• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-10 15:35

lampie1979

Hoepla!

Q schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 09:49:
[...]

Fuck yeah! _/-\o_ :9

Ruwe capaciteit is dus 24 x 2 TB = 48 TB. Doe je een enorme RAID 6 dan is het 44 TB. Als je de arrrays niet te groot wilt maken kost je dat 4 disks en om je op 2x 20 TB = 40 TB waarbij je de 2 arrays alsnog met lvm aan elkaar knoopt tot 1 40 TB array.

[...]

2 TB voor 100 euro. Damn.
Naja ik heb in wezen al een zelfgebouwde 4024 ;-) Maar het is mooi dat ze nu een native 24 disk oplossing bieden. Als mensen een Norco willen bestellen, bestel dan deze :). Betere layout, betere backplanes, beter schuifmechanisme van de trays etc...

Ja die 2TB'tjes zijn maar 99 euro per stuk. Mijn eerdere ervaring met Samsung is niet zo best, maar we zullen zien :)

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

ruitech schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:47:
Ik zit te twijfelen. de nieuwe Norco 4224 bestellen via ri-vier.nl of toch uit het buitenland en gokken dat duane niet een belachelijk bedrag er bovenop legt.
Met zo een enorme doos is het geheid raak met de douane. Ik heb iig ook moeten betalen :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:07
Ik betaalde voor mijn 4020 toen 70 euro aan de douane.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Gisteren mijn nieuwe Chenbro RM31616 met sas backplane en rails binnengekregen. Hopelijk komt de rest (mobo, sas kabels, slim dvd, etc) volgende week binnen. Zal vanavond even een fototje van de behuizing plaatsen.

Behuizing zat in een ENORME doos. Goed beschermd. Alleen ontbreekt de PSU bracket in de standaard config. Kast is zeer goed afgewerkt. Kabels zijn standaard redelijk aangelegd, maar zeker voor verbetering vatbaar. Leuk om alles zelf netjes te gaan wegwerken.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
hmmm ni Norco ziet er goed uit, ik heb nu een Supermicro chassis..

ik moet er dus die voorgestelde 24X2 TB disks in kwijt op mijn areca 1280ML, en ook nog eens 2X de raptor voor mijn raid 1..

weet iemand of deze kast een beetje stil is?
die SUpermicro is te asociaal luidruchtig, ik heb er een aparte serverruimte voor moeten bouwen :(

60 TB can not be enough

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
hmm laat maar hangen, maximale mobo size 12 X 13" , ik heb een 13,5 bij 13,7" E-EATX mobo :(

60 TB can not be enough

• Thomasterr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-03-2024
Dit alles gaat wel passen in een Chenbro RM51924

24 hot-swap hdd's en nog 2 brackets voor os diskjes.

ook past hier je mobo wel in.

Ik weet alleen niet of hij veel stiller zal zijn dan de supermicro

Verwijderd

Ik dacht dat ik met een beetje browsen er wel uit zo komen, maar wil toch graag wat advies!

Ik heb nu een Synology 207+ met 2TB. Heb ruimtetekort en zit nu met externe schijven te kloten, niet echt ideaal. En heb ik problemen met snelheid..zodra SABNZBD wat aan het binnenhalen/uitpakken is ben ik kreupel :|

Ik gebruik mijn NAS voornamelijk voor downloaden en streamen van HD content. Maar mn foto's en muziek staan er ook op.

Ik wil nu zelf een NAS gaan samenstellen. Dit zijn de vereisten:

- Om te beginnen 3-4TB, uitbreidbaar tot 6TB ofzo.

- SNEL genoeg. Is het veel gevraagd als ik wil kunnen downloaden/uitpakken en tegelijkertijd film kijken op mn Mac MIni? ;)

- ZUINIG. Word nu al gek van mn energierekening, dus wil zo zuinig mogelijk.

- Hij hoeft niet moeders mooiste te zijn...staat toch in mn meterkast. Maar ik wil hem niet zo diep/breed..

Niet onbelangrijk: Budget 400 euro.

• Q
freak1 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 21:56:
weet iemand of deze kast een beetje stil is?
die SUpermicro is te asociaal luidruchtig, ik heb er een aparte serverruimte voor moeten bouwen :(
Voor iedereen die een Norco wil: het ding maakt gewoon herrie. De supermicro's maken een tyfusherrie, dat is het verschil heb ik begrepen. Dit soort setups vragen om een aparte ruimte die de rest van je huis afschermt tegen het geluid. Ze zijn ook helemaal niet voor 'ons' bedoeld, maar voor in datacentra te hangen. Je weet wel, van die ruimtes waar je met oordopjes rondloopt.
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 10:42:
Ik dacht dat ik met een beetje browsen er wel uit zo komen, maar wil toch graag wat advies!
Wat moet ik kopen vragen zijn niet echt de bedoeling, zie de instructies van GoT. Wat je beter kunt doen is beter 'researchen' (zoals dit topic goed doorlezen), iets samenstellen en als je daar nog vragen over hebt deze hier stellen.
Zware Unit schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:03:
Gisteren mijn nieuwe Chenbro RM31616 met sas backplane en rails binnengekregen.
Ben benieuwd, het lijkt mij een mooie kast.

[ Voor 47% gewijzigd door Q op 12-09-2010 11:25 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Q schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:21:
[...]
Voor iedereen die een Norco wil: het ding maakt gewoon herrie. De supermicro's maken een tyfusherrie, dat is het verschil heb ik begrepen. Dit soort setups vragen om een aparte ruimte die de rest van je huis afschermt tegen het geluid. Ze zijn ook helemaal niet voor 'ons' bedoeld, maar voor in datacentra te hangen. Je weet wel, van die ruimtes waar je met oordopjes rondloopt.
Er was toch iemand op hardforum die een aangepaste bracket had gemaakt of gevonden voor de Norco waar je andere ventilatoren in kon plaatsen?

De CSL/OT kroeg !

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:44
Die Norco kasten zijn prima 'stil' te krijgen door die standaard 80cm fans te vervangen door stillere types met een lagere RPM. Dat kost je dan een paar tientjes extra.
Met een beetje hobbyen kun je ook de bracket aanpassen voor twee of drie 12cm fans.
Die nieuwe kast met 24 disks kun je misschien zelfs wel aanpassen voor twee 14cm fans.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

lampie1979 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 04:25:
Nieuwe Norco case. Ze hebben gehoor gegeven aan de klantwens :)

De Norco 4224

[afbeelding]

http://www.mondostor.com/2010/09/norco-rpc-4224-4u-server-case-review.html

En zojuist ook twee "vers van de pers" Samsung F4EG's besteld. Eens kijke nwat deze doen qua performance :)
Oehh! Dan komen de 4020s voor goedkoper te staan, mss moet ik die dan maar tijdelijk nemen! Dan heb ik niet zon geklooi met mijn serverparkje!

Heb ook samen met Collie beide, althans een UPS gekocht hij 2x ik 1x en ik heb inmiddels ook een HP Procurve 2824 20x1Gbps eindelijk! En ik heb nog een custom 11u rackje, die niet teveel kan hebben maar wel mijn netwerkapparatuur enzo! Morgen avond post ik een foto met alle kabels die overal hangen! Dan nog ff wachten tot ik tijd en geld heb voor alles cat6 te maken zodat mijn NAS eindelijk ook goed gaat performen..

Verwijderd

Na wat research door oa dit topic een systeem samengesteld. Dit ook op aansluiting van mn vorige post.
IS dit zuinig en snel genoeg voor mijn eisen?

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 63,-€ 126,-
1Cooler Master Elite 334€ 30,85€ 30,85
1AMD Athlon II X2 240E€ 65,55€ 65,55
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 32,90€ 32,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 39,79€ 39,79
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 72,05€ 72,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,14

• Q
Dadona schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:13:
[...]
Er was toch iemand op hardforum die een aangepaste bracket had gemaakt of gevonden voor de Norco waar je andere ventilatoren in kon plaatsen?
PeterPan schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:32:
Die Norco kasten zijn prima 'stil' te krijgen door die standaard 80cm fans te vervangen door stillere types met een lagere RPM. Dat kost je dan een paar tientjes extra.
Met een beetje hobbyen kun je ook de bracket aanpassen voor twee of drie 12cm fans.
Die nieuwe kast met 24 disks kun je misschien zelfs wel aanpassen voor twee 14cm fans.
Stiller = meestal ook wat minder airflow. Met 20 disks in je kast moet je dan erg oppassen. De druk is ook belangrijk. Je fans moeten sterk genoeg zijn om de weerstand van de kast te overwinnen.

