Een schijf vervang je direct bij 1 bad sector.zeroday schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:53:
De eigenlijke vraag is:
Wanneer vervang je nu een HDD als deze bad sectors laat zien? 3360 foute sectoren liet onder debian en het filesystem grote problemen zien bij het booten (niet tijdens het gebruik)
Die optie was er eventjes nog niet
Had ik alles draaien ging m'n oude 2,5" boot disk kaduuk .. Alles ingecalculeerd en niet erg als je weet dat je met spul werkt dat al jaren oud is. Wat mij betreft ook geen ruk uit moet maken.
Import van de ZFS pool was met een poep en een scheet weer gedaan op een nieuwe boot disk, ik had nog een oude 64GB SSD drive liggen al 10 jaar oud maar nog nooit gebruikt .. hop , Truenas erop...
ik kon 1 foute 3TB vervangen voor een andere 3TB waar veel minder bad sectors op stonden een schijf met 3366 bad sectors vind ik wat teveel, de andere HDD had er 11.
Vervangen voor een 2TB was geen optie ivm dan te weinig HDD ruimte ..
Al doende leert met .. Uitbreiden kan wel dus zal elke schijf voor een grotere HDD vervangen moeten worden. (nu ergens nog een deal scoren).
Data van de Hoofd NAS die ik wilde 'backuppen' via Rsync nu overgeheveld. Ook dat Rsync was wel een dingetje maar bleek uiteindelijk binnen OMV of TrueNAS toch goed te doen. De Gigabit lijn werd met Rsync goed dichtgetrokken
Overstap van OMV naar Truenas is op zich niet zo lastig als je wat ervaring met NASjes hebt.
Maar de UI van Truenas qua configuratie is niet altijd even direct doorzichtelijk. Je moet er even de tijd voor nemen en dingen uitproberen.
Maar nog niet klaar want de Hoofdnas wil ik nog naar ZFS over hebben want ik heb daar meer vertrouwen in dan in UnionFS ..Maar dan moet ik nog zien hoe ik 15TB overhevel ..
There are no secrets, only information you do not yet have
OCZ Vertex met brakke firmware is that you ?!zeroday schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:18:
ik had nog een oude 64GB SSD drive liggen al 10 jaar oud maar nog nooit gebruikt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Geen idee .. ODM meuk van een oude werkgever die dit inkocht en verkochtnero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:34:
[...]
OCZ Vertex met brakke firmware is that you ?!![]()
Bij de eerste keer reboot zelfde issue met de I/O maar na een 2e en nog meer reboots nergens last van.
Backups klaar .. en data veilig, nu op zoek naar vervangende hardware en HDDs..
[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 11-02-2022 17:04 ]
Wat zegt eenzeroday schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:55:
Geen idee .. ODM meuk van een oude werkgever die dit inkocht en verkocht
smartctl -d -a /dev/sda
of iets dergelijks ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
truenas he . .freebsdnero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:24:
[...]
Wat zegt een
smartctl -d -a /dev/sda
of iets dergelijks ??
Met -d doet ie het helemaal nie
sudo smartctl -a /dev/da0
smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [FreeBSD 12.2-RELEASE-p12 amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
/dev/da0: Unknown USB bridge [0x18a5:0x0225 (0x000)]
[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 11-02-2022 18:23 ]
Maar dezelfde Smart Monitoring Tool als het goed is
Teveel gewend om door enge Hardware RAID Controllers heen te kijken... sorry!Met -d doet ie het helemaal nie

Nou...sudo smartctl -a /dev/da0
smartctl 7.2 2020-12-30 r5155 [FreeBSD 12.2-RELEASE-p12 amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-20, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
/dev/da0: Unknown USB bridge [0x18a5:0x0225 (0x000)]
Effe overnieuw proberen als die in je server op een SATA poortje hangt, want een SSD die zijn firmware updates niet heeft gehad of simpelweg brak is moet je niet hebben als OS disk
Het bleek gewoon een goede ODM te zijn dus geen naam van de echte fabrikantnero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:21:
[...]
Maar dezelfde Smart Monitoring Tool als het goed is
[...]
Teveel gewend om door enge Hardware RAID Controllers heen te kijken... sorry!![]()
[...]
Nou...![]()
Effe overnieuw proberen als die in je server op een SATA poortje hangt, want een SSD die zijn firmware updates niet heeft gehad of simpelweg brak is moet je niet hebben als OS disk
Maar zo'n boot disk is zo gemaakt en een import van de ZFS pools is dan ook geen issue en met het feit dat je de config weer makkelijk kan importeren is voor mij met TrueNAS toch wel erg makkelijk gebleken
Moet nog even kijken hoe de ACL nu eigenlijk werkt want dat is nog een beetje vaag, maar ook daar doe ik eigenlijk weinig mee, zolang een linux user of windows user overal maar bij kan is het goed
Rsync bleek ook ineens ook een eitje want het werkte direct
Ik lijk met 4x10TB uit de voeten te kunnen. En die zijn prijstechnisch ook nog redelijk te doen ..
update .. inmiddels 4x12TB in mijn HP gen8 gestoken. TrueNAS erop .. Pool gemaakt, datasets erop en even de muziek syncen .. daar gaan we 
update: rsync is toch wel erg mooi ..
maar wat ik dan niet snap is .
in ZFS maak ik een dataset, die krijgt root:wheel
dan wil ik met rsync in die dataset een folder rsyncen, maar dan heb ik dus geen zogenaamde rechten.
en ik wil nu juist niet met root alles overhevelen want dan kom ik later weer in een sh*tshow
nb: omdat dit huis tuin en keuken gebruik is geef ik geen sjoege om rechten, dus 755 / 777 vind ik allemaal ok, zolang de data maar beschrijfbaar, leesbaar en verwijderbaar is ..
Zo dacht ik in een onderliggende dataset alles goed te hebben staan: via SMB verwijder ik de file: prachtig, verwijderde ik de folder: prachtig, ik geef F5 onder SMB en die folder staat er weer .. geen foutmelding niets..
Wel grappig om te zien .. en dus weer even in de rechten zoeken
Maar helaas doe je dat niet 1-2-3 allemaal in de front-end. Nu lukt de backend gelukkig ook dus is er weinig aan de hand ..
We gaan stug door met de rsync .. al +5TB overgeheveld .. nog een berg te gaan. de Gigabit lijn wordt volgetrokken ..
update: rsync is toch wel erg mooi ..
maar wat ik dan niet snap is .
in ZFS maak ik een dataset, die krijgt root:wheel
dan wil ik met rsync in die dataset een folder rsyncen, maar dan heb ik dus geen zogenaamde rechten.
en ik wil nu juist niet met root alles overhevelen want dan kom ik later weer in een sh*tshow
nb: omdat dit huis tuin en keuken gebruik is geef ik geen sjoege om rechten, dus 755 / 777 vind ik allemaal ok, zolang de data maar beschrijfbaar, leesbaar en verwijderbaar is ..
Zo dacht ik in een onderliggende dataset alles goed te hebben staan: via SMB verwijder ik de file: prachtig, verwijderde ik de folder: prachtig, ik geef F5 onder SMB en die folder staat er weer .. geen foutmelding niets..
Wel grappig om te zien .. en dus weer even in de rechten zoeken
Maar helaas doe je dat niet 1-2-3 allemaal in de front-end. Nu lukt de backend gelukkig ook dus is er weinig aan de hand ..
We gaan stug door met de rsync .. al +5TB overgeheveld .. nog een berg te gaan. de Gigabit lijn wordt volgetrokken ..
[ Voor 78% gewijzigd door zeroday op 20-02-2022 07:25 ]
Het is me nu al een paar keer overkomen dat TrueNAS niet wil doorstarten vanaf een USB gekoppelde SSD schijf op een HP Gen8
Na het boot menu en de initiele regels om eea starten knalt hij er met een I/O error uit ..
Nadeel: ik kan de B120i van raidcontroller niet gebruiken om bijv. van de 5e SATA poort te booten via bijv. een Raid0 config, want dat vind TrueNAS ook niet leuk
Zolang de NAS niet een herstart krijgt is er weinig aan de hand. (nu is het ook nog even de vraag of het vervangen van 4x3TB voor 4x10TB on the fly meespeelt en/of een 6GB vervangen voor 8GB geheugen ook een dingetje kan zijn .. Ware het niet dat ik de boot disk moet 'upgraden'
Gelukkig ziet de installatie van TrueNAS dat de disk TrueNAS bevat en dat de config bewaard blijft.
Dus op zich als je het eenmaal weet heb je het zo weer aan het draaien, maar het is wel vervelend als er IO errors op kan blijven treden nadat je een herstart geeft
Iemand hier al eens in gedoken?
Na het boot menu en de initiele regels om eea starten knalt hij er met een I/O error uit ..
Nadeel: ik kan de B120i van raidcontroller niet gebruiken om bijv. van de 5e SATA poort te booten via bijv. een Raid0 config, want dat vind TrueNAS ook niet leuk
Zolang de NAS niet een herstart krijgt is er weinig aan de hand. (nu is het ook nog even de vraag of het vervangen van 4x3TB voor 4x10TB on the fly meespeelt en/of een 6GB vervangen voor 8GB geheugen ook een dingetje kan zijn .. Ware het niet dat ik de boot disk moet 'upgraden'
Gelukkig ziet de installatie van TrueNAS dat de disk TrueNAS bevat en dat de config bewaard blijft.
Dus op zich als je het eenmaal weet heb je het zo weer aan het draaien, maar het is wel vervelend als er IO errors op kan blijven treden nadat je een herstart geeft
Ik heb 4 x Gen8 die allemaal een SSD hebben in een USB enclosure, die intern tegen de PSU 'geplakt' zit, met de USB aansluiting op de interne USB2.0 header.zeroday schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:04:
Het is me nu al een paar keer overkomen dat TrueNAS niet wil doorstarten vanaf een USB gekoppelde SSD schijf op een HP Gen8
....
Dat heeft nog nooit problemen gegeven met Ubuntu Linux en is 100% rock solid voor mij geweest.
Of je wat aan deze info hebt, weet ik niet.
Wel watQ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Ik heb 4 x Gen8 die allemaal een SSD hebben in een USB enclosure, die intern tegen de PSU 'geplakt' zit, met de USB aansluiting op de interne USB2.0 header.
Dat heeft nog nooit problemen gegeven met Ubuntu Linux en is 100% rock solid voor mij geweest.
Of je wat aan deze info hebt, weet ik niet.
Zo kreeg ik gisteren ook een proxmox node absoluut niet via een HDD en een USB enclosure geboot
vanaf de USB .. terwijl een USB memory stick gewoon werkt ..
Dus of incompabiliteit .. of iets anders..
Zal dus wel aan TrueNAS liggen ..
Ik luister naar de podcast "Self-Hosted" en daar had een van de co-hosts ook al flink issues met TrueNAS (recent nieuwe release meen ik, ik gebruik het zelf niet).zeroday schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Wel watdat het niet aan mij ligt <grin>
Zo kreeg ik gisteren ook een proxmox node absoluut niet via een HDD en een USB enclosure geboot
vanaf de USB .. terwijl een USB memory stick gewoon werkt ..
Dus of incompabiliteit .. of iets anders..
Zal dus wel aan TrueNAS liggen ..
Is een kale Ubuntu 20.04 niet wat voor je?
ZFS werkt prima, nog even SBM en/of NFS configureren en dan ben je al een eind. De vraag is natuurlijk wat je nog meer wilt doen met je NAS.
De HP Servers waarmee ik heb gewerkt kunnen die OnBoard Intel Firmware RAID Controller zowel in AHCI als RAID Mode gebruiken en dat kan je uiteraard zelf bepalen via de BIOS/UEFI Settingszeroday schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:04:
Heb jij die optie niet
Ik zou dan voor een kale Debian installatie gaan zoals mijn HTPC/DIY NAS die Debian Testing draaitQ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:48:
ZFS werkt prima, nog even SBM en/of NFS configureren en dan ben je al een eind. De vraag is natuurlijk wat je nog meer wilt doen met je NAS.
Daarmee heb je niet elke keer het gezeik van een OS upgrade en heb je lekker een Rolling Distro
De Gen8 kan gewoon niet van de 5e SATA poort booten helaas.nero355 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]
De HP Servers waarmee ik heb gewerkt kunnen die OnBoard Intel Firmware RAID Controller zowel in AHCI als RAID Mode gebruiken en dat kan je uiteraard zelf bepalen via de BIOS/UEFI Settings
Heb jij die optie niet
[...]
Ik zou dan voor een kale Debian installatie gaan zoals mijn HTPC/DIY NAS die Debian Testing draait
Daarmee heb je niet elke keer het gezeik van een OS upgrade en heb je lekker een Rolling Distro
Qua OS: persoonlijk wil ik mijn NAS stabiel hebben. Alhoewel debian best stabiel is, daar staan ze om bekend, zou ik zelf liever kiezen om bijvoorbeeld een Ubuntu LTS te kiezen die 5 jaar onderhouden wordt.
