Ik weet niet of mijn vraag in deze topic thuis hoort, of in
Het grote ESXi/vSphere Topic, of in
Het grote zuinige server topic - deel 2
Momenteel ben ik me aan het oriënteren naar vernieuwing van mijn NAS.
Mijn huidige NAS is een zelfbouw NAS met de volgende onderdelen:
- Intel Atom D525
- 4GB RAM
- 4x 2TB RAID5
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Supermicro X7SPA-HF-D525 (Bulk) | € 234,36 | € 234,36 |
4 | Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Chenbro ES34169 | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung M471B5273DH0-CH9 | € 33,87 | € 33,87 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 268,23 |
Daarnaast heb ik sinds kort een compact mini-pc waarop ESXi staat en twee VM's op draait:
- i5-3470T
- 256GB SSD
- 16GB RAM
Een overkill voor de twee VM's:
- Domoticz: Ubuntu 16.04LTS, 1CPU, 1GB RAM, 16GB HDD
- Windows: Windows10, 1CPU, 2GB RAM, 32GB HDD
Ik wil graag alles-in-een gevirtualiseerd, zowel de NAS, Domoticz als de Win10 client.
Mijn NAS heeft momenteel naast storage, ook de taken: spotweb, sabnzd+, webserver.
Dit zou eventueel ook een aparte download VM kunnen worden.
Dan zou ik op het volgende komen, een server met ESXi en daarop:
- NAS
- Linux download server
- Linux Domoticz server
- Windows client
- ...
- ...
- Ruimte voor de toekomst om te groeien
Momenteel heb ik een MikroTik als router/wifi in mijn appartement. Maar wil dit jaar een huis kopen met daarin gelijk een goed WiFi netwerk als UniFi, met daarbij dus ook een aparte VM voor UniFi Controller.
Misschien schop ik de MikroTik Routerboard dan ook wel het huis uit en wil ik ook een aparte VM voor pfSense (o.i.d.).
Nu heb ik het volgende al liggen:
- 10x 4TB SAS (geen SATA)
- 1x HP Smart Array P822 Controller
- 1x HP NC382T PCI Express Dual Port Multifunction Gigabit Server Adapter
- Stuk of 3 a 4 160GB SSD's
Nu zullen de schijven het meeste stroom verbruiken, maar ik zoek wat voor mij de beste moederboard+proc+ram is.
CPU
Ik wil graag een processor welke zuinig is. Maar wat ik begrijp is dat de meeste moderne CPU's in idle gebruik best zuinig zijn. Wel vind ik het fijn dat, als ik het nodig heb, dat ik ook voldoende CPU kracht heb. Op zo'n moment mag een CPU wat mij betreft best wel wat stroom verbruiken. Merendeels van de tijd zal de CPU idle zijn.
RAM
Wil minimaal 32GB RAM hebben, liever 64GB.
Aangezien ik 10x 4TB heb (wil 8x4TB gebruiken en twee disks voor spare) heb ik al 28GB RAM nodig voor als ik FreeNAS met ZFS ga gebruiken (1GB voor elke 1TB is de regel toch?). Weet sowieso niet of ik voor FreeNAS, XPEnology, of een andere variant ga, of dat ik voor hardware raid ga (zie controller hieronder).
Controller
Zal ik de Smart Array gebruiken en 1 grote datastore aanmaken? Of zal ik een andere controller gebruiken en 8 disks via passthrough doorgeven aan de NAS VM? Wat ik gelezen heb, kan mijn Smart Array niet in IT-mode werken.
Moederbord
Ik vond/vind de
A1SA7-2750F van SuperMicro erg mooi en interessant:

Onboard LSI-2116 controller en onboard C2000 SoC I354 Dual GbE controllers.
Wel prijzig, deze schoonheid kost rond de €500
Weet niet wat jullie advies is, of ik een dual-core of een quad-core moet nemen, hyperthreading ja of nee. Afhankelijk van de processor, kan ik kijken welk moederbord voor mij het beste is. Aangezien ik een losse netwerk en raid controller heb, is de enige eis dat er voldoende geheugen in kan.
Behuizing
Ik wil geen grote lompe kast. Het liefst iets als deze:
U-NAS NSC-800
Ik denk dat ik alles wel zo'n beetje heb genoteerd. Graag jullie advies wat voor mij de beste keuze is qua mobo, proc en geheugen.