• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Dadona schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:44:
Tsja, het probleem is dat in die grafieken dus de oude WD20EARS aan bod komt. Ze zetten het ook in de tekst zelf, vier platters. Western Digital heeft de drie platter versie al bijna driekwart jaar geleden geintroduceerd. Op de website heeft WD het dan ook over de huidige versie. (Ook te herkennen aan de kleinere printplaat.)
Ahw.. Duidelijk! Ik heb daar overheen gelezen. Zat zo druk naar de grafiekjes te kijken.

Wat betreft opslag. Het lijkt me geweldig om bijvoorbeeld 4x4TB in raid10 te doen in plaats van 8x1,5TB in raid6. Laatste genoemde heeft natuurlijk net iets meer opslag en redudantie, maar zoals FireDrunk aangeeft zou het minder stroom moeten gebruiken, maar je hebt natuurlijk ook minder poorten en niet zo'n dure raidcontroller nodig.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
En 4x4 in RAID10 is (vaak) langzamer :)

Even niets...

Verwijderd

Zeker weten? Ook met schrijven?

• FireDrunk
Vooral als je leest en schrijft door elkaar. RAID10 heeft bij schrijven 2 disks die daadwerkelijk data wegschrijven.
Bij RAID6 met 8 schijven heb je 6 disks die data wegschrijven.

De CPU belasting van RAID10 valt natuurlijk in het niet bij RAID6 :) Dus als je een kak cpu hebt zal RAID10 wel sneller zijn ja :P

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 15-04-2011 10:43 ]

Even niets...

Verwijderd

Hmm ja, dat zijn natuurlijk een stuk meer disks die werken, ondanks de pariteits berekeningen. Het ligt natuurlijk ook nog aan je (al dan niet hw) controller.

• FireDrunk
Mwoh, ik denk dat dat wel meevalt.. Als mijn RAID6 array van 8 disks als een mongool staat te stampen kost me dan iets van 10-15% CPU belasting op een Xeon E3430. Een HW RAID6 controller kan die belasting misschien wegnemen, maar zal het geheel niet sneller maken...

Even niets...

Verwijderd

Hmmm valt me allemaal mee zeg :o. Zo veel kaas heb ik ook niet gegeten van vooral raid met pariteiten (boven Geom en mdadm raid5).

• FireDrunk
Pariteit is eigenlijk niets anders dan een soort XOR berekening op data. Die data past vaak gewoon in het cache van de CPU (als je een dikke CPU hebt) dan is de berekening ervan niet zo heel zwaar omdat het maar 1 of 2 instructies zijn. XOR is gewoon een vrij standaard functie van een CPU en word voor veel meer dingen gebruikt dan alleen voor RAID. Het zware zit hem vooral in het verdelen en 'dispatchen' van data van en naar je CPU vanuit het geheugen. Er moet veel nagedacht worden door de RAID engine (zowel software als hardware).

RAID6 doet 2 XOR berekeningen over 1 stuk data. Dat wil niet zeggen dat dat natuurlijk niet tegelijkertijd kan. Je hebt namelijk vrolijk 2 cores die allebei die functie kunnen doen. Software RAID6 zal daarom veel sneller zijn op een dual core dan op een single core omdat alles lekker simultaan gaat.

In mijn geval zit er nog wel wat overhead van ESX tussen, dus de daadwerkelijke belasting van de CPU kan misschien wat hoger zijn dan de 10-15% die ik opgaf.

Even niets...

Verwijderd

Ja word idd pas een probleem als je geen dikke cpu hebt zoals een atom. Dan is een hardwarematige controller wel fijn denk ik. Al heb ik het idee dat de meeste geen Raid 6 ondersteunen? Of is dat inmiddels ook wel achterhaalt?

• Arnoud1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Splendid schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:04:
[...]

Ja leuke prijsje voor 12 disk ruimte. Al vind ik de plaatsing en mounting van disk niet heel fijn zo. Wat dat betreft heeft Lian Li dat tegenwoordig wat beter. Alleen daar pas (standaard) niet zoveel disks in natuurlijk.
12 disks? Je hebt hotswap drivebays (zoals die van supermicro) waar je 5 schijven in kan steken hé. Dan is het 15 disks. Waarom 4 per bay als er 5 in kunnen :-)

(Heb je ook in zwart, ik heb er zo enkele en ben er enorm happy mee! Let op, ze zijn diep.)
http://www.supermicro.com...mobilerack/CSE-M35T-1.cfm

http://www.icydock.com/goods.php?id=48
http://www.addonics.com/products/raid_system/ae4rcs35nsa.asp
http://www.norcotek.com/SS-500.php

Supermicro zal mogelijks de goedkoopste zijn!

Je hebt er ook met expander, maar die zijn duur...

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-12 22:58
FireDrunk schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:16:
Ik ben toch een beetje bang om 4TB disks te gebruiken... Er staat in dat geval wel HEEL veel data op 1 disk... Voor de gewone consument word het steeds belangrijker om een vorm van backup/redundantie te gaan gebruiken. Veel 'standaard' consumenten die ik ken, hebben meestal 1 of 2 externe USB drives waar ze hun data op hebben staan. In dat geval crasht vaak maar 1/2 of 1/3 van hun data. In dit geval is er dus 4TB aan data weg... :S

Natuurlijk is 4x4TB voor de prijs van 8x1.5TB altijd beter, en kun je ook redundant maken :)
Plus dat het minder stroom verbruikt.
Ik heb nu een aantal 2TB-schijven. Deze zou ik over pakweg een jaar (als 4TB ingeburgerd is) kunnen vervangen door 4TB-schijven. De oude 2TB-schijven kunnen dan prima als offline backup dienst gaan doen. Op deze wijze heb je alle voordelen van 4TB-schijven en is je data allemaal 100% veilig. Veiligheid is gewoon iets waar je niet op moet bezuinigen. Het kost gewoon iets meer, maar dan heb je ook wat.

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:39:
Ja word idd pas een probleem als je geen dikke cpu hebt zoals een atom. Dan is een hardwarematige controller wel fijn denk ik. Al heb ik het idee dat de meeste geen Raid 6 ondersteunen? Of is dat inmiddels ook wel achterhaalt?
Niet veel nee, en sommige verlangen een extra key (zoals HP). Dell, Areca en Highpoint hebben al zat controllers die RAID6 aan kunnen. LSI iets minder, maar ook al een hoop. Als je al over HW RAID6 nadenkt zou een Areca 18xx serie echt heel leuk zijn, maar dan moet je dus wel met RE4 disks ofzo gaan werken.
Dan kun je wel een ongelofelijke performance halen :)

Even niets...

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 11:57
Arnoud1 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:30:
[...]

12 disks? Je hebt hotswap drivebays (zoals die van supermicro) waar je 5 schijven in kan steken hé. Dan is het 15 disks. Waarom 4 per bay als er 5 in kunnen :-)

(Heb je ook in zwart, ik heb er zo enkele en ben er enorm happy mee! Let op, ze zijn diep.)
http://www.supermicro.com...mobilerack/CSE-M35T-1.cfm

http://www.icydock.com/goods.php?id=48
http://www.addonics.com/products/raid_system/ae4rcs35nsa.asp
http://www.norcotek.com/SS-500.php

Supermicro zal mogelijks de goedkoopste zijn!

Je hebt er ook met expander, maar die zijn duur...
Sweet, die Icydock MB455SPF-B is wel heel nice, wel wat prijzig helaas.

Verwijderd

Splendid schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 13:52:
[...]

Sweet, die Icydock MB455SPF-B is wel heel nice, wel wat prijzig helaas.
ja dat geld voor het hele verhaal natuurlijk.. nu 3x 14,- + 40,- .. daar heb je anders niet eens 1 hotswapbay voor.
maar als je voldoende euri's hebt is er zat leuk spul te koop..