Ik heb net nog een do-release-upgrade gedaan van mijn 'grote' NAS van 18.04 naar 20.04 en dat ging prima.
Maar verder gewoon alleen 'stable' updates, geen 'testing.
Ik wil wel een front-endje hebbenQ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:48:
[...]
Ik luister naar de podcast "Self-Hosted" en daar had een van de co-hosts ook al flink issues met TrueNAS (recent nieuwe release meen ik, ik gebruik het zelf niet).
Snapshot hier, replication daar, Rsync module hier en hop ..
Ook geen last van rechten probleempjes .. mooi.
Ik heb wel wat ideetjes wat ik nog kan doen
Grub op SD kaartje zetten en laten verwijzen naar de 5e sata port.
dan denk ik dat ik minder problemen kan krijgen dat iets de boot disk verknalt
de HP gen8 heeft een B120i en dat is een draak van een raidcontroller en net wat Q zegt: de HP gen8 is mooi, maar kan niet allesnero355 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:51:
[...]
De HP Servers waarmee ik heb gewerkt kunnen die OnBoard Intel Firmware RAID Controller zowel in AHCI als RAID Mode gebruiken en dat kan je uiteraard zelf bepalen via de BIOS/UEFI Settings
Heb jij die optie niet
Zo kan je niet vanaf de 5e SATA poort booten. Tenzij je bijv. er een Raid0 van maakt. dan lukt het wel
alleen dat vreet unRAID niet omdat dan de B120i gebruikt wordt. Voor Proxmox werkt dat maar voor TrueNAS niet.
Je kan dan booten vanaf USB of SD card .. maar niet alles blijkt lekker te werken na bijv. een reboot / stroom onderbreking.
@Q @zeroday
Ik zie het probleem al : MicroServer modellen i.p.v. echte heerlijke grote DL/ML modellen!
Dan kan je dat soort dingen verwachten helaas, want overal op bespaard waar ze maar op kunnen besparen en zo...
Ik zie het probleem al : MicroServer modellen i.p.v. echte heerlijke grote DL/ML modellen!
Dan kan je dat soort dingen verwachten helaas, want overal op bespaard waar ze maar op kunnen besparen en zo...

Voor 250 euro waar die dingen op het laatst voor weggingen nieuw mag je niet zeuren vind ik.nero355 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:40:
@Q @zeroday
Dan zoek je wegen die je brengen waar je wil zijn.
Ik ga nu een SD card met grub uitrusten die dan de 5e ODD poort moet gaan aansturen zodat het niet via de USB poort hoeft. Dat zou meer stabiliteit moeten geven.
Het experimenteren waard.
@nero355nero355 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:40:
@Q @zeroday
Pardon?
Ok sorry da's een andere machine inderdaad
Daarom staan ze dus in je signature tekoop!
Want hiermee :
Kan ik het alleen maar eens zijn!I've bought a secondhand HP DL380p Gen8 server and I think it's awesome.
Mijn configuratie zoals beschreven kost misschien nu nog ~800 Euro inclusief BTW.nero355 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:42:
[...]
Daarom staan ze dus in je signature tekoop!
Want hiermee :
[...]
Kan ik het alleen maar eens zijn!![]()
![]()
![]()
Je hebt wel een server hok nodig, want de Gen8 Microserver is stil, maar de DL380 zeker niet.
Ik vond het echt reuze meevallen na het opstarten als ze IDLE draaienQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:44:
Je hebt wel een server hok nodig, want de Gen8 Microserver is stil, maar de DL380 zeker niet.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ze op de... ehh... zeg maar zuinigere stand dan High Performance stonden!
Beste Mede tweakers
Ik heb een vraag Ik probeer mijn stroom verbruik van mijn nas te verminderen. Nu verbruikt mijn nas in idle 67 watt.
Wat heb ik nu:
- Een lsi megaraid 9260 8i controller met 8x western digital 14 TB nas schijven.
- Daarbij heb ik de raid controller op mijn asrock z390 pro 4 aan gezet en 4xc crucial 512 GB ssd aangekoppeld.
Lsi megariad 9260 8i verbruikt in idle zon 10 watt
De onboard raidcontroller op mijn moederbord zon 10 watt meer dan in sata ahci mode
Wat ik nu probeer uit te vogelen is de onboard raid controller uit te schakelen en op sata ahci te zetten voor de os ssd en eventueel een tweede hands sli 9260 4i kaart erbij te zetten.
Of ik zou de lsi megaraid 9260 8i kaart kunnen vervangen voor een 16i kaart
Wat ik weet is uit documentatie op de broadcom website is dat de megraid 9260 16i kaart wel 20 watt vebruikt in idle. Dus daar schiet ik niks mee op.
Wat ik nog niet heb kunnen achterhalen is hoeveel een megaraid 9260 4i kaart aan stroom verbruikt.
Ik heb een vraag Ik probeer mijn stroom verbruik van mijn nas te verminderen. Nu verbruikt mijn nas in idle 67 watt.
Wat heb ik nu:
- Een lsi megaraid 9260 8i controller met 8x western digital 14 TB nas schijven.
- Daarbij heb ik de raid controller op mijn asrock z390 pro 4 aan gezet en 4xc crucial 512 GB ssd aangekoppeld.
Lsi megariad 9260 8i verbruikt in idle zon 10 watt
De onboard raidcontroller op mijn moederbord zon 10 watt meer dan in sata ahci mode
Wat ik nu probeer uit te vogelen is de onboard raid controller uit te schakelen en op sata ahci te zetten voor de os ssd en eventueel een tweede hands sli 9260 4i kaart erbij te zetten.
Of ik zou de lsi megaraid 9260 8i kaart kunnen vervangen voor een 16i kaart
Wat ik weet is uit documentatie op de broadcom website is dat de megraid 9260 16i kaart wel 20 watt vebruikt in idle. Dus daar schiet ik niks mee op.
Wat ik nog niet heb kunnen achterhalen is hoeveel een megaraid 9260 4i kaart aan stroom verbruikt.
Waarom heb je dat precies draaienvictor1701 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:22:
Het brengt meestal meer nadelen met zich mee dan echte voordelen...

Je zal dan gewoon het OS moeten herinstalleren en opnieuw je 8 x 14 TB ZFS Pool importerenDe onboard raidcontroller op mijn moederbord zon 10 watt meer dan in sata ahci mode.
Wil je nog steeds wat SSD's in een RAID setje hebben dan kan je daar een extra ZFS Pool mee maken met maar 3 stuks of één van de andere opties waarbij je ze zelfs alle 4 zou kunnen hergebruiken inclusief OS gedeelte...
Ik lees echter nergens iets over ZFS. Iets dat toch niet goed werkt met RAID controllers anyhow.nero355 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:12:
Je zal dan gewoon het OS moeten herinstalleren en opnieuw je 8 x 14 TB ZFS Pool importeren
Ook geen andere specs (OS, rest van het system, gebruik etc...)
dus nogal moeilijk om er iets over te zeggen.
Hmm... nou je het zegt : MegaRAID 9260 van LSI betreft geen HBA natuurlijk!IceTeaGX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:16:
Ik lees echter nergens iets over ZFS. Iets dat toch niet goed werkt met RAID controllers anyhow.

My bad...

Ik heb nu:IceTeaGX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Ik lees echter nergens iets over ZFS. Iets dat toch niet goed werkt met RAID controllers anyhow.
-Intel 9700k
-Asrock z390 pro 4
-64 GB 2666 mhz
-8x western digital 14TB red plus (in raid 5 via lsi megaraid 9260 8i)
-4x crucial mx500 ssd 512 GB (in raid 0 via raid chip op moederbord)
-1x crucial mx500 ssd 512 GB (voor os)
Mijn hoop is de 4x ssd's in raid 0 aan te sluiten op nog een losse raid controller die minder stroom verbruikt dan de raid controller op mijn moederbord. Of alle schijven en ssds op een grote 16 poort controller aan te sluiten.
Niet echt een zuinige setup om te beginnen.victor1701 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb nu:
-Intel 9700k
-Asrock z390 pro 4
-64 GB 2666 mhz
-8x western digital 14TB red plus (in raid 5 via lsi megaraid 9260 8i)
-4x crucial mx500 ssd 512 GB (in raid 0 via raid chip op moederbord)
-1x crucial mx500 ssd 512 GB (voor os)
Mijn hoop is de 4x ssd's in raid 0 aan te sluiten op nog een losse raid controller die minder stroom verbruikt dan de raid controller op mijn moederbord. Of alle schijven en ssds op een grote 16 poort controller aan te sluiten.
Binnen de beschikbare opties, kan je de onboard RAID al uitzetten, en de SSD's via softraid instellen.
Om zoveel schijven aan te sluiten zal je iets van HBA/RAID controller nodig hebben, maar verbruik is daar altijd wel een dingetje. Of je moet naar kleine controllers kijken, die heel beperkte snelheid hebben.
Op zich valt het wel mee. Tenminste dat vind ik. de intel 9700k cpu gebruikt idle 1 watt. Het moederbord was het zuinigste bord uit 2018/2019 dat bij hardware.info uit de bus kwam. Max 16 watt met cpu en 2 reepjes ddr4 geheugen en een ssd erbij. De 8 stuks WD red plus schijven zijn een van de zuinigste in idle die ik kon vinden. Alleen door het grote aantal dat ik genomen heb kom je in idle ergens tussen de 28 en 32 watt uit.
Dat zou nog een goede optie kunnen zijn. Daar ga ik nog eens over nadenken. Waarschijnlijk moet ik dan wel het gehele OS opnieuw installeren maar dat neem ik voor lief.Binnen de beschikbare opties, kan je de onboard RAID al uitzetten, en de SSD's via softraid instellen.
het is inderdaad de hoeveelheid disks dat het wat de das omdoet.victor1701 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:09:
Dat zou nog een goede optie kunnen zijn. Daar ga ik nog eens over nadenken. Waarschijnlijk moet ik dan wel het gehele OS opnieuw installeren maar dat neem ik voor lief.
Verbruik per stuk PLUS je hebt er een HBA voor nodig.
Als het windows is kan je van RAID naar AHCI switchen met een beetje voorbereiding (op de betere zoekmachine te vinden) De RAID setup zelf zal je natuurlijk wel moeten backuppen/hermaken.
Ik zou volgende Windows 10 PC graag ombouwen tot NAS, het is op zich een heel zuinige PC en ik zal dit nog wel wat kunnen optimaliseren.
Ik dacht de huidige SSD te laten zitten voor het OS en een extra Crucial BX500 2TB te steken. Later kan ik eventueel nog disks toevoegen (of een 2de SSD van 2TB). Misschien moet ik nog een 250 SSD steken om de andere te mirorren?
Wat zouden jullie als 1ste investering doen?
Zouden jullie nog een Intel NIC steken?
- Haswell i5-4670
- 16Gb-RAM
- 250Gb SSD
- HDD’s zijn 6 jaar oud en aan vervanging toe
- 1Gbit Realtek onboard LAN
- Plex
- Home Assistant (staat vandaag op PI)
- Virtuele Windows 11 (zal zelden gebruikt worden)
- Later: IP Camera recording (nog uit te pluizen hoe, wat, …)
Ik dacht de huidige SSD te laten zitten voor het OS en een extra Crucial BX500 2TB te steken. Later kan ik eventueel nog disks toevoegen (of een 2de SSD van 2TB). Misschien moet ik nog een 250 SSD steken om de andere te mirorren?
[ Voor 5% gewijzigd door poing op 27-03-2022 16:09 ]
Hi Mede Tweakers,
Ik ben sinds kort in de markt voor een nieuwe NAS, aangezien mijn huidige homeserver/NAS vol begint te raken en geen drive bays meer over heeft..
Ik heb een 19" server rack staan dus ben op zoek naar een 19" case, het liefste 2-3U met minimaal 8 drive bays. Interne hardware is voor nu nog niet belangrijk, eerst maar eens een case vinden, en dat is nou precies mijn probleem.
Elke case die ik vind heeft of; te weinig drive bays; of veelste veel bays en is meteen een bakbeest van minimaal 4U.
Iemand de gouden tip voor een case met mijn wensen?
Ik ben sinds kort in de markt voor een nieuwe NAS, aangezien mijn huidige homeserver/NAS vol begint te raken en geen drive bays meer over heeft..
Ik heb een 19" server rack staan dus ben op zoek naar een 19" case, het liefste 2-3U met minimaal 8 drive bays. Interne hardware is voor nu nog niet belangrijk, eerst maar eens een case vinden, en dat is nou precies mijn probleem.
Elke case die ik vind heeft of; te weinig drive bays; of veelste veel bays en is meteen een bakbeest van minimaal 4U.
Iemand de gouden tip voor een case met mijn wensen?
Welke HDD's heb je precies en waarom zou je die niet gewoon hergebruikenpoing schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:06:
Ik zou volgende Windows 10 PC graag ombouwen tot NAS, het is op zich een heel zuinige PC en ik zal dit nog wel wat kunnen optimaliseren.