De 4020 heeft een belabberde airflow en ik zou deze kast nu niet meer kopen. Doe dan de 4220 of de 4224.

Voor de 4224 komt een speciale fanwall die 3x 12cm aan kan, speciaal op verzoek van de 'fans'. ETA oktober ergens.

http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5912.0
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:28:
Na wat research door oa dit topic een systeem samengesteld. Dit ook op aansluiting van mn vorige post.
IS dit zuinig en snel genoeg voor mijn eisen?
Snel ja, zuinig, is een kwestie van opzoeken en builds vergelijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 12-09-2010 14:06 ]

Verwijderd

Q schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:04:
Snel ja, zuinig, is een kwestie van opzoeken en builds vergelijken.
Bedoel je vergelijkingen/builds bekijken in dit topic, of is er een externe site waar je dit kan doen?
Ik bedoel mn vraag wel in context of hij aan mn eisen voldoet. Als hij zuinig is, is dat mooi meegenomen en kan het evt met wat tweaks in mn samenstelling nog beter? Of uberhaupt beter is zn algemeen met mn budget?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 14:27 ]

• Q
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:23:
Bedoel je vergelijkingen/builds bekijken in dit topic, of is er een externe site waar je dit kan doen?
Ik bedoel mn vraag wel in context of hij aan mn eisen voldoet. Als hij zuinig is, is dat mooi meegenomen en kan het evt met wat tweaks in mn samenstelling nog beter? Of uberhaupt beter is zn algemeen met mn budget?
Verwacht niet dat je nog een film kan streamen zonder te stotteren als je machine staat te unrarren / par verify te doen. Dan mag je een RAID 5 met minimaal 2 a 3 disks gaan draaien en dan nog vraag ik me af of dat gaat lukken. Ik weet niet hoe anderen dit doen.

Van de zelfde disks / array een film streamen (1080p) + unrarren/parren = meestal no-go. Ik doe dit op gescheiden apparatuur.

Qua zuinig: dat is een kwetstie van vergelijkbare builds met onderdelen zoeken en kijken wat voor verbruik ze weten te behalen. Bedenk wel: je NAS kan ook uit als hij niet staat te downloaden. Met WOL staat hij in 2 minuten aan. Wat je wil moet je voor jezelf bepalen.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 17:38

Quindor

Switching the universe....

Q schreef op zondag 12 september 2010 @ 16:08:
[...]
Verwacht niet dat je nog een film kan streamen zonder te stotteren als je machine staat te unrarren / par verify te doen. Dan mag je een RAID 5 met minimaal 2 a 3 disks gaan draaien en dan nog vraag ik me af of dat gaat lukken. Ik weet niet hoe anderen dit doen.

Van de zelfde disks / array een film streamen (1080p) + unrarren/parren = meestal no-go. Ik doe dit op gescheiden apparatuur.

Qua zuinig: dat is een kwetstie van vergelijkbare builds met onderdelen zoeken en kijken wat voor verbruik ze weten te behalen. Bedenk wel: je NAS kan ook uit als hij niet staat te downloaden. Met WOL staat hij in 2 minuten aan. Wat je wil moet je voor jezelf bepalen.
Zelf heb ik meerdere RAID levels op dezelfde disken draaien.

R6 van 8 disks voor super safe 2TB
R5 van 8 disks voor safe 1TB
R0 van 3 disks reproducable 4,8TB
R0 van 2 disks reproducable 3,2TB

Alle disks in het schema hierboven zijn dezelfde disken deze hangen allemaal aan een Adaptec 5805. De eerste R0 word gebruikt om van NNTP te downloaden (14MB/sec met 8 threads) en de par gebeurt hier ook op. De unrar gebeurt vervolgens van de eerste R0 naar de tweede R0.

Op die manier heb ik er nooit last van de disks bezig zijn. Ook is het unrarren vele malen sneller dan vanaf dezelfde spindels aangezien het ECO disken zijn. Seeks moet je voorkomen!

Dit heeft ook bepaalde power saving voordelen. Alle disks in mijn server staan op power save mode en spinnen down als ze 5 minuten niet gebruikt worden. Als ze nodig zijn, spinnen ze up. De 8 disks in het totaal zijn praktisch nooit nodig en dat scheelt toch weer wat in gebruik. Verder houd de 512MB cache van de adaptec zoveel mogelijk vast voordat het een disk upspinned om het weg te schrijven. Ik heb ook nog een set van 4x1.5TB in R0, deze hangen aan het mobo en zijn via Physical RDM door gekoppeld zodat ik power controle heb over de disks.

Het lastigste hiervan is dat ik dit allemaal onder VMware doe. Officieel kan dat allemaal niet, maar sinds gisteren heb ik het toch allemaal werkend gekregen! :D

All disk 205 Watt, idle alleen OS disk 110 Watt. Daar hoop ik met wat onderclocking en undervolting nog wat vanaf te kunnen halen. :)

--update--
Zojuist nog wat zaken getweaked en ik zit nu op ~94 Watt idle. Erg tevreden mee. Dat scheelt me ongeveer 200 euro op jaar basis! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 12-09-2010 18:45 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• Zware Unit
Foto's van mijn nieuwe Chenbro RM31616 met DIM rackmount behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://files.me.com/maartendevries/pogaes
Afbeeldingslocatie: https://files.me.com/maartendevries/4v5ums
Afbeeldingslocatie: https://files.me.com/maartendevries/ydzw4i

Afbeeldingslocatie: https://files.me.com/maartendevries/4vhvn5
Afbeeldingslocatie: https://files.me.com/maartendevries/q8fxzs

Reclame: "Oude" NAS staat te koop (link)

[ Voor 13% gewijzigd door Zware Unit op 12-09-2010 18:37 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Q schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 19:54:
Dan is het denk ik voordeliger om de case rustig uit voorraad bij Ri-Vier te bestellen.
Morgen haal ik mijn Dell Server Rack op om de Norco in te kunnen plaatsen :P (pics soon)

• Weiman
  • Laatst online: 21-09 17:46
Quindor schreef op zondag 12 september 2010 @ 16:55:
Dit heeft ook bepaalde power saving voordelen. Alle disks in mijn server staan op power save mode en spinnen down als ze 5 minuten niet gebruikt worden. Als ze nodig zijn, spinnen ze up.
Eh, je weet dat dat niet bepaald bevoordelijk is voor de levensduur van een disk?

• Quindor

Quindor

Weiman schreef op zondag 12 september 2010 @ 20:31:
[...]
Eh, je weet dat dat niet bepaald bevoordelijk is voor de levensduur van een disk?
Ja, snap ik. Maar naar mijn idee gaan ze dat niet vele keren per dag doen! Heel veel draait op de systeem disk welke ik uiteindelijk wil vervangen voor een SSD's om al mijn standaard VM's op te draaien.

Alle test VM's draaien wel gewoon op de RAID set, maar dan spinned deze uiteraard niet down.

Verder spinnen er 3 disks up om te downloaden en 3 disks wederom om te unrarren. Daarna gaan ze nu na 5 minuten weer down. Behalve als ik het ga kijken uiteraard. Dan blijven de disks welke nodig zijn netjes up.

De 8 disks zijn praktisch nooit nodig. Behalve als ik dus met VM's aan de slag ga of nou ja, de andere zaken die op die disks staan.

Zelf denk ik dat de disks niet vaker dan 2 a 3 spin momenten te zien zullen krijgen. De download disks wellicht net wat meer.

Maar je hebt een punt hoor. Dat stond op het lijstje om eens uit te zoeken. Hoeveel spins mag een gemiddelde disk hebben? En wat doet het dus met de levensduur?

• Q
Zware Unit schreef op zondag 12 september 2010 @ 18:24:
Een plaatje, een hele nette kast met SAS aansluitingen, zoals het hoort. Nou vullen ;)
Quindor schreef op zondag 12 september 2010 @ 16:55:
[...]

Zelf heb ik meerdere RAID levels op dezelfde disken draaien.

R6 van 8 disks voor super safe 2TB
R5 van 8 disks voor safe 1TB
R0 van 2 disks reproducable 3,2TB
Voor wat je er mee doet lijkt me dit wel een handige aanpak. Je pakt gescheiden disksets voor het hele usenet verhaal zodat dit ook geen uren duurt.

