die combo zal aardig wat stroom verbruiken denk ik zo
Dat hoor ik vaker mensen zeggen. De schijven zijn natuurlijk een ding, daar kom je niet onderuit. Maar de server zelf is best efficiënt. Zonder de schijven pakt hij 140 watt, dat is met alle adapters en add ons. Met de schijven 12*5 +16*3.8watt idle zal het totale idle verbruik ergens op 260 watt uit komen.GoBieN-Be schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:42:
die combo zal aardig wat stroom verbruiken denk ik zo
We hebben hier een variabel energietarief en het gemiddelde daarvan was 10 cent per kwh. Pakweg is dat zo'n 66 cent aan kosten per dag. Het is inderdaad duurder als een Netflix abbo, dat is zo.
Verder is het voor nu vooral studiemateriaal. Maar ik sluit niet uit dat het uiteindelijk toch in gebruik genomen zal worden.
Voor nu de kabels binnen gekregen en de SSD adapter:

Ik was even vergeten dat de SAS verbinding op de MSA2000 schroef terminals heeft, dus moet daar nog een hack voor in elkaar klussen.
140W idle zonder schijven, met alle insteekkaarten vind ik niet zo efficiënt. Heb je de Power/Performance regulation in de BIOS op performance bias gezet misschien?
Vanmiddag de bestelling geplaatst, dus ik mag me hier ook melden 
Ik ga een NAS bouwen in een Inter-Tech NAS-8-kast met een ASRock N100M mobo. Omdat die maar 2 SATA-poorten heeft, komt er een PCIe x2 > 2x SATA, 2x M.2 SATA kaartje in. Daarmee kom ik op 4x SATA én 2x M.2 SATA. De M.2s worden gevuld met 2 mirrored 500GB WD Reds als cache, en ik ga beginnen met 2x 10TB HDDs; eentje voor parity en eentje voor data. Het geheel zal gaan draaien onder Unraid, dus ik kan makkelijk uitbreiden. Als ik later meer SATA-poorten nodig heb, kan ik het M.2 slot gebruiken voor iets als dit.
De N100 verbruikt nauwelijks stroom en Unraid kan de HDDs uitzetten als ze niets doen, wat met de 500GB cache waarschijnlijk vaak zal zijn, dus ik ga uit van een laag overall-verbruik. #zinin
Ik ga een NAS bouwen in een Inter-Tech NAS-8-kast met een ASRock N100M mobo. Omdat die maar 2 SATA-poorten heeft, komt er een PCIe x2 > 2x SATA, 2x M.2 SATA kaartje in. Daarmee kom ik op 4x SATA én 2x M.2 SATA. De M.2s worden gevuld met 2 mirrored 500GB WD Reds als cache, en ik ga beginnen met 2x 10TB HDDs; eentje voor parity en eentje voor data. Het geheel zal gaan draaien onder Unraid, dus ik kan makkelijk uitbreiden. Als ik later meer SATA-poorten nodig heb, kan ik het M.2 slot gebruiken voor iets als dit.
De N100 verbruikt nauwelijks stroom en Unraid kan de HDDs uitzetten als ze niets doen, wat met de 500GB cache waarschijnlijk vaak zal zijn, dus ik ga uit van een laag overall-verbruik. #zinin
Leuk project!
Hoe zit het met stroomverbruik van zo'n PCIe kaart ten opzichte van een ander moederbord met bijvoorbeeld als 4x SATA en 2 m.2 aan boord?
Hoe zit het met stroomverbruik van zo'n PCIe kaart ten opzichte van een ander moederbord met bijvoorbeeld als 4x SATA en 2 m.2 aan boord?
De 10Gb netwerkkaart pakt al 17-19 watt, verder heb ik 18 DDR3 dimms. Kan wel eens meten hoeveel verschil dat maakt. Volgens mij staat ie in de BIOS nu op "Balanced".GoBieN-Be schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:23:
140W idle zonder schijven, met alle insteekkaarten vind ik niet zo efficiënt. Heb je de Power/Performance regulation in de BIOS op performance bias gezet misschien?
Dat is lastig meten de DL380 G7 heeft onboard SAS, het enige wat er aan toegevoegd wordt is een SAS expander:Flans schreef op maandag 29 april 2024 @ 06:10:
Leuk project!

Dat is het mooie van SAS, het is geen eindpunt maar een bus. In dit geval is de bus 2x 6Gb SAS poorten = 8x600MB=4800MB/s (theoretische bandbreedte). De expander is niets meer als een switch voor SAS poortjes.
Ik kan de expander er wel eens uit halen om te kijken wat die pakt.
[ Voor 44% gewijzigd door Azbest op 29-04-2024 08:53 ]
18x FBDIMM zal wellicht ook best een deel power vragen.
Mocht stroom prijs belangrijk geweest zijn kon je volgens mij wel flink besparen met een recent zuinig systeem.
Mocht stroom prijs belangrijk geweest zijn kon je volgens mij wel flink besparen met een recent zuinig systeem.
Iemand nog een goede tip voor een zuinig bordje voor een zuinige DIY NAS ?
Ik heb nu een synology draaien met 4 HDD's.
Verbuikt me teveel en heb zoveel opslag eigenlijk helemaal niet nodig.
Een zuinig bordje met bijvoorbeeld truenas of openmediavault erop en daar 2 SSD's in is eigenlijk al genoeg.
(de rest van m'n data zet ik wel op mijn desktop op HDD's).
Zit te denken aan de asrock-n100dc-itx
Nadeel is wel de weinig Sata aansluitingen die deze heeft.
Een zuinig bordje met bijvoorbeeld truenas of openmediavault erop en daar 2 SSD's in is eigenlijk al genoeg.
Odroid H4 Plus. Ik hoop alleen dat KKSB met een mooie metalen behuizing komt voor 4x 3.5" schijven.
Ik wil mijn Synology DS412+ tzt vervangen door een eigen build. Een case is inmiddels onderweg: uitvoering: Fractal Design Node 804
Nu zag ik op marktplaats een PC gebaseerd op het volgende: lijkt mij op zich een prima basis van een NAS.
Nu zag ik op marktplaats een PC gebaseerd op het volgende: lijkt mij op zich een prima basis van een NAS.
- Gigabyte H-310N moederbord
- Intel i3 9100F processor 3.60 GHZ
- 16GB intern geheugen
- Samsung Evo 500GB SSD
- Toshiba 1TB harde schijf
- 450W Cooler Master voeding
Stay safe
Je kan natuurlijk ook het M.2 slot (PCIe Gen2 X4) gebruiken voor een SSD. Dan houdt je 4x SATA over voor harddisks/storage.Master FX schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:44:
Ik wil mijn Synology DS412+ tzt vervangen door een eigen build. Een case is inmiddels onderweg: uitvoering: Fractal Design Node 804
Nu zag ik op marktplaats een PC gebaseerd op het volgende: lijkt mij op zich een prima basis van een NAS.Ik wilde er 3 a 4 3.5 inch schijven in stoppen, maar met 1 bootdisk kom ik dan een SATA poort te kort (als het doel vier data schijven is). Maar dat zou toch op de lossen zijn met een extra controller?
- Gigabyte H-310N moederbord
- Intel i3 9100F processor 3.60 GHZ
- 16GB intern geheugen
- Samsung Evo 500GB SSD
- Toshiba 1TB harde schijf
- 450W Cooler Master voeding
Wil je ook Plex draaien?, dan heb je eigenlijk een een CPU met een IGP nodig die goed kan transcoden, of een losse videokaart.Master FX schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:44:
Zou de voorkeur geven aan een mATX moederbord met sata poorten, heeft wat meer mogelijkheden om te kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met een extra netwerk kaart, kan pfSense draaien als router/firewall/Pi-Hole, en/of een extra sata controller.Ik wilde er 3 a 4 3.5 inch schijven in stoppen, maar met 1 bootdisk kom ik dan een SATA poort te kort (als het doel vier data schijven is). Maar dat zou toch op de lossen zijn met een extra controller?
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Nee, moet eigenlijk vooral als NAS gaan fungeren met TrueNAS Scale. Wel wil ik ook wat gaan spelen met Photoprism... In de woonkamer staat een Asus mini PC met Kodi, die dan gevoed moet gaan worden door de NAS voor de backups van mijn films en series.player-x schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:16:
[...]
Wil je ook Plex draaien?, dan heb je eigenlijk een een CPU met een IGP nodig die goed kan transcoden, of een losse videokaart.
[...]
Zou de voorkeur geven aan een mATX moederbord met sata poorten, heeft wat meer mogelijkheden om te kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met een extra netwerk kaart, kan pfSense draaien als router/firewall/Pi-Hole, en/of een extra sata controller.
Stay safe
Wat is je verbruik nu, en wat verwacht je?ComTech schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:19:
Iemand nog een goede tip voor een zuinig bordje voor een zuinige DIY NAS ?
Als je zoveel opslag niet nodig hebt, dan moet een m2 voor booten en 2 sata voor opslag toch voldoen?
Verbruik is nu rond de 40 watt (van alleen de synology).SVMartin schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:36:
[...]
Wat is je verbruik nu, en wat verwacht je?
Als je zoveel opslag niet nodig hebt, dan moet een m2 voor booten en 2 sata voor opslag toch voldoen?
Ik had gehoopt op 50% verbetering dus rond de 20 Watt.
Ik heb afgelopen weekend eens getest had nog een zuinig bordje liggen met een i3-8100 CPU.
2 M.2 SSD's en 2 Sata SSD's erin en truenas erop.
Verbuik zat rond de 35 Watt.
Dat schiet niet echt op nog, dan kan ik het beter zo laten nog.
Met ssd ipv hdd ben je wel zuiniger. Truenas is dat niet, die doet continue van alles (systeem metrieken bijhouden bijv.).ComTech schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:56:
[...]
Verbruik is nu rond de 40 watt (van alleen de synology).
Ik had gehoopt op 50% verbetering dus rond de 20 Watt.
Ik heb afgelopen weekend eens getest had nog een zuinig bordje liggen met een i3-8100 CPU.
2 M.2 SSD's en 2 Sata SSD's erin en truenas erop.
Verbuik zat rond de 35 Watt.
Dat schiet niet echt op nog, dan kan ik het beter zo laten nog.
