart de software kant me nu zorgen. Ik kan namelijk geen geschikte oplossing vinden.

De opties waar ik aan dacht waren freenas of ubuntu server (of debian).

Mijn eisen zijn:
- Torrenting
- itunes server
- AFP met time machine (OS X Lion)
- SMB/CIFS
- Rsync Server

FreeNAS valt hierdoor dus af, tenzij ik terug val op freenas 0.7.2.

Ubuntu Server lijkt mij dus een mooie oplossing, echter heb ik hier zeer weinig ervaring mee.

Lang verhaal kort:
- Wat is jullie voorkeur qua OS?
- Hebben jullie informatie over het instellen van ubuntu server als een nas? Want ik zou graag een soort interface als freenas willen, maar kan dit nergens vinden.

Hopelijk willen jullie mij helpen.

Joey Hiemstra
Heb je weinig met Linux/Unix of alleen weinig ervaring met Ubuntu?
Wat voor interface zoek je precies? Voor Linux (dus ook Ubuntu) is er Webmin, een webinterface waarmee je in ieder geval raid-sets kunt aanmaken en windows shares (samba) kunt aansturen. Volgens mij kan webmin trouwens wel zo'n beetje alles, maar of je het allemaal alleen webbased moet willen is maar de vraag.

Als je ooit een probleempje krijgt, dan moet je misschien wel eens terug naar de console.
Als je dan nog nooit de commando's voorbij hebt zien komen heb je geen idee hoe het allemaal werkt en waar je moet beginnen (geloof me, been there :)). Je kunt naar mijn overtuiging beter een weekendje steken in het leren werken met Ubuntu en de basic commando's (zoveel zijn dat er ook weer niet) en flink lezen op internet, en daarna lekker aan de slag gaan!

Trouwens, een virtuele machine werkt wel lekker om te proberen..
Je kunt dan gewoon wat aanmodderen en als je iets verprutst, snapshot terugzetten en je kunt weer opnieuw beginnen ;)

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:50:
Mijn ervaring is dat bij een powerfailure je data gewoon intact blijft, maar misschien wat achterloopt.
Maar dat is natuurlijk geen garantie...
Ik heb daar nog wat vragen over. Ik ga binnenkort mn NAS upgraden. Het OS, Ubuntu server draait op een losse SSD, en daarnaast een aantal schijven in RAID5 op een Highpoint Rocketraid 2640x4.

In geval van powerfailure, loop ik dan het risico dat mn gehele OS corrupt raakt? Ik wil in ieder geval mn filesystem "backuppen" op mn RAID array. Is dat risico dan voldoende afgedenkt?
Verder, wat betreft de RAID array, kan de hele array corrupt raken in geval van power failure? Of zijn het dan 1 of enkele bestanden? En is dat te herstellen (de hele array)?

De data die ik bewaar zijn vooral backups, en films/series/muziek. Het zou vervelend zijn als de hele array corrupt raakt, maar als het slechts enkele bestanden zijn is het te overzien.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Staatslot schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 08:22:
[...]

Heb je weinig met Linux/Unix of alleen weinig ervaring met Ubuntu?
Wat voor interface zoek je precies? Voor Linux (dus ook Ubuntu) is er Webmin, een webinterface waarmee je in ieder geval raid-sets kunt aanmaken en windows shares (samba) kunt aansturen. Volgens mij kan webmin trouwens wel zo'n beetje alles, maar of je het allemaal alleen webbased moet willen is maar de vraag.

Als je ooit een probleempje krijgt, dan moet je misschien wel eens terug naar de console.
Als je dan nog nooit de commando's voorbij hebt zien komen heb je geen idee hoe het allemaal werkt en waar je moet beginnen (geloof me, been there :)). Je kunt naar mijn overtuiging beter een weekendje steken in het leren werken met Ubuntu en de basic commando's (zoveel zijn dat er ook weer niet) en flink lezen op internet, en daarna lekker aan de slag gaan!

Trouwens, een virtuele machine werkt wel lekker om te proberen..
Je kunt dan gewoon wat aanmodderen en als je iets verprutst, snapshot terugzetten en je kunt weer opnieuw beginnen ;)
-Je kan ook nog ubuntu desktop als nas gebruiken, je kan dan raid grafische manier installeren, etc.
Installeer eens in virualbox, maak daar 6 hd's aan en probeer.(ook voor de server kan je dit oefenen).

-Print goede handleidingen uit, ook voor textmode, je weet nooit of je ze nodig hebt.
-Zelf heb ik de moederbord layout geprint, en zeer goed gekeken welke hd op welke poort of sata kaart zit, zodat je bij een storing weet welke hd je ruit moet gaan trekken en een nieuwe moet toevoegen.("Hardware Lister" is een goede programma dit uit te zoeken). Dus bijv sda en waar hij in je hardware zit.
-Zelf heb ik een backup server met 9 hd's, 1 hd voor ubuntu, de rest voor data, en desktop ubuntu gebruikt, met monitor. Eerst hd ik 4x raid 5 en heb ik uitgebreid met 4x raid 5, met lvm kunnen uitbreiden, alles grafisch.

-Misschien kun je als je via desktop alles insteld, het grafische opstarten uitzetten, maar wel dat je het grafische wel kunt starten bij wijzigingen en problemen, of dit gaat weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 21-08-2011 10:39 ]

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 12:04
Niet om te vloeken hier :P Maar zijn er hier ook nog mensen die WHS gebruiken? Zelf gebruik ik nu Ubuntu 11 op mijn server met een softraid-5 naar tevredenheid overigens :)

• FireDrunk
pieterrr schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:49:
Ik heb daar nog wat vragen over. Ik ga binnenkort mn NAS upgraden. Het OS, Ubuntu server draait op een losse SSD, en daarnaast een aantal schijven in RAID5 op een Highpoint Rocketraid 2640x4.

