Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:39:
[...]

Je weet dat Vmware Server zwaar EOL is?
Echt Ongelofelijk Lekker ?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

End Of Life

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Mijn broer heeft zonet zijn kamer opnieuw ingericht en heeft dan maar besloten om zijn Sempron desktop aan de kant te zetten voor zijn Dell Studio laptop. Tijd om dat ding eens grondig door te meten qua performance en stroomverbruik :).

512MB is wel wat krap qua werkgeheugen maar dat moet wel lukken. Onze Syno 110J is daartegen een lichtgewicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Jormungandr op 20-04-2011 18:24 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:43
@Jaszie

Pas wel op met het vervangen van ventilatoren in de Norco. Je hebt serieus wat airflow nodig om alles koel te houden. Nu is het ontwerp van deze kast veel beter dan de 4020 van die van mij maar hou er wel rekening mee.

Verder zou ik het ding zeker niet 24/7 aan zetten, maar dat terzijde (hint WOL).

Wat voor OS gebruik je?
Jormungandr schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:23:
512MB is wel wat krap qua werkgeheugen maar dat moet wel lukken. Onze Syno 110J is daartegen een lichtgewicht.
512 is meer dan genoeg voor een file server als je Linux of BSD draait.

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 20-04-2011 20:08 ]

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:32
Jazsie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 05:40:
Nou, na het lezen van deze topics welk overigens me toch aantal dagen zoet heeft gehouden ook maar eens begonnen met een eigen NAS the bouwen.[...]
gewoon nieuwsgierigheid en echt niet rot bedoeld, maar wat doe je / doen jullie precies met zoveel storage (dat je blijkbaar ook nog gaat uitbreiden)? Veel foto- en videobewerking, of bewaar je gewoon 12 jaargangen van alle series die je kijkt?

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Staatslot schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:23:
[...]

gewoon nieuwsgierigheid en echt niet rot bedoeld, maar wat doe je / doen jullie precies met zoveel storage (dat je blijkbaar ook nog gaat uitbreiden)? Veel foto- en videobewerking, of bewaar je gewoon 12 jaargangen van alle series die je kijkt?
Dat is de bedoeling van diy nassen :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb ik eindelijk alles binnen, lijkt er iets goed mis :'( FreeNAS wil wel installeren, maar na het booten krijg ik allemaal page errors. Memtest86 start wel op maar hangt al voordat de tests kunnen beginnen. Linux wil ook installeren, maar booten wil ook niet...

Morgen maar ff wat andere memory proberen denk ik. Ik hoop dat het dat is in ieder geval..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Snelheid? Voltage? Compatibiliteit gecheckt?

Even niets...

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Na een kijkje genomen te hebben naar de Sempron config van mijn broer denk ik niet dat ik er tijd aan ga verspillen. Het is een oude S754 Sempron met AGP. Uitbreiden van SATA is dus onbegonnen werk als je een fatsoenlijke NAS wil.

Undervolten en underclocken in de BIOS is onbestaande en het systeem sleurt standaard 100W uit het stopcontact. Combinatie van onzuinige hardware en voeding met slechte efficientie.

Dan maar wachten op de volgende paycheck om meteen een degelijk systeem in elkaar te boksen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FireDrunk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 21:41:
Snelheid? Voltage? Compatibiliteit gecheckt?
Ja, zou allemaal goed moeten zijn... Ik heb nu de GPU en klein beetje meer voltage gegeven. 't schijnt dat meer mensen daar last mee hadden. Nu lijkt het in ieder geval goed te werken. Heb nu een ZFS mirror van me twee samsung disks, met 40 GB log, en 40GB cache (twee parities van mijn intel X25-M).

Morgen eens kijken hoe de performance is :)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:17
brndst schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:16:
Die Norco behuizing is wel koning hoor. :)
Mijn plan is ook dat als de array wat vol begint te raken, er telkens een nieuwe schijf bij te plaatsen.
Norco behuizing koop ik in het najaar wel, heb net een maandje geleden de Fractal R3 gekocht. :(
Die Fractal is ook erg nice. Zelf heb ik nog een CoolerMaster Stacker liggen. Probleem was alleen dat ie niet in mijn 19" rack past :P Vandaar gelijk maar een Norco kast :)
FireDrunk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:39:
[...]
Je weet dat Vmware Server zwaar EOL is?
Ohh, eigenlijk niet neen. Weet jij misschien een betere oplossing? Ik wil niet ESXi oid installeren ( als dat uberhaupt op mijn hardware kan ) want wil directe verbinding tussen de schijven en openfiler. Heb een tijd openfiler in VMware zelf gedraait echter krijg je dan een tussenlaag van de schijven. Ookal gaf ik Openfiler toegang tot volledige schijf, daar buiten was het gewoon een VMFS? Niet echt handig en de performance was om te huilen.
Q schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:07:
@Jaszie

Pas wel op met het vervangen van ventilatoren in de Norco. Je hebt serieus wat airflow nodig om alles koel te houden. Nu is het ontwerp van deze kast veel beter dan de 4020 van die van mij maar hou er wel rekening mee.

Verder zou ik het ding zeker niet 24/7 aan zetten, maar dat terzijde (hint WOL).

Wat voor OS gebruik je?
[...]
Ik ga de ventilators niet vervangen, NAS hangt waar ik geen last van het lawaai heb. Klopt inderdaad dat ze serieus wat airflow nodig hebben. Schijven werden erg warm toen ik even zonder "deksel" had gedraait, hoezo weg airflow :P

OS is Linux ( openfiler ).
[...]
Hehe, je hebt anders wel gelijk. Puur voor opslag van media waar ook gewoon 12 jaargangen van alle series die ik kijk :)

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
[...]

Tsja, het ligt er ook heel erg aan wat je download. Goede 1080p-encodes van de wat langere films zijn al snel 15-20GiB, terwijl als je diezelfde film van xvid-lol download, je slechts 700 of 1400MiB kwijt bent. Nogal een verschil dus.

En vaak bewaar ik de series die al afgelopen zijn en dus moeilijker verkrijgbaar zijn. Deze series gaan vaak al heel wat seizoenen mee, dus als je die allemaal bewaart (wederom in een zo hoog mogelijke resolutie), dan ben je de gigabytes zo kwijt. Zelf zit ik momenteel op 6TB, waarvan 4,5 in gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-04-2011 00:55 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
Jazsie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 23:28:
Ohh, eigenlijk niet neen. Weet jij misschien een betere oplossing? Ik wil niet ESXi oid installeren ( als dat uberhaupt op mijn hardware kan ) want wil directe verbinding tussen de schijven en openfiler. Heb een tijd openfiler in VMware zelf gedraait echter krijg je dan een tussenlaag van de schijven. Ookal gaf ik Openfiler toegang tot volledige schijf, daar buiten was het gewoon een VMFS? Niet echt handig en de performance was om te huilen.
Lees dit verhaal eens zou ik zeggen:
FireDrunk in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

Even niets...

Verwijderd

:*)

geweldige service van alternate.. maandag defecte SSD opgestuurd en vandaag nieuwe in huis..top !
FreeBSD here I come ..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 10:30 ]

• FireDrunk
Je gaat een mooi L2ARC / SLOG setupje maken?

Even niets...

Verwijderd

nou.. of het mooi wordt :)
maar ik heb wel gemerkt dat een ssd voor je os stukken soepeler draait dan een usb sticky ..

Verwijderd

Hallo Norco gebruikers.

