Q schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32:
Eigenlijk wel. En wie dan toch iets zelf bouwt en meer flexibiliteit wil kan dan beter iets simpels als Linux gebruiken. BSD en Solaris is voor die groep echt niet geschikt.
Niet echt mee eens, FreeBSD is netwerk technisch 1 van de beste OS'en en OpenSolaris is met ZFS ver vooruit (DUH)
Maar ja kwa smaakje Opensource OS maakt het natuurlijk niet veel uit.
ZFS is absoluut niet nodig om een 'veilige' thuis opslag te realiseren die goed genoeg is voor 99% van de zelfbouwers. Snapshots zijn fijn om te beschermen tegen PEBKAC maar tja. Echt belangrijke shit staat niet alleen op je NAS.
ZFS heeft als voordeel dat je meer performance + parity kan krijgen..
Het vereist wel wat inderdaad Meer geheugen en meer CPU intensieve taken. maar je krijgt er wel wat voor terug.
Echt belangrijke meuk (digitale foto's documentjes etc) staat inderdaad niet alleen op je NAS, online backup + regelmaatig DVDtjes branden die je op een andere locatie bewaart is altijd handig(er) ..
maar ja 99.9999% van de mensen met welke vorm van NAS dan ook zetten ook
geen UPS ertussen ..
tegen stroom uitval wat ook niet bevordelijk is.
Als je kant en klare NAS koopt, zit je 99,999999% kans gebonden aan raid5 als je genoeg disks hebt.
En meeste wat ik tot nu toe gezien is dat 2 disks in een array failen dus

data

Je in een thuis situatie beschermen tegen rotte controllers ECC geheugen (heb ik niet, jammer dan). Is overkill. Als het bij mij mis zou gaan, jammer dan, ik heb het geld er niet voor overn om een soort bedrijfsserver neer te zetten, wat ik heb staan is al gestoord. Ik denk dat de meeste mensen dit risico accepteren en dat lijkt me ook redelijk.
Eigenlijk vergeet je een paar hele belangrijke punten.
* zelfbouw bied je meer flexibiliteit
* kosten beter te spreiden
* zelfbouw kan meer "redundancy" bieden
* zelf bouw kan meer snelheid bieden
* zelfbouw heeft minder limitaties.
De kosten voor een zelfbouw zijn echter niet "goedkoper" zeker niet als je voor een 4disk raid systeem gaat.
Een vrij instap model met Atom bordje en geen echte raid controller (gewoon pcie sata addon) + kast en bays zit je al snel rond de 300 a 600 euro
mobo atom bordje 119,-
sata raid kaart 50,-
geheugen 2gb 50,-
kast 50,-
removable bays 2x (4x slides) 50,- = 100,-
PSU = 50,-
Totaal ongeveer 420,- en dan heb je nog niet de disks .. of super performance.
Beetje performance ga voor mobo met losse CPU = dus + 50,- minimaal
+ 2gb ram (+50,-) losse netwerk kaart (+40,-) grotere kast, sterke voeding etc
dan nog niet over de Raid (8x of meer sata aansluitingen) gesproken
Relatief gezien is dit nog altijd goedkoper dan een kant en klaar produkt.
Nadeel van het zelfbouwen wat ik ondervind is meer de hardware die onboard zit niet echt super toereikend is. 16mb/s van een realtek dingentje.. en ik had gegokt dat deze toch wel gezien "1gb/s" link dat deze 100 mbs of meer zou "trekken" nog geen super performance maar beter als niks.
zelfbouw laat me over het algemeen wat vrijer om gespreid mijn systeem te verbeteren.
Prima als je ZFS draait, leuke extra features, maar geen 'must-have' en mensen moeten er alleen mee aan de slag als ze het echt willen en niet om dat ZFS zo koel is. ZFS is echt een super FS maar met BSD en Solaris gewoon niet voor de meeste mensen en ik zou een platform kiezen met de grootste community, wat het problem solving ook makkelijker maakt.
Nu met ZFS kan ik 1 disk van controller naar controller mikken (bv van PCI sata naar PCI
e sata) en deze pakt het automagisch weer op zonder verlies van data. (ook handig als een controller dood)
ZFS is het enige "FS" dat zo flexibel is met disks en de data die erop staat..
Ik gebruik de storage eigenlijk niet eens alleen Iscsi toch heb ik voor ZFS gekozen juist wegens de flexibiliteit.