NAS voor thuis €600

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Fijne tweakers,

Ik loop al een tijdje met het idee, een DIY NAS aan te willen schaffen. Ik heb verscheidene topics doorgespit en nu moet het er toch echt van gaan komen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Stil & Zuinig (24/7 aan)
  • Centrale opslag (documenten / muziek / afbeeldingen / films)
  • Versleutelde cloudopslag
  • Plex (1 - 2 streams op 1080p transcoden, ook vanaf bijv. vakantieadresje in het buitenland)
  • VM's draaien
  • Downloadserver (nieuwsgroepen / torrents)
  • Automatische backups (laptop / desktop / smartphone)
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €700 (zoals je ziet, heb ik het al wat omhoog bijgesteld 8)7 ) inclusief in ieder geval 3 HDD's.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar hoop ik door middel van deze post achter te komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
I.v.m. het 24/7 aan laten van de NAS, vindt ik een energiezuinige en stille NAS wel een een grote pré.

Ga je overklokken?
N.v.t.

Wat verwacht je van ons?[i]

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3920 Boxed€ 57,70€ 57,70
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 114,68€ 114,68
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 115,95€ 347,85
1Fractal Design Define Mini€ 86,95€ 86,95
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/8HA€ 67,57€ 67,57
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,70

Ik denk dat het i.v.m. de kosten het beste is dat ik begin met 3 HDD's en deze in de loop van de tijd uit bouw of vervang voor grotere varianten (mocht dit nodig blijken). Qua OS neig ik naar FreeNas (RAIDZ), OMV of UnRaid, maar ik sta uiteraard open voor mogelijk "betere" alternatieven. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik ga voor een Zelfbouw Nas en niet een bijv. Een HP microserver.

Waar ik nog niet over uit ben, is of het verstandig is te kiezen voor ECC of non-ECC en of ik beter kan gaan voor de nieuwere KabyLake cpu's (wat dus gepaard moet gaan met een ander mobo) of niet?

[ Voor 48% gewijzigd door IChaosI op 16-01-2017 12:35 ]

• lolliggasje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-09 16:38
ik denk dat wel een redelijke nas is alleen ben ik niet zeker of de behuizing heel erg goed is maar heb hem gekozen omdat hij 13 interne bays heeft dus mocht je willen uitbreiden is deze kast daar wel makkelijk voor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,99€ 37,99
1ASRock H110M-ITX€ 70,75€ 70,75
1MSI H110M ECO€ 51,95€ 51,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 114,50€ 229,-
1BitFenix Colossus Mini-ITX€ 59,-€ 59,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 46,84€ 46,84
1OCZ TR150 120GB€ 47,78€ 47,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:46
lolliggasje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:16:
ik denk dat wel een redelijke nas is alleen ben ik niet zeker of de behuizing heel erg goed is maar heb hem gekozen omdat hij 13 interne bays heeft dus mocht je willen uitbreiden is deze kast daar wel makkelijk voor.
je hebt er 2 moderbordjes in zitten ;)

@TS.
Je wilt wel veel met die Nas gaan doen.
torrents/nzb client, VM en gameservers draaien. Dat is behoorlijk intensief, voor zowel CPU als Ram.
Kun je aangeven wat voor gameservers je wilt draaien (ik neem aan dat je die als VM wilt laten draaien?)
Schatting diskruimte die je nodig hebt?

Ook nog een Plex transcoding vraagt veel van je systeem

automatische backups?
voor je pc zou je freefilesync kunnen gebruiken. bij mij wordt elke avond mijn pc automatisch gebackuped/synced naar mijn DIY nas.

Als OS heb ik Openmediavault (OMV) draaien. Dit OS kun je op een usb stick draaien, waardoor je de rest van de disken kunt gebruiken als opslag. Het bevalt mij al jaren prima en is heerlijk stabiel (nas staat 24/7 aan)
Er is een Plex plugin aanwezig of die moet je installeren. Mijn 9 jaar DIY oude nas trekt transcoding alleen niet, maar daar heb ik mijn NAS ook niet voor gebouwd destijds (ik ken mijzelf al langer dan vandaag:))

maar goed, er zijn meerdere mogelijkheden qua OS.

iets meer info zou welkom zijn

[ Voor 57% gewijzigd door NLMaca op 25-12-2016 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Als je 1 moederbord koopt in plaats van 2 en geen SSD kan je misschien net een nieuwe Core i5 betalen. En gezien je ook met games bezig wil is een Celeron wel heel zwak. Ik weet niet wat voor game servers je gaat draaien, maar voor sommige is een i5 geen overbodige luxe. Ik zou eens tweedehands kijken. Ik had voor 150 euro een server met een Core i5. Nu was dit zonder opslag (had ik nog liggen), en de i5 is wat ouder (een 2500T), maar ik zou dat liever hebben dan een Celeron.

Ik zie hier voor 25 euro (zeg 30 inclusief verzendkosten) een MSI H110i Pro mITX moederbord.
Een i5-6400 boxed voor 120 (125 inclusief)
Een nieuwe Cooler Master Elite 110 mITX case voor 40 piek.
Tweedehands Cooler Master G450M semi-modulaire 450W voeding voor 37,50, 45 inclusief verzendkosten.
Dan heb je een nieuwe kast, en tweedehands moederbord, Core i5, en voeding, samen voor pak hem beet 240 euro. Als je dan de overige onderdelen uit de hierboven gegeven build pakt, dan zou je klaar moeten zijn voor zo'n 563 euro. Nu ben ik wat krap geweest met verzendkosten, dus laten we zeggen 570 a 575 euro.