Ik heb een bord met atom c2550, 1 ssd, 3 hdd, en truenas en zit op 30w.
Een Synology zonder disks al 40w lijkt me best veel?
Lees hier voor de tips: Het grote zuinige server topic - deel 3
Waarom ga je backups van je films en series maken?Master FX schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:59:
[...]
...die dan gevoed moet gaan worden door de NAS voor de backups van mijn films en series.
Het zijn 'backups' :-)Flans schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:12:
[...]
Waarom ga je backups van je films en series maken?
Stay safe
Net mijn server van 10gbit naar een hele mooie naar 40Gbit Mellanox netwerk upgrade gegeven.
En de switch ook maar meteen een stuk stiller gemaakt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ybLmNRLcHs90HSatzRlhq0Zr.jpg?f=user_large)
Ik ben benieuwd wanneer zuinige 100Gbit switches betaalbaar worden, maar voorlopig zeer tevreden.
En de switch ook maar meteen een stuk stiller gemaakt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ybLmNRLcHs90HSatzRlhq0Zr.jpg?f=user_large)
Ik ben benieuwd wanneer zuinige 100Gbit switches betaalbaar worden, maar voorlopig zeer tevreden.
Ik zit met de gedachte te spelen om mijn huidige Synology DS920+ en DS413 te vervangen door een nieuwe DIY NAS met het oog op de toekomst. De DS413 krijgt al anderhalf jaar geen updates meer, de DS920+ kan waarschijnlijk nog wel een tijdje mee, maar zal ook niet het eeuwige leven hebben. In beide NAS'en zitten 4x4 TB WD Reds in SHR, dus ik heb wat dat betreft al redelijk veel opslagruimte. Die schijven wil ik dan allemaal meenemen in een nieuw systeem, zodat ik alle opslagruimte bij elkaar heb.
Ik gebruik vooral mijn DS920+ voor heel veel zaken, zoals:
- Plex Media Server
- Storage (films, series, foto's, backups etc)
- Docker (bijna de gehele *arr collectie, WireGuard, AdGuard, Home Assistant, Sabnzbd, qBittorrent etc)
- Reverse proxies
- Surveillance station (Reolink Video Doorbell)
- Omada SDN Controller
En vast nog wat ander klein spul dat ik vergeet.
Ik moet nog heel veel inlezen over de verschillende mogelijkheden, maar wat zou in dit geval qua hardware en case aan te raden zijn? Dedicated GPU voor Plex of zijn er ook iGPU's die dit kunnen? AMD of Intel voor dit doel? Ik heb nog een setje 2x16 GB DDR4 over (staat ook in V&A), die zou ik wellicht weer kunnen hergebruiken.
Ik ben aardig vaardig met Windows, iets dergelijks als TrueNAS zou ik vanaf nul moeten leren, maar dat zou ik best willen als dat de moeite waard is.
De 920+ zou ik dan nog kunnen verkopen en dan ben ik van plan om de DS413 ergens offsite neer te zetten met een beetje opslag erin en dan daar de backups 's nachts naar toe laten schrijven, of is dat niet meer aan te raden i.v.m. de leeftijd en ondersteuning?
- Plex Media Server
- Docker (bijna de gehele *arr collectie, WireGuard, AdGuard, Home Assistant, Sabnzbd, qBittorrent etc)
- Reverse proxies
- Omada SDN Controller
Ik moet nog heel veel inlezen over de verschillende mogelijkheden, maar wat zou in dit geval qua hardware en case aan te raden zijn? Dedicated GPU voor Plex of zijn er ook iGPU's die dit kunnen? AMD of Intel voor dit doel? Ik heb nog een setje 2x16 GB DDR4 over (staat ook in V&A), die zou ik wellicht weer kunnen hergebruiken.
Ik ben aardig vaardig met Windows, iets dergelijks als TrueNAS zou ik vanaf nul moeten leren, maar dat zou ik best willen als dat de moeite waard is.
De 920+ zou ik dan nog kunnen verkopen en dan ben ik van plan om de DS413 ergens offsite neer te zetten met een beetje opslag erin en dan daar de backups 's nachts naar toe laten schrijven, of is dat niet meer aan te raden i.v.m. de leeftijd en ondersteuning?
Ik mis eigenlijk de reden dat je wil overstappen. Wil je meer leren? Wil je meer in eigen beheer houden? Als nu alles werkt zoals je wil, waarom dan overstappen vraag ik me af.
Ik gok dat dit de reden is :GioStyle schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:48:
Ik mis eigenlijk de reden dat je wil overstappen.
Wil je meer leren?
Wil je meer in eigen beheer houden?
Als nu alles werkt zoals je wil, waarom dan overstappen vraag ik me af.
Als je zoveel dingen die naar buiten toe verbinden erop hebt draaien dan is het wel zo fijn dat je alle mogelijke security gerelateerde patches/updates aan boord hebt en dan is een DIY NAS gewoon veel handigerSaekerhett schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:39:
Ik zit met de gedachte te spelen om mijn huidige Synology DS920+ en DS413 te vervangen door een nieuwe DIY NAS met het oog op de toekomst.
De DS413 krijgt al anderhalf jaar geen updates meer, de DS920+ kan waarschijnlijk nog wel een tijdje mee, maar zal ook niet het eeuwige leven hebben.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Voor jou en mij waarschijnlijk wel, maar voor iemand die alles met een Synology nas doet misschien niet. In zijn geval is een nieuwere model Synology misschien handiger.nero355 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
Ik gok dat dit de reden is :
[...]
Als je zoveel dingen die naar buiten toe verbinden erop hebt draaien dan is het wel zo fijn dat je alle mogelijke security gerelateerde patches/updates aan boord hebt en dan is een DIY NAS gewoon veel handiger
Ooit moet je "the training wheels" loslaten en bovendien is iets van TrueNAS/OpenMediaVault/UnRAID/XPenology/enz. draaiende houden echt niet heel anders dan een Synology/QNAP/enz. wat mij betreftGioStyle schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:44:
Voor jou en mij waarschijnlijk wel, maar voor iemand die alles met een Synology nas doet misschien niet.
In zijn geval is een nieuwere model Synology misschien handiger.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb een eerste samenstelling gedaan:Saekerhett schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:39:
Ik zit met de gedachte te spelen om mijn huidige Synology DS920+ en DS413 te vervangen door een nieuwe DIY NAS met het oog op de toekomst. De DS413 krijgt al anderhalf jaar geen updates meer, de DS920+ kan waarschijnlijk nog wel een tijdje mee, maar zal ook niet het eeuwige leven hebben. In beide NAS'en zitten 4x4 TB WD Reds in SHR, dus ik heb wat dat betreft al redelijk veel opslagruimte. Die schijven wil ik dan allemaal meenemen in een nieuw systeem, zodat ik alle opslagruimte bij elkaar heb.
- Plex Media Server
- Reverse proxies
- Omada SDN Controller
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-14100 Boxed | € 121,92 | € 121,92 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H DDR4 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 55,58 | € 55,58 |
1 | Voedingen | Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W | € 96,- | € 96,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 88,11 | € 88,11 |
1 | HDD/SSD behuizingen | Inter-Tech NAS-8 Zwart | € 212,52 | € 212,52 |
Totaal | € 674,03 |
Wat denken jullie hiervan? Kan het goedkoper? Handiger? Zijn er dingen overkill? De Kingston ssd en de RAM sticks zijn al in mijn bezit en die kan ik hergebruiken. De rest zou ik moeten kopen. Ook heb ik dus nog 8x4TB WD Reds die ik al heb en kan plaatsen.
Tsja.. ik vind dat een NAS een NAS moet zijn (al jaren) en al die meuk die erop draait vind ik alleen maar een excuus om het device duurder te kunnen maken ivm de processor en memory die erin zit.Saekerhett schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:34:
[...]
Ik heb een eerste samenstelling gedaan:
Wat denken jullie hiervan? Kan het goedkoper? Handiger? Zijn er dingen overkill? De Kingston ssd en de RAM sticks zijn al in mijn bezit en die kan ik hergebruiken. De rest zou ik moeten kopen. Ook heb ik dus nog 8x4TB WD Reds die ik al heb en kan plaatsen.
En vaak kom je aan het prutsen met die applicaties ... en ik wil geen gepruts op mijn NAS ..
die moet mijn data 'veilig' houden en beschikbaar maken wanneer ik dat wil niet meer/minder
Voor 250 euro heb je een HP Gen 8 2e hands.. Die krengen zijn niet helemaal zuinig (als het daar om zou gaan??) maar kunnen wel zonder meer heel goed als dedicated NAS gebruikt worden ..
zo heb ik er op dit moment 2 in gebruik en dat draait retestabiel met Truenas ..
nu heb ik nog een paar HP gen8 over omdat ik ze als proxmox server heb uitgefaseerd en ik wil eens testen met TrueNAS Scale ..
dus is je systeem overkill? als je er allerlei tools en programma's op wil draaien niet.
maar als dedicated NAS kun je 2e hands best nog wel goed terecht denk ik .. want voor een NAS die 100MB/s moet geven heb je niet (al te) veel CPU nodig ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik snap je punt m.b.t. het fysiek gescheiden houden van data en de rest.zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:09:
[...]
Tsja.. ik vind dat een NAS een NAS moet zijn (al jaren) en al die meuk die erop draait vind ik alleen maar een excuus om het device duurder te kunnen maken ivm de processor en memory die erin zit.
En vaak kom je aan het prutsen met die applicaties ... en ik wil geen gepruts op mijn NAS ..
die moet mijn data 'veilig' houden en beschikbaar maken wanneer ik dat wil niet meer/minder
Voor 250 euro heb je een HP Gen 8 2e hands.. Die krengen zijn niet helemaal zuinig (als het daar om zou gaan??) maar kunnen wel zonder meer heel goed als dedicated NAS gebruikt worden ..
zo heb ik er op dit moment 2 in gebruik en dat draait retestabiel met Truenas ..
nu heb ik nog een paar HP gen8 over omdat ik ze als proxmox server heb uitgefaseerd en ik wil eens testen met TrueNAS Scale ..
dus is je systeem overkill? als je er allerlei tools en programma's op wil draaien niet.
maar als dedicated NAS kun je 2e hands best nog wel goed terecht denk ik .. want voor een NAS die 100MB/s moet geven heb je niet (al te) veel CPU nodig ..
