Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
In RAID6 verlies je de ruimte van 2 van je schijven, en er wordt gerekend met de ruimte van de kleinste schijf voor het bepalen van de grootte.

Met 4x 4TB en 2x 8 TB heb je dus een RAID6 array van 6x 4TB waar je netto 16 TB op kwijt kunt (van de 32 TB); dat is best fors inderdaad. Als je echter die 2x 8TB omruilt voor 4x 4TB dan heb een een RAID6 van 8x 4TB waardoor je netto 24 TB kwijt kunt (van de 32 TB).

Waarom meer schijven? Kom je ruimte tekort? Ieder zijn ding uiteraard, maar vaak valt er ook te winnen door een beetje door de share te bladeren en te kijken wat weg mag.

RAID is overigens GEEN backup. Het is een mechanisme om minder vaak terug te moeten vallen op je backup. Ik neem aan dat je een backup van je data hebt? Je 128 GB partitie-verhaal lijkt te zeggen dat je nu geen backup hebt? RAID beschermt alleen tegen kapotte schijven, niet tegen het verwijderen van bestanden, cryptovirussen etc...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@oddish2211 ohh ik was helemaal in de war, dacht dat dit het xpenology/synology topic was haha.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
Iemand ervaring met het claimen van garantie op een opengebroken 4tb Maxtor schijf? De mijne heeft bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Gebroken klinkt niet erg... verstandig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 18:26
FireDrunk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:45:
Gebroken klinkt niet erg... verstandig...
Haha sorry wellicht een beetje vreemde keuze van de woorden. Het gaat om de Maxtor 4tb externe schijf waar een 2.5inch schijf inzit die goedkoper is om op deze manier aan te schaffen dan los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Terugbouwen, en opsturen? Als ze het niet goedkeuren, krijg je neem ik aan gewoon je schijf terug...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:51:
Terugbouwen, en opsturen? Als ze het niet goedkeuren, krijg je neem ik aan gewoon je schijf terug...
Na het betalen van onderzoekskosten uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
Ik dacht dat "warranty void" stickers geen legale basis meer hebben.
Zolang de fout van het toestel niet gerelateerd is aan het openen, valt deze onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
IceTeaGX schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:39:
Ik dacht dat "warranty void" stickers geen legale basis meer hebben.
Zolang de fout van het toestel niet gerelateerd is aan het openen, valt deze onder garantie.
Ligt er aan hoe de fabrikant omgaat met garantie, bij Apple kan je gewoon fluiten naar je garantie, want bewijs maar eens dat het niet ligt aan het anders gebruiken dan bedoeld is in een externe behuizing.
Want in theorie zou een HDD dat in een stationaire (voldoende gekoelde) behuizing zit, langer mee moeten gaan dan een HDD wat veel vervoert wordt.

Maar nee heb je, ja kan je krijgen, ik geef je zo een 50% kans op garantie.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een AsRock N3150-ITX waar ik Freenas opnieuw op wil installeren. Ik heb alleen een paar vragen.

- Is het slim het systeem scheduled te laten starten en afsluiten. Ik had in gedachte van 02:00-11:00 aan en dan van 11:00 tot 02:00 uit. Dat betekent dat het systeem maar 8 uur aan staat en 16 uur uit.
Dus per dag is er 1x een spin-down en spin-up. Is dit veel slechter (of beter?) dan 24/7 aan? De schijven zijn 3TB reds.

- Ik heb in mijn oude test setup met kleinere schijven i.c.m. Freenas al een hoop gedownload via SickRage/Couchpotato/Transmission. Als ik deze data van de oude test schijven (320GB) kopieer naar mijn nieuwe schijven (3TB). Wat moet ik dan doen zodat SickRage/Couchpotato/Transmission deze bestanden herkend? Of gebeurd dat automatisch? Want SickRage/Coupotato zoekt de bestanden om te downloaden en tranmission download ze toch? En erna worden ze hernoemd. Maar zien ze dan ook of er al bestanden staan die al eerder gedownload zijn of wordt alles dan weer dubbel gedownload? (ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :) )
Ik had eerst deze handleiding gebruikt (en was ik nu ook weer van plan om te gebruiken)
https://www.zufallsheld.d...to-sickbeard-dlna-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:51
Markos schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:15:
Ik heb een AsRock N3150-ITX waar ik Freenas opnieuw op wil installeren. Ik heb alleen een paar vragen.

- Is het slim het systeem scheduled te laten starten en afsluiten. Ik had in gedachte van 02:00-11:00 aan en dan van 11:00 tot 02:00 uit. Dat betekent dat het systeem maar 8 uur aan staat en 16 uur uit.
Dus per dag is er 1x een spin-down en spin-up. Is dit veel slechter (of beter?) dan 24/7 aan? De schijven zijn 3TB reds.
Ja het is beter als harde schijven 24/7 aan staan, maar één keer per dag aan en uit moet prima kunnen.
- Ik heb in mijn oude test setup met kleinere schijven i.c.m. Freenas al een hoop gedownload via SickRage/Couchpotato/Transmission. Als ik deze data van de oude test schijven (320GB) kopieer naar mijn nieuwe schijven (3TB). Wat moet ik dan doen zodat SickRage/Couchpotato/Transmission deze bestanden herkend? Of gebeurd dat automatisch? Want SickRage/Coupotato zoekt de bestanden om te downloaden en tranmission download ze toch? En erna worden ze hernoemd. Maar zien ze dan ook of er al bestanden staan die al eerder gedownload zijn of wordt alles dan weer dubbel gedownload? (ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :) )
Ik had eerst deze handleiding gebruikt (en was ik nu ook weer van plan om te gebruiken)
https://www.zufallsheld.d...to-sickbeard-dlna-server/
Hoewel dit een softwarevraag is (die volgende de 'Let op' hier niet gesteld moeten worden) kan ik je wel op weg helpen. Je kunt de data kopiëren naar een dataset op de nieuwe NAS, en die dataset mounten in de jails van die applicaties die je noemt. Ik ken die applicaties niet, maar als ze een enigszins slim file discovery mechanisme hebben komt het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Beste,

volgende systeem had ik samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1Fujitsu D3417-B2€ 146,-€ 146,-
3WD Red WD60EFRX, 6TB€ 185,90€ 557,70
1Kingston ValueRAM KVR24E17S8K2/16I€ 194,-€ 194,-
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Intel E 6000p 128GB€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,13

Ik wil dit gebruiken in combinatie met Ubuntu Linux, vind ik persoonlijk het makkelijkst... Ik access hem via VNC.
Op de harde schijven wil ik de Share zetten met een RaidZ Zfs file systeem. Verder zou ik wat servers willen draaien, gebruikmakend van Docker, kwestie van hier ook iets van te leren. Ik hoop dat ik de gemaakte dockerimages dan later kan verhuizen naar een nieuwe server en niet telkens alles opnieuw moet opzetten zoals nu het geval is.
Ik vraag me alleen af of de 16GB RAM niet wat overkill is. Moederbord koos ik owv ECC ondersteuning en best zuinig plus ook gericht op Server systemen, wat de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen.

Elke commentaar is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@lseg
Ik zou voor een ander mobo gaan. SIComputers en MaxICT wil je niet mee in zee gaan, en Reichelt heeft hem ook niet op voorraad.

In plaats van de G4560 kan je wellicht beter voor de G6400/6500/6600 gaan, die zijn weer een generatietje jonger.
https://ark.intel.com/compare/129945,129946,129951,97143
https://tweakers.net/pric...;1163715;1164857;1163717/

Verder heeft een 12xGB SSD een zeer slechte prijs/GB, ik zou voor 25xGB gaan van bij voorkeur Crucial of Samsung: categorie: Solid state drives.

De voeding zou ik van een A-merk nemen in plaats van CM, en ook van minder vermogen. Als je een voeding érg laag belast, gaat zijn efficientie omlaag. Dit zou al een stuk beter zijn: pricewatch: Corsair CX450M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
lseg schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:25:
Beste,

4GB is meestal al voldoende, voor een file server die niet gehamerd wordt door +50 gebruikers van bv SAP, en als het echt te kort is, kan je er later nog eens 4GB bij doen (als de prijzen zijn gezakt).
De PSU is zwaar overkill voor dat systeem zou 150W al voldoende zijn, maar zou zelf de volgende nemen: Seasonic G-series 360 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
@TommyboyNL : er zijn niet zoveel moederborden die ECC ondersteunen en die betrouwbaar zijn.
Je stelt ook een recentere Processor voor, maar er bestaan blijkbaar nog geen moederborden/processor combos voor gen8 processoren die ECC ondersteunen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat Cooler Master wel een goed merk was, wordt nl aangeraden in het zuinig server forum.
Van die SSD heb je gelijk, maar mijn OS zal al niet veel gebruiken, waarom groter gaan dan... Op die SSD komt enkel het OS.

@player-x : is die 4GB ook voldoende als je met ZFS schijven werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
lseg schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:25:
@player-x : is die 4GB ook voldoende als je met ZFS schijven werkt?
Ja hoor, tenzij je VM's draaid, of echte zware belasting met veel verschillende I/O's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:31
Ik vermoed dat mijn dure ASRock C2550D4i moederbord opnieuw de geest heeft gegeven. Deze is (vorig jaar) al een keer door ASRock vervangen maar de server doet nu wederom niets. Zelfs op de IPMI kan ik niet pingen :(.

Ik heb sinds de vroege AMD Athlons nooit last gehad van defecte pc's, dus vervelend dat dat met dit ding nu voor de tweede keer gebeurt!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

lseg schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:25:
Beste,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1Fujitsu D3417-B2€ 146,-€ 146,-
3WD Red WD60EFRX, 6TB€ 185,90€ 557,70
1Kingston ValueRAM KVR24E17S8K2/16I€ 194,-€ 194,-
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Intel E 6000p 128GB€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,13

Ik wil dit gebruiken in combinatie met Ubuntu Linux, vind ik persoonlijk het makkelijkst... Ik access hem via VNC.
Op de harde schijven wil ik de Share zetten met een RaidZ Zfs file systeem. Verder zou ik wat servers willen draaien, gebruikmakend van Docker, kwestie van hier ook iets van te leren. Ik hoop dat ik de gemaakte dockerimages dan later kan verhuizen naar een nieuwe server en niet telkens alles opnieuw moet opzetten zoals nu het geval is.
Ik vraag me alleen af of de 16GB RAM niet wat overkill is. Moederbord koos ik owv ECC ondersteuning en best zuinig plus ook gericht op Server systemen, wat de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen.

Elke commentaar is welkom
Waarom Ubuntu en geen FreeNAS?
Minder gezeik en features die je met Ubuntu alleen met flink zelf knutselen er in kunt krijgen.

16G op een machine waarop je wil gaan virtualiseren is geen overkill. Voor ZFS wil je al iets geheugen hebben om het lekker snel te krijgen (maar niet de 1G per T netto storage die je links en rechts online ziet, dat is niet waar), virtuele machines willen zelf ook wat. Docker of niet, de applicaties vragen geheugen.

