Verwijderd

Paar opmerkingen:
  • Geheugen is cruciaal voor ZFS performance, en dan vooral de hoeveelheid geheugen.
  • USB sticks met USB3 betekent niet dat ze controller hebben die ook IOps goed kan. Liever een USB 1.1 stick met meer IOps dan USB 3.0 die alleen sequential transfers kan. Dat Jetway USB stickje heb ik hier een test van gevonden: 0,004MB/s random write; dát is dus stukken langzamer dan een floppydrive. Eigenlijk hoef je alleen naar random 4K te kijken en dan vooral naar writes. Je wilt een USB stick hebben die tenminste 1MB/s haalt; dan zit er een remapping engine in. Maar weinig USB sticks hebben dit overigens. Kwaliteit USB 2.0 sticks is je beste optie; probeer er benchmarks van te vinden. CrystalDiskMark in het bijzonder. De random writes mogen niet te laag zijn.
  • Asus Zacate Deluxe bordje is wel verkrijgbaar; mail maar met salland. Zacate wordt overigens al sinds december geleverd; dus wel vreemd dat de availability nog niet is verbeterd. Maar hij is niet onverkrijgbaar; je hoeft echt niet in china, hong kong of mexico te bestellen; gewoon in nederland en volgende week heb je hem in huis - mailen geeft je meer uitsluitsel.
  • L2ARC is cache, SLOG accelereert writes. Een SLOG kun je mirroren, al vind ik dat onzin. SLOG is gewoon onveilig op SSDs zonder supercapacitor, mirrored of niet. L2ARC is altijd veilig dus mirroren heeft daar absoluut geen zin. Kies bij voorkeur SSDs met goede random performance en lage latencies. Intel, Marvell en Sandforce kun je uit kiezen; alle andere controllers moet je laten liggen (Indilinx, JMicron, Toshiba). Samsung is nog een twijfelgeval.
  • Vanwege supercap is de Intel 320 series een goede keuze; wel is de write performance sterk afhankelijk van de capaciteit. 120GB versies hebben nog redelijke snelheden. Je kunt met RAID0 simpelweg vermenigvuldigen. Vier SSDs van 120GB die 150MB/s kunnen doen zit je dus aan 600MB/s write. Gebruikelijker is twee SSDs. RAID0 kun je via het OS doen of via ZFS, dat maakt vrijwel niets uit.
  • Je kunt FreeBSD installeren op ZFS zelf en er van booten; dat wordt Root-on-ZFS genoemd. Onder andere de mfdBSD livecd voor FreeBSD heeft een installscript, en ook ZFSguru kent een installatieprocedure voor Root-on-ZFS. Voordeel hiervan is dat je SATA poorten vrijhoud en boot van je pool. Over dat je systeem je pool zou vertragen kan ik kort zijn: dat is niet zo.
PS als het specifiek over ZFS gaat kunnen jullie beter in het ZFS topic posten. :)

Verwijderd

voodooless schreef op zondag 10 april 2011 @ 12:06:
Niet met minimaal 5x sata. Losse CPU loont ook niet. Zuinige CPU is minimaal 100 euro, en bordje idem. En er zijn er ook nog een paar met eerste generatie Atom. Die dingen hoef ik ook niet vanwege de onzuinige chipset.
gewoon een paar weekjes wachten .. hier en daar kan je preorderen zie ik 8)

maar ik ken het gevoel.. eindelijk de beslissing gemaakt en dan kan je de componenten niet krijgen (of zoals in mijn geval, het werkt niet zoals gedacht)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 12:36:
gewoon een paar weekjes wachten .. hier en daar kan je preorderen zie ik 8)
Van wat ik gehoord hebt hebben al diverse mensen dat al weken geleden gedaan ;) Nouja, we wachten nog een beetje denk ik..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-01 21:22
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 12:35:
Paar opmerkingen:
  • Geheugen is cruciaal voor ZFS performance, en dan vooral de hoeveelheid geheugen.
  • USB sticks met USB3 betekent niet dat ze controller hebben die ook IOps goed kan. Liever een USB 1.1 stick met meer IOps dan USB 3.0 die alleen sequential transfers kan. Dat Jetway USB stickje heb ik hier een test van gevonden: 0,004MB/s random write; dát is dus stukken langzamer dan een floppydrive. Eigenlijk hoef je alleen naar random 4K te kijken en dan vooral naar writes. Je wilt een USB stick hebben die tenminste 1MB/s haalt; dan zit er een remapping engine in. Maar weinig USB sticks hebben dit overigens. Kwaliteit USB 2.0 sticks is je beste optie; probeer er benchmarks van te vinden. CrystalDiskMark in het bijzonder. De random writes mogen niet te laag zijn.
  • Asus Zacate Deluxe bordje is wel verkrijgbaar; mail maar met salland. Zacate wordt overigens al sinds december geleverd; dus wel vreemd dat de availability nog niet is verbeterd. Maar hij is niet onverkrijgbaar; je hoeft echt niet in china, hong kong of mexico te bestellen; gewoon in nederland en volgende week heb je hem in huis - mailen geeft je meer uitsluitsel.
  • L2ARC is cache, SLOG accelereert writes. Een SLOG kun je mirroren, al vind ik dat onzin. SLOG is gewoon onveilig op SSDs zonder supercapacitor, mirrored of niet. L2ARC is altijd veilig dus mirroren heeft daar absoluut geen zin. Kies bij voorkeur SSDs met goede random performance en lage latencies. Intel, Marvell en Sandforce kun je uit kiezen; alle andere controllers moet je laten liggen (Indilinx, JMicron, Toshiba). Samsung is nog een twijfelgeval.
  • Vanwege supercap is de Intel 320 series een goede keuze; wel is de write performance sterk afhankelijk van de capaciteit. 120GB versies hebben nog redelijke snelheden. Je kunt met RAID0 simpelweg vermenigvuldigen. Vier SSDs van 120GB die 150MB/s kunnen doen zit je dus aan 600MB/s write. Gebruikelijker is twee SSDs. RAID0 kun je via het OS doen of via ZFS, dat maakt vrijwel niets uit.
  • Je kunt FreeBSD installeren op ZFS zelf en er van booten; dat wordt Root-on-ZFS genoemd. Onder andere de mfdBSD livecd voor FreeBSD heeft een installscript, en ook ZFSguru kent een installatieprocedure voor Root-on-ZFS. Voordeel hiervan is dat je SATA poorten vrijhoud en boot van je pool. Over dat je systeem je pool zou vertragen kan ik kort zijn: dat is niet zo.
PS als het specifiek over ZFS gaat kunnen jullie beter in het ZFS topic posten. :)
Bedankt. Ik ga hier me aan de slag. In het vervolg zal ik ZFS vragen in het ZFS topic posten ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Aangezien hey enige mooie AMD E350 bordje niet te krijgen is, ben ik maar even wat gaan omdenken. Ben nu op het volgende terecht gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac M880G-ITX WiFi€ 186,71€ 186,71
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 248,-
1Lian Li PC-Q08B€ 90,-€ 90,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,80€ 33,80
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 62,45€ 62,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,96

Dit is wel leverbaar, en zou ook nog eens ietsje sneller moeten zijn. Enige nadeel is eigenlijk dat het iets minder zuinig is.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 18:46
Pff, wel f*cking duur voor zo'n moederbordje... Liever mATX dan :)

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, meer dan 4 SATA's is duur. mATX vind ik helaas te groot.

• FireDrunk
Waarom, als ik vragen mag? Het scheelt zo weinig... vooral met veel disks...

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Omdat ik simpelweg niet de plek heb voor een dergelijk formaat kast. De keuze voor een kast met voldoende 3,5" slots is ook voor mATX erg klein, al helemaal omdat 90% van de kasten eruit zien als een kermishorloge :+

• FireDrunk
Mjah, dat klopt, maar ook Lian-Li heeft toch mooie mATX kastjes? :)

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Lian Li PC-V352B
Passen ook wel 4 disks in...

[ Voor 54% gewijzigd door FireDrunk op 10-04-2011 21:27 ]

Even niets...

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:52
Zat er zelf ook aan te denken om een nas te gaan maken met FreeNAS erop draaien.
Iemand op/aanmerkingen voor dit systeempje?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board D525MW€ 59,01€ 59,01
1TP-Link TL-SG1008D€ 23,82€ 23,82
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 67,-€ 67,-
1Silverstone SST-ML03B€ 51,94€ 51,94
2Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,25€ 4,50
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/1G€ 10,35€ 10,35
1Cougar A 300€ 36,84€ 36,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,46

Ik ga er later een 2de 2TB schijf bijplaatsen, maar begin met 1 ;)

• FireDrunk
Waarom geen PicoPSU?