In geval van powerfailure, loop ik dan het risico dat mn gehele OS corrupt raakt? Ik wil in ieder geval mn filesystem "backuppen" op mn RAID array. Is dat risico dan voldoende afgedenkt?
Verder, wat betreft de RAID array, kan de hele array corrupt raken in geval van power failure? Of zijn het dan 1 of enkele bestanden? En is dat te herstellen (de hele array)?

De data die ik bewaar zijn vooral backups, en films/series/muziek. Het zou vervelend zijn als de hele array corrupt raakt, maar als het slechts enkele bestanden zijn is het te overzien.
Dat licht heel erg aan de hardware. Als je een Battery Backed Write Cache op die Highpoint hebt, of je hebt je cache instellingen op write thru staan, dan gaat er bij een power failure (in theorie) niets kapot.
Als je Physical Disk Write Cache aan hebt staan, zou dat wel kunnen.

In het ergste geval is je RAID tabel of je Filesystem kapot en zul je met dingen als GetDataBackNTFS ofzo aan de gang moeten (onder unix weet ik zo even de tools niet).

Een SSD is in principe net zo gevoelig voor een power failure als een harddisk, tenzij je een Intel 310 hebt die een Capacitor heeft om power failures op te vangen.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat je OS meestal niet zoveel IO genereerd, dus de kans dat je hele OS kaput is is niet zo heel groot. Wel is het sterk aan te raden om een goed journalling filesystem te nemen onder Unix (Minimaal Ext3 maar liever zelfs Ext4 of XFS).

Als je zekerheid wil, neem gewoon een simpele UPS.

Even niets...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:30:
[...]

Dat licht heel erg aan de hardware. Als je een Battery Backed Write Cache op die Highpoint hebt, of je hebt je cache instellingen op write thru staan, dan gaat er bij een power failure (in theorie) niets kapot.
Als je Physical Disk Write Cache aan hebt staan, zou dat wel kunnen.

In het ergste geval is je RAID tabel of je Filesystem kapot en zul je met dingen als GetDataBackNTFS ofzo aan de gang moeten (onder unix weet ik zo even de tools niet).

Een SSD is in principe net zo gevoelig voor een power failure als een harddisk, tenzij je een Intel 310 hebt die een Capacitor heeft om power failures op te vangen.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat je OS meestal niet zoveel IO genereerd, dus de kans dat je hele OS kaput is is niet zo heel groot. Wel is het sterk aan te raden om een goed journalling filesystem te nemen onder Unix (Minimaal Ext3 maar liever zelfs Ext4 of XFS).

Als je zekerheid wil, neem gewoon een simpele UPS.
Precies, een kleine UPS van een tientje of 6 / 7 kan je een hoop ellende besparen :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

ChaserBoZ_ schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 08:58:
[...]

Precies, een kleine UPS van een tientje of 6 / 7 kan je een hoop ellende besparen :)
Mee eens, maar welke ondersteund ESXi zodat ik mijn server netjes uit kan zetten als het stroom uitvalt?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• ChaserBoZ_
OMX2000 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:01:
[...]

Mee eens, maar welke ondersteund ESXi zodat ik mijn server netjes uit kan zetten als het stroom uitvalt?
Iig SmartUPS van APC; http://communities.vmware.com/docs/DOC-9308

• FireDrunk
pricewatch: APC Smart-UPS SC 420VA 230V
De goedkoopste Smart-UPS, niet echt goedkoop, en bovendien eigenlijk te licht... (300W voeding vs 260W UPS)
Bij boot tik ik de 200W aan, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar je wil wel wat groei ruimte hebben...

Dat 6/7 tientjes verhaal gaat bij APC niet echt op :+

Even niets...

• ChaserBoZ_
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 10:01:
De goedkoopste Smart-UPS, niet echt goedkoop, en bovendien eigenlijk te licht... (300W voeding vs 260W UPS)
Bij boot tik ik de 200W aan, dat zal niet zo'n probleem zijn, maar je wil wel wat groei ruimte hebben...

Och, als je bij Alternate kijkt bijvoobeeld zie je 'domme' APC ups'en http://www.alternate.nl/h.../Back-UPS_CS_500VA/72920/? met een seriële en USB aansluiting.

Dan 'alleen nog ff' wat tweaken ;)

Verwijderd

OMX2000 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:01:
[...]

met de free versie van ESXi werkt het niet (zonder truken)

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15

Je kunt ook de V&A goed in de gaten houden. Daar worden regelmatig APC's aangeboden, vaak ook nog wel met een Smart Management Card (IP) hierdoor is de noodstroomvoorziening eenvoudig te implementeren in je esxi setup.

• FireDrunk
@Borroz

Waarom eigenlijk niet? Je hebt toch USB passthrough?
En die SmartUPSen hebben ethernet, dan ben je niet afhankelijk van USB.
ESXi hoeft niet uit te gaan, zolang je VM's maar uit zijn...

Even niets...