ECC is prettig met ZFS, niet noodzakelijk, wel erg fijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
@unezra : waarom ubuntu
1) daar ben ik wat meer thuis in, misschien flauw excuus
2) ik had begrepen dat Docker niet echt goed werkte met FreeNAS, komt er nog bij dat de FreeBSD community wat kleiner is en dat je dus minder Docker containers zal vinden. Zo begreep ik het toch, ik moet nog wat kennis opbouwen ivm docker.
Ik vind het knutselen in Ubuntu toch best meevallen. Ik ken FreeNAS eigenlijk helemaal niet en ongekend is onbemind eigenlijk.

Bij Ubuntu (desktop) had je wel nog steeds een backup oplossing als je netwerk om een of andere reden niet werkte, nl gewoon een scherm aanhangen. Ook van extern (internet) is het soms handig als je via VNC en een desktop kan werken op je thuisnetwerk. Grote nadeel is wel: als je nieuwe server in gebruik wil nemen, mag je alles opnieuw installeren, daarom dacht ik aan docker containers.

[ Voor 31% gewijzigd door lseg op 24-08-2018 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
lseg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:38:
@unezra : waarom ubuntu
1) daar ben ik wat meer thuis in, misschien flauw excuus
2) ik had begrepen dat Docker niet echt goed werkte met FreeNAS, komt er nog bij dat de FreeBSD community wat kleiner is en dat je dus minder Docker containers zal vinden. Zo begreep ik het toch, ik moet nog wat kennis opbouwen ivm docker.
Ik vind het knutselen in Ubuntu toch best meevallen. Ik ken FreeNAS eigenlijk helemaal niet en ongekend is onbemind eigenlijk.

Bij Ubuntu (desktop) had je wel nog steeds een backup oplossing als je netwerk om een of andere reden niet werkte, nl gewoon een scherm aanhangen. Ook van extern (internet) is het soms handig als je via VNC en een desktop kan werken op je thuisnetwerk. Grote nadeel is wel: als je nieuwe server in gebruik wil nemen, mag je alles opnieuw installeren, daarom dacht ik aan docker containers.
Ik zie dat je graag wat wilt experimenteren met VM's en docker containers en dat je voornamelijk via VNC wilt werken.
Wat ook een idee is, is om eerst een hypervisor zoals proxmox te installeren. Vervolgens daarop je ZFS pools te configureren waarop je je VM's kunt draaien. Geeft je maximale vrijheid en flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
@lseg Eens met @Kaspers, Proxmox is hier een goede optie. VNC is vooral handig als je perse een grafische omgeving wil gebruiken, maar Proxmox heeft een prima webinterface.
Wil je je linux 'testbakjes' perse met VNC bereiken kan dat ook, er zit een web-vnc client in proxmox, en je kan ook nog gewoon VNC gebruiken in de VM's zelf.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@lseg Hier ook gewoon Ubuntu. Opzetten is echt bijna geen werk, ZFS zit er tegenwoordig standaard in en ook docker installeren is zo gepiept. De rest draai ik allemaal in containers dus docker-compose up en al mijn diensten draaien.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Het is tijd om mijn NAS een update te geven en hiervoor ben ik aan het kijken naar nieuwe disken.

Ik zit zelf te denken aan een zooitje betrouwbare HGST Ultrastar He12, maar aangezien hier erg veel verschillende typen van beschikbaar zijn wil ik graag jullie advies, ze gaan uiteindelijk in een ZFS array draaien.

pricewatch: HGST Ultrastar He12 (SATA, 4Kn, SE), 12TB

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Zware Unit schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:51:
Aangezien hier erg veel verschillende typen van beschikbaar zijn wil ik graag jullie advies.
Ik heb zelf 10 van deze HGST Ultrastar He12 (SATA, 512e, ISE), 12TB genomen.

De twee reden ik die heb gekozen was €40 per HDD goedkoper (nu €30), en intern is het gewoon een 4K schijf, maar doet zich voor als een 512e, en de e staat voor emulatie.

Dit heeft vooral lagacy voordelen, en een klein niet merkbare overhead nadeel, daar er 8x 512byte blokken verstuurt moeten worden ipv 1x 4K blok, maar de SATA bus heeft genoeg bandbreedte dat je dat nooit merkt, tenzij je een Port Multiplier of een Expander gebruikt, en zelfs dan is het verschil nihil.

Ik zou dus als ik jouw was de 512e versie kiezen, want €30 per schijf schiet aardig op.

ps, de ''Power Disable Pin'' versies zijn trouwens geheel ongeschikt voor prive gebruik zonder een speciale dure controller.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 24-09-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
512e schijven emuleren toch juist 512 bytes sectoren terwijl ze 4k zijn? Dus voor elke 512 bytes die je schrijft, read-modify-write de schijf zelf 4k?

Flinke IO penalty dus als je sync random IO doet. Als je veel async schrijft zal het weinig uitmaken, dan vangt cache dat wel op.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:47:
Flinke IO penalty dus als je sync random IO doet.
In de praktijk maakt het niets uit, laten we zeggen je schrijft een 900byte file weg, dan zijn dat 2x 512bytes writes naar een 4KB sector.

Schrijf je 900bytes weg met 4K, dan vul je nog steeds die zelfde 4KB sector met 900bytes.

In de praktijk is het verschil tussen wegschrijven op de schrijf tussen gebruik van 512e en 4K het zelfde als PATA, SAS en SATA, het is gewoon een andere manier om het zelfde te doen.

Met kleine random (boot) files heeft 512n en 4Kn (n=native), een kleine 5~20% voordeel afhankelijk hoe goed/oud de disk zijn controller is (de He12 heeft een hele goede), bij grote files, verwaarloosbare verschillen.

Eigenlijk alleen als je een iets als een VM van je HDD draait met veel kleine I/O's, maar wie doet dat nog, dan heeft een 4Kn voordeel, voor grote videofiles niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Theoretisch gezien heb je gelijk, daarom zeg ik ook heel duidelijk: bij sync random IO, dat is precies de use case die er last van heeft.

Voor de rest boeit het inderdaad niks.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Niet theoretisch maar praktisch. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een zelfbouwNAS in elkaar te steken. Ik ben niet goed thuis in het wereldje en kom een beetje vast te zitten bij het kiezen van het moederbord. Ik wil graag een FreeNAS/ZFS systeem bouwen, mijn vaste computer winkel Tones verkoopt blijkbaar al geen moederborden met ECC support, dus was ik aan het kijken op de website van Alternate, de keuze aan moederborden die ECC ondersteunen daar ook niet zo groot, kwam zo op onderstaand bord terecht. Wat denken jullie hiervan?
https://www.alternate.be/...l/product/1313988?lk=6140

Kunnen jullie eventueel een andere webshop aanraden die een groter aanbod heeft? Moet wel liefst wel in Belgie zijn.

De NAS moet vooral als persoonlijke opslag/fileserver/mediaserver/downloadserver dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ontorugs schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:21:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een zelfbouwNAS in elkaar te steken. Ik ben niet goed thuis in het wereldje en kom een beetje vast te zitten bij het kiezen van het moederbord. Ik wil graag een FreeNAS/ZFS systeem bouwen, mijn vaste computer winkel Tones verkoopt blijkbaar al geen moederborden met ECC support, dus was ik aan het kijken op de website van Alternate, de keuze aan moederborden die ECC ondersteunen daar ook niet zo groot, kwam zo op onderstaand bord terecht. Wat denken jullie hiervan?

Kunnen jullie eventueel een andere webshop aanraden die een groter aanbod heeft? Moet wel liefst wel in Belgie zijn.

De NAS moet vooral als persoonlijke opslag/fileserver/mediaserver/downloadserver dienen.
Waarom zelfbouw en geen HP Microserver Gen8 of Gen9?
4 drivebays, ECC, 16G of 32G geheugen, prachtige form-factor.

(Oh ja, en niet onbelangrijk: Relatief goedkoop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Laatst online: 13:32
ontorugs schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:21:
Hallo iedereen,

Helemaal onderaan staat ECC geheugen kan alleen in non-ECC mode gebruikt worden. Dus als je graag ECC geheugen wil gebruiken zou ik kijken voor een ander bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

unezra schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:34:
Waarom zelfbouw en geen HP Microserver Gen8 of Gen9?
4 drivebays, ECC, 16G of 32G geheugen, prachtige form-factor.

(Oh ja, en niet onbelangrijk: Relatief goedkoop.)
- Maar 4 bays.
- HP geheugen = Verplicht!
- Beperkt uitbreidbaar...

Nee, dat wordt hem niet voor een NAS :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

nero355 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

- Maar 4 bays.
- HP geheugen = Verplicht!
- Beperkt uitbreidbaar...

Nee, dat wordt hem niet voor een NAS :)
Huh? Nee hoor, daar gaat gewoon Kingston geheugen en ander spul in.

Verder, ja, 4 bays en beperkt uitbereidbaar, maar de vraag is hoe vaak jij je NAS wil uitbreiden. Stel je koopt 4x5T en je wilt over een paar jaar meer opslag, dan vervang je die 4x5T door 4x10T en *tadaa*, opslag verdubbeld, zonder downtime.

Ik zou echt goed bedenken of uitbreidbaarheid wel nodig is, of dat je hooguit eens een keer door je opslag heen bent en meer opslag nodig hebt. Dan is een 4-bay NAS prima.

EDIT: Sorry, 4x5T naar 4x10T, niet 2x5T naar 4x10T.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 03-10-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ontorugs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-12-2023
Kan iemand me een linkje doorsturen naar een betere webshop waar ik wel moederborden met ECC ondersteuning kan vinden?

Oftwel:

Op ebay heb ik ook een bieding op het oog Supermicro motherboard X10SLM met veel toebehoren. Het komt wel uit Amerika, maar ik vermoed gewoon de voeding swappen en voor de rest geen problemen? Hoeveel zou ik max bieden?

https://www.benl.ebay.be/...ksid=p2060353.m1438.l2649

@unezra Ja die HP Microserver. Had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar wou graag zelf iets maken. Zodanig dat ik de volle controle heb. (Niet altijd een voordeel natuurlijk, zeker voor een leek, maarja :))

@BROSSIE Bedankt dat had ik niet gelezen! Zeer handig zo'n bord dat ECC ondersteund 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
ontorugs schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:06:
Kan iemand me een linkje doorsturen naar een betere webshop waar ik wel moederborden met ECC ondersteuning kan vinden?