- Haswell i5-4670
- 16Gb-RAM
- 250Gb SSD
- HDD’s zijn 6 jaar oud en aan vervanging toe
- 1Gbit Realtek onboard LAN
Bij Windows in een VM draaien denk ik meteen aan Proxmox eerlijk gezegdWaarvoor ik hem zou gebruiken:
- Plex
- Home Assistant (staat vandaag op PI)
- Virtuele Windows 11 (zal zelden gebruikt worden)
- Later: IP Camera recording (nog uit te pluizen hoe, wat, …)
ZFS en SSD's gaat prima dus geen idee waar je dat hebt gelezenMet dit lijstje dacht ik aan TrueNAS Scale, maar die werkt enkel met ZFS en dat zou niet zo goed zijn voor SSD’s, ik vraag mij ook af of ik RAID nodig heb…
Verder zou ik me eerder afvragen of je de snelheid van een SSD nodig hebt voor al die dingen : Een VM draait volledig vanuit één bestand en levert je daarom zelfs op een HDD al een veel snellere ervaring op dan als hetzelfde OS direct op dezelfde HDD was geïnstalleerd!
Ik zou me daar niet al te druk om maken en eerst aan de slag gaat met wat je al hebt staan :het belangrijkste is dat alles blijft draaien, niet zo zeer de data. SSD’s zijn wel zuiniger, sneller en minder kans op faling … of heb ik dit fout?
- Een ander OS installeren.
- Daarin rondkijken/experimenteren.
- De boel (per ongeluk) slopen.
- Lekker weer vers overnieuw beginnen.
- Op een punt aankomen dat je weet wat je precies wilt en wat je precies moet/gaat doen.
- Dan pas kijken of je extra hardware nodig hebt!
Vergeet dus lekker dat hele verhaal en ga gewoon lekker aan de slag!Ik dacht de huidige SSD te laten zitten voor het OS en een extra Crucial BX500 2TB te steken. Later kan ik eventueel nog disks toevoegen (of een 2de SSD van 2TB). Misschien moet ik nog een 250 SSD steken om de andere te mirorren?
Ik heb:nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:22:
Welke HDD's heb je precies en waarom zou je die niet gewoon hergebruiken
[...]
ZFS en SSD's gaat prima dus geen idee waar je dat hebt gelezen
[...]
Verder zou ik me eerder afvragen of je de snelheid van een SSD nodig hebt voor al die dingen.
[...]
Vergeet dus lekker dat hele verhaal en ga gewoon lekker aan de slag!
- 1x 4TB WD BLUE uit 2016
- 2x 2TB WD BLUE uit 2013
Die laatste vond ik een heel goeie tip
FreeNAS Scale staat op de 256Gb SDD, maar dan werd snel duidelijk dat ik met de boot drive niets extra kan doen. Ik kan er geen VM op zetten, Samba Share, Docker, ... Dus toch maar een 2de SSD gekocht van 1TB, Windows 11 staat er op en werkt goed. Nu nog Home Assistant (even naast de PI draaien).
Waarom een SSD:
- ik heb niet zoveel storage nodig
- SSD is toch betrouwbaarder
- ik las dat HDDs in stand by zetten met FreeNAS en ZFS werkt, maar dat het er eigenlijk niet voor gemaakt is. Er zijn wat tweaks nodig en dan nog, hangt er van af wat er op de disken gebeurd (bv Home Assistant). De PC met 2 SSDs gebruikt nu tussen de 10 en 15 Watt idle
Ideaal zou zijn dat ik die 256Gb SSD kan gebruiken voor Home Assistant, Plex (zonder data) en Windows in VM. Dan zou ik hier een mirror disk bij voorzien omdat ik hier wel redundancy wil.
Meestal doe je dat andersom, maar goed... het kan!poing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:54:
Ik heb:De 2TB disken zijn backup van de 4TB disk
- 1x 4TB WD BLUE uit 2016
- 2x 2TB WD BLUE uit 2013
Ik heb hier nog oudere HDD's in gebruik en zolang ze werken mogen ze lekker blijven werken!belangrijke data staat ook nog eens 2x in de cloud. Gezien de leeftijd, draai uren & SMART data beschouw ik ze EOL.
Gezien je opmerking :
Maakt het ook nog eens geen bal uit als het toevallig SMR HDD's zijn of dat hele TLR gezeik wel/niet hebbenIk weet dat FreeNAS en ZFS voor RAID is gemaakt, maar ... eigenlijk heb ik dat niet nodig.
Kortom : Gewoon lekker inzetten!
We denken allemaal weleens veel te moeilijk dus soms heb je iemand anders nodig "om je eruit te helpen"Die laatste vond ik een heel goeie tipwaar zat ik inderdaad op te wachten.
Je had ook gewoon effe kunnen leren hoe je de boel handmatig partitioneert hé!FreeNAS Scale staat op de 256Gb SDD, maar dan werd snel duidelijk dat ik met de boot drive niets extra kan doen. Ik kan er geen VM op zetten, Samba Share, Docker, ... Dus toch maar een 2de SSD gekocht van 1TB, Windows 11 staat er op en werkt goed. Nu nog Home Assistant (even naast de PI draaien).
Sommige mensen geven echt veel te graag geld uit...
Ik zou zeggen pak die 2 x 2 TB erbij en gooi ze in een MirrorIdeaal zou zijn dat ik die 256Gb SSD kan gebruiken voor Home Assistant, Plex (zonder data) en Windows in VM. Dan zou ik hier een mirror disk bij voorzien omdat ik hier wel redundancy wil.
Goedemiddag mede-tweakers,
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een 22U 19 inch serverkast.
Allereerst een korte samenvatting van mijn huidige hardware:
TrueNas Core server:
- Antec P101S bk ATX
- Asrock Phantom Gaming 4 moederbord;
- AMD Ryzen 5 5600G CPU
- 4x8gb ddr4 3200mhz
- 8x 4TB WD blue
Windows server 2019: (hier draait docker met alle containers)
- Zalman kast
- Intel I7 6700K
- GTX 1050 TI
- 2x Kingston 500gb ssd
- 4x8gb ddr4 3200
Mijn eerste plan was om de huidige kasten op de bodem van mijn nieuwe serverrack te zetten en dan het rack zelf netjes in te delen met mijn UDM pro en mijn andere Unifi apparatuur.
Nu kwam ik na een beetje late-night googlen langs een 19 inch 4U server chassis: https://maxict.nl/inter-t...art-zilver-p21638044.html
Alleen lees ik op Reddit dat het niet een top kast is, dus mijn vraag aan jullie is:
Heeft iemand ervaring met het overstappen van een normale kast op een 19 inch server kast en welke opties zouden het beste hierbij passen.
Het liefst wil ik mijn NAS kast uitbreiden naar 14 HDDs of groter. En mijn huidige Zalman kast naar een 19 inch server chassis, maar daar hoeven niet al te veel HDDs in te kunnen..
Ik hoor graag van jullie!
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een 22U 19 inch serverkast.
Allereerst een korte samenvatting van mijn huidige hardware:
TrueNas Core server:
- Antec P101S bk ATX
- Asrock Phantom Gaming 4 moederbord;
- AMD Ryzen 5 5600G CPU
- 4x8gb ddr4 3200mhz
- 8x 4TB WD blue
Windows server 2019: (hier draait docker met alle containers)
- Zalman kast
- Intel I7 6700K
- GTX 1050 TI
- 2x Kingston 500gb ssd
- 4x8gb ddr4 3200
Mijn eerste plan was om de huidige kasten op de bodem van mijn nieuwe serverrack te zetten en dan het rack zelf netjes in te delen met mijn UDM pro en mijn andere Unifi apparatuur.
Nu kwam ik na een beetje late-night googlen langs een 19 inch 4U server chassis: https://maxict.nl/inter-t...art-zilver-p21638044.html
Alleen lees ik op Reddit dat het niet een top kast is, dus mijn vraag aan jullie is:
Heeft iemand ervaring met het overstappen van een normale kast op een 19 inch server kast en welke opties zouden het beste hierbij passen.
Het liefst wil ik mijn NAS kast uitbreiden naar 14 HDDs of groter. En mijn huidige Zalman kast naar een 19 inch server chassis, maar daar hoeven niet al te veel HDDs in te kunnen..
Ik hoor graag van jullie!
@WebEliphant Ik heb een 10 tal jaar geleden ook een 22u rack gevonden (stond letterlijk aan de straatkant bij een ex-werkgever). De keuze was toen wat beperkter: ik ben uiteindelijk voor een nieuwe norcotek 4220 gegaan voor de server en heb 2dehands enkele antec rackmount cases kunnen scoren. (wordt allemaal niet meer gemaakt)
pricewatch: Norcotek RPC-4220
https://www.newegg.com/antec-4u22eps650/p/N82E16811129049
https://www.newegg.com/bl...e-4-450/p/N82E16811129023
Heb het wel een tijdje laten lopen, main PC in een antec met waterkoeling, en de server in de norco.
Ondertussen zit de PC al enkele jaren in een lian-li kast, want de bekabeling naar mijn bureau wordt moeilijk, en de server staat meer uit dan aan wegens stroomverbruik, warmte en eigenlijk gebruik ik hem niet zo veel meer. Nog steeds het idee om er iets mee te modden, maar tijdsgebrek.
Tips:
Neem je tijd, en kijk wat rond op marktplaats, V&A etc. Zeker als je niet vies bent van wat modding. Nieuw is altijd relatief duur voor zakelijk materiaal.
Zie dat je passende rackrails er bij krijgt (of dat deze te vinden zijn, maar die zijn vaak prijzig) Een universeel L profiel om een kast te dragen is ook een optie, maar minder mooi. Worst case, is een rack plank, maar dan had je evengoed je huidige kasten gebruikt.
4U kan een standaard ATX voeding en moederbord plaatsen. Let op de hoogte van de CPU koeler. Vele 120mm tower koelers passen net niet in een 4u case. In 3u en 2u zijn opties voor full ATX, maar dan is het met voeding vooraan of full ATX met afwijkende voeding (TFX, Flex ATX) dan wel micro-ATX met standaard voeding achteraan.
Heb je echt zo veel schijven nodig? Raw storage ben je beter af met grotere schijven, en voor de snelheid zijn er nu SSD's. Ik had toen 6*4TB en daarbij nog 8 geërfde 1.5TB schijven uit oudere systemen gebruikt. De 4TB werken na al die tijd nog wel, maar moest ik ze actief gebruiken, zouden ze vervangen worden. De 1.5TB moeten hoe dan ook dringend de deur uit. En als je het met minder schijven kan doen, heb je dan zo'n grote kasten nodig... (dit wordt een straatje zonder eind)
Kijk ook eens hier: Het grote zuinige server topic - deel 3
pricewatch: Norcotek RPC-4220
https://www.newegg.com/antec-4u22eps650/p/N82E16811129049
https://www.newegg.com/bl...e-4-450/p/N82E16811129023
Heb het wel een tijdje laten lopen, main PC in een antec met waterkoeling, en de server in de norco.
Ondertussen zit de PC al enkele jaren in een lian-li kast, want de bekabeling naar mijn bureau wordt moeilijk, en de server staat meer uit dan aan wegens stroomverbruik, warmte en eigenlijk gebruik ik hem niet zo veel meer. Nog steeds het idee om er iets mee te modden, maar tijdsgebrek.
Tips:
Neem je tijd, en kijk wat rond op marktplaats, V&A etc. Zeker als je niet vies bent van wat modding. Nieuw is altijd relatief duur voor zakelijk materiaal.
Zie dat je passende rackrails er bij krijgt (of dat deze te vinden zijn, maar die zijn vaak prijzig) Een universeel L profiel om een kast te dragen is ook een optie, maar minder mooi. Worst case, is een rack plank, maar dan had je evengoed je huidige kasten gebruikt.
4U kan een standaard ATX voeding en moederbord plaatsen. Let op de hoogte van de CPU koeler. Vele 120mm tower koelers passen net niet in een 4u case. In 3u en 2u zijn opties voor full ATX, maar dan is het met voeding vooraan of full ATX met afwijkende voeding (TFX, Flex ATX) dan wel micro-ATX met standaard voeding achteraan.
Heb je echt zo veel schijven nodig? Raw storage ben je beter af met grotere schijven, en voor de snelheid zijn er nu SSD's. Ik had toen 6*4TB en daarbij nog 8 geërfde 1.5TB schijven uit oudere systemen gebruikt. De 4TB werken na al die tijd nog wel, maar moest ik ze actief gebruiken, zouden ze vervangen worden. De 1.5TB moeten hoe dan ook dringend de deur uit. En als je het met minder schijven kan doen, heb je dan zo'n grote kasten nodig... (dit wordt een straatje zonder eind)
Kijk ook eens hier: Het grote zuinige server topic - deel 3
@IceTeaGX Beste IceTea bedankt voor je reactie!
Kijk dat is nog eens leuk scoren! Ik heb nu een Prestaq 22HU!
Ik heb juist gedownsized van meerdere kleine thinkcenters naar 2 kasten. 1 voor de NAS en 1 voor de applicaties/VM's, vandaar dat ik er redelijk vertrouwen in heb dat twee kasten genoeg moet zijn.