Let wel dat je via marktplaats niet echt iemands geschiedenis kan controleren en dat er ook een aanbieder tussen zit die nog geen V&A rating heeft. Het zou zomaar kunnen dat er ineens op V&A wel reputabele verkopers komen die ongeveer dezelfde prijs vragen. Dat kan van moment op moment ineens heel anders zijn. Ik heb overigens niet gekeken naar of de koeler van de CPU in de kast past. Ik wilde vooral demonstreren dat een recente i5 en een mITX setup voor een dergelijk bedrag als dit kan. Eventueel kan je momenteel ook wel voor zo'n 5 euro meer op V&A een 6400T vinden. Dat is een zuinigere (en ietwat tragere) versie van de gewone 6400. Die was wel Tray, wat betekent dat je er nog een platte koeler bij moet zoeken (plat vanwege de kleine kast).

Kortom dus, als je ook tweedehands kijkt kan je voor 600 euro best wel een zeer recente i5 nemen, een mITX form factor, en dan nog twee harde schijven en een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Excuses voor mijn late reactie 8)7 Er kwam even wat tussen, waardoor ik dit topic heb moeten laten voor wat het was. Desondanks ben ik nog steeds zeer enthousiast over het aanschaffen van een NAS en wil ik het liefst zo snel mogelijk met de ideale build (binnen mijn budget) aan de slag.
lolliggasje schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:16:
Bedankt voor de opzet! Ik heb er zelf nog een beetje aan gesleuteld, waarna ik tot de build(s) onderaan in deze post ben gekomen. De bitfenix behuizing vindt ik namelijk niet echt mooi en heb in plaats daarvoor de Fractal Design Define Mini gekozen. (In mijn ogen een strakke kast, met eventuele uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst) Verder heb ik voor een ECC moederbord en geheugen gekozen, aangezien dit toch wel aanbevolen wordt als ik de fora zo doorlees. (Dit is echter nog wel een discutabel punt en zou graag van jullie horen of ik hier goed aan doe of beter op kan besparen?) Ook heb ik ervoor gekozen de SSD weg te laten, aangezien ik van plan ben de OS op een usb stick te gaan draaien en een SSD in ieder geval in combinatie met FreeNas geen toegevoegde waarde schijnt te hebben?
NLMaca schreef op zondag 25 december 2016 @ 02:44:
je hebt er 2 moderbordjes in zitten ;)

@TS.
Je wilt wel veel met die Nas gaan doen.
torrents/nzb client, VM en gameservers draaien. Dat is behoorlijk intensief, voor zowel CPU als Ram.
Kun je aangeven wat voor gameservers je wilt draaien (ik neem aan dat je die als VM wilt laten draaien?)
Schatting diskruimte die je nodig hebt?

Ook nog een Plex transcoding vraagt veel van je systeem

automatische backups?
voor je pc zou je freefilesync kunnen gebruiken. bij mij wordt elke avond mijn pc automatisch gebackuped/synced naar mijn DIY nas.

Als OS heb ik Openmediavault (OMV) draaien. Dit OS kun je op een usb stick draaien, waardoor je de rest van de disken kunt gebruiken als opslag. Het bevalt mij al jaren prima en is heerlijk stabiel (nas staat 24/7 aan)
Er is een Plex plugin aanwezig of die moet je installeren. Mijn 9 jaar DIY oude nas trekt transcoding alleen niet, maar daar heb ik mijn NAS ook niet voor gebouwd destijds (ik ken mijzelf al langer dan vandaag:))

maar goed, er zijn meerdere mogelijkheden qua OS.

iets meer info zou welkom zijn
Ik denk dat ik wat te enthousiast de eis van "gameserver" toegevoegd heb. Ik dacht hierbij meer aan het hosten van bijv een simpel CoD 1 servertje tijdens een lan-party of zoiets, niets rigoureus. Ben namelijk zeker niet van plan via een VM gameservers te gaan draaien, heb dit ook even aangepast in mijn TS. Wel wil ik de mogelijkheid hebben een aantal VM's te draaien voor andere zaken.

Ook wil ik inderdaad graag Plex transcoding voor in ieder geval 2 streams van 1080p kunnen realiseren. (vindt het geen overbodige luxe om bijv. vanaf een vakantie adresje of bij vrienden even een stream vanaf mijn NAS te kunnen benaderen)

Bedankt voor de tip over FreeFileSync, heb me nog niet echt verdiept in de mogelijkheden op dit gebied. Maar ga hier zeker even naar kijken.

Ik neig voor mijn build eigenlijk meer naar FreeNas (RAIDZ). Ik snap dat het hierbij niet mogelijk is even snel een extra disk toe te voegen, maar denk dat dat voor mij geen belemmering zal zijn aangezien één van de huidige disks vervangen voor een grotere variant wel tot de mogelijkheden behoort. Toch ben ik er qua OS nog niet helemaal over uit, ik lees ook veel verhalen over UnRaid en inderdaad OMV. Hoor graag wat jullie het beste vinden passen bij mijn wensen?
Amanoo schreef op zondag 25 december 2016 @ 04:00:
Als je 1 moederbord koopt in plaats van 2 en geen SSD kan je misschien net een nieuwe Core i5 betalen. En gezien je ook met games bezig wil is een Celeron wel heel zwak. Ik weet niet wat voor game servers je gaat draaien, maar voor sommige is een i5 geen overbodige luxe. Ik zou eens tweedehands kijken. Ik had voor 150 euro een server met een Core i5. Nu was dit zonder opslag (had ik nog liggen), en de i5 is wat ouder (een 2500T), maar ik zou dat liever hebben dan een Celeron.