Oftwel:

Op ebay heb ik ook een bieding op het oog Supermicro motherboard X10SLM met veel toebehoren. Het komt wel uit Amerika, maar ik vermoed gewoon de voeding swappen en voor de rest geen problemen? Hoeveel zou ik max bieden?

https://www.benl.ebay.be/...ksid=p2060353.m1438.l2649

@unezra Ja die HP Microserver. Had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar wou graag zelf iets maken. Zodanig dat ik de volle controle heb. (Niet altijd een voordeel natuurlijk, zeker voor een leek, maarja :))

@BROSSIE Bedankt dat had ik niet gelezen! Zeer handig zo'n bord dat ECC ondersteund 8-)
categorie: Moederborden
categorie: Moederborden

Vergeet niet dat je bij import van buiten de EU misschien nog inklaringskosten + BTW en eventueel invoerrechten moet betalen. (inklaring en BTW bij > 22€ invoerrechten bij > 100nogiets€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ontorugs schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:06:
Persoonlijk zie ik dat voordeel niet, zeker niet voor een NAS die je echt alleen als NAS gaat gebruiken. Zo veel valt er ook niet te tunen aan een NAS. Je wilt iets met een paar G geheugen, ECC en wat drivebays. Tegenwoordig koop je consumenten disks van 10T, stop je dat in een mirrored stripe (RAID 10 equivalent), heb je 20T netto tot je beschikking, dat is VEEL data. 15T disks zullen ook nog wel uitkomen en ik denk dat wij 20T disks ook nog prima gaan mee maken.

Heb je daaraan te kort, kun je altijd een 2e NAS inzetten.

Zelf wil ik volgend jaar mijn 3 Microservers (1x FreeNAS NAS, 1x Proxmox Hypervisor) vervangen door 1 PVE hypervisor met daar binnen een FreeNAS NAS. Daar zal ik zeker kijken naar zelfbouw, omdat ik een krachtige CPU in een klein doosje met 4x3,5" en 1x 2,5" of m.SATA wil hebben.

Ik zou in ieder geval goed alle opties op een rijtje zetten. Een HP Microserver is als NAS een prima doos, zeker een Gen8 als je ze nog kunt krijgen. 16G geheugen is zat. (Er is ergens een mythe dat je 1G per T netto opslag nodig hebt, dat is niet zo. Met 4G of 8G doet FreeNAS het ook prima, ongeacht de hoeveelheid storage die je er aan hangt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Voor mezelf heb ik een aantal jaar geleden de keus gemaakt om een nas te bouwen waar 10 schijven passen. Daar moet ik het mee doen. Als ik meer nodig heb dan 10 schijven, dan ga ik op zoek naar professionele hulp. :+

Momenteel zit ik op 10x 3TB in raidz2.

Ik had niet verwacht dat er zo snel alweer 10T/12TB schijven op de markt zouden komen. Dan had ik gewoon voor een kleinere build gekozen en gewoon de schijven vervangen door 4x 10TB in raidz1.

Het enige wat ik jammer vind aan mijn setup is het verbruik. Als de schijven slapen dan verbruikt de build ongeveer 45W. Bij rebuilden is het ergens tussen de 80-100W. Dat is best fors, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
GioStyle schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:49:
Het enige wat ik jammer vind aan mijn setup is het verbruik. Als de schijven slapen dan verbruikt de build ongeveer 45W. Bij rebuilden is het ergens tussen de 80-100W. Dat is best fors, vind ik.
Leuk topic, op het moment ben ik bezig met het inkopen (rip intel prijzen) van mijn zelfbouwnas (unraid). Hierbij heb ik de focus gelegd op het energieverbruik omdat ik zonnepanelen op het dak heb liggen. Welke specificaties/componenten heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@wessel145
GioStyle schreef op vrijdag 5 februari 2016 @ 13:52:
Ik draai hier al bijna een jaar FreeNAS met de volgende setup waar ik nog steeds erg blij mee ben:

Name: Hades 2.0 – 30TB NAS
Case: Lian Li PC-Q26B
Motherboard: Arock E3C222D4I-14S
Processor: Intel Pentium G3220
RAM: Kingston KVR16LE11/L8
Power supply: Seasonic G450
Disks: WD WD30EZRX (10x)
Backplanes: Lian Li BP2SATA (5x)
SSD: SanDisk mSATA 16GB (in 2.5” adapter)
Cables: MiniSAS cables (3x)
Cables: Custom power cables

[Afbeelding: Hades 2.0]

De nas wordt puur gebruikt voor opslag van films/series en voor het opslaan van back-ups. Als niemand kijkt en er worden geen back-ups gemaakt gaat de nas gewoon uit.

Ik heb regelmatig overwogen om het geheugen uit te breiden naar 32GB, maar in mijn situatie heeft het geen meerwaarde. Ook in het gebruik van l2arc en zil devices zie ik geen toegevoegde waarde voor mijn situatie.

Enige kritiekpunt op mijn build: de fans zijn niet pwm gestuurd en blazen dus altijd voluit en verbruiken relatief veel stroom. Ik wil deze graag nog een keer vervangen voor Noctua fans, maar de prijs houdt me een beetje tegen. :+

Ik denk ik meld het even, misschien heeft er iemand iets aan voor een soortgelijke build. :)
Nas is dus onderhand al 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GioStyle schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:49:
Voor mezelf heb ik een aantal jaar geleden de keus gemaakt om een nas te bouwen waar 10 schijven passen. Daar moet ik het mee doen. Als ik meer nodig heb dan 10 schijven, dan ga ik op zoek naar professionele hulp. :+

Momenteel zit ik op 10x 3TB in raidz2.

Ik had niet verwacht dat er zo snel alweer 10T/12TB schijven op de markt zouden komen. Dan had ik gewoon voor een kleinere build gekozen en gewoon de schijven vervangen door 4x 10TB in raidz1.

Dat is dus waarom ik liever niet maar meer dan 4 schijven wil gaan. Qua energieverbruik is dat een stuk beter en ik vind 20T netto als huidige max wel genoeg. Heb nu 10T netto (iets meer, want compression, 1.2 - 1.5 haal ik wel), als dat te krap word of als ik een nieuwe NAS ga bouwen gaat er 4x10T in denk ik.

Wow! Er zijn zelfs al 14T schijven:
pricewatch: Seagate SkyHawk Surveillance, 14TB

Goed voor 28T netto in een mirrored stripe (RAID10 equivalent) configuratie. En dat is nú.

RAIDZ vind ik zelf niet prettig. Het is relatief traag en resilvers zijn duur. Dan liever iets minder opslag. (Vandaar een mirrored stripe.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Yep, als ik van scratch zou moeten beginnen, dan zou ik overwegen om kleiner te schalen.

Echter ik heb nu wel alles: IPMI, ECC, 14x sata...

En als ik de schijven vervang voor bijvoorbeeld 10TB, dan heb ik 100TB. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 14:33
Hey iedereen,

Ik heb een pc die ik al een tijdje gebruik als opslag/mediaserver en merkte onlangs dat mijn schijven beginnen vol te geraken dus na controle merkte ik dat ik over verschillende schijven (intern&extern en op andere toestellen) iets van een 17TB heb verzameld over de jaren en zo is mijn opslag situatie ook geleidelijk gegroeid zonder iets vooruit te plannen.

De reden dat ik post is dat ik graag mijn setup eens op orde zou willen zetten, maar ik heb niet direct een idee hoe ik het zou aanpakken. Wel zou ik graag een raid hebben zodat als er 1 schijf uitvalt ik een andere schijf kan insteken en een grotere kans heb om dataverlies te vermijden (echt onvervangbare data zou ik nog altijd op een externe schijf backuppen)

Op dit moment heb ik een pc met:
- asrock H61M-DGS R2.0
- i5 2500 3.3ghz
- 8gb DDR3
- 1 6tb schijf & 1 4tb schijf
- draait gewoon win10
en dan nog een pc waar ik een 4tb schijf heb die ik ook in bovenstaande pc zou willen steken (weet dat het gaat omdat er 4 sata aansluitingen zijn maar zoals ik zei, kwil het nu eens deftig(er) aanpakken en dan nog 1 4tb externe schijf.

Waarvoor ik het gebruik is zoals gezegd opslag en mediaserver, soms ook downloadserver en aangezien ik nu al dicht tegen de 18tb limiet van huidige opslag aanzit zou ik als ik dan toch eventuele kosten maak naar een opslag systeem van 30 a 40 tb willen gaan, na over raid te lezen lijkt mij een raid 5 of 10 oplossing het beste.

Als het mogelijk is om het goed te doen met wat ik op dit moment heb, mooi ik hoor het graag. Indien je denkt hier moet toch een en ander veranderen hoor ik het graag ben tenslotte nog aan't bekijken wat ik precies moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:11
Symyr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:05:
Hey iedereen,

Ik heb een pc die ik al een tijdje gebruik als opslag/mediaserver en merkte onlangs dat mijn schijven beginnen vol te geraken dus na controle merkte ik dat ik over verschillende schijven (intern&extern en op andere toestellen) iets van een 17TB heb verzameld over de jaren en zo is mijn opslag situatie ook geleidelijk gegroeid zonder iets vooruit te plannen.

De reden dat ik post is dat ik graag mijn setup eens op orde zou willen zetten, maar ik heb niet direct een idee hoe ik het zou aanpakken. Wel zou ik graag een raid hebben zodat als er 1 schijf uitvalt ik een andere schijf kan insteken en een grotere kans heb om dataverlies te vermijden (echt onvervangbare data zou ik nog altijd op een externe schijf backuppen)

Op dit moment heb ik een pc met:
- asrock H61M-DGS R2.0
- i5 2500 3.3ghz
- 8gb DDR3
- 1 6tb schijf & 1 4tb schijf
- draait gewoon win10
en dan nog een pc waar ik een 4tb schijf heb die ik ook in bovenstaande pc zou willen steken (weet dat het gaat omdat er 4 sata aansluitingen zijn maar zoals ik zei, kwil het nu eens deftig(er) aanpakken en dan nog 1 4tb externe schijf.

Waarvoor ik het gebruik is zoals gezegd opslag en mediaserver, soms ook downloadserver en aangezien ik nu al dicht tegen de 18tb limiet van huidige opslag aanzit zou ik als ik dan toch eventuele kosten maak naar een opslag systeem van 30 a 40 tb willen gaan, na over raid te lezen lijkt mij een raid 5 of 10 oplossing het beste.

Als het mogelijk is om het goed te doen met wat ik op dit moment heb, mooi ik hoor het graag. Indien je denkt hier moet toch een en ander veranderen hoor ik het graag ben tenslotte nog aan't bekijken wat ik precies moet doen.
Waarom koop je niet gewoon een NAS en stop je daar al je schijfjes in? Je wilt het toch deftiger doen?
Je wilt redundancy, etc. Dat is allemaal niet gratis als je het goed wilt doen helaas.