Zelf heb ik gewoon een mac mini die de downloads doet en naar een USB disk pompt. Af en toe zet ik mijn storage server aan om de boel over te pompen en dan gaat hij weer uit. De mac mini doet uren over 1 bluray, maar dat maakt me niet uit, dat loopt lekker 's nachts. Het is de disks niet de bandbreedte.

[ Voor 59% gewijzigd door Q op 12-09-2010 23:13 ]

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 18:29

uppie8374

Sousousou

iBurger schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:24:
[...]

Netjes man. Met die case ziet het er meteen al mooi uit! Pictures please :) en wattage meter eraan hangen, brute specs hehe :9
Ik heb foto's genomen, maar die moet ik nog van het stickje halen enz. enz. Wel heb ik een wattage meter er aan gehangen.

Nu moet ik zeggen dat naast de hardware die hier eerder stond:

Mobo: MSI-785GM-E65
CPU: AMD Athlon II X2 240E
Mem: Corsair DDR3 XMS3 4GB
Case: Apevia X-Qpack Blauw zwart
PSU: Be Quiet! Pure Power L7 300W

Er ook een Plextor Optical in zit, een 2 TB WD EARS schijf, een 1 TB Seagate schijf en 2 500 GB RE schijven van WD.

Al met al verbruikt het met booten rond de 91 W en zodra alles netjes is gestart hangt het rond de 75W. Ik heb wel al wat instellingen aangepast in de BIOS waarvan ik dacht dat het zooitje zuiniger ging lopen, maar ik vraag me af of ik alles heb gehad.

Iemand die aan dit verbruik kan zien of het nog beter kan?

Rebuilding knowledge database

• Quindor

Quindor

Q schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:10:
[...]
Voor wat je er mee doet lijkt me dit wel een handige aanpak. Je pakt gescheiden disksets voor het hele usenet verhaal zodat dit ook geen uren duurt.
Eventjes als aanvulling. ALLE sets staan op dezelfde disken. Ik zet ze gewoon op meerdere manieren in. Een RAIDset van 8x2TB=12TB netto. Dat is ook wat gortig en zoveel belangrijke data heb ik helemaal niet. Daarnaast is het maximale wat VMware ESX(i) aankan een lun van 2TB.

De disks zijn vooral voor performance en veel opslag ruimte. Het scheiden is deels vanwege performance (3 + 3 voor download/par/unrar is vele malen sneller dan 1x8) en deels voor power management.

Verder is mijn server veel meer dan alleen een NAS. Het hele VMware gebeuren is zijn primaire taak. Hoewel nieuwsgroepen en dat soort zaken er onderdeel van blijft. Zonder de server geen TV, mail, downloads, test mogelijkheden, teamspeak, backups, etc. etc. :P

Deze sets doen dus hun taak en als ze niet nodig zijn gaan ze down. Ik schat hierdoor dat de 2 sets van 3 elke dag wellicht 5x starten en weer stoppen. En alle 8 disks wellicht 1x, waarschijnlijk tegelijk met de 6.

Ik heb ergens gelezen dat een gemiddelde disk zo'n 40.000 spin up's in zich heeft. Laten we dan zeggen dat elke disk 10x zou upspinnen op 1 dag, dat geeft me een levensduur van 10,9 jaar. Prima acceptabel! :D

Maar goed, dat blijven gegokte waarden. Ook ben ik alle bronnen van een spinup aan het aanpassen. Boxee bijvoorbeeld vind het leuk om al je netwerk shares om de zoveel minuten eventjes te scannen. Dat staat inmiddels uit. Met VMware is het heel erg makkelijk om te zien hoe of wat. Ik kan in het console heel gemakkelijk zien wat de latency is naar mijn storage volumes. Nou, als een disk moet spinnen is dat rond de 5 a 10 seconden. Dus er is een spinup geweest.

De truck is uiteraard dat alle systeem volumes op een aparte disk staan. Dus dat de disken puur storage zijn en dus ook echt alleen voor bepaalde taken nodig zijn. Als er een OS op zou draaien.... was het een heel ander geval geweest.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_QV2VDG5jw64/TI1aQWSOBkI/AAAAAAAAAus/lEjP8SOusg4/vmware%20idle%20or%20disk%20spinup_small.png
Hier zie je duidelijk om de ~5 minuten een spinup gebeuren. Daarna zie je dat er geen lijntjes staan. Dat betekend of zeer lage timings, of geen access. In dit geval betekend het geen access aangezien de disks binnen 5 minuten down moeten gaan. Doen ze dat niet, worden ze gebruikt, ook prima. Maar goed, dat kan ik weer zien via mijn stroom meter.

[ Voor 10% gewijzigd door Quindor op 13-09-2010 00:57 ]

• Quindor

Quindor

uppie8374 schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:45:
[...]
Er ook een Plextor Optical in zit, een 2 TB WD EARS schijf, een 1 TB Seagate schijf en 2 500 GB RE schijven van WD.
Het kan altijd beter. Zonder aan underclocking en undervolting te doen, denk ik dat er bij je schijven wel wat te winnen valt. Eens zoeken

Draaiende schijf/idle :
1 x 2TB WD EARS = 3.7 W
1 x 1TB Seagate 7200 Blue = 5.0 W
2 x 500GB WDC RE = 8.9 W * 2 ~ 18 W

Bij elkaar brengt je dat grofweg op 26,5 Watt. Als ik de rest van je systeem bekijk klopt het dus wel ongeveer dat de rest zo'n 50 watt gebruikt.

Dan zie je ook meteen waar je nog zou kunnen besparen. Disks of Systeem. Disks is eigenlijk alleen te doen door ze te laten downspinnen, maar zoals gezegd, doe dat niet 100x per dag. Dat scheelt ook maar weinig stroom. En je systeem zou je aan kunnen passen door wat met voltages te spelen of eventueel de zaken wat trager te laten draaien. Uiteraard mits de software kant met software truukjes op arde is (automatisch schakelen van de cpu, etc.).

Hopelijk kun je er wat verder mee!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Na wat omzwervingen heb ik besloten dat ik compactheid toch wel belangrijk vind. Gezien de snelheid die ik nu al met mijn simpele single-core Celeron haal, gok ik dat een dual core Atom minstens zo snel zou moeten zijn, zeker met meer memory. Ik ga voor een Atom bordje met 6 SATA aansluitingen en mogelijkheid tot PCI-e.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-DTX WIFI€ 112,20€ 112,20
3Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 63,-€ 189,-
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 157,54€ 157,54
2Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 37,87€ 75,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,48

De kast valt in enkele reviews wat tegen, maar dat blijkt deels op een misverstand te rusten. 't is in ieder geval wel een kast die ik makkelijk kan plaatsen,plek zat heeft en lekker stil is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ruitech
Zijn er misschien meer tweakers die overwegen om een Norco 4224 te bestellen? Kreeg reactie terug van Ri-Vier shop dat ze pas over 1 a 3 maanden zouden binnenkomen bij hun. Daarna een e-mail gestuurd naar een aanbieder in america, die kan ze voor $ 395,- + $ 230,- per case verzenden. Is toch een manier om er vlot aan te komen? misschien is er wat op de verzendkosten + kosten van de case te besparen als er een aantal in 1x bestellen?

Verwijderd

Ik ben in ieder geval te benaderen mocht er besteld gaan worden, dan neem ik tegen die tijd het definitieve besluit. Ik ben per DM te bereiken en per mail, deze staat in mijn profiel.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:51

aKra

Intentionally left blank.

Waar zit die aanbieder in Amerika? Want als je meer mensen kan regelen die er één willen dan kan je gewoon eventueel verzamelen op het vliegveld en door Martinair Cargo bijvoorbeeld mee laten nemen. Aanzienlijk goedkoper dan via UPS. Afhalen geschied dan gewoon op Schiphol.

Intentionally left blank.

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53
voodooless schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:42:
Na wat omzwervingen heb ik besloten dat ik compactheid toch wel belangrijk vind. Gezien de snelheid die ik nu al met mijn simpele single-core Celeron haal, gok ik dat een dual core Atom minstens zo snel zou moeten zijn, zeker met meer memory. Ik ga voor een Atom bordje met 6 SATA aansluitingen en mogelijkheid tot PCI-e.