Ondertussen heb ik op mijn DS920+ even een TrueNAS VM geïnstalleerd (geïsoleerd uiteraard) om er even mee te spelen en dat werkt toch wel mooi moet ik zeggen. Eigenlijk alle apps die ik gebruik op de DS920+ zitten ook al standaard in die app store van TrueNAS, zelfs Omada Controller. Effe verder mee spelen.
Als je ook security cams wilt aansluiten dan moet je even goed kijken naar de CPU. Ik gebruik zelf frigate in een container voor een aantal camera's (incl object herkenning). Als het er 'maar' 1 is dan zal het wel meevallen maar toch goed om even te checken. Wellicht kun je beter van een iets oudere CPU gaan die wat meer paardenkracht heeftSaekerhett schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:34:
[...]
Ik heb een eerste samenstelling gedaan:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-14100 Boxed € 121,92 € 121,92 1 Moederborden Gigabyte B760M DS3H DDR4 € 99,90 € 99,90 1 Geheugen intern G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK € 55,58 € 55,58 1 Voedingen Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W € 96,- € 96,- 1 SSD's Kingston A2000 1TB € 88,11 € 88,11 1 HDD/SSD behuizingen Inter-Tech NAS-8 Zwart € 212,52 € 212,52 Totaal € 674,03
Da's een goeie. Ik heb nu alleen een Reolink Video Doorbell, op dit moment gekoppeld aan mijn DS920+.Flans schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Als je ook security cams wilt aansluiten dan moet je even goed kijken naar de CPU. Ik gebruik zelf frigate in een container voor een aantal camera's (incl object herkenning). Als het er 'maar' 1 is dan zal het wel meevallen maar toch goed om even te checken. Wellicht kun je beter van een iets oudere CPU gaan die wat meer paardenkracht heeft
Om min of meer op dit thema aan te sluiten :Saekerhett schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:34:
Wat denken jullie hiervan?
Kan het goedkoper?
Handiger?
Zijn er dingen overkill?
Ook heb ik dus nog 8x4TB WD Reds die ik al heb en kan plaatsen.
Misschien moet je eens overwegen om die 4 x 4 TB HDD's door 2 x 18 TB HDD's of iets in die richting te vervangen en dan in zo'n kastje te proppen :zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:09:
Ik vind dat een NAS een NAS moet zijn (al jaren) en al die meuk die erop draait vind ik alleen maar een excuus om het device duurder te kunnen maken ivm de processor en memory die erin zit.
- TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Dan heb je een heel compact kastje dat genoeg CPU kracht heeft en meer opslag dan dat je nu hebt
En als je puur een NAS wilt zonder fratsen dan heb je IMHO niet meer nodig dan :
- Linux distro naar keuze.
- OpenZFS
- Samba
Wil je alsnog "Containeren" dan pleur je Docker erop en installeer je Portainer (of hoe dat ook heet ?!) als webGUI Container voor het geheel en ben je KLAAR!!!
Lekker simpel, toch ?!
Bestel dan de AOOSTAR WTR PRO. Zelfde specs, maar een 4 bay nas.
https://aoostar.com/produ...6-512gb-m-2-2280-nvme-ssdGioStyle schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:24:
Ik keur hem goed !!!
Heel mooi ding!GioStyle schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:24:
Het is natuurlijk ook zo dat als je 8x4TB, uiteraard in een of andere RAID-5, RAID-6, RAID-Z2 config hebt o.i.d., dat als je in de toekomst dit wéér zou willen uitbreiden, je al gauw alle acht schijven wil gaan vervangen, en dan kan het wel eens een duur geintje worden.
Stel, ik koop zo'n AOOSTAR WTR PRO, stop er 2x18TB in, heb ik voor de toekomst nog ruimte voor twee HD's erbij... Dan zou ik de DS920+, de DS413 en alle acht WD Reds kunnen verkopen.
Keuzestress
Op mijn shortlist staat deze nas en een Odroid H4+. Met een Odroid H4+ weet ik dat het verbruik heel weinig gaat zijn. Bij de AOOSTAR is het helaas koffiedik kijken, anders had ik het wel geweten. Mooi compact en ziet er robuust uit. De Odroid H4+ heeft helaas niet zo’n behuizing. Ik ben trouwens van plan om 4x20TB te plaatsen als ik een leuke aanbieding tegenkom.Saekerhett schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:10:
[...]
Heel mooi ding!
Het is natuurlijk ook zo dat als je 8x4TB, uiteraard in een of andere RAID-5, RAID-6, RAID-Z2 config hebt o.i.d., dat als je in de toekomst dit wéér zou willen uitbreiden, je al gauw alle acht schijven wil gaan vervangen, en dan kan het wel eens een duur geintje worden.
Stel, ik koop zo'n AOOSTAR WTR PRO, stop er 2x18TB in, heb ik voor de toekomst nog ruimte voor twee HD's erbij... Dan zou ik de DS920+, de DS413 en alle acht WD Reds kunnen verkopen.
Keuzestress
Ik heb voor mezelf toch besloten om voor een midtower te gaan en wel de Fractal Design Define R5. Ik heb de ruimte ervoor, de koeling is over het algemeen een stuk beter dan de echte compacte kastjes en hij is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Inter-Tech NAS-8 of de Jonsbo kastjes. Standaard zit er een fan aan de voorkant en achterkant, maar ik bestel sowieso nog een fan erbij voor aan de voorkant i.v.m. de airflow.
Mijn huidige acht schijven neem ik mee naar deze setup en ik koop er een WD Elements 18 TB bij voor offsite backup, en tijdelijke opslag bij het migreren van de data nu in de beide Synology's (btrfs) naar TrueNAS met zfs.
Waarvan ik de ssd en RAM al heb.
Ik ben er nog niet over uit wat de meest handige manier is om de acht schijven aan te sluiten. Zouden jullie een PCIe SAS controller o.i.d. gebruiken? Of wellicht iets via het m.2-slot?
Wellicht nog andere tips?
Mijn huidige acht schijven neem ik mee naar deze setup en ik koop er een WD Elements 18 TB bij voor offsite backup, en tijdelijke opslag bij het migreren van de data nu in de beide Synology's (btrfs) naar TrueNAS met zfs.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 105,99 | € 105,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760 DS3H DDR4 | € 108,- | € 108,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 55,71 | € 55,71 |
1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart | € 94,- | € 94,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 488,60 |
Waarvan ik de ssd en RAM al heb.
Ik ben er nog niet over uit wat de meest handige manier is om de acht schijven aan te sluiten. Zouden jullie een PCIe SAS controller o.i.d. gebruiken? Of wellicht iets via het m.2-slot?
Wellicht nog andere tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Saekerhett op 01-11-2024 20:12 ]
Mijn antwoord op die vraag is altijd een dikke YES!!! want simpelweg gaaf om te hebbenSaekerhett schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:10:
Ik ben er nog niet over uit wat de meest handige manier is om de acht schijven aan te sluiten.
Zouden jullie een PCIe SAS controller o.i.d. gebruiken?

U.2 SAS convertertje erin !!!Of wellicht iets via het m.2-slot?
Kijk uit met Gigabyte moederborden :Wellicht nog andere tips?
- Kwaliteit is niet meer wat het ooit is geweest van eigenlijk wel zo'n beetje al hun produkten !!
- Passen soms zomaar de boel aan en verkopen Rev 2.x als Rev 1.x zonder ook maar enige vermelding, maar jij zit wel met de nadelen ervan

Bedankt voor de tip! In mijn huidige desktop heb ik een MSI MAG B550 Tomahawk en die bevalt uitstekend. Zou uitvoering: MSI PRO B760-P DDR4 II bijvoorbeeld beter zijn dan die Gigabyte?nero355 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:30:
[...]
Mijn antwoord op die vraag is altijd een dikke YES!!! want simpelweg gaaf om te hebben![]()
![]()
[...]
U.2 SAS convertertje erin !!!
[...]
Kijk uit met Gigabyte moederborden :
- Kwaliteit is niet meer wat het ooit is geweest van eigenlijk wel zo'n beetje al hun produkten !!
- Passen soms zomaar de boel aan en verkopen Rev 2.x als Rev 1.x zonder ook maar enige vermelding, maar jij zit wel met de nadelen ervan![]()
Trouwens net effe een Dell Perc H200 LSI-9211-8i SAS SATA Controller (geflasht in IT-mode) plus twee SAS naar 4xSATA kabeltjes gescoord voor 40 euro, dus die heb ik alvast binnen
Saekerhett schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:36:
Bedankt voor de tip!
Geen idee, maar als ze grofweg gelijk aan elkaar zijn zou ik waarschijnlijk eerder de MSI kopenIn mijn huidige desktop heb ik een MSI MAG B550 Tomahawk en die bevalt uitstekend. Zou uitvoering: MSI PRO B760-P DDR4 II bijvoorbeeld beter zijn dan die Gigabyte?
Ik ben verder niet zo bezig met bijvoorbeeld dit topic : Het grote zuinige server topic - deel 3
Dus misschien heeft iemand anders een betere TIP qua verbruik en zo
Ok, ik heb onderstaand lijstje samengesteld en de onderdelen die ik niet had besteld:
Ik zit er nog aan te denken om een tweede m.2 ssd te plaatsen voor installatie van TrueNAS, namelijk:
uitvoering: Gigabyte NVMe SSD 256GB
En dan wil ik de Kingston A2000 gebruiken als aparte vdev (zeg ik dat goed?) voor docker containers. De acht harde schijven wil ik dan voor de rest gebruiken. Dat wordt denk ik een RAIDZ vdev. Misschien RAIDZ2, maar in principe wil ik mijn nog aan te schaffen 18 TB WD Elements Desktop gebruiken als offsite backup, dan lijkt mij een fouttolerantie van 1 hdd wel prima toch?
Kan ik met die SAS SATA Controller ook beide m.2-slots gebruiken op het moederbord i.v.m. PCI lanes? Maak ik verder nog ergens denkfouten?
Voeding lijkt me voor nu overkill, maar de 850W was goedkoper dan de 750W bij Azerty, en dan kan ik eventueel in de toekomst die voeding wisselen met mijn huidige 750W in mijn (game) desktop als er een zwaardere videokaart in gaat of zo.