• Arnoud1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:02:
[...]

ja dat geld voor het hele verhaal natuurlijk.. nu 3x 14,- + 40,- .. daar heb je anders niet eens 1 hotswapbay voor.
maar als je voldoende euri's hebt is er zat leuk spul te koop..
€ 14 , lees ik dit goed?
Welke drive-bay's gebruik jij wel?

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-12 23:43
Inmiddels is mijn oude nas vol en ben ik opzoek naar iets dat meer uitbreidbaar is.

Op het moment heb ik een acer h340 (whs) met 2x1tb, 1.5tb en een 2tb schrijf.
Maar die zit alweer helemaal vol, en meer plaats is er niet helaas.
Dus ben ik opzoek naar een nieuwe nas waar ik nog een tijdje in kan groeien.

Ik heb een beetje rondgekeken en wil een server met zfs opzetten, waarschijnlijk zfsguru omdat freebsd me meer aanspreekt dan solaris. Verder heb ik een dedicated bak waar ik me repositories enzo op heb staan, dus het is echt een fileserver, met misschien sickbeard/sabnzbd erop, maar meer niet.

Verder heb ik als eis dat de machine remote aan/uit moet kunnen, overdag ben ik er niet en dan is het zonde om hem aan te laten. Hierbij kwam ik op een bord uit dat IPMI heeft.

Nu is me keuze op het volgende gevallen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon X3430€ 162,20€ 162,20
10Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 620,-
1Norcotek RPC-4020€ 424,24€ 424,24
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 114,-€ 228,-
1Supermicro X8SIL-F€ 173,10€ 173,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.607,54

Ipv de 4020 wordt het een 4224 maar die stond niet in de pricewatch :P
Als controllers heb ik 2 br10i van ibm op de kop getikt, die dingen zijn hartstikke goedkoop.

Nou heb ik een aantal vragen:

Is dit een redelijke build of zouden jullie dingen veranderen?

Qua voeding is er veel keuze en ik heb geen idee hoeveel dit gaat trekken, uiteindelijk wil ik naar 2x een raidz2 van 10 schijven toe, dus in totaal 20 schrijven. Is het dan handiger om een ruime voeding te nemen? Want er gaat nogal wat tijd overheen voor ik weer 10 schijven koop en het zou zonde zijn om een voeding te kopen die flink over gedimensioneerd is en dus meer verbruikt als het niet nodig is.

Ik twijfel ook nog om een simpelere behuizing te nemen met bv 4 in 1 modules, om pas op het moment dat ik weer wil groeien de norco te nemen. Wat is hier wijsheid in?

Als ik voor een normale behuizing ga, dan heb ik forward breakout kabels nodig toch?
Is deze goed?: http://cgi.ebay.nl/Multil...apter&hash=item56368e8150

Het is nogal een verhaal geworden :P

Verwijderd

Arnoud1 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:32:
[...]

€ 14 , lees ik dit goed?
Welke drive-bay's gebruik jij wel?
deze 8) > pricewatch: Cooler Master 4-in-3 Device Module

Verwijderd

firestarz schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:21:
Inmiddels is mijn oude nas vol en ben ik opzoek naar iets dat meer uitbreidbaar is.

Op het moment heb ik een acer h340 (whs) met 2x1tb, 1.5tb en een 2tb schrijf.
Maar die zit alweer helemaal vol, en meer plaats is er niet helaas.
Dus ben ik opzoek naar een nieuwe nas waar ik nog een tijdje in kan groeien.

Ik heb een beetje rondgekeken en wil een server met zfs opzetten, waarschijnlijk zfsguru omdat freebsd me meer aanspreekt dan solaris. Verder heb ik een dedicated bak waar ik me repositories enzo op heb staan, dus het is echt een fileserver, met misschien sickbeard/sabnzbd erop, maar meer niet.

Verder heb ik als eis dat de machine remote aan/uit moet kunnen, overdag ben ik er niet en dan is het zonde om hem aan te laten. Hierbij kwam ik op een bord uit dat IPMI heeft.

Nu is me keuze op het volgende gevallen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon X3430€ 162,20€ 162,20
10Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 620,-
1Norcotek RPC-4020€ 424,24€ 424,24
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 114,-€ 228,-
1Supermicro X8SIL-F€ 173,10€ 173,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.607,54

Ipv de 4020 wordt het een 4224 maar die stond niet in de pricewatch :P
Als controllers heb ik 2 br10i van ibm op de kop getikt, die dingen zijn hartstikke goedkoop.

Nou heb ik een aantal vragen:

Is dit een redelijke build of zouden jullie dingen veranderen?

Qua voeding is er veel keuze en ik heb geen idee hoeveel dit gaat trekken, uiteindelijk wil ik naar 2x een raidz2 van 10 schijven toe, dus in totaal 20 schrijven. Is het dan handiger om een ruime voeding te nemen? Want er gaat nogal wat tijd overheen voor ik weer 10 schijven koop en het zou zonde zijn om een voeding te kopen die flink over gedimensioneerd is en dus meer verbruikt als het niet nodig is.

Ik twijfel ook nog om een simpelere behuizing te nemen met bv 4 in 1 modules, om pas op het moment dat ik weer wil groeien de norco te nemen. Wat is hier wijsheid in?

Als ik voor een normale behuizing ga, dan heb ik forward breakout kabels nodig toch?
Is deze goed?: http://cgi.ebay.nl/Multil...apter&hash=item56368e8150

Het is nogal een verhaal geworden :P
- lijkt me een snel systeem :9
- je br10i = pci-e x 8 en dat past mooi op het plankje.

- idd is een norco (been there) een flinke hap uit het budget (ik heb hem daarom vooralsnog laten schieten)

- je hebt idd 2x forward breakout nodig

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
In het geval van mij homedirs: alle desktops hebben hun my documents ed gemapped naar de NAS dus die wordt wel regelmatig aangesproken wanneer iemand op de pc bezig is.

Ik denk toch dat ik voor zo'n Scorpio black ga. Ik heb geen nood aan een grote 3.5'er als ik ook met een kleine zuinige koele 2.5'er toekom. Ik heb wat berekeningen gedaan, en de data in de "my dcuments" van alle grbruikers hier thuis groeit niet indrukwekkend:

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een norcotek behuizing en zat eraan te denken om er 1 te importeren net zoals Q heeft gedaan.
De 42xx series zijn namelijk nog niet verkrijgbaar in Nederland en deze hebben sas expanders, dat lijkt me wel een handige feature.
Misschien dat als er meer mensen tegelijkertijd zon case willen hebben dat het met 1 zending kan.
De 4020 kwam voor Q destijds geloof ik uit op 400 euro, dus dat is nog altijd goedkoper als in Nederland.

Verwijderd

Als je ZFS wilt draaien kun je denk ik beter juist zonder expanders nemen. Er zijn wel Norco kasten die 'dumb' zijn, dus wel Mini-SAS aansluitingen hebben om met één kabel 4 disks aan te sluiten, maar zonder expanders of andere tussenlagen die performance beïnvloeden.

In plaats van expanders gebruik je dan gewoon meerdere HBAs; dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook, en stukken sneller.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:12
Als je een Norco koopt doe dan een 42xx en zeker niet meer de 4020 vanwege kabel management door de 'expanders'. Vergeet ook niet dat er zelfs een 24 bay versie is. Als je dat geld gaat uitgeven doe het dan meteen goed.

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-12 23:43
De 4224 is in nederland te krijgen hoor, helaas maar bij een onbekende shop, verder nog niet tegen gekomen.
http://cybershop.ri-vier....ive-bay-rpc4224-p-67.html

Ik vraag me alleen af of die shop betrouwbaar is, had er verder nog niet van gehoord.
En weet niet of importeren goedkoper is, want door het gewicht wordt je er sowieso uitgepikt en zal je wel belasting moeten betalen :P

Verwijderd

Als je aan de betrouwbaarheid van die shop twijfelt; dan kun je hem ook ophalen natuurlijk. Dan loop je geen risico; zeker gezien een kast in principe niet 'stuk' gaat zoals electronica en dus garantie veel minder belangrijk is.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:46
Die shop is betrouwbaar hebben al meerdere mensen besteld. Ik weet ook wie er achter die shop zit en die kun je gewoon vertrouwen.