Ik zie hier voor 25 euro (zeg 30 inclusief verzendkosten) een MSI H110i Pro mITX moederbord.
Een i5-6400 boxed voor 120 (125 inclusief)
Een nieuwe Cooler Master Elite 110 mITX case voor 40 piek.
Tweedehands Cooler Master G450M semi-modulaire 450W voeding voor 37,50, 45 inclusief verzendkosten.
Dan heb je een nieuwe kast, en tweedehands moederbord, Core i5, en voeding, samen voor pak hem beet 240 euro. Als je dan de overige onderdelen uit de hierboven gegeven build pakt, dan zou je klaar moeten zijn voor zo'n 563 euro. Nu ben ik wat krap geweest met verzendkosten, dus laten we zeggen 570 a 575 euro.

Let wel dat je via marktplaats niet echt iemands geschiedenis kan controleren en dat er ook een aanbieder tussen zit die nog geen V&A rating heeft. Het zou zomaar kunnen dat er ineens op V&A wel reputabele verkopers komen die ongeveer dezelfde prijs vragen. Dat kan van moment op moment ineens heel anders zijn. Ik heb overigens niet gekeken naar of de koeler van de CPU in de kast past. Ik wilde vooral demonstreren dat een recente i5 en een mITX setup voor een dergelijk bedrag als dit kan. Eventueel kan je momenteel ook wel voor zo'n 5 euro meer op V&A een 6400T vinden. Dat is een zuinigere (en ietwat tragere) versie van de gewone 6400. Die was wel Tray, wat betekent dat je er nog een platte koeler bij moet zoeken (plat vanwege de kleine kast).

Kortom dus, als je ook tweedehands kijkt kan je voor 600 euro best wel een zeer recente i5 nemen, een mITX form factor, en dan nog twee harde schijven en een SSD.
Bedankt voor al het zoekwerk naar tweedehands componenten. Toch koop ik liever nieuw spul, dan weet ik tenminste zeker dat er niet mee gesprutst is en i.v.m. garantie. Maar dat zal wel aan mij liggen. :P Vraag me indd ook nog wel af of de CPU in mijn huidige build wel afdoende is voor de plannen die ik er mee heb?

Build 1: Zelfbouw NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3920 Boxed€ 58,10€ 58,10
3WD Red WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 278,85
1Crucial CT8G4WFS824A€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,03

Build 2: Kant en klaar NAS
Zelf neig ik meer naar de DIY NAS, maar kan deze toch ook niet helemaal wegcijferen?

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 193,19€ 193,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Qua cpu durf ik niet te zeggen of dat alles gaat trekken. ik heb mijn nas hier puur als backup en storage draaien (ik heb er destijds bewust voor gekozen om geen andere zaken hierop te draaien). voor gameservers heb ik hier 2 aparte servers liggen die stof liggen te happen.

dit geeft plex aan:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043
voor 1x 1080p full transcode stream heb je dus een cpu nodig die een minimale passmark van 2000 heeft.
voor 2x een full transcode stream heb je denk ik 1,5 a 2x dit nodig.

de celeron die jij hebt gekozen zit hierop:
https://www.cpubenchmark....Celeron+G3920+%40+2.90GHz
intel celeron G3920 (passmark:3597)

voor 1 stream zou dit dus prima moeten werken. mits hij alleen aan het transcoden is. moet er ook nog een gameservertje gedraaid worden of ben je files aan het kopieren, dan zou dat een bottleneck kunnen worden.

al met al, is het zinvol om exact te weten wat je gaat/wil doen. vm's draaien, files schrijven en transcoden, dan kom je nagenoeg bij een complete pc uit. je gaat het principe van NAS namelijk voorbij ;).

hoe ben je van plan je vm's te gaan draaien?

de hp server die je geselecteerd hebt is de versie met maar 2GB ram. Je zal dus al gelijk ram moeten upgraden. Dat ding is nog best wel leuk te upgraden, maar kan wel kostbaar worden.

Degene met een Intel Xeon E3-1220LV2 / 2.3 GHz, 1x 8GB (DDR3 SDRAM - ECC) - max 16GB kost rond de 680,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
NLMaca schreef op zondag 15 januari 2017 @ 05:58:
Qua cpu durf ik niet te zeggen of dat alles gaat trekken. ik heb mijn nas hier puur als backup en storage draaien (ik heb er destijds bewust voor gekozen om geen andere zaken hierop te draaien). voor gameservers heb ik hier 2 aparte servers liggen die stof liggen te happen.

dit geeft plex aan:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043
voor 1x 1080p full transcode stream heb je dus een cpu nodig die een minimale passmark van 2000 heeft.
voor 2x een full transcode stream heb je denk ik 1,5 a 2x dit nodig.

de celeron die jij hebt gekozen zit hierop:
https://www.cpubenchmark....Celeron+G3920+%40+2.90GHz
intel celeron G3920 (passmark:3597)

voor 1 stream zou dit dus prima moeten werken. mits hij alleen aan het transcoden is. moet er ook nog een gameservertje gedraaid worden of ben je files aan het kopieren, dan zou dat een bottleneck kunnen worden.

al met al, is het zinvol om exact te weten wat je gaat/wil doen. vm's draaien, files schrijven en transcoden, dan kom je nagenoeg bij een complete pc uit. je gaat het principe van NAS namelijk voorbij ;).

hoe ben je van plan je vm's te gaan draaien?

de hp server die je geselecteerd hebt is de versie met maar 2GB ram. Je zal dus al gelijk ram moeten upgraden. Dat ding is nog best wel leuk te upgraden, maar kan wel kostbaar worden.