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FireDrunk schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:25:
Mjah, dat klopt, maar ook Lian-Li heeft toch mooie mATX kastjes? :)

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Lian Li PC-V352B
Passen ook wel 4 disks in...
Officieel niet ;) Er moet ook nog een SSD bij. Die is er vast ook nog wel ergens in te proppen. Al met al schiet ik er misschien 60 tot 80 euro mee op (low TDP CPU's zijn redelijk aan de prijs). Dan maar liever een kleinere kast, want dit ding is eigenlijk best nog wel huge.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 10-04-2011 21:47 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 19:32

OMX2000

By any means necessary...

voodooless schreef op zondag 10 april 2011 @ 21:21:
Omdat ik simpelweg niet de plek heb voor een dergelijk formaat kast. De keuze voor een kast met voldoende 3,5" slots is ook voor mATX erg klein, al helemaal omdat 90% van de kasten eruit zien als een kermishorloge :+
LOL!!! Helemaal mee eens! Ik wil gewoon een ingetogen kast...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• HikariMisako
Een deel prijs, er moet namelijk een adapter bij een PicoPSU.
Dat, en de PicoPSU heeft nauwelijks aansluitingen.

• FireDrunk
HikariMisako schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:56:
[...]

Een deel prijs, er moet namelijk een adapter bij een PicoPSU.
Dat, en de PicoPSU heeft nauwelijks aansluitingen.
Lang leve verdeelstekkertjes :)

Even niets...

Verwijderd

OMX2000 schreef op zondag 10 april 2011 @ 22:47:
[...]

LOL!!! Helemaal mee eens! Ik wil gewoon een ingetogen kast...
ik verwacht dit stukje betaalbare ingetogenheid van de week.. 8)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe zit het eigenlijk met die PicoPSU en dat voedingsblok? Je krijgt een 150W Pico met een 84W adapter... iets zegt mij dat dit met veel disks niet goed gaat...

• FireDrunk
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 10:47:
dit begrijp ik ook niet helemaal.. via de webgui FreeBSD 8.2 en via SSH FreeBSD 8.1 .. 8)

[afbeelding]
Ik denk dat de kernel 8.2 is, en userland 8.1 (alle gecompilede applicaties, zoals ssh-server)

Even niets...

• HikariMisako
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 08:04:
[...]

Lang leve verdeelstekkertjes :)
Tja, het zou in principe kunnen met 1 verloopstekkertje voor 1 extra hdd.
Maar als ik dan een fan wil aansluiten kom ik alweer tekort.
Of zijn er stekkertjes die van 1 molex naar 3 gaan?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 15:09

Ravefiend

Carpe diem!

HikariMisako schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:13:
[...]Tja, het zou in principe kunnen met 1 verloopstekkertje voor 1 extra hdd.
Maar als ik dan een fan wil aansluiten kom ik alweer tekort.
Of zijn er stekkertjes die van 1 molex naar 3 gaan?
Kijk anders maar eens hier bij Highflow wat er zoals bestaat. Er bestaan tal van verschillende combinaties van (verloop)stekkers.

• tebe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05-2025
Bij mij wordt het ook tijd om mijn NAS om te bouwen.

Momenteel bestaat deze uit verschillende disks (6TB totaal), 2Gig Ram en volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M3N78-EMH HDMI€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon X2 4450e€ 0,-€ 0,-
1Enermax Pro82+ EPR385AWT II€ 67,20€ 67,20

Dit alles in een Antec P180.

In de kast is plaats voor 12 disken.
Ik zou willen gaan voor 10x Samsung 2TB (heb er al 2) in raidz2.
Dan nog 2x 750GB of 1TB in ZFS mirror, opgedeeld in 50GB voor OS en de rest is voor backup van gevoelige data van de laptops en pc's.

Als extra controller neem ik dan de SASUC8I.
Enig idee of de controller gaat werken in het mobo?

Dan moet ik ook op zoek naar extra geheugen. Ik zou dan willen opteren voor 8GB ECC DDR2 800Mhz.
Blijkbaar kan je in de pricewatch niet filteren op ECC. Heeft iemand nog tips voor dit geheugen?

Wat denken jullie; mobo en proc houden of toch gaan voor nieuw?

De server moet in de eerste plaats dienen als NAS voor mijn mediacenter.
Verder komt er squeezebox server, SABnzb en een virtualbox met WinXP op.
Die VB voor onder andere het draaien van een game server en soft voor dvd re-author en mkv remux.

Vanwege Virtualbox zal ik FreeBSD moeten draaien in plaats van FreeNas. Dat wordt nog wat spelen. Ben een echte noob op Linux/Unix gebied.

Verwijderd

PW kun je wel filteren op ECC hoor; alleen dan krijg je ook registered ECC te zien terwijl je unbuffered ECC (UDIMMs) wilt hebben.

Je hardware ziet er verder prima uit, 10 disks in RAID-Z2 is ook een optimale configuratie met 4K sector schijven. Nou nog een leuke SSD als L2ARC/SLOG zoals de Intel 320 series bijvoorbeeld? Kun je ook nog mee wachten natuurlijk tot van de zomer de prijzen/beschikbaarheid beter is. En misschien meer keus qua SSDs met supercapacitor.

Ga je de ZFS server als workstation gebruiken, of wil je gewoon wat software offloaden?

• HikariMisako
Ravefiend schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:19:
[...]

Kijk anders maar eens hier bij Highflow wat er zoals bestaat. Er bestaan tal van verschillende combinaties van (verloop)stekkers.
Heb even zitten kijken, en het is inderdaad mogenlijk met een picoPSU zoals ik alles wil hebben.
Alleen vind ik dan de kosten te veel omhoog gaan voor mij.
Daarom denk ik dat ik het beste de Cougar A300 kan pakken.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Waarom de Cougar A300 en niet de (standaardkeuze, de) pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W ?

De CSL/OT kroeg !

• HikariMisako
Dadona schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:18:
Waarom de Cougar A300 en niet de (standaardkeuze, de) pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W ?
Omdat de Pure Power geen molex aansluitingen heeft, en ik toch graag een casefan wil aansluiten.

• FireDrunk
HikariMisako schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:25:
[...]

Omdat de Pure Power geen molex aansluitingen heeft, en ik toch graag een casefan wil aansluiten.
Uh, welke molex bedoel je? Mijn Pure Power heeft alle soorten aansluitingen hoor ;)

http://www.be-quiet.net/b...ductID=46&websiteLang=en#
-> Technical Data -> Cablemanagement / Connectors

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2011 13:28 ]

Even niets...

• HikariMisako
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:26:
[...]

Uh, welke molex bedoel je? Mijn Pure Power heeft alle soorten aansluitingen hoor ;)
Yep, heb ik ff keihard overheen gelezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board D525MW€ 60,25€ 60,25
1TP-Link TL-SG1008D€ 23,57€ 23,57
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 67,-€ 67,-
1Silverstone SST-ML03B€ 51,94€ 51,94
2Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,25€ 4,50
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S7/1G€ 10,35€ 10,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,41

Zo, geupdate ;)

Moet ik denk ik wel een molex->fan adaptertje kopen, maar dat is geen probleem.

EDIT:
Of is het misschien mogelijk zonder extra casefans?
Dat alleen de psu een fan heeft.

• FireDrunk
Prima keuzes, heb je zekerweten genoeg aan 1G? wil je bijvoorbeeld SabNZBd draaien? Dan is 2GB al leuker, kan je meer in cache vasthouden... Scheelt disk activiteit.

Die L7 heeft wel een fan, maar verplaatst niet zo heel veel lucht... Ik weet niets van de hittegevoeligheid van een Atom, maar volgens mij kunnen die wel wat hebben. 1 Casefan zou voldoende moeten zijn...

[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2011 13:31 ]

Even niets...

• HikariMisako
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:30:
Prima keuzes, heb je zekerweten genoeg aan 1G? wil je bijvoorbeeld SabNZBd draaien? Dan is 2GB al leuker, kan je meer in cache vasthouden... Scheelt disk activiteit.

Die L7 heeft wel een fan, maar verplaatst niet zo heel veel lucht... Ik weet niets van de hittegevoeligheid van een Atom, maar volgens mij kunnen die wel wat hebben. 1 Casefan zou voldoende moeten zijn...
Als ik merk dat ik aan 1GB niet genoeg heb, prik ik er wel een 2de latje bij.

Met 1 casefan kan ik zowiezo wel af, maar heb er liever 2 ;)
Vroeg me alleen af of iemand een ervaring had zonder casefans met een atom bordje.

• FireDrunk
Dat ligt volgens mij per Atom anders. De dual-cores zijn wat meer heethoofden dan de laagste singlecores (ofcourse :) )

Even niets...