Voor nu staat je data verspreid over allerlei schijven en is er geen bescherming. Wat is het je waard om al je data op 1 plek te hebben, beschermd met redundancy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Symyr
Ik heb al gekeken naar prebuilt maar ik vind het wel leuk om zelf iets te bouwen en iets nieuw te leren, liefst in stapjes natuurlijk. Maar ik heb helaas geen idee wat het inhoud om deftig te gaan als het DIY is :) . Ik weet dat het niet gratis is en desnoods kost het mij 1000 euro of meer maar dat is het meestal wel waard. Ik weet dat ze verspreid staat en onbeschermd is daarom wil ik het aanpakken. Wat is het waard? Tja moeilijk te zeggen omdat ik niet weet wat er nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Zelfbouw kan op 1000 en 1 manieren. Dat maakt het juist krachtig.
Voordat we je een advies kunnen geven zul je eerst met wat eisen moeten komen.
Budget is daar niet meteen de belangrijkste van, maar helpt wel.

Denk aan de volgende onderdelen:

- Welk OS wil je graag draaien?
- Hoeveel ruimte wil je graag effectief hebben?
- Wat voor Filesystem wil je graag gebruiken (of maakt het je niet uit)?
- In welke mate wil je beheer zelf doen, of wil je dat het 'gewoon' werkt?
- Als je wat meer zelf wil doen, mag dat dan op de commandline?
- Wil je graag servergrade hardware, of mag het allemaal op consumentenspul?
- Maak je je druk over het stroomverbruik?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Hmm beetje lastig te beantwoorden, ik heb de verschillende versies gelezen in het begin van het topic waar er verschillende aangeraden worden en er springt niet direct iets uit. Ik leer graag nieuwe dingen zoals ik zei maar door gezondheidsredenen kan ik dit niet meer in grote blokken tegelijk dus als het iets is dat ik snel kan opzetten en dat het werkt maar dan eventueel later nog kan aanpassen zou het mooiste zijn denk ik.

Aangezien ik op 17 TB zit nu lijkt het me slim om te verdubbelen op zijn minst omdat bestandsformaten steeds groter worden dus dacht ik aan 40TB minimum, als er een mogelijkheid is om later nog schijven toe te voegen indien ik naar 50 of 60 TB wil.

Eerlijk gezegd heb ik hier geen idee van, enigste dat ik al van gehoord heb is ZFS van vroeger en hier uit dit topic.

Ik neem aan met beheer dat je bedoelt of ik extra gebruikers ga aanmaken? Normaal gezien moet er enkel 1 voor mij zijn voor als ik wat dingen aanpas. Indien mijn aanname fout is zeg het gerust.

- Als je wat meer zelf wil doen, mag dat dan op de commandline?
Ja mag gerust op commandline, heb vroeger op datzelfde toestel nog een nginx server gedraaid voor iemand zijn website nog een jaartje in de lucht te houden dus ik kan ermee werken, het zit gewoon nogal ver weg. Als er goede hulpforums ofzo voor zijn dan is het helemaal geen probleem.

Hmm willen ja maar ik houd graag beide opties open omdat ik nogal met het idee zit dat het wel snel duur zal zijn met servergrade, natuurlijk als de kost latere kopzorgen vermijd is het ook wel waard om te doen.

Druk niet echt maar zou wel fijn zijn als het niet de pan uitswingt.

Kleine toevoeging: Als het OS niet meer mijn windows10 is btw dan zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om eventueel virtueel machine(s) te draaien (ik probeer af en toe wat dingen en dan is een vm wel makkelijk, heb dit vroeger voornamelijk in esxi en hypervisor van microsoft gedaan.)
Hoop dat ik hiermee al wat duidelijker ben, indien niet vraag gerust door.

[ Voor 7% gewijzigd door Symyr op 10-10-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Symyr schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Aangezien ik op 17 TB zit nu lijkt het me slim om te verdubbelen op zijn minst omdat bestandsformaten steeds groter worden dus dacht ik aan 40TB minimum, als er een mogelijkheid is om later nog schijven toe te voegen indien ik naar 50 of 60 TB wil.

Eerlijk gezegd heb ik hier geen idee van, enigste dat ik al van gehoord heb is ZFS van vroeger en hier uit dit topic.
Verdiep je eens in Unraid, voor mij voldoet dit aan alle eisen die ik heb, en het heeft een groot voordeel dat je er zeer gemakkelijk harde schijven bij kan prikken zonder dat je moeilijk moet gaan doen.

Ook is het mogelijk om VM's en docker containers te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ik het zo hoor zou ik gewoon voor een moderne NAS gaan met een stevige processor en wat extra geheugen. De nieuweste NAS distro's hebben ook Virtualisatie en Docker support, waardoor het spelen met nieuwe dingen nog steeds veilig kan.

Daarnaast kan je met moderne NAS systemen prima wat jij wil.

Wil je echt perse zelf de hardware in elkaar zetten kan je naar XPenology of FreeNAS kijken.
XPenology is iets gebruiksvriendelijker dan FreeNAS, maar FreeNAS heeft weer support voor ZFS.

ZFS geeft een aantal voordelen, en een paar kleine nadelen, maar van wat ik op maak uit je posts is ZFS niet echt belangrijk voor jouw use-case.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:11
FireDrunk schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:38:
Als ik het zo hoor zou ik gewoon voor een moderne NAS gaan met een stevige processor en wat extra geheugen.
Ik sluit me aan bij dit advies, op basis van je antwoorden die je gaf op de vragen van FireDrunk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
Zo, Hele dag geknutseld. M'n duim opgengehaald aan een I/O shield, nog snel naar alternate op en neer gereden omdat ik iets was vergeten, Maar mijn NAS is af! Op het moment ben ik unraid aan het instellen met een verdiend biertje in de hand!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fbFPyr3RXc93FnKXAQDgVf1Z/medium.jpg

Aan het kabelmanagement mag nog wel iets gedaan worden, maar dat komt wel als ik de laatste HDD (welke nu nog in m'n desktop zit) erbij ga plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gZv8fxSGUv9ct0Wx4RsrAbcl/medium.jpg

Een boel van de spulletjes had ik nog liggen, maar dit is uiteindelijk de build geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 186,25€ 186,25
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,30€ 113,30
2HGST Ultrastar 7K4000, 3TB€ 250,47€ 500,94
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 84,-€ 84,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 76,90€ 76,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 76,50€ 76,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 65,50€ 65,50
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,40€ 88,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.191,79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nice! ziet er goed uit, verbruik gemeten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
FireDrunk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:38:
Nice! ziet er goed uit, verbruik gemeten?
Yes! meteen de meter ertussen gehangen, maar die resultaten vallen mij eerlijk gezegd nogal tegen (23 watt zonder HDD's aangesloten en IDLE). Ondanks dat ik nog erg weinig aan energie optimalisatie heb gedaan vind ik het nogal hoge waarden. Discussie daarover hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Laatst online: 19:49
unezra schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:09:
[...]

Zelf wil ik volgend jaar mijn 3 Microservers (1x FreeNAS NAS, 1x Proxmox Hypervisor) vervangen door 1 PVE hypervisor met daar binnen een FreeNAS NAS. Daar zal ik zeker kijken naar zelfbouw, omdat ik een krachtige CPU in een klein doosje met 4x3,5" en 1x 2,5" of m.SATA wil hebben.
@unezra ben erg benieuwd naar wat je hier voor zou samenstellen op dit moment....
Zit al een poosje te kijken naar een server voor thuis. had een poosje geleden ook al een paar keer wat in het zuinige server topic geschreven. Zit zelf ook naar zoiets te kijken wat jij beschrijft, alleen dan niet met Proxmox maar met XCP-ng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

verplaatst naar:

https://gathering.tweaker...message/56761497#56761497

[ Voor 98% gewijzigd door ferno op 14-10-2018 11:59 ]

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arjan Klok schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:06:
[...]
@unezra ben erg benieuwd naar wat je hier voor zou samenstellen op dit moment....
Zit al een poosje te kijken naar een server voor thuis. had een poosje geleden ook al een paar keer wat in het zuinige server topic geschreven. Zit zelf ook naar zoiets te kijken wat jij beschrijft, alleen dan niet met Proxmox maar met XCP-ng.
Ik zit na te denken over iets op basis van deze macine / dat board:
pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-E300-8D

Aan de andere kant vind ik AMD ook wel erg leuk en hoop dat er een relatief zuinige snelle Ryzen uit gaat komen volgend jaar.

Sowieso staat het niet meer voor dit jaar op de planning. De wens is er wel, maar de afgelopen tijd is er redelijk wat spaargeld op gegaan aan verbouwing, muziek gear en andere zaken. Kortom, ik ga proberen weer een beetje te sparen. (Server zal ook heel rap €1500 gaan kosten, een bedrag waar ik tóch even een paar maanden voor moet sparen en goed over na wil denken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@unezra Dat is al best wel een oude generatie, de nieuwe Xeon-D staat hier:
https://www.supermicro.nl...otherboard/Xeon3000/#2518

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Juh. Daar heb ik verder niet naar gekeken. Vind vooral het idee van die SuperMicro erg grappig.
4x10G, 8-core CPU, relatief zuinig.

Alleen, het is SuperMicro én de form-factor is niet wat ik nodig heb voor mijn nieuwe idee van een NAS. Tot iets van een jaar geleden wilde ik een dedicated NAS en losse hypervisor(s), inmiddels heb ik last van voortschrijdend inzicht en wil ik een Proxmox (PVE) machine met daarop een vm als NAS zodat ik maar 1 machine heb. Maakt het netwerk thuis een heel stuk eenvoudiger en goedkoper.

Hoewel, de spullen heb ik al in huis dus wellicht moet ik dan eens gaan nadenken over verkoop. Met 1 zo'n machine heb ik aan een stuk of 16 poorten in de meterkast zat. Als ik tóch voor 1 enkele switch ga, kan ik net zo goed een 16 poorts PoE switch kopen.

Zoiets:
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model)

Of zoiets:
pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...

Tegelijkertijd wil ik mogelijk mijn disks vervangen, hoewel ik nu wel 4x5T op de plank heb liggen die ik zo kan gebruiken om te migreren. Dat scheelt voor nu een hoop geld en ik kan ze later altijd vervangen door 4x8T of groter als ik ruimte te kort kom. In dat geval heb ik eigelijk alleen een machine nodig met voldoende drivebays. (4x3,5" en 2x2,5")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Excuus - deze post hoorde thuis in het ZFS topic

[ Voor 96% gewijzigd door mdbraber op 16-10-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
unezra schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:56:
[...]

Juh. Daar heb ik verder niet naar gekeken. Vind vooral het idee van die SuperMicro erg grappig.
4x10G, 8-core CPU, relatief zuinig.

Alleen, het is SuperMicro én de form-factor is niet wat ik nodig heb voor mijn nieuwe idee van een NAS. Tot iets van een jaar geleden wilde ik een dedicated NAS en losse hypervisor(s), inmiddels heb ik last van voortschrijdend inzicht en wil ik een Proxmox (PVE) machine met daarop een vm als NAS zodat ik maar 1 machine heb. Maakt het netwerk thuis een heel stuk eenvoudiger en goedkoper.