Die Norco cases zijn wel erg vet.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DJ-Promo schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:54:
Die shop is betrouwbaar hebben al meerdere mensen besteld. Ik weet ook wie er achter die shop zit en die kun je gewoon vertrouwen.

Die Norco cases zijn wel erg vet.
Ri-vier heeft sommige Norco's inderdaad op verzoek van een aantal tweakers geimporteerd en is zelf ook actief op het forum en zelfs in dit topic :) Zeker te vertrouwen!

https://discord.com/invite/tweakers

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Jormungandr schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:12:
In het geval van mij homedirs: alle desktops hebben hun my documents ed gemapped naar de NAS dus die wordt wel regelmatig aangesproken wanneer iemand op de pc bezig is.

Ik denk toch dat ik voor zo'n Scorpio black ga. Ik heb geen nood aan een grote 3.5'er als ik ook met een kleine zuinige koele 2.5'er toekom. Ik heb wat berekeningen gedaan, en de data in de "my dcuments" van alle grbruikers hier thuis groeit niet indrukwekkend:
Ik heb sinds een paar dagen een Scopio Black in mijn Fusion DIY (non raid) nas. Schijfje is erg snel en onhoorbaar. Heb een 500gb model genomen (prijsverschil is zeer klein) zodat ik de ruimte ook nog nuttig kan gebruiken. Zet er wat data op die ik verder relatief weinig gebruik. 60GB voor OS (Server 08), hou dus nog 400GB over :).

Afbeeldingslocatie: http://www.rw-racing.nl/pics/CrystalDiskInfo3_scorpio_black.jpg
Had misschien moeten testen met een wat grotere file...

[ Voor 15% gewijzigd door Tortelli op 16-04-2011 15:21 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 12:10:
Als je ZFS wilt draaien kun je denk ik beter juist zonder expanders nemen. Er zijn wel Norco kasten die 'dumb' zijn, dus wel Mini-SAS aansluitingen hebben om met één kabel 4 disks aan te sluiten, maar zonder expanders of andere tussenlagen die performance beïnvloeden.

In plaats van expanders gebruik je dan gewoon meerdere HBAs; dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook, en stukken sneller.
De kasten uit de 42xx serie hebben inderdaad mini-sas connectors.
Ik was even in de war met een ander product wat ik had gezien 8)7 .
De 4220 zou voor mij eigenlijk voldoende zijn, zoveel data heb ik ook weer niet, ik heb nog een slim dvd drive liggen welke er dan mooi in kan.

Verwijderd

DJ-Promo schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:54:
wordt in ieder geval netjes geholpen.. nu nog een speciale 'tweakers diy nas' korting 8)

Verwijderd

Tortelli schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 15:18:
[...]

Ik heb sinds een paar dagen een Scopio Black in mijn Fusion DIY (non raid) nas. Schijfje is erg snel en onhoorbaar. Heb een 500gb model genomen (prijsverschil is zeer klein) zodat ik de ruimte ook nog nuttig kan gebruiken. Zet er wat data op die ik verder relatief weinig gebruik. 60GB voor OS (Server 08), hou dus nog 400GB over :).

[afbeelding]
idd 8)

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-12 21:12
Ik zat er ook aan te denken om mijn DIY NAS te upgrade qua disk space, en omdat hij toch weinig anders doet dan echt NAS zijn, wilde ik hem ook wat meer low-power maken.

Momenteel bestaat mijn NAS uit:

Athlon II X2 250
Asus M4A78-VM
4GB geheugen
Intel Pro/1000 netwerkkaartje
1x Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm (OS disk)
5x Samsung 1TB F1 (raid5)

Het geheel draait op een gestripte ubuntu waarop ook XBMC draait. De raid5 is een mdadm software raid.

Ik wil er het volgende van maken, hierbij heb ik rekening gehouden met het toevoegen van schijven voor extra ruimte. Ik loop echter tegen een paar vragen aan.

#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 310,-
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 34,94€ 34,94
1Sharkoon Rebel9 Aluminium€ 39,95€ 39,95
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 14,49€ 28,98
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,30€ 34,30
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 18,73€ 18,73
1Asus E35M1-M€ 99,21€ 99,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,11

De bedoeling is dat de twee WD scorpio blues samen in raid1 gaan draaien voor het OS en evt. belangrijke data. Daarnaast wil ik wederom een software raid5 aanmaken voor de andere schijven.
Zoals gezegd heb ik de wens om het geheel wat zuiniger te maken, waardoor ik dus op het AMD fusion bordje terecht kwam. Bovendien is het qua prijs ook vrij gunstig.

Het probleem is echter dat dat ding maar 5 SATA aansluitingen heeft, en andere bordjes hebben er sowieso niet meer dan deze. Nou wilde ik er dus een extra (non-raid) controller in steken om die te gebruiken voor de schijven in de raid5, en de raid1 schijven op het moederbord te prikken. Voor zover ik gezocht heb kan ik alleen maar weinig 'normale' SATA controllers vinden (van een fatsoenlijk merk) die ook nog redelijk wat aansluitingen hebben.

Een mogelijke optie die ik in de PW kan vinden is de volgende:
pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8

Weet iemand of dit een goed kaartje is voor mijn doel?

Uiteraard zijn suggesties over de rest van de setup ook welkom!

• Dazzleware
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07-2024

Dazzleware

Habetis bona deum

Dat moederbord wat je hebt uitgezocht werkt alleen met grafische kaarten in het pci-e x16 slot, dus je kan er geen sata kaart in doen

Verwijderd

Sartsj schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 20:23:

[/table]

... en andere bordjes hebben er sowieso niet meer dan deze.

Een mogelijke optie die ik in de PW kan vinden is de volgende:
pricewatch: Supermicro AOC-SASLP-MV8

Weet iemand of dit een goed kaartje is voor mijn doel?

Uiteraard zijn suggesties over de rest van de setup ook welkom!
dat gaat niet werken .. ik heb om die reden een ander mobootje aangeschaft met 7 x sata + 8 x sata LSI controller en dat werkt wel na flashen kaart (zie hele discussie poosje terug).

maandag as (als ik mijn camera terug heb) zal ik wat foto's plaatsen van die kast met 3 coolermaster cages.
verder ben ik nog div. os en aan het uitproberen > http://img862.imageshack.us/img862/3939/7x2tbraidz2.jpg

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2011 21:05 ]

• Sartsj
dat is inderdaad wel een groot gemis van dat mobootje dan. Dat H55 mobootje is alleen niet echt een optie omdat er geen echte low-power combinatie mee te maken is. Ik zal eens kijken naar wat intel atom combinaties.

Weet je toevallig of de Pro variant hetzelfde probleem heeft? Daarbij is het namelijk een PCI-e slot met 16 lanes ipv 4. Het zal wel niet maar ik vraag het maar even voor de zekerheid :)

pricewatch: Asus E35M1-M Pro

[ Voor 40% gewijzigd door Sartsj op 16-04-2011 22:26 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sartsj schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:22:
dat is inderdaad wel een groot gemis van dat mobootje dan. Dat H55 mobootje is alleen niet echt een optie omdat er geen echte low-power combinatie mee te maken is. Ik zal eens kijken naar wat intel atom combinaties.