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac NM10-DTX WIFI€ 112,20€ 112,20
3Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 63,-€ 189,-
1Fractal Design Array Mini ITX NAS Case W/ 300W SFX PSU€ 157,54€ 157,54
2Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 37,87€ 75,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,48

De kast valt in enkele reviews wat tegen, maar dat blijkt deels op een misverstand te rusten. 't is in ieder geval wel een kast die ik makkelijk kan plaatsen,plek zat heeft en lekker stil is.
Opgelet, zat ook naar dit bordje te kijken voor mijn NAS, maar 4 van de 6 poorten kan je enkel gebruiken via hardware raid.
Hier meer info daarover

EDIT: nevermind, blijkt wel te gaan, maar zijn wel wat beperkingen aan hardware raid op dit bord.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kun je toch gewoon 4 raid0 partities aanmaken ?
Zo gaat dat teminste bij de meeste raid-kaarten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

KrusT schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:49:
Opgelet, zat ook naar dit bordje te kijken voor mijn NAS, maar 4 van de 6 poorten kan je enkel gebruiken via hardware raid.
Hier meer info daarover

EDIT: nevermind, blijkt wel te gaan, maar zijn wel wat beperkingen aan hardware raid op dit bord.
Solaris heeft gewoon support voor de JMicron controller in AHCI mode. Geen probleem dus. HW RAID wil ik toch niet.

• KrusT
Inderdaad, had dit verkeerd verstaan.

Nou, dit bordje gaat ws mijn huidig vervangen. Heb nu de nc62k + E4850, ga deze hergebruiken om mijn htpc rond te bouwen.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Nou.. Gisteravond was het al klaar maar ik was gesloopt (gym + dat soort dingen slopen je echt..., stomme school)

Nouja daar gaan we dan.. Jullie wisten dit nog:

Een HP2524 en een HP2824

Nu is het:
Serverruimte

Dit staat er:

pricewatch: APC Smart-UPS (2200VA, Serieel & SmartSlot) (deze is het precies)
pricewatch: HP Procurve Switch 2824 (20x 10/100/1000Mbps)
pricewatch: HP Procurve Switch 2524
inventaris: ESXi (ESXi bak)
inventaris: Shiffle (Fileserver)
HP OfficeJet G85
Een P4 systeem die printer functies/seriële connecties met de UPS/Switches voor zijn rekening neemt
Mijn JVC dvd speler omdat die eigenlijk nog in mijn custom rackje moet :) (geen oortjes+aansluiting op UPS maakt het even lastig :+)

Nu nog de kabels enzo afwerken zodat het een beetje fatsoenlijk word :+

En er komt nog een upgrade aan! Shiffle krijgt een nieuw moederbord: pricewatch: Asus M3A32-MVP Deluxe en deze CPU: pricewatch: AMD Athlon X2 7850 en mijn ESXi machine krijgt deze: pricewatch: AMD Phenom II X4 810 CPU :9~

Moederbord is er al
CPU X2 7850 gaat afkomstig worden van mijn ESXi machine nu, en X4 810 is al wel geregeld, nu nog even betalen ;)

Hier zijn nog wat meer pics te vinden :P

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 20:34

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Zeer "lekkermakende" foto's :)

Zou je de rest van je specificaties kunnen posten? Misschien dat ze al in het topic ergens benoemd zijn, maar dan heb ik er denk ik overheen gekeken. Ben zeer benieuwd wat voor hardware er voor de rest in gaat en welke software je gaat gebruiken.

/edit:
Oeps, toch overheen gekeken: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 5% gewijzigd door BlackBurn op 16-09-2010 12:14 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Zware Unit
Helaas loopt de bestelling vertraging op (Zercom) door het ECC-geheugen en de mini-SAS naar mini-SAS kabels. Zodra ik alle onderdelen binnen heb zal ik meer foto's posten.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Leuk speelgoed. Is die kist zelf getimmerd? En wat gaat er in die onderste opening komen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Zware Unit
Idd zelf gemaakt. In de onderste komt een lade met toetsenbord.

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 18:29

uppie8374

Sousousou

Nu ik de hardware geregeld heb is het tijd voor de software. Linux lijkt me een logische keuze in dit geval. Echter ben ik nog een zware beginner op dat vlak. Is dit topic ook bedoeld voor (softe) deze aspecten van het NAS bouwen?

Rebuilding knowledge database

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:45
Zware Unit schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:51:
Idd zelf gemaakt. In de onderste komt een lade met toetsenbord.
Enkel een tobo? Zo'n KVM 1U scherm/tobo is misschien nog handiger (en duurder :P)

Zijn er al mensen die ervaringen hebben met de Atom D510? De Zotac heeft 1 pci-e slot en ik ben er niet uit of ik, indien ik voor zo'n setup zou gaan, daar nu een goeie NIC of een raid controller in ga hangen. Een gekke raid controller is geen fluit waard als je NIC prut is.

[ Voor 34% gewijzigd door Jormungandr op 17-09-2010 22:35 ]

• Zware Unit
Jormungandr schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 22:33:
[...]
Enkel een tobo? Zo'n KVM 1U scherm/tobo is misschien nog handiger (en duurder :P)
Goed idee. Heb op eBay een 1U LCD monitor met toetsenbord besteld (voor weinig).

Afbeeldingslocatie: http://www.ciesurplus.com/images/_items/V00622432212000010020-001.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Zware Unit op 17-09-2010 23:32 . Reden: Plaatje aangepast. ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zware Unit schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 23:28:
[...]

Goed idee. Heb op eBay een 1U LCD monitor met toetsenbord besteld (voor weinig).

[afbeelding]
Cool doe dat ding is linken :9~

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
ruitech schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 11:21:
Zijn er misschien meer tweakers die overwegen om een Norco 4224 te bestellen? Kreeg reactie terug van Ri-Vier shop dat ze pas over 1 a 3 maanden zouden binnenkomen bij hun. Daarna een e-mail gestuurd naar een aanbieder in america, die kan ze voor $ 395,- + $ 230,- per case verzenden. Is toch een manier om er vlot aan te komen? misschien is er wat op de verzendkosten + kosten van de case te besparen als er een aantal in 1x bestellen?
Ik heb opzich ook interesse. Zou je die aanbieder niet een mailtje kunnen sturen wat er aan de prijs kan worden gedaan als je er 2 besteld? Ik vind de prijs van de 4224 opzich wel redelijk alleen de verzendkosten zijn best duur.

• steve2507
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 17:19
Ik heb inmiddels via ipcdirect.net besteld, alwaar de verzendkosten voor de RPC 4224 165 dollar bedragen (Special Shipping Service 4).
ipcdirect is overigens de site waar vanuit norcotek naartoe wordt gelinked via de 'buy online' button.

Reactie van ipcdirect na mijn vraag welke shipping service ik moest selecteren;
SSH-3 is for RPC-4020/4220. For RPC-4224, you can choose http://www.ipcdirect.net/servlet/Detail?no=207

Add the items you need and this special shipping service to your cart, and choose "will call" as shipping method when checking out, so no extra shipping fee.

[ Voor 43% gewijzigd door steve2507 op 18-09-2010 14:56 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:31
Dit is wel een mooie case voor een 4baynas:

http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12789

Alleen jammer dat ik niet kan achterhalen hoe de voeding presteert.

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
steve2507 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:54:
Ik heb inmiddels via ipcdirect.net besteld, alwaar de verzendkosten voor de RPC 4224 165 dollar bedragen (Special Shipping Service 4).
ipcdirect is overigens de site waar vanuit norcotek naartoe wordt gelinked via de 'buy online' button.

Reactie van ipcdirect na mijn vraag welke shipping service ik moest selecteren;

[...]
Zou je mij misschien kunnen vertellen wat de verwachtte levertijd is. Ik denk dat ik hem daar dan ook ga bestellen maar moet even kijken wat de complete setup gaat worden. Mag ik vragen wat jij er allemaal in gaat stoppen?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-11 23:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben eindelijk zo ver. Aangezien ik nog een oud nasje had, had ik niet echt veel haast, maar nu ga ik echt aan de slag. Ik wil van mijn DVD's af en die gaan in digitale vorm een plaatsje krijgen op het NAS. Ook de BluRays en HD-DVD's komen erop.
Dit is wat ik in gedachten had:

#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 99,-€ 495,-
1LG GH22NS30€ 18,03€ 18,03
1Sharkoon Rebel12 Value Black€ 87,40€ 87,40
1Highpoint RocketRAID RR4320€ 356,67€ 356,67
1AMD Athlon II X4 640€ 94,-€ 94,-
1Enermax PRO82+ 625€ 111,90€ 111,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 39,88€ 39,88
1Asus M4A78LT-M LE€ 50,28€ 50,28

De Highpoint Rocketraid staat er als geheugensteun bij. Ik was een tijd geleden in dit topic min of meer overtuigd van software raid. Ik denk wel dat ik daarvoor ga. Aangezien ik ook wil gaan downloaden SabNZB vanaf die bak, moet er een beetje ruime CPU op zitten. Ik heb het nl op mijn oude NAS geprobeerd en die stortte bijna in. Ik heb inmiddels een redelijk dikke pijp naar Sicko (120Mb) en dan moet ie alle zeilen bij zetten om het parren en rarren een beetje voor elkaar te krijgen. Een multicore leek me dus sowieso een goed idee, en toen stuitte ik op de quadcore van AMD. In allerlei tests komt ie goed uit de bus en de prijs is ook aangenaam.
De disks komen in RAID5 te staan, dus er is ook wat rekenwerk te verzetten. Vandaar de keuze voor de X4. Onzin? Goede keuze?