Hoewel, de spullen heb ik al in huis dus wellicht moet ik dan eens gaan nadenken over verkoop. Met 1 zo'n machine heb ik aan een stuk of 16 poorten in de meterkast zat. Als ik tóch voor 1 enkele switch ga, kan ik net zo goed een 16 poorts PoE switch kopen.

Zoiets:
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model)

Of zoiets:
pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...

Tegelijkertijd wil ik mogelijk mijn disks vervangen, hoewel ik nu wel 4x5T op de plank heb liggen die ik zo kan gebruiken om te migreren. Dat scheelt voor nu een hoop geld en ik kan ze later altijd vervangen door 4x8T of groter als ik ruimte te kort kom. In dat geval heb ik eigelijk alleen een machine nodig met voldoende drivebays. (4x3,5" en 2x2,5")
Ik snap echt niet waarom je _4_ keer 10Gb nodig hebt. Tuurlijk is 10Gb leuk, en voor storage op SSDs ook wel een bottleneck, maar het is echt overrated voor thuis. Ik kan geen enkele situatie bedenken waar je meer dan een paar seconden (of maximaal een paar minuten) 10Gb nodig hebt.

Daarnaast, je wil relatief zuinig spul, maar wel 10Gb. 10Gb verbruikt een klap meer stroom dan 1Gb (denk vooral aan switches, maar ook zeker de NIC's, maar vooral misschien nog wel de extra CPU cycles die je nodig hebt om die snelheden te halen.)

Daarnaast, als je 1 dedicated PVE host hebt, met wat ga je dan 10Gb connecten? Je router?

Ik heb het zelf ook heel lang overwogen, meerdere nodes, met 10Gb er tussen, lekker snel voor Ceph op SSD's. In de praktijk doe ik nog geen 100Kb/s gemiddeld over de verbinding. Die 3 keer in de week dat ik een VM in spoel en er dus wat storage traffic is dat gelimiteerd wordt door 1Gb is het enige dat 10Gb zou oplossen, maar structureel is het 1000 maal overkill.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
unezra schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:56:
Je wilt 10Gbit, wat ik me heel goed kan voorstellen, want dat is echt een step-up van Gbit netwerk, maar dan kies je een PoE switch die het niet heeft.

Kies dan deze: MikroTik CRS328-24P-4S+RM
Dan heb je PoE en 10Gbit.

Zelf heb ik 3j geleden de D-Link SmartPro DGS-1510-28X gekocht, waarover ik mijn PC en server verbind met 10Gbit, en is de beste merkbare netwerk upgrade die ik heb gedaan sinds mijn 3Com OfficeConnect 5 poort Gbit 15j gelden.

Imho als je het kan betalen is 10Gbit echt een goede upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:02:
[...]
Ik snap echt niet waarom je _4_ keer 10Gb nodig hebt. Tuurlijk is 10Gb leuk, en voor storage op SSDs ook wel een bottleneck, maar het is echt overrated voor thuis. Ik kan geen enkele situatie bedenken waar je meer dan een paar seconden (of maximaal een paar minuten) 10Gb nodig hebt.
Niemand heeft het hier over nodig. :)
Mijn CAT7 bekabeling is ook niet nodig, maar ik vind het wel prettig om te hebben.

Heck, ik heb laatst mijn internet verbinding geupgrade van 500/50 partikulier naar 250/40 zakelijk. Qua snelheid een downgrade. Ik heb er letterlijk nog *niets* van gemerkt. :) (Ja, in positieve zin. Dat ik nu veel beter op de hoogte word gehouden van werkzaamheden, dat de servicedesk veel beter is én dat ik een hand vol IP adressen heb.)
Daarnaast, je wil relatief zuinig spul, maar wel 10Gb. 10Gb verbruikt een klap meer stroom dan 1Gb (denk vooral aan switches, maar ook zeker de NIC's, maar vooral misschien nog wel de extra CPU cycles die je nodig hebt om die snelheden te halen.)

Daarnaast, als je 1 dedicated PVE host hebt, met wat ga je dan 10Gb connecten? Je router?
True. Daarom weet ik ook niet zeker of ik nu direct voor 10G wil gaan qua NIC's. 1G scheelt behoorlijk qua prijs in alle opzichten en is voorlopig zat. Kan altijd interfaces bonden. (Wat ik sowieso wel zal doen. Als ik 1 doos heb voor alles, hark ik ws 4x1G bij elkaar. Gewoon, omdat het kan.)
Ik heb het zelf ook heel lang overwogen, meerdere nodes, met 10Gb er tussen, lekker snel voor Ceph op SSD's. In de praktijk doe ik nog geen 100Kb/s gemiddeld over de verbinding. Die 3 keer in de week dat ik een VM in spoel en er dus wat storage traffic is dat gelimiteerd wordt door 1Gb is het enige dat 10Gb zou oplossen, maar structureel is het 1000 maal overkill.
Eens. Maar het hoeft niet allemaal nut te hebben. :) Ik heb zat spul in huis staan dat ik niet nodig heb, maar toch plezier aan beleef. Soms in de aankoop, soms in het gebruik. (Ik heb bijvoorbeeld RGB LED's in mijn PC. Zowel in de fans als in de kast. Totaal nutteloos. Wel leuk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:19
Tijdje mee zitten lezen maar nu toch maar even wat vragen :)

Ik gebruikte tot voor kort mijn Q9400 machine als NAS (FreeNAS) en had een Synology DS212j draaien. Nu zijn beide een soort van aan het afsterven en wil ik wat anders bouwen.

Het hoeft niet bijzonder veel te kunnen, maar wat ik gebruik is Docker (met 2 of 3 containers, o.a. een Rust server) en data-opslag/downloaden. Media streamen niet (althans, niet veel of bijna nooit).

Nu heb ik zelf nog 2x 2TB SATA 3.5" liggen en 1x Samsung EVO850 250GB (voor cache?).

Hier komt het: Ik zou het hele spul het liefst een 1U rackcase proppen, ik heb zelf de volgende case als gevonden:
https://www.servercase.co...full-size-atx-mb-sc-1420/

Maar nu nog een moederbordje. En daar loop ik een beetje vast, ik kom allerlei Mini-ITX bordjes tegen met Intel processoren erop, maar welke moet ik nu hebben? Ik denk dat DDR4 en SATA600 (4x) wel een must is? Maar welke processor is hier dan het meest geschikt voor, of kan ik beter een "los" Mini-ITX bord halen met een i3 (ofzo) erop?

Edit: Ik zie nu pas dat er fullsize ATX in die case past, is dat misschien een betere optie?

[ Voor 4% gewijzigd door Xilvaro op 17-10-2018 11:50 ]

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mATX en Full ATX zijn niet echt beter, want de extra PCIe sloten kan je toch niet echt gebruiken.
ITX is denk ik zelfs beter, omdat er i.c.m. een PCIe Riser meer ruimte voor de PCIe kaart overblijft.

Als je alleen Docker doet, en een paar media files af en toe streamed is een Pentium G-series ook prima.
Ik ken Rust niet zo goed, maar volgens mij is dat qua server software ook niet zo zwaar.

Beetje geheugen (4 - 8 GB) en je kan prima toe!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Xilvaro schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:49:
Tijdje mee zitten lezen maar nu toch maar even wat vragen :)

Ik gebruikte tot voor kort mijn Q9400 machine als NAS (FreeNAS) en had een Synology DS212j draaien. Nu zijn beide een soort van aan het afsterven en wil ik wat anders bouwen.

Het hoeft niet bijzonder veel te kunnen, maar wat ik gebruik is Docker (met 2 of 3 containers, o.a. een Rust server) en data-opslag/downloaden. Media streamen niet (althans, niet veel of bijna nooit).

Nu heb ik zelf nog 2x 2TB SATA 3.5" liggen en 1x Samsung EVO850 250GB (voor cache?).

Hier komt het: Ik zou het hele spul het liefst een 1U rackcase proppen, ik heb zelf de volgende case als gevonden:
https://www.servercase.co...full-size-atx-mb-sc-1420/

Maar nu nog een moederbordje. En daar loop ik een beetje vast, ik kom allerlei Mini-ITX bordjes tegen met Intel processoren erop, maar welke moet ik nu hebben? Ik denk dat DDR4 en SATA600 (4x) wel een must is? Maar welke processor is hier dan het meest geschikt voor, of kan ik beter een "los" Mini-ITX bord halen met een i3 (ofzo) erop?

Edit: Ik zie nu pas dat er fullsize ATX in die case past, is dat misschien een betere optie?
Hangt er vanaf waar je naar kijkt, als het verbruik ook nog uitmaakt zou ik voor mATX gaan. De meest extreem zuinige moederborden zijn mATX (Fujitsu) dus dat kan een overweging zijn. En mATX moederborden bieden de mogelijkheid naar 64GB gaan te gaan, waar (bijna) geen enkel mini-ITX moederbord dat biedt omdat die maar 2 DIMM slots hebben.

Ik ben zelf voor een Fujitsu mATX moederbord + 32GB ECC gegaan vanwege het verbruik voor een all-in-one (NAS + streaming server + homelab). Your choice :-)

[ Voor 4% gewijzigd door mdbraber op 17-10-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Goedemiddag, ik had even een vraag over Freenas en een case, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :) mijn vorige Nas is naar de bliksem (letterlijk), mobo/cpu/ram allemaal dood, nu wat vervangende dingen gehaald.

Ik heb het volgende staan momenteel op een Testbench:
- Supermicro X9SCM-F
- Xeon 1270V2
- 16gb ECC dd3
- 2x 2tb WD green in mirror

Deze disks zijn vrij oud en zaten dus in het vorige systeem. Ze werken nog wel, maar ik wil de boel toch vervangen. Het moederbord is mAtx ipv mItx dus ik kan de node 304 niet meer gebruiken.

Mijn vragen:
Qua case zoek ik een stille case met goede airflow voor de drives. De case komt in een krap hoekje en heeft lucht nodig van voren, liefst geen Gamercase maar saai strak en zwart. Minimaal 6 bays.
Opties die ik momenteel heb bekeken
- Nanoxia deep silence 4
- Fractal Define Mini
- Silverstone CS380

Hebben jullie nog echte aanraders die ik over het hoofd zie? Stiekem wil ik een Lian Li A17 en daar 8 hotswap bays in, maar die is lastig te vinden tot dusverre...
Een echte serverkast op zolder is wel iets waar ik over na heb gedacht, om later ook dingen toe te voegen, echter is het daar snel warm en ligt er nog geen ethernet aansluiting...

2e vraag:
Ik wil 6x1tb in een Raid2z configuratie plaatsen in Freenas. De disks hebben waarschijnlijk 32mb cache, heeft het zin om een SSD voor caching te plaatsen? Ik heb nog een 120gb disk liggen, vandaar...