Degene met een Intel Xeon E3-1220LV2 / 2.3 GHz, 1x 8GB (DDR3 SDRAM - ECC) - max 16GB kost rond de 680,-
Het draaien van gameservers heb ik al geschrapt, dit zal hoogstens een keer een simpel CoD1 servertje zijn tijdens een lan party of iets dergelijks. (Niets om specifiek rekening mee te houden lijkt me)

Wel wil ik zoals aangegeven in mijn startpost, de mogelijkheid tot het op 1080p transcoden van 2 streams, (al vindt ik het ook niet zo'n punt, als blijkt dat hij maar 1 stream aan kan) het draaien van meerdere VM's, (heb er nog niet specifiek over nagedacht hoe en wat hierop moet gaan draaien) moet hij dienen als download bak en uiteraard als centrale opslag. Aangezien ik niet zoveel ervaring heb met het gebruik van VM's, vroeg ik me af of er een soort van standaard configuratie is die veel gebruikt wordt i.c.m. Nas systemen of een bepaalde indeling die vaak wordt gemaakt?

Het aanschaffen van een Xeon CPU is zeker mooi, maar wordt me op dit moment wat te prijzig. Ik denk dat ik in eerste instantie voor de Celeron ga en mocht het op den duur onvoldoende blijken, dan kan ik deze altijd nog vervangen voor een Xeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golfboy
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-04-2017
Misschien is een pentium (Skylake) met bijbehorende moederbord een idee? Lijkt me krachtiger dan een Celeron en komt toch aardig in de buurt qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Golfboy schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:23:
Misschien is een pentium (Skylake) met bijbehorende moederbord een idee? Lijkt me krachtiger dan een Celeron en komt toch aardig in de buurt qua prijs.
Is dan niet een Kaby Lake zoals bijv deze: Intel Pentium G4560 Boxed nog een betere keuze? Die is compatibel met het huidige moederbord in mijn build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
IChaosI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Is dan niet een Kaby Lake zoals bijv deze: Intel Pentium G4560 Boxed nog een betere keuze? Die is compatibel met het huidige moederbord in mijn build.
qua passmark voldoet ie

als je een kabylake cpu neemt en je moederbord is nog van de oude generatie. dan moet deze de mogelijkheid hebben voor een bios update. je hebt een skylake cpu hiervoor nodig, of de leverancier moet deze willen updaten voor je. hou daar wel rekening mee.

als je gelijk voor een 200 serie moederbord gaat, dan is je bios al up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golfboy
IChaosI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Ik wist eigenlijk niet eens dat er pentium varianten van KabyLake zijn. Maar ik neem aan dat deze een stuk beter zijn dan de celeron met maar een klein prijsverschil.

De ram zal ook moeten worden aangepast dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Golfboy schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:49:
Ik wist eigenlijk niet eens dat er pentium varianten van KabyLake zijn. Maar ik neem aan dat deze een stuk beter zijn dan de celeron met maar een klein prijsverschil.

De ram zal ook moeten worden aangepast dan.
Voor dit kleine prijsverschil ben ik inderdaad wel bereid om voor de KabyLake CPU te kiezen, hangt er dan nog wel vanaf of het mobo niet weer een keer zo duur wordt. En het is me ook niet helemaal duidelijk, waarom ik dan voor een andere RAM zou moeten kiezen?
NLMaca schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:31:
qua passmark voldoet ie

als je een kabylake cpu neemt en je moederbord is nog van de oude generatie. dan moet deze de mogelijkheid hebben voor een bios update. je hebt een skylake cpu hiervoor nodig, of de leverancier moet deze willen updaten voor je. hou daar wel rekening mee.

als je gelijk voor een 200 serie moederbord gaat, dan is je bios al up to date
Ah i see, heb je dan misschien een suggestie voor een 200 serie mobo? Heb even snel gekeken, maar kan niet echt iets soortgelijks vinden met ECC. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golfboy
Zou je hiermee niet uitkomen? (Ik weet niks over ECC?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 72,90€ 72,90
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 71,85€ 71,85
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
je zou deze kunnen nemen: pricewatch: Gigabyte GA-B250M-DS3H

ik denk dat dit het uitzoeken waard is. ik ben daar minder bekend mee wat wel en niet gaat werken m.b.t ECC
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

1R = single rank
2R = dual rank

als ik dit stuk goed begrijp dan zouden je sticks max 8GB groot mogen zijn (1x 8gb ram of 2x 8gb ram) indien je op ECC wilt gaan.
ik denk dat dit stuk het verder uitzoeken waard is.

voor uitgebreide specs ga je altijd naar de site van de fabrikant.

edit: je dus als ik het zo zie 2 kanten op kunnen met dit moederbord.