Het mobo heeft voor de eerste opzet precies genoeg SATA aansluitingen (6), maar ik vraag me af of ik niet een kaartje met 2 extra poorten moet kopen. Ik bedacht me dat het misschien wel goed zou zijn om 2 disks in RAID0 te doen als download en uitpakvolume. En pas naar de RAID5 array kopiëren als het klaar is. Volgens mij scheelt dat een heleboel in de performance.

Of moet ik toch maar voor zo'n RAID kaart gaan met geheugen en processor? Heb ik meteen meer SATA aansluitingen en ik verwacht wel dat uitbreiding eraan zit te komen. Kost alleen weer een pak extra...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-11 21:15
Toevallig heb ik een tijd geleden ook naar een RAID5 config zitten kijken en dus ook naar een SATA raid card. Maar ik had alleen een andere goedkopere Highpoint-Rocketraid gevonden waar ook 8x SATA-300 schijven op kunnen en die ook RAID5 ondersteunt, hopelijk heb je hier wat aan:
pricewatch: Highpoint RocketRAID 2680

π MW finishers

• steve2507
@joeyke87
Aangezien ik de 120mm fan bracket heb bij besteld is een exacte levertijd nog niet bekend. Deze is namelijk pre-order. Bij ipcdirect wist men het volgende hierover te melden;
We can ship it late September or early October when 120mm fan bracket is available.
Aangezien iedere situatie zo zijn eigen eisen omtrend de setup heeft lijkt het mij het niet bepaald relevant om te vermelden welke hardware in mijn kast komt te hangen. Specifieke RAID configs zijn een nog delicater onderwerp van discussie.

• ruitech
steve2507 schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:02:
@joeyke87
Aangezien ik de 120mm fan bracket heb bij besteld is een exacte levertijd nog niet bekend. Deze is namelijk pre-order. Bij ipcdirect wist men het volgende hierover te melden;

[...]

Aangezien iedere situatie zo zijn eigen eisen omtrend de setup heeft lijkt het mij het niet bepaald relevant om te vermelden welke hardware in mijn kast komt te hangen. Specifieke RAID configs zijn een nog delicater onderwerp van discussie.
Heb je bij de Douane nog geïnformeerd naar de eventuele invoerrechten voor de case? zo ja, enige idee wat dit gaat kosten? (ik & mogelijk een aantal anderen willen de case ook kopen vanuit de USA, maar wel nieuwschierig wat de import kosten zullen zijn)

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 20:34

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

mphilipp schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:04:
Ik ben eindelijk zo ver. Aangezien ik nog een oud nasje had, had ik niet echt veel haast, maar nu ga ik echt aan de slag. Ik wil van mijn DVD's af en die gaan in digitale vorm een plaatsje krijgen op het NAS. Ook de BluRays en HD-DVD's komen erop.
Dit is wat ik in gedachten had:

#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 99,-€ 495,-
1LG GH22NS30€ 18,03€ 18,03
1Sharkoon Rebel12 Value Black€ 87,40€ 87,40
1Highpoint RocketRAID RR4320€ 356,67€ 356,67
1AMD Athlon II X4 640€ 94,-€ 94,-
1Enermax PRO82+ 625€ 111,90€ 111,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 39,88€ 39,88
1Asus M4A78LT-M LE€ 50,28€ 50,28

De Highpoint Rocketraid staat er als geheugensteun bij. Ik was een tijd geleden in dit topic min of meer overtuigd van software raid. Ik denk wel dat ik daarvoor ga. Aangezien ik ook wil gaan downloaden SabNZB vanaf die bak, moet er een beetje ruime CPU op zitten. Ik heb het nl op mijn oude NAS geprobeerd en die stortte bijna in. Ik heb inmiddels een redelijk dikke pijp naar Sicko (120Mb) en dan moet ie alle zeilen bij zetten om het parren en rarren een beetje voor elkaar te krijgen. Een multicore leek me dus sowieso een goed idee, en toen stuitte ik op de quadcore van AMD. In allerlei tests komt ie goed uit de bus en de prijs is ook aangenaam.
De disks komen in RAID5 te staan, dus er is ook wat rekenwerk te verzetten. Vandaar de keuze voor de X4. Onzin? Goede keuze?

Het mobo heeft voor de eerste opzet precies genoeg SATA aansluitingen (6), maar ik vraag me af of ik niet een kaartje met 2 extra poorten moet kopen. Ik bedacht me dat het misschien wel goed zou zijn om 2 disks in RAID0 te doen als download en uitpakvolume. En pas naar de RAID5 array kopiëren als het klaar is. Volgens mij scheelt dat een heleboel in de performance.

Of moet ik toch maar voor zo'n RAID kaart gaan met geheugen en processor? Heb ik meteen meer SATA aansluitingen en ik verwacht wel dat uitbreiding eraan zit te komen. Kost alleen weer een pak extra...
Zeer nette set-up komt aardig in de buurt van wat ik zelf ook in gedachten heb. Echter voor mij is CPU power wat minder belangrijk, mijn NAS komt nml. naast de ESXi doos te staan en deze mag het downloaden/parren/rarren etc. doen. Echter kan deze RAID controller ook echt maar 8 schijven aan of kan deze via SAS meer schijven aan, ben het antwoord nog aan het zoeken ;-)

Wil eigenlijk naar een set-up voor 12 of 16 schijven. Zodat ik mijn oude schijven kan meenemen (5stuks) en kan beginnen met een aantal nieuwe 2TB schijven.

Verder is stroomverbruik ook wel relevant, de ESXi bak staat ook 24/7 aan, dus het zou fijn zijn dat de NAS dan wat zuiniger is. Mede om deze reden denk ik dat ik beter voor HW Raid kan kiezen dan software.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• steve2507
@ruitech;
Ik heb bij de douane niet geïnformeerd naar eventuele extra kosten. Overigens heb ik geen illusies dat ik die kosten niet hoef op te hoesten.
De douane heeft wel een site waar redelijk duidelijk wordt aangegeven wat de verscheidene kosten zijn die hierbij komen kijken: http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html

Als je wat door dit topic heen spit kom je daarnaast onder ander het volgende tegen wat een indicatie zou moeten geven:
Q schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 19:54:

• Steephh
  • Laatst online: 01-11 21:53
Ik heb zelf nu een simpele goedkope kast gevonden met 6 dwarsgeplaatste 3,5" bays.. Maakt het een stuk gemakkelijk om eventueel een disk te vervangen (scheelt een hoop schroefwerk) en tegelijkertijd ben je niet zo duur uit dan wanneer je een kast koopt met >6 hotswap bays. Deze ga ik dus zeer waarschijnlijk gebruik in mijn config (5x 1.5TB @ RAID5 of RAID6).

_@/'

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar zetten jullie met al dat disk geweld eigenlijk het OS op? Aangezien ik zelf niet het OS op de data disk kan en wil zetten en toch wel graag het spul op RAID 1 heb, ben ik aan het kijken voor twee kleine USB sticks zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1278423216.jpeg

Plek zat en 't steekt niet uit zoals ik nu heb op mijn freenas bak.

• Dadona
  • Laatst online: 10-10 09:53
Of je koopt zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A41761.jpg
Die kun je dan op een USB header op je moederbord plaatsen, waardoor je USB stick veilig in de kast zelf zit. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dadona op 20-09-2010 12:37 ]

De CSL/OT kroeg !

• Weiman
De variant daarop is een Expansion-slot USB Header uit elkaar schroeven (zo eentje die bij een nieuw moederbord soms zit) en dat gewoon in de kast liggen.