Volgens een stappenplan op het Freenas forum is het eerst maximaal ram regelen en dan wellicht een caching optie. Kans is nu dat het systeem trager wordt?

Op het moederbord zit 2x sata 300 en 4x sata 600. Maakt het veel verschil als ik alle 6 disks op deze poorten aansluit of bv een aparte raid kaart?

Doel van de Freenas is plexserver en fileserver. Later wil ik eventueel nog dingen toevoegen, moet nog even uitvinden wat allemaal "leuk" is om toe te voegen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mr-E op 19-10-2018 12:52 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Als antwoord op je tweede vraag:

Ik heb hier al jarenlang 30TB draaien op 8GB geheugen en dat gaat prima. Nas wordt alleen gebruikt om backups weg te schrijven en films/series te serveren.

Ik heb toevallig van de week een extra latje geplaatst zodat ik 16GB heb, maar het is echt niet noodzakelijk in mijn geval.

Wanneer zou je wel baat hebben bij veel geheugen en eventueel caching? Als je je storage bijvoorbeeld gebruikt voor virtual machines of als je veel kleine stukjes data hebt met veel gebruikers die regelmatig worden opgevraagd.

Kortom: het hangt heel erg van je gebruik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Mr-E schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:34:
[...]
Mijn vragen:
Qua case zoek ik een stille case met goede airflow voor de drives. De case komt in een krap hoekje en heeft lucht nodig van voren, liefst geen Gamercase maar saai strak en zwart. Minimaal 6 bays.
Opties die ik momenteel heb bekeken
- Nanoxia deep silence 4
- Fractal Define Mini
- Silverstone CS380

Hebben jullie nog echte aanraders die ik over het hoofd zie? Stiekem wil ik een Lian Li A17 en daar 8 hotswap bays in, maar die is lastig te vinden tot dusverre...
Wellicht is pricewatch: be quiet! Silent Base 801 Zwart iets? Zat er zelf ook naar te kijken en dit is een van de weinig cases waar de harddisks niet op elkaar gestapeld zijn. Zelf heb ik 6 schijven in pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding), maar die worden regelmatig warmer dan 40 graden, ook zonder load, dus niet ideaal.
Ik wil 6x1tb in een Raid2z configuratie plaatsen in Freenas. De disks hebben waarschijnlijk 32mb cache, heeft het zin om een SSD voor caching te plaatsen? Ik heb nog een 120gb disk liggen, vandaar...
Volgens mij heb je met 16gb geen cache disk nodig. Ik heb 6x4TB in RaidZ2 en daar heb ik ook genoeg aan 16gb geheugen. Maar een cache disk kun je zo toevoegen en weer weghalen, dus meten is weten, wellicht is het voor jouw workload wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Juist ja, dan is het inderdaad niet nodig, ik heb max 3 gebruikers, en max 3 streams, en daarvoor is het huidige systeem genoeg. Het Sata 300/600 verhaal, naar wat ik lees is 300 voldoende, dus ik ga er van uit dat de 4x600 en 2x300 combinatie geen problemen gaat opleveren, raid kaart kan altijd nog.

Blijft over, de Case. Die silent base is erg nice, heb mijn main rig in een Dark Pro 700, heel mooi qua materialen en inbouw gemak! Omdat het kan heb hem inverted opgebouwd ook :*), een tank dat ding, super! Echter is het overkill voor een "weggestopte" case, dat zou ik zonde vinden... Ik denk dat het de mini wordt. Het liefst heb ik een Mini zonder het 5 25" gedeelte, maar dat kan ik nergens vinden nog...

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Na vorige keer de raad te krijgen om een prebuilt te kopen, ben ik gaan kijken hier in de pricewatch naar wat ik zou willen en of het in mijn budget past (max is 1000 euro op dit moment) en het antwoord is nee, het zit erboven maar ik zal het hier posten en dan kunnen jullie nog zeggen waar ik eventueel fout ga. Ik ben uitgekomen bij deze (goedkoopste van mijn gewenste opties)

pricewatch: Synology RackStation RS2416RP+
Hoe ben ik bij bovenstaande gekomen?
- minimum 8 bays (als ik mijn huidige hdd's in een nas steek zit ik al aan 4 bays en ik zou er later nog bijsteken om dan eventueel veel later naar grotere schijven te gaan)
- ondersteund grote vanaf 36TB tot ... (dit omdat ik nu zoals gezegd al dicht tegen de 18 aanzit)

Ik heb al jaren niet meer met serverhardware gewerkt en ben helaas veel van mijn kennis verloren, probeer deze nog relevant te houden maar zonder er mee te werken gaat het snel. Maar ik bekijk het stap per stap. Zo kwam ik al direct op eerste punt, is het nodig om moederbord, cpu, geheugen te vervangen (ecc lijkt me niet belangrijk in mijn geval, op dit moment)? Nog even wat ik er op dit moment heb inzitten.

pricewatch: ASRock H61M-DGS R2.0
pricewatch: Intel Core i5 2500 Boxed
Niet zeker of het dit exacte geheugen is maar na de memory finder op kingston hun website te gebruiken komt deze het dichtst bij, heb er 2 van deze inzitten.
pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/4

Als deze hardware er voorlopig nog mee door kan, dan heb ik (indien alle schijven erin gaan) 2 directe problemen namelijk dat er maar 4 SATA aansluitingen en maar 4 drivebayslots zijn dus die zijn dan bezet en kan ik niet meer uitbreiden zo kom ik bij de bijkomende problemen, ik moet dan een expansion card en een drive cage kopen voor extra sata poorten en drivebayslots maar dat lijkt me geld in't water want dan heb ik nog geen raid voor mijn schijven, of het moet een duurdere raidcontroller zijn, daar heb ik nog niet gekeken wat er goed voor zou zijn maar ik neem aan dat deze niet goedkoop zijn (ook al wat afgeleid uit gesprekken op het forum)

De case die nu gebruikt word is een oude Antec sonata met een 650 earthwatts voeding. pricewatch: Antec Earthwatts EA 650 (vond case niet in pricewatch maar arstechnica had er nog een artikeltje over)

Dus zou het nut hebben om op dit moment mijn case en voeding te vervangen op dit moment? (ik kwam in mijn zoeken bij een serverchassis terecht maar dit is geen vereiste voor mij, ben op dit moment nog een beetje aan het zoeken waar ik die zou kunnen zetten indien het toch het slimste zou zijn.)

Persoonlijk denk ik dat het wel slim zou zijn om een case te hebben waar ik 8 of 12 schijven in kan steken voor de volgende reden: Ik kan dan nu 4 nieuwe schijven kopen tesamen met een nieuw chassis en voeding en alle data overzetten op die 4 schijven in een raid config die ik nog moet uitzoeken. Indien het niet mogelijk is in het OS waar ik uiteindelijk bij beland om zomaar schijven toe te voegen aan de raid of drivepool dan kan ik denk ik, wel nog een 2de raid of drivepool aanmaken met de 4 huidige schijven eens de data veilig staat.

Maar voor ik daarvoor begin te zoeken wil ik eerst al eens jullie mening hierover horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribe
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 22:25
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik na jaren puur externe HDD's gebruikt te hebben een Synology DS215j 2e hands aangeschaft. Nu bevalt de opzet van het systeem prima, echter voelt het geheel nogal traag (zowel interface, maar ook openen van bestanden op externe locatie). Daarom kijk ik naar de optie van een zelfbouw NAS, waarbij ik meteen extra ruimte zal vullen met 2x 10Tb WD RED ter aanvulling van de huidige 2x3Tb.
Als taken krijgt het: Fileserver binnen het netwerk en van externe locaties (overal ter wereld met een internet connectie beschikbaar zijn) waarbij ook wekelijks een backup 2 laptops gemaakt dient te worden, plex server, foto opslag en als kleine privé webhost.

Xpenology lijkt mij de beste keuze, hier ben ik bekend mee en het bestandssysteem van Synology bevalt mij opzich prima.
met 2x 3Tb en 2x 10Tb zou ik effectief op 16Tb uitkomen, wat voor mij de komende tijd meer dan voldoende zal zijn.
Momenteel heb ik weinig verstand van Linux, echter ben ik wel handig met command lines op windows en programmeren in het algemeen.
Consumentenspul lijkt mij prima, mits het de hardeschijven niet om zeep helpt 8)7
Minder is altijd fijn, maar gezien de verwarming in mijn woning elektrisch is zal enig verbruik in het niets vallen in verhouding en mij niet opvallen hoogstwaarschijnlijk.

Zo heb ik een budget versie van een Nas opgesteld, een echt budget heb ik niet al houd ik het excl schijven graag onder de 500.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J5005-ITX€ 116,35€ 116,35
1Chyangfun CFI-A7879€ 84,95€ 84,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 67,90€ 67,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:55
Dag,

Hopelijk kan ik hier wat meer advies inwinnen m.b.t. mijn nieuwe NAS keuze. mijn huidige Synology DS411 en zijn schijven zijn oncomfortabel oud aan het worden (schijven zijn ondertussen ook tussen de 8-10 jaar oud) en wil graag iets nieuws. Daarnaast voldoet mijn huidige NAS ook niet aan de eisen en moet ik het via omwegen op mijn TV e.d. aan de praat krijgen.
Gebruik de NAS voor Back-up, file server, media streaming (thuis en op afstand) en evt in de toekomst voor wat bewakings camera's. Plex werkt op dit moment ook niet op mijn huidige NAS. Om te streamen gebruik ik op dit moment dan ook voor de chromecast DSfile/DSvideo en voor de de TV in de woonkamer *(4K scherm van samsung) een oude WD mediastream boxje.
Had qua OS FreeNAS in gedachten i.c.m. Plex of ander media streamingprogramma, maar nu stuit ik in de FreeNAS forums erop dat ECC noodzakelijk is voor elke FreeNAS setup.... is ecc noodzakeljk?
qua hardware zat ik op moment te kijken in de richting van €350-400 exclusief HDD's voor de NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-9600 Boxed€ 55,89€ 55,89
1Asus Prime B350M-A€ 79,-€ 79,-
1Fractal Design Node 804€ 107,69€ 107,69
1Transcend TS1GLH72V1H€ 128,-€ 128,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,99€ 50,99
1Kingston A400 120GB€ 23,35€ 23,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,92

geheugen kan ik tweedehands voor €100 voor 16 GB op de kop tikken (is bij de A8-9600 de geheugen snelheid ook belangrijk zoals bij 1st gen ryzen?), is namelijk enigste setje ECC geheugen wat op dit moederbord ondersteund word in QVL
WD reds wil ik voorlopig met 2 in raid 1 starten en deze later uit breiden naar nog eens 2 in raid 1 en de laatste sata poort die ik over heb word voor de toekomst voor de camera.
De keuze in moederborden is ook helaas beperkt die 6 sata poorten hebben (minimale wat ik toch wil hebben), of is het in Freenas ook mogelijk om via een een sata controller card extra poorten te verkrijgen? (heb namelijk nog een oude sata controller liggen voor 2 extra sata-600 poorten)
bedankt voor de hulp :)

[ Voor 34% gewijzigd door Richo999 op 13-11-2018 18:49 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ik ben nog steeds wat aan het proberen uitzoeken wat ik nu precies nodig heb, ik zou mijn huidige mobo, cpu en ram in deze 4u case steken, maar ik ben niet zeker over hoe de connectie naar het mobo loopt vanaf het backplane. Als ik het goed begrijp heb ik deze kabels nodig die dan verbinden met een pcie kaart zoals deze.