• tebe
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:37:
PW kun je wel filteren op ECC hoor; alleen dan krijg je ook registered ECC te zien terwijl je unbuffered ECC (UDIMMs) wilt hebben.
:$ Die filter optie had ik gemist. Thx.
Je hardware ziet er verder prima uit, 10 disks in RAID-Z2 is ook een optimale configuratie met 4K sector schijven. Nou nog een leuke SSD als L2ARC/SLOG zoals de Intel 320 series bijvoorbeeld? Kun je ook nog mee wachten natuurlijk tot van de zomer de prijzen/beschikbaarheid beter is. En misschien meer keus qua SSDs met supercapacitor.
Die SSD gaat voor mij overkill zijn denk ik. Het is mij niet echt te doen om het onderste uit de kan te halen qua snelheid. Data integriteit staat gewoon op kop. Meeste is bovendien toch sequentiële read.
Ga je de ZFS server als workstation gebruiken, of wil je gewoon wat software offloaden?
Het is gewoon om software te offloaden.

Ik zal dan vanavond of morgen overgaan tot mijn bestelling :)

Nu mij dus nog verder verdiepen in ZFS en FreeBSD.

Verwijderd

Als extra controller neem ik dan de SASUC8I.
Enig idee of de controller gaat werken in het mobo?
ga er maar niet vanuit dat het werkt .. of dat ook voor jou keuze geld weet ik niet 100% zeker..
deze opmerking nav mijn ervaringen van het niet werken van die kaart op een asus bordje.

maar hieronder wordt gesteld dat het werkt dus vooruit dan maar 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 14:45 ]

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-01 08:45
Google! ;)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:20:
[...]

ga er maar niet vanuit dat het werkt .. of dat ook voor jou keuze geld weet ik niet 100% zeker..
Zou niet weten waarom die combi niet zou werken.

Afgezien daarvan zou ik sowieso niet voor dat mobo gaan. Veel te veel PCI-sloten en veel te weinig snelle PCI-E. Eentje maar eigenlijk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• michiel.686
Zo te lezen heeft hij dat bordje al liggen.. Dus qua kosten een prima keuze in dit geval ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

voodooless schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:45:
Aangezien hey enige mooie AMD E350 bordje niet te krijgen is, ben ik maar even wat gaan omdenken. Ben nu op het volgende terecht gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac M880G-ITX WiFi€ 186,71€ 186,71
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 248,-
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 62,45€ 62,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,96

Dit is wel leverbaar, en zou ook nog eens ietsje sneller moeten zijn. Enige nadeel is eigenlijk dat het iets minder zuinig is.
Voor 100 € heb je een DH67CF (mini-ITX) en voor nog es 100 € een i3 2100... Zuiniger, veel krachtiger en dat voor 15 € meer - ik zou 't wel weten :). Dat Zotac-bordje prijst zichzelf uit de markt, imho.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• michiel.686
Met een i3 heb je weer geen ECC ondersteuning, maar wel sneller en energiezuinig, dus het is een beetje een afweging :)

• FireDrunk
michiel.686 schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:54:
Met een i3 heb je weer geen ECC ondersteuning, maar wel sneller en energiezuinig, dus het is een beetje een afweging :)
Jawel hoor, een i3 heeft icm het goede Chipset wel ECC ondersteuning. (op socket 1156 iig, volgens mij is dat op Sandy Bridge niet anders)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2011 15:07 ]

Even niets...

• tebe
HarmoniousVibe schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:30:
[...]

Zou niet weten waarom die combi niet zou werken.

Afgezien daarvan zou ik sowieso niet voor dat mobo gaan. Veel te veel PCI-sloten en veel te weinig snelle PCI-E. Eentje maar eigenlijk.
Heb het bordje idd al liggen. Extra kaarten komen er toch niet in. Enige wat ik nodig heb is het 16x slot voor de controller en misschien het 1x slot voor een intel nic mocht de onboard niet goed werken.

als ik weer meer HD ruimte nodig heb schaf ik mij wel een volledig nieuw systeem aan.

• michiel.686
@firedrunk: oeps dan heb ik iets gemist...

@tebe: Een intel kaartje is aan te raden

• sc0rpz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Een beetje offtopic, maar hier zitten wel de mensen die mij antwoord kunnen geven.

Ik heb een systeem op de kop getikt met als MOBO de Asus 1366 P6T Deluxe, die heeft oa 2 SAS poorten. Ook zit er een WD3000HLFS (10k 300gb) schijf bij, maar dat is geen SAS (wel SATA dus).

Nu is het plan er 2 SSDs bij te kopen die dan in raid 0 het OS kunnen huisvesten, en oorspronkelijk wilde ik dan "Program Files" op die 10k schijf zetten. Maar nu irriteert het me dat dat geen SAS schijf is, en nu overweeg ik serieus om nog eens 2x15k of 2x10k SAS schijven erbij te kopen voor de 'Program Files' en het spelletje voor op die enkele vrije ochtend. Is dit belachelijk? Of gaat dat performance-wise nog wat uitmaken? Of zeg je, koop gewoon nog een WD3000HLFS en draai die in SATA raid0 en je merkt geen enkel verschil.

Qua opslag dat ik gewoon een TB in raid0 (heb nog een fileserver dus daar haal ik mijn data veiligheid uit).

Ter info: het systeem wordt mn gebruikt voor coding, fotobewerking in lightroom en photoshop (veel RAW). Ook wil ik nog wel eens gigapixel bestanden bewerken / genereren. Maar videobewerking dus eigenlijk niet tot nooit.

Edit: 15k alleen als ze niet SUPER luidruchtig zijn. Heb meestal headphones op en mijn huidige 7200RPMs ratelen als gekken, dus ben er niet zeer gevoelig voor, maar er zijn grenzen.

[ Voor 7% gewijzigd door sc0rpz op 11-04-2011 15:38 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Je zit inderdaad in het verkeerde topic.

Verder, het lijkt erop dat je je verhaal wel heel erg op onderbuikargumenten baseert. Je wilt eigenlijk SSD, maar toch maar niet puur en alleen omdat dat geen SAS is? En SSD / 15k SAS heeft natuurlijk maar in beperkte mate invloed op de performance, aangezien de meeste I/O zal plaatsvinden naar je TB-array.

Onzin? Performance wise in ieder geval wel.

[ Voor 32% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-04-2011 15:53 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
sc0rpz schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:37:
Een beetje offtopic, maar hier zitten wel de mensen die mij antwoord kunnen geven.

Ik heb een systeem op de kop getikt met als MOBO de Asus 1366 P6T Deluxe, die heeft oa 2 SAS poorten. Ook zit er een WD3000HLFS (10k 300gb) schijf bij, maar dat is geen SAS (wel SATA dus).

Nu is het plan er 2 SSDs bij te kopen die dan in raid 0 het OS kunnen huisvesten, en oorspronkelijk wilde ik dan "Program Files" op die 10k schijf zetten. Maar nu irriteert het me dat dat geen SAS schijf is, en nu overweeg ik serieus om nog eens 2x15k of 2x10k SAS schijven erbij te kopen voor de 'Program Files' en het spelletje voor op die enkele vrije ochtend. Is dit belachelijk? Of gaat dat performance-wise nog wat uitmaken? Of zeg je, koop gewoon nog een WD3000HLFS en draai die in SATA raid0 en je merkt geen enkel verschil.

Qua opslag dat ik gewoon een TB in raid0 (heb nog een fileserver dus daar haal ik mijn data veiligheid uit).

Ter info: het systeem wordt mn gebruikt voor coding, fotobewerking in lightroom en photoshop (veel RAW). Ook wil ik nog wel eens gigapixel bestanden bewerken / genereren. Maar videobewerking dus eigenlijk niet tot nooit.

Edit: 15k alleen als ze niet SUPER luidruchtig zijn. Heb meestal headphones op en mijn huidige 7200RPMs ratelen als gekken, dus ben er niet zeer gevoelig voor, maar er zijn grenzen.
15k is niet per definitie lawaaierig, vooral de nieuwere schijven zijn wel doable, nadeel is wel dat ze flink warm kunnen worden, waardoor geforceerde koeling minimaal is... Die maakt dan vaak wat geluid :)

Maar waarom persé SAS? 10K velociraptor is een prima schijf hoor en zal niet zo veel langzamer zijn dan een SAS disk... Mocht je echt 15k Schijven willen, heb ik nog wel 4 73GB schijven liggen... Mag je voor een habbekrats overnemen... Deze zijn ook niet echt luidruchtig...

Even niets...

• sc0rpz
HarmoniousVibe schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:49:
Je zit inderdaad in het verkeerde topic.

Verder, het lijkt erop dat je je verhaal wel heel erg op onderbuikargumenten baseert. Je wilt eigenlijk SSD, maar toch maar niet puur en alleen omdat dat geen SAS is?
Nee ik wil sowieso SSD voor OS, en SAS SSD zijn me nog te duur. Voor programmas / games en scratch disk twijfel ik dus of het de investering waard is 2 nieuwe 10-15k RPM SAS schijven te kopen, of dat 2x10k RPM in raid0 SATA vergelijkbaar is in mijn situatie.

• sc0rpz
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:55:
[...]