Wat betreft de schrijven, daar heb je helemaal gelijk in! Maar het leek mij een slim idee om hoe dan ook voor meer schijven te gaan, aangezien ik toch al de ruimte van 4U inneem. Ik heb gemeten van het weekend voor ik de serverkast aanschafte en alles wat momenteel in mijn kasten zit. Zou moeten passen in een 4U shassis.
Zoals jij ook al aangaf, voor nu is het goed zo, maar in de tijd er tussen blijf ik rustig op zoek tot ik de perfecte kast heb gevonden voor wat ik zoek. En anders wordt het inderdaad modden! Met de Dremel aan de haal!
Bedankt voor je reacties en tips :)!
Kijk dat is nog eens leuk scoren! Ik heb nu een Prestaq 22HU!
Ik heb juist gedownsized van meerdere kleine thinkcenters naar 2 kasten. 1 voor de NAS en 1 voor de applicaties/VM's, vandaar dat ik er redelijk vertrouwen in heb dat twee kasten genoeg moet zijn.
Wat betreft de schrijven, daar heb je helemaal gelijk in! Maar het leek mij een slim idee om hoe dan ook voor meer schijven te gaan, aangezien ik toch al de ruimte van 4U inneem. Ik heb gemeten van het weekend voor ik de serverkast aanschafte en alles wat momenteel in mijn kasten zit. Zou moeten passen in een 4U shassis.
Zoals jij ook al aangaf, voor nu is het goed zo, maar in de tijd er tussen blijf ik rustig op zoek tot ik de perfecte kast heb gevonden voor wat ik zoek. En anders wordt het inderdaad modden! Met de Dremel aan de haal!
Bedankt voor je reacties en tips :)!
Wel ik ben na verschillende NAS oplossingen en Fedora server naar Proxmox gegaan. Werkt fantastisch! Veel info op internet, goed forum en die Linux containers bevielen me meer dan docker (plex en samba). Home Assistant werkt nog steeds best in een VM.nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:22:
[...]
Bij Windows in een VM draaien denk ik meteen aan Proxmox eerlijk gezegd
Die Proxmox laag is een beetje gewoon worden, maar achteraf gezien heel gemakkelijk om mee te werken.
Omdat ik vandaag mijn homeserver van een Fractal Define R6 over heb gezet naar een Define 7 (omdat deze over was wegens het vervangen door een Corsair 7000D voor mijn game rig) heb ik vandaag wat plaatjes geschoten.
De server is bijna af. Ik heb alleen nog een upgrade te doen.
:strip_exif()/f/image/DPuiGfIlCx0NqLRLlTeW1Ver.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet:
ASUS WS Pro X570-ACE (3x X8 PCIE lanes + 4 SATA + U.2 = 4x SATA = 8 SATA) moederbord
AMD Ryzen R9 3950X CPU
Noctua D15S CPU koeler
4x 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 = 128GB RAM
TP-Link TL-NT521 10G NIC
1x Intel Optane M10 32GB
2x ASUS Hyper M.2 4.0 (2x 2TB HIKVision C2000 Pro 3.0 + 1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 + 1x 1TB Corsair MP510 3.0) NVMEs
2x Samsung 860 EVO (1TB + 500GB) SSDs
6x Seagate IronWolf 8TB (VN004) HDDs
Seasonic PRIME PX-450 Platinum PSU
Fractal Define 7 kast
Arctic P14 + P12 + F14 fans
:strip_exif()/f/image/J6ARGNHioMfS8LCPqj57zqrK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zFkvkvzlsclXqFzTpVkEKEku.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ON52IHVQIpvQNXLPHo9RuaHd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/udY5u08vpUkX9zy4TtIE7nxI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHE9pGmw21lNlCNVGSfaJvcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar gebruik ik de server voor?
Eigenlijk is het een alles kunner. Genoeg cores om wat VMs naast elkaar te draaien. Denk aan game servers, Linux compiling installaties, torrents, opslag etc. Het hele huis heeft toegang to 10GbE netwerk en WiFi AC met Meshed APs op elke verdieping voor vlotte toegang.
De server draait hierom TrueNAS SCALE bare metal. Proxmox is leuk maar onbenullig veel console commands en behoorlijke overhead op het draaien van TrueNAS in een VM voor opslag en native is Proxmox gewoon prut als opslag OS. Gelukkig is TrueNAS SCALE nu stabiel (ik draai er al mee vanaf de betas en kijk niet meer achterom). Voordeel van SCALE is DOCKER en dat het een Debian base heeft wat troubleshooten vaak wat eenvoudiger maakt (niet dat ik nog veel hoef te troubleshooten).
/f/image/BDq8o6EPU3VUIOmp7NoQcV9E.png?f=fotoalbum_large)
1x 32GB Intel Optane M10 NVME OS drive
1x 500GB Samsung EVO 860 ENKEL TrueNAS data (VMs, APPs etc.) (+ WD 8TB USB backup)
1x 1TB Samsung 860 EVO UNUSED voor toekomstige doeleinden
6x 8TB IronWolfs draaien Z2 (4+2) voor cold storage (+ WD 20TB USB backup)
2x 2TB 3.0 NVMEs draaien STRIPED voor hot storage (+ WD 8T USB daily backup)
1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 ENKEL voor VM game server data (+ WD 8T USB backup)
1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 UNUSED voor toekomstige doeleinden
Ik gebruik een 8TB WD USB MyBook voor nacht backup van data. De 20TB doet nacht backup van de HDD pool.
Stroom verbruik is zo'n 110-115W Idle en 185W max load. De CPU loopt op 65W ECO mode. Verliest hierdoor geen single core piek performance maar blijft wel mooi koel als alles cores aan het werk gezet worden.
Het stroomverbruik is ietwat hoog naar mijn smaak. Dit komt door de 6 HDDs. Dit zijn 8TB lucht gevulde IronWolfs Deze trekken makkelijk 7-8W Idle en 10-11W tijdens schrijven/lezen. Als je dit vergelijkt met 16TB WD HC550 drives. Deze doen 5W Idle en 6.5W load. En zijn ook nog iets sneller. Ten tijde van aanschaf waren 16TB schijven nog behoorlijke prijzig. Achteraf gezien spijt dat ik niet voor Z1 3+1 16TB ben gegaan voor meer opslag ruimte en een lager verbruik. De IronWolfs zijn wel FLUISTERSTIL. Hoor ze amper in de kast weggebouwd. HC550 zijn niet stil. Dus moet nog even kijken wat ik ga doen.
De server is bijna af. Ik heb alleen nog een upgrade te doen.
:strip_exif()/f/image/DPuiGfIlCx0NqLRLlTeW1Ver.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet:
ASUS WS Pro X570-ACE (3x X8 PCIE lanes + 4 SATA + U.2 = 4x SATA = 8 SATA) moederbord
AMD Ryzen R9 3950X CPU
Noctua D15S CPU koeler
4x 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 = 128GB RAM
TP-Link TL-NT521 10G NIC
1x Intel Optane M10 32GB
2x ASUS Hyper M.2 4.0 (2x 2TB HIKVision C2000 Pro 3.0 + 1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 + 1x 1TB Corsair MP510 3.0) NVMEs
2x Samsung 860 EVO (1TB + 500GB) SSDs
6x Seagate IronWolf 8TB (VN004) HDDs
Seasonic PRIME PX-450 Platinum PSU
Fractal Define 7 kast
Arctic P14 + P12 + F14 fans
:strip_exif()/f/image/J6ARGNHioMfS8LCPqj57zqrK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zFkvkvzlsclXqFzTpVkEKEku.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ON52IHVQIpvQNXLPHo9RuaHd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/udY5u08vpUkX9zy4TtIE7nxI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHE9pGmw21lNlCNVGSfaJvcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar gebruik ik de server voor?
Eigenlijk is het een alles kunner. Genoeg cores om wat VMs naast elkaar te draaien. Denk aan game servers, Linux compiling installaties, torrents, opslag etc. Het hele huis heeft toegang to 10GbE netwerk en WiFi AC met Meshed APs op elke verdieping voor vlotte toegang.
De server draait hierom TrueNAS SCALE bare metal. Proxmox is leuk maar onbenullig veel console commands en behoorlijke overhead op het draaien van TrueNAS in een VM voor opslag en native is Proxmox gewoon prut als opslag OS. Gelukkig is TrueNAS SCALE nu stabiel (ik draai er al mee vanaf de betas en kijk niet meer achterom). Voordeel van SCALE is DOCKER en dat het een Debian base heeft wat troubleshooten vaak wat eenvoudiger maakt (niet dat ik nog veel hoef te troubleshooten).
/f/image/BDq8o6EPU3VUIOmp7NoQcV9E.png?f=fotoalbum_large)
1x 32GB Intel Optane M10 NVME OS drive
1x 500GB Samsung EVO 860 ENKEL TrueNAS data (VMs, APPs etc.) (+ WD 8TB USB backup)
1x 1TB Samsung 860 EVO UNUSED voor toekomstige doeleinden
6x 8TB IronWolfs draaien Z2 (4+2) voor cold storage (+ WD 20TB USB backup)
1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 ENKEL voor VM game server data (+ WD 8T USB backup)
1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 UNUSED voor toekomstige doeleinden
Ik gebruik een 8TB WD USB MyBook voor nacht backup van data. De 20TB doet nacht backup van de HDD pool.
Stroom verbruik is zo'n 110-115W Idle en 185W max load. De CPU loopt op 65W ECO mode. Verliest hierdoor geen single core piek performance maar blijft wel mooi koel als alles cores aan het werk gezet worden.
Het stroomverbruik is ietwat hoog naar mijn smaak. Dit komt door de 6 HDDs. Dit zijn 8TB lucht gevulde IronWolfs Deze trekken makkelijk 7-8W Idle en 10-11W tijdens schrijven/lezen. Als je dit vergelijkt met 16TB WD HC550 drives. Deze doen 5W Idle en 6.5W load. En zijn ook nog iets sneller. Ten tijde van aanschaf waren 16TB schijven nog behoorlijke prijzig. Achteraf gezien spijt dat ik niet voor Z1 3+1 16TB ben gegaan voor meer opslag ruimte en een lager verbruik. De IronWolfs zijn wel FLUISTERSTIL. Hoor ze amper in de kast weggebouwd. HC550 zijn niet stil. Dus moet nog even kijken wat ik ga doen.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
NICE!
Tja, het één kan het ander uiteraard beter dan de ander en het is maar net wat je wilt hé!De server draait hierom TrueNAS SCALE bare metal.
Proxmox is leuk maar onbenullig veel console commands en behoorlijke overhead op het draaien van TrueNAS in een VM voor opslag en native is Proxmox gewoon prut als opslag OS.
Debian als basis en Docker support is in principe niet zo heel speciaal : Zelfs een Raspberry Pi kan het!Voordeel van SCALE is DOCKER en dat het een Debian base heeft wat troubleshooten vaak wat eenvoudiger maakt (niet dat ik nog veel hoef te troubleshooten).
Ik weet niet of je hier wat typo's hebt gemaakt, maar met een dergelijke setup zou je geen SSD's in RAID0 nodig moeten hebben om ze te kunnen gebruiken en verder zou ik eigenlijk sowieso nooit SSD's in RAID0 zetten omdat de meerwaarde er eigenlijk amper is terwijl je wel een aantal flinke nadelen erbij hebt!1x 500GB Samsung EVO 860 STRIPED
1x 1TB Sabrent Rocket 4.0 STRIPED voor VM game server data (+ WD 8T USB backup)
Als je 1 SSD gebruikt in een pool. Dan noemt TrueNAS Scale dit STRIPED. Ikzelf refereer ook naar Raid0 Maar TrueNAS SCALE doet dit niet. Dus vandaar. Zijn gewoon enkele disks. Enige echte STRIPED (AKA Raid0 maar dan ZFS) pool is de 2x 2TB hot storage NVME pool. Deze NVMEs zijn betrouwbaar en voor opslag uitbreiding heb ik ze gestriped. Als de data verloren gaat heeft de 8TB hier een nacht backup van en zelfs als die zou falen maakt het niet zoveel uit.nero355 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:24:
[...]
NICE!![]()
![]()
[...]
Tja, het één kan het ander uiteraard beter dan de ander en het is maar net wat je wilt hé!
[...]
Debian als basis en Docker support is in principe niet zo heel speciaal : Zelfs een Raspberry Pi kan het!
[...]
Ik weet niet of je hier wat typo's hebt gemaakt, maar met een dergelijke setup zou je geen SSD's in RAID0 nodig moeten hebben om ze te kunnen gebruiken en verder zou ik eigenlijk sowieso nooit SSD's in RAID0 zetten omdat de meerwaarde er eigenlijk amper is terwijl je wel een aantal flinke nadelen erbij hebt!
Betreft de snelheden. De limiet is 10GbE ethernet. Niet zozeer de NVMEs. Was geen snelheids overweging. Puur een ruimte beslissing voor de hot storage pool. Werkt mooi vlot striped. De bottleneck is nog steeds 10GbE. De snellere 4.0 NVME SSDs zijn dan ook in gebruik voor VM data. VM Game servers die daar lokaal assets vanaf laden etc.