@Golfboy,
zou je ook uit kunnen leggen waarom je voor die keuzes gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door NLMaca op 15-01-2017 17:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Golfboy schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:56:
Zou je hiermee niet uitkomen? (Ik weet niks over ECC?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 72,90€ 72,90
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 71,85€ 71,85
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,45
Dat moederbord ondersteund sws geen ECC en zoals NLMaca al aangaf, zou ik graag je motivatie bij deze setup willen weten? snap de beredenering tot het overgaan op een andere geheugen module nog steeds niet namelijk?
NLMaca schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:08:
je zou deze kunnen nemen: pricewatch: Gigabyte GA-B250M-DS3H

ik denk dat dit het uitzoeken waard is. ik ben daar minder bekend mee wat wel en niet gaat werken m.b.t ECC
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

1R = single rank
2R = dual rank

als ik dit stuk goed begrijp dan zouden je sticks max 8GB groot mogen zijn (1x 8gb ram of 2x 8gb ram) indien je op ECC wilt gaan.
ik denk dat dit stuk het verder uitzoeken waard is.

voor uitgebreide specs ga je altijd naar de site van de fabrikant.

edit: je dus als ik het zo zie 2 kanten op kunnen met dit moederbord.

@Golfboy,
zou je ook uit kunnen leggen waarom je voor die keuzes gaat?
Dit moederbord heb ik ook voor mijn Gaming Build gekozen, maar werkt niet met ECC "(operate in non-ECC mode)" dus je kunt wel ECC modules gebruiken, maar die worden niet als ECC geheugen benut. Tweakers heeft wel een filter voor ECC "Geheugen Correctie Codes", ik zie dan alleen niet echt een andere optie (ook rekening houdende met mijn Small form factor behuizing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
indien je niet voor ECC gaat kun je deze pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 nemen. aangezien het mobo max 2133 mhz aan kan is een 2400mhz zinloos.
qua prijs scheeltt het een 10 euro. maar goed, dat zijn de kosten ook niet.

m.b.t ecc zul je dan op zoek moeten naar een mobo wat het wel bij default ondersteund. of je dat in de mini-itx form factor gaat vinden wordt denk ik lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:15

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Maar mensen, de TS heeft nog steeds geen antwoord gekregen waarom ECC reepjes aanbevolen zouden zijn of dat dat overkill zou zijn voor zijn thuis situatie.

Zelf heb ik helaas ook niet het antwoord, ben er ook wel nieuwsgierig naar :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golfboy
Simpel, ik heb de goedkoopste componenten gekozen (qua ram en moederbord). Goedkoop, niet al te mooi maar voor een jas maakt het niet uit. :)

Voeding, storage en behuizing waren al gekozen door de TS. Cpu omdat hier de voorkeur naar uitging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
NLMaca schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:00:
indien je niet voor ECC gaat kun je deze pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 nemen. aangezien het mobo max 2133 mhz aan kan is een 2400mhz zinloos.
qua prijs scheeltt het een 10 euro. maar goed, dat zijn de kosten ook niet.

m.b.t ecc zul je dan op zoek moeten naar een mobo wat het wel bij default ondersteund. of je dat in de mini-itx form factor gaat vinden wordt denk ik lastig.
Bedankt voor de tip! toch neig ik wel voor ECC te kiezen, al is dit eigenlijk puur gebaseerd op het Het grote DIY RAID NAS topic, waar dit voortdurend wordt aangekaart. Het wordt er allemaal niet makkelijker op |:(

Heb ook even naar ATX ECC mobo's gekeken, maar ook die zijn schaars in de prijsklasse van mijn huidige Gigabyte GA-X150M-PRO ECC
Yariva schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:56:
Maar mensen, de TS heeft nog steeds geen antwoord gekregen waarom ECC reepjes aanbevolen zouden zijn of dat dat overkill zou zijn voor zijn thuis situatie.

Zelf heb ik helaas ook niet het antwoord, ben er ook wel nieuwsgierig naar :P
Ik zit inderdaad momenteel wel een beetje in dubio. :X

Is het verstandiger toch voor een Non-ECC build te gaan. Wat betekent dat ik wel voor de nieuwe KabyLake Intel Pentium G4560 Boxed kan kiezen en daarbij dus bijv het Gigabyte GA-B250M-DS3H mobo kan pakken of is het verstandiger wel voor ECC te kiezen, wat zou betekenen (wil ik bij de KabyLake CPU blijven) dat ik een ander mobo moet gaan uitzoeken welke de nieuwe BIOS versie ondersteund (of weet iemand een makkelijke methode om de bios te updaten op het Gigabyte GA-X150M-PRO ECC mobo?, geen idee of dit mogelijk is namelijk. Dan zijn alle problemen ook opgelost) Een vergelijkbaar geprijst model moederbord die KabyLake en ECC ondersteund, heb ik nog niet kunnen vinden.

Uiteraard wil ik bovenop dit alles ook nog dat het een zo zuinig en stil mogelijk systeem is. (Heb de start post ook ff wat bijgewerkt en voorzien van mijn huidige build)

Iemand die mij/ons hier wat meer over kan vertellen?, wordt gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
lang verhaal. sorry
ik hoop dat je hier wat aan hebt. het kan soms veel tijd kosten om dingen uit te zoeken, maar dat is ook het leuke van DIY vind ik. ;)

linkie Waarom ECC (volgens mij duidelijk uitgelegd)
https://forums.freenas.or...on-ecc-ram-and-zfs.15449/

Geen ECC geheugen:
indien files in je geheugen geladen worden en er raken bitsn corrupt, dan blijven die corrupt verder in het proces, wat kan resulteren in corrupte files

Wel ECC geheugen:
Kan bitfouten detecten en repareren. wat dus eigenlijk corruptie voorkomt.
nu is het niet zo dat ECC het antwoord is op alle corruptie. je moederbord, disken e.d kunnen ook nog steeds problemen veroorzaken.