15k is niet per definitie lawaaierig, vooral de nieuwere schijven zijn wel doable, nadeel is wel dat ze flink warm kunnen worden, waardoor geforceerde koeling minimaal is... Die maakt dan vaak wat geluid :)

Maar waarom persé SAS? 10K velociraptor is een prima schijf hoor en zal niet zo veel langzamer zijn dan een SAS disk... Mocht je echt 15k Schijven willen, heb ik nog wel 4 73GB schijven liggen... Mag je voor een habbekrats overnemen... Deze zijn ook niet echt luidruchtig...
Nou ja dat is dus puur de vraag, of ik performance verschil ga merken dus raid0 velociraptor SATA 10k en raid0 SAS 10/15k. En jij zegt nu 'niet zo veel langzamer', dat is bijna een antwoord op mijn vraag, alleen vind ik het nog wat onkwantificeerbaar. Praten we dan over bijv 10sec verschil bij het wegschrijven van 1GB bestanden? Ik zeg maar wat.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:07:
[...]

Jawel hoor, een i3 heeft icm het goede Chipset wel ECC ondersteuning. (op socket 1156 iig, volgens mij is dat op Sandy Bridge niet anders)
DH67CF is socket 1155 in ieder geval. Over al dan niet ECC-ondersteuning weet ik niets.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dadona
Ik wil dan wel graag namen en rugnummers zien want ECC is bij AMD al geen absolute zekerheid aangezien de meeste moederbord fabrikanten het niet activeren in bios (Asus wel en op bepaalde moederborden van Biostar ook, al 'ontkennen' ze het). (De chipset speelt daarbij geen rol.) Wat Zotac betreft weet ik niet of ze ECC in het bios geactiveerd hebben.
En bij mijn weten is het bij Intel nog lastiger. Naar mijn idee zou je dan bij Asus moeten zijn, bij Intel vraag ik het mij af. (En als je voor Asus gaat dan ben je juist weer het voordeel van het gunstige energieverbruik, deels, kwijt.)

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
sc0rpz schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:58:
[...]

Nou ja dat is dus puur de vraag, of ik performance verschil ga merken dus raid0 velociraptor SATA 10k en raid0 SAS 10/15k. En jij zegt nu 'niet zo veel langzamer', dat is bijna een antwoord op mijn vraag, alleen vind ik het nog wat onkwantificeerbaar. Praten we dan over bijv 10sec verschil bij het wegschrijven van 1GB bestanden? Ik zeg maar wat.
Dat is sowieso _totaal_ afhankelijk van hoeveel geld je voor je SAS disk uit wil geven...
Sequentieel zijn de meeste SATA schijven van > 1.5TB sneller dan SAS :)
Maar je moet het bij SAS hebben van de random writes... SAS disks komen pas tot hun recht als je meerdere dingen tegelijk doet :)

Leesvoer:
http://www.anandtech.com/show/2739 (vooral pagina 8 )

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2011 16:56 ]

Even niets...

Verwijderd

analog_ schreef op zondag 10 april 2011 @ 00:33:
Zover ik weet wel, ik neem wel aan dat hij macspoofing moet kunnen (driver wise). Op debian is het pakket macchanger of met ifconfig kan je dit ook aanpassen. Ik had maar vluchtig je post gelezen dus weet niet of je het over bsd of linux hebt maar ik neem aan dat bsd het ook heeft. wiki waar ik het over had. Het werkt eigenlijk vooral als je met meerdere clients tegelijkertijd op een trunk zit.

Iemand overigens ervaring met HP P600 (PCI-X broer van P400) en incompabiliteit met moederborden? Ik krijg op twee planken hem niet aan de praat. FW is corrupt/missing en kan hem ook niet flashen. Smartstart is geen optie, non hp server (workstation wel) en in windows wilt ie niet.
Als je van de SmartStart CD een bootable USB stick maakt kon je toch de blacklist leegmaken? Ik meen dat ik het toen ook zo heb gedaan met mijn P400.

• sc0rpz
FireDrunk schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:52:
[...]

Dat is sowieso _totaal_ afhankelijk van hoeveel geld je voor je SAS disk uit wil geven...
Sequentieel zijn de meeste SATA schijven van > 1.5TB sneller dan SAS :)
Maar je moet het bij SAS hebben van de random writes... SAS disks komen pas tot hun recht als je meerdere dingen tegelijk doet :)

Leesvoer:
http://www.anandtech.com/show/2739 (vooral pagina 8 )
Ik vind het vrij lastig daar een antwoord voor mijn situatie, aangezien ze 18 SATA schijven in raid zetten etc.

Maar om op je vraag terug te komen: ik kan in principe 150-200e per SAS schijf uitgeven, maar dan moet het wel echt verschil maken. En ze hoeven niet groot te zijn, totaal ca 150gb lijkt me voldoende. En ja ik doe wel heel graag veel dingen tegelijk. Het liefst zoveel mogelijk (ADHD) (ook op de computer).

Ga ik dus met in mijn situatie een verschil merken dat die extra investering rechtvaardigt? Naar jullie ervaring?

Edit: excuses voor het vervuilen van dit Topic,ik hoopte met een korte vraag tussendoor een nieuw topic te vermijden, maar het loopt een beetje uit de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door sc0rpz op 11-04-2011 21:16 ]

• FireDrunk
Kort antwoord: Ja, je gaat het merken, wil je dat op die manier? NEE, koop een SSD, dat merk je _veel_ meer.

Lang antwoord:
De access times van een SAS disk zijn leuk, maar niet schrikwekkend (3-5 ms ipv 9-14 tov een reguliere SATA disk). Bij SSD's is dit in de orde van 0.0xx ms (nanoseconde dus) dat is 100x sneller. Voor 2 x 200 euro (wat je dus voor SAS zou betalen) heb je 2 Vertex 3's in RAID0.

DAT is pas snel :+

Dan kun je dus beter dit nemen: pricewatch: OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 240GB

of dit:

2 x pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 11-04-2011 21:54 ]

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Borromini schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:50:
Voor 100 € heb je een DH67CF (mini-ITX) en voor nog es 100 € een i3 2100... Zuiniger, veel krachtiger en dat voor 15 € meer - ik zou 't wel weten :). Dat Zotac-bordje prijst zichzelf uit de markt, imho.
Krachtiger: jazeker. Zuiniger: niet echt. De AMD doet max 15Watt. Natuurlijk is een i3 best zuinig in idle, maar het scheelt nog steeds een Watt of 10. Bovendien: wat moet ik met maar 4x sata :? Ik heb minimaal 5x SATA nodig. En die zijn er volgens pricewatch niet. Helaas betaal je altijd teveel voor vreemde eisen :(

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 11-04-2011 22:59 ]

• Dadona
Moet het er ook sexy uitzien? Anders neem je toch deze: pricewatch: Asrock E350M1 De vijfde poort is dan de E-SATA poort. (Er zijn nog wel meer moederborden met E-SATA) Kabeltje terug naar binnen gooien en gaan. (Je zakt dan wel terug naar SATA3 omdat je E-SATA dat is, maar dat is voor storage toch geen probleem.)
Voor zover ik kan zien zijn er geen beperkingen dat de E-SATA een interne SATA poort zou uitschakelen. De uATX Asus heeft bijvoorbeeld wel vijf SATA poorten en is volgens mij identiek qua chipset. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?

De CSL/OT kroeg !

• grotius
Op basis van jullie tips toch het een en ander aangepast. De kern is dat ik kies voor een i3 2100T processor. Dat lijkt een ‘gulden middenweg’ tussen de atom en een i5 / i7. Dit is mijn lijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,60€ 23,60
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 310,-
1Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 43,-€ 43,-
1Intel Core i3 2100T€ 106,70€ 106,70
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 71,17€ 71,17
1Zotac H67ITX-C-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,27

Voordeel is dat de 2100T energiezuinig is (volle belasting trekt hij maar 40 watt). De performance is wel beter dan mijn eerder voorgestelde Supermicro X7SPA-HF-D525 (Atom). Daarnaast kan ik nu 8gb geheugen toevoegen. Het nadeel van de 2100T is dat de performance achterblijft t.o.v. een i5 (540).

Het grootste probleem was een M-ITX vinden voor de bijbehorende 1155 socket. Het blijkt dat ik nog even geduld moet hebben tot de Zotac H67ITX-C-E in Nederland verkrijgbaar is. Een groter moederbord / behuizing past helaas niet mijn meterkast (slechts 40cm diep).

Een USB stick vinden voor het systeem met een grote write preformance (zie vorige posts) is mij niet gelukt. Ik het daarom toch maar een 2,5 inch HDD toegevoegd voor het OS.

Graag jullie opmerkingen / aanvullingen.

• FireDrunk
grotius schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:25:
Op basis van jullie tips toch het een en ander aangepast. De kern is dat ik kies voor een i3 2100T processor. Dat lijkt een ‘gulden middenweg’ tussen de atom en een i5 / i7. Dit is mijn lijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,60€ 23,60
1Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 43,-€ 43,-
1Intel Core i3 2100T€ 106,70€ 106,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,27

Voordeel is dat de 2100T energiezuinig is (volle belasting trekt hij maar 40 watt). De performance is wel beter dan mijn eerder voorgestelde Supermicro X7SPA-HF-D525 (Atom). Daarnaast kan ik nu 8gb geheugen toevoegen. Het nadeel van de 2100T is dat de performance achterblijft t.o.v. een i5 (540).