HDDs draaien wel mooi in Z2 4+2 + 20TB Backup.
Betreft Proxmox. Begrijp me niet verkeerd. TrueNAS Scale is niet perfect met VMs maar voor mijn doeleinden meer dan prima. Komt niks tekort en zonder de labor die Proxmox vereist. Bij proxmox moet je gewoon teveel handmatig doen en de GUI is te beperkt en niet er intuitief. Mocht ik now heel erg leunen op virtualisatie dan is Proxmox waarschijnlijk notg wel wat flexibeler en robuuster. Ik draai alleen Ubuntu en Windows Server in een VM momenteel. OpenWRT draait op een aparte box.
Als in Debian/Docker, bedoel ik eigenlijk meer de meerwaarde over TrueNAS Core. Core is een heel stabiel systeem op FreeBSD maar virtualisatie is een beetje beperkt en z'n achilles hiel. Scale lost dat op. Perfect opslag system met degelijke virtualisatie opties.
Draai normaal headless. Maar dit is mijn tijdelijke monitor output oplossing als ik de console nodig heb of in de bios moet koekeloeren.
:strip_exif()/f/image/ZwD9CWjUeAuO5jBS7pq7e4UJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Cidious op 27-06-2022 17:55 ]
Zullen ze dan wel hebben gedaan zodat de ex-gebruikers van Hardware RAID Controllers het ook een beetje begrijpenCidious schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:39:
Als je 1 SSD gebruikt in een pool. Dan noemt TrueNAS Scale dit STRIPED. Ikzelf refereer ook naar Raid0 Maar TrueNAS SCALE doet dit niet. Dus vandaar. Zijn gewoon enkele disks.
OK, maar check hoe het zit met TRIM en eventuele Garbage Collection of beter gezegd hoe efficiënt die alles opruimt!Enige echte STRIPED (AKA Raid0 maar dan ZFS) pool is de 2x 2TB hot storage NVME pool. Deze NVMEs zijn betrouwbaar en voor opslag uitbreiding heb ik ze gestriped. Als de data verloren gaat heeft de 8TB hier een nacht backup van en zelfs als die zou falen maakt het niet zoveel uit.
Ik ben dol op dat soort kaartjes voor DIY HTPC toestanden dus IMHO een prima keuze!Draai normaal headless. Maar dit is mijn tijdelijke monitor output oplossing als ik de console nodig heb of in de bios moet koekeloeren.
[Afbeelding]
Op dit moment een GT 1030 in gebruik en de oude GT 630 als reserve op voorraad en beiden hebben hetzelfde passieve koelblok erop!

TRIM staat auto uit. Moet je manueel aanzetten. En als ik dat dan vergeet levert dat uiteindelijk ook performance problemen op haha. Staat nu wel aan voor alle SSD pools en dan ook geen perfromance degradatie. pools draaien mooi stabiel. Geen fouten.nero355 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Zullen ze dan wel hebben gedaan zodat de ex-gebruikers van Hardware RAID Controllers het ook een beetje begrijpen
[...]
OK, maar check hoe het zit met TRIM en eventuele Garbage Collection of beter gezegd hoe efficiënt die alles opruimt!
[...]
Ik ben dol op dat soort kaartjes voor DIY HTPC toestanden dus IMHO een prima keuze!
Op dit moment een GT 1030 in gebruik en de oude GT 630 als reserve op voorraad en beiden hebben hetzelfde passieve koelblok erop!![]()
![]()
Draai trouwens geen ECC geheugen maar 'gewoon' 3600 XMP geheugen. Met wat bios tweaks draait dit probleem vrij. Vele uren mem tests doorstaan. Geen post problemen. Micron 16gbit B-die. Was geen bewuste keuze. Maar ik had een kitje 64GB Hynix Corsair LPX en dacht er gewoon een kitje bij te bestellen.. Dat was helaas 64GB Samsung ICs.. werkte niet lekker samen.. Constant post problemen etc. Besloot nog een 3e kitje erbij te bestellen om te kijken of ik een gelijke set kon maken.. Micron... Heel erg ongelukkig.. Corsair pleurt er op wat ze kunnen vinden. Na die Micron meteen nog een set besteld bij dezelfde reseller zodat ik meer zeker was dat ik nog een Micron kit zou krijgen. En dit werkt dan ook heel mooi. Achteraf gezien als ik het over zou doen zou ik het 64GB Hynix kitje gewoon hebben verkocht en 128GB 3200 ECC unbuffered hebben gekocht. Maar heb nu ook niks te klagen met een paar milde bios ingrepen om de memory controller op de 3950X te stabiliseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 27-06-2022 20:33 ]
Is er ook een soort Best Buy Guide voor DYI NAS systemen?
In alle topics en forum-threads kom ik zoiets niet echt tegen.
Maar een aantal voorbeeld-systemen met verschillende specs / scenario's zou wellicht best handig zijn.
Maar een aantal voorbeeld-systemen met verschillende specs / scenario's zou wellicht best handig zijn.
Dan kan je de relevante topics doorzoeken of rondneuzen in Het grote zuinige server topic - deel 3 voor een geschikt systeem in principebrampat schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:34:
Is er ook een soort Best Buy Guide voor DYI NAS systemen?
Leuke build en ook top dat je het allemaal gewoon simpel houdt met bare metal True NAS.Cidious schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:41:
Stroom verbruik is zo'n 110-115W Idle en 185W max load.
Het stroomverbruik is ietwat hoog naar mijn smaak.
Dat verbruik is anno 2023 misschien wel ff een dingetje. Vroeger was de vuistregel 2 euro per watt per jaar. Nu is die al eigenlijk 3.5 euro per watt per jaar.
Als ik reken met 40 cent per kwh dan kom ik ongeveer op 385 euro per jaar uit om deze machine 24/7 te draaien. Misschien hebben andere mensen betere electra prijzen maar ik reken even met het maximum.
Misschien is dit in zijn algemeenheid wel een onderwerp nu voor DIY NAS builds.
Het loont echt om schijven in spindown te zetten indien mogelijk en/of zelfs de keuze maken om de machine uit te zetten en alleen in te schakelen indien nodig.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de crowd hier met de huidige stroomkosten omgaat: "yolo f***-it of worden er toch maatregelen (welke) genomen?".
Automated tiered storage, een 4TB ssd is voldoende voor alle dagelijks gebruikte data. De rest is archief en mag in spindown.Q schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
Het loont echt om schijven in spindown te zetten indien mogelijk en/of zelfs de keuze maken om de machine uit te zetten en alleen in te schakelen indien nodig.![]()
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de crowd hier met de huidige stroomkosten omgaat: "yolo f***-it of worden er toch maatregelen (welke) genomen?".
Mijn diy nas inclusief 2x20TB verbruikt 12W (geen spindown) en ik moet eerlijk zeggen dat deze vaker uit staat dan aan. Deze nas staat vol met films en series. Wat ik eigenlijk doe is een lijst maken met films/series die ik wil gaan kijken, deze kopiëren naar mijn server (verbruik 2-3W) op een ssd en dan de nas uitzetten. De server staat toch al dag en nacht aan en een ssd verbruikt idle niets...Q schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
Het maximum is helaas niet 40 ct, eerder 80. (365 * 24 / 1000) * 0.8 = € 7 per Watt per jaarQ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
Dat verbruik is anno 2023 misschien wel ff een dingetje. Vroeger was de vuistregel 2 euro per watt per jaar. Nu is die al eigenlijk 3.5 euro per watt per jaar.

Ik ben nu nog aan het verbouwen na een verhuizing dus de hele IT-bende staat al maanden uit, is ook een manierBen eigenlijk wel benieuwd hoe de crowd hier met de huidige stroomkosten omgaat: "yolo f***-it of worden er toch maatregelen (welke) genomen?"
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb inmiddels mijn stroomverbruik met zo'n 15-25W omlaag gebracht door mijn 6x 8TB Ironwolfs te vervangen voor 4x WD HC550 16TB. Helium vs Air. Ook heb ik mijn 128GB 3600 cl18 1.35v XMP RAM vervangen voor 128GB 3200 cl22 1.20v ECC RAM. Het lagere voltage helpt het stroomverbruik een beetje verder te drukken voor 128GB. 3w per 8GB DDR4 op 1.35v zegt crucial. Die 1.2v brengt het in een veel zuinigere band wat voor een gaming systeem geen zoden aan de dijk zet met 32GB en niet 24/7-365 aan, maar voor een server wel.Q schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
[...]
Leuke build en ook top dat je het allemaal gewoon simpel houdt met bare metal True NAS.
Als ik reken met 40 cent per kwh dan kom ik ongeveer op 385 euro per jaar uit om deze machine 24/7 te draaien. Misschien hebben andere mensen betere electra prijzen maar ik reken even met het maximum.
Misschien is dit in zijn algemeenheid wel een onderwerp nu voor DIY NAS builds.
Het loont echt om schijven in spindown te zetten indien mogelijk en/of zelfs de keuze maken om de machine uit te zetten en alleen in te schakelen indien nodig.![]()
Betreft mijn stroomkosten.. Ik woon in China... Begrijp me niet verkeerd. Ik probeer absoluut bewust met mijn stroomverbruik om te gaan en niet onnodige te verspillen maar het maken van dure upgrades om de stroomkosten te drukken levert een negatief balans op hier met de lage energie prijzen. Mijn server idled nu rond de 95W en heeft pieken tot 150-160W full load wat zelden voorkomt. Als ik 110W uur reken voor een jaar kost mijn dit uit op 820 RMB voor een jaar wat neer komt op zo'n €125 per jaar dus. De 15-25W die ik bespaar (€25) door mijn HDD swap (€875 voor de nieuwe schijven minus €550 terug voor de oude is - €325) kan ik NOOIT terug verdienen maar het voelt goed dat ik minder verbruik.
Die €125 is berekend op mijn huidige zakelijke energie prijzen (€0,12 per kilowatt). Volgend jaar woon ik in een particulier appartement welke particuliere energie prijzen heeft, welke de helft lager uitvallen dan mijn huidige kilowat prijs (€0,06 tijdens de dag en €0,04 snachts) als dit stabiel blijft.
Zoals je ziet is het erg lastig om hier in China dit soort optimalisaties te verantwoorden financieel gezien. Moreel gezien vind ik het persoonlijk fijn om minder te verspillen en ben ik bereid daar een paar munten meer voor uit te geven.
Ik snap dat het in NL een beetje anders ligt.
[ Voor 9% gewijzigd door Cidious op 07-02-2023 04:10 ]
Yolo . 5x een HP Microserver met 3x Proxmox (in cluster) en 2x TrueNas waarvan 1 NAS de backup is van de belangrijkste bestanden van de hoofdnasQ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
[...]
Waarom yolo: zonnepanelen hier. in 2022 bijna tot geen stroomverbruik ivm saldering.
En dan kan ik natuurlijk best van die 5 er bijv. 2 maken .. maarrrrrr de vervangingsinvestering zal X euro kosten. Daar kan ik ook een paar jaar de machines van draaien. Terugverdientijd duurt te lang m.i. en ik heb nog geen goede vervanger gezien..
Ik begrijp dat als energie in jouw omgeving goedkoop is dat je minder maatregelen hoeft te nemen, dus daar til ik niet zo zwaar aan.
Ik hem meer issues met een gast die ik ken die shiacoin doet en idle 4.5kw gebruikt met zijn storage park.
Wie zonnepanelen heeft, tja die heeft groot gelijk. Ik ben jaloers want ik zit in een appartement dus dat gaat niet echt. Het is off-topic maar als hobby heb ik wel 2 x 360 watt op mijn balkon maar dat levert in de winter niet genoeg op en het is off-grid voor de veiligheid.
Persoonlijk vind ik het leuk om mijn huis zo zuinig mogelijk te krijgen. Als ik slaap doet mijn huis idle 90 watt (als de koelkast niet draait). En dat komt met name door 2xUPS + Microserver Gen10 (hoge model) netwerk gear + WiFi. En wat Raspberry Pis.
Mijn servers staan gewoon altijd uit, zelfs IPMI (6+ watt) is uit. Met een speciale stekkerdoos kan ik op afstand eerst 230 aanzetten en dan via IPMI de server. Duurt wel even maar werkt prima. Uitschakelen is het proces in reverse. Uiteraard zijn dit kleine scriptjes.
Het is voor mij ook meer een persoonlijke gamification om verbruik laag te houden. Ik wil andere mensen niet de les lezen ofzo.
Ik hem meer issues met een gast die ik ken die shiacoin doet en idle 4.5kw gebruikt met zijn storage park.
Wie zonnepanelen heeft, tja die heeft groot gelijk. Ik ben jaloers want ik zit in een appartement dus dat gaat niet echt. Het is off-topic maar als hobby heb ik wel 2 x 360 watt op mijn balkon maar dat levert in de winter niet genoeg op en het is off-grid voor de veiligheid.
Persoonlijk vind ik het leuk om mijn huis zo zuinig mogelijk te krijgen. Als ik slaap doet mijn huis idle 90 watt (als de koelkast niet draait). En dat komt met name door 2xUPS + Microserver Gen10 (hoge model) netwerk gear + WiFi. En wat Raspberry Pis.