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | MSI PRO B760-P DDR4 II | € 119,35 | € 119,35 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 55,99 | € 55,99 |
1 | Voedingen | MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart | € 94,- | € 94,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 500,23 |
Ik zit er nog aan te denken om een tweede m.2 ssd te plaatsen voor installatie van TrueNAS, namelijk:
En dan wil ik de Kingston A2000 gebruiken als aparte vdev (zeg ik dat goed?) voor docker containers. De acht harde schijven wil ik dan voor de rest gebruiken. Dat wordt denk ik een RAIDZ vdev. Misschien RAIDZ2, maar in principe wil ik mijn nog aan te schaffen 18 TB WD Elements Desktop gebruiken als offsite backup, dan lijkt mij een fouttolerantie van 1 hdd wel prima toch?
Kan ik met die SAS SATA Controller ook beide m.2-slots gebruiken op het moederbord i.v.m. PCI lanes? Maak ik verder nog ergens denkfouten?
Voeding lijkt me voor nu overkill, maar de 850W was goedkoper dan de 750W bij Azerty, en dan kan ik eventueel in de toekomst die voeding wisselen met mijn huidige 750W in mijn (game) desktop als er een zwaardere videokaart in gaat of zo.
Kun je niet beter een tweede 1TB ssd toevoegen zodat je die ook redundant hebt? En dan Truenas installatie, cache en dockers vanaf die 1TB draaien. Ik weet niet hoe Truenas dit doet dus wellicht kan het helemaal niet maar dan heb je alles dubbel uitgevoerdSaekerhett schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:54:
TrueNAS reserveert een disk helaas helemaal voor zichzelf voor installatie. Maar ik heb ook nog wel een oude Samsung EVO ssd in mijn desktop die ik wel kan missen daar, daar zou ik de installatie op kunnen doen en dan inderdaad een nieuwe 1 TB m.2 ssd kopen en een gemirrorde vdev maken met de Kingston voor apps. Dus op zich een goed ideeFlans schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:19:
[...]
Kun je niet beter een tweede 1TB ssd toevoegen zodat je die ook redundant hebt? En dan Truenas installatie, cache en dockers vanaf die 1TB draaien. Ik weet niet hoe Truenas dit doet dus wellicht kan het helemaal niet maar dan heb je alles dubbel uitgevoerd
ik meld mij ook maar even voor een NAS want door de bomen zie ik het bos niet meer..
ik heb in het verleden vele topics geopend en bijgehouden met DIY NAS opstellingen, vooral gebaseerd rondom ARECA controllers en grote storage systemen.
na een 10 jaar daarmee bezig te zijn geweest overgestapt op Synology en eigenlijk niet meer omgekeken.
situatie momenteel:
Synology DS3615Xs met 1 uitbreidings unit
unit 1 : 12x12TB in raid 6
unit 2 : 12x 8 TB in raid 6
beiden rond de 85 procent usage, dus rond de 150 TB aan opslag in gebruik.
waar ik vroeger op de synology nog dockers draaide of een video surveillance, is dit nu allemaal los gekoppeld. ik draai mijn dockers op een losse minipc en mijn surveillance zit geintegreerd in mijn unifi setup dmv een UNVR Pro.
de synology is op dit moment puur en alleen een NAS. fileshares en meer niet.
mijn uitdaging;
de synology begint wel echt op zijn laatste tanden te lopen. alleen nog maar security updates, het ding is bijna 10 jaar oud (15xs) de schijven beginnen ouder te worden en het stroomverbruik is ook niet laag.
nog altijd ben ik gecharmeerd van de stilte van de synology en de mogelijkheden. maarr... ik kan nu wel een nieuwe ds36 kopen maar niet alleen kost dat ding behoorlijk wat, al snel 5K met de uitbreidingsunit, het lijkt mij ook nog eens overkill.
mijn eisen;
minimaal 200TB opslag mogelijkheden in RAID 6
energie zuinig zonder spindown van disks want dat is killing
SFP+ aansluiting zodat hij op de 10gig backbone kan van mijn netwerk
web interface voor management
half-diepte maximaal , liefst om en nabij de grootte van de ds3615xs
mogelijkheid tot uitbreiding op een later punt dmv extra disks
bij issues mogelijkheid tot inschakelen hulp (forum is prima)
voor nu zit ik dus te twijfelen;
ga ik een nieuwe synology kopen? flinke investering en overkilll.. spendeer dat geld liever aan extra disks
Unifi heeft een mooie nieuwe NAS, momenteel maar 7 schijven en beperkt (RAID 5 en RAID 10 enkel) maar RAID 6 komt eraan en aangezien het gewoon een rebranded UNVR Pro is zal er ook een versie van de enterprise komen... en die voldoet wel aan mijn eisen en is budget vriendelijk.. maar wacht ik daarop?
of.. en daarom ben ik hier..
is er een goede truenas (of alternatief) variant? ben daar an sich wel van gecharmeerd echter, welke hardware dan? ik kan niet een prettige case vinden waar 12+ disks in kunnen wat niet meteen een volle diepte server chassis is..
oftewel.. help! wie kan mij wat adviseren..
kleine update van mijn kant, ik zie de terramaster t5-450 staan.. een chassis met 10gbit erin, 12 bays en 2 interne m.2 slots.. dat lijkt allemaal wel te voldoen aan wat ik zoek.. en rond de 1000 voor alleen het chassis, mensen hebben er ook succesvol truenas op gezet..
misschiene en gokje wagen
ik heb in het verleden vele topics geopend en bijgehouden met DIY NAS opstellingen, vooral gebaseerd rondom ARECA controllers en grote storage systemen.
na een 10 jaar daarmee bezig te zijn geweest overgestapt op Synology en eigenlijk niet meer omgekeken.
situatie momenteel:
Synology DS3615Xs met 1 uitbreidings unit
unit 1 : 12x12TB in raid 6
unit 2 : 12x 8 TB in raid 6
beiden rond de 85 procent usage, dus rond de 150 TB aan opslag in gebruik.
waar ik vroeger op de synology nog dockers draaide of een video surveillance, is dit nu allemaal los gekoppeld. ik draai mijn dockers op een losse minipc en mijn surveillance zit geintegreerd in mijn unifi setup dmv een UNVR Pro.
de synology is op dit moment puur en alleen een NAS. fileshares en meer niet.
mijn uitdaging;
de synology begint wel echt op zijn laatste tanden te lopen. alleen nog maar security updates, het ding is bijna 10 jaar oud (15xs) de schijven beginnen ouder te worden en het stroomverbruik is ook niet laag.
nog altijd ben ik gecharmeerd van de stilte van de synology en de mogelijkheden. maarr... ik kan nu wel een nieuwe ds36 kopen maar niet alleen kost dat ding behoorlijk wat, al snel 5K met de uitbreidingsunit, het lijkt mij ook nog eens overkill.
mijn eisen;
minimaal 200TB opslag mogelijkheden in RAID 6
energie zuinig zonder spindown van disks want dat is killing
SFP+ aansluiting zodat hij op de 10gig backbone kan van mijn netwerk
web interface voor management
half-diepte maximaal , liefst om en nabij de grootte van de ds3615xs
mogelijkheid tot uitbreiding op een later punt dmv extra disks
bij issues mogelijkheid tot inschakelen hulp (forum is prima)
voor nu zit ik dus te twijfelen;
ga ik een nieuwe synology kopen? flinke investering en overkilll.. spendeer dat geld liever aan extra disks
Unifi heeft een mooie nieuwe NAS, momenteel maar 7 schijven en beperkt (RAID 5 en RAID 10 enkel) maar RAID 6 komt eraan en aangezien het gewoon een rebranded UNVR Pro is zal er ook een versie van de enterprise komen... en die voldoet wel aan mijn eisen en is budget vriendelijk.. maar wacht ik daarop?
of.. en daarom ben ik hier..
is er een goede truenas (of alternatief) variant? ben daar an sich wel van gecharmeerd echter, welke hardware dan? ik kan niet een prettige case vinden waar 12+ disks in kunnen wat niet meteen een volle diepte server chassis is..
oftewel.. help! wie kan mij wat adviseren..
kleine update van mijn kant, ik zie de terramaster t5-450 staan.. een chassis met 10gbit erin, 12 bays en 2 interne m.2 slots.. dat lijkt allemaal wel te voldoen aan wat ik zoek.. en rond de 1000 voor alleen het chassis, mensen hebben er ook succesvol truenas op gezet..
misschiene en gokje wagen
[ Voor 5% gewijzigd door KorneelB op 04-11-2024 12:55 ]
60 TB can not be enough
Saekerhett schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:54:
En dan wil ik de Kingston A2000 gebruiken als aparte vdev (zeg ik dat goed?) voor docker containers.
Twee dingen :Saekerhett schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:30:
een gemirrorde vdev maken met de Kingston voor apps applicaties.
- Kingston A2000 en non-Windows systemen schijnt geen goede combo te zijn !!
- Docker en OpenZFS combineren heeft wat extra aandacht nodig geloof ik, maar misschien haal ik het met iets anders door elkaar...
Check effe het ZFS Topic of het Proxmox Topic wat dat betreft
RTFM zou ik zeggenSaekerhett schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:54:
Kan ik met die SAS SATA Controller ook beide m.2-slots gebruiken op het moederbord i.v.m. PCI lanes?
Als je dan nog steeds fatsoenlijke T.R.I.M. functionaliteit hebt en niet afhankelijk bent van SSD's met een fatsoenlijke Garbage Collection dan kan dat een optie zijnFlans schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:19:
Kun je niet beter een tweede 1TB ssd toevoegen zodat je die ook redundant hebt?
Even een stukje advies gevraagd op weg naar een nieuwe NAS voor thuis.
Hier alvast de wenslijst tot nu toe:
CPU
Bewust voor een CPU met onboard graphics gekozen ivm mogelijkheid om CLI te kunnen checken als dat vanaf netwerk niet meer kan
Moederbord
Heeft enkel 4 SATA aansluitingen. Ik zie her en der wel SATA expension card maar heb daar geen ervaring mee. Voor nu heb ik genoeg aan 4 HDD's, want voor het OS heb ik een M.2 SSD gepakt maar moet ook nog een extra SATA SSD kwijt voor VM-opslag.
