Eventjes als aanvulling. ALLE sets staan op dezelfde disken. Ik zet ze gewoon op meerdere manieren in. Een RAIDset van 8x2TB=12TB netto. Dat is ook wat gortig en zoveel belangrijke data heb ik helemaal niet. Daarnaast is het maximale wat VMware ESX(i) aankan een lun van 2TB.
De disks zijn vooral voor performance en veel opslag ruimte. Het scheiden is deels vanwege performance (3 + 3 voor download/par/unrar is vele malen sneller dan 1x8) en deels voor power management.
Verder is mijn server veel meer dan alleen een NAS. Het hele VMware gebeuren is zijn primaire taak. Hoewel nieuwsgroepen en dat soort zaken er onderdeel van blijft. Zonder de server geen TV, mail, downloads, test mogelijkheden, teamspeak, backups, etc. etc.
Deze sets doen dus hun taak en als ze niet nodig zijn gaan ze down. Ik schat hierdoor dat de 2 sets van 3 elke dag wellicht 5x starten en weer stoppen. En alle 8 disks wellicht 1x, waarschijnlijk tegelijk met de 6.
Ik heb ergens gelezen dat een gemiddelde disk zo'n 40.000 spin up's in zich heeft. Laten we dan zeggen dat elke disk 10x zou upspinnen op 1 dag, dat geeft me een levensduur van 10,9 jaar. Prima acceptabel!
Maar goed, dat blijven gegokte waarden. Ook ben ik alle bronnen van een spinup aan het aanpassen. Boxee bijvoorbeeld vind het leuk om al je netwerk shares om de zoveel minuten eventjes te scannen. Dat staat inmiddels uit. Met VMware is het heel erg makkelijk om te zien hoe of wat. Ik kan in het console heel gemakkelijk zien wat de latency is naar mijn storage volumes. Nou, als een disk moet spinnen is dat rond de 5 a 10 seconden. Dus er is een spinup geweest.
De truck is uiteraard dat alle systeem volumes op een aparte disk staan. Dus dat de disken puur storage zijn en dus ook echt alleen voor bepaalde taken nodig zijn. Als er een OS op zou draaien.... was het een heel ander geval geweest.

Hier zie je duidelijk om de ~5 minuten een spinup gebeuren. Daarna zie je dat er geen lijntjes staan. Dat betekend of zeer lage timings, of geen access. In dit geval betekend het geen access aangezien de disks binnen 5 minuten down moeten gaan. Doen ze dat niet, worden ze gebruikt, ook prima. Maar goed, dat kan ik weer zien via mijn stroom meter.
[
Voor 10% gewijzigd door
Quindor op 13-09-2010 00:57
]