Mijn servers staan gewoon altijd uit, zelfs IPMI (6+ watt) is uit. Met een speciale stekkerdoos kan ik op afstand eerst 230 aanzetten en dan via IPMI de server. Duurt wel even maar werkt prima. Uitschakelen is het proces in reverse. Uiteraard zijn dit kleine scriptjes.
Het is voor mij ook meer een persoonlijke gamification om verbruik laag te houden. Ik wil andere mensen niet de les lezen ofzo.
Ja ik snap je! Zoals ik boven al aangaf is dit ook zeker een ding dat ik nastreef. Ik kan het financieel alleen niet goed verantwoorden om het te gek te maken met de obsessie hier in mijn omgeving haha.Q schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:48:
Ik begrijp dat als energie in jouw omgeving goedkoop is dat je minder maatregelen hoeft te nemen, dus daar til ik niet zo zwaar aan.
Ik heb trouwens wel geprobeerd om mijn 5900X voor een 5700G te vervangen om zo minder cores te idlen en de GPU te kunnen verwijderen maar dat leverde bijna geen stroomverbruik verlaging op en deze heeft geen PCIE 3.0 en de bios support dan ineens geen bifurcatie meer op de PCIE sloten welke ik nodig heb voor mijn NVME PCIE kaarten. Helaas pindakaas. Nu doet mijn 5900X goed dienst in 65W ECO mode en gebruik een GT710 welke op een paar W idled zonder het scherm aan.
Het is hobbywerk lijkt me.
Ik vind dat altijd heel knap, ik wil elk moment van de dag bij mijn muziek en tv series kunnen en ik download gewoon dat ook nog eens waardoor het soms op tijden binnenkomt dat ik er geen weet van heb. Dus vandaar 1 server en 1 NAS zou 24/7 kunnen maar nogmaals, ik draai teveel meuk die niet op 1 server past, of ik moet dusdanig gaan uitbreiden met CPU en geheugen dat het wel kan, maar als ik 3K neer moet leggen .. uhmQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:48:
Dus nog steeds op zoek naar iets wat beter is, beter mag zijn, iets duurder dan de euro 250 voor een HP gen8 ..
Ik zit tegen het SATA poort limiet van mijn moederbord aan, dus ik moet iets van een expansie kaart aanschaffen, echter lijkt daar nogal wat verschil in te zitten. Sommige lijken een koopje voor een paar tientjes, maar sommige zitten ruim boven de 200 euro.
Voor mijn TrueNAS machine heb ik denk ik HBA controller nodig, omdat hardwarematige RAID functies daarbij niet gewenst zijn, en die blijken enorm duur. Echter blijkt er ook een optie te zijn waarbij je een goedkope SAS kaart kunt flashen zodat het een 'domme' kaart wordt. Weet iemand om wat voor kaart dat precies gaat?
Voor mijn TrueNAS machine heb ik denk ik HBA controller nodig, omdat hardwarematige RAID functies daarbij niet gewenst zijn, en die blijken enorm duur. Echter blijkt er ook een optie te zijn waarbij je een goedkope SAS kaart kunt flashen zodat het een 'domme' kaart wordt. Weet iemand om wat voor kaart dat precies gaat?
@Freakaz0id
Het toverwoord is 'M1015" en die koop je voor slechts enkele tientjes op onder andere Ebay.
Het toverwoord is 'M1015" en die koop je voor slechts enkele tientjes op onder andere Ebay.
Dat is inderdaad goedkoop. Er staat er eentje op marktplaats; Is volgens verkoper al geflashed naar IT mode, en dus klaar voor gebruik. Voor 7,50 extra kan je er ook een 4x SATA kabel bij krijgen. Is dit een nette deal?GioStyle schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:15:
In de advertentie wordt gesproken over een M1115. Ik heb het over M1015, omdat ik daar persoonlijk goede ervaringen mee heb. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen deze twee types. Overigens zie ik deze kaartjes ook bij AliExpress staan. Misschien kan je daar eventueel goedkoop uit zijn inclusief twee kabels.
Ow wat stom, ik zag het verschil niet, beetje nummerblind denk ik.GioStyle schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:44:
In de advertentie wordt gesproken over een M1115. Ik heb het over M1015, omdat ik daar persoonlijk goede ervaringen mee heb. Ik heb geen idee wat het verschil is tussen deze twee types. Overigens zie ik deze kaartjes ook bij AliExpress staan. Misschien kan je daar eventueel goedkoop uit zijn inclusief twee kabels.
Ik keek op marktplaats om de douane een beetje te ontzien, maar daar ontkom je denk ik niet aan.
Op Aliexpress kom ik deze tegen. Is dat het juiste model?
DOEN!!!Freakaz0id schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:28:
Er staat er eentje op marktplaats; Is volgens verkoper al geflashed naar IT mode, en dus klaar voor gebruik.
Voor 7,50 extra kan je er ook een 4x SATA kabel bij krijgen. Is dit een nette deal?
DELL meuk moet je vaak pinnetjes afplakken in non-DELL systemen dus dat is eigenlijk altijd de laatste keuze die je wilt maken!Freakaz0id schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:13:
Op Aliexpress kom ik deze tegen. Is dat het juiste model?
[ Voor 28% gewijzigd door nero355 op 09-03-2023 18:42 ]
Pinnetjes afplakken? Op een HBA controller? Klinkt vreemd, en heb er ook nog niks over gelezen, maar zou wel suf zijn als dat moest.nero355 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:39:
[...]
DOEN!!!
[...]
DELL meuk moet je vaak pinnetjes afplakken in non-DELL systemen dus dat is eigenlijk altijd de laatste keuze die je wilt maken!
Van die M1115 heb ik gelezen dat die identiek is aan de M1015, alleen zou die wat extra functies hebben die je voor TrueNAS gebruik toch uit zou zetten, dus je zou schijnbaar meer betalen voor functies die je niet gebruikt. Nou is die op marktplaats juist goedkoper, dus... ?

Wel nog een vraagje aan allen, kan zon kaartje ook 'staggered spinup' faciliteren? Langere boot tijd boeit me niet, ding staat toch dag en nacht aan. Maar met 14 schijven die tegelijk aan je PSU slobberen bij het opstarten vraagt nogal een vatsige 12v rail omdat ik geen backplane heb. Als ze lekker een voor een op gang kunnen komen hoeft ik er geen peperdure 850w platinum in te hangen.
Dan moet je ook spindown / APM uitschakelen want anders heb je het probleem dat je wel kunt booten met staggered spinup, maar dat na een spindown het aanspreken van de opslag betekent dat je schijven in één ruk op willen spinnen en dan je systeem uitvalt.
Ik zou voor een goede voeding kiezen die alles tegelijk op kan spinnen.
Ik zou voor een goede voeding kiezen die alles tegelijk op kan spinnen.
Niks nieuws aan hoor : berning in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"Freakaz0id schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:51:
Pinnetjes afplakken? Op een HBA controller? Klinkt vreemd, en heb er ook nog niks over gelezen, maar zou wel suf zijn als dat moest.
Kan je bovenaan met de Search genoeg over vinden!
Iemand ook al geexperimenteerd met de onderstaande setup als NAS:
hardware:
- Raspberry pi CM4 / 8GB RAM / 16GB eMMC
- Raspberry pi CM4 IO-board (met een PCIe slot)
- 6 ports SATA kaart met PCIe-1x connectie
- 5x 3.5" harddisk 8TB in RAIDZ1 setup
- ATX voeding
software:
- Raspberry pi OS Lite (64 bit)
- OpenZFS install
- SAMBA file sharing install
In de praktijk werkt dit eigenlijk heel erg goed. De 1Gbit netwerk verbinding kan je behoorlijk goed benutten. Tussen de 90MB/s a 105MB/s sustained (R/W) bij een cpu load tussen de 80 a 100%.
(Ok, geen ECC RAM, maar dat heb ik ook niet bij mijn overige TrueNAS based systemen.)
Niet slecht en zeker boven verwachting. Mooie toepassing als backup-NAS...
hardware:
- ATX voeding
software:
- OpenZFS install
In de praktijk werkt dit eigenlijk heel erg goed. De 1Gbit netwerk verbinding kan je behoorlijk goed benutten. Tussen de 90MB/s a 105MB/s sustained (R/W) bij een cpu load tussen de 80 a 100%.
(Ok, geen ECC RAM, maar dat heb ik ook niet bij mijn overige TrueNAS based systemen.)
[ Voor 3% gewijzigd door fv op 01-05-2023 11:43 ]
Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.
Dat is mij veel te houtje touwtje als setup en zou ik nooit overwegen!fv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:16:
hardware:
- ATX voeding

Haha, misschien "houtje touwtje" in jouw visie, maar voor mij wel lekker compact en low-power.
De raspberry's hebben zich bij mij al lang bewezen qua betrouwbaarheid bij 24/7 gebruik (en dat jaren lang).
Alleen het SATA kaartje (met Taiwanees ASMEDIA chipset) was uitproberen.
In de test tot nu toe 14TiB gekopieerd zonder enkel probleem, ik durf het wel aan als een cold-storage backup-NAS. De schijven kan je ook weer importeren in TrueNAS.
Ik ga het inbouwen in een (kleine) PeliCase met een e-ink displaytje voor de status. Handig meenemen zo.
De raspberry's hebben zich bij mij al lang bewezen qua betrouwbaarheid bij 24/7 gebruik (en dat jaren lang).
Alleen het SATA kaartje (met Taiwanees ASMEDIA chipset) was uitproberen.
In de test tot nu toe 14TiB gekopieerd zonder enkel probleem, ik durf het wel aan als een cold-storage backup-NAS. De schijven kan je ook weer importeren in TrueNAS.
Ik ga het inbouwen in een (kleine) PeliCase met een e-ink displaytje voor de status. Handig meenemen zo.
Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.
Zou zelf ook niet zo gauw voor deze oplossing kiezen, vooral eMMC als mijn systeem disk is voor mij een behoorlijke no-no, zou iig een goede SSD met een SATA (of NVMe) naar USB adapter kiezen.fv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:03:
Haha, misschien "houtje touwtje" in jouw visie, maar voor mij wel lekker compact en low-power.
Maar zou eerder kiezen voor een onboard Celeron/Pentium oplossing uit de 4 tot 6000 series, dat is iig een snellere en betrouwbare oplossing voor hetzelfde geld, dat idle ook niet meer dan 3~4W verbruikt, uiteraard meer dan een R-Pi oplossing, maar zeker een betere prijs/betrouwbaarheidsverhouding.
Imho zeker de €5/j extra aan stroom verbruik waard.
Zelf heb ik een tweedehands Supermicro bord samen met een 6 core Xeon gekocht, na wat onderklokken en volten zit ik op een idle verbruik van ongeveer 6~7W, vind ik niet slecht voor een OPNsense firewall/router, Home Assistant en fileserver.
Wel een hele zondag aan het testen geweest om het 100% stabiel te krijgen, voor zo laag mogelijk verbruik.
En met de 16p SAS, 10Gbit NIC en 900P Optane kaarten zit ik rond de 15W, prima mee te leven dus.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Er is iemand een "paar" stappen verder gegaan:fv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:16:
hardware:
- ATX voeding
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven:
Ja, die ken ik. Dat was ook de aanjager van mijn eigen test hiermee.
Als het zelfs kan werken met peta opslag dan moet het toch ook kunnen draaien met enkele terra's als (cold) backup-nas
.
Mijn dagelijks NAS is echter een Intel onboard-CPU TrueNAS-based setup en een 2de offline als backup. Ik gebruik TrueNAS (toen nog FreeNAS) al sinds versie 0.68 in 2006...
Ja, die ken ik. Dat was ook de aanjager van mijn eigen test hiermee.
Als het zelfs kan werken met peta opslag dan moet het toch ook kunnen draaien met enkele terra's als (cold) backup-nas
Mijn dagelijks NAS is echter een Intel onboard-CPU TrueNAS-based setup en een 2de offline als backup. Ik gebruik TrueNAS (toen nog FreeNAS) al sinds versie 0.68 in 2006...
inmiddels 3 Microservers (die niet als NAS dienen) vervangen voor 3 NUC's .. daarmee veel stroom al bespaart.. Extra biertje elke week !..zeroday schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:34:
[...]
Yolo . 5x een HP Microserver met 3x Proxmox (in cluster) en 2x TrueNas waarvan 1 NAS de backup is van de belangrijkste bestanden van de hoofdnas
Waarom yolo: zonnepanelen hier. in 2022 bijna tot geen stroomverbruik ivm saldering.
En dan kan ik natuurlijk best van die 5 er bijv. 2 maken .. maarrrrrr de vervangingsinvestering zal X euro kosten. Daar kan ik ook een paar jaar de machines van draaien. Terugverdientijd duurt te lang m.i. en ik heb nog geen goede vervanger gezien..
Eerste deel van de nieuwe nas is binnen.