Let ook even op de caddies, of de roosters open staan:
https://cybershop.ri-vier.nl/images/caddies.jpg

Dit kan een hoop warmte schelen.
Veel bouw plezier,

Richard.

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-12 00:08

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Bedankt voor de tip, mijn Norco rpc 4224 is momenteel ook onderweg, ik zal meteen controleren of de caddies open staan.

NB. De Norco wordt voorzien van de volgende ingrediënten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon X3440€ 182,30€ 182,30
1Corsair Flash Voyager Mini 4GB Zwart€ 8,54€ 8,54
1Corsair Flash Voyager Mini 8GB Zwart€ 14,90€ 14,90
10Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 66,-€ 660,-
1Corsair AX750€ 133,-€ 133,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 108,48€ 108,48
1Supermicro X8SI6-F-O€ 245,-€ 245,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.352,22

Deze ga ik morgen afhalen bij Azerty. 8)

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• tebe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 07:34
Begin deze week mijn SASUC8I ontvangen.

Gisteren eindelijk tijd gehad om te beginnen testen.

Kaartje in mijn M3N78-EMH HDMI en starten maar.
En ja hij boot. De controller ziet al de aangesloten schijven en ik kan in de BIOS.
Volgende stap dus. Downloaden van firmware en flashen naar non-raid versie.

Dit wil natuurlijk niet lukken (en ja ik gebruik de -o optie, maar tot daar geraak ik niet eens).
De flash tool herkent de kaart, de checksum is ok. En dan gaat het verkeerd.
Bij "Verifying NVDATA compatibility" krijg ik volgende error:

PAL MPI error --- too many SGE's needed

Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Google is not my friend in deze :-(
Ik boot vanuit een USB win98 boot disk en start dan de dos sasflash.
Kan mijn mobo misschien de oorzaak zijn?

Verwijderd

tebe schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:07:
Begin deze week mijn SASUC8I ontvangen.

Gisteren eindelijk tijd gehad om te beginnen testen.

Kaartje in mijn M3N78-EMH HDMI en starten maar.
En ja hij boot. De controller ziet al de aangesloten schijven en ik kan in de BIOS.
Volgende stap dus. Downloaden van firmware en flashen naar non-raid versie.

Dit wil natuurlijk niet lukken (en ja ik gebruik de -o optie, maar tot daar geraak ik niet eens).
De flash tool herkent de kaart, de checksum is ok. En dan gaat het verkeerd.
Bij "Verifying NVDATA compatibility" krijg ik volgende error:

PAL MPI error --- too many SGE's needed

Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Google is not my friend in deze :-(
Ik boot vanuit een USB win98 boot disk en start dan de dos sasflash.
Kan mijn mobo misschien de oorzaak zijn?
even flashen in een andere pc ?
video in bios op intern zetten indien mogelijk ?

moet er ongeveer zo uitzien als het goed gaat :

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/3812/flash1y.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 13:35 ]

• tebe
Video stond reeds op intern. Heb ook wat met verschillende BIOS settings gespeeld zonder resultaat.
Thuis heb ik helaas geen andere pc, vandaar dat ik dat nog niet getest heb.

Ik zal maar eens bij een paar vrienden langsgaan vanavond met dat kaartje.
Kijken of het in hun pc wel lukt.

Ik had het hier almaar gepost om te kijken of iemand wijs raakt uit die error code. Die afkortingen zeggen mij in ieder geval niets.

Verwijderd

tebe schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:14:
Video stond reeds op intern. Heb ook wat met verschillende BIOS settings gespeeld zonder resultaat.
Thuis heb ik helaas geen andere pc, vandaar dat ik dat nog niet getest heb.

Ik zal maar eens bij een paar vrienden langsgaan vanavond met dat kaartje.
Kijken of het in hun pc wel lukt.

Ik had het hier almaar gepost om te kijken of iemand wijs raakt uit die error code. Die afkortingen zeggen mij in ieder geval niets.
hoe ik het had gedaan :

sticky aangemaakt met hp bootable media.exe
daar op sasflash.exe + 3081ETB3.fw

thats it .... sasflash starten en gaan

• tebe
Alvast bedankt voor je input Borroz

Ik heb het op exact dezelfde manier gedaan.
Sticky ook geformateerd met hp tool en daarna de boot os en de flash files erop gezet.
Welk boot os heb je gebruikt?
Ik had zelf de files van win98 OEM nog liggen en heb daar dus mee geboot.
Misschien is er een conflict vanwege gebruik van RAMdrive.

Ik ga vanavond in ieder geval wat verder testen. Ik laat hier nog wel weten hoe het verder loopt.

Verwijderd

FreeDOS op USB stick geprobeerd?

http://www.servethehome.c...suc8i-lsi-firmware-guide/

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 15:06 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 17:09
Als je linux draait kun je het ook vandaar uit proberen, zo heb ik de mijne geflashed.

specs

• tebe
CiPHER,... YOU DA MAN _/-\o_

Het is gelukt.

Wel raar dat het met gewone dos boot niet werkte. Soit ik kan dus weer verder :D

Nu de rest van mijn disken bestellen en OS installeren.
Eerst maar eens spelen met ZFSguru denk ik.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb net even met freenas zitten spelen en wat dingentjes kunnen testen. Al met al ben ik niet echt onder de indruk van de performance en features. 't is niet slecht, maar ook niet super en teveel dingen moet je nog steeds command line regelen. 0.8 RC4 is duidelijk nog niet erg af.

Helaas wilden zowel OpenIndiana als ook Nexenta niet booten vanaf USB cd-rom speler. Om de een of andere reden blijft het hangen bij het laden van de kernel.. Geen idee wat dat is :(

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:23:
Ik heb net even met freenas zitten spelen en wat dingentjes kunnen testen. Al met al ben ik niet echt onder de indruk van de performance en features. 't is niet slecht, maar ook niet super en teveel dingen moet je nog steeds command line regelen. 0.8 RC4 is duidelijk nog niet erg af.

Helaas wilden zowel OpenIndiana als ook Nexenta niet booten vanaf USB cd-rom speler. Om de een of andere reden blijft het hangen bij het laden van de kernel.. Geen idee wat dat is :(
ik deel je mening niet.. freenas is een van de betere os'en voor een thuis nas.. zeer kompleet met een prachtige gui.. en bijna klaar.
Openindiana / napp-it heeft ZFS 28 en nexenta ben ik nu even mee bezig om de community versie te bekijken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:07:
zeer kompleet met een prachtige gui.. en bijna klaar.
Ja, het is compleet, ja de gui is mooi, maar wat heb ik eraan als ik een aantal dingen (teveel dingen) gewoon nog via command line moet gaan fixen. Bovendien, als er iets mis gaat in de achtergrond, weet de gui dat niet. Die gaat er vanuit dat alles zomaar lukt. Vervolgens kun je het maar weer zelf uitzoeken. iSCSI performance is erg brak (napp-it/OI in vm deed veel beter) en voor ZFS niet op de juiste manier gemaakt (je kunt in de gui geen zvols aanmaken).
Openindiana / napp-it heeft ZFS 28 en nexenta ben ik nu even mee bezig om de community versie te bekijken.
Wat ik hier snel van getest heb in een VM is de performance beter, de gui is een horror, maar het werkt wel allemmaal. Straks maar weer eens kijken of ik het aan de gang krijg op de hardware. Eerst maar eens een BIOS update doen, en dat is helaas onmogelijk zonder een windows machine :'( .