Is ECC overkill?
Dat ligt er aan hoe belangrijk de data voor je is en of je dus afhankelijk bent van je NAS / backups. Eigenlijk is het dan ook zinvol om een UPS te nemen,
bijvoorbeeld: (pricewatch: APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I dat indien er een stroomstoring is, de nas zichzelf netjes af kan sluiten. Krijg je een plotselinge onderbreking, ook dan kan je data corrupt raken.
ECC wordt veel in enterprise omgevingen gebruikt, maar dan maak je ook gebruik van enterprise disks die een stuk duurder zijn.

Ik zou in jouw geval gewoon voor ECC kiezen. Qua prijs is het hooguit een 50euro verschil (ander mobo en ram)

zinvol om ook je backups af en toe te restoren om te zien of je data nog steeds valid is.

Setups.
bij beide gekozen voor ecc ram en cpu ondersteuning (ram had je zelf al eerder opgegeven;)).

moederbord: Gigabyte GA-X150M-PRO ECC / ondersteuning voor 5e en 6e generatie cpu. kabylake is 7e generatie. dmv een bios update wordt dit dus wel
ondersteund: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=5732#bios
om de bios update te doen heb je een skylake cpu nodig: dus of je doet dit zelf als je later over gaat naar KabyLake, of je laat de leverancier dit doen als je toch voor KabyLake gaat.
note: vraag dit wel (vantevoren) aan de leverancier of ze dat voor je kunnen doen. (Coolblue doet namelijk niet altijd).

note bij dit moederbord:
* ECC support may vary by CPU.
cpu support list: http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=5732

de cpu die je eerder gekozen had heeft geen ECC support:
G4560: http://ark.intel.com/prod...r-G4560-3M-Cache-3_50-GHz

Skylake ECC support:
G3920: http://ark.intel.com/prod...2M-Cache-2_90-GHz?q=g3920
Core i3-6100: http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_70-GHz

KabyLake ECC support:
Core i3-7101E: http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_90-GHz
deze is echter nog niet leverbaar: komt ergens in Q1 dit jaar. Dus als je een kabylake setup wil, zou ik wachten totdat deze uit komt. Ik heb hem er alvast bij gezet

KabyLake:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7101E Tray€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,08

al met al is denk ik de skylake een prima start. je kan later altijd nog upgraden en dan mogelijk bij meer beschikbaarheid van kabylake een nieuwe cpu uit kiezen. met een core i3 heb je denk ik ook wat meer bewegingsvrijheid om dingen uit te proberen (vm, gameservertje, etc)

Skylake:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 121,60€ 121,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,68

Harde schijven:
ik zie dit altijd los van een systeem, omdat dit afhankelijk is van de setup die je wil gaan gebruiken. ik kan je hierin dus geen advies geven welke grootte
je moet hebben. je kan beginnen met 2x 3TB. dat laat ik aan jou over.
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 92,95
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 115,95€ 115,95
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 157,95€ 157,95
1WD Red WD80EFZX, 8TB€ 345,66€ 345,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,51

je hebt de red gekozen. prima.
voor bijv Freenas gebruik je een usb stick voor de os configuratie en de disken kun je via raid in gaan delen. gebruik je dan zfs icm ecc dan moet het wel goed gaan. op het DIY nas topic zou je advies kunnen vragen welke setup voor jou het beste is om mee te beginnen. als ik de reacties daar zo lees, kunnen ze je prima helpen daarin.

verschil tussen de WD kleuren

WD Black Sata 600:
Speed/high end use, extended warranty.

WD Blue:
General use.

WD Green: -wordt niet echt meer verkocht volgens mij.
Energy saving for backups or other less frequent use.

WD Red:
Some energy saving, continual use, extended warranty, ideal for RAID

Die keuze laat ik aan jou. ik heb zelf een heerlijke basic Openmediavault setup. gewoon samba shares, geen raid setup. ik heb er maar 2gb ram in zitten, dus freenas was niet eens een optie.

Freenas vraagt standaard 8GB ram. heb je dat niet, dan kun je het niet eens installeren.
en zo zijn er nog veel meer. daar kunnen ze je bij Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 beter helpen dan dat ik kan.

CPU koeler
de stock koeler zou voldoende moeten zijn, anders kun je later altijd nog voor een aftermarket koeler gaan als je het niet stil genoeg vindt.
m.b.t de KabyLake 7101E kan ik niet achterhalen of hier een stock koeler bij zit.

[ Voor 3% gewijzigd door NLMaca op 16-01-2017 17:20 . Reden: edit: cpu koeler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
NLMaca schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:11:
lang verhaal. sorry
ik hoop dat je hier wat aan hebt. het kan soms veel tijd kosten om dingen uit te zoeken, maar dat is ook het leuke van DIY vind ik. ;)

linkie Waarom ECC (volgens mij duidelijk uitgelegd)
https://forums.freenas.or...on-ecc-ram-and-zfs.15449/

Geen ECC geheugen:
indien files in je geheugen geladen worden en er raken bitsn corrupt, dan blijven die corrupt verder in het proces, wat kan resulteren in corrupte files

Wel ECC geheugen:
Kan bitfouten detecten en repareren. wat dus eigenlijk corruptie voorkomt.
nu is het niet zo dat ECC het antwoord is op alle corruptie. je moederbord, disken e.d kunnen ook nog steeds problemen veroorzaken.

Is ECC overkill?
Dat ligt er aan hoe belangrijk de data voor je is en of je dus afhankelijk bent van je NAS / backups. Eigenlijk is het dan ook zinvol om een UPS te nemen,
bijvoorbeeld: (pricewatch: APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I dat indien er een stroomstoring is, de nas zichzelf netjes af kan sluiten. Krijg je een plotselinge onderbreking, ook dan kan je data corrupt raken.
ECC wordt veel in enterprise omgevingen gebruikt, maar dan maak je ook gebruik van enterprise disks die een stuk duurder zijn.