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Op marktplaats staan een aantal UPS units van APC. Zelf heb ik een aantal maanden geleden via marktplaats een relatief nieuwe 2u hoge Smart UPS 3000 inclusief netwerk kaart voor volgens mij maar 75 euro gekocht. De kabels die ik los heb moeten kopen (power, LAN to USB, etc) waren ook een euro of 50 bij elkaar. Mijn NAS plus extra's blijft ongeveer 1,5 uur draaien, waarna de NAS zichzelf uitschakelt.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 10:16:
@Borroz

Waarom eigenlijk niet? Je hebt toch USB passthrough?
En die SmartUPSen hebben ethernet, dan ben je niet afhankelijk van USB.
ESXi hoeft niet uit te gaan, zolang je VM's maar uit zijn...
het netjes meerdere VM's afsluiten (evt. in bepaalde volgorde) kan niet 1,2,3 met de free versie.
( zal nog even zoeken voor de betreffende info .. ben er ook mee in de weer geweest poosje geleden)

Apcupsd can be used for power mangement and controlling most of APC's UPS models on Unix and Windows machines. Apcupsd works with most of APC's Smart-UPS models as well as most simple signalling models such a Back-UPS, and BackUPS-Office. During a power failure, apcupsd will inform the users about the power failure and that a shutdown may occur. If power is not restored, a system shutdown will follow when the battery is exhausted, a timeout (seconds) expires, or runtime expires based on internal APC calculations determined by power consumption rates. Apcupsd is licensed under the GPL version 2.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2011 10:56 ]

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23

Ik gebruik voor mijn server een pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial UPS. heeft een 210Watt output.

Mijn verbruik met de volgende componenten is op dit moment idle 83Watt, (i3-2100, 8GB mem, 12x 1,5TB Samsung schijven.)

• jbkappirossi
Hee jonges ik ben er bijna. Maar nu begint hij weer te zeuren over MBR /Master Boot record.
Kan ik hier wat aan doen? omdat ik nu maar maximaal 2TB array kan creeren. De slider wil maar van 50% tot 55%. :'(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/biSEml.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door jbkappirossi op 22-08-2011 20:20 ]

• Jormungandr
Trouwens, voor zij die interesse hebben: Op Ebay (nr 260735426050) staan momenteel een aantal Centerra nodes met 4x 500GB te koop aan 99 euro.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
jbkappirossi schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:32:
Hee jonges ik ben er bijna. Maar nu begint hij weer te zeuren over MBR /Master Boot record.
Kan ik hier wat aan doen? omdat ik nu maar maximaal 2TB array kan creeren. De slider wil maar van 50% tot 55%. :'(

[afbeelding]
Je dient GPT partities te gebruiken voor zulke grote schijven/arrays.

• jbkappirossi
Kan ik dat nog veranderen dan? want mn bestaande schijf die al vol staat, daar doet hij moeilijk om.
En die heb ik dan volgensmij verkeerd geformateerd in het bigen toen ik hem net had.

Als ik namelijk bij de tweede setting NO sellecteer (waardoor hij dus niet de bestaande data meeneemt naar de nieuwe array) dan geeft hij wel 3.6xx TB weer.

• FireDrunk
Je had toen al voor GPT moeten kiezen, dat kan je voor zover ik weet niet achteraf wijzigen...

Even niets...

• FireDrunk
Jormungandr schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:58:
Trouwens, voor zij die interesse hebben: Op Ebay (nr 260735426050) staan momenteel een aantal Centerra nodes met 4x 500GB te koop aan 99 euro.
Leuk! Maar maken vast een *** herrie...

Even niets...

• jbkappirossi
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:33:
Je had toen al voor GPT moeten kiezen, dat kan je voor zover ik weet niet achteraf wijzigen...
Hah. ik weet het denk ik!

Ik kopieer alle data over naar een van de nieuwe schijven en dan kan ik hem daarna tot GPT formateren.
Maar waar kan ik GPT kiezen heb dit namelijk nergens zien staan of is me niet opgevallen.

• Nielson
Hier staat drie mogelijke manieren: http://www.partition-tool...-mbr-disk-to-gpt-disk.htm

/edit: Er staat neem ik aan alleen data op, Windows zelf heb je op een andere disk/array staan?

[ Voor 44% gewijzigd door Nielson op 22-08-2011 21:52 ]

• jbkappirossi
Kut..kan eerst 5uur wachten. heb net alles overgekopieerd om er vervolgens achter te komen dat de disk waarna ik het nu kopieer ook MBR geformateerd is. gvd..kan ik daarna weer 5uur wachten.

maar goed, ik had net ook al gouw op de MS site gevonden hoe ik dat via disk manager onder beheer voorelkaar moest krijgen, maar ook nu weer een gefuck....ik zie niet eens de optie staan ''initialize to GPT''

maar bedankt, ik zal EASUES eens proberen als hij klaar is met kopien.

• Nielson
jbkappirossi schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:09:
Kut..kan eerst 5uur wachten. heb net alles overgekopieerd om er vervolgens achter te komen dat de disk waarna ik het nu kopieer ook MBR geformateerd is.
Dat maakt toch niks uit? Zolang je maar genoeg ruimte hebt om je data op te zetten.
maar goed, ik had net ook al gouw op de MS site gevonden hoe ik dat via disk manager onder beheer voorelkaar moest krijgen, maar ook nu weer een gefuck....ik zie niet eens de optie staan ''initialize to GPT''
Wel alle partities eerst verwijderd?

• jbkappirossi
nee ik moet alles nog doen.

Ik heb net maar op annuleren geklikt en de 300GB wat al over gezet was maar weer terug gezet.
Omdat alle F4's nu nog MBR zijn wil ik niet 2x alle data overkopieren. Ik doe straks eerst de 2 lege F4's omzetten naar GPT waarna ik de data op een van deze GPT disks zet en dan moet ik de laatste doen.
Maat 2TB data overkopieren duurt bijna 5uur. dan weer terug kopieeren weer 5uur. en dan nog migraderen van de 3 disks. hoe lang dat gaat duren weet ik nog niet. en dan het belangrijkste dat alles werkt na dat alles klaar is. Dus ik ben nog wel even zoet voordat ik de boel goed heb.

