Je hebt er een erg mooie config van gemaakt, alleen echt zo'n oersaai bordjeDadona schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:58:
[...]
Je zit op of over het randje van het beleid van Tweakers wat betreft je vragen (de magische zin, ik heb gezocht maar heb helemaal niets is nogal makkelijk). Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je er niet uitkomt, het is met deze requirements niet al te lastig, maar sommige zaken kun je misschien maar beter niet combineren. Maar ik ben in een goede bui en doe net als die voorbijganger die je een rechts-links-rechts verhaal vertelt waar je het aan het einde zelf verder moet zoeken of nogmaals vragen.
Je geeft zelf aan dat je huidige computer te weinig ruimte heeft en je drie schijven inzet. Wat ik zou doen is de films en series verplaatsen naar je NAS. De muziek en persoonlijke data laat je op je huidige computer staan en je maakt daarvan een backup naar de NAS (eventueel laat je de muziek daaruit). Op die manier heb je in ieder geval van de data een backup, je hoort vanaf nu bij een select gezelschap![]()
Om te voorkomen dat je bij een schijfuitval alle films opnieuw mag gaan rippen kun je de NAS voorzien van RAID. Gezien de hoeveelheid ruimte die je wil (die ik wel erg veel vind gezien je nu nog niet eens aan de 1.5TB zit) zal dat waarschijnlijk een RAID5 opstelling worden. Een RAID1 (evt 1+0) zal je nog weer een extra schijf kosten en dat lijkt mij nogal overkill. Om aan 4TB (of 3TB) te komen heb je drie schijven nodig als je RAID5 wil draaien.
Een voorstel voor de basis configuratie zou uit het volgende bestaan:
# Product Prijs Subtotaal 3 Samsung EcoGreen F3EG, 2TB € 110,- € 330,- 1 AMD Sempron 140 € 32,15 € 32,15 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 31,60 € 31,60 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 53,80 € 53,80 1 MSI 785GM-E51 € 63,50 € 63,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 511,05
Je gaat hiermee dus iets boven de 500 euro (nog zonder behuizing) maar krijgt daar wel een behoorlijk zuinige set voor terug. Geef je nog zo'n 50 euro meer uit dan kun je nog een paar Watt eraf krijgen. Of dit rendabel is hangt ervan af of je de NAS altijd aan zult hebben.
Het moederbord is nogal saai, het is een bijzonder populair moederbord geworden omdat het standaard al een lekker zuinig moederbord is. Je hebt met dit moederbord in ieder geval twee interne SATA poorten vrij en nog één e-SATA (die natuurlijk extern is). Dus uitbreidbaarheid is geen punt.
Processor is een singlecore, maar voldoende voor dataopslag en het leveren van data (of je moet het over geavanceerdere vormen van streamen hebben). Beelden omzetten zou ik zeker niet op je NAS doen maar op je desktop, dus ook wat dat betreft kun je wegkomen met een Sempron. (Een Athlon 240 is een leuke keuze om het misschien iets zuiniger te krijgen, maar het prijsverschil verdien je niet snel terug middels je energierekening.)
Als OS kun je kiezen voor FreeNAS, erg simpel en je kunt zonder veel geklooi voor een RAID5 opstelling kiezen.
Tot zover mijn goede bui, volgende keer mag iemand anders
Als ik inderdaad niet veel anders mee zal doen behalve misschien evt. extra raid controller er bij hangen zou ik inderdaad gewoon deze config kopen.