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 22-04-2011 08:51 ]

• HarmoniousVibe
Ik zou je echt aan willen raden om die paar commando's die nodig zijn voor het beheren van een NAS'je onder de knie te krijgen. Zo moeilijk is dat niet. Al is het maar omdat je er sowieso niet elke dag mee hoeft te werken. Eenmaal goed ingesteld heb je er weinig omkijken meer naar.

Een mix van Google, man pages, dit forum en een dosis gezond verstand doen vaak al wonderen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:58:
Ik zou je echt aan willen raden om die paar commando's die nodig zijn voor het beheren van een NAS'je onder de knie te krijgen. Zo moeilijk is dat niet. Al is het maar omdat je er sowieso niet elke dag mee hoeft te werken. Eenmaal goed ingesteld heb je er weinig omkijken meer naar.
't gaat er toch niet om of het moeilijk is of niet ('t stelt niet veel voor imho). 't gaat erom dat juist FreeNAS gemaakt is/zou moeten zijn om die hele shit niet nodig te hebben. Zodoende biedt FreeNAS ook maar een beperkt subset van utils om dingen te fixen. De oude FreeNAS was wat dat betreft gewoon completer, al zag het er niet zo mooi uit. Natuurlijk is 0.8 nog RC, maar wat mij betreft verdient het slechts beta status.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 22-04-2011 09:13 ]

• HarmoniousVibe
Tsja, het is dan wel RC, maar dat zegt meestal alleen iets over de stabiliteit en niet over de compleetheid. Daarvoor is 0.x sprekend denk ik.

• Jazsie
  • Laatst online: 18:17
Bedankt maar dat gaat dus niet werken op mijn hardware.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Q
Na 1.75 jaar toch een incidentje: een disk was plots foetsie.
Bunny:~# cat /proc/mdstat
Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4]
md5 : active raid6 sdv[20] sdc[0] sdf[19] sde[18] sdu[16] sdt[15] sds[14] sdr[13] sdq[12] sdp[11] sdo[10] sdn[9] sdm[8] sdl[7] sdk[6] sdj[5] sdi[4] sdh[3] sdg[2] sdd[1]
17580292992 blocks level 6, 64k chunk, algorithm 2 [20/19] [UUUUUUUUUUUUUUUUU_UU]
[>....................] recovery = 0.0% (137216/976682944) finish=355.6min speed=45738K/sec

md1 : active (auto-read-only) raid1 sda2[0] sdb2[1]
1967872 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
56637056 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>
Bunny:~# ./ra
raid-rebuild-eta.sh randomio-1.4/
Bunny:~# ./raid-rebuild-eta.sh

----------------------------------------------
Estimated time of finishing rebuild / reshape:

Fri Apr 22 16:30:11 CEST 2011
----------------------------------------------
Gewoon weer toegevoegd en nu afwachten of alles weer ok is.

Doordat het RAID 6 is begin ik niet meteen te zweten want er is nog steeds redundantie.

Ik ben van de bond tegen 24/7 dus ik zet de machine altijd aan en uit (als in 99% van de tijd uit). Bij het inschakelen had waarschijnlijk een disk een hickupje.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 22-04-2011 10:56 ]

• Q
BOUBOU schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:22:
Bedankt voor de tip, mijn Norco rpc 4224 is momenteel ook onderweg, ik zal meteen controleren of de caddies open staan.
Wat voor controller ga je gebruiken en gaan er ook 24 disks in? (Zou vet zijn!)

Verwijderd

Q schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:33:
Na 1.75 jaar toch een incidentje: een disk was plots foetsie.

[...]

Gewoon weer toegevoegd en nu afwachten of alles weer ok is.

Doordat het RAID 6 is begin ik niet meteen te zweten want er is nog steeds redundantie.

Ik ben van de bond tegen 24/7 dus ik zet de machine altijd aan en uit (als in 99% van de tijd uit). Bij het inschakelen had waarschijnlijk een disk een hickupje.
alleen zo'n melding is voor mij al een hele puzzel.. denk dat ik wel gelijk ga zweten 8)

• Q
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:28:
[...]

alleen zo'n melding is voor mij al een hele puzzel.. denk dat ik wel gelijk ga zweten 8)
Hoezo dat?

Verwijderd

nou ten eerste het niet vertrouwd zijn met dat soort meldingen, je ziet ze meestal maar een paar keer in je leven :)

en verder, ik gebruik nu qnap spul en ben al een poosje bezig om zfs en de pakketten die dat in zich hebben uit te proberen.. dan zou je zo'n melding moeten forceren door een stekkertje van een disk te trekken neem ik aan.

dus heb nog niet 'droog' kunnen oefenen hoe te reageren bij zo'n melding.

• Q
Gewoon een keer testen of onder vmware uitproberen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img571.imageshack.us/img571/4227/paasdiy.jpg

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik moest vandaag nadat ik 2uur stroomstoring had gehad (ups houd het 1uur vol) toch echt mijn servers weer booten, niks corrupt, gelukkig :) Ik weet wel dat ik de router en modem er ook op aan ga sluiten + ik hem constant ga uitlezen de ups en hem laat communiceren met mijn server(s) zodat die netjes uitgaan na een uur, was nog niet ideaal ingericht..

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
ondanks dat het zwaar verkapte spam is, voor de mede NAS bouwers onder ons, omdat ik mijn NAS gaan verhuizen naar een andere case, en ik mijn procs + memory een upgrade ga geven, heb ik mijn 24 hot-swap bays SuperMicro te koop staan, inclusief mobo, procs en memory. wil je dus een vette virtualisatie bak, raid kaartje erin, schijfjes erbij en knallen maar, werkelijk plug en play.

60 TB can not be enough

• FireDrunk
Vind het een hoop geld :) Mijn server kan bijna even veel :p

Even niets...

Verwijderd

Hoeveel slurpt zo'n setje bij elkaar, ex schijven?

Ken één gast die een quad Xeon bord had. Als die server aan ging, werden alle lampen in de kamer even gedimd. >:)

• FireDrunk
Ach quad xeon is overrated... vaak heb je allemaal beperkingen in andere delen... zo heb je nog geen quad xeon met triple channel geheugen. En 99/100 keer is I/O de beperkende factor... dus liever een single xeon met een sloot ram en ssd's dan een quad xeon.

Even niets...

Verwijderd

Ja vind ik ook. Bovendien heb je voor de meeste NAS niet zoveel CPU power nodig. En low-power is een van de belangrijkste doelen voor veel mensen die een 24/7 NAS bouwen. Iets wat continu 1 kilowatt slurpt is na een tijdje niet leuk meer (2000 euro per jaar). Nog afgezien van het lawaai en de toegenomen kamertemperatuur.

Toch is al dat servergeweld haast porno voor ons tweakers. :9~

• KorneelB
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:27:
Hoeveel slurpt zo'n setje bij elkaar, ex schijven?

Ken één gast die een quad Xeon bord had. Als die server aan ging, werden alle lampen in de kamer even gedimd. >:)
deze slurpt, inclusief 26 schijven en een areca kaart, plus een 48 poorts gigabit POE switch 630 watt stressed.. vrij netjes dus.

60 TB can not be enough

• Q
Het gaat om idle verbruik denk ik, wat is dat?

Hoe lang duurt het booten eigenlijk?

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 23-04-2011 20:30 ]

• KorneelB
Q schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 20:28:
Het gaat om idle verbruik denk ik, wat is dat?

Hoe lang duurt het booten eigenlijk?
idle alleen de server? dus inclusief schijven e.d. doet hij nu denk ik rond de 350 a 400. maar idle voor mij betekend dus dat er nog wel een 8tal virtuele machines op draaien..

boottijd, windows niet zo lang, maar 24 schijven initialiseren..