:strip_exif()/f/image/8566Rgtpv231D0IAhm2Cmw5Z.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gaat in een fractal node 304
https://tweakers.net/pric...esign-node-304-zwart.html
gebouwd worden met een
https://tweakers.net/pric...sus-prime-n100i-d-d4.html
Dit bordje en cpu is gekozen vanwege de lage TDP en de pasieve koeler (unit komt in slaapkamer te staan).
Er komt 16gb SODIMM ram op, dit is wat het bordje maximaal aan kan en is genoeg voor mijn toepassing. En een 1tb WD M.2 SSD voor OS.
Ook is er een pci-e naar sata kaartje onderweg om alle schrijven aan de kunnen sturen(4 in dit systeem de andere 2 zijn voor een ander project).
Dit systeem word een NAS systeem die draaid op TrueNAS.
D.m.v. de verschillende plug-ins kan ik alles functionaliteiten die ik wil hebben bewerkstelligen.
:strip_exif()/f/image/8566Rgtpv231D0IAhm2Cmw5Z.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gaat in een fractal node 304
https://tweakers.net/pric...esign-node-304-zwart.html
gebouwd worden met een
https://tweakers.net/pric...sus-prime-n100i-d-d4.html
Dit bordje en cpu is gekozen vanwege de lage TDP en de pasieve koeler (unit komt in slaapkamer te staan).
Er komt 16gb SODIMM ram op, dit is wat het bordje maximaal aan kan en is genoeg voor mijn toepassing. En een 1tb WD M.2 SSD voor OS.
Ook is er een pci-e naar sata kaartje onderweg om alle schrijven aan de kunnen sturen(4 in dit systeem de andere 2 zijn voor een ander project).
Dit systeem word een NAS systeem die draaid op TrueNAS.
D.m.v. de verschillende plug-ins kan ik alles functionaliteiten die ik wil hebben bewerkstelligen.
[ Voor 255% gewijzigd door Redlaw666 op 13-10-2023 15:12 ]
Zelf zit ik nu op ~26c / kWh. Dus dat vind ik wel meevallen, en de zonnepanelen salderen een hoop terug en dat scheelt ook weer.Q schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:29:
[...]
i3 7100 / 4x 4TB WD Red / Samsung 980 sata / ASRock H270
Nu is mijn setup niet bijzonder zuinig, maar onzuinig wil ik het ook weer niet noemen. Het draait overigens geen 24/7. Maar van 0500h tot 2200h. Scheelt toch weer 7u per dag. Het is meer dat het zoveel taken draait dat ik het ook weer niet zomaar ga uit zetten.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
ik ben van 5 naar 2 HP Gen8 Microservers gegaan. dat scheel tot wel 1000kWh per jaar minimaal .._Apache_ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Zelf zit ik nu op ~26c / kWh. Dus dat vind ik wel meevallen, en de zonnepanelen salderen een hoop terug en dat scheelt ook weer.
i3 7100 / 4x 4TB WD Red / Samsung 980 sata / ASRock H270
Nu is mijn setup niet bijzonder zuinig, maar onzuinig wil ik het ook weer niet noemen. Het draait overigens geen 24/7. Maar van 0500h tot 2200h. Scheelt toch weer 7u per dag. Het is meer dat het zoveel taken draait dat ik het ook weer niet zomaar ga uit zetten.
heb er nu 3 NUCs voor in de plaats gezet.
Zie alleen nog geen mogelijkheid om mijn 2 NAS-jes te vervangen met iets wat robuust is zoals de Gen8
Zijn er ook andere hier die een beetje verliefd zitten te kijken naar het SP6 platform voor een nieuwe server?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qGqhg78oVmHQOQtqzH0DCV85.jpg?f=user_large)
Zelf zit ik te kijken naar een 8024P samen met waarschijnlijk een Gigabyte ME03-PE0 of CE1 voor mijn nieuwe server, voor de komende 10j.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qGqhg78oVmHQOQtqzH0DCV85.jpg?f=user_large)
Zelf zit ik te kijken naar een 8024P samen met waarschijnlijk een Gigabyte ME03-PE0 of CE1 voor mijn nieuwe server, voor de komende 10j.
[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 14-10-2023 01:38 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Hoi,
Hopelijk kunnen jullie wat twijfels bij me wegnemen. Ik twijfel tussen zelf een NAS bouwen of een DAS met een klein systeem te combineren tot een NAS.
Mogelijke DAS: https://www.amazon.nl/dp/...Bdas&geniuslink=true&th=1
Mogelijk klein systeem: https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw of een PI4 (8GB)
De NAS wordt thuis voornamelijk gebruikt om films en series vanaf te streamen (max 2 streams tegelijk). Er staan ook wat foto's op die ik graag wil bewaren. Hierom zit ik eraan te denken om een RAID5 te nemen (naast dat deze foto's ook naar een ander systeem gebackuped worden).
Als OS zit ik aan TrueNAS Scale te denken maar ik wil ook nog even kijken naar OpenMediaVault OS.
De vragen die ik heb zijn:
Hoe kijken jullie tegen een klein systeem met DAS aan?
Zien jullie hier nadelen in ten opzichte van zelf een NAS bouwen?
Wat gebruiken jullie en zouden jullie aanraden qua OS?
Hopelijk kunnen jullie wat twijfels bij me wegnemen. Ik twijfel tussen zelf een NAS bouwen of een DAS met een klein systeem te combineren tot een NAS.
Mogelijke DAS: https://www.amazon.nl/dp/...Bdas&geniuslink=true&th=1
Mogelijk klein systeem: https://www.amazon.nl/dp/...lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw of een PI4 (8GB)
De NAS wordt thuis voornamelijk gebruikt om films en series vanaf te streamen (max 2 streams tegelijk). Er staan ook wat foto's op die ik graag wil bewaren. Hierom zit ik eraan te denken om een RAID5 te nemen (naast dat deze foto's ook naar een ander systeem gebackuped worden).
Als OS zit ik aan TrueNAS Scale te denken maar ik wil ook nog even kijken naar OpenMediaVault OS.
Een DAS gebruiken is niets mis mee. En het kan voordelen hebben ten opzichte van een zelfbouw 'NAS Alles in 1 doos'.Rchood schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:30:
Maar i.p.v. die TERRAMASTER D4-300 (5gbps USB) zou ik een uitvoering: Icy Box IB-3740-C31 Zwart kiezen (10Gbps USB) en de schijven als JBOD gebruiken.
Software als TrueNAS, OMV of voor mijn part Windows Server heeft meestal meer mogelijkheden dan een ingebouwde oplossing. Wil je meer ingebouwde funcitonaliteit dan zit je al snel in de 'echte' NAS hoek.
Dank je voor de snelle response en de tip, deze is idd beter :-)The Lord schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Een DAS gebruiken is niets mis mee. En het kan voordelen hebben ten opzichte van een zelfbouw 'NAS Alles in 1 doos'.
Maar i.p.v. die TERRAMASTER D4-300 (5gbps USB) zou ik een uitvoering: Icy Box IB-3740-C31 Zwart kiezen (10Gbps USB) en de schijven als JBOD gebruiken.
Software als TrueNAS, OMV of voor mijn part Windows Server heeft meestal meer mogelijkheden dan een ingebouwde oplossing. Wil je meer ingebouwde funcitonaliteit dan zit je al snel in de 'echte' NAS hoek.
Zelf heb ik voldoende ervaring met Windows en Linux om voor mij alle gewenste functionaliteit aan de praat te krijgen dus ingebouwde functionaliteit is niet nodig :-)
Hallo Lieve mede tweakers,
Ik zit zelf nu al enkele maanden te duppen wat ik wil met mijn NAS en ben op dit uitgekomen:
TrueNAS draaien alleen wil ik van Plex afstappen en overstappen naar Jellyfin en eventueel Docker gebruiken in de toekomst. Ik heb hiervoor ook lang overna gedacht welke specs ik graag zou willen/nodig zou hebben, ik leg bij deze de specs aan jullie voor en ben benieuwd wat jullie er van vinden en of dit kan of niet? en zo niet dan hoor ik graag een alternatieven.
CPU: i3-13100
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 4800MHz
Mobo:
opslag: 256GB Samsung nvme (boot drive)
Behuizing: Inter-Tech IPC 4U-4424
Voeding: Corsair RM550x 2021
Ik weet dat de behuizing 1 SFF-8087 aansluiting heeft per backplane, ik ben van plan om een controller te gebruiken omdat de moederborden tegenwoordig niet genoeg SATA connectoren hebben om aan mijn data hoarding te voldoen. Dus ben ik van plan om een controller hiervoor te gebruiken bijv: HPE Smart Array E208i-P SR Gen10. Kun je in de brackets gewoon SATA schijven erin stoppen? of moeten dit perse sas schijven zijn? Want hier kan ikzelf maar geen antwoord op vinden. Als het geval is dat ik SATA schijven kan gebruiken zat ik te kijken naar de Samsung QVO 8TB SATA SSD (deze heb ik al in mijn eigen rig en ben zeer tevreden met de snelheid) kan dit of kan dit niet? want ik heb nu een NAS van Synology en ik word
helemaal gek van de HDD's die geluid maken.
Hoor graag van jullie!
Ik zit zelf nu al enkele maanden te duppen wat ik wil met mijn NAS en ben op dit uitgekomen:
TrueNAS draaien alleen wil ik van Plex afstappen en overstappen naar Jellyfin en eventueel Docker gebruiken in de toekomst. Ik heb hiervoor ook lang overna gedacht welke specs ik graag zou willen/nodig zou hebben, ik leg bij deze de specs aan jullie voor en ben benieuwd wat jullie er van vinden en of dit kan of niet? en zo niet dan hoor ik graag een alternatieven.
CPU: i3-13100
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 4800MHz
Mobo:
opslag: 256GB Samsung nvme (boot drive)
Behuizing: Inter-Tech IPC 4U-4424
Voeding: Corsair RM550x 2021
Ik weet dat de behuizing 1 SFF-8087 aansluiting heeft per backplane, ik ben van plan om een controller te gebruiken omdat de moederborden tegenwoordig niet genoeg SATA connectoren hebben om aan mijn data hoarding te voldoen. Dus ben ik van plan om een controller hiervoor te gebruiken bijv: HPE Smart Array E208i-P SR Gen10. Kun je in de brackets gewoon SATA schijven erin stoppen? of moeten dit perse sas schijven zijn? Want hier kan ikzelf maar geen antwoord op vinden. Als het geval is dat ik SATA schijven kan gebruiken zat ik te kijken naar de Samsung QVO 8TB SATA SSD (deze heb ik al in mijn eigen rig en ben zeer tevreden met de snelheid) kan dit of kan dit niet? want ik heb nu een NAS van Synology en ik word
Hoor graag van jullie!
Zou ik vermijden, want geen pure HBA voor OpenZFSchoastech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:51:
HPE Smart Array E208i-P SR Gen10
Over het algemeen kan je beiden gebruiken, maar dat is dan bijvoorbeeld bij een HPE Gen 8 en 9 Server het geval om het maar bij HPE te houdenKun je in de brackets gewoon SATA schijven erin stoppen?
Of moeten dit perse SAS schijven zijn?
Bij de Gen9 kan je zelfs U.2 SSD's erin proppen als het goed is !!
Ik heb echter geen idee hoe het zit bij die kast die jij hebt gekozen...
Zolang je ervoor zorgt dat T.R.I.M. de hele tijd goed werkt zou het zomaar eens goed kunnen gaan...Als het geval is dat ik SATA schijven kan gebruiken zat ik te kijken naar de Samsung QVO 8TB SATA SSD (deze heb ik al in mijn eigen rig en ben zeer tevreden met de snelheid) kan dit of kan dit niet?
Dan heb je de verkeerde HDD's of kast waarin ze staan gekocht IMHOwant ik heb nu een NAS van Synology en ik word
Zat zelf ook te denken aan een soort gelijke setup voor mijn nieuwe NAS. Ik zat aan een dit PCI-E SATA bordje te denken. Alleen qua PSU en behuizing zit ik nog te kijken wat ik daar mee moet/kan. Het liest zou ik het in een Mini ITX kastje oid bouwen.fv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:16:
hardware:
- ATX voeding
software:
- OpenZFS install
Ik ben nu bezig met de uiteindelijke versie gebaseerd op een RPI 5 / 8GB met gebruik van de PCI-E bus. Het wordt een 3x 16TB RAIDZ1 NAS met een +5/+12V Meanwell voeding. Alleen jammer dat de RPI 5 geen wake on lan functionaliteit heeft. Het geheel gaat in een kleine pelicase gebouwd worden...
Hallo Nero355,nero355 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:51:
[...]
Zou ik vermijden, want geen pure HBA voor OpenZFS
[...]
Over het algemeen kan je beiden gebruiken, maar dat is dan bijvoorbeeld bij een HPE Gen 8 en 9 Server het geval om het maar bij HPE te houden
Bij de Gen9 kan je zelfs U.2 SSD's erin proppen als het goed is !!
Ik heb echter geen idee hoe het zit bij die kast die jij hebt gekozen...
[...]
Zolang je ervoor zorgt dat T.R.I.M. de hele tijd goed werkt zou het zomaar eens goed kunnen gaan...