Weet je toevallig of de Pro variant hetzelfde probleem heeft? Daarbij is het namelijk een PCI-e slot met 16 lanes ipv 4. Het zal wel niet maar ik vraag het maar even voor de zekerheid :)

Vergis je niet in de power draw van een core i5-530/540. Load gebruiken ze misschien wat meer dan een Atom maar idle nauwelijks. Verschil tussen idle en load van een Atom is vrij klein. Bij een Core i5 of zelfs een i3 heb je veel meer head room qua performance tegen een idle verbruik dat makkelijk in de buurt of misschien nog wel onder een Atom gaat.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Sartsj schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 22:22:

ja die laatste had ik.. maar ik ga ervan uit dat het met bios/chipset te maken heeft en dat derhalve jou keuze ook niet gaat werken.

anyway.. met dat msi bordje ben je gelijk klaar, kan je gelijk al je diskjes aansluiten en in de toekomst kaartje erbij prikken.
komt bij dat die i3 540 zo'n e350 wegblaast.. ik wil er ook nog een webservertje ect. op draaien en dan is een beetje meer power wel aardig.

ik heb gisteren een 1080 dts mkv gestreamt en tegelijk een file van 40gb geupload en systeempje zakte niet onder de 100mb/s .. voor wat het voor een ander waard is natuurlijk :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Ik ben momenteel in het bezit van een DIY NAS met 8x Samsung F3EG in RAID6 met MDADM. Dit werkt allemaal super en ben ook erg tevreden over de prestaties. Helaas begint de array vol te raken en ben me aan het orienteren om de array uit te breiden.

Jullie begrijpen mijn probleem misschien al. De F3EG is niet meer nieuw te krijgen. De opvolger van de F3EG is de Samsung HD204UI, maar deze heeft 4Kb sectoren en de F3EG 512b sectoren. Ik heb al geprobeerd te zoeken op google naar antwoorden, maar helaas kan ik niet vinden over het combineren van deze schijven in dezelfde array.

Ik heb de array aangemaakt met raw block devices, dus niet eerst partities aangemaakt. Is het mogelijk om 512b disks met 4Kb disks te mengen in dezelfde array?

Verwijderd

de 204 kan zowel 512b als 4k ..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maar die 512b mode is dan wel emulatie voor zover ik weet?
Want de Samsung F4EG zijn Advanced Format (4K) schijven.

Als je native 512b sectors wilt, dan kom je uit bij de pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
De schijven waar ik op moment naar zit te kijken om mijn set Barracuda LPs mee uit te breiden. :)
Ik ga mezelf niet stukbijten op 2TB 4K schijven als er prima 512b varianten op de markt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 17-04-2011 16:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FireDrunk
Je kan ze gewoon mixen hoor. :)

Even niets...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:12
Hoe ga je de array eigenlijk uitbreiden, heb je extra SATA aansluitingen of wil je de huidige disks vervangen?

Verwijderd

Er is nog geen enkele schijf die 4k kan, die komen pas rond 2014.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2011 13:03 ]

Verwijderd

De huidige 4K sector schijven zijn fysiek 4K sectors maar emuleren 512-byte sectors voor compatibiliteitsredenen.

Dat heeft echter wel tot gevolg dat je I/O in blokken van 4K moet uitvoeren (of 8/12/16/20/24/28/32/etc) anders zal de emulatie van de schijf in actie komen en dat zal erg traag zijn. Stel je schrijft 3.5K weg dan moet de schijf eerst de 4K sector lezen om de missende 0.5K te ontdekken, dan nieuwe ECC uitrekenen met beide type data en dan het geheel wegschrijven. Dit kost dus tenminste een rotational delay, dus erg traag.

Belangrijk voor dit type schijven is dat je een alignde partitie gebruikt; dus géén partitie die op 63 sectors begint. Dit is erg belangrijk anders zal de snelheid zeer duidelijk instorten. Zolang je hier rekening mee houdt kun je prima F4 schijven toevoegen aan je array met F3 schijven.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Q schreef op zondag 17 april 2011 @ 12:49:
Hoe ga je de array eigenlijk uitbreiden, heb je extra SATA aansluitingen of wil je de huidige disks vervangen?
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PRO/websites/Global/products/Gdf0vtpVf72LTYgs/7Y0RaD2X4xXwHIzu_500.jpg
+ 2 van deze
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/Image/prodlarge/RAID_SASUC8I_lg.jpg

Uitbreiden dus :)
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 13:17:
De huidige 4K sector schijven zijn fysiek 4K sectors maar emuleren 512-byte sectors voor compatibiliteitsredenen.

Dat heeft echter wel tot gevolg dat je I/O in blokken van 4K moet uitvoeren (of 8/12/16/20/24/28/32/etc) anders zal de emulatie van de schijf in actie komen en dat zal erg traag zijn. Stel je schrijft 3.5K weg dan moet de schijf eerst de 4K sector lezen om de missende 0.5K te ontdekken, dan nieuwe ECC uitrekenen met beide type data en dan het geheel wegschrijven. Dit kost dus tenminste een rotational delay, dus erg traag.

Belangrijk voor dit type schijven is dat je een alignde partitie gebruikt; dus géén partitie die op 63 sectors begint. Dit is erg belangrijk anders zal de snelheid zeer duidelijk instorten. Zolang je hier rekening mee houdt kun je prima F4 schijven toevoegen aan je array met F3 schijven.
Bedankt voor de reactie. Wist niet dat dit zoveel gevolgen voor de performance had. Ik heb al eens voor een vriend wat Western Digital WD20EARS disken gealigned voor een MDADM raid5 met 5 disks, maar vond de performance toch wat tegenvallen. Is dat wat ik ook mag verwachten van de Samsung disks?

Heeft iemand hier een array met Samsung F4EG 2TB schijfjes draaien die iets over de performance in een raid6 met mdadm kan vertellen? Of nog beter icm 512b schijfjes?

• FireDrunk
Ik heb hier 4 F4EG's in raid gehad. Maar ik merkte niets van 4k misalignment ofzo. Ik heb niks specifieks gedaan en heb getest met mdadm en zfs... beide haalde > 400 MiB/s

Even niets...

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb volgende hardware en gebruik normaal ESXi + RDM om mijn disks in een NexentaStor (zfs) VM (2c/6GB) beschikbaar te maken. Wat raden jullie qua disk config aan?
  • Dual Dual Opteron 2.4Ghz, 16GB ram
  • LSI 1068E (onboard) - 8xSAS (raid 0/1)
  • Nvidia 6x SATA (onboard) controller (raid 0/1)
  • 2x HP P600 PCI-X - 8xSAS (raid 0/1/5/6/?)
  • 3x Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB -
  • 4x Seagate Cheetah 15K.5 ST373455SS, 73GB SAS, 16MB, 15000rpm ?
  • 4x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB +
  • 35x Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB +
- krimpt in aantal, + groeit in aantal, ? onbekend

Ik heb nu de 4, 1TB schijven als 2x2TB raid0 setjes op de 1068E en die in zfs raid 5 met de 2TB schijven. Ik zou dus lijkt mij idealiter alvast 2 extra 2TB disks halen zodat ik van die sw raid op hw raid constructie afkom.

Van de 3 raptors is er één voor ESXi + swapspace en de andere twee zijn nu net vrijgekomen, vroeger was er nog een 200GB disk waarop de andere VMs stonden. De SAS disken zijn ook nieuw en nog niet in gebruik. Ik heb nu dus te weinig VM disk space en het is te traag. Hoe raden jullie verder aan? Alles aan NS geven en via iscsi terug naar ESXi? Bepaalde stukken op hardware raid? Ik het volume/partitie/whatever alignment met disks verhaal wel gevolgt (de theorie) maar zou graag iemand zien wijzen of ik erop moet letten en waar.

In reactie met hieronder, geld is op voor SSDs en dergelijke, ik heb de SAS disks voor om en rond de 100euro opgepakt met als alternatief een SSD zonder redundantie. Optioneel heb ik nog een 30GB Vertex ssd liggen dat ergens kan gebruikt worden (eventueel in ZIL/L2ARC of beide).