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Hoe is de performance van OS met USB? Ik vermoed dat je enige vertragingen hebt... zelfs met USB 2.0 vind ik filetransfer altijd nog vrij langzaam.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 20:08
iBurger schreef op maandag 20 september 2010 @ 14:01:
Hoe is de performance van OS met USB? Ik vermoed dat je enige vertragingen hebt... zelfs met USB 2.0 vind ik filetransfer altijd nog vrij langzaam.
OS op USB draait in 9/10 gevallen prima voor kleine dedicated OS's.
Dit omdat de accesstimes op het niveau van de nanoseconde liggen, en bij een conventionele harddisk op milliseconden. Verschil in transferrate word daarmee (grotendeels) goedgemaakt.

Bovendien als je OS eenmaal gestart is, is de vertraging minimaal omdat alles toch in je RAM geladen is.

Even niets...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FireDrunk schreef op maandag 20 september 2010 @ 14:03:
OS op USB draait in 9/10 gevallen prima voor kleine dedicated OS's.
Dit omdat de accesstimes op het niveau van de nanoseconde liggen, en bij een conventionele harddisk op milliseconden. Verschil in transferrate word daarmee (grotendeels) goedgemaakt.
No way dat USB transfer access in de naoseconde range ligt. USB is gewoon op alle fronten rete traag. Maar een OS op die sticks is niet echt een probleem. Zodra het draait heb je amper disk access nodig. Alles draait eigenlijk uit memory

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met [url="http://http://tweakers.net/pricewatch/228429/transcend-ts4gdom44v-s-4gb.html"]zo'n ding[/url]? Is dat de moeite waard of is het beter om een usb stick te nemen? Usb is wel makkelijker met updates ed.

• Zware Unit
Waarom geen goedkopen SSD (link)? Neemt iets meer ruimte in en verbruikt maar een paar watt, maar is wel een stuk sneller en duurzamer. Van snelheid merkt je waarschijnlijk weinig als server bootdisk (alleen install en boottime).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

"Goedkoop" :N . Moet minimaal in RAID 1, dus twee stuks. Dat is dus duurder dan twee keer 1.5 TB SATA..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MaTr1x schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 23:21:
Toevallig heb ik een tijd geleden ook naar een RAID5 config zitten kijken en dus ook naar een SATA raid card. Maar ik had alleen een andere goedkopere Highpoint-Rocketraid gevonden waar ook 8x SATA-300 schijven op kunnen en die ook RAID5 ondersteunt, hopelijk heb je hier wat aan:
pricewatch: Highpoint RocketRAID 2680
Misschien is dat ook wel wat. Die kaart heeft geen processor, dus die pakt de CPU voor het kraakwerk. In feite heb ik dus meer aansluitingen gekocht en een interface om de RAID te configureren en hoef ik dat niet in het OS te doen (even kort door de bocht).

Met zo'n kaart gaat het niet sneller of langzamer dan software RAID volgens mij, toch?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ruitech
steve2507 schreef op maandag 20 september 2010 @ 11:15:
@ruitech;
Ik heb bij de douane niet geïnformeerd naar eventuele extra kosten. Overigens heb ik geen illusies dat ik die kosten niet hoef op te hoesten.
De douane heeft wel een site waar redelijk duidelijk wordt aangegeven wat de verscheidene kosten zijn die hierbij komen kijken: http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html

Als je wat door dit topic heen spit kom je daarnaast onder ander het volgende tegen wat een indicatie zou moeten geven:

[...]
Thanks. Ik ga mogenlijk met een aantal van hier ook de case bestellen (zelfde config) maar dan 2 of 3 in 1x via de douane).

• ruitech
BlackBurn schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:24:
[...]

Zeer nette set-up komt aardig in de buurt van wat ik zelf ook in gedachten heb. Echter voor mij is CPU power wat minder belangrijk, mijn NAS komt nml. naast de ESXi doos te staan en deze mag het downloaden/parren/rarren etc. doen. Echter kan deze RAID controller ook echt maar 8 schijven aan of kan deze via SAS meer schijven aan, ben het antwoord nog aan het zoeken ;-)

Wil eigenlijk naar een set-up voor 12 of 16 schijven. Zodat ik mijn oude schijven kan meenemen (5stuks) en kan beginnen met een aantal nieuwe 2TB schijven.

Verder is stroomverbruik ook wel relevant, de ESXi bak staat ook 24/7 aan, dus het zou fijn zijn dat de NAS dan wat zuiniger is. Mede om deze reden denk ik dat ik beter voor HW Raid kan kiezen dan software.
Mocht je nog op zoek zijn naar een leuke (betaalbare) raidcontroller voor de setup die je in gedachten hebt... Ik zet vanaf morgen mijn Highpoint RR3540 in de V&A te koop (compleet met kabels naar sata, boekje, cd etc). Ivm een upgrade naar de Areca 1880ix-24 (morgen in huis).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ruitech schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:53:
[...]
Mocht je nog op zoek zijn naar een leuke (betaalbare) raidcontroller voor de setup die je in gedachten hebt... Ik zet vanaf morgen mijn Highpoint RR3540 in de V&A te koop (compleet met kabels naar sata, boekje, cd etc). Ivm een upgrade naar de Areca 1880ix-24 (morgen in huis).
Eerstst!

• x-RaY99
  • Laatst online: 17:42
Aangezien hier alle knappe koppen met betrekking tot DIY NAS zitten, zou ik graag jullie visie hierop willen vragen.

Mijn huidige configuratie van de "NAS" bestaat uit een HP P400 controller met 512MB en BBWC (soort van Perc5i) met daar aan geknoopt 3 Intel 6-bay hot swap units. Deze intel unit's hebben een sas expander aan boord waardoor je maar 1 sata kabel hoeft te gebruiken (max 2).
In principe heeft de P400 2 aansluitingen, voor in een HP Proliant server (8448 aansluiting zo uit mijn hoofd), hierdoor gaat het met intel enclosures niet helemaal goed qua benaming. Maar de schijven worden netjes herkend en alles werkt prima.

Maar, nu had ik 18 750GB schijven in 1 grote Raid-6 staan, ondertussen zijn dat 11 2TB schijven geworden. Alleen heb ik het idee dat de P400 zijn beste tijd heeft gehad, voor dit soort grote array's, vooral rebuilden/expansion is een crime.

Zou ik performance-wise beter af zijn om een linux (nu windows 2k3) installatie te nemen en de schijven als JBOD op de controller te configureren? Zodat je dan dus met linux aan de slag kunt en een rebuild met de quad/dual core's een heel stuk sneller gaat dan de P400 dat kan. Of zit ik hier helemaal naast?

Met performance bedoel ik overigens dus echt rebuilden/expansion e.d. het gbit netwerk is in beide situaties wel vol te krijgen.

Of ben ik beter af (behalve in de portemonnee) met een nieuwe raid-controller? (gaat daar het rebuilden wel "snel" met 18 schijven?)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Demo
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

pieterrr schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:47:
Wat is jullie ervaring met [url="http://http://tweakers.net/pricewatch/228429/transcend-ts4gdom44v-s-4gb.html"]zo'n ding[/url]? Is dat de moeite waard of is het beter om een usb stick te nemen? Usb is wel makkelijker met updates ed.
Prijzig.. zo'n ding is niet meer dan een CF-kaart met een andere connector er aan. Een USB-stick is veel goedkoper en inderdaad makkelijker over te zetten naar een ander systeem voor updates.
voodooless schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:03:
[...]
"Goedkoop" :N . Moet minimaal in RAID 1, dus twee stuks. Dat is dus duurder dan twee keer 1.5 TB SATA..
OS doe ik nooit redundant. Als de schijf in mijn NAS sneuvelt, trek ik ergens een schijfje vandaan, boot het ding met een live USB en doe een restore vanaf mijn RAID5-array.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 14:09
x-RaY99 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:23:

Of ben ik beter af (behalve in de portemonnee) met een nieuwe raid-controller? (gaat daar het rebuilden wel "snel" met 18 schijven?)
Ik zit met een areca 1280 aan rebuild expand tijden van +70 uur voor 10 2TB disks in RAID6

• Weiman
Aangezien we het er toch over hebben, ik ben nu met een Promise EX8350 met 3 Samsung F2's in RAID naar 5 disks (dus 2 erbij) aan het Migraten..disks zatten nokkievol, dus 3TB aan data erop. Na zo'n 8 uur staat de boel op 5%.. het is dus normaal dat dit meer dan een week gaat duren?

• PeterPan
x-RaY99 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:23:Zou ik performance-wise beter af zijn om een linux (nu windows 2k3) installatie te nemen en de schijven als JBOD op de controller te configureren? Zodat je dan dus met linux aan de slag kunt en een rebuild met de quad/dual core's een heel stuk sneller gaat dan de P400 dat kan. Of zit ik hier helemaal naast?