Opslag
De Western Digital Red Plus 6TB blijken SMR-schijven te zijn, dus maar deze Seagates op de lijst gezet.
Heb wat dat betreft geen enkele voorkeur.
Voor het OS heb ik nog een M.2 SSD van Samsung liggen, en voor de opslag van een paar test-VM's heb ik ook nog een SATA SSD liggen.
Maar dan ga ik over het aantal SATA poorten heen en wil ik me graag laten adviseren omtrent uitbreidingsmogelijkheden.
RAM
Bewust gekozen om een losse SSD voor een cache weg te halen en voor 64 GB RAM te gaan omdat het schijnt dat een cachedrive voor een thuissituatie niet erg relevant is en je meer performance krijgt met meer RAM dan met een cache drive.
PSU
Ook niet perse een bewuste keuze anders dan dat ik gewoon goede ervaringen heb met de PSU's van Seasonic.
Qua software zat ik te denken aan TrueNAS Scale met een Z1-RAID configuratie.
Dan mag 1 schijf defect gaan, maar die kans acht ik niet groot. En als dit allemaal draait gaan de kroonjuwelen ook nog wel ergens anders heen voor een extra offsite-backup. En je moet het afkloppen, maar de kans dat zn schijf faalt is natuurlijk niet erg groot onder de juiste condities.
Hier alvast de wenslijst tot nu toe:
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | ASUS Prime H610M-K D4 | € 68,93 | € 68,93 |
4 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 5400rpm, 6ms latency) | € 158,90 | € 635,60 |
1 | Behuizingen | Jonsbo N3 | € 149,89 | € 149,89 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 2 | € 24,35 | € 24,35 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 113,90 | € 113,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 109,- | € 109,- |
1 | SSD's | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 62,92 | € 62,92 |
Totaal | € 1.270,58 |
CPU
Bewust voor een CPU met onboard graphics gekozen ivm mogelijkheid om CLI te kunnen checken als dat vanaf netwerk niet meer kan
Moederbord
Heeft enkel 4 SATA aansluitingen. Ik zie her en der wel SATA expension card maar heb daar geen ervaring mee. Voor nu heb ik genoeg aan 4 HDD's, want voor het OS heb ik een M.2 SSD gepakt maar moet ook nog een extra SATA SSD kwijt voor VM-opslag.
Opslag
De Western Digital Red Plus 6TB blijken SMR-schijven te zijn, dus maar deze Seagates op de lijst gezet.
Heb wat dat betreft geen enkele voorkeur.
Voor het OS heb ik nog een M.2 SSD van Samsung liggen, en voor de opslag van een paar test-VM's heb ik ook nog een SATA SSD liggen.
Maar dan ga ik over het aantal SATA poorten heen en wil ik me graag laten adviseren omtrent uitbreidingsmogelijkheden.
RAM
Bewust gekozen om een losse SSD voor een cache weg te halen en voor 64 GB RAM te gaan omdat het schijnt dat een cachedrive voor een thuissituatie niet erg relevant is en je meer performance krijgt met meer RAM dan met een cache drive.
PSU
Ook niet perse een bewuste keuze anders dan dat ik gewoon goede ervaringen heb met de PSU's van Seasonic.
Qua software zat ik te denken aan TrueNAS Scale met een Z1-RAID configuratie.
Dan mag 1 schijf defect gaan, maar die kans acht ik niet groot. En als dit allemaal draait gaan de kroonjuwelen ook nog wel ergens anders heen voor een extra offsite-backup. En je moet het afkloppen, maar de kans dat zn schijf faalt is natuurlijk niet erg groot onder de juiste condities.
Ik zie dat de i3 een populaire keuze is. Ook ik ga m'n huidige server upgraden, maar twijfel heel erg tussen W11pro met 2 raid arrays middels storage spaces, of gewoon voor TrueNAS te gaan. Echter, ik heb heel weinig ervaring met alles dat NIET windows is
verhaaltje:
Mijn huidige DIY server loopt qua opslag op z'n tandvlees, alles is nagenoeg vol. Vandaar dat ik a.s. vrijdag vrij heb genomen om met nieuwe en bestaande spullen een (deels) nieuw systeem in elkaar te schroeven, bestaande uit:
Hierbij heb ik het moederbord vervangen t.o.v. de oude config vanwege de hoeveelheid SATA aansluitingen (8 stuks vs 4). Tevens komen er dus 4x 16TB schijven erbij.
De nieuwe server gaat gebruikt worden voor:
- Plex server + opslag --> i3 processor met quicksync support voor HW transcoding wanneer nodig)
- foto opslag die inmiddels 4+ TB groot is.
- downloadbak Usenet
- dockertje voor gepiel met Home assistant
- Adguard Home voor add-blocking
De laatste tijd maakt het Youtube algoritme me lekker om een install te doen met TrueNAS scale.
Ik zit dan te denken om de bestaande 8TB schijven in mirror te zetten om de foto-opslag voor z'n rekening nemen, met wat redundancy van de mirror. (Backup is extern geregeld).
De 4 nieuwe 16TB schijven zou ik dan gaan inzetten voor Plex, in een raid-Z1 opstelling.
Maar m'n hoogstens matige kennis van alles wat linux is houdt me tegen. Een beetje verdiepen kan leuk zijn, maar ik zit er niet op te wachten een linux/truenas guru te worden. Hetzelfde geldt dus ook voor docker, welk concept ik als vastgeroeste windows gebruiker maar moeilijk begrijp.
Met name het instellen van de overige software (usenet, home assistant, adguard home --> pi-hole?) vind ik spannend.
Toch krijg ik het gevoel dat ik met ZFS beter/veiliger uit ben dan gewoon een windows install te doen, en binnen 'storage spaces' een tweetal SW arrays te maken (raid 1 en raid 5).
Wie kan me bijvoorbeeld uit eigen ervaring vertellen wat nou de beste optie is? Maak ik mij als vastgeroeste windows gebruiker onnodig zorgen om naar de dark side over te stappen?
verhaaltje:
Mijn huidige DIY server loopt qua opslag op z'n tandvlees, alles is nagenoeg vol. Vandaar dat ik a.s. vrijdag vrij heb genomen om met nieuwe en bestaande spullen een (deels) nieuw systeem in elkaar te schroeven, bestaande uit:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Tray | € 106,15 | € 106,15 |
1 | Moederborden | ASRock Z790 Pro RS | € 195,13 | € 195,13 |
4 | Interne harde schijven | Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB | € 246,98 | € 987,92 |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022) | € 225,- | € 225,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 128MB cache, 5640rpm), 8TB | € 189,- | € 189,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 120,95 | € 120,95 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S | € 88,50 | € 88,50 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 134,67 | € 134,67 |
1 | SSD's | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 86,29 | € 86,29 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.133,61 |
Hierbij heb ik het moederbord vervangen t.o.v. de oude config vanwege de hoeveelheid SATA aansluitingen (8 stuks vs 4). Tevens komen er dus 4x 16TB schijven erbij.
- Plex server + opslag --> i3 processor met quicksync support voor HW transcoding wanneer nodig)
- downloadbak Usenet
De laatste tijd maakt het Youtube algoritme me lekker om een install te doen met TrueNAS scale.
Ik zit dan te denken om de bestaande 8TB schijven in mirror te zetten om de foto-opslag voor z'n rekening nemen, met wat redundancy van de mirror. (Backup is extern geregeld).
De 4 nieuwe 16TB schijven zou ik dan gaan inzetten voor Plex, in een raid-Z1 opstelling.
Maar m'n hoogstens matige kennis van alles wat linux is houdt me tegen. Een beetje verdiepen kan leuk zijn, maar ik zit er niet op te wachten een linux/truenas guru te worden. Hetzelfde geldt dus ook voor docker, welk concept ik als vastgeroeste windows gebruiker maar moeilijk begrijp.
Met name het instellen van de overige software (usenet, home assistant, adguard home --> pi-hole?) vind ik spannend.
Toch krijg ik het gevoel dat ik met ZFS beter/veiliger uit ben dan gewoon een windows install te doen, en binnen 'storage spaces' een tweetal SW arrays te maken (raid 1 en raid 5).
Wie kan me bijvoorbeeld uit eigen ervaring vertellen wat nou de beste optie is? Maak ik mij als vastgeroeste windows gebruiker onnodig zorgen om naar de dark side over te stappen?
Hier staat tekst
Ik denk dat je beter voor zoiets kan gaan :Ruben279 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 00:15:
PSU
- Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
- Uszka in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"
Niet elke Seasonic voeding is kwalitatief te noemen helaas...

Of misschien nog beter : Vraag daar effe om specifiek advies
IMHO hoeft dat ook niet echt bij die kant en klare distro dingenSjaak_Afhaak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:16:
Twijfel heel erg tussen W11pro met 2 raid arrays middels storage spaces, of gewoon voor TrueNAS te gaan. Echter, ik heb heel weinig ervaring met alles dat NIET windows is![]()
- downloadbak Usenet
Maar m'n hoogstens matige kennis van alles wat linux is houdt me tegen.
Een beetje verdiepen kan leuk zijn, maar ik zit er niet op te wachten een Linux/TrueNAS guru te worden.
Bij Docker heb je vooral één magisch woord nodig : MACVLAN NetworkHetzelfde geldt dus ook voor docker, welk concept ik als vastgeroeste windows gebruiker maar moeilijk begrijp.
Daarbij zorg je ervoor dat elke Container gewoon via je lokale netwerk te bereiken is zonder gezeik
Verder zijn daar ook webGUI Tools voor om alles te beheren, maar ik begrijp best wel dat het een flinke draak voor je zal zijn : Ik vind het ondanks al mijn kennis ook niet echt fijn werken

Als het dan toch in "Containers" moet dan slinger ik wel een VM aan voor een bepaald doel
Die zijn geloof ik zowat allemaal in Docker Containers te draaien, echter kan je Home Assistant beter in een eigen VM gooien geloof ik, want compleet OS of zoietsMet name het instellen van de overige software (usenet, home assistant, adguard home --> pi-hole?) vind ik spannend.
