Ik twijfel toch nog altijd een beetje over TimeMachine, ik heb toch nogal wat verhalen gehoord over problemen met het herstel ervan. Opnieuw een voorbeeldje dat je alleen de slechte verhalen hoort of is het toch wel zo? (Probleem is dat groot deel van de mensen het herstel niet test en er pas bij het herstel achter komt dat het uiteindelijk ergens fout gaat.)
Steephh schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 22:18:
[...]
Kickje
Ik heb ook zitten te denken over een kast met Hotswap bays maar ten eerste heb ik geen losse disks liggen als plaatsvervanger, die zou ik dan los bestellen.. Ten tweede vind ik ze toch redelijk prijzig.. Als soort van alternatief ga ik nu een kast zoeken met dwars geplaatste harde schijven met slee's ipv schroefjes. Heb je toch zo een disk vervangen en kan je ze er makkelijk in en uit halen.
Bays weet ik niets van.
Wat 760G en 785G en met name de review betreft, het is vertekenend tot en met. Eerst even iets over dat het verschil in de review eigenlijk nog groter had kunnen zijn, als de reviewer maar niet zo'n prutser was geweest. Een 1000 (!!!!!!) Watt power supply voor iets dat onder load in het meest ongunstige geval tot 116W komt ?! De huidige race gaat erom dat je een voeding aflevert die bij 20% belasting 80% efficiënt is. Dus pakken we een voeding die waardoor we zelfs onder load nog ver onder de 20% zitten, laat staan in idle.
Daarnaast worden er een AM3 en AM2+ socket getest. Nu heb ik altijd al mijn twijfels gehad over wat dat nu doet met het verbruik. Komt de AM3 processor misschien wat minder goed uit de bus op een AM2+ socket? Daarnaast is DDR3 naar mijn idee nog wat zuiniger (er zijn testjes dat dit niet het geval is, maar daarbij gaat het om een speciaal combinatie moederbord, totdat ik een test zie dat alleen het geheugen wordt gemeten blijf ik twijfels houden).
Daarnaast is er de vergelijking tussen een simpeler en ouder bord van MSI gehouden met het zuinigste moederbord dat we überhaupt tot op heden hebben gezien. Dat laatste komt omdat het niet bepaald een budget bord is, maar één waar toch wel alle leuke componenten uit de kast zijn gehaald. Er is een goedkopere versie met 785G die iets meer verbruikt.
Tot slot kijkt de reviewer, voor zover ik snel zag, alleen naar de GPU, in het bijzonder de kloksnelheid. Dan zou volgens hem vast ook zonder twijfel DDR2 zuiniger zijn?
Dan nu, 785G vs 760G. Dat is maar één deel in het (inmiddels steeds complexere) geheel van energiezuinigheid. Het gaat er ook om wat voor componenten er voor de rest op het bord zitten. Bij MSI is het bijvoorbeeld de vraag of er de DrMos chips opzitten, maar ook hoe het zaakje is geschakeld, wat je in bios allemaal kunt doen, hoeveel fasen er uberhaupt opzitten, ... Dus sorry, ik kan niet alleen aan de hand van de chipset zeggen wat zuiniger is. Maar als je een 785G koopt dan heb je toch inmiddels wel een wat luxere en duurdere combinatie, omdat de 760G toch inmiddels wel een budget chipset is geworden, waardoor de rest eromheen ook zo goedkoop mogelijk worden gelaten. (De meeste mensen hebben geen idee van de zaken eromheen, kijken alleen naar de chipset dus dan moet de prijs laag zijn, dus ook de kwaliteit.)
Met dat alles in gedachte zou ik toch wel naar een 785G gaan kijken, de meer recente componenten die ook nog wel wat mogen kosten en daarnaast misschien nog wat leuke bios functionaliteiten die je nog weer een paar Watt vooruit kunnen helpen. (Terugklokken van GPU kan ook op een 760G, moet je bios alleen wel aankunnen.) Als je alles nog moet aanschaffen dan zou ik persoonlijk voor de MSI gaan, desnoods de iets goedkopere 785G van MSI op AM3 (E51 uit mijn hoofd). Of heb je liever geen MSI, maar een Asus?
[
Voor 13% gewijzigd door
Dadona op 26-08-2010 23:33
]