Het grootste probleem was een M-ITX vinden voor de bijbehorende 1155 socket. Het blijkt dat ik nog even geduld moet hebben tot de Zotac H67ITX-C-E in Nederland verkrijgbaar is. Een groter moederbord / behuizing past helaas niet mijn meterkast (slechts 40cm diep).

Een USB stick vinden voor het systeem met een grote write preformance (zie vorige posts) is mij niet gelukt. Ik het daarom toch maar een 2,5 inch HDD toegevoegd voor het OS.

Graag jullie opmerkingen / aanvullingen.
Heb je deze gevonden? :
http://www.tomshardware.c...hw-3.13-average,2295.html
http://www.tomshardware.c...equirement-Idle,1125.html

Tom's Hardware is hier heer en meester in :) Lekker duidelijke grafieken :) Jou BEKT is niet echt de zuinigste, en ook niet de snelste... Waarom heb je voor die gekozen? Vanwege zijn prijs?

Even niets...

Verwijderd

De meeste USB sticks zijn enorm traag voor random writes. Zie bijvoorbeeld deze benchmark:
http://www.tomshardware.c...nce-File-Server,2297.html

Dat is nog een makkelijke; je systeem zal veel meer 512 byte en 4K random writes doen; en die duren langer dan bijvoorbeeld 1 megabyte schrijven. Deze USB sticks missen namelijk een remaping engine; dus je werkt op ruw NAND en een rewrite betekent dus een complexe operatie voor de SSD.

Als je een USB stick wilt om je OS op te installeren, doe je er dus goed aan eentje met een goede controller uit te kiezen. Bijvoorbeeld de OCZ Rally doet het aardig met random writes; 1MB/s is al enorm veel beter dan 0,004MB/s wat de meeste USB sticks doen. Dus write throughput alleen heb je niet veel aan; het gaat om de kleine writes. Sticks die snel zijn voor kleine writes zullen ook véél langer meegaan, met een factor 100 ofzo. Of beter gezegd, sticks die heel traag zijn kun je na een maand 'doorheen' zijn met de vele random writes.

Wat betreft processor: "hij trekt max maar 40 watt" dat is dus niet zo spannend. Het gaat erom wat hij verbruikt als hij niets doet. Liever een CPU die 1W idle slurpt en 1000W onder belasting, dan eentje die continu 10W stookt. Netto heb je bij de eerste CPU minder stroomverbruik. Een NAS is typisch een apparaat wat de hele tijd idle draait, dus is idle power consumption de enige echte factor. TDP zegt dus niets. En het is echt zo dat een 100W TDP CPU van nu véél efficienter kan zijn onder idle dan een 25W TDP CPU van vroeger. Enige wat de TDP betekent is dat je wel afdoende koeling moet aanbrengen die korte 'full speed' burst kan opvangen, maar dat gaat tegenwoordig met smart fans allemaal wel goed.

Over die Be Quiet power supply: die is eigenlijk niet geschikt voor een NAS, omdat hij twee aparte +12V rails hebt. Dus geen gezamenlijke +12V. Dat betekent dat je veel gemakkelijker aan de limiet komt, omdat die nu de helft is van de totale +12V output; je moet nu dus persé de verschillende rails evenzwaar belasten afhankelijk van de kabels die uit de voeding komen. Dus zeg 120W per kabel; dat zijn 4x oudere 7200rpm disks. De Samsung F4 is wel extreem zuinig met spinup current: 16W volgens StorageReview. Dus dat probleem kom je niet gauw tegen met deze schijven. Maar waarom dan geen PicoPSU? Enige reden om dat ding niet te gebruiken is omdat je een hoge piekbelasting krijgt met veel disks, maar met 5x samsung f4 heb je dat probleem niet.

Zelf zou ik de Intel netwerkkaart ook alleen kopen als je onboard niet goed werkt. Scheelt weer stroom en een PCIe slot. Kun je altijd nog later kopen 'om de hoek' mocht je het toch nodig hebben; meestal werkt de onboard gigabit prima. En is rechtstreekt op de southbridge aangesloten op PCI-express.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:20:
[...]

deze opmerking nav mijn ervaringen van het niet werken van die kaart op een asus bordje.

maar hieronder wordt gesteld dat het werkt dus vooruit dan maar 8)
Maar waren jouw ervaringen niet met een Intel based bord?

Want ik zit een beetje met hetzelfde euvel, ik heb een Asus M4A88TD-M (AMD 880G chipset) op het oog. Als upgrade voor mijn huidige BioStar 760G bordje, welke helaas geen ECC ondersteunt tov zijn grotere broer.
Maar die Asus dus wel, alleen is het wel de bedoeling om later een SAS HBA in die PCIe x16 te drukken.

Misschien moet ik Asus zelf eens een mail sturen over de combinatie van dat bord en een disk controller in het PCIe x16 slot...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dadona
Welke Biostar heb je dan, Ultraman?

De CSL/OT kroeg !

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 11:15
Ultraman schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:03:
[...]

Want ik zit een beetje met hetzelfde euvel, ik heb een Asus M4A88TD-M (AMD 880G chipset) op het oog. Als upgrade voor mijn huidige BioStar 760G bordje, welke helaas geen ECC ondersteunt tov zijn grotere broer.
Maar die Asus dus wel, alleen is het wel de bedoeling om later een SAS HBA in die PCIe x16 te drukken.

Misschien moet ik Asus zelf eens een mail sturen over de combinatie van dat bord en een disk controller in het PCIe x16 slot...
Z'n ervaringen waren met een brazos bordje, het intel-bordje heeft hij gehaald na niet werken met de HBA.

specs

• grotius
Tom's Hardware is hier heer en meester in Lekker duidelijke grafieken Jou BEKT is niet echt de zuinigste, en ook niet de snelste... Waarom heb je voor die gekozen? Vanwege zijn prijs?
De prijs inderdaad... :-)

Ik denk er nu aan om deze uit de setup weg te laten (zie hieronder)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:45:
De meeste USB sticks zijn enorm traag voor random writes. Zie bijvoorbeeld deze benchmark:
http://www.tomshardware.c...nce-File-Server,2297.html

Dat is nog een makkelijke; je systeem zal veel meer 512 byte en 4K random writes doen; en die duren langer dan bijvoorbeeld 1 megabyte schrijven. Deze USB sticks missen namelijk een remaping engine; dus je werkt op ruw NAND en een rewrite betekent dus een complexe operatie voor de SSD.

Als je een USB stick wilt om je OS op te installeren, doe je er dus goed aan eentje met een goede controller uit te kiezen. Bijvoorbeeld de OCZ Rally doet het aardig met random writes; 1MB/s is al enorm veel beter dan 0,004MB/s wat de meeste USB sticks doen. Dus write throughput alleen heb je niet veel aan; het gaat om de kleine writes. Sticks die snel zijn voor kleine writes zullen ook véél langer meegaan, met een factor 100 ofzo. Of beter gezegd, sticks die heel traag zijn kun je na een maand 'doorheen' zijn met de vele random writes.
Als ik dit lees dan is de kingston-ultimate-32gb een goed alternatief (DTU30/32GB)?

De kingston ultimate staat hoog in de genoemde benchmark van tomshardware. Deze stick zou dan de vervanging zijn van de eerder genoemde WD5000BEKT. Het voelt overigens wel gek om een USB stick te kopen voor €77 ipv HDD voor hetzelfde bedrag
Wat betreft processor: "hij trekt max maar 40 watt" dat is dus niet zo spannend. Het gaat erom wat hij verbruikt als hij niets doet. Liever een CPU die 1W idle slurpt en 1000W onder belasting, dan eentje die continu 10W stookt. Netto heb je bij de eerste CPU minder stroomverbruik. Een NAS is typisch een apparaat wat de hele tijd idle draait, dus is idle power consumption de enige echte factor. TDP zegt dus niets. En het is echt zo dat een 100W TDP CPU van nu véél efficienter kan zijn onder idle dan een 25W TDP CPU van vroeger. Enige wat de TDP betekent is dat je wel afdoende koeling moet aanbrengen die korte 'full speed' burst kan opvangen, maar dat gaat tegenwoordig met smart fans allemaal wel goed.
Ik ga dan nog uitzoeken wat de idle power consumption is van een i3 540 in vergelijking tot de i3 2100T.
Over die Be Quiet power supply: die is eigenlijk niet geschikt voor een NAS, omdat hij twee aparte +12V rails hebt. Dus geen gezamenlijke +12V. Dat betekent dat je veel gemakkelijker aan de limiet komt, omdat die nu de helft is van de totale +12V output; je moet nu dus persé de verschillende rails evenzwaar belasten afhankelijk van de kabels die uit de voeding komen. Dus zeg 120W per kabel; dat zijn 4x oudere 7200rpm disks. De Samsung F4 is wel extreem zuinig met spinup current: 16W volgens StorageReview. Dus dat probleem kom je niet gauw tegen met deze schijven. Maar waarom dan geen PicoPSU? Enige reden om dat ding niet te gebruiken is omdat je een hoge piekbelasting krijgt met veel disks, maar met 5x samsung f4 heb je dat probleem niet.
Dan kan ik dus beter een PicoPSU van 150watt gebruiken (5 of 6x HDD + CPU en MB) ipv de Be Quiet power supply? Deze bijvoorbeeld. Ik ken de PicoPSU niet maar hou ik zo geen gat aan de achterkant van de Lian-LI?
Zelf zou ik de Intel netwerkkaart ook alleen kopen als je onboard niet goed werkt. Scheelt weer stroom en een PCIe slot. Kun je altijd nog later kopen 'om de hoek' mocht je het toch nodig hebben; meestal werkt de onboard gigabit prima. En is rechtstreekt op de southbridge aangesloten op PCI-express.
Deze haal ik eruit. Als het nodig is kan ik deze inderdaad nog kopen. Op basis van bovenstaand kom ik tot deze lijst. Het totaal komt dan uit op omgeveer €850