[...]
Dan heb je de verkeerde HDD's of kast waarin ze staan gekocht IMHO
Wat bedoel je met pure HBA?
de HPE was puur als voorbeeld
Wat bedoel je met dat T.R.I,M de hele tijd goed werkt zou het zomaar eens goed kunnen gaan?
Ik heb Seagate Ironwolf's gekocht. Dat zou ook nog kunnen.
Maar heeft wel PoE/PoE+ ondersteuning en gaat meteen aan zodra er stroom op zit dus misschien kan je daar wat mee doenfv schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:32:
Alleen jammer dat de RPI 5 geen wake on lan functionaliteit heeft.
Dus die gaat straks de eerste drijvende DIY NAS worden ?!Het geheel gaat in een kleine pelicase gebouwd worden...
Pure HBA = SAS/SATA Controller zonder RAID functionaliteitchoastech schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:33:
Wat bedoel je met pure HBA?
de HPE was puur als voorbeeld
HPE heeft daar in principe niks meer voor sinds de H220 van de markt is gehaald voor zover ik weet ?!
Dit :Wat bedoel je met dat T.R.I,M de hele tijd goed werkt zou het zomaar eens goed kunnen gaan?
- https://www.techspot.com/...0-ssd-trimming-explained/
- https://www.crucial.com/articles/about-ssd/what-is-trim
En dat werkt dus vaak niet op het moment dat je een Hardware RAID Controller gebruikt !!
Daarom waren vroeger de Intel en Micron modellen zo populair, want fatsoenlijke Garbage Collection in tegenstelling tot laten we zeggen een Samsung 850 Pro of iets dergelijks die het niet hadden en al gauw vreselijk langzaam werden...
Linkje naar het exacte model ??Ik heb Seagate Ironwolf's gekocht.
Dat zou ook nog kunnen.
Ik ben in de markt voor een nieuwe DIY NAS, ik heb al een HP EliteDesk 705 G5 SFF RYZEN 5 PRO 3400G uitgezocht met 64GB RAM, alleen zoek ik nog naar een manier om 4x2TB SSD's te koppelen. Een NVME Riser card gaat niet werken want geen bifurrification support in BIOS.
Wat zou een externe SSD/HDD enclosure kunnen zijn die jullie aanraden?
Wat zou een externe SSD/HDD enclosure kunnen zijn die jullie aanraden?
Hmmm, raar verhaalfv schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:32:
Ik ben nu bezig met de uiteindelijke versie gebaseerd op een RPI5-8GB met gebruik van de PCI-E bus.
...
Met een RPI4 (CM4-8GB en bullseye) haal ik een hogere/constantere throughput via netwerk (~100MB/s) dan met een RPI5 (bookworm, even 113MB/s dan constante terugval rond de 80MB/s) met dezelfde software instellingen.
Terwijl de CM4 tussen de 90 a 100% CPU load zit en de RPI5 amper wat te doen heeft...
Never mind: vergelijk was beide met verschillende drives

[ Voor 12% gewijzigd door fv op 30-01-2024 14:52 ]
Ik zie hier erg weinig AMD Ryzen servers tussen met ecc ram? Is dit alleen voor het stroomgebruik of ook voor Quick sync?
Ik heb ook al een jaar of 8 een i3-3225 draaien met 16gb, 72tb in een fractal node 304 op TrueNAS Scale. Vooral met spare parts opgebouwd.
Laatste tijd meer aan het overwegen om een nieuwe nas te gaan bouwen. En de behuizing aan het 3D printen. Plaats voor 10 3.5 inch en 3 2.5 inch.
Moet alleen nog even kijken welke kant ik op wil. Ik heb vooral wat services draaien zoals adhome, jellyfin, radarr, etc. Maar wil ook wat vm's gaan draaien. Verder backups en opslag etc.
Zat zelf te denken aan AMD Ryzen en een ITX board maar ik zie hier toch veel Intel langskomen? Alles wat ik serveer wordt direct gespeeld en geen transcoding nodig. Zolang mijn systeem maar enigszins zuinig is.
Ik heb ook al een jaar of 8 een i3-3225 draaien met 16gb, 72tb in een fractal node 304 op TrueNAS Scale. Vooral met spare parts opgebouwd.
Laatste tijd meer aan het overwegen om een nieuwe nas te gaan bouwen. En de behuizing aan het 3D printen. Plaats voor 10 3.5 inch en 3 2.5 inch.
Moet alleen nog even kijken welke kant ik op wil. Ik heb vooral wat services draaien zoals adhome, jellyfin, radarr, etc. Maar wil ook wat vm's gaan draaien. Verder backups en opslag etc.
Zat zelf te denken aan AMD Ryzen en een ITX board maar ik zie hier toch veel Intel langskomen? Alles wat ik serveer wordt direct gespeeld en geen transcoding nodig. Zolang mijn systeem maar enigszins zuinig is.
[ Voor 3% gewijzigd door relativity op 23-02-2024 20:06 ]
Lighttpd webserver die Python cgi scripts serveert. UI is basic html.
Yep, wat code die systeem hardware en zfs/zpool data uitleest dmv. Python en wat basic html & javascript...GoBieN-Be schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:50:
Nice, zelf geschreven veronderstel ik.
Ik gok vooral het feit dat er nog niemand is geweest die 100% zeker weet dat het ECC gedeelte ook echt betrouwbaar werkt als je reguliere hardware gebruikt i.p.v. echte Server hardwarerelativity schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:58:
Ik zie hier erg weinig AMD Ryzen servers tussen met ecc ram?
Is dit alleen voor het stroomgebruik of ook voor Quick sync?
Waarom niet gewoon tweedehands een leuke kast scoren die dat standaard kanLaatste tijd meer aan het overwegen om een nieuwe nas te gaan bouwen.
En de behuizing aan het 3D printen.
Plaats voor 10 3.5 inch en 3 2.5 inch.
Wat moet het qua netwerksnelheid aan kunnen : 1/2,5/5/10 GbpsZat zelf te denken aan AMD Ryzen en een ITX board maar ik zie hier toch veel Intel langskomen?
Alles wat ik serveer wordt direct gespeeld en geen transcoding nodig.
Ik ben al even bezig om een nieuwe NAS te bouwen op basis van een Raspberry Pi CM4 met IO board, en SATA controller. Via de GPIO header heb ik de LEDs en de power en reset switches werkend. Power LED staat wel altijd aan, omdat de Raspberry Pi altijd stroom heeft. Misschien moet ik nog een weerstandje plaatsen voor de LEDs, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Enige ding aan de voorzijde wat nog niet werkt zijn de USB poorten. Het IO board heeft namelijk een 10-pin connector, terwijl USB headers er normaal 9 hebben. Misschien is een 'gaatje' boren in de connector genoeg, om hem te kunnen plaatsen. Maar terug on topic 
Mijn oude NAS draaide op een OpenMediaVault en had twee HDDs in software RAID 1 met een ext4 filesystem. Op zich werkte dit wel, echter had ik nog bij een defecte disk nog weleens gedoe met software RAID 1. Destijds waren ZFS en BTRFS nog geen gemeen goed.. Nu heb ik in de nieuwe NAS twee SDDs zitten, en wilde ik ook weer mirroring toepassen. Wat is wijsheid? Ik lees hier en daar dat BTRFS nog niet helemaal volwassen is? ZFS is volgens mij geen optie omdat ik OpenMediaVault gebruik vanwege ARM SoC.
Mijn oude NAS draaide op een OpenMediaVault en had twee HDDs in software RAID 1 met een ext4 filesystem. Op zich werkte dit wel, echter had ik nog bij een defecte disk nog weleens gedoe met software RAID 1. Destijds waren ZFS en BTRFS nog geen gemeen goed.. Nu heb ik in de nieuwe NAS twee SDDs zitten, en wilde ik ook weer mirroring toepassen. Wat is wijsheid? Ik lees hier en daar dat BTRFS nog niet helemaal volwassen is? ZFS is volgens mij geen optie omdat ik OpenMediaVault gebruik vanwege ARM SoC.
USB 2.0 Connectoren op een regulier Moederbord zouden in ieder geval wel zo moeten werken dus dat kan je IMHO sowieso gerust doen!PluueeR schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:41:
Enige ding aan de voorzijde wat nog niet werkt zijn de USB poorten. Het IO board heeft namelijk een 10-pin connector, terwijl USB headers er normaal 9 hebben. Misschien is een 'gaatje' boren in de connector genoeg, om hem te kunnen plaatsen.
Ik zou me meer zorgen maken om T.R.I.M. die moet blijven werken of anders een hele goede Garbage Collection algoritme van de SSD's zelfMijn oude NAS draaide op een OpenMediaVault en had twee HDDs in software RAID 1 met een ext4 filesystem. Op zich werkte dit wel, echter had ik nog bij een defecte disk nog weleens gedoe met software RAID 1. Destijds waren ZFS en BTRFS nog geen gemeen goed.. Nu heb ik in de nieuwe NAS twee SDDs zitten, en wilde ik ook weer mirroring toepassen. Wat is wijsheid? Ik lees hier en daar dat BTRFS nog niet helemaal volwassen is? ZFS is volgens mij geen optie omdat ik OpenMediaVault gebruik vanwege ARM SoC.
Als je gewoon wat Samba dingetjes wilt doen dan is de boel in principe snel opgezet door een Linux distro te installeren, OpenZFS te installeren, Samba te installeren, de boel configureren en gaan met die banaan !!!
Tenminste...
Als je een x86-64 DIY NAS gaat bouwen!
Helaas geen ervaring met ARM SoC + OpenZFS
Laat ik ook eens wat leven in dit topic blazen.
Vandaag wat spulletjes aangekomen:

Voor de mensen die minder bekend zijn met HP, dit is een storage array (MSA2000). Voornamelijk bedoeld voor bedrijfskritische toepassingen, dus alles in tweevoud aanwezig.
Er waren destijds verschillende opties voor de interface, ik heb de variant met SAS modules.
Wilde al een poos een betrouwbare NAS bouwen die tevens goede doorvoersnelheden kan leveren. Kwam deze tegen op eBay voor 100 euro, trays gevonden op marktplaats voor 90 euro.
Het is onbekend tot welke grootte schijven ondersteund zijn met deze array, dus was ook wel soort van een gokje. In de komende week zullen de onderdeeltjes wel binnen druppelen, dus dan kunnen we het ding aan de server hangen.
Is dit stil? Nou nee, maar de ventilatie is wel geregeld op temperatuur. Dus voor server begrippen is ie stil te noemen.
Besturing zal TrueNAS of Arch+ZFS worden. Moet nog even kijken wat beter bevalt. Verder wat specs van de beoogde opstelling:
Vandaag wat spulletjes aangekomen:

Voor de mensen die minder bekend zijn met HP, dit is een storage array (MSA2000). Voornamelijk bedoeld voor bedrijfskritische toepassingen, dus alles in tweevoud aanwezig.
Er waren destijds verschillende opties voor de interface, ik heb de variant met SAS modules.
Wilde al een poos een betrouwbare NAS bouwen die tevens goede doorvoersnelheden kan leveren. Kwam deze tegen op eBay voor 100 euro, trays gevonden op marktplaats voor 90 euro.
Het is onbekend tot welke grootte schijven ondersteund zijn met deze array, dus was ook wel soort van een gokje. In de komende week zullen de onderdeeltjes wel binnen druppelen, dus dan kunnen we het ding aan de server hangen.
Is dit stil? Nou nee, maar de ventilatie is wel geregeld op temperatuur. Dus voor server begrippen is ie stil te noemen.
Besturing zal TrueNAS of Arch+ZFS worden. Moet nog even kijken wat beter bevalt. Verder wat specs van de beoogde opstelling:
- 4TB 7K2 3.5" SAS x12 (enterprise class)
- 500GB 10K 2.5" SAS x16 (enterprise class)
- 256GB NVME SSD x2 (L2ARC)
- 256GB SATA SSD x2 (BOOT, SLOG, META)
- 10Gbe netwerk
De MSA2000 kwam toch met dual controllers met firmware, en dus geen volwaardig OS erop.
Het is dus geen server, maar een SAN.
Hoe ben je van plan daar TrueNAS op te krijgen, en wat dan met de dual controllers die beide de array benaderen?
Het is dus geen server, maar een SAN.
Hoe ben je van plan daar TrueNAS op te krijgen, en wat dan met de dual controllers die beide de array benaderen?
Klopt dat is inderdaad ook de reden dat ik die wilde. Er komt een DL380 G7 bij, beschikt over een SAS expander en er kan aardig wat geheugen in.
Heeft verder 16 keer 2.5" aan de voorkant. Die zijn nu gevuld met 500GB schijfjes, dat is mooi te benutten als project/werk schijf.
Dan is het uitzoeken welke ZFS config het beste past voor het scenario hier.
Heeft verder 16 keer 2.5" aan de voorkant. Die zijn nu gevuld met 500GB schijfjes, dat is mooi te benutten als project/werk schijf.
Dan is het uitzoeken welke ZFS config het beste past voor het scenario hier.
Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.