• Jormungandr
FireDrunk schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:33:
[...]

Leuk! Maar maken vast een *** herrie...
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel nodes je hebt (de meeste klanten hebben toch wel snel 6 nodes of meer) maar het zijn over het algemeen inderdaad vrij luidruchtige bakken.

• Nielson
jbkappirossi schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:24:
Ik heb net maar op annuleren geklikt en de 300GB wat al over gezet was maar weer terug gezet.
Omdat alle F4's nu nog MBR zijn wil ik niet 2x alle data overkopieren. Ik doe straks eerst de 2 lege F4's omzetten naar GPT waarna ik de data op een van deze GPT disks zet en dan moet ik de laatste doen.
Klinkt allemaal erg gevaarlijk, kun je de data niet tijdelijk kwijt op andere/externe schijven?

• jbkappirossi
yes ik heb nu met easeus 2 disks succesvol omgezet naar GPT.
NU moet ik dus de ene MBR vol met data eerst over kopieren maar een van de GPT disks en dan de laatste MDR disk ook omzetten.

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

Liep ik net tegenaan.

Uitverkoop webconnexxion: Areca ARC-1221x 8x SATA300 RAID PCI-E x8 256MB Ext SFF-8088

169 euro,-

http://www.webconnexxion....31233f9e8ecfda6264f049fad

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

lampie1979 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:49:
Liep ik net tegenaan.

Uitverkoop webconnexxion: Areca ARC-1221x 8x SATA300 RAID PCI-E x8 256MB Ext SFF-8088

169 euro,-

http://www.webconnexxion....31233f9e8ecfda6264f049fad
en dan 2 van deze kabels erbij a €97,- en dan de kabels van buiten naar binnen geleiden.
Na wat wikken en wegen heb de boel bij webconnexxion bij elkaar geklikt en aangeschaft.
Als alles meezit heb ik t morgen binnen en ga ik es kijken of t wil werken in de GA-X38-DQ6.
Word vervolgt zullen we maar zeggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Pantagruel op 23-08-2011 18:52 . Reden: Ik kon 't gewoonweg niet helpen, ik heb er een gekocht ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Xiphalon
  • Laatst online: 19:01
Ik heb zo'n AMD bordje (asus E35M1-M) en een intel SASUCI8 (of hoe je dat ook schrijft). Helaas werkt die kaart niet op het bord ivm bios problemen. Nu zag ik op de LSI site dat er een EFI firmware (BSD) voor de kaart is, en het Asus bordje heeft een EFI bios.

Zou het zin hebben om die combo te testen, en kan dat zonder de boel te slopen? Ideen?

• sloth
  • Niet online
Heb je de meest recente bios op je E35M1-M staan? Dat zou het probleem namelijk mogelijk verhelpen.

Zie hiervoor ook sloth in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

• Xiphalon
  • Laatst online: 19:01
Die bios is er alleen voor de -PRO versie...

• sloth
  • Niet online
Hmm, bummer.

Begrijp wel niet waarom ze dit enkel voor de PRO versie doen, de hardware is op een paar USB 3.0 ports toch identiek aan de E35M1-M? :?

Misschien kan je door een mailtje naar Asus eenzelfde bios bekomen voor jouw board? Want er zijn meerdere gebruikers die je HBA prima op hun E35M1-M PRO werkend hebben door die update.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Pantagruel schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 00:10:
[...]

[...]

Na wat wikken en wegen heb de boel bij webconnexxion bij elkaar geklikt en aangeschaft.
Als alles meezit heb ik t morgen binnen en ga ik es kijken of t wil werken in de GA-X38-DQ6.
Word vervolgt zullen we maar zeggen.
Ik heb er ook een besteld, was toch al een storage tower project begonnen met ext multilane sas.
Verloopje heb ik al binnen: http://i34.tinypic.com/2dkgy8i.jpg eveneens SFF-8087 en SFF-8088 kabels.

• Pantagruel

Pantagruel

daan08 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:19:
[...]

Ik heb er ook een besteld, was toch al een storage tower project begonnen met ext multilane sas.
Verloopje heb ik al binnen: http://i34.tinypic.com/2dkgy8i.jpg eveneens SFF-8087 en SFF-8088 kabels.
nice verloopje.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Zo'n SFF-8088 fanout kabel werkt ook als je hem terug naar binnen brengt, het geheel is wel kwetsbaar. Die adapterborden zijn eigenlijk voor een norco jbod. Moet het nog bevestigen in een lian li case (plek voor 12 disks+).

• jbkappirossi
hee jongens, ik heb het voor elkaar gekregen. Maar wel ten koste van m'n data.
Maar ik heb nog een paar vraagjes.

Ik heb eens ATTO gedraait om de snelheid te bekijken. Dit is met windows 7 64bit Ultimate.
Raid5 gecreerd met ''Intel rapid storage technology''.
Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/4451/run2intelrapid.png
Hoe kan het dan dat ik een kopieersnelheid haal die gemiddelt rond de 250MB/s zit en niet onder de 150MB komt? Ik kopieer dan een video file van 8GB heen en weer terug naar de raid5 opstelling dat valt toch onder Write speed?
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/8669/bhdfhdfh.png

Ik zag nog staan dat je de raid5 opstelling kunt Initialeren, waar is dit goed voor en moet ik dit ook doen?

[ Voor 5% gewijzigd door jbkappirossi op 24-08-2011 13:26 ]

• FireDrunk
Probeer eens IOMeter, veel betere tool...

Even niets...