#GeenErvaringMee

Sowieso, maar OpenZFS moet je ook wel een beetje gaan begrijpen en dus over inlezenToch krijg ik het gevoel dat ik met ZFS beter/veiliger uit ben dan gewoon een windows install te doen, en binnen 'storage spaces' een tweetal SW arrays te maken (raid 1 en raid 5).
Ik zou het gewoon proberen als je eenmaal de hardware in huis hebt en een beetje experimenteren voordat je echt "produktie" gaat draaienWie kan me bijvoorbeeld uit eigen ervaring vertellen wat nou de beste optie is?
Maak ik mij als vastgeroeste windows gebruiker onnodig zorgen om naar de dark side over te stappen?
Niemand heeft ooit iets voor de eerste keer geïnstalleerd en meteen perfect werkend gekregen : Het is allemaal vallen en opstaan in het begin en lekker veel herinstallaties draaien !!!

Thanks! zojuist alvast een aantal YT video's gekeken waarin docker, containers en macvlan worden uitgelegd. Pittige kost, vooral het networking gedeelte. Maar voor alles moet een eerste keer zijn. Ik ga er vrijdag eerst een Truenas install op doen, en zoals je zegt, eerst wat spelen/leren/experimenteren, voordat ik overga op 'productie'. Maar eigenlijk is docker daar wel een hele fijne tool voor.nero355 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:04:
Bij Docker heb je vooral één magisch woord nodig : MACVLAN Network
Daarbij zorg je ervoor dat elke Container gewoon via je lokale netwerk te bereiken is zonder gezeik
[...]
Ik zou het gewoon proberen als je eenmaal de hardware in huis hebt en een beetje experimenteren voordat je echt "produktie" gaat draaien
Niemand heeft ooit iets voor de eerste keer geïnstalleerd en meteen perfect werkend gekregen : Het is allemaal vallen en opstaan in het begin en lekker veel herinstallaties draaien !!!![]()
Hier staat tekst
Ik heb dus min of meer dezelfde weg bewandeld vorige week en ondertussen heb ik alles zo ongeveer draaien. Mijn 8x4TB heb ik in RAIDZ1 gezet voor de 'Tank' storage pool, dus eigenlijk alles behalve de docker apps. Voor de docker apps heb ik 2x1TB Kingston ssd in Mirror gezet. De installatie van TrueNAS zelf heb ik op een kleinere ssd gezet die ik nog had. Daarna beetje spelen met het systeem en wegwijs worden. Binnen de storage pools vdevs aangemaakt, binnen de vdevs datasets. Ontzettend veel geleerd, als ik deze alinea twee weken geleden aan mezelf zou hebben voorgelezen, was het abracadabra geweest.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:16:
Ik zie dat de i3 een populaire keuze is. Ook ik ga m'n huidige server upgraden, maar twijfel heel erg tussen W11pro met 2 raid arrays middels storage spaces, of gewoon voor TrueNAS te gaan. Echter, ik heb heel weinig ervaring met alles dat NIET windows is![]()
verhaaltje:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Tray € 106,15 € 106,15 1 Moederborden ASRock Z790 Pro RS € 195,13 € 195,13 4 Interne harde schijven Seagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB € 246,98 € 987,92 1 Interne harde schijven Seagate IronWolf, 8TB (ST8000VN0022) € 225,- € 225,- 1 Interne harde schijven WD Blue 3,5" (CMR, 128MB cache, 5640rpm), 8TB € 189,- € 189,- 1 Behuizingen Fractal Design Define R5 Zwart € 120,95 € 120,95 1 Processorkoeling Noctua NH-D15S € 88,50 € 88,50 1 Geheugen intern Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K € 134,67 € 134,67 1 SSD's Samsung 970 Evo Plus 1TB € 86,29 € 86,29 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 2.133,61
- downloadbak Usenet
Nu ben ik de afgelopen twee dagen vooral aan het kloten met een eigen domein en Nginx Proxy Manager (docker app) en hoewel ik nu de reverse proxies heb ingesteld voor mijn containers, moet ik alleen het SSL deel nog voor elkaar krijgen en dat is blijkbaar een bitch i.c.m. mijn.host. Dan moet ik een of andere credential file binnen de Nginx docker container zien te krijgen met de API token van mijn.host erin.
Mocht iemand dat hier toevallig weten, dan graag, maar ik heb ook al een ticket bij mijn.host aangemaakt hiervoor.
Dus gewoon lekker je gang gaan. Wees niet bang, ik ben zelf ook die hard Windows, maar als de kwartjes vallen, dan werkt het allemaal fantastisch. Zorg voor goede backups, dan kun je nog een keer een storage pool om zeep helpen of wat dan ook.
Een kleine correctie: met vdevs bouw je een storage pool (en niet andersom, zo lees ik je post tenminste), en in de pool maak je datasets.Saekerhett schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:35:
Binnen de storage pools vdevs aangemaakt, binnen de vdevs datasets. Ontzettend veel geleerd, als ik deze alinea twee weken geleden aan mezelf zou hebben voorgelezen, was het abracadabra geweest.
Ik begrijp je precieze situatie niet helemaal, maar het is over het algemeen het makkelijkst om je SSL te termineren op je reverse proxy, en van daar het verkeer niet versleuteld door te sturen naar de daadwerkelijke service containers.Nu ben ik de afgelopen twee dagen vooral aan het kloten met een eigen domein en Nginx Proxy Manager (docker app) en hoewel ik nu de reverse proxies heb ingesteld voor mijn containers, moet ik alleen het SSL deel nog voor elkaar krijgen en dat is blijkbaar een bitch i.c.m. mijn.host. Dan moet ik een of andere credential file binnen de Nginx docker container zien te krijgen met de API token van mijn.host erin.
Mocht iemand dat hier toevallig weten, dan graag, maar ik heb ook al een ticket bij mijn.host aangemaakt hiervoor.
Dat is zeker goed advies. Ik zou zelfs zeggen: als ZFS nieuw voor je is, probeer dan de boel met opzet stuk te maken. Koppel eens een schijf los (of schrijf direct een paar MB nullen naar een van de disks/SSDs met bijv. dd). Probeer een dataset te renamen, te verwijderen, etc. Kijk wat er gebeurt en hoe je het moet repareren, en documenteer datZorg voor goede backups, dan kun je nog een keer een storage pool om zeep helpen of wat dan ook.
Nee toch? De toplaag in het geheel is een Zpool, bestaande uit één of meerdere vdevs, bestaande uit één of meerdere datasets.ph0t0nix schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:44:
[...]
Een kleine correctie: met vdevs bouw je een storage pool (en niet andersom, zo lees ik je post tenminste), en in de pool maak je datasets.
Het is me uiteindelijk gelukt om meerdere certificaten aan te maken, voor elk subdomein een aparte. Hoe het wildcard certificaat werkt i.c.m. mijn.host is een beetje vaag beschreven, althans hier, maar ik heb dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Ik krijg telkens de melding dat hij de API token niet kan vinden, ook al heb ik hem volgens de manual op de goede plek staan. Nou ja, wellicht voor in de toekomst.Ik begrijp je precieze situatie niet helemaal, maar het is over het algemeen het makkelijkst om je SSL te termineren op je reverse proxy, en van daar het verkeer niet versleuteld door te sturen naar de daadwerkelijke service containers.
Nee, niet helemaal. Zie bijvoorbeeld de uitleg van Jim Salter in de figuur hieronder: er zijn meerdere soorten vdevs, sommige voor de "traditionele" data opslag zoals mirrors en RAIDZ1/2, andere bieden extra mogelijkheden zoals caching van metadata of kleine blocks (de "special devices"). Je kunt een zpool dus prima opbouwen uit een mirror vdev met twee disks en een RAIDZ1 vdev van 3 schijven (wat natuurlijk wel een rare Frankenstein-constructie isSaekerhett schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:58:
[...]
Nee toch? De toplaag in het geheel is een Zpool, bestaande uit één of meerdere vdevs, bestaande uit één of meerdere datasets.

Dus ja, de zpool is de toplaag die wordt opgebouwd uit vdevs, maar de ZFS datasets maak je "in" de zpool. De zpool bevat de totale bruikbare schijfruimte, en die kun je naar believen opdelen in datasets (indien gewenst elk weer met hun eigen eigenschappen zoals record size, compressie, encryptie, etc)..
Eventueel is ook Jim Salter's oudere artikel op Ars Technica interessant (met hetzelfde plaatje
Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn 2-bay synology.
Ik zoek een kleine mini-pc of barebone waar 2 3,5inch disken in kunnen in Raid1.
Wil 16Gb-32Gb ram erin hebben.
Zit te twijfelen of ik een baremetal Hypervisor erop wil draaien, of b.v. xpenology (indien mogelijk).
Desnoods xpenology op een VM, de interface en functies van DSM vind ik echt wel goed.
Wat ik ernaast wil doen is vm's kunnen draaien en containers.
Heeft iemand een tip in welke richting ik zou moeten zoeken? Qua grootte heeft het mijn sterke voorkeur dat het niet heel veel groter is dan een standaard 2bay NAS (ivm ruimte in de meterkast).
Zie veel mogelijkheden maar loop dan vast op de ondersteuning voor RAID of dat er geen 2x 3,5inch disken in kunnen.
Kan zijn dat ik te moeilijk denk hoor, maar hoor het graag.
P.s. reden om geen Synology te kiezen is de zwaar beperkte standaard meegeleverde aantal GB"s Ram. Tevens het draaien van vm's en containers wordt verwacht ik wat lastiger. Denk met een Intel N100 of soortgelijk echt wel uit te kunnen.
P.s. Een losse DC voeding zou helemaal ideaal zijn ipv een voeding (wat weer veel ruimte in beslag neemt).
Ik zoek een kleine mini-pc of barebone waar 2 3,5inch disken in kunnen in Raid1.
Zit te twijfelen of ik een baremetal Hypervisor erop wil draaien, of b.v. xpenology (indien mogelijk).
Desnoods xpenology op een VM, de interface en functies van DSM vind ik echt wel goed.
Heeft iemand een tip in welke richting ik zou moeten zoeken? Qua grootte heeft het mijn sterke voorkeur dat het niet heel veel groter is dan een standaard 2bay NAS (ivm ruimte in de meterkast).