Met performance bedoel ik overigens dus echt rebuilden/expansion e.d. het gbit netwerk is in beide situaties wel vol te krijgen.

Mijn ervaring met een HP P410 is dat het rebuilden gaat met de snelheid van de disks. Ik heb 1x een rebuild moeten doen op een RAID5 van 6x 2TB sata disks en dat duurde ongeveer net zo lang als het sequentieel volschrijven van 1 zo'n disk.
Expanden gaat wel erg traag, een dag of drie, vier om van 5 naar 6 en 6 naar 7 disks te gaan.

• x-RaY99
Aan die tijden zit ik inderdaad ook met de HP P400, zo te zien doen andere controllers daar ook zo 'lang' over.
Wanneer je dit software matig doet, zie je daar dan verbetering in of juist niet? Uiteraard uitgaande van een goede dual/quad core processor.

[ Voor 16% gewijzigd door x-RaY99 op 21-09-2010 15:15 ]

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• PeterPan
Je kunt een nieuwe schijf niet sneller vullen dan zijn maximale doorvoersnelheid. Daar gaat een snellere RAID controller of processor bij software RAID niet bij helpen volgens mij.

Waarom er zo'n verschil is tussen rebuilden en expanden is mij overigens niet duidelijk. Misschien is daar inderdaad winst te behalen.

• x-RaY99
Wellicht is dat wel de reden bij een expansion omdat alles dan verandert (ook de al aanwezige schijven).

Maar wanneer je een 2TB schijf vervangt door een nieuwe en je uitgaat van 50MB/s lezen van de 'manke' array en 50MB/s schrijven naar de nieuwe schijf zou je zo'n schijf in 10 a 11 uur vol moeten kunnen schrijven. Maar op de P400 duurt dat toch wel een dag of 2. Daarom dacht ik dat het wellicht ook de verwerkingssnelheid van de controller/processor is die de vertraging geeft.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

ruitech schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:53:
[...]

En heb je al benchmarks? *O*

Verwijderd

En dan met name van de expansion, want ik hoop ook binnenkort van mijn Rocketraid 3560 over te gaan op een Areca 1880ix-24 met de upgrade naar 4 GB en een BBU.

• ruitech
Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 18:10:
En dan met name van de expansion, want ik hoop ook binnenkort van mijn Rocketraid 3560 over te gaan op een Areca 1880ix-24 met de upgrade naar 4 GB en een BBU.
Ik heb de kaart gekocht met de BBU en heb nog een 4GB module liggen, echter paste deze niet op de 1880ix-24. Hier voor moet ik nog even op jacht.

Over de Areca ARC-1880ix-24 ga ik nog een uitgebreide review schrijven... maar ben uiteraard al even bezig geweest met benchmarken... Dit is van vanmiddag (out of the box):
2x 50GB Vertex II SSD (laatste firmware) op de onboard raidcontroller van mijn MSI X58-Pro - Raid 0
Afbeeldingslocatie: http://www.ruitech.eu/AS%20SSD%20screenshot%20-%20SSD_RAID0_OB.png
2x 50GB Vertex II SSD (laatste firmware) op de Highpoint RocketRaid 3540 - Raid 0
Afbeeldingslocatie: http://www.ruitech.eu/AS%20SSD%20screenshot%20-%20SSD_RAID0_HPT.png
En tot slot;
2x 50GB Vertex II SSD (laatste firmware) op de Areca ARC-1880ix-24 - Raid 0
Afbeeldingslocatie: http://www.ruitech.eu/AS%20SSD%20screenshot%20-%20SSD_RAID0_ARC%20(Storport).png

To do:
-Vergelijking tussen de Highpoint & Areca met 3x 2TB in raid 5 (nu aan het initialiseren)
-Vergelijking tussen de Highpoint & Areca met 4x 2TB in raid 6
-Vergelijking tussen de Highpoint & Areca met 12x 2TB in raid 6 (waar ik nu naar toe werk)

Ik zal uiteindelijk ook antwoord kunnen geven op de tijd die er voor nodig is om van 6x 2TB naar 12x 2TB raid 6 te expanden... ik verwacht dat dit wel even zal duren |:(

Verwijderd

ruitech schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:34:
[...]
Ik zal uiteindelijk ook antwoord kunnen geven op de tijd die er voor nodig is om van 6x 2TB naar 12x 2TB raid 6 te expanden... ik verwacht dat dit wel even zal duren |:(
Tot zover in ieder geval bedankt :)
Van de Areca ben ik erg benieuwd, mijn laatste expansion met de Highpoint was van 16x 1,5TB naar 20x1,5TB, die heeft er toen ongeveer 11 dagen over gedaan. De vraag is natuurlijk wat daar de bottleneck was, want de processor van de 1880ix serie zou veel sneller moeten zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm...als ik die tijden zo hoor kan ik beter wat ruimer beginnen. Misschien 6x 2Tb in de RAID5 array gooien om te beginnen. Uiteraard komt er ooit een moment dat het uitgebreid moet worden, maar goed...dat stellen we liever even uit. Ik moet een stuk of wat DVD's digitaliseren, dus dat vergt het nodige. Inmiddels is de verzameling uitgebreid met een aantal BluRay's en een handvol HD-DVD's dus het zit zó vol... ;)

• ruitech
Same here... puur om digitaal bij al mijn originele Bluray's te kunnen en via de Dune mediaspeler af te kunnen spelen neemt een img van een bluray toch al gauw een 40GB in... :-)

Verwijderd

ruitech schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:01:
Same here... puur om digitaal bij al mijn originele Bluray's te kunnen en via de Dune mediaspeler af te kunnen spelen neemt een img van een bluray toch al gauw een 40GB in... :-)
Haha same here, Dune BD Prime 3.0, inmiddels over de 120 originele blurays, en dan hebben we het nog niet over de DVD's/series. De complete serie Lost op bluray neemt aardig wat ruimte in :p

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:42:
[...]

Tot zover in ieder geval bedankt :)
Van de Areca ben ik erg benieuwd, mijn laatste expansion met de Highpoint was van 16x 1,5TB naar 20x1,5TB, die heeft er toen ongeveer 11 dagen over gedaan. De vraag is natuurlijk wat daar de bottleneck was, want de processor van de 1880ix serie zou veel sneller moeten zijn.
Je kan de prioriteit van rebuilden instellen in het webmenu? Stond deze misschien op background task?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ruitech schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:01:
Ja...en ik moet voor een collega een backup van zijn Star Trek series van Voyager en Deep Space Nine bewaren (voor het geval er bij hem brand uitbreekt) Dus het wordt krapjes... ;)

Verwijderd

lampie1979 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:51:
[...]

Je kan de prioriteit van rebuilden instellen in het webmenu? Stond deze misschien op background task?
Die kun je inderdaad instellen, stond op medium. Al weet ik overigens niet of de rebuild priority ook invloed heeft op de expansioin?
Als ik me niet vergis heb jij dezelfde kaart, misschien dat jij dat wel weet?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 23:03 . Reden: kleine toevoeging ]

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Ik heb de 1280ML. Zover ik weet maakt de instelling wel uit. Gezien rebuilden een langere tijd duurt gaan andere taken voor.

• FireDrunk
x-RaY99 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:23:
Aangezien hier alle knappe koppen met betrekking tot DIY NAS zitten, zou ik graag jullie visie hierop willen vragen.

Mijn huidige configuratie van de "NAS" bestaat uit een HP P400 controller met 512MB en BBWC (soort van Perc5i) met daar aan geknoopt 3 Intel 6-bay hot swap units. Deze intel unit's hebben een sas expander aan boord waardoor je maar 1 sata kabel hoeft te gebruiken (max 2).
In principe heeft de P400 2 aansluitingen, voor in een HP Proliant server (8448 aansluiting zo uit mijn hoofd), hierdoor gaat het met intel enclosures niet helemaal goed qua benaming. Maar de schijven worden netjes herkend en alles werkt prima.

Maar, nu had ik 18 750GB schijven in 1 grote Raid-6 staan, ondertussen zijn dat 11 2TB schijven geworden. Alleen heb ik het idee dat de P400 zijn beste tijd heeft gehad, voor dit soort grote array's, vooral rebuilden/expansion is een crime.