Verwijderd

6*2.5" SATA HDD in a 5.25" Bay

Afbeeldingslocatie: http://cybershop.ri-vier.nl/images/Rack-Accessoires/ST-1060SATA.jpg

zie net dat Ri-Vier ze nu ook heeft .. mooi :9

• Pantagruel

Pantagruel

Ja, de Areca ARC-1221x 8x SATA300 RAID PCI-E x8 256MB Ext SFF-8088 en 2 stuks FS-8088 naar 4x SATA fan out kabels zijn binnen, dit met dank aan WebConnexxion.

Dit betekend wel dat al t eerdere werk aan de 'oude dame' ter leering ende vermaeck waren.

Voorlopig zal de DIY NAS er als volgt uit gaan zien:

Mobo: Gigabyte GA-X38-DQ6, socket 755
CPU's: Core 2 Duo E7400 2,66GHz
RAM: 8 GB DDR2
HDD: 30 GB PATA WDAC tbv OS, OpenSuSe 11.4
PCIe 1x; slot 1: leeg
PCIe 16x; slot 2: Nvidia 8800GTS
PCIe 1x; slot 3: leeg
PCIe 1x; slot 4: leeg
PCIe 16x; slot 5: Areca ARC-1221x
PCI; slot 6
PCI; slot 7

On-board:
NIC 1: RTL8111B
NIC 2: RTL8111B
HDD aansluitingen: 1x PATA-133, 8x SATA-300
Realtek geluidschipje
Behuizing: Zodra beschikbaar, CoolerMaster Stacker (STC-T01) + 3 stuks 4 in 3 modules van CM
PSU: Chieftec 560W

Array: 8x 2TiB S-ATA WDAC EARS, in RAID6 zo'n ca. 12 TiB

Status: de Areca is de array aan t 'builden' en zit op ca 60%, t restant gaat nog zo'n 2 uur duren

Ik moet toe geven dat de constructie enigszins apart is. De Areca ARC-1221x is een kaart voor t extern aansluiten van storage pods/towers en het terug naar binnen sluizen van de kabels is raar. Maar de reden is simpel: € 170,- voor een Areca hardware RAID6 kaartje is geen geld (de 1222 kost bijv. ca €400,-). Pech was wel dat de kabels relatief duur zijn (€48/stk), maar voor ca €265 is t nog steeds geen geld.

Zodra de bak klaar is post ik wel wat benchmarks mbt doorvoersnelheid.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 12:44

jjwa

CZ3 tentmuis

Heeft iemand ervaring met RAID arrays met verschillende merken en types drives?

Ik heb momenteel 5x 1TB (allemaal Samsung HD103UJ), 4x 2 TB (1 7200RPM Hitachi, 1 Seagate Green, 2 Seagate LP), en 1x 3TB (WDEZRX).

4 van de 1TB schijven zitten in een RAID-5 array (en een klein RAID-0 arraytje voor Windows :)). Dat array van de 1TBtjes bevalt me eigenlijk heel goed (mijn eerste HW RAID setje ooit :)). Behalve dat RAID 5 of 6 natuurlijk veel leuker is met 8 of 12 ipv 4 poorten.

Ik zat te denken dat het best gunstig zou kunnen zijn om een RAID 5 of 6 array te maken van 4 tot 8 2TB schijven. Om nu 8 nieuwe schijven te kopen zodat alles hetzelfde type is, is natuurlijk erg duur (voor mij :P). Dus vroeg ik me af hoe nadelig het zou zijn als ik mijn huidige schijven voor zoiets zou gebruiken.

Behalve dat een array van gemengde schijven zich zal gedragen alsof elke schijf zo traag is als de traagste, en zo klein als de kleinste, denken jullie dat ik nog meer problemen zou krijgen?

Verwijderd

Pantagruel schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:06:
Zodra de bak klaar is post ik wel wat benchmarks mbt doorvoersnelheid.
heel bijzondere build.. leuk d:)b

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2011 00:29 ]

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:09

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik heb een tijdje met een Areca 1220 in mn werkbak gedraait, mn werkbak minder gebruik en het met de stroom wel wat zuiniger aan kan zit ik er aan te denken om de Areca + schijven op een zuinig mobotje te prikken en die 24/7 te laten draaien. Nu kwam ik in de pricewatch dit bordje tegen: Asus AT4NM10T-I

In het verleden heb ik een aantal keer te kampen gehad met mobo`s die niet wouden booten als hun enige pci-e slot bezet was met de Areca. Iemand ervaring met het bovenstaande mobotje (hetzij positief/negatief) of een soortgelijk bordje wat zeker gaat werken?

• johiem
Hallo,

Uiteindelijk heb ik er vertrouwen in dat ik Ubuntu Server kan omtoveren tot een leuke NAS. Ik heb op een test systeem het volgende werkend gekregen:
- Samba file sharing;
- AFP file sharing (time machine support in OS X Lion);
- iTunes Server;
- Bittorrent.

Bovenstaand lijkt voor sommigen misschien simpel. Maar ik helemaal geen ervaring met linux of ubuntu server. Dus ik wou eerst zeker weten als ik het allemaal werkend kon krijgen.

Ik heb al een ATX case, dus die heb ik niet nodig. Maar toch zou ik graag jullie mening willen op het onderstaande systeem. Ik heb er twee processors in staan, van beide processors weet ik nog niet welke ik wil. De energie efficiënte processor is interessant, omdat ik graag mijn systeem efficiënt wil laten draaien.

De build:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,91€ 113,82
1AMD Athlon II X2 245e Boxed€ 50,90€ 50,90
1AMD Athlon II X2 255 Boxed€ 48,40€ 48,40
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,16€ 20,32
1Asus M5A78L-M/USB3€ 52,35€ 52,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,29

Heeft een van jullie ervaring met de energie efficiente processor? Of is deze af te raden?