[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 17-04-2011 18:13 ]

• FireDrunk
Ik zou die raptors vervangen voor SSD's als je wat geld hebt. 2 ssd's in raid1 of 4 in raid 10 zou veel beter presteren dan die raptors en cheetahs. Qua data zou ik lekker bij software raid blijven...

Even niets...

• Jormungandr
Tortelli schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 15:18:
[...]

<fotootjes>
Leuk om te weten. De resultaten zien er niet slecht uit voor een laptopschijfje. De bestanden in de homedirs zijn allemaal stuk voor stuk kleine files (excel, word ed) die ook niet constant en afwisselend aangesproken worden dus dat zit wel goed.

Verwijderd

@analog_: je hebt geen Vt-d support dus PCI passthrough van je controllers aan ZFS zal niet gaan lukken. Je draait dan dus 'ouderwetse' virtualisatie ofwel 'emulatie' en dat komt met de nodige overhead dus veel meer CPU belasting en algemeen lagere performance. Ook is het mogelijk dat als er een fout/design flaw in ESXi zit dit consequenties heeft voor ZFS. Ik zie deze setup dan ook als zeer experimenteel.

Weet ook niet helemaal wat je met 15k SAS disks moet; ze hebben mogelijk lagere throughput dan 5400rpm Samsung F4 die al 140MB/s haalt, en qua IOps een factor 2 tot 3 sneller -- ook niet schokkend als je beseft dat een simpele 40GB Intel SSD tot 35.000 IOps haalt - een factor 100 sneller dan een 15k SAS HDD. Ze trekken ook behoorlijk wat stroom (idle + spinup current). Je zou ze wel als L2ARC kunnen gebruiken, maar dat heeft maar beperkt nut.

Niet alle nVidia kan in AHCI draaien, welke chipset heb je precies? Alleen de laatste chipsets van nVidia kunnen AHCI. PCI-X zou ik ook vermijden in elk geval voor de disks waarbij performance van belang is. Voor een backup pool zie ik geen bezwaar. Maar PCI-X is end-of-life dus je moet kijken wat voor jou het verstandigst is. Ik zou niet teveel geld spenderen aan zaken die toch maar beperkt nut hebben - zo'n Intel SASUC8i is goed betaalbaar.

Ben benieuwd naar je snelheden in ESXi; als je zo'n setup gaat draaien zou ik het tof vinden als je hier wat performance resultaten kunt posten -- of nog beter in het grote ZFS topic. De Vertex 1 is een Indilinx dus één kanaal voor random I/O; niet bijzonder geschikt voor L2ARC maar zeker stukken sneller dan je SAS disks. Voor SLOG/ZIL zou ik alleen SSDs met supercapacitor gebruiken; Intel 320 series bijvoorbeeld. Kun je prima mee wachten tot het aanbod breder is en je misschien meer te spenderen hebt.

• FireDrunk
Hij heeft een nVidia chipset en een LSI SAS controller onboard... Hij zegt ook dat hij RDM gebruikt en dus de disks DIRECT aan zijn VM's geeft (Welliswaar zonder VT-d) en dus near-native performance per disk haalt. Er zit dus geen VMFS tussen wat jij bedoelt.

een Intel SASUC8i heeft dus bar weinig zin omdat hij toch geen VT-d heeft... De Intel is exact hetzelfde als zijn onboard SAS controller.

Wel zou ik inderdaad al die 10 / 15k spullen eruit doen en een SSD kopen. Dat verdien je dubbel terug, namelijk je kan die P800 controllers wegdoen (Stroomvreters) en die SSD trekt ook nog eens substantieel VEEL minder stroom dan die SAS disks. Je krijgt er een veel hogere random io voor terug, maar moet misschien iets inleveren op sequentieel schrijven (waar goedkope SSD's nogal slecht in zijn)

Even niets...

Verwijderd

RDM ben ik in de war met RDP (veredelde VNC) - ik ben ook niet zo thuis in ESXi enzo. :)
Ben wel benieuwd hoe je de disks ziet dan; als ATA of als SCSI disks? Indien ATA zou je ook SMART en TRIM mogelijkheid moeten hebben; iets wat mogelijk verloren gaat als er een conversielaag tussenzit - waardoor je guest OS vaak SCSI disks ziet.

Hoe dan ook; ben erg benieuwd naar wat simpele dd lees en schrijf benchmarks, om te zien of hij hier goede performance uit kunt halen. Hij heeft de meeste hardware toch al, dus experimenteren kost alleen wat tijd.

• FireDrunk
In principe word gewoon elk SATA commando direct gereroute naar de disk, maar ESXi is wel owner van het device zeg maar. Ik kan bijvoorbeeld gewoon SMART uitlezen via RDM :) ESX ondersteund TRIM niet dus ik weet niet of de kernel van ESX dat commando ook 'reroute', misschien leuk om eens te testen.

Even niets...

• analog_
  • Niet online
Chipset is een nvidia 3600 series geval en is voorzien van UPS en ECC/REG. RDM performance is overigens vrijwel 1-op-1 met native, netzoals VMFS weinig overhead toevoegt en enkel incompatibiliteit introduceert. In mijn ogen is VMFS/VMDK een slechtere oplossing omdat je vervolgens aan VMware gebonden bent om de boel uit te lezen. In deze setup kan je simpelweg een software raid aware OS native installeren dat vervolgens herpakt waar je gestopt bent met ESXi. Alle controllers die ik tot nu toe ben tegengekomen kunnen dit grapje overigens (sil311x, 35x reeksen, intel ich7-10(r), p400, p600, sata_nv, lsi-sas, you name it).

De PCI-X bus is prima wat betreft snelheden, je haalt uiteindelijk 1Gb/sec tov maar max 2Gb/sec uit een 8-kanaals PCI-e. De keuze hiervoor is doelbewust bij het uitzoeken van het systeem omdat PCI-X adapters tweedehands substantieel minder kosten dan hun -e varianten (lees: ik heb ze gekocht voor 50e/stuk, beat that p400). De doorvoersnelheden van de SAS disks zijn relatief goed als de benchmarks van Tomshardware kloppen. Daarnaast is dit niet 'de minste' 15k disk, in die cijfers komt hij systematisch als 3de uit in 2008.

Stroom verbruik van P600 is nog geen issue omdat ze er nu ook niet beide insteken, enkel wat ik nodig heb natuurlijk ;) Deze heb ik aangeschaft nadat ik ontdekte dat door een storage driver update in esxi 4.0u1 mijn onboard sas niet meer wordt herkend. Daarom dus de p600 zodat ik hieromheen kan werken zolang ik ESXi draai of de driver niet wordt bijgewerkt. De reden voor de berg aan (30) SAS/SATA poorten is dat het geheel in de rode Ikea brandkast terecht komt later met waarschijnlijk een tiental of meer terabyte disks in het komend jaar (die gaan goedkoop tweedehands, zie eerdere posts) met NS native installed. Dat het niet energiezuinig is heb ik al opgegeven (hij zit nu al op 1.5A).

Gelieve ook geen getallen als 35000 IOPS neer te strooien aangezien we allemaal weten dat dit niet de cijfers zijn van 512b of 4k block size is, degene die uitmaken. Ik snap overigens niet al die commotie rond supercaps in je ssd aangezien hetzelfde probleem bestaat op HDD niveau en daar schijnbaar onbelangrijk wordt geacht (of beter 'niet eenvoudig technisch oplosbaar door hoog stroomverbruik').

Jullie reacties samengevat komt het vooral op het volgende neer: raptors of sas disks in ZFS gebruiken voor zil or l2arch is zinloos, koop dan later een supercapped SSD.

Ik zit momenteel met het volgende in gedachten:
raptors in r5 of r1 op p600a of onboard - esxi = 60GB
Seagate SAS op r10 op p600b VM storage of r10 zfs, iscsi naar esxi. = 140GB
4x1TB in zfs r5 (slopen/heraanmaken voor groei)
5x2TB in zfs r5 (aanvullen met setjes van 5 disks)

[ Voor 8% gewijzigd door analog_ op 17-04-2011 21:47 ]

• FireDrunk
Nou ok, 32000 dan, wat jij wil...