60 TB can not be enough

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Heb net iets gelezen over hoe je SSMTP kan gebruiken om je zelf te e-mailen via gmail wanneer je raid-array degrade. Vond het wel interessant en heb er even mee gespeeld.

RAID Monitoring with MDADM, Email using SSMTP and Google Apps
http://blog.agdunn.net/?p=383

Als je nu een een schijf eruit trekt krijg je zo'n email binnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
This is an automatically generated mail message from mdadm
running on debian

A DegradedArray event had been detected on md device /dev/md1.

Faithfully yours, etc.

P.S. The /proc/mdstat file currently contains the following:

Personalities : [raid0] [raid1]
md2 : active raid0 sda3[0] sdb3[1]
     898450944 blocks 64k chunks

• Q
Onder Debian heb je gewoon standaard Exim4 als mail verstuur 'service'. Triviaal qua configuratie.

Daarna krijg je dus inderdaad deze mails binnen, zoals ik die laatst helaas een keer binnen kreeg.
This is an automatically generated mail message from mdadm
running on Bunny

A DegradedArray event had been detected on md device /dev/md5.

Faithfully yours, etc.

P.S. The /proc/mdstat file currently contains the following:

Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4]
md5 : active raid6 sdc[0] sdf[19] sde[18] sdu[16] sdt[15] sds[14] sdr[13] sdq[12] sdp[11] sdo[10] sdn[9] sdm[8] sdl[7] sdk[6] sdj[5] sdi[4] sdh[3] sdg[2] sdd[1]
17580292992 blocks level 6, 64k chunk, algorithm 2 [20/19] [UUUUUUUUUUUUUUUUU_UU]

md1 : active (auto-read-only) raid1 sda2[0] sdb2[1]
1967872 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
56637056 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>
De gedropte disk was trouwens in orde.

• iBurger
Q schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:44:
[...]

De gedropte disk was trouwens in orde.
Good to know. Maar heb je dan dan eigenlijk vaak? dat je een e-mail krijgt zonder dat je een echt probleem hebt?

SSMTP is btw. ook erg makkelijk in te stellen. Het zijn vijf regels in /etc/ssmtp/ssmtp.conf

code:
1
2
3
4
5
root=iBurgerrrr@gmail.com
mailhub=smtp.gmail.com:587
AuthUser=iBurgerrrr
AuthPass=gmail_pwd
UseSTARTTLS=YES

• Q
Er was echt een probleem. Er was gewoon een hele disk foetsie, maar bij een reboot was hij er gewoon weer. Daarna rebuilden en niets aan de hand.

Dat ssmtp ziet er ook wel handig uit.

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 20-12 19:22
Wow, volgens mij heb ik het perfecte topic gevonden voor mijn vraag, buiten dat de TS als twee jaar oud is en de 219 pagina's ook een zeldzaamheid is tegenwoordig :P

Mijn PC raakt vol en eigenlijk heb ik de behoefte aan wat extra data zekerheid...
Dus dan kom je bij de afdeling NAS, nu heb ik enkele wensen waaraan mijn NAS zou mogen voldoen:
  • - Twee of meer schijven
  • - Raid 0 + 1 (5 is leuk maar qua performance en prijs niet echt succesvol)
  • - Gb LAN (het liefts twee zodat ik geen switch nodig heb tussen mijn labiele modem en mijn Gb netwerk)
  • - Windows netwerk compatibel
  • - HTTP server
  • - FTP server
  • - uPnP
  • - DLNA
  • - Downloaden van HTTP
  • - Downloaden van (S)FTP
  • - Downloaden van Torrent's
  • - Downloaden uit Nieuwsgroepen
  • - Web GUI
  • - I like cheap!
Dus ik keek een beetje rond in de pricewatch:
pricewatch: Conceptronic CH3HNAS
Leuk beeste, met SSH kun je er behoorlijk wat mee, maar toch een beetje gekloot en lage doorvoer snelheid.
pricewatch: D-Link ShareCenter Pulse DNS-320
Een leuke middenweg tussen de wat duurdere moelen, maar net niet uitgebreid genoeg
pricewatch: Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Dit is wel een model die ik zou nemen, voldoet aan een hoop van mijn eisen (mits met wat rd party uitbreidingen)
pricewatch: Synology Disk Station DS211J
Tja dit is natuurlijk een redelijk compleet model die volledig instelbaar en uitbreidbaar is.

Echter draai ik me zojuist om op mijn kraakende burea stoel en kijk recht op de moeder plank van mij oude game PC O+
Specjes:
  • - AMD AthlonX2 3800+ @ 2,0Ghz (tikt de 3Ghz aan als je wilt) socket 939
  • - 2GB DDR1 800 / PC3200 Ram
  • - DFI LanParty UT NF4 Ultra-D (2x GB lan, 4x Sata-2, firewire, USB 2.0 en genoeg PCI(-e) voor eventuele uitbreid kaarten)
  • - Kast met een 450watt sharkoon (temperatuur gestuurde fan koeling)
Gezien deze toch in de meter kast dient te komen maakt het niet uit dat er een ATX kast omheen zit, en een beetje HDD/FAN geluid is ook niet erg. Ik denk eraan om er twee 2TB schijven in te zetten.

Vraagjes:
De CPU betreft een 89watt model, dus wat omlaag clocken zou misschien geen gek plan zijn, anders heb ik ook nog wel een singe-core 3000+ liggen, die is 67watt, dus wordt dan ook ge-underclocked.
-Wat zouden jullie doen, de single of de dual-core, en op welke snelheid zouden jullie hem zetten.

De voeding is 450 watt wat eigenlijk teveel is voor een onbelast systeem, ik wil dit zo laten, maar mogelijk hebben jullie overtuigende argumenten.

De 2GB geheugen zijn verdeeld over twee reepjes, is die tweede GB echt nodig, en weegt dat op tegen het stroom verbruik?

Een gecombyneerde vraag: Bios raid of raid in het OS? en dan het OS op een apart opslag medium (SSD, HDD, SD-kaart of USB-stick) op op de schijven zelf?

De laatste maar des al niet te min de belangrijkste vraag: Windows of linux?
Ik ben niet vies van een linux distro, een kale Debian zou zeker niet misstaan, maar Windows is erg aantrekkelijk.
Met windows weet ik al een hoop dingen te fixen, zo zou ik dan kiezen voor windows xp, een BIOS raid setup, een netwerk brug, xammp, spottnet, utorrent en gewoon inloggen via remote desctop.
Hiermee zou hij al voldoen aan de meeste van mijn eisen, DLNA heb ik dan nog niet en een web GUI ook niet, maar de remote desctop komt in de buurt.

Echter heeft het moederbord een Nforce 4 chipset, een chipset die naar mijn weten prima ondersteund wordt in Linux, en Linux kan met Samba prima met Windows netwerken overweg, ook op Linux is lammp beschikbaar, een torrent tootlje zal er ook wel zijn en downloaden uit nieuwsgroepen moet ook niet te moeilijk zijn.
En dat alles vele male lichter dan Windows :D

Echter als het Linux wordt wil ik eigenlijk geen desktop GUI installeren (Uiteraard wel SSH toegang) maar wel een webinterface hebben. En dan nog de netwerk burg, ik zou niet weten hoe dat in Linux moet, levert dat goede resultaten op?
Op dat gebied wordt de keuze nog groot ook: OpenFiler(mooie GUI), FreeNAS, SME Server of gewoon een kale distro?

Langom: Wat raden jullie mij aan?