Het booten van Ubuntu Server vanaf een USB Stick, is hier iets mis mee? Of is een kleine SSD meer aan te raden?

Hopelijk willen jullie mij helpen. Zodra het bovenstaande bevalt en er geen aanpassingen op nodig zijn, dan zal ik het bestellen.

Met vriendelijke groet,

Joey Hiemstra

Verwijderd

johiem schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:08:

Het booten van Ubuntu Server vanaf een USB Stick, is hier iets mis mee? Of is een kleine SSD meer aan te raden?
het booten op zich zal niet zo vaak voorkomen neem ik aan.
wanneer het binnen je budget past zal ik altijd gaan voor een SSD (vb die OCZ jes van 30 gb)

• Sleepie
Ubuntu schrijft natuurlijk nog wel behoorlijk wat logfiles weg.
Ik zou zelf ook eerder voor een klein SSDtje gaan, een 30GB diskje kan, maar Kingston heeft ook nog zeer leuk geprijsde 8GB en 16GB diskjes. Niet de allersnelste SSDtjes maar das eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als bootdisk voor Ubuntu Server.

• johiem
Bedankt voor deze informatie, ik wist dit niet. Er is nog wel wat ruimte in het budget voor een klein ssd'tje.

Hebben jullie nog opmerkingen over de build zelf?

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:43:

[afbeelding]

Oei, en ik heb een kast waar 9 x 5.25" in kan.. 9 x 6 maakt 54 x 1TB :+
Dat is leuk :D

@Hierboven:
Die CPU's schelen niets idle, en bijna niets onder load.
Als je zelf met P-States gaat spelen, schelen ze niets, omdat de -e versie alleen maar andere default P en C-States heeft volgens mij...

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 24-08-2011 23:10 ]

Even niets...

• et36s
  • Laatst online: 19-12 17:32
Ik zou voor de AMD 255 gaan het stroomverbruik in idle stand is gelijk aan de 245e en onder full load is het verschil slechts een 9W. Een NAS staat waarschijnlijk 95% van de tijd op idle stand. Dus mijn keuze zou de snellere AMD 255 zijn.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49

[afbeelding]

Cool! Jammer dat 2.5" maar tot 1TB gaat :). Alhoewel 6 x 1TB in raid 5 ook gewoon kan natuurlijk. Kom alleen net één SATA-poortje tekort, omdat ik 9 schijven in mijn data-array heb zitten en nog 2 SSD's als OS-disks in raid 1. Ik heb in totaal slechts 14 aansluitingen (LSI + 6 onboard) en alleen nog maar PCI-E x1 en PCI-sloten vrij.

[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-08-2011 23:19 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Pantagruel

Pantagruel

Thanks, inderdaad ietwat 'Frankenbuild'. Maar dit is een tussentijdse oplossing onderweg naar een echte DIY NAS. De oude SAI2 heeft me absoluut overtuigd van het nut van server-grade hardware voor dit soort projectjes.

Wat quick and dirty benches van de Raid 6 array:

hdparm -Tt /dev/sdb

/dev/sdb:
Timing cached reads: 4180 MB in 2.00 seconds = 2090.15 MB/sec
Timing buffered disk reads: 1442 MB in 3.00 seconds = 480.39 MB/sec

dd iflag=direct if=/dev/sdb of=/dev/null bs=64k count=100000

100000+0 records in
100000+0 records out
6553600000 bytes (6.6 GB) copied, 12.8585 s, 510 MB/s

dd zero filled file write to array:

if=/dev/zero of=/mnt/ARC-1221x/zerofil.txt bs=64k count=100000
100000+0 records in
100000+0 records out
6553600000 bytes (6.6 GB) copied, 11.6678 s, 562 MB/s

if=/dev/zero of=/mnt/ARC-1221x/zerofil.txt bs=64k count=200000
200000+0 records in
200000+0 records out
13107200000 bytes (13 GB) copied, 24.9069 s, 526 MB/s

bs=128k met wederom ca 6 en 13 GiB geven min of meer dezelfde uitkomst

dd read from zero filled file

if=/mnt/ARC-1221x/zerofil.txt of=/dev/null bs=64k count=100000
100000+0 records in
100000+0 records out
6553600000 bytes (6.6 GB) copied, 1.72412 s, 3.8 GB/s ?? WTF

if=/mnt/ARC-1221x/zerofil.txt of=/dev/null bs=64k count=200000
200000+0 records in
200000+0 records out
13107200000 bytes (13 GB) copied, 27.0697 s, 484 MB/s

bs=128k en een 13 GiB zero filled file geeft ca 480 MB/s

Voorlopige conclusie: YEEEE-HAW! :p , dat zijn nog eens getallen.

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
even een tip vanuit het storage show-off topic;
als je non-enterprise grade schijven van WD gebruikt, heb je een aantal functionaliteiten, zoals TLER niet. dit betekend dat je zelf wel eventuele read error of plotselinge traagheid in de gaten moet houden, anders zou je zomaar je array kwijt kunnen zijn :/

60 TB can not be enough

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

johiem schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:03:
Bedankt voor deze informatie, ik wist dit niet. Er is nog wel wat ruimte in het budget voor een klein ssd'tje.

Hebben jullie nog opmerkingen over de build zelf?
Ik heb gekozen voor een mobo met een ATA interface zodat ik er een ATA dom op kon prikken. Logfiles heb ik opgelost door alles remote te loggen naar mijn firewall.