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston Ultimate 32GB Wit€ 73,07€ 73,07
1Lian Li PC-Q08B€ 89,96€ 89,96
1Intel Core i3 2100T€ 106,20€ 106,20
1Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit€ 71,38€ 71,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,78

[ Voor 3% gewijzigd door grotius op 12-04-2011 14:10 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
grotius schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:56:
[...]

De prijs inderdaad... :-)

Ik denk er nu aan om deze uit de setup weg te laten (zie hieronder)

[...]

Als ik dit lees dan is de kingston-ultimate-32gb een goed alternatief (DTU30/32GB)?

De kingston ultimate staat hoog in de genoemde benchmark van tomshardware. Deze stick zou dan de vervanging zijn van de eerder genoemde WD5000BEKT. Het voelt overigens wel gek om een USB stick te kopen voor €77 ipv HDD voor hetzelfde bedrag

[...]

Ik ga dan nog uitzoeken wat de idle power consumption is van een i3 540 in vergelijking tot de i3 2100T.

[...]

Dan kan ik dus beter een PicoPSU van 150watt gebruiken (5 of 6x HDD + CPU en MB) ipv de Be Quiet power supply? Deze bijvoorbeeld. Ik ken de PicoPSU niet maar hou ik zo geen gat aan de achterkant van de Lian-LI?

[...]

Deze haal ik eruit. Als het nodig is kan ik deze inderdaad nog kopen. Op basis van bovenstaand kom ik tot deze lijst. Het totaal komt dan uit op omgeveer €850

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston Ultimate 32GB Wit€ 73,07€ 73,07
1Lian Li PC-Q08B€ 89,96€ 89,96
1Intel Core i3 2100T€ 106,20€ 106,20
1Mini-box picoPSU 150-XT + 84W Adapter Power Kit€ 71,38€ 71,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,78
ik zou bij de picopsu een zwaardere adapter voeding kiezen, 84 watt met 5 schijven is zelfs met de samsung f4 heel krap.
ik heb er een 120 watt adapter bij: http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4484
is wel weer even iets duurder, maar dan blaas je de adapter niet op (en die zijn duur om te vervangen)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dadona schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:35:
Welke Biostar heb je dan, Ultraman?
Zo uit mijn hoofd is dat de Biostar A760G M2+.

Wil daarnaast graag upgraden naar 8GB RAM en 8GB DDR2 in twee reepjes is een stuk duurder dan dezelfde hoeveelheid in DDR3 vorm, zelfs als je ECC DDR3 neemt.
Moederbordje zou me 50 euro kosten, meerprijs voor nieuw mobo+DDR3 met ECC is maar 20 euro over 8GB DDR2.

Maarja... deze Biostar ondersteunt wel vrij zeker een HBA in zijn PCIe x16 slot.

• Dadona
Tegen die extra motivatie kan ik niet op. Ik was met opzet al voor de TA gegaan vanwege de geheugensloten. Maar de A760G M2+ moet ook gewoon ECC aankunnen ( lees de posts van Jay_S maar eens ).
Zet je wel een Athlon of een Phenom in? En dan wel een AM2+ variant? Zodra je een Sempron of een Athlon II / Phenom II (AM3) inzet dan werkt ECC niet. Daarnaast zou je bios versie ook een puntje kunnen zijn. Ik weet dat Biostar een beetje raar deed met ECC support in bios.

De CSL/OT kroeg !

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

(hey mijn bron van destijds :) )
Aah... ik gebruik dus een AM3 processor, Athlon II 245, dan zal dat het zijn. Dat AM3 puntje ben ik destijds niet tegengekomen, de rest wel. Even gekeken, ik zie dat "AM3 niet" nog steeds niet staan :X
Die gaat op een Asus AM3 mATX bord wel ECC doen dan? Want vziw zit ondersteunt de Athlon II memorycontroller het wel.

Even rondgezocht, het zou met de ASUS M4A88T-I Deluxe wel mogelijk zijn (bron) om een I/O controller in het PCIe slot te stoppen. Dat is de ITX variant van het bord welke ik op het oog heb, M4A88T-M.
Iemand heeft het dus gedaan... Daar is het met een Areca kaart, maar dan moet zo'n SuperMicro of Intel toch ook kunnen werken...

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 12-04-2011 16:56 ]

• Dadona
Ik heb het een keer getest en het ergens in deze topic ook daadwerkelijk neergezet. :) Asus AM3 mobo met DDR3 ECC geheugen en de 245 zou gewoon moeten werken.

De CSL/OT kroeg !

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:12
HikariMisako schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:35:
[...]

Als ik merk dat ik aan 1GB niet genoeg heb, prik ik er wel een 2de latje bij.

Met 1 casefan kan ik zowiezo wel af, maar heb er liever 2 ;)
Vroeg me alleen af of iemand een ervaring had zonder casefans met een atom bordje.
Ja ik. Ik heb er nog een draaien met een 945 chipset, een N330. Ik heb de fan die de chipset koelt afgeknepen met een weerstandje, dus die draait al langzamer. Verder zitten er nog 2 1TB schijven in. Verder is de case waar 'ie inzit niet echt geweldig wat airflow betreft, maar hij blijft prima koel genoeg. Zonder casefans!

Mijn i3 2100 draait trouwens ook zonder casefan, de CPU koeler blaast de lucht wat rond, en dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Die server staat toch 99% te idlen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

raven22 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:06:
[...]

ik zou bij de picopsu een zwaardere adapter voeding kiezen, 84 watt met 5 schijven is zelfs met de samsung f4 heel krap.
ik heb er een 120 watt adapter bij: http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4484
is wel weer even iets duurder, maar dan blaas je de adapter niet op (en die zijn duur om te vervangen)
Maar de TCO is veel te hoog voor zon picco. Dat verdien je in geen jaren terug op die be quiet! Dus al is het veel zuiniger (wat toch tegen valt) dan betaal je aan aanschaf kosten zo veel meer dat je het niet terug verdient aan de zuinigheid! Het scheelt namelijk in idle maar een paar watt. Laten we zeggen 5 (wat denk ik redelijk is). Vuist regel is 1 watt is 24/7 draaiende 2 euro. 5x2=10 euro per jaar. Equilibrium is pas bereikt na 4 jaar draaien vs de 70+ euro voor die picco!

Geld natuurlijk ook @ grotius

Edit: Nog een plus is dat je je veel minder zorgen moet maken om uitbreidings mogelijkheden en opstart piek met een 300 watt voeding.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 21:42 ]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Volledig akkoord met bovenstaande :)

Gelijkaardige TCO analyse voor mijn situatie kan je hier vinden.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Ik heb momenteel een Raid5 array van 4x 1,5TB op een onboard Intel ICH10R controller. De prestaties zijn goed genoeg voor mij, echter loop ik tegen het probleem aan dat de array zo langzaam vol begint te lopen. Nu zou ik dit op termijn willen vervangen door 5x2TB, kan ik gewoon disk voor disk de array "upgraden" door een schijf los te koppelen en te rebuilden daarop? En kun je met een ICH10R ook een Raid5 array uitbouwen van 4 naar 5 disks? Of is de enige nette oplossing in deze het aanschaffen van een raidkaart en daarop een nieuwe array te maken om vervolgens alle data te kopieren? Echter loop ik tegen de volgende upgrade dan weer tegen hetzelfde probleem aan?

De wijzen komen uit het Oosten!