Wat ik niet direct weet is hoeveel kabels (is die kabel wel de juiste?) ik op zo een pcie kaart (is het eigenlijk wel de goeie of is er beter/goedkoper?) kan aansluiten.

De reden dat ik wat twijfel of het wel de goeie kabel is, is omdat ik bij de specificaties zie dat het sas, serial ATA ondersteund, wil dat zeggen dat ik gewone sata kabel kan gebruiken van backplane naar mobo of is dit enkel moest je harde schijven niet via backplane maar gewoon via sata kabels aansluiten op die kaart?

Zoals je merkt ben ik nog niet thuis in deze dingen maar ik wil wel graag bijleren, ik vermoed dat ik het moeilijker maak in mijn hoofd dan het echt is, dat of ik haal dingen door elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Die case gebruikt SFF-8087 connectoren voor de backplanes.
De kabel die je postte kan je daar voor gebruiken, indien je moederbord of raid controller dezelfde aansluitingen gebruikt.
Er zijn ook kabels van/naar "gewone" SATA connectoren. Let wel op, die komen in 2 soorten:
Forward breakout: van een SFF-8087 aansluiting op een moederbord of RAID kaart naar SATA connectoren op een backplane
Reverse breakout: van SATA connectoren op een moederbord of RAID kaart naar een SFF-8087 connector op een backplane
(Zie ook : https://forums.unraid.net...-reverse-which-where-why/)

De RAID kaart die je aanhaalt is echter niet voor in een PCIe slot te steken. Deze gebruikt waarschijnlijk wel PCIe signalen, maar heeft een DELL specifieke aansluiting. Daar zal je dus een andere dienen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
@IceTeaGX
Ah ja totaal naast gekeken dat er geen pci connectors op zat, zat al hele tijd te proberen weten wat er zou werken en wat niet dat ik niet goed meer keek blijkbaar. Bedankt ook voor de uitleg en link, snap het nu beter denk ik.

Verder heb ik op het moederbord 6 sata poorten, was aan't denken om 4 schijven in een raid Z1 te zetten (misschien z2 ben er nog niet uit) en dan 2 ssd's in een mirror ofzo daar ben ik nog niet uit maar die 4 schijven dat dan in de backplane geconnecteerd zitten kan ik verbinden met deze (1 SFF-8087 aansluiting van backplane en 4 sata connectors) enige dat ik dan niet begrijp is waarom die 18 pond kosten op de site en deze kost 25 pond ook al lijken ze beiden van SFF-8087 naar 4 keer sata te gaan. De ssd's kan ik dan gewoon in de case leggen of wat plakband ofzo en dan 2 gewone sata kabels gebruiken, zo zijn die 6 slots opgebruikt.

Dan komen er nog 4 nieuwe schijven in dus daar heb ik wel zo een SFF-8087 kabel nodig die naar een pci kaart gaat dus die de kabel ken ik nu, pci kaart is nog wat zoeken want als ik sorteer op die kabel in pricewatch vind ik er maar 1 is ook een dell en zoals je zei kan die misschien niet compatibel zijn maar dat terzijde die is niet voorradig, zelfs nie bij de leverancier volgens de website. Deze ook gevonden van LSI maar moet ik nog uitzoeken of die compatibel is, is het nu al wat laat voor maar als ik het goed zie kan die zo 1 SFF-8087 kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ik wist niet goed of ik dit hier of in het zfs topic moest posten maar aangezien het hardware betreft toch maar hier gedaan.

Op dit moment gebruik ik de volgende schijven in mijn opslag/mediastreaming pc:
1 wd black 4TB (pricewatch: WD Black (2010, SATA-600), 4TB
1 wd green 4TB (pricewatch: WD Green HDD, 4TB)
2 wd red 6TB (pricewatch: WD Red WD60EFRX, 6TB)

Ik vraag mij af of de verschillende snelheden (7.200 vs 5.400 rpm) een probleem zijn voor zfs, alsook de verschillende groottes (4TB vs 6TB) de enigen die ik voorlopig vind die hier ook achter vroegen waren mensen in 2014 of vroeger. Consensus leek toen te zijn dat het werkt maar ik vroeg me af of dit nog steeds het geval is. De cache is op alle 4 de schijven 64MB dus daar is gelukkig geen verschil in. Ik snap dat het best practice is om identieke schijven te gebruiken maar aangezien ik nog andere dingen ga moeten aanschaffen voor de server wil ik de kosten toch zo laag mogelijk houden (ga onderdelen in verschillende stappen bestellen). Dus vroeg ik me af of ik met die schijven al een eerste drive pool kon maken en dan later als die pool vol is of een schijf valt uit, dan pas naar grotere/nieuwe schijven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja hoor, kan prima. Wat voor pool indeling had je in gedachte?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
wel ik was aan't denken om die 4 schijven in een raid Z1 te steken maar hoe meer ik lees, hoe meer het precies afgeraden word omdat de kans op schijf falen bij een resilver blijkbaar ferm stijgt.
Daarom overweeg ik nu een raid Z2 maar daar vind ik dan weer 4 schijven wat weinig voor dus misschien dat ik dan toch nog 2 6tb schijven probeer te kopen.

Ik heb nu ontdekt dat het moederbord en cpu dat ik erin ging steken (mijn huidige pc) geen ecc ondersteunt, dus ben ik nu ook aan't kijken hoeveel het zal kosten om iets anders erin te steken. Blijkbaar kunnen de setups van zfs systemen overgezet worden zonder problemen naar nieuw moederbord en cpu dus misschien dat ik het eerst nog een jaar met huidige pc hardware doe om dan over te schakelen op correcte hardware, ben er nog niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Symyr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:22:
wel ik was aan't denken om die 4 schijven in een raid Z1 te steken maar hoe meer ik lees, hoe meer het precies afgeraden word omdat de kans op schijf falen bij een resilver blijkbaar ferm stijgt.
Daarom overweeg ik nu een raid Z2 maar daar vind ik dan weer 4 schijven wat weinig voor dus misschien dat ik dan toch nog 2 6tb schijven probeer te kopen.
Waarom geen striped mirror?

Bij een 4-disk setup levert je dat nagenoeg dezelfde redundancy op als bij RAIDZ-2 en het is een pak sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Symyr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:22:
Het is hoe belangrijk de data is. Raid (Z1 of anders) is geen backup, dus daar moet je sowieso niet op vertrouwen, maar de kans dat twee schijven catastrofaal falen is niet zo groot. Veruit de meeste schijven worden vervangen bij een predictive fail adhv SMART-waardes, en je hoort bij een replace de oude schijf ook nog aangesloten te houden.

@work hebben we honderden (richting duizenden) schijven, en er gaat er gemiddeld minder dan 1 per week stuk. Ja, enterprise, maar ongeveer de helft ervan zijn 4TB schijven, en in 5 jaar zijn er nog nooit 2 tegelijk stuk geweest (wel eens 3 dagen op rij iedere dag één), laat staan 2 in één set.

Ik wil het niet bagatelliseren, het is zeker een risico, maar men moet het ook niet overdrijven. Je moet 2 schijven tegelijk stuk hebben, en beide dusdanig stuk dat er niks meer te lezen is, voordat het echt mis gaat en je van backup moet restoren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Wel als ik het goed begrijp dan is striped mirror hetzelfde als een RAIDZ-Z2 enkel is het risico dan in mijn ogen iets groter omdat 1 schijf uitvallen in elke mirror nog ok is (dus ook 2 schijven zoals in Z2) maar als het gebeurt dat die 2 schijven net 1 mirror opmaken dan verlies ik die pool.

Het liefst geraak ik natuurlijk geen data kwijt maar de echt onvervangbare dingen heb ik in totaal op 3 verschillende plaatsen staan dus daar ben ik wel gerust in. Het is gewoon vervelend als je eens snel een filmpje van vroeger wil laten zien en het bestand is gedeeltelijk beschadigd waardoor je maar de eerste paar minuten kan laten zien, iets wat ik met zfs hoop te vermijden.

Daarom ben ik nu al hele tijd aan't denken dat ik wel een RAIDZ-Z2 zal moeten kiezen als ik een beetje gerust wil zijn. Wel nog niks gelezen of de snelheid van een Z2 genoeg is voor videostreams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Met moderne schijven is videostreamen geen enkel probleem, welk zfs redundancy level je ook gebruikt.
Ik draai een pool van 6 schijven in RAID-Z2 die voor 80% gefragmenteerd is, en zelfs die performed nog prima genoeg om video's te streamen.

Even niets...

• Symyr
Hmm enige waar ik nu nog wat mee met de handen in het haar zit is 1) of ik direct de nodige hardware zou kopen dat ecc ondersteunt of niet. Mijn origineel plan was om mijn huidige pc die nu 5 jaar oud word te gebruiken voor de server maar de cpu ondersteund geen ecc en mobo ook niet, hoopte met een moederbord dat "pro" in de naam had dat het misschien wel ecc ondersteunde.

Maar onlangs gelezen dat als er tijdens een checksum een fout in het geheugen zit, je mogelijks je hele pool kan verliezen wat ik ook niet wil riskeren. Mijn data is me wel genoeg geld waard om die nieuwe hardware te kopen maar alles ineens is nogal een grote hap.

2) als ik dan een nieuw moederbord, cpu en geheugen koop, is het best om te kijken naar zoveel mogelijk sata poorten of is het beter om gewoon een pci sas kaart te kopen om te connecteren naar de backplane van de server?

• FireDrunk
Je kan ook een beetje op V&A kijken. Genoeg spul te vinden wat ECC doet voor een acceptabele prijs.

Ook een sas kaartje moet te vinden zijn. (Anders heb ik er nog wel 1 ;) )

Even niets...

• Symyr
Mja ik ben meestal de kerel die mensen moet helpen met hun 2de hands aankoop in werking te krijgen (als het al lukt) daarom koop ik het toch liever nieuw, dan kan ik op garantie rekenen.
Voor ik een keuze maak zou ik toch graag weten of het beter is om te kijken naar pakweg 10 sata aansluitingen of moederbord met 6 en dan een extra sas kaart te kopen?

• GioStyle
Wat is beter?

Meer dan 6 sata poorten betekent vaak een extra chip. Extra componenten leiden naar extra verbruik.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een zuinig bord met 6x sata. Met 6x sata zit je met 2.5” schijven tegenwoordig op 30TB. Kijk je naar 3.5” zit je op 84TB.

