@borroz
Zet guest access eens uit, en is het de bedoeling dat je gaat inloggen met credentials of wil je meteen volledige rechten op de share hebben zonder aanmelden ?
Ik heb het net in vmware getest, je mist ergens iets met de rechten want als ik root als guest account aangeef dan werkt mijn test share zowel read als write.
De settings van de cifs server overrulen de settings op je share, als ik mijn cifs sever op default guest account www laat staan dan kan ik standaard niet schrijven.
Update:
Kijk eens bij de permissies van je ZFS volume, daar staat others standaard op read als je daar 777 (niet veilig!) van maakt kan je ook met een guest account schrijven.
@anderen

Ik ben zelf aan het kijken om mijn huidige NAS opnieuw in te richten, momenteel draait dit op overkill hardware welke ik dus ook alleen aanzet indien nodig.
Ik heb nog een core2duo e8500 liggen en wil hier een leuk moederbord en netwerkkaart bij gaan kopen, voordat ik dingen ga kopen wil ik eerst een OS kiezen.
Ik werk niet veel met Unix based operating systems maar mag graag nieuwe dingen proberen en heb eigenlijk wel zin om met bijvoorbeeld ZFS aan de slag te gaan.
Momenteel draait mijn nas op de volgende hardware:
CPU: Core 2 quad q9550
RAM: 4x 2GB ddr2
Mobo: Asus rampage formula (niet geschikt voor een server)
PSU: 1000 Watt sirtec XD
Raid: Smart Array P400 met 256MB BBWC
HDDs: 4x 1TB r5
2x 2TB r1 (WD EARS)
2x 320GB r0
2x 1TB jbod
Extra: Draait hyper-v en storage server iscsi initiator software

.
Als er meer informatie nodig is over de hardware dan hoor ik het vast wel

.
Wat ik wil is een stabiele betrouwbare fileserver, het liefst te beheren via een webinterface, ik werk niet veel met de commandline dus het liefste doe ik het beheer vanuit een webgui. Mijn download verkeer bestaat voornamelijk uit tools en iso's van msdn en allerlei opensourcesoftware software voor studie en test doeleinden, dus het is niet zoveel data.
De te bouwen nas zal dus worden gebruikt voor de volgende zaken:
- Data opslag: iso's
- Backup data van diverse gebruikers, hiervoor gebruik ik nu redirected folders en file and folder synchronization.
- Backup van schijf images van mijn eigen systemen en systemen welke door mij zijn gerepareerd/geïnstalleerd.
- Central storage voor lab omgevingen, Hyper-v, Citrix, Xen dus eigenlijk is iSCSI nodig.
Nou deed freenas in het verleden alles wat ik nodig had alleen was de toekomst van Freenas onduidelijk en draaide BSD7.x niet lekker op de hardware welke ik destijds gebruikte.
De nas is toen verhuist naar mijn oude windows desktop welke ik regelmatig gebruik voor studie doeleinden.
Nu wil ik gewoon een keer de hele nas goed opbouwen met geschikte hard en software.
Freenas 8.0 kan eigenlijk alles wat ik nodig heb, ik vraag me echter een aantal dingen af namelijk:
- Hoe zit het met de toekomst van ZFS, ik weet dat deze vraag al heel vaak is gesteld en ik lees overal op internet ook verschillende meningen erover maar ik ben benieuwd hoe er hier tegenaan gekeken wordt.
- Hoe zit het met BTRFS, ik heb het idee dat het nog wel enige tijd gaat duren voordat BTRFS geschikt is voordat ik mijn data aan een BTRFS volume kan toevertrouwen, of vergis ik mij nu ?
- Een tijd geleden heb ik in dit topic nogal wat gedoe gelezen over de EARS schijven en de 4K sectors, deze schijven werkten nog niet echt super met Freenas toendertijd. Is het feit dat ik EARS schijven gebruik nog steeds van belang voor mijn keuze van een OS ?
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar het zelf inrichten van een Linux systeem omdat ik daarmee meer ervaring heb. Aan de andere kant wil ik me ook graag verdiepen in ZFS en BSD maar ik ben bang dat ik dan tijd en moeite steek in een oplossing welke over niet al te lange tijd weer helemaal anders moet.
Misschien dat de mensen hier mij wat advies kunnen geven ?
[
Voor 137% gewijzigd door
dutch_warrior op 09-04-2011 19:00
]