• FireDrunk
NoepZor schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:02:
Ik heb momenteel een Raid5 array van 4x 1,5TB op een onboard Intel ICH10R controller. De prestaties zijn goed genoeg voor mij, echter loop ik tegen het probleem aan dat de array zo langzaam vol begint te lopen. Nu zou ik dit op termijn willen vervangen door 5x2TB, kan ik gewoon disk voor disk de array "upgraden" door een schijf los te koppelen en te rebuilden daarop? En kun je met een ICH10R ook een Raid5 array uitbouwen van 4 naar 5 disks? Of is de enige nette oplossing in deze het aanschaffen van een raidkaart en daarop een nieuwe array te maken om vervolgens alle data te kopieren? Echter loop ik tegen de volgende upgrade dan weer tegen hetzelfde probleem aan?
Alles wat jij wil kan prima met de ICH10R. Maak wel 'even' een backup :) Als er tijdens een rebuild een disk klapt is alles weg... En aangezien je 4 rebuilds en 1 extend gaat doen, ben je nog wel een weekje zoet...

Even niets...

• NoepZor
Hmm, dan kan ik net zo goed alles kopieren naar een andere locatie (backup) en dan vervolgens oude schijven eruit, nieuwe schijven erin en dan alles terugkopieren. Ik heb dan weer een backup in de vorm van de verwijderde schijven mocht er iets gebeuren met de data op de backuplocaties. Dit kost denk ik minder tijd dan het rebuilden en extenden. Ik reken dan op een dag kopieerwerk en een dag terugkopieren. Ik heb de beschikking over e-sata, dus snelheid zou geen probleem moeten vormen dan (50~100MB/s kopieersnelheid)

• FireDrunk
50-100MB/s gaat over sequentieel verkeer... Als je op filesystem niveau een kopieslag doet gaat dat al gauw een stuk langzamer... Als je imaged ofzo gaat het wel snel :)

Even niets...

• NoepZor
Staan voornamelijk grote files op, home videos en shareware images :) Is wel een deel van klein, zoals de collectie eigen symfonieën in mp3 formaat, maar dit kopieert ook nog wel aardig door. Ik neem aan dat rebuilden of extenden van de array veel meer tijd kost?

• FireDrunk
Mjah, uurtje of 24 per schijf denk ik.

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo, ik heb net de knoop doorgehakt en toch maar een i3 besteld. Dan heb ik 4 SATA's. Wil ik meer, bestel ik wel een controller erbij. Deze bende is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 124,-
1Scythe Samurai ZZ€ 19,90€ 19,90
1Intel Core i3 2100T€ 104,51€ 104,51
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 61,90€ 61,90
1Gigabyte GA-H67N-USB3-B3€ 89,70€ 89,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,91

De fan sloop ik van de CPU koeler af. De voeding (en fan bovenin) zorgt voor de nodige airflow.

[ Voor 0% gewijzigd door voodooless op 13-04-2011 17:18 . Reden: apentaal :+ ]

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-01 19:54
voodooless schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:03:
Hoe zit het eigenlijk met die PicoPSU en dat voedingsblok? Je krijgt een 150W Pico met een 84W adapter... iets zegt mij dat dit met veel disks niet goed gaat...
Je bent gebonden aan max 84Watt dus. Kortstondige piek zal wel wat hoger liggen, maar 4-5 schijven tegeljik upspinnen zal waarschijnlijk wel een probleem zijn. Een oplossing daarvoor is een staggered spinup waarbij alles zo is ingesteld dat de schijven 1 voor 1 opstarten zodat er geen vermogen buiten de specs gevraagd wordt. Al met al zou ik niet voor een picoPSU gaan, maar liever voor b.v. een Huntkey Jumper 300/R90 (efficiente psu met gold certificaat). Dan heb je voldoende power voor een volwaardige cpu en wat hdd's en blijf je ondanks laag idle gebruik toch boven de 80% efficientie en bij afname van meer vermogen zelfs tegen de 90%. Ik denk dat een picoPSU alleen lucratief is als je echt het zuinigste van het zuinigste wil, maar tegelijkertijd betekent dat dat je in zal moeten leveren op power en mogelijkheden.

[ Voor 29% gewijzigd door -Moondust- op 13-04-2011 17:48 ]

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:13:
Zo, ik heb net de knoop doorgehakt en toch maar een i3 besteld. Dan heb ik 4 SATA's. Wil ik meer, bestel ik wel een controller erbij. Deze bende is het geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 124,-
1Scythe Samurai ZZ€ 19,90€ 19,90
1Intel Core i3 2100T€ 104,51€ 104,51
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 61,90€ 61,90
1Gigabyte GA-H67N-USB3-B3€ 89,70€ 89,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 523,91

De fan sloop ik van de CPU koeler af. De voeding (en fan bovenin) zorgt voor de nodige airflow.
MSI moederborden zijn over het algemeen een stuk zuiniger dan GB en Asus. Waarom betaal je extra voor een T als je een normale goedkoper is en in idle net zo zuinig. Daarbij is de normale sneller.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 19:00:
MSI moederborden zijn over het algemeen een stuk zuiniger dan GB en Asus.
In pricewatch staat geen ITX van MSI met 1155 socket ;)
Waarom betaal je extra voor een T als je een normale goedkoper is en in idle net zo zuinig. Daarbij is de normale sneller.
't scheelt een 5 euro. Aangezien ik de fan van de koeler sloop, en dus enkel met de fan van de voeding ga koelen, wil ik liever zeker weten dat dat goed gaat. Dat is me die 5 euro wel waard. Snelheid boeit me niet zo zeer. Ik wilde eerst een E350, go figure ;)

• FireDrunk
:'( Mijn nieuwe Tyan bord slikt ook de LSI kaart maar in 1 slot :'(
Geen 2 LSI kaarten voor mij dus... Iemand die zijn B3 stepping kaart wil ruilen voor een B2?
(Schijnt dat het daarmee te maken heeft onder andere...)

Nieuwe bord heeft wel iKVM en 10 sata poorten :D

Even niets...

Verwijderd

Ultraman schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:03:
[...]

niet zomaar 'een' diskcontroller want er zijn (raid)controllers die wel werken.

het ging specifiek over het gebruik van een Intel RAID Controller SASUC8I en een asus ASUS E35M1-M PRO mobo.. dat werkte dus niet.
al zoekende naar een oplossing blijkt, dat heel veel bordjes nieuwe generatie, niet werken met non-gpu kaarten in het vaak enige pci-e slot.

dus als je echt van plan ben om 10+ sata disks aan te willen sluiten mbv de SASUC8I sjek en dubbelsjek dan diverse fora. 8)

heb zelf een vraag.

sinds enkele dagen staat mijn nas proef te draaien met een i3 540 met standaard koeling en ik begin me te ergeren aan dat hoge (straaljagerachtige :) ) fluittoontje, die in mijn beleving, met de dag harder wordt.

wat is een (liefst erge stille) koel oplossing hiervoor ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 18:26 ]

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 13 april 2011 @ 22:42:
:'( Mijn nieuwe Tyan bord slikt ook de LSI kaart maar in 1 slot :'(
Geen 2 LSI kaarten voor mij dus... Iemand die zijn B3 stepping kaart wil ruilen voor een B2?
(Schijnt dat het daarmee te maken heeft onder andere...)

Nieuwe bord heeft wel iKVM en 10 sata poorten :D
ow heb je een lsi tje over ? :9

(een B3 / B2 combi werkt dat dan wel ?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 17:36 ]

• FireDrunk
Geen idee of dat wel werkt... zou het proberen waard zijn... :)

Even niets...

• GioStyle
  • Laatst online: 09:03
NoepZor schreef op woensdag 13 april 2011 @ 09:02:
Ik heb momenteel een Raid5 array van 4x 1,5TB op een onboard Intel ICH10R controller. De prestaties zijn goed genoeg voor mij...
Mag ik vragen wat voor schijven je hebt en welke prestaties je haalt?

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 10:39
Zijn er hier mensen die hun OS en home directories op een 2.5" HDD draaien hebben?

Om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden zu ik mijn OS (ubuntu server) en home diretories op een 250Gb laptopschijf willen zetten aangezien die het meeste zal aangesproken worden. Voor video en audio is een 3 drive Raid-5 array met Seagate Barracuda Green 2TB gepland. Die laatste ligt meestal toch te slapen voor 90% van de tijd. De homedirs worden echter frequenter aangesproken.

• Dadona
Server draait op 2.5", NAS gaat op 2.5" draaien en mijn desktop draait ook gewoon op een 2.5". (Draait op == OS incl data staat op) Zorg gewoon voor een Scorpio Black (of equivalent) als je bang bent voor de snelheid, of voor een Scorpio Blue (of equivalent) als de hoogste snelheid niet noodzakelijk is (krijg je ook iets meer stilte voor terug).

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
Maar een scorpio black verbruikt maar net iets minder dan een F4EG 2TB.. is de moeite haast niet waard...

Even niets...