En dat zeg ik, ik heb nog een itx bord met 14x sata liggen.

• Symyr
True, probeer ook wat lange termijn te denken omdat ik deze 4U zou bestellen en dan kan ik met een moederbord met 6 sata slots, 1 of 2 gebruiken voor boot ssd's voor zfs en vm's en dan de andere 4 gebruik ik een sas naar sata kabel dan is de eerste rij aangesloten. Heb het nu al vrij zeker in mijn hoofd dat ik 2 Z2's zou doen, 1 met de 2 4TB en 4 6TB. Zou nog 2 6TB of 8TB bijkopen, hangt beetje af van de prijs. Maar als ik het goed herriner gebruikt een Z2 raid je grootste schijven als redundancy dus dan heb 20TB met mijn eerste pool en is die pool ook al klaar voor later naar groter formaat te gaan indien nodig.

Voor die 2 schijven dat op de rij eronder staan zou ik dan zo een SFF 8087 sas kaart + kabel nodig hebben. Maar als ik dan meer ruimte nodig heb, voor een schijf kapot gaat is het maar kwestie van nog 6 schijven aan te kopen en een sas kaart + kabel, zodat de rij eronder ook connected is. Dan zou ik met 2 pools, 3 van de 6 rijen in gebruik hebben.

Dan heb ik nog ruimte voor in de toekomst 2 pools van elk 6 schijven aan te maken. Maar dan zou ik wel 5 sas connectors moeten hebben in totaal dus 5 pci connectors op een moederbord dat atx formaat moet zijn. Misschien dat tegen dan het goedkoper is om 2 sas connectors op een pci kaart te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ik heb een servertje met een b85m mini itx moederbord met 1x een PCI 3.0 16x slot
Daar wil ik graag een pcie kaartje indien om het aantal sata poorten uit te breiden naar 6, ivm raid mirroring

Nu werkt het kaartje wel in mijn desktop pc, ik zie bij het opstarten de bios van de kaart voorbij komen, maar op het b85m bord niet.
In Debian zie ik ook niks terug van de kaart

Wat kan ik doen?
Het betreft een sil3132 chipset, delock 2 poorts data pcie kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sander817 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:16:
Wat kan ik doen?
Het betreft een sil3132 chipset, delock 2 poorts data pcie kaartje
Zit er een andere losse controller op ?

Zo ja, dan zou ik die eens disablen en opnieuw testen :)

Andere optie :
Misschien verwacht het moederbord een videokaart in dat slot ?
Kan je ergens instellen waar het default videosignaal vandaan komt : PCIe of Onboard ?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

blijkbaar zit er op het kaartje een raid firmware. Ik heb het opgelost met een nonraid firmware. Hij werkt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Heb een topic aangemaakt in DAA, maar wegens weinig animo toch maar even hier vragen.

ik ben van plan om binnenkort een DIY nas aan te schaffen om er lekker mee te klooien en hier ook mijn plex,sonarr,sabnzb taken op te laten draaien. Dit ga ik waarschijnlijk doen op een linux distro zoals alpine of arch (gebruik arch nu als daily driver). vroeg me af wat jullie vonden van deze build :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 57,04€ 57,04
1Asus Prime A320M-K€ 57,95€ 57,95
1Cooler Master Elite 110€ 34,30€ 34,30
1Crucial CT8G4DFS824A€ 48,60€ 48,60
1be quiet! System Power B8 300W€ 34,55€ 34,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,44

bedoeling is dus dat die plex kan streamen en transcoden naar voornamelijk mijn chromecast en ondertussen gewoon lekker alles kan blijven downloaden wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat moederbord heeft maar 2 sloten en ondersteunt zo te zien geen ECC. Beide hoeft niet nodig te zijn maar het beperkt de opties in de toekomst mogelijk wel.

Ik ben zelf op zoek naar een andere, zuinige voeding die volledig modulair is. Die maken ze voor zover ik kan vinden alleen in 500+W modellen anders zou dat ook nog iets om te overwegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Ergo Plex doet voor zover ik weet geen transcoding op de GPU, waardoor een 200GE voor meerdere 1080p streams en/of 4k transcoding denk ik net te zwak is. Al helemaal als er ondertussen nog downloads draaien.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
plex doet wel degelijk aan GPU transcoding (ofnouja; hardware-accelerated streaming)
https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/
hoewel we dit beter kunnen bespreken in 't plex topic)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
1. Check the system requirements

Hardware-Accelerated Streaming is supported in Plex Media Server on modern Windows, Mac, Linux, and NAS devices. Plex Media Server’s hardware acceleration uses Intel Quick Sync Video for decoding and encoding, which is available in all recent Intel Core processors as well as some other Intel processors (such as some Xeon, Atom, or Celeron models).

The following are required in general for Hardware-Accelerated Streaming, regardless of your operating system:

A recent Intel CPU meeting these requirements:
2nd-generation Intel Core (Sandy Bridge, 2011) or newer (we recommend 5th-gen Broadwell or newer for the best experience; Sandy Bridge, in particular, is known to sometimes have poor visual output on some systems)
Supports Intel Quick Sync Video (Not sure? Look up your processor)
Plex Media Server 1.9.3 or later
Plex Pass subscription
I stand corrected. Het support het een beetje :+ :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
engessa schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:45:
Dat moederbord heeft maar 2 sloten en ondersteunt zo te zien geen ECC. Beide hoeft niet nodig te zijn maar het beperkt de opties in de toekomst mogelijk wel.

Ik ben zelf op zoek naar een andere, zuinige voeding die volledig modulair is. Die maken ze voor zover ik kan vinden alleen in 500+W modellen anders zou dat ook nog iets om te overwegen zijn.
hmm jaa, ik ging er eigenlijk vanuit dat 8gb voor zon apparaatje wel genoeg zou moeten zijn. wegens uitbreid mogelijkheden heb ik ook single channel in het lijstje gezet zodat er altijd nog een stick bij past. 500W voeding lijkt me een beetje veel van het goeie voor dit apparaat. Mocht er ooit een gpu inkomen dan wordt het een goedkope ding zoals een 1050ti
FireDrunk schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:17:
@Ergo Plex doet voor zover ik weet geen transcoding op de GPU, waardoor een 200GE voor meerdere 1080p streams en/of 4k transcoding denk ik net te zwak is. Al helemaal als er ondertussen nog downloads draaien.
De 200GE heb ik genomen voor het geval dat ik image wil op het ding, en de prijs was vrij laag. 4k transcoding komt waarschijnlijk nog lang niet aan de orde en meer dan 1 plex stream waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Ergo 1 x 1080p transcoding zal wel lukken, maar begrijp wel dat dingen als RAR/PAR icm Sabnzbd niet zo fijn gaan. Die drukken al snel je cpu dicht. Je zal dan wel iets moeten doen met nice / cpu core pinning etc.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
FireDrunk schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:25:
@Ergo 1 x 1080p transcoding zal wel lukken, maar begrijp wel dat dingen als RAR/PAR icm Sabnzbd niet zo fijn gaan. Die drukken al snel je cpu dicht. Je zal dan wel iets moeten doen met nice / cpu core pinning etc.
hmmm dat is iets waar ik eigenlijk nog niet over had nagedacht, specifiek dat deel van RAR/PAR. ik sta trouwens ook open voor een Intel build als dit beter aan te raden is. wou een tijdje geleden al een nas bouwen en toen was bijvoorbeeld de Intel G4400 (als ik het goed heb) goed aan te raden voor mijn doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Symyr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:02:
Wel als ik het goed begrijp dan is striped mirror hetzelfde als een RAIDZ-Z2 enkel is het risico dan in mijn ogen iets groter omdat 1 schijf uitvallen in elke mirror nog ok is (dus ook 2 schijven zoals in Z2) maar als het gebeurt dat die 2 schijven net 1 mirror opmaken dan verlies ik die pool.
Ehm, nee, dat is totaal onvergelijkbaar. De enige overeenkomst is dat je 2 disks kunt verliezen, daar houd het op. Het klopt inderdaad dat je bij Z2 2 willekeurige schijven mag verliezen, bij een striped mirror niet.

Maar, een striped mirror is sneller en resilvers zijn veel minder stresvol. Z2 is weinig interessant voor een 4-disk setup omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Bij 4 disks is een striped mirror de meest logische oplossing.
Het liefst geraak ik natuurlijk geen data kwijt maar de echt onvervangbare dingen heb ik in totaal op 3 verschillende plaatsen staan dus daar ben ik wel gerust in. Het is gewoon vervelend als je eens snel een filmpje van vroeger wil laten zien en het bestand is gedeeltelijk beschadigd waardoor je maar de eerste paar minuten kan laten zien, iets wat ik met zfs hoop te vermijden.

Daarom ben ik nu al hele tijd aan't denken dat ik wel een RAIDZ-Z2 zal moeten kiezen als ik een beetje gerust wil zijn. Wel nog niks gelezen of de snelheid van een Z2 genoeg is voor videostreams.
Zie daar striped mirror. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
unezra schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:41:
[...]

Ehm, nee, dat is totaal onvergelijkbaar. De enige overeenkomst is dat je 2 disks kunt verliezen, daar houd het op. Het klopt inderdaad dat je bij Z2 2 willekeurige schijven mag verliezen, bij een striped mirror niet.

Maar, een striped mirror is sneller en resilvers zijn veel minder stresvol. Z2 is weinig interessant voor een 4-disk setup omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Bij 4 disks is een striped mirror de meest logische oplossing.

[...]

Zie daar striped mirror. :)
Ja ik snap die insteek wel maar ondertussen ben ik van een 4 disk naar 6 disk idee gegaan omdat met nog 2 6TB schijven erbij kom ik dan aan een Z2 raid van 20TB wat mij op dit moment nog een 2TB aan vrije ruimte zou geven moest ik echt alle data erop zetten. Ik hoop dat ik met 2TB mij toch minstens een jaar tijd geef. Dan zou ik nog eens een 6disk Z2 op te zetten, misschien dat tegen dan de prijzen weer wat goedkoper zijn :) .

Wat ik me nog afvroeg bij ecc geheugen, ik zie enkel overal dat het belangrijk is dat het effectief ecc is EN dat moederbord het ondersteund maar maakt het uit of het unbuffered of registered ecc geheugen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Symyr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 02:18:
[...]
Wat ik me nog afvroeg bij ecc geheugen, ik zie enkel overal dat het belangrijk is dat het effectief ecc is EN dat moederbord het ondersteund maar maakt het uit of het unbuffered of registered ecc geheugen is?
Je moet de variant nemen die op het moederbord past. Registered geheugen gaat niet werken op een moederbord dat er geen ondersteuning voor heeft, andersom kan unbuffered geheugen soms werken op moederborden die wel registered geheugen ondersteunen (maar dan met gereduceerde capaciteit).
Pagina: 1 ... 218 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.