Zou ik performance-wise beter af zijn om een linux (nu windows 2k3) installatie te nemen en de schijven als JBOD op de controller te configureren? Zodat je dan dus met linux aan de slag kunt en een rebuild met de quad/dual core's een heel stuk sneller gaat dan de P400 dat kan. Of zit ik hier helemaal naast?

HP P400 heeft naar mijn weten geen JBOD (ben het op die van mij nog nooit tegengekomen... RAID0,1,5 en 10 zijn er wel. Verder word het dus performancetechnisch interresant om een P410 te nemen. Die is gewoon een stuk sneller.

Qua rebuildtijd zal het wel meevallen, maar gewone throughput gaat wel omhoog.

Even niets...

• x-RaY99
Naar mijn weten zou je JBOD kunnen 'simuleren' door simpelweg raid-0 array's aan te maken op de controller. Enige waar je dan tegen aan zou lopen (denk ik) is dat de Smart Array controllers het hot-swappen dan niet meer ondersteunen (ergo, reboot nodig).

Mijn P400 heeft ook nog de Raid-6 optie (die gebruik ik nu), kan zijn dat die alleen beschikbaar is met de extra 512MB BBWC.

Troughput is nu al geen issue, alleen het vast zitten aan de controller (in het geval van controller failure) en eventueel rebuild/expand zou wat beter mogen.

Kwam er achter dat ik nog 2 Adaptec 2405 kaarten heb liggen, als ik die op de intel enclosures aansluit en software raid ga draaien is allicht ook nog een optie. De kaart/controller is in ieder geval een stuk recenter dan de P400.

• FireDrunk
P400 heeft toch alleen RAID6 met een softwarekey?

Even niets...

• x-RaY99
Heb het even opgezocht, want ik kan me niet voor de geest halen dat ik een softwarekey heb:

"Addition of the battery backed cache upgrade enables BBWC, RAID 6 with ADG, array expansion, logical drive extension, RAID migration, and stripe size migration. "

Dat komt uit de Quickspecs: http://h18000.www1.hp.com...cs/12400_na/12400_na.html

Bij de P410 staat het volgende:

"Additionally, Smart Array Advanced Pack License key enables RAID 6 (ADG), 6+0, Advanced Capacity Expansion, Mirror Splitting and Recombining in Offline Mode, Drive Erase, Performance Optimization-Degraded Reads and Read Coalescing (VOD)."

Uit deze Quickspecs: http://h18000.www1.hp.com...cs/13201_na/13201_na.HTML

Lijkt er dus op dat dit bij de nieuwere P410 wel klopt (die softwarekey).

• KrusT
Even een vraagje,

Ik ben van plan om mijn thuisserver te degraderen tot pure NAS.
De hardware is:
4 * 1TB WD10EADS
Zotac NM10-DTX
30 GB Ide bootdisk

Hiervoor zou ik freenas willen gebruiken, en het liefst de nightly builds met zfs support.
Iemand hier ervaring mee? Hoe stabiel zijn deze releases eigenlijk?

• PeterPan
[b][message=34731849,noline]
Lijkt er dus op dat dit bij de nieuwere P410 wel klopt (die softwarekey).
Klopt. Voor thuis gebruik kun je echter prima met een demo key werken (die kun je gewoon online aanvragen bij HP en is een maand of 3 geldig).
Als de demo key verloopt blijft je RAID 6 gewoon werken maar je kunt geen expantion e.d. meer doen.
Als je de verlopen key wist en daarna gewoon direct weer dezelfde key erin zet kun je er weer 3 maanden tegen aan.

• x-RaY99
Hey, dat is handig, dank voor de tip :)

Voor ik een nieuwe controller aanschaf ga ik eerst even stoeien met de twee 2405's die ik heb liggen in combinatie met Linux. Zal mijn bevindingen daarna plaatsen.

• Zware Unit
Welk file system icm een hardware RAID gebruiken jullie? Belangrijk is dat bij het toevoegen van additionele disken het file system makkelijk is uit te breiden. Draai FreeBSD 8.1 op mijn NAS.

UFS2 is standaard voor FreeBSD, maar is lastig bij het toevoegen van een disk en het uitbreiden van de partitie.
ZFS gebruik ik nu op mijn storage aray, maar werkt niet lekker onder mijn hardware RAID.

[ Voor 5% gewijzigd door Zware Unit op 24-09-2010 23:14 ]

• PeterPan
NTFS met 32KB clusters, 128TB max per volume.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zware Unit schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 23:08:
Welk file system icm een hardware RAID gebruiken jullie? Belangrijk is dat bij het toevoegen van additionele disken het file system makkelijk is uit te breiden. Draai FreeBSD 8.1 op mijn NAS.

UFS2 is standaard voor FreeBSD, maar is lastig bij het toevoegen van een disk en het uitbreiden van de partitie.
ZFS gebruik ik nu op mijn storage aray, maar werkt niet lekker onder mijn hardware RAID.
Is EXT4 niet gewoon het beste? Ik heb toevallig afgelopen week wat gezocht naar info en benchmark en kwam toch uit op EXT4. ZFS was in alle gevallen (op 1 na, hoge load met grote bestanden) langzamer. XFS zou ook langzamer zijn.

Ik ga het dus gewoon met EXT4 doen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mphilipp schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 01:51: ZFS was in alle gevallen (op 1 na, hoge load met grote bestanden) langzamer.
Heb je een linkje? Waarschijnlijk is dit weer zo'n mooi single disk benchmark. Iets waar ZFS duidelijk niet voor ontworpen is.

• Zware Unit
Het lijkt erop dat EXT4 nog niet ondersteund wordt door FreeBSD 8.1 (link). Ga toch even met UFS2+ spelen.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10 14:01

Midas.e

Is handig met dinges

mphilipp schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 01:51:
[...]

Is EXT4 niet gewoon het beste? Ik heb toevallig afgelopen week wat gezocht naar info en benchmark en kwam toch uit op EXT4. ZFS was in alle gevallen (op 1 na, hoge load met grote bestanden) langzamer. XFS zou ook langzamer zijn.

Ik ga het dus gewoon met EXT4 doen.
ik zou eerder voor xfs gaan, gezien de limitatie in de fs tools van ext4 nogsteeds een 16T limiet hebben.
nog wat punten ernaast, xfs + lvm2 is echt heerlijk. Ik heb mn array vergroot door 12x1.5T's erbij te zetten, deze in een lvm group toegevoegt en live vergroot met xfs. geen downtime, wel 22TB aan storage.

[ Voor 17% gewijzigd door Midas.e op 25-09-2010 11:50 ]

Hacktheplanet / PVOutput

• Q
Midas.e schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:49:
[...]

ik zou eerder voor xfs gaan, gezien de limitatie in de fs tools van ext4 nogsteeds een 16T limiet hebben.
nog wat punten ernaast, xfs + lvm2 is echt heerlijk. Ik heb mn array vergroot door 12x1.5T's erbij te zetten, deze in een lvm group toegevoegt en live vergroot met xfs. geen downtime, wel 22TB aan storage.
32 TB

_/-\o_

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

voodooless schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 07:28:
[...]
Heb je een linkje? Waarschijnlijk is dit weer zo'n mooi single disk benchmark. Iets waar ZFS duidelijk niet voor ontworpen is.
Waarom neem je dat zomaar aan? deze test is redelijk serieus te noemen met 8 disks. Een andere test die ik las ging op een laptop met 1 disk, maar dat lijkt me niet heel erg representatief. Hoewel ik het niet zo heb op systemen die alleen maar presteren als alle sterren goed staan. Er is dan altijd een of andere kutsmoes te bedenken waarom het precies bij mij toch niet presteert.
Bovendien valt het me altijd wel op dat er nooit één systeem is die met alle benchmarks erg goed presteert. Er zit altijd wel een test tussen waarin de een of de ander compleet in elkaar lijkt te zakken. Of dat nou aan de test ligt of het werkelijk op een bottleneck in het systeem duidt is mij onduidelijk.

Dat 16Tb probleem is wel een leuke. In principe kan ext4 wel verder, maar expanden boven de 16Tb is het probleem. Maar is dat niet iets dat ze op enig moment kunnen oplossen? Ik begin met 6x2Gb in RAID5, dus 10Tb opslag. Ik hoop niet dat ik daar binnen een jaartje doorheen ben, maar ik heb dus nog 6Tb te gaan voordat ik dus óf alles moet overpompen naar een nieuw systeem óf een 2de volume moet maken. Is het probleem oplosbaar met nieuwe software of zit het heel diep in het systeem?

Pagina: 1 ... 25 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.