Ik zou in jouw geval gewoon voor ECC kiezen. Qua prijs is het hooguit een 50euro verschil (ander mobo en ram)

zinvol om ook je backups af en toe te restoren om te zien of je data nog steeds valid is.

Setups.
bij beide gekozen voor ecc ram en cpu ondersteuning (ram had je zelf al eerder opgegeven;)).

moederbord: Gigabyte GA-X150M-PRO ECC / ondersteuning voor 5e en 6e generatie cpu. kabylake is 7e generatie. dmv een bios update wordt dit dus wel
ondersteund: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=5732#bios
om de bios update te doen heb je een skylake cpu nodig: dus of je doet dit zelf als je later over gaat naar KabyLake, of je laat de leverancier dit doen als je toch voor KabyLake gaat.
note: vraag dit wel (vantevoren) aan de leverancier of ze dat voor je kunnen doen. (Coolblue doet namelijk niet altijd).

note bij dit moederbord:
* ECC support may vary by CPU.
cpu support list: http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=5732

de cpu die je eerder gekozen had heeft geen ECC support:
G4560: http://ark.intel.com/prod...r-G4560-3M-Cache-3_50-GHz

Skylake ECC support:
G3920: http://ark.intel.com/prod...2M-Cache-2_90-GHz?q=g3920
Core i3-6100: http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_70-GHz

KabyLake ECC support:
Core i3-7101E: http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_90-GHz
deze is echter nog niet leverbaar: komt ergens in Q1 dit jaar. Dus als je een kabylake setup wil, zou ik wachten totdat deze uit komt. Ik heb hem er alvast bij gezet

KabyLake:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7101E Tray€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,08

al met al is denk ik de skylake een prima start. je kan later altijd nog upgraden en dan mogelijk bij meer beschikbaarheid van kabylake een nieuwe cpu uit kiezen. met een core i3 heb je denk ik ook wat meer bewegingsvrijheid om dingen uit te proberen (vm, gameservertje, etc)

Skylake:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 121,60€ 121,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,68

Harde schijven:
ik zie dit altijd los van een systeem, omdat dit afhankelijk is van de setup die je wil gaan gebruiken. ik kan je hierin dus geen advies geven welke grootte
je moet hebben. je kan beginnen met 2x 3TB. dat laat ik aan jou over.
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 92,95
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 115,95€ 115,95
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 157,95€ 157,95
1WD Red WD80EFZX, 8TB€ 345,66€ 345,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,51

je hebt de red gekozen. prima.
voor bijv Freenas gebruik je een usb stick voor de os configuratie en de disken kun je via raid in gaan delen. gebruik je dan zfs icm ecc dan moet het wel goed gaan. op het DIY nas topic zou je advies kunnen vragen welke setup voor jou het beste is om mee te beginnen. als ik de reacties daar zo lees, kunnen ze je prima helpen daarin.

verschil tussen de WD kleuren

WD Black Sata 600:
Speed/high end use, extended warranty.

WD Blue:
General use.

WD Green: -wordt niet echt meer verkocht volgens mij.
Energy saving for backups or other less frequent use.

WD Red:
Some energy saving, continual use, extended warranty, ideal for RAID

Die keuze laat ik aan jou. ik heb zelf een heerlijke basic Openmediavault setup. gewoon samba shares, geen raid setup. ik heb er maar 2gb ram in zitten, dus freenas was niet eens een optie.

Freenas vraagt standaard 8GB ram. heb je dat niet, dan kun je het niet eens installeren.
en zo zijn er nog veel meer. daar kunnen ze je bij Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 beter helpen dan dat ik kan.

CPU koeler
de stock koeler zou voldoende moeten zijn, anders kun je later altijd nog voor een aftermarket koeler gaan als je het niet stil genoeg vindt.
m.b.t de KabyLake 7101E kan ik niet achterhalen of hier een stock koeler bij zit.
Je hoeft je absoluut niet te verontschuldigen, vindt het juist heel tof dat je er zoveel moeite in hebt gestoken om dit alles uit te zoeken. Deze post heeft voor mij namelijk de doorslag gegeven tot aanschaf van een definitieve build. _/-\o_

ECC
Heb het gelinkte ECC topic doorgelezen, wat mijn vermoedens over ECC toch wel heeft bevestigd. Het geeft "vooral bij gebruik van ZFS" gewoon een extra zekerheidslaag, het is verder per individu uiteraard verschillend of je deze laag ook nodig acht. In principe zou je jezelf dus af kunnen vragen of de data op je NAS van grote emotionele waarde is/zal zijn. Bij mij zal dit niet zo zijn, maar zoals jij ook al aangeeft is het vanwege het kleine prijsverschil wel een verstandige keuze om toch voor in ieder geval een ECC geheugen te gaan. De upgrade naar een ander Mobo en/of CPU kan in een later stadium altijd nog gedaan worden.

Om ook nog een UPS aan te gaan schaffen vind ik voor een thuis situatie wel wat teveel van het goede, maar is uiteraard een optie wanneer het waarborgen van je data boven alles staat.