Zie veel mogelijkheden maar loop dan vast op de ondersteuning voor RAID of dat er geen 2x 3,5inch disken in kunnen.
P.s. reden om geen Synology te kiezen is de zwaar beperkte standaard meegeleverde aantal GB"s Ram. Tevens het draaien van vm's en containers wordt verwacht ik wat lastiger. Denk met een Intel N100 of soortgelijk echt wel uit te kunnen.
P.s. Een losse DC voeding zou helemaal ideaal zijn ipv een voeding (wat weer veel ruimte in beslag neemt).
[ Voor 5% gewijzigd door bertuslambertus op 14-11-2024 16:06 ]
Lees effe een stukje terug :bertuslambertus schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:00:
Heeft iemand een tip in welke richting ik zou moeten zoeken?
Qua grootte heeft het mijn sterke voorkeur dat het niet heel veel groter is dan een standaard 2bay NAS (ivm ruimte in de meterkast).
Denk met een Intel N100 of soortgelijk echt wel uit te kunnen.
- nero355 in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Zoiets lijkt aardig op je wensen aan te sluiten denk ik
Yup, die had ik al gezien, vergeten te melden dat ik graag bij de wat meer bekendere Nederlandse webshops wil bestellen (ivm declareren). Kon deze alleen op Aliexpres of andere buitenlandse webshops vindennero355 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:25:
[...]
Lees effe een stukje terug :
Zoiets lijkt aardig op je wensen aan te sluiten denk ik
Dan doe je toch zoiets : https://www.amazon.nl/s?k...aps%2C85&ref=nb_sb_noss_1bertuslambertus schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:58:
Yup, die had ik al gezien, vergeten te melden dat ik graag bij de wat meer bekendere Nederlandse webshops wil bestellen (ivm declareren). Kon deze alleen op Aliexpres of andere buitenlandse webshops vinden.
Nu weet ik dat dit topic oor zelfbouw DIY is, maar ik twijfel. Kijkende naar de laatste pagina's aan reactiea. Wat ik wil uitgeven is 300 tot 400 euro. 3.5inch schijven heb ik al.
Wat vinden jullie van dit?
N100 NAS 4 Bay
Size8G DDR5 128G SSD
https://amzn.eu/d/8lrJ0C6
Geleverd met openmediavault
N100 NAS 4 Bay
Size8G DDR5 128G SSD
Leuk ding ja, die N100 is een potent CPU'tje voor zo bizar goedkoop te zijn.rfcdejong schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:42:
Nu weet ik dat dit topic oor zelfbouw DIY is, maar ik twijfel. Kijkende naar de laatste pagina's aan reactiea. Wat ik wil uitgeven is 300 tot 400 euro. 3.5inch schijven heb ik al.
N100 NAS 4 Bay
Size8G DDR5 128G SSD
Koeling kan een dingetje zijn maar goed, of je het gaat merken, dat moet je op langere periode bekijken.
Kopen en kom over een paar jaar eens vertellen of het beviel.
Wellicht offtopic, maar zelf een nieuwe nas serie van ugreen heb zelf de dxp 2800 2 bays 2 m.2 slots met een n100. Hierop ben je vrij ook om unraid te draaien, maar met hun eigen os prima om vm en docker te draaien.bertuslambertus schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:00:
[ Voor 3% gewijzigd door Dagarkin op 05-03-2025 20:40 ]
Ik ben toch aan het kijken naar DIY for een NAS
Het enige is dat ik SAS schijven heb en dus zal ik een SAS Raidcontroller tweedehands op de kop moeten tikken incl mini-SAS kabel naar 4x SAS 29P
Dus 334,- voor het systeem en dan voor de raid controller + kabels gok ik 60 euro, blijft binnen budget van 400,-
Lijkt mij vrij mooi, jullie ook?
Al is het nog even uitvogelen of er wel PCI-e 3.0 Raid controllers tweedehands te koop zijn.
PCI-e 2.0 zit niet op dat moederbord
Leuke goedkope behuizing tot 6 x 3.5 en 2 x 2.5 | Jonsbo N4 White Behuizing | 120,- |
N100 moederboard met CPU | ASUS-PRIME-N100I-D-D4 | 100,- |
32 GB DDR4 geheugen | Corsair Vengeance 1x32GB-3200 | 60,- |
1 TB M.2 SSD | Kingston-NV3-1TB | 54,- |
Het enige is dat ik SAS schijven heb en dus zal ik een SAS Raidcontroller tweedehands op de kop moeten tikken incl mini-SAS kabel naar 4x SAS 29P
Dus 334,- voor het systeem en dan voor de raid controller + kabels gok ik 60 euro, blijft binnen budget van 400,-
Lijkt mij vrij mooi, jullie ook?
Al is het nog even uitvogelen of er wel PCI-e 3.0 Raid controllers tweedehands te koop zijn.
PCI-e 2.0 zit niet op dat moederbord
[ Voor 5% gewijzigd door rfcdejong op 07-03-2025 14:37 ]
Toch nog iets anders
Een Micro-ATX moederbord past juist in de behuizing i.p.v. Mini-ITX
Micro-ATX moederboard is wat veiliger m.b.t. PCI-e slot
Totaal 367 + voor het systeem en dan voor de raid controller + kabels nog..
Doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd?
Een Micro-ATX moederbord past juist in de behuizing i.p.v. Mini-ITX
Micro-ATX moederboard is wat veiliger m.b.t. PCI-e slot
Leuke goedkope behuizing tot 6 x 3.5 en 2 x 2.5 | Jonsbo N4 White Behuizing | 120,- |
N100 moederboard met CPU | ASROCK N100M | 139,- |
32 GB DDR4 geheugen | Kingston 32 GB PC4-25600 | 54,- |
1 TB M.2 SSD | Kingston-NV3-1TB | 54,- |
Totaal 367 + voor het systeem en dan voor de raid controller + kabels nog..
Doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd?
Ja, natuurlijk een PSU, niet dieper dan 125mm
Deze heeft genoeg SATA aansluitingen
uitvoering: Corsair CV650 (CP-9020236-EU)
Wat denken jullie dat het watt verbruik is met 6 disks en zeer lage N100 cpu verbruik? 6x10 +20 = 80 watt 24/7
Deze heeft genoeg SATA aansluitingen
uitvoering: Corsair CV650 (CP-9020236-EU)
Wat denken jullie dat het watt verbruik is met 6 disks en zeer lage N100 cpu verbruik? 6x10 +20 = 80 watt 24/7
[ Voor 17% gewijzigd door rfcdejong op 07-03-2025 18:18 ]
Heb je toevallig informatie over het stroomverbruik? Ik lees namelijk verschillende verhalen op internet.Dagarkin schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:40:
[...]
Wellicht offtopic, maar zelf een nieuwe nas serie van ugreen heb zelf de dxp 2800 2 bays 2 m.2 slots met een n100. Hierop ben je vrij ook om unraid te draaien, maar met hun eigen os prima om vm en docker te draaien.
Hey helaas niet. Zelf hou ik mij hier niet echt mee bezig.GioStyle schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:47:
[...]
Heb je toevallig informatie over het stroomverbruik? Ik lees namelijk verschillende verhalen op internet.
Ik ben de afgelopen dagen ook druk bezig geweest met het samenstellen van een NAS/thuisserver en dacht dat ik het allemaal wel mooi had uitgezocht, maar begin nu toch te twijfelen of ik niet beter voor een prebuilt kan gaan...
Plan is een mITX met N100 en minimaal 4 bays (makkelijk bereikbaar), te gebruiken als Plex server plus een stapel Docker containers met Unraid. Met zelfbouw kom je dan volgens mij ongeveer hierop uit:
Ik heb het geheugen en SSD weggelaten omdat ik die bij een prebuilt zou upgraden, dus voor de vergelijking niet heel relevant. In beide gevallen zou ik Unraid draaien.
Alternatief als prebuilt is de uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 voor €475.
Voordeel zelfbouw
- Goedkoper
- Meer uitbreidingsmogelijkheden (wellicht beperkt met mITX?)
- Zuiniger (gok ik)
Voordeel prebuilt
- Kleiner
- Mooier (subjectief maar voor mij wel belangrijk)
- 2x 2.5GBe
Ik merk dat ik nu meer naar de DXP4800 neig. Het is wat duurder dan zelfbouw, maar het geheel is een stuk strakker en kleiner en met bijv N100, 16GB geheugen en 1TB SSD pool cache heb ik volgens mij meer dan genoeg power.
Ik ben vooral benieuwd naar redenen om niet voor de DXP4800 te gaan en toch zelf iets te bouwen.
Plan is een mITX met N100 en minimaal 4 bays (makkelijk bereikbaar), te gebruiken als Plex server plus een stapel Docker containers met Unraid. Met zelfbouw kom je dan volgens mij ongeveer hierop uit:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | ASRock N100DC-ITX | € 130,41 | € 130,41 |
1 | USB/Opslag-controllers | Startech.com 4-Port M.2 naar SATA Adapter Kaart, M.2 PCIe 3.0 naar SATA HDD/SSD Uitbreidingskaart, ASM1064 Chipset, M.2 NVMe naar 4x HDD/SSD voor Windows/macOS/Linux | € 47,90 | € 47,90 |
1 | Behuizingen | Jonsbo N2 | € 136,85 | € 136,85 |
1 | Computer accessoires | Conceptronic CNB90 Universal Notebook Adapter 90W, 10 charging tips | € 17,76 | € 17,76 |
Totaal | € 332,92 |
Ik heb het geheugen en SSD weggelaten omdat ik die bij een prebuilt zou upgraden, dus voor de vergelijking niet heel relevant. In beide gevallen zou ik Unraid draaien.
Alternatief als prebuilt is de uitvoering: Ugreen NASync DXP4800 voor €475.
Voordeel zelfbouw
- Goedkoper
- Meer uitbreidingsmogelijkheden (wellicht beperkt met mITX?)
- Zuiniger (gok ik)
Voordeel prebuilt
- Kleiner
- Mooier (subjectief maar voor mij wel belangrijk)
- 2x 2.5GBe
Ik merk dat ik nu meer naar de DXP4800 neig. Het is wat duurder dan zelfbouw, maar het geheel is een stuk strakker en kleiner en met bijv N100, 16GB geheugen en 1TB SSD pool cache heb ik volgens mij meer dan genoeg power.