• Sleepie
freak1 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 07:14:
even een tip vanuit het storage show-off topic;
als je non-enterprise grade schijven van WD gebruikt, heb je een aantal functionaliteiten, zoals TLER niet. dit betekend dat je zelf wel eventuele read error of plotselinge traagheid in de gaten moet houden, anders zou je zomaar je array kwijt kunnen zijn :/
ZFS ftw _/-\o_

• johiem
Voor de mensen die geinterreseerd zijn, dit is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,91€ 113,82
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 45,51€ 45,51
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 47,41€ 47,41
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 10,11€ 20,22
1Asus M5A78L-M/USB3€ 52,15€ 52,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,11

Eerst wel even met een USB Stickje, SSD bestel ik later even. Moet namelijk bij andere winkel wegkomen.

De planning is dat het morgen binnenkomt, bestelt bij mycom.

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
jup, software raid kent dit niet :)

60 TB can not be enough

Verwijderd

Pantagruel schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:13:
Wat quick and dirty benches van de Raid 6 array
Leuke scores maar ze betekenen heel weinig. Dit omdat een deel van de data door je RAM wordt geserveerd. Verhoog de testsize van je benchmarks totdat de scores consistent blijven.

Dus stel je leest/schrijft 50MB dan kun je meer dan 3 gigabyte per seconde (100% RAM served) krijgen, met 8GB kun je aan 500MB/s zitten als de helft uit de RAM komt; en pas als je bij 64GB geen afname van de performance krijgt zit je op de daadwerkelijke fysieke snelheden van je array. RAM caching en write-back verhoogt wel degelijk real-time performance, maar kan erg misleidend zijn bij het doen van benchmarks, zoals jij wellicht ondervindt.

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:11:
[...]

Leuke scores maar ze betekenen heel weinig. Dit omdat een deel van de data door je RAM wordt geserveerd. Verhoog de testsize van je benchmarks totdat de scores consistent blijven.

Dus stel je leest/schrijft 50MB dan kun je meer dan 3 gigabyte per seconde (100% RAM served) krijgen, met 8GB kun je aan 500MB/s zitten als de helft uit de RAM komt; en pas als je bij 64GB geen afname van de performance krijgt zit je op de daadwerkelijke fysieke snelheden van je array. RAM caching en write-back verhoogt wel degelijk real-time performance, maar kan erg misleidend zijn bij het doen van benchmarks, zoals jij wellicht ondervindt.
Klopt, dat viel ook meteen op toen ik de dd run een test file van 13 GB liet schrijven/lezen, de magische getallen waren meteen minder bewierookt. Een uiteindelijke Bonnie++ bench zal meer uitsluitsel geven, even een how-to bij elkaar Google'n.

• GioStyle
  • Laatst online: 01:01

[afbeelding]

Iemand die deze al heeft aangeschaft? Ik ben wel benieuwd naar geluidsproductie.

Als de geluidsproductie meevalt ga ik er wel 1 aanschaffen, dan stop ik hem mijn server (Lian Li PC-Q11B). Dan heb ik mooi al mijn 6x 2.5"jes in hotswapbays zitten. O-)

• FireDrunk
Vandaag eens geswitched van mijn LSI controller naar onboard (heb 10 SATA onboard, dus het kon :) )
Ik was altijd in de veronderstelling dat de LSI sneller was, maar dat valt best tegen....

root@ZEUS:~# dd if=/dev/zero of=/mnt/data/test.bin bs=1M count=100480
100480+0 records in
100480+0 records out
105360916480 bytes (105 GB) copied, 153.265 s, 687 MB/s
root@ZEUS:~# dd if=/mnt/data/test.bin of=/dev/null bs=1M
100480+0 records in
100480+0 records out
105360916480 bytes (105 GB) copied, 166.367 s, 633 MB/s

Voorheen 450MB / 500MB/s

Even niets...

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-12 13:01
Ik twijfel over wat ik moet doen.

Ik heb nu een eTrayz draaien als goedkope NAS, die heb ik een flinke tijd geleden gekocht, en ik begin nu toch wel de beperkingen te merken.

Nu wil ik een stapje verder, maar nu twijfel ik, ga ik zelf bouwen, of koop ik een kant en klare NAS zoals bijvoorbeeld de Synology DS1511+.

Een zelfbouw NAS is natuurlijk iets goedkoper, krachtiger en flexibeler. Maar de andere kan heb ik geen zin in uren geklooi. Ik heb geen monitor ern geen toetsenbord hier thuis. Ik werk alleen maar met laptops.

Ik kan natuurlijk een goedkoop toetsenbordje kopen, en de nas aan mijn LCD aansluiten voor de setup, maar ik heb geen zin om dat 3x in de maand te doen omdat het onding onderhoud nodig heeft of crashed.

Ik heb best wat verstand van computers, het was vroeger mijn grootste hobbie, maar tegenwoordig heb ik ook een sociaal leven (;)), en wil ik zo min mogelijk tijd achter mijn scherm doorbrengen.

Dus mijn vraag, hoe veel werk en onderhoud heeft een zelfbouw NAS nodig? Is het 1x een setup, en kan hij het dan de komende jaren alleen af, en kan eventueel onderhoud via een webinterface of console?
Of heeft een zelfbouw NAS gewoon wekelijks onderhoud nodig?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Sleepie
Mijn vorige NAS gebaseerd op OpenFiler heeft ongeveer 1.5 jaar gedraaid in die tijd.

Management ging helemaal via de web GUI, en verder was het een kwestie van "if it ain't broken, don't try to fix it".

Ik heb hem misschien 2 keer in die hele tijd gereboot (een keer verplaatsen en een keer om de kamer waar hij staat goed op te ruimen en te schilderen).

