Fijne tweakers,
Ik loop al een tijdje met het idee, een DIY NAS aan te willen schaffen. Ik heb verscheidene topics doorgespit en nu moet het er toch echt van gaan komen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
+/- €700 (zoals je ziet, heb ik het al wat omhoog bijgesteld
) inclusief in ieder geval 3 HDD's.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar hoop ik door middel van deze post achter te komen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
I.v.m. het 24/7 aan laten van de NAS, vindt ik een energiezuinige en stille NAS wel een een grote pré.
Ga je overklokken?
N.v.t.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk dat het i.v.m. de kosten het beste is dat ik begin met 3 HDD's en deze in de loop van de tijd uit bouw of vervang voor grotere varianten (mocht dit nodig blijken). Qua OS neig ik naar FreeNas (RAIDZ), OMV of UnRaid, maar ik sta uiteraard open voor mogelijk "betere" alternatieven. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik ga voor een Zelfbouw Nas en niet een bijv. Een HP microserver.
Waar ik nog niet over uit ben, is of het verstandig is te kiezen voor ECC of non-ECC en of ik beter kan gaan voor de nieuwere KabyLake cpu's (wat dus gepaard moet gaan met een ander mobo) of niet?
Ik loop al een tijdje met het idee, een DIY NAS aan te willen schaffen. Ik heb verscheidene topics doorgespit en nu moet het er toch echt van gaan komen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Stil & Zuinig (24/7 aan)
- Centrale opslag (documenten / muziek / afbeeldingen / films)
- Versleutelde cloudopslag
- Plex (1 - 2 streams op 1080p transcoden, ook vanaf bijv. vakantieadresje in het buitenland)
- VM's draaien
- Downloadserver (nieuwsgroepen / torrents)
- Automatische backups (laptop / desktop / smartphone)
+/- €700 (zoals je ziet, heb ik het al wat omhoog bijgesteld

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar hoop ik door middel van deze post achter te komen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
I.v.m. het 24/7 aan laten van de NAS, vindt ik een energiezuinige en stille NAS wel een een grote pré.
Ga je overklokken?
N.v.t.
Wat verwacht je van ons?[i]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G3920 Boxed | € 57,70 | € 57,70 |
1 | Gigabyte GA-X150M-PRO ECC | € 114,68 | € 114,68 |
3 | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 115,95 | € 347,85 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 86,95 | € 86,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR21E15D8/8HA | € 67,57 | € 67,57 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 63,95 | € 63,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 738,70 |
Ik denk dat het i.v.m. de kosten het beste is dat ik begin met 3 HDD's en deze in de loop van de tijd uit bouw of vervang voor grotere varianten (mocht dit nodig blijken). Qua OS neig ik naar FreeNas (RAIDZ), OMV of UnRaid, maar ik sta uiteraard open voor mogelijk "betere" alternatieven. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik ga voor een Zelfbouw Nas en niet een bijv. Een HP microserver.
Waar ik nog niet over uit ben, is of het verstandig is te kiezen voor ECC of non-ECC en of ik beter kan gaan voor de nieuwere KabyLake cpu's (wat dus gepaard moet gaan met een ander mobo) of niet?
[ Voor 48% gewijzigd door IChaosI op 16-01-2017 12:35 ]