• Dadona
Ik blijf het stom vinden dat Samsung die waarden niet op de site neerzet, maar je hebt het over zo'n 3W in idle en misschien 5W in load? Nu weet ik natuurlijk niet hoe vaak de homedirs van Jormungadr worden aangesproken, maar als je de ruimte niet nodig hebt (veel statische data), maar ze wel veel veranderen (revisie systeem oid) dan kan het wel degelijk een optie zijn. Het is iets zuiniger, stiller, minder warm en de schijfgrootte lijkt geen probleem te zijn, waardoor het ook qua prijs geen punt is. Puur voorkeur dus. :)

De CSL/OT kroeg !

• GioStyle
Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT:

Read/Write 1.75 Watt
Idle 0.80 Watt

Tegenover een Samsung EcoGreen F4EG HD204UI:

Read/Write 6.3 Watt
Idle 5.1 Watt

Vind ik behoorlijk wat schelen. Tuurlijk, je hebt minder opslag, maar alsnog in verhouding ben je met een 2.5" zuiniger.

• Dadona
Dat bedoel ik nu precies, die waarden van de F4EG zouden niet kloppen. Als je in dit topic zoekt dan zijn er een aantal mensen die beweren dat de F4EG zuiniger is (dat durf ik niet met stelligheid te zeggen) en zich kan meten met de WD20EARS. De WD20EARS is wel zuinig (door de drie ipv vier platters). Dat staat ook gewoon op de site, maar nog altijd...de 2.5" heeft de beste case, tenzij je met een iets grotere schijf de array langer in rust kan laten of op andere manier iets kan laten slapen. Is dat er niet, dan kun je gerust voor de 2.5" gaan, die heeft dan overal net een streepje voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 14-04-2011 20:45 ]

De CSL/OT kroeg !

• GioStyle
Ok, dat is dan een beetje jammer van Samsung. Als ik nu op basis van specificaties zou moeten kiezen voor een aantal 2TB schijven zou ik dus voor de WD20EARS gaan, omdat deze in idle/load net iets minder verbruiken (volgens de specificaties).

Verwijderd

Samsung F4 is een van de zuinigste schijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/samsung_f4eg_2tb_4k_power_values.png
(bron)

Je kunt het namelijk zo zien: je houdt met 4W idle power 2TB aan storage online en beschikbaar. Een 2,5" disk gebruikt 0,8W idle maar heeft minder storage:

500GB 2,5" @ 0,8W = 625G per idle watt
1TB 2,5" @ 0,8W = 1250G per idle watt

2TB 3,5" @ 4,0W = 500G per idle watt

Met deze vergelijking zie je dat 2,5" 1TB schijven het stukken beter doen, zeker als die straks naar 2TB gaan. Maar je betaalt wel 2 tot 3 keer zoveel per gigabyte storage voor deze zuinigheid.

Ik heb zelf al overwogen voor 2,5" disks te gaan doordat je daarmee makkelijker heel veel disks (40) in een enkel systeem kunt hebben, en dus makkelijker kunt uitbreiden. Vooral het lagere spinup current van hooguit een paar watt is een groot voordeel boven 3,5" disks; al doet de Samsung F4EG 2TB het erg goed qua spinup current en dus heb je minder problemen met je voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 21:09 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/6240/rebel9s.jpg

Rebel 9 alu kastje is binnen en de eerste coolermaster 4 in 3 drive cage zit erin.. en past netjes.
(morgen de andere 2 :9 )

nou had ik nog een voeding over, een RS-600-ASAA iGreenPower 600 watt (beetje overkill denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 21:20 ]

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 14:12
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:20:
[afbeelding]

Rebel 9 alu kastje is binnen en de eerste coolermaster 4 in 3 drive cage zit erin.. en past netjes.
(morgen de andere 2 :9 )

nou had ik nog een voeding over, een RS-600-ASAA iGreenPower 600 watt (beetje overkill denk ik)
Need More Pics! Zit zelf te denken om mijn server te verhuizen naar zo'n kast. heerlijke simpele uitstraling. Ben benieuwd hoe dat is stand is gebleven met de Coolermaster drive cage(s). :)

Verwijderd

Splendid schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:39:
[...]

Need More Pics! Zit zelf te denken om mijn server te verhuizen naar zo'n kast. heerlijke simpele uitstraling. Ben benieuwd hoe dat is stand is gebleven met de Coolermaster drive cage(s). :)
en voor 39,95 12 disks huisvesten met een normale atx voeding.. :9 (foto's volgen)

hier een case review waar die helemaal de grond ingeboord wordt.. ik ben het daar niet mee eens , keurige kast.

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 14:12
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:58:
[...]

en voor 39,95 12 disks huisvesten met een normale atx voeding.. :9 (foto's volgen)

hier een case review waar die helemaal de grond ingeboord wordt.. ik ben het daar niet mee eens , keurige kast.
Ja leuke prijsje voor 12 disk ruimte. Al vind ik de plaatsing en mounting van disk niet heel fijn zo. Wat dat betreft heeft Lian Li dat tegenwoordig wat beter. Alleen daar pas (standaard) niet zoveel disks in natuurlijk.

• GioStyle
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:07:
Samsung F4 is een van de zuinigste schijven.

[afbeelding]
(bron)

Je kunt het namelijk zo zien: je houdt met 4W idle power 2TB aan storage online en beschikbaar. Een 2,5" disk gebruikt 0,8W idle maar heeft minder storage:

500GB 2,5" @ 0,8W = 625G per idle watt
1TB 2,5" @ 0,8W = 1250G per idle watt

2TB 3,5" @ 4,0W = 500G per idle watt

Met deze vergelijking zie je dat 2,5" 1TB schijven het stukken beter doen, zeker als die straks naar 2TB gaan. Maar je betaalt wel 2 tot 3 keer zoveel per gigabyte storage voor deze zuinigheid.

Ik heb zelf al overwogen voor 2,5" disks te gaan doordat je daarmee makkelijker heel veel disks (40) in een enkel systeem kunt hebben, en dus makkelijker kunt uitbreiden. Vooral het lagere spinup current van hooguit een paar watt is een groot voordeel boven 3,5" disks; al doet de Samsung F4EG 2TB het erg goed qua spinup current en dus heb je minder problemen met je voeding.
Naar deze review zat ik net te kijken, maar wat me opvalt is dat die WD20EARS erg weinig scheelt tussen idle en load. Als deze review goed gemeten is ben ik om en ga ik voor die Samsungschijven kiezen als ik binnenkort een RAIDarray ga aanschaffen.

• Dadona
Tsja, het probleem is dat in die grafieken dus de oude WD20EARS aan bod komt. Ze zetten het ook in de tekst zelf, vier platters. Western Digital heeft de drie platter versie al bijna driekwart jaar geleden geintroduceerd. Op de website heeft WD het dan ook over de huidige versie. (Ook te herkennen aan de kleinere printplaat.)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

De drie-platter EARS zit rond hetzelfde niveau als de Samsung F4 voor idle power consumption, maar zou nog steeds hogere spinup current hebben. Review daarvan kan ik niet zo snel vinden.

Zelf vind ik de Samsung F4 net iets beter dan de nieuwe EARS, maar ze zijn zeker aan elkaar gewaagd. Samsung is wel veel beter voor conventionele RAIDs door CCTL support, terwijl EARS geen CCTL of TLER ondersteunt.

Samsung zou overigens al 1TB platters gebouwd hebben. Daarmee worden 4TB disks mogelijk - iets waar al over werd gespeculeerd. Vrij realistisch, aangezien 1TB platters heel veel leuke combinaties mogelijk maken:
single-sided platter / single head = 500GB disk
single platter = 1TB
dual platter = 2TB
triple platter = 3TB
quad platter = 4TB

Overigens is 4 platters wel veel; beter is om niet meer dan 3 platters te hebben omdat het verbruik in idle gaat stijgen, en mogelijk ook de betrouwbaarheid achteruit gaat met zoveel mechanische componenten. Er hoeft maar íets stuk te gaan mechanisch en de schijf is naar de haaien.

Maar doordat 1TB platters zo universeel ingezet kunnen worden, zou van Samsung's 1TB platters een heel realistisch verhaal maken. Waarschijnlijk ook gunstig geprijst omdat de huidige 2TB al erg laag gezakt is en er dus prima een nieuw topmodel kan komen (WD heeft een dure 3TB met 750GB platters).

• FireDrunk
Ik ben toch een beetje bang om 4TB disks te gebruiken... Er staat in dat geval wel HEEL veel data op 1 disk... Voor de gewone consument word het steeds belangrijker om een vorm van backup/redundantie te gaan gebruiken. Veel 'standaard' consumenten die ik ken, hebben meestal 1 of 2 externe USB drives waar ze hun data op hebben staan. In dat geval crasht vaak maar 1/2 of 1/3 van hun data. In dit geval is er dus 4TB aan data weg... :S

Natuurlijk is 4x4TB voor de prijs van 8x1.5TB altijd beter, en kun je ook redundant maken :)
Plus dat het minder stroom verbruikt.

Even niets...

Pagina: 1 ... 53 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.