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zit net zelf te kijken en kom nog niet heel ver. FreeNAS is leuk maar te gesloten (ik heb nu een ubuntu server met veel functionaliteit en dat wil ik straks ook maar dan met 4 x 2TB harddisken) Ik kom daardoor op FreeBSD uit met een enkele disk voor het OS.

Hiervoor ga ik zeer waarschijnlijk gebruik maken van een oude server welke ik toevallig nog heb staan. Zo kost het met alleen maar 4 x 2TB en stroom al gebruikt het ding slechts 100Watt.

Ik ben wel benieuwd wat alle andere oplossingen aan stroom gebruiken. Mn huidige beestje zit rond de 40 a 50 watt maar heeft maar 1.5TB en een Mobile 1.4 processor

• FireDrunk
Mijn server verbruikt 110W+ :+
Maar ja ik heb dan ook een 2.4Ghz Xeon 12GB RAM, 12 disks en een SSD :)

Wat wil je nou precies vergelijken?

Even niets...

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-12 22:34
Toettoetdaan schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:25:

De voeding is 450 watt wat eigenlijk teveel is voor een onbelast systeem, ik wil dit zo laten, maar mogelijk hebben jullie overtuigende argumenten.
Aanschafprijs van een nieuwe voeding is zo hoog dat je het geld niet terug gaat zien. Gewoon oude voeding gebruiken dus. Bijvoorbeed een voeding als deze:

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 330W

is een relatief zuinig ding en doet 90 watt idle op een x2 5050e / 3GB / 4 SATA controllers met 30 HDD's die in spindown staan. Dan heb je het over een euro of 200 per jaar aan energiekosten. Meten is weten dus als je ergens een energiemeter vandaan kunt halen dan kun je kijken hoeveel jouw voeding verbruikt. Niets zinnigs over te zeggen zonder te meten.
De 2GB geheugen zijn verdeeld over twee reepjes, is die tweede GB echt nodig, en weegt dat op tegen het stroom verbruik?
Het stroomverbruik van 1 reepje is verwaarloosbaar en als je het al hebt gewoon doen.
Ik ben niet vies van een linux distro, een kale Debian zou zeker niet misstaan, maar Windows is erg aantrekkelijk.
Met windows weet ik al een hoop dingen te fixen, zo zou ik dan kiezen voor windows xp, een BIOS raid setup, een netwerk brug, xammp, spottnet, utorrent en gewoon inloggen via remote desctop.
Hiermee zou hij al voldoen aan de meeste van mijn eisen, DLNA heb ik dan nog niet en een web GUI ook niet, maar de remote desctop komt in de buurt.

Echter heeft het moederbord een Nforce 4 chipset, een chipset die naar mijn weten prima ondersteund wordt in Linux, en Linux kan met Samba prima met Windows netwerken overweg, ook op Linux is lammp beschikbaar, een torrent tootlje zal er ook wel zijn en downloaden uit nieuwsgroepen moet ook niet te moeilijk zijn.
En dat alles vele male lichter dan Windows :D

Echter als het Linux wordt wil ik eigenlijk geen desktop GUI installeren (Uiteraard wel SSH toegang) maar wel een webinterface hebben. En dan nog de netwerk burg, ik zou niet weten hoe dat in Linux moet, levert dat goede resultaten op?
Op dat gebied wordt de keuze nog groot ook: OpenFiler(mooie GUI), FreeNAS, SME Server of gewoon een kale distro?
Als windows kan doen wat je wilt zou ik mij over de lichtere footprint van een Linux distro 0,0 zorgen maken. Een NAS moet het vooral altijd doen. Met Windows kun je blijkbaar goed overweg en het kan alles aan dat je met de server wilt bereiken. Linux voegt dan niets toe, XP is stabiel zat. Wil je nou de server echt nooit herstarten dan zou je eventueel Linux kunnen overwegen want dat blijft zonder problemen gewoon een jaar zonder reboot draaien maar goed of dat eventuele ellende waard is?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:40
Voor mijn linux bak / home server ben op zoek naar een passende oplossing qua opslag. Eerst en vooral de specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5500 Boxed€ 49,71€ 49,71
1Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB€ 27,91€ 27,91
1Cooler Master Elite 333€ 33,46€ 33,46
1Asus P5QPL-AM€ 38,85€ 38,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 25,50€ 25,50
1Antec Basiq BP350€ 30,21€ 30,21

Momenteel zit er dus enkel een oude IDE schijf met Debian op die dus dienst doet als systeemschijf. De server zal (ik ben nog wel even bezig met alles in te stellen) instaan voor volgende zaken:
  • Webserver
  • Opslag (NFS / Samba)
  • Downloadserver (sickbeard / couchpotatoe)
  • Streamen naar Windows en Mac clients (720p)
  • ...
Ik heb hier nog twee externe harde schijven die aardig vol geraken en graag zou overzetten naar mijn linux machine. Het gaat om een WD MyBook Studio (1 TB) en een historisch Packard Bell schijfje (250 GB).

Bovenstaande schijven staan respectievelijk in HFS+ en NTFS. Linux gebruikt EXT2/3, dus ik kan de data waarschijnlijk niet behouden als ik het bestandssysteem wijzig aangezien hij alle data weggooit. Ik wil dus nog een extra 2 TB schijf die ik in RAID wil zetten met de 1TB schijf die uit de externe komt (ik neem aan dat ik deze gewoon kan openvijzen en hem aan een molex + sata kabel kan hangen). Dan heb ik wel een RAID met 2 verschillende opslagcapaciteiten.. Of ben ik beter met bijvoorbeeld 2 x 1 TB + de 1 TB uit de externe.

Deze leek me wel ok. Al heb ik geen flauw benul over de prestaties. Aangezien er nogal wat R/W-operaties gaan plaatsvinden tussen de clients en de server zijn de prestaties wel niet onbelangrijk. Ik plan ook al de aankoop van een Gigabit switch en bijgevolg een gigabet netwerkkaart zodat de snelheden over het netwerk optimaal zijn.

In een ander topic kreeg ik te horen dat Linux een paar goede softwarematige RAID voorzieningen heeft. Ik heb dus geen nood aan een RAID controller neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 26-04-2011 11:10 ]

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12 16:34
FireDrunk schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:30:
[...]

Je CPU ondersteund het niet, je chipset wel. Dus in theorie zou je met een andere CPU het voor mekaar moeten kunnen krijgen. Wel zit je met het probleem dat er ook een BIOS moet zijn met VT-d enabled. En ik zie nou niet echt veel succes verhalen op internet over jou bord. Dus ik zou het niet durven zeggen, maar theoretisch kan het met een andere CPU. (een van deze: Lijstje CPU's)

Edit: Hmm die kak intel site laat zich niet copy-pasten... Selecteer Core2Quad Desktop en vink Virtualization Extension for Directed I/O onderin aan (VT-d) dan krijg je je lijstje.

[...]

Daar lijkt het wel op, gecondoleerd :|
Het was even wat geregel, maar ik heb mijn CPU kunnen omruilen voor een QuadCore Q9450. Deze heeft de VT-D instructies aan boord, maar helaas werkt het nog niet. Ik kan nog steeds geen devices doorgeven aan mijn VM's. Dit komt waarschijnlijk door mijn Asus P5Q Deluxe moederbord.

Opzoek naar een nieuw moederbord dus...