Afbeeldingslocatie: http://www.cravu.nl/iops_ssd.png

Als jij het over single threaded 4k/512b hebt mag jij mij een controller met sas disks laten zien die 2k iops doet.

Want volgens mij haal je met 15 x 3.5" 15K disks nog geen 2k iops...

Oja, weet niet meer wie, maar iemand vond het interessant om te weten:

CPU Usage met dd op een RAID6 array van 8 x 1.5TB:

Afbeeldingslocatie: http://www.cravu.nl/cpu_usage_mdadm.png

Dit is virtueel dus het beeld kan enigzins vertekend zijn door ESXi, hoeveel moet ik nog een keer meten.

[ Voor 86% gewijzigd door FireDrunk op 17-04-2011 21:59 ]

Even niets...

• analog_
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 17 april 2011 @ 21:49:
Nou ok, 32000 dan, wat jij wil...

[afbeelding]

Als jij het over single threaded 4k/512b hebt mag jij mij een controller met sas disks laten zien die 2k iops doet.

Want volgens mij haal je met 15 x 3.5" 15K disks nog geen 2k iops...

Oja, weet niet meer wie, maar iemand vond het interessant om te weten:

CPU Usage met dd op een RAID6 array van 8 x 1.5TB:

[afbeelding]

Dit is virtueel dus het beeld kan enigzins vertekend zijn door ESXi, hoeveel moet ik nog een keer meten.
De vraag bij software raid + virtualisatie is vooral of je hardware virtualization hebt of niet. Indien wel zal het nog geen 3% performantie schelen door de extra schil, helaas zit ik met 1st gen socket F cpu's waarin de TLB bug zit. Xen biedt wel hard virt aan en ESXi niet, helaas pindakaas want Xen doet geen RDM :(

Ja, ik had het over single threaded maar bon, is interessant om te zien dat NCQ+threading veel kan uitmaken. Point being is dat ik met een SSD nooit voor die 80e (dat kostte het sas setje netto) enigszins in die mate opslagruimte of redundantie kan voorzien. It's just not happening, ik dacht dat je voor 150e een ~80 of 100GB intel/vertex hebt, dus als die er dan uitknalt ben je redelijk screwed. Wat ik nog mis van is info over die alignment.

• KilljoyNL
  • Laatst online: 04-12 13:41
Sorry voor de off-topic maar dit is een cool topic :D
Zit zelf aan deze lijst te denken met Freenas :)

wenslijst: nasi

Verwijderd

@analog_: idee van een SSD is L2ARC; dat kan prima met een 40/60GB SSD. Als je de Intel 320 neemt kun je hem ook voor SLOG gebruiken, wat max 4GB ruimte kost. Queue depth hoeft je programma niet multithreaded voor te zijn; ZFS kan makkelijk je SSDs van voldoende prik voorzien om (bijna) optimaal alle kanalen te gebruiken. Een kleine SSD kan dus een grote pool flink versnellen; per euro haal je daar veel profijt uit.

@KilljoyNL: neem een andere controller; niet die op Marvell gebaseerde chip die werkt niet goed met BSD en ook andere OSen. Intel SASUC8i zou ook werken. Ben zelf niet zo'n fan van de atoms; zeker met ION GPU dat heb je niet nodig. Zacate platform zou een mogelijkheid zijn, maar daar werken controllers weer niet op. Core i3 bordje blijft een veilig alternatief, of een AMD-equivalent.

• FireDrunk
KilljoyNL schreef op zondag 17 april 2011 @ 23:53:
Sorry voor de off-topic maar dit is een cool topic :D
Zit zelf aan deze lijst te denken met Freenas :)

wenslijst: nasi
Neem een andere voeding, andere controller en bestel die kabels in vredesnaam bij DealExtreme of iets in die trand :) BeQieut L7 300W is altijd een goede keuze, wil je echt zuinig+stil neem een Seasonic X-400.
Die controller heeft geeneens een PCI bracket dus moet je zelf gaan modden... Neem een Intel SASUC8i of een LSI 1068. Zelfde controller maar andere firmware.

Even niets...

• KilljoyNL
Dank voor het advies, zodra ik weer tijd heb ga ik verder met samenstellen van de NAS :)

Verwijderd

* nieuwe build - open indiana & napp-it onder esxi met 2 sasuc8i controllers :9

Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/9333/failcontrol.jpg

[ Voor 219% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 15:03 ]

• Jormungandr
Specs? Dat ziet er wel een leuke case uit. Zijn die HDD's afzonderlijk eruit te halen of zitten ze vastgeschroefdd?

• FireDrunk
nieuws: Xigmatek introduceert forse Elysium-behuizing
Dat is wel een leuke DIY RAID NAS Behuizing :+

Heb gister trouwens sinds tijden weer eens de meter aan mijn server gehangen... Ik ben weer een jaar ouder geworden en heb wat grijze haren gekregen...

Startup: 240W
Idle: 140W

:'(

[ Voor 32% gewijzigd door FireDrunk op 18-04-2011 13:03 ]

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:59:

Heb gister trouwens sinds tijden weer eens de meter aan mijn server gehangen... Ik ben weer een jaar ouder geworden en heb wat grijze haren gekregen...

hoe zit het nou met diverse OS en en het downspinnen van de disks .. :?

140 W is netjes, maar daar hoop ik idle onder te kunnen blijven (met 12 disks + 1 ssd) :P

* update : heb nu een energie monitor 3000
- startup 146W
- idle 86W
met 8 sata en 2 ssd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 09:53 ]

• FireDrunk
Netjes? Ik vind het een beetje veel voor de hardware die ik heb...

Intel Xeon X3440 (95W TDP) Idle 10-15W
12GB ECC RAM (2x4 + 2x2) 5W
Tyan S1156 bord met iKVM 15W
8 x 1.5TB 5400RPM disks (8 x 6W = 48W)
4 x 2TB 5400RPM (4 x 6W = 24W)
1 x Intel 80GB SSD ( 2W :+ )
1 x LSI 1068e (10W)

Totaal: 119W aan de binnenkant. 140W aan de buitenkant, dat is een efficientie van 85%, mits ik alle onderdelen goed gerekend heb. Ik denk dat het geheugen het bord minder zouden moeten kunnen verbruiken. Ook is 15W idle voor een Xeon misschien wat ruim...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 18 april 2011 @ 17:27:
Netjes? Ik vind het een beetje veel voor de hardware die ik heb...

Intel Xeon X3440 (95W TDP) Idle 10-15W
12GB ECC RAM (2x4 + 2x2) 5W
Tyan S1156 bord met iKVM 15W
8 x 1.5TB 5400RPM disks (8 x 6W = 48W)
4 x 2TB 5400RPM (4 x 6W = 24W)
1 x Intel 80GB SSD ( 2W :+ )
1 x LSI 1068e (10W)

Totaal: 119W aan de binnenkant. 140W aan de buitenkant, dat is een efficientie van 85%, mits ik alle onderdelen goed gerekend heb. Ik denk dat het geheugen het bord minder zouden moeten kunnen verbruiken. Ook is 15W idle voor een Xeon misschien wat ruim...
die ssd is de boosdoener denk ik :'(

• FireDrunk
LOL, denk dat het wel meevalt :P Maar ja, nu maar eens op zoek naar een manier om het hele zaakje zuiniger te krijgen... Misschien maar eens wat minder disks gebruiken, zal vast helpen...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:59:

vind die kast ook erg mooi :9 > http://nl.hardware.info/n...nceert-elysium-big-tower/

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Nee, nee, nee, nee, nee!!! nieuws: 'Samsung wil hdd-divisie afstoten'

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

en philips bouwt zelf geen tv's meer .. waar gaat het naartoe met deze wereld

• KilljoyNL
Waarom zo veel geheugen voor een NAS??