Moederbord
Ik heb na het lezen van je post, direct even Azerty (aangezien ik van plan ben alles hier te gaan bestellen) opgebeld en ze de vraag gesteld of ze ook aan BIOS flashing doen. Nou blijkt dat ze dit voor €9 aanbieden (bij afuture is dit overigens gewoon gratis). Deze service heb ik dus ook direct maar even aan mijn winkelmandje toegevoegd. (ben ik er in ieder geval zeker van dat het goed gebeurd.)
Wat me wel opviel, toen ik op Azerty naar de pluspunten keek die onder het moederbord vermeld staan Gigabyte GA-X150M-PRO ECC - 1.0. is het volgende: "(Ondersteunt ECC-geheugen (alleen in combinatie met een Intel Xeon processor)" Lijkt me toch vreemd dat dit alleen zal gelden voor de Xeon processoren? heb ook nog even gekeken of ik hier iets over kon vinden op de site van de fabrikant, maar daar zie ik het nergens expliciet staan.

CPU
Goed dat je opmerkte dat de "G4560" geen ECC ondersteunde, had hier niet eens opgelet. http://ark.intel.com werkt wel fijn met filters moet ik zeggen. Beide CPU's die je voorstelt in de setups zijn zeker mooie opties, toch heb ik besloten om voor nu bij de "G3920" te blijven i.v.m. de kosten. Deze heeft ECC ondersteuning en lijkt me in eerste instantie voldoende. Zoals je zelf ook al aangeeft, is een upgrade naar een betere bijv. KabyLake CPU in de toekomst een kleine stap.

OS/HDD's
Ook qua OS ben ik er inmiddels wel uit (o.a. door het lezen van de ZFS & DIY RAID NAS topics) Ik ben namelijk van plan FreeNas te gaan draaien als OS en de disks (3x 3TB WD Red's) in RAIDZ1 op te stellen, dit betekent 1 disk voor parity (3TB) en de rest blijft dan effectief over voor opslag en dergelijke. Waar ik nog over na zit te denken is of het handig is met de tijd een SSD aan te schaffen? Lees her en der dat het goed zou kunnen zijn voor bijv. caching?

De Build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3920 Boxed€ 57,90€ 57,90
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 115,95€ 347,85
1Fractal Design Define Mini€ 89,80€ 89,80
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/8HA€ 67,57€ 67,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741,75

De reden waarom ik hier voor een Kingston RAM heb gekozen, heeft puur te maken met het feit dat de crucial momenteel niet voorradig is bij Azerty.

Ik wil iedereen die heeft bijgedragen, door feedback te leveren in dit topic bij deze bedanken! _/-\o_ _/-\o_ en hoop dat het ook mede tweakers helpt/gaat helpen bij de aanschaf van een zelfbouw NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
IChaosI schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:55:
[...]
(Ondersteunt ECC-geheugen (alleen in combinatie met een Intel Xeon processor)" Lijkt me toch vreemd dat dit alleen zal gelden voor de Xeon processoren? heb ook nog even gekeken of ik hier iets over kon vinden op de site van de fabrikant, maar daar zie ik het nergens expliciet staan.
Dit puntje was ik nog vergeten inderdaad. ik kon er ook niet echt iets relevants over vinden, zodoende kwam ik het ook tegen van de cpu en ecc. (nooit geweten dat een cpu ook iets met ecc deed eerlijk gezegd).

Succes met de build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
NLMaca schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:25:
Dit puntje was ik nog vergeten inderdaad. ik kon er ook niet echt iets relevants over vinden, zodoende kwam ik het ook tegen van de cpu en ecc. (nooit geweten dat een cpu ook iets met ecc deed eerlijk gezegd).

Succes met de build
Thanks! :)

Heb ze even opgebeld en gevraagd hoe ze aan die informatie zijn gekomen en of dit wel echt klopt. Even later kreeg ik een mailtje terug, waarin ze aangaven dat het hier om foutieve informatie ging en ook bijv. bepaalde celeron's, pentium's wel degelijk worden ondersteund.

Nu ik verder aan het denken ben over het installeren en configureren van de NAS, bedenk ik me dat ik misschien wel iets cruciaals over het hoofd heb gezien :X . Het huidige moederbord uit mijn build, bevat namelijk helemaal geen onboard GPU en heeft ook geen enkele vorm van video output. Het even aansluiten van een monitor kan dus niet, maakt dit het configureren van de NAS niet extreem lastig? Heb wel het één en ander gelezen over headless installs, maar daar wordt ik niet echt vrolijk van.

[ Voor 11% gewijzigd door IChaosI op 18-01-2017 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
mooi dat de andere cpu's wel worden ondersteund dan.

mbt vga kaartje, heb ik er ook niet bij stil gestaan.
je zou dit kaartje kunnen nemen. pricewatch: EVGA GeForce 210 DDR3 (kon zo geen goedkopere vinden.

of azerty (weer ;) ) bellen of ze nog een demo kaartje hebben liggen wat ze voor een mooi prijsje weg willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
NLMaca schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 01:23:
mooi dat de andere cpu's wel worden ondersteund dan.

mbt vga kaartje, heb ik er ook niet bij stil gestaan.
je zou dit kaartje kunnen nemen. pricewatch: EVGA GeForce 210 DDR3 (kon zo geen goedkopere vinden.

of azerty (weer ;) ) bellen of ze nog een demo kaartje hebben liggen wat ze voor een mooi prijsje weg willen doen.
Dat is inderdaad nog wel een optie, voor €30 is het nog wel te doen. Ik zal Azerty morgen nog maar eens even een belletje doen. :9 Je wordt wederom bedankt! ;)

[ Voor 26% gewijzigd door IChaosI op 18-01-2017 01:43 ]

Pagina: 1