Iemand ervaring met een goed bord?
Het gaat mij om een aantal dingen die erop moeten zitten:
- Intel Gigabit Netwerkkaart (Die werkt onder ESXi)
- Socket 775
- DDR2 RAM (12GB of meer)
- PCI-e slot voor mijn Raid kaart
- Moet VT-D aankunnen :)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:39
Even een lichtelijk off topic vraagje.
Heb ook net me mail adres toegevoegd aan mdadm.conf en ssmtp geinstalleerd. Die laatste heb je nodig neem ik aan anders kan mdadm toch niet mailen met alleen een mail adres?
Nu heb ik het volgende commando gebruikt : mdadm -Fs1t hij gaat me raid1 checken en ik krijg gelijk zo'n mooi mailtje. Nu heb ik de machine uit gezet een disk verwijderd en gestart. mdadm start me md0 niet op maar ik krijg geen mail. Als ik hetzelfde commando nog een keer doe krijg ik gelijk een mail en zie ik dat er 1 disk inactive is. Krijg ik alleen een mail als er een disk kapot gaat als de machine aanstaat? Of moet ik ergens nog een regeltje plaatsen dat mdadm om de zoveel tijd checked? Ben aan het google maar kom zo snel geen link tegen met me antwoord.

Dit alles doe ik natuurlijk in een VM :P als ik me server aanpas kwa hardware dan installeer ik hem wat anders + extra tools die ik heb getest in een VM.

• FireDrunk
Ik geloof dat je in mdadm.conf moet opgeven dat hij het volume toch probeert op te brengen als hij disks mist, ik ga ff voor je googlen.

Even niets...

• iBurger
Als je de tijd hebt: Debian 6.0 Squeeze met webmin en wellicht andere services. Als reliability nummer een is voor je zou ik gewoon een losse raid halen van Synology. Het werkt altijd en je hebt dan ook veel mee te prutsen.

• DJ-Promo
Je hebt gelijk zodra ik hem handmatig start krijg ik een mail.

• FireDrunk
Post je config eens, ik lees hier een hoop over de -run optie, maar geen idee waar het in de config moet staan.

Even niets...

• DJ-Promo
Dit is uit me VM:
Heb alle comments weg gelaten omdat ik het over getypt heb :P:

DEVICE partitions

CREATE owner=root group=disk mode=0660 auto=yes

HOMEHOST <system>

MAILADDR mijn mail adres :P

# definitions of existing MD arrays
ARRAY /dev/md0 level=raid1 num-devices=2 UUID= lang verhaal cijfers enz

Zal het ergens onder "definitions of existing MD arrays" moeten staan.

• FireDrunk
Ik kan het echt niet vinden. Misschien eens een nieuwe topic openen op een linux forum (Tweakers kan, maar misschien dat je het bij de makers van MDADM moet proberen)

Even niets...

• DJ-Promo
Ik heb zelf ook flink gezocht maar ook niet kunnen vinden. Als ik gebruik wil maken van mail notificatie moet de array wil starten ook al mist hij 1 disk. Zal het eens op een Linux forum proberen. Weet iemand of een raid5 of 6 wel start als er 1 disk gemist wordt met booten?

• raymonvdm
Het lijkt me eigenlijk van wel anders zou je het hele nut van een array teniet gedaan worden toch ? Een hardware matige array start in iedergeval wel (Perc5i/6i)

[ Voor 23% gewijzigd door raymonvdm op 26-04-2011 14:52 ]

• FireDrunk
Het moet met MDADM ook kunnen. Het kan vanaf scratch sowieso met de -run optie.
Dat moet bij boot ook kunnen....

Even niets...

• DJ-Promo
Precies als ik een antwoord heb laat ik het hier weten. Ik wil gewoon met een boot me array up hebben ook al mist er 1 disk. Dat wil ik dan zien door dat mailtje wat wel gewoon netjes en snel werkt.

• FireDrunk
Ik vind het ook zeker geen slecht idee, stel, de stroom valt uit, je server gaat uit met een klap (ik heb geen UPS) en er sneuvelt een disk. Bij terugkomst van de spanning boot je server netjes weer en zorgt dat je array weer gaat initialiseren, maar blijft hangen op het feit dat hij een disk mist, is toch vrij vervelend...

Even niets...

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-12 20:46
DJ-Promo schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:50:
Ik heb zelf ook flink gezocht maar ook niet kunnen vinden. Als ik gebruik wil maken van mail notificatie moet de array wil starten ook al mist hij 1 disk. Zal het eens op een Linux forum proberen. Weet iemand of een raid5 of 6 wel start als er 1 disk gemist wordt met booten?
Ik heb een raid5 mdadm array waarvan kort geleden een disk stuk was. Computer boot bij mij gewoon door (os staat op een 2.5" diskje). Kreeg door mijn eigen schuld alleen geen email.

• FireDrunk
Mijn server boot ook wel, maar hij assembled de array volgens mij niet, zal als ik thuis kom het eens testen, daar heb ik wel een rebuild voor over (mocht dat nodig zijn).

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb nu OpenIndiana met napp-it draaien. Performance begint me al te bevallen :) Ik heb echter wel een probleem met iscsi performance met kleine files. Grote files copieren gaat super snel. Kopieer ik echter bijvoorbeeld mijn Aperture library naar een iscsi disk, dan wil hij daar 9 uur over doen, en het is "maar" 150GB... Dat lijkt me niet in orde. Op google heb ik nog niet veel invols gevonden behalve mensen die het zelfde probleem hebben, maar zonder oplossing.

Gebruik ik de zelfde disk als Aperture vault dan kan ik die vault gewoon lekker vlotjes vullen (disk in de mac is hier de vertragende factor)... Iemand hier al een mee gespeeld?

Stroomverbruik is voorlopig best netjes:

* 42~45W onder load
* 35 W idle

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 26-04-2011 21:56 ]

• Q
Ik zet mijn storage server eigenlijk altijd uit na gebruik, bijvoorbeeld als ik ga slapen. De machine moet dus regelmatig opstarten. Laatst kwam dus een disk niet mee. Maar hij assembelde de array prima en stuurde een mailtje met een alert.

Test eerst of je MTA goed werkt met echo "hoi" | mail -s "test 123 test" mail@addres.com

Test dan met mdadm:

mdadm -monitor /dev/md1 --test

/dev/md1 moet natuurlijk wel het juiste device zijn.

Ik ga er wel vanuit dat je netjes mail@addres.com hebt ingevuld in /etc/mdadm/mdadm.conf en dat ook al je arrays daar te vinden zijn.

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-12 22:58
Ik ben even in verwarring m.b.t. het flashen van mijn Intel SASUC8I met LSI IT firmware (om er een gewone non-RAID HBA van te maken). Ik heb een Intel DH67BL moederbord met EFI. Bij de LSI firmware downloads (bij Support & Downloads) staan 2 EFI installers, maar ook Windows installers. Slaat de BIOS dan op die van mijn mobo of op de bios van de Intel kaart? Ik draai Windows 7 64-bit maar weet nu dus niet wat ik moet downloaden.

Daarnaast lees ik dat andere flashers een bootsticky hebben gemaakt. Is dat echt nodig? Mijn hdd's zijn nog leeg. Hoe kan ik het beste een bootsticky maken?

Kan iemand mij op weg helpen? Alvast mijn dank.

[ Voor 23% gewijzigd door -Moondust- op 27-04-2011 00:31 ]

• FireDrunk
De EFI flash utilities kan je vanuit je EFI shell gebruiken en zijn voor het BIOS van je kaart, niet voor je moederbord. In jou geval kan je prima de windows flash utility gebruiken, die werkt volgens mij prima onder Windows 7.

Even niets...