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lijkt mij ook geen goede ontwikkeling. Dan vallen we voor consumenten HDD's ook terug naar 2 grote spelers... Seagate vs Western Digital.
Maar ik begrijp de beslissing van Samsung wel, het is markttechnisch en strategisch geen interessant gebied, helemaal als je verlies lijdt. Ik mis even of het hier over hun complete storage-divisie gaat of enkel de magnetische opslag en flash opslag wel bij Samsung blijft.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
borroz, daar is het een iets ander verhaal. Panelen rollen uit een beperkt aantal fabrieken, de rest eromheen (nog) niet. Bij harde schijven gaat de markt nu wel degelijk krap worden. Je krijgt nu twee grote jongens tegen over elkaar, WD vs. Seagate.

KilljoyNL, FireDrunk gebruik een besturingssysteem met ZFS als filesystem. ZFS is werkelijk dol op geheugen, dus kom je niet weg met zomaar 2GB, zeker als je veel schijven inzet (en helemaal niet als je alle features van ZFS wil inzetten, tot deduplication aan toe, dan gaat het echt hard).

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Precies mijn gedachte. ;(

Hoop wel dat ze hun recent gedemonstreerde 1TB platters nog op de markt kunnen brengen zoals een Samsung F6 4TB 5400rpm @ 200MB/s.

Misschien gaat het net als ABN Amro: in principe te koop, maar zolang er geen goede prijs komt boeren ze gewoon hard door. :Y)

• FireDrunk
KilljoyNL schreef op maandag 18 april 2011 @ 17:57:
Waarom zo veel geheugen voor een NAS??
Veel VM's :+
Ultraman schreef op maandag 18 april 2011 @ 17:59:
[...]

Lijkt mij ook geen goede ontwikkeling. Dan vallen we voor consumenten HDD's ook terug naar 2 grote spelers... Seagate vs Western Digital.
Maar ik begrijp de beslissing van Samsung wel, het is markttechnisch en strategisch geen interessant gebied, helemaal als je verlies lijdt. Ik mis even of het hier over hun complete storage-divisie gaat of enkel de magnetische opslag en flash opslag wel bij Samsung blijft.
Dat denk ik wel, aangezien Samsung 1 van de grootste NAND producenten is zullen ze vast nog wel zelf wel wat SSD's blijven uitbrengen. Ook DRAM is Samsung heel groot in, en NAND ligt niet zo ver van DRAM af...

Even niets...

• Sartsj
Ik heb inmiddels min of meer besloten wat het voor mij gaat worden. In plaats van het amd fusion platform ben ik nu dus maar voor iets krachtigers gegaan. Ik heb echter niet gekozen voor het H55 msi bordje met een core i5 5xx, maar ik ga maar meteen voor sandy bridge.

#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 62,-€ 372,-
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 35,-€ 35,-
1Sharkoon Rebel9 Aluminium€ 39,95€ 39,95
1Intel RAID Controller SASUC8I€ 125,87€ 125,87
1Intel Core i3 2100T€ 107,68€ 107,68
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 14,49€ 28,98
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,30€ 34,30
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Silverline€ 69,90€ 69,90
1MSI H61M-E33 B3€ 50,41€ 50,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,09

Overigens werd er een paar posts terug door iemand de suggestie gegeven om de sas-sata breakout kabels bij dealextreme te bestellen, maar daar zijn ze uitverkocht, en het zetje wat ze wel op de site hebben staan als beschikbaar, is blijkbaar niet met 36 pins aansluiting. Ik heb echter twee andere sites gevonden waar ze ze hebben, mijn vraag is nu alleen of iemand misschien even zou kunnen kijken of dit de goeie kabels zijn.

http://www.chinabuye.com/...-drive-hdd-splitter-cable
http://www.dinodirect.com/data-cable-sas-4sata-1m.html

De van chinabuye lijkt wel goed te zijn, maar die andere weet ik niet.

En over het samsung verkoop verhaal, iedereen heeft het hier over dat er maar 2 grote spelers zijn qua harde schijven, maar hoe zit het eigenlijk met hitachi, hebben die gewoon een klein marktaandeel of produceren ze hun schijven niet zelf ? Ik ben namelijk tegelijkertijd met deze nas een nieuwe pc voor mezelf aan het samenstellen en daar heb ik een 2TB hitachi schijf voor in mijn wenslijst staan. Dan wil natuurlijk wel weten of die schijven een beetje degelijk zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sartsj op 18-04-2011 19:59 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Ik heb de kabels voor mijn LSI 3081E-R ook bij Chinabuye gehaald en ze doen het perfect. Ze zijn nog netjes gelabeld (0-3) ook.

[ Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-04-2011 20:10 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

ik heb 2 van die kabeltjes hier gekocht :
http://www.allekabels.nl/.../SATA-naar-SAS-kabel.html

maar ik was toen van plan om een norco kast te gaan gebruiken.. nu zijn ze eigenlijk iets te lang (1 mtr) :)
Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/3996/breakoutm.jpg
* deze zijn ook gelabeld

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 09:17 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:46
pics + specs
Ziet erg netjes uit die specs :). Vind die kast voor die prijs zeer mooi vooral met die Coolermaster bays. Neem aan dat er straks 3 inzitten dat zou er wel super vet uit zien.

Verwijderd

DJ-Promo schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:48:
[...]

Ziet erg netjes uit die specs :). Vind die kast voor die prijs zeer mooi vooral met die Coolermaster bays. Neem aan dat er straks 3 inzitten dat zou er wel super vet uit zien.
klopt.

eerst data van oude naar nieuwe nas en dan heb ik weer wat disks over :)
en ik ben eea aan het proberen dus ik kan nu even niet zonder dvdrom .. vandaar.

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 17:09
Ik heb die van Chinabuye, netjes gelabeld en er zit zelfs een GPIO op, ik gebruik het niet, maar kan met een uitgebreidere hot-swap-unit gebruikt worden.

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 00:17:
[...]

het is niet alleen iets nieuws bouwen (had goedkoper een qnappie erbij kunnen nemen :) )maar meer een studie/hobby heb de afgelopen weken al veel bijgeleerd hier (en daar)
vooral dat ZFS vind ik interessant.
[...]
Op welke qnap doel je dan?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 10:19 ]

Verwijderd

Verwijderd

In welk model kunnen dan 12 schijven welke goedkoper is dan een diy nas? Of doel je op de optie goedkope QNAP (op zijn minst 2 bay) met 2x e-sata, met bijvoorbeeld Lian Li EX-50 (2bay nas + 5 schijven * 2 esata = 12 schijven)?

Ter aanvulling: http://www.qnap.com/pro_compatibility_usb.asp

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 13:14 ]

Verwijderd

pffffffffff .. veel te warm voor dit soort 'korreltjes zout na een maand' .. maar je hebt gelijk, zo goed ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:16:
pffffffffff .. veel te warm voor dit soort 'korreltjes zout na een maand' .. maar je hebt gelijk, zo goed ?
Daar ging het niet om :) Ik was ook aan het kijken voor een diy nas. Vandaag kwam ik er echter achter dat je van die external sata enclosures kunt gebruiken bij qnap. Daarmee is het dus idd goedkoper een prebuild nas te kopen. Jij zult mogelijk de opmerking gebaseerd hebben toen je nog die chenbro hot swap kast wou kopen? (wilde het alleen ff zeker weten dat ik geen qnap modellen over het hoofd zag / andere prebuild oplossingen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 13:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:32:
[...]

