Aangezien ik al een tijd kamp met een chronisch tekort aan opslagruimte, heb ik de knoop doorgehakt om toch maar een nas aan te schaffen.
Het systeem zal in eerste instantie uiteraard als nas dienst gaan doen, maar daarnaast zal hij ook ingezet worden als mediaportal tvserver, downloadserver en webserver. Verder zal er met behulp van virtualisatie het een en ander geëxperimenteerd gaan worden, zo wil ik nog steeds eens wat prutsen met een radius server.
Aangezien ik nog het een en ander aan oude hardware heb liggen wat stof aan het happen is, wat in principe snel genoeg moet zijn voor het systeem, wil ik dat gaan gebruiken.
Het gaat om een Intel Core 2 Due E6600 op een ASUS P5W DH Deluxe moederbord met 4 GB ddr2 geheugen.
Wat aangevuld zal worden met onderstaande componenten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Areca ARC-1261ML SFF-8087 | € 815,47 | € 815,47 |
6 | Western Digital RE4-GP WD2002FYPS, 2TB | € 215,02 | € 1.290,12 |
1 | Sharkoon Rebel9 Aluminium | € 53,87 | € 53,87 |
3 | Addonics AE5RCS35NSA | € 126,46 | € 379,38 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 73,99 | € 73,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.612,83 |
Aangezien de mediaportal tvserver op de nas moet gaan draaien wil ik gebruik gaan maken van Windows server 2008:R2 als OS (mogelijk met Hyper-V voor toekomstige virtualisatie, maar daar wil ik mee experimenteren als ik alle onderdelen heb en de NAS verder nog niet in gebruik is genomen). Door de slechte performance van software raid wordt er in de topicstart wordt daarom aangeraden om naar hardware raid te kijken. Mijn keuze is gevallen op de Areca ARC-1261ML deze bied raid 6 om mijn data te behoeden voor hdd crashes en 16 poorten waardoor er nog voldoende uitbreiding is voor de toekomst. Om het uitbreiden van de Array makkelijker te maken wil ik tevens de addonics 5in3 hotswap bays gaan gebruiken.
De 6x 2TB hdd's zullen in een RAID 6 configuratie komen te draaien. Het idee was eerst om 9 HDD's te nemen en een 8x RAID 6 config te maken + een hotspare disk.
Ik ben alleen flink geschrokken van de prijs van de hdd's, daarom ga ik in eerste instantie van start met iets minder hdd's en hou ik voldoende ruimte om in de toekomst uit te breiden.
Op de WD20EARS schijven kan helaas geen TLER meer aangezet worden en ik wil het risico niet lopen dat ik WD20EADS schijven krijg met een nieuwe firmware zodat ook daar TLER niet meer geenabled kan worden. vandaar de keuze voor de flink duurdere WD2002FYPS schijven. Voordeel is echter wel dat deze zijn getest door Areca en in de HDD Compatibility list van de Raid controller staan.
De 3x 1TB FakeRAID5 die ik nu in mijn HTPC heb zitten zal ook verplaatst worden naar deze server en zullen dienst gaan doen als download disks.
Ik heb naast de altijd gewaardeerde kritieken/commentaren/approvals over mijn keuze, nog een tweetal vragen.
1. is de gekozen voeding voldoende of is het juist complete overkill?
Als ik via een
Power Supply Calculator de boel bereken komt hij uit tussen de 350 en 400 watt. maar als ik op de website van de
fabrikant kijk is de voeding het meest efficiënt rond de 50% belasting.
2. Is het aan te raden om gelijk 2 GB ECC mem op de Areca ARC-1261ML te prikken ?
Standaard komt de controller met 256 MB geheugen, en 2 gb is niet zo heel duur om aan te schaffen, maar wat ik wat ik niet kan vinden is of de performance er echt veel op vooruit gaat.