• DJ-Promo
Q schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:15:
Ik zet mijn storage server eigenlijk altijd uit na gebruik, bijvoorbeeld als ik ga slapen. De machine moet dus regelmatig opstarten. Laatst kwam dus een disk niet mee. Maar hij assembelde de array prima en stuurde een mailtje met een alert.

Test eerst of je MTA goed werkt met echo "hoi" | mail -s "test 123 test" mail@addres.com

Test dan met mdadm:

mdadm -monitor /dev/md1 --test

/dev/md1 moet natuurlijk wel het juiste device zijn.

Ik ga er wel vanuit dat je netjes mail@addres.com hebt ingevuld in /etc/mdadm/mdadm.conf en dat ook al je arrays daar te vinden zijn.
Ik zet mijn nas ook altijd uit. Zet hem alleen aan als ik hem nodig heb. Ik kan gewoon mailen in me vm. Die test werkt ook ik krijg dan gelijk een mailtje. Alleen als ik de VM stop en 1 disk weghaal dan start de VM op omdat ik een aparte OS disk heb maar de raid array blijft gewoon down en ik zie geen mailtje binnen komen.

PS: hoelang duurt die test ? :P

• -Moondust-
FireDrunk schreef op woensdag 27 april 2011 @ 08:09:
De EFI flash utilities kan je vanuit je EFI shell gebruiken en zijn voor het BIOS van je kaart, niet voor je moederbord. In jou geval kan je prima de windows flash utility gebruiken, die werkt volgens mij prima onder Windows 7.
Ow zo, ik snap het. En weet jij of ik het flashen kan doen vanuit mijn normale windows 7 boot of dat ik toch echt een bootsticky moet maken?

• FireDrunk
Als de controller niet je bootcontroller is, zou het gewoon in windows moeten kunnen.
(Eigenlijk ook wel als het wel je boot controller is, maar dat vind ik meestal een groter risico, aangezien de controller aan het einde van de flash reset. :) )

[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 27-04-2011 10:18 ]

Even niets...

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:45

MikeWazowski

Look into my eye

Toettoetdaan schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:25:
Echter draai ik me zojuist om op mijn kraakende burea stoel en kijk recht op de moeder plank van mij oude game PC O+
Specjes:
  • - AMD AthlonX2 3800+ @ 2,0Ghz (tikt de 3Ghz aan als je wilt) socket 939
  • - 2GB DDR1 800 / PC3200 Ram
  • - DFI LanParty UT NF4 Ultra-D (2x GB lan, 4x Sata-2, firewire, USB 2.0 en genoeg PCI(-e) voor eventuele uitbreid kaarten)
  • - Kast met een 450watt sharkoon (temperatuur gestuurde fan koeling)
Gezien deze toch in de meter kast dient te komen maakt het niet uit dat er een ATX kast omheen zit, en een beetje HDD/FAN geluid is ook niet erg. Ik denk eraan om er twee 2TB schijven in te zetten.

Vraagjes:
[i]Wat zouden jullie doen, de single of de dual-core, en op welke snelheid zouden jullie hem zetten.

Ik heb als server/NAS (als je het zo mag noemen) Windows7 draaien op een Asus M2A-VM HDMi mobo met AthlonX2-5200+ en 2Gb RAM, allemaal spullen die ik nog had liggen. Aangezien hier maar 4 sata-poorten op zitten heb ik voor 27 euro er een DeLock PCI 4 port sata-controller bijgekocht. Zo heb ik nu 6 schijven draaien met een totaal van 7,5Tb. Ik gebruik hem voor de dingen die jij noemt en laat hem na 10 minuten automatisch uitschakelen - niets van underclocken e.d. Met WoL maak ik hem weer wakker, via mijn werkPC's met een link en via mijn 2 Xtreamers via een script bij het opstarten. Ik maak geen gebruik van RAID, ik sync wekelijks belangrijke bestanden over verschillende PC's (en een externe disk die op mijn werk in de la ligt) - er is maar weinig echt belangrijk en niet opnieuw te downloaden. Beheer gaat via Remote Desktop, ook vanaf internet.

Niet het neusje van de zalm en zeker simpel vergeleken bij wat ik hier allemaal zie langskomen (daarom zei ik: als je het wel een server/NAS mag noemen), maar voor mij een prima oplossing die ik heel makkelijk kan uitbreiden (kan max 12 schijven worden incl IDE) en met een OS waar ik me goed in kan vinden. Lijkt me dat dat ook voor jou kan gelden!

• -Moondust-
FireDrunk schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:18:
Als de controller niet je bootcontroller is, zou het gewoon in windows moeten kunnen.
(Eigenlijk ook wel als het wel je boot controller is, maar dat vind ik meestal een groter risico, aangezien de controller aan het einde van de flash reset. :) )
Bij mij is het niet mijn bootcontroller, dus ik ga het lekker vanuit Windows7 doen. Bedankt voor je reacties. Ik ben er erg mee geholpen.

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 20-12 19:22
Tof dat jullie even reageren :)

@prozak
Tja zoon voeding haal je er in der daad niet uit, dus die houd ik dan lekker op die 450, maar ik regel nog wel even een energie meter. (kijken hoeveel het undervolten/clocken echt gaat schelen)

@iBurger
Tja op mijn server staat Debian 5, ondanks dat ik alles via SSH doe, zijn de mogelijkheden gewoon onbeperkt, dus ik zit er nog wel erg over te twijfelen...

@MikeWazowski
Ja Pressies, ik zou dan XP nemen, maar wel exact dezelfde oplossing al dat jij doet.

Ik denk dat ik eerst XP neem om de setup en het verbruik te testen, en daarna lekker Debian eroverheen gooi :)

Nog een dingetje, het OS op de HDD met data of op een apart medium?

• FireDrunk
Apart medium, dan kan je OS disk aan blijven terwijl je data disks op standby kunnen. Scheelt ook weer wat energie... :)

Even niets...

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:45

MikeWazowski

Look into my eye

Ik heb het OS op dezelfde disk staan als de meest gebruikte bestanden (ofwel de Studio100/Disney films voor mijn dochter), uiteraard in aparte partities. Blijft er altijd maar 1 schijf aan, de rest komt pas als je ze echt aanroept...

• aceke
  • Laatst online: 20-12 23:29
ik heb een nieuw systeem besteld met de I5 2400 en de intel DQ67OW dewelke ook vt-d heeft.
Nu wil ik met freenas 8.5 werken maar de resultaten zijn echt slecht, 30-42 write, 30-40 read
dit met 2 schijven (2x 1,5tbyte) in stripe met zfs
met 1 enkele schijf in win 7 op dezelfde pc haal ik 80 read/write
dit is met samba

ik heb totaal geen ervaring met linux/unix dus ik zoek andere software zoals freenas met webinterface voor beheer en zfs ondersteuning (anders kan ik ook bij win 7 blijven waar ik 110write 115read haal met 2 of meer schijven)
freenas draait onder esxi 4.1 met 4 cores en 4gb ram toegewezen

[ Voor 5% gewijzigd door aceke op 28-04-2011 09:29 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Voor de zekerheid hier even m'n vraag droppen.

Ben van plan om een Intel RAID Controller SASUC8I aan te gaan schaffen.

Wat ik hier vind en op andere plekken is het een kwestie van de juiste LSI TI mode flashen om te zorgen dat deze op een none EFI systeem werkt.