Daar ging het niet om :) Ik was ook aan het kijken voor een diy nas. Vandaag kwam ik er echter achter dat je van die external sata enclosures kunt gebruiken bij qnap. Daarmee is het dus idd goedkoper een prebuild nas te kopen. Jij zult mogelijk de opmerking gebaseerd hebben toen je nog die chenbro hot swap kast wou kopen? (wilde het alleen ff zeker weten dat ik geen qnap modellen over het hoofd zag / andere prebuild oplossingen)
ah ok.. excusez, nu is het duidelijk.

idd ten tijde van plan 1 was het de chenbro kast met 4 disks .. ik heb al 2 qnaps vandaar mijn opmerking destijds.
maar je weet hoe dat gaat, plannen veranderen nogal is :9

overigens, een esata disk aan een qnap is niet bepaald vlot.. zie hier het schrijven van een 1gb file (zojuist gemeten) >

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/1466/testqnaps.jpg
8)

* oeps.. had even geen erg in een torrent die draaide.. dus het zal een paar mb/s sneller zijn
** laatste 2 metingen zijn rechtstreeks naar nas.. niet naar esata

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 18:27 ]

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
M'n no-name, no-brand PSU is een beetje een klote voeding: als het erg koud of ERG warm wordt zoals de laatste dagen gaat ie keihard zoemen. Ik wil alles lekker goedkoop houden dus ik dacht even een simpele be quiet! Pure Power 300w (lnk) aan te schaffen voor m'n server.

Goed idee? of kan ik dan over een jaar weer m'n voeding gaan vervangen?

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 20:30 ]

• FireDrunk
Kan, maar pak dan wel de L7 :)

Even niets...

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Maar zelf heb je een Nexus Value 430 in de inventaris zitten: Tevreden?, gezoem?
- edit: ik denk trouwens dat het waarschijnlijk toch wel die bequiet wordt. Het ding heeft zo'n standaard 120mm fan erop zitten; wat opzich wel relax is.

[ Voor 55% gewijzigd door iBurger op 19-04-2011 22:23 ]

• FireDrunk
Die Nexus 430 komt van oudsher, in mijn desktop heb ik die L7, ben over beide prima tevreden... De Nexus heeft ietwat meer vermogen en ook meer aansluitingen en dat laatste was de voornaamste reden om hem in mijn server te doen. Maar met de komst van mijn hotswap bays is dat ook weer niet nodig. Kan ik dus beter die L7 in mijn server bouwen :)

Even niets...

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Nou, na het lezen van deze topics welk overigens me toch aantal dagen zoet heeft gehouden ook maar eens begonnen met een eigen NAS the bouwen.

Setup:
Voeding: Coolermaster 430 watt x2
Moederbord: Gigabyte MA78GM-DS2H
CPU: AMD X2 5200
RAM: 4GB DDR2
Kast: Norco RPC-4020
HDD OS: 2,5" 160GB
HDD Storage: 2TB Samsung F4EG x6

Had alles liggen behalve de Norco kast, dus dat maar besteld.
HDD's komen uit eigen PC vandaan, die zat immers helemaal vol.

De kast:
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/4166/img0097im.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/4339/img0102ad.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img851.imageshack.us/img851/1461/img0098w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img857.imageshack.us/img857/4724/img0110t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/5503/img0108i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/8691/img0104hu.jpg
Aangezien de spullen al een tijd op de plank lagen leek het mij geen slecht idee om de boel te testen alvorens het in te bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://img815.imageshack.us/img815/1264/img0105cl.jpg
Alles ingebouwd: let niet op de voeding ...
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/5319/img0115yq.jpg
Moet nog komen:
SATA controller (onboard sata zit nu al compleet vol).
HDDs om de nu nog lege bays te vullen :+

Snelheid is dik in orde. Gbit netwerk is de limit factor hier :P
Op dit moment dus 8TB netto om te gebruiken. Eens kijken of ik het nu wel wat langer vol houd :)

Geluidsniveau van de Norco kast is niet mals vind ik. Zeker niet een kast die je met de standaard koeling in je kamer wilt hebben. Ter verduidelijking; kast hangt nu in server rack in de kelder en ik hoor het in de gang erboven nog zoemen terwijl de kelder deur dicht is. Maargoed het is een server kast en voor mij ook niet boeiend hoeveel lawaai het maakt.

Edit:
Oops, images zijn iets te groot zie ik nu...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• FireDrunk
Je kan (bijna) alle fans toch gewoon voor stillere vervangen? Er zit toch geen regelcircuit in wat vervanging zou belemmeren? Maaruh, mooi kassie!

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 20-04-2011 07:53 ]

Even niets...

Verwijderd

zeker mooi kassie :9~

kan je wat vertellen over die dubbele voeding en hoe dat aangesloten zit en iets over je OS ?

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:57:

kan je wat vertellen over die dubbele voeding en hoe dat aangesloten zit en iets over je OS ?
Hier ben ik ook wel beniewd naar.
Vooral de dubbele voedingen....details please :9

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Wat is er zo speciaal aan een dubbele voeding? Ik heb ook een paar servers met redundante voedingen en in plaats van één stekker sluit je twee stekkers aan... Als de ene voeding faalt neemt de andere het zonder onderbreking over. Heel leuk hoor, maar je hoeft er weinig speciaals voor te doen. Idealiter sluit je ze wel op verschillende groepen aan natuurlijk.

Laat maar, zo te zien heb je ook echt gewoon twee niet-redundante voedingen. Dat verandert de zaak. Gewoon voor meer aansluitingen neem ik aan?

[ Voor 39% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-04-2011 09:41 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
FireDrunk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:53:
Je kan (bijna) alle fans toch gewoon voor stillere vervangen? Er zit toch geen regelcircuit in wat vervanging zou belemmeren? Maaruh, mooi kassie!
Dat kan ja, echter niet van plan want heb zelf geen last van het lawaai.
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:57:

Het waren gewoon twee voedingen. Deze had ik ooit eens aangepast voor meer power ( 2x14A + 2x 15A @ 12Volt ) Echter heeft dat hier weinig zin want kan hiermee als nog niet 20 schijven op aansluiten, kan op iedere power rail 1 backplate (4 schijven) aansluiten, echter heb ik 5 backplates. 10 schijven aan een enkele rail gaat icm het opstarten niet lukken vrees ik.

Over OS:
Draai Openfiler met de storage schijven onder RAID6. 12-4TB is dus 8TB netto. 4TB "weg" is wat veel echter straks niet meer als alle 20 bays vol zitten met schijven :).
Alles op 1 groot software raid array met XFS als file sytem. Altijd leuk om 1 schijf van 8TB oid te hebben :D

Bedoeling is om iedere keer dat storage bijna vol zit een 2TB schijf erbij te plaatsen en array te vergroten :)

Daarop draai ik weer VMware server voor kleine dingen zoals download bak
HarmoniousVibe schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:36:
Wat is er zo speciaal aan een dubbele voeding? Ik heb ook een paar servers met redundante voedingen en in plaats van één stekker sluit je twee stekkers aan... Als de ene voeding faalt neemt de andere het zonder onderbreking over. Heel leuk hoor, maar je hoeft er weinig speciaals voor te doen. Idealiter sluit je ze wel op verschillende groepen aan natuurlijk.

Laat maar, zo te zien heb je ook echt gewoon twee niet-redundante voedingen. Dat verandert de zaak. Gewoon voor meer aansluitingen neem ik aan?
Dubbele voeding is erg handig voor als je voeding dood is en niet je machine offline wilt brengen :P. Dat is hier dus niet het geval, ooit eens gedaan voor puur meer power want bij aanschaf waren voedingen van 800+ watt heel erg duur.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Die Norco behuizing is wel koning hoor. :)
Mijn plan is ook dat als de array wat vol begint te raken, er telkens een nieuwe schijf bij te plaatsen.
Norco behuizing koop ik in het najaar wel, heb net een maandje geleden de Fractal R3 gekocht. :(

• FireDrunk
Jazsie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:10:
Daarop draai ik weer VMware server voor kleine dingen zoals download bak
Je weet dat Vmware Server zwaar EOL is?

Even niets...

Pagina: 1 ... 54 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.