Verder eigenlijk nauwelijks iets aan gedaan :)

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Sleepie schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:02:
Mijn vorige NAS gebaseerd op OpenFiler heeft ongeveer 1.5 jaar gedraaid in die tijd.
...
Verder eigenlijk nauwelijks iets aan gedaan :)
Was dat die NAS waarmee je uiteindelijk al je data kwijt was? Of heb ik het op iemand anders?:P :+

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Sleepie
Haha nee dat was niet die NAS, die heeft het altijd perfect gedaan zonder ook maar 1 foutje te geven :)

Dat verhaaltje data kwijt was op mijn nieuwe NAS, doordat de 6 nieuwe disks die ik had gekocht gewoon uit een slechte batch kwamen. Ik heb er al 3 daarvan RMA gestuurd met bad sectors en een van de vervangende die ik binnenkreeg hebben ze laten stuiteren en die gaat morgen ook weer RMA :(

• jimmy87
@Sleepie wat gebruik je nu dan als ik vragen mag? :)

Ik wilde op mijn NAS dus ook extra dingen gaan doen zoals itunes ed. maar daar heb ik nu een andere voor dus wil mijn fileserver echt dedicated gaan gebruiken voor storage :) Heb er nu Ubuntu op staan maar zit ook te kijken naar Freenas/openfiler/nexenta. Zijn vast een hoop mensen die hier die een van de 3 gebruiken ;) Nu ben ik voornamelijk benieuwd naar de voor/nadelen tussen de pakketten. Ubuntu met mdadm ken ik.

Mijn fileserver hardware is als volgt:

AMD X2 4200+
4GB RAM DDR2
2x 250GB HP disks als boot
4x 2TB WD20EARS als opslag
Maar geen raid controller

• Sleepie
Wat ik nu gebruik kun je hier vinden:
Sleepie in "Storage showoff topic - 10+ TB storage s..."

• johiem
Zo vanmiddag al mijn onderdelen binnen gekregen en spullen meteen geïnstalleerd. Alleen heb ik geen cd rom (of dvd drive) met sata aansluiting. Dus eerst proberen om de installeren op een usb te krijgen, dit is uiteindelijk gelukt. Toen ubuntu server geinstalleerd naar mijn usb stick (andere), dit is ook gelukt. Echter Grub waar daar niet op installeren en deze wou ik ook niet installeren op mijn hardeschijven, deze zijn voor mijn storage.

Nu zit ik dus met een usb stick met ubuntu server installatie zonder grub. Geen extra hardeschijf of cd rom.

Kortom mijn vragen zijn:
Kan ik die ubuntu als nog booten?

Anders moet ik morgen (koopzondag) even langs een winkel om daar maar een HDD te halen. Volgens mij is de mediamarkt als enigste open, maar hopen dat die dit heeft.

• FireDrunk
Je moet goed opletten welke devicenaam je USB stick krijgt (in sommige gevallen /dev/sda).
De Ubuntu installer is vaak wel zo slim om dan /dev/sdb (je andere usb stick, waar je naartoe wil installeren) op te geven als device om op te instlaleren.
Maar Grub is niet altijd zo slim... het kan dus best zijn dat jou Grub installer de bootloader op je installatie USB stick vervangen heeft ipv de bootloader op je boot usb stick.

(als ik je verhaal goed begrijp :+ )

Even niets...

• Nielson
johiem schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:53:
Toen ubuntu server geinstalleerd naar mijn usb stick (andere), dit is ook gelukt. Echter Grub waar daar niet op installeren..
Heb je grub geprobeerd te installeren in de mbr of op de partition boot record? Heb je eerst alle partities verwijderd van de stick? Een usb-stick kun je namelijk vaak in superfloppy mode en in hdd mode gebruiken. In het eerste geval is simpelweg de volledige stick geformatteerd en heb je geen partitietabel en dus ws ook geen standaard mbr.

• jimmy87
De mensen die freenas gebruiken, wordt er dan voornamelijk freenas 7.x of freenas 8.x gebruikt? :) En waarom versie 7 of 8.

[ Voor 11% gewijzigd door jimmy87 op 28-08-2011 02:31 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ga de volgende build doen:

- Tyan S8010WGM2NR (C32-mobo met LSI2008 sas-controller en zes dimm-slots)
- AMD Opteron 4170 HE
- 4x Kingston 8GB DDR1333 ECC Registered
- QLogic QLE2464 quad port 4Gb fibre channel hba
- Areca ARC-1680 met 2GB cache en BBU
- 4x Mtron Mobi 3000 16GB in raid 10 als ZIL en bootdrive
- 5x OCZ Vertex 30GB voor L2ARC
- 8x Western Digital Caviar WD20EARS 2TB
- 4x Seagate Barracuda LP 1,5TB
- Chenbro SR107 behuizing met extra 4-drive hotswap bay (voor een totaal van 12 hotswap bays)

De behuizing wordt eventueel nog vervangen door een 19 inch Chenbro-rackmount van eBay. Die zou ik leuk kunnen ophangen in een LackRack.

Ik ga er Nexenta op draaien. Het doel is een fibre channel san voor een diskless Mac Pro. Hij gaat ook nas spelen.

De ssd's, de Areca-controller en de meeste harde schijven heb ik al. De Areca wil ik inzetten als ZIL-accelerator (ding doet 800MB/s en zeer lage latencies naar de cache).

Het verbaasde me wel dat Tyan tegenwoordig niet meer verkrijgbaar is in Nederland. Ik moet het moederbord uit Duitsland halen. Het mobo heb ik gekozen vanwege onboard sas 6G, zes dimm-slots en de mogelijkheid om ecc registered geheugen (en dus 8GB dimms) te kunnen gebruiken.
Pagina: 1 ... 80 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.