Klopt mijn aanname dat het daarna disken er aan hangen en alles onder debian squeeze automagisch werkt of zijn er nog extra akties nodig om de schijven te kunnen gebruiken behalve raid partition aanmaken en een mdadm raid set aanmaken?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• FireDrunk
aceke schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:28:
ik heb een nieuw systeem besteld met de I5 2400 en de intel DQ67OW dewelke ook vt-d heeft.
Nu wil ik met freenas 8.5 werken maar de resultaten zijn echt slecht, 30-42 write, 30-40 read
dit met 2 schijven (2x 1,5tbyte) in stripe met zfs
met 1 enkele schijf in win 7 op dezelfde pc haal ik 80 read/write
dit is met samba

ik heb totaal geen ervaring met linux/unix dus ik zoek andere software zoals freenas met webinterface voor beheer en zfs ondersteuning (anders kan ik ook bij win 7 blijven waar ik 110write 115read haal met 2 of meer schijven)
freenas draait onder esxi 4.1 met 4 cores en 4gb ram toegewezen
Wat voor NIC heb je gebruikt?

Even niets...

• raymonvdm
FireDrunk schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:06:
[...]

Wat voor NIC heb je gebruikt?
Ik gok dat hij gewoon de onboard nic gebruikt

LAN support Gigabit (10/100/1000 Mbs/s) LAN subsystem using the Intel® 82579LM Gigabit Ethernet Controller

Ik ben zelf ook aan het rommelen met ZFS en haal ook lage snelheden. Het inschakelen van Jumbo frames maakt wel een verschil maar het is nog steeds niet heel snel.

raymonvdm in "Zuinige ESXi Server"

[ Voor 27% gewijzigd door raymonvdm op 28-04-2011 10:48 ]

• aceke
  • Laatst online: 20-12 23:29
het is de internet switch van esxi die ik gebruikt en de lan naar de switchen is intel pro nic

• FireDrunk
Ik bedoelde welke softwarematige NIC je aan de VM hebt gegeven... E1000 of VMXNET2/3

Even niets...

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Heb je vmware tools geinstalleerd?

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik draai al een jaartje OpenFiler op mijn NAS machine, met 4 x 1.5TB disks in een RAID5 set.
Omdat deze set vol begint te raken, heb ik uitbreiding besteld (6 extra disks, straks 10 in totaal dus) en omdat ik toch wel erg ging zweten toen er ooit 1 disk even foetsie was :+ wil ik uiteindelijk de 10 disks in een RAID6 set onderbrengen voor wat extra redundancy.

Ik ben echter nooit echt tevreden geweest over de snelheden die ik haal en na het doorlezen van dit topic ben ik maar eens wat gaan testen, om uiteindelijk een nieuwe install te kunnen doen, waarin hopelijk alle snelheidsproblemen zijn opgelost.

Eerste verdachte was de onboard NIC in de OpenFiler machine, maar iperf geeft me 935MB/sec throughput, hoewel het misschien nog iets hoger kan (ik ga er voor de zekerheid ook een Intel Pro/1000 instoppen die ik toch nog heb liggen) kan dat niet de bottleneck zijn volgens mij.

Dus eens een 10GB test bestand aangemaakt en wat gaan testen en daaruit komen toch wel opmerkelijke resultaten:

1) Kopieren 10GB van OpenFiler SAN naar Windows (Samba share)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9xw3bzRnMQd1NEdTeaOWCefr/full.png

2) Kopieren 10 GB van OpenFiler SAN naar Ubuntu via Places/Network (is volgens mij ook Samba toch?)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ibDb8dv9FzzTyYrXDLLkiPM2/full.png

3) Kopieren 10GB van OpenFiler SAN naar Ubuntu via NFS mount
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zWAlXpmjwBZSDezZwjVx58T6/full.png

Het verschil tussen NFS mount en de Samba share in Windows vind ik al opmerkelijk, maar de snelheid van de kopieer actie naar Ubuntu via Samba (picture 2) is gewoon om te huilen :'(

Over het kopieer resultaat van OpenFiler naar Windows nog het volgende:
- 75MB/sec uit de screenshot is nog hoog, regelmatig zie ik lagere snelheden (50-60MB/sec max)
- Opvallend is dat een kopieer actie altijd snel start (~90MB/sec) en dan geleidelijk langzamer wordt tot het uiteindelijk stabiliseert op zo'n 50-60MB/sec
- Bij schrijven naar de RAID set is dit laatste verschijnsel nog duidelijker aanwezig, startend met 80-90MB/sec loopt het dan al snel terug naar 25-30 MB/sec max (ik zal straks nog wel even screenshots van schrijfacties maken)

Proc (Athlon X2 250) en RAM (2 GB dual channel) gebruik tijdens de copy actie heb ik gemonitord en beiden biljven ruim onder 100%.

Ik vraag me nu af of dit een specifiek OpenFiler probleem is (zijn er meer mensen die dit draaien hier?) en ik dus beter wat anders (Ubuntu server, makkelijk om ook CouchPotato, SABnzbd en SickBeard te draaien of misschien FreeNAS ofzo) kan gebruiken. OpenFiler versie is trouwens 2.3, de update manager geeft aan dat die helemaal up-to-date is. Misschien is dit in de nieuwste OpenFiler 2.99 opgelost, ik heb geen idee.

Iemand die nog iets 'zinnigs' kan zeggen over de bovenstaande resultaten en/of ook eens een test Samba vs. NFS zou kunnen doen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12 20:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sleepie schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:43:

- Opvallend is dat een kopieer actie altijd snel start (~90MB/sec) en dan geleidelijk langzamer wordt tot het uiteindelijk stabiliseert op zo'n 50-60MB/sec
Ik gok dat dat komt omdat hij in het begin volle snelheid kan overpompen omdat de ontvangende pc de data in zijn rambuffer opslaat, dat lukt natuurlijk maar even, en daarna kun je niet sneller overpompen dan de hd kan wegschrijven.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SanderH_
Iemand hier ervaring met RAID5 in VirtualBo?. Ik wil graag eerst eens alles uitproberen in een testomgeving. Ik probeer in de instellingen van mijn Debian VM gewoon meer .vdi's toe te voegen aan mijn SATA-controller, maar als ik df -h uitvoer komen ze niet te voorschijn?

Verwijderd

df -h geeft alleen mounted filesystems weer, niet ruwe disks die nog niet geformatteerd cq. mounted zijn. Ruwe disks staan in /dev zoals /dev/sda of /dev/sdb, etc. Die moet je eerst partitioneren (optioneel) en formatteren met een filesystem (newfs).

• SanderH_
Dus eerst de disks zoeken via ls /dev en dan met newfs naar ext3 brengen? En dan kan ik via mdadm RAID beginnen configureren :)?

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 30-04-2011 02:21 ]

Verwijderd

dmesg | grep sd
Dat geeft je informatie weer over de disks die gevonden worden.

Overigens moet je newfs pas doen na een RAID array gemaakt te hebben, dus:
1) disk vinden en partities maken (optioneel)
2) mdadm gebruiken om een RAID5 te maken
3) newfs op de md-raid array uitvoeren (/dev/md0)

Makkelijkste is een how-to te gebruiken. Ik ben nu echter erg moe van koninginnedag dus even zelf googlen. :)

• FireDrunk
Ik zou gewoon fdisk -l gebruiken.. Dan zie je alle attached block devices...
Wil je het compact, gebruik fdisk -l | grep /dev/

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2011 12:52 ]

Even niets...

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DIY nassers, zullen we is beginnen aan DIY nas nummer 4? Dan kunnen we misschien gelijk ook de hall of fame maken!

Wat denken jullie er van?
Pagina: 1 ... 55 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.