Ik ben vooral benieuwd naar redenen om niet voor de DXP4800 te gaan en toch zelf iets te bouwen.
[ Voor 15% gewijzigd door DesiredPeanut op 11-03-2025 10:46 ]
Wat betreft de looks; komt die NAS/thuisserver in het zicht te staan dan? Wat mij betreft is puur de compactheid van een prebuild een voordeel. Met zelfbouw kun je alle kanten op.
Bij mij staat m'n server in de kelder, waar de hdd's lekker zoveel herrie mogen maken als ze maar willen, waar het altijd koel is, en waar ik 'm vooral niet zie. ik heb dus een build in een 2e hands fractal design R5 met 8x 3,5inch drivebays. Maar wel alle ruimte voor alle mogelijke upgrades. Daarom dus ook geen ITX moederbord, maar fullsize ATX. Alle ruimte voor GPU's, HBA's, you name it. Ik hoef er toch niet naar te kijken, dus uiterlijk doet er niet toe.
Uit pure interesse; waarom Unraid, en niet TrueNAS om maar iets te noemen?
Bij mij staat m'n server in de kelder, waar de hdd's lekker zoveel herrie mogen maken als ze maar willen, waar het altijd koel is, en waar ik 'm vooral niet zie. ik heb dus een build in een 2e hands fractal design R5 met 8x 3,5inch drivebays. Maar wel alle ruimte voor alle mogelijke upgrades. Daarom dus ook geen ITX moederbord, maar fullsize ATX. Alle ruimte voor GPU's, HBA's, you name it. Ik hoef er toch niet naar te kijken, dus uiterlijk doet er niet toe.
Hier staat tekst
Ja, in het zicht op een plank naast m'n bureau, dus looks (en geluid) zijn wel belangrijk. Formaat ook, want de oppervlakte is 50x33cm met een maximale hoogte van 38cm. Veel cases vallen daardoor ook meteen af.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:13:
Wat betreft de looks; komt die NAS/thuisserver in het zicht te staan dan? Wat mij betreft is puur de compactheid van een prebuild een voordeel. Met zelfbouw kun je alle kanten op.
Unraid spreekt mij wat meer aan omdat ik dan verschillende formaten HDD kan gebruiken, en volgens mij is het voor Docker containers iets gebruiksvriendelijker. Andere optie is Proxmox draaien met Unraid (of misschien TrueNAS) in een VM—ben er nog niet helemaal over uit.
Eerste vraag, is zo klein echt belangrijk, mijn server staat in de meterkast en is een gewone tower.DesiredPeanut schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:42:Ik merk dat ik nu meer naar de DXP4800 neig. Het is wat duurder dan zelfbouw, maar het geheel is een stuk strakker en kleiner en met bijv N100, 16GB geheugen en 1TB SSD pool cache heb ik volgens mij meer dan genoeg power.
N100 zou niet mijn eerste keuze zijn, gewoon een (tweedehands) S1151 mobo met een Celeron of Pentium 4000 series CPU (gebruikt vanaf €10), krachtiger en is bijna net zo zuinig, maar echt veelzijdiger.
Denk aan:
- CPU upgrade tot i7 9900, Xeon V6 series, (voor bv Proxmox VMs)
- 10Gbit netwerk.
- Meer opslag mogelijkheden.
- Modulair. (alleen upgraden/hergebruiken wat nodig is)
En als je simpele maar degelijke mobo's kiest (denk aan iets als de ASUS TUF series) gaan ze eigenlijk nooit dood, mijn +20j oude Opteron gebruik ik nog steeds als offline back-up, voor wekelijkse back-up van de belangrijkste files.
Mijn huidige server is een TUF Z370 met een CC150 (zuinige i7 9900), en draai ik Proxmox voor TrueNAS, OPNsense (firewall), Home Assistent, PiHole en ik ben nu aan het klooien met een LLM AI voor HA.
Op een N100 kan je wel vergeten dat je echt meer kan draaien dan fileserver en misschien PiHole er bij. ^_^
[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 11-03-2025 18:20 ]
Altijd zelf je onderzoek doen, maar ik zou een paar tientjes bijleggen en gaan voor een DXP4800 Plus.DesiredPeanut schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:42:
Voordelen ten opzichte van de non Plus:
- 10 Gbit
- OS staat op een NVME, dus je hebt 3x nvme sloten in plaats van 2x plus emmc.
- Schijven worden direct aangesproken door cpu/chipset in plaats van een externe chip (Asmedia) Helaas, de Plus heeft ook een Asmedia chip, dus deze argument vervalt.
Enige nadeel is dat het idle verbruik wat hoger is.
[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 11-03-2025 20:51 ]
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ruimte is wel een overweging voor mij, dit is de totale beschikbare ruimte. Oppervlakte van 50x33cm met een maximale hoogte van 38cm:player-x schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:17:
[...]
Eerste vraag, is zo klein echt belangrijk, mijn server staat in de meterkast en is een gewone tower.
N100 zou niet mijn eerste keuze zijn, gewoon een (tweedehands) S1151 mobo met een Celeron of Pentium 4000 series CPU (gebruikt vanaf €10), krachtiger en is bijna net zo zuinig, maar echt veelzijdiger.
Denk aan:Persoonlijk zou ik zeker 2dehands over wegen, een server heeft een lage belasting, en heb de laatste 30j, 3 servers configs gehad, eerste een Pentium4, daarna een Opteron 170, en nu een S1151.
- CPU upgrade tot i7 9900, Xeon V6 series, (voor bv Proxmox VMs)
- 10Gbit netwerk.
- Meer opslag mogelijkheden.
- Modulair. (alleen upgraden/hergebruiken wat nodig is)
En als je simpele maar degelijke mobo's kiest (denk aan iets als de ASUS TUF series) gaan ze eigenlijk nooit dood, mijn +20j oude Opteron gebruik ik nog steeds als offline back-up, voor wekelijkse back-up van de belangrijkste files.
Mijn huidige server is een TUF Z370 met een CC150 (zuinige i7 9900), en draai ik Proxmox voor TrueNAS, OPNsense (firewall), Home Assistent, PiHole en ik ben nu aan het klooien met een LLM AI voor HA.
Op een N100 kan je wel vergeten dat je echt meer kan draaien dan fileserver en misschien PiHole er bij. ^_^
/f/image/AxTLgWnwM5tdyApZM0bnKYjt.png?f=fotoalbum_large)
Een µATX-kast is misschien nog wel een optie (Node 804 wellicht, al is die eigenlijk ook al te groot). Tweedehands sta ik zeker voor open. Die moederborden vanaf €10 kan ik niet vinden, heb je misschien tips voor waar ik moet zoeken?
Ja goeie—dat zou inderdaad beter zijn. Optie 3 is beginnen met de DXP2800, dat is qua instapkosten een stuk lager, en met twee grote schijven toch best wat ruimte. Als ik daarmee tegen beperkingen aanloop kan ik 'm ook weer met relatief weinig verlies doorverkopen gok ik.GioStyle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:34:
[...]
Altijd zelf je onderzoek doen, maar ik zou een paar tientjes bijleggen en gaan voor een DXP4800 Plus.
Voordelen ten opzichte van de non Plus:
- 10 Gbit
- OS staat op een NVME, dus je hebt 3x nvme sloten in plaats van 2x plus emmc.
- Schijven worden direct aangesproken door cpu/chipset in plaats van een externe chip (Asmedia) Helaas, de Plus heeft ook een Asmedia chip, dus deze argument vervalt.
Enige nadeel is dat het idle verbruik wat hoger is.
Ik heb zojuist mijn post aangepast, maar ik denk inderdaad dat de DXP2800 de beste optie is. Ik overweeg zelf ook die aan te schaffen als back-upserver.DesiredPeanut schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:54:
[...]
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ruimte is wel een overweging voor mij, dit is de totale beschikbare ruimte. Oppervlakte van 50x33cm met een maximale hoogte van 38cm:
[Afbeelding]
Een µATX-kast is misschien nog wel een optie (Node 804 wellicht, al is die eigenlijk ook al te groot). Tweedehands sta ik zeker voor open. Die moederborden vanaf €10 kan ik niet vinden, heb je misschien tips voor waar ik moet zoeken?
[...]
Ja goeie—dat zou inderdaad beter zijn. Optie 3 is beginnen met de DXP2800, dat is qua instapkosten een stuk lager, en met twee grote schijven toch best wat ruimte. Als ik daarmee tegen beperkingen aanloop kan ik 'm ook weer met relatief weinig verlies doorverkopen gok ik.
De filter optie voor het zoeken op aantal interne bay's werkt niet meer heel goed, dus wordt dat een hoop handwerk, maar je kan nog wel maximale maat zoeken.DesiredPeanut schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:54:
Dank voor het uitgebreide antwoord! Ruimte is wel een overweging voor mij, dit is de totale beschikbare ruimte. Oppervlakte van 50x33cm met een maximale hoogte van 38cm:
Had het over CPUs, en ze zijn al te krijgen vanaf €5, maar filters zijn je vriend Dit zijn de belangrijkste voor een CPU om mee te spellen.Die moederborden vanaf €10 kan ik niet vinden, heb je misschien tips voor waar ik moet zoeken?
Kijk ook niet te veel naar TDP, dat is voor een thuis server bijna onbelangrijk, idle verbruik is waar je naar moet kijken, daar een thuis server 99% van de tijd niks of bijna niks doet, dus lees de reviews van T.net, en waar ik meestal naar kijk is techpowerup en kijk daar naar idle verbruik.
En voor moederborden kijk bv naar een 300 series socket.
Daarnaast zijn Marktplaats, Ebay.de en soms Alli, plaatsen waar je leuke aanbiedingen kan vinden.
Dingen waar naar "ik" naar zou kijken, als ik een server zou bouwen, en mogelijke opties voor later.
- 64GB M10 Optane voor boot, Optane's zijn letterlijk onverslijtbare SSDs.
- Optane download SSD ideaal voor als je torrents download.
- PCIe x8 slot voor een video kaart, om een LLM AI te kunnen draaien.
- PCIe x4 slot voor 10/25/40Gbit netwerk kaart.
- PCIe x8 slot voor een SAS/SATA kaartje als deze.
Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.